Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 59 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo ik heb een vraag,

Ik heb onlangs een Bluetooth speaker gekocht die constante spanning nodig heeft. Ik ben van plan als dat werkt om deze op een 12v accu aan te sluiten.

De speaker is voorzien van een spanningsadapter 230v naar 12v 2A.

Gaat het werken als ik deze speaker rechtstreeks aansluit op een accu van 12v en de adapter er dus tussenuit laat? Of moet ik hier nog dingen tussen bouwen?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:32:
Hallo ik heb een vraag,

Ik heb onlangs een Bluetooth speaker gekocht die constante spanning nodig heeft. Ik ben van plan als dat werkt om deze op een 12v accu aan te sluiten.

De speaker is voorzien van een spanningsadapter 230v naar 12v 2A.

Gaat het werken als ik deze speaker rechtstreeks aansluit op een accu van 12v en de adapter er dus tussenuit laat? Of moet ik hier nog dingen tussen bouwen?

Groeten
Een goede 12V (auto?) accu levert ± 12V DC, wat levert die adapter welke je hebt? :P

"A" maakt in deze niet veel uit, da's iets wat je speaker 'vraagt' en wat een DC accu moet kunnen leveren gedurende een bepaalde tijd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De accu is 12V 42aH en de adapter levert 12V DC

Zou dat dan rechtstreeks op de accu moeten kunnen voor iig een bepaalde tijd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostwave
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 12:58
Dag Tweakers,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan plaatsen of een nieuwe topic moet starten, but here goes.

Ik ben in het bezit van een Dali Oberon 5 i.c.m. een Sony STR-DH790. Graag wil ik uitbreiden naar een 5.1.2 systeem met de volgende speakers:
Dali Oberon Vokal
Dali Oberon 1
Dali ALTECO C-1
Dali SUB C-8 D

Daarbij speelt het volgende probleem. De center speaker (Vokal) heeft een weerstand van 4 Ohm, de andere speakers hebben een weerstand van 6 Ohm. Volgens de handleiding en een review stuurt de Sony STR-DH790 geen 4 Ohm speakers aan.
Dit betekent dat ik opzoek ben naar een andere receiver, daar kwam ik uit op de Denon AVR-X1600H

Echter, volgens dit topic is het beter om niet 4 of 6 Ohm stand van de Denon te gebruiken. Let wel, het is een ander model en hier komt dus ook mijn vraag.

Valt dit allemaal te combineren en is het dan verstandig om de Denon receiver op 8 Ohm ingesteld te laten? Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Ghostwave op 02-09-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Ghostwave schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:02:
Dag Tweakers,

Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan plaatsen of een nieuwe topic moet starten, but here goes.

Ik ben in het bezit van een Dali Oberon 5 i.c.m. een Sony STR-DH790. Graag wil ik uitbreiden naar een 5.1.2 systeem met de volgende speakers:
Dali Oberon Vokal
Dali Oberon 1
Dali ALTECO C-1
Dali SUB C-8 D

Daarbij speelt het volgende probleem. De center speaker (Vokal) heeft een weerstand van 4 Ohm, de andere speakers hebben een weerstand van 6 Ohm. Volgens de handleiding en een review stuurt de Sony STR-DH790 geen 4 Ohm speakers aan.
Dit betekent dat ik opzoek ben naar een andere receiver, daar kwam ik uit op de Denon AVR-X1600H

Echter, volgens dit topic is het beter om niet 4 of 6 Ohm stand van de Denon te gebruiken. Let wel, het is een ander model en hier komt dus ook mijn vraag.

Valt dit allemaal te combineren en is het dan verstandig om de Denon receiver op 8 Ohm ingesteld te laten? Bij voorbaat dank!
Wordt je amp of speaker heet als je toch je center speaker aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dag Tweakers,

Topic kapen is op Tweakers (en geen enkel ander forum trouwens) niet gewenst. 9999 van de 10000 zal de topicstarter dat niet waarderen, en ten tweede komt het niet ten goede aan de vindbaarheid van een topic in de zoekfunctie van het forum. Ten derde heeft je vraag geen enkel raakvlak, met de vraag van de TS (topicstarter).
Dali Oberon Vokal
Dali Oberon 1
Dali ALTECO C-1
Dali SUB C-8 D

Luidsprekers hebben geen vaste weerstand van een bepaalde ohmage, maar varieert en is mede afhankelijk van de frequentie. In de elektriciteitsleer word dit de impedantie van de luidspreker genoemd. Of een luidspreker een impedantie 4 of 6 Ohm heeft, maakt niet zo gek veel uit voor de je versterker of receiver.

Deze vraag is z'n 80000, zo niet 100000 keer gevraagd en had je kunnen vinden in de FAQ. Dat ding is niet geschreven voor Jan met de korte achternaam, denk ik..

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Lip schreef op maandag 2 september 2019 @ 23:58:
[...]

[Of een luidspreker een impedantie 4 of 6 Ohm heeft, maakt niet zo gek veel uit voor de je versterker of receiver.
nu heb ik een speaker die je op een bepaalde amp bij 6 ohm uitgangssignaal kan gebruiken als gourmetstel. Op 4 ohm werkt alles bij een redelijke temperatuur. Hoe verklaar je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

aljooge schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 05:45:
[...]

nu heb ik een speaker die je op een bepaalde amp bij 6 ohm uitgangssignaal kan gebruiken als gourmetstel. Op 4 ohm werkt alles bij een redelijke temperatuur. Hoe verklaar je dat?
Simpel, zie wet van ohm, (en mijn review uit de signature van mijn post. ) :)

P = I : r

U = i X r

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 05:45:
[...]

Is dat een chipamp ofzo? Die willen nog weleens rare desingzaken hebben. Over wat voor spullen hebben we het? Ik vind het een vreemd verhaal.

Normaal heeft een iets hogere impedantie als gevolg dat een versterker minder stroom 'levert' bij een gelijke spanning (een versterker is een spanningsbron) en voor een gelijk vermogen moet er iets meer spanning lopen. Meestal zorgt andersom een lagere impedantie daarom voor potentieel meer 'warmte'.
Merk je problemen? Op zich gaat er niet echt iets mis met die configuratie, alleen op z'n allerhardst spelen kan je de versterker overbelasten (je zet er maximaal spanning op, en er gaat meer stroom lopen dan de versterker kan leveren en dan gaat het mogelijk stuk). Maar je hebt het dan over een volume waarbij de buren al 4x de politie hebben gebeld.

Een versterker op een lage impedantie "instellen" is niets anders dan de instelling van de maximale spanning van de versterkers iets te verlagen. Daardoor kan hij iets minder vermogen leveren en dat is "veilig" voor als je de limieten opzoekt bij speakers met een lage impedantie (keihard spelen dus).

Zie ook hier, daar leg ik het uitgebreider uit:
JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

In geluidskwaliteit moet dit heleamal 0,0 uitmaken (tenzij je van de school "meer maximaal vermogen = beter geluid" bent, maar dat is onzin.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:11:
De accu is 12V 42aH en de adapter levert 12V DC

Zou dat dan rechtstreeks op de accu moeten kunnen voor iig een bepaalde tijd?
een accu levert tussen de 11V (dan is hij wel echt leeg) en 12,8V (dan is hij helemaal vol).
Als je hem tegelijk aan een oplader hangt kan het oplopen tot wel 14,4V

niet alle apparatuur vind dat lekker => sommige spullen willen echt een stabiele 12V hebben.
Maar de meeste apparaten vinden het wel prima, kwestie van proberen :)

voor apparatuur die echt 12V wil hebben heb je kleine 12V spanningsstabilisatoren: die maken van een onstabiele 11tot14,4V een stabiele 12V: https://nl.aliexpress.com/popular/12v-dc-stabilizer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JvS schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 07:38:
[...]

Is dat een chipamp ofzo? Die willen nog weleens rare desingzaken hebben. Over wat voor spullen hebben we het? Ik vind het een vreemd verhaal.

Normaal heeft een iets hogere impedantie als gevolg dat een versterker minder stroom 'levert' bij een gelijke spanning (een versterker is een spanningsbron) en voor een gelijk vermogen moet er iets meer spanning lopen. Meestal zorgt andersom een lagere impedantie daarom voor potentieel meer 'warmte'.

[...]
Merk je problemen? Op zich gaat er niet echt iets mis met die configuratie, alleen op z'n allerhardst spelen kan je de versterker overbelasten (je zet er maximaal spanning op, en er gaat meer stroom lopen dan de versterker kan leveren en dan gaat het mogelijk stuk). Maar je hebt het dan over een volume waarbij de buren al 4x de politie hebben gebeld.

[...]
Een versterker op een lage impedantie "instellen" is niets anders dan de instelling van de maximale spanning van de versterkers iets te verlagen. Daardoor kan hij iets minder vermogen leveren en dat is "veilig" voor als je de limieten opzoekt bij speakers met een lage impedantie (keihard spelen dus).

Zie ook hier, daar leg ik het uitgebreider uit:
JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

In geluidskwaliteit moet dit heleamal 0,0 uitmaken (tenzij je van de school "meer maximaal vermogen = beter geluid" bent, maar dat is onzin.
Ik snap er ook niets van, heb geen vreemde amp gewoon A/B klasse. Heb alles getest met andere boxen, andere kabels, het lag echt aan de versterker en deze is van het weekend naar het inzamelpunt De vervanger blijft wel gewoon koel.

Nu die vraag, ik zou gewoon ook die centerspeaker houden, het eerste half uur even de temperatuur van de versterker en speakers blijven controleren en als alles normaal is dan gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostwave
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 12:58
Bedankt voor jullie antwoorden.

Wat meer informatie over mijn situatie.

Ik heb de uitbreiding (center, surround, upfiring,sub en eventueel receiver) nog niet aangeschaft. Het is een flinke investering, daarvan wil ik eerst zeker weten of alles werkt en ik de boel niet opblaas.

De reden van mijn vraag kwam voort uit een review van mijn huidige receiver.

"I focused on some interesting moments while doing the Sony STR-DH790 review. I paid attention to the fact that the device doesn’t support 4-Ohm speakers. It does not matter in which room and with what equipment the STR-DH790 is used: the receiver works without problems with different speakers."

Hier ging ik er vanuit dat mijn huidige receiver de center speaker (4 Ohm) niet zou gebruiken.
Aan jullie antwoorden te horen is dit niet het geval en kan ik het eerst proberen met mijn huidige receiver, maar dan wel in het begin de temperaturen in de gaten houden.

@ JvS Ik heb je post doorgenomen, duidelijk (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednaz420
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 10:09
Ik ken niets van audiosetups. Ben bezig met verhuis van ouderlijk huis naar een appartement en zoek speakers voor mijn TV die ook aangesloten is op de pc. Zal gebruikt worden voor muziek, films en games.

Zijn deze actieve 2.0 speakers voldoende of kan ik beter naar een 2.1, 5.1 of losse 2dehands versterker met passieve speakers set kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rednaz420 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:19:
Ik ken niets van audiosetups. Ben bezig met verhuis van ouderlijk huis naar een appartement en zoek speakers voor mijn TV die ook aangesloten is op de pc. Zal gebruikt worden voor muziek, films en games.

Zijn deze actieve 2.0 speakers voldoende of kan ik beter naar een 2.1, 5.1 of losse 2dehands versterker met passieve speakers set kijken?
De 1 in 2.1, 5.1 etc staat voor de subwoofer. Of je een subwoofer wilt is helemaal aan jou, of deze speakers 'goed' zijn is ook aan jou, iedereen heeft andere smaak.
Ik lees in de reviews wel dat ze voldoende laagweergave hebben, actieve speakerset is altijd makkelijk met aansluiten, je zit tenslotte niet met 400 kabels en een logge versterker te kijken.
Ik zou zeggen dat dit een goed beginpunt is, op zich aan de prijzige kant maar dat is altijd met nieuwe spullen, zelf praktisch alles tweedehands gekocht :P

Het ligt ook aan de beschikbare ruimte natuurlijk. Een kamer van 9m2 heeft geen sub nodig, niet voor het geluid en ook niet voor de vloerruimte die het kost :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednaz420
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 10:09
Wintervacht schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:24:
[...]

De 1 in 2.1, 5.1 etc staat voor de subwoofer. Of je een subwoofer wilt is helemaal aan jou, of deze speakers 'goed' zijn is ook aan jou, iedereen heeft andere smaak.
Ik lees in de reviews wel dat ze voldoende laagweergave hebben, actieve speakerset is altijd makkelijk met aansluiten, je zit tenslotte niet met 400 kabels en een logge versterker te kijken.
Ik zou zeggen dat dit een goed beginpunt is, op zich aan de prijzige kant maar dat is altijd met nieuwe spullen, zelf praktisch alles tweedehands gekocht :P

Het ligt ook aan de beschikbare ruimte natuurlijk. Een kamer van 9m2 heeft geen sub nodig, niet voor het geluid en ook niet voor de vloerruimte die het kost :+
Bedankt voor je reactie. Het is voor een woonkamer. Ik zou gewoon via 3.5mm aansluiten. Ik ga het met dit edifier setje dus doen om te beginnen. Later als ik wat veeleisender geworden ben kan ik nog een losse sub aansluiten of richting losse versterker kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

rednaz420 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:35:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het is voor een woonkamer. Ik zou gewoon via 3.5mm aansluiten. Ik ga het met dit edifier setje dus doen om te beginnen. Later als ik wat veeleisender geworden ben kan ik nog een losse sub aansluiten of richting losse versterker kijken.
Let wel dat je op dit setje geen subwoofer aan kunt sluiten! Maar zo te lezen is dat voor deze set geen probleem :) Als je die kant op wil is het sowieso aan te raden om een losse versterker/receiver te nemen met ondersteuning voor subwoofer, dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:30

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

-deleted-

[ Voor 96% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 11-09-2019 10:57 ]

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:04
Mother_Goozz schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:56:
Misschien een kneuterige vraag; ik heb een Sennheiser HD650 welke ik op een 2.5mm of een 4.4mm balanced uitgang wil aansluiten
Wat bedoel je met een 4.4mm? Is dat een XLR?
(vanwege de extra vermogen die deze uitgangen leveren)
Welk extra vermogen bedoel je?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

MerijnB schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:12:
[...]

Wat bedoel je met een 4.4mm?
Mijn Fiio Q5s komt met een gebalanceerde 2.5mm uitgang en ook een 4.4mm. Deze 2 aansluitingen leveren veel meer vermogen om grote headphones aan te sturen dan de standaard 3.5mm jack. (Mocht ik verkeerde term gebruiken let me know :9 )

• MerijnB
Mother_Goozz schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:49:
[...]

Mijn Fiio Q5s komt met een gebalanceerde 2.5mm uitgang en ook een 4.4mm. Deze 2 aansluitingen leveren veel meer vermogen om grote headphones aan te sturen dan de standaard 3.5mm jack. (Mocht ik verkeerde term gebruiken let me know :9 )
Maar wat voor plug moet er dan in die 4.4mm uitgang? Heb je hier iets van documentatie van?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mother_Goozz schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:49:
[...]

Is dit iets dat in de specificaties staat? En is dit nodig om die hoofdtelefoon te laten werken? Ik heb het idee dat je een niet bestaand probleem aan het oplossen bent namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 11-09-2019 10:28 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@Mother_Goozz Fiio gebruikt hiervoor een eigen type aansluiting die vrijwel niet elders gebruikt wordt. Hun bedoeling van hen is dat je ook de koptelefoonkabels bij hen besteld om je koptelefoon via die uitgang op je Q5s aan te sluiten. (zie https://www.fiio.com/accessory )
Ik zou aanraden om gewoon de normale 3,5mm aansluiting te gebruiken. Gebalanceerd (is eigenlijk het niet) is voor dit soort gebruik onzinnig

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

kraats schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:10:
@Mother_Goozz Fiio gebruikt hiervoor een eigen type aansluiting die vrijwel niet elders gebruikt wordt. Hun bedoeling van hen is dat je ook de koptelefoonkabels bij hen besteld om je koptelefoon via die uitgang op je Q5s aan te sluiten. (zie https://www.fiio.com/accessory )
Ik zou aanraden om gewoon de normale 3,5mm aansluiting te gebruiken. Gebalanceerd (is eigenlijk het niet) is voor dit soort gebruik onzinnig
Ik kom allemaal nieuwe en interessante dingen tegen in mijn onderzoek in 3.5mm single tegenover 2.5-4.4mm balanced. Ik ga door naar het headphones topic dank voor het meedenken

• MerijnB
Mother_Goozz schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:25:
[...]

Ik kom allemaal nieuwe en interessante dingen tegen in mijn onderzoek in 3.5mm single tegenover 2.5-4.4mm balanced. Ik ga door naar het headphones topic dank voor het meedenken
Die balanced uitgang klinkt als pure marketing, is technisch gezien totaal niet relevant in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

MerijnB schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:51:
[...]

Die balanced uitgang klinkt als pure marketing, is technisch gezien totaal niet relevant in dit geval.
En de marketing werkt kennelijk :)

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Vraagje die ik net geen eigen topic waard vind. Belangrijkste ingrediënten: Streamer Vero 4K+, Onkyo TX-NR626 en een Samsung Q90R TV.
- De Vero ondersteunt HDR10(+?) en audio formaten als DTS:X, Atmos en Dolby TrueHD
- De Samsung ondersteunt HDR10+ maar via ARC slechts beperkt aantal audio formaten richting de Onkyo. (Ik meen TrueHD via DD zo'n het meest geavanceerd is)
- De Onkyo ondersteunt wel TrueHD en 4K passthrough, maar geen HDR en ook geen Atmos/DTS:X
- De Samsung OneRemote vind ik erg fijn om alles te bedienen, maar werkt het best als een apparaat direct op de TV is aangesloten en niet via de receiver. En het houdt voor de OneRemote al helemaal op als je meerdere apparaten aan je receiver hebt hangen.

Om het beste uit de huidige setup te halen zou ik eigenlijk de audio van de Vero direct naar de Onkyo willen gaan en het beeld direct naar de TV. Na wat zoeken weet ik dat er audio extractors bestaan die ook HDR10+ en TrueHD (en atmos voor de toekomst) aankunnen, maar volgens mij nog veel ruimer in aanbod HDMI splitters met dezelfde onderteuning. En door het ruimere aanbod ook meerdere prijsklassen.

Mijn concrete vraag: als ik middels een splitter een HDMI signaal met beeld plus geluid zowel naar de TV als de receiver stuur bestaat er dan kans op ongewenst effect/conflict met audio omdat de TV via ARC ook het geluid naar de receiver stuurt? Ik zou in dat geval natuurlijk bij gebruik van de Vero het geluid door de TV zelf kunnen laten afhandelen en die muten, maar dan moet ik bij wisselen van bron elke keer die instelling aanpassen.

Meer generieke vraag: hebben meer mensen ervaring met het splitten van audio en beeld (met HDR10+ en TrueHD/Atmos/DTS:X) en wat zijn dan handige tips?

[EDIT] Ik bedenk me net dat een splitter of extractor tussen de Vero 4K+ an de TV mogelijk in de weg zit bij het eenvoudig gebruiken van de Samsung OneRemote. Maar ik vrees dat dat alleen proefondervindelijk vast te stellen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ray-zor op 11-09-2019 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Ray-zor schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:36:
Vraagje die ik net geen eigen topic waard vind. Belangrijkste ingrediënten: Streamer Vero 4K+, Onkyo TX-NR626 en een Samsung Q90R TV.
- De Vero ondersteunt HDR10(+?) en audio formaten als DTS:X, Atmos en Dolby TrueHD
- De Samsung ondersteunt HDR10+ maar via ARC slechts beperkt aantal audio formaten richting de Onkyo. (Ik meen TrueHD via DD zo'n het meest geavanceerd is)
- De Onkyo ondersteunt wel TrueHD en 4K passthrough, maar geen HDR en ook geen Atmos/DTS:X
- De Samsung OneRemote vind ik erg fijn om alles te bedienen, maar werkt het best als een apparaat direct op de TV is aangesloten en niet via de receiver. En het houdt voor de OneRemote al helemaal op als je meerdere apparaten aan je receiver hebt hangen.

Om het beste uit de huidige setup te halen zou ik eigenlijk de audio van de Vero direct naar de Onkyo willen gaan en het beeld direct naar de TV. Na wat zoeken weet ik dat er audio extractors bestaan die ook HDR10+ en TrueHD (en atmos voor de toekomst) aankunnen, maar volgens mij nog veel ruimer in aanbod HDMI splitters met dezelfde onderteuning. En door het ruimere aanbod ook meerdere prijsklassen.

Mijn concrete vraag: als ik middels een splitter een HDMI signaal met beeld plus geluid zowel naar de TV als de receiver stuur bestaat er dan kans op ongewenst effect/conflict met audio omdat de TV via ARC ook het geluid naar de receiver stuurt? Ik zou in dat geval natuurlijk bij gebruik van de Vero het geluid door de TV zelf kunnen laten afhandelen en die muten, maar dan moet ik bij wisselen van bron elke keer die instelling aanpassen.

Meer generieke vraag: hebben meer mensen ervaring met het splitten van audio en beeld (met HDR10+ en TrueHD/Atmos/DTS:X) en wat zijn dan handige tips?

[EDIT] Ik bedenk me net dat een splitter of extractor tussen de Vero 4K+ an de TV mogelijk in de weg zit bij het eenvoudig gebruiken van de Samsung OneRemote. Maar ik vrees dat dat alleen proefondervindelijk vast te stellen is.
Via ARC (Vero rechtstreeks aansluiten op je TV) heb je in ieder geval HDR. Atmos etc heb je in beide gevallen niet, je receiver ondersteund het niet.

Met een extractor behaal je geen extra's als ik het goed zie. Alleen een nieuwe receiver biedt uitkomst om van alle mogelijkheden gebruik te maken.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

j-phone schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:32:
[...]

Via ARC (Vero rechtstreeks aansluiten op je TV) heb je in ieder geval HDR. Atmos etc heb je in beide gevallen niet, je receiver ondersteund het niet.

Met een extractor behaal je geen extra's als ik het goed zie. Alleen een nieuwe receiver biedt uitkomst om van alle mogelijkheden gebruik te maken.
Dat klopt, de referentie aan atmos was ook meer toekomst-gericht bij een eventuele nieuwe receiver. Een nieuwe receiver zou potentieel ook meer HDR standaarden kunnen doorgeven, maar op dit moment zijn er nog gene modellen die HDR10+ ondersteunen. Maar ik begin te denken dat ik misschien teveel focus op HRD10+. Ik heb nog nergens bevestiging kunnen vinden dat de Vero 4K+ dit daadwerkelijk ondersteunt of gaat ondersteunen, er zijn nog maar weinig titels en ik betwijfel of ik het verschil tussen HDR en HDR10+ zou merken zonder het beeld frame voor frame te analyseren. :)
Ik moet maar gewoon zo'n extractor kopen zodat ik iig de de meeste film op m'n NAS, met HDR en TrueHD kan afspelen zonder dat de Vero de audio stream moet hercoderen naar DD(+).

• SmartieMan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-08 12:11
Hallo Tweakers,

Voor deze vraag denk ik niet dat ik een nieuwe topic hoef te openen.
Ik heb ook al gezocht op het forum naar vergelijkbare vragen, maar tot zover heb ik niets kunnen vinden dat er daadwerkelijk op lijkt.

Momenteel maak ik gebruik van een Behringer Xenyx x1622usb analoge mixer.
Ik zou graag meerdere stereo kanalen vanuit mijn PC naar mijn mixer toe brengen.
In Windows 10 is het mogelijk om per programma te selecteren naar welk afspeelapparaat de audio moet gaan. Op deze manier kan ik bijvoorbeeld het geluid van mijn browser toewijzen aan het ene kanaal, en het geluid van Spotify aan het andere kanaal. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Welke hardware zou ik bijvoorbeeld nodig hebben?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
SmartieMan schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:43:
Hallo Tweakers,

Voor deze vraag denk ik niet dat ik een nieuwe topic hoef te openen.
Ik heb ook al gezocht op het forum naar vergelijkbare vragen, maar tot zover heb ik niets kunnen vinden dat er daadwerkelijk op lijkt.

Momenteel maak ik gebruik van een Behringer Xenyx x1622usb analoge mixer.
Ik zou graag meerdere stereo kanalen vanuit mijn PC naar mijn mixer toe brengen.
In Windows 10 is het mogelijk om per programma te selecteren naar welk afspeelapparaat de audio moet gaan. Op deze manier kan ik bijvoorbeeld het geluid van mijn browser toewijzen aan het ene kanaal, en het geluid van Spotify aan het andere kanaal. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Welke hardware zou ik bijvoorbeeld nodig hebben?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Meerdere geluidskaarten in je pc stoppen?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik heb nog een oudere receiver (Onkyo HT-R340) zonder HDMI. Ik heb een Delock HDMI audio extractor er op aangesloten (via coaxiaal) zodat ik wel surround geluid van een HDMI bron heb. Met laptop werkt dit prima (DD / DTS). Netflix op de Chromecast (v2) stuurt voor surround echter Dolby Digital+ uit, wat mijn converter niet ondersteunt. Het resultaat is dat ik alleen stereogeluid als optie zie in Netflix :-(

TL;DR: Zit ik vast aan het kopen van een nieuwe receiver (met HDMI) die wél ondersteuning voor Dolby Digital+ heeft?

Heb al gezocht naar een andere HDMI audio extractor, maar ze lijken er niet te zijn met DD+ ondersteuning.
Is er wellicht een andere truuk om toch surround te krijgen via Netflix op Chromecast? Heb ook al geprobeerd om Chromecast rechtstreeks op m'n TV (Samsung UE48H5030) aan te sluiten en de TV op receiver aan te sluiten met S/PDIF, maar de TV lijkt alleen stereo door te sturen, of een 'neppe' surround (DTS Neo 2:5).

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2019 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik even snel lees is zijn bitrate en het aantal kanalen die bij DD+ mogelijk, vrij hoog. Hoger dan DTS iig, en Dts is het maximale dat over SPDIF kan. Ik zou dan ook voorzichtig de conclusie willen trekken dat je idd een nieuwe receiver nodig gaat hebben.
Sowieso is DD+ (of DTS of eender welke encoding) eigenlijk gewoon een soort van container / header om het signaalpakketje heen. Je receiver moet dat pakketje wel snappen dan, en dat geldt ook voor een evt extractor.
Je zou kunnen proberen of je die GC een PCM signaal uit kunt laten sturen, dan heb je die header niet maar gewoon een ruw 5.1 signaal. Geef je echter weinig kans.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:54:
Je zou kunnen proberen of je die GC een PCM signaal uit kunt laten sturen, dan heb je die header niet maar gewoon een ruw 5.1 signaal. Geef je echter weinig kans.
Als je naar PCM gaat dan houdt S/PDIF op bij twee kanalen. De reden dat DTS en DD 5.1 (dus surround) wel kunnen is juist omdat ze in zijn gepakt. Ga je uitpakken of wil je bitstream bitstream hoger dan DTS (dus DD+) zal je naar HDMI moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 15-09-2019 17:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartieMan
j-phone schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:49:
[...]

Meerdere geluidskaarten in je pc stoppen?
Bedankt voor je reactie.
Betekent dit dat ik voor ieder stereokanaal een aparte geluidskaart aan m'n pc moet hangen?
Ik ben inmiddels een apparaatje tegengekomen genaamd ESI Gigaport HD+. Deze werkt via USB en heeft 8 uitgangen, oftewel 4 stereokanalen. Zou dit geen betere optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
SmartieMan schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:21:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Betekent dit dat ik voor ieder stereokanaal een aparte geluidskaart aan m'n pc moet hangen?
Ik ben inmiddels een apparaatje tegengekomen genaamd ESI Gigaport HD+. Deze werkt via USB en heeft 8 uitgangen, oftewel 4 stereokanalen. Zou dit geen betere optie zijn?
Daarmee heb je idd genoeg uitgangen, ik denk alleen niet dat het in windows mogelijk is audio van verschillende software naar verschillende uitgangen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FeaR schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:53:
[...]

Als je naar PCM gaat dan houdt S/PDIF op bij twee kanalen.
Heb je daar ergens een bron van? Staat me namelijk bij dat het me in het verleden ooit prima gelukt is om PCM 5.1 over SPDIF coax of glas te sturen. Enige was dat ik de ontvngende kant wijs moest maken dat ie een 5.1 signaal binnen kreeg.
De reden dat DTS en DD 5.1 (dus surround) wel kunnen is juist omdat ze in zijn gepakt. Ga je uitpakken dan zal je naar HDMI moeten.
Wrapper er omheen idd. Maar die wrapper heeft niks met de bandbreedte of pakketgrootte van doen vziw. Het is een audiowrapper, geen compressiemechanisme. Te zij ik iets gemist heb en er toch gecomprimeerd wordt, in which case I stand corrected.

offtopic:
Hoor jij niet op een zekere meeting met mog wat andere mods te zitten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartieMan
MerijnB schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:08:
[...]

Daarmee heb je idd genoeg uitgangen, ik denk alleen niet dat het in windows mogelijk is audio van verschillende software naar verschillende uitgangen te sturen.
In Windows 10 is dit naar mijn weten tegenwoordig wel mogelijk. Onder geluidsinstellingen > Volume- en apparaatvoorkeuren van app kun je per app (software) kiezen welke in- en uitvoerapparaten er gebruikt worden. Laat het me weten als ik het fout heb, maar ik ben er vrij zeker van dat het op deze manier kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:13:
[...]
Heb je daar ergens een bron van?
S/PDIF can carry two channels of uncompresosed PCM audio or compressed 5.1/7.1 surround sound (such as DTS audio codec); it cannot support lossless surround formats that require greater bandwidth.
Bron: Wikipedia: S/PDIF
The types of digital audio signals that can be transferred by a digital optical connection include two-channel stereo PCM, Dolby Digital/Dolby Digital EX, DTS Digital Surround, and DTS ES

Digital audio signals, such as 5.1/7.1 multi-channel PCM, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS-HD Master Audio, DTS:X, and Auro 3D Audio cannot be transferred via Digital Optical connections. These types of audio signal formats require the use of HDMI connections.
Bron: https://www.lifewire.com/digital-optical-connection-1846881

offtopic:
Ik ben gewoon thuis, anders was ik een week te vroeg voor dat feestje...

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 15-09-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Zijn hier ervaringen met de Argon Stream 3M ?

Heb nu een Rotel RT-12, maar die laat het de laatste tijd op DAB+ gebied een beetje afweten. Begint telkens opnieuw zenders te scannen bij inschakelen. Voorkeuzes opslaan/oproepen werkt meestal niet. En bovendien heeft ie al jarenlang geen updates gehad en dus ook nooit Spotify Connect gekregen.

* die Stream 3M biedt wat ik wil (DAB+, FM, Spotify Connect, Internetradio) voor eigenlijk geen geld.
* Als iemand een ander product kent dat zeker het bekijken waard is, shoot !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ray-zor schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:36:
Dit lijkt me overduidelijk:
- Vero rechtstreeks op de TV, zodat je HDR kunt kijken (dit voegt toe aan beeld)
- ARC signaal uit de TV naar de receiver zodat je DTS en DD(+) kunt horen OF
- Digitale audio uitgang van Vero op receiver voor DTS en DD(+)

Atmos en de andere objectgeoriënteerde surroundsignalen zijn een wezenlijke verbetering, maar die ondersteunt je receiver niet. Dolby True HD en dat soort dingen zijn vooral een cosmetische verbetering (hogere compressie bitrate of lossless, alleen zijn bij DD en DTS niet echt hoorbare compressie artifacten; hogere audio bitrare en samplingfrequentie, alleen is 16bit en 44Khz al voldoende voor alles wat een menselijk oor kan horen).

Met audio extracters gaan werken is dus een hoop gedoe, investering en mogelijk bedieningsgemakt wat je inlevert voor enkel een theoretisch beter surroundformaat... Mijn advies: Laat het los, dolby digital en DTS zijn uitstekende, bijna perfecte surroundformaten. Heb je straks een surround setup met front en back hight speakers, ga je dan druk maken over de HD audio formaten, want dan heeft het ook zin :). Met 5.1 speakers (of minder) is het echt onzin om je druk te maken over die moderne surroundformaten, tenzij je uit principe het beste surroundindicatielampje aan wilt hebben staan op je receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FeaR schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:05:
[...]

[...]

Bron: Wikipedia: S/PDIF

[...]

Bron: https://www.lifewire.com/digital-optical-connection-1846881

offtopic:
Ik ben gewoon thuis, anders was ik een week te vroeg voor dat feestje...
Ach shoot, ik zit me sterk te vergissen. Bedoel geen PCM maar Bitstream. En dan kan 5.1 over SPDIF dus WEL en dat heb ik ook werkend gehad.
Link: https://www.lifewire.com/...-bitstream-vs-pcm-1846396
For digital optical/coaxial connections, while the bitstream output option can send a standard Dolby Digital or DTS 5.1 surround sound signal to your receiver for further decoding, the PCM option will only send a two-channel signal. The reason for this is that a digital optical or digital coaxial cable does not have the sufficient bandwidth capacity to transfer a decoded, uncompressed, full surround audio signal like an HDMI connection can.
Bert O. schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:24:

Heb nu een Rotel RT-12, maar die laat het de laatste tijd op DAB+ gebied een beetje afweten. Begint telkens opnieuw zenders te scannen bij inschakelen. Voorkeuzes opslaan/oproepen werkt meestal niet. En bovendien heeft ie al jarenlang geen updates gehad en dus ook nooit Spotify Connect gekregen.

* die Stream 3M biedt wat ik wil (DAB+, FM, Spotify Connect, Internetradio) voor eigenlijk geen geld.
Ik denk dat je beter een eigen topic aan kunt maken in CEA voor je aankoopadvies. Verder zou ik de Rotel eens open maken en kijken of zijn batterij voor zijn geheugen niet gewoon zijn beste tijd gehad heeft.
Spotify connect hoef je geen duur device voor te kopen, dat kan tegenwoordig ieder streamertje wel.

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 15-09-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The Eagle schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:59:
[...]

Ach shoot, ik zit me sterk te vergissen. Bedoel geen PCM maar Bitstream. En dan kan 5.1 over SPDIF dus WEL en dat heb ik ook werkend gehad.
Link: https://www.lifewire.com/...-bitstream-vs-pcm-1846396
Bitstream is gewoon het DTS, DD of DD+ signaal over de SPDIF. Dus waar je precies vandaan haalt dat dat een "header weghaalt" ontgaat me wel een beetje...

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 15-09-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:27:
[...]

Bitstream is gewoon het DTS, DD of DD+ signaal over de SPDIF. Dus waar je precies vandaan haalt dat dat een "header weghaalt" ontgaat me wel een beetje...
DD+ kan toch niet over S/PDIF? Zie de quotes/linkjes die ik eerder gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:43:
[...]

DD+ kan toch niet over S/PDIF? Zie de quotes/linkjes die ik eerder gepost heb.
Niet? Ik baseer me op het display van mn marantz receiver die geluid uit de philips TV krijgt en er staat me bij dat dat met netflix DD+ was, maar ik baseer me alleen op herinnering van dat display :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:47:
[...]
Niet? Ik baseer me op het display van mn marantz receiver die geluid uit de philips TV krijgt en er staat me bij dat dat met netflix DD+ was, maar ik baseer me alleen op herinnering van dat display :P.
Volgens de linkjes die ik gepost had niet. Dolby zegt zelf ook dat je HDMI nodig hebt. Echter staat er ook dat de bitrate kan verschillen waar je uit zou af kunnen leiden dat het dan mogelijk ook over S/PDIF kan maar dat is eigen interpretatie. Van wat ik nu lees houdt het voor S/PDIF echt op met DTS en DD als je over surround praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Naja, dan is het sowieso kansloos voor @ThinkPad want die wil dus DD+ over een coax krijgen. Er zijn dan maar 2 opties:
1. Netflix zo hacken dat er toch DD (nonplus) uit de HDMI gepoept komt
2. Extracter regelen die DD+ omzet in DD en convert naar coax

Beide vrij kansloos en duur. Ik zou liever een (shocking goedkope) pricewatch: Denon AVR-X250BT kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:46

DaffyDuck43

MF-lurker

Bert O. schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:24:

Geen ervaring met de Argon Stream 3M, maar wel met deze
Heb ik 2 jaar geleden aangeschaft om mijn oude stereoset opnieuw te kunnen gebruiken wegens ontbreken goed FM signaal. Internet radio en DAB+ (via meegeleverde draadjes antenne) werken perfect, evenals de spotify en de DLNA vanaf mijn PC. Zappen en zoeken is niet de snelste, maar als je e.e.a. onder de voorkeuze toetsen hebt zitten, geen probleem.
Wel gebruik ik de optical digital output die op dit apparaat aanwezig is, de 3.5mm analoge uitgang is van het type voor een headphone. Had liever cinch gezien, maar ja, je kunt niet alles hebben, en deze optical werkt prime op alle signalen behalve de BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
JvS schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:06:
Naja, dan is het sowieso kansloos voor @ThinkPad want die wil dus DD+ over een coax krijgen. Er zijn dan maar 2 opties:
1. Netflix zo hacken dat er toch DD (nonplus) uit de HDMI gepoept komt
2. Extracter regelen die DD+ omzet in DD en convert naar coax

Beide vrij kansloos en duur. Ik zou liever een (shocking goedkope) pricewatch: Denon AVR-X250BT kopen.
Ja ik ga toch maar op zoek naar een andere receiver. Deze Onkyo heb ik ondertussen ook al weer 10 jaar zie ik :X Is er een reden dat je specifiek die X250BT noemt of is dat een willekeurig good value for money receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben wel gecharmeerd van Denon en Marantz en dit is de cheapste 5.1 versterker van die merken die ik ooit gezien heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

JvS schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:09:
[...]

Dit lijkt me overduidelijk:
- Vero rechtstreeks op de TV, zodat je HDR kunt kijken (dit voegt toe aan beeld)
- ARC signaal uit de TV naar de receiver zodat je DTS en DD(+) kunt horen OF
- Digitale audio uitgang van Vero op receiver voor DTS en DD(+)

Atmos en de andere objectgeoriënteerde surroundsignalen zijn een wezenlijke verbetering, maar die ondersteunt je receiver niet. Dolby True HD en dat soort dingen zijn vooral een cosmetische verbetering (hogere compressie bitrate of lossless, alleen zijn bij DD en DTS niet echt hoorbare compressie artifacten; hogere audio bitrare en samplingfrequentie, alleen is 16bit en 44Khz al voldoende voor alles wat een menselijk oor kan horen).

Met audio extracters gaan werken is dus een hoop gedoe, investering en mogelijk bedieningsgemakt wat je inlevert voor enkel een theoretisch beter surroundformaat... Mijn advies: Laat het los, dolby digital en DTS zijn uitstekende, bijna perfecte surroundformaten. Heb je straks een surround setup met front en back hight speakers, ga je dan druk maken over de HD audio formaten, want dan heeft het ook zin :). Met 5.1 speakers (of minder) is het echt onzin om je druk te maken over die moderne surroundformaten, tenzij je uit principe het beste surroundindicatielampje aan wilt hebben staan op je receiver.
Dank voor de toelichting. Mijn verhaal was deels gebaseerd op de aanname dat TrueHD een flinke stap vooruit was/is. Maar jou verhaal schijnt een wat ander licht daarop. :) Er is nog één ding wat nog een beetje knaagt. Het meeste materiaal dat ik nu van de NAS stream heeft alleen een TrueHD track. Deze moet dus door de Vero worden omgezet naar een DD(+) signaal. En ik heb een keer de audio kwaliteit setting van High naar Medium moet zetten om stotterend beeld te verhelpen. Gevoelsmatig leeft bij mij dan het beeld dat er dan flink wat wordt ingeleverd op audio kwaliteit. Maar goed, geen enkele feitelijke onderbouwing daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je hoeft het niet om te zetten. Tenzij iemand van alles eruit gesloopt heeft zit er altijd een normaal Dolbygeluidsspoor bij een film.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ff een onderbreking.
Is het normaal dat je tintelingen of vibratie op je versterker voelt?
De twee Marantzjes van mij uit jaren 80 en 00 hebben dit. Vooral als je de bovenkant aanraakt. (rond de transformator)

[ Voor 19% gewijzigd door MedionAkoya op 17-09-2019 18:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

@MedionAkoya Klinkt als een probleem met aarding. Wat je voelt is lekstroom (kan ook via randapparatuur komen) dat niet wegvloeit over de aarde.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Audione0

Strijdt der titanen

Goedemiddag!

Sinds een korte periode gaat mijn Cambridge Audio 651r als deze een tijdje op standby heeft gestaan niet meer van standyby af als ik de aan-knop op de afstandbediening/knop op de receiver indruk. Ik moet eerst achterop het apparaat geheel de voedingskabel loskoppelen/aankoppelen eer de receiver weer aan gaat met bovenstaande knoppen.

Ik heb de receiver kortgeleden opengemaakt om te testen of het relais niet vastzat oid, de receiver stofvrij gemaakt (viel best mee overigens). kortom, de simpele doe het zelf oplossing.

Mijn vraag is of iemand een goede reparateur in de buurt van Dordrecht weet waar ik het apparaat kan laten checken cq laten maken.
Het apparaat is verder nog in prima conditie, om nu te zeggen om zomaar weer een nieuwe te kopen vind ik ook weer zo wat :D

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://vintageaudiorepair.nl
Zit in dordt. Doen veel in vintage maar kunnen een oudere Cambridge ook vast wel aan :)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:47:
https://vintageaudiorepair.nl
Zit in dordt. Doen veel in vintage maar kunnen een oudere Cambridge ook vast wel aan :)
Had ik indd gebeld, zij doen echter alleen in vintage producten en geen receivers uit 2013.

Igg bedankt voor de tip:)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Audio service elst eens proberen ;)

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 17:56
Hoi allemaal,

Ik heb laatst 4 vloerstaande speakers gekregen. De rubberen randen zijn versleten of best ver heen. Nu ben ik van plan deze op te knappen voor een klein prijsje. (Ik heb namelijk nog nooit speakers zelf gerepareerd en wil er dus ook niet te veel geld aan besteden) Ik ben van plan foamranden van Aliexpress te bestellen.

Nu ben ik bezig om de specificaties (onder andere afmetingen) van de speakers op te zoek, echter kom ik niet verder dan wat oost europese verkoop sites. Een voorbeeld hiervan: https://www.olx.pl/oferta...ysylka-CID99-IDAIpRb.html

Heeft iemand ervaring met deze speakers of kan iemand toevallig wel de specificaties van deze speakers vinden?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom

Mvg. Chatman313

• The Eagle

The Eagle

Dat groeten mag je weglaten (zie GoT FAQ ;) ).
Verder zou je dat prima zelf kunnen proberen, maar je moet er niet verbaasd van zijn als het resultaat ruk is.
Om welke speakers gaat het? Dan valt beter te beoordelen of zelf doen en verprutsen een gevalletje eeuwig zonde, danwel /care is.

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 17:56
Het gaat om JBL tlx 8 speakers. En dan om de midden en laag unit. Als ik dit google zie ik alleen een boekenplank speaker. Deze speakers zijn echter kompleet andere units.

• The Eagle

The Eagle

Units er uit schroeven en de typenummers opzoeken.

• mazzle
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 23:32
Ik oriënteer me momenteel op nieuwe speakers en mogelijk ook een nieuwe surroundreceiver (momenteel Marantz NR1604).

Een vraag die ik hierbij heb is deze. Zijn er receivers waarbij je tegelijk TV kan kijken met geluid via surround speakers en waarbij een ander met de hoofdtelefoon op een CD of LP kan beluisteren?

Ik zie veel over multiroom en verschillende zones maar vrees dat dit iets onmogelijks is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mazzle schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:45:
Ik oriënteer me momenteel op nieuwe speakers en mogelijk ook een nieuwe surroundreceiver (momenteel Marantz NR1604).

Een vraag die ik hierbij heb is deze. Zijn er receivers waarbij je tegelijk TV kan kijken met geluid via surround speakers en waarbij een ander met de hoofdtelefoon op een CD of LP kan beluisteren?

Ik zie veel over multiroom en verschillende zones maar vrees dat dit iets onmogelijks is.
Hoofdtelefoon Out is altijd Main Zone. Als je een andere bron wilt beluisteren moet je inderdaad werken met Zone 2. Receiver nemen die Pre Out heeft op Zone 2 zodat je daar (via een verloopstekker) een hoofdtelefoon op aan kan sluiten. Let ook welke bronnen je wilt beluisteren in Zone 2. Sommige merken limiteren de ingangen die door kunnen worden gezet. Dan krijg je bijvoorbeeld dat lagere series receivers met Zone 2 alleen netwerk en analoge ingangen doorsturen, hogere series doen ook S/PDIF en alleen de hoogste series doen HDMI. Helaas is dit vaak niet lekker gedocumenteerd en zal je de handlei door moeten lezen. Waar het daarin soms ook alleen in de kleine lettertjes staat vermeldt onder Trouble Shooting.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 26-09-2019 15:45 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Maarre, wat voegt dat toe eigenlijk?

Die receiver moet z'n geluid ook ergens vandaan krijgen. Heeft die bron geen hoofdtelefoonuitgang?

• The Eagle

The Eagle

Volgens mijn zijn er idd TV's zat die geen hoofdtelefoonuitgang hebben.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Maar dat was de vraag niet: De tweede persoon wil via hoofdtelefoon naar cd of lp luisteren. CDspelers kunnen een HT uitgang hebben. Platenspeler gaat per definitie via voorversterker naar receiver, want volgens mij heeft een receiver echt zelden tot nooit een ingebouwde phonoversterker. Misschien dat die er ook wel HT-uitgang zijn?

Een receiver met geschikte HT uitgang kan zomaar honderden euro's duurder zijn, daar koop je ook een nieuwe source voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Raymond schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:07:
Maar dat was de vraag niet: De tweede persoon wil via hoofdtelefoon naar cd of lp luisteren. CDspelers kunnen een HT uitgang hebben. Platenspeler gaat per definitie via voorversterker naar receiver, want volgens mij heeft een receiver echt zelden tot nooit een ingebouwde phonoversterker. Misschien dat die er ook wel HT-uitgang zijn?

Een receiver met geschikte HT uitgang kan zomaar honderden euro's duurder zijn, daar koop je ook een nieuwe source voor :)
Dat zijn wel enkele aannames die erg kort door de bocht zijn (of ik interpreteer je post verkeerd). Platenspelers met ingebouwde Phono bestaan en hoeven dus niet per se via een voorversterker naar de receiver. Een losse voorversterker is tevens ook niet altijd nodig aangezien er ook receivers met Phono in zijn. Je moet alleen weten in welke prijsklasse je moet kijken, maar ze zijn er zeker wel. Toegegeven, je ziet het minder en minder maar "zelden tot nooit" is wel te weinig. Het is alleen de vraag of de hogere serie puur voor de Phono In de meerprijs waard is of dat je beter/goedkoper af bent met een losse Phono versterker.

In principe kan je een hoofdtelefoon op elke Line Out aansluiten (dus niet op een onversterkte platenspeler). Of de uitgang naar een receiver gaat of hoofdtelefoon maakt voor het signaal weinig uit. Je zit alleen met het volume, dat is veelal niet regelbaar op een bron.

Zone 2 is zo slecht nog niet in dit geval. Er wordt alleen naar CD of LP gevraagd, dat zijn veelal analoge bronnen. Analoge bronnen zijn het minimale wat door wordt gezet naar Zone 2 dus je hoeft niet naar hele dure receivers te kijken. Tegenwoordig is de bediening ook geen probleem meer, gaat veelal via de app en Zone 2 is apart aan te sturen qua volume en bron. Overigens zijn er ook merken die gewoon elke bron doorzetten naar Zone 2. Dacht (uit een ander topic) dat de nieuwe X2600H van Denon dat deed. Persoonlijk denk ik dat Zone 2 makkelijker werkt dan andere bronnen zoeken met hoofdtelefoon uitgang. Enige nadeel is wel dat de hoofdtelefoon aan de achterkant van de receiver aan wordt gesloten en niet heel makkelijk bereikbaar meer is.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 26-09-2019 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hier ook een platenspeler met ingebouwde versterker én een receiver met Phono-ingang. Ik kan dus zelfs kiezen hoe ik het aansluit. Geen voorversterker nodig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Ik heb een vraag over de opstelling van de set up. Heeft het bv zin om in mijn scenario de hele setup een kwartslag te draaien om tot iets meer oppervlakte te komen?

Bovenste is hoe het nu is.
Onder zou ik bv een wandje kunnen plaatsen tussen woongedeelte en eetgedeelte, waardoor meer oppervlakte is voor de set up.

Om het 'even' te gaan proberen is mij wat veel werk. Wellicht is er hier iemand die zelf zoiets aan de hand heeft gehad en uit ervaring daar iets zinnigs op kan zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VV7bRgB/setup-1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gyVKstS/setup-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzle
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 23:32
FeaR schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:44:
[...]

Hoofdtelefoon Out is altijd Main Zone. Als je een andere bron wilt beluisteren moet je inderdaad werken met Zone 2. Receiver nemen die Pre Out heeft op Zone 2 zodat je daar (via een verloopstekker) een hoofdtelefoon op aan kan sluiten. Let ook welke bronnen je wilt beluisteren in Zone 2. Sommige merken limiteren de ingangen die door kunnen worden gezet. Dan krijg je bijvoorbeeld dat lagere series receivers met Zone 2 alleen netwerk en analoge ingangen doorsturen, hogere series doen ook S/PDIF en alleen de hoogste series doen HDMI. Helaas is dit vaak niet lekker gedocumenteerd en zal je de handlei door moeten lezen. Waar het daarin soms ook alleen in de kleine lettertjes staat vermeldt onder Trouble Shooting.
Dank, dit kan ik op mijn huidige receiver volgens mij ook al proberen. Zo te zien heeft de NR1604 ook een Zone 2 pre out. Overigens heeft mijn CD speler gelukkig wel een HT aansluiting dus zou gaan om LP in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Paulus0013 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 05:13:
Ik heb een vraag over de opstelling van de set up. Heeft het bv zin om in mijn scenario de hele setup een kwartslag te draaien om tot iets meer oppervlakte te komen?

Bovenste is hoe het nu is.
Onder zou ik bv een wandje kunnen plaatsen tussen woongedeelte en eetgedeelte, waardoor meer oppervlakte is voor de set up.

Om het 'even' te gaan proberen is mij wat veel werk. Wellicht is er hier iemand die zelf zoiets aan de hand heeft gehad en uit ervaring daar iets zinnigs op kan zeggen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou qua geluid imho geen verschil moeten maken. Het is niet dat die geluidsgolven op die kleine extra afstand heel sterk uitdoven ofzo.
Vrij vierkante setup is wel handig qua opstellen, dat dan weer wel. Maar een speaker die iets verder af staan wordt wel weer gecompenseerd door je receiver na het inmeten op de ruimte.
Ik zou de boel alleen omgooien als ik ook wist dat ik de kamerindeling graag anders wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krize18
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 18:04
Misschien een vreemde vraag, maar hoe zorgen jullie er voor dat speakers even veel gedraaid zijn en dezelfde hoek naar beneden hebben? Ik heb dit ongeveer gedaan, maar ben normaal geen ongeveer-man. Heb echter geen idee hoe dit te doen... :F

https://i.imgur.com/5aSqovf.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 28-09-2019 18:27 . Reden: De rode banner om de foto is er niet voor niets. ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ophangen, kijken, niet tevreden, bijstellen en repeat tot je tevreden bent?

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 28-09-2019 18:53 ]

• Krize18
Ben ik op dit moment aan het doen. Dacht dat hier misschien ergens iets aan na te meten was, maar lijkt me niet het geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is wel te doen, gebruik een zwaaihaak: https://www.gamma.nl/asso...bouwlasers/type-zwaaihaak Heb ik mijn vloerstaanders ook allemaal mee onder dezelfde hoek gezet. Jij moet dat denk ik twee keer doen, 1x horizontaal en 1x verticaal. Als je het echt perfect wilt doen ga je ook nog met een laserpointer aan de slag (bovenop je speaker houden en op de luisterplek richten). Een geodriehoek helpt ook trouwens :)

• Krize18
Top! Naar de Gamma dan, thx voor de tip! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

The Eagle schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:45:
[...]

Zou qua geluid imho geen verschil moeten maken. Het is niet dat die geluidsgolven op die kleine extra afstand heel sterk uitdoven ofzo.
Vrij vierkante setup is wel handig qua opstellen, dat dan weer wel. Maar een speaker die iets verder af staan wordt wel weer gecompenseerd door je receiver na het inmeten op de ruimte.
Ik zou de boel alleen omgooien als ik ook wist dat ik de kamerindeling graag anders wilde.
Hoe kun je dat nou stellen? Nee uiteraard heeft het niks te maken met het "uitdoven" als je daarmee bedoelt absorptie door de lucht. Maar even los van het midhoog, het laag gaat totaal anders zijn. In de huidige opstelling heb je een zeer sterke aanwezige axiale mode van de breedte van de ruimte: waarschijnlijk omstreeks 50hz. Met ook een redelijk sterke axiale mode van de lengte, eerder rond de 25 - 35hz. Bij het plaatsen van de luidsprekers halverwege de ruimte, spreek je deze lage staande golf niet aan en heb je dus veel minder diep sublaag. Maw, het laag zal totaal anders zijn.

En inmeten op een ruimte is een farce, je kan de invloed van de ruimte op de weergave van het midhoog niet oplossen met eq. Dit zijn beide onderwerpen die tot in den treuren behandeld zijn hier op GoT en waarvoor van een user met jouw ervaring mag worden verwacht dat hij daar iets meer recht aan doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bij "axiale mode" was je me kwijt. Maar als het laag wat minder klinkt, pas je dat aan met de settings in je receiver lijkt mij.

En vwb jouw verwachting van mij: ik wist niet eens dat je die had, maar kennelijk komt die niet overeen met wat je ziet. Het is jouw verwachting, niet de mijne, dus ik kan er verder ook niks mee.
Uitentreuren behandeld: geen idee wat voor jouw precies uitentreure betekent en of ik dat dan volgens jou allemaal gelezen en diep in me opgenomen zou moeten hebben. Wellicht doe jij dat wel en verwacht je dat ook van anderen. Misschien ook niet, of misschien deels. Maar ook dat zit dan allemaal in jouzelf.

Kan en mag allemaal, maakt me ook niks uit, iedereen is anders in zijn manier van denken, doen en reageren. Voor mij hoeft het allemaal niet zo technisch perfect, onderbouwd en whatever. Hifi is een hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@The Eagle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6iABWckzwg6iTl2X0nyctOeA/full.jpg
The Eagle schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:08:
Het is jouw verwachting, niet de mijne, dus ik kan er verder ook niks mee.
Dat is geen verwachting, dat zijn natuurkunde wetten die dat simpelweg dicteren. :/

[ Voor 60% gewijzigd door Lip op 29-09-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Samenvattend voor @Paulus0013 :
- Als je speakers gaat verplaatsen, zal het laag onder de ~200Hz altijd flink anders worden, maar hoe dit exact uitpakt is redelijk onvoorspelbaar
- Een geluidsinstallatie heeft geen "oppervlakte" nodig
- Het zou prima veel beter kunnen klinken, maar dat is vrij onvoorspelbaar. Het kan ook slechter klinken.
- Een receiver zal de afstanden en volumes van speakers zeker compenseren, maar de laagweergave niet echt helemaal en de verhouding direct/gereflecteerd geluid zal de receiver ook niet kunnen oplossen.
- Of dat dan weer erg is, is niet echt goed te voorspellen.
- Enige dat je wel kunt voorspellen is dat je minder laag uit speakers krijgt als je ze verder van muren en hoeken verwijderd. Dus als je last hebt van bonkend laag, kan dat zeker wel helpen.
- Verder helpt speakers wegdraaien van muren ook om een groter aandeel van het geluid direct uit de speakers te krijgen ten opzichte van geluid dat je uit reflecties hoort. Dat is bij de meeste speakers een verbetering, maar hoeft zeker niet altijd zo te zijn (denk aan een hoofdtelefoon, dat vindt niet iedereen fijn geluid, maar is 100% zonder reflecties).

Oftewel: NIet zo goed te voorspellen. Het is ook niet helemaal duidelijk welk probleem je wilt oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 29-09-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lip schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:14:
@The Eagle
[Afbeelding]

[...]

Dat is geen verwachting, dat zijn natuurkunde wetten die dat simpelweg dicteren. :/
Dank voor de toelichting, snap ik iig waar over gepraat wordt.
En ik doel op zijn persoonlijke verwachting van mij als persoon / user. Dat is ZIJN verwachting, zit dus in zijn hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 12:54
Chatman313 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:51:
Hoi allemaal,

Ik heb laatst 4 vloerstaande speakers gekregen. De rubberen randen zijn versleten of best ver heen. Nu ben ik van plan deze op te knappen voor een klein prijsje. (Ik heb namelijk nog nooit speakers zelf gerepareerd en wil er dus ook niet te veel geld aan besteden) Ik ben van plan foamranden van Aliexpress te bestellen.

Nu ben ik bezig om de specificaties (onder andere afmetingen) van de speakers op te zoek, echter kom ik niet verder dan wat oost europese verkoop sites. Een voorbeeld hiervan: https://www.olx.pl/oferta...ysylka-CID99-IDAIpRb.html

Heeft iemand ervaring met deze speakers of kan iemand toevallig wel de specificaties van deze speakers vinden?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom

Mvg. Chatman313
Kijk anders eens op https://www.speakerrepair...x8-woofer/a-4581-20000065
Ik heb hier ooit eens foamranden gekocht om een paar magnat speakers te repareren.
Op YouTube zijn diverse tutorials te vinden over het vervangen van de foam randen.
Wat staat er op de achterzijde van de kast, of op de speaker zelf?
Edit: ik zag te laat dat er al was geschreven dat het om een JBL TLX8 ging die er vreemd genoeg anders uit moet zien dan een google search doet vermoeden. Dus inderdaad speakers eruit halen en hopen dat daar wat op staat.

[ Voor 13% gewijzigd door ikbentochniegek op 29-09-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

The Eagle schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:52:
[...]

Dank voor de toelichting, snap ik iig waar over gepraat wordt.
En ik doel op zijn persoonlijke verwachting van mij als persoon / user. Dat is ZIJN verwachting, zit dus in zijn hoofd :)
Jij stelt toch dat het niet uitmaakt of je de setup omdraait, over zaken omdraaien gesproken :P. Zeg dan niks of baseer het ergens op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
Heb sinds afgelopen weekend een nieuw versterker aangeschaft, een Denon AVR-X1500H. Omdat deze in tegenstelling tot mijn Onkyo namelijk 2 subwoofer pre-outs had. Een subwoofer stond namelijk op mijn to-do list maar kon niet met de oude versterker.

Overgestapt op de Denon, en niet lang daarna een mooie Dali Concept sub kunnen aanschaffen, een subwoofer met een 12' driver en een 300Watt actieve versterker. Klonk op papier prima dus aangeschaft en aangesloten op de versterker.

Echter hoe ik de Denon ook instel, ik moet de subwoofer op 100% volume zetten om enigzins bass uit de woofer te horen. Ook met audissey instellen bied geen soelaas. Ik had verwacht dat de subwoofer ruime marge over zou hebben qua vermogen / volume. Maar zelfs op 100% is die net niet genoeg aanwezig in verhouding tot mijn speaker volume op dat moment.

Wie weet wellicht een oplossing?

Alle hardware op een rijtje:
Head unit: Denon AVR-X1500H
Main: Teufel Ultima 40 Mk2
Center: Teufel ultima Center
RL & RR = Teufel ultima 20 Mk2
Sub: Dali concept sub.

Geprobeerde oplossingen:
-Audissey opnieuw draaien
-alle speakers op 'small' gezet
-subwoofer niveau op +12 gezet op de HU (deed enigzins ietsjes)

Paar feitjes:
-Subwoofer is aangelosten op de Line out 1 van de denon
-sun pre-out is aangeslotenop de LFE van de subwoofer
-Subwoofer heeft ook nog een wit-rode RCA line in, echter deze heeft mijn versterker niet (RCA line out)
-Denon staan ingesteld op LFE+MAIN zodat volledige signaal naar de woofer gaat

Wat fototje's:
Afbeeldingslocatie: https://i393.photobucket.com/albums/pp18/Sander_Zwanepoel/20181223_150513_zps6gmuzuro.jpg

---------

Afbeeldingslocatie: https://i393.photobucket.com/albums/pp18/Sander_Zwanepoel/IMG-20190929-WA0012_zps4tvyfxhd.jpeg

---------

Afbeeldingslocatie: https://i393.photobucket.com/albums/pp18/Sander_Zwanepoel/20190105_141948_zpspzvxo4tx.jpg

Let me know! _/-\o_

Edit: paar feitjes toegevoegd

[ Voor 9% gewijzigd door EXpaND op 02-10-2019 13:16 ]

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
@EXpaND

Je hoort 1 subwoofer kabel van de 'pre out 1' op de Denon naar de lfe ingang op je subwoofer te verbinden. Subwoofer zelf ook in het stopcontact.

Lfe+main dan verdeeld hij het lfe kanaal ook over je front speakers, zet hem eens enkel op lfe(sub)

Verder zou ik denken dat het gewoon dead on arrival is....

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
@EXpaND

Foto's zijn niet zichtbaar in mijn browser.

Gebruik zelf twee Dali SUB E-12F aangesloten op een Marantz AV7705 en de volumeknop een weinig opengedraaid tijdens het inmeten met Audissey. De helft opengedraaid is veel te overheersend en totaal uit balance. Vol open nooit geprobeerd.

Als de sub op pre out sub kanalen van de Denon AVR-X1500H is aangesloten via een subkabel op LFE van de sub en benoemd is in de settings op de receiver moet het gewoon werken.

Als je Audissey draait wordt de sub vanzelf herkent bij de luidsprekers config? Zo ja dan en je krijg er geen geluid uit dan ga ik mee in wat @LuisjeNL schrijft. Dead on arrival.

Terug naar de winkel ermee en even laten testen op een andere versterker/receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Standaard sub inregelen met Audissey betekent op LFE aansluiten, op de sub de gain op 50% en de crossover op max en dan Audissey draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
EXpaND schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:32:

Paar feitjes:
-Subwoofer is aangelosten op de Line out 1 van de denon
-Line out is aangelosten op de LFE van de subwoofer
-Subwoofer heeft ook nog een wit-rode RCA line in, echter deze heeft mijn versterker niet (RCA line out)
-Denon staan ingesteld op LFE+MAIN zodat volledige signaal naar de woofer gaat
Line out heeft je receiver niet volgens het volgende plaatje:
https://tweakers.net/i/5d...nhdf-k=/i/2002579644.jpeg
Ik neem aan dat je de pre out van subwoofer 1 bedoelt?

Wat voor kabel gebruik je tussen de receiver en de subwoofer? Misschien heb je een verkeerde kabel of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
The Eagle schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:36:
Standaard sub inregelen met Audissey betekent op LFE aansluiten, op de sub de gain op 50% en de crossover op max en dan Audissey draaien :)
Via LFE heeft de cross-over op de sub geen enkele functie. De cross-over wordt in de receiver geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

EXpaND schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:32:
Heb sinds afgelopen weekend een nieuw versterker aangeschaft, een Denon AVR-X1500H. Omdat deze in tegenstelling tot mijn Onkyo namelijk 2 subwoofer pre-outs had. Een subwoofer stond namelijk op mijn to-do list maar kon niet met de oude versterker.
Wat een dubbele Pre-Out als voordeel heeft met één subwoofer zie ik even niet maar dat terzijde.

Twee dingen:
Heb je al eens met een 3,5 mm jack naar RCA je mobiele telefoon aan de subwoofer gehangen en muziek afgespeeld? Doet de subwoofer dan meer? Op die manier kan je de Denon / instellingen uitsluiten.

Wat gebeurt er als je de subwoofer ergens anders neer zet? Of met de Phase speelt? Draai hem een kwartslag, zet hem aan de andere kant van de kamer of iets waardoor je een andere plaatsing hebt. Mogelijk speelt de akoestiek in je nadeel. Puur kijkende naar de foto's is het geheel nogal strak in een hoek en tegen de wand gezet. Vooral rechts voor is not done. Mogelijk heb je door die plaatsing zo veel boost in het laag dat de subwoofer minder toevoegt?

Zie je de woofer op 100% wel flinke klappen maken en wapperen maar hoor je niets, of is de conus ook haast niet in beweging op dat volume?

Puur op wat je zegt van subwoofer op LFE In, speakers op SMALL, crossover geheel open, et cetera klinkt het niet alsof daar de fout zit. Crossover op de receiver staat op? Niet dat je daar veel mee haalt als je nu de subwoofer al op 100% volume moet zetten, maar nieuwsgierigheid.

Voor nu eerst uitsluiten waar het probleem ligt, subwoofer of receiver (of akoestiek).

Edit:
Is dit nog een kleine vraag of is dit meer iets voor een eigen topic? :P

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 01-10-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:47
De symptomen die je noemt klinken als een fase probleem. Heb je daar al mee gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
@The Eagle : Als ik de sub op 50% zet en audissey draai, pikt hij hem niet op aangezien het volume van de sub dusdanig laag is (niet hoorbaar).

@TecTo : Ik gebruik een nieuwe standaard RCA subwoofer line-out kabel gekocht via allekabels.nl

@FeaR : mijn oude versterker konden geen actieve subwoofers op aangesloten worden, aangezien ik dat wel wou, was voor mij een subwoofer pre-out een pluspunt voor deze versterker. Als de sub op 100% staat is de subwoofer zeker actief, dan gaat hij wel aardig tekeer met noemenswaardige bass (ook hoorbaar) Echter als ik hem onder de 80% zet is hij eigenlijk zo goed als 'uit'.

Ik had verwacht dat hij op bijvoorbeeld 50% al té hard stond en nog wel 'vermogen' over zou hebben, maar pas op 90% is hij normaal aanwezig t.o.v. de rest van de speakers.

Signaal over de kabel lijkt mij wel in orde aangezien de automatische in / uitschakeling over de kabel wel goed werkt. Misschien hoort het bij deze subwoofer dat deze juist niet té hard kan?

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou eerst doen wat fear al adviseerde: met een telefoon rechtstreeks een signaal op je sub zetten (met minijack naar tulp/rca kabeltje), beginnen met sub volume dicht overigens.

Als de sub het gewoon doet, dan zou ik dichtbij de sub luisteren terwijl hij aan de receiver hangt, om te onderscheiden of hij weinig signaal krijgt of dat het een akoestiek ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXpaND
@Jag : Zal dat eind v.d. middag direct testen, heb nog zo'n kabeltje liggen. Wat bedoel je precies met dichtbij de sub luisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Met je hoofd 50cm van de sub, oftewel in de nearfield. Dan luister je zonder kamer invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilrub
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 22:11
Hallo,

Ik heb een bescheiden set-up met een Denon DP-300F platenspeler met geintegreerde phono versterker, en een set actieve Edifier r1280t speakers.

Ik kan nu een actieve subwoofer voor een mooi prijsje krijgen, de Yahama YST-SW012.

Alleen nu zit ik er mee: Hoe ga ik dit aansluiten? Ik moet dit combineren met een receiver (?).

Dus ik heb dan:

- platenspeler
- 2 actieve boekenplank speakers
- 1 actieve subwoofer

Wat zeggen jullie hiervan? Ik wil geen godsvermogen voor een receiver uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Passieve voorversterker lijkt mij meest kosten effectieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilrub
Jag schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:37:
Passieve voorversterker lijkt mij meest kosten effectieve oplossing.
Bedankt, en zou dit kunnen werken:

beide RCA kabels vanuit de platenspeler splitten. De ene set naar de active speakers, en de andere set samenvoegen met een RCA splitter en dan naar de subwoofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee je moet met rca van phono naar pre amp in, en van daaruit met rca naar speakers en sub. Aangezien je sub maar een enkele input heeft, kan je ofwel het linker ofwel het rechter kanaal gebruiken. Samenvoegen kan alleen electronisch.

Alternatief is een klein mixertje ertussen van Behringer, dan kan je wel beide kanalen samenvoegen voor je sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilrub
Jag schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:00:
Nee je moet met rca van phono naar pre amp in, en van daaruit met rca naar speakers en sub. Aangezien je sub maar een enkele input heeft, kan je ofwel het linker ofwel het rechter kanaal gebruiken. Samenvoegen kan alleen electronisch.

Alternatief is een klein mixertje ertussen van Behringer, dan kan je wel beide kanalen samenvoegen voor je sub.
pre-amp = phono amp? Die zit in de platenspeler en staat aan. Dus dat betekend dat de rca direct naar de speakers en sub kan, toch?

Kan ik dit dan doen:

linker of rechter rca output splitten. Set naar speakers en linker/rechter splitsing naar subwoofer en het verlies van het andere kanaal voor de woofer voor lief nemen...
Pagina: 1 ... 59 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6