Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
FeaR schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:41:
[...]

LFE is de standaard, daar zou ik hem voor nu op laten staan.

Ik volg even niet waar je allemaal de crossover in wilt stellen. De LPF for LFE laat je staan op 120 Hz. Verder zijn er dan toch geen waardes om in te stellen? Bij de speakers kan je dan per set speakers instellen welke crossover je in wilt stellen.

Als ik op mijn Denon kijk dan heb ik alles op handmatig staan. De aanwezige speakers staan op "SMALL", meer instellingen heb ik daar niet. Die speakers neemt de receiver mee in de overige instellingen. Bij het kopje "Crossover" kan ik dan bij de gekozen speakers (per set, dus de Front Left en Front Right samen) de crossover instellen. Meer opties voor een crossover kom ik zo verder niet tegen. Op de LPF for LFE na dan.
Dat zal waarschijnlijk komen omdat ik de vraag niet duidelijk genoeg, dan wel logisch genoeg verwoordt. Ik zal het proberen uit te leggen.

Het principe van een sub is volgens mij dat die de tonen weergeeft die 'te laag' zijn voor de normale speakers om die nog fatsoenlijk weer te kunnen geven, ja?

Dus er moet een punt zijn waarop je tegen je audio systeem kunt zeggen "alle tonen lager dan X Hz moeten door de sub worden gedaan".

Jij geeft volgens mij aan dat het met de SR7009 mogelijk is om dit per speaker te doen? Jij zegt volgens mij dat ik per speaker aan kan geven, bv "RF mag gaan tot 60 Hz", en dit kan ik voor elke speaker afzonderlijk doen.

Mijn vraag is dan: moet ik dan nog ergens expliciet aangeven dat die subwoofer alles van 60 Hz en daar onder moet oppakken, of wordt dat impliciet al geregeld doordat ik al expliciet zeg dat de normale speakers niet lager mogen dan 60 Hz?

Maar áls dat dan al impliciet wordt gedaan, wat is dan het nut van die setting van 120 Hz?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Just_A_User schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:09:
[...]
Het principe van een sub is volgens mij dat die de tonen weergeeft die 'te laag' zijn voor de normale speakers om die nog fatsoenlijk weer te kunnen geven, ja?
De subwoofer doet het LFE (.1) kanaal. Als je de speakers op SMALL instelt doet de subwoofer ook de lagere regionen van het signaal dat naar de speakers ingesteld op SMALL gaat.
Dus er moet een punt zijn waarop je tegen je audio systeem kunt zeggen "alle tonen lager dan X Hz moeten door de sub worden gedaan".
Dat trigger je door de speaker(s) op SMALL te zetten. Als de je speakers op LARGE laat staan kan je onder de speaker configuratie geen crossover instellen.
Jij geeft volgens mij aan dat het met de SR7009 mogelijk is om dit per speaker te doen?
Per set speakers. Front Left en Front Right is één instelling, idem met de Rear Left en Rear Right. De Center is wel weer los. Dus met vijf speakers kan je drie crossovers instellingen. Je kan ook alles over één kam scheren, maar dat zou ik niet doen.
Jij zegt volgens mij dat ik per speaker aan kan geven, bv "RF mag gaan tot 60 Hz", en dit kan ik voor elke speaker afzonderlijk doen.
Zie boven.
Mijn vraag is dan: moet ik dan nog ergens expliciet aangeven dat die subwoofer alles van 60 Hz en daar onder moet oppakken, of wordt dat impliciet al geregeld doordat ik al expliciet zeg dat de normale speakers niet lager mogen dan 60 Hz?
Door de crossover in te stellen wordt dat automatisch opgepakt. Het is overigens geen harde grens dat de speaker op bijvoorbeeld 60 Hz niets meer doet. Het valt met een x dB per octaaf af.
Maar áls dat dan al impliciet wordt gedaan, wat is dan het nut van die setting van 120 Hz?
Die 120 Hz is de LPF for LFE, de Low Pass Filter for Low Frequency Effects. Deze heeft puur en alleen betrekking op het dedicated LFE kanaal en niet met de crossovers van de speakers. Zie ook https://audyssey.zendesk....cles/212345363-LPF-on-LFE

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
FeaR schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:22:
[...]

De subwoofer doet het LFE (.1) kanaal. Als je de speakers op SMALL instelt doet de subwoofer ook de lagere regionen van het signaal dat naar de speakers ingesteld op SMALL gaat.

[...]

Dat trigger je door de speaker(s) op SMALL te zetten. Als de je speakers op LARGE laat staan kan je onder de speaker configuratie geen crossover instellen.

[...]

Per set speakers. Front Left en Front Right is één instelling, idem met de Rear Left en Rear Right. De Center is wel weer los. Dus met vijf speakers kan je drie crossovers instellingen. Je kan ook alles over één kam scheren, maar dat zou ik niet doen.

[...]

Zie boven.

[...]

Door de crossover in te stellen wordt dat automatisch opgepakt. Het is overigens geen harde grens dat de speaker op bijvoorbeeld 60 Hz niets meer doet. Het valt met een x dB per octaaf af.

[...]

Die 120 Hz is de LPF for LFE, de Low Pass Filter for Low Frequency Effects. Deze heeft puur en alleen betrekking op het dedicated LFE kanaal en niet met de crossovers van de speakers. Zie ook https://audyssey.zendesk....cles/212345363-LPF-on-LFE
Hmm, ik ga vanavond met deze informatie weer eens in de instellingen duiken om het goed te zetten. En dat allemaal omdat ik vond dat de sub voor mn gevoel nauwelijks aanwezig was :P

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
FeaR schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:41:
[...]
LFE + Main doet vooral iets als je in Pure Direct speelt. Althans, daarvoor heb ik die optie aan staan.
Ik gebruik Pure Direct nooit, maar als je je sub op alleen LFE zet doet die alleen als er iets via het LFE kanaal (de 1 in 5.1/6.1/7.1) binnen komt. Ik heb hem op LFE + Main staan zodat ze sub ook meedoet als ik muziek (2.0) luister. De "Main" wil zeggen dat ook de lagen tonen voor de andere speakers naar de sub worden gestuurd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Misschien een rare vraag. Is een Bosch Plena mixer amplifier ook bruikbaar als muziekversterker? (Weliswaar ontbreken er aansluitingen als Phono, Tuner etc). Maar ja, ze zien net zo eenvoudig uit als een NAD. Dus??? :P

[ Voor 77% gewijzigd door MedionAkoya op 13-06-2018 18:43 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:14
RichieB schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 11:53:
[...]

Ik gebruik Pure Direct nooit, maar als je je sub op alleen LFE zet doet die alleen als er iets via het LFE kanaal (de 1 in 5.1/6.1/7.1) binnen komt. Ik heb hem op LFE + Main staan zodat ze sub ook meedoet als ik muziek (2.0) luister. De "Main" wil zeggen dat ook de lagen tonen voor de andere speakers naar de sub worden gestuurd.
LFE+main is maar in twee situaties zinvol:
1. wanneer je direct of pure direct speelt (waarbij de front speakers het volledige signaal krijgen en de evt ingestelde crossovers worden genegeerd en sub anders dus niet mee zou spelen).
2. wanneer je de front speakers op "large" hebt staan (waarbij de front speakers het volledige signaal krijgen, omdat er geen crossovers zijn en de sub anders dus niet mee zou spelen).

In alle andere gevallen voegt het weinig tot niets toe, omdat de extra frequenties (hoger dan de ingestelde crossover) die dan naar de sub worden gestuurd, te maken krijgen met de roll-off van de sub. De meeste subs gaan niet veel hoger dan 150-250hz als ik het goed heb, laat staan dat ze dat mooi kunnen weergeven. Een sub is er voor <120hz niet voor 120-250hz.

LFE+main is alleen van toepassing op de twee front kanalen. Het beïnvloed de weergave van het LFE kanaal niet. Evenzo met de crossover, die geldt alleen voor alle niet-0.1 kanalen en heeft verder geen invloed op de weergave van het LFE (0.1)kanaal.

Dus, ook in stereo zal de subwoofer meespelen wanneer er crossovers zijn ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 13-06-2018 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

MedionAkoya schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:33:
Misschien een rare vraag. Is een Bosch Plena mixer amplifier ook bruikbaar als muziekversterker? (Weliswaar ontbreken er aansluitingen als Phono, Tuner etc). Maar ja, ze zien net zo eenvoudig uit als een NAD. Dus??? :P
Je moet er wel 100V speakers op aansluiten, maar dan kan je er idd ook muziek mee spelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

LA-384 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 21:14:
[...]

LFE+main is maar in twee situaties zinvol:
1. wanneer je direct of pure direct speelt (waarbij de front speakers het volledige signaal krijgen en de evt ingestelde crossovers worden genegeerd en sub anders dus niet mee zou spelen).
2. wanneer je de front speakers op "large" hebt staan (waarbij de front speakers het volledige signaal krijgen, omdat er geen crossovers zijn en de sub anders dus niet mee zou spelen).

In alle andere gevallen voegt het weinig tot niets toe, omdat de extra frequenties (hoger dan de ingestelde crossover) die dan naar de sub worden gestuurd, te maken krijgen met de roll-off van de sub. De meeste subs gaan niet veel hoger dan 150-250hz als ik het goed heb, laat staan dat ze dat mooi kunnen weergeven. Een sub is er voor <120hz niet voor 120-250hz.

LFE+main is alleen van toepassing op de twee front kanalen. Het beïnvloed de weergave van het LFE kanaal niet. Evenzo met de crossover, die geldt alleen voor alle niet-0.1 kanalen en heeft verder geen invloed op de weergave van het LFE (0.1)kanaal.

Dus, ook in stereo zal de subwoofer meespelen wanneer er crossovers zijn ingesteld.
Kleine toevoeging is wel dat het wel een manier is om het aantal laag weergevers te vergroten. Wellicht niet de meest sjieke, maar het kan wel voordelig uitpakken tov alleen met een enkele sub het sublaag doen. Voordelig dan voornamelijk in het reduceren van de invloed van staande golven. Wel inferieur tov een goed ingeregelde multi sub set :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-02 23:20
Hallo ik heb vraagje over "room treatment".

Ik heb vorige week akoestiek foam en bass trappers besteld.

48x 30x30x5mm
24x 12x12x24cm bass traps

Nu heb een aantal youtube filmpjes bekeken, waar ik ze het beste kan plaatsen. Maar die tips zijn Studio gebaseerd.

Heeft er iemand ervaring met home cinema/ gaming room treatment? En daarnaast heb ik hoge atmos speakers, die direct naar beneden wijzen, op een laminaat.

Het gaat om een kleine kamer met grote speakers;
4x5 meter

2x boven en onder monitor (B&W lcr 600 s3)
2 fronts die op 1 meter afstand van me staan (B&W 604 s3)
Sides, backs, front top en back top (B&W 602 s3)
Klipsch R112SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@TheTurk Wat heb je exact besteld? Je kan trouwens gewoon de tips voor de studio volgen.

Je vraag past trouwens beter in Het grote akoestiek topic

[ Voor 94% gewijzigd door Lip op 14-06-2018 00:25 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
@Lip
https://www.aliexpress.co...999999.261.66bb3c00SUVJ9B

https://www.aliexpress.co...999999.267.66bb3c00SUVJ9B

Ik neem aan dat tapijt beter is dan laminaat voor geluid, is dit waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je bestelde foam, daar heb je echt niks aan. Dit werkt meer als een lowpass filter m.a.w bassen gaan daar dwars doorheen. Hierdoor gaat je demping alleen voor de hoge tonen werken. Tapijt word om dezelfde reden ook afgeraden.

Je bent tussen de regels door, opgelicht waar je bij stond.

Kijk maar :
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1DRZNJVXXXXchXXXXq6xXFXXXU/206009383/HTB1DRZNJVXXXXchXXXXq6xXFXXXU.jpg?size=177167&height=885&width=750&hash=313a81819868aa9324af8853dbfdb7a6

voor volledige demping van een frequentiegebied moet de coëfficiënt 1 zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Lip op 14-06-2018 01:06 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor mijn nieuwe woonkamer ben ik op zoek naar een manier om een 7.1.4 opstelling te maken. (indien mogelijk natuurlijk :9~ Er komt een verlaagd plafond, dus ik kan de 2 frontheight and rearheight speakers in het plafond kwijt. De vraag is even op welke manier ik het beste de rest van de surroundspeakers kan plaatsen. De bank staat tegen de muur en ik heb "last" van 2 ramen...

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.cc/569du5rbj/Layout.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:01
@kariem112

Ik denk dat je het met 7 kanalen rondom het veel te moeilijk gaat maken, juist vanwege de bank in de hoek, ik zou dan eerder voor goed 5kanalen gaan.

Scheelt je ook wat geld voor je versterker, maar dat zal vast het probleem niet zijn :)

Zet eens een foto online van je hoek met de bank.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Onnodig geld uitgeven is natuurlijk zonde...maar als het toch enigszins 7 kanaals zou kunnen.... >:)

Ik betrek over een paar weken pas de woning, vandaar mijn prachtige Paint tekening. Een optie is misschien om kleine surrounds op statief te nemen ? Dan kan de bank een klein beetje van de muur af (15/20 cm). Maar of dat een beetje klinkt als je er zo dicht op zit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hallo,

Ik heb tweedehandse speakers van Wharfedale 505.2 gehaald. Ze roken beetje naar paf.
Eenmaal thuis merkte ik dat het pafgeur nog sterker is dan gedacht.
Dus ik ging de speakers met een vochtig doekje boenen. Tijdens het boen dacht ik
"Zo wat komt er veel bruin spul af. Die is vies zeg!"
Dus ik nog ff doorboenen. Na 2 minuten zie ik iets..... hé de speakers zijn lichter van kleur geworden. Neeee...!!! ik heb het verf eraf geboend en het rookgeur is nog steeds niet weg. ;(
Nu heb ik een bruine speaker en een zwarte speaker. :F
Wat kan ik doen om de kleur weer terug te krijgen en geur te verwijderen?

Wharfedale 3
Verkleurd

Wharfedale 2
Niet verkleurd

[ Voor 61% gewijzigd door MedionAkoya op 17-06-2018 16:29 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

@kariem112 7.x.x heeft totaal geen voordelen als de bank daar staat. Als je de bank een meter naar voren zet kan het nog wat helpen. Je kunt echt beter voor een 5.4.1 gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
timovd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:02:
@kariem112 7.x.x heeft totaal geen voordelen als de bank daar staat. Als je de bank een meter naar voren zet kan het nog wat helpen. Je kunt echt beter voor een 5.4.1 gaan.
Echt ? Zo weinig (tot geen) verschil? :'( ook niet met het creatief plaatsen van de speakers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Met het creatief plaatsen van te veel speakers op jouw plek kun je volgens mij het effect van je hoogte speakers zelfs verpesten.

Ik durf best te zeggen dat je het verschil tussen 5.1.4 en 7.1.4 bij jou niet gaat merken (volgens mij dan :+)

Je gaat dus niks missen met 2 speakers minder, je gaat er alleen voor zorgen dat je surround beleving beter word :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
:) Dan maar 5.1.4.. over luxe problemen gesproken.

De atmos speakers, waar kunnen die het beste geplaatst worden? Soms zie ik opstellingen met de speakers in 1 lijn met de fronts en rears, er direct boven. En soms op 1 lijn, maar dan meer naar het midden van de kamer toe ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zie de TW.

[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 18-06-2018 13:36 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Hoewel het misschien ook in een apart topic zou kunnen, begin ik hier maar eens. Heeft het toegevoegde waarde om in een dedicated network streamer te investeren, als je receiver een Denon avr-x4400h is? Streaming bron is primair Tidal lossless, met een schuin oog op hoogwaardige downloads, wat gewoon prima werkt via de HEOS app bijvoorbeeld. Qua streamers denk ik dan bijvoorbeeld aan deze https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/products/851/851n of https://www.naimaudio.com/product/nd5-xs-2.

Qua muziekkwaliteit komt het dan toch aan op de dac volgens mij als je verder de bronnen als Tidal gewoon kan afspelen, waarbij ook hier op het forum er genoeg zijn die volgens mij stellen dat een dac niet snel hoorbaar het verschil zal maken als je eenmaal op een redelijk niveau zit. Versterker (in dit geval de denon) en speakers (Q Acoustics Concept 40 plus een gesloten SVS subwoofer voor 2.1) zouden dan belangrijker zijn als het gaat om goed geluid, plus akoestiek van de ruimte. Een hoogwaardige streamer zou dan vooral een veelal overbodige luxe moeten zijn als het gaat om goed geluid. Zit ik er nu helemaal naast met mij redenering, of is dit dan wel het kader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
kariem112 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:45:
:) Dan maar 5.1.4.. over luxe problemen gesproken.

De atmos speakers, waar kunnen die het beste geplaatst worden? Soms zie ik opstellingen met de speakers in 1 lijn met de fronts en rears, er direct boven. En soms op 1 lijn, maar dan meer naar het midden van de kamer toe ...
Ik val steeds terug op de schema’s van Dolby zelf. Op 1 lijn herken ik van een x.1/2.2 opstelling, x.1/2.4 meestal als een box om de bank: https://www.dolby.com/us/...-speaker-setup/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 23:27
Trenchdog schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:41:
Hoewel het misschien ook in een apart topic zou kunnen, begin ik hier maar eens. Heeft het toegevoegde waarde om in een dedicated network streamer te investeren, als je receiver een Denon avr-x4400h is? Streaming bron is primair Tidal lossless, met een schuin oog op hoogwaardige downloads, wat gewoon prima werkt via de HEOS app bijvoorbeeld. Qua streamers denk ik dan bijvoorbeeld aan deze https://www.cambridgeaudio.com/usa/en/products/851/851n of https://www.naimaudio.com/product/nd5-xs-2.

Qua muziekkwaliteit komt het dan toch aan op de dac volgens mij als je verder de bronnen als Tidal gewoon kan afspelen, waarbij ook hier op het forum er genoeg zijn die volgens mij stellen dat een dac niet snel hoorbaar het verschil zal maken als je eenmaal op een redelijk niveau zit. Versterker (in dit geval de denon) en speakers (Q Acoustics Concept 40 plus een gesloten SVS subwoofer voor 2.1) zouden dan belangrijker zijn als het gaat om goed geluid, plus akoestiek van de ruimte. Een hoogwaardige streamer zou dan vooral een veelal overbodige luxe moeten zijn als het gaat om goed geluid. Zit ik er nu helemaal naast met mij redenering, of is dit dan wel het kader?
Als begin van een antwoordt op je vraag, denk ik dat je deze beter in het elfentopic kunt stellen ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1652943/0

[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 19-06-2018 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin56
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik heb een 4K tv, avr reciever DENON x1000 (geen 4k pass through) en nvdia shield.

Nu heb ik de shield op de tv aangesloten door hdmi, de tv zend het geluid via ARC kanaal naar de avr en speelt het geluid netjes af op de boxen. Eigenlijk zou ik 1 kabel van de avr naar de tv moeten laten gaan en ARC benutten, maar dan zend ik geen 4K door de AVR heen (geen 4k passtrough).

Kortom dit is best wel stront, ik had eigenlijk bij mijn nieuwe 4k tv ook een nieuwe avr moeten kopen (wel 4K pass through heeft). Kan iemand me vertellen of er kwa geluid uberhaupt een verschil is als de shield direct op de TV is aangesloten of direct op de AVR?

Daarnaast op zoek naar een nieuwe avr, de DENON x1000 vind ik kwa geluid wel goed, alleen kwa functies en stabiliteit tegenvallen (internet radio of spotify afspelen via telefoon stopt vaak). Een puntje wat me opvalt is HDCP 2.2, dit is soort nieuwe HDMI standaard (fijn, arc werkt ook zo betrouwbaar). Mijn vraag is krijg ik problemen met de shield als ik 4K films (gedownload) afspeel? HDCP doet naar mijn weten een soort handshake m.b.t. illegale content, vandaar de vraag. Hoe erg aan te raden is de 4K upscaling van een avr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik kom net erachter dat rechterkanaal van system 2 niet werkt. De kanalen van system 1 werken wel.
Zou de relais dan defect zijn?
Het is een Marantz PM8000 stereoversterker. Ik kan er 4 speakers op aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 19-06-2018 11:50 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

MedionAkoya schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:46:
Ik kom net erachter dat rechterkanaal van system 2 niet werkt. De kanalen van system 1 werken wel.
Zou de relais dan defect zijn?
Het is een Marantz PM8000 stereoversterker. Ik kan er 4 speakers op aansluiten.
ik dacht dat de meeste van die serie een enkel relais hebben voor beide speakerparen dus dan is dit wel erg vreemd. je kan het vrij snel zien als je even de kap eraf haalt hoe de bedrading loopt en / of er meerdere relais op de print zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:09
Martin56 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:50:

Daarnaast op zoek naar een nieuwe avr, de DENON x1000 vind ik kwa geluid wel goed, alleen kwa functies en stabiliteit tegenvallen (internet radio of spotify afspelen via telefoon stopt vaak). Een puntje wat me opvalt is HDCP 2.2, dit is soort nieuwe HDMI standaard (fijn, arc werkt ook zo betrouwbaar). Mijn vraag is krijg ik problemen met de shield als ik 4K films (gedownload) afspeel? HDCP doet naar mijn weten een soort handshake m.b.t. illegale content, vandaar de vraag. Hoe erg aan te raden is de 4K upscaling van een avr?
Nee je krijgt geen problemen met de HDCP. Ik heb de Denon x1400H staan sinds een paar weken. Ook in combinatie met een shield. Werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 14:08
Ik zit heel erg te twijfelen tussen Heos of Sonos? Gaat om een slaapkamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
heppe01 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:52:
Wat heb je voor de rest in huis? Heos (of Bluesound) is ook geintegreerd in een receiver te krijgen. Ik zou zelf geen twee verschillende systemen in huis willen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Trenchdog schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:43:
[...]

Ik val steeds terug op de schema’s van Dolby zelf. Op 1 lijn herken ik van een x.1/2.2 opstelling, x.1/2.4 meestal als een box om de bank: https://www.dolby.com/us/...-speaker-setup/index.html
Daar had ik zelf ook best eens kunnen kijken |:( thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 14:08
T-MOB schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:04:
[...]

Wat heb je voor de rest in huis? Heos (of Bluesound) is ook geintegreerd in een receiver te krijgen. Ik zou zelf geen twee verschillende systemen in huis willen.
Nog niks behalve een JBL bluetooth speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

heppe01 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:52:
@heppe01
Zie de TW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Martin56 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:50:
HDCP doet naar mijn weten een soort handshake m.b.t. illegale content
HDCP encrypt data. Zonder geldige key die niet op de blacklist staat kun je niet naar HD kijken, daar zorgt de Content Protection voor.

Op een niet-HDCP compliant device krijg je dan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xNdRoVP.png

te zien als je HD probeert te kijken. Dat is dus geen handshake die mislukt, dat is encrypted data die niet te decrypted valt. Het idee is dat je nooit de DRM van HD kunt strippen door het in HD weer te geven op een niet-HDCP compliant device.

Je PS4's HDMI is als je een spel speelt niet voorzien van HDCP. Daarom kun je het opnemen met een een HDMI-recorder. Speel een Blu Ray film af, en je output heeft opeens wel HDCP, en je TV ook, dus die laat het zien maar je HDMI-recorder zegt dat je dat niet op kunt nemen omdat hij niet weet hoe het te decrypten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vroeger had je ook dvd-spelers die alleen via scart aangesloten konden worden als je elke dvd wilde kijken. Als je hem via de antenne uit, of scart, doorluste naar de video-recorder, gaf hij na een tijdje afwisselend beeld in zwart-wit en in kleur. Macrovision was dat geloof ik. Ik had echter maar een beperkt aantal aansluitingen op mijn tv en video-recorder, dus ik moest wel doorlussen. Heb toen speciaal nog gezocht naar een dvd-speler die geen gezeik had met Macrovision. Pioneer had een heel mooie. Daar heb ik toen bijna dubbel zoveel voor betaald als voor een "gewone" dvd-speler, maar toen kon ik tenminste wel gewoon kijken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin56
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03-2022
Dergelijke zaken bespreken we niet op GoT.

[ Voor 95% gewijzigd door FeaR op 20-06-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Kleine update, heb nog geen meting gedaan met de microfoon. Maar heb vandaag 3 van de 6 foam's binnen gekregen. Ik heb ze willekeurig ergens geplaatst. Zonder te plakken, gewoon staand gelegd, en merk nu al enorm verschil met geluid lokalisatie. Bijv. bij muziek hoor ik de zanger een halve meter voor me, precies waar mijn monitor is. Daarvoor was het achter de monitor.

Ik luister nu paar dagen met max bass en subwoofer, zo wil ik kijken of ik met bass traps, die nog niet binnen zijn gekomen, verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15
Glenfiddich schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:50:
[...]

Er zit een knopje zone2 on/off op de versterker (en ook op de AB uiteraard).
Klopt dat was hem, nu werkt het goed en is die gewoon koud bij standby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 14:13
Plof schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:31:
[...]

Klopt dat was hem, nu werkt het goed en is die gewoon koud bij standby!
Goed om te horen!

Ik had een paar maanden terug precies hetzelfde, bij mij stond er ook een extra zone aan, merkte het ook omdat de versterker warm bleef terwijl hij bij mijn weten uit stond. Wist tot op dat moment niet eens dat die functie van extra zones er op zat :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:01
Ik heb een Denon AVR 1803 receiver van een 15 jaar oud met een raar probleem.Als ik in de winter de receiver aanschakel op tuner stottert het geluid enorm voor een 5 minuten.
Nu is het zomer maar dan heeft de receiver er zo geen last van en is de temperatuur waar deze staat steeds hetzelfde als in de winter.

Wat is hier aan de hand?

[ Voor 11% gewijzigd door Ivan4you op 22-06-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 13:06
15 jaar oud en last van temperatuurschommelingen? Klinkt als wat soldeerverbindingen die een keer nagelopen moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 16:01
Maar is toch raar dat dat enkel bij de tuner is.Als ik muziek luister via de netwerk speler is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:38
Voor mijn vader vraag ik het volgende;

Hij wil op zolder een 5.1.2 setup creëren i.v.m. Dolby Atmos. Nu heb ik hem aangeraden om voor de Focal Sib Evo Dolby Atmos 2.0 te gaan (rest van de setup zijn ook Focal speakers). Ik vraag me alleen af waar ik deze speakers dan het beste plaats? Zover ik weet hoeven deze niet op het plafond of aan de muur? Weet iemand wat de beste positie is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Morpheus2003 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:47:
Voor mijn vader vraag ik het volgende;

Hij wil op zolder een 5.1.2 setup creëren i.v.m. Dolby Atmos. Nu heb ik hem aangeraden om voor de Focal Sib Evo Dolby Atmos 2.0 te gaan (rest van de setup zijn ook Focal speakers). Ik vraag me alleen af waar ik deze speakers dan het beste plaats? Zover ik weet hoeven deze niet op het plafond of aan de muur? Weet iemand wat de beste positie is?

Alvast bedankt!
Heb je er al eens op gegoogled? :/
Afbeeldingslocatie: https://www.focal.com/sites/www.focal.fr/files/shared/minisite/11322/actualites/sibevo_dolbyatmos_460x300_1_0.png
https://www.focal.com/in/...vo-revolution-home-cinema

Het zijn dus front speakers met een tweede naar boven gerichte conus.
Als je vader al focal speakers heeft, groter dan satelliet formaat, zou ik deze betreffende speaker iig zeker niet aanraden. Waarom raadt je ze überhaupt aan als je niet eens weet wat de bedoeling van de betreffende speaker is? :?

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 24-06-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:38
LA-384 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:14:
[...]

Heb je er al eens op gegoogled? :/
[afbeelding]
https://www.focal.com/in/...vo-revolution-home-cinema

Het zijn dus front speakers met een tweede naar boven gerichte conus.
Thanks. Ja en ook in de handleiding gekeken. Maar er is al een 5.1 setup met Focal Aria 926 fronts... ik vraag me dan af waar ik deze 'fronts' plaats? Tussen de Aria's en de center speaker?

Ik weet dat het een Dolby Atmos speaker is en ik wil zijn 5.1 setup uitbreiden met 2 Dolby Atmos speakers... in het plafond is geen optie.

[ Voor 10% gewijzigd door Morpheus2003 op 24-06-2018 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Morpheus2003 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:16:
[...]

Thanks. Ja en ook in de handleiding gekeken. Maar er is al een 5.1 setup met Focal Aria 926 fronts... ik vraag me dan af waar ik deze 'fronts' plaats? Tussen de Aria's en de center speaker?
Je plaatst ze waarschijnlijk beter in de doos retour naar de winkel. Ze zijn zo te zien niet bedoeld als dedicated atmos speakers.

Alternatief is gewoon op de bestaande speaker plaatsen. Ik weet niet of het atmos gedeelte een aparte aansluiting heeft? Als dat zo is, hoef je ook niet bang te zijn dat het frontgedeelte stoort met de bestaande speakers.

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 24-06-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ik heb een yamaha rx v357 receiver, waarop ik 5 speakers bedraad heb aangesloten. Zou het mogelijk zijn om draadloze speakers op deze receiver aan te sluiten? Zo ja, tips voor een draadloze speakerset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:49
Hoe sluit ik een harman festival 40 aan op een Samsung UE49MU7000. Op mijn oude tv deed ik dat met een 3.5mm jack. Nu heb ik volgens mij alleen een optische ingang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:46
Beavbusi schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:14:
Hoe sluit ik een harman festival 40 aan op een Samsung UE49MU7000. Op mijn oude tv deed ik dat met een 3.5mm jack. Nu heb ik volgens mij alleen een optische ingang...
Misschien is deze optie een betaalbare oplossing.
Vergeet niet een optische kabel mee te bestellen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Theo74 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:16:
[...]

Misschien is deze optie een betaalbare oplossing.
Vergeet niet een optische kabel mee te bestellen.
https://www.kabeldirect.n...a0i5I-_MjMCoaAiluEALw_wcB

zou dit ook werken? Heb namelijk geen aux kabel die in die omvormer gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:46
Beavbusi schreef op maandag 25 juni 2018 @ 10:46:
[...]

https://www.kabeldirect.n...a0i5I-_MjMCoaAiluEALw_wcB

zou dit ook werken? Heb namelijk geen aux kabel die in die omvormer gaat...
Dit is een Optical Jack - Toslink adapter, volledig passief en optisch. Dus geen 3.5mm audio Jack (analoog).

Wat je precies met een 'omvormer' bedoeld snap ik niet, maar als je geen Aux/Tulp kabels hebt dan kun je ook een losse verloopkabel nemen, van 3.5mm jack naar 2x Tulp (Rood = R / Wit = L).

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
Theo74 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:29:
[...]

Dit is een Optical Jack - Toslink adapter, volledig passief en optisch. Dus geen 3.5mm audio Jack (analoog).

Wat je precies met een 'omvormer' bedoeld snap ik niet, maar als je geen Aux/Tulp kabels hebt dan kun je ook een losse verloopkabel nemen, van 3.5mm jack naar 2x Tulp (Rood = R / Wit = L).
Ah ja, die heb ik wel maar niet de juiste denk ik. Naja eerst maar eens even kijken of het geluid van de TV niet prima genoeg is. Voor muziek gebruik ik toch de stereo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Nee, dat werkt niet. De eerder genoemde oplossing werkt alleen. Een nieuw kabeltje is de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daellat
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-07 20:49
Ik heb een NAD T748 versterker met klipsch RF-82's en binnenkort een R-112SW sub. Ik wil hier misschien nog rears aan toevoegen (klipsch r-15m zal het waarschijnlijk worden). Deze rears zou ik enkel in films willen gebruiken.

De NAD voorziet dan ook de optie om de listening mode op stereo te zetten waardoor alleen FR, FL en pre-amp SW out aangestuurd worden. Ik vroeg me af of iemand weet of ik dan ook het stereo "vermogen" terug krijg in deze listening mode of dat ik dan toch aan het meerkanaals vermogen zit.

De manual komt niet veel verder dan
STEREO
Output is directed to the front left/right channels. Low frequencies are
directed to the subwoofer if one is present in the Speaker settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Dat is eigenlijk geen relevante vraag. Tenzij je de absolute max gaat persen uit je versterker. Maar meestal zit je met het volume 20 a 30 dB onder de max. Dat wil zeggen, 1/100ste a 1/1000ste van het max vermogen. Dan snap je waarom je vraag gaat over een situatie die zich waarschijnlijk niet voor gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Xtince schreef op zondag 24 juni 2018 @ 23:24:
Ik heb een yamaha rx v357 receiver, waarop ik 5 speakers bedraad heb aangesloten. Zou het mogelijk zijn om draadloze speakers op deze receiver aan te sluiten? Zo ja, tips voor een draadloze speakerset?
Met een high level converter kan alles ;)
Maar draadloze speakers zijn behoorlijk aan de prijs. Heos, Sonos en consorten kun je niet icm een receiver van een ander merk gebruiken, dus je komt dan al gauw bij Kef uit. Reken per speaker ongeveer wat je receiver kostte. Of je moet een marmitek oid kopen om het signaal over te brengen, maar dan nog moet je actieve speakers hebben.

En dan nog is voorwaarde dat je receiver de boel zelf zo in kan regelen dat ie kan compenseren voor de vertraging in het signaal dat draadloze communicatie oplevert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
daellat schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:43:
De NAD voorziet dan ook de optie om de listening mode op stereo te zetten waardoor alleen FR, FL en pre-amp SW out aangestuurd worden. Ik vroeg me af of iemand weet of ik dan ook het stereo "vermogen" terug krijg in deze listening mode of dat ik dan toch aan het meerkanaals vermogen zit.
Vooropgesteld dat mijn boven-bovenbuurman helemaal gelijk heeft in dat je het vermogen toch niet nodig hebt. Maar NAD specificeert het gewoon in hun op hun website. 2x80W FTC, of 7x40W als je alle kanalen gebruikt. In stereo heb je dus iets meer vermogen per kanaal.

[ Voor 37% gewijzigd door T-MOB op 25-06-2018 19:40 . Reden: kwam iemand tussendoor fietsen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
The Eagle schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:37:
[...]

Met een high level converter kan alles ;)
Maar draadloze speakers zijn behoorlijk aan de prijs. Heos, Sonos en consorten kun je niet icm een receiver van een ander merk gebruiken, dus je komt dan al gauw bij Kef uit. Reken per speaker ongeveer wat je receiver kostte. Of je moet een marmitek oid kopen om het signaal over te brengen, maar dan nog moet je actieve speakers hebben.

En dan nog is voorwaarde dat je receiver de boel zelf zo in kan regelen dat ie kan compenseren voor de vertraging in het signaal dat draadloze communicatie oplevert.
Helder! Gaat het hem dus niet worden. Toch maar kijken naar een ander setje.... thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fwiw: mijn zwager heeft een Denon Heos bar met twee Heos rears en zonder subwoofer. Ik was serieus onder de indruk van het geluid dat Denon daar mee weet neer te zetten. Geen goedkope oplossing though.
(En bedenk je dat je voor iedere draadloze speaker ook echt een stopcontact nodig hebt).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daellat
Bedankt voor de antwoorden. Gaat niet zozeer over de max volume maar meer over volume instellingen in o.a. windows. Maar ik heb m'n antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remonstrade
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-08 09:07
Hallo,

Ik heb onlangs nieuwe speakers gekocht (Yamaha NS-F51) en deze aangesloten op een oude Sony STR-GX900ES uit 1994. Deze is vervolgens aangesloten via een tulp naar 3,5mm op mijn tv. Het geluid dat hieruit komt is echter niet bevredigend, de bass kan flink trillen op een vervelende manier en hoge noten kunnen erg scherp klinken. Kan dit liggen aan de uitgang van mijn tv? Zo ja, kan ik dan het beste een DAC kopen t.b.v. omzetting van optisch naar tulp? Of is de versterker waarschijnlijk gewoon aan het einde van z'n Latijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Remonstrade schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:00:
Hallo,

Ik heb onlangs nieuwe speakers gekocht (Yamaha NS-F51) en deze aangesloten op een oude Sony STR-GX900ES uit 1994. Deze is vervolgens aangesloten via een tulp naar 3,5mm op mijn tv. Het geluid dat hieruit komt is echter niet bevredigend, de bass kan flink trillen op een vervelende manier en hoge noten kunnen erg scherp klinken. Kan dit liggen aan de uitgang van mijn tv? Zo ja, kan ik dan het beste een DAC kopen t.b.v. omzetting van optisch naar tulp? Of is de versterker waarschijnlijk gewoon aan het einde van z'n Latijn?
Is de TV de enige bron je waar je dit mee hebt? Zonder die informatie kan je niet aanwijzen of het aan de tv ligt of aan de receiver/speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remonstrade
FeaR schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:43:
[...]

Is de TV de enige bron je waar je dit mee hebt? Zonder die informatie kan je niet aanwijzen of het aan de tv ligt of aan de receiver/speakers.
Via de Macbook van m'n vriendin klinkt het alweer een stuk beter, maar nog steeds niet optimaal. Vooral als ik het volume iets hoger zet komt de 'hardheid' dan terug. Het is lastig te omschrijven, maar het is van dat geluid dat op een gegeven moment bijna vermoeiend wordt om naar te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
En als je de fm ontvanger v/d receiver gebruikt hoe klink het dan, stuur je het geluid van de TV/MAC niet te hoog uit ?

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

kraats

Ik rol

@Remonstrade Niet per ongeluk op de phono-ingang aangesloten in plaats van een ingang met lijn-niveau?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remonstrade
@kraats Nee, ik heb 'm aangesloten op de CD-ingang.
@Servpage Ik heb er geen FM-antenne bij gekregen en heb die zo snel ook even niet liggen. Kan een regioradio hier in Utrecht net ontvangen met flink wat ruis, maar dus niet goed genoeg om de kwaliteit te checken. Vanuit de TV/MAC stuur ik 'm zo zacht mogelijk.

EDIT: Oké, schijnbaar kun je een coax-kabel ook als antenne gebruiken #themoreyouknow. Geluid van de radio klinkt qua bass goed, maar is in de hoge noten nog steeds scherp.

[ Voor 21% gewijzigd door Remonstrade op 01-07-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:17
Remonstrade schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:00:
Hallo,

Klinkt mij meer als akoestische problemen, die ga je niet oplossen met een andere kabel of DAC.
Welke speakers had je voorheen? Wat gebeurt er als je met de toonregeling van je receiver speelt?

Wat de hoge tonen betreft: moderne speakers zijn erg gedetailleerd, wat in sommige ruimtes onaangenaam, hard en schril kan klinken.
Wat de lage tonnen betreft: staan de speakers dicht tegen de muur of in een hoek? Heb je plugs om in de bass poort te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remonstrade
@mathias82 Dit is de eerste keer dat ik 'echte' speakers heb gekocht. De equalizer van deze versterker kan alleen aangepast worden op de verschillende standaardinstellingen (akoestisch, hall, jazz, enz.) en hier heb ik flink wat aan zitten draaien, zonder bevredigend resultaat. Hij staat daarom ook op de standaard neutrale setting.

Ik woon in een appartement met een redelijk klein woonkamertje. Hierbij lopen de muren een beetje schuin naar boven. Beide speakers staan in een hoek op ongeveer 20 cm afstand van de muur. Ik heb geen plugs voor de bass-poort, maar die kan ik natuurlijk altijd kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Remonstrade op 01-07-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:17
Remonstrade schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:11:
@mathias82 Dit is de eerste keer dat ik 'echte' speakers heb gekocht.
Wat had je dan daarvoor? Valse speakers? ;)
De equalizer van deze versterker kan alleen aangepast worden op de verschillende standaardinstellingen (akoestisch, hall, jazz, enz.) en hier heb ik flink wat aan zitten draaien, zonder bevredigend resultaat. Hij staat daarom ook op de standaard neutrale setting.
Ik denk het niet. Ik heb eens op foto's gekeken en ik zie toch knoppen waar "Equalizer Band" en "Equalizer Slope" bij staan. Daar moet je volgens mij een parametrische equalizer mee kunnen instellen.
Ik zou de handleiding van de receiver eens heel goed lezen, want ik zie bijvoorbeeld ook een knop "low boost" die problemen kan veroorzaken. Ik zie ook een knop "direct pass". Druk die knop eens in en kijk of het verbetert.
Ik woon in een appartement met een redelijk klein woonkamertje. Hierbij lopen de muren een beetje schuin naar boven. Beide speakers staan in een hoek op ongeveer 20 cm afstand van de muur. Ik heb geen plugs voor de bass-poort, maar die kan ik natuurlijk altijd kopen.
Als ik het zo hoor lijken dit mij te grote speakers voor de ruimte. In kleine ruimtes kan je vaak betere resultaten behalen met goede bookshelfs. Bass plugs kunnen helpen voor het probleem in het laag, maar niet in het hoog.

Begin eerst eens met de receiver goed te leren kennen, volgens mij moet je daar een beter resultaat mee kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remonstrade
mathias82 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:42:
[...]

Wat had je dan daarvoor? Valse speakers? ;)

[...]

Ik denk het niet. Ik heb eens op foto's gekeken en ik zie toch knoppen waar "Equalizer Band" en "Equalizer Slope" bij staan. Daar moet je volgens mij een parametrische equalizer mee kunnen instellen.
Ik zou de handleiding van de receiver eens heel goed lezen, want ik zie bijvoorbeeld ook een knop "low boost" die problemen kan veroorzaken. Ik zie ook een knop "direct pass". Druk die knop eens in en kijk of het verbetert.

[...]

Als ik het zo hoor lijken dit mij te grote speakers voor de ruimte. In kleine ruimtes kan je vaak betere resultaten behalen met goede bookshelfs. Bass plugs kunnen helpen voor het probleem in het laag, maar niet in het hoog.

Begin eerst eens met de receiver goed te leren kennen, volgens mij moet je daar een beter resultaat mee kunnen halen.
Ik had op de eerste dag de overbodigheid van de Low Boost al gemerkt ja, haha. Direct pass heb ik nu standaard aan. Ik heb nog even de handleiding bekeken en je kunt dus alleen de equalizers op de verschillende Sound Fields instellen.

Tegelijkertijd zag ik wel dat je ook de ruimtelijke instellingen kunt aanpassen, want daar had ik eigenlijk nog geen rekening mee gehouden tot jouw opmerking over de omvang van de speakers t.o.v. mijn woonkamer. Ik denk dus dat ik daar nog even mee moet klooien. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 12:35
Ik denk dat dit de juiste thread is...

Ik heb aardig wat interesse in de Samsung HW K950 soundbar. Het schijnt voor Atmos geweldig te zijn en dat geloof ik wel maar volgens deze gast

YouTube: Samsung HW-K950 Sound Bar - A Buyer's Guide and How Does it Game?

Is het geluid gewoon werkelijk slecht met non Atmos content. Oftewel je hebt er weinig aan als je het voor alle andere games en films wil gaan gebruiken die bijvoorbeeld alleen maar Dolby Digital bieden.

Of zijn er hier eigenaren die het hier absoluut niet mee eens zijn? Want zo ja, dan ga ik denk ik echt kijken voor een volledige home cinema set up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring van een soundbar is dat het gewoon niet tippen kan aan een echt fatsoenlijke 5.1/7.1 setup. Het is en blijft een front opstelling met de illusie dat het geluid achter/zijdelings en dergelijk afkomstig is, terwijl dat eigenlijk niet zo is. En dan heb je een tweede probleem; de goedkopere zijn echt verre van hifi en wil je een beetje een goede soundbar dan moet je toch echtwel richting de 600 ~ 1500 euro gaan denken.

De goedkopere leveren opzich prima prestaties voor in huis; maar de subwoofer is beperkt, of je kunt de EQ niet aanpassen, of het geluid wordt electronisch gewoon heel erg vervormd ten opzichte van hoe het bedoeld was op de audiotrack zelf.

Het blijft gewoon een brick met 2 of 4 drivers; dat kan nooit tippen aan een goede home cinema set. Het is dat hier in mijn woning nu geen ruimte heb, anders ging ik wel terug naar mijn vertrouwde 5.1 set. :> Was veel prettiger film kijken in ieder geval.

Goedkope soundbars klinken ook echt naar opgepompt televisie-geluid, als ik het zo mag omschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

devilsnight schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:45:
Ik denk dat dit de juiste thread is...

Ik heb aardig wat interesse in de Samsung HW K950 soundbar. Het schijnt voor Atmos geweldig te zijn en dat geloof ik wel maar volgens deze gast

YouTube: Samsung HW-K950 Sound Bar - A Buyer's Guide and How Does it Game?

Is het geluid gewoon werkelijk slecht met non Atmos content. Oftewel je hebt er weinig aan als je het voor alle andere games en films wil gaan gebruiken die bijvoorbeeld alleen maar Dolby Digital bieden.

Of zijn er hier eigenaren die het hier absoluut niet mee eens zijn? Want zo ja, dan ga ik denk ik echt kijken voor een volledige home cinema set up.
Atmos in de ideale vorm werkt met afzonderlijke speakers (die het geluid "in de hoogte" moeten weergeven). De speakers worden bij voorkeur op/in het plafond gemonteerd, alleen dan is het geluid zoals het zou moeten zijn.
Iets soortgelijks gaat op voor surround geluid, dat klinkt nu eenmaal het beste/meest ruimtelijke in een échte 5.1 of 7.1 opstelling.

Soundbars zijn een (soms relatief) goedkoop en ruimtebesparend alternatief. Maar de manier waarop de speakers in een soundbar zijn opgesteld (vlak bij elkaar in één behuizing) laat al zien dat je daar nooit goed surround geluid mee kunt bereiken. Voor Atmos geldt hetzelfde, misschien nog wel meer.

Als je het geld er voor over hebt (het is een flink stukje duurder als je fatsoenlijk spul wil), koop dan een goed home cinema systeem met een geschikte surround receiver, afzonderlijke boxen en ook afzonderlijke Atmos-boxen.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen niet de ruimte en het geld voor zoiets hebben. Dan is een soundbar een bruikbaar (maar beperkt qua mogelijkheden/codecs enz.) alternatief. Maar een soundbar zal nooit een "geweldige Atmos beleving" (dat is echt een overtrokken reclamekreet...) of goede surround omgeving kunnen opleveren. Maar iedereen stelt andere eisen en iedereen heeft andere smaken/voorkeuren, veel mensen vinden het prima wat zo'n soundbar ze aan geluid voorschotelt.

Mijn advies: ga eens luisteren bij een goede stereozaak. Luister dan naar het verschil tussen een soundbar en een échte 5.1/ 7.1 opstelling en bepaal dan of het verschil je zuurverdiende centjes waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:11:
[...]

Atmos in de ideale vorm werkt met afzonderlijke speakers (die het geluid "in de hoogte" moeten weergeven). De speakers worden bij voorkeur op/in het plafond gemonteerd, alleen dan is het geluid zoals het zou moeten zijn.
Iets soortgelijks gaat op voor surround geluid, dat klinkt nu eenmaal het beste/meest ruimtelijke in een échte 5.1 of 7.1 opstelling.

Soundbars zijn een (soms relatief) goedkoop en ruimtebesparend alternatief. Maar de manier waarop de speakers in een soundbar zijn opgesteld (vlak bij elkaar in één behuizing) laat al zien dat je daar nooit goed surround geluid mee kunt bereiken. Voor Atmos geldt hetzelfde, misschien nog wel meer.

Als je het geld er voor over hebt (het is een flink stukje duurder als je fatsoenlijk spul wil), koop dan een goed home cinema systeem met een geschikte surround receiver, afzonderlijke boxen en ook afzonderlijke Atmos-boxen.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen niet de ruimte en het geld voor zoiets hebben. Dan is een soundbar een bruikbaar (maar beperkt qua mogelijkheden/codecs enz.) alternatief. Maar een soundbar zal nooit een "geweldige Atmos beleving" (dat is echt een overtrokken reclamekreet...) of goede surround omgeving kunnen opleveren. Maar iedereen stelt andere eisen en iedereen heeft andere smaken/voorkeuren, veel mensen vinden het prima wat zo'n soundbar ze aan geluid voorschotelt.

Mijn advies: ga eens luisteren bij een goede stereozaak. Luister dan naar het verschil tussen een soundbar en een échte 5.1/ 7.1 opstelling en bepaal dan of het verschil je zuurverdiende centjes waard is.
Bedankt voor de reactie. Ja ik ben bang dat het te duur gaat worden om het echt precies te krijgen zoals Atmos bedoeld is, maar ik heb zojuist wel een mogelijk goed alternatief gevonden. Wellicht een stuk geschikter ook voor DD, DTS etc vergeleken met een soundbar. Namelijk dit

pricewatch: Onkyo HT-S5805

Dat is een volledige set. Jammer dat er alleen weinig over te vinden is behalve de reviews hier en wat reviews via Google,maar niet heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

daellat schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:56:
Bedankt voor de antwoorden. Gaat niet zozeer over de max volume maar meer over volume instellingen in o.a. windows. Maar ik heb m'n antwoord.
Dan ben ik wel benieuwd welk antwoord je hieruit gedestilleerd hebt voor je volume (windows) instellingen. Want daarvoor maakt het namelijk geen moer uit hoeveel vermogen er beschikbaar is. Dus ook daarvoor is je vraag niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daellat
JvS schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 07:25:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd welk antwoord je hieruit gedestilleerd hebt voor je volume (windows) instellingen. Want daarvoor maakt het namelijk geen moer uit hoeveel vermogen er beschikbaar is. Dus ook daarvoor is je vraag niet relevant.
Dit is een vragen topic toch? Mijn vraag is beantwoord. Het antwoord zit dan ook nogmaals in jouw sneer van een reactie. Het feit dat ik dat niet wist en benieuwd was moet je je niet zo aantrekken in een vragentopic lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

daellat schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Dit is een vragen topic toch? Mijn vraag is beantwoord. Het antwoord zit dan ook nogmaals in jouw sneer van een reactie. Het feit dat ik dat niet wist en benieuwd was moet je je niet zo aantrekken in een vragentopic lijkt me.
Ah het is me een beetje een irritatie dat er zo mythisch gedaan wordt over vermogen. Het was niet mijn bedoeling om er een persoonlijke sneer van te maken.

Het (goede) antwoord was inderdaad dat er meer vermogen beschikbaar is in stereo mode. Aangezien je voornamelijk voor volume instellingen de vraag stelde, was ik benieuwd wat je conclusie nou was. (met aleen die info zou je logischerwijs kunnen concluderen dat je die anders moet instellen).

Ik denk alleen dat je versterkingsfactor (waar volumeinstellingen mee te maken hebben) en vermogen door elkaar haalt in je vraag en ik was benieuwd of dat zo was.

Om die (aangenomen) achterliggende vraag te beantwoorden om toch de goede intenties trachten te tonen: Nee, de versterkingsfactor verandert niet als een versterker in 5.1 of in 2.1 modus staat. Ondanks dat er in het bovenste gebied van het vermogensverbruik in stereo meer "watt" beschikbaar is, is er dus geen impact op je volumeinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
JvS schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:59:
[...]

Ah het is me een beetje een irritatie dat er zo mythisch gedaan wordt over vermogen. Het was niet mijn bedoeling om er een persoonlijke sneer van te maken.

Het (goede) antwoord was inderdaad dat er meer vermogen beschikbaar is in stereo mode. Aangezien je voornamelijk voor volume instellingen de vraag stelde, was ik benieuwd wat je conclusie nou was. (met aleen die info zou je logischerwijs kunnen concluderen dat je die anders moet instellen).

Ik denk alleen dat je versterkingsfactor (waar volumeinstellingen mee te maken hebben) en vermogen door elkaar haalt in je vraag en ik was benieuwd of dat zo was.
Wat ik me nu wel afvraag is waar de dB's op de volumeschaal voor mijn NAD voor staan. Bij switchen tussen 2 en 5 kanaals blijft de versterker hetzelfde aangeven, -50dB bijvoorbeeld. Als 0dB voor het max vermogen zou staan dan zou je een 3dB sprong verwachten, of een verdubbeling/halvering van het vermogen per kanaal. Of de aanduiding is min of meer willekeurig natuurlijk, maar waarom zou je dan negatieve DB's gebruiken. Een eenheidsloze schaal van 1 tot 11 voldoet dan ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

devilsnight schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 01:20:
Bedankt voor de reactie. Ja ik ben bang dat het te duur gaat worden om het echt precies te krijgen zoals Atmos bedoeld is, maar ik heb zojuist wel een mogelijk goed alternatief gevonden. Wellicht een stuk geschikter ook voor DD, DTS etc vergeleken met een soundbar. Namelijk dit
pricewatch: Onkyo HT-S5805
Dat is een volledige set. Jammer dat er alleen weinig over te vinden is behalve de reviews hier en wat reviews via Google,maar niet heel erg veel.
Mijn vraag is: wil je ook muziek spelen via de installatie en wat voor eisen stel je daar aan? Een cinemaset kan, uiteraard afhankelijk van de kwaliteit, vrij behoorlijk film-effecten weergeven. Maar als de muziek ook goed moet klinken (en ja, dat is altijd relatief....en dus afhankelijk van jouw eigen oren/eisen enz.) wil je wel wat meer kwaliteit.

Eén advies in ieder geval: ga luisteren, wat je ook koopt. Alle fraaie reviews of mooie reclamekreten kunnen je nooit vertellen hoe het bij JOU klinkt. Luister dan ook eens naar de set die misschien boven je budget ligt, maar alles heeft dat je zou willen. Dan weet je wat je koopt en waarom. Er is niets mis met het kopen binnen een budget (en zelfs als dat wel zo is dan bepaal je dat nog altijd zelf....), maar zorg er wel voor dat je weet waar de verschillen liggen. Dan krijg je later geen spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2018 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Laatst online: 30-08 19:39
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:19:
Beste Tweakers,

Ik heb op zolder bij mijn ouders 2 speakers van het merk Rowen gevonden. Om meer specifiek te zijn de Rowen m2 speakers. De speakers zaten nog in de oorspronkelijke verpakking en wegen per stuk meer dan 20kg. Ik heb kunnen achterhalen dat het ooit in Zwitserland is geproduceerd. Voor de rest kan ik op het internet niks vinden erover. Zijn er mensen die het merk kennen en mij wat meer over de set kan vertellen.
Hier heeft iemand het over dat de Rowen M2 speakers de AR-3a drivers gebruikt, op het plaatje dat ook in de link staat lijken de tweeter en de mid speaker er inderdaad er op.
"The actual production AR-3a Limited was walnut vinyl! The Rowen R-2 speakers were made in Switzerland with AR-3a tweeters and midranges along with modified AR 8” woofers."http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/index.php?/topic/1129-8-ohms-tweeter-pots-or-l-pads-ar-3a-limited/&page=2

Over de AR-3a is een stuk meer te vinden, bijvoorbeeld: http://www.vintage-speake...arch-3a-ar-3a-review.html

Hopelijk heb je hier wat aan!

Edit: hmm zie dat ze in dat 1e thread R2 en M2 beetje door elkaar gebruiken... hoop maar dat ze op elkaar lijken dan.

[ Voor 4% gewijzigd door ramonlambal op 15-07-2018 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Wil je de dozen niet open maken, want wellicht zit er gewoon een boekje/handleiding in de doos of zijn de dozen al open en zit dat er niet bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ramonlambal schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Hier heeft iemand het over dat de Rowen M2 speakers de AR-3a drivers gebruikt, op het plaatje dat ook in de link staat lijken de tweeter en de mid speaker er inderdaad er op.
"The actual production AR-3a Limited was walnut vinyl! The Rowen R-2 speakers were made in Switzerland with AR-3a tweeters and midranges along with modified AR 8” woofers."http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/index.php?/topic/1129-8-ohms-tweeter-pots-or-l-pads-ar-3a-limited/&page=2

Over de AR-3a is een stuk meer te vinden, bijvoorbeeld: http://www.vintage-speake...arch-3a-ar-3a-review.html

Hopelijk heb je hier wat aan!

Edit: hmm zie dat ze in dat 1e thread R2 en M2 beetje door elkaar gebruiken... hoop maar dat ze op elkaar lijken dan.
bedankt voor je uitgebreide reactie ik heb het allemaal doorgenomen maar kan niet veel informatie achterhalen over de m2 zelf. Ik zal proberen een foto ervan te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MonkeyJohn schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:22:
Wil je de dozen niet open maken, want wellicht zit er gewoon een boekje/handleiding in de doos of zijn de dozen al open en zit dat er niet bij?
Zat helaas geen handleiding bij. Heb even een afbeelding geupload.
https://ibb.co/cxc9Z8

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heel stuk historie over Rowen: http://www.rowen.ch/dl/aaa_rowen.pdf
Blijkt het eigenmerk van Dynavox te zijn, en in zwitserland marktleider. Verkopen ook alleen daar. Maar ze bestaan nog steeds; waarom mail je ze niet gewoon? Zie http://www.rowen.ch/en/index.php

Ik zoek eigenlijk een active noise cancelling DSP'tje (oid) wat je tussen de bron en een bestaande headphones kunt hangen. Desnoods met USB voeding. Bestaat zoiets?

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 15-07-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Ik heb nog een cadeaubon van de MM twv 150 euro en die ga ik denk ik voor dit gebruiken.

pricewatch: Onkyo TX-NR575E Zwart

7.2
Atmos
Dolby Vision
HDR10

199 moet ik zelf betalen. Prachtig prijsje voor een receiver die dit allemaal kan. Zie de TW: geen aankoopadvies in dit topic.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 19-07-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Ik maak van MDF een open kast voor mijn stereo versterker van NAD, type 325BEE. Ik twijfel over hoeveel ruimte ik tussen de bovenkant van die versterker en de plank moet laten voor de nodige ventilatie. Hoe minder hoe mooier uiteraard. In mijn ontwerp hou ik nu rekening met 5cm, maar liever ga ik naar 3cm. De zijden van de versterker hebben veel meer ruimte.

Heeft iemand ervaring/kennis van ventilatie van versterkers in open kasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@antipode staat in je handleiding van je versterker of receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 22:29

antipode

-=Got is in the details=-

Lip schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:03:
@antipode staat in je handleiding van je versterker of receiver
Al gedaan. Daarin staat de absurde hoogte van 50cm. Vast bedoeld om zich juridisch in te dekken, niet vanuit technische overwegingen. Bovendien rijmt die 50cm niet met de tuners en CD spelers uit dezelfde serie, die op de versterker geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een gemiddelde eindtrap met 50 graden Celsius bij lage belasting, gemeten met een infrarood temperatuur meter. Dat is gemeten met de kap van de behuizing er af

[ Voor 18% gewijzigd door Lip op 24-07-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:38
hallo! Ik heb een Denon X2200W receiver icm met een Teufel 5.1 set + 2 Atmos speakers.
Echter wanneer ik de volume op een hoger niveau zet komt er nogal veel geluid uit de subwoofer, dit is goed hoorbaar als ik de audio even op pauze zet. Het soort geluid wat ik hoor lijkt erop alsof er een ventilator vol staat te blazen. Het lijkt een soort van ruis.
iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:12
@Ladykiller007 Ik vermoed dat de channel level instelling voor je subwoofer te hoog staat vanuit je receiver. Even naar het setup-menu van je receiver gaan en dan even kijken bij de audio instellingen. Daar de sub op 0dB zetten. Die optie heet bij jouw receiver "Subwooferniv. aanp."

Vervolgens het volume afregelen via de volumeknop op de subwoofer zelf. Ik ga er even vanuit dat je een actieve subwoofer hebt met een eigen versterker erin. Ik kan dit niet uit je post opmaken, omdat je niet vermeldt welke Teufel 5.1 set je gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door pporrio op 26-07-2018 15:06 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Op dit moment heb ik een 5.1 opstelling voor mijn geluid. Dat klinkt “uiteraard” prima. Ik ga hoogtespeakers plaatsen voor oa Atmos en twijfel of ik ook zal uitbreiden naar 7.x.x.. ik twijfel of de 2 surround speakers echt een meerwaarde zullen hebben, dus wil graag weten of dit echt zo is of dat 5.1 voldoende is voor een “ultieme” surroundbeleving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:10

timovd

Voorsprong door techniek

Hangt af van de ruimte. Het kan er slechter op worden met verkeerd geplaatste speakers.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
timovd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 20:18:
Hangt af van de ruimte. Het kan er slechter op worden met verkeerd geplaatste speakers.
Bedoel je de grootte van de ruimte of de vorm?

Plaatsing van 5.1 speakeropzet is makkelijk. Van 7.1 iets uitdagender, maar wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 14:27
Ik ga mijn huidige onkyo TX-606 vervangen voor het nieuwere model de 686 vooral omdat ik richting atmos wil.
Ik zat te denken op mijn huidige jamo s606 speakers de S 8 ATM atmos module aan te schaffen en deze boven op de speakers te plaatsen, enige twijfeletje is dat mijn huidige speakers 19,05 cm breed zijn en de atmos modules 19,1 mm plus dat mijn s606 speakers geen voorbereiding hebben op de module zelf maar ik neem aan dat dit geen kwaad kan, of heeft er iemand tips voor andere atmos speakers? in het plafond is geen optie.

dan nog een laatste vraag, atmos bluray's zijn die vaak alleen 7.1 met atmos? of heb je ook 5.1 met atmos track?

*edit ik zie de atmos modules alleen werken met de S809 en hogere speakers van Jamo, dan worden het de onkyo's die je los kan kopen die passen prima op mijn huidige speakers

[ Voor 11% gewijzigd door Njay op 27-07-2018 08:34 ]

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Verwijderd

Atmos past zich aan aan het aantal speakers dat je hebt, dus dat maakt niet uit:)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:10

Mystikal

It never hurts to help!

Naar aanleiding van dit topic (Mystikal's bioscoop kelder) hier ook maar eens even vragen.

Kan ik een surround ( Jamo E8SUR.2)
gebruiken als atmos speaker?

[ Voor 5% gewijzigd door Mystikal op 29-07-2018 08:50 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:54
Ik heb de laatste tijd dat tv uitzendingen die in dolby worden weergeven veel zachter klinkt dan de uitzendingen in stereo. Ik heb zowel de instellingen van de tv als de receiver nagelopen. Ik kan het via de receiver wel luider krijgen maar dat klinkt nergens naar. Aanbieder is overigens Ziggo. Iemand die het ook is opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Mystikal dat is een dipole speaker, die zou ik niet als atmos gebruiken omdat deze gemaakt zijn om heel breed geluid uit te sturen (als achterste speakers dus)

Verder kan alles als atmos speaker gebruikt worden natuurlijk;)

Lichtpuntje...

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6