Mystikal's bioscoop kelder

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 07:44

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
////BREAK//////
Alle foto's zijn verwijderd ivm stoppen met FlickR.
Echter heb de foto's die ik nog kon vinden gepost later in het topic. Link

//////////

Na 3 jaar geleden een full HD beamer te hebben gekocht (Epson EH-TW3500) en een elektrisch scherm te hebben gemonteerd in mijn woonkamer, twijfel ik al meer dan een jaar om de kelder op te gaan offeren als dedicated bioscoop ruimte. Het leek me wel leuk om er een apart topic over te maken hoe ik van een rommelkelder naar een ‘dedicated’ bioscoop ruimte ga komen.

Huidige situatie

Woonkamer
Op dit moment heb ik in mijn woonkamer aan de een zijde 2 relax stoelen staan vanwaar je naar de beamer kan kijken. Aan de andere kant van de woonkamer heb ik een hoekbank staan, van waar je tv kan kijken. Alles is aangesloten op een versterker en 1 HTPC. Ik heb een 5.1 opstelling staan bij de beamer en een 2.0 bij de tv.

Kelder
De kelder heeft een oppervlakte van 22m2. Grofweg gezegd is de kelder 8x2.8mtr. De hoogte van de kelder is 2.2mtr. Ik zal niet de gehele kelder gaan gebruiken als bioscoop. Ik heb op dit moment aan 1 zijde de wasmachine, droger, koelkast, vriezer en opberg kast staan. Deze ruimte hebben we nog nodig.
De ruimte zal worden opgedeeld middels een rood velours gevoerd gordijn. De ruimte voor de bioscoop zal daardoor een afmeting hebben van 2.8x5mtr = 14m2.

Zijde waar de bank kom te staan (en de beamer + apparatuur).

Zijde waar het scherm en het gordijn komt te hangen. Gordijn komt net voor de aansluitpunten aan de rechterzijde te hangen.

Veel vrienden verklaren me gedeeltelijk voor gek. De beamer en scherm zijn op dit moment totaal niet opvallend in mijn woonkamer. Kabels zijn netjes weggewerkt en wat is lekkerder dan film kijken in je woonkamer.

Voordelen
  • Ik erger me aan het feit dat ik niet liggend naar de film kan kijken. Hoe lekker de relax stoelen ook zitten, na een uur weet ik niet meer hoe ik moet zitten. Ook al hebben we voor beide stoelen ook nog 2 hockers, maar het voldoet gewoon niet. Wellicht heeft het ook met mijn lengte te maken van bijna 2mtr. De stoelen zitten verder prima, maar niet voor een hele lange tijd.
  • Ik heb momenteel een zoon van 2,5 er komt een moment dat hij ook een Wii, X-box, PS3 wil hebben. Die ruimte is dan ideaal om de apparatuur daar op aan te sluiten. Daarnaast kan het als hij weer wat ouder is een mooie ‘hang’ plek voor hem en zijn vrienden/innen zijn.
  • Op dit moment is/was de kelder 1 grote rommelzooi, waar we niets mee deden. De afgelopen maanden hebben we tafels, stoelen, meubels, kleding verkocht via Marktplaats. Mijn vrouw ergerde zich ook aan de rommel, als we de ruimte een duidelijke functie geven, zijn we van die rommel ook af.
  • Ik ben zelf iemand die veel films en series (probeert!) te kijken. Een dedicated ruimte is dan natuurlijk fantastisch! Een soort van droom die uitkomt. Wie wilde er vroeger nu niet echt een thuis bioscoop.
Nadelen
  • De kosten. Al met al zullen de kosten ongeveer 3,000 euro gaan beramen. Ik probeer in eerste instantie dit bedrag iets lager te houden, door nog geen nieuwe versterker aan te schaffen en ook de mijn center en rear speaker nog te ‘hergebruiken’. Ook even afhankelijk van wat het uiteindelijk allemaal gaat kosten. Een kosten specificatie zal verderop nog gegeven worden.
  • De verbouwing. Er zal natuurlijk weer wat tijd en moeite ingestoken moeten worden. Ik heb het geluk dat mijn vader met pensioen is en die zal me vast wel willen helpen met een aantal dingen. Maar het blijft toch weer even aanpoten. Maar als ik het resultaat behaal, wat ik voor ogen heb zal het allemaal de moeite waard worden.
  • Minder opslag ruimte in de kelder. Het kan soms handig zijn om extra opslag te hebben. Wij hebben namelijk geen zolder. Maar het tuinhuis en de inpandige berging moet voldoende zijn.
Verbouwingswerkzaamheden

Hieronder staan alle geplande verbouwings- en inrichtingswerkzaamheden in hoofdlijnen. Lijst zou tijdens de verbouwing nog veranderd kunnen worden.
  • Er zal een verwarming moeten worden gehangen, om de kelder om temperatuur te houden. Deze wordt aan de CV gekoppeld. Ik moet alleen nog uitzoeken hoeveel watt de verwarming moet leveren. Ik vind het erg lastig aangezien de kelder voor de helft onder de grond zit en temperatuurschommelingen een stuk minder zullen zijn, dan bij een reguliere ruimte.
  • Aanbrengen van koofjes rondom, die zullen dienen om kabels weg te werken en als behuizing voor de dimbare halogeen spots en om het elektrische scherm in weg te werken.
  • Muren worden behandeld met muurverf, kleur metallic antraciet (onder voorbehoud).
    [8]Binnenkant van de deur dient ook donker geverfd te worden.
  • Plank boven de bank maken waar de beamer, versterker, digitale ontvanger en pc op gezet kan worden.
  • Het trekken van een netwerk kabel en CAI kabel vanuit de meterkast naar de kelder.
  • Het leggen van vloerbedekking en ondervloer. (wordt uitbesteedt)
  • Oplossing vinden voor mijn rear speakers. 2 opties: op standaards zetten achter de bank, of een ‘vensterbank’ maken achter de bank en daar de rear speakers opzetten. Dit gaat wel ten kosten van de diepte van de bank. De bank zal de gehele achterwand opvullen, dus naast de bank is niet mogelijk.
Hardware

De hardware die gebruikt zal gaan worden. Deels zal gekocht moeten worden, deels wordt (voorlopig) de huidige apparatuur gebruikt worden.
  • Epson EH-TW3500 (Reeds in bezit)
  • Electric Screen 220 x 125 cm (Reeds in bezit)
  • 2x JBL80 (Reeds in bezit)
  • Harman Kardon AVR145 (Reeds in bezit), op termijn een andere versterker
  • Logitech Dinovo Mini(Reeds in bezit)
  • Digitale HD ontvanger, plan is om deze op termijn 2e hands te kopen.
  • Center speaker JBL ES25C, om op termijn de huidige standaard HK speaker te vervangen.
  • JBL ES10, om op termijn de huidige standaard HK speaker te vervangen.
  • Versterker: Denon AVR-1513, op termijn aan te schaffen, zodat de huidige HK versterker weer naar de woonkamer kan, om aangesloten te worden op de HTPC van de tv.
  • Bankstel gekocht, wordt geleverd op 1 oktober 2012. Dat is ook meteen mijn eerste dead-line voor dit project. Het is een hoekbank van 2,68mtr breed, in zwart sky. 4 zitplaatsen, buitenste 2 zitplaatsen zijn chaise longue.
  • Radiator, vermogen nog te bepalen.
  • Velours rood gevoerd gordijn voor achter het projectie scherm.
Kosten

Dit is het totale kostenoverzicht zoals ik het op dit moment begroot heb. Niet alle aankopen zullen meteen gedaan worden.

Hardware
  • Versterker: Denon AVR-1513 EUR 330,-
  • Center speaker JBL ES25C EUR 120,-
  • Rear speaker: JBL ES10 EUR 110,-
  • Samsung Digitale HD ontvanger EUR 75,-
  • Subtotaal EUR 635
Hardware
  • Bank EUR 850,-
  • Plank voor Audio EUR 0,-
  • Gordijn EUR 300,-
  • Vloerbedekking + ondervloer EUR 500,-
  • Subtotaal EUR 1650,-
Verbouwing
  • Verf EUR 50,-
  • Planken voor koofjes EUR 75,-
  • Halogeen inbouw spots EUR 75,-
  • Verwarming + aanleg EUR 200,-
  • Onvoorzien EUR 200,-
  • Subtotaal EUR 600,-
Grand Total EUR 2885,-

Opmerkingen/discussies
Het staat natuurlijk vrij om advies en opbouwende kritiek te geven. Ook zal ik ongetwijfeld hier wat vragen gaan stellen over hoe het een en ander het beste aan te pakken.

De eerste vraag die in ieder geval openstaat is dat ik graag wil berekenen hoeveel watt mijn verwarming zal moeten zijn, gezien het feit dat de ruimte 45m2 is.

Gedurende de verbouwing zal ik updates blijven plaatsen van wat er gedaan is.

Zaken die ik nog wil toevoegen aan de openingspost zijn:
-Tekeningen mbt de indeling van de kelder, eventueel in 3D.
-Foto’s toevoegen van huidige situatie van de kelder. Inmiddels toegevoegd aan OP.
-….

De eind foto's zijn er inmiddels ook:

Ik ben meer dan tevreden met het resultaat!

[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 09-11-2015 15:05 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:18
Ik mis nog een nadeel: dat je jezelf in een isolement plaatst als je steeds naar de kelder verdwijnt. Mijn vrouw zou dat niet leuk vinden. Een HT-kelder is geen plek voor kleuters, dus gezellig met hele gezin daar kijken gaat niet werken.

[ Voor 14% gewijzigd door RexP op 20-06-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
RexP schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:49:
Ik mis nog een nadeel: dat je jezelf in een isolement plaatst als je steeds naar de kelder verdwijnt. Mijn vrouw zou dat niet leuk vinden. Een HT-kelder is geen plek voor kleuters, dus gezellig met hele gezin daar kijken gaat niet werken.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Als ik film kijk, ligt de kleine al op bed. Ik ga niet op een zaterdagochtend film kijken. Dan heb ik 'quality time' met mijn gezin. Ik kijk film in de avond als de kleine op bed ligt. Zowel mijn vrouw als ik zijn (on)regelmatig door de weeks ook weg voor werk of andere activiteiten. Het mezelf in een isolement plaatsen zie ik dus niet echt gebeuren.
Waarom een HT-kelder niets voor kleuters/jonge kinderen is is me niet helemaal duidelijk. Als ze een Disney film willen kijken is dat toch prima? Hij is nu 2 jaar, dat is geen leeftijd, maar als hij straks een jaar of 4-5 is, vind hij het wellicht wel leuk (en heeft hij het geduld) om een tekenfilm te kijken op een regenachtige zaterdagmiddag). Of mis ik iets?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 20:49
Mystikal schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:05:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Als ik film kijk, ligt de kleine al op bed. Ik ga niet op een zaterdagochtend film kijken. Dan heb ik 'quality time' met mijn gezin. Ik kijk film in de avond als de kleine op bed ligt. Zowel mijn vrouw als ik zijn (on)regelmatig door de weeks ook weg voor werk of andere activiteiten. Het mezelf in een isolement plaatsen zie ik dus niet echt gebeuren.
Waarom een HT-kelder niets voor kleuters/jonge kinderen is is me niet helemaal duidelijk. Als ze een Disney film willen kijken is dat toch prima? Hij is nu 2 jaar, dat is geen leeftijd, maar als hij straks een jaar of 4-5 is, vind hij het wellicht wel leuk (en heeft hij het geduld) om een tekenfilm te kijken op een regenachtige zaterdagmiddag). Of mis ik iets?
Inderdaad gaat prima werken hoor, en de ene vrouw is de ander niet, die van mij parkeerd zich ook meer achter de Tv / Beamer dan dat ze in de tuin zit.

Neem dus niets aan van ander commentaar, ik ga hem in iedergeval bookmarke want ik ben wel benieuwd hoe dit gaat worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 23:42

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb je ook foto's van hoe de kelder nu is? Wel leuk om er bij te hebben als referentiemateriaal.

Je rear speakers zou je met beugels aan de muur kunnen bevestigen. Ik denk alleen om een betere geluidsbeleving te krijgen dat je misschien toch de bank een klein stukje van de achterwand af moet trekken. Anders krijg je dat de personen die in de hoek van de bank zitten een speaker naast hun oren of boven hun hoofd hebben hangen.

De beamer zou ik in plaats van op een plankje met een beugel aan het plafond bevestigen. Als de ruimte echt 8 bij 2.8 meter is, dan zou je beeld van muur tot muur hebben bij 8 meter afstand als je op je beamer volledig uitzoomt. Ik zou er dan voor kiezen om de beamer toch iets dichterbij te plaatsen zodat je zowel in als uit kunt zoomen. Dan is het makkelijker beeldvullend te krijgen op je scherm. Als je scherm geen 2.8 meter breed is dan zal je sowieso dichterbij moeten.

Doe iets meer met je muren dan alleen verfen. Plak er een behangetje op, of hang er een gordijn voor. In zo'n kleine ruimte met allemaal betonnen muren kan je geluid heel erg gaan vervormen als je er helemaal niets aan doet..

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:32
Je kan je rears ook op lack plankjes van de ikea zetten en die tegen de muur aan schroeven.

Dat je een topic bookmarked is niet heel interessant om te vermelden ;)

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 20-06-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Mektheb schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:07:
[...]

Inderdaad gaat prima werken hoor, en de ene vrouw is de ander niet, die van mij parkeerd zich ook meer achter de Tv / Beamer dan dat ze in de tuin zit.

Neem dus niets aan van ander commentaar, ik ga hem in iedergeval bookmarke want ik ben wel benieuwd hoe dit gaat worden !
Thanks, ik ben het met je eens. Ik spendeer genoeg tijd met mijn gezin, volgens zowel mijn normen als die van mijn vrouw, dus dat is prima in orde!
E-Vix schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:11:
Heb je ook foto's van hoe de kelder nu is? Wel leuk om er bij te hebben als referentiemateriaal.
Zie OP, die foto's gaan nog komen. Ik zal ze vanavond wel even schieten en in de OP plaatsen.
Je rear speakers zou je met beugels aan de muur kunnen bevestigen. Ik denk alleen om een betere geluidsbeleving te krijgen dat je misschien toch de bank een klein stukje van de achterwand af moet trekken. Anders krijg je dat de personen die in de hoek van de bank zitten een speaker naast hun oren of boven hun hoofd hebben hangen.
Wat is een klein stukje? Ik heb maximaal een 40cm denk ik zo. Aangezien er halverwege de kelder een deur naar binnen opengaat. De chaise longue mag niet tegen de deur aankomen. Volgens mij is het vanaf wand tot aan de deur iets meer dan 2mtr. Daarom had ik het er over om misschien een plank achter de bank te maken (op bank hoogte, dus niet de plank voor de beamer en andere apparatuur, die boven de bank komt) waar de speakers (en eventueel wat drinken ofzo opgezet kan worden).
De beamer zou ik in plaats van op een plankje met een beugel aan het plafond bevestigen. Als de ruimte echt 8 bij 2.8 meter is, dan zou je beeld van muur tot muur hebben bij 8 meter afstand als je op je beamer volledig uitzoomt. Ik zou er dan voor kiezen om de beamer toch iets dichterbij te plaatsen zodat je zowel in als uit kunt zoomen. Dan is het makkelijker beeldvullend te krijgen op je scherm. Als je scherm geen 2.8 meter breed is dan zal je sowieso dichterbij moeten.
Wederom even de OP lezen. De kelder wordt voor een gedeelte van 5x2.80 gebruikt als bioscoop. 3 meter blijft ongebruikt (achter het gordijn) voor wasmachine, droger etc. Maar ook de verwarming komt achter het gordijn. Beamer aan het plafond is nergens voor nodig imo. Het is alleen maar lelijker/lastiger mbt kabelmanagement.
Doe iets meer met je muren dan alleen verfen. Plak er een behangetje op, of hang er een gordijn voor. In zo'n kleine ruimte met allemaal betonnen muren kan je geluid heel erg gaan vervormen als je er helemaal niets aan doet..
Muren zijn we het nog niet helemaal over eens. Het liefst zou ik ze behangen, alleen de muren zijn niet straks genoeg op dit moment voor behang. Op dit moment zijn ze (volgens mij) gespoten (zoals de meeste plafonds in huizen zijn) Dus dan zou ik ze eerst strak moeten zetten, en vervolgens behangen. En dat wordt weer net wat kostbaarder. Eventueel kunnen we iets doen met een bord met filmposters (of iets dergelijks). Maar het liefste hou ik het een beetje strak!
Hogader schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:26:
Je kan je rears ook op lack plankjes van de ikea zetten en die tegen de muur aan schroeven.
Verder hier ook bookmarked
Plankjes zal niet zo'n probleem zijn. Mijn goede buurman heeft een fabriek voor het maken van kinderkamers.. Plankjes kan ik daar regelen! Maar zeker wel een goede oplossing ook! Bedankt voor je interesse!
biertjuh? schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:28:
Hier ook bookmarked, beloofd iets moois te worden.
Bedankt voor je interesse!

Ik zit alleen nog een beetje met de apparatuur qua geluid. Ik ben zeker geen audiofiel. Echter ik weet niet goed waar ik mijn center speaker moet laten. Als de bioscoop niet gebruikt gaat worden, dien je wel naar de wasmachine ruimte te kunnen .Speaker aan het plafon ophangen, zou kunnen, maar ik ben zelf 2mtr, plafond is 2.20mtr. Dan moet ik elke keer bukken als ik naar die ruimte loop. Op de grond zetten of verrijdbaar tafeltje voor onder het scherm is ook een mogelijkheid, maar is esthetisch weer wat minder. Een center speaker 'off-center' zetten is zeker niet aan te bevelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 20-06-2012 15:08 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een optie is om de center helemaal weg te laten het het geluid daarvoor door de fronts te laten gaan. Maar dan komen de stemmen niet uit het midden van het scherm, als je er niet recht voor zit.

Ga je nog maatregelen nemen voor de akoestiek? Dat je gaat verbouwen is een mooi excuus daarvoor!

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 20-06-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:28
Ik zie 800 euro budget voor een bank. Is het niet leuker om voor echte bioscoopstoelen te gaan? Moet je wel wat meer tijd en werk insteken (en vooral veel zoeken) maar volgens mij is dat nog wel ergens goedkoop op de kop te tikken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:50

DjVe

Hatsaflats!

ChojinZ schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:39:
Ik zie 800 euro budget voor een bank. Is het niet leuker om voor echte bioscoopstoelen te gaan? Moet je wel wat meer tijd en werk insteken (en vooral veel zoeken) maar volgens mij is dat nog wel ergens goedkoop op de kop te tikken.
Daar dacht ik ook direct aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377820

Ik heb zelf bioscoop stoelen gehad, opzich zijn het leuk dingen dingen. Er is wel een nadeel en dat is dat je er maar in een positie in kan zitten. Op een bank kan je veel meer posities aannemen. Ik wil het idee niet afraden maar zeker wel meenemen in je overweging!

Succes met dit toffe project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Of gewoon volgooien met Fatboys. Ook superchill ;)

Wel een tof project, lijkt me zelf ook nog wel eens gaaf om te hebben als ik wat groter woon en er ruimte voor heb :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05
Gast, een bank en een gordijn is toch echt geen hardware, veel meer SOFTware. (tenzij je een tandarts wachtkamer bank koopt.)

Misschien trouwens nog een idee voor een vermindering van de kosten. Koop een gordijn bij de tweedehands winkel/ het goed/ marktplaats winkel etc. Als het doel verduisteren is kom je eigenlijk met bijna ieder zwaar gordijn wel goed weg. Heb laatst namelijk bij de HEMA, gordijnen bestelt, en de hema is dus niet goedkoop voor gordijnen, maar ook zeker niet goed. De stiksels waren gewoon letterlijk scheef, en de plooi was compleet uit de lijn met de stof. Dikke 400euro voor gordijnen waarbij ik 2 keer terug mee moest gaan en uiteindelijk vanaf heb moeten zien. Toen voor 30 euro gordijnen bij Het Goed gehaald, die misschien niet helemaal de juiste kleur waren, maar echt 20 keer beter in elkaar zaten, en achteraf perfect bevallen.

Moraal van het verhaal; Hema en gordijnen is een NO GO.

Leuk om trouwens de transformatie van kelder naar HT ruimte te zien.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe is de temperatuur op dit moment in de kelder? Ik kan me voorstellen dat het met al die apparatuur ook wel redelijk wat opwarmt, en als je met meerdere mensen in zo'n kleine ruimte zit dan warmt het ook wel op. Wat ik probeer te zeggen: Radiator aanleggen is misschien overbodig. Misschien heb je zelfs eerder een airco nodig om het in de zomer behaaglijk te houden daar.

En ten tweede, waarom het leggen van vloerbedekking en ondervloer uitbesteden? Als je met de kosten in je hoofd zit, dan kun je daarop juist je voordeel pakken denk ik. Gezien de ruimte zo goed als rechthoekig is (?) valt dat nog wel zelf te doen lijkt mij.

Denk ook om de akoestiek van de ruimte trouwens. Het gordijn zal al een hoop helpen, maar let er wel op. Je wilt niet dat het klinkt alsof je in een put zit te luisteren ofzo ;)

Wel een leuk project!

offtopic:
p.s het is deadline, niet death-line ;)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Wow coole ruimte, heb je een vrijstaand huis?
Als je dat niet hebt is de kelder sowieso een goede plek voor een bios denk ik, ik heb een zeer goed geisoleerd huis maar met een beetje volume horen de buren het toch wel, vooral de subwoofer.
Voor mij een reden om mijn volgende huis vrijstaand te kopen, kan ik zoveel lawaai maken als ik wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Biersteker schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:11:
Gast, een bank en een gordijn is toch echt geen hardware, veel meer SOFTware. (tenzij je een tandarts wachtkamer bank koopt.)

Misschien trouwens nog een idee voor een vermindering van de kosten. Koop een gordijn bij de tweedehands winkel/ het goed/ marktplaats winkel etc. Als het doel verduisteren is kom je eigenlijk met bijna ieder zwaar gordijn wel goed weg. Heb laatst namelijk bij de HEMA, gordijnen bestelt, en de hema is dus niet goedkoop voor gordijnen, maar ook zeker niet goed. De stiksels waren gewoon letterlijk scheef, en de plooi was compleet uit de lijn met de stof. Dikke 400euro voor gordijnen waarbij ik 2 keer terug mee moest gaan en uiteindelijk vanaf heb moeten zien. Toen voor 30 euro gordijnen bij Het Goed gehaald, die misschien niet helemaal de juiste kleur waren, maar echt 20 keer beter in elkaar zaten, en achteraf perfect bevallen.

Dan heb jij andere ervaring met HEMA. IK heb voor twee ruimtes met flinke raampartijen ook gordijnen laten maken. Niets te klagen over de kwaliteit van de stof en het handwerk! Daarnaast is de HEMA echt wel een stuk goedkoper in maatwerk dan een willekeurige shop waar men gordijnen aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Wow, wat een reacties, maar op een tablet niet echt handig om overal op te antwoorden! Maar dat gaat zeker nog wel gebeuren!!

@hieronder... Gamekamer heb ik ook nog voor mezelf.. :| . Dat is ook nog 1 van mijn hobbies, naast casemodden, RC auto's.... Ik zou eigenlijk 2 dagen in de week moeten gaan werken, maar dan ik het alemaal niet bekostigen... :(

[ Voor 47% gewijzigd door Mystikal op 20-06-2012 19:58 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:23
Even een reactie op het gebeuren van isolement.
Wij hebben hier bijvoorbeeld een computerkamer. Ikzelf zit graag achter mijn pc beetje gamen, foto's bewerken etc. Mijn vrouw heeft ook een bureau daar (staan tegen elkaar aan), maar voor haar is bovenstaande allemaal een stuk minder. Zij kijkt dan weer liever tv.
Ik kan me wel herkennen in het isolement gebeuren en speel eigenlijk op de momenten wanneer zij op stap is.
Film kijken doen wij trouwens wel samen en ook vaak voor elkaar een film kijken die je zelf wellicht minder leuk vind.

Ik moet zeggen dat ik me wel schuldig voel als zij beneden is en ik boven een spelletje wil spelen. Zij geeft aan dat het niet hoeft, maar voel me wel altijd rottig.

Jullie zijn als ik het zo lees toch wel redelijk "vaak" alleen, dus dan is dat prima te doen. :)

Man, wat ben ik jaloers. Wij hebben wel een zolder, maar geen kelder. Zou dat zeker ook graag willen hebben. Keuze tussen computer kamer of HT kamer is dan snel gemaakt. Wellicht ooit.

Ben echt benieuwd wat je er van gaat maken hoor. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat moet ik me voorstellen bij
Mystikal schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:06:
• Plank boven de bank maken waar de beamer, versterker, digitale ontvanger en pc op gezet kan worden.
Er komt een plankie "in je nek" te hangen met daarop een beamer, versterker, en pc? Hoe wil je deze plank boven de bank bevestigen? Er zitten genoeg lawaaiige fans in die apparaten.

Ik zou de beamer zeker aan het plafond hangen, en de PC, ontvanger en versterker achter het doek/gordijn op de kast zetten.
je geeft aan dat er koofjes rondom komen om verlichting en kabels in te verwerken, daar kunnen dan toch ook 2 (HDMI, stroom) kabels bij om de beamer te voeden?

Verder, houdt rekening met akoestiek, die zal niet bijster goed zijn in deze vierkante betonnen ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Het lijkt mij geen gek idee. Je kan zonder voorbereiding films kijken wanneer het je uitkomt en hebt, neem ik aan, weinig last van storende omgevingsgeluiden.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
TBTL schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:34:
Een optie is om de center helemaal weg te laten het het geluid daarvoor door de fronts te laten gaan. Maar dan komen de stemmen niet uit het midden van het scherm, als je er niet recht voor zit.

Ga je nog maatregelen nemen voor de akoestiek? Dat je gaat verbouwen is een mooi excuus daarvoor!
Maakt het dan niet uit dat al mijn films DTS hebben en normaal gesproken de stemmen door de center komen? Als ik die center weghaal, dan hoor ik toch geen stemmen meer?

Of ik echt iets ga doen voor de akoestiek. Ik denk het niet.. Ik zou niet weten wat. Er komt natuurlijk een bankstel in, vloerbedekking en een dik kleed. Ik verwacht dat dit al behoorlijk wat 'hol' geluid wegneemt. Eventueel hang ik nog iets aan de muur, maar daar ben ik nog niet uit. Ik wil het toch redelijk strak houden.
Nee!!! Bioscoopstoelen zijn verschikkelijk! Daarnaast is de bank eergisteren gekocht, dus die komt er sowieso.
Anoniem: 377820 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:45:
[...]

Ik heb zelf bioscoop stoelen gehad, opzich zijn het leuk dingen dingen. Er is wel een nadeel en dat is dat je er maar in een positie in kan zitten. Op een bank kan je veel meer posities aannemen. Ik wil het idee niet afraden maar zeker wel meenemen in je overweging!
Helemaal mee eens! Bioscoopstoelen zijn een no go. Als je de OP leest is dat juist 1 van de redenen dat ik naar de kelder ga! Geen stoelen, maar een dubbel chaise longe, waar je eventueel middels een tafeltje en kussen met 4 man languit in kan liggen!
LuNaTiC schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:49:
Of gewoon volgooien met Fatboys. Ook superchill ;)

Wel een tof project, lijkt me zelf ook nog wel eens gaaf om te hebben als ik wat groter woon en er ruimte voor heb :)
Ik heb nog 2 witte fatboys outdoor liggen in de berging, maar die passen niet helemaal in de stijl van zwart/rood dat mijn bioscoop moet krijgen. Maar mocht het een keer druk worden, dan kunnen die er gewoon bij!
Biersteker schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:11:

Foutje(!) Fixed!

Ik heb juist goede ervaringen met gordijnen van de Hema! Ze zijn niet goedkoop 300 euro oid, maar ik was erg te spreken over de kwaliteit. Ik heb ook nog bij een interieurwinkel gordijnen voor een gedeelte van mijn huis gekocht. Toen was ik 7K kwijt, en ben ik ZEER ontevreden over!
2e hands is geen optie voor mij. Ik wil zelf de kleur en het model kunnen kiezen!
ThinkPadd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:16:
Hoe is de temperatuur op dit moment in de kelder? Ik kan me voorstellen dat het met al die apparatuur ook wel redelijk wat opwarmt, en als je met meerdere mensen in zo'n kleine ruimte zit dan warmt het ook wel op. Wat ik probeer te zeggen: Radiator aanleggen is misschien overbodig. Misschien heb je zelfs eerder een airco nodig om het in de zomer behaaglijk te houden daar.
Airco is sowieso NIET nodig. De kelder blijft heel koel gedurende de zomer. Zelfs nu vond mijn vriendin het nog koel (ik vond het gewoon lekker). Verwarming is dus zeker wel nodig. Die apparatuur geeft ook weer niet zoveel warmte af.
En ten tweede, waarom het leggen van vloerbedekking en ondervloer uitbesteden? Als je met de kosten in je hoofd zit, dan kun je daarop juist je voordeel pakken denk ik. Gezien de ruimte zo goed als rechthoekig is (?) valt dat nog wel zelf te doen lijkt mij.
Ik ben nogal een pietje precies... Ik ben bang dat het er dan toch niet strak in komt te liggen. Ik klaag al over werk wat een stoffeerder in mijn huis ligt, laat staan als ik het zelf doen. Kosten voor uitbesteden waren slechts 150 euro. Daar ga ik zelf niet voor lopen 'kloten'.
Denk ook om de akoestiek van de ruimte trouwens. Het gordijn zal al een hoop helpen, maar let er wel op. Je wilt niet dat het klinkt alsof je in een put zit te luisteren ofzo ;)

Wel een leuk project!
offtopic:
p.s het is deadline, niet death-line ;)
Haha, ik gebruik dat woord bijna dagelijks, maar schrijf het altijd goed. Gewoon er doorheen geglipt... Fixed!
Ik hoop dat de combinatie gordijn, bankstel, en vloerbedekking genoeg is om de akoestiek niet hol te laten klinken...
Bierkameel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:27:
Wow coole ruimte, heb je een vrijstaand huis?
Als je dat niet hebt is de kelder sowieso een goede plek voor een bios denk ik, ik heb een zeer goed geisoleerd huis maar met een beetje volume horen de buren het toch wel, vooral de subwoofer.
Voor mij een reden om mijn volgende huis vrijstaand te kopen, kan ik zoveel lawaai maken als ik wil :P
Nee, geen vrijstaan huis. Hoekhuis, maar wel een ruim (620m2. En een ruimte tuin. Vrijstaand met deze afmetingen is op dit moment niet te betalen voor ons. Dus we zitten goed! Geen last van de buren, ik weet niet eens of hun een kelder hebben (was een optie destijds). Maar ook nu in de woonkamer knal ik de boel 'vol' open. Zoontje ligt boven te slapen en is nog nooit wakker geworden. Van de buren ook nooit iets gehoord.
Arunia schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 19:54:
Even een reactie op het gebeuren van isolement.
Wij hebben hier bijvoorbeeld een computerkamer. Ikzelf zit graag achter mijn pc beetje gamen, foto's bewerken etc. Mijn vrouw heeft ook een bureau daar (staan tegen elkaar aan), maar voor haar is bovenstaande allemaal een stuk minder. Zij kijkt dan weer liever tv.
Ik kan me wel herkennen in het isolement gebeuren en speel eigenlijk op de momenten wanneer zij op stap is.
Film kijken doen wij trouwens wel samen en ook vaak voor elkaar een film kijken die je zelf wellicht minder leuk vind.

Ik moet zeggen dat ik me wel schuldig voel als zij beneden is en ik boven een spelletje wil spelen. Zij geeft aan dat het niet hoeft, maar voel me wel altijd rottig.

Jullie zijn als ik het zo lees toch wel redelijk "vaak" alleen, dus dan is dat prima te doen. :)

Man, wat ben ik jaloers. Wij hebben wel een zolder, maar geen kelder. Zou dat zeker ook graag willen hebben. Keuze tussen computer kamer of HT kamer is dan snel gemaakt. Wellicht ooit.

Ben echt benieuwd wat je er van gaat maken hoor. Succes!
Ik/we hebben dat gevoel hier totaal niet. Ik voel me daar niet rottig over. Er zijn momenten van quality time en momenten voor jezelf. Bij ons is die balans gewoon goed. Ik hoor ze niet klagen in ieder geval! :)
Daan00 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:31:
Wat moet ik me voorstellen bij

[...]

Er komt een plankie "in je nek" te hangen met daarop een beamer, versterker, en pc? Hoe wil je deze plank boven de bank bevestigen? Er zitten genoeg lawaaiige fans in die apparaten.

Ik zou de beamer zeker aan het plafond hangen, en de PC, ontvanger en versterker achter het doek/gordijn op de kast zetten.
je geeft aan dat er koofjes rondom komen om verlichting en kabels in te verwerken, daar kunnen dan toch ook 2 (HDMI, stroom) kabels bij om de beamer te voeden?

Verder, houdt rekening met akoestiek, die zal niet bijster goed zijn in deze vierkante betonnen ruimte...
Je hebt me aan het denken gezet en dat is precies waarvoor ik dit topic opende. Beamer aan het plafon ophangen is wellicht een zeer goede optie geworden, mits ik de apparatuur achter het gordijn zet. Alleen dan zit ik met het volgende. De afstandsbedieningen werken niet meer, als de apparatuur achter het gordijn zit.

Een andere optie zou kunnen zijn (en lost meteen het center speaker verhaal op) om alle apparatuur in het midden onder het scherm te zetten. Maar dan heb ik het nadeel dat het in de weg zet, als ik naar het wasruimte gedeelte wil gaan. Daarnaast lopen dan alle snoeren over de grond, langs de muur. Dat is ook weer niet ideaal.

Het lawaai valt wel mee. Okay de PC is niet heel erg stil op dit moment. Het is een Q9550, met passief gekoelde GPU. Ik zou daar eventueel een H50 Corsair in kunnen zetten. Die zit in mijn Exo-S ook en is redelijk stil. Het liefst zou ik echter een mini ITX (?) kopen. Lekker klein bordje, geen geluid. Ik moet er nog over nadenken. Het is allemaal afhankelijk van het budget.

De center speaker blijft een probleem in mijn ogen. En wel op 2 vlakken. Ik twijfel of ik niet meteen de JBL center moet kopen en deze moet ophangen aan 2 kettingen boven het scherm? Draden kunnen dan mooi achter de koof weggewerkt worden.

Een andere vraag die ik heb is, dikte van luidspreker kabel. Ik heb nu hele dunne in de woonkamer liggen, omdat ik hem anders simpelweg niet achter de plinten kreeg.Dat probleem heb ik nu niet meer. Ik ken het topic door elfensmarargd vergulde speaker aansluitingen topic. Dus ik wil gewoon een draadje wat dik genoeg is en wat niet voldoet aan het elfensmaragd verhaal.
Obelink schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:59:
Het lijkt mij geen gek idee. Je kan zonder voorbereiding films kijken wanneer het je uitkomt en hebt, neem ik aan, weinig last van storende omgevingsgeluiden.
Precies, dat is de bedoeling. Maar dat betekend niet dat ik mij terugtrek van mijn gezin (om niet weer de discussie op te laten laaien.. ;) )

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:42
Leuk idee :) ipv een basement een biosement :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 15:59
Je kan je apparatuur toch in een kast tegen de muur zetten (bij het gordijn)? Dan staat het niet in de weg als je naar de wasruimte wil.
Als je het wel achter je gordijn zet kun je altijd nog infrarood verlengers aanschaffen, volgens mij heeft Marmitek verschillende setjes (moet zelf nog op zoek omdat straks alle apparatuur in de kast komt te staan).

Verder een supergaaf project, een droom voor velen denk ik!
Snap je keuze voor een bank ook, hier ben je veel flexibeler in je zit/lig plaats dan op zo'n stijf bioscoop stoeltje, als is zo'n stoel wel weer leuk voor de ambiance.

Wat je akoestiek betreft, je zou wandpanelen kunnen maken en deze met stof bekleden. Evt. nog in dezelfde kleur als de wand zodat het geen bonte verzameling van kleuren, posters e.d. wordt.

En ach wat de quality time betreft. Ik neem aan dat zulke zaken al besproken zijn voordat een dergelijk topic wordt geopend. Ieder doet zijn ding en elke man/vrouw/koppel is anders! Wij kijken hier eigenlijk altijd films samen, dus een dergelijke bioscoop ruimte aan huis zou hier, wat dat betreft, direct doorgang kunnen vinden zonder in te leveren op quality time samen of plaatsing in een isolement.

Ik ga m bookmarken en volgen, ben benieuwd hoe het gaat verlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb even gekeken naar de radiators. Ik wil graag een recht opstaand model. Als ik de inhoud van mijn kelder bereken kom ik grofweg op:
8*2.8*2.2=50m3.

Volgens deze tabel:
Ruimte
Aanbevolen temperatuur

Benodigde Watts per m3

Woonkamer 22 graden Celcius 85 Watt
Slaapkamer 18 graden Celcius 70 Watt
Keuken 20 graden Celcius 77 Watt
Studeerkamer 22 graden Celcius 85 Watt
Badkamer 24 graden Celcius 93 Watt

Bron:

Kom ik dan op een verwarming van 4250Watt..Goed geisoleerd, dus haal er een procent of 15 vanaf. Maar dan nog..

Veel verwarmingen (die in badkamers hangen) gaan maar tot 800-900 Watt. (even snel op marktplaats gekeken).

Nu is dit een kelder natuurlijk, maar ik zou dan 3 of 4 verwarmingen moeten ophangen om tot een aangename temperatuur te komen. Dat kan ik me niet voorstellen. Ik wil 1 verwarming ophangen. Iemand ervaring/suggesties?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Mystikal schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:14:
Ik heb even gekeken naar de radiators. Ik wil graag een recht opstaand model. Als ik de inhoud van mijn kelder bereken kom ik grofweg op:
8*2.8*2.2=50m3.

Volgens deze tabel:
Ruimte
Aanbevolen temperatuur

Benodigde Watts per m3

Woonkamer 22 graden Celcius 85 Watt
Slaapkamer 18 graden Celcius 70 Watt
Keuken 20 graden Celcius 77 Watt
Studeerkamer 22 graden Celcius 85 Watt
Badkamer 24 graden Celcius 93 Watt

Bron:

Kom ik dan op een verwarming van 4250Watt..Goed geisoleerd, dus haal er een procent of 15 vanaf. Maar dan nog..

Veel verwarmingen (die in badkamers hangen) gaan maar tot 800-900 Watt. (even snel op marktplaats gekeken).

Nu is dit een kelder natuurlijk, maar ik zou dan 3 of 4 verwarmingen moeten ophangen om tot een aangename temperatuur te komen. Dat kan ik me niet voorstellen. Ik wil 1 verwarming ophangen. Iemand ervaring/suggesties?
Je zou al naar de temperaturen kunnen kijken.
20 graden moet meer dan genoeg zijn om een film te kijken.
Verder zetten bijna al je electrische apparaten hun vermogen om naar warmte. Een oud model xbox 360 blaast zo 300w aan warme lucht de kamer in.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien is het verstandig naar een elektrische luchtverwarmer te kijken? Aangezien je de kelder incidenteel gebruikt lijkt het me niet jouw bedoeling om deze constant te verwarmen?

Als je een radiator gebruikt duurt het relatief lang voordat de kelder dan de juiste temperatuur heeft, bij luchtverwarming gaat dat vrij rap. Nadeel is dan dat als je dat niet vlak voor de film doet, dat je dan ventilatorgeluid tijdens de film hebt, afhankelijk van de ventilator die erin zit natuurlijk.

Daarnaast zou ik absoluut voor een centerspeaker gaan, deze is in films vrij belangrijk. Ondanks dat je uit twee speakers een best aardig centerbeeld kunt vormen is een dedicated centerspeaker voor films wel aan te bevelen.
Als je dat niet doet, dan worden de stemmen door je receiver naar de twee front speakers gemixed, het is niet dat ze dan verdwijnen hoor.

Onderschat het belang van akoestiek niet! Bioscopen moeten zo (akoestisch) droog mogelijk ontworpen worden, dit zorgt ervoor dat de reproductie van de soundtrack veel beter tot zijn recht komt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Die verwarming is nog best lastig, ben jij in je berekening van de gehele kelder uit gegaan? inclusief wasplaats? (dus achter het gordijn?).
Weet niet waar je je radiator wil hangen, maar het gordijn wat je wil gaan ophangen gaat in ieder geval heel veel warmte tegenhouden. Dat merk ik bij ons thuis wel, hier hangen de gordijnen voor de radiotor, maar hier blijft een bak warmte achter hangen waar je u tegen zegt.

Als ik de feitelijke bioscoop ruimte bereken dan kom ik aan 2370Watt bij een temperatuur van 20 graden. Even er vanuit gaande dat al je apparatuur en de mensen die zich in de ruimte bevinden ook warmte produceren en dat 20 graden dus makkelijk te halen moet zijn.

Je zou nog kunnen overwegen om van die vloerverwamingsmatten neer te leggen, dan verspreid je de warmte meer en heb je geen ruimte verlies in je kelder (misschien in de hoogte iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Luchtverwarming is een optie, maar niet echt wenselijk. Ik ben van de hele kelder uitgegaan inderdaad. Het gordijn zal altijd openstaan, tenzij we film aan het kijken zijn. Een andere optie is om de verwarming VOOR het gordijn te hangen... Dan is de ruimte kleiner. Maar hangt er wel een lelijke radiator in de ruimte.

Anders zal de hele ruimte dus verwarmd moeten worden. Het gordijn zal dus ook weinig warmte tegenhouden, alleen tijdens het film kijken. Ik was van plan de verwarming gewoon te laten schakelen met de rest van mijn huis. Dat is volgens mij het meest efficient. Elektrische verwarming is prijzig, stinkt (soms naar stof) en je moet er aan denken dat je hem aanzet VOORDAT je film gaat kijken. In de praktijk is dat niet echt wenselijk.

Vloerverwarming is geen optie. Vloerbedekking geeft slecht warmte door. Daarnaast prijstechnisch veel te duur!

Over de akoestiek zal ik eens nadenken. Dat is wellicht een leuk projectje voor mijn vriendin. Ik zou natuurlijk de wanden gewoon kunnen schilderen met muurverf. Vervolgens mdf in een leuke vorm zagen en deze bekleden met wat schuim en stof erom heen? Dan breekt het de muur ook. Ik neem aan dat jullie zoiets bedoelen met akoestiek. Ik was niet van plan noppenschuim tegen de muur aan te plakken :P

[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 21-06-2012 10:02 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Als het gordijn altijd openstaat zal je er niet echt last van hebben dat de warmte er achter blijft hangen.
De vloerbedekking was ik even vergeten, is inderdaad geen goed idee met vloerverwarming.

Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n joekel van een verwarming nodig heb om de kelder een beetje behagelijk te krijgen. Je heb natuurlijk geen invloeden van wind e.d. in zo'n kelder. Misschien eens een kelder specialist raadplegen :)

Als je je radiator laat meeschakelen met de rest van je huis kan je hem in ieder geval nooit vergeten. Verder kan je er natuurlijk altijd een thermostaat kraan opzetten zodat je er nog een beetje invloed op heb. Ik weet ook niet hoe vaak die droger draait, maar ook dat zal de nodige warmte afgeven.
Ook is het misschien nog een optie om de radiator in de kleur van de muur te (laten) spuiten, valt dat lelijke ding al weer minder op.

Ik bedoel inderdaad de panelen die jij omschrijft, wat de rest bedoelt.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Mystikal schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:22:
....Hoekhuis, maar wel een ruim (620m2....
620m2? Dat is wel veel. Of bedoel je 620m3?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat denk ik wel ja, 620M2 is een half kasteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Helaas 620m3 haha... typo...

Eerste schets is gemaakt. Hopelijk binnenkort in autocad in 2D en 3D. Mijn broer is daar vrij handig in (zegt tie altijd ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Mystikal op 09-11-2015 15:12 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Laatst online: 29-05 17:43

BrammT

The one and only!

Zolang de vloer nog niet gelegd is,.kun je ook nog kabels over de betonnen vloer leggen. de onderplaten die er opkomen, zullen namelijk 1.5 a 2 cm dik zijn, daar kunnen ze zo de plaat afsnijden, en weer verder gaan na de kabel.

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:10
Leuk idee Mystikal!

Enige tip die ik mee wil geven is dat je even op het HTforum moet kijken naar de bios kamers. Uiteraard heb je daar enorme verschillen in kamers en budgetten, maar veel tips die daar voorbij komen over bijvoorbeeld je akoustiek.

Daarnaast denk ik dat je, zeker gezien de ruimte die je hebt en eventuele toekomstplannen, een plekje voor een sub niet moet vergeten. Houdt ook zeker voor je speakers het marktgedeelte in de gaten. Er komt vaak ook wat voorbij in V&A, maar bij HT heb je toch iets meer keuze. :)

Verder: Succes!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
BrammT schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:20:
Zolang de vloer nog niet gelegd is,.kun je ook nog kabels over de betonnen vloer leggen. de onderplaten die er opkomen, zullen namelijk 1.5 a 2 cm dik zijn, daar kunnen ze zo de plaat afsnijden, en weer verder gaan na de kabel.
Dat is inderdaad een optie. Echter dat zou alleen nodig zijn voor de rear speakers. De overige kabels kunnen via de koof.

Dit is de bank die we gekocht hebben. De kleur is zwart.

Echter het model is wel iets anders. We hebben aan beide zijde een chaise longue en 2 zitplaatsen in het midden. Dus geen hoekbank model. Pootjes moeten natuurlijk nog wel geverfd worden. Dit bruin ziet er ook niet uit!

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5039/7415651564_68b3cedfaf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5466/7415651438_89803f5235.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Mystikal op 22-06-2012 07:55 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Persoonlijk zou ik geen speakers voor het gordijn plaatsen maar voor de vaste muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:35
Als je een simpele kachel zoekt, ik heb deze: http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=598880

Ooit bij de Gamma gekocht voor 20 euro, en zo'n ding verwarmt een ongeïsoleerde schuur van 3 bij 4 meter tot t-shirttemperatuur, terwijl het buiten 5 graden vriest. Hij heeft een thermostaat, twee verwarmingsstanden en een ventilatorstand. Is wel elektrisch, maar voor die 15 euro kun je het allicht proberen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Peenutzz op 21-06-2012 22:07 . Reden: toevoeging ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Nu online
Mystikal schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:22:
[...]
Je hebt me aan het denken gezet en dat is precies waarvoor ik dit topic opende. Beamer aan het plafon ophangen is wellicht een zeer goede optie geworden, mits ik de apparatuur achter het gordijn zet. Alleen dan zit ik met het volgende. De afstandsbedieningen werken niet meer, als de apparatuur achter het gordijn zit.
Natuurlijk heb ik hier overna gedacht toen ik mijn gedachte met je deelde, maar ik ben hier niet verder op in gegaan. Wel nu, dan alsnog ;) ;

Ik zou je AV apparatuur eigenlijk hier plaatsen
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2wpmm1k.jpg
Ja, geen grap. met de voorkant naar het gordijn ook nog.
Je hoeft toch bijna niet bij je apparatuur, alleen aan- en uitzetten?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik voor het gemak even van zo'n soort gordijn uit ging. Nah, dan lijkt het me geen probleem met de IR signalen.

Maar okee, de oplossing; ik heb zelf dit prachtige kastje hangen, en het werkt perfect. ik bestuur er 6 apparaten mee die in een gesloten kast staan. De IR 'zendertjes' hoeven niet voor/tegen/op de IR oogjes van het apparaat geplakt te worden. Sterker, het draadje met deze 3 zendertjes er aan bungelde eerst in mijn kast, 2 meter onder de apparatuur. Nu zit het draadje aan de bovenkant van de kast geplakt, op ongeveer een halve meter van de apparatuur. En laten we wel zijn, voor de prijs hoef je het niet te laten ;)

Mag ik nog een tip geven voor de beamerophanging?
Ik heb 2 beamers en 1 hangt er aan de muur en 1 aan een schuin plafond, maar leuke beamerbeugels zijn aardig prijzig en het zijn eigenlijk altijd plafondbeugels. Voor een recht plafond wel te verstaan.
De oplossing, een houten plankje even groot als je beamer, met aan een kant gaatjes voor M4 schroeven in de beamer (voordeel; 5 schroeven ipv 3 bij alle beugels). Het plankje kan je dan met een L beugel keistrak aan het plafond of een grotere beugel voor aan de muur zoals deze, dit, dat of die beugel. You get my point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Obelink schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:48:
Persoonlijk zou ik geen speakers voor het gordijn plaatsen maar voor de vaste muur.
Okay, maar dat zal een no-go worden. De ruimte achter het gordijn is washok, dus dan kan ik daar niet meer komen, aangezien de bank ervoor staat :).
Daan00 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:24:
[...]

Natuurlijk heb ik hier overna gedacht toen ik mijn gedachte met je deelde, maar ik ben hier niet verder op in gegaan. Wel nu, dan alsnog ;) ;

Ik zou je AV apparatuur eigenlijk hier plaatsen
[afbeelding]
Ja, geen grap. met de voorkant naar het gordijn ook nog.
Je hoeft toch bijna niet bij je apparatuur, alleen aan- en uitzetten?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik voor het gemak even van zo'n soort gordijn uit ging. Nah, dan lijkt het me geen probleem met de IR signalen.

Maar okee, de oplossing; ik heb zelf dit prachtige kastje hangen, en het werkt perfect. ik bestuur er 6 apparaten mee die in een gesloten kast staan. De IR 'zendertjes' hoeven niet voor/tegen/op de IR oogjes van het apparaat geplakt te worden. Sterker, het draadje met deze 3 zendertjes er aan bungelde eerst in mijn kast, 2 meter onder de apparatuur. Nu zit het draadje aan de bovenkant van de kast geplakt, op ongeveer een halve meter van de apparatuur. En laten we wel zijn, voor de prijs hoef je het niet te laten ;)
Ik had een soortgelijk (maar duurder) kastje al gezien. Dat is zeker de oplossing voor mijn probleem.
Mag ik nog een tip geven voor de beamerophanging?
Ik heb 2 beamers en 1 hangt er aan de muur en 1 aan een schuin plafond, maar leuke beamerbeugels zijn aardig prijzig en het zijn eigenlijk altijd plafondbeugels. Voor een recht plafond wel te verstaan.
De oplossing, een houten plankje even groot als je beamer, met aan een kant gaatjes voor M4 schroeven in de beamer (voordeel; 5 schroeven ipv 3 bij alle beugels). Het plankje kan je dan met een L beugel keistrak aan het plafond. You get my point :)
Beamer ophanging is toch niet zo duur? Plan is waarschijnlijk inmiddels ietwat verandert. Boven de bank komt een verlaging van het plafond waar of indirect licht in wordt gebouwd of halogeen spotjes worden ingebouwd. Maar de beamer komt sowieso tegen deze verlaging aangeschroefd. Een van de redenen voor deze bak is dat hij over 1 van de 2 lichtpunten komt in de kelder. Op die manier kan ik eenvoudig de lampen schakelen met de huidige schakelaar. Deze bak staat in verbinding met de koofjes rondom.

Even over de beugel:
L beugel
Ik heb zo niet bekeken hoe die gaten in de beamer zitten voor de bevestiging. Maar ik ga er vanuit dat die gaten aan de onderkant van de beamer zitten. Als ik dan een plankje tegen het plafond schroef, dan kan ik toch niet meer bij de bouten om de beamer tegen het plafond vast te zetten. De beamer zit er namelijk tussen? Ik zal iets over het hoofd zien, dan kan niet anders. Misschien een foto? :)

Elektrische kachel, tsja het is veel makkelijker. Stroomkosten zullen ook wel meevallen denk ik. Maar je hebt wat minder gemak. Hoelang duurt het voordat zo'n kachel de ruimte voorziet van een aangenaam temperatuurtje. Ik denk dat ik toch liever voor een radiator ga, zodat de ruimte meteen wat meer future proof is. Ik zoek nu nog een goedkope verticale radiator met een hoge opbrengst tegen een zacht prijsje.
Als mensen nog tips hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door Mystikal op 22-06-2012 08:41 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Op zich is de center ook prima op te hangen met een dergelijke constructie als de beamer (zodat je hem wel iets in een hoek kan draaien). Ideaal voor het geluidsbeeld is het niet, maar "it'll do". Persoonlijk zou ik dan alle speakers maar ophangen (zodat je een gelijk geluidsbeeld krijgt). Maar het ophangen van een ES80 is nog niet zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Mystikal schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 07:52:
[...]

Okay, maar dat zal een no-go worden. De ruimte achter het gordijn is washok, dus dan kan ik daar niet meer komen, aangezien de bank ervoor staat :).

[...]

Ik had een soortgelijk (maar duurder) kastje al gezien. Dat is zeker de oplossing voor mijn probleem.

[...]

Beamer ophanging is toch niet zo duur? Plan is waarschijnlijk inmiddels ietwat verandert. Boven de bank komt een verlaging van het plafond waar of indirect licht in wordt gebouwd of halogeen spotjes worden ingebouwd. Maar de beamer komt sowieso tegen deze verlaging aangeschroefd. Een van de redenen voor deze bak is dat hij over 1 van de 2 lichtpunten komt in de kelder. Op die manier kan ik eenvoudig de lampen schakelen met de huidige schakelaar. Deze bak staat in verbinding met de koofjes rondom.
[...]
Kan je in de verlaging boven de bank niet een ruimte maken en de beamer daarin zetten? kan je gelijk je kabels wegwerken in de verlaging en evt. doorleggen in de koofjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 22:19
nog even over het ophangen van een beamer op een plankje met L-beugels...
Ik vind het zo goedkoop staan en doet m.i. afbreuk aan de hele set.

in eerste instantie had ik ook een plankje in gedachten, maar ben zeer tevreden met de vogels steun die ik gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://i234.photobucket.com/albums/ee165/107mb/20090416-IMG_3956.jpg

ik heb trouwens een vergelijkbare ruimte qua grootte, maar heb aan beide korte zijden deuren, en kan dus op geen enkele mogelijkheid een scherm plaatsen. Ik projecteer dus op de lange zijde, op een scherm van 1.60 bij 90. Dit levert een optimale kijkhoek van ongeveer 36 graden op. Doordat je wat kleiner projecteert, is er ook een krachtigere kleurweergave te bereiken.

Misschien is dat ook voor jou een optie? dan kun je ook een tussenwand plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

kan de center niet achter je projectiescherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 00:08:
kan de center niet achter je projectiescherm?
Werkt dat niet geluid blokkerend?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-05 14:19

AJK

...

Mystikal schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 08:48:
Werkt dat niet geluid blokkerend?
Bij iedere "echte" biosscoop zitten de front en center clusters achter het scherm.

Dan krijg je meestal zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.jblpro.com/BackOffice/ProductPictures/3a357335-b6af-4c9c-a8e1-d024c191c51d.jpg

JBL 3731

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Nu online
Bij een "echte" bioscoop zitten er ook redelijk grote gaatjes in het scherm.
Bij een consumentenprojectiescherm niet, daar komt geen geluid doorheen omdat ze veel dikker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

RexP schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:49:
Zoals al gezegd is, niet iedere vrouw is hetzelfde. Wij doen hier ook soms ons eigen ding, op andere verdiepingen. Zolang je maar nog wel tijd aan elkaar besteed dan is dat meer dan prima. Jezelf iedere avond geforceerd aan elkaar opdringen lijkt mij juist een slecht punt in een relatie.

Verder @TS:

Mooi project joh! Zelf zou ik het ook graag willen, ik heb alleen geen kelder; wel een grote garage. Jouw voordeel is in dit nog dat de geluidsoverlast miniem is denk ik, wat kan er boven gehoord worden als je de volumeknop opendraait in de kelder? Lijkt mij ook een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Zo'n kelder is een rijk bezit. De meeste nieuwbouw heeft het niet. En dat meen ik serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:14:
[...]

Zoals al gezegd is, niet iedere vrouw is hetzelfde. Wij doen hier ook soms ons eigen ding, op andere verdiepingen. Zolang je maar nog wel tijd aan elkaar besteed dan is dat meer dan prima. Jezelf iedere avond geforceerd aan elkaar opdringen lijkt mij juist een slecht punt in een relatie.

Verder @TS:

Mooi project joh! Zelf zou ik het ook graag willen, ik heb alleen geen kelder; wel een grote garage. Jouw voordeel is in dit nog dat de geluidsoverlast miniem is denk ik, wat kan er boven gehoord worden als je de volumeknop opendraait in de kelder? Lijkt mij ook een groot voordeel.
Dan hoor je niets. Ik gooi nu in de woonkamer ook het volume open als de kleine boven ligt te slapen. Die is nog nooit wakker geworden. Dat zal in de kelder alleen nog maar beter zijn!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:18
Daniel36 schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:18:
[...]

Eigenlijk bedoel je : ...
Nee, dat bedoel ik niet. Het mag best wat minder infantiel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mystikal schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:42:
Luchtverwarming is een optie, maar niet echt wenselijk. Ik ben van de hele kelder uitgegaan inderdaad. Het gordijn zal altijd openstaan, tenzij we film aan het kijken zijn. Een andere optie is om de verwarming VOOR het gordijn te hangen... Dan is de ruimte kleiner. Maar hangt er wel een lelijke radiator in de ruimte.
Ik zou gaan voor luchtverwarming in combinatie met ventilatie. Luchtverwarming kan gewoon aangesloten worden op je CV.

Het lijkt mij dat de ventilatiemogelijkheden vrij beperkt zijn in die kelder. Als je er dan langere tijd met 4 mensen bent kant het best nog wel eens muf gaan worden. En om nou in de winter een raam open te gaan zetten....

Bij een vriend van mij vroeger zaten we ook altijd in de kelder te kijken. Ik weet nog wel dat als we met 2 mensen daar zaten met de ramen dicht het enorm kon meuren. En in de winter een raam open in een kelder is gewoon niet echt chill. Vooral ook omdat radiatoren altijd in de buurt van een raam zitten. Daar gaat heel wat warmte aan verloren!

Luchtverwarming zou je zo kunnen aanleggen als een balansventilatiesysteem dat bijvoorbeeld laag bij de grond de warme lucht wordt geblazen en vanaf boven de lucht weer retour gaat. Gecombineerd met een binnen/buitenklep en een warmtewisselaar kan je dan buitenlucht bijmengen In de zomer kan je dit systeem ook gebruiken om alleen te ventileren.
Afbeeldingslocatie: http://www.yannickopsteyn.be/images/warmtewisselaar.jpg

Het is wat duurder maar dan heb je in ieder geval nooit een muffe ruimte!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik in onze kelder nooit last gehad hebt van een muffe ruimte. Ik ben er voor mezelf toch wel uit dat het een verticale radiator gaat worden. Ik ben op dit moment haastig op zoek naar een betaalbare!

Maar goed, andere problemen komen bovendrijven...

Nou, het lijkt erop dat de duivel er mee speelt. Ik zit net lekker in de voorbereiding van mijn bioscoop... :popcorn:
Hoorde ik gisteren opeens een redelijk luide knal en knipperde het rode lampje op de projector met het 'lamp-icoon'. Het kan volgens mij niet anders dan dat de lamp kapot is?
Echter stond er op de lamp pas 540 branduur? Als ik me niet vergis gaan deze lampen richting de 3000 uren mee? Heeft een van jullie hier ervaring mee. Valt dit nog onder een garantie of coulance regeling? Ik heb de beamer niet verplaatst vanaf het moment van eerste installatie en er was genoeg ventilatie mogelijkheid. Ik vind dit wel erg snel... :(.

Ik baal er behoorlijk van. Ik heb contact opgenomen met de winkel, hopelijk kunnen die nog iets voor me doen...

[ Voor 15% gewijzigd door Mystikal op 25-06-2012 07:46 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:13

FeaR

In GoT we trust

Modbreak:We zitten hier niet in de HK, dus graag het niveau ook niet naar dat punt brengen. Dergelijke reacties zijn voor nu getrashed, volgende keer zullen andere sancties volgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Goedemiddag,

Zou u zo vriendelijke willen zijn de verkoopfactuur aan ons toe sturen. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of het inderdaad onder de garantie geclaimed kan worden.

Met vriendelijke groet,
Fingers crossed!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_1st
Laten we het hopen. Zou wel een zure appel zijn zo aan het begin van het project...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Over de verwarming in je kelder.. Ik denk dat je voornamelijk moet zorgen dat het niet te vochtig wordt in de kelder, verwarmen met al die apparatuur is denk ik niet echt nodig. Zoals je zelf al zegt zijn de temperatuurschommelingen waarschijnlijk nihil (vaak in kelders). De verwarming die je plaatst zou voldoende moeten zijn op "vorststand", als de kelder daarmee op een constante vochtigheidsgraad blijft. Anders is het een idee om een vochtvreter-achtig apparaat neer te zetten.. die gaan best lang mee en schelen je de kosten en het werk van een radiator :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 10:07
Pixeltje schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:33:
Over de verwarming in je kelder.. Ik denk dat je voornamelijk moet zorgen dat het niet te vochtig wordt in de kelder, verwarmen met al die apparatuur is denk ik niet echt nodig. Zoals je zelf al zegt zijn de temperatuurschommelingen waarschijnlijk nihil (vaak in kelders). De verwarming die je plaatst zou voldoende moeten zijn op "vorststand", als de kelder daarmee op een constante vochtigheidsgraad blijft. Anders is het een idee om een vochtvreter-achtig apparaat neer te zetten.. die gaan best lang mee en schelen je de kosten en het werk van een radiator :)
Een luchtontvochtiger kan een uitkomst zijn, vooral als je houten vloeren hebt die willen 'werken' of in kelders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Tot nu toe is de kelder altijd kurkdroog geweest. Deur naar de gang staat ook altijd open en er zitten ventilatie-roosters in de kelder aan beide zeiden die zorgen voor doorstroming van lucht.

Kelder is daardoor droog genoeg om de was op een wasrekje te drogen. Als eenmaal de bios is aangelegd, gaan we dat niet meer doen in die ruimte.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:10
Staat er geen droogkast in die kelder?
Zelfs als het een condensatietoestel is wil dat nogal wat vocht afgeven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 10:07
Tommie12 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 12:14:
Staat er geen droogkast in die kelder?
Zelfs als het een condensatietoestel is wil dat nogal wat vocht afgeven.
En veel warmte, ik merk dat wel bij mij thuis. Hoef 's winters mijn verwarming bijna niet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 14:11
Leuk project, mijn toevoegingen:
- ik zou als je kan kiezen de luisterpositie niet tegen de achterwand doen maar voor het gordijn en de speakers voor de muur!
- beamer idd aan plafond ophangen en je kan hem dan ook wat dichter op het scherm hangen. Beamers geven in "groothoek" stand meer licht dan in tele stand (bij zelfde oppervlakte). Beugel hoeft bijna niks te kosten.
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/EpsonTW2900.jpg

- receiver zou ik gaan voor één die een beetje kan EQ-en. En dan met name parametrische EQ filters om laag frequente pieken te minderen (inherent aan kleine ruimtes). Pioneers kunnen dat goed icm meetmicro, kan je zelf bijna niet beter doen! Levert een boel rust op in je audio. HDMI via receiver laten lopen, scheelt je kabels trekken :).
Afbeeldingslocatie: http://www.bestreceiver.net/wp-content/uploads/2011/09/32.-Standing-wave.jpg

- surrounds ophangen met boekenplank steun of andere vorm van L beugel, klinkt beter dan op stand naast je oren zetten, kost bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 31-05 21:08
Gaaf en mooi project
Ik heb ff zitten brainstormen:

Kan je je beamer niet zo plaatsen dat ie in spiegelbeeld weergeeft? (in de buurt van C)
Dan heb je geen last van gezoem van dat ding, en je kabels zijn wat korter denk ik.

Of:
Kan je het niet omdraaien?
Zodat je je muur kan gebruiken als projectie scherm? (je hebt speciale verf daarvoor)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:12:
Leuk project, mijn toevoegingen:
- ik zou als je kan kiezen de luisterpositie niet tegen de achterwand doen maar voor het gordijn en de speakers voor de muur!
- beamer idd aan plafond ophangen en je kan hem dan ook wat dichter op het scherm hangen. Beamers geven in "groothoek" stand meer licht dan in tele stand (bij zelfde oppervlakte). Beugel hoeft bijna niks te kosten.
[afbeelding]

- receiver zou ik gaan voor één die een beetje kan EQ-en. En dan met name parametrische EQ filters om laag frequente pieken te minderen (inherent aan kleine ruimtes). Pioneers kunnen dat goed icm meetmicro, kan je zelf bijna niet beter doen! Levert een boel rust op in je audio. HDMI via receiver laten lopen, scheelt je kabels trekken :).
[afbeelding]

- surrounds ophangen met boekenplank steun of andere vorm van L beugel, klinkt beter dan op stand naast je oren zetten, kost bijna niets.
Bedankt voor je input :).
-Luisterpositie is zoals eerder gezegd niet anders mogelijk. De bank is bijna even breed als de kelder. Als ik die aan de andere kant zet, kan ik niet meer bij de ruimte erachter komen.
-Lichtopbrengst zou geen probleem moeten zijn. Kelder is '100%' donker. Daarnaast is de kelder slechts 2.20 hoog. Een beamer aan het plafond hangen in de 'loop-route' naar de opslag is geen goed idee. Ik ben zelf 2mtr.
-Mbt versterker en speakers. Goede tips! Daar kan ik zeker wel even naar kijken!
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:29:
Gaaf en mooi project
Ik heb ff zitten brainstormen:

Kan je je beamer niet zo plaatsen dat ie in spiegelbeeld weergeeft? (in de buurt van C)
Dan heb je geen last van gezoem van dat ding, en je kabels zijn wat korter denk ik.

Of:
Kan je het niet omdraaien?
Zodat je je muur kan gebruiken als projectie scherm? (je hebt speciale verf daarvoor)
Zie hierboven ;)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zag laatst iets bij een of ander woonprogramma, waarbij een soort van "recreatiezolder" werd gemaakt voor de pubers des huize.
Zal zo even wat zoeken, maar wat men daar gedaan had was de scheding gemaakt middels een tussenwand en een deur in het midden, alles in donkergrijs. Erg mooi :)
Dan zou jij ook kunnen doen, kun je nog steeds een gordijn er voor hangen, daar net weer voor het projectiescherm aan het plafond. Center zal dan ook moeten hangen natuurlijk, of je moet hem op een standaard zetten. Naast de deur tegen de muur zet je dan wat (hangende?) kastjes. Kunnen evt speakers op staan, of gewoon voor de mooi + wat opbergruimte.

Bijkomend voordeel van zo'n scheidingswand is dat het een heel stuk van het geluid dempt t.a.v. de wasmachine etc :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 27-06-2012 15:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Mystikal schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:01:
Bedankt voor je input :).
-Luisterpositie is zoals eerder gezegd niet anders mogelijk. De bank is bijna even breed als de kelder. Als ik die aan de andere kant zet, kan ik niet meer bij de ruimte erachter komen.
-Lichtopbrengst zou geen probleem moeten zijn. Kelder is '100%' donker. Daarnaast is de kelder slechts 2.20 hoog. Een beamer aan het plafond hangen in de 'loop-route' naar de opslag is geen goed idee. Ik ben zelf 2mtr.
-Mbt versterker en speakers. Goede tips! Daar kan ik zeker wel even naar kijken!
Dan heb ik niet goed genoeg gelezen :+. Voorbeeld van hangende surround bij mij:

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/Surround.JPG

Als je slim bent, dan koop je een platte beugel en draai je hem om, zie je er bijna niks van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Heb je ook een overzicht post? Ze lijken helemaal in de nok te hangen? Hangen ze daar niet te hoog?
Beugels kan ik zelf ook wel maken.

Zie: Mystikal in "[CIP] Exo-S" ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Mystikal op 27-06-2012 16:12 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Zeker, hangen in de nok. Jarenlang surround veel lager gehad, maar dit werkt veel beter als surround is mijn ervaring. Ben er erg tevreden mee. Voor het overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/Surround_overview.jpg

En het hele gebeuren:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Misc/HT_overview.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:47
Heb je er in de prijs wel rekening mee gehouden dat je twee rear-speakers moet hebben?
Hardware
Versterker: Denon AVR-1513 EUR 330,-
Center speaker JBL ES25C EUR 120,-
Rear speaker: JBL ES10 EUR 110,-
Samsung Digitale HD ontvanger EUR 75,-
Subtotaal EUR 635

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Nee :P, Maar dat zal het verschil niet zijn :P.

Ik heb nog rears, alleen de center is eigenlijk echt een must. De rears kunnen ook later altijd nog..

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik ben wellicht een 3d upgrade aan het overwegen. En wel de TW6000.

Overigens zag ik deze handige link die aangeeft waar je de beamer moet ophangen.

http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.htm

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mystikal schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:31:
Ik ben wellicht een 3d upgrade aan het overwegen. En wel de TW6000.

Overigens zag ik deze handige link niet aangeeft waar je de beamer moet ophangen.

http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.htm
Als dat betekend dat je huidige Epson vrijkomt, houd ik me aanbevolen ;)
Afhankelijk van de prijs, maar dat hoor ik tzt wel

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 02-07-2012 16:03 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Pixeltje schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:02:
[...]

Als dat betekend dat je huidige Epson vrijkomt, houd ik me aanbevolen ;)
Afhankelijk van de prijs, maar dat hoor ik tzt wel
Dat houdt het zeker in! Ik wil er dan natuurlijk vanaf. Ik wacht alleen eerst nog even op Epson, of ik voor coulance in aanmerking kom... We vinden elkaar wel via DM of CM ( :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 02-07-2012 16:17 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

De 6000 heeft geen lens shift, ik zou hem dus niet eens overwegen of je moet hem perfect recht voor je scherm kunnen hangen.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=5JSwnbBoxf0]
En als je wireless HDMI wil gebruiken, dat gaat ook nog niet echt lekker :P

[ Voor 34% gewijzigd door Bierkameel op 02-07-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Bierkameel schreef op maandag 02 juli 2012 @ 19:35:
De 6000 heeft geen lens shift, ik zou hem dus niet eens overwegen of je moet hem perfect recht voor je scherm kunnen hangen.

[video]
En als je wireless HDMI wil gebruiken, dat gaat ook nog niet echt lekker :P
I know, maar dat is geen probleem voor me.
HDMI wireless ga ik ook niet gebruiken. Ik haat wireless!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Heel goed, draadloos waardeloos :P
Voor de rest is het wel een erg mooie beamer en goed in 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Een vriend van me is even aan het knutselen geweest in Google Sketchup. Rolf bedankt!
Alleen de deur moet nog verandert worden. Die draait rechtsom en ook naar binnen.
Speakers zijn ook donkerder in het echt en dus vallen ook niet echt op.

Het geeft een eerste indruk. Hij moest alleen nog even uitzoeken hoe hij met spotjes(licht) kan werken in Sketchup.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8158/7506174070_f9dd5ab2c6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8152/7506174138_10795014e5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8290/7506174010_92d9fe31b8.jpg

De lichtgrijze panelen aan de muur zijn wat groot uitgevallen. Dit worden waarschijnlijk canvas doeken van filmposters in zwart/wit. Daar achter wil de canvasdoeken vullen met glas/steenwol ter demping van het geluid. Ipv 2 worden het er waarschijnlijk 3.

Achter de bank kom waarschijnlijk ook een poster.

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 05-07-2012 08:17 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mystikal schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:15:
Een vriend van me is even aan het knutselen geweest in Google Sketchup. Rolf bedankt!
Alleen de deur moet nog verandert worden. Die draait rechtsom en ook naar binnen.

Het geeft een eerste indruk. Hij moest alleen nog even uitzoeken hoe hij met spotjes(licht) kan werken in Sketchup.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De lichtgrijze panelen aan de muur zijn wat groot uitgevallen. Dit worden waarschijnlijk canvas doeken van filmposters in zwart/wit. Daar achter wil de canvasdoeken vullen met glas/steenwol ter demping van het geluid. Ipv 2 worden het er waarschijnlijk 3.

Achter de bank kom waarschijnlijk ook een poster.
Ziet er inderdaad leuk uit zo. Voor het werken met licht kan ik je Podium aanraden, eigenlijk een van de weinige simpele en goede renderplugins die ik gebruikt heb voor Sketchup. De nieuwe versie krijg ik niet stabiel, maar wellicht heb ik de oude nog voor je slingeren. Ik zal vanavond even kijken voor je. Trial is 30 dagen gratis dus die kun je gewoon gebruiken.

Verder zie ik dat je de speakers wel erg in de hoek gedrukt hebt (tegen de muur aan) dat komt het geluid niet echt te goede over het algemeen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Pixeltje schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:19:
[...]

Ziet er inderdaad leuk uit zo. Voor het werken met licht kan ik je Podium aanraden, eigenlijk een van de weinige simpele en goede renderplugins die ik gebruikt heb voor Sketchup. De nieuwe versie krijg ik niet stabiel, maar wellicht heb ik de oude nog voor je slingeren. Ik zal vanavond even kijken voor je. Trial is 30 dagen gratis dus die kun je gewoon gebruiken.

Verder zie ik dat je de speakers wel erg in de hoek gedrukt hebt (tegen de muur aan) dat komt het geluid niet echt te goede over het algemeen..
We meet again.. :D
Ah prima, ik hoor het wel van je! Die speaker moet nog even bekeken worden hoe ik ze het best kan plaatsen.
Ik weet niet of ik het doek boven mijn speakers hou (liever niet) of dat ik de speakers wat vrijer kan zetten. Dat soort dingen zie je toch pas op het laatst als je aan het inrichten bent en dan kies je de beste positie mbt geluid en zicht op het doek. Speakers kunnen sowieso naar voren, maar goed je moet ze ergens zetten in een tekening! :)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 15:18
Daar ben ik zo jaloers op.
Ik hoop ook ooit in mijn huis (nu in de afwerkingsfase) dit allemaal te kunnen zetten en een fatsoenlijke setup te hebben, lijkt me cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
X-DraGoN schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:37:
Daar ben ik zo jaloers op.
Ik hoop ook ooit in mijn huis (nu in de afwerkingsfase) dit allemaal te kunnen zetten en een fatsoenlijke setup te hebben, lijkt me cool!
Geloof het of niet... Dit had ik vroeger ook nooit kunnen dromen. Mijn ouders waren nou niet bepaald rijk (al zijn we nooit iets tekort gekomen). Maar het is keuzes maken in het leven en een goede baan helpt natuurlijk ook!
Alle dingen die ik vroeger niet mocht of kon probeer ik nu wel te kunnen doen. En tot nu toe lukt het redelijk natuurlijk met de steun van mijn vrouw :).

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

lol, ja ;)
Ah prima, ik hoor het wel van je! Die speaker moet nog even bekeken worden hoe ik ze het best kan plaatsen.
Ik weet niet of ik het doek boven mijn speakers hou (liever niet) of dat ik de speakers wat vrijer kan zetten. Dat soort dingen zie je toch pas op het laatst als je aan het inrichten bent en dan kies je de beste positie mbt geluid en zicht op het doek. Speakers kunnen sowieso naar voren, maar goed je moet ze ergens zetten in een tekening! :)
"tis meer dat je er even rekening mee moet houden dat als die speaker meer van de muur afstaat, je lastiger langs het gordijn komt.. of vergis ik me nu en staat de bank tegen het gordijn en niet de speakers+scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Pixeltje schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 08:53:
[...]

lol, ja ;)

[...]

"tis meer dat je er even rekening mee moet houden dat als die speaker meer van de muur afstaat, je lastiger langs het gordijn komt.. of vergis ik me nu en staat de bank tegen het gordijn en niet de speakers+scherm?
Nee, je vergist je niet. Je loopt langs de speakers in hok (je ziet het ook nog op de tekening). Dat is het hok wat erachter zit. Center speaker zal op een tafeltje met wieltjes komen, zodat hij makkelijk te verrijden is. Standaard zal het gordijn natuurlijk open staan en als we film kijken gaat het allemaal dicht.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Nu online
Wat je ook nog serieus kunt overwegen; een doorzichtig projectiescherm
Dan kun je vanaf achter projecteren, geen last van geluid van de beamer én best cool.
Als je geld hebt voor een nieuwe beamer kan er vast ook wel een projectiedoekje vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Daan00 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:16:
Wat je ook nog serieus kunt overwegen; een doorzichtig projectiescherm
Dan kun je vanaf achter projecteren, geen last van geluid van de beamer én best cool.
Als je geld hebt voor een nieuwe beamer kan er vast ook wel een projectiedoekje vanaf ;)
Leuk idee, maar dat gaat niet. Het gordijn zit nog achter het projectie-scherm.
En dat ik geld voor een beamer-upgrade heb, betekend niet dat ik overal geld voor heb ;). Ook ik moet hard werken voor mijn centjes!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 21:06
Mystikal schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:17:
[...]
Dat houdt het zeker in! Ik wil er dan natuurlijk vanaf. Ik wacht alleen eerst nog even op Epson, of ik voor coulance in aanmerking kom... We vinden elkaar wel via DM of CM ( :+ )
De lamp van mijn EH-TW2900 liet het ook al na 700 uur afweten. Contact opgenomen met Epson, en ze hebben een vervangende lamp gestuurd (binnen enkele dagen was hij er al). Daarna kreeg ik problemen met een rode streep boven en een blauwe onder (bekend probleem, iets met loshangende schroefjes), en na contact binnen 3 dagen opgelost (vanaf beamer opsturen). In de beamer zelf heb ik nu wat minder vertrouwen, maar met de service van Epson heb ik dus bijzonder goede ervaringen! Ik ga er vanuit dat mits je nog in de garantie periode zit (3 jaar voor mijn beamer), je uitstekend geholpen wordt. En dat scheelt toch weer zo'n 1000,- tot 2000,- voor een nieuwe beamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Eindelijk een soort van update-je. Ik heb vandaag eindelijk een radiator gevonden. Ik heb het niet binnen budget kunnen houden. Ik heb marktplaats en internet afgestruind, maar uiteindelijk eentje gevonden voor 350 incl verzenden, verticaal model.

Het is dan wel een radiator die 3000 watt heeft, dat moet in ieder geval voldoende zijn voor de ruimte (voor alle sceptici onder ons).

Voor de rest eigenlijk nog weinig tijd gehad ivm werk in het buitenland en de vakantie-periode. Echter, ik ga nog steeds voor 1 Oktober. Volgende week komt mijn vader ook weer thuis en wellicht heeft hij ook wel zin om te helpen. Dan gaat het wat sneller. Zaak is nu de kelder verder leeg te ruimen, muren en plafond te schilderen, houten koofjes laten maken (ik heb een aardige buurman die een meubelfabriek heeft voor kinderkamers). Dus het zou een kwestie van meten moeten zijn en dan is het klaar.

Ik was alleen ook nog op zoek naar spotjes, liefst zo ondiep mogelijk. Heb al wel wat lopen zoeken, maar ben ze niet echt tegen gekomen.

Iemand suggesties/ervaringen.

Daarnaast is mijn beamer weer gemaakt. Ik heb een nieuwe lamp erin zitten. Het is nu nog wachten op Epson de kosten vergoedt. Ik heb er goede hoop op. Daarna beamer proberen te verkopen voor een goede prijs, zodat ik kan upgraden naar een 3D beamer.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
En het wordt weer tijd voor een update. Wat is er inmiddels gedaan ter voorbereiding:
  • loodgieter geregeld, die verwarming komt aansluiten.
  • spotjes gevonden tegen een aantrekkelijke prijs. Inbouwdiepte slechts 3 cm. Ik had een maximale inbouw-diepte van 7cm, en dan zijn standaard spotjes niet mogelijk.

Deze zijn het geworden: Afbeeldingslocatie: https://webshop.lagotronics.nl/documenten/kennisbank/304154-FURNITURE-TYPE-3-WIT-001-640x480.jpg
    Wel in het chroom. Wellicht dat ik ze nog spuit, maar ik verwacht het niet.
    Totaal 8 stuks. 3 langs de zijkanten en 2 aan de achterzijde (waar de beamer komt te hangen).
    Er komen 2 travo's bij.
  • Bestelling geplaatst (bij mijn buurman). Die gaat de koofjes voor mij maken en de 'plank die achter de bank komt te hangen, zodat je achter de bank ook een afleg plek hebt voor glazen oid.
    • Plank 1: 80mm x 2380mm (koofje kopse kant, bankzijde, 1 zijde lamineren)
    • Plank 2: 80mm x 2190mm (koofje kopse kant, schermzijde, 1 zijde lamineren)
    • Plank 3: 200mm x 2380mm (koofje kopse kant, bankzijde, lamineren niet nodig)
    • Plank 4: 2 maal 80mm x 4500mm (koofje lange zijde, 1 zijde lamineren)
    • Plank 5: 2 maal 200mm x 4500mm (koofje lange zijde, lamineren niet nodig)
    • Plank 6: 200mm x 2780mm (vensterbank, bankzijde, 1 zijde lamineren)
    • Ook meteen een dichte kast besteld, die de open kast zal vervangen. Dan is er geen rommel meer te zien :Y) !
  • Kelder is ook verder leeg gemaakt aan de zijde van de bios-ruimte.
Verder ben ik aan het brainstormen. Ik wil in totaal 5 grote filmposters op canvas laten drukken voor beide lange zijden. Boven de bank komen een heleboel kleine filmposters in zwarte lijstjes. We zijn van plan een 'band' te schilderen boven de bank in zilver/metallic en daar de kleinere lijstjes op te hangen.

Alle filmposters worden zwart/wit met alleen een (donker)paars kleur accent.

Voor de grotere lijstjes waren we aan het denken om mooie filmposters te pakken per decennium, beginnend bij '70.

Ik zoek dus zowel een top film van dat decennium als een aansprekende poster.

Ik had als idee (niet definitie, suggesties welkom!)
  • 70 The Godfather
    Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8284/7825855650_24f924bcb7_z.jpg
  • 80 Scarface Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7106/7825855028_4e19ca6b62.jpg
  • 90 Matrix Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8281/7825855208_5a2fa4985e_z.jpg
  • 00 Dark Knight Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7123/7825855854_f30aa7f0d7_z.jpg
  • 10 Inception Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8421/7825855434_23d407fb02_z.jpg
(drama met uitlijnen, krijg het niet voor elkaar :( )

Ik wil alleen (de vooral) oudere foto's even laten oppoetsen door een photoshop expert. Eens kijken of dat mogelijk is.

Daarnaast wil de holle ruimte achter het canvas gebruiken om ze te vullen met glaswol, om wat meer demping te krijgen voor de akoestiek.

Verder is het nu verf uitzoeken voor plafond, muren en de 'band' boven de bank en gaan schilderen.
Wachten op levering van de kast, zodat de oude kast opgeruimd kan worden en we wat meer plek hebben om te klussen de komende weken.

Datum is nog steeds 1 oktober, maar er is genoeg te doen, zeker gezien het feit dat ik nog 2 weken op vakantie ben (laatste 2 weken van september).

Verder zoek ik ook nog speaker-kabel. Niets fancy's, maar wat voor dikte heb ik nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door Mystikal op 20-08-2012 21:56 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

zoek eens op ebay naar [film] canvas. Zit erg leuk spul tussen voor weinig :)

Speakerkabel zou ik zoiets pakken: http://www.allekabels.nl/na/92/1075914/Luidsprekerkabel.html

[ Voor 38% gewijzigd door DjVe op 20-08-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 11:30:
zoek eens op ebay naar [film] canvas. Zit erg leuk spul tussen voor weinig :)

Speakerkabel zou ik zoiets pakken: http://www.allekabels.nl/na/92/1075914/Luidsprekerkabel.html
Leuke tip van dat canvas op Ebay, echter ik wil alles in dezelfde formaat en stijl houden (zwart/wit met paars als extra kleur). Ook moeten de posters in portrait zijn.

Ik heb uiteindelijk deze kabels maar besteld.

2 x 2.5mm2
37 meter in totaal.
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica-lrg-zkMZOWcCQNLB.jpg

Daarnaast ook meteen deze mee bestelt
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica_1286452671.JPG

Beugel voor: Beamer/Projector
Max. gewicht: 10 kg
Min. muurafstand: 170 mm
Max. muurafstand: 170 mm
Draaibaar: 360°
Kantelbaar: 15°
Bevestiging: plafond
Kleur: zwart
VESA: universeel

En als ik dit schema goed lees, dan klopt het toch als ik een scherm heb van 100" diagonaal dat ik mijn beamer tussen de 2.95mtr en de 6.32 moet hangen. Ik zelf zal ongeveer op 4.30 van het scherm projecteren.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8430/7822917454_0aa6e64800_z.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Mystikal op 20-08-2012 14:54 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 09:38
leuk topic om te volgen. Ik zit met smacht te wachten op het resultaat. Daarnaast zou ik een moord doen voor n kelder als dit!:) Helaas in onze huidige woning geen kelder aanwezig:( en alle kamers op de verdiepingen dreunen te hard door naar de buren om daar n fatsoenlijke cinema in te richten. Beide buren hebben kinderen en gaan dat horen. Benedenverdieping kunnen we nog wel behoorlijk wat herrie maken maar ga daar geen beamer ophangen....blijven dromen:) Volgende huis gaan we zelf (laten) bouwen en dan komt er een kelder!:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Even wat hardware advies gevraagd. Dan kan dat ook binnenkort gekocht worden.

Mini-itx voor in de bioscoop

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik zit me nog even wat verder in te lezen en zie ik in het topic op HT forum in het topic van 'Start to HT' bass-traps staan.

Aangezien mijn ruimte ook een kelder is, zat ik te denken om dit wellicht ook bij mij toe te passen. Alleen is het ook nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=118935.0;attach=96797

Ik zit met een beperkte ruimte. Ik zou 2 basstraps kunnen maken in de schuine hoeken, boven de bank. Ik zit alleen een beetje met de afwerking. Muren zijn van beton en worden gewoon geverfd. Ik zie in de bovenstaande foto dat er glaswol gezaagd en gestapeld is. Vervolgens bekleden met luidsprekerdoek?

Op de grond komt een rubberen ondervloer en daarover nog tapijt. Scherm komt te hangen voor een gevoerd dik gordijn. En dan hebben we natuurlijk nog de bank die er in gezet gaat worden over de gehele breedte van de kelder. Enige ruimte die ik heb voor bass-traps zijn in de schuine hoeken boven de bank.

Daarnaast kan ik wellicht nog iets maken onder de centerspeaker. Ik was van plan deze op een kastje te zetten, op wieltjes. Dit kastje is hol en kan dus eventueel gevuld worden met glaswol (of gebruiken jullie precies?).

Heeft dit nog zin, of wellicht eerst zonder proberen? Mensen die mij op afstand kunnen adviseren?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat wikipedia te zeggen heeft over poreuze Bass-traps:
Porous absorber bass traps

A bass trap generally comprises a core absorbent damp material, a frame and a covering for aesthetic reasons.

Core: Semi-rigid mineral-wool insulation boards with a density of 3 lb/ft³(48 kg/m³)such as Owens Corning 703 or Rockwool with a density of around 6 lb/ft³(100 kg/m³) will work well. These boards are typically easiest to source in 2" thickness, just stack them to achieve the desired overall size [a minimum of 4" thickness is recommended]. Absorption type bass traps are broadband devices and will also absorb mid and high frequencies. HF absorption can be reduced somewhat by wrapping the mineral wool in a plastic film.

Frame: A wooden batten skeleton frame is common to house the absorbent mineral wool and allow a breathable fabric covering to be attached to the exterior.

Covering: Any porous fabric will be suitable. As will a slatted wooden frame.
Bron

Alle acht de hoeken van je ruimte bekleden met zo'n ding zou ideaal zijn volgens deze internetmeneer:
Afbeeldingslocatie: http://www.kymatasound.com/images/BassTrapsPlacement.jpg

De vraag is, denk je dat je ze nodig hebt? In principe zou je kunnen volstaan met het maken van twee langwerpige traps langs de vaste wanden (dus achter de luisterpositie als ik alles nog goed in beeld heb). Je gordijn zelf zal namelijk ook fungeren als demping, dus ik denk dat het plaatsen van traps vóór je (naast het scherm en dus bij het gordijn) minder zin heeft dan het plaatsen van traps bij de kale muren achter je. Hiermee voorkom je meteen dat het geluid terugrolt de ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik het met je eens ben. Ik heb op zich redelijk wat demping. Ik ga het eerst proberen zonder demping, mocht het tegenvallen, kan ik altijd nog met demping gaan werken.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:05
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-dgqQfHF06Kc/TdK0X_fjoPI/AAAAAAAAAmc/KKu2hUhxdDo/s1600/big-lebowski.jpg een idee?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Inmiddels maar weer een update. Helaas nog geen foto. Die zal ik later deze week nog wel even schieten.
Het begint inmiddels langzaam op te schieten:

Afgelopen donderdag is de kast gebouwd, die het open rek heeft vervangen.
[list]
• Hier te zien aan de linkerzijde.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7261/7408343370_6ba18f21e8.jpg

• Afgelopen zaterdag vloerbedekking uitgezocht. Uiteindelijk helaas het paarse kleurschema moeten laten varen, vanwege budget-technische reden. In de kleur paars heb je niet veel keus en uiteindelijk kwam het tapijt inclusief leggen en afwerking op 1000 euro, voor de kwaliteit die we zochten. We willen geen project tapijt namelijk, maar een mooi vol tapijt met een zachte rubberen ondervloer voor nog meer luxe gevoel.
Toen we voor de kleur rood gingen, was er meer keus en konden we een aanbiedings-tapijt kiezen. Dat scheelde meteen 400 euro. Dus toen was de koop snel gesloten. Wederom boven budget, maar wel helemaal naar ons zin. Vloerbedekking wordt gelegd op 1 oktober. Bank wordt geleverd in de eerste week van oktober. Dus past allemaal perfect in elkaar.

• Netwerk kabel getrokken voor de htpc.
• Kelder helemaal leeg-gemaakt van rotzooi.
• Verlichting opgehaald inclusief 2 trafo's.
• Antraciet dimmer en stopcontact gekocht, zodat het mooit matched bij de donkere muren.
• Elektra-spul (snoeren, aansluitmateriaal) gekocht.
• Vanavond gat boren van de gang naar de kelder toe, zodat woensdag de verwarming kan worden aangesloten door de monteur
• Verf is ook inmiddels gekocht en ik hoop dat ik ergens deze week de tijd heb om te gaan schilderen. Antraciet donker voor de muren, antraciet 2 tinten lichten voor het plafond en een metallic zilveren kleur welke achter de bank komt. Idee is daarom een 'band' van zilver te maken waar kleine zwarte fotolijstjes komen te hangen met filmposters erin.

Ik laat nog een audio meubel maken, die tegen de kopse kant van de nieuwe kast geplaats wordt.
Nog steeds op deze plaats:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8141/7413018392_3ec43eccdd.jpg

Ik ben van plan om de centerspeaker om een verrijdbaar kastje te zetten. Deze zal ook gemaakt worden of misschien alleen op een plank met wieltjes eronder. Is het 'slecht' om de centerspeaker bijna op de grond te zetten (zeg 15 cm van de vloer?). Zo ja moet ik hem dan schuin omhoog richten of is dat niet nodig.

Eigenlijk kort gezegd komt het erop neer dat er nog 4 grotere klussen zijn voor mij zelf:
-Schilderen
-Koofjes ophangen
-Verlichting in de koofjes aanleggen.
-Apparatuur aansluiten (elektrisch scherm, beamer).

Het probleem is dat ik het nog razen druk heb op mijn werk de komende 3 weken en daarna ben ik 2 weken met vakantie... Hopelijk gaat het allemaal passen!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:13

FeaR

In GoT we trust

Mystikal schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 07:46:
Is het 'slecht' om de centerspeaker bijna op de grond te zetten (zeg 15 cm van de vloer?). Zo ja moet ik hem dan schuin omhoog richten of is dat niet nodig.
Verschilt per speaker. Sommige woofers/tweeters stralen behoorlijk breed af en dienen dus wat minder gericht te worden dan andere. Hoorntweeters hebben bijvoorbeeld een relatief kleine sweet-spot waar ribbon-tweeters breed uitstralen. Maar 15 centimeter is wel behoorlijk laag, grote kans dat je ook reflecties krijgt vanaf de grond. Persoonlijk zou ik hem wat schuin naar boven zetten. De hoek hoeft ook niet heel groot te zijn als ik de afstand center - bank zo zie :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 07:50:
[...]

Verschilt per speaker. Sommige woofers/tweeters stralen behoorlijk breed af en dienen dus wat minder gericht te worden dan andere. Hoorntweeters hebben bijvoorbeeld een relatief kleine sweet-spot waar ribbon-tweeters breed uitstralen. Maar 15 centimeter is wel behoorlijk laag, grote kans dat je ook reflecties krijgt vanaf de grond. Persoonlijk zou ik hem wat schuin naar boven zetten. De hoef hoeft ook niet heel groot te zijn als ik de afstand center - bank zo zie :)
Okay, bedankt voor je input. Dus als ik het goed begrijp, laag zetten is geen probleem, maar dan wel een beetje schuin zetten, zodat je op de bank precies in de sweetspot zit. Het gaat overigens om deze speaker: JBL ES25C.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou hem wat hoger zetten, zodat je zeker bent dat het geluid door niets geblokkeerd wordt. Desnoods koop je een geen simpel tafeltje bij een Zweedse meubelboer en knal je er wat wieltjes onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 09:07:
Ik zou hem wat hoger zetten, zodat je zeker bent dat het geluid door niets geblokkeerd wordt. Desnoods koop je een geen simpel tafeltje bij een Zweedse meubelboer en knal je er wat wieltjes onder.
Ik zal eens kijken. Ik wil geen 'simpel' kastje. Ik laat het dan in dezelfde stijl maken als de koofjes en de afleg plank achter de bank.

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste