////BREAK//////
Alle foto's zijn verwijderd ivm stoppen met FlickR.
Echter heb de foto's die ik nog kon vinden gepost later in het topic. Link
//////////
Na 3 jaar geleden een full HD beamer te hebben gekocht (Epson EH-TW3500) en een elektrisch scherm te hebben gemonteerd in mijn woonkamer, twijfel ik al meer dan een jaar om de kelder op te gaan offeren als dedicated bioscoop ruimte. Het leek me wel leuk om er een apart topic over te maken hoe ik van een rommelkelder naar een ‘dedicated’ bioscoop ruimte ga komen.
Huidige situatie
Woonkamer
Op dit moment heb ik in mijn woonkamer aan de een zijde 2 relax stoelen staan vanwaar je naar de beamer kan kijken. Aan de andere kant van de woonkamer heb ik een hoekbank staan, van waar je tv kan kijken. Alles is aangesloten op een versterker en 1 HTPC. Ik heb een 5.1 opstelling staan bij de beamer en een 2.0 bij de tv.
Kelder
De kelder heeft een oppervlakte van 22m2. Grofweg gezegd is de kelder 8x2.8mtr. De hoogte van de kelder is 2.2mtr. Ik zal niet de gehele kelder gaan gebruiken als bioscoop. Ik heb op dit moment aan 1 zijde de wasmachine, droger, koelkast, vriezer en opberg kast staan. Deze ruimte hebben we nog nodig.
De ruimte zal worden opgedeeld middels een rood velours gevoerd gordijn. De ruimte voor de bioscoop zal daardoor een afmeting hebben van 2.8x5mtr = 14m2.
Zijde waar de bank kom te staan (en de beamer + apparatuur).
Zijde waar het scherm en het gordijn komt te hangen. Gordijn komt net voor de aansluitpunten aan de rechterzijde te hangen.
Veel vrienden verklaren me gedeeltelijk voor gek. De beamer en scherm zijn op dit moment totaal niet opvallend in mijn woonkamer. Kabels zijn netjes weggewerkt en wat is lekkerder dan film kijken in je woonkamer.
Voordelen
Hieronder staan alle geplande verbouwings- en inrichtingswerkzaamheden in hoofdlijnen. Lijst zou tijdens de verbouwing nog veranderd kunnen worden.
De hardware die gebruikt zal gaan worden. Deels zal gekocht moeten worden, deels wordt (voorlopig) de huidige apparatuur gebruikt worden.
Dit is het totale kostenoverzicht zoals ik het op dit moment begroot heb. Niet alle aankopen zullen meteen gedaan worden.
Hardware
Opmerkingen/discussies
Het staat natuurlijk vrij om advies en opbouwende kritiek te geven. Ook zal ik ongetwijfeld hier wat vragen gaan stellen over hoe het een en ander het beste aan te pakken.
De eerste vraag die in ieder geval openstaat is dat ik graag wil berekenen hoeveel watt mijn verwarming zal moeten zijn, gezien het feit dat de ruimte 45m2 is.
Gedurende de verbouwing zal ik updates blijven plaatsen van wat er gedaan is.
Zaken die ik nog wil toevoegen aan de openingspost zijn:
-Tekeningen mbt de indeling van de kelder, eventueel in 3D.
-Foto’s toevoegen van huidige situatie van de kelder. Inmiddels toegevoegd aan OP.
-….
De eind foto's zijn er inmiddels ook:
Ik ben meer dan tevreden met het resultaat!
Alle foto's zijn verwijderd ivm stoppen met FlickR.
Echter heb de foto's die ik nog kon vinden gepost later in het topic. Link
//////////
Na 3 jaar geleden een full HD beamer te hebben gekocht (Epson EH-TW3500) en een elektrisch scherm te hebben gemonteerd in mijn woonkamer, twijfel ik al meer dan een jaar om de kelder op te gaan offeren als dedicated bioscoop ruimte. Het leek me wel leuk om er een apart topic over te maken hoe ik van een rommelkelder naar een ‘dedicated’ bioscoop ruimte ga komen.
Huidige situatie
Woonkamer
Op dit moment heb ik in mijn woonkamer aan de een zijde 2 relax stoelen staan vanwaar je naar de beamer kan kijken. Aan de andere kant van de woonkamer heb ik een hoekbank staan, van waar je tv kan kijken. Alles is aangesloten op een versterker en 1 HTPC. Ik heb een 5.1 opstelling staan bij de beamer en een 2.0 bij de tv.
Kelder
De kelder heeft een oppervlakte van 22m2. Grofweg gezegd is de kelder 8x2.8mtr. De hoogte van de kelder is 2.2mtr. Ik zal niet de gehele kelder gaan gebruiken als bioscoop. Ik heb op dit moment aan 1 zijde de wasmachine, droger, koelkast, vriezer en opberg kast staan. Deze ruimte hebben we nog nodig.
De ruimte zal worden opgedeeld middels een rood velours gevoerd gordijn. De ruimte voor de bioscoop zal daardoor een afmeting hebben van 2.8x5mtr = 14m2.
Zijde waar de bank kom te staan (en de beamer + apparatuur).
Zijde waar het scherm en het gordijn komt te hangen. Gordijn komt net voor de aansluitpunten aan de rechterzijde te hangen.
Veel vrienden verklaren me gedeeltelijk voor gek. De beamer en scherm zijn op dit moment totaal niet opvallend in mijn woonkamer. Kabels zijn netjes weggewerkt en wat is lekkerder dan film kijken in je woonkamer.
Voordelen
- Ik erger me aan het feit dat ik niet liggend naar de film kan kijken. Hoe lekker de relax stoelen ook zitten, na een uur weet ik niet meer hoe ik moet zitten. Ook al hebben we voor beide stoelen ook nog 2 hockers, maar het voldoet gewoon niet. Wellicht heeft het ook met mijn lengte te maken van bijna 2mtr. De stoelen zitten verder prima, maar niet voor een hele lange tijd.
- Ik heb momenteel een zoon van 2,5 er komt een moment dat hij ook een Wii, X-box, PS3 wil hebben. Die ruimte is dan ideaal om de apparatuur daar op aan te sluiten. Daarnaast kan het als hij weer wat ouder is een mooie ‘hang’ plek voor hem en zijn vrienden/innen zijn.
- Op dit moment is/was de kelder 1 grote rommelzooi, waar we niets mee deden. De afgelopen maanden hebben we tafels, stoelen, meubels, kleding verkocht via Marktplaats. Mijn vrouw ergerde zich ook aan de rommel, als we de ruimte een duidelijke functie geven, zijn we van die rommel ook af.
- Ik ben zelf iemand die veel films en series (probeert!) te kijken. Een dedicated ruimte is dan natuurlijk fantastisch! Een soort van droom die uitkomt. Wie wilde er vroeger nu niet echt een thuis bioscoop.
- De kosten. Al met al zullen de kosten ongeveer 3,000 euro gaan beramen. Ik probeer in eerste instantie dit bedrag iets lager te houden, door nog geen nieuwe versterker aan te schaffen en ook de mijn center en rear speaker nog te ‘hergebruiken’. Ook even afhankelijk van wat het uiteindelijk allemaal gaat kosten. Een kosten specificatie zal verderop nog gegeven worden.
- De verbouwing. Er zal natuurlijk weer wat tijd en moeite ingestoken moeten worden. Ik heb het geluk dat mijn vader met pensioen is en die zal me vast wel willen helpen met een aantal dingen. Maar het blijft toch weer even aanpoten. Maar als ik het resultaat behaal, wat ik voor ogen heb zal het allemaal de moeite waard worden.
- Minder opslag ruimte in de kelder. Het kan soms handig zijn om extra opslag te hebben. Wij hebben namelijk geen zolder. Maar het tuinhuis en de inpandige berging moet voldoende zijn.
Hieronder staan alle geplande verbouwings- en inrichtingswerkzaamheden in hoofdlijnen. Lijst zou tijdens de verbouwing nog veranderd kunnen worden.
- Er zal een verwarming moeten worden gehangen, om de kelder om temperatuur te houden. Deze wordt aan de CV gekoppeld. Ik moet alleen nog uitzoeken hoeveel watt de verwarming moet leveren. Ik vind het erg lastig aangezien de kelder voor de helft onder de grond zit en temperatuurschommelingen een stuk minder zullen zijn, dan bij een reguliere ruimte.
- Aanbrengen van koofjes rondom, die zullen dienen om kabels weg te werken en als behuizing voor de dimbare halogeen spots en om het elektrische scherm in weg te werken.
- Muren worden behandeld met muurverf, kleur metallic antraciet (onder voorbehoud).
[8]Binnenkant van de deur dient ook donker geverfd te worden. - Plank boven de bank maken waar de beamer, versterker, digitale ontvanger en pc op gezet kan worden.
- Het trekken van een netwerk kabel en CAI kabel vanuit de meterkast naar de kelder.
- Het leggen van vloerbedekking en ondervloer. (wordt uitbesteedt)
- Oplossing vinden voor mijn rear speakers. 2 opties: op standaards zetten achter de bank, of een ‘vensterbank’ maken achter de bank en daar de rear speakers opzetten. Dit gaat wel ten kosten van de diepte van de bank. De bank zal de gehele achterwand opvullen, dus naast de bank is niet mogelijk.
De hardware die gebruikt zal gaan worden. Deels zal gekocht moeten worden, deels wordt (voorlopig) de huidige apparatuur gebruikt worden.
- Epson EH-TW3500 (Reeds in bezit)
- Electric Screen 220 x 125 cm (Reeds in bezit)
- 2x JBL80 (Reeds in bezit)
- Harman Kardon AVR145 (Reeds in bezit), op termijn een andere versterker
- Logitech Dinovo Mini(Reeds in bezit)
- Digitale HD ontvanger, plan is om deze op termijn 2e hands te kopen.
- Center speaker JBL ES25C, om op termijn de huidige standaard HK speaker te vervangen.
- JBL ES10, om op termijn de huidige standaard HK speaker te vervangen.
- Versterker: Denon AVR-1513, op termijn aan te schaffen, zodat de huidige HK versterker weer naar de woonkamer kan, om aangesloten te worden op de HTPC van de tv.
- Bankstel gekocht, wordt geleverd op 1 oktober 2012. Dat is ook meteen mijn eerste dead-line voor dit project. Het is een hoekbank van 2,68mtr breed, in zwart sky. 4 zitplaatsen, buitenste 2 zitplaatsen zijn chaise longue.
- Radiator, vermogen nog te bepalen.
- Velours rood gevoerd gordijn voor achter het projectie scherm.
Dit is het totale kostenoverzicht zoals ik het op dit moment begroot heb. Niet alle aankopen zullen meteen gedaan worden.
Hardware
- Versterker: Denon AVR-1513 EUR 330,-
- Center speaker JBL ES25C EUR 120,-
- Rear speaker: JBL ES10 EUR 110,-
- Samsung Digitale HD ontvanger EUR 75,-
- Subtotaal EUR 635
- Bank EUR 850,-
- Plank voor Audio EUR 0,-
- Gordijn EUR 300,-
- Vloerbedekking + ondervloer EUR 500,-
- Subtotaal EUR 1650,-
- Verf EUR 50,-
- Planken voor koofjes EUR 75,-
- Halogeen inbouw spots EUR 75,-
- Verwarming + aanleg EUR 200,-
- Onvoorzien EUR 200,-
- Subtotaal EUR 600,-
Opmerkingen/discussies
Het staat natuurlijk vrij om advies en opbouwende kritiek te geven. Ook zal ik ongetwijfeld hier wat vragen gaan stellen over hoe het een en ander het beste aan te pakken.
De eerste vraag die in ieder geval openstaat is dat ik graag wil berekenen hoeveel watt mijn verwarming zal moeten zijn, gezien het feit dat de ruimte 45m2 is.
Gedurende de verbouwing zal ik updates blijven plaatsen van wat er gedaan is.
Zaken die ik nog wil toevoegen aan de openingspost zijn:
-Tekeningen mbt de indeling van de kelder, eventueel in 3D.
-Foto’s toevoegen van huidige situatie van de kelder. Inmiddels toegevoegd aan OP.
-….
De eind foto's zijn er inmiddels ook:
Ik ben meer dan tevreden met het resultaat!
[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 09-11-2015 15:05 ]
Basement Bios ---- Exo-S