Basement Bios ---- Exo-S
Onkyo TX-NR686 en Optoma HD27e.
Van de week installeren en eens kijken wat het gaat brengen.
Zit er nog over te twijfelen of ik 2 extra speakers bestel voor het Atmos / DTS:X.
Zal me er eens in gaan verdiepen. Ik weet niet precies waar de speakers dan mogen/moeten staan.
Huidige speakers zijn:
Jamo C603 (fronts)
JBL ES25C (center)
Jamo E8SUR.2 Black Ash (rear)
KLIPSCH R-12SW (sub)
[ Voor 15% gewijzigd door Mystikal op 27-07-2018 13:37 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Hier heeft Dolby voor veel verschillende speakersetups de plaatsing al voor je uitgedacht:Mystikal schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:02:
Vandaag weer eens een flinke overhaul gedaan voor de basement bios.
Onkyo TX-NR686 en Optoma HD27e.
Van de week installeren en eens kijken wat het gaat brengen.
Zit er nog over te twijfelen of ik 2 extra speakers bestel voor het Atmos / DTS:X.
Zal me er eens in gaan verdiepen. Ik weet niet precies waar de speakers dan mogen/moeten staan.
Huidige speakers zijn:
Jamo C603 (fronts)
JBL ES25C (center)
Jamo E8SUR.2 Black Ash (rear)
KLIPSCH R-12SW (sub)
https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup/index.html
Your Friendly Neighborhood Moderator
Bedankt! Van waar verschilt een Atmos speaker van een surround (=rear) speaker?Jorgen schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:12:
[...]
Hier heeft Dolby voor veel verschillende speakersetups de plaatsing al voor je uitgedacht:
https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup/index.html
Zou ik mijn Jamo E8SUR.2 ook als atmos kunnen gebruiken en 2 nieuwe rears neerzetten?
Basement Bios ---- Exo-S
Wellicht dat iemand anders er nog iets zinnigs over kan zeggen, maar volgens mij maakt het allemaal weinig uit en is de term "atmosspeaker" vooral marketingpraat.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik kon helaas geen goede preferred instellingen vinden voor de kleuren en scherpte etc. Ik heb altijd heel veel moeite om dat aan te passen en dat het ook beter wordt
Nu is het wachten op de nieuwe versterker.Verwacht ik ook vandaag of morgen binnen. Het enige wat ik niet gemeten heb is of hij in mijn audiomeubel past (met koeling!)
[ Voor 20% gewijzigd door Mystikal op 31-07-2018 11:42 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Allereerst komt er geen geluid uit de sub.
Heb alles vol open gezet op de woofer zelf, maar tijdens de eerste setup met de microfoon pakt hij de woofer niet op.
Als ik de woofer vol open zet en in de onkyo de sub op +12 zet hoor ik iets van geluid. Echter tijdens dts materiaal of de initiële setup helemaal niets.
Iemand suggesties? Zie hieronder voor wat settings.

Basement Bios ---- Exo-S
De crossover op de sub max open lfe stand.
[ Voor 22% gewijzigd door Goofy1978 op 01-08-2018 22:31 ]
Ik kan nergens de front speakers op klein zetten.
Basement Bios ---- Exo-S
Dit zou normaal gesproken geen invloed moeten hebben op de AccuEQ, maar je kunt het altijd proberen.
Verder: weet je zeker dat de sub het goed doet? Heb je het met een andere versterker geprobeerd?
Bij Onkyo's was dat 'vroegah' wel een mogelijkheid, in jouw model is dat anders opgelost.Mystikal schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 06:26:
Subwoofer is goed aangesloten, is ook maar 1 kabel. Volume op sub op 50% ook geprobeerd, maar dat maakt niets uit. Toen uiteindelijk vol open gezet om te kijken of de inregel mic hem op pakt.
Ik kan nergens de front speakers op klein zetten.
Zie deze quote hieronder:
Dat dus; de fronts op op 80Hz zetten.christiaans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:27:
Je kunt de front speakers instellen op een bepaald crossover. Dat vind je bij de speakerinstellingen in je menu. Standaard is 80Hz.
Dat heeft hetzelfde effect als wat vroeger de speakers op 'klein/small' had.
En wat vroeger 'groot/large' was komt overeen met 'full band', dan gaan je sub frequenties door naar je fronts omdat die dezen kan outputten.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Sub deed het nog. Ik had hem net losgekoppeld van de Harman Kardon. Dus het lijkt me sterk dat hij nu kapot is. In het uiterste geval kan ik het nog een keer proberen, maar lijkt me onwaarschijnlijk op dit moment.christiaans schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:27:
Je kunt de front speakers instellen op een bepaald crossover. Dat vind je bij de speakerinstellingen in je menu. Standaard is 80Hz.
Dit zou normaal gesproken geen invloed moeten hebben op de AccuEQ, maar je kunt het altijd proberen.
Verder: weet je zeker dat de sub het goed doet? Heb je het met een andere versterker geprobeerd?
Okay, dat zal ik vanavond nog proberen!Nnoitra schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:42:
[...]
Bij Onkyo's was dat 'vroegah' wel een mogelijkheid, in jouw model is dat anders opgelost.
Zie deze quote hieronder:
[...]
Dat dus; de fronts op op 80Hz zetten.
Dat heeft hetzelfde effect als wat vroeger de speakers op 'klein/small' had.
En wat vroeger 'groot/large' was komt overeen met 'full band', dan gaan je sub frequenties door naar je fronts omdat die dezen kan outputten.
Overigens krijg ik het ook niet voor elkaar om hdmi passthrough te realiseren? Leek mij een plug and play idee, maar dat is het blijkbaar niet.
Ik heb aan te sluiten:
-digitale ontvanger Ziggo
-PC
Ik dacht dat het simpelweg het volgende was:
-HDMI digitale ontvanger in HDMI GAME
-HDMI PC in HDMI PC
HDMI-OUT naar de beamer.
Vervolgens de versterker op Game zetten en genieten van het beeld. Maar dat werkt dus niet
Een andere vraag is, kan ik alleen een HDMI aansluiten op mijn pc, zodat deze ook het geluid doorzet of moet dat apart? Heb een MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G.
[ Voor 18% gewijzigd door Mystikal op 02-08-2018 11:24 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Vanaf pagina 89 van de handleidingMystikal schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:12:
Overigens krijg ik het ook niet voor elkaar om hdmi passthrough te realiseren? Leek mij een plug and play idee, maar dat is het blijkbaar niet.
Ik heb aan te sluiten:
-digitale ontvanger Ziggo
-PC
Ik dacht dat het simpelweg het volgende was:
-HDMI digitale ontvanger in HDMI GAME
-HDMI PC in HDMI PC
HDMI-OUT naar de beamer.
Vervolgens de versterker op Game zetten en genieten van het beeld. Maar dat werkt dus niet.
Een andere vraag is, kan ik alleen een HDMI aansluiten op mijn pc, zodat deze ook het geluid doorzet of moet dat apart? Heb een MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G.
Kan zijn dat je hdmi input/output mappings niet helemaal jofel zijn.
En volgens mij leveren hedendaagse GFX kaarten ook gewoon audio mee over HDMI, mits de drivers geïnstalleerd zijn en je pc output dan ook op HDMI staat.
Het beeld kan dan apart met displayport ofzo dan heb je geen extra lag van de versterker.
Basement Bios ---- Exo-S
Dan die Batpigs Setup Guide. Het is een fan-made gebruikershandleiding met nuttige kanttekeningen waar bepaalde termen bv. niet betekenen wat ze lijken te betekenen, maar belangrijker: de toelichting op de functies is duidelijker en praktischer. Ik verwacht dat je er wel wat mee kunt: http://batpigworld.com/setup.html#manual_setup
Over subwoofers zegt hij o.a. het volgende:
HELPFUL HINT: The "Large" vs. "Small" designation has NOTHING to do with the physical size of your speakers! In AVR terms, Large vs. Small is only about bass management, i.e. telling the receiver whether or not you want to cut off bass frequencies below a specific point, and then "cross over" or "hand off" the low frequencies to your subwoofer. As a general rule, if you have a subwoofer, SET EVERYTHING TO "SMALL"! Even if you have big, floorstanding front speakers, you subwoofer will do a better job reproducing the lowest frequencies. (van: http://batpigworld.com/setup.html#manual_setup)
[ Voor 10% gewijzigd door Goudvis op 03-08-2018 08:03 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Gelukkig staat het wel goed/begrijpbaar (imho) verwoord in de handleiding van de Onkyo die Mystikal nu heeftGoudvis schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:01:
Ik kreeg bij mijn (tweedehands) Denon versterker een uitgedraaide versie van Batpig's Setup Guide for Denon. De eerste eigenaar kon (ook?) niet met de originele handleiding uit de voeten en ik ook niet. Wat een drama is dat zeg.
Dan die Batpigs Setup Guide. Het is een fan-made gebruikershandleiding met nuttige kanttekeningen waar bepaalde termen bv. niet betekenen wat ze lijken te betekenen, maar belangrijker: de toelichting op de functies is duidelijker en praktischer. Ik verwacht dat je er wel wat mee kunt: http://batpigworld.com/setup.html#manual_setup
Over subwoofers zegt hij o.a. het volgende:
[...]
(Overigens staat dat 'small' verhaal ook een paar posts hierboven al, en dat hielp ook niet
Wat is de gedachte daarachter? Ik ben maar de handyman gereden voor zo'n kabel, maar die hadden het niet en snapte de oplossing ook niet....
Basement Bios ---- Exo-S
Maar moet helemaal niet nodig zijn er is wat anders mis.
Kun je geen andere kabel of sub proberen?
Je hebt pure direct of zon soort instelling toch niet aan staan? dan geeft de sub soms ook geen geluid.
[ Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 03-08-2018 11:14 ]
Al wat kunnen stoeien met de instellingen? Ben ook benieuwd naar je argumentatie voor deze beamer! Online zien de reviews er goed uit, daar zal 't niet aan liggen. Specifiek ergens op gezocht?Mystikal schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:41:
Gisteren de nieuwe beamer opgehangen. Op zich allemaal redelijk makkelijk gegaan. Ik kreeg hem niet helemaal perfect uitgelijnd maar ben nu tevreden.
Ik kon helaas geen goede preferred instellingen vinden voor de kleuren en scherpte etc. Ik heb altijd heel veel moeite om dat aan te passen en dat het ook beter wordt
Nu is het wachten op de nieuwe versterker.Verwacht ik ook vandaag of morgen binnen. Het enige wat ik niet gemeten heb is of hij in mijn audiomeubel past (met koeling!)
De sub plopt gewoon als ik de kabel eruit trek. Daarnaast als ik alles open zet (gain op de versterker en +12Db in het menu van de Onkyo) hoor ik een zeer zachte dreun/zoom.Goofy1978 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:08:
Met 2 kabels aan de sub zou ie een boost van 6db moeten krijgen meen ik.
Maar moet helemaal niet nodig zijn er is wat anders mis.
Kun je geen andere kabel of sub proberen?
Je hebt pure direct of zon soort instelling toch niet aan staan? dan geeft de sub soms ook geen geluid.
Ik kan natuurlijk mijn oude versterker er weer aan hangen om te testen, maar ik weet 99% zeker dat deze gewoon nog werkt.
Al met al begin ik langzaam te balen, ik heb het idee dat ik ben afgescheept door de helpdesk. Heb vanochtend al moeilijk moeten doen om ze te bellen (met tijden tussen 10-12 en 13:00 - 17:00 niet het makkelijkst met een fulltime baan...).
Nog niet kunnen stoeien met de beamer. Versterker heeft op dit moment de volle aandacht.
[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 03-08-2018 11:53 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb een iets oudere Onkyo maar wel dezelfde sub; werkt prima met een 1-op-1 kabel.
Heb je al eens geprobeerd om de sub op de andere 'Subwoofer Pre out' van je Onkyo aan te sluiten?
Ja, ook geprobeerd... Bedankt voor je aanvulling. Kunnen we het 2 kabel verhaal ook uitsluiten. Stond ook nergens in de handleiding van de SW.Nnoitra schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:37:
[...]
Ik heb een iets oudere Onkyo maar wel dezelfde sub; werkt prima met een 1-op-1 kabel.
Heb je al eens geprobeerd om de sub op de andere 'Subwoofer Pre out' van je Onkyo aan te sluiten?
Ik denk gewoon kapot.... Iemand ervaringen met garantie afhandeling? Hij is net 2 dagen oud, gekocht via Amazon.de.
[ Voor 11% gewijzigd door Mystikal op 03-08-2018 13:40 ]
Basement Bios ---- Exo-S
In ieder geval niet bij mij; 2x iets terug willen sturen en dan zeggen ze; "laat maar, hier heb je je geld terug, doe er mee wat je wilt." (€10 - €30)
Gewoon aangeven dat ie DOA is.
Maar ik zou toch eens kijken of ie het wel doet als ie op je oude versterker aangesloten is.
Desnoods bij de buren oid; puur om uit te sluiten dat het je Onkyo niet is.
[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 03-08-2018 13:46 ]
Heb net nog een keer de helpdesk gebeld. Ze adviseerde mij om hem te retourneren. Dus zojuist omruiling aangevraagd.
Waarschijnlijk de snelste manier van oplossen...
[ Voor 47% gewijzigd door Mystikal op 03-08-2018 14:14 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Ik heb lopen zoeken naar beamer instellingen mbt beeld (contrast, scherpte etc) maar kon eigenlijk online niet iets vinden. Zijn er mensen met betere Google Fu skills?
Basement Bios ---- Exo-S
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ja, staat ergens in dit topic ;-). Over het algemeen heb ik vloerbedekking met rubberen ondervloer gelegd. Gevoerd velours gordijn achter het beamer scherm gehangen en canvas doeken op gehangen.JT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:12:
Heb je eigenlijk nog wat gedaan met de akoestiek?
Dit alles zorgt ervoor dat de akoestiek prima is
Basement Bios ---- Exo-S
Als ik mijn beamer, versterker (via hdmi) en pc aanzet, kan ik bijna nooit mijn sound device selecteren van de Onkyo. Ik kan dan alleen mijn speakers (via mini-jack) selecteren (of zijn geselecteerd).
Heb als een lopen experimenteren met de sequence van het aanzetten van de apparaten, maar heb niet het idee dat dat iets oplost.
Uiteindelijk een reboot lost het altijd op.
Suggesties?
Heb dus 2 display devices (monitor en beamer). Heb 2 audio deviced (speakers in bioscoop(via Onkyo) en speakers op bureau (via mini-jack in pc).
[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 18-11-2018 08:44 ]
Basement Bios ---- Exo-S