Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

NeWSJuNK schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:13:
Ik heb de laatste tijd dat tv uitzendingen die in dolby worden weergeven veel zachter klinkt dan de uitzendingen in stereo. Ik heb zowel de instellingen van de tv als de receiver nagelopen. Ik kan het via de receiver wel luider krijgen maar dat klinkt nergens naar. Aanbieder is overigens Ziggo. Iemand die het ook is opgevallen?
Heb ik ook last van!
LuisjeNL schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:27:
@Mystikal dat is een dipole speaker, die zou ik niet als atmos gebruiken omdat deze gemaakt zijn om heel breed geluid uit te sturen (als achterste speakers dus)

Verder kan alles als atmos speaker gebruikt worden natuurlijk;)
OK, thanks

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
NeWSJuNK schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:13:
Ik heb de laatste tijd dat tv uitzendingen die in dolby worden weergeven veel zachter klinkt dan de uitzendingen in stereo. Ik heb zowel de instellingen van de tv als de receiver nagelopen. Ik kan het via de receiver wel luider krijgen maar dat klinkt nergens naar. Aanbieder is overigens Ziggo. Iemand die het ook is opgevallen?
Dolby en stereo zijn toch geen tegengestelden? Ze gaan gewoon samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:38
pporrio schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:46:
@Ladykiller007 Ik vermoed dat de channel level instelling voor je subwoofer te hoog staat vanuit je receiver. Even naar het setup-menu van je receiver gaan en dan even kijken bij de audio instellingen. Daar de sub op 0dB zetten. Die optie heet bij jouw receiver "Subwooferniv. aanp."

Vervolgens het volume afregelen via de volumeknop op de subwoofer zelf. Ik ga er even vanuit dat je een actieve subwoofer hebt met een eigen versterker erin. Ik kan dit niet uit je post opmaken, omdat je niet vermeldt welke Teufel 5.1 set je gebruikt.
Klopt, heb het lager gezet en nu hoor ik het geruis niet meer. Maar dat wilt ook zeggen dat het geluid zachter is wat uit de sub komt.

Ik heb zo een set : https://www.modernhifi.de/teufel-theater-500-t-530-c-151009/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Hallo,

Ik ben al een aantal maanden een volle Klipsch RP set aan het verzamelen. Nu sta ik op het punt om de rear speakers te vervangen met de klipsch 240s (pricewatch: Klipsch RP-240S (Zwart) of de boekenplank variant klipsch 150/160m.

Ik heb aardig wat ruimte maar ik kan niet zo goed inschatten wat verstandig is om te doen. De 240s speakers zijn namelijk (ook met de toekomst in het zicht) alleen bruikbaar als surround speakers ten opzichte van de boekenplankjes ... : )

Mijn vraag; dipole of reguliere boekenkast speakers voor surround? Mensen met ervaring/kennis of dit soort type speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:54
@Nickster!

Die dipole zou ik alleen kopen als je het bij 5.* speakers gaat houden. Mocht je later willen uitbreiden naar 7.* bijvoorbeeld dan zijn ze daar eigenlijk niet goed voor geschikt. (Geven een breder geluid af wat je bij 4surround speakers niet nodig hebt) reguliere speakers zijn gewoon veel breder inzetbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door LuisjeNL op 31-07-2018 18:58 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met bookshelves ben je idd flexibeler bij uitbreiding dan met dipoles. Having said that, als je de ruimte er voor hebt zou ik achter ook (kleinere) zuilen pakken. Of je nou een bookshelve op een stand plaatst, of er een vloerstaander nee zet: zelfde fysieke footprint.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Bedankt voor de info. Op basis hiervan ben ik toch gegaan voor bookshelves. Een setje Klipsch RP-150M's. Alhoewel ze dezelfde footprint hebben zijn een extra set zuilen me toch net iets te duur. en de 160M variant leken me veel te groot voor rears.

Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,
Mijn subwoofer kabel is stuk en ik wil hem vervangen. Slim als ik ben heb ik tulpstekkertjes gekocht en een stuk luidsprekerkabel dat ik nog op rol had netjes eraan gemaakt.
Helaas bromt de sub nu heel erg (50hz). Als ik de kabel er in doe zonder het uiteinde aan de receiver te doen bromt hij gigantisch, in de receiver iets minder en als de receiver aan staat nog weer minder. Het lijkt wel een antenne. Het signaal komt opzich wel door maar die brom is gewoon erg storend.
Als ik een stuk kant en klare tulp kabel gebruik (± 50cm) dan bromt hij niet, daaruit concludeer ik dat de subwoofer niet stuk is.

Moet ik een afgeschermde kabel hebben? Kan ik een oud stuk coax kabel gebruiken of moet het een audio kabel zijn. Het ligt ook niet aan de connectoren want alleen de connector in de sub geeft geen brom. Het lijkt echt de speakerkabel te zijn.

Zo ja, op allekabels.nl bijvoorbeeld zie ik wel cinch kabel op rol maar er zijn diverse diameters te krijgen. Welke is geschikt voor de sub (Rated Output Power: 80 W (Minimum Continuous Power, 4 Ω, 100 Hz, 1%, IEC))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Komt hoogstwaarschijnlijk door de isolatie, of in jouw geval het gebrek aan.
Een beetje subwooferkabel is ook gewoon een coaxkabel met twee tulppluggen. En mijn ervaring is dat dat prima werkt. Iig een stuk beter dan gewone tulp (ook wel bekend als interlinks).

En een stuk antennekabel aan je tulpplug solderen moet je denk ik ook wel lukken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voon het meedenken. Ik snap niet goed wat je bedoelt met antenne kabel aan een tulpplug solderen.
Coax is een stuk minder buigbaar. Ik denk dat ik toch maar een stuk cinch kabel moet kopen, welke dikte zou volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Verwijderd er is ook coax met een flexibele kern die wel goed buigbaar is. Maar als je toch wat moet kopen neem dan afgeschermde (lijn) kabel. Dus een kabel waarbij een (gevlochten) mantel om de andere draad heen loopt dan heb je de storing niet of minder dan je nu hebt
gewoon een stuk microfoon kabel zou al prima moeten werken bijvoorbeeld

of je maakt het jezelf makkelijk en koopt er gewoon eentje voor niet te veel geld

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=subwoofer

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 08-08-2018 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Ik ben bezig met een verbouwing. Eindelijk een fatsoenlijke patchkast en genoeg ruimte om alles in te bouwen. Nu wil ik ook mijn audio video signalen patchen. Voor de speaker kabel heb ik keystone's gevonden waar dan een bananenplug in kan. Deze keystones komen echter tegen het metalen voorkantje van het patchpaneel aan. Dit lijkt me niet de bedoeling. De leverancier geeft echter aan dat dit geen probleem is.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Doe eens een foto van dat spul? Ik zou gezien het signaal ook verwahten dat het geen probleem hoeft te zijn, maar das afhankelijk van wat er dan exact tegen dat metalen voorkantje aan komt. Zou nl verwachten dat de voorkant van die keystone van de verbinding is gescheiden door een plastig ring oid. Dus zolang die geen contact maken: prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:38:
Doe eens een foto van dat spul? Ik zou gezien het signaal ook verwahten dat het geen probleem hoeft te zijn, maar das afhankelijk van wat er dan exact tegen dat metalen voorkantje aan komt. Zou nl verwachten dat de voorkant van die keystone van de verbinding is gescheiden door een plastig ring oid. Dus zolang die geen contact maken: prima.
Nou, contact maken ze wel :)

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/mth539tbf/keystone.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Buitenkant is massa, en massa van het rack, als die elkaar raken maakt dat niet uit. Alleen zou je een aardloop kunnen krijgen...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Joopieboy schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:17:
Buitenkant is massa, en massa van het rack, als die elkaar raken maakt dat niet uit. Alleen zou je een aardloop kunnen krijgen...
O-) de buitenkant en binnenkant zijn niet gescheiden van elkaar, of begrijp ik het niet goed ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Joopieboy schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:17:
nou... je verbindt dan wel je 'nul' van je versterker met een eventuele lekspanning van je pc over de mantel van je cat 6 plug etc.. lijkt me toch niet echt een gewenste situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Ray schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

nou... je verbindt dan wel je 'nul' van je versterker met een eventuele lekspanning van je pc over de mantel van je cat 6 plug etc.. lijkt me toch niet echt een gewenste situatie
Dat leek me ook. Hoe doet men dat normaal gesproken met keystones voor speakerkabel? Zit daar een ring tussen of iets dergelijks? Of gebruiken die een ander patchpaneel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

kariem112 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Dat leek me ook. Hoe doet men dat normaal gesproken met keystones voor speakerkabel? Zit daar een ring tussen of iets dergelijks? Of gebruiken die een ander patchpaneel ?
Geen idee. om eerlijk te zijn heb ik nooit eerder gezien dat speakers gepatched worden :) het nu ontgaat me ook enigzins

maar dat terzijde wil je bij dergelijke signalen lijkt me geen verbinding maken tussen de verschillende componenten onderling terwijl bij een netwerk dat natuurlijk juist wel van toepassing is en juist diezelfde mantel mooi aan de aarde gelegd kan worden.

wellicht dat je bij speakers een kunststof ring oid toepast (maar dan nog tricky imho) of een kunststof panel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ray schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

Vandaar dat ik dus schreef over de aardloop. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 14:27
Rubberen ring ertussen? :P

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Njay schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

Dat zou wellicht een optie zijn... eens kijken of ze daarmee wel volledig zijn afgescheiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zit me te bedenken, je zou natuurlijk ook met F-connectors kunnen werken voor dat patchen. Eigenlijk voor coax gemaakt, maar hey, interlinks zijn ook vaak coaxiaal en daar stuur je prima een speakersignaal over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik weet alleen niet of de weerstand van coax echt bevorderlijk is voor audio toepassingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Joopieboy schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:33:
Ik weet alleen niet of de weerstand van coax echt bevorderlijk is voor audio toepassingen ;)
ik denk, afhankelijk ook vd lengte natuurlijk, dat het opzich geen probleem hoeft te zijn. Ik maakte ooit speakerkabel van 'shotgun' aircom 50 , good old times :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Zou je een AVR ook als versterker voor een muziekinstrument kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld een gitaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

Wellicht met een voorversterker of op de phono input.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Mightynr1 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:28:
Zou je een AVR ook als versterker voor een muziekinstrument kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld een gitaar?
is vaak wel een oplossing voor. Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat het vooral met een gitaar meestal slecht eindigt voor je speakers... ook als je niet al te hard speelt is de kans hoog dat je tweeters om zeep gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Joopieboy schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:33:
Een goede uitgang heeft een impedantie van virtueel 0Ω, een goede ingang 100 kΩ. In die situatie is de 50Ω van de coax volstrekt irrelevant. (50Ω, 80pF per meter. Voordat de kabel als laagdoorlaatfilter gaat werken zit je al op de honderden meters of nog ver in het ultrasone..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:38
Ray schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:05:
[...]

is vaak wel een oplossing voor. Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat het vooral met een gitaar meestal slecht eindigt voor je speakers... ook als je niet al te hard speelt is de kans hoog dat je tweeters om zeep gaan
Ter leringh ende vermaeck, hoe komt dat? Pure nieuwsgierigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

burne schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Een goede uitgang heeft een impedantie van virtueel 0Ω, een goede ingang 100 kΩ. In die situatie is de 50Ω van de coax volstrekt irrelevant. (50Ω, 80pF per meter. Voordat de kabel als laagdoorlaatfilter gaat werken zit je al op de honderden meters of nog ver in het ultrasone..)
Dank voor de aanvulling, probeerde hier al een berekening op los te laten of iets over te vinden wat praktisch werkbaar was, maar dat valt tegen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Trenchdog schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:43:
[...]

Mijn gok is dat het door de dynamiek van live spelen en versterken komt. "niet hard" spelen, kan je op de gitaar doen, terwijl de versterker dan wel op een stevige gain staat. Als je dan de (op je gitaar) dan af en toe een lekkere toon flink wat harder aanslaat, dan kan het zijn dat er iets over de zeik gaat en mogelijk zelfs stuk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Joopieboy schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:30:
[...]

Dank voor de aanvulling, probeerde hier al een berekening op los te laten of iets over te vinden wat praktisch werkbaar was, maar dat valt tegen. :)
Wat bedoel je eigenlijk met de weerstand van een coax? De impedantie? En waarom is dat slecht voor audio?

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 11-08-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

JvS schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:00:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met de weerstand van een coax? De impedantie? En waarom is dat slecht voor audio?
Ik was te snel met roepen dat klopt, de impedantie per meter bij coax gaat over frequenties in de mhz range, dat is wel even wat anders dan 20khz... Dan kom je op 'gewone' koperkabel van 7mm dik uit, da's gewoon prima.

Vond het een beetje raar klinken, en riep al voordat ik nagedacht had. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

Trenchdog schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:43:
[...]

zie ook de uitleg van @JvS aangevuld met dat je ook in een reguliere gitaar amp enkel een breedband speaker zult vinden en geen aparte mid en hoog. Ik heb het diverse keren gezien met 'omgebouwde' hifi setjes die we heeeeeeell lang geleden gebruikten om met de band te oefenen. Ook hifi speakers gebruiken voor zang versterking eindigde vrij snel in defecte units.

met elektrische gitaar is het helemaal feest zodra je natuurlijk je distortion pedaaltje in gaat drukken en flink gaat raggen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 11-08-2018 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JvS schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:59:
[...]

Mijn gok is dat het door de dynamiek van live spelen en versterken komt.
Het is het spectrum wat van een stalen snaar en een ongefilterde pickup afkomt. De gitaarsolo op een CD is netjes afgekapt en bevat geen energie boven de ±19kHz. Als je met een plectrum speelt bevat de output van je pickups tot ±250kHz energie, en je tweeters kunnen daar niets anders mee dan zichzelf opwarmen.

Buizen geloven niet in dat soort onzin, maar een transistorversterker zonder ingangsfilter zet dat 1:1 door naar je arme tweetertjes.

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 12-08-2018 00:16 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
Een vriend van mij heeft het probleem dat de audio op zijn TV altijd net achterloopt op het beeld. Hij heeft gevraagd of ik met hem wil meekijken, maar ik heb geen idee waar te beginnen. De volgende apparaten zijn aangesloten:

1. Ziggo Horizon Box
2. B&W Panorama 2 soundbar
3. LG TV (precieze type weet ik niet).

Aansluiting 1: Ziggo Horizon Box HDMI port ---> HDMI port 3 (non-ARC) op LG TV
Aansluiting 2: B&W Panorama Port 4 (ARC port) ---> HDMI port 3 (ARC) op LG TV

Volgens mij klopt deze aansluiting niet helemaal. Ik heb nu de volgende setup gedaan:

Ziggo Horizon Box HDMI port --> HDMI port 2 (non ARC) op B&W Panoroma
B&W Panorama Port 4 (ARC Port) ---> HDMI port 3 (ARC) op LG TV

De Panorama functioneert dan als 'hub'. Het probleem is echter nog niet verholpen. Ik ga nog nalopen of alle HDMI kabels minimaal versie 1.4 zijn. Alternatief is te werken met de digitale uitgang op de Panorama, gok ik. Ziet iemand ergens een fout? Betere manier om het op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 10:07
@Muncher moet je even in het LG oled topic kijken. Daar hadden een aantal ook dit probleem geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regenjas
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 02:36
Hoe ingewikkeld kan het worden om defecten van een oud (laat jaren 90?) 2.1 speaker systeem te fixen? Ik verwacht dat sommige onderdelen het op een gegeven moment gaan begeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LcdzAv7.jpg
Altec Lansing ACS340, als voorbeeld van zo'n soort systeem.

Ik vind die oude witte setjes erg mooi en het geluid valt over het algemeen ver van tegen voor zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dr zit niet veel in die dingen, al was Altec Lansing nou net wel van redelijke geluidskwaliteit. Cambridge Audio ook, maar dan had je het wel gehad.
Ik denk dat de grootste uitdaging gaat zitten in het netjes (de)monteren zonder iets te slopen. Die setjes waren verbruiksproducten en niet bedoeld om gerepareerd te worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is er op het moment al iets mis mee? Zo niet dan zou ik ze lekker met rust laten :)
Qua componenten moeten ze nog te maken zijn, maar of je er goed bij kunt en is het rendabel om te doen ipv. gewoon een ander setje te kopen? Dat laatste is natuurlijk aan jou ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dagwaarde is natuurlijk wat de gek er voor geeft. Setje HK soundsticks III geeft een betere soundstage en kost al jaren 100 euro als je een beetje zoekt. Evt laten repareren kost je minimaal een veelvoud van 25 euro aan onderzoekskosten / uurloon.

Als je er echt aan gehecht bent: zelf doen en zelf verprutsen, of gewoon lekker in de kast zetten om naar te kijken en iets fatsoenlijks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
regenjas schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:35:
Hoe ingewikkeld kan het worden om defecten van een oud (laat jaren 90?) 2.1 speaker systeem te fixen? Ik verwacht dat sommige onderdelen het op een gegeven moment gaan begeven.

[afbeelding]
Altec Lansing ACS340, als voorbeeld van zo'n soort systeem.

Ik vind die oude witte setjes erg mooi en het geluid valt over het algemeen ver van tegen voor zover ik weet.
Wow die heb ik ook ooit nog eens gehad dit setje. Helemaal niet zo verkeerd als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

The Eagle schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:27:
Als je er echt aan gehecht bent: zelf doen en zelf verprutsen, of gewoon lekker in de kast zetten om naar te kijken en iets fatsoenlijks kopen.
Iets fatsoenlijks kopen voor bij je PC, lijkt moeilijker dan het is.

11 PC-speakersets review: kakofonisch of melodieus? Cost down...

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Uiteraard. geluid is een kwestie van luisteren, zeker als je een beetje kritisch bent. Of gewoon reviews lezen en geluid tweaken als je dat niet bent. Of de boel aan een echte hifi set hangen, kan ook nog.

Moet je je vrouw / vriendin wel zover krijgen dat je mag gamen in de woonkamer met full 5.1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glekke55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-07 14:02
Is het eigenlijk mogelijk om een deel van een setup te kopen?
Aangezien een degelijke setup toch al redelijk wat geld kost en ik voor de moment in een loft woon heb ik nog niet al de power nodig.

Dus ik dacht nu een deel te kopen (receiver, subwoofer, en 3 speakers), en binnen enkele jaren koop ik de overige speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door glekke55 op 14-08-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Tuurlijk is dat mogelijk. Doen er zo veel hier :)
Meeste setups zijn opgebouwd in enkele jaren tijd. Beginnende bij een goede amp en een setje speakers. Later de rears erbij, een subje en sommigen maken het nog gekker met complete Atmos setups :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja zo beginnen de meesten. Ben begonnen met wat krijgertjes qua speakers en een goedkope oude versterker. Keer paar Speakerkisten gekocht, andere versterker, etc. Uiteindelijk gespaard voor een paar leuke Magnat zuilen en die tien jaar lang gehad, later een goede nieuwe Denon receiver. Tussendoor wat bekabeling zelf gemaakt en gedaan. Pas onlangs een set B&W speakers gekocht en nu zit ik langzaam te kijken naar een sterkere en uitgebreidere (digitale) stereo receiver. Zo blijven we bezig. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Herkenbaar. Maar als je eenmaal begint kan het snel gaan. Ik kocht een receiver, twee vloerstaanders en een center. Een maand of drie later waren daar ook twee kleinere vloerstaanders (rears), een BR speler en een cd speler bij gekomen :X

Verslavende hobby :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 17:50
Hey allemaal. Ik ben al een tijd op zoek naar een goede all-round headset en op het moment zit ik er aan te denken om de Sennheiser PXC 550 Wireless te kopen.
De headset zal ik vooral gebruiken voor als ik onderweg ben (via telefoon), op de universiteit (laptop), en thuis om te gamen (PC).

Waar ik eigenlijk niks over kan vinden is of deze headset ook een beetje geschikt is om mee te gamen, geen enkele review gaat hier echt op in. Heeft hier iemand een idee of gamen met deze koptelefoon goed te doen is, of dat er grote nadelen zijn? (ps: Ik ben geen hardcore gamer, maar speel wel competitieve games zoals CS:GO)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
@WilliamP
Bij deze: dat is prima te doen:-)

Ik heb hem gebruikt voor de Xbox inclusief microfoon gebruik.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danplo
  • Laatst online: 13-09 02:49

danplo

The Force is strong with me

Ik heb op dit moment een LG Oled B6, maar als ik Dolby Atmos zou willen zal ik een soundbar moeten kopen en mijn oog is gevallen op een Samsung HW-N950 7.1.4 en deze soundbar is binnenkort verkrijgbaar. Nu stuurt mijn LG B6 ook geen Dolby Atmos door, dus wil ik voor al mijn hardware (tv, xbox, ps4, pc) een versterker kopen, voorbeeld een Marantz NR1609, alleen die ondersteund zelf geen 7.1.4, nu is mijn vraag of dit problemen geef met de soundbar en de dolby Atmos 7.4.1 setting??

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 12 Pro Max 256GB / LG OLED C8 65”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

danplo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:36:
Ik heb op dit moment een LG Oled B6, maar als ik Dolby Atmos zou willen zal ik een soundbar moeten kopen en mijn oog is gevallen op een Samsung HW-N950 7.1.4 en deze soundbar is binnenkort verkrijgbaar. Nu stuurt mijn LG B6 ook geen Dolby Atmos door, dus wil ik voor al mijn hardware (tv, xbox, ps4, pc) een versterker kopen, voorbeeld een Marantz NR1609, alleen die ondersteund zelf geen 7.1.4, nu is mijn vraag of dit problemen geef met de soundbar en de dolby Atmos 7.4.1 setting??
Wil je een Soundbar of wil je een echte 7.1.4 opstelling? Ik volg de zin "als ik Dolby Atmos zou willen zal ik een soundbar moeten kopen" niet helemaal. Een Dolby Atmos set-up is speakers letterlijk om je heen en door de Atmos ook boven je. Een Soundbar gaat daar geen concurrent voor zijn. Een Soundbar probeert surround te maken door reflecties.

Je kan eventueel wel een receiver inzetten om als hub te gebruiken voor de set, maar dit lijkt mij zonde. De receiver gaat de Soundbar namelijk niet snappen als speaker. Het enige waar je de receiver dan voor zou gebruiken is de de HDMI Inputs voor je bronnen en dan de HDMI Output doorlussen naar de HDMI In van de Soundbar. Als je dat zoekt dan kan je net zo goed een domme HDMI Switch kopen zonder versterking en allemaal andere processing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Njay schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:50:
[...]

Heb maar een patchpaneel van kunstof aangeschaft, probleem opgelost :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
kariem112 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:48:
[...]

Heb maar een patchpaneel van kunstof aangeschaft, probleem opgelost :p
Slim :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
De karakteristieke impedantie van een coax kabel is niet per meter!

Wikipedia: Coaxkabel

[ Voor 18% gewijzigd door ToTheBone op 16-08-2018 14:58 ]

• Techneut
  • Niet online
Dat laat zich ook raden, in de formule ervoor vallen de waarden per meter van L en C tegen elkaar weg. Maar je hebt het dan wel over de karakteristieke impedantie en die heeft niets te maken met de fysieke impedantie. Die neemt uiteraard wel degelijk toe met de lengte, wat betekent dat impedantie per meter gewoon correct is. En dat is wat Joopieboy noemt, niet de karakteristieke impedantie.

Voor korte afstanden zal coax geen kwaad kunnen, het zal vast wel naar tevredenheid werken. Maar voor b.v. luidsprekerkabel is het niet gebruikelijk. Gewoon vanwege de vrij dunne kern die bij lange afstanden gewoon te veel verlies zal veroorzaken.

• Ray

Ray

@Techneut ligt er natuurlijk wel aan welke coax je gebruikt

zo is de aircom 50 geliefd als speakerkabel (twee losse gebruiken dus niet de mantel)

https://radiocentrum.com/...com-plus-coaxkabel-50-ohm

zeg maar weer eens wat anders dan electrasnoer ....

en ja vanzelfsprekend heb ik het zelf ook gehad ;)

https://www.audiofriends.nl/luidsprekers/accessoires/

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 16-08-2018 17:06 ]

• Techneut
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:04:
@Techneut ligt er natuurlijk wel aan welke coax je gebruikt
Zeker Ray, helemaal mee eens. Er zullen ongetwijfeld verschillen zitten in kerndikte. Met een wat dikkere kern overbrug je natuurlijk langere afstanden. Hoe dik is bij de coaxkabel die je noemt de kern?

Los daarvan geloof ik zondermeer al de positieve luisterervaringen ermee. Maar ik dat doe ik ook met het goedkoopste tweelingsnoer wat er maar is, mits het voor langere afstanden dik genoeg is. Duur spul trouwens in die link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Tweakers ! ik speel nu ruim 2 weken met een nieuwe onkyo 686 met 2 x een SHR 410 atmos speaker ook van onkyo ... het voegt zeker iets toe maar ik mis nog echt het wow effect.. zou het upgraden naar een duurdere speaker zoals de Dali C1 een beter effect geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Njay

Schets eens het plaatje van je huidige installatie, heb je ze reflecterend staan of hangen ze aan het plafond/muur.

Kan je vertellen dat als de speakers boven je hangen het effect vele malen beter is dan reflecterend. En die onkyo speakers heb ik ook reflecterend gebruikt maar die missen wel de hoge tonen (volgens mij maar 1 speaker?)

Overigens kun je elke speaker gebruiken voor atmos, desnoods een zuilspeaker :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan een Hifi set aan te schaffen.
Mijn idee is om van de volgende set up gebruik te gaan maken: pricewatch: Pioneer VSX-S520 Zilver i.c.m. de Teufel Ultima 40 Surround 5.1 MK2.
Ik heb voor de Pioneer gekozen vanwege de hoogte van mijn TV meubel (max 11,5cm).

Kunnen jullie mij meer informatie geven over deze set up? Is dit een goede én logische combinatie?

Ik wil graag dat deze set goed werkt met mijn nieuwe TV de pricewatch: LG OLED65C8PLA Zwart. Wat ik kan zien heeft de Pioneer HDCP 2.2 (4K/60p/4:4:4/24-bit, 4K/24p/4:4:4/36-bit, 4K/60p/4:2:0/36-bit). Zal dit goed werken met mijn TV? Verder ben ik van plan een PS4, Nintendo Switch en Ziggo box aan te sluiten.

Alvast bedankt voor jullie medewerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mastasidaz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:13:
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan een Hifi set aan te schaffen.
Mijn idee is om van de volgende set up gebruik te gaan maken: pricewatch: Pioneer VSX-S520 Zilver i.c.m. de Teufel Ultima 40 Surround 5.1 MK2.
Ik heb voor de Pioneer gekozen vanwege de hoogte van mijn TV meubel (max 11,5cm).

Kunnen jullie mij meer informatie geven over deze set up? Is dit een goede én logische combinatie?

Ik wil graag dat deze set goed werkt met mijn nieuwe TV de pricewatch: LG OLED65C8PLA Zwart. Wat ik kan zien heeft de Pioneer HDCP 2.2 (4K/60p/4:4:4/24-bit, 4K/24p/4:4:4/36-bit, 4K/60p/4:2:0/36-bit). Zal dit goed werken met mijn TV? Verder ben ik van plan een PS4, Nintendo Switch en Ziggo box aan te sluiten.

Alvast bedankt voor jullie medewerking :)
1) Speakers koop je door ze eerst te beluisteren. Die klinken echt allemaal anders. Heb je ze zelf al gehoord, of is het puur op reviews/advies dat je voor deze kiest?

2) Het lijkt mij een mooie receiver, maar hij is wel nogal krap bemeten met HDMI-aansluitingen. Maar 4. Nu zie ik dat je maar 3 apparaten wilt aansluiten en mijn advies is altijd minimaal NU + 1 of minimaal NU + 2. Dus daaraan voldoet hij dan eigenlijk wel.

3) Wat zijn je specifieke gebruikswensen?

In principe, zou ik een receiver volgens deze stappen uitkiezen:
Gebruikt de Tweakers Pricewatch en filter daarbij op de volgende punten:

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee.
Als daar deze receiver uitkomt, is het dus een prima aankoop.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
LuisjeNL schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:39:
@Njay

Schets eens het plaatje van je huidige installatie, heb je ze reflecterend staan of hangen ze aan het plafond/muur.

Kan je vertellen dat als de speakers boven je hangen het effect vele malen beter is dan reflecterend. En die onkyo speakers heb ik ook reflecterend gebruikt maar die missen wel de hoge tonen (volgens mij maar 1 speaker?)

Overigens kun je elke speaker gebruiken voor atmos, desnoods een zuilspeaker :+
de onkyo’s hangen nu boven mijn fronts op de muur ongeveer op 1,10 van het plafond. de afstand tot de luisterpositie is 4 meter. 150 hz crossover met +6 db extra power. strak plafond geen obstructies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Njay Ah ik zie dat je dezelfde vraag op avsforum hebt staan;) dus ik zal maar niet vragen of je je speakers aan het plafond kan monteren :+

Je hebt een simpele speaker voor atmos, ik denk dat je er wel op vooruit kan gaan qua kwaliteit van het geluid, maar vooruit gaan op het effect zal niet zo snel gaan.

Reflecterend is gewoon een compromis, je kunt proberen dmv de test tones op je receiver ze beter af te stellen.

Als ik naar het de product sheet kijk zou hij vanaf 90 Hz moeten werken, dus misschien dat die op 100 zetten nog een beetje werkt.

En natuurlijk niet vergeten dat het een effect is, je zal ongetwijfeld net als mij de hele tijd aan het luisteren zijn of je wat boven je hoort ;) ik vond dat wel wat tegen vallen maar ik merkte wel duidelijker dat ik een dome van geluid om mij heen had ipv een Cirkel

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
LuisjeNL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 07:42:
@Njay Ah ik zie dat je dezelfde vraag op avsforum hebt staan;) dus ik zal maar niet vragen of je je speakers aan het plafond kan monteren :+

Je hebt een simpele speaker voor atmos, ik denk dat je er wel op vooruit kan gaan qua kwaliteit van het geluid, maar vooruit gaan op het effect zal niet zo snel gaan.

Reflecterend is gewoon een compromis, je kunt proberen dmv de test tones op je receiver ze beter af te stellen.

Als ik naar het de product sheet kijk zou hij vanaf 90 Hz moeten werken, dus misschien dat die op 100 zetten nog een beetje werkt.

En natuurlijk niet vergeten dat het een effect is, je zal ongetwijfeld net als mij de hele tijd aan het luisteren zijn of je wat boven je hoort ;) ik vond dat wel wat tegen vallen maar ik merkte wel duidelijker dat ik een dome van geluid om mij heen had ipv een Cirkel
Thanks voor je tips ! en ja het is een effect maar ik heb nu het idee dat het helemaal niet werkt en de 410's worden nog best afgekraakt op het web, ik heb de dali c1's inmiddels besteld als er geen vooruitgang inzit kan ik ze altijd terugsturen !

voordeel van deze speakers is dat je ze ook zo hoog mogelijk op je muur kan hangen en de speaker ook kan laten downfiren altijd iets om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 14:40
Ik heb enige tijd geleden een 4k/HDR TV gekocht, Mijn huidige versterker kan geen beeld aan dus de (audio) output van mijn TV gaat via naar de amp en dit werkt naar behoren.
De TV heeft een heel scala aan labels zoals HDR en Dolby true vision etc. en de media player in mijn tv, netflix via de het os van de TV en bluerays via de PS4 werken naar behoren.
Ik vraag mijzelf af, als ik nu een 2017 model versterker koop van een gerenommeerd merk van rond de 500 euro, Gaat dan alles werken en is het direct een upgrade? Of zijn er met al de nieuwe technologieën en standaarden toch weer een hoop nieuwe problemen en concessies die je moet doen? Het lijkt mij frustrerend als ik straks bepaalde bronnen of video formaten niet via de versterker kan schakelen, omdat er dan iets niet werkt. Ik begrijp dat dit een beetje een algemene / vage vraag is, maar ik vind het wel leuk om te kijken hoe jullie er hier over denken. Ik heb zelf wel eens het idee, dat alle nieuwe technologieën op dit vlak niet per definitie een vooruitgang zijn. In de tijd van een plasma TV zonder OS en een DTS versterker met een popcornhour was het leven een stuk smakelijker. Ik vraag dus niet wat ik moet kopen, ik vraag mijzelf af of ik straks weer maanden aan het uitzoeken / troubleshooten ben, of dat ik iets nieuws aansluit en denk, "shit dit had ik eerder moeten hebben". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:11
Pindakaasman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 09:20:
Ik heb enige tijd geleden een 4k/HDR TV gekocht, Mijn huidige versterker kan geen beeld aan dus de (audio) output van mijn TV gaat via naar de amp en dit werkt naar behoren.
De TV heeft een heel scala aan labels zoals HDR en Dolby true vision etc. en de media player in mijn tv, netflix via de het os van de TV en bluerays via de PS4 werken naar behoren.
Ik vraag mijzelf af, als ik nu een 2017 model versterker koop van een gerenommeerd merk van rond de 500 euro, Gaat dan alles werken en is het direct een upgrade? Of zijn er met al de nieuwe technologieën en standaarden toch weer een hoop nieuwe problemen en concessies die je moet doen? Het lijkt mij frustrerend als ik straks bepaalde bronnen of video formaten niet via de versterker kan schakelen, omdat er dan iets niet werkt. Ik begrijp dat dit een beetje een algemene / vage vraag is, maar ik vind het wel leuk om te kijken hoe jullie er hier over denken. Ik heb zelf wel eens het idee, dat alle nieuwe technologieën op dit vlak niet per definitie een vooruitgang zijn. In de tijd van een plasma TV zonder OS en een DTS versterker met een popcornhour was het leven een stuk smakelijker. Ik vraag dus niet wat ik moet kopen, ik vraag mijzelf af of ik straks weer maanden aan het uitzoeken / troubleshooten ben, of dat ik iets nieuws aansluit en denk, "shit dit had ik eerder moeten hebben". :)
Als je een antwoord wilt op deze vraag zal je wat specifieker moeten zijn. Niet alle receivers uit 2017 ondersteunen bijvoorbeeld Dolby Vision en/of HLG. Had je al een specifiek merk/model op het oog?
Welke versterker gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
ik heb tot zover heel erg happy met Onkyo .. de 686 is precies at je zoekt :) ondersteund alles en voor een prima prijs

pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart

[ Voor 3% gewijzigd door Njay op 22-08-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 14:40
Njay schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:53:
[...]

ik heb tot zover heel erg happy met Onkyo .. de 686 is precies at je zoekt :) ondersteund alles en voor een prima prijs

pricewatch: Onkyo TX-NR686 Zwart
Ja, dat is zeker een mooi apparaat, en staat ook op mijn shortlist, ik vond het jammer dat hij geen DAB+ heeft, dit heeft b.v. de Yamaha RX-A670 wel.

Maar de vraag is, heb je wel eens dingen die niet lukken of werken? De eerder gestelde vraag komt ook eigenlijk voort uit het lezen van de Denon/Yamaha/Onkyo ervaringen topics.
Ik zie dat er toch nog wel eens mensen gekke problemen hebben.
Wat ik gewoon niet mee wil waken is dat ik aan een film begin, en dat ik dan opeens weer HDMI kabels moet gaan oversteken omdat er toch iets niet werkt, of niet helemaal synchroon loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welk probleem denk je precies te hebben? Want met een DTS versterker ga je gewoon met alle formaten gewoon nog digitaal surroundsound hebben. In alle HD DTS en in de meeste HD of 7 kanaals DD sporen is backwards compatibility ingebouwd.

Het is niet alsof je niets meer hebt aan een "DTS versterker" nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

He
Ik gebruik al jaren een paar superoude philipsspeakers, die eigenlijk te boomerig zijn.
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuw setje van 2 zuilspeaker (niet noodzakelijk zelfde serie).
Voornamelijk voor muziek beluistern, Budget is rond de 600-800E daarvoor.

Dan kom ik uit op iets als teufel ultima, Q Acoustics 3050i,DALI Spektor 6,Yamaha NS-F330.p

Nu roept iedereen dat je speakers moet beluisteren.
Maar waar omgeving eindhoven kun je dat tegenwoordig nog ?
Als ik op speakerwinkel eindhoven zoek, vind ik alleen audiozaken met speakers waarvan ik voor heel mijn budget net een vloerstaander kan kopen als ik geluk heb.

Dus waar (zeg in een straal van 30km) kun je nog speakers beluisterin in dat budget ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:19
Klubben heeft een winkel in Eindhoven. Verder heb je iets verder weg in Venlo nog Stassen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Teufel kun je sowieso thuis uitproberen;) hoogstens terugsturen als het je niet bevalt, adverteren ze ook mee

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Pindakaasman schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Ja, dat is zeker een mooi apparaat, en staat ook op mijn shortlist, ik vond het jammer dat hij geen DAB+ heeft, dit heeft b.v. de Yamaha RX-A670 wel.

Maar de vraag is, heb je wel eens dingen die niet lukken of werken? De eerder gestelde vraag komt ook eigenlijk voort uit het lezen van de Denon/Yamaha/Onkyo ervaringen topics.
Ik zie dat er toch nog wel eens mensen gekke problemen hebben.
Wat ik gewoon niet mee wil waken is dat ik aan een film begin, en dat ik dan opeens weer HDMI kabels moet gaan oversteken omdat er toch iets niet werkt, of niet helemaal synchroon loopt.
tot zover geen issues eigenlijk :)

Geen V&A op het forum.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 22-08-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@heuveltje iEar in Tilburg. Hobo zit daar meen ik ook (nog). Anders Hobo in Den Bosch. En als je toch gaat rijden: bezoek ff speakerland in Oss. Da's veel zelfbouw, maar als je die gehoord hebt ga je echt niet zomaar iets anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@heuveltje waarom perse een zuil. voornamelijk voor het laag bijvoorbeeld ?

in jou budget past namelijk ook een setje gebruikte dynaudio audience met stands. heb er zelf ook twee setjes van staan en deze klinken voor muziek (overigens ook voor film) erg goed en strak en voor het formaat zeer indrukwekkend.

bijvoorbeeld

https://link.marktplaats.nl/m1309861923

speakerland is ook een goede optie!

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 22-08-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
heuveltje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:41:
He
Ik gebruik al jaren een paar superoude philipsspeakers, die eigenlijk te boomerig zijn.
Ik ben aan het rondkijken naar een nieuw setje van 2 zuilspeaker (niet noodzakelijk zelfde serie).
Voornamelijk voor muziek beluistern, Budget is rond de 600-800E daarvoor.

Dan kom ik uit op iets als teufel ultima, Q Acoustics 3050i,DALI Spektor 6,Yamaha NS-F330.p

Nu roept iedereen dat je speakers moet beluisteren.
Maar waar omgeving eindhoven kun je dat tegenwoordig nog ?
Als ik op speakerwinkel eindhoven zoek, vind ik alleen audiozaken met speakers waarvan ik voor heel mijn budget net een vloerstaander kan kopen als ik geluk heb.

Dus waar (zeg in een straal van 30km) kun je nog speakers beluisterin in dat budget ?
Vergeet Elac speakers niet met de uni-fi reeks. Heb ze ook sinds kort en dat zijn ook zeer betaalbare, mooie en goed klinkende speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Nou de Dali C1's hangen ! en wat een groot verschil met de Onkyo's ik denk ook omdat deze gericht zijn op de luisterpositie !! het is nog steeds geen atmos uit de bios maar het voegt nu echt wat toe !! ff een mooi gooitje tegen de muur en klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qKcUmU6Yz022YPr6i9NTEGc3/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Njay op 22-08-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
heuveltje schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:41:
He
Toevallig al geprobeerd de speakers iets van de muur te halen?

• Njay
vraag over de setup van de C1's moet ik ze in de onkyo ingesteld laten als 5.1.2. (dolby enabled) of dolby heights? the C1's zijn up of downfiring.

• LuisjeNL
@Njay

Front height (want ze hangen voor je, hoog aan de muur)

Dolby enabled zijn (front/surrount)speakers waar bovenin een atmos speaker zit.

Top front/top rear zijn speakers die boven je hangen aan het plafond

8)

Lichtpuntje...

• Njay
LuisjeNL schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:45:
@Njay

Front height (want ze hangen voor je, hoog aan de muur)

Dolby enabled zijn (front/surrount)speakers waar bovenin een atmos speaker zit.

Top front/top rear zijn speakers die boven je hangen aan het plafond

8)
Cool en de atmos track weet dan deze speakers te gebruiken voor het hoogte effect? want ze doen nu het wel prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Nou dat weet je versterker te regelen;-)

Lichtpuntje...

• The Eagle

The Eagle

Wat is eigenlijk het te verwachten frequentiebereik van een stel Front Heights?
bedacht e ineens dat mijn schoonvader nog een stel Hepta Tweety's had staan (supertweeters). maar ben een beetje bang dat die niet laag genoeg gaan om als extra heights dienst te doen (staat nu gewone 5.1). Kan evenwel wel 7.2 aansturen met mijn AVR2311.

• Njay
Dan haak ik daarop in mijn versterker staat nu op front height maar met nog een crossover van 150 ... moet deze nu gelijk met de rest van de surrounds dus 80?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

The Eagle schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:46:
Wat is eigenlijk het te verwachten frequentiebereik van een stel Front Heights?
De crossover-frequentie van de Front Height, kan niet lager zijn dan de ingestelde crossover-frequentie van fronts.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lip schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:26:
[...]

De crossover-frequentie van de Front Height, kan niet lager zijn dan de ingestelde crossover-frequentie van fronts.
Huh? Waarom niet? Dat zou wel heel dom zijn als dat zo is. Fronts zijn vaak prima in staat fullrange weer te geven. Effect speakers aan het plafond of aan de muur zijn bijna per defenitie klein.

Die zouden gewoon 100-20.000Hz moeten kunnen en daarmee is het een prima effectspeaker. Laag doen de fronts of de sub wel.

[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 23-08-2018 17:43 ]

• Njay
JvS schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:42:
[...]

Huh? Waarom niet? Dat zou wel heel dom zijn als dat zo is. Fronts zijn vaak prima in staat fullrange weer te geven. Effect speakers aan het plafond of aan de muur zijn bijna per defenitie klein.

Die zouden gewoon 100-20.000Hz moeten kunnen en daarmee is het een prima effectspeaker. Laag doen de fronts of de sub wel.
dus 150 een prima setting voor mijn front heights?

• The Eagle

The Eagle

Laat mijn vraag maar zitten. Plan wordt hier net door Mrs Eagle geveto'd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Abbadon @FeaR @teacher Is het een idee om de FAQ een beetje te updaten? En er meteen een A/V FAQ van te maken. En/of een aparte video FAQ en kleine-video-vragen-topic in het leven te roepen?

Dingen als HDMI 2.x; HDCP 2.2; Atmos, DTS:X en Auro; maar ook 3d, 4k, OLED vs QLED; waar let ik op bij de aanschaf van een receiver/mediaspeler; etc, enz, usw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 22:36
The Eagle schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:25:
hehe te grappig, toen je over tweety's had dacht ik ook; "jaaaaa goed plan!!"
maar same here, kabels naar plafond wordt niet gewaardeerd. voor en later huis dus maar ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

The Eagle schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:25:
Gewoon heel lief zijn voor t vrouwtje. Toen ik met haar bij de audiozaak was. Mocht ik maximaal (vanaf een NADc388) upgraden naar een Rotel RA-1592. Toen we thuis waren en alles op een rijtje hadden gezet kon ik een belletje doen om de bestelling om te zetten naar een RC1590 én een RB1582mk2 :9~

En die mag ik morgenochtend gaan ophalen in Arnhem 8)

Vrouwtjes zijn fantastisch :> O+ B) *O* oOo ^) <3 <3

Ken genoeg mannen die helemaal niks mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ach ja, geld over de balk smijten doen ze zelf ook graag, toch? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 24-08-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Fairy schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:52:
[...]

Gewoon heel lief zijn voor t vrouwtje. Toen ik met haar bij de audiozaak was. Mocht ik maximaal (vanaf een NADc388) upgraden naar een Rotel RA-1592. Toen we thuis waren en alles op een rijtje hadden gezet kon ik een belletje doen om de bestelling om te zetten naar een RC1590 én een RB1582mk2 :9~

Oef, lekker setje!

Hier rock ik nog steeds mijn Dynaudio Contour 1.3 MKII, icm de NAD C355BEE versterker. Het is mijn eerste HiFi-set, dus ruimte voor groei is er zeker nog. Maar voor nu :9~

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Fairy schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:52:
[...]

Oh, ik heb niks te klagen hoor. Toen ik mijn spullenboel kocht is mijn vriendin ook gewoon meegegaan naar de winkel om te luisteren. Bijgevolg staan er nu Klipsch F3's (109x25x40 cm) als fronts, F1's (98x20x30cm) als rears, een C20 center (50x15x20cm) en een sub-10 ingebouwd in een kastje. Dat zijn dus al 4 goed zichtbare zwarte torens in huis.
Maar zeg zag het idd niet zitten om nog een stel kabels naar het plafond te trekken. Enough was enough ;)

En daarbij klinkt het toch al fantastisch. Ik weet alleen dat die tweety's nu stof liggen te happen, dus leek wel een goed plan. Maar zij dacht daar anders over ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jorgen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:25:
@Abbadon @FeaR @teacher Is het een idee om de FAQ een beetje te updaten? En er meteen een A/V FAQ van te maken. En/of een aparte video FAQ en kleine-video-vragen-topic in het leven te roepen?

Dingen als HDMI 2.x; HDCP 2.2; Atmos, DTS:X en Auro; maar ook 3d, 4k, OLED vs QLED; waar let ik op bij de aanschaf van een receiver/mediaspeler; etc, enz, usw
Als je een stukje wil updaten, hang ik of fear hem in de ts.. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Ik ga een nieuwe woonkamer realiseren en wil mijn 5.1-opstelling uitbreiden naar 7.2.4 met hoogtespeakers in het plafond. Nu loop ik alleen tegen de plaatsing van de surroundspeakers aan.

De achterste kan ik wel op oorhoogte plaatsen, maar dan zit er wel een verschil in de plaatsing van de ene en de andere speaker. De rechter komt dan ruim een meter verder naar achter. Kan een kalibratiesysteem van de receiver dit opvangen?

De surroundspeakers aan de zijkant kan ik op oorhoogte niet naast me plaatsen, maar dan een meter of anderhalf naar voren. Of ik moet ze hoog plaatsen (lees: tegen het plafond). Kan ik surroundspeakers ook hoog plaatsen? Verstoren ze dan niet het geluid uit de hoogtespeakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Mightynr1

Ik denk dat je beter een goede 5.2.4 kan plaatsen dan persé die extra 2 surround speakers erbij persen op een niet handige plaats.

My 2 cents

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:25:
@Abbadon @FeaR @teacher Is het een idee om de FAQ een beetje te updaten?
Ik heb de contactgegevens vast een update gegeven, Abbadon is al een tijdje evil admin af :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6