Is dat een enkele sub met dubbel 12inch driver? Of twee losse subs? In het laatste geval zou ik dat doen. Twee subs op verschillende plekken in de ruimte temmen de pieken en dalen door staande golven. Je moet wel extra tijd rekenen voor het inregelen.
@Jag
Zijn idd 2 losse 12 inch subs, voor het gemak heb ik er ook even bijgezet dat we het over een redelijk kleine luister positie hebben (oftewel een ruime 2 persoonsbank)
En van jou had ik geen ander advies verwacht
Zijn idd 2 losse 12 inch subs, voor het gemak heb ik er ook even bijgezet dat we het over een redelijk kleine luister positie hebben (oftewel een ruime 2 persoonsbank)
En van jou had ik geen ander advies verwacht
Lichtpuntje...
Hoeveel waarde moet je hechten aan de 'gevoeligheid' van de speaker? Of wat zegt dit nummertje eigenlijk?
Ik heb gisteren geluisterd naar de pricewatch: Elac Uni-Fi BS U5 (Zwart). Deze heeft "maar" een gevoeligheid van 85dB, maar ik vond ze bijzonder goed klinken.
Ik heb gisteren geluisterd naar de pricewatch: Elac Uni-Fi BS U5 (Zwart). Deze heeft "maar" een gevoeligheid van 85dB, maar ik vond ze bijzonder goed klinken.
Dat is vrij normaal voor zon kleine speaker. Minder gevoeligheid = iets minder geluid bij dezelfde spanning. Aangezien max output meestal niet zon issue is in de thuis situatie, is dat niet zo erg.
Ik heb de speaker gisteren geluisterd in de luisterstudio van een lokale hifi zaak. Zo hard als hij hem daar zette, gaat thuis niet lukken zonder ruzie met de buren (of de vrouw
).
Mooi, dan ben ik er wat betreft speakers over uit denk ik. Nu de amp nog.......
Iemand bekend met de Advance Acoustic X-I75 of het merk uberhaupt?
Mooi, dan ben ik er wat betreft speakers over uit denk ik. Nu de amp nog.......
Iemand bekend met de Advance Acoustic X-I75 of het merk uberhaupt?
[ Voor 29% gewijzigd door PdeBie op 24-05-2018 14:05 ]
@Jag
Nu ik toch de knoop al heb doorgehakt voor 2 subs
en jij er naar mijn idee meer dan voldoende verstand van hebt
Waarom een minidsp gebruiken icm umik-1 en niet de audyssey xt32 icm een umik-1.
Toch een dingetje waar ik niet helemaal een een duidelijk antwoord op weet te vinden, waarbij ik mij vooral afvraag hoeveel extra meerwaarde het heeft (kosten/baten) nu ga ik er voor het gemak van uit dat je bekend met met de audyssey xt32
Nu ik toch de knoop al heb doorgehakt voor 2 subs

Waarom een minidsp gebruiken icm umik-1 en niet de audyssey xt32 icm een umik-1.
Toch een dingetje waar ik niet helemaal een een duidelijk antwoord op weet te vinden, waarbij ik mij vooral afvraag hoeveel extra meerwaarde het heeft (kosten/baten) nu ga ik er voor het gemak van uit dat je bekend met met de audyssey xt32
Lichtpuntje...
Goedenavond,
In onze nieuwbouwwoning ben ik voornemens een akoestisch spanplafond te laten plaatsen met daarin verwerkt 4 Focal inbouwspeakers voor een Dolby Atmos setup. Nu is het wel de bedoeling dat we, als we dat willen, de bank/TV meubel kunnen omdraaien (en de inbouwspeakers op de juiste plek blijven). Kunnen jullie inschatten als ik de 4 inbouwspeakers gecentreerd tussen de plafonds laat ophangen dit nog steeds voor een goed Atmos geluidsbeeld zorgt?
Tekening ter verduidelijking;

Excuses voor mijn gruwelijk slechte Paint skills. En het raam links is een optie en hebben wij niet.
In onze nieuwbouwwoning ben ik voornemens een akoestisch spanplafond te laten plaatsen met daarin verwerkt 4 Focal inbouwspeakers voor een Dolby Atmos setup. Nu is het wel de bedoeling dat we, als we dat willen, de bank/TV meubel kunnen omdraaien (en de inbouwspeakers op de juiste plek blijven). Kunnen jullie inschatten als ik de 4 inbouwspeakers gecentreerd tussen de plafonds laat ophangen dit nog steeds voor een goed Atmos geluidsbeeld zorgt?
Tekening ter verduidelijking;

Excuses voor mijn gruwelijk slechte Paint skills. En het raam links is een optie en hebben wij niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheus2003 op 24-05-2018 21:33 ]
Een beetje receiver zal evt verschillen automatisch corrigeren, dus ja. Uiteraard bij omzetten van de bank wel de front heights en rear heights en links en rechts omwisselen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Goede keuze denk ik. Meer werk maar beter resultaat. De rest van je post kan ik niet zo goed volgen.LuisjeNL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:42:
@Jag
Nu ik toch de knoop al heb doorgehakt voor 2 subsen jij er naar mijn idee meer dan voldoende verstand van hebt
![]()
Geen probleem, ging erover of de denon software ook goed de subwoofers zou kunnen afstellen, maar aangezien ik de denon al heb ga ik even in de instellingen kijkenJag schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 19:20:
[...]
.... De rest van je post kan ik niet zo goed volgen.
Lichtpuntje...
Inmiddels zijn mijn speakers en versterker besteld, maar nu wil ik er nog een CD speler naast.
Een vriend van mij zegt dat het geen ene mallemoer uit maakt wat voor CD speler ik pak, want ze klinken allemaal hetzelfde. Maar dit wil ik dus even dubbelchecken. Is dit zo? En hoef ik alleen maar te kijken welke CD speler ik mooi vind? Of zit er wel degelijk verschil tussen?
Een vriend van mij zegt dat het geen ene mallemoer uit maakt wat voor CD speler ik pak, want ze klinken allemaal hetzelfde. Maar dit wil ik dus even dubbelchecken. Is dit zo? En hoef ik alleen maar te kijken welke CD speler ik mooi vind? Of zit er wel degelijk verschil tussen?
Zit net als bij versterkers geen verschil tussen.. Ze klinken allemaal hetzelfde...PdeBie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:33:
Inmiddels zijn mijn speakers en versterker besteld, maar nu wil ik er nog een CD speler naast.
Neem gewoon degene die je mooi vind.
eeeeehhhh, maar bij versterkers zit er wel degelijk verschil onderling.Blommie01 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:40:
[...]
Zit net als bij versterkers geen verschil tussen.. Ze klinken allemaal hetzelfde...
Hoe kom je daar nou bij? In functies zit verschil. In geluid niet...PdeBie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:22:
[...]
eeeeehhhh, maar bij versterkers zit er wel degelijk verschil onderling.
Mocht je hier aan twijfelen verwijs ik je graag naar het elfen topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1652943/0
[ Voor 11% gewijzigd door Blommie01 op 28-05-2018 13:37 ]
Uhh, een versterker heeft wel degelijk een invloed op het geluid. De versterker zit immers in het analoge circuit (krijgt analoog binnen van de preprocessor/preamp en output analoog). En dan hebben we het nog niet eens over het vermogen van de versterker dat bepaalt of je de speakers al dan niet ten volle kunt aandrijven (en het potentieel eruit haalt). Niets met elfjes te maken dus.Blommie01 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:31:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? In functies zit verschil. In geluid niet...
Mocht je hier aan twijfelen verwijs ik je graag naar het elfen topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1652943/0
Trouwens, de enige functie van een versterker is... versterken. Ik denk dat je dingen door elkaar aan't halen bent.
Wat de CD speler betreft maakt het niet uit als je een digitale output gebruikt (bits=bits). Als je de analoge output gebruikt (in het geval dat je de cd speler direct op een versterker aansluit), wél omdat het dan de DAC van de CD speler gaat gebruiken. En daar zit wederom wel verschil in.
[ Voor 15% gewijzigd door Oberon op 29-05-2018 16:30 ]
TOGAF, ArchiMate, DEMO, ITILF, VCE, MCSE, CCA, CCAA, CCEE, CCIA
En als je dit in een ABX test aan kunt tonen geloof ik je direct...Oberon schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:09:
[...]
Uhh, een versterker heeft wel degelijk een invloed op het geluid. De versterker zit immers in het analoge circuit (krijgt analoog binnen van de preprocessor/preamp en output analoog). Een versterker kan dus het geluid kleuren. En dan hebben we het nog niet eens over het vermogen van de versterker dat bepaalt of je de speakers al dan niet ten volle kunt aandrijven (en het potentieel eruit haalt). Niets met elfjes te maken dus.
Trouwens, de enige functie van een versterker is... versterken. Ik denk dat je dingen door elkaar aan't halen bent.
Wat de CD speler betreft maakt het niet uit als je een digitale output gebruikt (bits=bits). Als je de analoge output gebruikt (in het geval dat je de cd speler direct op een versterker aansluit), wél omdat het dan de DAC van de CD speler gaat gebruiken. En daar zit wederom wel verschil in.
Meld je vooral in het elfen topic zou ik zeggen. Daar kunnen we wel wat nieuwe inzichten gebruiken...
Hier lijkt het me verstandig z.s.m. weer on topic te gaan...
Theoretisch is er een verschil mogelijk. In de praktijk zijn zowel alle versterkers als alle (analoge) cd spelers volledig akoestisch transparant. Dat wil zeggen, zo weinig vervorming dat in een blinde test de verschillen niet te onderscheiden zijn.Oberon schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:09:
[...]
Uhh, een versterker heeft wel degelijk een invloed op het geluid. De versterker zit immers in het analoge circuit (krijgt analoog binnen van de preprocessor/preamp en output analoog). Een versterker kan dus het geluid kleuren. En dan hebben we het nog niet eens over het vermogen van de versterker dat bepaalt of je de speakers al dan niet ten volle kunt aandrijven (en het potentieel eruit haalt). Niets met elfjes te maken dus.
Een normale speaker heeft amper vermogen nodig om "aangedreven" te worden. Dat lukt met elke versterker wel. Dus in die zin klopt zijn advies zeker. Versterkers, cd spelers, dac's, zijn allemaal apparaten die met gemak minder dan 0,1% vervormen, binnen 0,5db lineair het complete frequentiebereik weergeven. Theoretisch zijn er verschillen. In de praktijk niet noemenswaardig.
Speakers daarintegen zijn zeer imperfect. Ze vervormen, zijn totaal niet lineair (ook de hele dure meestal niet), klinken onder hoeken totaal anders dan recht van voren (wat weer mixt met het directe geluid door reflectie/akoestiek), en nog erger, klinken bij verschillend frequenties anders anders onder hoeken waardoor het nog matiger wordt. ALlemaal dingen waar je met design wat aan kunt doen, maar wat meestal niet zo mooi wordt. Dus is het een groot comprimis.
Maar dit gaat een audiofiele discussie worden. Wellicht is het goed om te melden: In blinde testen houden mensen cd spelers (en versterkers) niet goed uit elkaar. Maar theoretisch kan er in het analoge signaal verschil zitten.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ligt in dit geval aan je aansluiting. SLuit je digitaal aan, dan gebruik je je cd speler alleen als loopwerk en zorgt je receiver voor de D/A omzetting. Dan zou het dus allemaal het zelfde moeten klinken.PdeBie schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:33:
Ga je analoog aansluiten zou je kleine verschillen kunnen krijgen. Maar doe jezelf een lol, sluit gewoon digitaal aan.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Toon me dan eens ergens een betrouwbare bron waar ze versterkers van een verschillend vermogen tegen elkaar uitspelen en tot een conclusie komen dat de versterker met een lager vermogen even goed klinkt en even weinig clipt als deze met een hoger vermogen?Blommie01 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:46:
[...]
En als je dit in een ABX test aan kunt tonen geloof ik je direct...
Meld je vooral in het elfen topic zou ik zeggen. Daar kunnen we wel wat nieuwe inzichten gebruiken...
Hier lijkt het me verstandig z.s.m. weer on topic te gaan...
Ik zal Tom Morrow eens quoten:
Bron: Richard Clark $10,000 Amplifier Challenge FAQThis test indicates that the main determinant of sound quality is the amount of power the amplifier can deliver. When played at 150W, an expensive 100W measured amplifier will clip and sound worse than a cheap 200W measured amp.
Bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn nog factoren om tussen versterker A en B te kiezen. Zomaar dus uitgaan dat de versterker niet uitmaakt is je reinste onzin.
Waar ik je wel gelijk geef, is dat de kleur van het geluid geen (of nauwelijks waarneembaar) effect zal zijn van de versterker. Dat wil tegelijk niet zeggen dat andere componenten zoals de preprocessor en de speakers geen effect hebben.
Komt erop neer: koop voor je budget een versterker met een zo hoog mogelijk vermogen, met een degelijke bouwkwaliteit en van een betrouwbaar merk. En best een Class-D tov een Class-AB voor de portemonnee op langere termijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Oberon op 29-05-2018 10:15 ]
Wil je doof worden ofzo? Wie speelt er in hemelsnaam met dat soort vermogens thuis? Tenzij je heeeeeeeel ver van buren vandaan woont, kun je prima toe met elke normale versterker. Als je houseparty's wil geven kun je beter naar PA spul gaan kijken
Verwijderd
Een aantal jaren terug een feest gegeven met 2x30W speakers en een subwoofer van 120w.
In totaal een kleine 60 man binnen. Dit ging op dusdanige volumes dat 3 huizen verderop (dikke 100m) het nog goed te horen was. (en deze stond niet op vol volume, dat was té hard)
Tuurlijk, een clippende versterker klinkt ruk, sterker nog waarschijnlijk is zowel versterker als speaker binnen afzienbare tijd kapot.
Echter toont dit dus juist het punt van andere aan, de versterker maakt geen ene moer uit, zelfs prijs maakt voor hoe het klinkt geen drol uit, een goedkope versterker klinkt net zo goed als een dure versterker. Op het moment dat deze dure versterker begint te klippen omdat hij het vermogen niet meer aankan klinkt de goedkopere zelfs beter.
Echter zul je vrijwel nooit boven de 100 watt uitkomen, zelf niet op een huisfeest. Beide versterkers klinken dus gelijk, tot het punt dat je software zoals audyssey gaat gebruiken.
In t kort: Het maakt dus geen ene moer uit welke versterker je kiest, behalve de softwarematige aanpassingen en functies.
In totaal een kleine 60 man binnen. Dit ging op dusdanige volumes dat 3 huizen verderop (dikke 100m) het nog goed te horen was. (en deze stond niet op vol volume, dat was té hard)
Tuurlijk, een clippende versterker klinkt ruk, sterker nog waarschijnlijk is zowel versterker als speaker binnen afzienbare tijd kapot.
Echter toont dit dus juist het punt van andere aan, de versterker maakt geen ene moer uit, zelfs prijs maakt voor hoe het klinkt geen drol uit, een goedkope versterker klinkt net zo goed als een dure versterker. Op het moment dat deze dure versterker begint te klippen omdat hij het vermogen niet meer aankan klinkt de goedkopere zelfs beter.
Echter zul je vrijwel nooit boven de 100 watt uitkomen, zelf niet op een huisfeest. Beide versterkers klinken dus gelijk, tot het punt dat je software zoals audyssey gaat gebruiken.
In t kort: Het maakt dus geen ene moer uit welke versterker je kiest, behalve de softwarematige aanpassingen en functies.
Oberon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:54:
[...]
Toon me dan eens ergens een betrouwbare bron waar ze versterkers van een verschillend vermogen tegen elkaar uitspelen en tot een conclusie komen dat de versterker met een lager vermogen even goed klinkt en even weinig clipt als deze met een hoger vermogen?
Ik zal Tom Morrow eens quoten:
[...]
Bron: Richard Clark $10,000 Amplifier Challenge FAQ
Bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn nog factoren om tussen versterker A en B te kiezen. Zomaar dus uitgaan dat de versterker niet uitmaakt is je reinste onzin.
Waar ik je wel gelijk geef, is dat de kleur van het geluid geen (of nauwelijks waarneembaar) effect zal zijn van de versterker. Dat wil tegelijk niet zeggen dat andere componenten zoals de preprocessor en de speakers geen effect hebben.
Komt erop neer: koop voor je budget een versterker met een zo hoog mogelijk vermogen, met een degelijke bouwkwaliteit en van een betrouwbaar merk. En best een Class-D tov een Class-AB voor de portemonnee op langere termijn.
Je vergeet de impedantie (weerstand) van jouw speakers. Meestal zijn de geafficheerde vermogens van versterkers gebaseerd op 4 Ohm speakers. Heb je 8 Ohm speakers (mijn Monitor Audio Bronze speakers zijn 8 Ohms), dan zakt het vermogen in. Een 100W versterker @ 4 Ohms kan mogelijks dus @ 8 Ohm slechts 50W leveren. Vergeet trouwens ook niet dat het geafficheerde vermogen van veel versterkers niet in RMS is weergegeven, en dus de power in de praktijk een stuk lager ligt.Ossi schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:12:
Wil je doof worden ofzo? Wie speelt er in hemelsnaam met dat soort vermogens thuis? Tenzij je heeeeeeeel ver van buren vandaan woont, kun je prima toe met elke normale versterker. Als je houseparty's wil geven kun je beter naar PA spul gaan kijken
Bovendien, maar dan spreken we over multichannel versterkers en AVR's, zijn de geafficheerde vermogens vaker wel dan niet enkel waar wanneer er 2 kanalen worden gebruikt. Een 140W AVR kan dan bv in een 5.1 multichannel systeem slechts 28W vermogen per kanaal leveren (en nog minder in scenario's als 7.1 / 9.1 / 5.1.4 / ...).
Combineer de twee bovenstaande scenario's (multichannel & 8 of 16 Ohms speakers) en dan kan je begrijpen dat een stevige versterker nodig is om de speakers aan te drijven. En dat is niet om ze loeihard te spelen.
Een rekensommetje: Stel dat je 5m van je front speakers (met een 90 dB gevoeligheid en een impedantie van 8 Ohm) zit en je wil op die locatie 90dB kunnen horen, dan heb je per kanaal minstens 50 Watt @ 8 Ohm vermogen nodig. Dus voor stereo heb je dan een 100 Watt @ 8 Ohm versterker nodig. En een meervoud voor een multichannel systeem dus (niet x5 voor een 5.1 systeem omdat uw achterspeakers allicht dichter staan, maar pakweg tussen 3.5x en 4x totale versterking).
Doe wat je wil met mijn advies.
[ Voor 24% gewijzigd door Oberon op 29-05-2018 14:24 ]
Ja, vermogen bepaalt het max volume. Maar het punt was of de versterker iets doet voor de klankkleur.
Verder denk ik dat je het belang van veel vermogen wat overschat. Als ik een gevoeligheid van 90dB en een afstand van 5m (16 feet) invul in een SPL-calculator dan kom ik bij 10W op een volume van 89.2dB. Als je rekening houdt met reflecties is het zelfs nog meer.
En dan nog multichannel... volgens mij heb je met meer luidsprekers voor een gelijk volume minder watts per kanaal nodig. 4 speakers die 5W per stuk verwerken leveren een gelijk volume als 2 speakers die 10W verwerken.
Vermogen wordt pas belangrijk bij hele inefficiente speakers, of wanneer je graag op gehoorschadeniveau speelt. Het is dus niet zo dat elke versterker in alle gevallen zal voldoen. Maar in 99% van de gewone concumentengevallen is het een prima advies om niet op vermogen te letten, alle surround receivers uit de pricewatch leveren namelijk meer dan genoeg voor normale (>85dB-gevoelige) speakers.
Verder denk ik dat je het belang van veel vermogen wat overschat. Als ik een gevoeligheid van 90dB en een afstand van 5m (16 feet) invul in een SPL-calculator dan kom ik bij 10W op een volume van 89.2dB. Als je rekening houdt met reflecties is het zelfs nog meer.
En dan nog multichannel... volgens mij heb je met meer luidsprekers voor een gelijk volume minder watts per kanaal nodig. 4 speakers die 5W per stuk verwerken leveren een gelijk volume als 2 speakers die 10W verwerken.
Vermogen wordt pas belangrijk bij hele inefficiente speakers, of wanneer je graag op gehoorschadeniveau speelt. Het is dus niet zo dat elke versterker in alle gevallen zal voldoen. Maar in 99% van de gewone concumentengevallen is het een prima advies om niet op vermogen te letten, alle surround receivers uit de pricewatch leveren namelijk meer dan genoeg voor normale (>85dB-gevoelige) speakers.
Regeren is vooruitschuiven
FYI, ik gebruik de "Amplifier Power Required" van https://www.crownaudio.com/en/tools/calculators
Ik zal mijn aanbeveling dan nuanceren: koop de versterker met minstens het minimaal vereiste vermogen om het gewenste volume te bereiken in jouw opstelling (stereo/multichannel) & speakers (impedantie, sensitiviteit, aanbevolen vermogen & plaatsing), met een degelijke bouwkwaliteit en van een betrouwbaar merk.
Voor meer info, zie onder meer https://www.themasterswit...o-match-speakers-and-amps
Ik zal mijn aanbeveling dan nuanceren: koop de versterker met minstens het minimaal vereiste vermogen om het gewenste volume te bereiken in jouw opstelling (stereo/multichannel) & speakers (impedantie, sensitiviteit, aanbevolen vermogen & plaatsing), met een degelijke bouwkwaliteit en van een betrouwbaar merk.
Voor meer info, zie onder meer https://www.themasterswit...o-match-speakers-and-amps
[ Voor 25% gewijzigd door Oberon op 29-05-2018 16:20 ]
Let op, hij heeft gelijk "when playing at 150 watt". Alleen doe je dat nooit.
Jawel hoor. Je maakt een misrekening. alles boven de 2x5 watt conintinu is in een woonkamer onprettig luisteren met speakers met een normaal rendement.Oberon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:46:
[...]
Combineer de twee bovenstaande scenario's (multichannel & 8 of 16 Ohms speakers) en dan kan je begrijpen dat een stevige versterker nodig is om de speakers aan te drijven. En dat is niet om ze loeihard te spelen.
Je hebt het nu over één speaker die op 5m afstand staat, buiten. In dat geval, als je 90db wilt bereiken in een buiten situatie heb je gelijk. Dan heb je krankjorum hoeveelheden vermogen nodig. De luidheid neemt af omdat het vermogen zich verspreid in een halve bol. Voor stereo heb je dan overigens een 2 x 50 watt versterker nodig (die noemen we meestal niet "100watt versterker").Een rekensommetje: Stel dat je 5m van je front speakers (met een 90 dB gevoeligheid en een impedantie van 8 Ohm) zit en je wil op die locatie 90dB kunnen horen, dan heb je per kanaal minstens 50 Watt @ 8 Ohm vermogen nodig. Dus voor stereo heb je dan een 100 Watt @ 8 Ohm versterker nodig. En een meervoud voor een multichannel systeem dus (niet x5 voor een 5.1 systeem omdat uw achterspeakers allicht dichter staan, maar pakweg tussen 3.5x en 4x totale versterking).
Binnen is de situatie anders. Je hebt wat hulp van de kamer. Meestal staan er 2 speakers continu te spelen en die hebben een gevoeligheid van 87db/watt. En zo'n beetje elke versterker kan continu 2 x 50 watt leveren zonder noemenswaardiige vervorming. Met die opstelling, krijg je een huiskamer met gemak gevuld met > 100db continu geluidsdruk, met voldoende headroom om pieken van 110db te halen. Ik kan je vertellen, dan staan de buren (en de politie) snel voor je deur.
Als je 5 speakers hebt, dan zullen die nooit met z'n allen 90db continu aan geluid hoeven te produceren (en dat is maar 5 x 2 watt vermogen in die situatie overigens).
Dus ja, enorme dikke vermogens heb je echt alleen nodig als je extreem luid wilt spelen, over een grote groep mensen heen moet spelen, buiten een beetje hoorbaar herrie wilt maken of een bioscoop, kroeg of een discotheek wilt beginnen.
In elke andere situatie is een 5x28watt versterker (die ook wat pieken kan verwerken, en dat kunnen ze allemaal) in elke normale thuissituatie meer dan voldoende. Alle normale thuis versterkers kunnen voldoende vermogen leveren om altijd in goede bereik te zitten waarin ze niet hoorbaar vervormen. Daarmee zijn versterkers niet interessant om op klank uit te kiezen. Hoeveel theorie je er ook tegenaan gooit.
Doe met mijn advies wat je wilt
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 29-05-2018 17:13 ]
Dat is bij wijze van voorbeeld. Eveneens geldt: een goedkope 50W versterker zal beter klinken (en minder clippen bij de luidere passages) dan een dure 18W versterker.JvS schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:47:
[...]
Let op, hij heeft gelijk "when playing at 150 watt". Alleen doe je dat nooit.
Inderdaad je moet rekening houden met de opstelling, ruimte en het doel. Bij het narekenen klopt jouw uitkomst inderdaad beter dan de mijne :-) Feit blijft wel dat de impedantie en sensitiviteit van de speakers cruciaal zijn. Als je crappy 16 Ohm speakers hebt, dan ben je er weinig met een versterker die 40W voor 2 kanalen @ 4 Ohm afficheert.
Ik heb wel nergens beweerd dat je veel geld moet smijten naar een versterker, maar dat gezegd zijnde is de bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en soms ook design een factor (zoals met alles) waar meestal wel centjes in kruipen. Als je de keuze moet maken, steek liever het geld in de speakers :-)
[ Voor 11% gewijzigd door Oberon op 29-05-2018 17:55 ]
Bij 16ohm hou je dan 10W over. Dat is nog steeds meer dan genoeg zolang de gevoeligheid van de speaker een beetje normaal is.Oberon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:51:
[...]
Feit blijft wel dat de impedantie en sensitiviteit van de speakers cruciaal zijn. Als je crappy 16 Ohm speakers hebt, dan ben je er weinig met een versterker die 40W voor 2 kanalen @ 4 Ohm afficheert.
Precies: functies, design, bouwkwaliteit (en natuurlijk prijs) zijn de zaken waar je op moet beslissen. Want qua geluidsreproductie voldoet praktisch alles.Ik heb wel nergens beweerd dat je veel geld moet smijten naar een versterker, maar dat gezegd zijnde is de bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en soms ook design een factor (zoals met alles) waar meestal wel centjes in kruipen.
Verder is er imho niets mis met veel geld uitgeven aan een mooie versterker (ik heb hem zelf thuis ook
Dit is het kleinevragen topic. Gelieve die vaker terugkerende discussie over versterkervermogens en wel of niet van toepassing elders te houden. Een DM draadje is een prima optie
Als jij in de huiskamer je 18W versterker met redelijk normale speakers regelmatig laat clippen heb je gehoorschade en woon je op het platteland.Oberon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:51:
Dat is bij wijze van voorbeeld. Eveneens geldt: een goedkope 50W versterker zal beter klinken (en minder clippen bij de luidere passages) dan een dure 18W versterker.
Een B&W 800 D3 die je met de volle 18Wrms aanstuurt levert dan 103dB. Dat is gehoorschade op korte termijn, 15 minuten, en bij regelmatige blootstelling zit je al heel snel op het punt dat het niet meer goed komt en je maatschappelijk functioneren in gevaar komt door je gehoorschade.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Dat zal nogal meevallen... als je geen continue testsignaal op dat vermogen draait maar muziek met nog een beetje crest factor zit je gemiddelde niveau zomaar minimaal 10 tot soms ruim meer dan 20 dB onder het maximum. Dan draai je gemiddeld dus 83 (met enigszins dynamische muziek) tot hooguit 93dB (met al behoorlijk platgeslagen muziek) als een 18W versterker begint te clippen. Dat is al een heel stuk minder extreem.burne schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:02:
[...]
Als jij in de huiskamer je 18W versterker met redelijk normale speakers regelmatig laat clippen heb je gehoorschade en woon je op het platteland.
Een B&W 800 D3 die je met de volle 18Wrms aanstuurt levert dan 103dB. Dat is gehoorschade op korte termijn, 15 minuten, en bij regelmatige blootstelling zit je al heel snel op het punt dat het niet meer goed komt en je maatschappelijk functioneren in gevaar komt door je gehoorschade.
Gemiddeld is er inderdaad niet veel vermogen nodig maar pieken kunnen (soms extreem veel) hoger zijn dan het gemiddelde en ook die wil je niet laten clippen. Dan is 18W ineens helemaal niet meer zoveel.
Klopt maar jij beschrijft iets anders. In de situatie dat je gemiddeld op 83-93db draait, gebruikt de versterker dus ook gemiddeld.0,18 tot 1,8wattToTheBone schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:27:
[...]
Dat zal nogal meevallen... als je geen continue testsignaal op dat vermogen draait maar muziek met nog een beetje crest factor zit je gemiddelde niveau zomaar minimaal 10 tot soms ruim meer dan 20 dB onder het maximum. Dan draai je gemiddeld dus 83 (met enigszins dynamische muziek) tot hooguit 93dB (met al behoorlijk platgeslagen muziek) als een 18W versterker begint te clippen. Dat is al een heel stuk minder extreem.
Gemiddeld is er inderdaad niet veel vermogen nodig maar pieken kunnen (soms extreem veel) hoger zijn dan het gemiddelde en ook die wil je niet laten clippen. Dan is 18W ineens helemaal niet meer zoveel.
Wel appels met appels blijven vergelijken he.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 29-05-2018 22:39 ]
Maar dat is dus wel het maximale niveau dat je effectief met een 18W versterker kunt draaien zonder clippen.JvS schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:38:
[...]
Klopt maar jij beschrijft iets anders. In de situatie dat je gemiddeld op 83-93db draait, gebruikt de versterker dus ook gemiddeld.0,18 tot 1,8watt. Hij heeft dan pieken tot 18watt. Maar dan heeft ie niet 18w continu nodig.
Wel appels met appels blijven vergelijken he.
Volgens mij verwar je PMPO en RMS. 18W RMS gaat echt niet raar doen zodra je 19 of 20 watt weergeeft. In muziek met hele hoge dynamiek luister je de zachte passages nooit op vol volume. (I dare you..)ToTheBone schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:45:
Maar dat is dus wel het maximale niveau dat je effectief met een 18W versterker kunt draaien zonder clippen.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik verwar niets.
RMS is het vermogen* wat een versterker (als het goed is) echt kan leveren. PMPO is geloven in sprookjes.
Of een 18W versterker raar gaat doen als deze kortstonding 20w moet leveren is van veel factoren afhankelijk maar het verschil tussen 18 en 19 of 20W is nauwelijks de moeite van het noemen waard. (verschil van minder dan een halve dB)
(* eigenlijk de RMS uitgangsspanning, RMS vermogen bestaat niet maar versterkervermogen wordt berekend aan de hand van de gemeten uitgangsspanning aan een ohmse weerstand, niet daadwerkelijk gemeten als vermogen)
RMS is het vermogen* wat een versterker (als het goed is) echt kan leveren. PMPO is geloven in sprookjes.
Of een 18W versterker raar gaat doen als deze kortstonding 20w moet leveren is van veel factoren afhankelijk maar het verschil tussen 18 en 19 of 20W is nauwelijks de moeite van het noemen waard. (verschil van minder dan een halve dB)
(* eigenlijk de RMS uitgangsspanning, RMS vermogen bestaat niet maar versterkervermogen wordt berekend aan de hand van de gemeten uitgangsspanning aan een ohmse weerstand, niet daadwerkelijk gemeten als vermogen)
[ Voor 3% gewijzigd door ToTheBone op 29-05-2018 23:21 ]
@ToTheBone op zich valide punt. Alleen denk ik dat je de Crest factor van muziek wel overschat. Moderne muziek begeeft zich doorgaans in de bovenste 6dB. Vroeger dacht ik ook zoals jij en had ik een versterker rack met ruim 1kW voor mijn frontspeakers. Ook wel eens met t amps van 8watt op dezelfde speakers gedraaid: ging snoeihard. Buren de politie bellen hard zeg maar. Het valt gewoon best wel een beetje mee hoeveel je gebruikt in praktijk.
De daadwerkelijke crest factor is inderdaad o.a. afhankelijk van het genre etc.
20dB is voor sommige moderne muziek hoog maar niet iedereen luistert daarnaar. 10dB is zeker realistisch en 6dB is echt heeeel erg weinig. Ik ontken niet dat je met relatief weinig vermogen behoorlijk wat kabaal kan maken maar om te stellen dat een 18W versterker die (bijna) tegen het clippen aanzit je gegarandeerd direct een gehoorbeschadiging oplevert is ook niet realistisch omdat het gemiddelde vermogen op dat moment niet hoger zal zijn dan pakweg 2W.
20dB is voor sommige moderne muziek hoog maar niet iedereen luistert daarnaar. 10dB is zeker realistisch en 6dB is echt heeeel erg weinig. Ik ontken niet dat je met relatief weinig vermogen behoorlijk wat kabaal kan maken maar om te stellen dat een 18W versterker die (bijna) tegen het clippen aanzit je gegarandeerd direct een gehoorbeschadiging oplevert is ook niet realistisch omdat het gemiddelde vermogen op dat moment niet hoger zal zijn dan pakweg 2W.
Ik mis in deze stelling wel 1 detail. Het verschil tussen wat een versterker continu kan leveren (in dit theoretische geval 18 watt) en wat een versterker kortstondig kan leveren zonder vervorming. Dat hangt natuurlijk af van hoe de versterker ontworpen is, maar het is niet uitzonderlijk dat een versterker kortstondig wat hogere vermogens kan leveren.ToTheBone schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:58:
maar om te stellen dat een 18W versterker die (bijna) tegen het clippen aanzit je gegarandeerd direct een gehoorbeschadiging oplevert is ook niet realistisch omdat het gemiddelde vermogen op dat moment niet hoger zal zijn dan pakweg 2W.
Daarnaast kan ongeveer elke lullige versterker van 250 euro tegenwoordig wel makkelijk 50watt bij 8ohm continu zonder hoorbare vervorming leveren, met voldoende headroom om echt gehoorschade hard te kunnen spelen.
Om even terug te komen op het begin van deze discussie (die nu allemaal theoretische waarheden bevat die stellen dat er weldegelijk verschillen tussen versterkers zijn. De discussie begon ermee of er noemenswaardig / hoorbaar verschil tussen versterkers is. En de stelling is dat in thuis situatie er tussen versterkers onderling geen noemenswaardig verschil ziet en dat je pas wanneer je veel vermogen nodig hebt, noemenswaardige verschillen hebt.
(en daar wil ik op aanvullen dat het gerucht dat grote speakers vermogen "nodig" hebben ook niet ergens op gestoeld is, behalve op gevoel en anekdotische ervaringen).
Vandaag mijn oude reciever losgekoppeld in afwachting van de nieuwe die ik dit weekend hoop te krijgen. Nu zag ik dat mijn speakerkabels behoorlijk wat stof hadden verzameld, dat heb ik er met een stofzuiger er wel afgehaald maar ik vraag me nu af of het zinnig is om de uiteinden van mijn kabels schoon te maken, en zo ja, waar ik dit dan mee moet doen. Iemand een tip hiervoor?
LordLynx schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:29:
Vandaag mijn oude reciever losgekoppeld in afwachting van de nieuwe die ik dit weekend hoop te krijgen. Nu zag ik dat mijn speakerkabels behoorlijk wat stof hadden verzameld, dat heb ik er met een stofzuiger er wel afgehaald maar ik vraag me nu af of het zinnig is om de uiteinden van mijn kabels schoon te maken, en zo ja, waar ik dit dan mee moet doen. Iemand een tip hiervoor?
Met een kniptang..T-MOB schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:44:
Stukje afknippen en opnieuw strippen geen optie?
Misschien kan je schaar proberen te maken met je vingers.
[ Voor 72% gewijzigd door Lip op 31-05-2018 14:43 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Wat verwacht je hiermee extra te bereiken als alles verder goed functioneert?LordLynx schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:29:
Geen idee eigenlijk, daarom vraag ik of het zinnig isTechneut schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:26:
[...]
Wat verwacht je hiermee extra te bereiken als alles verder goed functioneert?
Nutteloos dus
Als je koper echt goed schoon en oxidatievrij wilt krijgen moet je het ff in (verdund) zoutzuur dippen. Een hele donkere stuiver ziet er dan ook weer als nieuw uit. Maar verder snijdt het totaal geen hout.
Hoi Tweakers,
Ik heb van mijn vader een mooi setje speakers(PLANET M - TRIBUTE TO AS30) en versterker(NADC715) gekregen en die wil ik graag aan de TV (pricewatch: LG 55UJ630V Zwart) hangen. Alleen ik heb al een paar kabels en mogelijkheden geprobeerd en ik krijg het niet voor elkaar.
https://i.imgur.com/JtEmzbM.png - I/O van versterker
https://i.imgur.com/p4clqiS.png - I/O van televisie
linkje van allekabels.nl zou heel erg fijn zijn.
Ik heb van mijn vader een mooi setje speakers(PLANET M - TRIBUTE TO AS30) en versterker(NADC715) gekregen en die wil ik graag aan de TV (pricewatch: LG 55UJ630V Zwart) hangen. Alleen ik heb al een paar kabels en mogelijkheden geprobeerd en ik krijg het niet voor elkaar.
https://i.imgur.com/JtEmzbM.png - I/O van versterker
https://i.imgur.com/p4clqiS.png - I/O van televisie
linkje van allekabels.nl zou heel erg fijn zijn.
@Mozy dat is een aparte case. volgens die manual is de optical van je versterker een output ivp input. en heeft hij geen digitale input
je tv heeft wel een optical out
dus of je moet via je headphone out naar je versterker maar echt prettig is dat meestal niet zit er niet op volgens je overzicht. of via een losse dac gaan werken tussen de optical out van je tv naar je versterker aangezien je tv ook geen line out lijkt te hebben
niet echt een fijne combinatie dus
je tv heeft wel een optical out
dus of je moet via je headphone out naar je versterker maar echt prettig is dat meestal niet zit er niet op volgens je overzicht. of via een losse dac gaan werken tussen de optical out van je tv naar je versterker aangezien je tv ook geen line out lijkt te hebben
niet echt een fijne combinatie dus
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 03-06-2018 12:17 ]
Das nogal wiedes dat dat niet lukt. Je TV heeft geen analoge uitgangen en je versterker alleen maar analoge ingangen.
Je hebt zoiets nodig: https://www.allekabels.nl...hdmi-audio-extractor.html
Is dus niet met een simpel kabeltje bekeken. Deze dingen zijn in China een stuk goedkoper iig
Je zou nog kunnen kijken of je TV een scart aansluiting heeft waar je een audio uit van kunt maken met een verloopblokje. Dat is een goedkopere, maar wel steeds zeldzamer wordende oplossing. Als in: steeds minder TV's hebben überhaupt nog een scart aansluiting.
Je hebt zoiets nodig: https://www.allekabels.nl...hdmi-audio-extractor.html
Is dus niet met een simpel kabeltje bekeken. Deze dingen zijn in China een stuk goedkoper iig
Je zou nog kunnen kijken of je TV een scart aansluiting heeft waar je een audio uit van kunt maken met een verloopblokje. Dat is een goedkopere, maar wel steeds zeldzamer wordende oplossing. Als in: steeds minder TV's hebben überhaupt nog een scart aansluiting.
@The Eagle dat is een vrij dure optie
https://www.allekabels.nl...igitalanalog-wandler.html
hiermee lukt het ook en die zijn inderdaad in china voor weinig te koop
Hoe zou ik dit er tussen moeten hangen? Wat voor kabels heb ik hier voor nodig?Ray schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:16:
@The Eagle dat is een vrij dure optie
optical out vd tv naar dit kastje (dus toslink kabel) en dan met stereo tulp van kastje naar je versterkerMozy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:53:
[...]
Hoe zou ik dit er tussen moeten hangen? Wat voor kabels heb ik hier voor nodig?
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 03-06-2018 12:54 ]
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1052566Ray schreef op zondag 3 juni 2018 @ 12:53:
[...]
optical out vd tv naar dit kastje (dus toslink kabel) en dan met stereo tulp van kastje naar je versterker
https://www.allekabels.nl...37276/optische-kabel.html
dan toch?
Yep. En voor dat kastje is zelfs nog een goedkoper adresje:
13 euro:
https://www.conrad.nl/p/d...itale-cinch-cinch-1428918
13 euro:
Enige wat ik dan mis is, hoeveel bits in de omvorming dan? Dit omdat je bij 24 bits (wat vaak die goedkopere kastjes zijn) toch wel heel veel detail mist.JvS schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:07:
Yep. En voor dat kastje is zelfs nog een goedkoper adresje:
13 euro:
Het leven is te kort om geduld te hebben!
klopt maar via conrad dus ook nog voordeliger te krijgen. die hebben ook die toslink en tulp wel.
Mjah, daar geloof ik pas in als ik meetcijfers zie die een vervorming laten zien die hoorbaar is. Het is me ook niet helemaal duidelijk of je juist meer bit zou willen (want meer = beter) of minder (want bronsignaal is PCM, 16 bit stereo dus geen conversie).Joopieboy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:31:
[...]
Enige wat ik dan mis is, hoeveel bits in de omvorming dan? Dit omdat je bij 24 bits (wat vaak die goedkopere kastjes zijn) toch wel heel veel detail mist.
In mijn beleving is het verschil tussen alles wat geen speaker, dsp/equalizer of akoestiek is onhoorbaar in blinde tests, tenzij een apparaat stuk is of ver buiten z'n designspecificaties werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 03-06-2018 15:22 ]
Geloof, audio psychica, ja ik snap waar je heen wilt. Maar in de basis heb je veel meer detail en worden de geluidsgolven veel beter gevolgd. Je hebt een groter bereik/resolutie. De overstap van 16 naar 24bit was een heel groot verschil waar ook niet iedereen het nut van wilde zien, dat bleek toch wel iets meer te zijn.JvS schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:21:
[...]
Mjah, daar geloof ik pas in als ik meetcijfers zie die een vervorming laten zien die hoorbaar is. Het is me ook niet helemaal duidelijk of je juist meer bit zou willen (want meer = beter) of minder (want bronsignaal is PCM, 16 bit stereo dus geen conversie).
In mijn beleving is het verschil tussen alles wat geen speaker, dsp/equalizer of akoestiek is onhoorbaar in blinde tests, tenzij een apparaat stuk is of ver buiten z'n designspecificaties werkt.
Jammer is wel dat er veel verkeerde marketing is en verbruik gebruik van de spullen. Bij de bron opnames die maar 24 bit zijn, of apparatuur die er niet of niet goed mee om kan gaan. Data snelheid is met alle technieken tegenwoordig zo hoog dat dat echt geen probleem meer is. De meeste verbindingen zijn wel digitaal en dan heb je ook al die invloeden niet meer en storingen of juist bewuste effecten...
Beetje het idee van al het 4K geweld met televisies, leuk, prachtige techniek, maar veel tv opnames zijn gewoon geupsampeld. Je hebt er tegenwoordig nog geen zak aan en ziet alleen verschil met een echt goede opname, of met een gameconsole die het ondersteund.
Edit: tip van flip:
https://m.nl.aliexpress.com/item/32841480396.html
Of met een volledig metalen behuizing ook nog wel te scoren.
[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 03-06-2018 16:04 ]
Ik ben alles behalve audiofiel (zie eerdere posts) maar zal dinsdag een rapporteren over de geluidskwaliteit. Heb die van 13 euro van Conrad.Joopieboy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:31:
[...]
Enige wat ik dan mis is, hoeveel bits in de omvorming dan? Dit omdat je bij 24 bits (wat vaak die goedkopere kastjes zijn) toch wel heel veel detail mist.
het verschil tussen 96kHz/24BIT en 44.1 kHz/16IT ansich kan je niet horen.Joopieboy schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:31:
[...]
Wel kan je een verschil in gain horen, en kan het verschillend (wellicht beter) afgemixed zijn. Waardoor de SACD beter kan klinken dan een CD. En misschien wat minder plat geslagen.
* Lip ( schrapt 44.1 kHz/16IT vs.96kHz/24BIT, van zijn bullshit bingokaart.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Ja, klopt, markeringsgedoe daargelaten heb je gelijk. Máár, technisch gezien heb je met meer resolutie een minder afgevlakte sinus/geluidsgolf en veel meer details die te meten zijn zoals al uit diverse test uitgekomen zijn. Dus best interessant.Lip schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:25:
[...]
het verschil tussen 96kHz/24BIT en 44.1 kHz/16IT ansich kan je niet horen.
Wel kan je een verschil in gain horen, en kan het verschillend (wellicht beter) afgemixed zijn. Waardoor de SACD beter kan klinken dan een CD. En misschien wat minder plat geslagen.
* Lip ( schrapt 44.1 kHz/16IT vs.96kHz/24BIT, van zijn bullshit bingokaart.)
De rest van deze discussie we beter in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 doen idd, daar kom je toch al snel weer bij uit.
De gedachte dat meer bits meer detail of meer op het analoge signaal lijkt, is allemaal gebaseerd op de foutieve gedachte dat er een getrapt signaal (met stapjes) uit een dac komt. Het hele concept van discrete samples is ook best abstract. Maar meer bits leidt uiteindelijk alleen tot minder ruis oftewel meer dynamisch bereik. En laat de 96dB van 16bits nou ruimschoots toereikend zijn
.
Voor muziek zeker. Voor film zou je nog wel een (ik denk voornamelijk theoretisch) punt kunnen maken voor meer bits omdat je daar te maken hebt met afwisselend luide en zachte passages waardoor je oor zich aan kan passen. Maar ook dan is meer dan 20 bits (120dB) onzinnig.Jag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 02:09:
En laat de 96dB van 16bits nou ruimschoots toereikend zijn.
96dB is veel he? In een studio kan het wel nuttig zijn als je met kleine signalen werkt die nog niet door preamp gegaan zijn.
Even een noob vraag. Mijn HK receiver zei gisteren boem, dus nu even op zoek naar nieuwe. Mijn subwoofer heeft een trigger, maar zie op veel (eigenlijk meeste) receivers geen ingang voor die trigger. Is die trigger perse nodig of hoe los ik dat op?
Een trigger dient voor het automatisch inschakelen van je subwoofer op het moment dat je je receiver aanzet.Arjant2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:31:
Even een noob vraag. Mijn HK receiver zei gisteren boem, dus nu even op zoek naar nieuwe. Mijn subwoofer heeft een trigger, maar zie op veel (eigenlijk meeste) receivers geen ingang voor die trigger. Is die trigger perse nodig of hoe los ik dat op?
Dus als je het niet erg vindt de subwoofer aan te zetten (of aan te laten staan): geen probleem.
@Arjant2 ik heb op meerdere Pioneer receivers trigger output gehad. Die kun je dus nog bekijken. Gaat het gewoon om een 12Volt trigger?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Doet de Harman Kardon helemaal niets qua uit- dan wel aangaan als er een signaal naar de subwoofer wordt gezonden? Signaal als in LFE, geen 12V.Arjant2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:31:
Anders kan je het oplossen met een extern apparaat als bijvoorbeeld een Master - Slave stekkerdoos. Subwoofer op de slave zodat als de receiver (master) aan gaat de subwoofer mee gaat.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Totaal niet nodig. Met een master/ slave stekkerdoos bereik je het zelfde en meerArjant2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:31:
@kraats @FeaR @The Eagle

Ik kan de subwoofer ook gewoon altijd aan laten zie ik, maar dat kost waarschijnlijk weer een hoop stroom.
Maar even kijken wat verstandig is dan, anders wellicht inderdaad een master/slave stekkerdoos. Die kende ik nog niet. Sowieso heb ik weinig verstand van receivers, deze set gewoon in zijn geheel gekocht 5 jaar geleden.
Ik hoop dat de receiver niet de speakers mee heeft genomen toen hij boem deed...
Leuke thuiskomst van vakantie, pff.
Dus nu wel gelijk even kijken naar een (simpele) receiver die 4k throughput heeft zodat die gelijk voorbereid is op mijn volgende TV. (Nvidia Shield--> receiver ---> TV)

Ik kan de subwoofer ook gewoon altijd aan laten zie ik, maar dat kost waarschijnlijk weer een hoop stroom.
Maar even kijken wat verstandig is dan, anders wellicht inderdaad een master/slave stekkerdoos. Die kende ik nog niet. Sowieso heb ik weinig verstand van receivers, deze set gewoon in zijn geheel gekocht 5 jaar geleden.
Ik hoop dat de receiver niet de speakers mee heeft genomen toen hij boem deed...
Leuke thuiskomst van vakantie, pff.
Dus nu wel gelijk even kijken naar een (simpele) receiver die 4k throughput heeft zodat die gelijk voorbereid is op mijn volgende TV. (Nvidia Shield--> receiver ---> TV)
[ Voor 54% gewijzigd door Arjant2 op 04-06-2018 21:50 ]
Dat idd. En dan receiver als master, sub op een van de slave stopcontacten en de sub op standje on. Als ie geen stroom meer krijgt vanuit zijn kabel gaat ie toch evht vanzelf uit
Sinds een week heb ik een Marantz SR6008, tot nu toe fijne versterker. Maar als ik deze versterker uit zet, blijft hij toch nog flink warm. 's Ochtends wel eens gevoeld en dan is die zeker graadje of 30 warm wel, met de hand gevoeld.
Staat in een TV meubel met open achterkant en 4 cm ruimte er boven (maakt in principe niet uit, als die toch uit staat).
Dus hoe kan het dat mijn versterker toch nog zo warm wordt terwijl deze uit staat?
Staat in een TV meubel met open achterkant en 4 cm ruimte er boven (maakt in principe niet uit, als die toch uit staat).
Dus hoe kan het dat mijn versterker toch nog zo warm wordt terwijl deze uit staat?
Hdmi passthrough functie wil in standby nog wel eens flink energie gebruiken.
Wellicht staat zone 2 aan?Plof schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:01:
Sinds een week heb ik een Marantz SR6008, tot nu toe fijne versterker. Maar als ik deze versterker uit zet, blijft hij toch nog flink warm. 's Ochtends wel eens gevoeld en dan is die zeker graadje of 30 warm wel, met de hand gevoeld.
Catch a smile out there!
Hmmm, ook als de TV en aangesloten apperaten allemaal op niet actief staan?Raymond schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:28:
Hdmi passthrough functie wil in standby nog wel eens flink energie gebruiken.
Die Zone 2 zal ik direct even controleren hoe dat zit!
Er zit een knopje zone2 on/off op de versterker (en ook op de AB uiteraard).Plof schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:48:
[...]
Hmmm, ook als de TV en aangesloten apperaten allemaal op niet actief staan?
Catch a smile out there!
Is een functie die je in het menu moet uitschakelen, dus dat moet je wel even bewust doen.Plof schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:48:
[...]
Hmmm, ook als de TV en aangesloten apperaten allemaal op niet actief staan?
Zone2 zit ook op mijn NR1607: Op het schermpje van je versterker kan je wel zien dat die uitstaat (of eigenlijk dat'ie niet aanstaat
De remote van mijn Pioneer vsx-1131 werkt spontaan niet meer. Er komt wel nog Ir signalen uit. Dus het probleem zit in de receiver. Is dit een bekend probleem?
@harmz Je AB staat niet toevallig op de verkeerde mode? (Zone 2 of 3)
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik vind in Nederland niet echt een versterker die me bevalt.
Zijn er in China inmiddels meer grote fabrikanten die versterkers maken?
Denk aan fabrikanten als Oppo digital of Fiio. Wel enigszins grote namen, want versterkers hebben ze daar natuurlijk genoeg.
[small]Edit:
(HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 is een topic wat al 5 jaar dood is maar waar misschien wel relevante dingen voor mij in staan)[/small]
Mensen ervaring met het vergelijken van de volume draaiknop van verschillende merken? Ik vind de Onkyo receivers namelijk verschrikkelijk aanvoelen. Terwijl hier op zolder de Onkyo versterker van 30 jaar geleden veel beter aanvoelt. Denon voelde al iets beter, NAD voelde perfect aan (beetje prijzig) en een draaiknop van een Denon Heos product was al helemaal erg.
Zit er verschil tussen een Onkyo receiver tegenover versterker? Zijn Pioneer en Yamaha op dat vlak wel beter gebouwd?
Zijn er in China inmiddels meer grote fabrikanten die versterkers maken?
Denk aan fabrikanten als Oppo digital of Fiio. Wel enigszins grote namen, want versterkers hebben ze daar natuurlijk genoeg.
[small]Edit:
(HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 is een topic wat al 5 jaar dood is maar waar misschien wel relevante dingen voor mij in staan)[/small]
Mensen ervaring met het vergelijken van de volume draaiknop van verschillende merken? Ik vind de Onkyo receivers namelijk verschrikkelijk aanvoelen. Terwijl hier op zolder de Onkyo versterker van 30 jaar geleden veel beter aanvoelt. Denon voelde al iets beter, NAD voelde perfect aan (beetje prijzig) en een draaiknop van een Denon Heos product was al helemaal erg.
Zit er verschil tussen een Onkyo receiver tegenover versterker? Zijn Pioneer en Yamaha op dat vlak wel beter gebouwd?
[ Voor 63% gewijzigd door saveljos op 08-06-2018 21:43 ]
Kan ook een te zwak signaal zijn. Gooi er eens een paar nieuwe batterijen in?harmz schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:28:
De remote van mijn Pioneer vsx-1131 werkt spontaan niet meer. Er komt wel nog Ir signalen uit. Dus het probleem zit in de receiver. Is dit een bekend probleem?
Euh, ik gebruik de afstandsbediening. Of eigenlijk exclusief een Logitech Harmony. Ik heb een Marantz NR-1607 en het geniale daarvan is dat er discrete IR codes voor het volume zijn. Dus je kan bij het wisselen van activiteiten ook meteen het volume resetten.saveljos schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:17:
Mensen ervaring met het vergelijken van de volume draaiknop van verschillende merken?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Goeie avond iedereen,
Een tijdje geleden heb ik een pioneer fs sw50 gekocht. Deze heb ik uitgebreid met nog 2 surround speakers. Nu ondervind ik dat de surround niet goed werkt.
Op de receiver heb ik een digicorder, ps4 en Xbox aangesloten en zo verbonden met een HDMI-kabel naar de tv. Wanneer ik op de ps4 game he ik een goed surround geluid. Zowel links achter als rechts achter (afhankelijk waar de actie zich bevind) Wanneer ik op mijn ps4 Netflix kijk valt dit surround geluid echter zeer hard tegen. Wanneer ik mijn oor tegen de achterspeakers hou, merk ik dat er geluid uit komt. Van in mijn zetel is dit echter niet waarneembaar. Als ik naar de surround settings ga hen ik enkel PCM en vele varianten van PCM (action, game,...)
Nu wanneer ik via mijn digicorder kijk, heb ik de mogelijkheid niet meer om PCM te selecteren maar enkel: DTS Neo (inc. Varianten), Dolby PLII (inc varianten)
Kan iemand me zeggen hoe dit komt? Muziek luisteren in extended stereo is geen enkel probleem en de speakers vooraan spelen even hard dan deze achteraan.
Groetjes,
tck
Een tijdje geleden heb ik een pioneer fs sw50 gekocht. Deze heb ik uitgebreid met nog 2 surround speakers. Nu ondervind ik dat de surround niet goed werkt.
Op de receiver heb ik een digicorder, ps4 en Xbox aangesloten en zo verbonden met een HDMI-kabel naar de tv. Wanneer ik op de ps4 game he ik een goed surround geluid. Zowel links achter als rechts achter (afhankelijk waar de actie zich bevind) Wanneer ik op mijn ps4 Netflix kijk valt dit surround geluid echter zeer hard tegen. Wanneer ik mijn oor tegen de achterspeakers hou, merk ik dat er geluid uit komt. Van in mijn zetel is dit echter niet waarneembaar. Als ik naar de surround settings ga hen ik enkel PCM en vele varianten van PCM (action, game,...)
Nu wanneer ik via mijn digicorder kijk, heb ik de mogelijkheid niet meer om PCM te selecteren maar enkel: DTS Neo (inc. Varianten), Dolby PLII (inc varianten)
Kan iemand me zeggen hoe dit komt? Muziek luisteren in extended stereo is geen enkel probleem en de speakers vooraan spelen even hard dan deze achteraan.
Groetjes,
tck
Beste,
Ik heb nog een paar speakers uit jaren 70 op zolder gevonden. Een Philips hi-fi van 40 watt en 4 ohm.
Kan ik dit aansluiten op een Sony TA-D509? Volgens Hifiengine.com kan dit niet (6-16 ohm).
Ik kan ook 8 ohm speakers halen (moet ik daarvoor weer mijn portemonnee uittrekken). Maar dan zit ik weer met twee jaren 70 Philips-speakers die dan op zolder blijven liggen.
Ik heb nog een paar speakers uit jaren 70 op zolder gevonden. Een Philips hi-fi van 40 watt en 4 ohm.
Kan ik dit aansluiten op een Sony TA-D509? Volgens Hifiengine.com kan dit niet (6-16 ohm).
Ik kan ook 8 ohm speakers halen (moet ik daarvoor weer mijn portemonnee uittrekken). Maar dan zit ik weer met twee jaren 70 Philips-speakers die dan op zolder blijven liggen.
Trein?
4 Ohm speakers kan je gewoon op de Sony aansluiten. Al die getallen qua weerstand en vermogen hoef je niet zo nauw te nemen. Met normaal thuisgebruik kan je eigenlijk alles wel op elkaar aansluiten.MedionAkoya schreef op maandag 11 juni 2018 @ 23:53:
Beste,
Ok, dan knip ik de DIN-connector door. Pardon... zoek ik een din naar luidsprekerkabel.FeaR schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 00:04:
[...]
4 Ohm speakers kan je gewoon op de Sony aansluiten. Al die getallen qua weerstand en vermogen hoef je niet zo nauw te nemen. Met normaal thuisgebruik kan je eigenlijk alles wel op elkaar aansluiten.
Het is een Philips Sound Project sx6492/11z.
[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 12-06-2018 09:26 ]
Trein?
Als er DIN stekkers aan de speakers zitten, zou ik die gewoon doorknippen.MedionAkoya schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:23:
[...]
Ok, dan knip ik de DIN-connector door. Pardon... zoek ik een din naar luidsprekerkabel.
Het is een Philips Sound Project sx6492/11z.
Weet iemand of je meerdere speakers kunt verbinden met de LG S5 soundbar? Graag zou ik de muziek in de woonkamer uit willen breiden naar de keuken/balkon om een wat meer multi-room experience te krijgen. Iemand een idee?
Nee, in ieder geval niet zonder de soldeerbout er bij te pakken en de soundbar zodanig te modden dat het wel kan. Je kan een Smart toch ook niet als een busje gebruiken?ChuckSnorris schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:09:
Weet iemand of je meerdere speakers kunt verbinden met de LG S5 soundbar?
Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!
@kELAL
Ik bedoelde meer in de zin van een bluetooth-achtige koppelfunctie a la Sonos waarmee ik het geluid van de soundbar in synchroon kan laten afspelen met een andere, van LG afkomstige draadloze speaker of iets dergelijks..
Ik bedoelde meer in de zin van een bluetooth-achtige koppelfunctie a la Sonos waarmee ik het geluid van de soundbar in synchroon kan laten afspelen met een andere, van LG afkomstige draadloze speaker of iets dergelijks..
Daar heb je het al: een willekeurig ander wireless protocol ≠ bluetooth. En het bluetooth-protocol ondersteunt degelijke functionaliteit domweg niet. Punt.
You can't make a silk purse out of a sow's ear!
You can't make a silk purse out of a sow's ear!
Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!
kELAL schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:27:
[...]
Je kan een Smart toch ook niet als een busje gebruiken?

Uhhmm zeker weten?
[ Voor 31% gewijzigd door LuisjeNL op 12-06-2018 15:39 ]
Lichtpuntje...
Even een vintage-vraagje:
Hoe kun je een zo hoog mogelijke kwaliteit op cassette (metal) opnemen? De bron is een digitaal audiobestand cd-rip lossless. Enige output op de computer (iMac) is een headphone jack. Ik denk zelf dat het allemaal niet uitmaakt omdat de geluidskwaliteit van een cassette beperkt is. Maar misschien heb ik dit helemaal mis.
Hoe kun je een zo hoog mogelijke kwaliteit op cassette (metal) opnemen? De bron is een digitaal audiobestand cd-rip lossless. Enige output op de computer (iMac) is een headphone jack. Ik denk zelf dat het allemaal niet uitmaakt omdat de geluidskwaliteit van een cassette beperkt is. Maar misschien heb ik dit helemaal mis.
...less is more
Die computeroutput is daar per definitie geschikt voor, die gebruik je ook als verbinding naar een modernere geluidsinstallatie. Een cassettebandje is sowieso geen superhifi, maar is de kwaliteit van een audio-uitgang op een computer dat wel? Wij vonden destijds de weergave van die bandjes toch ook beslist niet beroerd. Daaraan kun je weinig meer aan toevoegen dan dat het met een heel redelijk resultaat werkt. Gewoon doen dus, ik zou geen andere mogelijkheid weten.
Edit:
Eventueel zou het ook kunnen door de PC-uitgang te verbinden met de geluidsinstallatie als daar een uitgang op zit voor een cassetterecorder. Of is die recorder daar al mee verbonden? In dat geval zou alles ook nog gemakkelijker zijn. Heel misschien geeft dat een net iets ander resultaat. Kwestie van uitproberen welke van de twee manieren dan het beste resultaat geeft.
Edit:
Eventueel zou het ook kunnen door de PC-uitgang te verbinden met de geluidsinstallatie als daar een uitgang op zit voor een cassetterecorder. Of is die recorder daar al mee verbonden? In dat geval zou alles ook nog gemakkelijker zijn. Heel misschien geeft dat een net iets ander resultaat. Kwestie van uitproberen welke van de twee manieren dan het beste resultaat geeft.
[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 12-06-2018 20:46 ]
Geen V&A op het forum.
[ Voor 93% gewijzigd door FeaR op 13-06-2018 07:28 ]
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Zoek een deck met dolby hx pro.funk-e schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:17:
Even een vintage-vraagje:
Ik kom tot de conclusie dat ik qua versterker instellen niet snap waar ik mee bezig ben, dus vraag ik het hier.
Ik maak gebruik van een Marantz SR7009, icm een Quadral Base M10 center speaker, 2x Triangle Elara LN07 zuilen voor FR en FL, en 2x Triangle LN01 als SR en SL. Als sub heb ik een SVS PB-1000.
De versterker heb ik ingesteld mbv Audessey, en er daarna niets meer aan gedaan. Tijdens dat instellen kreeg ik de melding dat ik de sub zachter moest zetten, en dat heb ik gedaan. Nou goed, tijdens films had ik vaak dat ik toch ergens dacht van 'ik zou die sub toch wel iets meer moeten horen bij bepaalde scenes?' etc, maar verder niets mee gedaan, anders dan geprobeerd de sub wat harder te zetten, maar verder niets.
Nu ben ik recent ook weer begonnen met Destiny 2, en wat me direct opviel is dat soms, als er een explosie was 'achter' me, dat die LN-01's aan de max van hun kunnen zaten, terwijl ik bij mezelf dacht 'waarom doet de sub dit niet?'.
Vervolgens ben ik gaan kijken in de instellingen van de versterker, en daar kwam ik wat dingen tegen, waarvan ik geen idee heb wat ik er mee moet, of wat de logica er achter is. In willekeurige volgorde:
- De speakers stonden ingesteld op 'large'. Ik weet dat dit niets te maken heeft met de daadwerkelijke grootte van de speakers, maar, ik wilde de instellingen van de sub veranderen, en dat mocht ik niet tenzij ik de speakers instelde op 'small', dus dat heb ik gedaan.
- De sub staat nu op LFE, ipv LFE+Main.
- Vervolgens heb ik gekeken tot hoeveel Hz ik de speakers kon instellen. Ik wilde ze op 60Hz zetten, omdat ik dacht van, dan zet ik de sub ook op 60 Hz, maar ik kan de speakers niet op 60Hz zetten, ik kan maar tot 80 Hz, lager gaat niet. Ik heb ze dus op 80Hz gezet, en de Sub ook op 80Hz, met het idee van 'tot 80Hz doen de speakers, vanaf 80 Hz naar beneden doet de sub.
- De draaiknop achter op de sub voor crossover ben ik niet aan geweest, en ik heb momenteel ook geen idee waar hij op staat.
Nu zijn er 2 conclusies die ik kan trekken:
1. Ik hoor duidelijk verschil. De sub doet nu veel meer, maar is voor mijn gevoel nu té aanwezig.
2. Ik heb geen idee waar ik mee bezig ben.
Dan de vragen:
1. Wat zijn de 'ideale' instellingen in mijn geval?
2. Als ik de setting qua 'crossover' al in kan stellen in de settings van de versterker, waarom zit er dan nog een fysieke draaiknop daarvoor achter op de sub? Doet die nog wat? of denk ik hier iets wat van geen kanten klopt?
Ik hoop op jullie input
Ik maak gebruik van een Marantz SR7009, icm een Quadral Base M10 center speaker, 2x Triangle Elara LN07 zuilen voor FR en FL, en 2x Triangle LN01 als SR en SL. Als sub heb ik een SVS PB-1000.
De versterker heb ik ingesteld mbv Audessey, en er daarna niets meer aan gedaan. Tijdens dat instellen kreeg ik de melding dat ik de sub zachter moest zetten, en dat heb ik gedaan. Nou goed, tijdens films had ik vaak dat ik toch ergens dacht van 'ik zou die sub toch wel iets meer moeten horen bij bepaalde scenes?' etc, maar verder niets mee gedaan, anders dan geprobeerd de sub wat harder te zetten, maar verder niets.
Nu ben ik recent ook weer begonnen met Destiny 2, en wat me direct opviel is dat soms, als er een explosie was 'achter' me, dat die LN-01's aan de max van hun kunnen zaten, terwijl ik bij mezelf dacht 'waarom doet de sub dit niet?'.
Vervolgens ben ik gaan kijken in de instellingen van de versterker, en daar kwam ik wat dingen tegen, waarvan ik geen idee heb wat ik er mee moet, of wat de logica er achter is. In willekeurige volgorde:
- De speakers stonden ingesteld op 'large'. Ik weet dat dit niets te maken heeft met de daadwerkelijke grootte van de speakers, maar, ik wilde de instellingen van de sub veranderen, en dat mocht ik niet tenzij ik de speakers instelde op 'small', dus dat heb ik gedaan.
- De sub staat nu op LFE, ipv LFE+Main.
- Vervolgens heb ik gekeken tot hoeveel Hz ik de speakers kon instellen. Ik wilde ze op 60Hz zetten, omdat ik dacht van, dan zet ik de sub ook op 60 Hz, maar ik kan de speakers niet op 60Hz zetten, ik kan maar tot 80 Hz, lager gaat niet. Ik heb ze dus op 80Hz gezet, en de Sub ook op 80Hz, met het idee van 'tot 80Hz doen de speakers, vanaf 80 Hz naar beneden doet de sub.
- De draaiknop achter op de sub voor crossover ben ik niet aan geweest, en ik heb momenteel ook geen idee waar hij op staat.
Nu zijn er 2 conclusies die ik kan trekken:
1. Ik hoor duidelijk verschil. De sub doet nu veel meer, maar is voor mijn gevoel nu té aanwezig.
Dan de vragen:
1. Wat zijn de 'ideale' instellingen in mijn geval?
2. Als ik de setting qua 'crossover' al in kan stellen in de settings van de versterker, waarom zit er dan nog een fysieke draaiknop daarvoor achter op de sub? Doet die nog wat? of denk ik hier iets wat van geen kanten klopt?
Ik hoop op jullie input
Och ja, je moet toch wat he.
Dat klinkt meer als de setting "LPF for LFE", die moet je op 120 Hz laten staan. De crossover van de speakers regel je veelal in de speaker setup en niet bij subwoofer. Crossover daar is in veel meer stappen. Veelal stappen van 10 vanaf 20 tot tegen de 200 Hz.Just_A_User schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:02:
....ik kan maar tot 80 Hz, lager gaat niet. Ik heb ze dus op 80Hz gezet, en de Sub ook op 80Hz, met het idee van 'tot 80Hz doen de speakers, vanaf 80 Hz naar beneden doet de sub.
Vol open zetten op de subwoofer.- De draaiknop achter op de sub voor crossover ben ik niet aan geweest, en ik heb momenteel ook geen idee waar hij op staat.
Sowieso 21. Ik hoor duidelijk verschil. De sub doet nu veel meer, maar is voor mijn gevoel nu té aanwezig.
Zonder dollen. Instellingen doen is veelal fine tunen. Ik denk dat je met de speakers op SMALL en de handmatige crossover al een goed eind op weg bent.
Speakers op LARGE met de aanwezigheid van een subwoofer is een fout van Audyssey. Veelal zet je het volume op de helft of minder op de subwoofer alvorens je Audyssey runt.
Op de SR7009 kan je voor elke speaker een aparte crossover instellen. Dat zou ik sowieso aanraden. Anders moet je de crossover pakken van de speakers die het minst laag gaat. 60/70 Hz lijkt mij voor de Fronts niet verkeerd maar is voor de rest speakers wellicht wat too much. Al is dat puur op specs gekeken, plaats van de speakers in de ruimte kan veel doen.
Niet te zeggen aangezien het per set, ruimte (akoestiek) en smaak verschilt. Maar as said ben je op de goede weg.1. Wat zijn de 'ideale' instellingen in mijn geval?
Op de subwoofer regel je de crossover als je bijvoorbeeld High Level aansluit (niet altijd aanwezig) of als je een versterker hebt zonder instelbare crossover. Veelal het geval met stereoversterkers waarbij je dan het gehele signaal/bereik naar de subwoofer stuurt. Vol open draaien is de bypass voor als je de instellingen op de receiver regelt.2. Als ik de setting qua 'crossover' al in kan stellen in de settings van de versterker, waarom zit er dan nog een fysieke draaiknop daarvoor achter op de sub? Doet die nog wat? of denk ik hier iets wat van geen kanten klopt?
[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 13-06-2018 10:21 ]
Dank je voor je reactie. Dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben blijkt welFeaR schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:17:
[...]
Dat klinkt meer als de setting "LPF for LFE", die moet je op 120 Hz laten staan. De crossover van de speakers regel je veelal in de speaker setup en niet bij subwoofer. Crossover daar is in veel meer stappen. Veelal stappen van 10 vanaf 20 tot tegen de 200 Hz.
[...]
Vol open zetten op de subwoofer.
[...]
Sowieso 2
Zonder dollen. Instellingen doen is veelal fine tunen. Ik denk dat je met de speakers op SMALL en de handmatige crossover al een goed eind op weg bent.
Speakers op LARGE met de aanwezigheid van een subwoofer is een fout van Audyssey. Veelal zet je het volume op de helft of minder op de subwoofer alvorens je Audyssey runt.
Op de SR7009 kan je voor elke speaker een aparte crossover instellen. Dat zou ik sowieso aanraden. Anders moet je de crossover pakken van de speakers die het minst laag gaat. 60/70 Hz lijkt mij voor de Fronts niet verkeerd maar is voor de rest speakers wellicht wat too much. Al is dat puur op specs gekeken, plaats van de speakers in de ruimte kan veel doen.
[...]
Niet te zeggen aangezien het per set, ruimte (akoestiek) en smaak verschilt. Maar as said ben je op de goede weg.
[...]
Op de subwoofer regel je de crossover als je bijvoorbeeld High Level aansluit (niet altijd aanwezig) of als je een versterker hebt zonder instelbare crossover. Veelal het geval met stereoversterkers waarbij je dan het gehele signaal/bereik naar de subwoofer stuurt. Vol open draaien is de bypass voor als je de instellingen op de receiver regelt.
Maar, dan heb ik nog een vraagje. Het was inderdaad LPF for LFE (of omgekeerd) waar ik aan heb gezeten, dus die zal ik weer terug zetten op 120Hz.
Maar als ik dan de speakers instel op 60 a 70 Hz, laten we zeggen 60 Hz, stel ik dan de sub ook in op 60Hz in de versterker settings? Of moet ik daar dan bv 70 doen, of juist 50? Maw, moet ik ze op elkaar aan laten sluiten, overlappen, of een gaatje er tussen? Hoewel dat laatste me niet heel logisch lijkt.
Edit: Daarnaast, moet ik die sub instellen op LFE, of LFE + Main?
Och ja, je moet toch wat he.
@Just_A_User
Je kan niet zomaar luk raak alle settings aanpassen, de trim levels hebben een verband samen met de crossover frequentie. De crossover word bepaald, waar je -3dB punt zit van alle aangesloten luidsprekers en kijkt ook waar de staande golven van je luisterruimte zitten in het frequentiespectrum, en welke luidspreker deze staande golven aan zetten.
Door je luidsprekers beter te positioneren (zie handleiding luidsprekers) in de luisterruimte zal er bij de automatische kalibratie andere crossover frequenties, en speaker trim levels te voorschijn komen rekeninghoudend met de staande golven in je luisterruimte.
Je kan niet zomaar luk raak alle settings aanpassen, de trim levels hebben een verband samen met de crossover frequentie. De crossover word bepaald, waar je -3dB punt zit van alle aangesloten luidsprekers en kijkt ook waar de staande golven van je luisterruimte zitten in het frequentiespectrum, en welke luidspreker deze staande golven aan zetten.
Door je luidsprekers beter te positioneren (zie handleiding luidsprekers) in de luisterruimte zal er bij de automatische kalibratie andere crossover frequenties, en speaker trim levels te voorschijn komen rekeninghoudend met de staande golven in je luisterruimte.
[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 13-06-2018 10:43 ]
LFE is de standaard, daar zou ik hem voor nu op laten staan. LFE + Main doet vooral iets als je in Pure Direct speelt. Althans, daarvoor heb ik die optie aan staan.Just_A_User schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:29:
[...]
Dank je voor je reactie. Dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben blijkt wel![]()
Maar, dan heb ik nog een vraagje. Het was inderdaad LPF for LFE (of omgekeerd) waar ik aan heb gezeten, dus die zal ik weer terug zetten op 120Hz.
Maar als ik dan de speakers instel op 60 a 70 Hz, laten we zeggen 60 Hz, stel ik dan de sub ook in op 60Hz in de versterker settings? Of moet ik daar dan bv 70 doen, of juist 50? Maw, moet ik ze op elkaar aan laten sluiten, overlappen, of een gaatje er tussen? Hoewel dat laatste me niet heel logisch lijkt.
Edit: Daarnaast, moet ik die sub instellen op LFE, of LFE + Main?
Ik volg even niet waar je allemaal de crossover in wilt stellen. De LPF for LFE laat je staan op 120 Hz. Verder zijn er dan toch geen waardes om in te stellen bij de subwoofer? Bij de speakers kan je dan per set speakers instellen welke crossover je in wilt stellen.
Je kan ook eens Audyssey opnieuw runnen met de subwoofer goed ingesteld. Eens zien wat Audyssey er van maakt als hij de subwoofer wel herkent en dus de speakers op SMALL zet. Let alleen wel dat de subwoofer dan weer niet een gigantische demping heeft gekregen, ook dan is de meting niet goed gegaan.
Edit:
Als ik op mijn Denon kijk dan heb ik alles op handmatig staan. De aanwezige speakers staan op "SMALL", meer instellingen heb ik daar niet. Die ingestelde speakers neemt de receiver mee in de overige instellingen. Bij het kopje "Crossover" kan ik dan bij de gekozen speakers (per set, dus de Front Left en Front Right samen) de crossover instellen. Meer opties voor een crossover kom ik zo verder niet tegen. Op de LPF for LFE na dan, maar die is dus default 120 Hz.
[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 13-06-2018 10:54 ]
Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6