Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo_FR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-08 20:14
Jongens ik heb een vraagje. Ik heb op mijn kamer de volgende opstelling: Onkyo TX-SR608 met daaraan Athena subwoofer, Athena centerspeaker, 2x Mission bookshelf, 2x Denon bookshelf (5.1 maar ingesteld als All Channel Stereo). Aan de Onkyo hangt een Chromecast Audio waar ik het geluid naartoe stream vanuit Spotify.

Allemaal niet spectaculair maar het heeft altijd zeer prima gewerkt en klonk gewoon top. Nu wil het geval dat sinds ongeveer vorige week het geluid ineens raar klinkt, er zit een heel raar 'onderwater'/'filter' geluid in alle speakers, vooral bij hoge tonen. Het geluid is lastig te omschrijven maar doet me echt denken aan het geluid dat je krijgt als je de 'Flanger' filter activeert in verschillende DJ software.

De Chromecast Audio staat nog steeds ingesteld op Volledig dynamisch bereik, deze is al meerdere malen opnieuw opgestart en ook de Onkyo heb ik al meerdere malen van de stroom afgehaald... Ik snap er helemaal niks van. Zou iemand mij hiermee misschien wel kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:00
Jag schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:04:
[...]

Een speaker vraagt geen vermogen. Hij heeft alleen een maximale belastbaarheid. Dat is wat heel anders.
Ah ja, heb ik verkeerd verwoord idd.
Verder geldt dat je surround ook vooral goed moet plaatsen. Dat wil zeggen voornamelijk op enige afstand en niet 1 surround vlakbij je oor en de andere aan de andere kant van de bank zoals je meestal ziet. Beter hangen ze hoog boven de luisterpositie, dan krijg je wel mooi surround geluid.
Jag schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:04:
[...]

Een speaker vraagt geen vermogen. Hij heeft alleen een maximale belastbaarheid. Dat is wat heel anders.

Verder geldt dat je surround ook vooral goed moet plaatsen. Dat wil zeggen voornamelijk op enige afstand en niet 1 surround vlakbij je oor en de andere aan de andere kant van de bank zoals je meestal ziet. Beter hangen ze hoog boven de luisterpositie, dan krijg je wel mooi surround geluid.
True, maar ja, dan heb je dat ook niet in de bioscoop als je niet in het midden zit. En bovendien is de versterker te kalibreren (per speaker de afstand tot de luisteraar instellen, bijv. met apps als Denon Audissey), wat ook zou kunnen helpen meen ik.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:11

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Timoo_FR schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:06:
Jongens ik heb een vraagje. Ik heb op mijn kamer de volgende opstelling: Onkyo TX-SR608 met daaraan Athena subwoofer, Athena centerspeaker, 2x Mission bookshelf, 2x Denon bookshelf (5.1 maar ingesteld als All Channel Stereo). Aan de Onkyo hangt een Chromecast Audio waar ik het geluid naartoe stream vanuit Spotify.

Allemaal niet spectaculair maar het heeft altijd zeer prima gewerkt en klonk gewoon top. Nu wil het geval dat sinds ongeveer vorige week het geluid ineens raar klinkt, er zit een heel raar 'onderwater'/'filter' geluid in alle speakers, vooral bij hoge tonen. Het geluid is lastig te omschrijven maar doet me echt denken aan het geluid dat je krijgt als je de 'Flanger' filter activeert in verschillende DJ software.

De Chromecast Audio staat nog steeds ingesteld op Volledig dynamisch bereik, deze is al meerdere malen opnieuw opgestart en ook de Onkyo heb ik al meerdere malen van de stroom afgehaald... Ik snap er helemaal niks van. Zou iemand mij hiermee misschien wel kunnen helpen?
Ik heb zoiets gehad met mijn Yamaha receiver. Ik moest hem toen terug naar de fabrieksinstellingen zetten om het probleem op te lossen en dat is niet hetzelfde als even de stroom eraf. Het was een knoppencombinatie indrukken op de voorkant van de receiver.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo_FR
Techno Overlord schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:38:
[...]

Ik heb zoiets gehad met mijn Yamaha receiver. Ik moest hem toen terug naar de fabrieksinstellingen zetten om het probleem op te lossen en dat is niet hetzelfde als even de stroom eraf. Het was een knoppencombinatie indrukken op de voorkant van de receiver.
Thanks. Heeft helaas niet geholpen, ook is de gehele Audyssey EQ nu nergens meer terug te vinden... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

Jag

Malfoi schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:18:
[...]

Ah ja, heb ik verkeerd verwoord idd.

[...]

[...]

True, maar ja, dan heb je dat ook niet in de bioscoop als je niet in het midden zit. En bovendien is de versterker te kalibreren (per speaker de afstand tot de luisteraar instellen, bijv. met apps als Denon Audissey), wat ook zou kunnen helpen meen ik.
Zeker, maar in de bios heb je dan ook heel veel surround speakers.

Met audyssey kan je deels corrigeren. Maar altijd maar voor 1 luisterplek perfect. Als je surrounds vlak naast je staan, moet je ze bijna uitzetten om te voorkomen dat ze enorm overheersen. Als ze wat verder hangen heb je dit probleem veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:00
Jag schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 02:23:
[...]

Zeker, maar in de bios heb je dan ook heel veel surround speakers.

Met audyssey kan je deels corrigeren. Maar altijd maar voor 1 luisterplek perfect. Als je surrounds vlak naast je staan, moet je ze bijna uitzetten om te voorkomen dat ze enorm overheersen. Als ze wat verder hangen heb je dit probleem veel minder.
Ja goed, daar heb je een goed punt.

Na alle reacties heer begin ik te twijfelen of ik wel een surround set nodig ga hebben voor die 20m2 van me. :9 Denk dat ik uiteindelijk echt alleen die twee zuilen (en evtl. center) op zet.

Bedankt in ieder geval voor de reacties allemaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Malfoi op 10-04-2018 09:23 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Timoo_FR schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:52:
[...]

Thanks. Heeft helaas niet geholpen, ook is de gehele Audyssey EQ nu nergens meer terug te vinden... |:(
Misschien initiele installatie weer draaien? Moet bij Denon ook als je hem een factory reset geeft voor zover ik me herinner.
Logisch ook want de receiver moet voor audissey weten wat er qua setup is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoo_FR
The Eagle schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:44:
[...]

Misschien initiele installatie weer draaien? Moet bij Denon ook als je hem een factory reset geeft voor zover ik me herinner.
Logisch ook want de receiver moet voor audissey weten wat er qua setup is.
Klopt, heb alleen geen microfoon. Maar maakt niet uit want ik laat Audyssey mooi uit staan, daarnaast heb ik het gevoel of het aan Spotify zelf ligt, ik hoor het effect namelijk ook als ik via mijn oordopjes luister...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Malfoi schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:23:
[...]
Ja goed, daar heb je een goed punt.

Na alle reacties heer begin ik te twijfelen of ik wel een surround set nodig ga hebben voor die 20m2 van me. :9 Denk dat ik uiteindelijk echt alleen die twee zuilen (en evtl. center) op zet.

Bedankt in ieder geval voor de reacties allemaal!
Ook in 20m2 is 5 speakers voor films beter dan 2. Je moet alleen je achterspeakers gewoon op >2m hoogte hangen zoveel mogelijk naast je. En je dan niet zo druk maken over dat auto's die achter je rijden niet klinken. In films rijdt ongeveer 0,00002345% van de tijd een auto hoorbaar achter je en heb ne in > 50% van de tijd ambient sfeergeluid. Dat klinkt uitstekend met speakers hoog.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:55

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JvS schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:31:
[...]

Ook in 20m2 is 5 speakers voor films beter dan 2. Je moet alleen je achterspeakers gewoon op >2m hoogte hangen zoveel mogelijk naast je. En je dan niet zo druk maken over dat auto's die achter je rijden niet klinken. In films rijdt ongeveer 0,00002345% van de tijd een auto hoorbaar achter je en heb ne in > 50% van de tijd ambient sfeergeluid. Dat klinkt uitstekend met speakers hoog.
Er wordt normaal toch gesteld dat je de surrounds op oorhoogte, of ca. 20 cm daarboven (om niet meteen doof te worden) hangt?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Jorgen schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:45:
[...]

Er wordt normaal toch gesteld dat je de surrounds op oorhoogte, of ca. 20 cm daarboven (om niet meteen doof te worden) hangt?
Voor de ideale geluidservaring zet je een stoel in het midden van je kamer en je speakers er zo omheen.
Afbeeldingslocatie: https://blairhonoursdissertation.files.wordpress.com/2014/10/sweet-spot.gif?w=940

Maar dat werkt dus voor 1 persoon, en voor de indeling van je woonkamer om gewoon te kunnen leven is het ook niet optimaal. In het echt zullen veel mensen een suboptimale compromis-oplossing gebruiken. Heb je weinig ruimte achter je bank dan is het beter om ze hoog en wijd uit elkaar te hebben dan direct achter je op oorhoogte.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@T-MOB Ik heb ze dus aan weerszijden van mijn bank, op de muur, op 20 cm boven oorhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:31:
[...]

Ook in 20m2 is 5 speakers voor films beter dan 2.
Waarom zou het beter zijn, tot begin jaren 80 was nagenoeg alles mono, tv series nog veel langer. Heruitgaves hebben ze gebruik gemaakt van de vaak quadrophonic originele opnames. Maar om te stellen dat 5 speakers altijd beter zijn dan 2. Nee is persoonlijke smaak. Zelf kijk ik alles in stereo en een andere weer in multi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sugarlee89 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:57:
[...]

Waarom zou het beter zijn, tot begin jaren 80 was nagenoeg alles mono, tv series nog veel langer. Heruitgaves hebben ze gebruik gemaakt van de vaak quadrophonic originele opnames. Maar om te stellen dat 5 speakers altijd beter zijn dan 2. Nee is persoonlijke smaak. Zelf kijk ik alles in stereo en een andere weer in multi.
Huh? Uiteraard zijn twee goed klinkende speakers beter dan vijf krakende minispeakers, maar ik neem aan dat je begreep dat ik dat niet bedoelde.

Met film is zowel een centerspeaker (ja ook met hele goede speakers met haarscherp stereobeeld op de sweetspot) veel prettiger voor de verstaanbaarheid van de dialoog en surround draagt enorm bij aan de sfeer van een film.

Ik durf hem nog wel steviger neer te zetten. Met een enorm goeie centerspeaker, een lekkere sub en 4 kleine melkpakjes kan je met films een betere ervaring creeeren dan met twee speakers die net zo goed zijn als die center. Ook al je mono films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24
Welke dikte kabel is aan te raden voor twee Jamo S801 rear speakers, en één Jamo S81 center speaker? De langste kabel (rechts achter) moet ongeveer 9 meter lang zijn, links achter 5 meter, center 1 meter. Ze worden aangesloten op de Denon AVR X 2100. Is 1.5 mm CCA kabel voldoende of moet ik CCA vermijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CCA altijd vermijden. Verder voldoen standaard 0,5mm2 kabels van de bouwmarkt al, maar je zou ook voor 1,5mm2 koper kunnen gaan. Hebben ze ook bij de bouwmarkt btw.
Je hebt evht geen high end spul nodig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Laatst online: 15:24
The Eagle schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:21:
CCA altijd vermijden. Verder voldoen standaard 0,5mm2 kabels van de bouwmarkt al, maar je zou ook voor 1,5mm2 koper kunnen gaan. Hebben ze ook bij de bouwmarkt btw.
Je hebt evht geen high end spul nodig.
Bij de bouwmarkt is het toch vaak (allemaal) CCA kabel? Kun je een linkje doorsturen van niet CCA voor een schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

SX-Superfly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 00:07:
Bij de bouwmarkt is het toch vaak (allemaal) CCA kabel? Kun je een linkje doorsturen van niet CCA voor een schappelijke prijs?
Kun jij onderbouwen dat bouwmarkten vaak/altijd CCA verkopen? Het is nogal een bewering, namelijk. Eentje die bijzonder grondig bewijs vereist.

En dat lever je niet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het hoeft natuurlijk ook niet puur koper te zijn. Zoveel scheelt het nou ook weer niet in weerstand, iets dikker cca is een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor de weerstand maakt het inderdaad niet zoveel uit. De mechanische eigenschappen zijn wel anders. CCA laat zich niet monteren in (banaan)stekkers waar het met een schroefje wordt vastgezet of in schroefterminals. Het veert namelijk niet echt terug als je het platdrukt, waardoor het na een tijdje los komt.

CCA kan je onderscheiden van koper door te kijken of de aders van een doorgeknipte kabel grijze puntjes hebben. Of buig de 'draadjes' enkele keren heen en weer en kijk of ze afbreken.

[ Voor 53% gewijzigd door TBTL op 12-04-2018 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op woensdag 11 april 2018 @ 01:37:
[...]

Kun jij onderbouwen dat bouwmarkten vaak/altijd CCA verkopen? Het is nogal een bewering, namelijk. Eentje die bijzonder grondig bewijs vereist.

En dat lever je niet.
Volgensmij vroeg hij het zich af, of dat niet bijna altijd CCA was, dus snap niet waarom je zo fel reageert? als je denkt dat dat niet zo is kun je hem dat dan toch vertellen. wat een reactie zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-09 10:57
*stoft account af*
Heb even gezocht, maar niets over het onderstaande kunnen vinden:

Ik heb een NAD 3020 V2 en Q Acoustics 3020 gekocht (zijn nog onderweg). Goede floorstands komen er aan. Op dit moment wordt de NAD aangesloten op een Sony TV (Bravia van 5 jaar oud) met een last-gen Chromecast.

Ik wil de optimale setup voor het afspelen van mijn muziek via Spotify (paid). Ik zie 3 wijzen:
  1. Bluetooth – ik heb een iPhone 6, dus geen mogelijkheid voor apX. Ik begrijp dat dit goed is, maar dat er toch compressie plaatsvindt.
  2. Analoog via jack en iPhone – uiteraard ook niet ideaal omdat het signaal analoog binnenkomt.
  3. Via setup Chromecast (Spotify Connect)-> TV -> Toslink optical cable -> NAD.
Optie 3 lijkt de beste optie, maar ik weet alleen niet of mijn TV nog aan het audio signaal 'komt'. Als dat zo is dan zou ik evt naar een andere setup moeten. In dat laatste geval heb ik twee opties gevonden: Chromecast Audio of Airplay via Airport Express / previous-gen Apple TV. Allen hebben een optical out die je direct kunt aansluiten op de NAD.

Mijn vraag is dus of de TV nog het signaal van Spotify Connect (via Chromecast) beinvloedt (merkbaar of niet), en als dat zo is wat dan de beste optie is om het meest pure geluidssignaal naar de NAD te krijgen.

Het kan zijn dat het verschil tussen de opties misschien niet eens merkbaar is (vind ik ook interessant om te horen!), maar het gaat ook een beetje om de kick om het technisch zo perfect mogelijk te krijgen. Na een paar weekjes op HiFi fora geloof ik dat daar ook een deel van de sport in zit ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
De TV zal hat signaal niet beĂŻnvloeden. Wel vermoed ik dat je de TV aan zal moeten zetten om muziek te luisteren. Dat lijkt me niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
CommanderKeen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:28:
*stoft account af*
Heb even gezocht, maar niets over het onderstaande kunnen vinden:

Ik heb een NAD 3020 V2 en Q Acoustics 3020 gekocht (zijn nog onderweg). Goede floorstands komen er aan. Op dit moment wordt de NAD aangesloten op een Sony TV (Bravia van 5 jaar oud) met een last-gen Chromecast.

Ik wil de optimale setup voor het afspelen van mijn muziek via Spotify (paid). Ik zie 3 wijzen:
  1. Bluetooth – ik heb een iPhone 6, dus geen mogelijkheid voor apX. Ik begrijp dat dit goed is, maar dat er toch compressie plaatsvindt.
  2. Analoog via jack en iPhone – uiteraard ook niet ideaal omdat het signaal analoog binnenkomt.
  3. Via setup Chromecast (Spotify Connect)-> TV -> Toslink optical cable -> NAD.
Optie 3 lijkt de beste optie, maar ik weet alleen niet of mijn TV nog aan het audio signaal 'komt'. Als dat zo is dan zou ik evt naar een andere setup moeten. In dat laatste geval heb ik twee opties gevonden: Chromecast Audio of Airplay via Airport Express / previous-gen Apple TV. Allen hebben een optical out die je direct kunt aansluiten op de NAD.

Mijn vraag is dus of de TV nog het signaal van Spotify Connect (via Chromecast) beinvloedt (merkbaar of niet), en als dat zo is wat dan de beste optie is om het meest pure geluidssignaal naar de NAD te krijgen.

Het kan zijn dat het verschil tussen de opties misschien niet eens merkbaar is (vind ik ook interessant om te horen!), maar het gaat ook een beetje om de kick om het technisch zo perfect mogelijk te krijgen. Na een paar weekjes op HiFi fora geloof ik dat daar ook een deel van de sport in zit ;-).
Ik neem aan dat je de NAD D-3020 bedoelt, de NAD 3020 heeft geen digitale inputs (die waren er in die tijd nog niet).

Wanneer je via je TV gaat, blijft het geluid denk ik niet doorlopen wanneer je die uitschakeld. Volgens mij heeft de Google Chromecast gewoon een optisch uit en die zou ik aansluiten op de NAD. Of is het de bedoeling dat de TV ook via de NAD loopt?

Als ik de plaatjes van de D-3020 bekijk, heb je 1 COAX input en 2 optische: optical 1 (standaard toslink aansluiting) en optical 2, welke gedeeld is met zo'n mini-jack aansluiting voor AUX 2. In geval dat je de TV ook via de NAD wil laten lopen, zet je de Chromecast op optical 2 en de TV op optical 1 (of omgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:25
Is een investering in een Chromecast Audio het overwegen waard? Dan kan je de tv uitlaten. De Chromecast audio kan dan optisch worden aangesloten op de NAD. Stukje gebruiksgemak en geluidskwaliteit, wel weer EUR 40 helaas.

Veel plezier overigens met je speakers, mooi merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderKeen
  • Laatst online: 03-09 10:57
Bedankt voor de reacties iedereen! Ik hou het voorlopig dan op muziek via de TV als dat het signaal niet beinvloedt, en eventueel op een later moment nog de Chromecast audio.

@Trenchdog , heel blij met de keuze. Moest ook nog eens een 'mooie speaker' van de gf, en deze zien er echt goed uit. Alleen het Q logo ziet er een beetje cheap uit, maar daar kan ik mee leven.

Op een later moment nog de subwoofer erbij en dan is het plaatje compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:25
CommanderKeen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 13:39:
Op een later moment nog de subwoofer erbij en dan is het plaatje compleet.
Kijk voor een subwoofer verder dan alleen naar de subs van Q Acoustics. Anderen op dit forum weten daar veel meer over dan ik, maar bij andere merken is mogelijk meer bang for your buck te halen. Ik heb mijn Q Acoustics speakers nu aangevuld met een SVS sub na eerst een Q Acoustics sub (2070 dacht ik) gebruikt te hebben. Anyway, an sich al een separate discussie/topic waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@CommanderKeen
Dit is de achterkant van de NAD:
Afbeeldingslocatie: https://files.hifiklubben.com/48dea7/globalassets/product-images/nad/2018/nadd3020v2bk_5.jpg
En dit heb je nodig om digitaal van een Chromecast naar je NAD te gaan:
https://www.allekabels.nl...hdmi-audio-extractor.html

Hoeft je TV ook niet aan te staan als je een muziekje wilt luisteren :)

Overigens zou je voor puur Spotify ook een Musicbox (https://www.kpn.com/internet/opties/music-box.htm en https://apparatuurvoorthu...l/160784/music-box/?pos=0 ) kunnen kopen. Werkt ook prima, hang je ook zo op die NAD. Mijn schoonvader heeft hem en is er erg tevreden over. Moet wel zeggen dat ik over de app die er bij hoort niet zo te spreken ben, maar dat ben ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja die heb ik ook, werkt idd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 22:09
Goeiedag mede-Tweakers,

Ik ben langzamerhand aan het beginnen met het maken van een goede thuisbioscoop voor het kijken van films, luisteren naar muziek en spelen van games. Ik heb een aantal vragen hierover.

Mijn huidige situatie:
Geluidsset: JBL SCS 178 5.0 set (subwoofer was defect dus vervangen met: Klipsch R-12SW (aangesloten met LFE, 80Hz crossover op receiver ingesteld)
Receiver: Marantz SR4500
Mediaspelers: Macbook Pro 2015, PlayStation 4, Raspberry Pi XMBC (niet aangesloten ATM)
TV: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart

Vraag 1: Op dit moment merk ik dat mijn subwoofer te krachtig is voor de rest van de set, ik wil dus graag de rest van mijn surround set upgraden. Ik zou dan starten met 2 zuilspeakers en een center speaker, mijn 2 surround speakers kunnen later nog wel i.v.m. hoge kosten. Is dit een goede optie van incrementeel verbeteren? (Aankooptips?)

Vraag 2: Mijn Marantz SR4500 vertoon wat kuren (kan niet meer uit met afstandsbediening, volumeknop voorop werkt niet meer) en heeft bovendien geen HDMI poorten waarvan ik gebruik kan maken. Zou het handig zijn om een nieuwe receiver aan te schaffen met HDMI poorten, nieuwe technologie die mijn set klaarmaakt voor de toekomst en overall gewoon een keer goed om te upgraden? (Zo ja, iemand tips?)

Vraag 3: Ik game en kijk Netflix via mijn PS4, aangesloten met HDMI op de TV en via een S/PDIF kabel op de receiver, zo krijg ik surround sound wat echt prachtig is. Nu zou ik ook graag films willen kijken met surround sound vanaf mijn macbook/raspberry pi. Ik krijg het alleen niet voor elkaar, ik heb dan namelijk HDMI aangesloten op mijn TV, vervolgens in AUDIO OUT een S/PDIF kabeltje naar mijn receiver, maar die ontvangt dan enkel stereo sound. Hoe krijg ik dit op surround?

Alle overige tips ontvang ik erg graag, het is echt heel leuk om alles te mogen ontdekken. Hopelijk heb ik dan zo meteen een prachtige set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je maakt het leven een stuk eenvoudiger met een moderne receiver. Daar sluit je alles op aan met hdmi, en dan 1 hdmi kabel naar tv. Dan heb je surround geluid en hoef je ook niet dubbel te schakelen van bron.

Vraag 1 kan bevestigend beantwoord worden. Voor surround speakers geldt dat de plaatsing kritischer komt dan het type speaker. Surrounds moet je vooral niet vlak naast je bank neerzetten maar ophangen zodat ze iets verder weg hangen. Je kan evt ook gebruik maken van 4 surround speakers, lekker 4 surroundjes ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Skaffapiraat schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:03:
Goeiedag mede-Tweakers,

Ik ben langzamerhand aan het beginnen met het maken van een goede thuisbioscoop voor het kijken van films, luisteren naar muziek en spelen van games. Ik heb een aantal vragen hierover.

Mijn huidige situatie:
Geluidsset: JBL SCS 178 5.0 set (subwoofer was defect dus vervangen met: Klipsch R-12SW (aangesloten met LFE, 80Hz crossover op receiver ingesteld)
Receiver: Marantz SR4500
Mediaspelers: Macbook Pro 2015, PlayStation 4, Raspberry Pi XMBC (niet aangesloten ATM)
TV: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart

Vraag 1: Op dit moment merk ik dat mijn subwoofer te krachtig is voor de rest van de set, ik wil dus graag de rest van mijn surround set upgraden. Ik zou dan starten met 2 zuilspeakers en een center speaker, mijn 2 surround speakers kunnen later nog wel i.v.m. hoge kosten. Is dit een goede optie van incrementeel verbeteren? (Aankooptips?)

Vraag 2: Mijn Marantz SR4500 vertoon wat kuren (kan niet meer uit met afstandsbediening, volumeknop voorop werkt niet meer) en heeft bovendien geen HDMI poorten waarvan ik gebruik kan maken. Zou het handig zijn om een nieuwe receiver aan te schaffen met HDMI poorten, nieuwe technologie die mijn set klaarmaakt voor de toekomst en overall gewoon een keer goed om te upgraden? (Zo ja, iemand tips?)

Vraag 3: Ik game en kijk Netflix via mijn PS4, aangesloten met HDMI op de TV en via een S/PDIF kabel op de receiver, zo krijg ik surround sound wat echt prachtig is. Nu zou ik ook graag films willen kijken met surround sound vanaf mijn macbook/raspberry pi. Ik krijg het alleen niet voor elkaar, ik heb dan namelijk HDMI aangesloten op mijn TV, vervolgens in AUDIO OUT een S/PDIF kabeltje naar mijn receiver, maar die ontvangt dan enkel stereo sound. Hoe krijg ik dit op surround?

Alle overige tips ontvang ik erg graag, het is echt heel leuk om alles te mogen ontdekken. Hopelijk heb ik dan zo meteen een prachtige set.
Welk deel van "klein" in Het Kleine vragentopic was niet duidelijk? :P

Voor vraag 1 en 2 zou ik een topic openen in CEA aangezien dat onder aankoopadvies valt. Al zijn speakers wel deels smaakafhankelijk. Al vraag ik me af of je er met afstellen niet komt om punt 1 op te lossen. Crossover lijkt me laag, maar ik heb de JBL set niet op het netvlies. Te krachtig kan je toch regelen via de volumeknop? Maar ik houd je niet tegen wat anders aan te schaffen ;) Upgraden in stappen is zeker mogelijk en wordt veel gedaan. De fronts zou ik ook als eerste aanpakken, daar haal je de meeste winst mee. Rear speakers zijn in veel films en games vooral voor de effecten.

Voor vraag drie hebben we meer informatie nodig. Waar gaat komt optische kabel vandaan? Van de Audio Out van de TV of van de bron? De TV kan wel eens de bepalende factor zijn, anders is het een setting in de software/laptop. Al los je veel op door Vraag 2 te doen. Alles met HDMI naar de receiver en that's it voor de audio.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 13-04-2018 18:12 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 22:09
Jag schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:09:
Je maakt het leven een stuk eenvoudiger met een moderne receiver. Daar sluit je alles op aan met hdmi, en dan 1 hdmi kabel naar tv. Dan heb je surround geluid en hoef je ook niet dubbel te schakelen van bron.

Vraag 1 kan bevestigend beantwoord worden. Voor surround speakers geldt dat de plaatsing kritischer komt dan het type speaker. Surrounds moet je vooral niet vlak naast je bank neerzetten maar ophangen zodat ze iets verder weg hangen. Je kan evt ook gebruik maken van 4 surround speakers, lekker 4 surroundjes ophangen.
Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga dan waarschijnlijk toch maar eerst een nieuwe receiver (zo rond de 500 euro) aanschaffen, het is zo allemachtig klooien met zo'n oud ding ondanks dat ik het menu al uit mijn hoofd ken... 8)7
FeaR schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:10:
[...]

Welk deel van "klein" in Het Kleine vragentopic was niet duidelijk? :P

Voor vraag 1 en 2 zou ik een topic openen in CEA aangezien dat onder aankoopadvies valt. Al zijn speakers wel deels smaakafhankelijk. Al vraag ik me af of je er met afstellen niet komt om punt 1 op te lossen. Crossover lijkt me laag, maar ik heb de JBL set niet op het netvlies. Te krachtig kan je toch regelen via de volumeknop? Maar ik houd je niet tegen wat anders aan te schaffen ;) Upgraden in stappen is zeker mogelijk en wordt veel gedaan. De fronts zou ik ook als eerste aanpakken, daar haal je de meeste winst mee. Rear speakers zijn in veel films en games vooral voor de effecten.

Voor vraag drie hebben we meer informatie nodig. Waar gaat komt optische kabel vandaan? Van de Audio Out van de TV of van de bron? De TV kan wel eens de bepalende factor zijn, anders is het een setting in de software/laptop. Al los je veel op door Vraag 2 te doen. Alles met HDMI naar de receiver en that's it voor de audio.
Ook ontzettend bedankt voor het antwoord en mijn excuses, ik zal voor de aankoopadviezen een topic starten in CEA. Zal waarschijnlijk bij Klipsch blijven, aangezien die mooi-ogende speakers hebben die goed klinken en niet te prijzig zijn voor een starter.

Vraag drie: Ik sluit mijn macbook pro aan via HDMI op poort 2 van de TV. De TV is met Audio Out aangesloten op de Receiver mbv een S/PDIF kabel. Ik laat deze vraag zitten, ik denk dat ik zelf moet gaan troubleshooten (issues die ik zo bedenk: check of film wel 5.1 audio uitzend, check of macbook wel 5.1 support, check of tv instellingen goed staan). De vraag was lui, excuus, ik ga eerst zelf aan de slag.

Off-topic, ik kijk nu filmpjes op youtube van AudioHolics (https://www.youtube.com/user/AudioholicsLIVE). Is dit kanaal aan te raden, of kent iemand hier een beter voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

TVs maken er vaak stereo van. Beter maak je een rechtstreekse audio verbinding tussen laptop en receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Wat zou er aan de hand kunnen zijn als ik geen geluid meer krijg vanaf mijn ps4 via bitstream en wel via pcm. De vorige keer dat ik de ps4 aanhad (3 uur geleden) werkte het feilloos en er sindsdien niks veranderd. Ps4 en marantz opnieuw opstarten had geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even de glazen bol erbij pakken. Een update van je PS4 of receiver waardoor een instelling anders is geworden.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 15-04-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Malt007 schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:36:
Wat zou er aan de hand kunnen zijn als ik geen geluid meer krijg vanaf mijn ps4 via bitstream en wel via pcm. De vorige keer dat ik de ps4 aanhad (3 uur geleden) werkte het feilloos en er sindsdien niks veranderd. Ps4 en marantz opnieuw opstarten had geen zin.
Marantz in een andere eq modus gezet? Met auto wil ie de pcm encoding detecteren en die heb je met bitstream niet.
En verder zgt mijn glazen bol dat je oren stuk zijn. Maar veel verder kom ik ook niet.

Er moet IETS vanderd zijn, enige verschil in het signaal is de encoding namelijk. Kun je ook pre ongeluk gedaan hebben of zoals hierboven aangegeven met een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Er is echt niks veranderd. Uitgezet, gaan eten en weer aangezet.

Daarnaast zijn er regelmatig updates van de playstation en dan blijven de instellingen gewoon hetzelfde. Hij stond ook niet op standby dus ook 100% zeker dat er geen update was. Marantz doet sowieso geen automatische updates.

[ Voor 64% gewijzigd door Malt007 op 15-04-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
The Eagle schreef op zondag 15 april 2018 @ 21:01:
[...]

Marantz in een andere eq modus gezet? Met auto wil ie de pcm encoding detecteren en die heb je met bitstream niet.
En verder zgt mijn glazen bol dat je oren stuk zijn. Maar veel verder kom ik ook niet.

Er moet IETS vanderd zijn, enige verschil in het signaal is de encoding namelijk. Kun je ook pre ongeluk gedaan hebben of zoals hierboven aangegeven met een update
Om hier nog even op terug te komen, na het testen van mijn mediaspeler op bitstream werkte het op de playstation ook ineens weer. Die marantz heeft een hoop kuren, al sinds het begin. Volgende keer een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Ben bezig om mijn huidige 5.1 te upgraden naar een 7.1.4 indien mogelijk :) Nu is het probleem dat de ruimte waar ik deze set in wil plaatsen, niet de mogelijkheid heeft om de luisterpositie centraal te zetten. Met andere woorden, de bank komt tegen de achtermuur aan, waardoor ik geen back speakers kan plaatsen. Welke alternatieven / opties zijn er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Back speakers vrijwel haaks op je bank? Echt geluid van achteren ga je dan missen natuurlijk.
Altrnatief: bank op een andere positie en een stoel midden in de kamer, oftewel je zithoek aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@kariem112 Mijn backspeakers zitten aan de muur waar de bank ook tegenaan staat. Een cm of 20 / 30 boven oorhoogte. Werkt prima hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OszBsCym12l3xVpRGXpnkcNj/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Jorgen schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:05:
@kariem112 Mijn backspeakers zitten aan de muur waar de bank ook tegenaan staat. Een cm of 20 / 30 boven oorhoogte. Werkt prima hier.

[afbeelding]
Zoiets zou het worden inderdaad. Het alternatief om de bank te verplaatsen is helaas niet mogelijk :( .. speakers aan de muur dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik zou de surrounds wel hoger hangen. En dan vier speakers verdeeld over de achtermuur, en richten richting luisterpositie (anders heb je kans dat reflectie via voorwand gaat overheersen en het surround beeld verstoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jag schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:16:
Ik zou de surrounds wel hoger hangen. En dan vier speakers verdeeld over de achtermuur, en richten richting luisterpositie (anders heb je kans dat reflectie via voorwand gaat overheersen en het surround beeld verstoort).
Waarom bij een 7.1.4 de backspeakers niet net zoals ik gedaan heb en dan de zijspeakers of een stuk verder naar buiten, of aan de zijwanden? Dan heb je (vanzelfsprekend het meest in de 2e opstelling) ook gewoon alles vanaf de goede kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:30
Ik heb vorig jaar in Parijs een demo kunnen meepikken van de Devialet Phantom
pricewatch: Devialet Phantom Silver (Wit, Zilver)

Nu ben ik al aan het sparen om zo'n speaker in huis te halen.
Waarom ? Het geluid tijdens de demo was impressionant. Ook is deze compact en gemakkelijk te gebruiken.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of eventueel een beter alternatief aanraden ?
(hopelijk is dit hier de juiste plaats voor mijn vraag)

[ Voor 5% gewijzigd door Boermansjo op 24-04-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor zover ik weet heeft alleen @tim_b deze. Maar gooi de term devialet even door de search en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:10

TTLCrazy

Listen to Frankie

Jorgen schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:05:

[afbeelding]
Welke speakers zijn dit ? Ik ben al en tijdje op zoek naar kleine surrounds welke je op zo'n zelfde plek kan ophangen en dit ziet er wel goed uit zo.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten1337
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-07 14:52
Aangezien ik niet veel ken van audio, hoop ik hier te weten te komen naar wat ik moet zoeken.

Wat ik hoop te vinden is een radio voor in mijn TV kast in de woonkamer maar wel met enkele mogelijkheden.
- Standaard radio
- Als er bezoek is moeten ze met hun smartphone liedjes kunnen toevoegen aan de afspeellijst.
- Hij moet muziek kunnen afspelen in andere kamers (geen mogelijkheid om kabels te leggen dus via Wifi?). Ik heb nog geen extra boxen dus ik hoop dat er set bestaat.
- Elke kamer moet gemakkelijk afzonderlijk aan/uit gezet kunnen worden.

Ik ben geen audiofiel dus de kwaliteit is minder belangrijker dan de prijs.Kan dit gewoon gedaan worden met gelijk welke internradio en extra boxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

TTLCrazy schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:48:
[...]

Welke speakers zijn dit ? Ik ben al en tijdje op zoek naar kleine surrounds welke je op zo'n zelfde plek kan ophangen en dit ziet er wel goed uit zo.
Focal DĂ´me Flax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Maarten1337 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:45:
Aangezien ik niet veel ken van audio, hoop ik hier te weten te komen naar wat ik moet zoeken.

Wat ik hoop te vinden is een radio voor in mijn TV kast in de woonkamer maar wel met enkele mogelijkheden.
- Standaard radio
- Als er bezoek is moeten ze met hun smartphone liedjes kunnen toevoegen aan de afspeellijst.
- Hij moet muziek kunnen afspelen in andere kamers (geen mogelijkheid om kabels te leggen dus via Wifi?). Ik heb nog geen extra boxen dus ik hoop dat er set bestaat.
- Elke kamer moet gemakkelijk afzonderlijk aan/uit gezet kunnen worden.

Ik ben geen audiofiel dus de kwaliteit is minder belangrijker dan de prijs.Kan dit gewoon gedaan worden met gelijk welke internradio en extra boxen?
Vanwege deze eis kom je uit bij een merk a la Sonos of Heos. Wil je de TV er ook op aansluiten? Dan kom je uit bij een soundbar van deze merken of een streaming-versterker, waarbij de Heos geschikter is dan de Sonos ivm het ontbreken van optical in bij Sonos. Let wel op dat je op deze versterkers dus nog traditionele hifi-speakers aan moet sluiten. Nadeel is dus dat je die nog extra moet aanschaffen, voordeel is dat het geluid al snel beter wordt dan van een soundbar. Persoonlijk zijn er naar mijn mening maar weinig soundbars die zonder subwoofer een vol geluid geven, dus voor bijvoorbeeld Sonos zit je dan al aan de ~1300 euro.

Noot: Deze systemen hebben geen standaard radio zoals FM of kabel, maar internetradio. Verschil? Geen ruis en meer keus :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@krentenbol: je kunt natuurlijk ook prima nog een gewone receiver van Denon of Marantz kopen (beide ondersteunen HEOS in de hogere modellen) of bijv van Yamaha (MusiCast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Jorgen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:09:
@krentenbol: je kunt natuurlijk ook prima nog een gewone receiver van Denon of Marantz kopen (beide ondersteunen HEOS in de hogere modellen) of bijv van Yamaha (MusiCast).
Dat klopt, maar dan zit je, op dit afgaande, met meer functionaliteit dan je nodig hebt. Zo'n receiver neemt ook meer ruimte in dan een Heos Amp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim_b
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 12:39
Boermansjo schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:16:
Ik heb vorig jaar in Parijs een demo kunnen meepikken van de Devialet Phantom
pricewatch: Devialet Phantom Silver (Wit, Zilver)

Nu ben ik al aan het sparen om zo'n speaker in huis te halen.
Waarom ? Het geluid tijdens de demo was impressionant. Ook is deze compact en gemakkelijk te gebruiken.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben of eventueel een beter alternatief aanraden ?
(hopelijk is dit hier de juiste plaats voor mijn vraag)
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.cc/ny86f9ui3/IMG_1106.jpg

Ik heb hier inderdaad thuis 2 silver phantom´s staan. Geluid is subliem, aansluitmogelijkheden wat minder. Net zoals sonos heeft het alleen een optische aansluiting. Op elke phantom 1, en op de dialog 1, dus in totaal 3 optische aansluitingen. Daarnaast speelt het alles vanaf Airplay, Bluetooth, Upnp, spotify, tidal etc. Het enige echte minpunt voor mij is het gebrek aan mogelijkheden om uit te breiden, het is niet zomaar als fronts te gebruiken in een bestaand setup, of 2 back speakers toe te voegen om een surround systeem te maken. Nog steeds geen seconde spijt van de aankoop gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Ik wil graag mijn surround-opstelling van 5.1 upgraden naar een opstelling met hoogtespeakers. De speakers die ik nu gebruik zijn van JBL (Studio L-series), maar ik kan alleen in de VS plafondspeakers vinden van JBL en ik wil graag dezelfde klankkleur houden.

Heeft iemand ervaring met een ander merk speakers die dichtbij de klankkleur van JBL komt en die in het plafond geplaatst kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aangenomen dat je de boel toch met audissey oid inregelt, boeit die klankkleur toch vrij weinig? Dat verandert door gebruik van de eq toch. Bovendien zijn heights effectspeakers...vraag me af hoeveel je daar uberhaupt van gaat horen qua merkverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Effectspeakers maken weinig uit voor de klankkleur inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightynr1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-01-2019
Op zich ook wel logisch. Bedankt voor jullie reacties. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:47
Ik ga morgen kijken naar een 5.1 set van B&W. Het gaat hier om de volgende configuratie:

2x DM305
1x CC3 center
2x LM1
1x ASW600 subwoofer

Wat denken jullie hiervan? Ik ga een Yamaha V575 gebruiken om de boel aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

peligro2k schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:45:
Ik ga morgen kijken naar een 5.1 set van B&W. Het gaat hier om de volgende configuratie:

2x DM305
1x CC3 center
2x LM1
1x ASW600 subwoofer

Wat denken jullie hiervan? Ik ga een Yamaha V575 gebruiken om de boel aan te sturen.
Ik zou niet alleen kijken, maar ook luisteren :+

Meer serieus: geluid is heel persoonlijk. Als jij de speakers mooi vindt klinken, dan is het nog goed? Eventueel kan je ze vergelijken met wat andere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Jorgen schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:34:
[...]

Ik zou niet alleen kijken, maar ook luisteren :+

Meer serieus: geluid is heel persoonlijk. Als jij de speakers mooi vindt klinken, dan is het nog goed? Eventueel kan je ze vergelijken met wat andere speakers.
Helaas zijn de speakers niet te beluisteren... Hij heeft zijn versterker niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zelf meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Helaas heb ik die van mij momenteel niet beschikbaar om mee te nemen. Opzich als alles er netjes uit ziet en de verkoper normaal overkomt kan ik het risico wel nemen toch? Ik zou er 250,- voor moeten neerleggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

peligro2k schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:38:
[...]

Helaas heb ik die van mij momenteel niet beschikbaar om mee te nemen. Opzich als alles er netjes uit ziet en de verkoper normaal overkomt kan ik het risico wel nemen toch? Ik zou er 250,- voor moeten neerleggen..
Het is in ieder geval niet heel duur voor die set van wat ik online zo vind. Is het een bekende? Want dan zou ik het wel doen. Anders is kopen zonder luisteren wel gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Krentenbol schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 08:13:
[...]

Het is in ieder geval niet heel duur voor die set van wat ik online zo vind. Is het een bekende? Want dan zou ik het wel doen. Anders is kopen zonder luisteren wel gevaarlijk.
Uiteindelijk heb ik de set toch gekocht. Hopelijk is alles in orde, en anders heb ik pech. Voor 250 euro alles bij elkaar, inclusief bekabeling een super deal denk ik. Alleen de subwoofer gaat op Marktplaats al voor 300 euro los.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/l5sua1scr1ljkd4/54782433219__6C80FF43-BDC0-40EA-BCBD-433E030571F1%20copy.jpg?raw=1

Ik wil de komende week verder met mijn home theater setup in mijn nieuwe woning. Hier heb ik een aparte kamer voor 'gereserveerd' van 2.7m bij 5.5. Hoe zouden jullie de setup doen? Uiteraard zou ik graag 5.1 geluid hebben bij zowel het kijken van een film op de beamer, als op de tv. Dan zouden deze dus op dezelfde plek moeten staan.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/l80z0sulaklr7kp/Screen%20Shot%202018-05-14%20at%2013.16.09.png?raw=1

of

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/fel59j00ygemxlb/Screen%20Shot%202018-05-14%20at%2013.15.37.png?raw=1

[ Voor 12% gewijzigd door peligro2k op 14-05-2018 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Mooie deal volgens mij. Optie b is natuurlijk het mooiste voor het geluid. Als je toch een aparte kamer hebt, kun je er later een 7.4.1 (Atmos) opstelling van maken. Bekijk dan ook Het grote akoestiek topic

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Sowieso optie twee. Ik hoop voor je dat alles in orde is. Dan heb je echt een goede deal gesloten inderdaad :) En zo niet, kom je er ook niet zo zelfvoldaan bij te staan als op het plaatje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
[b][message=55194637,noline]Krentenbol En zo niet, kom je er ook niet zo zelfvoldaan bij te staan als op het plaatje :+
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flatsbats
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-01-2023
Sinds een paar maanden heb ik een Philips 4K tv (50PUS6262/12). De RCA L/R audio poorten op de achterkant werken niet met mijn versterker. Ik gebruik dus de hoofdtelefoonaansluiting met een 3.5mm to RCA kabeltje. Klinkt op zich prima maar er zit een merkbare en zeer irritante vertraging in het geluid. Vooral merkbaar met closeups e.d. De hoofdtelefoonaansluiting kun je niet met het menu van de tv vertragen of versnellen. Daarnaast kan ik het volume niet met de tv regelen en moet ik dat dus met de versterker doen waar ik geen afstandsbediening van heb.

Wat ik dus eigenlijk wil, is een soort splitter of converter die AL het geluid van de tv van optisch of HDMI omzet naar analoog. Dit omdat ik ook de ingebouwde Netflix app van de tv gebruik en als ik dit niet zou doen, zou ik van de bron af splitten. Mijn vraag is dan ook, iemand ervaring met die apparaatjes en tips welke te kopen en niet te kopen? Mijn TV heeft trouwens ook HDMI ARC, mocht ik hier nog iets aan hebben.

Thanks alvast van deze leek :9

Mijn setup is als volgt:

TV Input:
Ziggo Horizonbox (HDMI)
Apple TV (HDMI)

TV output:
Versterker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

flatsbats schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:53:
Sinds een paar maanden heb ik een Philips 4K tv (50PUS6262/12). De RCA L/R audio poorten op de achterkant werken niet met mijn versterker.
De rode en witte RCA zijn dan ook ingangen voor bij bij de Component In en geen uitgangen :P Zonder verdere vermelding van welke versterker je hebt is er niets te zeggen of je iets hebt aan HDMI ARC of niet. Wat sowieso zal werken is een DAC om van S/PDIF Out van de TV naar een analoog signaal te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 17-05-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flatsbats
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-01-2023
FeaR schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:09:
[...]

De rode en witte RCA zijn dan ook ingangen voor bij bij de Component In en geen uitgangen :P Zonder verdere vermelding van welke versterker je hebt is er niets te zeggen of je iets hebt aan HDMI ARC of niet. Wat sowieso zal werken is een DAC om van S/PDIF Out van de TV naar een analoog signaal te gaan.
Dat verklaart een hoop 8)7 Met recht een leek.

Ik heb een Denon DRA-435R, kreng uit de jaren negentig. https://goo.gl/images/16vKKa

Nog even als aanvulling:
Hier de aansluitingen op m'n tv: https://goo.gl/images/Gu7fiV

En hier (excuus voor deze link maar zo is ie nou eenmaal) m'n setup:
https://www.draw.io/?ligh...X1UzYz25FJeubx31e43aXzH8D

[ Voor 60% gewijzigd door flatsbats op 17-05-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Hoe krijgen jullie de dames overtuigd dat een goeie 5.1 set of soudbar met basje toch echt veel beter is dan de standaard tv speakertjes? Kan goed geluid sinds Mn bose queitcomfort ii’s flink waarderen maar vrouwlief moet er niks van weten

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

OverloadOfRed schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:12:
Hoe krijgen jullie de dames overtuigd dat een goeie 5.1 set of soudbar met basje toch echt veel beter is dan de standaard tv speakertjes?
Waarom moet zij daarvoor overtuigd worden? Gewoon kopen. Zij koopt toch ook aan de lopende band schoenen, jurkjes en andere meuk? Ieder z'n hobby.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Exirion schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Waarom moet zij daarvoor overtuigd worden? Gewoon kopen. Zij koopt toch ook aan de lopende band schoenen, jurkjes en andere meuk? Ieder z'n hobby.
En 👗 zijn 😍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

OverloadOfRed schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:12:
Hoe krijgen jullie de dames overtuigd dat een goeie 5.1 set of soudbar met basje toch echt veel beter is dan de standaard tv speakertjes? Kan goed geluid sinds Mn bose queitcomfort ii’s flink waarderen maar vrouwlief moet er niks van weten
Om vergeving vragen is makkelijker dan om toestemming ;)

Maar zonder gekheid: ff meenemen naar een hifi zaak en laten luisteren met haar favoriete muziek. Dan ben je snel overtuigd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The Eagle schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:11:
[...]

Maar zonder gekheid: ff meenemen naar een hifi zaak en laten luisteren met haar favoriete muziek. Dan ben je snel overtuigd :)
Als zij niet overtuigd wil worden dan zal ze geen verschil horen. Of ze hoort het wel maar ze vindt het toch teveel geld - of wat haar argument ook maar mag zijn. Overtuigen begint met de bereidheid om overtuigd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je kunt het iig proberen. EN werkt het niet dan is om vergeving vragen nog altijd makkelijker dan om toestemming.
Apart from that: grow a pair ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

downtime schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:24:
[...]

Als zij niet overtuigd wil worden dan zal ze geen verschil horen. Of ze hoort het wel maar ze vindt het toch teveel geld - of wat haar argument ook maar mag zijn. Overtuigen begint met de bereidheid om overtuigd te worden.
Denk idd dat dit het is. Moet misschien maar even wachten aangezien een nieuwe pc á la €1000 en een tuinrenovatie rekening van een paar duizendjes net op de deurmat is gevallen ga ik maar even wachten tot er weer wat budget is :P

Voor de mensen die zeggen gewoon kopen: lol. Ben altijd zo opgevoed dat je beslissingen niet alleen neemt als je getrouwd bent maar met z'n 2. Ben niet zo van de "ik wil het dus ik doe wat ik wil" mentaliteit, kom je nergens mee. :+

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:30
Afgelopen weekend de Bowers & Wilkins 706 S2 geluisterd. Heel fijn in het hoog en mid, maar laag viel mij tegen. Was bijna niet aanwezig.

Daarna de Bowers & Wilkins 683 S2 vloerstaanders geluisterd. Klonk al een stuk beter, maar ik mis nog steeds de echte 'kick'.

Beide geluisterd met een NAD 368 versterker.

Twijfel dus nu... ligt dit aan de speakers of schiet deze amp gewoon tekort?

Zit daarnaast nu te kijken naar een NAD C326BEE. Die heb ik met een set Mission boekenplank speakers gehoord en dat klonk erg lekker. Die had wel echt een strakke laag weergave.

Lastig hoor, dat HiFi spul :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

PdeBie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:51:
Twijfel dus nu... ligt dit aan de speakers of schiet deze amp gewoon tekort?
Ik gok eerder de speakers dan de versterker. Maar nog meer gok ik op de plaatsing dan wel de akoestiek indien de speakers wel laag weer zouden moeten kunnen geven. Ik heb al lang geen B&W meer gehoord dus durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe het laag klinkt en voelt is extreem afhankelijk van de vorm en grootte van de ruimte. Dus je kunt uit zo'n luistersessie eigenlijk geen conclusie over laagweergave maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle92
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik heb een Denon x4400h met daaraan 2x Focal aria 926 die 8ohm zijn. Als surround heb ik 2x Focal Dome Flax welke ook 8ohm zijn.

Nu wil ik een center kopen maar de meeste zijn te groot voor mijn tv meubel.
Een Dali Zensor Pico Vokal is een kleine compacte center welke wel in mijn meubel past, maar deze speaker 6ohm.

Mijn vraag is nu kan dit gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ja dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle92
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-11-2024
Bedankt voor het antwoord, kan ik mooi op zoek naar iets passends

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jelle92 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:58:

Mijn vraag is nu kan dit gewoon?
Wel de instellingen naderhand even nalopen. De Dali is een stuk minder gevoelig dan de Focal Aria die je als front gebruikt. Ik denk dat je het center kanaal dus wel een (fikse) boost wilt geven.

Zoals gezegd kan je weerstand en dergelijke vergeten. De Focal zijn ook niet 8 Ohm, speakers fluctueren over het gehele bereik, de Focal tot onder de 3 Ohm in het laag. Maar met de vermogens die in de gemiddelde huiskamer worden gebruikt is dat allemaal te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
JvS schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:35:
Hoe het laag klinkt en voelt is extreem afhankelijk van de vorm en grootte van de ruimte. Dus je kunt uit zo'n luistersessie eigenlijk geen conclusie over laagweergave maken
Heb de boekenplank speakers geluisterd in de winkel van Hifi Klubben Utrecht en de vloerstaanders in hun afgesloten luisterruimte. Vooral bij die laatste verwacht ik eigenlijk dat de speakers op z’n best moeten klinken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PdeBie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:30:
[...]

Heb de boekenplank speakers geluisterd in de winkel van Hifi Klubben Utrecht en de vloerstaanders in hun afgesloten luisterruimte. Vooral bij die laatste verwacht ik eigenlijk dat de speakers op z’n best moeten klinken.
Ik snap dat je dat zou verwachten. Maar toch is dat niet hoe het werkt met laagweergave (of uberhaupt met inrichting van een luisterruimte, met het liefst heel veel speakers erin). Je mag me geloven of niet. Maar speakers beoordelen op laagweergave in willekeurig welke luisterruimte dan ook, is zinloos om de laagprestaties thuis te beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Simpel voorbeeld: zoals een kofferbak een klankkast kan vormen voor een sub in de auto, kan een huiskamer dat ook voor een normale sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dan moeten we maar een keer kijken of we die speakers thuis kunnen beoordelen. :)
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

PdeBie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:47:
Dan moeten we maar een keer kijken of we die speakers thuis kunnen beoordelen. :)
Thanks.
Dat is natuurlijk het ideale geval. Maar persoonlijk vind ik ook dat de 6- en 7-serie van B&W niet per se veel laag hebben. Maar het laag wat de 7-serie heeft, is dan wel weer lekker strak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Morgen ga ik in ieder geval nog een set Monitor Audio Bronze 2 speakers beluisteren (i.c.m. dezelfde versterkers). En van die zaak weet ik dat thuis luisteren een mogelijkheid is. Dus ga dat ook zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1tch
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-11-2023
Hallo iedereen,

Buiten op mijn terras ga ik 2 speakers installeren.
Hiervoor heb ik audio kabel lopen over mijn plat dak, in totaal zo een 20 meter lang per kanaal (stereo).
Hiervoor heb ik 6mm2 audio kabel gebruikt die ik nog had liggen, namelijk https://www.bol.com/nl/p/...sparant/9200000043763328/.
Nu veronderstel ik dat deze kabel niet echt van heel hoge kwaliteit is, en na wat leeswerk begrijp ik dat dit voor slechte kwaliteit geluid kan zorgen... zeker op die lange afstand.
Gaat dit merkbaar zijn ? Ik ben zeker geen audiofiel, maar kan wel genieten van een goeie geluidskwaliteit... en het zou zonde zijn van de speakers.

De kabels ga ik aansluiten op Bowers & Wilkins CCM362 speakers, gezien deze weersbestendig zijn.
Al komen de speakers niet in contact met water.

Graag zou ik de speakers aansluiten op een Chromecast audio.
Hiervoor zou ik nog een simpele versterker nodig hebben, maar ik vind er maar tot max 50Watt.
Bestaan dit type versterkers die ik kan aansluiten op mijn chromecast audio en het nodige vermogen kan leveren ?
Ik heb al wel bijvoorbeeld de SMSL SA-98E gevonden , maar die doet maar 65Watt per kanaal, terwijl die speakers 80 Watt zijn (of is dat misschien 80 Watt per paar?).
Ik denk dat 65 Watt al genoeg is maar ik weet niet of ik de versterker kan beschadigen indien die niet genoeg kan leveren.

Alvast bedankt voor de hulp !

[ Voor 11% gewijzigd door M1tch op 22-05-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Nu online
Max 50 watt lijkt me meer dan genoeg voor deze speakers. Of woon je zo afgelegen dat je er een disco van kan maken? Als je een goedkope oplossing wil kun je "gewoon" een klasse-d hifi-versterker van aliexpress laten komen.
Die 6mm2 zijn ook prima als je het hebt liggen, voor zover het geen overkill is. Het is CCA-kabel, wat wil zeggen dat het aluminium aders zijn met een dun laagje koper. De geleiding is iets minder dan puur koper, maar ik geloof er geen bal van dat je dat hoort. Zeker op die dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1tch
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-11-2023
Ok, super ! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16:03
Zullen de buren blij mee zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:16
Ik heb een vreemd fenomeen met mijn subwoofers. De subs staan altijd in stand by en als er signaal is gaan ze aan. Nu kwam ik vanavond thuis en zag dat beide woofers aan stonden. En dat zonder signaal. Iemand enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 09:41
Ik heb nu Dali Zensor 5 speakers. Wanneer ik overga naar Dali Opticon 6 zal ik dan buiten het feit dat ze beter klinken ook automatisch een harder geluid krijgen? Dus wanneer ik mijn volume op -20 db heb en direct zou kunnen overschakelen naar de Opticons zal het dan harde klinken? De gevoeligheid ligt iets hoger van de Opticon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nieuwe speakers betekent meestal opnieuw inregelen met Audissey en die zal eea weer gelijk trekken vermoed ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ramosbeton schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:35:
De gevoeligheid ligt iets hoger van de Opticon
1 dB, van 88,0 naar 89,0 dB/m. Als je één op één wisselt (dus zonder een Audyssey, MCACC, ARC, etc die het referentieniveau gelijk trekt) dan heb je in theorie harder geluid. In de praktijk zal je een dergelijke stap niet merken omdat je die ene Watt waarbij deze opgave gemeten wordt wellicht al niet gebruikt. Plus dergelijke verhogingen van enkele dB's zijn (haast) niet waarneembaar voor het menselijk oor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:42
Ik heb nog wel een interessante (kleine) subwoofer vraag,

Wat zouden jullie doen als je moest kiezen tussen het volgende: 1x 15 inch tot 18hz of 2x 12 inch tot 29hz

1x15 of 2x12 (2 losse subs dus)kosten evenveel in dit geval en primair gebruik is films/games op een kamer van 5,5x3,7mtr

:) ben benieuwd wat jullie meningen zijn

Edit: de luister positie bestaat uit 1 riante 2 persoonsbank ;)

[ Voor 11% gewijzigd door LuisjeNL op 23-05-2018 21:52 ]

Lichtpuntje...

Pagina: 1 ... 46 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6