Zolang je geen geluid op gaat nemen terwijl je wat afspeelt, zal dat wel allemaal gelul in de marge zijn. Digitaal is digitaal. Wanneer er analoog in of uit gaat, wordt het een ander verhaal.Solstice_NL schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:16:
[...]
Oke, duidelijk!
Zou een duurdere kaart nog wel veel verschil maken qua geluidskwaliteit of is dat alleen voor de audiofielen?
Ik heb nogal de neiging om 'goed spul' te willen kopen zegmaar. Kan lastig zijn
Oke, maar hoe zit het dan met de recencies die ik lees van de Soudblaster Z...PageFault schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:05:
[...]
Zolang je geen geluid op gaat nemen terwijl je wat afspeelt, zal dat wel allemaal gelul in de marge zijn. Digitaal is digitaal. Wanneer er analoog in of uit gaat, wordt het een ander verhaal.
Daar lees ik veelal dat mensen écht mooier geluid ervaren dan met de onboard kaart.
Of zit dat gehoor tussen de oren?
Ik weet verder niet wat voor hardware ze daar weer aangekoppeld hebben overigens, dat zal het dan wel zijn.
Het is uiteindelijk toch de Creative Soundblaster Z geworden. Ziet er goed uit, goede reviews en hij kwam met een kekke microfoon. Aangezien de mijne met pensioen mocht kwam dit goed uit.
Moet zeggen dat het nu met mijn headset al beter klinkt dan eerder. Later deze week mijn surround set ophangen en aansluiten, ben benieuwd.
Allen bedankt voor de reacties!
Solstice out.
Moet zeggen dat het nu met mijn headset al beter klinkt dan eerder. Later deze week mijn surround set ophangen en aansluiten, ben benieuwd.
Allen bedankt voor de reacties!
Solstice out.
Heeft iemand een aanrader voor 2 boxen zonder subwoofer om muziek mee te luisteren? Deze muziek is o.a. hip-hop, metal en techno. Vanalles dus. Dus mij lijkt het dan ook handig dat er een draaiknop op zit om de bass hoger en lager te zetten, hetzelfde geldt voor de treble.
Budget is 100 euro, uiterlijk zo'n 140 euro.
Ze komen naast mijn monitor te staan en worden aangesloten op mijn pc.
Alvast bedankt.
Edit: Het liefst zwart.
Alvast bedankt.
Edit: Het liefst zwart.
[ Voor 3% gewijzigd door Jeanke117 op 16-03-2017 23:07 ]
Zie de TW: hier geen aankoopadvies, daar hebben we CEA voor. Al is een post in deze vorm niet voldoende. Op GoT verwachten we een vorm van eigen inzet en dat is niet een budget posten en wachten op suggesties.Jeanke117 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 23:02:
Heeft iemand een aanrader voor 2 boxen zonder subwoofer om muziek mee te luisteren? Deze muziek is o.a. hip-hop, metal en techno. Vanalles dus. Dus mij lijkt het dan ook handig dat er een draaiknop op zit om de bass hoger en lager te zetten, hetzelfde geldt voor de treble.
Alvast bedankt.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Oké duidelijk. Ik wou alleen even kijken of iemand tevreden is met een speakerset met dat budget.FeaR schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 23:08:
[...]
[MBR]Zie de TW: hier geen aankoopadvies, daar hebben we CEA voor. Al is een post in deze vorm niet voldoende. Op GoT verwachten we een vorm van eigen inzet en dat is niet een budget posten en wachten op suggesties. [/]
Maar helaas. Ik begrijp het wel, stiekem
Audiofanaten,
Ik ben al even gebeten met de microbe, en het lijkt erop dat ik momenteel voldoende budget heb om eindelijk eens wat zaken aan te kopen. Enkel ben ik nog aan het twijfelen welke opstelling ik zal gebruiken.
Ik zie momenteel enkel mensen die het volgende toepassen :2.0 / 5.1 & 7.1
Echter zit ik momenteel met het idee om een 3.0 toe te passen in de vorm van: 2front + 1 mid speaker. Wordt dit nooit toegepast? Of ben ik dit gewoon nog niet tegengekomen?
Ik ben al even gebeten met de microbe, en het lijkt erop dat ik momenteel voldoende budget heb om eindelijk eens wat zaken aan te kopen. Enkel ben ik nog aan het twijfelen welke opstelling ik zal gebruiken.
Echter zit ik momenteel met het idee om een 3.0 toe te passen in de vorm van: 2front + 1 mid speaker. Wordt dit nooit toegepast? Of ben ik dit gewoon nog niet tegengekomen?
Placebo effect, als in... Ik heb xx euro's uitgegeven, dus ik moet dat voor mijzelf recht geluld krijgenSolstice_NL schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:09:
[...]
Oke, maar hoe zit het dan met de recencies die ik lees van de Soudblaster Z...
Daar lees ik veelal dat mensen écht mooier geluid ervaren dan met de onboard kaart.
Of zit dat gehoor tussen de oren?![]()
Ik weet verder niet wat voor hardware ze daar weer aangekoppeld hebben overigens, dat zal het dan wel zijn.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Ik heb tot half deze week bijna 5 jaar een 3.0 opstelling gehad. Niets mis mee naar mijn mening. Zeker in film is de toevoeging van een center speaker aan een 2.0 setup een grote toevoeging.Rubberen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:21:
Audiofanaten,
Ik heb in mijn huidige woonst gewoon niet de mogelijkheid om rear speakers te plaatsen...
Het enige wat deze week veranderd is dat ik van de 3.0 opstelling een 3.1 opstelling gemaakt heb. Een goeie sub doet wel wonderen!
Dus om op jou vraag te antwoorden: naar mijn mening niks mis met een 3.0 oplossing!
Morgen komt mijn nieuwe aanwinst binnen, de Yamaha Ysp-2500.
Online kan ik niet vinden of er verschil zit in de manier van aansluiten, jullie enig idee?
Sluit ik de ps4 en KPN decoder aan op de Yamaha of rechtstreeks op de tv? Momenteel zit het rechtstreeks op de tv met een optische kabel naar een 2.1 LG setje.
Online kan ik niet vinden of er verschil zit in de manier van aansluiten, jullie enig idee?
Sluit ik de ps4 en KPN decoder aan op de Yamaha of rechtstreeks op de tv? Momenteel zit het rechtstreeks op de tv met een optische kabel naar een 2.1 LG setje.
Vraag ik me af waarom je naar 3.0 wilt?Rubberen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:21:
Audiofanaten,
Wat is de reden waarvoor je voor 3.0 wil gaan en niet 5.x of 3.1?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Verwijderd
Heeft er hier iemand ervaringen met meetmicrofoons en het equalizen daarmee? Ik ben benieuwd of dat de moeite waard is.
Ja. Altijd, want het regelt de afstelling tov de akoestiek van de kamer in. Wordt niet voor niks meegeleverd met de meeste receivers. Met het handje icm software kan ook, is nog beterr maar wel bewerkelijker.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dit is nog een beetje een algemene vraag. Je zou eens in Het grote akoestiek topic kunnen lezen.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:47:
Heeft er hier iemand ervaringen met meetmicrofoons en het equalizen daarmee? Ik ben benieuwd of dat de moeite waard is.
Maar in het kort komt het erop neer dat meten en corrigeren in het laag (tot ongeveer 150Hz) zeker zinnig is. En daarboven dat je minder met een EQ kan oplossen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 19-03-2017 14:54 ]
Verwijderd
Als het bij receivers met die brakke microfoons de moeite is, dan zal het met een echte mic zeker de moeite zijn. Thanks, ik ga eens kijken of ik er geld tegenaan wil gaan gooienThe Eagle schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:17:
Ja. Altijd, want het regelt de afstelling tov de akoestiek van de kamer in. Wordt niet voor niks meegeleverd met de meeste receivers. Met het handje icm software kan ook, is nog beterr maar wel bewerkelijker.
Ik heb geen last van bonkend laag, misschien zelfs een gebrek. Maar daarboven heeft het geen zin?Jag schreef op zondag 19 maart 2017 @ 10:40:
[...]
Dit is nog een beetje een algemene vraag. Je zou eens in \[url=Het grote akoestiek topic]her grote akoestiek topic[/urll] kunnen lezen.
Maar in het kort komt het erop neer dat meten en corrigeren in het laag (tot ongeveer 150Hz) zeker zinnig is. En daarboven dat je minder met een EQ kan oplossen.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 14:27 ]
Hoe weet jij nou dat die meegeleverde mic brak is? Je moet gewoon vooral het juiste type microfoon hebben. Die hoeven helemaal niet duur te zijn. Bij miniDSP hebben ze een usb mic die geschikt is om mee te meten, zelfs met calibratie file erbij link.
Maar bovenal moet je jezelf inlezen op het onderwerp, anders is het moeilijk om te begrijpen wat je meet en wat er allemaal gebeurt in een ruimte met het geluid. Dan heeft willekeurig aan een EQ trekken namelijk niet zoveel zin.
Maar bovenal moet je jezelf inlezen op het onderwerp, anders is het moeilijk om te begrijpen wat je meet en wat er allemaal gebeurt in een ruimte met het geluid. Dan heeft willekeurig aan een EQ trekken namelijk niet zoveel zin.
timovd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:15:
Wat is de reden waarvoor je voor 3.0 wil gaan en niet 5.x of 3.1?
Ik lees vaak dat een 5.1 opstelling een fantastische ervaring is voor films, maar minder voordelig is als je ook muziek afspeelt.
Momenteel hebben mijn ouders een 5.1 bose installatie, waar ik ervaar dat de rear speakers voor mij niet echt een meerwaarde zijn. Ook moet je perFect zitten om het geluid optimaal te ervaren, wat moeilijk is aangezien ik vaak met meerdere mensen een film bekijk. Daaraan gelinkt wil ik er dan ook niet in investeren, omdat zoals reeds gezegd ik het geen meerwaarde vindt.
Momenteel opteer ik dus een 3.0 opstelling eventueel met een sub bij. Dat zal afhangen van wat ik vind van de lage tonen bij de 3.0 opstelling.
Muziek luister ik dan ook gewoon in stereo, filmpjes gaan via 9.0. Via dezelfde receiver en speakers.Rubberen schreef op maandag 20 maart 2017 @ 02:19:
[...]
Ik lees vaak dat een 5.1 opstelling een fantastische ervaring is voor films, maar minder voordelig is als je ook muziek afspeelt.
Gaat prima. Je hoeft niet constant alle luidsprekers te gebruiken
Nickname does not reflect reality
Ben zelf geen liefhebber van surround. Meer interesse in de film dan het geluid. Omdat ik een paar flinke luidsprekers heb, is zelfs de SUB de deur uit, en de beleving bij film is met 2.0 meer dan prima, zeker als ik redelijk in het midden voor de TV zit.Rubberen schreef op maandag 20 maart 2017 @ 02:19:
[...]
[...]
Momenteel hebben mijn ouders een 5.1 bose installatie, waar ik ervaar dat de rear speakers voor mij niet echt een meerwaarde zijn. Ook moet je perFect zitten om het geluid optimaal te ervaren, wat moeilijk is aangezien ik vaak met meerdere mensen een film bekijk. Daaraan gelinkt wil ik er dan ook niet in investeren, omdat zoals reeds gezegd ik het geen meerwaarde vindt.
Momenteel opteer ik dus een 3.0 opstelling eventueel met een sub bij. Dat zal afhangen van wat ik vind van de lage tonen bij de 3.0 opstelling.
Voordeel van een midden luidspreker kan zijn dat je minder afhankelijk wordt van de zitpositie tov. de TV,
maar het kan wel weer een impact hebben op je stereo-beeld. Als je luidsprekers redelijk uit elkaar staan is die impact minder.
Als je al wilt investeren, kijk dan breder. Neem ook je 2.0 opstelling in de overweging mee.
Een sub kan veel impact hebben op het ruimtebeeld omdat het je huiskamer met laag gaat vullen.
Wat wel speelt met een 2.1 opstelling is hoe je de sub aanstuurt, als onderdeel van het stereo laag
samen met de gewone luidsprekers (wat ik deed) of een echte 0.1 aansturing vanuit een surround
receiver. Sub is in een 5.x of 7.x een apart geluidskanaal.
In mijn optiek valt dit niet onder aankoopadvies, maar onder oriëntatieadvies.
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een 5.1-set voor in de woonkamer. Met een budget van maximaal zo'n € 2000 ben ik voorlopig uitgekomen op de pricewatch: Teufel Ultima 40 surround (Zwart) en de pricewatch: Denon AVR-X2300W Zwart.
Nu ben ik op deze keuze uitgekomen door mijn huidige eisenlijstje:
• 5.1-opstelling: luisteren van muziek van NAS en web, kijken van films in 4K met DTS
• Aansluiten van 4+ bronapparaten via HDMI, met ondersteuning tot 4K@60Hz
• Webradio (Spotify, streams), te bedienen via app en/of afstandsbediening
Waar ik echter tegenaan liep, is dat ik eigenlijk van sommige features het nut niet begrijp of niet ver genoeg vooruit kan kijken om te bepalen welke functionaliteit de receiver nog meer moet bieden.
Zo realiseerde ik me bijvoorbeeld pas zeer recent dat ik wél een tweede HDMI-uitgang nodig heb op de receiver, omdat ik er later behalve een tv ook een beamer op wil aansluiten, en dan niet met de HDMI-kabel wil rommelen.
Zijn er zo op het eerste oog nog meer niet voor zich sprekende features die nu of op zeer korte termijn handig zijn, maar door mij over het hoofd worden gezien? Want daaruit kan blijken dat ik toch een andere receiver nodig heb, omdat deze dat niet biedt.
tl;dr: hoe bepaal ik over welke features een receiver voor mijn situatie moet beschikken?
Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op de aanschaf van een 5.1-set voor in de woonkamer. Met een budget van maximaal zo'n € 2000 ben ik voorlopig uitgekomen op de pricewatch: Teufel Ultima 40 surround (Zwart) en de pricewatch: Denon AVR-X2300W Zwart.
Nu ben ik op deze keuze uitgekomen door mijn huidige eisenlijstje:
• 5.1-opstelling: luisteren van muziek van NAS en web, kijken van films in 4K met DTS
• Aansluiten van 4+ bronapparaten via HDMI, met ondersteuning tot 4K@60Hz
• Webradio (Spotify, streams), te bedienen via app en/of afstandsbediening
Waar ik echter tegenaan liep, is dat ik eigenlijk van sommige features het nut niet begrijp of niet ver genoeg vooruit kan kijken om te bepalen welke functionaliteit de receiver nog meer moet bieden.
Zo realiseerde ik me bijvoorbeeld pas zeer recent dat ik wél een tweede HDMI-uitgang nodig heb op de receiver, omdat ik er later behalve een tv ook een beamer op wil aansluiten, en dan niet met de HDMI-kabel wil rommelen.
Zijn er zo op het eerste oog nog meer niet voor zich sprekende features die nu of op zeer korte termijn handig zijn, maar door mij over het hoofd worden gezien? Want daaruit kan blijken dat ik toch een andere receiver nodig heb, omdat deze dat niet biedt.
tl;dr: hoe bepaal ik over welke features een receiver voor mijn situatie moet beschikken?
[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 20-03-2017 19:24 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Naar mijn idee kun je niet alles overzien. Je kunt hooguit goed nadenken wat je precies wil nu en over een paar jaar. Zoek ook eens op wat al die features eigenlijk betekenen en bepaal dan of het je wat lijkt. Het zijn naar mijn idee slechts extra's die een bepaald doel eenvoudiger kunnen maken. De echte noodzakelijke dingen zitten er altijd wel op, dan let je enkel nog op de hoeveelheid aansluitingen. Hdmi is de standaard voor beeld en audio. Sommige oude of audio-only apparaten hebben geen hdmi, maar alleen tulp (stereo) of digitale coax of toslink (surround). Zolang dat maar 1 apparaat betreft, zit ook dat doorgaans goed.
De fabrikanten ontwikkelen receivers juist zo dat 90% van de mensen niets tekort komt.
De fabrikanten ontwikkelen receivers juist zo dat 90% van de mensen niets tekort komt.
Het is niet zozeer de microfoon die het succes bepaalt, maar de software die de berekeningen uitvoert. Natuurlijk moet de microfoon alles wel goed registreren, maar om welke equalizer hebben we het eigenlijk? Je kunt niet zomaar een andere microfoon op je receiver aansluiten en verwachten dat de interne equalizer er dan wat mee doet/kan. Je kunt wel een externe equalizer gebruiken en met behulp van metingen handmatig of bij sommigen automatisch een verbetering krijgen, maar als je al moet vragen of het zinvol is, weet ik niet of je die weg wel in moet slaan.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:26:
Als het bij receivers met die brakke microfoons de moeite is, dan zal het met een echte mic zeker de moeite zijn. Thanks, ik ga eens kijken of ik er geld tegenaan wil gaan gooien.
Ik heb geen last van bonkend laag, misschien zelfs een gebrek. Maar daarboven heeft het geen zin?
[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2017 20:16 ]
Verwijderd
Mijn enige bron, op mijn platenspeler na, is een PC, dus Room EQ Wizard (https://www.roomeqwizard.com/). Als dat bevalt kan ik altijd er nog een Behringer Ultracurve tussenhangen, of iets van MiniDSP.LA-384 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:58:
Het is niet zozeer de microfoon die het succes bepaalt, maar de software die de berekeningen uitvoert. Natuurlijk moet de microfoon alles wel goed registreren, maar om welke equalizer hebben we het eigenlijk? Je kunt niet zomaar een andere microfoon op je receiver aansluiten en verwachten dat de interne equalizer er dan wat mee doet/kan. Je kunt wel een externe equalizer gebruiken en met behulp van metingen handmatig of bij sommigen automatisch een verbetering krijgen, maar als je al moet vragen of het zinvol is, weet ik niet of je die weg wel in moet slaan.
Welk probleem wil je precies oplossen met een microfoon? Want generiek "geluid beter krijgen" is bijna onmogelijk met metingen van een speaker in een kamer. Alleen de volgende zaken kan je er nuttig mee doen:Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:56:
[...]
Mijn enige bron, op mijn platenspeler na, is een PC, dus Room EQ Wizard (https://www.roomeqwizard.com/). Als dat bevalt kan ik altijd er nog een Behringer Ultracurve tussenhangen, of iets van MiniDSP.
1. Afstand / fase meten
2. Sublaag (<150hz) instellen
3. Gegate de weergave van de speaker vlak maken (maar dat is meer speaker optimalisatie)
Voor 1 en 2 voldoet die meegeleverde microfoon van receivers helemaal prima, er hoeft geen muziek mee opgenomen te worden. 3 is zoals ik zei meer speakers verbeteren en heeft eigenlijk alleen zin als je per unit meet zonder wisselfilter, de speakers met actief DSP wisselfilter kan instellen of als je het filter nog gast aanpassen.
[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 21-03-2017 08:23 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Daar zit wel een kern van waarheid in denk ik. Al moet ik wel zeggen dat ik met mijn koptelefoon ook mooier geluid ervaar.Lip schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:26:
[...]
Placebo effect, als in... Ik heb xx euro's uitgegeven, dus ik moet dat voor mijzelf recht geluld krijgen
Of ben ik nu ook slachtoffer van het placebo effect

Nee zonder gekheid, ik merk daadwerkelijk een groot verschil.
Ten eerste kan mijn geluid veel harder dan eerder en de bass is ook dieper.
Met de Dolblij surroundset aangesloten is het ook prettig luisteren.
En dat is eigenlijk de reden dat ik hier nog even wilde reageren, om te laten weten dat alles naar behoren werkt.
Nogmaals bedankt voor de hulp
Verwijderd
Los van extreme staande golven ben ik van mening dat je op gehoor niet kan horen of het goed is. Misschien als je (heel) veel ervaring hebt. Maar als ik het goed begrijp heeft los van het laag het geen zin om de ruimte op te meten en in beperkte mate het mid/hoog rechter te trekken. In die gevallen moet ik aan een puur fysieke oplossing denken, bepaald door het meten?JvS schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:10:
[...]
Welk probleem wil je precies oplossen met een microfoon? Want generiek "geluid beter krijgen" is bijna onmogelijk met metingen van een speaker in een kamer. Alleen de volgende zaken kan je er nuttig mee doen:
1. Afstand / fase meten
2. Sublaag (<150hz) instellen
3. Gegate de weergave van de speaker vlak maken (maar dat is meer speaker optimalisatie)
Voor 1 en 2 voldoet die meegeleverde microfoon van receivers helemaal prima, er hoeft geen muziek mee opgenomen te worden. 3 is zoals ik zei meer speakers verbeteren en heeft eigenlijk alleen zin als je per unit meet zonder wisselfilter, de speakers met actief DSP wisselfilter kan instellen of als je het filter nog gast aanpassen.
Je microfoon meet anders dan je geluid waarneemt. Je microfoon meet namelijk ook allerlei reflecties en telt die simpelweg op bij het signaal, terwijl je hersenen dit letterlijk 'wegfilteren'. Voorbeeld: Ga in een badkamer staan en neem een gesprek op waar je zelf aan deelneemt. Luister dit gesprek terug en vergelijk hoe het klinkt op de opname en hoe je het waarnam terwijl je ernaar luistert. Die opname heeft daar niets mee te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:44:
[...]
Maar als ik het goed begrijp heeft los van het laag het geen zin om de ruimte op te meten en in beperkte mate het mid/hoog rechter te trekken. In die gevallen moet ik aan een puur fysieke oplossing denken, bepaald door het meten?
Alleen als je reflecties uitschakelt (gated meten, buiten meten, in een dode kamer meten), heeft het zin om het hele spectrum te meten, maar dan meet je dus per definitie niet de ruimte, maar de bron.
Zin heeft:
- Een speaker met een lineaire weergave en constante directivity gebruiken (mag met behulp van DSP), waardoor geluid wat rechtuit gaat, zo gelijkwaardig mogelijk klinkt als de reflecties klinken.
- Een ruimte goed dempen (echt goed, niet kleedje hier, gordijntje daar), om reflecties te controleren.
- Het laag controleren met een DSP, sterke voorkeur om ook de directivity in het laag te controleren of een multi setup met geavanceerde DSP tools te gebruiken
Het klopt dat je veel niet kan horen, maar zomaar een "goede microfoon" gebruiken heeft IMO net zoveel waarde als een kabel van 1000 euro kopen en zeggen dat je geluid ineens veel beter is. Goede tools gebruiken is goed, maar je moet ze wel goed gebruiken en de juiste waarde aan de juiste dingen geven.
Je relaas begon over crappy microfonen, maar die dingen hoeven helemaal niet crappy te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 21-03-2017 09:12 ]
Ik heb nu de Kef IQ9 als front speakers. Nu ben ik laatst wezen luisteren naar een rijtje speakers waaronder de Focal Aria 926 en de Kef R500 en toen viel me op dat ik de Kef's echt vreselijk vond klinken. De Focal Aria 926 daarentegen vond ik geweldig en samen met een ander Frans merk veruit het fijnst klinken.
Mijn vraag is of jullie het de upgrade waard vinden? Mijn set bestaat verder uit een Kef Q200c, Kef eitjes (rear) en een SVS PB-1000.
Alvast bedankt!
Mijn vraag is of jullie het de upgrade waard vinden? Mijn set bestaat verder uit een Kef Q200c, Kef eitjes (rear) en een SVS PB-1000.
Alvast bedankt!
Beetje open deur, maar je eigen oren zijn de beste maatstaf. Als jij het beter vindt klinken, moet jij ze kopen. Met zoiets persoonlijks als klank wat voor iedereen anders klinkt kan je slechts gedeeltelijk van recensies of andere meningen uitgaan. Koop lekker wat jijzelf het beste vind klinken en geniet ervanMorpheus2003 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:11:
Ik heb nu de Kef IQ9 als front speakers. Nu ben ik laatst wezen luisteren naar een rijtje speakers waaronder de Focal Aria 926 en de Kef R500 en toen viel me op dat ik de Kef's echt vreselijk vond klinken. De Focal Aria 926 daarentegen vond ik geweldig en samen met een ander Frans merk veruit het fijnst klinken.
Alvast bedankt!
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Mijn standaard advies aan mensen die hier raad komen vragen: Niet doen, als je het echt wilde had je het niet hier gevraagd,
Die kan zo op een tegeltje aan de muur.JvS schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:15:
Mijn standaard advies aan mensen die hier raad komen vragen: Niet doen, als je het echt wilde had je het niet hier gevraagd,
Het doet z'n naam eer aan zo te lezenSolstice_NL schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:21:
Met de Dolblij surroundset aangesloten is het ook prettig luisteren.
Stuk warmer idd! Belangrijk om te realiseren is wat je meet met een mic op de luisterpositie een combi van direct en gereflecteerd geluid is. Maar je gehoor integreert dat niet gelijk zoals je dat met een mic zonder tijdsvenster doet. Je wilt in je meting onderscheid kunnen maken tussen direct en gereflecteerd geluid. Het directe geluid kan het beste zo lineair mogelijk zijn qua frequentie response. Zoals jvs ook al aangaf in zijn post.Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:44:
[...]
Los van extreme staande golven ben ik van mening dat je op gehoor niet kan horen of het goed is. Misschien als je (heel) veel ervaring hebt. Maar als ik het goed begrijp heeft los van het laag het geen zin om de ruimte op te meten en in beperkte mate het mid/hoog rechter te trekken. In die gevallen moet ik aan een puur fysieke oplossing denken, bepaald door het meten?
Het indirecte geluid ook, maar dat kan je niet apart EQen. Dat vereist voornamelijk een goed luidspreker ontwerp en een gebalanceerde akoestiek.
Voor de laagweergave is het een totaal ander balspel
Beste Tweakers,
Ik zit met een probleempje. Vandaag heb ik een tweedehands Schiit Asgard versterker voor mijn HD600 gekocht en hij doet het prima op één ding na. Wanneer ik de volume omhoog draai (zonder muziek te draaien) is er een duidelijke hum / glitchy geluid die harder wordt naarmate de volume hoger is. Na een beetje Google-fu toegepast te hebben schijnt dit een groundloop probleem te zijn. Echter zijn alle stopcontacten in mijn kamer niet geaard waardoor dit probleem volgens een vriend niet opgelost kan worden. Klopt dit? Zo ja - kan ik op de één of andere manier een stopcontact geaard krijgen? Alvast bedank!
Ik zit met een probleempje. Vandaag heb ik een tweedehands Schiit Asgard versterker voor mijn HD600 gekocht en hij doet het prima op één ding na. Wanneer ik de volume omhoog draai (zonder muziek te draaien) is er een duidelijke hum / glitchy geluid die harder wordt naarmate de volume hoger is. Na een beetje Google-fu toegepast te hebben schijnt dit een groundloop probleem te zijn. Echter zijn alle stopcontacten in mijn kamer niet geaard waardoor dit probleem volgens een vriend niet opgelost kan worden. Klopt dit? Zo ja - kan ik op de één of andere manier een stopcontact geaard krijgen? Alvast bedank!
Het hangt meer af hoe de ground tussen bron en versterker is.
Sluit eens niets aan en luister dan nog eens?
Sluit eens je telefoon (via 3,5mm jack) aan en luister dan nog eens?
Dat helpt met zoeken naar de oorzaak.
Sluit eens niets aan en luister dan nog eens?
Sluit eens je telefoon (via 3,5mm jack) aan en luister dan nog eens?
Dat helpt met zoeken naar de oorzaak.
Ik heb een stopcontact met een stekkerdoos. Al mijn apparatuur (pc, versterker, monitor, etc.) zit daar op aangesloten. Aan mijn pc zit een FiiO e10k USB DAC/AMP die ik als DAC gebruik. Vanuit de FiiO gaat er een 3,5mm naar RCA de Schiit Asgard in.
Als ik alles hetzelfde hou maar de pc vervang door een laptop dan vind dit probleem zich niet plaats.
Als ik alles hetzelfde hou maar de pc vervang door een laptop dan vind dit probleem zich niet plaats.
Niets aansluiten op je versterker (dus even de audiokabel eruit halen).
Maar als je geen probleem hebt met laptop aangesloten, dan heb ik mn antwoord al
Je kan eens proberen om de stekkers in de verdeeldoos eens om te draaien (1 voor 1.en tussendoor luisteren )
Anders moet er een grondkabel tussen versterker en computer
Maar als je geen probleem hebt met laptop aangesloten, dan heb ik mn antwoord al
Je kan eens proberen om de stekkers in de verdeeldoos eens om te draaien (1 voor 1.en tussendoor luisteren )
Anders moet er een grondkabel tussen versterker en computer
Als ik de audiostekker er uit haal dan hoor ik geen ruis e.d.. De stekkers omdraaien zal ik zometeen doen, bedankt voor het idee. Indien dat niet werkt hoe moet ik dan een grondkabel tussen de pc en versterker krijgen? Is een stukje elektrakabel tussen de chassis van de apparaten voldoende? Bedankt voor de hulp!
edit: Ik heb een verlengsnoer vanuit de badkamer (geaarde stopcontact) naar mijn kamer getrokken en de PC met versterker daar op aangesloten. Zelfs hier merk ik het geruis e.d.. Zou het probleem nu ontstaan in mijn PC?
edit: Ik heb een verlengsnoer vanuit de badkamer (geaarde stopcontact) naar mijn kamer getrokken en de PC met versterker daar op aangesloten. Zelfs hier merk ik het geruis e.d.. Zou het probleem nu ontstaan in mijn PC?
[ Voor 26% gewijzigd door KarolW op 25-03-2017 19:37 ]
Ik zag dat er niks te vinden is over de SMSL AD18. Wil deze jullie toch onder de aandacht brengen.
Heb hem zelf al sinds de introductie, ben nog zo ontzettend tevreden over de kwaliteit van dit ding!
Heb m'n broertje er ook 1 gegeven voor z'n nieuwe woning in NY, die is ook verbaasd hoeveel vermogen hij heeft. (gebruikt hem nu voor z'n huisfeestjes).

https://nl.aliexpress.com.../1162442_32753259869.html
Fijne vind ik dat hij 2*80W digitaal vermogen heeft, alles onder de 20hz afkapt, een zeer goede voeding meegeleverd krijgt, dus bijna even hard gaat als m'n Denon AVR3807
.
Geluid is kraak en kraak helder. Ik zet de DSP of bass settings niet aan of op nul, en heb een mooi warm geluid.
De bluetooth heeft een zeer goed bereik en via USB (DAC), is het nog veel mooier!
(de bluetooth 4.2 geeft een goed geluid, maar er zit een hele nette DAC in vind ik).
Ook is de NFC wel makkelijk, om met bluetooth te verbinden.
Ook een anologe ingang als optisch vind ik wel fijn.
Geen verkooppraatje, maar ik vind dat dit merk meer naamsbekendheid mag krijgen.
Zo ben ik fan van Chario, sindsdien alles van gekocht. Zo heb ik ook veel AB als digitale versterkers gehad, verliefd geworden op SMSL (niet duur ook nog eens), maar vind dat ze met de AD18 wel de plank wel erg hard raak slaan.
Ik heb hem al 6mnd denk ik zo ... geen reclame praatje, maar wil hem toch even graag onder de aandacht brengen.
Meer foto's
https://www.mobile01.com/topicdetail.php?f=348&t=5008261
Heb hem zelf al sinds de introductie, ben nog zo ontzettend tevreden over de kwaliteit van dit ding!
Heb m'n broertje er ook 1 gegeven voor z'n nieuwe woning in NY, die is ook verbaasd hoeveel vermogen hij heeft. (gebruikt hem nu voor z'n huisfeestjes).

https://nl.aliexpress.com.../1162442_32753259869.html
Fijne vind ik dat hij 2*80W digitaal vermogen heeft, alles onder de 20hz afkapt, een zeer goede voeding meegeleverd krijgt, dus bijna even hard gaat als m'n Denon AVR3807
Geluid is kraak en kraak helder. Ik zet de DSP of bass settings niet aan of op nul, en heb een mooi warm geluid.
De bluetooth heeft een zeer goed bereik en via USB (DAC), is het nog veel mooier!
(de bluetooth 4.2 geeft een goed geluid, maar er zit een hele nette DAC in vind ik).
Ook is de NFC wel makkelijk, om met bluetooth te verbinden.
Ook een anologe ingang als optisch vind ik wel fijn.
Geen verkooppraatje, maar ik vind dat dit merk meer naamsbekendheid mag krijgen.
Zo ben ik fan van Chario, sindsdien alles van gekocht. Zo heb ik ook veel AB als digitale versterkers gehad, verliefd geworden op SMSL (niet duur ook nog eens), maar vind dat ze met de AD18 wel de plank wel erg hard raak slaan.
Ik heb hem al 6mnd denk ik zo ... geen reclame praatje, maar wil hem toch even graag onder de aandacht brengen.
Meer foto's
https://www.mobile01.com/topicdetail.php?f=348&t=5008261
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 25-03-2017 20:17 ]
En je vraag is? 
Snap je enthousiasme. Er was ooit een topicreeks voor dt soort dingen: HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12
Die is helaas gesloten. Wellicht dat je hem beter in het home cinema showoff topic kunt plaatsen, dan genieten er meer mensen van.
Of een mod moet een betr idee hebben
Snap je enthousiasme. Er was ooit een topicreeks voor dt soort dingen: HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12
Die is helaas gesloten. Wellicht dat je hem beter in het home cinema showoff topic kunt plaatsen, dan genieten er meer mensen van.
Of een mod moet een betr idee hebben
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Even inbreken. 
Ik ga uit huis en daarmee samenwonen met m'n vriendin. Omdat de ruimte voor de TV aardig groter wordt wil ik het niet meer doen met een Creative setje uit 2004. Nu was mijn oog gevallen op HARMAN/KARDON vanwege de naam en reputatie, maar ik heb de set nog nooit gehoord en écht in de winkel luisteren zonder dat de set je 3000 euro kost is tegenwoordig taboe.
Onze blik was daarom gevallen op de HKTS 65 van uiteraard HARMAN/KARDON.
https://www.homecinemacen...n-kardon-hkts-65-set.html
De vraag is echter, is dit een goed setje en is het merk goed genoeg voor het doeleind wat wij willen - lekker overdag muziek luisteren, live concerten kijken, Netflixen en film kijken. Misschien ook nog wel wat gaming op de PS4 en XBONE.
Naar verwachting wordt hij aangesloten op de Denon AVR-3808.
Ik zie uit naar jullie ongezouten mening en misschien alternatieven.
Ik ga uit huis en daarmee samenwonen met m'n vriendin. Omdat de ruimte voor de TV aardig groter wordt wil ik het niet meer doen met een Creative setje uit 2004. Nu was mijn oog gevallen op HARMAN/KARDON vanwege de naam en reputatie, maar ik heb de set nog nooit gehoord en écht in de winkel luisteren zonder dat de set je 3000 euro kost is tegenwoordig taboe.
Onze blik was daarom gevallen op de HKTS 65 van uiteraard HARMAN/KARDON.
https://www.homecinemacen...n-kardon-hkts-65-set.html
De vraag is echter, is dit een goed setje en is het merk goed genoeg voor het doeleind wat wij willen - lekker overdag muziek luisteren, live concerten kijken, Netflixen en film kijken. Misschien ook nog wel wat gaming op de PS4 en XBONE.
Naar verwachting wordt hij aangesloten op de Denon AVR-3808.
Ik zie uit naar jullie ongezouten mening en misschien alternatieven.
Age of the Geek, baby!
Ongezouten mening: topickapen doe je maar gewoon niet. Je stelt een aankoopvraag, daarvoor hebben we Consumentenelektronica Aankoopadvies en dat staan ook in de waarschuwing boven het veld waar je je lap tekst in hebt lopen typen 
Input waar je wat aan hebt: HK was ooit goed, tegenwoordig niet veel beter dan ales in een setjes van LG en Samsung. Overpriced, net als Bose. Links laten liggen.
Je hebt een dijk van een receiver. Koop speakers die je beluisterd hebt. Hoeft echt geen 3K te kosten. Ga bij Correct in de koopjeskelder kijken en loop met wat keuks de winkel uit
Input waar je wat aan hebt: HK was ooit goed, tegenwoordig niet veel beter dan ales in een setjes van LG en Samsung. Overpriced, net als Bose. Links laten liggen.
Je hebt een dijk van een receiver. Koop speakers die je beluisterd hebt. Hoeft echt geen 3K te kosten. Ga bij Correct in de koopjeskelder kijken en loop met wat keuks de winkel uit
Verwijderd
Hoi,
Vraag: hoe kom ik het aantal watt van mijn speakers te weten als dat er niet gewoon op staat/via google niet kan vinden?
ik heb 2 speakertjes en 1 bijbehorende subwoofer via een vriend gekregen. Op de kleine speakers staat: JBL (merk) 100 SAT
op de subwoofer staat JBL SMS 100.
op de achterkant staat impedance van 4 ohms maar er staat dus geen aantal watt op.
Serial is 05654
ik begreep dat je soms op de achterkant van de magneet iets kan vinden, daar staat het volgende, van boven naar beneden:
HP130IJ1
9742888
102034J
09701
Is er iemand die weet hoe ik nu aan het aantal watt kan komen van de speakertjes en de subwoofer? ik wil namelijk een versterker aan gaan schaffen waar ik deze set op aan kan sluiten.
any thoughts?
Vraag: hoe kom ik het aantal watt van mijn speakers te weten als dat er niet gewoon op staat/via google niet kan vinden?
ik heb 2 speakertjes en 1 bijbehorende subwoofer via een vriend gekregen. Op de kleine speakers staat: JBL (merk) 100 SAT
op de subwoofer staat JBL SMS 100.
op de achterkant staat impedance van 4 ohms maar er staat dus geen aantal watt op.
Serial is 05654
ik begreep dat je soms op de achterkant van de magneet iets kan vinden, daar staat het volgende, van boven naar beneden:
HP130IJ1
9742888
102034J
09701
Is er iemand die weet hoe ik nu aan het aantal watt kan komen van de speakertjes en de subwoofer? ik wil namelijk een versterker aan gaan schaffen waar ik deze set op aan kan sluiten.
any thoughts?
Ola, newbie vraag van mij. Ik heb een focal chorus set die ik tot voor kort altijd met de draden in de draaischroef vast maakte. Nu wil ik graag banana pluggen wat mooier staat en wat makkelijker werkt. Op de ingang lijkt een plug te zitten waardoor er geen ruimte voor de banana plug is, zie foto.
Moet ik dit eruit peuteren? Lijkt me van wel en dat het vanuit de fabrikant in zit. Maar wil het toch zeker weten voor ik iets eruit peuter/kapot maak wat niet de bedoeling is.
Moet ik dit eruit peuteren? Lijkt me van wel en dat het vanuit de fabrikant in zit. Maar wil het toch zeker weten voor ik iets eruit peuter/kapot maak wat niet de bedoeling is.

@Dirrukje Dat zijn plastic dopjes die er meestal (altijd?) op zitten bij zulke connectors. Kan je er veilig uit peuteren zodat je banaanstekkers gaan passen.
En dan wandel ik direct tegen het volgende probleem aan. Dopje is eruit. Maar de banana pluggen die ik heb passen niet, ze zijn te groot. Ik heb een foto gemaakt van de ingang, kan het zijn dat ik me heb vergis en dat deze aansluiting niet geschikt is voor een banana plug? Iemand wellicht een idee wat hier wel op zou passen?

Ben een onkyo tx-nr656 aan het overwegen. Zal dit goed kunnen samenwerken met Google Home, zonder dat ik nog extra dingen moet kopen? Heeft iemand dergelijke setup al in gebruik?
De specs zeggen "Chromecast built-in". Dus indien ik het goed begrijp zal het mogelijk zijn om tegen mijn (toekomstige) google home te zeggen dat hij muziek moet spelen en dit zal dan casten naar de receiver?
Ben nogal op mijn hoede gezien mijn huidige receiver niet altijd perfect doet wat ik wil tot ergernis van het hele gezin...
De specs zeggen "Chromecast built-in". Dus indien ik het goed begrijp zal het mogelijk zijn om tegen mijn (toekomstige) google home te zeggen dat hij muziek moet spelen en dit zal dan casten naar de receiver?
Ben nogal op mijn hoede gezien mijn huidige receiver niet altijd perfect doet wat ik wil tot ergernis van het hele gezin...
Dat soort dingen zijn niet zo interessant om te weten, buiten om tegen anderen die er ook geen verstand van hebben te kunnen zeggen dat jouw systeem x-aantal watts is en dus beter is.Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:31:
Hoi,
any thoughts?
Het opgegeven vermogen van speakers is een soort maximaal vermogen wat de speaker nog kan verwerken zonder schade. Het is niet altijd duidelijk/logisch of dit een piekvermogen of constant vermogen betreft en bij welke weerstand (want dat is ook variabel, ook al geven ze een bepaalde waarde).
Het opgegeven vermogen van versterkers is een maximum leverbaar vermogen onder bepaalde omstandigheden en met een bepaalde geaccepteerde vervorming. Het is niet altijd duidelijk welke omstandigheden dat zijn en hoeveel vervorming nog wordt geaccepteerd. Zeker bij de kwalitatief mindere merken is het niet vreemd dat er op 1 frequentie is gemeten (bijvoorbeeld 1000hz), over 1 kanaal met een geaccepteerde vervorming van 10%. Dat is dus totaal niet wat je in de praktijk gaat doen / acceptabel is. Dan hou je meestal minder dan de helft over.
Weet dat er twee soorten situaties zijn;
1 Thuis / privé sfeer. Hier gebruik je in de meeste gevallen minder dan 1 watt van je versterkervermogen.
2 Feestjes/partijen. Hier gebruik je al snel enkele/vele 100-en watts en dien je speciaal geschikte apparatuur te gebruiken.
Het is niet realistisch om het een voor het ander te gebruiken.
Moraal van het verhaal;
Het maakt niet uit of het matcht ja of nee. Het opgegeven vermogen is zelden het daadwerkelijke vermogen en het daadwerkelijke gebruik licht vele malen lager. Het is belangrijker om te weten of je een passieve subwoofer (zelfde aansluiting als speakers) of actieve subwoofer (tulp stekker(s)) hebt. In het eerste geval wens ik je succes met het vinden van een geschikte versterker.
Gepaste druk. Het klopt verder dat ze er nooit/zelden helemaal in gaan. Ik heb bij mijn stekkertjes ook een krappe cm over, mogelijk past het nog iets beter als je dat schroefdopje weer terugplaatst.Dirrukje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:57:
Ohh.. wacht. Het is natuurlijk de bedoeling dat ze met enige druk erin geduwd worden?
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 04-04-2017 19:16 ]
Gisteren mijn Q Acoustics 3020 en 3090c binnen gekregen. De 3020 worden uiteindelijk mijn surrounds en vervangen door 3050's als fronts. Machtig geluid hebben ze. Heerlijk open. Wat me tegenvalt is de bass weergave. Nu verwachtte ik niet veel van het formaat en ik heb toch een Klipsch R-112SW voor het laag, maar ik had toch iets meer verwacht. Zonder sub voldoet de bass absoluut niet. Wel superstrak en gecontroleerd maar geen laag. Cross-over staat op 40Hz op de Denon 1912.
Verwacht ik te veel?
Verwacht ik te veel?
40 Hz is al behoorlijk laag, veelal ga je eerder naar de 60 - 80 Hz. En dat is dan bij een speaker als de Q Acoustics 3050 met twee keer 6,5" woofer en redelijke kast om druk op te bouwen. Het -3 dB punt van die speaker ligt ook op 44 Hz. 40 Hz is gewoon laag, zeker bij een Q Acoistics 3020 met kleine(re) kast en slechts één 5,25" woofer. Ook te zien aan een opgegeven bereik beginnende bij 64 Hz op -3 dB. Die Q Acoustics zou ik mogelijk zelfs naar de 90-100 Hz zetten.UltraSub schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:22:
Cross-over staat op 40Hz op de Denon 1912.
Verwacht ik te veel?
Let dat akoestiek van de ruimte ook mee speelt en bovenstaande grove aannames zijn, maar 40 Hz kan je eigenlijk gewoon vergeten voor zo'n kleine passieve speaker. Zelfs speakers met grotere woofers hebben baat bij een subwoofer. Een subwoofer is nu éénmaal gemaakt voor de echt lage tonen die je met een speaker niet gaat redden.
[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 04-04-2017 19:34 ]
Inderdaad, gepaste druk was de sleutel. Ik was gewoon te bang. Dank![b]LA-384 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:12
[...]
Gepaste druk. Het klopt verder dat ze er nooit/zelden helemaal in gaan. Ik heb bij mijn stekkertjes ook een krappe cm over, mogelijk past het nog iets beter als je dat schroefdopje weer terugplaatst.
[ Voor 9% gewijzigd door Dirrukje op 04-04-2017 20:52 ]
Begrijp dat die 3020's niet echt laag kunnen gaan. Die 40Hz is ingesteld door Audyssey van de Denon. Zal toch niet echt kwaad kunnen. Als ze het niet halen halen ze het niet, of maakt het wel uit?FeaR schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:33:
[...]
40 Hz is al behoorlijk laag, veelal ga je eerder naar de 60 - 80 Hz. En dat is dan bij een speaker als de Q Acoustics 3050 met twee keer 6,5" woofer en redelijke kast om druk op te bouwen. Het -3 dB punt van die speaker ligt ook op 44 Hz. 40 Hz is gewoon laag, zeker bij een Q Acoistics 3020 met kleine(re) kast en slechts één 5,25" woofer. Ook te zien aan een opgegeven bereik beginnende bij 64 Hz op -3 dB. Die Q Acoustics zou ik mogelijk zelfs naar de 90-100 Hz zetten.
Let dat akoestiek van de ruimte ook mee speelt en bovenstaande grove aannames zijn, maar 40 Hz kan je eigenlijk gewoon vergeten voor zo'n kleine passieve speaker. Zelfs speakers met grotere woofers hebben baat bij een subwoofer. Een subwoofer is nu éénmaal gemaakt voor de echt lage tonen die je met een speaker niet gaat redden.
Wat ik gewoon niet echt begrijp is dat de kleinere standaard speakers in mijn auto een stuk lager gaan. Dan verwacht je van iets wat structureel hoog scoort in reviews en een bass reflex port heeft toch eigenlijk minstens hetzelfde. Natuurlijk is de akoestiek in een auto en een woonkamer niet gelijk maar toch. Probeerde ze zonder sub en had meer verwacht.
Spannend? Nee, want met de Klipsch is er een overkill aan laag indien gewenst.
Moet er wel bij zeggen dat er ultra cheap dunne kabel ligt. Die lag er nog en had geen zin ze nu meteen te vervangen. Weet dat het best scheelt, goede (geen elfjes onde de maan) kabel vs dunne rotzooi. Maar zou dat het kunnen zijn?
/edit
Wat is die 3090c een verademing tegenover die infinity troep die eerst onder de tv lag. Whoah.
/edit 2
Because science:
https://www.lifewire.com/speaker-cable-differences-3134603
[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 04-04-2017 22:24 ]
Probleem is, als de speakers zeg tot 65hz weergeven en de sub pas bij 40hz inspringt, mis je de weergave van de tussenliggende frequenties.
Een auto vergelijken met een woonkamer is nietszeggend. In de auto heb je ivm de afstand te maken met enkel direct geluid, geen reflecties (althans niet in de lage frequenties). In de woonkamer heb je hoofdzakelijk te maken met reflecties. Deze reflecties hebben invloed op het volume van frequenties, omdat ze elkaar kunnen versterken, maar ook opheffen. Op de luisterpositie klinkt het anders dan in de hoek van de ruimte. De speakers verplaatsen geeft ook weer een ander geluidsbeeld.
Daar komt bij dat het frequentiebereik van speakers wordt gemeten door te kijken naar het bereik binnen een bepaalde marge. Bij goede merkspeakers is dat meestal +/-3db, oftewel de frequenties binnen het bereik mogen maximaal 3db harder of zachter klinken dan het gemiddelde van de frequenties. Echter zal er op een doelvolume van 70db wat anders gemeten worden dan een doelvolume van 85db.
Je moet het opgegeven bereik dus altijd met een korreltje zout nemen.
Een auto vergelijken met een woonkamer is nietszeggend. In de auto heb je ivm de afstand te maken met enkel direct geluid, geen reflecties (althans niet in de lage frequenties). In de woonkamer heb je hoofdzakelijk te maken met reflecties. Deze reflecties hebben invloed op het volume van frequenties, omdat ze elkaar kunnen versterken, maar ook opheffen. Op de luisterpositie klinkt het anders dan in de hoek van de ruimte. De speakers verplaatsen geeft ook weer een ander geluidsbeeld.
Daar komt bij dat het frequentiebereik van speakers wordt gemeten door te kijken naar het bereik binnen een bepaalde marge. Bij goede merkspeakers is dat meestal +/-3db, oftewel de frequenties binnen het bereik mogen maximaal 3db harder of zachter klinken dan het gemiddelde van de frequenties. Echter zal er op een doelvolume van 70db wat anders gemeten worden dan een doelvolume van 85db.
Je moet het opgegeven bereik dus altijd met een korreltje zout nemen.
De Denon AVR-1912 beschikt over de laagste versie van Audyssey, daar zou ik me niet al te blind op staren. Sowieso is een pakket als Audyssey een hulpmiddel en kan het fouten maken. Als je die 40 Hz naar een hogere waarde zet en de subwoofer goed afstemt (dat is voor velen toch wel een issue) dan zou het geluidsbeeld een stuk completer moeten zijn.UltraSub schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:12:
[...]
Die 40Hz is ingesteld door Audyssey van de Denon. Zal toch niet echt kwaad kunnen. Als ze het niet halen halen ze het niet, of maakt het wel uit?
Verder met wat hierboven al is gezegd dat CAR en Home HiFi niet met elkaar te vergelijken is.
Een vraag over de cross over discussie die gaande is. Is het de bedoeling dat je de cross over van je subwoofer precies zet op het laagste bereik van je speakers?
Of hangt dat ook weer af van de speakers die je hebt? Ik kan me voorstellen dat je hem toch iets hoger hebt zodat de sub je speakers ondersteunt in het lage. Of is het een kwestie van of/of? Het signaal gaat of naar de bas van je speakers, of naar de sub?
En wat als je speakers verschillende bereik hebben? Mijn fronts kunnen lager dan de rears, welke grens is dan leidend?
Aanvullende vraag, op mijn sub zit ook een cross over draaiknop. Welke invloed heeft dat op de eventuele instellingen van je receiver? Als je de knop op je sub hoger zet dan de instellingen van je receiver, negeert de sub dan dat deel wat er tussenin zit? Waarbij als het ware het signaal verlopen gaat?
Of hangt dat ook weer af van de speakers die je hebt? Ik kan me voorstellen dat je hem toch iets hoger hebt zodat de sub je speakers ondersteunt in het lage. Of is het een kwestie van of/of? Het signaal gaat of naar de bas van je speakers, of naar de sub?
En wat als je speakers verschillende bereik hebben? Mijn fronts kunnen lager dan de rears, welke grens is dan leidend?
Aanvullende vraag, op mijn sub zit ook een cross over draaiknop. Welke invloed heeft dat op de eventuele instellingen van je receiver? Als je de knop op je sub hoger zet dan de instellingen van je receiver, negeert de sub dan dat deel wat er tussenin zit? Waarbij als het ware het signaal verlopen gaat?
Als de crossover van de receiver bijvoorbeeld op 80Hz staat en op de subwoofer zet je dr crossover op 120Hz, zal het binnenkomende signaal nog steeds tot 80Hz zijn, dus van 80Hz tot 120Hz zal de sub niet veel mee binnen krijgen (een crossover loopt niet stijl af). Theoretisch zal het niets uitmaken, maar ik heb zelf de knop net boven het crossover-punt.
Voor het instellen van de subwoofer, raad ik je aan deze TS te lezen: Het Grote Subwoofer Topic
Voor het instellen van de subwoofer, raad ik je aan deze TS te lezen: Het Grote Subwoofer Topic
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Misschien bepaald Audyssey de crossover-frequentie, door akoestisch te bekijken welke luidspreker er het beste voorstaatFeaR schreef op woensdag 5 april 2017 @ 07:14:
[...]
De Denon AVR-1912 beschikt over de laagste versie van Audyssey, daar zou ik me niet al te blind op staren. Sowieso is een pakket als Audyssey een hulpmiddel en waarvan verondersteld word dat 't fouten maakt.
zie hiervoor, wanneer je hoofdluidsprekers iets van demping hebben, met iets simpels stro van je huisdieren als meubels of bouwmaterialen.Als je die 40 Hz naar een hogere waarde zet en de subwoofer goed afstemt (dat is voor velen toch wel een issue) dan zou het geluidsbeeld een stuk completer moeten kunnen zijn.
Verder met wat hierboven al is gezegd dat CAR en Home HiFi en de akoestiek hiervan niet met elkaar te vergelijken is.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
De beloofde firmware update die chromecast beschikbaar zou maken is er nog niet. Wanneer die er komt is niet duidelijk.whackertje schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:19:
Ben een onkyo tx-nr656 aan het overwegen. Zal dit goed kunnen samenwerken met Google Home, zonder dat ik nog extra dingen moet kopen? Heeft iemand dergelijke setup al in gebruik?
Thanks!Teun_2 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 01:27:
[...]
De beloofde firmware update die chromecast beschikbaar zou maken is er nog niet. Wanneer die er komt is niet duidelijk.
Ik had na erg veel lezen in mijn hoofd dat die update er al was maar je hebt gelijk. Even afwachten dus.
Verwijderd
Stomme vraag waarschijnlijk, maar kan op google niet echt iets vinden wat volledig voldoet aan mijn eisen.. Ik heb momenteel een NAD 214 eindversterker welke aangesloten is op twee custom cabinets met dyn-audio speakers. Ik maak nu gebruik van een Chromecast audio maar ik wil eigenlijk meer apparaten aansluiten op mijn NAD.
Antwoord; preamp, maar welke? Ik zoek eigenlijk een simpele preamp met een channel selector (3 kanalen max is voldoende) en een volume knop. Dit mag zelfs eventueel in de DIY zoek. Dit http://bit.ly/2nAqVXY voldoet aan mijn eisen, maar heeft geen volume knop? Of zou ik tussen de input en de pcb misschien een 100k stereo potmeter kunnen plaatsen en daarmee het volume regelen?
Antwoord; preamp, maar welke? Ik zoek eigenlijk een simpele preamp met een channel selector (3 kanalen max is voldoende) en een volume knop. Dit mag zelfs eventueel in de DIY zoek. Dit http://bit.ly/2nAqVXY voldoet aan mijn eisen, maar heeft geen volume knop? Of zou ik tussen de input en de pcb misschien een 100k stereo potmeter kunnen plaatsen en daarmee het volume regelen?
Wat is het budget? Ik gebruik mijn NAD C356BEE met ingebouwde mediatuner als pre-amp voor mijn dikke NAD power amp. Op marktplaats staan ook wel wat pre-amps van NAD, marantz en andere. Dat een optie?Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:01:
Stomme vraag waarschijnlijk, maar kan op google niet echt iets vinden wat volledig voldoet aan mijn eisen.. Ik heb momenteel een NAD 214 eindversterker welke aangesloten is op twee custom cabinets met dyn-audio speakers. Ik maak nu gebruik van een Chromecast audio maar ik wil eigenlijk meer apparaten aansluiten op mijn NAD.
Als je aan 2 kanalen ook genoeg hebt: http://schiit.com/products/sysVerwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:01:
Sowieso maakt Schiit mooi spul en niet duur
Maar je stelt een aankoopvraag waar vrij veel opties mogelijk zijn. Beter maak je even een eigen topic aan
Verwijderd
eey ik ben net nieuw hier en ik heb een best raar probleem als je het mij vraagt. Ik heb een onkyo TX-SR252 gekocht omdat ik het geluid van mijn laptop via mijn home cinemaset wou hebben en het beeld via me tv. Dat is daarmee ook gelukt.
Nu komt mijn probleem. Als ik mijn apparaten aan doe en mijn laptop opstart en dan geluid ga afspelen dan komt het niet uit me speakers mijn gewoon uit mijn laptop. als ik me laptop dan weer opnieuw opstart dan doet hij het vrijwel altijd wel door de speakers. Dit gebeurd bijvoorbeeld ook als ik mijn tv uit doe als mijn laptop via de reciever daarop op aangesloten is.
Ik had zelf ook al gezocht op google en kwam overal tegen dat er iets met de software zou kunnen zijn van de reciever. Dat zou je kunnen oplossen door hem op de sturen met een formulier van onkyo naar de fabriek. maar nu ik dat aan het invullen kwam er toen ik mijn serienummer aan het invullen was dat mijn apparaat niet in aanmerking kwam omdat daar niet de verkeerde software zou zitten.wat ik verder zelf heb gekeken is nieuwe hdmi kabels en een andere uitgang van de reciever geprobeerd maar dat werkte ook niet.
ik heb nu dus geen idee wat ik eraan kan doen of wat het probleem is dus hoop dat iemand me kan helpen.
groetjes,
Mike
Nu komt mijn probleem. Als ik mijn apparaten aan doe en mijn laptop opstart en dan geluid ga afspelen dan komt het niet uit me speakers mijn gewoon uit mijn laptop. als ik me laptop dan weer opnieuw opstart dan doet hij het vrijwel altijd wel door de speakers. Dit gebeurd bijvoorbeeld ook als ik mijn tv uit doe als mijn laptop via de reciever daarop op aangesloten is.
Ik had zelf ook al gezocht op google en kwam overal tegen dat er iets met de software zou kunnen zijn van de reciever. Dat zou je kunnen oplossen door hem op de sturen met een formulier van onkyo naar de fabriek. maar nu ik dat aan het invullen kwam er toen ik mijn serienummer aan het invullen was dat mijn apparaat niet in aanmerking kwam omdat daar niet de verkeerde software zou zitten.wat ik verder zelf heb gekeken is nieuwe hdmi kabels en een andere uitgang van de reciever geprobeerd maar dat werkte ook niet.
ik heb nu dus geen idee wat ik eraan kan doen of wat het probleem is dus hoop dat iemand me kan helpen.
groetjes,
Mike
Welkom op GoT
Maak even een eigen topic aan. Ik heb wel wat ideeen maar dit oplossen kan imho op meer manieren en alleen maar door uitproberen en uitsluiting. Als we dat gaan doen dan prima, maar vervuilen we dit kleine vragen topic (en jij hebt duidelijk geen kleine vraag
).
Vermeld ook even met wat voor kabels je de boel aangesloten hebt en van waar naar waar, en welke windows je op je laptop draait. Mijn glazen bol is namelijk stuk
Vooraf: klinkt als een handschake probleem icm het instellen van de default output van je laptop. Die laatste kun je sowieso even proberen, rechtsklik op je speakertje rechts onderin en dan afspeelapparaten
Maak even een eigen topic aan. Ik heb wel wat ideeen maar dit oplossen kan imho op meer manieren en alleen maar door uitproberen en uitsluiting. Als we dat gaan doen dan prima, maar vervuilen we dit kleine vragen topic (en jij hebt duidelijk geen kleine vraag
Vermeld ook even met wat voor kabels je de boel aangesloten hebt en van waar naar waar, en welke windows je op je laptop draait. Mijn glazen bol is namelijk stuk
Vooraf: klinkt als een handschake probleem icm het instellen van de default output van je laptop. Die laatste kun je sowieso even proberen, rechtsklik op je speakertje rechts onderin en dan afspeelapparaten
Deze week zag ik bij mij op kantoor wat apparatuur in de container liggen. Ik het eruit vissen en mee naar huis genomen, bleek het allemaal nog prima te werken. Zag er zelfs nog gewoon goed uit.
Het gaat om het volgende;
- Bose M 2150 Commercial amplifier
- Marantz ST6001 FM tuner
- Denon DN-v200 Professional DVD/CD player
Een tuner en CD-speler had ik nog niet dus dat is mooi meegenomen.
Nou heb ik echter al een Yamaha AX-497 versterker.
Mijn vraag is; Welke van de 2 versterkers is volgens jullie beter gebruik in de woonkamer thuis?
Aan te sturen speakers zijn Jamo S606 of Jamo D115 (custom enclosure).
Het gaat om het volgende;
- Bose M 2150 Commercial amplifier
- Marantz ST6001 FM tuner
- Denon DN-v200 Professional DVD/CD player
Een tuner en CD-speler had ik nog niet dus dat is mooi meegenomen.
Nou heb ik echter al een Yamaha AX-497 versterker.
Mijn vraag is; Welke van de 2 versterkers is volgens jullie beter gebruik in de woonkamer thuis?
Aan te sturen speakers zijn Jamo S606 of Jamo D115 (custom enclosure).
Die Bose is een eindversterker zo te zien. Hoe wil je daar alles op aansluiten?
Aansluiten komt goed. Desnoods door lussen via de Yamaha.
Mijn vraag doelde meer op geluidskwaliteit.
Persoonlijk vind ik de Bose wel machtig klinken. Ben echter benieuwd welke jullie (theoretisch) beter vinden.
Mijn vraag doelde meer op geluidskwaliteit.
Persoonlijk vind ik de Bose wel machtig klinken. Ben echter benieuwd welke jullie (theoretisch) beter vinden.
Als je het theoretisch wil benaderen, zul je de specificaties (zoals S/N-ratio, frequency respons, % THD, etc.) met elkaar moeten vergelijken.
Klein leed op de maandagochtend
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mooie 5.1 set voor in mijn woonkamer en ik was stiekem al een beetje verliefd op de Teufel T500 set (https://www.teufelaudio.n...round-5.1-set-p16088.html) maar voor de rear speakers ben ik door de indeling van mijn huis en mijn inrichting afhankelijk van statieven. Teufel biedt de AC7001, AC7011 aan maar ik heb ze net gebeld: de rear speakers hebben geen schroefgat o.i.d. waar je ze mee vast kan zetten. Ook de muurbeugels die ze bieden gaan niet passen zeggen ze zelf
Zijn er alternatieven? Ik wil de speakers wel vastgezet hebben uiteraard. Ik wil ze niet los op een statief zetten, het risico dat ze dan een keer omvallen is mij te groot. Als er geen alternatief is moet ik opzoek naar een andere set of in ieder geval andere rears.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mooie 5.1 set voor in mijn woonkamer en ik was stiekem al een beetje verliefd op de Teufel T500 set (https://www.teufelaudio.n...round-5.1-set-p16088.html) maar voor de rear speakers ben ik door de indeling van mijn huis en mijn inrichting afhankelijk van statieven. Teufel biedt de AC7001, AC7011 aan maar ik heb ze net gebeld: de rear speakers hebben geen schroefgat o.i.d. waar je ze mee vast kan zetten. Ook de muurbeugels die ze bieden gaan niet passen zeggen ze zelf
Zijn er alternatieven? Ik wil de speakers wel vastgezet hebben uiteraard. Ik wil ze niet los op een statief zetten, het risico dat ze dan een keer omvallen is mij te groot. Als er geen alternatief is moet ik opzoek naar een andere set of in ieder geval andere rears.
Generieke statieven kopen en er zelf schroefgaten in maken een idee?
Plankje aan de muur hangen en ze daarop neerzetten
Ik zoek eigenlijk een handige hardware equalizer om mijn monitors zo vlak mogelijk te krijgen.. simpele minijack in en uitgang. Ervaringen?
Ik weet dat er tweakers zijn die met een mini DSP en wat software hele goede resultaten geboekt hebben.
Voor de rest zou ik naar een tweedehandse EQ kijken met zo veel mogelijk banden, das het makkelijkste afregelen. Pioneer GR777 of een Technics, meen dat die laatste 11 banden had.
Voor de rest zou ik naar een tweedehandse EQ kijken met zo veel mogelijk banden, das het makkelijkste afregelen. Pioneer GR777 of een Technics, meen dat die laatste 11 banden had.
Stuurt iemand zijn receiver eigenlijk aan met Android, via tasker of automate? Met mijn vorige (non-netwerk)receiver ging dit niet maar de nieuwe zou een Denon x1300-x2300w worden...
Uiteindelijke bedoeling zou zijn een soort van Google home na te maken.
Uiteindelijke bedoeling zou zijn een soort van Google home na te maken.
Zo vlak mogelijk? Dan is dit een nagenoeg perfecte keuzeBasxt schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:11:
Ik zoek eigenlijk een handige hardware equalizer om mijn monitors zo vlak mogelijk te krijgen.. simpele minijack in en uitgang. Ervaringen?
https://www.bax-shop.nl/e...-2496-processor-equalizer
Verwijderd
Prima apparaat, zelf heel lang mee gespeeld maar uiteindelijk toch uit de SET geknikkerd.
Waarom? Het klonk gewoon onnatuurlijk, DSP betekent enigszins vechten met de natuurwetten die binnen je luisterruimte optreden en dat hoor je.
Op de ene nummer klinkt veel beter en op de ander weer totaal niet.
Je kunt veel beter demping en basstraps plaatsen dan met zo'n DSP stoeien.
Waar ik hem wel goed vond, was het laag. Maar het mid/hoog? Nee, zou ik niet doen.
Waarom? Het klonk gewoon onnatuurlijk, DSP betekent enigszins vechten met de natuurwetten die binnen je luisterruimte optreden en dat hoor je.
Waar ik hem wel goed vond, was het laag. Maar het mid/hoog? Nee, zou ik niet doen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2017 00:40 ]
Uit de tekst van de Marantz SR7011:
Wat houdt dit nu precies in?Met negen 200W-kanalen voor zeer hoogwaardige Marantz-versterking, plus pre-outs voor 11.2-kanaals verwerking [...]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik wil dit toch een beetje nuanceren, want dat ligt niet aan het "onnatuurlijke van DSP", maar simpelweg aan het feit dat de tool (parametrische equalizing) niet zo makkelijk op een goede manier te gebruiken is voor het mid en het hoog. Je kunt met DSP heel goed deze twee dingen doen:Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:31:
Prima apparaat, zelf heel lang mee gespeeld maar uiteindelijk toch uit de SET geknikkerd.
1: Je weergave van je speakers on axis perfect maken (in een dode ruimte / buiten gemeten). Dan gebruik je de DSP gewoon als actief wisselfilter / speakerfilter (zoals je nu standaard analoge passieve componenten gebruikt)
2: De in-room effecten van pieken en dalen van bas aanpakken (in de ruimte gemeten)
In room mid/hoog aanpakken is echt heel erg moeilijk en gaat eigenlijk altijd mis. Dus, ja ik ben het met je eens, maar nee ik wil wel graag een lans breken voor de DSP. Dat is een prima tool die prima "Klinkt", maar je moet hem wel goed gebruiken
Het is vooral marketingpraat.Jorgen schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:05:
Uit de tekst van de Marantz SR7011:
[...]
Wat houdt dit nu precies in?
Er zijn 11 speakeraansluitingen/kanalen en 9 versterker units. Ik vermoed dat de gangbare 7 kanalen elk een eigen versterker unit hebben en dat de 4 heigth speakers verdeeld worden over 2 units. De genoemde 200w per kanaal is waarschijnlijk bij een weerstand van 4ohm. Meestal wordt de prestatie genoemd bij een weerstand van 8 Ohm, dan doet ie 125 watt. Speakers wisselen continu in weerstand, dus veel zegt het niet.
Verder heeft de receiver 11.2 kanalen pre-outs. Je kunt het geluid onversterkt naar een andere versterker sturen die op zijn beurt de betreffende speakers aanstuurt. Vaak zie je dat puristen de twee frontspeakers apart versterken met een kwalitatief hoogwaardigere versterker, vooral bij muziek.
@LA-384 ik las al iets inderdaad over combi's met andere versterkers. Dus je hebt wel iets aan alle 11 kanalen? Maar als ik jou goed begrijp zijn het 9 versterkers die 11 kanalen aansturen. Twee kanalen worden dus dubbel gebruikt in dat geval. Hoe zit het dan met de 2e en 3e "kamer" die ze kunnen aansturen?
Eerlijk gezegd; eigenlijk snap ik er niet zoveel van. Ik was deze receiver aan het vergelijken met de 4300h van Denon. Maar dit soort "marketingpraat" maakt het allemaal niet duidelijker.
Eerlijk gezegd; eigenlijk snap ik er niet zoveel van. Ik was deze receiver aan het vergelijken met de 4300h van Denon. Maar dit soort "marketingpraat" maakt het allemaal niet duidelijker.
Je hebt gewoon 9 versterkerkanalen. Dus je kunt maximaal 5.1.4 kanaals geluid weergeven zonder extra versterkers aan te sluiten. Je kunt per kanaal wel meer speakers aansluiten, maar dat is nutteloos.
WIl je meer kamers van muziek voorzien en kan die versterker dat flexibel toepassen? Dan kan je ook dit doen:
5.1 in de woonkamer
2 kanaals in de keuken
2 kanaals in de studeerkamer
Zolang je maar maximaal 9 kanalen gebruikt. Wil je meer kanalen kunnen gebruiken? Dan moet je een losse extra stereo eindversterker toevoegen en dan kan je 11 kanalen gebruiken en 7.1.4 toepassen.
Het lijkt me nogal een non probleem. Wat ben je er allemaal mee van plan?
WIl je meer kamers van muziek voorzien en kan die versterker dat flexibel toepassen? Dan kan je ook dit doen:
5.1 in de woonkamer
2 kanaals in de keuken
2 kanaals in de studeerkamer
Zolang je maar maximaal 9 kanalen gebruikt. Wil je meer kanalen kunnen gebruiken? Dan moet je een losse extra stereo eindversterker toevoegen en dan kan je 11 kanalen gebruiken en 7.1.4 toepassen.
Het lijkt me nogal een non probleem. Wat ben je er allemaal mee van plan?
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 07-05-2017 18:54 ]
Haha, vrij weinig. Wat ik graag wil is een fijne, goede setup voor 5.1 en stereo met een doorgroeimogelijkheid voor Atmos. Ik ben me nog vooral aan het inlezen en heb nu 1 winkel bezocht. Ik keek naar de verschillen tussen de Marantz en Denon en wist niet wat het verhaal over versterkers en kanalen betekende.
Naar wat voor speakers ben je aan het kijken of heb je al in bezit? Dat lijkt me de belangrijkste factor om te bepalen welke avr je nodig hebt. Atmos is bijna standaard op de meeste modellen, maar wel iets om rekening mee te houden als dat gewenst is natuurlijk.Jorgen schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:00:
Haha, vrij weinig. Wat ik graag wil is een fijne, goede setup voor 5.1 en stereo met een doorgroeimogelijkheid voor Atmos. Ik ben me nog vooral aan het inlezen en heb nu 1 winkel bezocht. Ik keek naar de verschillen tussen de Marantz en Denon en wist niet wat het verhaal over versterkers en kanalen betekende.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Ik ben begonnen met het inlezen in av-receivers. Ik hou van muziek luisteren, maar Dolby Surround vond ik vroeger bij mijn ouders al helemaal geweldig. Als ik het goed begrepen heb, is het een kwestie van een degelijke receiver uitzoeken met alle functies die je "nodig hebt".
Speakers wil ik graag gaan beluisteren. Dali, B&W, Kef heb ik goede dingen over gelezen.
Het kan vooralsnog alle kanten op, zowel qua budget, als qua opbouw (direct 5.1, of eerst stereo). Mijn vraag ging daarom ook over wat dat aantal versterkers en speakerkanalen betekende. Het is natuurlijk jammer als je iets koopt waarbij je belangrijke dingen over het hoofd ziet.
Ik ben nu in 1 winkel geweest waar ik wel redelijk geholpen ben, maar het kwam toen niet uit om te luisteren. Maanden geleden ben ik al eens in een andere (...)zaak geweest, maar daar ben ik niks wijzer geworden. Vooral omdat de eigenaar enkel "premium+++++"-spullen wenst te verkopen.
Het advies wat ik nu gekregen heb, is dat wanneer je niet "audiofiel" wilt; je het beste een goede receiver kunt kopen waar alles al in zit. Een goede DAC, goede phono-voorversterker; alle juiste surround-codecs en daarnaast kijkt naar wat de "extra's" / verschillen zijn, ten opzichte van elkaar. Spotify Connect; Atmos, aantal HDMI's (met HDCP 2.2), etc.
Speakers wil ik graag gaan beluisteren. Dali, B&W, Kef heb ik goede dingen over gelezen.
Het kan vooralsnog alle kanten op, zowel qua budget, als qua opbouw (direct 5.1, of eerst stereo). Mijn vraag ging daarom ook over wat dat aantal versterkers en speakerkanalen betekende. Het is natuurlijk jammer als je iets koopt waarbij je belangrijke dingen over het hoofd ziet.
Ik ben nu in 1 winkel geweest waar ik wel redelijk geholpen ben, maar het kwam toen niet uit om te luisteren. Maanden geleden ben ik al eens in een andere (...)zaak geweest, maar daar ben ik niks wijzer geworden. Vooral omdat de eigenaar enkel "premium+++++"-spullen wenst te verkopen.
Het advies wat ik nu gekregen heb, is dat wanneer je niet "audiofiel" wilt; je het beste een goede receiver kunt kopen waar alles al in zit. Een goede DAC, goede phono-voorversterker; alle juiste surround-codecs en daarnaast kijkt naar wat de "extra's" / verschillen zijn, ten opzichte van elkaar. Spotify Connect; Atmos, aantal HDMI's (met HDCP 2.2), etc.
Op zich beschrijf je daarmee ongeveer elke populaire receiver, op de phono aansluiting na. Maar of je die nou perse in je systeem moet hebben willen weet ik ook niet helemaal
.
Ha, ja dat begrijp ik 
Het advies van de meneer (in de zaak waar ik dus wel prettig ben geholpen) lijkt me in elk geval zinnig.
Hij gaf aan dat een losse phono-versterker bijna altijd voor betere kwaliteit zorgt dan de phono-versterker van de pick-up zelf, of de ingebouwde in je receiver, maar dat dit altijd later nog kan, net zoals losse DAC's en extra stereo-versterkers. Op dit moment heb ik daar namelijk totaal geen plannen of noodzaak voor. Zijn advies was daarom om een goede receiver uit te zoeken waarbij alles in orde is - binnen het budget natuurlijk. De Marants SR7011 of de Denon AVR-X4300h bijvoorbeeld. Hij had ook systemen staan met speakers van 30k per stuk, maar gaf na het horen van mijn wensen aan dat deze receivers prima geschikt waren om mee te beginnen. Denon verkocht hij niet meer vanwege de snelle pricedrop; Marantz wel. Vandaar in elk geval dat ik kijk naar receivers met een phono-versterker.
Ik ben erg zuinig met mijn spullen. Ik verwacht dan ook een receiver te gaan gebruiken tot hij op is, of hopeloos verouderd.
Het advies van de meneer (in de zaak waar ik dus wel prettig ben geholpen) lijkt me in elk geval zinnig.
Hij gaf aan dat een losse phono-versterker bijna altijd voor betere kwaliteit zorgt dan de phono-versterker van de pick-up zelf, of de ingebouwde in je receiver, maar dat dit altijd later nog kan, net zoals losse DAC's en extra stereo-versterkers. Op dit moment heb ik daar namelijk totaal geen plannen of noodzaak voor. Zijn advies was daarom om een goede receiver uit te zoeken waarbij alles in orde is - binnen het budget natuurlijk. De Marants SR7011 of de Denon AVR-X4300h bijvoorbeeld. Hij had ook systemen staan met speakers van 30k per stuk, maar gaf na het horen van mijn wensen aan dat deze receivers prima geschikt waren om mee te beginnen. Denon verkocht hij niet meer vanwege de snelle pricedrop; Marantz wel. Vandaar in elk geval dat ik kijk naar receivers met een phono-versterker.
Ik ben erg zuinig met mijn spullen. Ik verwacht dan ook een receiver te gaan gebruiken tot hij op is, of hopeloos verouderd.
Jorgen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 01:57:
Hij gaf aan dat een losse phono-versterker bijna altijd voor betere kwaliteit zorgt dan de phono-versterker van de pick-up zelf, of de ingebouwde in je receiver, maar dat dit altijd later nog kan,...
Die snap ik even niet. Je geeft - terecht - aan dat een Phono Versterker altijd later toe kan worden gevoegd. Ik zou als er geen intentie is om ooit met vinyl te gaan werken niet alleen een hogere serie kopen omdat die een Phono In heeft.Vandaar in elk geval dat ik kijk naar receivers met een phono-versterker.
Helaas is dat laatste nu sneller aan de orde dan voorheen. De tijd dat je maximaal DTS dan wel Dolby Digital 5.1 had over S/PDIF is over. HDMI standaarden en nieuwe audio tracks vliegen je haast om de oren. HDMI 2.1 zit er bijvoorbeeld nu weer aan te komen.Ik ben erg zuinig met mijn spullen. Ik verwacht dan ook een receiver te gaan gebruiken tot hij op is, of hopeloos verouderd.
@FeaR Dat snap ik. Ik heb een stapeltje lp's geërfd van mijn vader, dus de intentie om platen te draaien is er zeker wel. Dat had ik er bij moeten vermelden. Dit is echter het kleine vragen topic, dus ik wilde niet al te diep op mijn wensen/aankoopadvies in gaan.
Ja, ik weet dat HDMI 2.1 eraan zit te komen. Daar wil ik best op wachten, want ik heb totaal geen haast. Enige is, hoe lang gaat dat zijn? Zitten er al nieuwe line-ups aan onze kant van de pipeline, of kan dit nog wel een jaar duren?
Idealiter heb je natuurlijk een receiver met HDMI 2.1, Dolby Vision, enz, enz, enz. Maar dan komt de volgende nieuwigheid er vanzelf weer aan.
Ja, ik weet dat HDMI 2.1 eraan zit te komen. Daar wil ik best op wachten, want ik heb totaal geen haast. Enige is, hoe lang gaat dat zijn? Zitten er al nieuwe line-ups aan onze kant van de pipeline, of kan dit nog wel een jaar duren?
Idealiter heb je natuurlijk een receiver met HDMI 2.1, Dolby Vision, enz, enz, enz. Maar dan komt de volgende nieuwigheid er vanzelf weer aan.
Toch lijkt het mij een beetje de omgekeerde wereld en een raar advies om eerst een receiver aan te schaffen, ik zou me zeker eerst oriënteren wat voor speakers je toe wil passen en in welke opstelling, dat is stap 1.Jorgen schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:16:
@FeaR Dat snap ik. Ik heb een stapeltje lp's geërfd van mijn vader, dus de intentie om platen te draaien is er zeker wel. Dat had ik er bij moeten vermelden. Dit is echter het kleine vragen topic, dus ik wilde niet al te diep op mijn wensen/aankoopadvies in gaan.
Stap 2 is een line up van receivers kiezen welke capabel zijn om de speakers aan te sturen.
Stap 3 een selectie maken welke features voor jou belangrijk zijn, dan kan je gaan strepen of overwegen losse componenten toe te voegen indien gewenst.
Kleine toevoeging is dat relevante zaken voor de toekomst natuurlijk altijd in het achterhoofd gehouden moeten worden.
[ Voor 4% gewijzigd door DjaRoel op 09-05-2017 11:50 ]
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Ik had me al georiënteerd op een combinatie van speakers, receiver en platenspeler. De meneer in kwestie gaf aan dat ik daarmee best een goed begin had om van daaruit te gaan luisteren. Misschien dat ik toch beter een aankoopadviestopic kan openen. Dan is het duidelijker wat ik wil en wat ik nog voor vragen heb.
Verwijderd
Hallo.
Ik heb een vraag.
Ik wil de Teufel ultima 40 active bestellen maar nu wil ik graag weten hoe het werkt met de aansluiting op de tv.
Ik heb op mijn tv vanalles aangesloten via HDMI zoals de Blu-ray speler,spelcomputer en ziggo horizon box.
Klopt het dat als ik een HDMI ARC kabel van de tv naar de actieve speaker aansluit dat ik dan al het geluid wat vroeger via de tv ging nu via de speakers van de Teufel zuilen hoor?
Mijn dank is groot.
Ik heb een vraag.
Ik wil de Teufel ultima 40 active bestellen maar nu wil ik graag weten hoe het werkt met de aansluiting op de tv.
Ik heb op mijn tv vanalles aangesloten via HDMI zoals de Blu-ray speler,spelcomputer en ziggo horizon box.
Klopt het dat als ik een HDMI ARC kabel van de tv naar de actieve speaker aansluit dat ik dan al het geluid wat vroeger via de tv ging nu via de speakers van de Teufel zuilen hoor?
Mijn dank is groot.
Kijk dat is nog eens een klein vraagje. Als ARC op je TV goed werkt is het antwoord Ja
Verwijderd
En hoe weet ik of dit op mijn tv goed werkt. Ik heb volgens de handleiding 5 HDMI ingangen en allemaal met arc.JvS schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:58:
Kijk dat is nog eens een klein vraagje. Als ARC op je TV goed werkt is het antwoord Ja
Je hebt bij Teufel toch sowieso 8 weken om het uit te proberen.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:08:
[...]
En hoe weet ik of dit op mijn tv goed werkt. Ik heb volgens de handleiding 5 HDMI ingangen en allemaal met arc.
Ga er van uit dat het gewoon werkt, en anders kan het altijd retour
Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6