Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:08:
[...]
En hoe weet ik of dit op mijn tv goed werkt. Ik heb volgens de handleiding 5 HDMI ingangen en allemaal met arc.
Op elke ingang HDMI ARC? Dat is dan echt voor het eerst. Veelal is het slechts één ingang op de TV. Qua werking gaat het in theorie inderdaad zoals jij wilt. Echter wil HDMI ARC niet altijd even goed werken omdat het vaak samen gaat met HDMI CEC. Al kan je altijd nog de optische ingang van de Teufels gebruiken als dat beter werkt. Qua aansluiten geeft dat verder geen extra voor- of nadelen aangezien zowel HDMI ARC als de S/PDIF Out van de TV dezelfde limieten kennen. Tevens maakt het voor een 2.0 set ook niet uit als je er geen 5.1 signaal naar toe stuurt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Meer geklaag dan een vraag maar waarom zijn vrijwel alle speaker stands maar 60cm hoog? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 16:27

SannrHerr

Furor Teutonicus!

MonkeyJohn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:05:
Meer geklaag dan een vraag maar waarom zijn vrijwel alle speaker stands maar 60cm hoog? :/
80CM: http://www.televisiebeuge...d_80cm_zwart_2_stuks.html

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
MonkeyJohn schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:05:
De gemiddelde vloerstandaarder is ongeveer 90-100cm hoog tel bij een stand van 60cm een gemiddelde boekenplank speaker op en je zal zien dat de tweeter ongeveer op dezelfde hoogte zit.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Met een 60cm stand zou mijn tweeter op 'maar' ±82.5cm hoogte komen. Zelfs als ik net iets te onderuitgezakt dan comfortabel op de bank zit kom ik al gemakkelijk uit op de 93cm met oor hoogte. Lang leve het lang zijn -O- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Wellicht is het een samenspel van gemiddelde geaccepteerde hoogte en de starheid van de speakerstand. Ik ben 1,70 maar ook mijn oren bevinden zich op 100-110cm als ik op de bank zit, dus ik denk dat gemiddelde oorhoogte geen rol speelt bij lengte speakerstands.

Ik kan me voorstellen dat het wat lastiger is om een stevige, slanke speakerstand te bouwen die ook nog eens lang is. De speaker die erop komt weegt al snel een paar kilo waardoor wankelen(wiebelen) bijna niet te voorkomen is, zonder een flinke massa van de stand zelf. Dat gaat weer flink in de kosten lopen, waardoor de stand al snel duurder is dan de speaker die erop komt.

Daar komt bij dat op een grotere afstand, het niet super nauw komt dat de tweeter zich op oorhoogte bevindt. Het geluid straalt immers alle kanten op. Op korte afstand is dat een ander verhaal.

Ook esthetisch is het wellicht wat minder fraai om zo'n flinke toren met speaker naast de tv te hebben staan.

Mocht je het toch willen, dan zie ik iig de norstone stylum 3 en de btech atlas.
In een zoekresultaat werd ook deze site genoemd www.customdesign.co.uk welke speakerstands ook op maat kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
LA-384 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:23:
...

Ik kan me voorstellen dat het wat lastiger is om een stevige, slanke speakerstand te bouwen die ook nog eens lang is. De speaker die erop komt weegt al snel een paar kilo waardoor wankelen(wiebelen) bijna niet te voorkomen is, zonder een flinke massa van de stand zelf. Dat gaat weer flink in de kosten lopen, waardoor de stand al snel duurder is dan de speaker die erop komt.

...
De betere reeksen slanke speakers hebben daarvoor van die spreid "voetjes", waar indien gewenst de spikes ook in gedraaid kunnen worden. Om te voorkomen dat je hond/kat/kind* geplet wordt door een omvallende speakers :+

* doorhalen wat niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoooDoo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 10:51
Voor mijn gevoel iets bijzonders, maar misschien is het voor jullie makkelijk verklaarbaar. Ik dacht de vraag eerst even hier te posten, want misschien is hier een heel simpel antwoord op en het zou dan zonde zijn om er een geheel nieuw topic voor aan te maken.

Het gaat hier om de Creative Gigaworks S750.

Ik heb 5 maanden geleden mijn subwoofer opgeblazen. Geluid begon tijdens het muziek te kraken in de bas tonen. Ik heb het geluid snel zachter gedaan. Zelfs op laag volume bleef het gekraak. Subwoofer open gemaakt en speaker eruit gehaald. Bij het indrukken van de conus kreeg ik een duidelijk schrapend geluid. Ik dacht dus een overleden spreekspoel. De set heb ik toen op zolder gezet en nooit meer naar omgekeken.

Even korte uitleg van de situatie toen: De S750 had ik aangesloten met vier speakers op de front aansluiting. Dus linksvoor en rechtsvoor had ik opgesplitst met een Y kabel. Ik heb toentertijd gemerkt dat de versterker het daar erg zwaar mee had aangezien bij hoge volumes het geluid zelfs weg viel. Dit is mij één keer overkomen en ik heb het volume van de set aangepast, zodat dit niet weer zou gebeuren.

Nu heb ik hem 5 maanden later van zolder gehaald om de speaker te vervangen. (met veel moeite een set S750 kunnen vinden met nog een goede speaker, maar defecte versterker) Ik wou mijn vriendin laten horen wat er gebeurt als je een conus indrukt van een speaker die is opgeblazen en tot mijn verbazing was het schrapende geluid weg! Daarna aangesloten zonder de speaker te vervangen en gewoon weer muziek geluisterd als toen. Ook muziek hard gezet om te kijken wat hij dan zou doen en leverde dit zonder problemen. Ik heb er wel voor gekozen om niet meer het front signaal op te splitsen.

Wie kan mij uitleggen hoe dit kan? Kabouters op zolder die in de HIFI zitten...? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Ik ben op zoek naar een Nederlandse fabrikant van hifi kabels. Geen RuConnected of JKE hifi of bedrijven met 1000+ kabels.

Lekker vaag, maar ik ben de naam kwijt van de website waar het om ging... Suggesties zijn welkom.

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Vandenhul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
PageFault schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:11:
[...]
De betere reeksen slanke speakers hebben daarvoor van die spreid "voetjes", waar indien gewenst de spikes ook in gedraaid kunnen worden.
Die spreid voetjes zijn ook los te koop onder de naam speaker outriggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PageFault schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:11:
[...]

De betere reeksen slanke speakers hebben daarvoor van die spreid "voetjes", waar indien gewenst de spikes ook in gedraaid kunnen worden. Om te voorkomen dat je hond/kat/kind* geplet wordt door een omvallende speakers :+

* doorhalen wat niet van toepassing is.
Haha, dat is in ieder geval goed om te weten, maar waar ik vooral op doelde zijn kleinere bewegingen die het geluid niet ten goede komen. Als een speaker schommelt wordt de energie overgedragen aan de stand ipv aan de lucht. Of is dit een beetje een elfjes bij maanlicht verhaal? Het is in ieder geval wat ik ooit gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Nope. Stukken minder bekend.

Iig bedankt voor de bijdrage. Mijn omschrijving had niet vager gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

@SannrHerr Van Medevoort maakt ook nog verzilverde interlinks.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Dat is 'm ook niet, vrees ik.

Verdomme, waarom heb ik die site nu niet opgeslagen, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:09

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@SannrHerr Tubulus? John van Gent? Waren het hocus-pocus-kabels?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KarolW schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:35:
Als ik de audiostekker er uit haal dan hoor ik geen ruis e.d.. De stekkers omdraaien zal ik zometeen doen, bedankt voor het idee. Indien dat niet werkt hoe moet ik dan een grondkabel tussen de pc en versterker krijgen? Is een stukje elektrakabel tussen de chassis van de apparaten voldoende? Bedankt voor de hulp!

edit: Ik heb een verlengsnoer vanuit de badkamer (geaarde stopcontact) naar mijn kamer getrokken en de PC met versterker daar op aangesloten. Zelfs hier merk ik het geruis e.d.. Zou het probleem nu ontstaan in mijn PC?
misschien al opgelost, maar ik heb in het verleden ook last gehad van brom/ruis als ik mijn pc aansloot op mijn Hifi set. Oplossing was om de 2 met een optische kabel te verbinden waardoor er geen electrische verbinding meer was tussen de 2 apparaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarolW
  • Laatst online: 16-09 12:55
Leipo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:01:
[...]

misschien al opgelost, maar ik heb in het verleden ook last gehad van brom/ruis als ik mijn pc aansloot op mijn Hifi set. Oplossing was om de 2 met een optische kabel te verbinden waardoor er geen electrische verbinding meer was tussen de 2 apparaten :)
Hey, bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik het probleem (deels) opgelost door betere 3,5 mm -> RCA kabels te kopen waardoor de ruis redelijk is afgenomen. De ruis is nog niet volledig weg, maar om de ruis te horen moet ik mijn versterker dermate hoog zetten dat luisteren niet meer comfortabel is.

Helaas heeft mijn FiiO DAC geen optical aansluiting, dus dat zit er helaas ook niet in, maar bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Jorgen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:42:
@SannrHerr Tubulus? John van Gent? Waren het hocus-pocus-kabels?
Veel onbekender. Echt zoiets als JKE Hifi. Degelijke kabels, zonder fantasieverhaal, op wat stroomgeneuzel na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SannrHerr schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Veel onbekender. Echt zoiets als JKE Hifi. Degelijke kabels, zonder fantasieverhaal, op wat stroomgeneuzel na.
Veel onbekender? Dan zal het Siltech ook wel niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vivanco?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En Vivanco is net als Hama hartstikke bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Ik zoek een klein apparaatje wat twee inputs (3.5mm, Tulp, maakt niet veel uit) over vier outputs (liefst tulp, maar anders mag ook) kan verdelen. In het Engels heet dit blijkbaar een Audio Selector, maar ik heb moeite om zoiets in Nederland te vinden. Ik heb er voor de duidelijkheid even een tekening van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B8ZxGBDTtIRE6u5KvSFFNlIt/full.png

Ik wil dus:
  • Per output het volume kunnen regelen
  • Per output de input kunnen kiezen
Tot nu toe heb ik niks simpels kunnen vinden wat dit doet, dus ik ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Balance schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:08:
Ik zoek een klein apparaatje wat twee inputs (3.5mm, Tulp, maakt niet veel uit) over vier outputs (liefst tulp, maar anders mag ook) kan verdelen. In het Engels heet dit blijkbaar een Audio Selector, maar ik heb moeite om zoiets in Nederland te vinden. Ik heb er voor de duidelijkheid even een tekening van gemaakt.

[afbeelding]

Ik wil dus:
  • Per output het volume kunnen regelen
  • Per output de input kunnen kiezen
Tot nu toe heb ik niks simpels kunnen vinden wat dit doet, dus ik ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen
Een audio selector heeft naar mijn weten altijd maar 1 output, waar wil je het apparaat voor gebruiken?

Als je ook nog het volume wil regelen en per uitgang wil selecteren welke ingangskanaal je wil O-)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je zoiets het beste in de PA cq studio wereld kunt zoeken. Informeer eens bij bax-shop, feedback en consorten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Wat je zoekt is in principe een "zone mixer" (wordt vaak in kroegen gebruikt bijvoorbeeld), maar of die er ook zijn met tulp of 3.5mm jack inputs en tulp outputs weet ik niet. Bij Bax-shop hebben ze als ik zo snel even kijk eigenlijk allemaal jack of xlr in en veelal xlr out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
@The Eagle @MonkeyJohn @DjaRoel Dank jullie voor het advies. Zo'n zone-mixer lijkt inderdaad wat ik zoek, maar het liefst heb ik er een met Tulp-aansluitingen.

We willen in een scouting gebouw een centraal geluidsysteem aanleggen. Daarvoor moeten er in 4 lokalen speakers worden aangesloten, waar we dan vanaf een centraal punt muziek op af kunnen spelen. Nu is het plan om in de keuken, vergaderzaal en eetzaal Edifier R1280T's op te hangen en in de bar een Edifier R2600 V2. Deze hebben dus allemaal een Tulp-input, en we zouden dus graag vanaf één punt kunnen kiezen welke speakers op welk volume af spelen. Ook is het een wens om twee verschillende audiobronnen op twee verschillende combinaties van speakers af te spelen, en daarvoor hebben we dus zo'n apparaatje als hierboven getekend nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

https://www.bax-shop.nl/z...ystems-mix-5-2-zone-mixer

Zoeken op zone mixer bij bax shop, vele opties. Deze heeft tulp

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
@JvS maar dat is dus 4 inputs (excl. Mic) en 'maar' 2 outputs/zones.
Meer inputs is niet zo'n probleem lijkt mij, maar niet genoeg zones om naartoe te sturen.

@Balance Je zou ook nog even kunnen kijken bij thomann.nl, die hebben soms een wat uitgebreider aanbod dan Bax-shop. Het wordt soms ook wel eens een 'matrixmixer' of 'installatie-mixer' genoemd, dus misschien dat je daarmee ook nog het een en ander kan vinden :).

[ Voor 0% gewijzigd door MonkeyJohn op 22-05-2017 01:11 . Reden: Zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMute
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Zou een Onkyo A-9010 (44 watt per kanaal bij 8 ohm) volstaan voor de Bowers & Wilkins 685 s2? Of moet ik opzoek naar iets krachtiger?

[ Voor 13% gewijzigd door MrMute op 23-05-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Over het algemeen wordt gesteld dat je versterker zwaarder moet zijn dan je speakers. Dit is om clippen tegen te gaan. Echter zijn dat volumes die je niet zult afsprelen in de gewone woonkamer (en met buren). De versterker zou er geen moeite mee hebben, maar wellicht is het raadzaam om ook eens met een zwaardere versterker te luisteren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MrMute schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:15:
Zou een Onkyo A-9010 (44 watt per kanaal bij 8 ohm) volstaan voor de Bowers & Wilkins 685 s2? Of moet ik opzoek naar iets krachtiger?
Ergste is nog wel dat die 44 Watt in praktijk nog lager uit zal vallen. Uit de datasheet:
44 W/Ch (8 Ω, 1 kHz, 0.08% THD, 2 Channels Driven, IEC
Netjes op twee kanalen gemeten, op 8 Ohm en onder de 0,1% THD. Maar wel op 1000 Hz en niet op 20 - 20.000 Hz wat je veelal ziet in een dergelijk rijtje. Een power house is deze Onkyo zeker niet, maar voor gemiddeld gebruik in de woonkamer moet het zeker gaan. Let dat je met een versterker met twee keer zo veel vermogen slechts 3 dB winst hebt. Een waarde die het menselijk oor net op kan vatten als en verandering in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMute
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
Speakers zullen 90% van de tijd op een normaal luister volume spelen, gezien ik bovenburen heb.
Op deze normale luister volumes gaat een versterker met meer vermogen dus geen hoorbaar verschil (meer bepaald een verschil in geluidskwaliteit) opleveren?

Het is me dus meer te doen om de geluidskwaliteit dan geluidskwantiteit :)

[ Voor 13% gewijzigd door MrMute op 23-05-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:39
MrMute schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:58:
Speakers zullen 90% van de tijd op een normaal luister volume spelen, gezien ik bovenburen heb.
Op deze normale luister volumes gaat een versterker met meer vermogen dus geen hoorbaar verschil (meer bepaald een verschil in geluidskwaliteit) opleveren?

Het is me dus meer te doen om de geluidskwaliteit dan geluidskwantiteit :)
Een goede versterker hoor je zeker terug in kwaliteit aangezien deze de speakers beter kan aansturen. Ik heb zelf ook de 685 s2, erg mooie speaker. Ik gebruik 'm in combinatie met de Marantz PM6005 (wel warme combinatie), erg content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Laat ik dan een duit in het zakje doen met het feitje dat in geen enkel goed opgestelde blinde test het verschil tussen twee versterkers (die normale technische specificaties hadden en binnen hun specs speelden) feilloos is vastgesteld. Er zal vast wel wat verschil zijn, maar het is zo minimaal dat het echt waanzinnig moeilijk is te horen. (placebo effecten en confirmation biass effecten, ook die van je vriendin, buiten discussie gelaten).

Die onkyo gaat het prima doen. Zat vermogen sowieso.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 24-05-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saarsnaar
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-11-2022
Hoi allemaal,

Ik heb al uitgebreid rondgekeken op google en dit forum, maar ben helaas niet technisch genoeg om mijn antwoord er tussenuit te plukken. Vandaar even een nieuwe berichtje, ik hoop niet dat jullie dat vervelend vinden.

Binnenkort geeft ik een feestje (buiten in een tuin) voor ongeveer 60 mensen. Het is echt in de middle of nowhere, dus geen verder omgevingsgeluid, behalve het geroezemoes van 60 man.
Op het feestje hoeven geen discolevels behaald te worden, maar willen we wel lekker muziek draaien (verschillende stijlen, wel redelijke bassen vereist). Het moet dansbaar zijn, maar niet te hard dus.

Ik heb op allerlei verhuursites gekeken naar PA systemen. Ik kreeg het idee dat het voor vrij veel geld toch behoorlijk krakkemikkerige systemen zijn vanaf zo'n 150 mensen. Puur op volume gericht, niet op kwaliteit van het geluid vrees ik.

Nou heb ik thuis een heel aardig setje staan. Een NAD C352 versterker:

2 x 80W minimum continuous power into 8 ohms, 115W/185W/240W IHF dynamic power into 8/4/2 ohms respectively, headphone socket, high current Holmgren toroidal power transformer, relay input switching, 7 Line inputs including two tape in/outs, all discrete circuitry, short signal path from input to output, all sockets gold plated, Bass and Treble controls with Tone Defeat switch, main amp input and 2 preamp outputs, NAD Soft Clipping, IR input and output, full system remote control including stand-by/off, 12V trigger output, remote control, detachable power cord.

en een set Acoustic Studio Monitors 125 watt, sensitibiy 95 db.

Hebben jullie ideeen over hoe verstandig het is om deze set gewoon lekker mee te slepen naar mijn feestje en het huren van een PA te laten zitten?

Ik weet dat ik mijn versterker niet voluit moet gooien omdat ik dan mijn speakers opblaas, maar driekwart kan wel toch ;)?

Ik hoor graag van jullie :)! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
saarsnaar schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:14:
Hebben jullie ideeen over hoe verstandig het is om deze set gewoon lekker mee te slepen naar mijn feestje en het huren van een PA te laten zitten?

Ik weet dat ik mijn versterker niet voluit moet gooien omdat ik dan mijn speakers opblaas, maar driekwart kan wel toch ;)?
HiFi systeem inzetten als PA system = No-go. Dus nee, niet verstandig. Dikke kans dat je of je versterker of je speakers verpest, je komt simpelweg niet aan de benodigde decibellen. Bass? Vergeet het maar met HiFi.

Een PA systeem hoeft niet duur te zijn. Wat is het budget? Voor max €150,- moet je klaar kunnen zijn voor 2 tops (hoog) en 1 sub (laag) met een versterker. Een snelle Google zoekopdracht geeft je een tiental mogelijkheden, vast wel een bij jou in de buurt. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carebox
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Beste ...,

Ik zit met iets waar ik niet uit kan komen, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Een vriend van mij heeft een surroundset (5.0) en deze hebben we correct aangesloten op de versterker (10x gechecked!). (Kenwood). Zodra de versterker in surround staat doen de achterste speakers het extreem zacht en komt er harde ruis uit.

Stellen we de versterker in op bypass van groep A en B dan doen de achterspeakers het prima en is de ruis ook weg. Maar dan kunnen we de centerspeaker natuurlijk niet gebruiken, wat we wel willen.

Nou dachten we dat het aan de versterker lag en hebben we hiervoor een nieuwe gehaald. (Marantz SR5002). Een wat oudere maar toch nog prima versterker leek ons. Alleen hebben we hier hetzelfde probleem weer.

Wij vinden Audio leuk maar zijn natuurlijk niet de beste op het gebied, ik hoop dat hier iemand is die de oplossing weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Als je het probleem hebt met 2 verschillende versterkers, dan ligt het aan je bron.

Heb je ook al verschillende bronnen geprobeerd (bluray/dvd/tv-ontvanger)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carebox
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-12-2024
Raymond schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:20:
Als je het probleem hebt met 2 verschillende versterkers, dan ligt het aan je bron.

Heb je ook al verschillende bronnen geprobeerd (bluray/dvd/tv-ontvanger)?
Helaas wel al. Bij de oude versterker meerdere tulp aansluitingen. TV/Bluetooth receiver.
De Marantz ook over HDMI Geprobeerd.

EDIT: Ruis is inmiddels opgelost, achterspeakers zijn alleen nog erg zacht nu, is kijken of we dit kunnen opschroeven via de amp

[ Voor 13% gewijzigd door Carebox op 02-06-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 16:51
Hoop dat ik met mijn vraag goed zit hier..

Stel ik heb 2 bijna identieke FLAC bestanden, Hoe kan ik die het beste beoordelen welke van het beste kwaliteit is.

plaatje

1. Nirvana - In Bloom - Bitrate: 1059kbps 32.1MB (boven)
of
2. Nirvana - In Bloom - Bitrate: 997kbps 31.0MB (onder)

Ik zou zeggen hoger is beter en groter is beter.
Maar iets zegt mij dat het niet zo simpel is als het lijkt, heb in het verleden wel iets gehoord over loudness-war en dat te veel clippen/pieken afvlakken niet goed is.

en is er een simpele tool om dat mee te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@The-End587 Ik ken het gevoel, dat heb ik ook ooit gehad, tot in den treuren luisteren of die paar kbps verschil hoorbaar zijn. Conclusie, als je het niet hoort, maakt het niets uit. Vaak moet je al een dijk van een systeem hebben om verschillen tussen lossless en >192kbps mp3 te horen en dan nog zal het discutabel zijn.

De loudness war is over het algemeen wel een issue en veelal ook hoorbaar (zeker op de betere systemen).
Wil je toch een visuele analyse, dan kun je eens zoeken op "check dynamic range" dan worden er op fora diverse programma's voorgesteld. Ik heb zelf wel eens met Audacity gewerkt, maar dat is alweer jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The-End587 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:14:
Stel ik heb 2 bijna identieke FLAC bestanden, Hoe kan ik die het beste beoordelen welke van het beste kwaliteit is.

plaatje

1. Nirvana - In Bloom - Bitrate: 1059kbps 32.1MB (boven)
of
2. Nirvana - In Bloom - Bitrate: 997kbps 31.0MB (onder)

Ik zou zeggen hoger is beter en groter is beter.
Maar iets zegt mij dat het niet zo simpel is als het lijkt, heb in het verleden wel iets gehoord over loudness-war en dat te veel clippen/pieken afvlakken niet goed is.

FLAC is lossless en dus is er geen verschil in kwaliteit zolang die FLAC's van hetzelfde origineel afkomstig zijn. De ene is alleen wat efficienter gecomprimeerd dan de ander.

Als het origineel wel verschillend is (bijvoorbeeld de ene is van een remaster en de ander niet) dan is er geen goeie manier om dat te vergelijken behalve op het gehoor (grotendeels ook kwestie van smaak dus). Er zijn wel aspecten waar je met een stuk software naar kunt kijken maar geen gouden regeltjes die altijd feilloos tot de juiste uitkomst leiden. Het is uiterst subjectief.

Maar in Wat klinkt goed? CD kwaliteit is veel hierover te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Er zit inderdaad veel compressie op de bovenste. Dit is vooral een persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

The-End587 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:14:
Hoop dat ik met mijn vraag goed zit hier..

Misschien heel gek, maar door te luisteren lijkt mij de meest voor de hand liggende manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Kan een audio editor de data niet vergelijken? Audition of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Als je de bron hebt dan kun je vaststellen welke van de twee versies het meest lijkt op het origineel. Maar dan wil dat nog niet persé zeggen dat jij die het fijnst vind klinken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik heb zojuist een nieuw bureau neergezet, en de speakers van mijn oldschool Sony CPX11 als bureau speakers gebruikt. Nu heb ik als versterker daarvoor de SMSL Q5 pro, en ze klinken eigenlijk nog verrassend goed.
Enige wat ik me afvraag, de bas-reflex speakers zitten aan de "binnenkant" - dus bij de rechter speaker zit hij links van de tweeter en andersom. Om het zeker te weten heb ik zelfs het plaatje van de set nog even opgezocht, maar zo staan ze ook op de foto bij Sony :p
Als ik op plaatjes google zie ik overigens wel wat meer gespiegelde speakers staan.

Weet iemand of hier een reden - of zelfs een "rule of thumb" voor is? Ik kan me voorstellen dat de bas-luchtdruk zorgt voor een ruimer stereo geluid in een gehele kamer, maar omdat ik ze nu als near field speakers gebruik vroeg ik me af of daar andere regels voor gelden.
Als ik er nu recht voor één van de speakers ga zitten, dan heb ik namelijk wel het idee dat ik aan de buitenkant meer detail hoor.

Ik kan ze natuurlijk gewoon even omdraaien en proberen, maar toch ben ik benieuwd of hier acoustische redenen voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Op foto's zie je beide mogelijkheden, zowel baspoort aan de buitenkant als aan de binnenkant komt ongeveer even vaak voor in opstelling. Op normale luisterafstand maakt het niet uit. Van dichtbij dus wel, maar daar zijn ze niet voor gemaakt.

De reden van de fabrikant zal zijn om het allemaal in de kleine speakers kunnen passen en om het ook esthetisch gelijk te maken voor degenen die zonder frontjes spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:37

Audione0

Strijdt der titanen

FeaR schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 17:51:

Netjes op twee kanalen gemeten, op 8 Ohm en onder de 0,1% THD. Maar wel op 1000 Hz en niet op 20 - 20.000 Hz wat je veelal ziet in een dergelijk rijtje. Een power house is deze Onkyo zeker niet, maar voor gemiddeld gebruik in de woonkamer moet het zeker gaan. Let dat je met een versterker met twee keer zo veel vermogen slechts 3 dB winst hebt. Een waarde die het menselijk oor net op kan vatten als en verandering in geluid.
Hoe zit deze formule (3dB meer = 2x versterkervermogen) als je van je luidsprekers meerdere meters vandaan zit tussen de 20-20000 lijn. In mijn geval zit ik straks ietsje meer dan 4 meter van de speakers af
Ik heb deze vraag weleens meer gesteld, maar nooit echt een duidelijk antwoord opgehad.

Edit:

Wat ik wel weet (correct me of im wrong) dat elke verdubbeling van de afstand van de luidspreker het volume met 6dB afneemt en dat je versterker dit dan weer moet opvangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 07-06-2017 12:55 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is een woonkamer lastig te beoordelen, omdat het lage laag (onder de 200/150hz) een boost krijt van de kamer en er veel hoger geluid via reflectie ook bijdraagt aan subjectieve volumewaarneming.

Maar in principe is elke verdubbeling in afstand en kwadratische afname van het vermogen (dat verdeelt zich over het oppervlak van de virtuele "bal" van geluid om de speaker heen.

Maar die formule blijft hetzelfde. 3db erbij is 2x zoveel vermogen. En als je "twee keer zo hard" wilt hebben, heb je 10x zoveel vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje wbt het verbeteren van de verstaanbaarheid van spraak (film) van onze tv. Het gaat om de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver€ 0,-€ 0,-
1Onkyo TX-SR313 Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

ICM twee Jamo X830 boekenplank speakers, die al zo oud zijn dat ik er helaas geen informatie meer bij kan vinden anders dan die op de boxen staat: LTP 100W, STP 140W, Impedance 6 Ohm. Aangesloten als 2.0 set.

Bij het kijken van een film staat het geluid vaak te hard omdat anders de spraak onverstaanbaar, ondanks het aanpassen van de instellingen. In de loop der jaren zijn we er aan gewend geraakt, maar toch blijf ik steeds uitkijken naar verbetering.

Nu zag ik vandaag deze "aanbieding" voorbij komen; pricewatch: Bose Solo 15 Series II

Echter vroeg ik me af of dit een verbetering zal zijn? Of dat je met dit soort systemen soort gelijke problemen hebt en beter een aanvulling of 5.1 set boxen kan kopen? Wat me als extra aanspreekt bij een systeem als die van Bose is de bluetooth functionaliteit.

Ik hoop dat iemand me kan informeren/helpen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Heb je de receiver wel in stereo staan? Anders probeert hij de stemmen via de niet bestaande center af te spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 09:45
Die bose gaat alleen werken ter vervanging van de Onkyo met speakers. Want volgens mij is dit er een met een versterker (actief) er in.
Of een 'normale' centerspeaker aanschaffen of zoals hierboven in het menu van de onkyo aangeven dat je alleen stereo speakers hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

Wat zou beter uitpakken?

Huidige situatie: 5.1 (voor boekenplank + center, subwoofer en achter twee bipoles) Klipsch RB-75, RC7, RSW115 en RS-62

Ik wil er eigenlijk 2 vloerstaanders bijkopen.

Keuze is 7.1 surround of 5.2.1. atmos met de twee bipoles hoog achter tegen de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
bbblije schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 01:54:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje wbt het verbeteren van de verstaanbaarheid van spraak (film) van onze tv. Het gaat om de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver€ 0,-€ 0,-
1Onkyo TX-SR313 Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

ICM twee Jamo X830 boekenplank speakers, die al zo oud zijn dat ik er helaas geen informatie meer bij kan vinden anders dan die op de boxen staat: LTP 100W, STP 140W, Impedance 6 Ohm. Aangesloten als 2.0 set.

Bij het kijken van een film staat het geluid vaak te hard omdat anders de spraak onverstaanbaar, ondanks het aanpassen van de instellingen. In de loop der jaren zijn we er aan gewend geraakt, maar toch blijf ik steeds uitkijken naar verbetering.

Nu zag ik vandaag deze "aanbieding" voorbij komen; pricewatch: Bose Solo 15 Series II

Echter vroeg ik me af of dit een verbetering zal zijn? Of dat je met dit soort systemen soort gelijke problemen hebt en beter een aanvulling of 5.1 set boxen kan kopen? Wat me als extra aanspreekt bij een systeem als die van Bose is de bluetooth functionaliteit.

Ik hoop dat iemand me kan informeren/helpen?!
Zoek de instellingen voor Dynamic Range in de versterker. Persoonlijk vind ik de hedendaagse films/series enorme Dynamic Range hebben. Dit ervaar je door zachte spraak en harde muziek/explosies etc.
In principe is dat natuurlijk best realistisch, want geweerschoten die net zo hard klinken als stemmen slaat nergens op. De ellende is alleen dat je het geluid zo hard moet hebben staan dat spraak goed verstaanbaar is, maar dat de rest van het geluid verrekte hard is (overlast voor buren etc).
Vele versterkers hebben daar compressiedingetjes voor om dat het geluidsniveau wat meer te nivelleren. Minder realistisch? Ja. Fijner voor je oren/buurt? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Leipo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:52:
Heb je de receiver wel in stereo staan? Anders probeert hij de stemmen via de niet bestaande center af te spelen
Ja, deze instellingen allemaal goed ingesteld. De boxen zijn ook aangesloten in de 2.0 jacks, niet als deel van de 5.1. Bedankt! Wellicht toch deze boxen met pensioen sturen en een 5.1 set halen.
Ossi schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:16:
[...]

Zoek de instellingen voor Dynamic Range in de versterker. Persoonlijk vind ik de hedendaagse films/series enorme Dynamic Range hebben. Dit ervaar je door zachte spraak en harde muziek/explosies etc.
In principe is dat natuurlijk best realistisch, want geweerschoten die net zo hard klinken als stemmen slaat nergens op. De ellende is alleen dat je het geluid zo hard moet hebben staan dat spraak goed verstaanbaar is, maar dat de rest van het geluid verrekte hard is (overlast voor buren etc).
Vele versterkers hebben daar compressiedingetjes voor om dat het geluidsniveau wat meer te nivelleren. Minder realistisch? Ja. Fijner voor je oren/buurt? Ja.
Daar zeg je me wat! Ik ga straks thuis gelijk op zoek of ik iets daarmee kan oplossen!
mcg_nl schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:22:
Die bose gaat alleen werken ter vervanging van de Onkyo met speakers. Want volgens mij is dit er een met een versterker (actief) er in.
Of een 'normale' centerspeaker aanschaffen of zoals hierboven in het menu van de onkyo aangeven dat je alleen stereo speakers hebt aangesloten.
Ja ik was me er van bewust dat de bose mijn versterker en boxen zou vervangen. Vraag me alleen af of dit het waard is, of het dus een verbetering is qua verstaanbaarheid en overal geluid bij het kijken van films. Eventueel kan ik muziek alsnog afspelen via mijn versterker. Een 5.1 set lijkt me toch een van de betere oplossingen, echter mis ik dan de Bluetooth functie. Marja wat wil je, goed geluid of gebruiksgemak... Bedankt voor je reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door bbblije op 14-06-2017 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom probeer je niet of een center toevoegen het probleem veel minder erg maakt? Dit zijn goedkope en best goede.
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=11

https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=5

En dit is een legendarische center (van vroegah)
https://www.marktplaats.n...31&previousPage=lr&pos=11

Het klopt dat spraak uit twee speakers niet altijd even verstaanbaar is, soms gaat het goed, vaak is een center een goede oplossing. Instellingen controleren kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
bbblije schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:01:

Daar zeg je me wat! Ik ga straks thuis gelijk op zoek of ik iets daarmee kan oplossen!
Al geprobeerd? En is het iets verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Ossi schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:28:
[...]

Al geprobeerd? En is het iets verbeterd?
Het is helaas niet alleen de spraak die zich dan beter laat horen, het klinkt alsof je de trebble hoger zet waardoor het geluid nu niet meer in "balans" is. Ja spraak is beter te verstaan, maar inclusief veel harde tonen :P

Mss een kwestie van tweaken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
bbblije schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:58:
[...]

Het is helaas niet alleen de spraak die zich dan beter laat horen, het klinkt alsof je de trebble hoger zet waardoor het geluid nu niet meer in "balans" is. Ja spraak is beter te verstaan, maar inclusief veel harde tonen :P

Mss een kwestie van tweaken ;)
Vaak heb je verschillende standen. Probeer daar eens wat meer mee te spelen.
Maar het kan ook zijn dat het gewoon niet bevalt natuurlijk. Dan zul je een andere oplossing moeten verzinnen.
Goede centerspeaker kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Ik wil mijn bestaande 9.1 (7.1 + 2 front height als center ondersteuning) set upgraden naar Dolby Atmos met 4 speakers aan het plafond. Mijn Onkyo TX-NR3008 is een 11 kanaals amp met slechts 5.1 analoge input. Is er een soort van Atmos processor waaraan ik mijn huidige versterker aan kan hangen met nog een simpele 4 kanaals versterker die de plafond speakers voor zijn rekening neemt?

Ik kwam na wat research uit op een Emotiva RMC-1 versterker met 16 kanalen. Erg dik ding... Maar beetje erg te dikke prijs.

Beter is er een oplossing dat ik mijn huidige versterker met genoeg vermogen nog in kan zetten zodat het budget niet uitkomt op €5000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Mikayu Dat word een nieuwe receiver, of een losse voorversterker en eindbak (evt. 1 met 4 kanalen) zodat je in het vervolg toekomst bestendiger bent.

[ Voor 12% gewijzigd door Lip op 17-06-2017 00:40 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 09:33
-Kan ik mijn speakers uitzetten door de stroom er af te halen (stekkerdoos), of moet ik ze altijd eerst met de powerknop aan de achterkant uitzetten en daarna pas de stroom er af? Het gaat om KRK Rokit PR6 speakers, die hebben een ingebouwde versterker.
-Moet ik die speakers uitzetten voor ik de audiokabel in/uit plug, of kan ik ze gewoon aan laten staan als ik wissel waar ze op aangesloten zitten?

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Oogst schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:33:
-Kan ik mijn speakers uitzetten door de stroom er af te halen (stekkerdoos), of moet ik ze altijd eerst met de powerknop aan de achterkant uitzetten en daarna pas de stroom er af? Het gaat om KRK Rokit PR6 speakers, die hebben een ingebouwde versterker.
-Moet ik die speakers uitzetten voor ik de audiokabel in/uit plug, of kan ik ze gewoon aan laten staan als ik wissel waar ze op aangesloten zitten?
Ja dat kan best, maar of het bevorderlijk is betwijfel ik. In principe zou het er tegen moeten kunnen, maar ik ben tegenwoordig altijd zeer zuinig op mijn audio spullen en sluit het netjes af voordat ik wijziging ga maken. De kans is zeer klein dat het een keer mis gaat, maar die kans is aanwezig... I learned the hard way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Er zitten limiters in die actieve speakers, dus het zal geen kwaad kunnen om zo de Jack kabel te wisselen, al kan het wel storend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 16-09 11:44
Hopelijk kan iemand me hier nog helpen voordat ik met mijn Marantz NR1605 onder de armen terug naar de winkel ga. Mijn versterker schakelt sinds dit weekend na het inschakelen na 2 seconden weer uit en de power led blijft dan knipperen. Ik krijg dus met geen mogelijkheid me versterker meer aan. Wat ik al geprobeerd heb is de stroom er voor 10 minuten af en alle kabels los, niks helpt. Liever doe ik geen reset omdat ik dan al me instelling kwijt ben. Iemand hier die me hiermee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Reset zou ik wel proberen, als je hem inlevert ben je ook sowieso al je instellingen kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

rorie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:34:
.. en de power led blijft dan knipperen..
De handleiding spreekt over elke 2 of elke 0,5 seconde knipperen. Dat maakt blijkbaar een verschil in de foutmelding. Maar alle oplossingen die genoemd worden heb je al gedaan op het wegbrengen naar een Service Center na. Ik zou zo ook niets aan kunnen wijzen als het zo snel (dus geen overhitting) en ook zonder kabels (dus geen kortsluiting) gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Hdmi kabels eruit? Receivers kunnen vastlopen op hdmi verbindingen heb ik (al heel vaak) gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
rorie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:34:
Hopelijk kan iemand me hier nog helpen voordat ik met mijn Marantz NR1605 onder de armen terug naar de winkel ga. Mijn versterker schakelt sinds dit weekend na het inschakelen na 2 seconden weer uit en de power led blijft dan knipperen. Ik krijg dus met geen mogelijkheid me versterker meer aan. Wat ik al geprobeerd heb is de stroom er voor 10 minuten af en alle kabels los, niks helpt. Liever doe ik geen reset omdat ik dan al me instelling kwijt ben. Iemand hier die me hiermee kan helpen?
Kunnen meer dingen zijn, maar precies volgens je omschrijving is dat een beveiligingstand van de marantz waar die in schiet. Zie vaker terug als ik die apparaten terugneem dat het een voedingsprobleem is oid.

Terug brengen naar waar je hem hebt aangeschaft dus voor evt. garantie. In dat geval wordt die 9/10 wel gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Bedankt voor je reactie, versterker is in begin 2015 gekoch bij bcc. Hopelijk zit er nog garantie op, of kunnen ze korting geven bij aanschaf van het laatste model van dit jaar. Een reset gaf helaas ook geen oplossing.
JustwilliamNL schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:15:
[...]

Kunnen meer dingen zijn, maar precies volgens je omschrijving is dat een beveiligingstand van de marantz waar die in schiet. Zie vaker terug als ik die apparaten terugneem dat het een voedingsprobleem is oid.

Terug brengen naar waar je hem hebt aangeschaft dus voor evt. garantie. In dat geval wordt die 9/10 wel gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
ik ben al een tijdje op zoek naar een kleine (genre mini / micro keten) compacte home cinema receiver of op z'n minst een receiver met 2.1 aansluiting (front & subwoofer dus). 5.1 mag dus ook maar 2.1 volstaat eigenlijk wel. Iemand een tip want via google heb ik niet meteen gevonden wat ik zoek (compact, bij voorkeur zilverkleurig, graag met RDS tuner, aux-ingang, subwoofer uitgang bij voorkeur gewoon met speaker draad aan te sluiten en geen tulp aansluiting of zo).

edit: bij het zoeken kwam ik bv dit al tegen: Sony DAV-F200 . Weliswaar zwart maar 't feit dat dit een plat ding is welke je wellicht makkelijk kan ophangen is een grote + !

edit 2: never mind.. heb gevonden wat ik zocht: een tweedehands Pioneer XC-L7

[ Voor 20% gewijzigd door renio op 19-06-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
rorie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:32:
Bedankt voor je reactie, versterker is in begin 2015 gekoch bij bcc. Hopelijk zit er nog garantie op, of kunnen ze korting geven bij aanschaf van het laatste model van dit jaar. Een reset gaf helaas ook geen oplossing.

[...]
Bcc levert standaard 2 jaar garantie op hun producten. Hopelijk dat zij alsnog je daar kunnen helpen.

Voortaan raad ik aan om je hifi apparatuur zoals een nr1506 of de nu recente nr1508, aan te schaffen bij hifi-klubben. Zij leveren standaard 5 jaar garantie op hun gehele assortiment mits je je email adres achterlaat voor één nieuwsbrief per maand ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Klopt, daar heb ik een jaar later de bijbehorende speakers en subwoofer gekocht. Woensdag dan maar met de versterker onder de arm naar de BCC. Mochten de reparatie kosten erg duur worden kan ik altijd nog een jaar nieuwer model aanschaffen bij Hifi klubben. Daar staan bij de koopjesmarkt een aantal NR1607 vanaf 319 euro met garantie :).
JustwilliamNL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:32:
[...]

Bcc levert standaard 2 jaar garantie op hun producten. Hopelijk dat zij alsnog je daar kunnen helpen.

Voortaan raad ik aan om je hifi apparatuur zoals een nr1506 of de nu recente nr1508, aan te schaffen bij hifi-klubben. Zij leveren standaard 5 jaar garantie op hun gehele assortiment mits je je email adres achterlaat voor één nieuwsbrief per maand ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Nu mijn Marantz NR1605 ter reparatie is aangeboden zit ik toch met een schuin oog te kijken naar een andere versterker. Hierbij twijfel ik heel erg tussen de NR1607 of NR1608, met daarbij nogal een groot prijsverschil. Sinds kort ben ik in het bezit van een LG C7 55 inch Oled tv en wil hierbij een versterker kopen die hierbij goed aansluit met zaken als: 4k Ultra HD 60Hz-video, 4:4:4 Pure Color-subsampling, High Dynamic Range (HDR) en 21:9-video, 3D en BT.2020 pass-throughondersteuning. Mijn vraag gaat voornamelijk over de ondersteuning van HDR, welke aanwezig is op de NR1607 maar waar specifiek Dolby Vision en Hybrid Log Gamma genoemd worden bij de specs van NR1608. De NR1607 met HDR ondersteuning moet deze toch ook gewoon kunnen doorgeven via mijn versterker naar mijn LG C7? Dus concreet, als ik een NR1607 koop i.c.m.LG C7, kunnen dan de HDR formaten Dolby Vision, HDR10 en Hybrid Log Gamma worden doorgestuurd naar mijn tv en het geluid via mijn versterker? Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
rorie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:56:
Dus concreet, als ik een NR1607 koop i.c.m.LG C7, kunnen dan de HDR formaten Dolby Vision, HDR10 en Hybrid Log Gamma worden doorgestuurd naar mijn tv en het geluid via mijn versterker?
Marantz heeft aangekondigd dat ze dit najaar via een software update Dolby Vision gaan ondersteunen op de NR1607. Dat HDR10 al werkt kan ik bevestigen. Mijn LG 65B6 ondersteunt (nog) geen HLG dus dat kan ik niet testen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Bedankt voor je reactie! Kan je bevestigen dat HDR pass-through dat alleen het video singaal word doorgestuurd naar de tv en het geluid gewoon via de versterker loopt. Of begrijp ik dan de term HDR pass-through niet helemaal?
RichieB schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:28:
[...]

Marantz heeft aangekondigd dat ze dit najaar via een software update Dolby Vision gaan ondersteunen op de NR1607. Dat HDR10 al werkt kan ik bevestigen. Mijn LG 65B6 ondersteunt (nog) geen HLG dus dat kan ik niet testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
rorie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:41:
Bedankt voor je reactie! Kan je bevestigen dat HDR pass-through dat alleen het video singaal word doorgestuurd naar de tv en het geluid gewoon via de versterker loopt. Of begrijp ik dan de term HDR pass-through niet helemaal?

[...]
Dat is hoe alle video wordt doorgegeven bij mij. Het geluid wordt over de boxen afgespeeld en het video signaal gaat naar de TV. Ik laat de NR1607 geen upscaling doen oid, dus het is altijd pass-through bij mij. Wellicht werkt met een HDR signaal upscaling etc niet, dus alleen pass-through?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustwilliamNL
rorie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:56:
Nu mijn Marantz NR1605 ter reparatie is aangeboden zit ik toch met een schuin oog te kijken naar een andere versterker. Hierbij twijfel ik heel erg tussen de NR1607 of NR1608, met daarbij nogal een groot prijsverschil. Sinds kort ben ik in het bezit van een LG C7 55 inch Oled tv en wil hierbij een versterker kopen die hierbij goed aansluit met zaken als: 4k Ultra HD 60Hz-video, 4:4:4 Pure Color-subsampling, High Dynamic Range (HDR) en 21:9-video, 3D en BT.2020 pass-throughondersteuning. Mijn vraag gaat voornamelijk over de ondersteuning van HDR, welke aanwezig is op de NR1607 maar waar specifiek Dolby Vision en Hybrid Log Gamma genoemd worden bij de specs van NR1608. De NR1607 met HDR ondersteuning moet deze toch ook gewoon kunnen doorgeven via mijn versterker naar mijn LG C7? Dus concreet, als ik een NR1607 koop i.c.m.LG C7, kunnen dan de HDR formaten Dolby Vision, HDR10 en Hybrid Log Gamma worden doorgestuurd naar mijn tv en het geluid via mijn versterker? Alvast dank
De 1608 ondersteund vanuit de doos dolby vision en net zo als de C7 van LG. Om dolby vision uiteindelijk te kunnen gebruiken moet zowel de bron als het apparatuur die wordt gebruikt van dolby vision ondersteuing zijn voorzien.

Bij de 1607 wordt beweerd dat er een software update (nog) aankomt die ervoor zorgt dat de 1607 ook over dolby vision wordt voorzien.

Het enige koopargument voor de 1608 blijft dan HEOS dat geïntegreerd zit in de AVR. Handig als je aan multi-room streaming wilt beginnen zoals je toilet van muziek voorzien. Voor andere redenen kan ik mij niet bedenken waarom de 1607 ' achterhaald' zou zijn. Op stereo gebied klinken ze nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdebijl
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-04 01:54
Ik heb een leuk 6U 19" rackje op mijn bureau staan die de audio naar mijn headphones/monitors en van mijn microfoon regelt. Momenteel heb ik 3U opgevuld met een microfoon voorversterker, een compressor/limiter en een equalizer. De output van die laatste gaat naar een Focusrite Scarlett Solo - deze begint nu langzaamaan de geest te geven.

Om deze te vervangen heb ik mijn ogen op de M-Audio M-Track Eight interface gelegd. Ik wil echter ook gelijk een mediaspeler in mijn rack schuiven, in dit geval de Denon Pro DN-500CB (vooral vanwege de Bluetooth). Het probleem waar ik tegenaan loop bij het combineren van deze twee apparaten in één setup is dat de output van de mediaspeler stereo via twee balanced XLRs is (L/R), terwijl de M-Track Eight, alleen balanced mono XLR/TRS accepteert.

Nu zat ik erover na te denken om de output van de mediaspeler via een line mixer naar mono te samplen en deze vervolgens in de audio interface te pluggen. Maar dan loop ik tegen een ander probleem aan: hoe zorg ik dat ik over mijn monitors en/of headphones het geluid van mijn PC (uit de interface), mediaspeler en microfoon hoor zonder dat ik per ongeluk een loop creeër? Ik heb in Draw.io een paar setups geprobeerd te maken, maar ik kom er maar niet uit. Moet ik alles maar gewoon in de interface pluggen en de rest digitaal regelen via een DAW, of kan ik beter een stereo mixer halen en het daarmee regelen?

Wie kan me in de goede richting wijzen?

Diagram van alle componenten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tSTUJ9J.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Korte vraag,

Ik wil binnenkort gaan kijken voor een 4K beamer, wetende dat mijn Cambridge Audio 651R surround receiver geen 4K ondersteunt. Nu wil ik dus het beeld rechtstreeks vanaf de bron op de beamer aansluiten en het geluid dus terug gooien via die beamer.. Hebben beamers tegenwoordig ARC aan boord?

Ik heb nl geen zin dat ik ook nog eens een nieuwe receiver moet gaan aanschaffen. Mijn huidige doet t nog best :D

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 26-06-2017 23:06 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

fdebijl schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:02:
Ik heb een leuk 6U 19" rackje op mijn bureau staan die de audio naar mijn headphones/monitors en van mijn microfoon regelt. Momenteel heb ik 3U opgevuld met een microfoon voorversterker, een compressor/limiter en een equalizer. De output van die laatste gaat naar een Focusrite Scarlett Solo - deze begint nu langzaamaan de geest te geven.

Om deze te vervangen heb ik mijn ogen op de M-Audio M-Track Eight interface gelegd. Ik wil echter ook gelijk een mediaspeler in mijn rack schuiven, in dit geval de Denon Pro DN-500CB (vooral vanwege de Bluetooth). Het probleem waar ik tegenaan loop bij het combineren van deze twee apparaten in één setup is dat de output van de mediaspeler stereo via twee balanced XLRs is (L/R), terwijl de M-Track Eight, alleen balanced mono XLR/TRS accepteert.

Nu zat ik erover na te denken om de output van de mediaspeler via een line mixer naar mono te samplen en deze vervolgens in de audio interface te pluggen. Maar dan loop ik tegen een ander probleem aan: hoe zorg ik dat ik over mijn monitors en/of headphones het geluid van mijn PC (uit de interface), mediaspeler en microfoon hoor zonder dat ik per ongeluk een loop creeër? Ik heb in Draw.io een paar setups geprobeerd te maken, maar ik kom er maar niet uit. Moet ik alles maar gewoon in de interface pluggen en de rest digitaal regelen via een DAW, of kan ik beter een stereo mixer halen en het daarmee regelen?

[afbeelding]
Ik weet niet precies hoe het met de M-audio zit, maar ik weet bijv. bij de Focusrite Scarlett 18i20 dat je in de software kan instellen dat hij (bijv.) altijd inputs 5+6 "hardwarematig" doorzet naar outputs 1+2. En dat kan ook met de andere inputs/outputs. Op die manier fungeert de interface dus als een soort summing mixer.
Dit kan wellicht ook met kleinere Scarletts.

Een goedkopere oplossing is misschien om een simple mixertje in de setup op te nemen?

BTW, een dikke pluim voor de paint skills :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

fdebijl schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:02:

[afbeelding]
Ik snap het probleem niet. Je kan toch gewoon twee kanalen als input gebruiken op de m audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdebijl
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-04 01:54
Jag schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:04:
[...]

Ik snap het probleem niet. Je kan toch gewoon twee kanalen als input gebruiken op de m audio?
Ik ga het proberen, maar ik vrees dat ik dan de output van de mediaplayer alleen mono kan monitoren, terwijl ik die het liefst stereo hou. Hopelijk kan ik met de M-Audio drivers iets goochelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Audione0 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:05:
Korte vraag,

Ik wil binnenkort gaan kijken voor een 4K beamer, wetende dat mijn Cambridge Audio 651R surround receiver geen 4K ondersteunt. Nu wil ik dus het beeld rechtstreeks vanaf de bron op de beamer aansluiten en het geluid dus terug gooien via die beamer.. Hebben beamers tegenwoordig ARC aan boord?

Ik heb nl geen zin dat ik ook nog eens een nieuwe receiver moet gaan aanschaffen. Mijn huidige doet t nog best :D
Geen idee, maar anders bestaan er ook nog altijd HDMI audio extractors natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:05:
[...]

Geen idee, maar anders bestaan er ook nog altijd HDMI audio extractors natuurlijk :)
Oke oke! Dat wist ik niet.. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Hey mensen, ik heb een vraag, een vraag waar ik weinig verstand van heb. We hebben hier een BOSE 2.1 systeem, TV en blue ray, we zijn erg fan van films, en we hebben best vaak last van films die dan keihard geluid heeft, behalve het pratende deel, mensen spreken maar is heel stil, als gevolg natuurlijk dat je het volume harder zet, gevolg is dat je dan doof bent als er iets hards komt.

Is hier een simpele oplossing voor? Ik weet dat de centre speaker vaak gebruikt woord voor teksten, en die missen wij met de 2.1 systeem.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bij sommige content die ik op mijn mediaspeler afspeel, hoor ik een duidelijke klik / tik uit mijn speakers komen bij het starten van de media. Stop ik de film/serie en doe ik het opnieuw, is het meestal er niet meer. Is dit iets dat ik kan voorkomen? Kan het kwaad voor mijn speakers?

Aansluiting:
Mediaplayer < HDMI > receiver < HDMI > tv
en vanaf de receiver naar losse speakers natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-08 12:52
Ik heb geprobeerd om op internet hier een antwoord op te vinden, maar het met zekerheid vaststellen lukt me niet. Dan dus maar hier...

Ik ben van plan om in de toekomst mijn computer aan te sluiten op een externe receiver/versterker door middel van een optische TOSLINK-kabel. Omdat ik binnenkort toch al een nieuw moederbord wilde aanschaffen leek het mij handig om dus meteen te gaan voor een moederbord met dergelijke aansluiting. Echter, is de geluidsoutput van een optische aansluiting op het moederbord daadwerkelijk honderd procent ruw? Of is het mogelijk dat de onboard geluidschip op het moederbord alsnog loopt te knoeien met het geluid alvorens het door te sturen? Een van mijn doelen is namelijk om het DAC-gebeuren juist plaats te laten vinden in de receiver in plaats van in mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

JinShepard schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:32:
Hey mensen, ik heb een vraag, een vraag waar ik weinig verstand van heb. We hebben hier een BOSE 2.1 systeem, TV en blue ray, we zijn erg fan van films, en we hebben best vaak last van films die dan keihard geluid heeft, behalve het pratende deel, mensen spreken maar is heel stil, als gevolg natuurlijk dat je het volume harder zet, gevolg is dat je dan doof bent als er iets hards komt.

Is hier een simpele oplossing voor? Ik weet dat de centre speaker vaak gebruikt woord voor teksten, en die missen wij met de 2.1 systeem.
Daar is geen simpele oplossing voor, en komt door het 2.1 (melkpakjes) systeem. Waardoor de subwoofer als middentoon luidspreker word gebruikt waarvoor die eigenlijk niet bedoeld is.
Deels zijn de problemen ook in de akoestiek terug te lijden, en de ligging van de luidspreker in de luisterruimte. Het is overigens een misvatting dat een center luidspreker direct tot een betere spraakverstaanbaarheid leid. Wat wel direct tot een betere spraakverstaanbaarheid leid, is het wegnemen van de 1st vloer/plafond/ en zijmuur reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Lip schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:56:
[...]

Daar is geen simpele oplossing voor, en komt door het 2.1 (melkpakjes) systeem. Waardoor de subwoofer als middentoon luidspreker word gebruikt waarvoor die eigenlijk niet bedoeld is.
Deels zijn de problemen ook in de akoestiek terug te lijden, en de ligging van de luidspreker in de luisterruimte. Het is overigens een misvatting dat een center luidspreker direct tot een betere spraakverstaanbaarheid leid. Wat wel direct tot een betere spraakverstaanbaarheid leid, is het wegnemen van de 1st vloer/plafond/ en zijmuur reflecties.
Hmm ik dacht echt dat het kwam dat die films dan zo specifiek een center speaker nodig hebben voor de pratende gedeelte dat dat het probleem was. Tis dus wat ingewikkelder. Die films zouden ondanks 3.1 of 5.1 of 7.1 nog steeds dat hebben?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
JinShepard schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:32:

Heb je er ook last van bij TV, dus reguliere uitzendingen (publieken, RTL etc)? Of alleen bij kijken van Blueray en DVD?

Indien alleen bij die laatste, hoe krijgt dat Bose systeem het geluid dan aangeleverd? Digitaal via de speler? Wordt er dan wel een 2.1 of 2.0 downmix van het 5.1 DD en DTS gedaan door je Bose-systeem? Zo niet dan dat instellen daar of in de speler. Als er geen downmix wordt gedaan dan hoor je alleen L+R en het daarin resterende stemmen die vooral in het centerkanaal zit. Bij een downmix worden alle 5 signalen naar 2 teruggebracht. Dat downmixen kan een speler doen, maar ook meestal een versterker.

Als echter een reguliere tv uitzending er ook last van heeft dan is er iets anders aan de hand want die zijn al in de meeste gevallen 2 kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ovindel schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:26:
Ik heb geprobeerd om op internet hier een antwoord op te vinden, maar het met zekerheid vaststellen lukt me niet. Dan dus maar hier...

Ik ben van plan om in de toekomst mijn computer aan te sluiten op een externe receiver/versterker door middel van een optische TOSLINK-kabel. Omdat ik binnenkort toch al een nieuw moederbord wilde aanschaffen leek het mij handig om dus meteen te gaan voor een moederbord met dergelijke aansluiting. Echter, is de geluidsoutput van een optische aansluiting op het moederbord daadwerkelijk honderd procent ruw?
Nee, dat is het niet. Stereo geluid verlaat je computer in de vorm van 2.0 LPCM. M.a.w voordat geluid je computer verlaat moet het door de DAC heen van de onboard geluidschip.
Of is het mogelijk dat de onboard geluidschip op het moederbord alsnog loopt te knoeien met het geluid alvorens het door te sturen? Een van mijn doelen is namelijk om het DAC-gebeuren juist plaats te laten vinden in de receiver in plaats van in mijn computer.
Waarom...? Dat verschil kan je niet horen namelijk.
JinShepard schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:23:
[...]

Hmm ik dacht echt dat het kwam dat die films dan zo specifiek een center speaker nodig hebben voor de pratende gedeelte dat dat het probleem was. Tis dus wat ingewikkelder. Die films zouden ondanks 3.1 of 5.1 of 7.1 nog steeds dat hebben?
Wanneer er niets veranderd aan je huidige installatie, blijft de spraakverstaanbaarheid slecht.

[ Voor 16% gewijzigd door Lip op 04-07-2017 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
Ovindel schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:26:

Ik ben van plan om in de toekomst mijn computer aan te sluiten op een externe receiver/versterker door middel van een optische TOSLINK-kabel. Omdat ik binnenkort toch al een nieuw moederbord wilde aanschaffen leek het mij handig om dus meteen te gaan voor een moederbord met dergelijke aansluiting. Echter, is de geluidsoutput van een optische aansluiting op het moederbord daadwerkelijk honderd procent ruw? Of is het mogelijk dat de onboard geluidschip op het moederbord alsnog loopt te knoeien met het geluid alvorens het door te sturen? Een van mijn doelen is namelijk om het DAC-gebeuren juist plaats te laten vinden in de receiver in plaats van in mijn computer.
TOSLINK gebruiker hier. :-)

Ik zou zeggen: nee, niet altijd.

Maar ik denk dat het niet zozeer een geluidschip dingetje is. Afhankelijk van mediaspeler, instellingen, je bron, de geluidskaart/-chip en drivers is soms passthrough mogelijk, alleen dan is het 100% ruw. Geen garantie voor andere gevallen.

Voor films heb je de rauwe Dolby Digital (AC3) / DTS vaak ter beschikking, dat kan echt 1 op 1 door naar een receiver. Met passthrough kan je dan ook niets daar aan veranderen, zelfs het volume niet.

In theorie zou je hetzelfde voor muziek kunnen doen door de speler lossless formats (bijv. Flac) te laten omzetten naar Linear PCM met dezelfde sample rate en bit depth. Dit kan zonder verlies of signaalbewerking, je verandert alleen het data formaat en is dan ook geen echte passthrough maar meer een 'bitgetrouwe' omzetting. Dit doorzetten naar de optische uitgang dan ben je er (komt geen analoog geluid of gare DAC bij kijken).

Ik weet alleen niet hoe je een mediaspeler zoals Kodi zover krijgt om dit te doen. Ook wel benieuwd naar, ga ik zo eens proberen.

Anders: resampling uit, alle 'effecten' uit en volume op max zou ook een eind moeten komen.

Aan de andere kant: is de DAC in jouw receiver dermate goed dat je een verschil gaat horen?

(UPDATE)
Kleine test met Realtek ALC1150 on-board, Toslink naar een Yamaha receiver, Kodi op WASAPI Realtek optical out, exclusive mode aan en een 24bit/96kHz FLACje lijkt goed te werken. Dit slaat de Windows mixer over, maar gaat nog steeds door de geluidskaart drivers (en uiteraard chip). Maar... ik kan met geen mogelijkheid meten of er verder iets mee gedaan wordt, dan moet je echt bit voor bit gaan vergelijken.

De correcte term is bit perfect, zoek daar eens op.

[ Voor 10% gewijzigd door Cascade op 04-07-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Laat ik mijn vorige post even toelichten. Ik heb op dit moment een XtremeMusic PCI-geluidskaart in mijn pc zitten. Sommigen zullen het er misschien niet eens over worden dat hier beter geluid uit komt dan uit een onboard geluidskaart, maar ik merk wel degelijk verschil met mijn 30 euro hoofdtelefoon en 100 euro computerspeakersetje (beiden met 3.5mm jacks).

Omdat nieuwe moederborden met PCI duur zijn en mITX moederborden (het formaat waar ik het liefst naar wil overstappen) überhaupt geen PCI-aansluiting hebben, moet ik wat anders verzinnen om goed geluid met mijn computer te krijgen. In principe zou ik dan natuurlijk kunnen kiezen voor een duurder moederbord met PCI, maar dit is niet het enige probleem.

Het tweede probleem is dat ik van plan ben binnenkort een PlayStation 4 aan te schaffen en die aan te sluiten op mijn computermonitor. Mijn monitor kan echter niets met dat geluid, dus zal het geluid naar mijn speakers moeten verlopen met Toslink. Dat gaat dus niet, omdat mijn speakers alleen een 3.5mm jack hebben. Dit is op te lossen met een externe USB-DAC die het optische signaal omzet in analoog, maar ik heb sterke twijfels over de geluidskwaliteit van die dingen.

Weer een ander probleem is dat omdat de XtremeMusic geen front panel connector heeft, ik nu al telkens achter mijn pc stekkers moet wisselen tussen de speakers en de hoofdtelefoon (speakers hebben hoofdtelefoonaansluiting, maar deze geeft ruis). Als daar een PS4 bij komt, zit je er dus mee dat ik dit ook nog eens moet doen als de PS4 wil gebruiken.

Oftewel: een nieuw moederbord met PCI-aansluiting halen en een externe USB-DAC voor de PS4 bieden een oplossing, maar wel eentje die het gebruik ten opzichte van nu nóg onpraktischer maakt. Ook betwijfel ik de geluidskwaliteit van een dergelijke USB-DAC.

Uiteindelijk kwam ik op het idee om in plaats van bovenstaande een receiver/versterker met een 2.0 stereosetje te halen, waar ik dan met gemak zowel het geluid van mijn pc als dat van de PS4 zou kunnen aansluiten. PC via Toslink, PS4 via HDMI of Toslink. De DAC in de versterker doet de rest. Althans, dat is de bedoeling. Dan wil je natuurlijk wel dat het geluid zo puur mogelijk in de receiver terechtkomt, en mijn vraag is dus eigenlijk of een Toslink-aansluiting op het moederbord dat geluid ook daadwerkelijk zo kan aanleveren.

Een eis is dat dat de geluidskwaliteit minimaal zo goed moet zijn als wat ik nu heb. Beter mag natuurlijk ook, ondanks dat ik van plan ben tweedehands te kopen is het namelijk best wel een investering. Alhoewel ik dan natuurlijk wel mijn mijn huidige apparatuur kan verkopen en daar wat voor kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:03:
Ook betwijfel ik de geluidskwaliteit van een dergelijke USB-DAC.
Waarom betwijfel je dat? Ik ben geen "audiophile", maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat een USB DAC zijn klok kan synchroniseren met de computer terwijl een TOSLINK DAC deze moet reconstrueren. Een TOSLINK DAC heeft dan duurdere componenten nodig om - zonder jitter - tot hetzelfde resultaat te komen als een goedkopere USB DAC. (Als ik ernaast zit wordt ik graag verbeterd :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ovindel
Misschien heb ik mezelf niet goed verwoord. Het idee was om voor de PS4 een externe DAC te gebruiken die wordt gevoed door middel van USB (vandaar dat ik de term USB-DAC) gebruikte), maar zijn geluidssignaal binnenkrijgt via Toslink. Zoiets dus: http://www.fiio.net/en/products/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
Ovindel schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:03:
...
Een eis is dat dat de geluidskwaliteit minimaal zo goed moet zijn als wat ik nu heb.
...
Ik denk dat dat wel lukt.

De upgrade van deze vrij magere speakerset (sorry) naar fatsoenlijke luidsprekers en een versterker is een goede zet, dat zal een wereld van verschil zijn.

De geluidskaart... je verschuift hier eigenlijk een verantwoordelijkheid (DAC en analoog deel) van je geluidskaart naar de versterker. Controleer wel even of de versterker het wel echt 'beter' doet.

Toslink is alleen een transportmiddel, het doet verder niets met een analoog geluidssignaal en daarmee ben je onafhankelijk van de kwaliteit van het analoge deel van een on-board oplossing. Enige dat kan dwarsliggen is eventuele (digitale) signaalbewerking door software/Windows/drivers/audiochip en waarschijnlijk niet 100% uit te sluiten. Maar goed, hetzelfde is van toepassing op jouw Creative kaart. Dit is goed te minimaliseren door geen effecten/equalizer/Crystalizer te gebruiken, DTS Connect/DD Live encoding te vermijden (ookal klinkt dat ook prima), juiste drivers te kiezen voor output (WASAPI exclusive). Even afgezien of het wel nodig danwel hoorbaar is.

Jitter... ja, SPDIF zal jitter hebben en dat wordt netjes gecorrigeerd door de ontvanger. Lijkt mij echt geen issue. Als dit een aantoonbaar probleem anno 2017 is lees ik het graag. Laat ik het zo zeggen: ik heb vanaf de nForce2 (uit 2002) tot heden naar volle tevredenheid verschillende oplossingen voor SPDIF gebruikt (mobo's en geluidskaarten) en nooit een moment gehad van "wat klinkt het slecht vandaag, dat moet de jitter zijn". :P (soit, dat kan aan mij liggen).

Verder... on-board audio is tegenwoordig niet verkeerd en beter dan 10 jaar geleden. Ik zou zeggen: sluit het gewoon analoog aan en ervaar het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Misschien denk ik te simpel, maar digitaal is digitaal en is per definitie bit voor bit.
Toslink is een digitale verbinding, dus de receiver krijgt het signaal binnen, zoals de geluidskaart het binnenkrijgt, oftewel digitaal. Althans dat lijkt mij. Je kunt natuurlijk alle equalizers en "geluidsverbeteringen" in de bijgeleverde software uitzetten om er zeker van te zijn.

In de receiver wordt het dan omgezet naar een analoog signaal en daar worden de speakers mee aangestuurd. Wat ik heb begrepen uit het zilveren hifi kabels topic, is dat er tegenwoordig geen echt grote verschillen meer zitten in het dac gedeelte, of je moet echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Het zijn veelal de speakers (en diens versterker) die het verschil maken. Een externe dac (of receiver) zorgt wel voor minder storende invloeden die, naar men zegt, in de pc aanwezig zijn en het signaal beïnvloeden. Ik geloof daar zelf niet zo in.
Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6