Laat ik mijn vorige post even toelichten. Ik heb op dit moment een
XtremeMusic PCI-geluidskaart in mijn pc zitten. Sommigen zullen het er misschien niet eens over worden dat hier beter geluid uit komt dan uit een onboard geluidskaart, maar ik merk wel degelijk verschil met mijn 30 euro hoofdtelefoon en 100 euro
computerspeakersetje (beiden met 3.5mm jacks).
Omdat nieuwe moederborden met PCI duur zijn en mITX moederborden (het formaat waar ik het liefst naar wil overstappen) überhaupt geen PCI-aansluiting hebben, moet ik wat anders verzinnen om goed geluid met mijn computer te krijgen. In principe zou ik dan natuurlijk kunnen kiezen voor een duurder moederbord met PCI, maar dit is niet het enige probleem.
Het tweede probleem is dat ik van plan ben binnenkort een PlayStation 4 aan te schaffen en die aan te sluiten op mijn computermonitor. Mijn monitor kan echter niets met dat geluid, dus zal het geluid naar mijn speakers moeten verlopen met Toslink. Dat gaat dus niet, omdat mijn speakers alleen een 3.5mm jack hebben. Dit is op te lossen met een externe USB-DAC die het optische signaal omzet in analoog, maar ik heb sterke twijfels over de geluidskwaliteit van die dingen.
Weer een ander probleem is dat omdat de XtremeMusic geen front panel connector heeft, ik nu al telkens achter mijn pc stekkers moet wisselen tussen de speakers en de hoofdtelefoon (speakers hebben hoofdtelefoonaansluiting, maar deze geeft ruis). Als daar een PS4 bij komt, zit je er dus mee dat ik dit ook nog eens moet doen als de PS4 wil gebruiken.
Oftewel: een nieuw moederbord met PCI-aansluiting halen en een externe USB-DAC voor de PS4 bieden een oplossing, maar wel eentje die het gebruik ten opzichte van nu nóg onpraktischer maakt. Ook betwijfel ik de geluidskwaliteit van een dergelijke USB-DAC.
Uiteindelijk kwam ik op het idee om in plaats van bovenstaande een receiver/versterker met een 2.0 stereosetje te halen, waar ik dan met gemak zowel het geluid van mijn pc als dat van de PS4 zou kunnen aansluiten. PC via Toslink, PS4 via HDMI of Toslink. De DAC in de versterker doet de rest. Althans, dat is de bedoeling. Dan wil je natuurlijk wel dat het geluid zo puur mogelijk in de receiver terechtkomt, en mijn vraag is dus eigenlijk of een Toslink-aansluiting op het moederbord dat geluid ook daadwerkelijk zo kan aanleveren.
Een eis is dat dat de geluidskwaliteit minimaal zo goed moet zijn als wat ik nu heb. Beter mag natuurlijk ook, ondanks dat ik van plan ben tweedehands te kopen is het namelijk best wel een investering. Alhoewel ik dan natuurlijk wel mijn mijn huidige apparatuur kan verkopen en daar wat voor kan krijgen.