Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-08 12:52
Ik had er nooit zo over nagedacht, maar het lijkt me zoals Cascade zegt voor de hand liggend dat bij gebruik van Toslink de computer softwarematig het geluid vanuit de bron (of dat nou MP3, geluid van een game of YouTubefilmpje is) omzet naar PCM; anders kan de versterker er niets mee. Hoe, waar en op welke manier dat gebeurd in de pc is natuurlijk de vraag. Tenzij je een passthrough met PCM- of DTS-audio of een lossless oplossing met FLAC voor elkaar krijgt, ga je nooit het signaal je versterker in krijgen zoals de computer dat 'ontvangt'. Ik zit er niet op te wachten dat geluid van elke niet-PCM/DTS bron slechter wordt afgespeeld dan het is.

Wat betreft geluidskaarten heb ik eigenlijk alleen echt ervaring met de Realtek ALC889A, de onboard geluidskaart van deze laptop (ook iets van Realtek volgens mij), en de XtremeMusic. De genoemde Realteks hebben echt belachelijk slechte geluidskwaliteit, terwijl de dedicated geluidskaart een duizendmaal beter geluid produceert. De Realtek 892 die je tegenwoordig op veel nieuwe moederborden ziet schijnt even slecht te zijn als de 889, terwijl je de 889 zelf ook tegenwoordig nog vaak op nieuwe mobo's aantreft. Wat dat betreft vind ik de 'onboard geluidschips zijn tegenwoordig voldoende'-mythe onzin. Althans, dat is mijn ervaring per 3.5mm aansluiting.

Daar zit dus mijn zorg. Ik wil niet hebben dat zo'n onboard geluidskaart loopt te knoeien met mijn audio. Je zou verwachten dat Toslink digitaal is digitaal is, maar echt duidelijk is het me in elk geval nog steeds niet.

Je kan nog zo'n goede versterker en stereoset aanschaffen, maar als ik met mijn huidige speakers en goedkope hoofdtelefoon al een enorm verschil merk tussen onboard vs dedicated, weet ik niet of die onboard geluidschips wel kan vertrouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ovindel op 05-07-2017 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Toslink is uiteraard "digitaal is digitaal" maar dat wil niet zeggen dat het bit perfect de bron doorgeeft. Toslink is dan zelf de boosdoener niet maar wel wat er mogelijk voor gebeurt,.

Wat er normaal gebeurt bij stereomuziek over de digitale uitgang van de geluidkaart afspelen is samengevat dit:

1. software speler speelt de bron af (mp3, flac, aac, wav etc) en maakt er pcm, dus ongecomprimeerde audio van en biedt dit aan de driversoftware van de geluidskaart

2. afhankelijk van de geluidskaart en/of de drivers wordt het pcm signaal mogelijk geresampled. Menig (oude, simpele) geluidskaart kan niet direct 44.1 KHz (samplefrequentie van muziek dat oorspronkelijk van een CD komt) verwerken en gaat dat resampelen naar 48 Khz. Dit kan hoorbare effecten hebben.

3. Het digitale signaal kan worden aangepast door volumeinstellingen, mixers en equalizers via de software van de geluidskaart al of niet in samenwerking met de hardware van de geluidskaart.

4 Het signaal gaat via de optische of elektrische digitale uitgang van de geluidskaart naar de versterker of opnameapparaat. Het kan ook eerst naar een externe geluidskaart gaan via USB of Firewire maar dat maakt geen verschil.

Stappen 2 en 3 kunnen eventueel omgewisseld zijn.

Wat de OP wil is in feite stappen 2 en 3 elimineren of in ieder geval de effecten er van uitschakelen. Afhankelijk van de geluidskaart en software (drivers) kan dat. De kaart moet geen resampling nodig hebben bij weergeven/doorsturen van een 44.1 KHz bron en de software moet (bit perfect) passthrough ondersteunen. Als dat laatste niet kan, kan je de mixer uitschakelen (dus alleen signaal van de speler doorgeven), equalizers uit in speler- en driversoftware en volume op 100%. Dat zou in theorie hetzelfde resultaat moeten opleveren als passthrough maar zeker ben je nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
arsimo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:34:
[...]

Heb je er ook last van bij TV, dus reguliere uitzendingen (publieken, RTL etc)? Of alleen bij kijken van Blueray en DVD?

Indien alleen bij die laatste, hoe krijgt dat Bose systeem het geluid dan aangeleverd? Digitaal via de speler? Wordt er dan wel een 2.1 of 2.0 downmix van het 5.1 DD en DTS gedaan door je Bose-systeem? Zo niet dan dat instellen daar of in de speler. Als er geen downmix wordt gedaan dan hoor je alleen L+R en het daarin resterende stemmen die vooral in het centerkanaal zit. Bij een downmix worden alle 5 signalen naar 2 teruggebracht. Dat downmixen kan een speler doen, maar ook meestal een versterker.

Als echter een reguliere tv uitzending er ook last van heeft dan is er iets anders aan de hand want die zijn al in de meeste gevallen 2 kanalen.
Ik zal wel iets verder informatie zien te vergaren maar het is aangesloten op de tv via een optical aansluiting, dit is zo gedaan zodat we geluid via de bose kunnen doen van TV en DVD/BLUERAY. Met de tv nooit last er van dat spraak zachter is dan de rest.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:11
Sorry.

had het in een fout topic gezet.. inmiddels veranderd. 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door harley2009 op 09-07-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Foobar, dsd bestanden en een degelijke geluidskaart van terrantec, zoals de auerion, dan ga je genieten. Of nog beter, maar dat is een ander budget. Edirol fa-101 ua-101. Firewire en volgens mij heb je ze ook in usb uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:09

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jorgen schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:18:
Bij sommige content die ik op mijn mediaspeler afspeel, hoor ik een duidelijke klik / tik uit mijn speakers komen bij het starten van de media. Stop ik de film/serie en doe ik het opnieuw, is het meestal er niet meer. Is dit iets dat ik kan voorkomen? Kan het kwaad voor mijn speakers?

Aansluiting:
Mediaplayer < HDMI > receiver < HDMI > tv
en vanaf de receiver naar losse speakers natuurlijk
Iemand die dit weet?

Merkte net iets soortgelijks toen ik het volume van mijn mediaspeler (Minix Neo X8-H Plus) veranderde op de Minix zelf, ipv op de receiver. Resultaat allerlei rare storings- en knispergeluiden. Gewone audio viel zelfs helemaal weg, totdat ik de Minix weer op vol volume zette.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorgen op 10-07-2017 13:35 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
Iemand ervaring met het vervangen van de Infinity Alpha 40 midrange- en/of basswoofer randen? In de mijne zitten gaatjes door de kat (grrrr). Heb ze erg graag vervangen. Kan alleen nergens randen vinden..
Heeft iemand een idee waar ik de randen zou kunnen krijgen? Ben het spoort bijster. Bij diverse bekende zaken al geïnformeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door ThijsM op 12-07-2017 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
sugarlee89 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:24:
Foobar, dsd bestanden en een degelijke geluidskaart van terrantec, zoals de auerion, dan ga je genieten. Of nog beter, maar dat is een ander budget. Edirol fa-101 ua-101. Firewire en volgens mij heb je ze ook in usb uitvoering.
Terratec, bestaat dat nog?

Bij goede geluidskaarten denk ik niet aan het budgetmerk Edirol (Roland), maar meer aan RME. PCI kaarten zijn zeldzaam, firewire zie je ook weinig meer. USB is wel een goede optie, thunderbolt is nog te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

NoTimeRemains

I know

Ik zou graag hogere kwaliteit muziek willen beluisteren via mijn PC. Ik heb helaas geen plaats voor een uitgebreide speaker setup met versterkers, etc. dus ik zal het moeten doen met mijn PC aan 't bureau.

Ik heb nu een oude Sennheiser HD-201 koptelefoon, tijd voor een upgrade dus. Ik zat te denken aan een Beyerdynamic DT-770 Pro. Ik heb begrepen/uitgezocht dat de 80 Ohm wss de beste keuze voor mij is, ik wil de koptelefoon niet mee nemen. Het is dus voor high end muziek, maar ook low end en gaming achter de PC.

Momenteel vind ik het geluid van de geluidskaart van mijn moederbord (Gigabyte GA-B150M-D3H) niet echt luid genoeg. Er mocht wel wat meer oomphf in zitten.

Dus nu mijn vraag: wat heb ik nu eigk nodig om echt goed muziek te luisteren vanaf mijn PC?
Een DAC? Een versterker? Een combi van die twee? Een (externe) geluidskaart?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
NoTimeRemains schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:39:
Ik zou graag hogere kwaliteit muziek willen beluisteren via mijn PC. Ik heb helaas geen plaats voor een uitgebreide speaker setup met versterkers, etc. dus ik zal het moeten doen met mijn PC aan 't bureau.

Ik heb nu een oude Sennheiser HD-201 koptelefoon, tijd voor een upgrade dus. Ik zat te denken aan een Beyerdynamic DT-770 Pro. Ik heb begrepen/uitgezocht dat de 80 Ohm wss de beste keuze voor mij is, ik wil de koptelefoon niet mee nemen. Het is dus voor high end muziek, maar ook low end en gaming achter de PC.

Momenteel vind ik het geluid van de geluidskaart van mijn moederbord (Gigabyte GA-B150M-D3H) niet echt luid genoeg. Er mocht wel wat meer oomphf in zitten.

Dus nu mijn vraag: wat heb ik nu eigk nodig om echt goed muziek te luisteren vanaf mijn PC?
Simpele en goede oplossing is een USB koptelefoonversterker, precies wat je lijkt te zoeken. Bijvoorbeeld deze:

https://tweakers.net/pric...dtelefoon-versterker.html

Uiteraard zijn zijn er diverse alternatieven. Kwestie van ff handig googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk ook vooral even bij schiit.com. Maken leuk spul en niet duur :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerius010
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-07-2020
NoTimeRemains schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:39:

Een combinatie bevalt mij erg goed: de Dragonfly van Audioquest. Overal erg goede recensies en ik ben erg blij met mijn zwarte, prachtig geluid. Als je Tidal Hifi hebt kan je lekker MQA afspelen en games doen het er ook lekker mee. Prijs is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54

NoTimeRemains

I know

The Eagle schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:53:
Kijk ook vooral even bij schiit.com. Maken leuk spul en niet duur :)
waar moet ik dan heen kijken? de amp of de DAC?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Nofi, maar had je zelf al gekeken?
Combi van de Magni 2 Uber en de Modi 2
Of gewoon deze: http://schiit.com/products/fulla-2
Ben je ineens klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Ik ben weer terug met een vraagje. Heeft iemand hier wel eens de geluidskwaliteit van een Creative XtremeMusic geluidskaart vergeleken met die van de Asus Xonar DGX? Zo ja, welke klonk volgens jou beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ovindel schreef op zondag 16 juli 2017 @ 00:26:
Ik ben weer terug met een vraagje. Heeft iemand hier wel eens de geluidskwaliteit van een Creative XtremeMusic geluidskaart vergeleken met die van de Asus Xonar DGX? Zo ja, welke klonk volgens jou beter?
Waarom denk jij dat mijn mening relevant is voor jouw luisterplezier?

Luister zelf, naar je eigen muziek, met je eigen speakers of koptelefoon en vorm je eigen mening. Bevalt je een stuk beter omdat het allemaal een stuk persoonlijker is. :P

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat, en ga reviews zoeken. Stap een bij aankopen :)
En voor de rest hebben we een compleet aankoopforum voor consumentenelectronica. Dus daar ff topic maken als je er niet uitkomt.
Jij hebt namelijk geen kleine vraag. Maar een hoop vragen omdat je iets probeert te bereiken waar je weinig verstand van hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Zekers. Ik heb veel gezocht op internet, maar er zijn amper vergelijkingen te vinden tussen geluidskaarten van ruim tien jaar geleden en recentere modellen. Ik wil vraag over van een PCI naar een PCIe kaart, maar het is geen makkelijke zoektocht. Als ik er niet uitkom zal ik het aankoopforum opzoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Die van 10 jaar geleden zou ik sowieso niet pakken. Je wilt iig fatsoenlijke drivers voor je OS (win 8 danwel 10) en dat hebben die ouwetjes meestal niet (meer).

Kijk gewoon naar recent spul. Die Dragonfly is an sich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik heb de Marantz M-CR511 receiver en sinds kort een Bluetooth JBL Everest 700 koptelefoon.

Iemand enig idee of deze via Bluetooth te pairen zijn? Of moet ik hiervoor apart een transmitter aanschaffen? Er zit ook Bluetooth op de receiver.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Volgens mij doet de M-CR511 alleen BT de andere kant op, dus receiven en niet transmitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat idd. Aparte transmitter kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:00
Ik ben de laatste dagen zo eens V&A in de gaten aan het houden voor een speakers/surround set en dan kom ik bijvoorbeeld deze tegen: V&A aangeboden: Onkyo HT-S9700THX - 7.1 Home Cinema Set - Zwart - Nieuw

Lijkt mij €600,- voor een splinternieuwe set, die normaal ruim €900,- kost best een schappelijke prijs. Maar zonder garantie...voor mij een reden om hem dan niet te kopen. Zo'n soort situatie zag ik eerder ook al op V&A, maar dus ook zonder garantie. Ik weet niet hoe vaak dat spul kapot gaat. Of zouden jullie het toch wel doen? Note: ik ben gewoon aan het oriënteren wat leuk zou zijn voor het nieuwe huis straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@vinom Ten opzichte van het geluid uit je tv-speakers zul je er zeker op vooruit gaan. Waarschijnlijk is het in de meeste gevallen:

TV-speakers < soundbar < kant-en-klare home cinema set < zelf samengestelde av-receiver + speakers.

Waarbij de prijs natuurlijk ook meegroeit. Het devies bij elke aankoop van speakers is om zélf te gaan luisteren. Bevalt het? En is de prijs goed? Dan pas kopen. Tja, of het vaak kapot gaat is moeilijk te zeggen. Dan moet je op dat type even Googelen en kijken hoe de ervaringen van andere mensen zijn. Let trouwens even op het aantal HDMI-poorten. Koop altijd een set met meer ingangen dan je nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:00
@Jorgen Yep, ik heb vorig jaar inderdaad een soundbar gekocht, wat prima volstaat voor het TV kijken en een filmpje met wat beter geluid, maar surround is het niet. Het doel is dus ook om ooit een mooie 5.1 set neer te zetten, liefst zelf samengesteld of een mooie set via Marktplaats of V&A. En dan zie ik dus het bovenstaande zo nu en dan voorbijkomen en dan denk ik dat is zo gek nog niet voor die prijs. Sowieso kan ik inderdaad eerst beter gaan luisteren, dan op de prijs af gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

vinom schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:35:
Ik weet niet hoe vaak dat spul kapot gaat. Of zouden jullie het toch wel doen?
Speakers gaan niet snel kapot. Als de randen goed zijn dan kunnen ze tientallen jaren mee. Er zit ook niet echt veel electra in speakers wat bijvoorbeeld in een actieve subwoofer of receiver/versterker wel zit. Hoe meer er in zit des te meer er kapot kan gaan. Voor de speakers zou ik me geen zorgen maken, ook de subwoofer gaat veelal niet snel kapot. Receivers zijn helaas een ander verhaal en omdat het in deze een Onkyo is zou ik deze al laten staan. Niet dat andere merken niet defect gaan, maar er zijn gewoon wat merken die het beter doen dan anderen. Niet alleen in de lagere segmenten. Zo zijn de nieuwe modellen van Arcam zeer goed te noemen, maar de serie ervoor had alleen maar issues met HDMI. Er is altijd wel een model te vinden wat niet lekker was. Denon heeft over het algemeen niet veel issues, maar de AVR-3312 was dan weer een uitzondering. Marantz idem met bijvoorbeeld de P(l)op of Death bij de SR6004. Onkyo heeft wat meer issues dan gemiddeld heb ik het idee. Zie ook de diverse topics hier op GoT.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

Exirion

Gadgetfetisjist

FeaR schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:10:
Zo zijn de nieuwe modellen van Arcam zeer goed te noemen, maar de serie ervoor had alleen maar issues met HDMI. Er is altijd wel een model te vinden wat niet lekker was.
Hopelijk heeft Arcam z'n leven inderdaad gebeterd. Qua geluid is het altijd topspul geweest, maar de betrouwbaarheid was zeker voor de prijs bedroevend slecht. Vooral in de tijd dat produktie naar China werd overgeplaatst is er veel fout gegaan. Dat lag net zo goed aan de ontwerpen, want het thermische design van sommige apparaten was dusdanig slecht dat componenten op den duur wel kapot moesten gaan (met name elco's en diodes die sneuvelden) of hele delen van printplaten loeiheet werden en het soldeerwerk er aan ging.

Voor mij in ieder geval NOOIT meer Arcam :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Exirion schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:44:
[...]
Voor mij in ieder geval NOOIT meer Arcam :)
Mijn AVR250 op de slaapkamer heeft ook last van een rotte volumeknop. Voor daar gelukkig geen issue maar dit is ook mijn laatste Arcam. En zo neem ik ook geen Onkyo meer. Het is ook deels persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

FeaR schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:55:
Mijn AVR250 op de slaapkamer heeft ook last van een rotte volumeknop. Voor daar gelukkig geen issue maar dit is ook mijn laatste Arcam.
Ik kocht in 2005 een voorversterker en een CD-speler. De voorversterker liep af en toe vast en ging na een tijdje spontaan uit. Is gerepareerd en hij kwam met een nieuw probleem (wat het precies was weet ik niet meer) terug. Toen heb ik een nieuwe geeist en die kreeg ik. De CD-speler had vreemde problemen met het loopwerk, wat toen in z'n geheel is vervangen. De monteur heeft 'm niet getest want het display werkte daarna niet goed meer. Na nogmaals een reparatie was het in orde. Na 8.5 jaar heb ik de voorversterker kunnen afdanken en inmiddels was de volumeknop ook al jaren niet goed meer (rotary encoder defect). De CD-speler had na een paar jaar een harde brom en er is toen een elco vervangen die heel dicht op een koellichaam van een regulator zat (hoe verzin je het). Niet veel later begon het display ineens donker worden terwijl het ding weinig gebruikt was. Uit coulance heeft Arcam me toen een nieuw display gestuurd. Vijf jaar geleden heb ik een AVR300 op de kop getikt die het wonder boven wonder nog prima doet, al schakelt ie wel eens uit als ie helemaal van de spanning af is geweest en aangezet wordt. Een bekend Arcam kwaaltje waar mijn voorversterker ook al last van had voordat ie helemaal de geest gaf. Misschien heb ik met 3 apparaten heel veel pech gehad, maar gezien de verhalen online heb ik zo m'n twijfels over de kwaliteit :X

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En voor zo'n merk mag je wel de hoofdprijs aftikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:10:
Speakers gaan niet snel kapot. Als de randen goed zijn dan kunnen ze tientallen jaren mee. Er zit ook niet echt veel electra in speakers wat bijvoorbeeld in een actieve subwoofer of receiver/versterker wel zit.
Speakers zijn inderdaad nagenoeg onverwoestbaar. Het probleem van de randen, kun je, als je een beetje handig bent (en dit is toch tweakers.net?) zélf repareren. Google op 'refoamen'. Daar kun je kant en klare kitjes voor kopen. Toen ik 15 was kocht ik twee Infintity speakers ( in de tijd dat die nog echt goede audiofiele speakers maakten) van 1100 gulden per stuk. Daarvan was een jaar of vijf het foam dermate uitgedroogd dat er gaten in kwamen, wat je zeker bij closed cabinet speakers niet wil. Voor 15 euro per speaker heb ik ze toen gerefoamed, en sindsdien doen ze het weer uitstekend. Nog steeds beter dan 95% van de rommel die er op de markt is.

Voor wat betreft het potmeterprobleem bij Arcam; als je een versterker koopt is het eerste wat je als audiofiel doet, het ding openschroeven en alle potmeters voorzien van een afdichtend stukje tape, zodat er geen stof meer in kan komen. Dit heb ik destijds ook gedaan bij mijn inmiddels bijna 20 jaar oude Denon PMA-860, en die werkt nog steeds als nieuw.

Wat je in elk geval NIET en NOOIT moet doen, is gaan rommelen met contactspray of WD-40 op potmeters.

Dan kun je beter de potmeter openmaken en voorzichtig met gedenat. alcohol reinigen, of in z'n geheel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Scheelt ook dat randen van speakers nu veelal van rubber zijn en niet meer het veelgebruikte foam wat letterlijk kon vergaan. Refoamen is anders inderdaad een relatief goedkope oplossing om een speaker weer tot leven te wekken.

En nee, ik mag graag apparatuur open schroeven maar niet mijn HiFi componenten :P . Ik beloof je dat ik niet met WD40 ga lopen spuiten. Gelukkig is het de volumeknop op de receiver, de remote werkt nog naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit geen magisch gas in hoor. Als je wel je computer durft open te schroeven (en daar ga ik gezien dit forum even vanuit) zie ik geen enkele reden waarom je een nieuw gekochte versterker niet durft open te schroeven om ff de potmeters af te tapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:24:
Wat je in elk geval NIET en NOOIT moet doen, is gaan rommelen met contactspray of WD-40 op potmeters.

Dan kun je beter de potmeter openmaken en voorzichtig met gedenat. alcohol reinigen, of in z'n geheel vervangen.
Die Arcams hebben geen potmeters, want de volumeregeling werkt digitaal met een rotary encoder. Dus zeker niet gaan klooien met smeermiddelen of contactsprays. De rotary encoder moet gewoon vervangen worden. Als je er aan kunt komen (ik heb er eentje van Arcam UK) is het zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:23:
Die Arcams hebben geen potmeters, want de volumeregeling werkt digitaal met een rotary encoder. Dus zeker niet gaan klooien met smeermiddelen of contactsprays. De rotary encoder moet gewoon vervangen worden. Als je er aan kunt komen (ik heb er eentje van Arcam UK) is het zo gebeurd.
Tsja, het is nu mosterd na de maaltijd; maar als je er nieuw een aanschaft (van welk merk ook) of bv. nog een hebt staan die goed functioneert.. openschroeven en alle potmeters/encoders even aftapen.

Ze zijn ook goed schoon te maken, bij potmeters kun je slijtage niet schoonmaken, maar een rotary encoder.. daar heb je niet eens een nieuwe voor nodig.

Wél wat handigheid, maar het is ook weer geen rocket-science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Met het risico dat ik een domme vraag stel, maar iets wat ik me eerder afvroeg en me nu weer te binnen schoot n.a.v. een ander topic: Ik heb een Philips DCC900 DCC speler, dit was de eerste generatie van dit type spelers welke destijds nog een 16 bit DAC had. Latere modellen kregen een 18 bit DAC mee, en worden om die reden betere audiokwaliteiten toegedicht. Hoewel ik daar pas later achter kwam, en dit misschien m'n keuze nog had kunnen beïnvloeden ben ik wel fan van de 'built like a tank' uitstraling van de 900 in verhouding tot de wat goedkopere bouw van de latere modellen, en zou 'm misschien alleen om die reden alsnog geprefereerd hebben.

Nu heb ik deze 16 bit speler via de digital out (coax) aangesloten op m'n moderne AV receiver. Welk van de apparaten zorgt dan voor de DA conversie? Is dit dan de receiver, en zo ja, betekent dat dat als de DAC van de receiver beter is, het geluid van de DCC speler dan dus niet wordt beperkt door diens 'mindere' DAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:25:
Tsja, het is nu mosterd na de maaltijd; maar als je er nieuw een aanschaft (van welk merk ook) of bv. nog een hebt staan die goed functioneert.. openschroeven en alle potmeters/encoders even aftapen.

Ze zijn ook goed schoon te maken, bij potmeters kun je slijtage niet schoonmaken, maar een rotary encoder.. daar heb je niet eens een nieuwe voor nodig.

Wél wat handigheid, maar het is ook weer geen rocket-science.
Het exemplaar dat ik had was volledig stofdicht, dus dat is het probleem niet. Ik heb 'm open gemaakt en schoongemaakt. In zo'n ding zit een smeermiddel waar een soort contactvloeistof doorheen zit. Dat kan na verloop van tijd verdwijnen en dan moet je 'm opnieuw smeren of contactvloeistof in het smeermiddel spuiten. Ik heb alles geprobeerd, inclusief volledig schoonmaken en opnieuw smeren met een geschikt middel, maar het ding was gewoon versleten. Het is een bekend euvel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=52015787,noline]
Nu heb ik deze16 bit speler via de digital out (coax) aangesloten op m'n moderne AV receiver. Welk van de apparaten zorgt dan voor de DA conversie? Is dit dan de receiver, en zo ja, betekent dat dat als de DAC van de receiver beter is, het geluid van de DCC speler dan dus niet wordt beperkt door diens 'mindere' DAC?
DA = Digitaal/Analoog. Als jij de digitale out gebruikt, wordt dus niet de DA in de speler gebruikt, maar die van je receiver.

Mensen die beweren dat ze serieus het verschil horen tussen een 16 bit DA of een 18 bit DA welke verder van gelijksoortige kwaliteit zijn, zou ik niet al te serieus nemen.

@Exirion: wat een rommel dan, dat Arcam. Boe Arcam! *Aait z'n Denon* .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Weemism schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:41:
Nu heb ik deze16 bit speler via de digital out (coax) aangesloten op m'n moderne AV receiver. Welk van de apparaten zorgt dan voor de DA conversie? Is dit dan de receiver, en zo ja, betekent dat dat als de DAC van de receiver beter is, het geluid van de DCC speler dan dus niet wordt beperkt door diens 'mindere' DAC?
Die DCC900 was een mooie speler. Ik heb zelf de DCC300 en DCC134 gehad :)

Vrijwel alle opnamen op DCC werden vanaf CD gemaakt, wat per definitie 16-bit PCM was. De lossy compression die door DCC wordt gebruikt kan weer gedecodeerd worden naar 16-bit, of eventueel naar hogere resoluties. Het geluid wordt daar echter niet beter dan de bron van. Over SPDIF van die generatie gaat 20 bits per sample, maar je zult echt het verschil tussen 16 en 18 bits niet horen. Het gros van de mensen heeft niet eens apparatuur en een getraind gehoor om het verschil tussen 16 en 24 bits te horen :)

En ja, als je 'm via SPDIF aansluit op je receiver, dan doet de receiver de conversie. Dat kan niet anders, want SPDIF kan alleen maar een digitaal signaal overbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Geluidskennisvraag: Ik heb in een topic op tweakers gelezen dat een 2.0 eigenlijk optimaler is dan een 2.1 pc-speakersetje qua geluid voor multimediaal gebruik (gamen/films/muziek). Dit omdat een basbox bij een 2.1 setje vanaf midlaag alles moet doen, dat geeft blijkbaar enige vervorming, een 2.0 setje heeft daar blijkbaar minder last van. Deze bewering klopt nog steeds?

Vervangingsadvies: Mijn Creative A220 pc-speakerset kan niet meer voldoen aan mijn wensen, flink uitpakken zit er helaas niet in: Ik zoek in ieder geval een bass-instelmogelijkheid en zeker een hoger volume zonder al te veel vervorming (10 dB is volgens faqaudio 2x zo luid, net iets teveel maar wel een mooie aanname). Ik zat op basis van de informatie op tweakers zelf te denken aan budget Edifier R1100 of een van de andere twee sets uit deze vergelijking. De Edifier R1100 is het dubbele prijspeil van de trust tytan 2.0 maar ziet er kwalitatiever uit, de DJ set heeft de bediening aan de voorkant. Is de R1100 hier evt. beste koop?

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 27-07-2017 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

govie schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:06:
Geluidskennisvraag: Ik heb in een topic op tweakers gelezen dat een 2.0 eigenlijk optimaler is dan een 2.1 pc-speakersetje qua geluid voor multimediaal gebruik (gamen/films/muziek). Dit omdat een basbox bij een 2.1 setje vanaf midlaag alles moet doen, dat geeft blijkbaar enige vervorming, een 2.0 setje heeft daar blijkbaar minder last van. Deze bewering klopt nog steeds?
Als je het over een 2.1 setje hebt met van die kleine satellietjes, dan ja. Dan neemt de sub ook een aardig deel vn de middentonen voor zijn rekening en dat wil je niet. Heb je echter "gewone" speakers die tot zeg 60 a 50Hz in het laag gaan, dan neemt een sub alleen het echte laag voor zijn rekening en is het gewoon een goede aanvulling :)
Vervangingsadvies: Mijn Creative A220 pc-speakerset kan niet meer voldoen aan mijn wensen, flink uitpakken zit er helaas niet in: Ik zoek in ieder geval een bass-instelmogelijkheid en zeker een hoger volume zonder al te veel vervorming (10 dB is volgens faqaudio 2x zo luid, net iets teveel maar wel een mooie aanname). Ik zat op basis van de informatie op tweakers zelf te denken aan budget Edifier R1100 of een van de andere twee sets uit deze vergelijking. De Edifier R1100 is het dubbele prijspeil van de trust tytan 2.0 maar ziet er kwalitatiever uit, de DJ set heeft de bediening aan de voorkant. Is de R1100 hier evt. beste koop?
Trust lekker links laten liggen. Als je echt een goede soundstage wilt, kijk eens naar de HK Soundsticks III. Heb ze zelf staan en ze verbazen me nog iedere keer. En bas is prima in te stellen :)
Kijk ook vooral naar actieve monitorspeakers. Edirol heeft ze maar andere merken genoeg.

Edit: en gooi je budget omhoog als je er op vooruit wilt gaan. Die soundsticks gaan meen ik voor ca 100 euro, de rst is duurder. Voor kwaliteit betaal je nou eenmaal.

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 27-07-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
The Eagle schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Als je het over een 2.1 setje hebt met van die kleine satellietjes, dan ja. Dan neemt de sub ook een aardig deel vn de middentonen voor zijn rekening en dat wil je niet. Heb je echter "gewone" speakers die tot zeg 60 a 50Hz in het laag gaan, dan neemt een sub alleen het echte laag voor zijn rekening en is het gewoon een goede aanvulling :)

[...]

Trust lekker links laten liggen. Als je echt een goede soundstage wilt, kijk eens naar de HK Soundsticks III. Heb ze zelf staan en ze verbazen me nog iedere keer. En bas is prima in te stellen :)
Kijk ook vooral naar actieve monitorspeakers. Edirol heeft ze maar andere merken genoeg.

Edit: en gooi je budget omhoog als je er op vooruit wilt gaan. Die soundsticks gaan meen ik voor ca 100 euro, de rst is duurder. Voor kwaliteit betaal je nou eenmaal.
Bedankt voor de reactie.

Als ik op monitor zoek bij roland dan zie ik veel modellen die niet meer te koop zijn, misschien zijn ze failliet ofzo. Ik heb nog wel de 15 Watt rms versie van die dj monitor set gevonden: 25% Minder vermogen, knoppen wel aan de voorkant bij eenzelfde prijs als de R1100 van circa 70 euro. Coolblue heeft meer specificatieverschillen in hun tabel. Ik ga denk ik tussen de R1100 en de goedkope DJ monitor boxen kiezen. Ik vind die djmonitor boxen wat minder mooi maar hebben wel knoppen aan de voorzijde, dat is wel makkelijker dus misschien wel de beste keuze in mijn geval. Ik ga er maar even vanuit dat 15 watt ook voldoende is om een merkbaar luider geluid te produceren dan mijn oude A220 setje.
Ik ben er wel achter dat gedetailleerd geluid andere boxensetjes vraagt als die vaak over de toonbank gaan bij tweakers. Ik kom van zo'n erbarmelijk setje af, dat de kans aannemelijk is dat ik er altijd op vooruit ga en dat is dan ook wel weer positief! }:O :+

[ Voor 14% gewijzigd door govie op 27-07-2017 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Doe jezelf een lol, ga naar de kringlop of tik via MP een losse versterker en een stel leuke speakers op de kop. Zelfde budget, stukken beter geluid. Versterker kun je als monitorstand gebruiken.

En verder: je stelt eigenlijk gewoon een aankoopvraag. Daar hebben we een apart subforum voor: Consumentenelektronica Aankoopadvies En daar kan deze vraag prima in zijn eigen topic imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Ik ben van de week gelukkig eigenaar geworden van de Sony MDR-1000X :P

Nu ben ik tegelijkertijd begonnen met het gaan naar de sportschool om de vakantie kilo's kwijt te raken en om mijn conditie een beetje op te krikken.

Nu heb ik gisteren dat gedaan voor het eerst en mijn sony's gebruikt. Dat beviel prima. Maar zouden jullie dit aanraden of zou ik dan op zoek moeten gaan voor een setje oortjes/hoofdtelefoon speciaal voor de sportschool?

Ik hoef geen aankoopadvies. Daarvoor is het subforum voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Darkrevenge schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:57:
Ik ben van de week gelukkig eigenaar geworden van de Sony MDR-1000X :P

Nu ben ik tegelijkertijd begonnen met het gaan naar de sportschool om de vakantie kilo's kwijt te raken en om mijn conditie een beetje op te krikken.

Nu heb ik gisteren dat gedaan voor het eerst en mijn sony's gebruikt. Dat beviel prima. Maar zouden jullie dit aanraden of zou ik dan op zoek moeten gaan voor een setje oortjes/hoofdtelefoon speciaal voor de sportschool?

Ik hoef geen aankoopadvies. Daarvoor is het subforum voor :+
Waarom zou je wat anders willen als t "prima bevalt"?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
DennusB schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:58:
[...]

Waarom zou je wat anders willen als t "prima bevalt"?
Ik merk dat de binnenkant van de de earpads heel erg zweterig en vochtig wordt en ik vroeg mij af of dit wel goed is voor een premium headset zoals deze.

EDIT: Een voorbeeld hiervan kun je hier zien https://i.imgur.com/v5UGMYj.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door ZelianGuy op 28-07-2017 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Darkrevenge schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Ik merk dat de binnenkant van de de earpads heel erg zweterig en vochtig wordt en ik vroeg mij af of dit wel goed is voor een premium headset zoals deze.
Ja eens, het word zweterig. Er zijn zat "sport-oordopjes" op de markt, die zou je natuurlijk kunnen proberen :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

En zweet is licht zout en daarmee niet echt goed voor (kunst?)leer.
Ik zou lekker sportdopjes kopen. Daar zijn ook prima klinkende varianten van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik lees in verschillende reviews van uhd blu-rayspelers dat de ene voor een beter geluid zorgt, dan de andere. Maar cd's, dvd's en blu-rays zijn juist digitale media, die vanuit de speler onaangeroerd de AV-receiver moeten bereiken, toch? Zeker als het bitstream is, dacht ik.

Hoe kan men dan de LG UP970 minder goed vinden klinken dan bijv. de concurrentie van Panasonic, Oppo en Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Geluidssmaak is persoonlijk en er zit ook een stukje tussen de oren. Kan ook een stukje dynamiek in de apparatuur zijn qua uitsturing, en outpuvolume wil ook wel eens helpen.
En vergeet niet dat audiofielen BR's voor muziek ook wel eens analoog aansluiten als er een goede DAC in zit.
Sluit je hem digitaal aan, dan zou het alleen om het loopwerk gaan en dat zou in principe weinig verschil moeten maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is simpel. Allemaal audiofiele bullshit. Die verschillen op analoge uitgangen zijn bij blind testen op gelijk volume ineens onhoorbaar en verschillen digitaal aangesloten bestaan simpelweg niet.

Het hele concept "Goeie DAC" is ook bullshit en kan gewoon mee met de engelenkabels. Alleen lult iedereen in de audiowereld elkaar met heel veel liefde na.

Ik vin het grappig hoe voorzichtig The Eagle hierboven over loopwerken praat. Zijn de kleuren op je monitor ook dieper omdat het loopwerk van je hardeschijf beter is? We hebben het hier over data he? Geen langspeelplaten.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 28-07-2017 23:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geld dat dan ook voor de kleurweergave @JvS? Dat zou er meteen voor zorgen dat elke UHD-BR-speler hetzelfde is. Hoe kan een tv dan bijv. nog wel verschillen?

Waar kan nu wel (kwaliteits)verschil zitten en waar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
JvS schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:10:
Het hele concept "Goeie DAC" is ook bullshit en kan gewoon mee met de engelenkabels. Alleen lult iedereen in de audiowereld elkaar met heel veel liefde na.
Naar mijn idee zit daar toch wel verschil in hoor. Mijn ervaring is dat mijn HTC 10 toch wel wat beter klinkt dan mijn oude HTC one, met dezelfde oordopjes en muziek app. Misschien is het niet meer een kwestie van goed en slecht, maar van goed en beter?

Hetzelfde hoor ik ook wanneer ik m'n tablet of m'n telefoon aan een stel speakers hang. Beiden gebruiken dan bijvoorbeeld de youtube app.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2017 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voordat dit een elfenkabeldiscussie wordt - die we ook beter in dat topic kunnen voortzetten - ben ik gewoon benieuwd waar je een UHD blurayspeler dan wel op uitkiest.

Als beeld en geluid digitaal worden aangeleverd vanaf het medium (de dvd's enz) en via hdmi worden doorgegeven aan mijn Marantz en die geeft het via hdmi weer door aan mijn tv, dan is zover ik begrijp de hele keten digitaal. Behalve onderhevig aan een storing, zou het in passthrough mode onaangeroerd het doel moeten bereiken. Hoe kan het dan dat de ene of andere televisie het beeld anders weergeeft en dat een website als HDTVtest verschillen ziet tussen bepaalde blurayspelers?

Als ik een blurayspeler uitkies wil ik dat hij hdmi 2.x met ondersteuning voor HDCP2.2 en 4k HDR heeft. Ondersteuning voor Atmos is leuk, maar extra. Ondersteuning voor HD audio als TrueHD en DTS HDMA een must. Smartzaken zijn niet van belang aangezien ik daar al een tv en mediaspeler voor heb. Is dan elke speler gelijk? Betere of duurdere materialen leiden immers niet tot andere ééntjes en nulletjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 29-07-2017 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rezer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-01 13:23
Beste iedereen,

Op zolder bij mijn moeder lag nog een mooie platenspeler, een B&O beogram 2402. Nu heeft deze een 7-din male output, deze sluit je normaliter aan op de B&O versterker die een 7-din female ingang heeft. Alleen nu wil ik deze aansluiten op mijn kleinere stereo, een tivoli audo number two, deze heeft alleen een jack aux ingang. Is er een manier om deze 7-din aan te sluiten op deze aux ingang?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 00:17:
Geld dat dan ook voor de kleurweergave @JvS? Dat zou er meteen voor zorgen dat elke UHD-BR-speler hetzelfde is. Hoe kan een tv dan bijv. nog wel verschillen?
Eigenlijk is het heel simpel. Signaal wordt idealiter met 100% behoud van kwaliteit doorgegeven. Mensen registreren het als de kwaliteit onder de 85% komt (dan wordt het belangrijk). Als je naar een audioketen kijkt dan heb je het volgende:

- Opname (30-80% afhankelijk van microfoon en mixing)
- Compressie (95%)
- Digitaal signaal (100%)
- DAC (99,99%)
- Versterker (99,00%, mits binnen designbereik gebruikt. Dat is in bijna alle gevallen zo)
- Kabels (99,99%)
- Speakers / akoestiek (70%)

De percentages zijn fictief, maar de "grens wel/niet hoorbaar" klopt en de verhoudingen ook.

In de audiofiele wereld richt iedereen zich op onzinnige dingen onder het cliche "De keten is zo zwak als de zwakste schakel". Dit wordt gebruikt als excuus om geld te investeren in exotische DAC's, dure kabels, zware versterkers "Die de speakers aankunnen" en weet ik wat niet meer, terwijl er in de keten drie items zijn die duidelijk belangrijker zijn, namelijk speakers/akoestiek (heb je invloed op, is moeilijk), compressie (zorgen dat je niet in het hoorbare gebied komt met compressie, gaat tegenwoordig bijna altijd goed) en opname (heb je geen invloed op helaas).

Betere kabels, betere DAC's en weet wat voor exotische versterkers kopen is gelijk aan het hebben van een hele sterke ketting met een paar paperclips erin en dan de sterke schakels gaan verbeteren om de ketting te verbeteren.

Onzin. Wel makkelijk en door observers' biass hoort iedereen ook verbeteringen. In gecontroleerde dubbelblinde testen hoor je ineens geen verschillen tussen kabels, dac's, versterkers, etcetera.

Eigenlijk is alles perfect, behalev de weergever. Zelfde geldt voor televisies. Het scherm is niet perfect, "vervormt" kleuren (zwart is pas sinds OLED echt zwart), echt hoog contrast is zelfs met HDR nog steeds niet hetzelfde als wanneer je met je ogen kijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 29-07-2017 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Het hele idee dat de ene DAC anders klinkt dan de andere, kan wat mij betreft officeel op tweakers vermeld worden als audiofiele urban myth. De oude DACs gooiden een heel klein beetje tophoog weg met hun low pass filter omdat dat minder steil was. Dat ging om een gering verschil en is iets uit het verleden. Verder produceert het ene type net iets meer ruis dan de andere, maar die ruisvloer ligt zo laag dat het dynamisch bereik veel groter is dan je ooit thuis kan halen (of je moet tot 130dB willen kunnen spelen).

Verschillen worden alleen gehoord in verkeerd uitgevoerde tests. Dat wil zeggen niet geblindeerd (/geen abx opzet) en/of niet op level gematched. Ik snap dan ook niet, waarom dit onderwerp zoveel aandacht krijgt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
rezer schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:05:
Beste iedereen,

Op zolder bij mijn moeder lag nog een mooie platenspeler, een B&O beogram 2402. Nu heeft deze een 7-din male output, deze sluit je normaliter aan op de B&O versterker die een 7-din female ingang heeft. Alleen nu wil ik deze aansluiten op mijn kleinere stereo, een tivoli audo number two, deze heeft alleen een jack aux ingang. Is er een manier om deze 7-din aan te sluiten op deze aux ingang?

Alvast bedankt!
Meestal leidt aansluiten op de aux-ingang niet tot een succes. Het signaalniveau van een platenspeler is daarvoor veel te laag. Gemiddeld niveau voor aux is 60mV en voor een phono-ingang (platenspeler) is dat 2mV. Als de versterker een moderne is, heb je grote kans dat deze niet meer een phono-ingang heeft en in dat geval werkt het alleen tot tevredenheid met een aparte voorversterker. De aparaten die aangesloten worden op de aux-ingang hebben namelijk al de benodigde voorversterker ingebouwd, een platenspeler heeft dat niet. Weinig voorkomende uitzonderingen daargelaten.

Wat het andere deel van je vraag betreft, nooit van verloopsnoertjes gehoord? Loop eens een elektronicawinkel binnen, grote kans dat ze je daar gemakkelijk kunnen helpen. Koop je liever bij een webwinkel, even zoeken met zoekterm "verloopsnoertje 7 polig DIN".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rezer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-01 13:23
Dankjewel voor deze uitleg!
Ja ik had gezocht naar verloop stekkers, alleen vond ik met name 5 polig of 7 polig male stekkers. Maargoed dit gaat helaas niet werken met mijn huidige opstelling.
Techneut schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 13:50:
[...]
Meestal leidt aansluiten op de aux-ingang niet tot een succes. Het signaalniveau van een platenspeler is daarvoor veel te laag. Gemiddeld niveau voor aux is 60mV en voor een phono-ingang (platenspeler) is dat 2mV. Als de versterker een moderne is, heb je grote kans dat deze niet meer een phono-ingang heeft en in dat geval werkt het alleen tot tevredenheid met een aparte voorversterker. De aparaten die aangesloten worden op de aux-ingang hebben namelijk al de benodigde voorversterker ingebouwd, een platenspeler heeft dat niet. Weinig voorkomende uitzonderingen daargelaten.

Wat het andere deel van je vraag betreft, nooit van verloopsnoertjes gehoord? Loop eens een elektronicawinkel binnen, grote kans dat ze je daar gemakkelijk kunnen helpen. Koop je liever bij een webwinkel, even zoeken met zoekterm "verloopsnoertje 7 polig DIN".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Laatst online: 19:14
Ik heb sinds kort een set Klipsch Synergy F10 speakers (100W 8 Ohm opgegeven). Als ik even een samenvatting maak van wat ik begrepen heb over versterkers: Ik lees dat Klipsch "gemakkelijk aan te sturen zijn", dat je over het algemeen niet blind hoeft te staren op de hoeveelheid vermogen die een versterker heeft en dat het met name op echt hoge volumes pas van invloed kan zijn.
Verschillen tussen de klank en instel mogelijkheden van versterkers / receivers even buiten beschouwing gelaten.

Aan de andere kant staat er in de FAQ hier over audio dat een te lichte versterker op zwaardere speakers ervoor kan zorgen dat je de speakers beschadigd, idem dito voor een te zware versterker. Maar ook dit geldt: op hoog volume.

Vraag voor de zekerheid:
Kan het al te veel kwaad om de Klipsch SF-10 op een, volgens mij zeer simpele, oude Sony stereo versterker aan te sluiten? Waarschijnlijk tijdelijk, om dan rustig een AV receiver dan wel degelijke stereo versterker te zoeken. Exacte type Sony STR-AV210.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WYinaIAm.png

[ Voor 9% gewijzigd door Myliobatis op 29-07-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Myliobatis schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:27:
e.

Aan de andere kant staat er in de FAQ hier over audio dat een te lichte versterker op zwaardere speakers ervoor kan zorgen dat je de speakers beschadigd, idem dito voor een te zware versterker. Maar ook dit geldt: op hoog volume.
alles kan alles slopen. Maar je moet er echt zelf je best voor doen. Als in die faq staat dat dit speciek een groter probleem is dan klopt die faq niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik viel daar ook over. Nota bene een te lichte versterker op zwaardere speakers zou de speakers beschadigen? Mogen ze wel eens uitleggen als dat er werkelijk staat. Omgekeerd zou ik er nog iets bij kunnen voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja dat is denk ik een achterhaald concept. Het is nog wel gedacht dat je door de harmonische vervorming meer belasting van je tweeter krijgt. Maar dat is niet echt veel. Je kan verder wel je speakers slopen door je versterker maximaal in het rood te draaien, maar dat komt gewoon doordat je een amp tot ik denk wortel 2 x zoveel power kan leveren als je hem maximaal hard laat clippen. Waardoor je de drivers thermisch kan overbelasten.

Maar het idee dat je met een te lichte versterker de boel "op zou blazen" snap ik niet. Als je een extreem voorbeeld neemt, een koptelefoon amp. Hoe gaat die nou een speaker slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Myliobatis schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 15:27:
Ik heb sinds kort een set Klipsch Synergy F10 speakers (100W 8 Ohm opgegeven). Als ik even een samenvatting maak van wat ik begrepen heb over versterkers: Ik lees dat Klipsch "gemakkelijk aan te sturen zijn", dat je over het algemeen niet blind hoeft te staren op de hoeveelheid vermogen die een versterker heeft en dat het met name op echt hoge volumes pas van invloed kan zijn.
Verschillen tussen de klank en instel mogelijkheden van versterkers / receivers even buiten beschouwing gelaten.

Vraag voor de zekerheid:
Kan het al te veel kwaad om de Klipsch SF-10 op een, volgens mij zeer simpele, oude Sony stereo versterker aan te sluiten? Waarschijnlijk tijdelijk, om dan rustig een AV receiver dan wel degelijke stereo versterker te zoeken. Exacte type Sony STR-AV210.
[afbeelding]
Nee hoor, gaat prima werken. Zoals je al zegt zijn de Klipschen heel makkelijk aan te sturen. Rendement is hoog dus relatief weinig vermogen nodig voor een goed geluid. Gaat prima werken.
Heb hier hun oudere broertje staan als rears (F1). Komt een prima geluid uit, ook in multichannel stereo.

Wat ik wel gemerkt heb: als je ze meer vermogen geeft, komen ze nog beter uit de verf. Ze kunnen heel wat hebben namelijk. Ik draai met een Denon AVR2311, F3's als front en F1's als rear en een C20 center. Zwager heeft de instappers uit de RF serie, wat eigenlijk een beetje de opvolger is van de Synergy serie. Stuurt het spul aan met een Denon X1300. Klinkt prima, maar echt hard kan het niet, wat bij mij wel kan, ook op die rears.
Dus wat dat betreft: je zult met die Sony echt niks slopen, maar als je een zwaardere amp hebt komen ze wel beter uit de verf. Je doet ze eigenlijk tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Myliobatis op 29-07-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Waar het op neer kwam wat ik las is dat met een lichtere versterker, de versterker zou kunnen gaan clippen, wat schadelijk kan zijn voor de tweeters. Wellicht ook pas bij hoge volumes?
Hoef me er blijkbaar niet al te druk over te maken ;)

Is ook de bedoeling om het tijdelijk zo aan te sluiten, weet ik in ieder geval dat het geen kwaad kan, dan kan ik rustig op zoek naar een betere stereo of AV receiver. Dat is nog een ander verhaal ;)
The Eagle schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:44:
[...]

Nee hoor, gaat prima werken. Zoals je al zegt zijn de Klipschen heel makkelijk aan te sturen. Rendement is hoog dus relatief weinig vermogen nodig voor een goed geluid. Gaat prima werken.
Heb hier hun oudere broertje staan als rears (F1). Komt een prima geluid uit, ook in multichannel stereo.

Wat ik wel gemerkt heb: als je ze meer vermogen geeft, komen ze nog beter uit de verf. Ze kunnen heel wat hebben namelijk. Ik draai met een Denon AVR2311, F3's als front en F1's als rear en een C20 center. Zwager heeft de instappers uit de RF serie, wat eigenlijk een beetje de opvolger is van de Synergy serie. Stuurt het spul aan met een Denon X1300. Klinkt prima, maar echt hard kan het niet, wat bij mij wel kan, ook op die rears.
Dus wat dat betreft: je zult met die Sony echt niks slopen, maar als je een zwaardere amp hebt komen ze wel beter uit de verf. Je doet ze eigenlijk tekort.
Dank voor de uitgebreide met eigen ervaringen met Klipsch en verschillende versterkers.

[ Voor 3% gewijzigd door Myliobatis op 29-07-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Het is heel simpel doorgaans: geen vervorming -> geen probleem :) Meeste versterkers hebben toch wel bescherming tegen oververhitting en te lage impedantie, dat zijn de enige problemen die kunnen optreden zonder vervorming. Dus als je wat harder wil draaien gewoon letten op vervorming.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 20:35
Een simpele vraag. Mijn vader heeft een hifi set uit de jaren 80 en deze is op. Maar ik wil een nieuwe voor hem kopen maar door zijn herseninfarct luistert hij alleen nog radio. Ik zoek dus een mooie set waarop hij radio kan luisteren en een CD kan draaien. Vooral niet teveel knoppen maar wel zeer mooi en helder geluid want zijn woonkamer is nogal groot (100m2). Ik heb er tot 500 euro voor over. Ik ga niet draden trekken dus gewoon een 2.0 setje.

Aangezien ik er helemaal geen verstand van hebt hoop ik dat mensen mij of iets kunnen adviseren of misschien mijn enkele do and don't kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jag schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 11:32:
Het hele idee dat de ene DAC anders klinkt dan de andere, kan wat mij betreft officeel op tweakers vermeld worden als audiofiele urban myth. De oude DACs gooiden een heel klein beetje tophoog weg met hun low pass filter omdat dat minder steil was. Dat ging om een gering verschil en is iets uit het verleden. Verder produceert het ene type net iets meer ruis dan de andere, maar die ruisvloer ligt zo laag dat het dynamisch bereik veel groter is dan je ooit thuis kan halen (of je moet tot 130dB willen kunnen spelen).

Verschillen worden alleen gehoord in verkeerd uitgevoerde tests. Dat wil zeggen niet geblindeerd (/geen abx opzet) en/of niet op level gematched. Ik snap dan ook niet, waarom dit onderwerp zoveel aandacht krijgt 8)7 .
Bij fatsoenlijke DACs die fatsoenlijk verwerkt zijn in het product geef ik je gelijk. Maar bijvoorbeeld bij mijn huidige werk laptop kan ik bij gevoelige oordopjes (lees: in-ears) probleemloos de ruisvloer horen. Waarschijnlijk combinatie van niet de geweldigste componenten met veel te veel analoge gain. Als ik hem op max zet zou ik waarschijnlijk per direct doof zijn. Tegenwoordig heb ik zo'n goedkoop snoertje met volumeregeling (lees: potmeter) erin, die weer de analoge gain vermindert.

Oftewel als ik de hele keten bekijk bij die laptop, dan is het dynamisch bereik prima, maar door de erg hoge versterking kan ik probleemloos de ruis horen met in-ears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, ruis, dat kan ook wel idd. Maar dan klinkt die DAC nog niet anders, je krijgt alleen een extra'tje ongevraagd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

FitzChevalric. schreef op maandag 31 juli 2017 @ 11:09:
Een simpele vraag. Mijn vader heeft een hifi set uit de jaren 80 en deze is op. Maar ik wil een nieuwe voor hem kopen maar door zijn herseninfarct luistert hij alleen nog radio. Ik zoek dus een mooie set waarop hij radio kan luisteren en een CD kan draaien. Vooral niet teveel knoppen maar wel zeer mooi en helder geluid want zijn woonkamer is nogal groot (100m2). Ik heb er tot 500 euro voor over. Ik ga niet draden trekken dus gewoon een 2.0 setje.

Aangezien ik er helemaal geen verstand van hebt hoop ik dat mensen mij of iets kunnen adviseren of misschien mijn enkele do and don't kunnen vertellen.
Consumentenelektronica Aankoopadvies
Start daar een eigen topic. En start vooral eerst met eigen onderzoek. Nu vraag je "wat is goed" en dat kan vanalles zijn . Dat moet je horen, en zelf reviews lezen. Zonder eigen inzet zal je eigen topic geen lang leven beschoren zijn nl, dan gaat het gewoon op slot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb een paar oude 3-weg Philips speakers gevonden op zolder. Ze zijn flink gehavend, speaker doek laat los en de fineerlaag van de kast bladdert op veel plaatsen af. Desondanks klinken ze niet slecht, behalve dan dat de tweeters het niet meer doen.

Ik wilde ze samen met een kleine smsl sa36 pro gebruiken als soort van portable speakers voor in de serre en buiten. Maar het is wel jammer dat de tweeters dus niet werken (boven de 15khz wordt niet weergegeven).

Ik sta nu voor twee opties, ga ik proberen deze speakers weer op te knappen, of koop ik tweedehands een goede set.

Voordat ik een keuze kan maken, zou ik graag een idee willen hebben of deze speakers als "goed" bekend stonden. Ik heb overigens geen idee of dit een 13-in-een-dozijn setje is, of toch een serieuze speaker. Ik verwacht dat ze van de jaren 80 of 90 zijn. Er staat ook geen typenr op en het infolabel op de achterzijde is compleet verweerd.

Herkend iemand deze speakers en kan hij/zij er wat over vertellen? De woofer is zo'n 17cm/6,5"

Er zijn nog maar vrij weinig 3-weg speakers in vrij klein formaat en die zitten eigenlijk boven budget. Dus kan een 2weg een waardige vervanger zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p1vq2v9l.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

En of ik die herken :)
Philips begin jaren 90, geleverd als standaard speakers bij een 36cm single component setje. Maximaale output van de aansturende versterkers was iets van 10 a 20 Watt muziekvermogen (=de toen geldende marketingterm, wat tegenwoordig 800.000.000 watt PMPO is :P). Zeg maar net iets meer dan een wekkerradio ;)
Geleverd bij:
http://www.mfbfreaks.nl/f.../imagepages/image108.html
http://www.mfbfreaks.nl/f.../imagepages/image109.html
Specs van dat spul:
http://www.mfbfreaks.nl/f.../imagepages/image196.html

Heel eerlijk zou het me verbazen als die tweeter ooit iets gedaan heeft. Meestal waren de speakers die bij die dingen geleverd werden gewoon breedbandspeakers en zat de tweeter en de middentoner er voor de sier in. 3 way my ass. Maar het zou kunnen dat het soms anders was. Dat weet je alleen door hem open te draaien. Als er al iets van een filter in zit verwacht ik geen mooie spoelen, maar gewoon wat weerstanden.

* The Eagle kent het assortiment van Philips uit de jaren 90 redelijk goed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 31-07-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ah kijk, dat zijn ze idd*, mooie vondst d:)b . Die t-amp die er nu aanhangt geeft ook 20w max. Dat is voldoende volume voor mijn doeleinde.

Die waren nog prijzig zeg, die setjes. f1000,- tot 1500,- maar ik begrijp dat de speakers desondanks niets om over naar huis te schrijven zijn?

Openmaken gaat niet echt, ik heb het gevoel dat ik de hele speaker uit elkaar trek dan. Ik heb het bereik getest met zo'n youtube filmpje. Speakers begonnen bij ongeveer 40-45 hz geluid te maken, bij 15khz waren ze stil. De middentoner heeft het iig gedaan (geluid werd zachter bij afdekken) , evenals de woofer.

Leuk, een artikeltje uit het Leidsch Dagblad. http://leiden.courant.nu/...0-10-23/edition/0/page/18
"De boxen van de midisets worden zonder uitzondering veroordeeld. Alleen Technics doet er redelijk tot goede boxen bij. De fabrikanten kunnen beter geen boxen meeleveren dan deze. De consument heeft dan immers een vrije keuze."

* nog eens goed** gekeken, de speakers bij deze sets zijn 2weg speakers zie ik nu. De 3weg zat dan wellicht bij een duurdere set. Eens verder zoeken.
** :X de fcd395 en fcd495 komen idd met deze speakers. De 395 is meegenomen in de test van die krant. Dus toch prul. Hoewel het echt niet slecht klinkt. Ik zal ze eens vergelijken met de Dali zensor 1.

[ Voor 41% gewijzigd door LA-384 op 31-07-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De tweeter komt heel wat eerder in dan 15Khz. Het kan een cone tweeter zijn, die gaan niet zo hoog.

Verder zal er heus wel een basic filter inzetten met meer dan weerstanden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Voor zover ik me kan herinneren zit het spul van binnen dan allemaal gelijmd. Open = slopen dan, ook de achterkant.
Dit waren echt speakers die je ergens "bij" kreeg omdat je anders simpelweg geen weergave had. Maar het moest ook geen kwaliteit zijn, want dat was de versterker ook niet.
Bij de losse componenten had je dat wel, maar daar betaalde je ook voor. En daar waren het ook losse speakers, CAD/CAM designed met de computer voor extra hoge digitale kwaliteit :+

Ik mag hopen dat die Dali Zensor 1 ze finaal wegspeelt trouwens. Gebeurt dat niet: probeer alsjeblieft ff een andere versterker want dan is je Chinese ampje gaar :P

Edit: en Technics leverde jaren 90 idd prima speakers bij hun setjes. Heb hier nog twee Technics speakers staan die bij mijn mini setje zaten en met een aansturing van een Pioneer A550r spelen die de sterren van de hemel. Gaat ook echt laag enzo, bassreflex spul uit 1994.

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 31-07-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik heb de dali's even getest, maar deze komen ook niet boven de 15khz.kan zijn dat ik het gewoon niet meer hoor, of de smsl stuurt het niet goed aan.
Edit. Het is m'n gehoor :/ . Nog even getest met iem's, vanaf 15khz is het stil hoewel ik rond 18-19khz nog "iets" hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 31-07-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Is niet zo gek hoor. Toen ik een jaar of 23 was, hoorde al veel van mijn jongere studie genoten de 16KHz piep van 50Hz CRT tv's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb ook even getest (onder de 30 nog), maar met mijn koptelefoon valt het vanaf een 15kHz toch ook wel heel snel af bij mij. Als ik volume opdraai denk ik nog wel wat te horen, maar verwaarloosbaar tenopzichte van onder de 15kHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
The Eagle schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:53:
Ik mag hopen dat die Dali Zensor 1 ze finaal wegspeelt trouwens. Gebeurt dat niet: probeer alsjeblieft ff een andere versterker want dan is je Chinese ampje gaar :P
Dat doen ze minder dan ik had gehoopt, maar dat kan ook lijken door de lagere gevoeligheid. Ze geven althans een stuk minder volume bij dezelfde settings. Het ampje is ook maar een simpel 12v dingetje. Wel nog €60,- op marktplaats en eBay, maar je hoort duidelijk dat het laag niet zo sterk wordt weergegeven dan m'n Denon receiver dat doet.

Ik denk dat er dan gewoon niets aan de hand is met de Philips speakers. Bedankt voor de info. En de tweakers hierboven, bedankt voor de mentale support :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desutoroiya
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 17:32
Hallo allen,

Ik ben opzoek naar een Audio schakelaar voor 3.5 mm jack. Ik wil graag mijn speakerset gebruiken voor mijn tv en mijn computer. Door middel van een knop kan ik de input naar de speakers wisselen. Heeft iemand ervaring met dit systeem en kan mij iets meer info geven?

De lokale audio boer wist niet waar ik het over had. 8)7

Steam: Desutoroiya || PSN: Kamikaza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat snappen normale winkels niet. Je kan een simpele DJ mengtafel gebruiken, maar er zijn ook hele gerichte producten :

https://www.allekabels.nl...laar-35mm-jack-2-weg.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Ik dacht, ik haal het speakerdoek eens van die Philips speakers, met het idee de tweeter eruit te schroeven om te zien of die aangesloten is en het binnenste evt via het woofergat te benaderen.

Ik moest even hardop lachen. :+ _O-

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eZlHvfdl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i88ZPlhl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsrace
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 21:03

IJsrace

null

Gezien het ook niet geschroefd lijkt, is de lijm niet gewoon los gaan laten en ligt de tweeter ergens los binnenin?
Of het is zoals The Eagle al aan gaf, echt complete onzin en heeft die tweeter er gewoon nooit gezeten haha! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Gezien de kwaliteit van de afwerking (of eigenlijk het gebrek daaraan) betwijfel ik dat er ooit een tweeter heeft gezeten, ik hoor ook niets rammelen en er lijkt binnenin gewoon een afdekplaatje te zitten. Met dat speakerdoek leek het werkelijk een mooi afgewerkte speaker te zijn, zoals je ze eigenlijk bijna altijd tegenkomt. Het blijkt dus dat de speakerunits er niet op, maar binnen tegen geschroefd zijn. Voor de afwerking hebben ze de contouren van een mooie speakerunit er maar opgeschilderd... 8)7

Ik ga ze maar eens opentrekken, om te zien wat er binnen in zit. Kunnen we misschien nog lachen :D

Even chronologisch:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VoBz5l1l.jpg
Dat ziet er niet slecht uit. 3-weg speaker met vrij forse units én een getunede basspoort.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hhCziODl.jpg
Ok, dus de mooie aluminium omlijsting van de units blijkt er gewoon opgeverft te zijn. Bovendien zijn de units zelf wat kleiner dan gedacht. :/ In ieder geval zit er wel een basspoort in!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vRQ3T4Kl.jpg
Wat dus gewoon een gat blijkt te zijn... :| Dat kan natuurlijk, wellicht hebben ze aan een goede binnen-afwerking gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/05LrzNIl.jpg
Of niet... ;( Ik ben benieuwd waar ze het scheidngsfilter verstopt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OkeCinMl.jpg
Ik zie in elk geval een condensator, maar volgens mij is dat vrij low budget. Hier houdt mijn commentaar op, want ik weet niet goed waar ik naar kijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dlZb63Wl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FnDiTYRl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJLYoUkl.jpg
Dit is toch geen gebruikelijke tweeter unit wel?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6wiZULDl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FlYMjoAl.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door LA-384 op 01-08-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
dusbaba schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 07:37:
[...]

Ok, ik had het eigenlijk nog niet door dat het via je home netwerk functioneert :| Dan is mijn receiver idd te oud want er is geen netwerkaansluiting aanwezig.
Ik had deze app eigenlijk willen gebruiken omdat mijn remote control defect is (alleen volume knoppen werken niet meer) en omdat aankoop hiervan toch vrij duur is.
De volumeknoppem zijn idd de eersten die kapot gaan op een ab.
Alle tips die op internet staan zijn vaak maar lapmiddelen en houden maar even vol.

Ik heb zelf een rx-v750 gehad, na 3 jaar was de ab ook slecht. Ik heb de zwarte kussentjes onder de toetsen voorzichtig eraf gesneden, en 2 uit een donor ab geplaatst met secondenlijn.
Is nog lang goed gegaan.

Je kunt op eBay of Ali kijken of daar een vervangende ab verkrijgbaar is.
Of je schaft een simpele harmony aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

LA-384 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:54:
Gezien de kwaliteit van de afwerking (of eigenlijk het gebrek daaraan) betwijfel ik dat er ooit een tweeter heeft gezeten, ik hoor ook niets rammelen en er lijkt binnenin gewoon een afdekplaatje te zitten. Met dat speakerdoek leek het werkelijk een mooi afgewerkte speaker te zijn, zoals je ze eigenlijk bijna altijd tegenkomt. Het blijkt dus dat de speakerunits er niet op, maar binnen tegen geschroefd zijn. Voor de afwerking hebben ze de contouren van een mooie speakerunit er maar opgeschilderd... 8)7

Ik ga ze maar eens opentrekken, om te zien wat er binnen in zit. Kunnen we misschien nog lachen :D

Even chronologisch:
[afbeelding]
Dat ziet er niet slecht uit. 3-weg speaker met vrij forse units én een getunede basspoort.

[afbeelding]
Ok, dus de mooie aluminium omlijsting van de units blijkt er gewoon opgeverft te zijn. Bovendien zijn de units zelf wat kleiner dan gedacht. :/ In ieder geval zit er wel een basspoort in!

[afbeelding]
Wat dus gewoon een gat blijkt te zijn... :| Dat kan natuurlijk, wellicht hebben ze aan een goede binnen-afwerking gedacht.

[afbeelding]
Of niet... ;( Ik ben benieuwd waar ze het scheidngsfilter verstopt hebben.

[afbeelding]
Ik zie in elk geval een condensator, maar volgens mij is dat vrij low budget. Hier houdt mijn commentaar op, want ik weet niet goed waar ik naar kijk.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dit is toch geen gebruikelijke tweeter unit wel?

[afbeelding]

[afbeelding]
I rest my case :o
Tweeter was voor toen vrij voorkomend. Ik denk gewoon een ronde weerstand zonder functie, zit ook niet evht in het gat ofzo. Die getunede bassport kan zo in het foute tuning topic.
Dit is een leuke ter leering ende vermaeck voor het nageslacht. Meer niet.
Vervelend te horen van je oren though. Maar meen dat naarmate je ouder wordt, je de hoge tonen al snel niet meer hoort. Zou me niks verbazen als wat je ervaart redelijk normaal is voor je leeftijd. Maar vheck ff met je huisarts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
The Eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:05:
Vervelend te horen van je oren though. Maar meen dat naarmate je ouder wordt, je de hoge tonen al snel niet meer hoort. Zou me niks verbazen als wat je ervaart redelijk normaal is voor je leeftijd. Maar vheck ff met je huisarts :)
Haha, nou dat lijkt me niet nodig. Als ik hoor wat voor pieptoon 15khz eigenlijk is, mis ik daarboven eigenlijk niets. Kan ook deels met mijn beroep te maken hebben, als mondhygiënist zit ik de hele dag in dat piepgeluid. Ik heb inmiddels gehoorbescherming, maar mogelijk dat de 6 jaar ervoor al wat schade heeft aangericht. Ach zolang ik nog gesprekken kan horen vind ik het niet zorgwekkend :+ . Ik had nog even op de home cinema getest, daar hoor ik nog tot 16khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
JT schreef op zondag 30 juli 2017 @ 11:14:
Het is heel simpel doorgaans: geen vervorming -> geen probleem :) Meeste versterkers hebben toch wel bescherming tegen oververhitting en te lage impedantie, dat zijn de enige problemen die kunnen optreden zonder vervorming. Dus als je wat harder wil draaien gewoon letten op vervorming.
Dat klinkt gemakkelijk ;)
Ook preventie tegen clipping?

Ik vind de materie meteen weer ontzettend interessant, altijd lekker moeilijk doen? Nee hoor, gewoon interesse.

Qua wattage vermogen van een versterker, kort gezegd maakt het in een huiskamer zo goed als niet uit, zeker bij gemakkelijk aan te sturen speakers (hoge sensitivity rating). Geen CEA hier, dus gewoon uit interesse in de materie.

Als je uitgaat van een sensitivity rating (zoals de Klipsch SF-10) van 93.5dB op 1m.
Iedere 3dB hoger heeft een verdubbeling van het aantal Watt nodig.
Dan zou je dus op 1m afstand voldoende hebben aan 8W om op 102.5dB te draaien? (Lang leve spreadsheets).

Nu zit je zelfs in kleine huiskamers op een grotere afstand, bv 3-5m en is de ruimte anders dan waar het in getest is maar toch.
Zelfs al maak je een correctie van de rating door de ruimte of speakers met een andere rating naar 88.5dB, heb je bij 102.5dB heb je nog aan 32W per kanaal voldoende?

Even andere factoren, al dan wel of niet van invloed, van verschillen tussen versterkers daar gelaten ;)

Overigens een niveau wat ik in de huiskamer niet ga bereiken lijkt me zo, appartement, maar alleen iemand boven mij die direct aan me grenst.
The Eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:05:
[...]

LA-384 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:35:
[...]

Haha, nou dat lijkt me niet nodig. Als ik hoor wat voor pieptoon 15khz eigenlijk is, mis ik daarboven eigenlijk niets. Kan ook deels met mijn beroep te maken hebben, als mondhygiënist zit ik de hele dag in dat piepgeluid. Ik heb inmiddels gehoorbescherming, maar mogelijk dat de 6 jaar ervoor al wat schade heeft aangericht. Ach zolang ik nog gesprekken kan horen vind ik het niet zorgwekkend :+ . Ik had nog even op de home cinema getest, daar hoor ik nog tot 16khz.
Als je het "interessant" vindt kun je altijd een afspraak maken met een audicien.
Bedenk me hierdoor dat ik dat ook weer eens wil doen. Aantal jaar terug wel gedaan, aangezien mijn rechteroor slechter is en tinnitus, ook een (korte) periode overgevoelig geweest voor geluid.

Goed dat je inmiddels gehoorbescherming hebt! Is dat iets wat meer bekendheid krijgt in je beroepsgroep?
Merk dat er wel meer aandacht voor is bij beroepsgroepen, maar ook festivals of onder motorrijders bv.

[ Voor 42% gewijzigd door Myliobatis op 02-08-2017 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Myliobatis schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:48:
Goed dat je inmiddels gehoorbescherming hebt! Is dat iets wat meer bekendheid krijgt in je beroepsgroep?
Merk dat er wel meer aandacht voor is bij beroepsgroepen, maar ook festivals of onder motorrijders bv.
Totaal niet. Ik ben de enige in de praktijk waar ik werkzaam ben. M'n baas wilde er niet in mee, want geen wetenschappelijk bewijs. M'n collega's vonden het een logisch verhaal, maar hebben geen stappen ondernomen. De stagiaires kijken me vreemd aan, want er wordt nog steeds niets over verteld op de opleiding. Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan en het geluid zit eigenlijk wel op de grens qua luidheid. Ik heb het zelf uit nieuwsgierigheid eens gemeten met een umik 1. Dat is geen dB meter, maar meet wel de luidheid per frequentie. Wat ik me herinner is dat er pieken van net over de 80db zijn, die zijn bij blootstelling van 4 tot 8 uur per dag schadelijk. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en me oordopjes laten aanmeten. Heerlijk rustig werken en ik merk dat ik aan het eind van de dag een stuk minder vermoeid ben. Ik raad het iedereen aan, maar tot nog toe ben ik de enige die ook daadwerkelijk de stap heeft gezet.

Verlies van de hoge tonen vind ik niet zo zorgwekkend, maar waar ik meer huiverig voor ben is het krijgen van tinnitus. Ik ken een paar mensen die het hebben en soms beheerst het hun dagelijkse leven. De oordopjes halen in elk geval 1 mogelijke en veelvoorkomende oorzaak weg.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 02-08-2017 00:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
@LA-384 Hmm ik heb hier vergelijkbare speakers staan :')
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qW8HEUEl.jpg
¿Philips? AK271 3 WAY
TUNED BASS PORT

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pQRWV8cl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TlKm1mpl.jpg
Alleen hebben ze hier iets meer geld in gestoken lijkt het en is de omlijsting van plastic en zit deze vast aan het speakerdoek :9 en natuurlijk ook voorzien van zo'n mooie 'tuned bass port' :o (er past overigens wel precies een kartonnetje van een lege WC rol in :+)
Ik begin wat te horen vanaf zo'n 35/40 Hz tot ongeveer de 16.5/17 kHz met deze speakers.

Ooit voor €8,- bij de kringloop op de kop getikt en ze hangen met een cheapy cheapy versterkertje aan mijn PC dus daar mag ik niet over klagen natuurlijk.
Ik had al een keer bedacht om de behuizing te hergebruiken en de drivers te vervangen etc maar ze zijn gewoon niet open te maken zonder ze te slopen..

[ Voor 5% gewijzigd door MonkeyJohn op 02-08-2017 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik vind het echt komisch om te zien hoe men eigenlijk gewoon bekocht werd destijds. Je betaalde f1200,- voor een midi-set en dan zo'n idiote speakers erbij doen... Die van jouw zullen wel in de categorie "audiofiel" hebben gezeten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Aan het AK typenummer kan ik je al melden dat het van een Aristona set af kwam. Zelfde rommel, ander ondermerk. Op een gegeven moment is men voor speakers ook typenummers in gaan voeren, was marketingtechnisch ook interessant, want dat het het echte spul ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13
Echt hilarisch hoeveel moeite er is gestoken in het enigszins mooi maken van el cheapo speakers. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:42:
Zijn er hier mensen die hun speakers in het meubel hebben gezet/gebouwd. Ik zit te denken aan 2 r100 en een r200c van kef om die in het meubel te laten bouwen. Zou dat gaan?
Eeven een crosspost. Maar heeft iemand daar ervaringen mee?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Myliobatis schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:48:
[...]

Dat klinkt gemakkelijk ;)
Ook preventie tegen clipping?
Clipping hoor je ook wel ja.
Ik vind de materie meteen weer ontzettend interessant, altijd lekker moeilijk doen? Nee hoor, gewoon interesse.

Qua wattage vermogen van een versterker, kort gezegd maakt het in een huiskamer zo goed als niet uit, zeker bij gemakkelijk aan te sturen speakers (hoge sensitivity rating). Geen CEA hier, dus gewoon uit interesse in de materie.

Als je uitgaat van een sensitivity rating (zoals de Klipsch SF-10) van 93.5dB op 1m.
Iedere 3dB hoger heeft een verdubbeling van het aantal Watt nodig.
Dan zou je dus op 1m afstand voldoende hebben aan 8W om op 102.5dB te draaien? (Lang leve spreadsheets).

Nu zit je zelfs in kleine huiskamers op een grotere afstand, bv 3-5m en is de ruimte anders dan waar het in getest is maar toch.
Zelfs al maak je een correctie van de rating door de ruimte of speakers met een andere rating naar 88.5dB, heb je bij 102.5dB heb je nog aan 32W per kanaal voldoende?

Even andere factoren, al dan wel of niet van invloed, van verschillen tussen versterkers daar gelaten ;)

Overigens een niveau wat ik in de huiskamer niet ga bereiken lijkt me zo, appartement, maar alleen iemand boven mij die direct aan me grenst.
De gevoeligheid is ook altijd gemeten bij een specifieke frequentie. Dat kan zowel in een akoestisch gedempte testruimte als in je eigen kamer op andere frequenties heel anders uitvallen. Ga maar eens zoeken wat de gevoeligheid is bij 40hz, zul je zien dat je meer vermogen nodig hebt. Tenzij je dan weer genoeg room gain hebt :P

Maar goed, in de praktijk zul je in een modale huiskamer niet heel snel tekort hebben.
icecreamfarmer schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:06:
[...]

Eeven een crosspost. Maar heeft iemand daar ervaringen mee?
Je bouwt een niet-afgestemde behuizing om een luidspreker. Als het je gaat om geluidskwaliteit - niet doen imho.Als je het al doet zou ik zelfbouw doen waarbij 1 compartiment van de kast precies de behuizing is en de kast zowel van voren als van achter open is. Zo voorkom je dan nog enigszins resonanties en staande golven.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Vraag tussendoor: Mijn TV (Panasonic ST60) is via HDMI via de ARC poort verbonden aan mijn receiver (Marantz SR6007). Als ik Netflix of bv iets via NPO app afspeel op de televisie, dat wordt het geluid niet via mijn speakers afgespeeld. Wat gaat mis?

Als ik via mijn mediaspeler of humax iets afspeel wordt het wel via de speakers afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik neem aan dat je de Humax en de mediaspeler ook via HDMI aan de Marantz hebt gekoppeld?

Kan je in het menu van de tv bij de verbindingsinstellingen bij HDMI ARC wellicht kiezen hoe je het geluid wilt overbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Klopt, Humax en Dune lopen ook via HDMI naar de Marantz.

Ik zie in het menu geen andere mogelijkheden dan te kiezen tussen digitaal en analoog.
Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6