Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 38 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
@dj_jari heb je wel de juiste hdmi versie? Als ik het goed heb moet je minimaal 1.4 (high speed) hebben. Het schijnt ook niet met elke 1.4 kabel te werken. Dus zorg iig dat je de juiste kabel hebt, of probeer een andere 1.4 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Yep, heb het inmiddels gefixt. Ik bedacht mij dat het niet anders kon, dan dat het dan met de instellingen van de Marantz te maken zou hebben. Kortom, alles opnieuw ingesteld en het werkt.

Edit: Thanks voor jullie hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door dj_jari op 04-08-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik heb de laatste tijd wat issues met mijn audioengine 5.
Ik had daar een sub 6 van klipsch aanhangen. Maar omdat hij random begon te bonken, leek hij mij stuk.
Dus heb via MP een bijna nieuwe klipsch R12-SW gekocht.
Het leek eerst goed, maar deze bonk ook af en toe. Wellis waar minder dan de vorige (zowel volume als frequentie/hoeveelheid), maar wel aanwezig..
Dus dat klinkt niet goed.

IK heb de versterker van de Audioengine even uit de speaker gehaald, maar kon hier geen rare dingen aan zien. Behalve dat iets van een stekker er zwart uitziet, maar denk eerder dat het lijmresten zijn. Maar misschien handig om even een paar extra ogen er naar kijken:

https://afbeelding.im/pDiXTbwE

https://afbeelding.im/DdS7XWa7

Overigs de subkabel al in de andere aansluiting gedaan, maar geen effect.
Andere kabel nog niet geprobeerd, omdat die ik niet naast die van HC die keurig weggewerkt is...

[ Voor 9% gewijzigd door Renegade666 op 05-08-2017 17:20 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 14:07
Kun je 2 reciever uitgangen aansluiten op 1 speaker of creëer je dan een soort van kortsluiting? Het idee is dat ik mijn 2 rear speakers ook als 2de stereo set aansluit. Die speakers zijn wellicht beter dan me voor speakers maar kan ze kwa plaatsing niet makkelijk andersom neer zetten en op deze manier kan ik ze toch stereo materiaal af laten spelen. En als het kan wat gebeurt er als ik me achter speakers als stereo laat staan maar ik speel 5.1 materiaal af dan krijgen die speakers 2 signalen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje over impedantie.

Ik heb (hele) oude speakers, die nog goed klinken. V-vox Aziza.
http://www.cybercomm.nl/~mammoet/
De speakers hebben bi-wiring aansluiting.
Achter op het label van de speakers staat:
Impedantie: 4 Ohm
Input: 150W

Deze week is mijn oude Harman Kardon versterker gestorven.
Ik wil hem vervangen. Maar ik wil er liever niet al te veel geld aan uitgeven. Dit systeem staat in m'n slaapkamer. (In mijn woonkamer heb ik Densen spul en betere (zelfbouw) speakers). Ik zat te denken om dit ding te kopen:

pricewatch: Yamaha R-N301 Network Stereo Receiver Zwart

Echter, op het plaatje van de achterkant kun je lezen:
A or B: 8 Ohm min/speaker, A+B: 16 Ohm min/speaker.

Ik zou mijn speakers bi-wired willen aansluiten, net zoals op mijn oude HK. Dat is dus A+B. Echter, als ik dan "16 Ohm min/speaker" lees, word ik zenuwachtig. Ik denk dat mijn speakers 4 Ohm per stuk zijn, maar als je ze bi-wired, dat de bass dan 8 Ohm is, en de mid+tweeter ook 8 Ohm is. (Klopt dat ?) Echter, dan zit ik nog steeds op impedantie-waarden die een factor 2 uiteen liggen.

Mijn vraag is dan ook: als ik die Yamaha R-N301 koop en aansluit op mijn speakers, is er dan een risico dat ik mijn speakers opblaas ? Is er een risico dat ik mijn versterker smelt ?

Ik draai geen harde muziek meer. Zeker niet in mijn slaapkamer. Maar ik wil graag snappen hoe dit werkt. En of er een risico is als ik of een ander een keer de versterker vol open zet.

Ik vond dit online:
https://usa.yamaha.com/pr...1/specs.html#product-tabs
High Dynamic Power/Channel (8/6/4/2 ohms) - 105 / 125 / 150 / 178 W
Dat doet me vermoeden dat ik toch 4 Ohm speakers kan aansluiten, maar dat ze dan 150W stroom kunnen trekken (als het volume vol open staat). Toevallig kunnen mijn speakers 150W hebben. Dus lijkt het er op er geen probleem is.

Kan iemand me vertellen hoe het zit ?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 02:07:
Vraag over vermogen + Heel verhaal
productreview: Hoeveel vermogen heb ik nodig? door Lip

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 08-08-2017 02:20 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

[ Voor 37% gewijzigd door Lip op 08-08-2017 02:23 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14

DjVe

Hatsaflats!

pin000 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:33:
Kun je 2 reciever uitgangen aansluiten op 1 speaker of creëer je dan een soort van kortsluiting? Het idee is dat ik mijn 2 rear speakers ook als 2de stereo set aansluit. Die speakers zijn wellicht beter dan me voor speakers maar kan ze kwa plaatsing niet makkelijk andersom neer zetten en op deze manier kan ik ze toch stereo materiaal af laten spelen. En als het kan wat gebeurt er als ik me achter speakers als stereo laat staan maar ik speel 5.1 materiaal af dan krijgen die speakers 2 signalen tegelijk.
Moet je niet willen. Naar mijn weten hebben de meeste versterkers er wel een beveiliging voor, maar je kan potentieel iets slopen. Heeft je receiver geen analoge multichannel (6 rca pluggen) ingang of 2e zone? Dan zou je namelijk een bron (analoog) op deze ingang kunnen prikken. Anders moet je aan de weer met schakelkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin000
  • Laatst online: 01-06 14:07
DjVe schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:02:
[...]

Moet je niet willen. Naar mijn weten hebben de meeste versterkers er wel een beveiliging voor, maar je kan potentieel iets slopen. Heeft je receiver geen analoge multichannel (6 rca pluggen) ingang of 2e zone? Dan zou je namelijk een bron (analoog) op deze ingang kunnen prikken. Anders moet je aan de weer met schakelkastjes.
Ik heb een denon x2300 7.2 kanaals versterker. Daar gebruik ik nu de eerste 5 van voor 5.1 surround. Mijn rear speakers zijn potentere speakers dan me voor speakers maar dus ook groter en kan ik voor niet kwijt.
Aansluiting 6 en 7 op me versterker kan ik vrij toe wijzen aan bijv. Zone 2 of 2de stereo set, die uitgang zou ik dus ook willen aansluiten op me rear speakers om ze dan als 2de stereo set af te kunnen spelen. Maar dat wil ik niet op goed geluk proberen om net wat jij zegt ben bang dat ik iets sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel voor de link.
Maar ik had me al een beetje ingelezen. Maar na het lezen had ik nog steeds vragen.
Een simpel antwoord: "ja, dat kan", of "nee, dan blaas je je versterker op" zou mooi zijn geweest.

Mijn vragen waren vrij specifief, maar ik zal ze nogmaals herhalen:
- Er staat 4 Ohm op mijn speakers. Wat voor invloed heeft bi-wiring op de rekensom ? Heb ik dan 2 x 8 Ohm per speaker ? Als ik het goed begrijp, is de interne wiring van de amp zo, dat het eigenlijk niet uitmaakt of bi-wiring doet of niet ? In mijn geval, zonder bi-wiring: 8 Ohm op ieder van de de 2 uitgangen (L/R) van de amp, 4 Ohm op ieder van de enkele ingang van elke speaker, mismatch is factor 2. Of met bi-wiring: 16 Ohm op ieder van de 4 uitgangen (L/R A/B) van de amp, 8 Ohm op ieder van de 2 ingangen (hoog/laag) van iedere speaker.
Klopt mijn aanname ?

- Ook al draai ik de volume knop niet verder open dan 50%, heeft de mismatch veel impact op de geluids-kwaliteit ? Als ik het goed begrepen heb is het enige effect dat het output-volume van de speakers een paar procent lager wordt ? (97-99% van wat er uit zou komen als de versterker 4 Ohm was). Maar er is geen extra vervorming.
Klopt dat ?

- Moderne versterkers hebben beveiliging. Maar als die er niet was, wat zou er dan kapot gaan ? Speakers of amp ? Of beide ?

- De officiele specificatie van Yamaha heeft het over het wattage bij 16/8/4/2 Ohm. Dat doet mij vermoeden dat die versterker gebouwd is om met 4 Ohm speakers te werken. Is dat aannemelijk, of doe ik aan wishful thinking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Een versterker is niet zoveel ohm, maar is geschikt voor zoveel ohm, belangrijk verschil.

Verder maakt biwiren nergens voor uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 08-08-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:21:
[...]

Maar ik had me al een beetje ingelezen. Maar na het lezen had ik nog steeds vragen.
Een simpel antwoord: "ja, dat kan", of "nee, dan blaas je je versterker op" zou mooi zijn geweest.
Audio en elektrotechniek, Akoestiek hebben vaak geen simpele antwoorden
Mijn vragen waren vrij specifief, maar ik zal ze nogmaals herhalen:
- Er staat 4 Ohm op mijn speakers. Wat voor invloed heeft bi-wiring op de rekensom ?
In de context, zoals jij dat bedoeld. Is er feitelijk geen rekensom.
Vertical Bi-AMP, wat je op veel hedendaagse receivers treft bieden op Main Left (luidspreker kanaal) en het surrund left kanaal, een identiek frequentiespectrum aan. Er vind dus geen versterking plaats van apart (LAAG/HOOG) opgedeelde frequenties gebieden

(je kan dit testen door bijvoorbeeld Surround Left, luidsprekerkabel los te halen en de luidspreker draadbruggen terug te plaatsen op de luidspreker.

Als je hierna Main Left los haalt van de luidspreker, en alleen(!) surround left, met de draadbruggen er nog op, heb je uitsluitsel dat er geen laag/hoog filtering plaats vind op de receiver.
Heb ik dan 2 x 8 Ohm per speaker ?
Nee, je luidspreker blijft 2 x 4 Ohm, dat komt omdat het scheidingsfilter een parallelschakeling is.

Een ander simpel ;) voorbeeld : 2 (gloei)lampen aansluiten op een stekkerdoos.
Elke lamp word voorzien van een spanning 220v, beide lampen hebben een eigen weerstand door de gloeidraad in de lamp. De weerstand van de gloeidraad heeft stroom nodig, om te branden. En komt uit het stopcontact.
Het stopcontact levert hier de arbeid om de gloeilamp te laten branden.
Als ik het goed begrijp, is de interne wiring van de amp zo, dat het eigenlijk niet uitmaakt of bi-wiring doet of niet ?
Dat klopt als een bus
In mijn geval, zonder bi-wiring: 4 of 8 Ohm op ieder van de de 2 uitgangen (L/R) van de amp afhankelijk van de handmatige instelling die vooraf aan het kalibratie proces word ingegeven.
Gangbaar is dat men de nominale weerstand aanhoud, die de luidspreker fabrikant opgeeft.
4 Ohm op ieder van de enkele ingang van elke speaker, mismatch is factor 2.
Hier kan ik geen chocola van maken, er is geen mismatch
Of met bi-wiring: 4 Ohm op ieder van de 4 uitgangen (L/R A/B) van de amp, 4 Ohm op ieder van de 2 ingangen (hoog/laag) van iedere speaker.

Klopt mijn aanname ? zie wijziging
- Ook al draai ik de volume knop niet verder open dan 50%, heeft de mismatch veel impact op de geluids-kwaliteit ? Als ik het goed begrepen heb is het enige effect dat het output-volume van de speakers een paar procent lager wordt ? (97-99% van wat er uit zou komen als de versterker 4 Ohm was). Maar er is geen extra vervorming.
Klopt dat ?
Waar haal je die procenten vandaan?
- Moderne versterkers hebben beveiliging. Maar als die er niet was, wat zou er dan kapot gaan ? Speakers of amp ? Of beide ?
Dat hangt af van de verhouding wat de versterker aan vermogen kan leveren, en wat de luidspreker kan vragen.In context van het voorbeeld uit mijn review, waarschijnlijk allebei.
Met moderne versterkers en receivers, kan het beperkt blijven tot de luidsprekers.
- De officiele specificatie van Yamaha heeft het over het wattage bij 16/8/4/2 Ohm. Dat doet mij vermoeden dat die versterker gebouwd is om met 4 Ohm speakers te werken. Is dat aannemelijk, of doe ik aan wishful thinking ?
zie het voorbeeld van de gloeilampen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 08-08-2017 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:21:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Iedereen maakt die antwoorden over versterkers en speakers veel te moeilijk.

Ik zal het simpel houden: Ja dat kan met alle combinaties van reguliere speakers en versterkers die je in een normale winkel kan kopen.

En je kan ook alle combinaties stuk krijgen, door er heel lang krankjorum hard mee te spelen en te negeren dat het geluid enorm vervormt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:50:
[...]Ik zal het simpel houden: Ja dat kan met alle combinaties van reguliere speakers en versterkers die je in een normale winkel kan kopen.
Dank je wel.
En je kan ook alle combinaties stuk krijgen, door er heel lang krankjorum hard mee te spelen en te negeren dat het geluid enorm vervormt.
Dat was ik niet van plan. :-)
Zoals ik schreef, de versterker komt in mijn slaapkamer.
Ik denk dat ik nu overtuigd ben dat die versterker prima is voor mijn speakers. Ik ga hem kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lip schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:32:
[...]Nee, je luidspreker blijft 2 x 4 Ohm, dat komt omdat het scheidingsfilter een parallelschakeling is.
Raar dat die versterker dan (zie foto van de achterkant) zegt:
Speakers A/B: 8 Ohm min/speaker, A+B: 16 Ohm min/speaker.

Ik neem nu aan dat wat ze hier bedoelen: 16 Ohm min/speaker als je TWEE sets speakers aansluit, een set op de A-uitgangen, en een set of de B-uitgangen. En niet wat ik doe: een set speakers op zowel A als B aansluiten.

Dit is waarom ik dit soort vragen post. Ik kan wel van alles aannemen, nadat ik ergens iets over gelezen heb dat ik maar half begrijp. Maar ik hou niet van aannames. Zoals de yanks zeggen: "assumption is the mother of all fukcups".
Gangbaar is dat men de nominale weerstand aanhoud, die de luidspreker fabrikant opgeeft.
Ja, dat begrijp ik ook wel. Echter, er staan maar een handje vol versterkers op PriceWatch die 4 Ohm doen. En die beginnen bij 500+ euro, en gaan boven de 1000 euro. Dat heb ik niet over voor een setje in m'n slaapkamer. Zeker niet nu ik op mijn leeftijd niet alle tonen meer goed hoor.
Waar haal je die procenten vandaan?
Ergens van een website. Met een heuse berekening met cijfers achter de komma. Ik ben nu niet thuis, en kan de websites die ik eergister las niet eentweedrie terug vinden. Als je geinteresseerd bent kan ik dit weekend wel een link posten. Waar het op neer kwam was: als de impedantie van de speakers significant lager is dan wat de versterker verwacht, dan gaat er meer stroom lopen, en dan zal er relatief meer stroom verloren gaan. Waardoor de hoeveelheid Watt die wordt omgezet in decibellen geluid relatief iets minder zijn. Als ik me niet vergis was het rekenvoorbeeld: amp verwacht 8 Ohm, bij speakers van 8 Ohm zetten ze 99.8% van de energie om in geluid. Bij speakers van 4 Ohm zetten ze maar 97% van de energie om in geluid.

Bedankt voor je antwoorden.
Ik ben toch iets wijzer geworden. :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:50:
[...]
Ik ben het hier wel mee eens. Iedereen maakt die antwoorden over versterkers en speakers veel te moeilijk.
@JvS
Met 4 - 8 Ohm zal het inderdaad wel goed gaan. Maar tot hoe ver daar beneden gaat het goed? Als je een speaker neemt die nominaal 4 Ohm is en dipt tot een 2-3 Ohm (wat op zich wel te vinden is) en ze dan parallel aansluit? Dan ga je naar nominaal 2 Ohm met dips naar 1 - 1,5 Ohm. Dat lijkt mij voor een simpele versterker toch wat te veel van het goede? Of gaat dat ook goed op normale volumes (ergo, een paar Watt)?

Al moet ik wel toegeven dat ik niet weet wat een receiver doet als je A + B gaat gebruiken: in serie of parallel schakelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:03:
[...]

Als je geinteresseerd bent kan ik dit weekend wel een link posten. Waar het op neer kwam was: als de impedantie van de speakers significant lager is dan wat de versterker verwacht, dan gaat er meer stroom lopen, en dan zal er relatief meer stroom verloren gaan. Waardoor de hoeveelheid Watt die wordt omgezet in decibellen geluid relatief iets minder zijn. Als ik me niet vergis was het rekenvoorbeeld: amp verwacht 8 Ohm, bij speakers van 8 Ohm zetten ze 99.8% van de energie om in geluid. Bij speakers van 4 Ohm zetten ze maar 97% van de energie om in geluid.
Omdat je toch de ingewikkelde zaken wilt weten (en ik versimpel alsnog veel):

Ten eerste, speakers zetten sowieso maar een paar procent van de energie om in geluid, de rest wordt warmte. Maar een versterker merkt het verschil niet. Daar zit het verschil niet in.

Ten tweede "zijn" speakers niet één impedantie, maar schommelt de impedantie enorm over het frequentiebereik, dus een "4ohm" of een "8ohm" speaker is een enorme versmplificering van wat de speaker echt is. Dit is een voorbeeld van een impedantiecurve.

Afbeeldingslocatie: http://stompville.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/181SV.png

Toch klinkt een speaker over het bereik 100Hz-18Khz ongeveer even luid (+/-3db), dus luidheid en impedantie hebben niet veel met elkaar te maken. Gevoelgheid van de speaker in comnbinatie met het gegeven vermogen zeggen daar iets over. Aangezien de meeste speakers een gevoeligheid hebben van 87-90db, maakt dat allemaal niet zo heel veel uit.

In de rest van deze post negeer ik dat impedantie een complexe curve is, en beschouw ik speakers als "ohmse" belasting (die dus gewoon of 4ohm, of 8ohm zijn over het hele bereik).

Waar het "issue" met impedantie wel in zit, is dat versterkers een spanningsbron zijn (je regelt de spanning die op de speakers gezet wordt met de volumeknop). Dus stel dat de versterker maximaal 30 volt spanning kan leveren, dan zou dat in een speaker die "8ohm" is, neerkomen op 112,5W aan vermogen. Als je op die versterker vervolgens 4ohm speakers aansluit, dan levert de versterker 225W aan vermogen.

Hier zit het probleem, want hoewel een eindversterker spanning gelimiteerd is, is de (dure) voeding van die eindversterker vermogen gelimiteerd (of stroomgelimiteerd bij een bepaalde spanning). Die voeding kan bijvoorbeeld maar 120 watt leveren (30V, 4 ampere). Dit gaat op maximale spanning met 8 ohm speakers helemaal goed. Hij levert keurig 112watt bij 30volt aan 8ohm speakers. Dit is wat dan je een "8 ohm geschikte versterker" kan noemen.

Als je op zo'n versterker 4ohm speakers aansluit en de versterker niet krankzinnig hard zet, gebeurt er helemaal niets ergs. De speaker speelt prima en zolang je niet meer dan 120watt aan vermogen eist, gebeurt er ook niets. Alleen haal je die 120 watt al bij 22 volt (volumeknop minder ver open).

Sommoge versterkers hebben een schakelaar voor "4ohm" / "8-ohm". Wat die knop doet, is de maximale spanning van de eindversterker limiteren, zodat je de voeding van de versterker niet overvraagt. Heb je die knop niet, en ga je toch harder spelen, dan gaat de versterker "kraken" (enorm vervormen) en dat kan speakers slopen.

Maar let op, dat gebeurt dus pas als je al 120watt vermogen levert. Dan speel je al op richting concertniveau. Speel je gewoon normaal (en ook erg hard), en zet je het zachter als je het hoort kraken, dan sloop je niets. Een "8 ohm versterker" kan prima met 4 ohm speakers spelen, alleen kan je het ook slopen als je het krankjorum hard zet en niet ingrijpt als je het hoort vervormen.

Overigens kan je die 8ohm speaker op dezelfde manier ook prima slopen. Door heel lang krakjorum hard te spelen, kan je een spreekspoel bijvoorbeeld doorfikken, alleen hoor je dat niet aankomen. We hebben het dan wel weer op "concertniveau" hard.

Conclusie: Alles werkt op alles en je kan alles slopen met alles. Negeer vermogens, meer dan 20watt piek gebruik je in normale gevallen toch niet (tenzij actief gecorrigeerd sublaag in subwoofers). Die hele "8 ohm / 4 ohm" hype en specificatie op speakers en op versterkers zetten is allemaal maar verwarrend en vermogen boeit ook helemaal niets in het "consumenten" spul.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 10-08-2017 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:08:
[...]

@JvS
Met 4 - 8 Ohm zal het inderdaad wel goed gaan. Maar tot hoe ver daar beneden gaat het goed? Als je een speaker neemt die nominaal 4 Ohm is en dipt tot een 2-3 Ohm (wat op zich wel te vinden is) en ze dan parallel aansluit? Dan ga je naar nominaal 2 Ohm met dips naar 1 - 1,5 Ohm. Dat lijkt mij voor een simpele versterker toch wat te veel van het goede? Of gaat dat ook goed op normale volumes (ergo, een paar Watt)?
Ja dat gaat prima. Sowieos zit er nooit enorm veel vermogen in één frequentie (tenzij het een vol octaaf dipt, 40-80hz ofzo). Maar ook dan gaat het goed, zolang je niet overvraagt. 120watt bij 1 - 1,5 ohm gaat waarschijnlijk niet lukken (dan moet de voeding namelijk een extreem lage spanning van 12V met een enorme stroom van 12A leveren en loop je op die manier tegen weer een andere limiet aan), maar bijvoorbeeld 10 watt bij 1ohm is 3V / 3A, allebei prima binnen wat een versterker kan leveren (en dan doe ik zelfs alsof de speaker over het hele bereik 1ohm is, dat is-ie niet).

Bij zulke extreme lage impedanties en twee speakers parallel aansluiten en hard spelen, ga je heel extreem de limieten van het systeem opzoeken. Maar dan zit je ook een beetje in wat ik het "Puber syndroom" noem (Meer speakers is beter en keihard spelen, vervorming? Boeien), een groep die er bij mij om bekend staat de meeste speakers op te blazen :P.

Dus een versterker die qua voeding / spanning past bij een 8ohm speaker een 1ohm load geven, gaat mogelijk wel mis, omdat je die 10watt en 20watt weleens aantikt bij erg hard spelen. Maar dit zijn geen realistische problemen.
Al moet ik wel toegeven dat ik niet weet wat een receiver doet als je A + B gaat gebruiken: in serie of parallel schakelen.
Een versterker schakelt altijd in parallel. Dus als je twee keer zoveel speakers aansluit, dan krijg je een extra zware belasting.

Bi-Wiren of Bi ampen heeft dat effect niet, omdat je de parallelschakeling van de wisselfilter doorbreekt en dat nu in de versterker doet. Het blijft dezelfde belasting. Alleen bij Bi-ampen krijgt de ene amp het stuk 20-2000Hz en de andere 2000-20.000hz, wat beide evenveel octaven zijn en "even zwaar" is.

In totaal maakt dat bi wiren of bi-ampen helemaal niets uit.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 10-08-2017 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Thnx :>
Zoals usuall is het dus alleen een issue bij "de grenzen" opzoeken of met exotische speakers die naast een lage weerstand ook nog eens een lage gevoeligheid hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:37:
[...]

Thnx :>
Zoals usuall is het dus alleen een issue bij "de grenzen" opzoeken of met exotische speakers die naast een lage weerstand ook nog eens een lage gevoeligheid hebben.
En wanneer je hard speelt en als de versterker geen beveiliging heeft en wanneer je langdurig vervorming negeert...

Een 12V / 2x15watt mini-amp met een 2A USB lader als voeding twee 1ohm speakers aansluiten, gaat niet werken. Maar alle normale consumentenversterkers van Sony, Denon, Onkyo, Yamaha, Pioneer, etc gaan prima samen met alle speakers van B&W, Mission, Kef, etc. Ongeacht hoeveel ohm alles "is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@FeaR Wat mij betreft mag de FAQ hierin weleens veel duidelijker worden. Deze vraag wordt keer op keer op keer gesteld en ik hoorde zelfs iemand zeggen dat in de FAQ staat dat een te kleine versterker gevaarlijk is.

Dat is allemaal onzin. Het werkt allemaal met alles, en je kan alles met alles slopen door heel lang krankjorem hard te spelen en vervormend geluid te negeren. Een te kleine versterker heeft tenminste als voordeel dat je duidelijk hoort dat het mis gaat door de vervorming en dat waarschijnlijk de versterker zelf beveiliging heeft die aan springt. Maar op de een of andere manier is de "kleine versterker is gevaarlijk" heel populair.

@Lip Jouw uitleg begint nogal technisch en wat jij hier schrijft klopt ook niet echt helemaal: productreview: Onkyo TX-NR609 Zwart review door Lip
Door het gebruik van een 4Ω luidspreker op een 8Ω receiver of versterker, lever je direct de helft aan vermogen levering van de versterker in. Hier blijft dus 50WATT van over.
Dat is natuurlijk niet. Wat er gebeurt is dat de eindversterker juist twee keer zoveel vermogen wilt leveren, maar dat de voeding dat misschien niet bij kan houden.

[ Voor 62% gewijzigd door JvS op 10-08-2017 16:26 ]

• Jag

Jag

Helemaal mee eens. Zelf een tijdje een receiver geschikt voor 6 Ohm, als versterker voor vier 2 ohm subs gebruikt :+ (dubbele XLS10). Dat zijn ook niet bijster gevoelige drivers. Dat kon ik zo hard zetten (als stress test) dat ik echt bang ervan werd, zonder dat de receiver een krimp gaf :o (opgenomen vermogen van de receiver was dan wel >200 watt). Dus zo lang je geen PA verhuur bedrijf wilt beginnen met je spullen, en dat willen de meesten niet B-), maakt het weinig uit als je buiten de specs van je amp speelt qua impedantie.

Denk dus ook wel dat de FAQ er nog explicieter in mag zijn. Verder kan er ook nog wel uitgehaald worden dat je met een te lichte amp je speakers sloopt. Speakers slopen gebeurt door max excursie te overschrijden (sommige woofers kunnen daar niet tegen) of thermische overbelasting. Een lichte amp kan je heel hard laten clippen, dan kan je er 1,44 keer zoveel power uitkrijgen. Maar uiteindelijk heb je de power wel nodig voor het sloopwerk. Dus hele lichte amps kan je geen speakers mee slopen. Je kan het wel zo laten klinken, omdat het heel beroerd gaat klinken als je 100% THD krijgt }:|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Lip schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:32:
Nee, je luidspreker blijft 2 x 4 Ohm, dat komt omdat het scheidingsfilter een parallelschakeling is.

Een ander simpel ;) voorbeeld : 2 (gloei)lampen aansluiten op een stekkerdoos.
Elke lamp word voorzien van een spanning 220v, beide lampen hebben een eigen weerstand door de gloeidraad in de lamp. De weerstand van de gloeidraad heeft stroom nodig, om te branden. En komt uit het stopcontact.
Het stopcontact levert hier de arbeid om de gloeilamp te laten branden.
Het stopcontact (je versterker) ziet een belasting van 2 ohm. En dus ga je nog eerder tegen de stroombegrenzing van je eindtrap aanlopen en clipt het spul nog sneller.

Als je 'm niet zo hard zet dat de buren klagen is er niets aan de hand, maar als je een keertje herrie maakt gaat het spul nog sneller stuk dan op 4 ohm.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb een “kleine” vraag met betrekking tot mij LP speler.

Heb hem nu aan de versterker hangen bij de TV, maar wil hem verplaatsen en zijn eigen dedicaties boxen geven. Echter wil ik niet teveel eromheen bouwen
Wat heb ik dan allemaal nodig naast boxen?
De LP speler is een Teac TN-100 met een voorversterker erin en tulp aansluiting.
Boxen later te bepalen.
Maar moet hier nu echt nog een grote versterker voor aanschaffen of zijn er kleine elegante oplossingen zoals een boxen set waar het direct op aangesloten kan worden?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@Rubman Wat ik heb begrepen heb je normaal gesproken eigenlijk 3 verschillende signalen. Het phono level signaal, line level signaal en speaker level signaal. Elk opvolgend signaal is de overtreffende trap qua sterkte.

Een phono level signaal wat uit een platenspeler zonder voorversterker komt, is veel te zwak en resulteert daarom in een te laag volume. Je hebt een ingebouwde voorversterker, dus het signaal wat uit je platenspeler komt is een line level signaal. Dat is een stuk sterker dan een phono level signaal, maar niet sterk genoeg om speakers aan te sturen (wel sterk genoeg voor aansturen van koptelefoon dacht ik). Het signaal moet dus nogmaals versterkt worden naar speaker level, om zo speakers aan te kunnen sturen. Deze laatste versterking kan door een losse versterker gedaan worden met passieve speakers, maar kan ook door een ingebouwde versterker gedaan worden bij actieve speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

LA-384 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:37:
@Rubman Wat ik heb begrepen heb je normaal gesproken eigenlijk 3 verschillende signalen. Het phono level signaal, line level signaal en speaker level signaal. Elk opvolgend signaal is de overtreffende trap qua sterkte.

Een phono level signaal wat uit een platenspeler zonder voorversterker komt, is veel te zwak en resulteert daarom in een te laag volume. Je hebt een ingebouwde voorversterker, dus het signaal wat uit je platenspeler komt is een line level signaal. Dat is een stuk sterker dan een phono level signaal, maar niet sterk genoeg om speakers aan te sturen (wel sterk genoeg voor aansturen van koptelefoon dacht ik). Het signaal moet dus nogmaals versterkt worden naar speaker level, om zo speakers aan te kunnen sturen. Deze laatste versterking kan door een losse versterker gedaan worden met passieve speakers, maar kan ook door een ingebouwde versterker gedaan worden bij actieve speakers.
Ja dat was mij bekend, moet hem op de versterker ook al op versterkt zetten want mijn versterker voor TV heeft geen phono

Zou dus op zoek moeten naar een setje actieve speakers waar ik dmv tulp beide aan kan sluiten? Of moet ik die dan nog weer splitsen en 1 setje naar beide speakers? (Hangt ook van de speakers af denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik begrijp niet waar je het over hebt. "versterker op versterkt zetten"? "splitsen naar beide speakers"?

Je hebt bij mijn weten ook geen phono ingang nodig op je versterker, want het is geen phono signaal wat er uit de Teac komt, maar een line signaal. Die kan je als het goed is gewoon probleemloos op elke aux of tulp ingang aansluiten.

Je hebt twee mogelijkheden zoals ik al aangaf. Of je sluit het aan op een versterker met gewone rood-witte tulp ingangen of een enkele jack aux ingang (dan heb je wel zo'n verloopstekkertje nodig van tulp naar jack). Wat betekent dat praktisch elke versterker voldoet.

Of je sluit het aan op een setje actieve speakers. Die heb je als set zoals praktisch alle pc speakers, of los, zoals bijvoorbeeld monitor speakers. Het zal afhangen van je speaker keuze of je links en rechts apart moet aansluiten of dat je 1 hoofdspeaker hebt waar je gewoon met tulp of jack kunt aansluiten.

In mijn ogen ben je gewoon volledig vrij in wat je kunt kiezen. Door de ingebouwde voorversterker is er geen beperking zolang er maar tulp of aux ingangen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je kan op ebay voor 45 euro een miniAMP kopen. Dat zijn uitstekende versterkers voor als je niet al teveel power nodig hebt (ook zonder veel power kan het hard).

Deze bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Jag schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:32:
Je kan op ebay voor 45 euro een miniAMP kopen. Dat zijn uitstekende versterkers voor als je niet al teveel power nodig hebt (ook zonder veel power kan het hard).

Deze bijvoorbeeld.
Dit is denk ik precies wat ik zoek. Dan ben ik wat vrijer met de keuze voor mijn boxen en heb ik geen mega versterker nodig voor de Platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of nog simpeler: een verloopje van twee keer contratulp naar 3,5mm plug. Haal je her en der zo, kun je ieder willekeurig stereo PC setje aansluiten. Gezien je hem nu aan de TV hebt hangen kan het er alleen maar op vooruit gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

The Eagle schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 17:34:
Of nog simpeler: een verloopje van twee keer contratulp naar 3,5mm plug. Haal je her en der zo, kun je ieder willekeurig stereo PC setje aansluiten. Gezien je hem nu aan de TV hebt hangen kan het er alleen maar op vooruit gaan :)
Heb hem nu niet aan de TV hangen, maar aan een Yamaha versterker waar ook de TV aan hangt.

Maar die kast wordt mij wat te vol en wil de platenspeler naar de andere kant verhuizen.
Alleen sluit je hem dan niet zo 123 meer aan op de versterker gezien de afstand.

Vandaar uitkomst naar een dedicated setje speakers.

Maar het wordt dus zeer waarschijnlijk een mini amp met losse boxen (heb ik meer keuze)
Of een actief speakersetje, minder keuze, maar makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Zeg dat dan meteen. Een tulpkabel kan prima 10 meter zijn, dus als je kunt verlengen ben je er ook.
Zefde uitdaging met kabels als die voor achterspeakers, maar oplossingen zat. Kan ook draadloos, marmitek heeft ook van die dingen voor audio (al pluk je ze denk ik voor 1/10e van het internet vanuit China).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LA-384 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 15:37:
Een phono level signaal wat uit een platenspeler zonder voorversterker komt, is veel te zwak en resulteert daarom in een te laag volume.
Er is nog een tweede instinker met specifiek platenspelers, en dat is de precompensatie. Om het opnemen van signalen met een kras in een laklaag wat makkelijker te maken worden lage tonen fors verzwakt en hoge tonen fors versterkt. Dat beperkt de uitslag van lage tonen en maakt de ruis voor hoge tonen een stuk minder. Je phono-voorversterker moet dat weer ongedaan maken, anders is het niet om aan te horen.

Als je een echte phono-voorversterker hebt komt dat wel goed maar een 'gewone' versterker, zelfs als 'ie voldoende versterkt, is niet geschikt als phono-voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Waarom zou je een niet phono voorversterker inbouwen in een platenspeler? Je kan ook op zoek gaan naar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jag schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 21:47:
Waarom zou je een niet phono voorversterker inbouwen in een platenspeler? Je kan ook op zoek gaan naar problemen.
Conrad en Velleman verkopen kant-en-klare voorversterkertjes, bedoeld voor inbouw. Met zo'n ding in je platenspeler heb je normale lijnuitgangen die je inderdaad direct aan een versterker zonder phono-ingang kunt hangen. Lijkt me een prima oplossing, dus, en niet lastig voor iemand die met een soldeerbout overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat zit er al in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:30
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar oké. Als ik tv kijk geeft mijn receiver "TV 2.0 PCM" aan op het display. Betekent dit dat het audio signaal gewoon 2 kanaals stereo is? Ik heb de receiver zelf ingesteld op NEO 6 Cinema. Of soms gewoon alles 6 kanalen. Zijn er ook.tv zenders die in andere formaten uitzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ja en ja :)
2.0 PCM betekent dat ie een 2.0 signaal binnenkrijgt en dat ook als dusdanig erkent en processed. DTS Neo 6 Cinema maakt daar weer pseudo surround van, of iets anders.
En ja, er zijn zenders die in 5.1 uitzenden. De Duitse als ik me niet vergis, en ik meen het ook wel eens bij RTL4 en SBS te hebben gezien. Moet je wel het 5.1 signaal door (kunnen) sturen naar je receiver, maar die moet dat dan herkennen.
Ik heb zelf een Denon, die zet ik op standje Auto, en dan ziet ie zelf wel wat ie binnekrijgt en wat ie er me moet.

TV (LG 47LM760s) is optisch aangesloten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
@ The Eagle, dank voor je reactie. De tv geeft inderdaad aan of het stereo of dolby is. Het vreemde is dat de receiver alles detecteert als zijnde 2,0 PCM. Dat zal dan toch ook op de receiver te zien en horen moeten zijn net als bij dvd's en blu rays?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 16:18
Ik denk dat je moet kijken hoe de tv de signalen verzend. Bij mijn Samsung kan ik dit voor de digitale uitgang instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Marcel, bij mijn Samsung kan ik alleen voor PCM kiezen? Dolby is grijs dus niet aan te vinken. Hoe kom je bij die instelling op jouw Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Probleem opgelost. Optische aansluiting werkt inderdaad wel. Dank voor het meedenken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Laatst online: 20-01 21:10
Zoek een draagbare speaker met een goede geluidskwaliteit voor in huis en sporadisch buiten. Nu was mijn oog gevallen op de UE BOOM 2, maar lees ik op Manify (https://www.manify.nl/summer-speakers-ue-boom-2/) dat hij geen WIFI-ondersteuning heeft, dus geen Spotify-connect. Nu begrijp ik niet helemaal wat ze daarmee bedoelen. Betekent dat dat ik buitenshuis geen Spotify afspeellijsten kan afspelen via die speaker?

Mijn voornaamste doel is om hem binnenhuis te gebruiken, dus dan zou dit geen probleem moeten opleveren toch? Dat ik op mijn laptop Spotify open en het laat afspelen via de speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrRobbert
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:38
@Crescendo Dat betekent dat je met een ander apparaat (telefoon, tablet, laptop?) muziek van je netwerk moet halen en dan via bluetooth naar jouw UE Boom kan sturen. Bluetooth is een draadloos verlengsnoer naar de speaker en de speaker kan zelf niet het internet op.
Wat jij zoekt is wat lastig, de meeste wifi speaker produkten (a la Sonos) zijn niet oplaadbaar. (Er bestaan er wel, ik dacht dat Denon iets oplaadbaars had.) Ik heb zelf een UE Roll waar ik heel tevreden over ben. De UE producten hebben over het algemeen een goeie naam. Maar je hebt er dus altijd een bron bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Laatst online: 20-01 21:10
DrRobbert schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:17:
@Crescendo Dat betekent dat je met een ander apparaat (telefoon, tablet, laptop?) muziek van je netwerk moet halen en dan via bluetooth naar jouw UE Boom kan sturen. Bluetooth is een draadloos verlengsnoer naar de speaker en de speaker kan zelf niet het internet op.
Wat jij zoekt is wat lastig, de meeste wifi speaker produkten (a la Sonos) zijn niet oplaadbaar. (Er bestaan er wel, ik dacht dat Denon iets oplaadbaars had.) Ik heb zelf een UE Roll waar ik heel tevreden over ben. De UE producten hebben over het algemeen een goeie naam. Maar je hebt er dus altijd een bron bij nodig.
Dank voor de toelichting. Het volgende is dus mogelijk via bluetooth?

Ik ben thuis en zet op mijn laptop spotify en bluetooth aan. Ik zet de speaker (bijvoorbeeld UE Boom) aan en die speaker speelt dan de muziek van mijn laptop - Spotify lijst af? Dat is namelijk wat ik zoek. WiFi is niet perse noodzakelijk, bluetooth is bij nader inzien ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Crescendo schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Dank voor de toelichting. Het volgende is dus mogelijk via bluetooth?

Ik ben thuis en zet op mijn laptop spotify en bluetooth aan. Ik zet de speaker (bijvoorbeeld UE Boom) aan en die speaker speelt dan de muziek van mijn laptop - Spotify lijst af? Dat is namelijk wat ik zoek. WiFi is niet perse noodzakelijk, bluetooth is bij nader inzien ook goed.
Precies dat. De meeste van dat soort speakers hebben alleen Bluetooth (en aux in via 3.5mm). Laptop of smartphone als host en spelen maar. Ik heb zelf een JBL Charge die vergelijkbaar is met de UE die je op het oog hebt.

• appelschaap
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-09 12:11
Beste Tweakers,

Ik lees al een tijd mee op dit forum en heb eigenlijk nog nooit de aandrang gehad wat te posten. Nu is alleen het moment aangebroken dat ik met alleen google niet uit een ogenschijnlijk makkelijk probleem kan komen.

Ik heb hier een NAD T743 AV Receiver staan en het volume gaat niet meer lager dan -62 waar het normaal tot -72 loopt. Ik heb ondertussen de hele handleiding 2x gehad maar kan het niet vinden. Dus mijn vraag is of één van jullie dit probleem kent en de oplossing heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door appelschaap op 17-08-2017 19:38 . Reden: spelfout ]

"Sir, I'm gonna have to ask you to exit the donut."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Als ik even zoek op google kom ik bij dit forum waarbij de oorzaak lag in de speaker volume correctie (om alle speakers een gelijke output te laten hebben op de luisterpositie).

Yes, I have an European T743 but I figured out why it didn't go lower. I had my surrounds set to -12dB and because of that I could not set the main volume lower than -62dB.

Andere mogelijkheid is dat je de volume-correctie van de specifieke bron hebt aangepast naar -12db.

• appelschaap
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-09 12:11
LA-384 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:11:
Als ik even zoek op google kom ik bij dit forum waarbij de oorzaak lag in de speaker volume correctie (om alle speakers een gelijke output te laten hebben op de luisterpositie).

Yes, I have an European T743 but I figured out why it didn't go lower. I had my surrounds set to -12dB and because of that I could not set the main volume lower than -62dB.

Andere mogelijkheid is dat je de volume-correctie van de specifieke bron hebt aangepast naar -12db.
Heel erg bedankt, de volume correctie van de surround speakers hoger dan -12 zetten was inderdaad de oplossing.

"Sir, I'm gonna have to ask you to exit the donut."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:03

Gotez

42

Ik heb sinds kort een tablet in de auto. Die gebruik ik als navigatie en om tidal te streamen naar de autoradio. werkt heel mooi. Alleen moet ik elke keer handmatig wifi tethering aanzetten op mijn telefoon. tasker/ automate etc kunnen op mijn telefoon (nexus 6p) dit niet automatiseren helaas. bluetooth tethering (die ik de hele dag aan kan laten staan) krijg ik niet werkend met mijn tablet (huawei T1). Nog tips of ideeën om dit handiger te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36
Gotez schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:02:
Ik heb sinds kort een tablet in de auto. Die gebruik ik als navigatie en om tidal te streamen naar de autoradio. werkt heel mooi. Alleen moet ik elke keer handmatig wifi tethering aanzetten op mijn telefoon. tasker/ automate etc kunnen op mijn telefoon (nexus 6p) dit niet automatiseren helaas. bluetooth tethering (die ik de hele dag aan kan laten staan) krijg ik niet werkend met mijn tablet (huawei T1). Nog tips of ideeën om dit handiger te doen?
Als ie NFC ondersteund, dan zou je daar misschien wat mee kunnen. Dat icm met tasker of automate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:03

Gotez

42

Ossi schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Als ie NFC ondersteund, dan zou je daar misschien wat mee kunnen. Dat icm met tasker of automate.
het nadeel is dat tasker of automate geen hotspots kan aanzetten in latere android versies. Alleen met autoinput (wat niet lekker werkt) of root (wat ik niet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Sinds enige tijd heb ik een budget stereo set gekocht om muziek te luisteren via spotify en ik heb de versterker ook aangesloten op de tv. De versterker is een Onkyo a9010 en de speakers zijn Mission LX-2. Muziek luister ik via spotify en een chromecast audio.

In het algemeen ben ik erg tevreden over het geluid dat er uit komt. Maar als er alleen hoge tonen afgespeeld worden en verder niets, zoals bij piano muziek (of de geluiden in het playstation 4 menu), dan klinkt het niet helemaal zuiver. Alsof er een trilling in zit waardoor het niet zuiver klinkt. Ik heb al geprobeerd om de speakers (het geluid is hoorbaar in beide speakers) ergens anders te plaatsen maar dit maakt geen verschil.

Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? Zou dit misschien aan de bekabeling kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Probeer eens een andere bron. Spotify en chromecast betekent compressed audio. Bij hoge heldere tonen kun je dat horen.
Test met een CD als je kunt, zelfde nummer als FLAC of WAV helpt wellicht ook :)

Dit is een kwestie van testen en uitsluiten. Maar het hele spul is digitaal tot in de receiver neem ik aan? Of heb je de chromecast analoog aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:48:
Probeer eens een andere bron. Spotify en chromecast betekent compressed audio. Bij hoge heldere tonen kun je dat horen.
Test met een CD als je kunt, zelfde nummer als FLAC of WAV helpt wellicht ook :)

Dit is een kwestie van testen en uitsluiten. Maar het hele spul is digitaal tot in de receiver neem ik aan? Of heb je de chromecast analoog aangesloten?
Bedankt voor je het antwoord. Ik heb geen cd speler dus dat kan ik niet testen maar ik zal eens kijken of ik wat FLAC bestanden ergens vandaan kan halen.
De chromecast is aangesloten op de 3.5 minijack aansluiting. De tv is analoog aangesloten op de versterker. Bij andere sets (ook in een andere woonruimte) hoor ik die hoge tonen niet 'vervormen' via chromecast en spotify in hetzelfde nummer. En omdat ik het ook hoor bij de playstation ging ik er een beetje vanuit dat het aan mijn speakers/versterker moet liggen. Het lijkt mij dat sony voor de menu geluiden geen hele lage kwaliteit bestanden zal gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Laatst online: 19-08 20:11
Maakt het voor een IR connectie tussen een versterker en bijv. CD speler eigenlijk nog uit of de 3.5mm jack stereo (TRS) of mono (TS) is? (in het boekje hebben ze het alleen over een 'RI' cable dus daar schiet ook niet echt mee op :9)

[ Voor 26% gewijzigd door MonkeyJohn op 22-08-2017 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

MonkeyJohn schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:11:
Maakt het voor een IR connectie tussen een versterker en bijv. CD speler eigenlijk nog uit of de 3.5mm jack stereo (TRS) of mono (TS) is? (in het boekje hebben ze het alleen over een 'RI' cable dus daar schiet ook niet echt mee op :9)
Zou gewoon moeten werken. Het puntje van de jack is het linker kanaal met daaronder het rechter kanaal en daarna de ground. De ground zal worden gecombineerd met het rechter kanaal en de IR data loopt over het linker kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikb1986
  • Laatst online: 11-04-2024
*KNIP*
GoT is niet de plek om hardware te laten taxeren.

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 23-08-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Op Ebay staat er 1 nieuw in doos 8)7 voor 861 euro.

[ Voor 48% gewijzigd door FeaR op 23-08-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Audio meubel van 5 meter is er eindelijk nu nog bij passende audio set.

Ik kom van een Z-5500 setje vandaan en hoef niet naar een 20.000 euro kostende systeem wat mijn schoonvader heeft.

Mijn idee was een goed 2.1 systeem met misschien ooit goedkopere surround.

Nu van mijn zwager een Sony str-de495 5.1 set gehad, uit 2003.
Helaas kan ik op internet niet de bij behoorde boxen vinden, zijn van die smalle pilaren.

En daar komt mijn vraag:
Zonder subwoofer is het geluid uit deze pilaren erg erg "hol" in de 2 channel stand. duidelijk veel hoge tonen en weinig lage. Logische want dit moet de subwoofer doen en de pilaar heeft geen volume en speaker zijn erg klein.

Maar ik ben niet z'n subwoofer fan, kunnen jullie een voorbeeld geven van een set boxen. formaat schoenen doos per stuk (in ieder geval geen toren, komt op het dressoir te staan)
Welke zonder woofer een mooi volledig geluid geven.
ik hoop zo bij een audio zaak gerichter mijn wensen aan te kunnen geven. Of zit ik vast aan een subwoofer.

Prijsklasse 2 boxen met versterker €2000,00

(maatje van mij heeft z'n Bose 3-2-1 of soundbar systeem en moet bekennen dat mijn oren dat een mooi geluid vinden :X )

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BroederM schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:24:
...kunnen jullie een voorbeeld geven van een set boxen. formaat schoenen doos per stuk (in ieder geval geen toren, komt op het dressoir te staan)
....
Zie de TW, geen aankoopadvies in dit topic. Daar hebben we
Consumentenelektronica Aankoopadvies voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 22:48:
Bij hoge heldere tonen kun je dat horen.
Ik hoor het over het algemeen het best met dingen als metal (Mein Teill van Rammstein, de eerste paar noten) en applaus wat overlapt met de muziek. Je hebt dan iets met veel hoog wat redelijk constant is, en iets er doorheen wat een andere klankkleur heeft. Wat je hoort is dat de snaredrum de klank van het applaus veranderd, of dat de snaredrum de klank van het gitaar veranderd.

De codec denkt dat je beperkt complexe hoge tonen kunt horen en gooit die weg. Alleen het verkeerde deel.

Ik heb wel eens hoorbaar gemaakt wat een codec nou precies weggooit uit muziek. Je neemt een FLAC-track en een MP3 van dezelfde track. Die trek je softwarematig van elkaar af. Wat je overhoudt is wat er uit de MP3 verdwenen is en wel in de FLAC zat.

Dat klinkt best vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:01

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

burne schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 16:56:
[...]

Ik heb wel eens hoorbaar gemaakt wat een codec nou precies weggooit uit muziek. Je neemt een FLAC-track en een MP3 van dezelfde track. Die trek je softwarematig van elkaar af. Wat je overhoudt is wat er uit de MP3 verdwenen is en wel in de FLAC zat.

Dat klinkt best vreemd.
Dan krijg je drum&bass. :)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 21:08
Goeiedag allen,

Ik heb momenteel een surround set met als frontspeakers B&W CM8 S2 en achterspeakers kleine tannoy's.
Ik gebruik een Marantz SR7005 om de boel aan te sturen.

Ik heb het gevoel dat ik niet alles uit de speakers haal wat er te halen valt met de Marantz, zeker qua muziek (stereo). Ik kan hier natuurlijk verkeerd in zitten.

In mijn tv meubel is geen plaats om een aparte stereoversterker oid te voorzien.
Nu heeft een mede-tweaker een Arcam AVR-450 2e hands te koop geplaatst voor 1250€.

Ik vroeg me af of het de moeite zou zijn om te upgraden naar zulke versterker. Ik lees hier tegenstrijdige berichten over, omdat de marantz uiteindelijk ook gewoon voldoende power stuurt (125 into 8 ohms, two channels driven) en het daarom niet echt verschil zou zijn qua geluidskwaliteit. Even uitproberen zit er niet in gezien het 2,5u rijden is - en daarnaast ben ik gewoon benieuwd naar de algemene mening over dit soort kwesties.

een ander aandachtspunt is wel dat de Arcam geen HDR ondersteunt en dit daarom richting de toekomst mogelijk geen slim idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
In welk opzicht denk je iets te missen? Heb je ooit de speakers gehoord waarbij ze wel volledig aan jouw verwachting voldeden?

De klank van speakers wordt door 3 factoren beïnvloed:
1. Bouw
2. Akoestiek
3. EQ

De versterker beïnvloed enkel de 3e.

[ Voor 85% gewijzigd door LA-384 op 29-08-2017 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

LA-384 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:14:
In welk opzicht denk je iets te missen? Heb je ooit de speakers gehoord waarbij ze wel volledig aan jouw verwachting voldeden?

1. Bouw
2. Akoestiek
3. EQ

Waarbij 1 en 2 het grootste verschil maken.

@Thierr86 Uit ervaring is er vooral op Akoestiek een boel te bereiken. Wil je niet je hele woonkamer verbouwen kan je 'vals' spelen door een goede room correction dsp te gebruiken. Als je dan toch dat budget hebt kijk dan eens naar deze bijvoorbeeld
https://www.hifi.nl/tweedehands/10021236/Anthem-MRX-510.html

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 01-09-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
LA-384 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:14:

1. Bouw
2. Akoestiek
3. EQ

Bedankt voor je reactie,

Ik heb ze bij aanschaf gehoord met een high end rotel in de demoruimte. Ik weet in elk geval dat ik ervan onder de indruk was. Daar vergelijk ik vooral mee. Natuurlijk was dit ook een andere akoestiek, maar zeker geen optimale akoestiek (grote ramen etc).
Daarnaast vergelijk ik met de setup van een vriend, een set B&W 600-serie van 20jaar oud in een vergelijkbare ruimte die ook door een high-end rotel aangestuurd worden. Deze klinken ook een stuk beter dan mijn setup.

Hetgeen me het meest opvalt is dat zeker op een "normaal" relax luistervolume ze niet echt tot leven komen en klinken ze eerder zoals een paar goedkope kleine speakers. Geen soundspace, erg ingetogen, alsof ze uit een klein kastje komen. Het geheel lijkt niet echt los te komen. Het klinkt vaak ook toch nog redelijk "tinny" en niet zo warm als ik ze hoorde in de winkel.
Pas als ik het volume iets boven een comfortabel volume (dus begint al iets te luid aan te voelen) zet komt het geheel los en klinken ze meer zoals ik zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
Ray schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:29:
[...]

Waarbij 1 en 2 het grootste verschil maken.

@Thierr86 Uit ervaring is er vooral op Akoestiek een boel te bereiken. Wil je niet je hele woonkamer verbouwen kan je 'vals' spelen door een goede room correction dsp te gebruiken. Als je dan toch dat budget hebt kijk dan eens naar deze bijvoorbeeld
https://www.hifi.nl/tweedehands/10021236/Anthem-MRX-510.html

is voorzien van ARC (dirac Live) daarmee moet je redelijker wijs uit je speaker kunnen halen waarvoor hij bedoeld is
De marantz heeft ook audyssey auto-eq, is dit niet vergelijkbaar? In elk geval bedankt voor de tip, ik bekijk hem.

De ruimte probeer ik al rekening mee te houden, en heb ook al veel met placement, toe in, eq proberen te spelen, maar zonder echt iets te bereiken.

Ik heb wel een laminaten vloer en geen mogelijkheid tot een tapijt wat natuurlijk niet ideaal is - maar zou dit het verschil maken op een normaal volume?

[ Voor 17% gewijzigd door Thierr86 op 29-08-2017 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Thierr86 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:31:
[...]

De marantz heeft ook audyssey auto-eq, is dit niet vergelijkbaar? In elk geval bedankt voor de tip, ik bekijk hem.
Sorry.. ik ben abuis. De Anthem heeft ARC alleen Emotiva heeft Dirac live aan boord

https://www.dirac.com/live-home-professional-audio

het niet 'los komen van het geluid' op laag volume zou kunnen duiden op een hoge demping van de ruimte vooral in het mid en hoog direct rond de speakers. Feitelijk wil je dat ook maar daardoor kan je beleving door het ontbreken van reflectie beïnvloed worden. Het is ook smaak. Mijn ruimte meet nu feitelijk goed maar ik heb ook bij lagere volumes nu wel een het idee dat ik was mis.. de reflecties....

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 29-08-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
Ray schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:36:
[...]

Sorry.. ik ben abuis. De Anthem heeft ARC alleen Emotiva heeft Dirac live aan boord

https://www.dirac.com/live-home-professional-audio

het niet 'los komen van het geluid' op laag volume zou kunnen duiden op een hoge demping van de ruimte vooral in het mid en hoog direct rond de speakers. Feitelijk wil je dat ook maar daardoor kan je beleving door het ontbreken van reflectie beïnvloed worden. Het is ook smaak. Mijn ruimte meet nu feitelijk goed maar ik heb ook bij lagere volumes nu wel een het idee dat ik was mis.. de reflecties....
Aha, duidelijk.

Ik heb niet het idee dat het met reflecties te maken heeft. Ik kan natuurlijk mis zitten. Maar de achterste muur is een 6-7 meter van de speakers verwijdert. Ik denk niet dat op het "iets hogere" volume de reflecties hier ook nog niet een echte rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ray schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:29:
[...]
...is voorzien van ARC (dirac Live).
Sure? Volgens mij is Anthem Room Correction en Dirac Live niet hetzelfde.

Edit:
Note to self, eerst de pagina refreshen en dan pas posten :p

Overigens biedt Arcam op de nieuwere modellen als de AVR-550 en 850 ook Dirac Live. Alleen ga je die niet vinden voor dit bedrag.

Die €1250,- is mijns inziens ook te hoog gegrepen. Op HT Forum kwamen lagere prijzen naar voren als advies. Zelfs iemand die zijn AVR-450 niet eens voor duizend euro verkocht kreeg.

[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 29-08-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
FeaR schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:52:
[...]

Sure? Volgens mij is Anthem Room Correction en Dirac Live niet hetzelfde.

Edit:
Note to self, eerst de pagina refreshen en dan pas posten :p

Overigens biedt Arcam op de nieuwere modellen als de AVR-550 en 850 ook Dirac Live. Alleen ga je die niet vinden voor dit bedrag.

Die €1250,- is mijns inziens ook te hoog gegrepen. Op HT Forum kwamen lagere prijzen naar voren als advies. Zelfs iemand die zijn AVR-450 niet eens voor duizend euro verkocht kreeg.
Zou Dirac veel verschil zijn van Audyssey?

Ik heb nav dit topic weer wat zitten prutsen in mijn opstelling. Een ander iets wat me irriteert is dat de bass te boomy is (wellicht omdat de speakers toch iets te kort bij de muur staan). Dus de bass plugs er weer in en mijn subwoofer laten meedraaien in stereo. Vervolgens op pure direct klinkt het toch beter. Audyssey maakt het schel. Alleen moet ik het op direct echt op -10db zetten om hetzelfde volume te krijgen als in audyssey modus op -20db. Wat zou dit betekenen? Dat er toch bepaalde frequenties in de ruimte verloren gaan zonder audyssey?

edit - oeps: iets teveel zitten spelen, de buren kwamen klagen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Dat betekent dat Audyssey een bepaalde gain doorvoert voor bepaalde frequenties. Oftewel het signaal wordt versterkt, gelijk aan volume harder zetten, maar dan voor enkele frequenties. Dit heeft verder geen invloed op het max volume output van de versterker, enkel op het max volume getal.

Dit is feitelijk wat eq in houdt: het versterken en verzwakken van frequenties om de invloed van akoestiek te neutraliseren. De positie van de meetmicrofoon, het aantal meetposities en de software in de receiver zorgen ervoor hoe succesvol dat is. Ik geloof dat hoge frequenties niet te corrigeren zijn en dat vooral de lagere frequenties profijt hebben van eq. Verwacht verder niet teveel van dergelijke ingebouwde eq zoals Audyssey. Positie van de speakers en evt akoestische panelen vormen de basis voor het beste geluid uit je speakers. Daarna kun je met eq de kinderziektes eruit halen.

Dirac is een andere eq software. Ik heb er niet veel over gelezen, maar denk wel dat het een van de betere is (afgaande op de meerprijs van een minidsp mèt Dirac tov zonder). Audyssey is een middenmotor.

[ Voor 70% gewijzigd door LA-384 op 29-08-2017 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Thierr86 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Zou Dirac veel verschil zijn van Audyssey?
Het voordeel van Dirac en Anthem Room Correction is dat je meet via een PC/laptop. Deze zijn over het algemeen krachtiger dan de chip in een receiver. De meetresultaten van de pc of laptop laadt je dan weer in de receiver om ze daar te krijgen. Stapje extra, maar naar het schijnt dus betere resultaten. Al zijn er ook weer mensen die niets met Room EQ willen doen. Ieder zijn smaak. Er zijn genoeg dingen te vinden over Audyssey versus Direct versus ARC.

Overigens heb je met een SR7005 slechts Audyssey XT, lekker zuinig om dat op het "topmodel" te zetten. Ik kreeg met Audyssey XT32 in ieder geval betere resultaten dan met XT (dat was gelukkig ook de reden om de mid-range Denon te vervangen). Je zou nog kunnen kijken of je je Marantz Pro kan laten inmeten. Kost je wel een licentie en je moet iemand vinden met een Pro Kit. Wat steeds lastiger zal worden want volgens mij heeft Audyssey heeft Pro laten vallen en kan je dat nu zelf met een appje regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@FeaR @Thierr86 Dirac zoals ik het ken meet je in met een mic naar keuze. In mijn geval een gecalibreerde umik1 en je meet op 9 verschillende posities. voor zover ik weet gaan de andere systemen vanuit 1 punt.

Het maken van filters bij dirac is wel een dingetje. De gui is echt slecht imho. Dit is te omzeilen door te bewerken in .txt . Voordeel van dirac is dat als je een goede meting heb je vanuit daar snel veel filters aan kan maken en snel kan schakelen. Ik ben begonnen met full range filters en ondertussen de akoestiek aangepakt. Nu dus enkel nog tot 160 hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben voor het goed gebruiken van DSP en equalizing. Maar dan wel alleen voor het laag onder de 200Hz. Daarboven onderscheiden je oren reflecties uitstekend van direct geluid. Een microfoon doet dat niet. Dus als je zo'n versterker automatisch gaat laten corrigeren, gaat hij geluid inclusies reflecties corrigeren, terwijl je hersenen vooral het directe geluid interpreteren. En het directe geluid krijgt een correctie, die niet goed bij alleen het directe geluid past.

Goed geluid krijg je met:
1. Speakers met een "vlakke" frequentierespons (gemeten op open veld of dode kamer)
2. Speakers die onder hoeken gelijkmatig anders klinkt (goede power respons), zodat reflecties niet erg het geluid beinvloeden. Het best is "constant directivity" (klank onder alle hoeken hetzelfde), maar dat is bijna onmogelijk met normale speakers (dipool en cardoid / hoorngeladen systemen kunnen dat).
4. DSP en akoestische maatregelen zoals multisub om het sublaag goed te krijgen. Hierbij luister je vooral naar de kamer en hier kan een DSP uitstekend helpen om de in room respons goed te krijgen.
5. Een normale versterker (elke pioneer versterker of beter voldoet) die binnen z'n technische bereik speelt
6. Een normale bron die niet vervormt of erg ruist
7. Akoestische maatregelen kunnen, maar zijn lastig systematisch in te zetten (het is een beetje gokken)

De rest (versterkers, kabels, DAC's) is allemaal geneuzel in de marge. Maar het spreekt heel erg aan, omdat het niet zo complex is als punten 1, 2 en 3. Want veel Kg, Veel watts, Veel stroom, stabiele voeding, 192Khz, 0,9999OFC draad, het zijn allemaal lekker aansprekende dingen want lekker concreet. Iedereen denkt ook dat grote speakers zware versterkers nodig hebben (want voelt logische en iedereen zegt het), maar dat is ook niet waar. Grote speakers hebben systematisch een hoger rendement en gaan met minder vermogen zelfs harder. Investeren in dat soort dingen is vrij nutteloos, blijkt uit elke goed opgezette blinde test. Toevallig genoeg zijn de verschillen die mensen niet kunnen horen ook nooit meetbaar met een microfoon in de kamer :P.

Audyssy corrigeert veel te veel en doet daarmee naar mijn mening meer kwaad dan goed. Als je het nou zo kon africhten dat het alleen afstanden, fase en equalizing in het sublaag zou doen, dan is het prima. Maar het is een black box en dat bevalt me niet.

@Thierr86 Als ik jouw verhaal zo lees (in de winkel goed, thuis anders), dat is niet zo vreemd. In de winkel staan de speakers in een totaal andere ruimte (andere reflecties, totaal andere laagweergave), dus klinken ze daar anders. Ik zou niet 2000 euro aan een versterker uitgeven.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 30-08-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
JvS schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:06:

@Thierr86 Als ik jouw verhaal zo lees (in de winkel goed, thuis anders), dat is niet zo vreemd. In de winkel staan de speakers in een totaal andere ruimte (andere reflecties, totaal andere laagweergave), dus klinken ze daar anders. Ik zou niet 2000 euro aan een versterker uitgeven.
Bedankt voor je inzichtvolle antwoord. De consensus lijkt inderdaad dat ik toch nog wat te winnen heb zonder meteen een versterker erbij te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Hallo allemaal,

Ik laat speaker kabel onder de vloer door de kruipruimte van de ene naar de andere kant brengen, nu ben ik al uren bezig te zoeken naar opbouw contact dozen met van die click (rood/zwart) dingen om de kabels aan vast te maken. Ik wil netjes aan beide zijde van de huiskamer opbouw contact dozen hebben waar ik de kabels vanaf de receiver in stop en aan de andere kant van de kamer de speaker kabel in stop.
Helaas is alles wat ik zelf kan vinden inbouw, maar dat zou de kosten flink omhoog jagen (bussen infrezen, en het te volgen extra stuckwerk).
Is er iemand die me naar een leverancier/winkel kan wijzen die dit verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RoosW schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:11:
Hallo allemaal,

Ik laat speaker kabel onder de vloer door de kruipruimte van de ene naar de andere kant brengen, nu ben ik al uren bezig te zoeken naar opbouw contact dozen met van die click (rood/zwart) dingen om de kabels aan vast te maken. Ik wil netjes aan beide zijde van de huiskamer opbouw contact dozen hebben waar ik de kabels vanaf de receiver in stop en aan de andere kant van de kamer de speaker kabel in stop.
Helaas is alles wat ik zelf kan vinden inbouw, maar dat zou de kosten flink omhoog jagen (bussen infrezen, en het te volgen extra stuckwerk).
Is er iemand die me naar een leverancier/winkel kan wijzen die dit verkoopt?
Is dit of dit wat je zoekt?

En heeft bvb Conrad niet wat je zoekt?

[ Voor 15% gewijzigd door rodie83 op 01-09-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
rodie83 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:22:
[...]

Is dit of dit wat je zoekt?

En heeft bvb Conrad niet wat je zoekt?
De tweede met komt in de buurt, maar dan opbouw en niet inbouw :)
Bij Conrad verdwaal ik steeds, en ook bij hen lijkt het enkel inbouw :/

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 01-09-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat dacht je van zoiets gebruiken:
https://www.allekabels.nl...akelaar-opbouw-frame.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Perfect, nu nog een passende cover met audio kabel connectors vinden!
Dank je :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of er nog fysieke verschillen zijn tussen HDMI kabels versie 2.0 en HDMI 2.1? Ik weet dat 2.0, 2.0A en 2.0B qua kabels geen verschillen hebben met van 2.1 heb ik geen idee weet wel dat het een grote revisie is dus verwacht het eigenlijk wel.

Heb namelijk nieuwe receiver en die heeft HDMI 2.1 mijn andere apparatuur nog niet, maar wil het toch graag weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:14:
Heb namelijk nieuwe receiver en die heeft HDMI 2.1 mijn andere apparatuur nog niet, maar wil het toch graag weten
Uit nieuwsgierigheid, welke receiver heb je gekocht die HDMI 2.1 heeft? Ik dacht dat de eerste producten met HDMI 2.1 pas in 2018 op de markt komen.

Edit:
Uit de post historie haal ik een Denon AVR-X3400. Nu meldt Denon - in tegenstelling tot voorgaande jaren - niet meer de HDMI versie in de handleiding of specs. Er wordt alleen gesproken over "latest HDMI". Ik ben toch geneigd te denken dat dit nog HDMI 2.0a dan wel HDMI 2.0b is en geen HDMI 2.1. Maar dat is dus deels gevoel.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 02-09-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Denon AVR-X3400H volgens mij heeft deze HDMI 2.1 want hij ondersteund enhanced ARC

edit: je hebt mijn vraag overigens niet beantwoord...

ik heb nog weer even zitten zoeken maar kan het zo niet vinden maar zou zweren dat ik ergens had gelezen dat de nieuwe series 1400, 2400 en 3400 dus HDMI 2.1 hadden kan het nu niet meer vinden.

wel zie ik als je op HDMI 2.1 filtert in pricewatch dat je 7 resultaten krijgt waaronder de AVR-X1400H. maar belangrijkste is wel de eARC support wat de AVR-X3400H heeft en de lagere versies niet. dat is toch een feature die pas in HDMI 2.1 is toegevoegd.

Maar had al wel gevonden dat HDMI versies lastiger te vinden zijn en vroeg me dus ook af hoe betrouwbaar dit was. Niet dat het mijn beslissing zou veranderen (heb 14 dagen recht het terug te sturen) maar vind het wel enorme meerwaarde dat hij HEOS heeft ingebouwd en eARC

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:53:
De Denon AVR-X3400H volgens mij heeft deze HDMI 2.1 want hij ondersteund enhanced ARC
Op de site van Denon staat dat eARC in de toekomst toe wordt gevoegd;
eARC is available via a future firmware update.
Je kan het ook zo lezen dat je nu HDMI 2.0b hebt waarbij later een functie toe wordt gevoegd omdat HDMI standaard over eARC heeft.

Nogmaals, ik weet het echt niet. Het is zo snel om HDMI 2.1 te implementeren. Zeker voor een merk als Denon die veelal niet de snelste zijn met nieuwe dingen implementeren. Hoe dan ook is de AVR-x3400 een mooie machine. Ben vooral benieuwd of de AVR-X7200Wa nu ook eindelijk eens een opvolger krijgt of dat de AVR-X6400 de hoogste versie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:14:
Weet iemand of er nog fysieke verschillen zijn tussen HDMI kabels versie 2.0 en HDMI 2.1? Ik weet dat 2.0, 2.0A en 2.0B qua kabels geen verschillen hebben met van 2.1 heb ik geen idee weet wel dat het een grote revisie is dus verwacht het eigenlijk wel.

Wat ik ooit heb begrepen is dat er na HDMI 1.4 geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de versies. De kabel zou gewoon geschikt moeten zijn, omdat deze voldoende bandbreedte heeft. Althans dat was het geval bij HDMI 1.4 en HDMI 2.0 (er werd slechts gesproken over HMDI high speed). Als de 3400H in de toekomst geschikt wordt voor HDMI 2.1, dan kun je er volgens mij redelijk veilig vanuit gaan dat de kabel geen verschil gaat maken en dat het slechts een software/firmware issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kort vraagje, ik ben op zoek naar een versterker + DAC die goed is voor zowel headphones (hoge kwaliteit, ik heb er al een) als microfoons. De X7 is naar het schijnt interessant voor de headphones en Creative heeft ook redelijk goede surround-simulatie, het enige effect wat ik graag enigszins gebruik omdat mono bij een headphone anders is dan mono met boksjes. Alleen schijnt de versterker voor de microfoon die erin zit wat zwakjes te zijn. Wat de oplossing ook is, ik heb graag bang for the buck, ik wil niet €200 extra betalen omdat een bepaald merknaam erop staat en omdat het een of ander prestigeartikel is. Adviezen waar naar te kijken?
Op het moment dat het meer gedetailleerd wordt zal ik er elders verder over gaan maar als eerste stap om je een beetje te oriënteren...
Het is een markt waarbij ik door de bomen het bos niet zie omdat er minstens zoveel marketinggeblaat en subjectiviteit lijkt te zijn als objectieve informatie over kwaliteit/prijs.
i.t.t. computerhardware wat nog best overzichtelijk is als je je er een beetje in verdiept.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CHBF ik ben niet zo thuis in de apparaten met jouw wensen, zoals mic en headphones maar kan je wel zeggen hoe ik tot mijn keuzes kom. Ik kijk altijd eerst in Pricewatch en filter dan zoveel mogelijk met must opties en dan kom ik beetje op wat overblijft en dan ga ik reviews lezen van die modellen en kijken wat mij meeste aanspreekt en dan maak ik een + en - lijstje en zo kies ik dan uiteindelijk.

edit: typos gefixt en verhaal iets aangevuld

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:56:
@CHBF ik ben niet zo thuis in de apparaten met jouw wensen, zoals mic en headphones maar kan je wel zeggen hoe ik tot mijn keuzes kom. Ik kijk altijd eerst in Pricewatch en filter dan zoveel mogelijk met must opties en dan kom ik beetje op wat overblijft en dan ga ik reviews lezen van die modellen en kijken wat mij meeste aanspreekt en dan maak ik een + en - lijstje en zo kies ik dan uiteindelijk.

edit: typos gefixt en verhaal iets aangevuld
Misschien moet ik het dan maar eens op een forum vragen waar de mensen wat meer deskundig zijn in audio-apparatuur. Evengoed bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:07
even een korte vraag.
ik wil voor mijn tv graag andere speakers aanschaffen kan je monitor speakers gebruiken over een langere afstand ? een meter of 3 of zijn deze er minder voor geschikt en kan ik beter een micro/hifi stereotje halen ?

vraag 2 ik wil bij mijn pc graag een monitor setje. klinkt dit niet te clean/neutraal ?
of kan ik er beter een subwoofer aan toe voegen ?
hoeveel inch is aan te bevelen ?

bestaat er een combi welke allebei kan ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:37:
Misschien moet ik het dan maar eens op een forum vragen waar de mensen wat meer deskundig zijn in audio-apparatuur. Evengoed bedankt.
Misschien kun je dan ook meteen wat meer werk maken van je vraagstelling, want zoals het er nu staat is het maar lastig te doorgronden wat je precies wilt. Het roept vooral meer vragen op eigenlijk.

Welke headphone heb je? Welke mic heb je? Welke producten heb je zelf gevonden (en dan graag volledige benaming ipv alleen een serie/type nr)? Waarom denk je dat de mic-versterking van die "x7" niet voldoet? Wat bedoel je met "mono bij headphones is anders dan mono bij speakers"?

Het is makkelijk te zeggen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en soms is het ook best ingewikkeld, maar dat betekent niet dat je dan maar geen eigen inbreng hoeft hebben.
miciel schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:21:
even een korte vraag.
ik wil voor mijn tv graag andere speakers aanschaffen kan je monitor speakers gebruiken over een langere afstand ? een meter of 3 of zijn deze er minder voor geschikt en kan ik beter een micro/hifi stereotje halen ?

vraag 2 ik wil bij mijn pc graag een monitor setje. klinkt dit niet te clean/neutraal ?
of kan ik er beter een subwoofer aan toe voegen ?
hoeveel inch is aan te bevelen ?

bestaat er een combi welke allebei kan ?
Het gaat dus om twee speakersets? 1 voor bij de pc, 1 voor bij de tv.

Monitor speakers zijn erop gemaakt om geluid neutraal weer te geven. Dat maakt het vooral geschikt voor geluidsbewerking/-mastering in bijvoorbeeld een geluidsstudio. Daar wil je niet hebben dat bepaalde frequenties worden aangedikt, zodat je niet gaat overcompenseren met je mastering. Ik heb hier wel eens gelezen dat de goedkopere monitor speakers meer naar de consumentenspeakers gaan vwb klankbeeld. Wat dan onder "goedkoper" wordt verstaan, durf ik zo niet te zeggen.

Consumentenspeakers (om het zo maar te noemen) zijn gericht op het aantrekkelijk weergeven van geluid. Hierbij worden vaak bepaalde frequenties aangedikt (denk aan de bekende v-shape, waarbij bass en trebble worden aangedikt).

De afstand waarop speakers nog goed klinken, heeft vooral te maken met het formaat en ook een beetje met de bouw. Doorgaans klinken kleine speakers al snel "ielig" in een grotere ruimte. Voor het bepalen van het geschikte formaat moet je niet enkel kijken naar luister-afstand, maar eigenlijk naar het oppervlak van de gehele ruimte.

Tot slot dient een subwoofer enkel als uitbreiding van het frequentiebereik. Je kunt het niet inzetten om een neutrale klank om te zetten in een v-shape. De basis (stereo-speakers) moet naar wens zijn, de sub zet je dan in om meer laagbereik te krijgen.

Bij de tv zou ik geen monitor set kiezen. Bij de pc kan dat wel, maar ik denk dat je meer tevreden gaat zijn met een consumenten-set.

[ Voor 53% gewijzigd door LA-384 op 12-09-2017 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:37:
[...]

Wauw... Mooie reactie je zal vast veel mensen treffen die je willen helpen met zo'n instelling!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Laatst online: 11-06-2024
Vraagje over virtual surround en DAC's die dit niet ingebouwd hebben;

Mijn koptelefoon is een philips fidelio x2, voordat men dit vraagt.

Ik heb al jaren lang een creative USB HD gebruikt. Deze heeft, naar mijn mening, fantastische '3D audio' of 'virtual surround', hoe je het ook wilt noemen. Het klinkt fijn, realistisch en 'smooth', en laat me toch mensen spotten in games puur op geluid (heel handig bij prophunt). Maar wat voor mij het belangrijkste is; het vermindert de 'fatigue' echt enorm. Nu heb ik een FiiO x3 gen 3 gekocht om zowel als mediaspeler en misschien als DAC te gebruiken. Standard gebruik geeft mij de ervaring die ik gewend ben van Stereo; geluid is heel slecht verdeeld over mijn oren en daarom snel vermoeiend. Wat ik ook heel fijn vind is dat de Creative's enhancements muziek meer voor mijn gezicht laat afspelen eerder dan recht naast mijn oren.

Als duidelijk voorbeeldje; Stel, ik speel Doomfist in Overwatch, en ik houd rechtermuisknop in om zijn vuist te 'chargen'. Met mijn Creative HD is dit niet pijnlijk of vermoeiend, en ik hoor er ook nog een beetje van in mijn linkeroor alsof geluid weerkaatst. Dit is prettig, en laat mij alsnog duidelijk merken dat het geluid rechts van mij is.
Dit heb ik met de rauwe stereo output van de FiiO niet, als ie als DAC gebruikt word.

Is er een manier om deze zelfde ervaring ook met de FiiO te krijgen, zonder merkbare latency en sterk merkbaar verlies van geluidskwaliteit. Of het nou via instellingen is, of via software (of beide) is maakt niet uit.
Of raad men aan voor mijn PC gewoonweg de Creative HD te gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:07
LA-384 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:22:
[

Het gaat dus om twee speakersets? 1 voor bij de pc, 1 voor bij de tv.

Monitor speakers zijn erop gemaakt om geluid neutraal weer te geven. Dat maakt het vooral geschikt voor geluidsbewerking/-mastering in bijvoorbeeld een geluidsstudio. Daar wil je niet hebben dat bepaalde frequenties worden aangedikt, zodat je niet gaat overcompenseren met je mastering. Ik heb hier wel eens gelezen dat de goedkopere monitor speakers meer naar de consumentenspeakers gaan vwb klankbeeld. Wat dan onder "goedkoper" wordt verstaan, durf ik zo niet te zeggen.

Consumentenspeakers (om het zo maar te noemen) zijn gericht op het aantrekkelijk weergeven van geluid. Hierbij worden vaak bepaalde frequenties aangedikt (denk aan de bekende v-shape, waarbij bass en trebble worden aangedikt).

De afstand waarop speakers nog goed klinken, heeft vooral te maken met het formaat en ook een beetje met de bouw. Doorgaans klinken kleine speakers al snel "ielig" in een grotere ruimte. Voor het bepalen van het geschikte formaat moet je niet enkel kijken naar luister-afstand, maar eigenlijk naar het oppervlak van de gehele ruimte.

Tot slot dient een subwoofer enkel als uitbreiding van het frequentiebereik. Je kunt het niet inzetten om een neutrale klank om te zetten in een v-shape. De basis (stereo-speakers) moet naar wens zijn, de sub zet je dan in om meer laagbereik te krijgen.

Bij de tv zou ik geen monitor set kiezen. Bij de pc kan dat wel, maar ik denk dat je meer tevreden gaat zijn met een consumenten-set.
bedankt voor je uitleg . het gaat inderdaad om 2 setjes.
bax shop verkoopt inderdaad goedkopere monitoren inderdaad ook als home-audio om mee te gamen.

1 pc setje logitec x230.
het probleem met m,n huidige pc speakers is dat ze op zijn en te mager klinken.
ik mis een stukje. tussen de bas en de treble er is gewoon niks ik heb nu de logitec x230.

wat bedoel je met een consumenten setje ? wat zou je adviseren ?
bijv een micro/mini stereo of juist een wat dikkere 2.1 set ? of een 2.0 set ?
ik ben bang dat als ik micro/stereo stereo pak voor bij de pc dat het dan niet klinkt omdat deze speakers
(ontworpen) zijn om het geluid wat verder weg neer te zetten klopt dit ? of is dit onzin ?
dat is de reden dat opzoek ben naar een soort van monitoren.

2 tv setje
ik heb nu een logitech speakerset z 130
klinkt inderdaad illig echter de verstaanbaarheid is prima.
ik had een trust titan 2,0 echter deze waren onverstaanbaar bij de tv en klonken nergens naar.
kwam dit omdat ik een pc setje voor de tv heb gebruikt ?
kan ik voor de tv een mini/micro stereo nemen ?

3 nu staat er nog een losse radio voor als ik aan het (werk) ben.
eigenlijk wil ik de losse radio ook vervangen/niet meer nodig hebben. is ook op.
deze staat in de lengte gericht van de ruimte. de ruimte is 3 x 8 meter.
de tv set staat in de breedte en de computer set staat ook in de breedte.
echter gezien het feit dat iedere speaker anders staat gericht (anders is ontworpen) kan dit ?
of is dit een onmogenlijke opgave ?

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 12-09-2017 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Je hebt geen kleine vraag. Maak even een eigen topic aan in Consumentenelektronica Aankoopadvies want daar is het voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Laatst online: 11-06-2024
The Eagle schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:03:
Je hebt geen kleine vraag. Maak even een eigen topic aan in Consumentenelektronica Aankoopadvies want daar is het voor :)
Om wie gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Legolas, ik denk dat jij mijn reactie anders interpreteerde dan hoe ik het bedoelde en het was geen sneer richting jou of wie dan ook.
Die had ik niet vermeld omdat het mogelijk is dat er in de toekomst modellen bij komen die een hogere impedantie hebben. Ik heb momenteel een Sennheiser HD 700 en een Sennheiser HD 598. Ik wil de optie hebben om ook andere headphones erop aan te sluiten in de toekomst, daarom had ik het model weggelaten. Er zijn een aantal modellen waar ik interesse in heb en wellicht wil ik verschillende modellen voor verschillende toepassingen gebruiken.
In principe gebruik ik enkel open modellen maar de kans is aanwezig dat er 1 gesloten model bijkomt voor als ik de microfoon wil gebruiken of ik toch eens ook buiten de deur headphones of inears wil gebruiken. De microfoon moet goed de frequenties van de stem en een gitaar kunnen registreren en die zuiver doorgeven.
Ik had het kort gehouden omdat de titel van deze draad aangeeft dat enkel "kleine" vragen gesteld mogen worden.
Welke mic heb je?
Ik heb er nog geen. Wanneer ik er een koop dan zou ik me het eerst oriënteren op microfoons van €100-200 van Audio-Technica aangezien dit een nonnonsense bedrijf is wat wel veel expertise heeft maar geen geld verspilt aan marketing en wat een relatief goede kwaliteit biedt bij een lager budget.
Welke producten heb je zelf gevonden (en dan graag volledige benaming ipv alleen een serie/type nr)?
Daar zit juist het probleem, ik weet niet op welke parameters ik moet zoeken aangezien ik niet weet in welke mate je extra betaalt voor mooie cijfers en in welke mate je extra betaalt voor extra performance die een mens kan horen. Ik weet natuurlijk wel min of meer wat signal to noise ratio, total harmonic distortion en dergelijk inhoudt maar welke waardes je nodig hebt voor wat daar heb ik momenteel het raden naar. Ik heb de indruk dat je bij versterkers nogal sterk het effect hebt dat de relatie tussen prijs en kwaliteit niet altijd evenredig verloopt en dat je snel beduveld wordt door marketingpraatjes. Aangezien het geld niet op mijn rug groeit wil ik waar voor het geld. Ik vind het niet erg om wat meer te betalen maar dan moet de kwaliteit ook beter zijn en op een relevante manier (dat je een verschil in het geluid merkt). Simpel gezegd: bij de meeste andere producten is het volstrekt helder wat je krijgt, zo kan je voor een CPU of een grafische kaart gemakkelijk opzoeken wat de waarde is. Voor versterkers is dat veel complexer, de parameters zijn ingewikkelder en je hebt met een keten van apparaten te maken waarbij bepaalde specificaties enkel nuttig zijn als bepaalde andere hardware aanwezig is, mensen kunnen makkelijker voor de gek worden gehouden. Ik probeer de zin van de onzin te scheiden. Ik wil vermijden dat ik zo'n blunder bega als iemand die een HDMI-kabel van €100 koopt terwijl hij een 1-3 meter lange kabel nodig heeft. Goed, audio is analoog en dat is dus niet concreet van toepassing maar dat principe.
Waarom denk je dat de mic-versterking van die "x7" niet voldoet?
Review van een deskundig iemand die dit aangaf, hij stelde vast dat de versterker van de microfoon in de X7 matig is. Niet slecht maar ruim onder het niveau van de versterker van de headphones, wat niet zo gek is aangezien de meeste klanten hooguit een simpel headset-microfoontje gebruiken.
Hier zijn ze trouwens ook kritischer over de kwaliteit van het geluid: https://www.whathifi.com/creative/sound-blaster-x7/review
Wat bedoel je met "mono bij headphones is anders dan mono bij speakers"?
Je hoort het bij heaphones direct als geluid mono is, dat is lelijker dan wanneer je boskjes hebt omdat het effect sterker is doordat de speakers zoveel dichter bij je oren zitten. Psychakoestiek.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:31:
Legolas, ik denk dat jij mijn reactie anders interpreteerde dan hoe ik het bedoelde en het was geen sneer richting jou of wie dan ook.
Nee, ik ben er vrij zeker van dat hoe ik het interpreteerde klopt. Ik geloof best dat het niet je bedoeling was, maar serieus kijk eens naar je posts voor je ze verzend. Want het kwam echt beroerd over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@miciel
Ik ben het eens met The Eagle, het gaat nu naar een aankoopadvies, daar kun je (voor het overzicht vooral) beter even een apart topic voor aanmaken in het juiste forum.

Wat ik bedoel met "consumenten-setje" is een set die bedoeld is voor de weergave van muziek/film in de thuis-situatie. Een echte monitor speaker is dat naar mijn mening niet. Ik moest het een naam geven om het onderscheid te kunnen maken, dat was het eerste wat in me op kwam ;)

1. Ik denk dat de meeste 2.1 sets gericht op de pc-gebruiker dat gat zullen kennen. Het komt door het gebruik van veelal veel te kleine speakers. Ze proberen het gemis op te lossen met een subwoofer, die om budget-technische reden eigenlijk ook te klein is. Dan krijg je dat gat in het frequentiebereik. Als je een nieuw topic aanmaakt, vermeld er dan ook je budget bij. Er zijn wel opties, maar iets serieus vind je niet voor €30,- helaas. Persoonlijk zou ik voor een 2.0 set gaan en genoegen nemen met een minder laagbereik. Dan kun je voor een aanzienlijk lager budget klaar zijn dan wanneer je er een subwoofer aan toevoegt en/of geen genoegen neemt met een minder laagbereik.

2. Beiden zijn een pc-setje, dus dat zou het verschil niet kunnen zijn. Het eerste wat ik zie is dat de Logitech een enkele speaker-conus heeft en de Trust er twee heeft (tweeter/woofer). Zeker weten doe ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat in deze prijscategorie de bouwkwaliteit niet denderend is. Wellicht is het dan makkelijker om 1 conus aan te sturen ipv 2. Met dit budget zul je altijd grote verschillen in bouwkwaliteit tegenkomen, ze moeten tenslotte ergens op bezuinigen en meestal is dat niet op uiterlijke verschijning, want dat is het enige verkooppunt.

3. Als je een nieuw topic aanmaakt kun je je situatie en wensen ook aangeven. Afhankelijk van het budget is een home cinema set de meest interessante optie. Daarmee kun je in ieder geval punt 2 en 3 voorzien. Als je verder niet al te kritisch bent voor de geluidsweergave bij de pc, zou punt 1 ook hiermee opgelost kunnen zijn, mits de pc tegenover de tv staat.

@Verwijderd
Kijk dat is een heel andere post, chapeau! Ik begrijp dus dat je het een en ander wil gaan gebruiken voor muziekproductie? Gezien de producten die je noemt en het mogelijke doel hiervoor, valt dat in een andere categorie dan wat de doorsnee tweaker zoekt. Je had al aangegeven iets te zoeken voor "hoge kwaliteit headphones/microfoons", maar de meesten hier die dat roepen hebben het niet echt nodig, dus daar ben ik snel aan voorbij gegaan.

Ik moet dan ook helaas toegeven dat ik geen kennis heb op het gebied waar jij je in begeeft. Ik kan me wel voorstellen dat daar dezelfde dingen gelden als bij consumenten-audio en dat er dus veel blabla bij komt kijken. Wellicht is het toch verstandig een los topic te maken of even te kijken of er al een bestaand verzameltopic is waar je je vraag beter kan stellen. Er zijn genoeg kenners op tweakers, maar die kijken niet zo vaak in dit topic, omdat hier toch meer de simpelere, alledaagse vragen gesteld worden.

Overigens zag ik wel in de gauwigheid dat er speciale micrfoon voorversterkers bestaan. Wellicht ben je er al als je zo'n apparaat tussen de microfoon en de dac zet.
Pagina: 1 ... 38 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6