Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:55

timovd

Voorsprong door techniek

The Eagle schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:03:
Nav je DM heb ik de manual van die Oppo van je maar eens even door zitten pluizen. http://download.oppodigit...MANUAL_English_v1.8.2.pdf

Om kort te gaan: voor zover ik kan zien ondersteunt je Oppo ove de analoge outs alleen 7.1, dus met surround back channels. En geen Atmoz. Wellicht is dat met een firmware update aan te passen. Ik zie wel dat je een speakerconf in je Oppo aan kunt passen, dus die kans is aanwezig. Maar ik zou er niet te hard op rekenen. Bovendien: hoe ga je dat dan doen als je een niet-Atmoz track hebt? Terug naar 5.1?
Ik draai de meest recente beta-versie en daar zit geen Atmos in over de analoge uitgang.
De Oppo 105D zit direct op mijn Rotel RMB-eindbak. Huidige config staat op 5.1. 5.1.2 is niet mogelijk. Hopen op een firmware waar dat wel in zit, maar in verwacht niet dat het in deze versie nog komt; hooguit in de 203/205.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Teja, als je nergens kunt aangeven hoe je setup in elkaar zit dan kan die BR speler dat ook niet ruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ging afgelopen week naar de winkel met de gedachte om Dali Zensor 7 speakers te kopen (HiFi Klubben). Na flink wat Dali en B&W speakers geluisterd te hebben toch gekozen om meer geld uit te geven en Dali Opticon 5s te kopen. Nu ik ze thuis aan het luisteren ben op mijn NAD C368 versterker weet ik niet of ik helemaal tevreden ben, er lijkt wel wat mid/high te missen, zie ook mijn reactie hier: monnick in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"

Nu heb ik twee vragen:

1. Kan er tijdens vervoer iets kapot gegaan zijn en zo ja, is er enige manier om het te checken? Ik heb de speakers op een magazijnkar ongeveer een half uur door Den Haag gereden (lopend), de verkoper van HiFi Klubben zijn dat het geen probleem zou moeten zijn.

2. Kan iemand wat zeggen over hoe de Dali Opticons zich verhouden tot Q-Acoustics 3050? Mijn vader heeft deze laatstgenoemde en die vond ik er goed klinken, en WhatHiFi geeft ze 5 sterren. Helaas verkoopt HiFi Klubben niks van Q-Acoustics dus ik kon ze niet direct vergelijken met de Dali's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

monnick schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:49:
1. Kan er tijdens vervoer iets kapot gegaan zijn en zo ja, is er enige manier om het te checken? Ik heb de speakers op een magazijnkar ongeveer een half uur door Amsterdam gereden (lopend), de verkoper van HiFi Klubben zijn dat het geen probleem zou moeten zijn.
De units van de speaker zitten veelal verbonden met kabelschoentjes. Ik kan me voorstellen dat zoiets los kan trillen. Maar na zo'n korte periode al? Komt er uit alle units geluid of zijn bepaalde stil? Zitten de kabels goed aangesloten op de terminals en maken de bruggen goed contact? Al zou ik niet snel inzetten op een defect maar mogelijk akoestiek van de ruimte dan wel gewenning.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
Zo te zien hebben die speakers twee aansluitingen. Heb je ze wel goed aangesloten? Met dat metalen stukje er tussen gelaten? Anders zou je volgens mij idd alleen de lage tonen aan het aansturen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
Ik heb een korte vraag betreffende een homecinema set.
Eiegenlijk heb ik geen plek (of wil ik die niet hebben) voor een subwoofer. We hebben nu een oude HK set en de sub staat eigenlijk altijd uit.
Kan een 5.0 set volstaan en hoe werkt dat in de praktijk? Als je een 5.1 bron hebt nemen de vloerstaanders die dan automatisch over? Kun je dan dus voldoende laag genereren voor een film als je vloerstaanders zoekt die bijvoorbeeld tot 30< Hz gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ik heb op dit moment een setje speakers en ik wil een identiek setje kopen als surround speakers; Zo krijg ik dus een 4.0 setup. Zijn er receivers die 5.1 geluid "downscalen" naar 4.0, al dan niet tijdelijk tot ik ook een center + sub heb gevonden?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@hierboven
Dat doen zo'n beetje alle HDMI receivers uit het jaar kruik. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
sNielz123 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:19:
Ik heb een korte vraag betreffende een homecinema set.
Eiegenlijk heb ik geen plek (of wil ik die niet hebben) voor een subwoofer. We hebben nu een oude HK set en de sub staat eigenlijk altijd uit.
Kan een 5.0 set volstaan en hoe werkt dat in de praktijk? Als je een 5.1 bron hebt nemen de vloerstaanders die dan automatisch over? Kun je dan dus voldoende laag genereren voor een film als je vloerstaanders zoekt die bijvoorbeeld tot 30< Hz gaan?
Zonder subwoofer nemen de overige speakers idd het signaal over. Let wel op dat je dit instelt in de receiver (dat er geen sub is). Of ze voldoende laag genereren valt zo niets over te zeggen, dat is persoonlijk. Ze kunnen het echter meestal niet winnen van een echte subwoofer. Verder kun je merken dat het volume minder hoog gaat zonder subwoofer. Dit is dan omdat de lage tonen meer vermogen vereisen, en je eerder tegen de limieten van de receiver aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een vrij technisch vraagje betreft het gebruik van twee verschillende versterkers voor de fronts.
Ik heb een Rotel RMB-1075 voor mijn surround opstelling en een aparte Rotel RB-981 voor de LF van mijn fronts.
De specs van beide amps zijn vrij identiek, al heeft de stereo-amp een hoger dempingsfactor en een gunstigere S/N-ratio.
Wat mij opgevalt is dat de input sensitivity/impedantie anders is; 1,5V / 33 kOhms voor de RMB-1075 en 1,0V / 33 kOhms voor de RB-981. Wat houdt dit in en kunnen deze twee versterkers goed samen?
Nvm.. Zijn beide 1,0 Volt

Ik wil nog een keer een A/B-vergelijking doen en één van de fronts de HF en LF omwisselen, maar wat is volgens de theorie aan te raden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Ik heb een vraagje, maar ik weet niet zo goed of hij hier thuis hoort of niet. Ik heb een Marantz SR7009 en onder andere een SVS PB1000 subwoofer. In films hoor je dat ding overduidelijk, en dat is prima.

Maar ik speel redelijk wat Destiny, de PS4 stuurt een 5.1 signaal uit, de versterker krijgt dat ook binnen, maar met ontploffen van bv raketten en granaten en zo zou ik toch een diepe rumble verwachten, maar dat is niet zo.

De sub wordt wel aangestuurd want hij springt niet in standby (wat ie na verloop van tijd zou doen als ie niets binnen krijgt). Dus dan is de vraag, ligt dat aan mijn perceptie dat hij meer zou moeten doen dan ie doet of heb ik gelijk en kan daar op de eoa manier iets aan veranderen?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe staat je crossover ingesteld op je sub en op de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
timovd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:18:
Hoe staat je crossover ingesteld op je sub en op de receiver?
Volgens mij staat de crossover op de sub helemaal open (ik ben niet thuis dus kan niet controleren). Hoe de receiver ingesteld staat weet ik niet, ik heb dat laten doen met die microfoon, en die vertelde me tijdens die setup dat ik de sub zachter moest zetten, dus dat heb ik gedaan, nou, toen ie vond dat dat goed was heeft ie de rest ingesteld.

Daarmee beantwoord ik je vraag niet wat het nu dan is, want ik weet het niet, ik weet alleen maar dat wat er ook ingesteld staat, gedaan is n.a.v. die Audessey setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Maakt het nog wat uit als je de receiver op Pure of op een andere modus zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Volgens mij staat de crossover op de sub helemaal open (ik ben niet thuis dus kan niet controleren). Hoe de receiver ingesteld staat weet ik niet, ik heb dat laten doen met die microfoon, en die vertelde me tijdens die setup dat ik de sub zachter moest zetten, dus dat heb ik gedaan, nou, toen ie vond dat dat goed was heeft ie de rest ingesteld.

Daarmee beantwoord ik je vraag niet wat het nu dan is, want ik weet het niet, ik weet alleen maar dat wat er ook ingesteld staat, gedaan is n.a.v. die Audessey setup.
Zet je front speakers even op "Small" ipv "Large" (als ze dat al staan), dat scheelt vrij veel.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
timovd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:43:
Maakt het nog wat uit als je de receiver op Pure of op een andere modus zet?
Dat weet ik dus niet, ik kan momenteel niks proberen omdat ik dus niet thuis ben ;)
DennusB schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:44:
[...]

Zet je front speakers even op "Small" ipv "Large" (als ze dat al staan), dat scheelt vrij veel.
Hm, dat kan ik proberen. Wat doet dat precies? Het zijn zuilen van ruim 1 meter hoog, niet dat die ineens heel klein klinken, ik wil gewoon die sub wat meer horen :P

[ Voor 41% gewijzigd door Just_A_User op 13-01-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Tenzij je goede fronts hebt. Mijn fronts kunnen heel wat lucht verplaatsen, zonder sub. Maar de meeste kunnen dat niet.
Ik neem aan dat de speakers op small zijn gezet met het inmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
timovd schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:51:
Tenzij je goede fronts hebt. Mijn fronts kunnen heel wat lucht verplaatsen, zonder sub. Maar de meeste kunnen dat niet.
Ik neem aan dat de speakers op small zijn gezet met het inmeten.
Ik heb geen idee. Het zijn Triangle Elara LN07's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

Vraag over mijn receiver. ik heb behoorlijk volume verschil tussen verschillende bronnen. Zo is spotify connect veel luider als de TV. Ik weet dat je bij sommige receivers dit kan aanpassen. Maar bij die van mij (pioneer SC-LX59) kan ik het niet vinden. Dit is toch niet de minste receiver dus het moet er toch opzitten zou je denken.

Iemand een idee waar ik dit kan vinden?
Heeft dit een bepaalde naam waardoor ik er overheen kijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Just_A_User schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:51:
[...]
Hm, dat kan ik proberen. Wat doet dat precies? Het zijn zuilen van ruim 1 meter hoog, niet dat die ineens heel klein klinken, ik wil gewoon die sub wat meer horen :P
De opties "SMALL" en "LARGE" hebben niets te maken met de fysieke maat van de speakers. Speakers op "SMALL" geeft de optie tot een crossover waarbij de tonen onder de ingestelde crossover naar de subwoofer gaan. In een set met een subwoofer zou ik altijd voor "SMALL" gaan omdat de subwoofer lager zal gaan dan de speakers.

Instellingen van de PS4 doen ook wat. Op LPCM heb ik hier ook minder LFE dan met DTS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
FeaR schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:33:
[...]

De opties "SMALL" en "LARGE" hebben niets te maken met de fysieke maat van de speakers. Speakers op "SMALL" geeft de optie tot een crossover waarbij de tonen onder de ingestelde crossover naar de subwoofer gaan. In een set met een subwoofer zou ik altijd voor "SMALL" gaan omdat de subwoofer lager zal gaan dan de speakers.

Instellingen van de PS4 doen ook wat. Op LPCM heb ik hier ook minder LFE dan met DTS.
Maar de receiver geeft aan dat hij DTS binnen krijgt. Tenzij dat niet betrouwbaar is?

Ik weet niet waar ze op staan ingesteld, maar ik zal vanavond eens kijken. Als die nl op large staan zou ik dat kunnen veranderen. Aan de andere kant, Audessey detecteert een sub, dus dan zou het logisch zijn dat hij om die reden de speakers op SMALL zet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Just_A_User schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:00:
Audyssey detecteert een sub, dus dan zou het logisch zijn dat hij om die reden de speakers op SMALL zet dan?
Zou idd logisch zijn, maar Audyssey is helaas wat autistisch. Hoewel ik niet denk dat het wat uit gaat halen, is het goed om het wel te controleren en evt. aan te passen.

De reden waarom ik niet denk dat het verschil gaat maken, is omdat het bij andere bronnen wel goed klinkt. Wat je met die speaker-instelling en bijbehorende crossover eigenlijk zegt is dat de subwoofer bij alle tonen tot de ingestelde frequentie wordt ingeschakeld. Wanneer de speakers op "large" staan, krijgt de subwoofer enkel het 0.1 kanaal voor zijn kiezen. In de meeste films klinkt het ook met capabele vloerstaanders niet je-van-het als de subwoofer enkel het 0.1 kanaal afspeelt. Volgens mij zou de LFE+Main instelling ongeveer hetzelfde effect moeten geven dan de speakers op "small" zetten, dat valt iig ook nog te proberen.

Wat je ook nog kunt proberen is een ander spel en/of dvd/bluray spelen via de ps4 om te zien of het niet spel-afhankelijk is. Als dat allemaal "matigjes" klinkt, dan kan het een instelling op de ps4 zijn of de receiverinstellingen voor de hdmi-ingang van de ps4 wijken af van die van de overige ingangen.

In alle gevallen lijkt het me handiger om verder te gissen wanneer je thuis bent.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 13-01-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
LA-384 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 18:11:
[...]

Zou idd logisch zijn, maar Audyssey is helaas wat autistisch. Hoewel ik niet denk dat het wat uit gaat halen, is het goed om het wel te controleren en evt. aan te passen.

De reden waarom ik niet denk dat het verschil gaat maken, is omdat het bij andere bronnen wel goed klinkt. Wat je met die speaker-instelling en bijbehorende crossover eigenlijk zegt is dat de subwoofer bij alle tonen tot de ingestelde frequentie wordt ingeschakeld. Wanneer de speakers op "large" staan, krijgt de subwoofer enkel het 0.1 kanaal voor zijn kiezen. In de meeste films klinkt het ook met capabele vloerstaanders niet je-van-het als de subwoofer enkel het 0.1 kanaal afspeelt. Volgens mij zou de LFE+Main instelling ongeveer hetzelfde effect moeten geven dan de speakers op "small" zetten, dat valt iig ook nog te proberen.

Wat je ook nog kunt proberen is een ander spel en/of dvd/bluray spelen via de ps4 om te zien of het niet spel-afhankelijk is. Als dat allemaal "matigjes" klinkt, dan kan het een instelling op de ps4 zijn of de receiverinstellingen voor de hdmi-ingang van de ps4 wijken af van die van de overige ingangen.

In alle gevallen lijkt het me handiger om verder te gissen wanneer je thuis bent.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal morgen in de loop van de ochtend wat gaan experimenteren. Ja, het gekke is dat bij films bv die sub echt heel duidelijk mee doet, maar bij die game niet. Aangezien dat zo'n beetje de enige game is die ik speel kan ik het niet echt goed beoordelen, maar ik zal morgen eens een andere game proberen, kijken wat daar gebeurd.

Die LFE+main setting...betekent dat dan ook dat ie bij gewoon muziek (dus stereo) de sub mee laat doen, want volgens mij vind ik dat totaal niet prettig, dus dan zou ik elke keer als ik ga gamen die instelling moeten veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik heb een Denon AVR 2700 2e hands overgenomen en ik heb 4 speakers erop aangesloten. Mijn devices spelen 5.1 geluid af, waarbij ik dus de center en sub mis. Ik kan geen handleidingen vinden voor de receiver in het engels. Weet iemand een receiver die 5.1 kan downscalen naar 4.0 en/of hoe ik dat kan instellen op mijn bestaande Denon AVR 2700?

Alternatief is een mooie center speaker voor bij een setje B&W 684 (S1)'s vinden...

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 14-01-2017 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je de Denon instellen op 4 channel stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Gamebuster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:42:
Ik kan geen handleidingen vinden voor de receiver in het engels.
1e hit op Google
Is het de juiste en ook wat je zoekt?

Edit: en anders deze misschien?
Hier haal ik meestal de handleidingen.... volgens mij alleen even aanmelden.

[ Voor 20% gewijzigd door Ad de Jong op 14-01-2017 08:21 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Just_A_User schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:25:
Die LFE+main setting...betekent dat dan ook dat ie bij gewoon muziek (dus stereo) de sub mee laat doen, want volgens mij vind ik dat totaal niet prettig, dus dan zou ik elke keer als ik ga gamen die instelling moeten veranderen.
Probeer het gewoon eens eerst :+

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 14-01-2017 08:24 . Reden: woordvolgorde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gamebuster schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:42:
Ik heb een Denon AVR 2700 2e hands overgenomen en ik heb 4 speakers erop aangesloten. Mijn devices spelen 5.1 geluid af, waarbij ik dus de center en sub mis. Ik kan geen handleidingen vinden voor de receiver in het engels. Weet iemand een receiver die 5.1 kan downscalen naar 4.0 en/of hoe ik dat kan instellen op mijn bestaande Denon AVR 2700?

Alternatief is een mooie center speaker voor bij een setje B&W 684 (S1)'s vinden...
Elke receiver kan dat, simpelweg door in het menu in te stellen welke speakers je hebt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Wat is bij vloerstaande speakers eigenlijk het effect van meerdere (dezelfde ogende) speaker cones? Kan je zeggen dat meer speaker cones beter geluid produceren of is het een kwestie van meer vermogen? Ik probeer er goede informatie over te vinden maar tot dusver nog geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ad de Jong schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 08:18:
[...]

1e hit op Google
Is het de juiste en ook wat je zoekt?

Edit: en anders deze misschien?
Hier haal ik meestal de handleidingen.... volgens mij alleen even aanmelden.
Na een uur knopjes drukken en afvragen waarom ik maar geen menu te zien kreeg, besefte ik dat ik de receiver moest aansluiten op een TV... :P Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

monnick schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:46:
Wat is bij vloerstaande speakers eigenlijk het effect van meerdere (dezelfde ogende) speaker cones? Kan je zeggen dat meer speaker cones beter geluid produceren of is het een kwestie van meer vermogen? Ik probeer er goede informatie over te vinden maar tot dusver nog geen succes.
Als je meerdere woovers bedoeld, dat heeft maar één reden, namelijk meer woover oppervlak creëren zonder een grotere woover te gebruiken want dat zou de speakers breder maken. Het doel is dus beter laag zonder de esthetische nadelen van een grotere woover.

Ik denk overigens dat ik dit heel ongelukkig verwoord maar een betere uitleg wil me nu niet te binnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
^ dat inderdaad ^
Elke speaker produceert geluid over praktisch het hele frequentiebereik. Het is enkel een kwestie van dit te doen op een hoorbaar volume. Meerdere woofers in 1 behuizing is feitelijk meerdere speakers op 1 locatie. Het versterkt elkaar en geeft daardoor wat meer volume, met als gevolg dat lagere frequenties ineens hoorbaar kunnen/zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 18:01
ik zit er aan te denken om een harman kardon 171s aan te schaffen om mijn avr 155 te vervangen.

wat ik niet begrijp uit de specs is of deze receiver ook het geluid uit de hdmi kabel haalt.

de 155 doet dit helemaal niet en dat is reden om te vervangen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja die vraag is wel vaker gesteld en ik ben altijd verbijsterd als er hdmi apparaten bestaan die geen geluid over HDMI accepteren.

Om je vraag te beantwoorden: Ja dat doet-ie. Die AVR 155 is echt een kreupel oud ding als-ie dat niet doet naar mijn bescheiden mening.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De AVR 155 ondersteunt alleen HDMI pass-through en het geluid moet dus inderdaad nog apart via SPDIF aangeleverd worden.

De HK 171S heeft HDMI 2.0 (voor 4K @ 60 FPS) met alle toeters en bellen, waaronder ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

monnick schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:46:
Ligt eraan of er 2 dezelfde drivers zijn soms is de 2 de woofer een passieve radiator dat wil zeggen dat de 2 de woofer geen voicecoil heeft en niet is aangesloten via draden aan een versterker doch gewoon mee trilt met de ander die wel aangesloten zit.
Hier http://www.centerpointaudio.com/passiveradiators.aspx vind je wel uitleg over hoe en wat.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 16:22
Mijn Sony huiskamerversterker heeft vorige week de geest gegeven. Op zich is er de mogelijkheid een nieuwe te kopen, maar ik zit even te twijfelen omdat ik hier ook nog een Raspberry Pi 2B + een Cirrus Logic versterker extensiebordje heb liggen. (https://www.element14.com...icAudio-topMain-techspecs) De audio die daaruit komt is wat mij betreft van redelijke kwaliteit voor in de huiskamer, alleen: via de earjack uitgang krijg ik te weinig volume op de 8 ohm boxen, via de Cirrus' klasse D versterkte uitgang voor 4 ohm speakers krijg ik helemaal geen geluid (mijn ervaring is dat je wel iets zou moeten horen met 8 ohm boxen op een 4 ohm uitgang dus het zou kunnen dat ik nog iets verkeerd doet bij de software-configuratie daarvan). Daar naast zit er ook nog een digitale SP/DIF uitgang op die ik niet geprobeerd heb.

Wat mij wel interessant lijkt is digitaal te gaan en daar nog iets voor te kopen. Via analoog over de koptelefoon hoor ik nog wat noise uit de hardware wat volgens mij op die manier ook verdwijnt. Eigenlijk dus 2 vragen: is het haalbaar om hier een leuke setup van te maken zonder een andere consumenten-versterker of andere boxen aan te schaffen, en wat voor iets heb ik hiervoor nodig? Het mooiste is een inbouw-produkt dat samen met die raspi en audio board werkt en waar dus die boxen rechtsstreeks op kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door blorf op 14-01-2017 13:24 ]

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 18:01
JvS schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:38:
Ja die vraag is wel vaker gesteld en ik ben altijd verbijsterd als er hdmi apparaten bestaan die geen geluid over HDMI accepteren.

Om je vraag te beantwoorden: Ja dat doet-ie. Die AVR 155 is echt een kreupel oud ding als-ie dat niet doet naar mijn bescheiden mening.
mooi, ben ik weer gerust gesteld, was bang om weer dezelfde fout te maken na de avr 155.

kan ik eindelijk in mijn werkkamer de oude sony str-de235 vervangen voor de avr 155.

grr, zie ik net dat de reciever 100 euro duurder is geworden, maar even wachten dan maar.

[ Voor 7% gewijzigd door ruzzel op 14-01-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hm, ik blijf een lichte brom horen op het kanaal van de chromecast op mijn Onkyo TR-NX414. Heb alle apparaten, PS4, TV, Mediabox, Chromecast aangesloten op dezelfde stekkerdoos (dit gaf eerder problemen). Maar begrijp niet waar de brom nu vandaan komt. Er zitten enkel 2 lampen op dezelfde stekkerdoos en de brom is ook alleen te horen als ik de receiver instel op chromecast kanaal.

Iemand anders een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Fuff schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:46:
Hm, ik blijf een lichte brom horen op het kanaal van de chromecast op mijn Onkyo TR-NX414. Heb alle apparaten, PS4, TV, Mediabox, Chromecast aangesloten op dezelfde stekkerdoos (dit gaf eerder problemen). Maar begrijp niet waar de brom nu vandaan komt. Er zitten enkel 2 lampen op dezelfde stekkerdoos en de brom is ook alleen te horen als ik de receiver instel op chromecast kanaal.

Iemand anders een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?
Chromecast al geprobeerd op een ander kanaal? En met een andere voeding, zoals die van bijvoorbeeld een ipad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Henk schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:56:
[...]

Chromecast al geprobeerd op een ander kanaal? En met een andere voeding, zoals die van bijvoorbeeld een ipad?
Frappant, eerder heb ik ook dat geprobeerd. Maar nu gewisseld met PS4 en brom is weg. Blijf het apart vinden!

Thanks voor de suggestie, daardoor heb ik het tóch weer geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

blorf schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:19:
Mijn Sony huiskamerversterker heeft vorige week de geest gegeven. Op zich is er de mogelijkheid een nieuwe te kopen, maar ik zit even te twijfelen omdat ik hier ook nog een Raspberry Pi 2B + een Cirrus Logic versterker extensiebordje heb liggen. (https://www.element14.com...icAudio-topMain-techspecs) De audio die daaruit komt is wat mij betreft van redelijke kwaliteit voor in de huiskamer, alleen: via de earjack uitgang krijg ik te weinig volume op de 8 ohm boxen, via de Cirrus' klasse D versterkte uitgang voor 4 ohm speakers krijg ik helemaal geen geluid (mijn ervaring is dat je wel iets zou moeten horen met 8 ohm boxen op een 4 ohm uitgang dus het zou kunnen dat ik nog iets verkeerd doet bij de software-configuratie daarvan). Daar naast zit er ook nog een digitale SP/DIF uitgang op die ik niet geprobeerd heb.

Wat mij wel interessant lijkt is digitaal te gaan en daar nog iets voor te kopen. Via analoog over de koptelefoon hoor ik nog wat noise uit de hardware wat volgens mij op die manier ook verdwijnt. Eigenlijk dus 2 vragen: is het haalbaar om hier een leuke setup van te maken zonder een andere consumenten-versterker of andere boxen aan te schaffen, en wat voor iets heb ik hiervoor nodig? Het mooiste is een inbouw-produkt dat samen met die raspi en audio board werkt en waar dus die boxen rechtsstreeks op kunnen.
Ligt er ook aan wat voor speakers je nu hebt en hoe makkelijk of lastig die aan te sturen zijn. Een simpele class d amp kan best speakers aansturen, maar echt veel ervan verwachten moet je natuurlijk niet. Als ie vermogen moet leveren zal ie vrij snel warm worden ben ik bang.Vloerstaanders zou ik er iig niet ophangen.
Maar kijk anders eens bij schiit.com. Hebben goed spul voor een mooie prijs :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 16:22
Toevallig heb ik net naar de boxen gekeken, (zijn 6 ohm Jamo's), een earjack naar 2xtulp kabel doorgeknipt en de boxen aan de ear-uitgang gehangen. De boel begint gelijk te ploffen bij een beetje volume. Voor die officiele speaker-aansluiting moet ik solderen of tapschroeven zien te krijgen maar ik vermoed dat dat gewoon hetzelfde circuit is als die van de versterkte ear-out.

Dat Cirrus bord kostte maar 20 euro dus echt pro-spul kan je dan ook niet verwachten. Maar die SP/DIF uitgang onafhankelijk naar boxen voeren met een of ander simpel digitaal versterkertje lijkt mij geen slecht idee. Alleen heb ik geen idee wat voor iets hiervoor voldoet.
Op die site van jou gaan ze rustig voorbij de 500 euro voor enkel een DAC maar hier heb je een digitale versterker voor 14,95: https://benselectronics.n...mogen-digitale-versterker. Daar zou dan nog een voeding en bekabeling bij komen. Is dat nou het gokken waard of zijn dergelijke produkten bij voorbaat troep? Het is niet mijn doel om een super geluidskwaliteit te halen, maar meer een mogelijk interessante manier om hetzelfde te halen als met een simpele huiskamerversterker (Die Sony was 15 jaar oud en had me toen 300 euro gekost). Alleen wat ik nu werkend heb heeft gewoon te weinig kracht.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:27
Is er iemand die ervaring heeft met boxen aan het plafond te bevestigen? Wij gaan binnenkort een nieuwbouw zetten en Het zal onmogelijk zijn om mijn rear speakers tegen de muur te hangen (of toch eentje niet. Ik zie heel veel dingen om ze tegen de muur te hangen, maar echt plafond dingen zijn precies wat moeilijker te vinden.
Ik heb zelf de Teufel Ultima 40 surround set. Niet de kleinste boxen dus. De kabel kunnen we binnen de muur door laten trekken tot boven de box dat is dus al geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Rear speakers op de kop hangen, zodat de tweeter lager hangt dan de woofer en richten op de luisterpositie. Aan de onderkant van de speaker moet je dan haakjes bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Vanaf mijn MacBook Pro stream ik FLAC over Bluetooth AptX naar mijn NAD C368 versterker. Dit werkt uitstekend. Nu wil ik vanaf mijn Windows machine ook in zo hoog mogelijke kwaliteit kunnen streamen naar de versterker en ben ik dus op zoek naar een Bluetooth dongle die AptX lossless ondersteunt. Kan iemand mij een geschikte dongle aanraden? Het lijkt er op dat er meerdere dongles zijn die AptX ondersteunen, maar vaak gaat het alleen om de low-latency variant van AptX en niet lossless.

Het is mij ook een beetje onduidelijk wat voor versie van AptX mijn NAD C368 ondersteunt, het lijkt me niet dat dit de nieuwe AptX HD is die 24-bit kan streamen?

http://nadelectronics.com...rid-Digital-DAC-Amplifier
You can connect instantly to the C 368 with Bluetooth® allowing you to stream music wirelessly from any Bluetooth-enabled device. The high performance aptX® codec is fully supported for true CD- quality sound. Bluetooth can also be used to listen to other sources connected to the C 368 via wireless headphones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Waarom niet de bluesound module erin en dan via DNLA afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 22:30
PageFault schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:36:
Waarom niet de bluesound module erin en dan via DNLA afspelen?
Bluesound werkt via de eigen app. Dat werkt echter prima op een Windows computer, dus de BluOS module is nog steeds een uitstekend idee. Hiermee speel je in CD-kwaliteit of hoger, uiteraard afhankelijk van je bronbestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
christiaans schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:04:
[...]

Bluesound werkt via de eigen app. Dat werkt echter prima op een Windows computer, dus de BluOS module is nog steeds een uitstekend idee. Hiermee speel je in CD-kwaliteit of hoger, uiteraard afhankelijk van je bronbestand.
Oeps, geen DLNA, maar gewoon file shares, ben in de war met de mediatuner MT-1 voor de C356BEE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:48
Ik heb een klein vraagje.. wellicht ook een beetje domme vraag :)

Gisteren heb ik mijn soundbar ( yamaha ysp 2500) in ontvangst genomen. Nu wil ik hem dit weekend een beetje fatsoenlijk instellen. Met name om het surround effect goed werkend te krijgen.

Als ik op youtube iets intyp in de richting van 7.1 / 5.1 surround test krijg ik diverse filmpjes te zien. ( en horen)
Als ik dit geluid van via mijn telefoon naar de soundbar stream. Blijft het surround geluid intact? met andere woorden is dit een manier om het geluid te testen?

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wat probeer je precies te bereiken? Heb je een 5.1 of 7.1 bron waarmee je surround kunt afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
De soundbar is in staat dmv geluid te laten weerkaatsen een (virtual) surround sounds te creëren.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRvl61GdIpWixSpT2PaYEyuaEnFEFaSSFjgcsqsE6Mz8CZ-C63-A

De soundbar kan eea zelf inregelen dmv een microfoon die je op je luisterpositie plaatst. Maar je kan ook zelf de boel nog een beetje finetunen.

Momenteel zit ik midden in een verhuizing en heb dus even geen blu-ray bij de hand en dus ook niet echt goede surround content.

Ik was dus benieuwd of ik via mijn telefoon surround kan streamen..

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

YouTube doet sowieso geen 5.1, ook niet via je telefoon. De beste manier is testen met een DVD of beter Bluray via een HDMI ingang.

Het inregelen via de microfoon kan je beter doen na de verhuizing. Elke wijziging van het interrieur kan invloed hebben op het surround effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Ja ik zal hem na de verhuizing sowieso opnieuw moeten inregelen. Maar voor nu zou ik hem ook graag goed willen inregelen. Toch maar even de blu ray aansluiten :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
Ik overweeg om een hifi streamer te kopen, in de prijsklasse tot 500 euro. Ik kan genoeg interessante apparaten vinden maar wat ik erg belangrijk vindt is dat er een goede iOS remote app bij zit. Of ik nu recensies lees van Marantz, Denon, of Rotel lees, overal worden opmerkingen bij gemaakt dat de remote apps matig tot slecht zijn.

Heeft iemand een tip voor een streamer met goede app-ondersteuning?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Mavi86 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:17:
Ja ik zal hem na de verhuizing sowieso opnieuw moeten inregelen. Maar voor nu zou ik hem ook graag goed willen inregelen. Toch maar even de blu ray aansluiten :)
Heb je ooit volwaardig surround gehoord? (daarmee bedoel ik 5 losse speakers). Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met dergelijke surround soundbars. Persoonlijk ben ik erg sceptisch over de werking hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dr. Strangelove schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:30:
Ik overweeg om een hifi streamer te kopen, in de prijsklasse tot 500 euro. Ik kan genoeg interessante apparaten vinden maar wat ik erg belangrijk vindt is dat er een goede iOS remote app bij zit. Of ik nu recensies lees van Marantz, Denon, of Rotel lees, overal worden opmerkingen bij gemaakt dat de remote apps matig tot slecht zijn.

Een Pi met Kodi en evt hifiberry voor een analoge aansluiting. Ik heb een Denon streamer (DNP720) en idd, de app ondersteuning is wat matig. Is ook al een wat ouder model, maar er is maar 1 app voor alles. En uiteraard is die app niet de vore business van Denon
Kodi vreet vrijwel alles, ook dingen als dsd enzo, en ook formaten waar de Denon geen raad mee weet. En kost geen drol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dat is een oplossing die ik nog niet overwogen had, ik heb nul ervaring met Pi.

Ik denk niet dat ik hifiberry nodig heb, ik heb een externe USB DAC, of werkt dat niet met een Pi? Hoe is de ondersteuning voor AirPlay en kan ik hem aan mijn NAS hangen middels wifi?

Denk dat ik eigenlijk wel liever een out-of-the-box oplossing heb met hifi separates.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 19-01-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault

BlueSound of Sonos denk ik dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
LA-384 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:42:
[...]

Heb je ooit volwaardig surround gehoord? (daarmee bedoel ik 5 losse speakers). Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met dergelijke surround soundbars. Persoonlijk ben ik erg sceptisch over de werking hiervan.
Ja hoor die heb ik wel gehoord. Ik ben ook erg benieuwd. Volgens de reviews schijnt het behoorlijk goed te werken. Wel mede afhankelijk van de ruimte.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
PageFault schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:15:
[...]

BlueSound of Sonos denk ik dan aan.
BluSound app reviews zijn nou niet echt lovend zie ik, dus dat is geen stap vooruit. En Sonos' heeft geen goede Airplay support begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:08:
[...]

BluSound app reviews zijn nou niet echt lovend zie ik, dus dat is geen stap vooruit. En Sonos' heeft geen goede Airplay support begrijp ik.
Kan zijn, ik kan er mee overweg, ruimte voor verbetering zal er echt wel zijn. Vele andere apps die ik heb gezien zijn echt om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sovedretep
  • Laatst online: 15-09 22:04

Ik ben wel gecharmeerd van de Connector2 van Raumfeld. Prima app (heb de ios-versie, met android geen ervaring). Echter geen Airplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dr. Strangelove schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:06:
Dat is een oplossing die ik nog niet overwogen had, ik heb nul ervaring met Pi.

Ik denk niet dat ik hifiberry nodig heb, ik heb een externe USB DAC, of werkt dat niet met een Pi? Hoe is de ondersteuning voor AirPlay en kan ik hem aan mijn NAS hangen middels wifi?

Denk dat ik eigenlijk wel liever een out-of-the-box oplossing heb met hifi separates.
Externe USB DAC zou idd moeten werken, al kan dat wel ff zoeken zijn hoe je hem werkend krijgt. DIgitale out van de Pi is standaard alleen HDMI. Airplay zou ie moeten ondersteunen maar bij gebrek aan een iPhone gebruik ik dat nooit. Aan je NAS hangen middels wifi is geen probleem, wifi werkt op de pi 3 haast out of the box :)
Ik kan OSMC aanraden, draait als een tierelier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:18
Is er iemand hier bekend met de typenummers van Ixos speakerkabel?

Ik heb zelf de 640 en Gamma XHS806W in mijn bezit waarbij de eerste duidelijk beter klinkt. Hij is alleen te kort... Op Marktplaats wordt een kabel aangeboden maar die is even lang. Wel wordt de 613 super strand aangeboden (2 x 237 cm voor 25 euro) en de 606 (2 x 3000 cm voor maar liefst 150 euro).
Is een lager typenummer een hoger model de reeks?

Ik weet niet of Ixos nog bestaat, zie op internet alleen winkels met weer andere typenummers, vandaar dat ik hier even vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Elk huishoudsnoer van voldoende dikte mits gewoon koperdraad volstaat voor luidsprekerkabel, hooguit €2,- per meter. Maakt totaal niets uit welke, je merkt echt hoegenaamd geen verschil, tenzij je perse in het tegendeel wilt geloven. Mocht dat het geval zijn, dan zou ik je adviseren om je licht eens op te steken bij het bij uitstek hiervoor geschikte Tweakers subforum "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
musicfreak schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:02:
Is er iemand hier bekend met de typenummers van Ixos speakerkabel?

Ik heb zelf de 640 en Gamma XHS806W in mijn bezit waarbij de eerste duidelijk beter klinkt. Hij is alleen te kort... Op Marktplaats wordt een kabel aangeboden maar die is even lang. Wel wordt de 613 super strand aangeboden (2 x 237 cm voor 25 euro) en de 606 (2 x 3000 cm voor maar liefst 150 euro).
Is een lager typenummer een hoger model de reeks?

Ik weet niet of Ixos nog bestaat, zie op internet alleen winkels met weer andere typenummers, vandaar dat ik hier even vraag.
Altijd een kwestie van zelf luisteren. Er bestaan geen kabels waarbij de ene beter klinkt dan de andere, er is hooguit een combinatie versterker, luidspreker kabel die het voor jou gewenste eindresultaat oplevert. Dus de vraag is welk eindresultaat (klankbeeld/kleur) ben je op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar waar dan de kabel, mits van voldoende doorsnede, van geen invloed is. Je geeft het zelf ook al aan met: "Er bestaan geen kabels waarbij de ene beter klinkt dan de andere". Er is geen enkele theorie die enigszins ondersteunt dat van twee koper kabels van gelijke doorsnede de een (meestal dure) beter zou klinken dan de ander die veel goedkoper is. Elke tegenwerping is verkooppraat of napraten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Techneut schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:55:
Ja, maar waar dan de kabel, mits van voldoende doorsnede, van geen invloed is. Je geeft het zelf ook al aan met: "Er bestaan geen kabels waarbij de ene beter klinkt dan de andere". Er is geen enkele theorie die enigszins ondersteunt dat van twee koper kabels van gelijke doorsnede de een (meestal dure) beter zou klinken dan de ander die veel goedkoper is. Elke tegenwerping is verkooppraat of napraten daarvan.
Natuurlijk zijn er volstrekt natuurkundig te onderbouwen theorieën om de werking van een kabel te onderbouwen. Elke HBO of universitair geschoolde technicus kan je dit vertellen.

Een kabel heeft invloed omdat:

- een versterker zijn impedantie karakteristiek heeft
- een luidspreker een impedantie karakteristiek heeft

Een (luidspreker) kabel een transmissielijn is van aan elkaar geschakelde R/C/L componenten.
De L (spoel) werking van een kabel mag verwaarloosd worden, de C component (capaciteit) van de kabel wordt bepaald door de dikte van de aders, de afstand tussen deze aders en het gebruikte isolatie materiaal, de weerstand (R) wordt bepaald door het gebruikte materiaal (ig koper of een legering). Alles bij elkaar heeft een kabel dus zijn eigen impedantie karakteristiek en invloed als matching partner tussen luidspreker en versterker. Gezien het frequentiebereik tegenwoordig tot 40kz gaat (of je het nu kunt horen of niet) is de invloed van de kabel karakteristiek niet geheel verwaarloosbaar.

Op zich kan een specifieke kabel in bepaalde combinaties "beter" klinken, en het kan zinnig zijn om met diverse soorten te spelen. Voordat iemand alle fabels geloofd kan het ontnuchterend zijn een blik in je versterker en/of speaker te kijken om te zien wat daarin is gebruikt. In de meeste gevallen zul je montagekabel aantreffen :)

Als lijn en microgolf technicus heb ik ooit de berekeningen uitgevoerd om de fabels na te rekenen die worden verspreid over kabels met spoelen er in om de hoge en lage tonen tegelijk op de luidspreker aan te laten komen. Een dergelijke kabel heeft zin als je signalen transporteert die in de mega-hertzen lopen. En dan nog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
satya schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Natuurlijk zijn er volstrekt natuurkundig te onderbouwen theorieën om de werking van een kabel te onderbouwen. Elke HBO of universitair geschoolde technicus kan je dit vertellen.
Je hebt tot hier volkomen gelijk, als HBO geschoolde weet ik tot in detail waar je het over hebt. En daardoor weet ik ook precies dat die L en de C verhoudingen per type kabel zo uiterst gering verschillen dat ze bij die frequenties totaal niet van belang zijn. De vaak buitensporige prijzen die met de nodige tam-tam worden gevraagd tonen aan dat enkel de portemonnee van de handelaar telt. Een echt kwaliteitsverschil (stel dat dit in een denkbeeldig geval werkelijk aantoonbaar zou zijn) rechtvaardigt nooit zulke extreme prijen. De klant die weinig of niets van techniek weet wordt er alleen maar mee suf gekletst. Let wel, ik wil best in een goede kwaliteit geloven, maar die vind je ook in goedkoop koper huishoudsnoer van de juiste doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Techneut schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:05:
[...]
Je hebt tot hier volkomen gelijk, als HBO geschoolde weet ik tot in detail waar je het over hebt. En daardoor weet ik ook precies dat die L en de C verhoudingen per type kabel zo uiterst gering verschillen dat ze bij die frequenties totaal niet van belang zijn. De vaak buitensporige prijzen die met de nodige tam-tam worden gevraagd tonen aan dat enkel de portemonnee van de handelaar telt. Een echt kwaliteitsverschil (stel dat dit in een denkbeeldig geval werkelijk aantoonbaar zou zijn) rechtvaardigt nooit zulke extreme prijen. De klant die weinig of niets van techniek weet wordt er alleen maar mee suf gekletst. Let wel, ik wil best in een goede kwaliteit geloven, maar die vind je ook in goedkoop koper huishoudsnoer van de juiste doorsnede.
Natuurlijk zijn die extreme prijzen te rechtvaardigen. Het is net als met wijn, als je een of meerdere miljoenen per jaar verdient heeft je ego het idee nodig iets goeds te krijgen voor het geld dat je er aan uitgeeft.

ieder zijn meug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hebt gelijk, maar dan heb je het niet meer over techniek, maar alleen maar over ego en beleving. En dan is elke verdere discussie verspilde moeite. Inderdaad ieder z'n meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:57
Is hier iemand met een Onkyo tx-8150 die hem even voor mij wil opmeten? Ik heb namelijk een kast van 39-40cm diep waar hij inkomt waar hij niet mag uitsteken. In de specificaties staat dat hij is 32,8cm diep is maar ik kan nergens opmaken of dat incl knoppen en connectors is of alleen de behuizing.
Als iemand met zekerheid kan zeggen wat die maat allemaal inhoudt zou ik ook dik tevreden zijn ;)

edit: heb hem toch besteld, vanavond kijken of het past

[ Voor 6% gewijzigd door GWBoes op 24-01-2017 10:03 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08 20:39
Hoi allemaal!

Ik heb een beetje een sneue vraag. Ik heb voor een schijntje een paar tannoy dc6t se kunnen kopen. Daar ben ik erg blij mee, maar helaas zaten er geen spikes meer bij. Nu heeft deze speaker een mooie voet er onder, en die wil ik graag gebruiken. Ik ben dus op zoek naar een set spikes en (bijbehorende) shock pads.

Nu heb ik met al mijn eerdere speakers gemerkt dat spikes niet universeel zijn. Mordaunt past niet in tannoy, niet in infinity, etc.

Ik heb de importeur (in zweden, daar woon ik nu) al gecontacteerd. Hij kan/wil niet helpen.

Dus de vraag: hoe kom ik aan spikes in de juiste maat? Aliexpress is prima, maar hoe weet ik dan welke maat? Ik zoek bij voorkeur naar een betaalbare (de goedkoopst mogelijke) optie die in het schroefdraad past.

Hopelijk kan iemand met wat meer expertise me helpen:-)

Edit: ik bedenk me nu dat "welke maat?" vrij veel raakvlak heeft met "aankoopadvies"... We zien wel of ik een boze mod krijg :x

[ Voor 7% gewijzigd door Dynion op 25-01-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Probeer er een 6mm of 8mm schroef in te doen, dan weet je welke maat het is.

Edit: Als je echt niets passend kunt vinden, kun je er een slagmoer in doen.

[ Voor 34% gewijzigd door timovd op 25-01-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-07 21:28
Ik heb m'n pc analoog aangesloten op mijn versterker. Het geluid is erg zacht. Weet iemand hoe ik dit oplos?

Het liefst gebruik ik de digitale ingang van m'n versterker, maar mijn pc heeft alleen een analoge uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
TimoD schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:09:
Ik heb m'n pc analoog aangesloten op mijn versterker. Het geluid is erg zacht. Weet iemand hoe ik dit oplos?

Het liefst gebruik ik de digitale ingang van m'n versterker, maar mijn pc heeft alleen een analoge uitgang.
Grote kans dat er ergens een instelling op de pc erg zacht staat. Ik zou daar eens naar kijken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
Ad de Jong schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:32:
[...]

Grote kans dat er ergens een instelling op de pc erg zacht staat. Ik zou daar eens naar kijken.
Nee helaas, zowel in Spotify als in het systeemvak staat het volume op maximaal. Misschien moet ik iets instellen bij m'n versterker, want cd en usb zijn hard en tuner en analog in zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thi181
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 18:17
Weet iemand waar ik een goede audioloog kan vinden die custom ear molds kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Een paar suggesties:

via hdmi aansluiten?
PC openen en een los optisch/coaxiaal aansluitplaatje plaatsen op de spdif header die bijna zeker op je mobo zit?
Een losse geluidskaart plaatsen?
Een externe USB geluidskaart gebruiken?

Opties voor een digitale aansluiting genoeg.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

thi181 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:00:
Weet iemand waar ik een goede audioloog kan vinden die custom ear molds kan maken?
Het Algemene in-ear en oordopjes topic
Vraag daar maar. Wat heb je zelf gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

TimoD schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:54:
[...]

Nee helaas, zowel in Spotify als in het systeemvak staat het volume op maximaal. Misschien moet ik iets instellen bij m'n versterker, want cd en usb zijn hard en tuner en analog in zacht.
Wat voor versterker heb je? Waar je naar op zoek bent is reference volume. Op de meeste receivers kun je dat gewoon afstellen. Bij analoge versterkers zie je het eigenlijk nooit, juist omdat het een digitale instelling is. In dat laatste geval zit er niks anders op dan eea zoveel mogelijk bij de bronnen af te regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
The Eagle schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Wat voor versterker heb je? Waar je naar op zoek bent is reference volume. Op de meeste receivers kun je dat gewoon afstellen. Bij analoge versterkers zie je het eigenlijk nooit, juist omdat het een digitale instelling is. In dat laatste geval zit er niks anders op dan eea zoveel mogelijk bij de bronnen af te regelen :)
Dank! Ik heb de handleiding doorgekeken maar hij heeft deze functie helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
switchboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:22:
Een paar suggesties:

via hdmi aansluiten?
PC openen en een los optisch/coaxiaal aansluitplaatje plaatsen op de spdif header die bijna zeker op je mobo zit?
Een losse geluidskaart plaatsen?
Een externe USB geluidskaart gebruiken?

Opties voor een digitale aansluiting genoeg.
Thanks. Ik was al een beetje naar geluidskaarten aan het kijken. Die geluidskaarten hebben allemaal een DAC terwijl ik die dus eigenlijk niet nodig heb. Maar ik denk dat ik even iets van Marktplaats afhaal. Die tweede optie kende ik nog niet, die ga ik ook ff Googelen, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Ik heb zelf goede ervaringen met de Auralic Aries Mini streamer en de Lighting DS app. Zeker de meest recente versie van de app is een flinke stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

TimoD schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:35:
[...]

Thanks. Ik was al een beetje naar geluidskaarten aan het kijken. Die geluidskaarten hebben allemaal een DAC terwijl ik die dus eigenlijk niet nodig heb. Maar ik denk dat ik even iets van Marktplaats afhaal. Die tweede optie kende ik nog niet, die ga ik ook ff Googelen, dankjewel.
Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41LmXhkvzpL.jpg+

Kijk wel even voor de zekerheid of je moederbord inderdaad een spdif aansluting heeft, maar dat kan bijna niet missen.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
switchboy schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:28:
[...]

Zo'n ding:
[afbeelding]+

Kijk wel even voor de zekerheid of je moederbord inderdaad een spdif aansluting heeft, maar dat kan bijna niet missen.
Ah bracket was het woord dat ik zocht :) m'n moederbord heeft inderdaad zo'n aansluiting, dus ik bestel deze. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
In mijn eigen topic AV Receiver i.c.m. studio monitoren heb ik ook een vergelijkbare vraag gesteld, maar ik zou hem hier graag wat algemener willen uitdiepen, nadat ik zelf wat meer gelezen heb. Aankoop advies mag ik mijn eigen topic :)

Concreet is de situatie dat ik 2 Genelec 8030 studio monitoren heb op L+R. Daar heb ik nu een Genelec 8030 center aan toegevoegd. Ik merk echter dat ik de verbetering die ik had verwacht onvoldoende merk (voor de kosten).
CurlyMo schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:43:
[...]
Nu klinken de stemmen juist echt blikkerig en valt me op dat de midden speaker er veel te veel uitspringt. En dan bedoel ik dus niet volume maar echt de klankkleur.
Nu kwam ik gisteren na wat verder gelezen te hebben het volgende topic tegen op het avforum, waarin een van de forumleden stelt:
The weakness of Genelec speakers for home cinema is the same as almost every nearfield monitor I have ever tried - the high frequency sections are not designed for the high SPL requirements of "farfield" home cinema listening.
Zou dit een verklaring kunnen zijn voor de slechte ervaring van mijn Genelec in een 3.1 opstelling in tegenstelling tot 2.1? Kunnen specialisten hier wat meer toelichting geven over het probleem dat hierboven wordt beschreven?

En hoe zit het met de verschillende tweeters? Dezelfde persoon zegt namelijk in dezelfde reactie:
With the metal dome in a Genelec you hear a very clear change in tone - much harder, almost shrill, as it goes in to power compression.
en
There was a question earlier - do domes have a place in a reference theatre and I am quite comfortable saying no.
Mijn verwachting zou namelijk zijn dat wanneer een tweeter onvoldoende toegerust is op de kamer waarin hij moet presteren het geluid juist dof zou klinken, dat de hoge tonen weg zouden vallen, en het geluid dus vooral niet blikkerig zou moeten zijn?

Oorspronkelijk had ik de 8030 L+R ook bij mijn computer staan (in een nearfield setup), maar heb ze verplaatst naar de woonkamer. Ze klinken iets minder dan vroeger, maar nog steeds hartstikke mooi. Wat mij betreft laat ik die dan ook hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 31-01-2017 09:08 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
Oke ik kan helaas de SPDIF bracket nog niet aansluiten op m'n moederbord.

[ Voor 92% gewijzigd door TimoD op 03-02-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:53

blaatschaaap

schaap

Zijn er mensen met vloerstaanders die in een appartement wonen? Ik ga zelf binnenkort verhuizen naar een appartement waar ik (gelukkig) geen onderburen heb, want ik zit boven de ingang van het complex. Maar ik vroeg mij af hoeveel zorgen ik me moet maken over geluid dat de bovenburen ervaren als ik bijvoorbeeld een film kijk of muziek afspeel. Nou ben ik zelf niet iemand die continue de volumeknop opendraait (het gaat mij immers meer om kwaliteit dan volume) maar zo af en toe het geluid wat harder is ook wel leuk.

De speaker staat op de grond dus ik ga er eigenlijk vanuit dat de meeste vibraties de vloer van mijn appartement intrekken (en dus geen overlast genereren), klopt deze theorie? Of zal het geluid net zo storend kunnen zijn voor iemand die erboven woont? Het complex is in 2003 gebouwd dus qua isolatie lijkt het me wel op orde, het verkeer buiten werd in ieder geval goed tegengehouden door de muren/ramen.

Ik heb uiteraard al bedacht om bij de bovenburen te gaan peilen tot in hoeverre ik mijn geluid kan openzetten voordat zij last ervaren. Maar je zult net een buurman/vrouw tegenkomen die zich a. aan elk geluidje ergert of b. niet direct tegen mij wil klagen maar achter mij langs wel de vve informeert waardoor ik via daar gedonder krijg. Ik wil absoluut geen overlast veroorzaken voor mijn mede-buren, maar vind het lastig om te oordelen hoe goed geluid via een appartement boven/onder overlast kan veroorzaken. Op het internet kom ik vooral "ik heb last van mijn buren" topics tegen, niet bepaald een antwoord op mijn vraag.

Het gaat om 2 vloerstaanders ( http://www.hobo.nl/paradigm-monitor-21794.html ), subwoofers ga ik niet aan beginnen.

Of maak ik me gewoon te druk? :p

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik heb 2 Kef Q4 vloerstaanders, niks bijzonders, met spikes en wanneer je niet overdrijft met je volume, valt dat allemaal best mee. Ik heb zowel in het huidige appartement (>100 jaar oud) als in het vorige appartement (ook >100 jaar oud) altijd onderburen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Ik heb best veel speakers en een dikke subwoofer in een appartement van 4 hoog. Zelf woon ik op de eerste verdieping en de enige die klaagt is 4 hoog. Maar dan komen ze met smoesjes als glazen trillen van de tafel of uit de keukenkastjes, terwijl de andere 2 verdiepingen ertussen nergens last van heeft en bij mij ook alles netjes blijft staan. Dus het is of zeuren om het zeuren of ze hebben geen vloer isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
Mikayu schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:40:
Ik heb best veel speakers en een dikke subwoofer in een appartement van 4 hoog. Zelf woon ik op de eerste verdieping en de enige die klaagt is 4 hoog. Maar dan komen ze met smoesjes als glazen trillen van de tafel of uit de keukenkastjes, terwijl de andere 2 verdiepingen ertussen nergens last van heeft en bij mij ook alles netjes blijft staan. Dus het is of zeuren om het zeuren of ze hebben geen vloer isolatie.
Is het complex misschien 4 hoog? Dan kan het makkelijk dat daar de meeste overlast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

CurlyMo schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:03:
In mijn eigen topic AV Receiver i.c.m. studio monitoren heb ik ook een vergelijkbare vraag gesteld, maar ik zou hem hier graag wat algemener willen uitdiepen, nadat ik zelf wat meer gelezen heb. Aankoop advies mag ik mijn eigen topic :)

Concreet is de situatie dat ik 2 Genelec 8030 studio monitoren heb op L+R. Daar heb ik nu een Genelec 8030 center aan toegevoegd. Ik merk echter dat ik de verbetering die ik had verwacht onvoldoende merk (voor de kosten).

[...]

Nu kwam ik gisteren na wat verder gelezen te hebben het volgende topic tegen op het avforum, waarin een van de forumleden stelt:

[...]

Zou dit een verklaring kunnen zijn voor de slechte ervaring van mijn Genelec in een 3.1 opstelling in tegenstelling tot 2.1? Kunnen specialisten hier wat meer toelichting geven over het probleem dat hierboven wordt beschreven?

En hoe zit het met de verschillende tweeters? Dezelfde persoon zegt namelijk in dezelfde reactie:

[...]

en

[...]

Mijn verwachting zou namelijk zijn dat wanneer een tweeter onvoldoende toegerust is op de kamer waarin hij moet presteren het geluid juist dof zou klinken, dat de hoge tonen weg zouden vallen, en het geluid dus vooral niet blikkerig zou moeten zijn?

Oorspronkelijk had ik de 8030 L+R ook bij mijn computer staan (in een nearfield setup), maar heb ze verplaatst naar de woonkamer. Ze klinken iets minder dan vroeger, maar nog steeds hartstikke mooi. Wat mij betreft laat ik die dan ook hangen.
Interessant probleem! Op het oog zeer weinig mis met je apparatuur. Genelecs zijn studio monitoren die naast een mooi vlakke on Axis response ook een goed gecontroleerde glad verlopende directivity hebben. Maw, wat er onder een hoek uitkomt is niet totaal anders dan aan de voorkant. Dat je een ongebalanceerd signaal stuurt is ook prima. Ook het verhaal van dat een dome niet voldoet of dat je last hebt van power compression lijht me eerder een stokpaard van de auteur dan een realistisch scenario (power compression is een reëel verschijnsel, maar voornamelijk bij PA toepassingen en dan ook voornamelijk subwoofers).

Heb je een foto van je opstelling? Twee algemene opmerkingen:
- jouw genelecs hebben een waveguide voor de tweeter die directivity geeft voor het laagste bereik van de tweeter. Maar in het laagste en midlaag is het gewoon een rondstraler/omnipool net als de meeste speakers. En dat is het gedeelte van de weergave, 25 - 150hz voor de gemiddelde huiskamergrootte, waar staande golven volledig dominant zijn. Het kan dus ook zijn dat het probleem in de laagweergave zit, dat je midlaag mist bijvoorbeeld.
- verder heb je ook nog de stereo dip. Dit is een vrij onbekend effect, wat ooit mooi door Floyd Toole is beschreven. Als je in het midden zit van twee stereo speakers krijg je door looptijd verschil tussen linker en rechter speaker bij elk oor een forse dip bij 2khz. Hoe diep deze dip is, hangt af van hoe richtingsgevoelig je speakers zijn en hoe droog je ruimte. In een anechoische ruimte is die dip oneindig diep. Maar ook in een realistische ruimte klinkt daardoor een phantoom center altijd heel anders dan een echte center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dank voor de tijd om dit "probleem" met me uit te zoeken. Ik heb voor nu de Genelec teruggestuurd totdat ik weet wat er aan de hand is. Eigenlijk heb ik qua opstelling gewoon de Genelec regels gevolgd. Dus qua graden, hoogte, hoek enz.
Jag schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:00:
[...]
- jouw genelecs hebben een waveguide voor de tweeter die directivity geeft voor het laagste bereik van de tweeter. Maar in het laagste en midlaag is het gewoon een rondstraler/omnipool net als de meeste speakers. En dat is het gedeelte van de weergave, 25 - 150hz voor de gemiddelde huiskamergrootte, waar staande golven volledig dominant zijn. Het kan dus ook zijn dat het probleem in de laagweergave zit, dat je midlaag mist bijvoorbeeld.
Rare is dat de meting van Audyssey me zegt dat de crossover van 3 Genelec op 40hz zou moeten liggen (i.c.m. een JBL subwoofer). Ze kunnen dus voldoende laag.
- verder heb je ook nog de stereo dip. Dit is een vrij onbekend effect, wat ooit mooi door Floyd Toole is beschreven. Als je in het midden zit van twee stereo speakers krijg je door looptijd verschil tussen linker en rechter speaker bij elk oor een forse dip bij 2khz. Hoe diep deze dip is, hangt af van hoe richtingsgevoelig je speakers zijn en hoe droog je ruimte. In een anechoische ruimte is die dip oneindig diep. Maar ook in een realistische ruimte klinkt daardoor een phantoom center altijd heel anders dan een echte center.
Pantoom center bedoel je een center gecreëerd door alleen een L+R?

Een andere reden om hem terug te brengen was dat ik hem echt groot vind voor een midden speaker. Links en rechts vind ik de Genelec 8030's prima. Maar zo boven mijn TV was het niet echt mooi. Helemaal omdat ze vertical moeten hangen.

Dus zat ik te denken, is een kleinere Genelec geen optie? Het frequentie bereik van een center speaker hoeft volgens mij niet bepaald hoog te zijn (richting de bassen, want daar pakt de subwoofer het over). Ik vroeg me dus af of ik niet gewoon de 8010 kan ophangen als center (als we er achter zijn hoe het geluidsprobleem op te lossen is). De 8010 gaat tot 67Hz (-6dB), de 8030 gaat tot 58Hz (-3dB). Hun bereik in de hoogte is hetzelfde. De 8010 is alleen een stuk kleiner en heeft minder vermogen. Verder kost hij de helft van de 8030.

En zou het kopen van een consumenten center kunnen helpen? Bijvoorbeeld een Klipsch of Dali?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Een center speaker hoeft idd geen diep sublaag te geven uiteraard. Verder doelde ik met mijn opmerking over staande golven ook niet op of je speakers voldoende laag gaan. Maar je kan enorme dippen in de response krijgen door staande golven en ook door een vloer dip: weglengte verschil van een reflectie via vloer of plafond. Dit alles kom je eigenlijk pas te weten als je de response meet, maar het kan heel goed dat het niet door je speaker komt, maar een akoestisch effect is van de ruimte icm speaker plaatsing. Dan helpt het ook niet om een andere speaker te kopen als dat het euvel is.

Met phantoom center bedoel ik idd center met L+R. Dus stel je voor, anechoische ruimte, 3 identieke speakers op gelijke hoogte, L-C-R. Als je dan zou schakelen tussen phantoom center, en een echte center, dan zouden die ook niet gelijk klinken. Weinigen realiseren dit, maar twee stereo speakers geven een stevige dip bij ongeveer 2KHz. Ik wil hiermee zeggen: verwacht niet dat als je een identieke speaker als center gebruikt, dat ie dan hetzelfde klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Jag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:09:
Verder doelde ik met mijn opmerking over staande golven ook niet op of je speakers voldoende laag gaan. Maar je kan enorme dippen in de response krijgen door staande golven en ook door een vloer dip: weglengte verschil van een reflectie via vloer of plafond. Dit alles kom je eigenlijk pas te weten als je de response meet, maar het kan heel goed dat het niet door je speaker komt, maar een akoestisch effect is van de ruimte icm speaker plaatsing. Dan helpt het ook niet om een andere speaker te kopen als dat het euvel is.
Is dit makkelijker te meten met consumenten apparatuur?
Een center speaker hoeft idd geen diep sublaag te geven uiteraard. [...] Ik wil hiermee zeggen: verwacht niet dat als je een identieke speaker als center gebruikt, dat ie dan hetzelfde klinkt.
Ter aanvulling. Ik heb nu 3 speakers uit een Sony 5.1 set (toentertijd misschien max € 200,-) opgesteld samen met de Genelecs. Om precies te zijn de Sony SS-CN14 als center en de SS-SR12 als rears. Het is dus niet zo dat ik de Genelec als center niet veel mooier vond klinken, maar niet zo mooi als ik had verwacht voor een Genelec als center. En niet zoveel mooier als toen ik voor het eerst de L+R verving voor de Genelec 8030's. Ik moet ook zeggen dat het simpelweg inzetten van een center (hoe crappy ook) al een verbetering was t.o.v. alleen een L+R. Een 3.1 klinkt toch echt beter dan 2.1.

En als dit een bekend gegeven is, kan je dan stellen dat 5.1 speakers rekening houden met dat verschil in klank tussen L+R en een C? Dat de center dus (bewust) net iets anders klinkt, omdat verschil tussen L+R op te heffen.

Voor aankoopadvies ben ik verder aan het gaan in mijn eigen topic. Ik zal het hier bij de theorie houden :)
AV Receiver i.c.m. studio monitoren

[ Voor 35% gewijzigd door CurlyMo op 05-02-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnzm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 23:55

dnzm

Knorrig

Het kan zijn dat ik helemaal in een verkeerd topic zit en dat dit zijn eigen vraag verdient, maar here goes:

We hebben sinds een maandje een nieuwe receiver (Yamaha HTR-4068). Sinds afgelopen week heb ik mijn oude sub (een JVC) vervangen door een Jamo J 10; beide waren aangesloten met één tulpje in de LFE-poort). We hebben de KPN-tuner en Chromecast op de receiver aangesloten, en van de receiver gaat er één HDMI-kabel naar de TV.

Nu hebben we dat tijdens het kijken (bijvoorbeeld Netflix via de Chromecast) af en toe het beeld wegvalt, op een manier die lijkt op een HDMI-storing: gekleurde pixelruis, beeld valt even weg. Het signaal komt daarna weer terug, meestal naar een paar seconden, en de TV geeft dan ook weer opnieuw aan dat-ie een inkomend signaal krijgt.

Nou zou mijn eerste gok zijn dat het aan een HDMI-kabel of -poort ligt (die van de TV *is* niet geweldig), maar ik vind het wel heel bijzonder dat het de eerste paar weken niet voorkwam (met de oude sub), en dat het sinds het aansluiten van de nieuwe sub pas optreedt. Kan toeval zijn, maar kan het ook bv. zo zijn dat de sub via zijn signaalkabel "lekt" naar de receiver, waardoor die over de hobbel gaat? Ik heb wat geprobeerd te googlen, maar eigenlijk weet ik niet precies *waarop* ik zoek, en ik krijg niets terug waar ik wat aan heb.

Heeft er iemand ervaring of kennis die me verder kan helpen? Is mijn theorie over een soort van teruglekken van signaal vanuit de sub überhaupt mogelijk? Of moet ik het echt in het HDMI-kabeltje of -poortje zoeken?

Nogmaals, als dit ergens anders thuishoort dan onder dit topic dan hoor ik het graag.

Blogt (te sporadisch) op doenietzomoeilijk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:53

blaatschaaap

schaap

dnzm schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:06:
Het kan zijn dat ik helemaal in een verkeerd topic zit en dat dit zijn eigen vraag verdient, maar here goes:

We hebben sinds een maandje een nieuwe receiver (Yamaha HTR-4068). Sinds afgelopen week heb ik mijn oude sub (een JVC) vervangen door een Jamo J 10; beide waren aangesloten met één tulpje in de LFE-poort). We hebben de KPN-tuner en Chromecast op de receiver aangesloten, en van de receiver gaat er één HDMI-kabel naar de TV.

Nu hebben we dat tijdens het kijken (bijvoorbeeld Netflix via de Chromecast) af en toe het beeld wegvalt, op een manier die lijkt op een HDMI-storing: gekleurde pixelruis, beeld valt even weg. Het signaal komt daarna weer terug, meestal naar een paar seconden, en de TV geeft dan ook weer opnieuw aan dat-ie een inkomend signaal krijgt.

Nou zou mijn eerste gok zijn dat het aan een HDMI-kabel of -poort ligt (die van de TV *is* niet geweldig), maar ik vind het wel heel bijzonder dat het de eerste paar weken niet voorkwam (met de oude sub), en dat het sinds het aansluiten van de nieuwe sub pas optreedt. Kan toeval zijn, maar kan het ook bv. zo zijn dat de sub via zijn signaalkabel "lekt" naar de receiver, waardoor die over de hobbel gaat? Ik heb wat geprobeerd te googlen, maar eigenlijk weet ik niet precies *waarop* ik zoek, en ik krijg niets terug waar ik wat aan heb.

Heeft er iemand ervaring of kennis die me verder kan helpen? Is mijn theorie over een soort van teruglekken van signaal vanuit de sub überhaupt mogelijk? Of moet ik het echt in het HDMI-kabeltje of -poortje zoeken?

Nogmaals, als dit ergens anders thuishoort dan onder dit topic dan hoor ik het graag.
Heb je al geprobeerd zaken uit te sluiten? Doet het probleem zich nog steeds voor als je de nieuwe sub afkoppelt? Heb je al andere hdmi poorten op de tv/receiver geprobeerd? Een andere kabel?

Op die manier kan je het één en ander uitsluiten :)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Voor meer informatie over "phantom sources" vond ik dit wel een duidelijke uitleg:
http://www.dirac.com/dira...ic-system-phantom-sources

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6