AV Receiver i.c.m. studio monitoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:17
Ik ben op zoek naar een AV receiver die alle (standaard) functies weet te vervullen zoals je mag verwachten:
  • Video schakelen (e.g. DVD, BR) naar enkele output.
  • Audio schakelen (e.g. CD, laptop, ipod) naar speakers.
  • Radio en Spotify
  • Goed geluid
en daarbij betaalbaar en zuinig is. Idealiter tussen de € 500,- en de € 750,-

Daarnaast nog een aantal aanvullende eisen die het geheel complex maken. Ik heb namelijk Genelec monitoren (2.1) staan ter vervanging van de reguliere speakers. Enerzijds omdat ik ze al had, anderzijds omdat ik deze dingen ook in een a-ideale situatie beter vind klinken dan reguliere audio speakers. Daarbij nog wat andere kleine aanvullende eisen:
  • Minimale 3.1 pre-out (liefst gebalanceerd).
  • Phono input voor een platenspeler.
Verdere eisen zijn er eigenlijk niet. Het idee is om bij 2.1 te blijven of ik de toekomst naar 3.1 te gaan.

Wat het lastig maakt is dat de pricewatch geen optie heeft om te selecteren op pre-out. Het is dus binnen de selectie op de plaatjes klikken om te zien of er pre-out aanwezig is. Ik kom dan op zo'n lijstje uit:

Betaalbaar uitgebreide pre-out:
pricewatch: Yamaha RX-V779 Zwart

Betaalbaar gelimiteerde pre-out:
pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zilver

Over budget uitgebreide pre-out:
pricewatch: Marantz SR6009 Zilver/goud

Op dit moment heb ik het geheel overigens via USB (FastTrack Audio Pro) aangesloten op een Raspberry Pi. Alleen loopt nu alleen het mediaspeler geluid via de Genelec's. Voor de rest van de apparatuur hebben we nu niks ;(

Nu een aantal vragen:
  1. Maakt de kwaliteit van de versterker veel uit als ik alleen gebruik maak van pre-out?
  2. Wat doet de conversie van ongebalanceerd tulp naar gebalanceerd XLR met de geluidskwaliteit?
  3. Wat is een acceptabele AV receiver passend binnen mijn eisen en of zijn die er buiten die Yamaha niet?
  4. Heeft de toevoeging van een center speaker veel invloed op de geluidsbeleving van films gezien mijn monitoren?
Wat betreft mijn eigen zoektocht heb ik eigenlijk alleen een goed antwoord gevonden op vraag 2. Als de keten goed is. Dus kwaliteit pre-out(?) en (shielded) kabels dan moet de verbetering van gebalanceerde aansluitingen minimaal zijn. https://www.presonus.com/news/articles/balanced-unbalanced.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

CurlyMo schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:11:
Nu een aantal vragen:
  1. Maakt de kwaliteit van de versterker veel uit als ik alleen gebruik maak van pre-out?
  2. Wat doet de conversie van ongebalanceerd tulp naar gebalanceerd XLR met de geluidskwaliteit?
  3. Wat is een acceptabele AV receiver passend binnen mijn eisen en of zijn die er buiten die Yamaha niet?
  4. Heeft de toevoeging van een center speaker veel invloed op de geluidsbeleving van films gezien mijn monitoren?
[list=1]
• Dat is een lastige aangezien je dan komt op klankverschillen tussen versterkers en dat is een disucussie die nooit beslecht zal worden. In theorie klinkt alles - mits gelijk afgesteld en in het werkbare gebied - hetzelfde. Hoe je daar tegenover staat is aan jou. Dat gezegd hebbende doet de voorversterker veel met het signaal aangezien dat het deel is waar je kan spelen met de EQ, instellingen en Room Correction en dat is dan weer merkbaar in het geluid. Dus het deel wat je gaat gebruiken kan zeker invloed hebben op het geluid.
• Zou ik niet durven zeggen. Het verschil tussen XLR en RCA is mij bekend en op dat vlak ben ik redelijk overtuigd dat als men goede kabels gebruikt in acceptabele afstanden dat er geen verschil in mag zitten. Ik weet alleen niet wat het doet als je van Balanced XLR naar Unbalanced RCA gaat.
• Je zou ook nog kunnen kijken naar Denon. Volgens mij vanaf de X3000-serie zijn de volledige Pre-Outs aanwezig. Denon is over het algemeen wat vriendelijke geprijsd dan Marantz.
Balanced XLR kan je sowieso vergeten. Dat zit alleen op dedicated voorversterkers (pre/pro's) en die ga je met dit budget niet vinden. Of je moet naar oudere modellen kijken, maar dan vallen eisen als Spotify mogelijk weer af. Waarbij het ook de vraag is of die apparaten echt gebalanceerd op zijn gebouwd. Alleen XLR in- en uitgangen zegt natuurlijk niets over de interne opbouw.
Bovenstaande is ook de reden dat ik op een gegeven moment ben gegaan voor een AVR-4520 (topmodel van een paar jaar geleden). Kan je instellen als pre/pro door de eindversterkers uit te schakelen. Mijn eindbakken gewoon met RCA aangesloten omdat XLR toch geen meerwaarde heeft over die afstand en intern niet gebalanceerd opgebouwd. Dus kijk ook tweedehands: veel meer product voor minder geld.
• Naar mijns inziens maakt het voor die vraag niet uit of je een set met twee actieve- of passieve speakers hebt. In films komt er veel informatie over het centerkanaal en is het daarom een toevoeging. Enige is dat als de speakers echt dicht op elkaar staan het mogelijk goed op wordt gevangen door de Front Left en Front Right.

En een schopje van AUD naar CEA aangezien het een aankoopadvies betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 24-07-2016 13:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FeaR schreef op zondag 24 juli 2016 @ 12:58:
Dat is een lastige aangezien je dan komt op klankverschillen tussen versterkers en dat is een disucussie die nooit beslecht zal worden. In theorie klinkt alles - mits gelijk afgesteld en in het werkbare gebied - hetzelfde. Hoe je daar tegenover staat is aan jou. Dat gezegd hebbende doet de voorversterker veel met het signaal aangezien dat het deel is waar je kan spelen met de EQ, instellingen en Room Correction en dat is dan weer merkbaar in het geluid. Dus het deel wat je gaat gebruiken kan zeker invloed hebben op het geluid.
Doel van de studiomonitoren is nu juist dat ik zo min mogelijk wil klooien met EQ en andere instellingen en lekker het geluid zo puur mogelijk wil horen (zover dat kan).
Je zou ook nog kunnen kijken naar Denon. Volgens mij vanaf de X3000-serie zijn de Pre-Outs aanwezig. Denon is over het algemeen wat vriendelijke geprijsd dan Marantz.
Ik zag inderdaad ook deze Denon, maar die heeft dan weer geen phono input. Dus moet ik nog iets voor een platenspeler... pricewatch: Denon AVR-X3100W

In de Vraag en Aanbod vind ik deze nog voor een mooie prijs:
V&A aangeboden: Denon AVR-4311 (Zilver)
Of je moet naar oudere modellen kijken, maar dan vallen eisen als Spotify mogelijk weer af. Waarbij het ook de vraag is of die apparaten echt gebalanceerd op zijn gebouwd.
Spotify kan ik ook wel op andere manieren regelen, zou alleen handig zijn om het gelijk te hebben.
Dus kijk ook tweedehands: veel meer product voor minder geld.
Nog tips?
En een schopje van AUD naar CEA aangezien het een aankoopadvies betreft.
Dank

Wat is verder je eigen mening wat betreft die Yamaha? Reviews zijn vrij positief (binnen de prijsklasse). Dan is natuurlijk de vraag wat de prijsklasse dan weer vertegenwoordigt :)

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 24-07-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-08 16:45
Die Marantz is wel veel goedkoper te vinden, zie bijvoorbeeld:
https://www.foka.nl/produ...OUTLET&utm_content=outlet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vraag is wat een beter apparaat is natuurlijk. De Marantz of de Denon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Uiteindelijk de S6009 aangeschaft. Ben er blij mee. Hij werkt mooi samen met mijn actieve monitoren. Ook even getest met het inzetten van de televisie als center speaker en wat een verbetering is dat zeg! De muzikale omgevingsgeluiden via de Genelec LR en de stemmen in C.

Nu is direct de behoefte gekomen om een goede center speaker aan te schaffen. Wat zijn nu de eisen daarvan? Moet deze matchen met de LR? Aangezien het voornamelijk over dialogen gaat zat ik te denken om de goedkoopste Genelec erbij te doen.

LR: Genelec 8030
58 Hz - 20 kHz (± 2 dB)
55 Hz - 21 kHz (-3 dB)
2x 40W

C: Genelec 8010
74 Hz - 20 kHz (±2.5 dB)
7 Hz - 25 kHz (-6 dB)
2x 25W

Eventueel een 8020:
66 Hz - 20 kHz (±2.5 dB)
59 Hz – 25 kHz (-6 dB)
2x 20W

Nu draai ik die 8030's al max. op 60% - 75% afhankelijk van de muziek. Harden en mijn oren (en buren) gaan klagen. Volgens Wikipedia is het bereik van een stem:
The voiced speech of a typical adult male will have a fundamental frequency from 85 to 180 Hz, and that of a typical adult female from 165 to 255 Hz
Het lijkt me dat die 8010 dan dus voldoende bereik heeft om de dialogen op zich te nemen. Het gaat dan vanzelfsprekend alleen om films en series.

Dus een 8010, 8020 of toch een derde 8030?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:26
Een derde 8030. Er gaat (veel) meer over de center dan enkel dialogen. Enkel bij consumenten thuis zie je een afwijkende center speaker. Nu je toch al met studio speakers in de weer bent, maak het dan ook goed af.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ShittyOldMan schreef op zondag 31 juli 2016 @ 01:00:
Een derde 8030. Er gaat (veel) meer over de center dan enkel dialogen. Enkel bij consumenten thuis zie je een afwijkende center speaker. Nu je toch al met studio speakers in de weer bent, maak het dan ook goed af.
Toch de stap genomen om een Genelec 8030 te halen, maar het valt tegen.

Bij muziek is het verschil echt enorm tussen 2 studio monitoren en normale consumenten speakers. Het geluid is mooi breed, je kan precies aanwijzen waar instrumenten zich bevinden in bijvoorbeeld een klassiek stuk, en dingen als delay en reverb zijn heel mooi te horen.

Ik had verwacht dat een Genelec 8030 midden speaker zou opgaan in de linkse en rechtse Genelecs en daarmee een mooie mix zou vormen tussen de hele voorkant (voor de test een 3.1 opstelling). Nu klinken de stemmen juist echt blikkerig en valt me op dat de midden speaker er veel te veel uitspringt. En dan bedoel ik dus niet volume maar echt de klankkleur.

Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd zoals alles doormeten via Audyssey en dan de Reference, Flat en Off instellingen afwisselend aangezet. Ook heb ik de Direct en Pure Direct instellingen geprobeerd. Allemaal zonder het "Wow" effect wat ik had gehoopt te bereiken en dat ik wel had toen ik voor het eerst muziek ging luisteren op de Genelecs.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen om de verhoudingen beter te maken of moet ik concluderen dat studiomonitoren (in mijn geval) gewoonweg niet geschikt zijn voor film en series? Of kan het zo zijn dat de eindproductie tussen een 5.1 film/serie mix en een 2.1 muziek mix hele andere eisen stelt aan een speaker opstelling? Dat de verklaring van de blikkerige klank nu eenmaal komt, omdat het standaard consumenten geluid nu eenmaal uitgaat van equalizer met versterkte bassen en trebles, en een verlaagd midden? Dat dus de Genelec midden speaker te puur klinkt?

Ik neig nu naar het terugbrengen van de Genelec en weer terug te gaan naar mijn crappy Sony midden speaker. De Genelec hou ik dan aan als L+R speaker in zowel de 5.1 als de 2.1 opstelling, daarin klinken ze te gek.

En als laatste, zijn er eventueel suggesties voor een mooie middenspeaker (onder de € 400,-) die wel brengt wat ik zocht? Zoals deze:
pricewatch: Dali Zensor Vokal (Zwart)
pricewatch: Klipsch RP-250C (Zwart)

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 29-01-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Wissel de center speaker zelf even om met de linker speaker, als de center dan opeens beter klinkt dan is er iets met de speaker. Check ook even of de dip switches achterop hetzelfde staan.
Wat is je bron? Wel een 5.1 signaal? Stereo signalen moet je gewoon stereo houden, anders wordt er Pro Logic decodering gebruikt en dat kan vrij lelijk uitvallen.

Ik ben zelf niet zo'n Audyssey liefhebber. Althans, niet van de automatische afregeling. Ik gebruik liever de handmatige equalizer en pas voor alle 3 de frontspeakers (indien deze gelijk zijn) precies dezelfde eq toe. In beginsel met een RTA meter, maar verder ook op gehoor. Voor dialogen helpt het om het tophoog wat omhoog te brengen (zo vanaf de 6-8k). Al vindt ik de kleinere Genelec's sowieso niet heel erg fijn klinken, inderdaad blikkerig, maar gezien je over links en rechts wel tevreden bent...
Als de 8030 nog steeds tegenvalt zou ik wat anders neerzetten, het is dan toch een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ShittyOldMan schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:45:
Wat is je bron? Wel een 5.1 signaal? Stereo signalen moet je gewoon stereo houden, anders wordt er Pro Logic decodering gebruikt en dat kan vrij lelijk uitvallen.
Het was inderdaad een 5.1 dolby digital signaal.
Als de 8030 nog steeds tegenvalt zou ik wat anders neerzetten, het is dan toch een kwestie van proberen.
Eerst even samenvattend:
- Een 8030 kost +/- € 500
- De verbetering in geluid vind ik tegenvallen voor dat geld. Het is mooier, maar niet mooi genoeg.
- Het kan liggen aan een defecte speaker. Dat heb ik jammer genoeg niet getest.
- Ik vind hem daarnaast erg groot voor boven mijn televisie.

Ook goed om te melden is dat ik de speaker heb teruggebracht wegens zichttermijn.

Nu was ik in het andere topic het probleem van verder theoretisch aan het uitdiepen, omdat ik denk dat de informatie die daaruit voorkomt voor meer mensen interessant is.
https://gathering.tweakers.net/forum/update_message/50124189

Daaruit trek ik opnieuw de conclusie dat ik natuurlijk Dali of een Klipsch kan proberen, maar opnieuw denk ik aan een Genelec 8010. Deze zijn de helft van het geld, hebben hetzelfde frequentiebereik in het hoog en zijn een stuk kleiner. Aangezien de center niet laag hoeft te gaan, vraag ik me nog steeds af waarom dat niet zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Even hier verder. Als je meer inzicht wil krijgen in waar het probleem zit dat je center anders klinkt dan je L+R, dan zou je kunnen overwegen deze mic aan te schaffen. Dan kan je zien of er problemen in het laag / midlaag zitten.

Verder zou je handmatig met een EQ bij 2K een dip kunnen maken, daar gaat je center ook meer van als L+R van klinken, zie hier de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:39:
Even hier verder. Als je meer inzicht wil krijgen in waar het probleem zit dat je center anders klinkt dan je L+R, dan zou je kunnen overwegen deze mic aan te schaffen. Dan kan je zien of er problemen in het laag / midlaag zitten.
Ik wel nog een Shure SM-58 liggen, zou het daarmee ook kunnen? Die doet 50Hz to 15kHz,
Verder zou je handmatig met een EQ bij 2K een dip kunnen maken, daar gaat je center ook meer van als L+R van klinken, zie hier de uitleg.
Ik wist niet eens dat mijn receiver een handmatig EQ ondersteunde :p

Maar toch opnieuw concreet de vraag. Zou een 8010 een optie zijn of beter een HiFi center? Of opnieuw de 8030 aanschaffen en verder finetunen via de EQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Een shure sm58 is iig niet geschikt, dat is geen omni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:46:
Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden.
Even los van het probleem dat ik op tafel heb gegooid. Als de vaststelling / aanname is (uit het andere topic):
1. Een center niet heel laag hoeft, maar vooral midden en hoog goed moet weergeven.
2. De tweeter hetzelfde is tussen beide 8000's.
3. De klankkleur hetzelfde is tussen beide 8000's.

Waar zou dan het mogelijk verschil kunnen liggen? Ik ben oprecht benieuwd, waarom hier geen technisch antwoord op te geven valt. Ik snap dat smaak en huiskamers anders zijn, maar er is toch wel een vuistregel op technisch gebied te geven?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 05-02-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De 8010 heeft een 3inch woofer, de 8030 een 5inch. Dat geeft soiweso al een andere richtingskarakteristiek aan de luidpreker.en daarmee klinkt ie (in de farfield) anders. Dus als je het meeste kans wil maken op een center die hetzelfde klinkt, dan moet je een 8030 kopen. Maar zoals je gemerkt hebt, is dat geen garantie dat het ook daadwerkelijk hetzelfde klinkt. Even los van de stereo dip die je hebt met 2 luidsprekers, wordt de laag maar ook de midlaag weergave bepaald door de luidspreker-ruimte interactie. Feitelijk luister je meer naar de ruimte dan naar je speaker. Als je meer inzicht wil in waarom de twee speakers niet hetzelfde klinken, kan je of uitgebreid experimenteren met plaatsing ofwel meten (+ evt EQen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:32:
De 8010 heeft een 3inch woofer, de 8030 een 5inch. Dat geeft soiweso al een andere richtingskarakteristiek aan de luidpreker.en daarmee klinkt ie (in de farfield) anders.
Dus zelfs als de crossover op 80Hz staat? Oftewel een 3inch woofer klinkt dan anders dan een 5inch woofer in hetzelfde frequentiebereik? Louter en alleen omdat die kleiner is?

En waar ik dan weer niet aan denk, ik heb natuurlijk de Audyssey microfoon die bij de versterker hoort liggen. Ik neem aan dat dat ding ook wel een beetje betrouwbaar meet?

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 06-02-2017 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

CurlyMo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:07:
[...]

Dus zelfs als de crossover op 80Hz staat? Oftewel een 3inch woofer klinkt dan anders dan een 5inch woofer in hetzelfde frequentiebereik? Louter en alleen omdat die kleiner is?
Zoals ik al zei, heeft dat met directivity te maken. Hoe een luidspreker klinkt, wordt niet alleen maar bepaald door hoe de on axis response is, maar voor een belangrijk deel voor hoe off axis de response verloopt (behalve in een anechoische ruimte, maar daar zitten we doorgaans niet in). Maw, hoe het verloop van de directivity is. Dat is voor een 3inch anders dan voor een 5inch, want dat wordt door de driver grootte bepaald (en in mindere mate door baffle grootte). Anders moet je eens deze presentatie bekijken, uurtje van je tijd, maar erg inzichtelijk voor de belangrijkste punten van luidspreker / ruimte interactie.
En waar ik dan weer niet aan denk, ik heb natuurlijk de Audyssey microfoon die bij de versterker hoort liggen. Ik neem aan dat dat ding ook wel een beetje betrouwbaar meet?
Dat kan je doen. Arta is in trial gratis te gebruiken, ik wil je best op weg helpen, het is redelijk makkelijk in gebruik. Als je een verloopje maakt, kan je zelfs dual channel meten (kan je nog corrigeren voor de response van je geluidskaart en absolute fase metingen doen). Single channel kan denk ik ook, de response in het hoog zal wel niet erg accuraat zijn, maar daar gaat het niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jag schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:01:
Dat kan je doen. Arta is in trial gratis te gebruiken, ik wil je best op weg helpen, het is redelijk makkelijk in gebruik. Als je een verloopje maakt, kan je zelfs dual channel meten (kan je nog corrigeren voor de response van je geluidskaart en absolute fase metingen doen). Single channel kan denk ik ook, de response in het hoog zal wel niet erg accuraat zijn, maar daar gaat het niet om.
Wat ik zelf bedacht, maar dat zal wel weer te simplistisch zijn is een toongenerator aanzetten en dan met de Audyssey microfoon meten of die toon overeenkomst met wat ik verwacht.

Ik zal sowieso eens naar Arta kijken en ik ga denk ik ook gewoon eens een 8010 proberen. Dat is toch ook de conclusie die ik van jullie hoor. Proberen, proberen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Na ja daar zijn programma's voor bedacht, die heten Arta :+. Nuttig om eens te meten wat de response is van het laag van je center (of gewoon een speaker op die plek). Waarschijnlijk zal je een vrij dichte opeenhoping van pieken en dalen zien met hoge Q. Sowieso nuttig om dat eens te zien. Maar goed probeer maar es.

Of je het met een andere speaker oplost, kan ik je zo verder niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Morgen komt de 8010 binnen. Op die resultaten wachten we dus nog even. Wel ben ik erachter gekomen dat ik de Audessey EQ kan opvragen. Wist ik ook al niet.

Front LCenterFront RSurround LSurround R
63Hz-1.0-5.0-5.52.03.5
125Hz 0.0-1.5-3.0-0.50.5
250Hz 0.0 0.5-2.00.51.5
500Hz 1.5 0.5 2.03.53.5
1kHz 0.0 0.5 0.51.00.5
2kHz 1.5 1.5-0.5-3.0-2.5
4kHz 2.0 1.5-0.5-2.50.0
8kHz 2.0 1.5-0.5-0.52.5
16kHz 2.0 2.00.056.0

3x raden welke speakers in mijn setup de Sony's zijn :p, wat een EQ hebben die dingen gekregen zeg :| Zo klinken ze in ieder geval ook.

De linker Genelec 8030 hangt vrij tegen de muur. De rechter Genelec 8030 hangt in een hoek niet helemaal lekker met de gordijnen. Op zich verbaasd we de resultaten me dus niet. De hoge tonen boost zal waarschijnlijk liggen aan de luister afstand.

Wat betreft de Genelec 8030 center begrijp ik nu ook waarom hij zo blikkerig klonk met Audessey aan. Alle lage tonen zijn eruit gehaald met een boost in het midden. Ik ben benieuwd wat Audessey gaat zeggen over de 8010. Anders komt mooi de 8030 weer terug en gaan we hem qua EQ eens met wat meer liefde behandelen. Ik had namelijk de EQ van rechts ook voor de center verwacht.

Beide rear speakers staan op standaarden schuin links/rechts achter bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Genelec monitoren staan er ook om bekend dat zij ietwat blikkerig klinken. Voor wat betreft monitoren zou je eigelijk je eens in moeten schrijven bij synthforum.nl aangezien daar tig mensen op zitten die dagelijks in studio's verblijven en daar hun brood mee verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zojuist Arta geïnstalleerd en mijn Fasttrack Audio Pro en Audessey microfoon aangesloten. Daarna de calibratie stappen gevolgd:
1. Soundcard full scale output. Gemeten met een multimeter. Dat bleek 1320 mV te zijn.
2. Soundcard full scale input. Loopback tussen input en output. Dat bleek 6400 mV te zijn met een 0.25dB diff.
3. Microphone sensitivity. Geen resultaat.

De Audessey microfoon is misschien een speciaal ding, want ik krijg geen enkele input.

Of ik de andere stappen goed heb gevolgd weet ik niet. Ik wilde eerst maar eens weten of de basis van het meten zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Het lijkt me gewoon een simpele electret mic die 12v of 5v nodig heeft?
Houdt er ook rekening mee dat een Audyssey mic speciaal bedoeld is voor de receiver waar het mee geleverd is. Het is geen profi meet microfoon met een vlakke response. Dat hoeft ook niet, zolang de receiver maar weet wat de afwijking is kun je een goede meting doen. Dat scheelt ook nogal in de productiekosten :)

Ik heb sinds vorige week een simpele av receiver in m'n huiskamer staan (welke nogal last heeft van reflecties). Als ik daarmee Audyssey draai komen er vrij debiele waarden uit wat echt nergens naar klinkt (tophoog -10dB bijv.). Ik houd het wel bij een combinatie van de handmatige EQ, een degelijke RTA meter en verder bijsturen op gehoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het was het proberen waard :)

Toch maar eens de UMIK-1 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Microfoon binnen en lekker begonnen met meten.

Ik mis wel een échte parametische equalizer. Die 9 frequenties zonder Q's is echt beperkt. Ik zie wel dat miniDSP die dingen verkoopt, maar die zijn ook gelijk weer flink aan de prijs.

Of een receiver zoals mijn huidige Marantz maar dan met uitgebreide equalizer.

Binnenkort zal ik eens de daadwerkelijke metingen laten zien zonder EQ, met Audessey en met handmatige EQ.

Hierbij:

Voor links
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0qnEBkp.jpg

Midden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m4PIdmA.jpg

Voor rechts
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJe1Tge.jpg

Achter links
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EsmuiMl.jpg

Achter rechts
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OtvrxNp.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door CurlyMo op 05-03-2017 15:30 ]