Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:32:
Of natuurlijk een kabelgoot achter de gordijnrail, zoals ik al vaker aangehaald heb en thuis ook heb hangen. Gooi je ook een kabelgootje tegen het plafond aan de achterkant, en laat je van daar af de kabel naar je rears zakken. Ziet er ook prima uit :)
Nou, ze moeten al een muur weghalen, dus in de vloer kan ik sowieso een kabel leggen. En dan aan de kolom een speaker y tegenover aan de muur boven de balkondeur ook een speaker. Ik zet hier even een render van het appartement:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lfd0qhD.png

Dus mogelijkheden zijn er zat, maar ik wil wel de juiste keus maken!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind die tangents niet goed genoeg voor front speakers, maar Voor het geld vind ik het wel goeie kleine speakers. De sub en de grotere speakers ken ik niet.

Mijn kabel loopt over het plafond trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 19-06-2015 21:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb een bi wire vraagje.

Ik heb speakers staan met bi wire aansluiting en een gevlochten kabel van 8x0,75mm.
Dit is nu met een 2x3mm combinatie aangesloten. Ik kan dus heel simpel bi wire gaan uittesten door wat draadjes te verwisselen in een 4x1,5mm combinatie.

Het algemene advies is om minstens 2x2,5mm te gebruiken. Kan ik deze combinatie van 4x1,5mm nou beschouwen als een 3mm kabel of als 1,5mm kabel? Het is immers exact dezelfde kabel die naar de speaker loopt.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt niet zomaar diameters optellen en dan stellen dat de kabels even dik zijn. Dat gaat om het oppervlakte van de doorsnee van de kabel.

Maar los daarvan, kan je de oppervlakten wel optellen en het als een kabel beschouwen.

En los daarvan is dat advies van die 2,5mm behoorlijk uit de lucht gegrepen en meer een audiofiel dingetje dan dat het technisch nut heeft .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 02:08:
En los daarvan is dat advies van die 2,5mm behoorlijk uit de lucht gegrepen en meer een audiofiel dingetje dan dat het technisch nut heeft .
Veelal meer het feit dat het vanaf ongeveer die dikte wat meer body heeft om in een speakerterminal dan wel banaanstekker te proppen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris(
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-08 12:36
Ik heb bijna de knoop doorgehakt voor een receiver, alleen wil ik graag nog één ding weten. Ik wil graag al mijn apparaten aansluiten via HDMI, alleen soms wil ik wel het beeld van bijvoorbeeld de game console, maar geluid via een andere bron. Is dat bij elke receiver mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 02:08:
Je kunt niet zomaar diameters optellen en dan stellen dat de kabels even dik zijn. Dat gaat om het oppervlakte van de doorsnee van de kabel.

Maar los daarvan, kan je de oppervlakten wel optellen en het als een kabel beschouwen.

Even mierenn****.
Het is niet 2,5 mm, maar 2,5 mm2, dat leidt af en toe wel eens tot verwarring. Dus mm2, d.w.z. oppervlakte, een aanzienlijk verschil, want een diameter van 2,5 mm betekent een oppervlakte van 4,9 mm2, of desgewenst 4,9 qmm.
En voor deze oppervlakte wordt, of je het nou leuk vindt of niet, in de elektrotechniek het begrip doorsnede gebruikt. Elders geloof ik best dat hier en daar met het woord doorsnee of doorsnede de diameter kan worden bedoeld, maar in de elektrotechniek is dat absoluut niet het geval. Oppervlakte van de doorsnee mag dan wel duidelijk zijn voor de gemiddelde verstaander, maar het is hier dubbelop. Ik kan me overigens best voorstellen dat niet technisch opgeleiden soms wat moeite hebben met de juiste benamingen.

En inderdaad, dat spreekt voor zich zelf, kun je 4 aders van één kabel dan ook gewoon bij elkaar optellen als je ze parallel schakelt. Je hoeft de oppervlakten niet apart uit te rekenen, want die heb je al.

Edit:
Waarom dan de verwarring die ik noemde? Wel omdat JvS stelde dat je niet de diameters kunt optellen.
Uiteraard kun je dat niet, maar daarvan is met deze definitie van doorsnede ook helemaal geen sprake.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 20-06-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:15
Surround versterker zonder rears, kan dat?

Ik heb onlangs een oude 'surround' versterker gekregen en nu aangesloten. Het betreft een Denon AVC-77 (icm met een Denon UDRA-77).
Deze ondersteund Dolby Pro Logic maar heeft geen aansluiting voor een sub en de rear-speakers zijn 1 kanaal.

Ik heb hier 2 front-speakers en een center-speaker op aangesloten. Géén rears. 3.0 dus.
De versterker kan in 2 modes draaien:
Bypass: Stereo mode en alleen audio over de 2 fronts. Center doet niets.
Surround: Fronts en center doen mee.

Dat de center mee doet vind ik wel fijn bij films maar dan moet ik dus in surround-mode zitten. Mis ik dan iets qua geluidsinformatie omdat ik de rears niet heb aangesloten? Ik heb in de versterker geen optie om te zeggen dat de rears niet meedoen.

(Heb al wat zitten googlen en de ene zegt dat het kan en andere zegt dat je dan gewoon een geluidsspoor mist.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je een DPL signaal binnenkrijgt is dat discreet en zal de versterker dat naar de rear uitgangen doorsturen. Die zijn niet aangesloten, dus je mist dan wel wat.
Wordt er een stereo signaal aangevoerd en staat ie op surround, dan zal er vermoedelijk een signaal bijgemixt worden om het over de center en de rears te sturen. Dan mis je dus vrij weinig.
Maar waarom niet gewoon naar de kringloop en even een stel simpele rearspeakers kopen? Hoeft niet veel te kosten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Discreet? Dolby prologic? Dolby digital en hoger/nieuwer is discreet. Maar als je je versterker vertelt dat er geen rear speakers zijn lost de versterker dat op.

Je mist iig niets.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 20-06-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56
Mis ik dan iets qua geluidsinformatie omdat ik de rears niet heb aangesloten? Ik heb in de versterker geen optie om te zeggen dat de rears niet meedoen.
Als je ze niet kunt uitzetten mis je inderdaad wat. Vroeger kocht je dan ook geen surround versterker om het vervolgens niet te gebruiken :+

Sluit anders de frontspeakers even aan op de surround uitgang dan hoor je wat je mist.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:15
Het is even een tijdelijke oplossing zo. Er komen ook nog wel rear-speakers bij (heb er al twee liggen). Maar moeten nog kabels gelegd worden en een andere indeling om ruimte te maken voor de speaker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:21:
Discreet? Dolby prologic? Dolby digital en hoger/nieuwer is discreet. Maar als je je versterker vertelt dat er geen rear speakers zijn lost de versterker dat op.

Je mist iig niets.
Ach verroest, ik was niet helemaal wakker geloof ik |:(
DPL is idd niet discreet. Daar ga je niet specifiek iets aan missen.
Maar wie gebruikt er dan ook nog steeds DPL? 8)7

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromatrope
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02-2018
Bestaan er hier in Nederland 2X 3.5mm mannelijk naar 1X 3.5mm vrouwelijk kabels? Ik heb er wel wat kunnen vinden, maar alleen op Amazon in de VS. Ik zou graag meerdere apparaten op mijn koptelefoons willen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Als je tegelijk wilt afspelen, dan heb je iets van een mixertje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havermans
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 10:57
Hey. Ik heb een sony soundbar en een oude set speakers van technics. Zonde dat de speakers niet gebruikt worden eigenlijk. Weet iemand van jullie of het mogelijk is deze te pairen met soundbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik heb nog een klein issue met m'n nieuwe Hifi-setup. Ik ben in het bezit van een Rotel RA-1570 met daarop via een USB-kabel een Intel NUC en via een optische kabel naar mijn Sony TV. Deze NUC bevat mijn iTunes bibliotheek, en door deze USB-kabel kan ik muziek luisteren zonder dat de Sony TV hoeft aan te staan.

Nu hoor ik een (heel subtiele) brom, ongeacht het volume en/of de ingeschakelde source. Ik kwam er (met toeval eigenlijk) achter, dat deze brom verdwijnt zodra ik de USB kabel uit de versterker haal. Ik heb ook nog gekeken of het aan de NUC lag, door de USB-kabel op mijn laptop aan te sluiten maar de brom blijft. Alle apparaten zijn aangesloten op hetzelfde, geaarde, stopcontact (via een Brennenstuhl stekkerdoos).

Iemand enig idee hoe ik deze brom kan oplossen?

Edit: Kleine toevoeging. ik heb het ook geprobeerd met een andere USB-kabel, zonder resultaat. :F

[ Voor 6% gewijzigd door SyS_ErroR op 21-06-2015 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

SyS_ErroR schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:43:
Ik heb nog een klein issue met m'n nieuwe Hifi-setup. Ik ben in het bezit van een Rotel RA-1570 met daarop via een USB-kabel een Intel NUC en via een optische kabel naar mijn Sony TV. Deze NUC bevat mijn iTunes bibliotheek, en door deze USB-kabel kan ik muziek luisteren zonder dat de Sony TV hoeft aan te staan.

Nu hoor ik een (heel subtiele) brom, ongeacht het volume en/of de ingeschakelde source. Ik kwam er (met toeval eigenlijk) achter, dat deze brom verdwijnt zodra ik de USB kabel uit de versterker haal. Ik heb ook nog gekeken of het aan de NUC lag, door de USB-kabel op mijn laptop aan te sluiten maar de brom blijft. Alle apparaten zijn aangesloten op hetzelfde, geaarde, stopcontact (via een Brennenstuhl stekkerdoos).

Iemand enig idee hoe ik deze brom kan oplossen?

Edit: Kleine toevoeging. ik heb het ook geprobeerd met een andere USB-kabel, zonder resultaat. :F
Al eens geprobeerd met een kabeltje met aan beide uiteinden een kaal stuk koper contact te maken tussen de buitenkant van de nuc en de rotel en kijken of het dan weg is.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Chromatrope schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:13:
Bestaan er hier in Nederland 2X 3.5mm mannelijk naar 1X 3.5mm vrouwelijk kabels? Ik heb er wel wat kunnen vinden, maar alleen op Amazon in de VS. Ik zou graag meerdere apparaten op mijn koptelefoons willen aansluiten.
Je zou met een een femal/female verloopje kunnen werken, maar wat jij wilt is niet aan te raden. Je gaat dan namelijk apparaten op elkaar aansluiten en dus mogelijk kortsluiten. Niet echt bevorderlijk ;)
Je makkelijkste optie is een simpel mengpaneeltje, kun je de ingangen schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:51:
Ik gebruik zelf kleine tangent speakertjes als surround aan mijn muur, met witte beugeltjes.
Heb jij de officiële muurbeugel of gewoon een generieke? Zo ja, hoeveel waren ze?
Ik ga deze week bij de winkel langs om ze te beluisteren en als ik ze koop dan zal ik dus ook de muurbeugels moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb generieke. Ze moesten 80° kunnen draaien. Die originele kunnen dat niet. Mijn beugels kwamen nog uit de jaren negentig, waren destijds de allersimpelste van 20 gulden :P.

Dit type en die heb ik zelf wit gespoten: http://www.elektronicatek...uurbeugel-set-van-2-stuks

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 23-06-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Goedemiddag tweakers, ik heb een probleem.

even mijn simpele setupje:

sony STR-DH540 receiver
Eltax experience 5.0
Jamo 303e sub.

Rest niet zo belangrijk. Mijn probleem is namelijk alsvolgt:

Ik had mijn speakers allemaal op large staan, tot ik vanmiddag ergens las dat dit dus eigenlijk helemaal niet goed is. Ik heb alles op small gezet, sub crossover op max en in receiver de crossover op 60hz op front en 80hz bij de overige (had ergens gelezen dat je beter 20hz boven de specs van je speakers kan zitten)

Nou deed een film het prima, echt 100x beter. Maar toen slingerde ik de PS4 aan met battlefield. Alles mooi en aardig, nog steeds perfect. Totdat ik in een tank stapte en schoot. Het klonk alsof mijn sub dat niet aankon.
Sindsdien doet de sub gek, bij elke klein beetje bas kraakt en vervormt de sub totaal. Alle instellingen weer terug helpt ook niet (dus hoe ik het gisteren had)

mijn specs van mijn sub zijn 70hz tot 150hz
front: 45hz-20khz en overige 60hz-20khz

Mijn instellingen die waren dan toch correct of zie ik iets over het hoofd?

Nou is mijn vraag. Kan mijn sub het begeven hebben door het te harde/overdreven bassgeluid? Of kan het ook mijn receiver zijn (zeg aub van niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
mdj84nl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:16:

Nou deed een film het prima, echt 100x beter. Maar toen slingerde ik de PS4 aan met battlefield. Alles mooi en aardig, nog steeds perfect. Totdat ik in een tank stapte en schoot. Het klonk alsof mijn sub dat niet aankon.
Sindsdien doet de sub gek, bij elke klein beetje bas kraakt en vervormt de sub totaal. Alle instellingen weer terug helpt ook niet (dus hoe ik het gisteren had)

mijn specs van mijn sub zijn 70hz tot 150hz
front: 45hz-20khz en overige 60hz-20khz

Mijn instellingen die waren dan toch correct of zie ik iets over het hoofd?

Nou is mijn vraag. Kan mijn sub het begeven hebben door het te harde/overdreven bassgeluid? Of kan het ook mijn receiver zijn (zeg aub van niet :P )
Je receiver zal het niet zo snel begeven, lijkt mij eerder een sub issue.
Je sub heeft als spec dat ie weer kan geven vanaf 45hz.
Je receiver stuurt het laag door wat je in de crossovers hebt geselecteerd.

Allereerst is je sub spec dus niet 70-150Hz, dat is de cutoff die je kunt selecteren.
Oftewel tot hoever wil je dat hij meedoet vanaf zijn spec die 45Hz is ;)
Gooi je die helemaal open dan accepteert ie alles tot 150hz, bij veel subs disable je de hele cutoff functie en dan is er geen bovenlimiet meer. Een inkomend 250hz signaal krijgt hij dan ook voor zijn kiezen en dat vindt ie niet leuk. Disablen is om geen dubbele cutoff functie te hebben en het filteren extern te doen, geen idee of die jamo de cutoff disabled als je die helemaal open zet.

Als je speakers op small zet gaat al het laag vanaf je crossover naar de sub.
Large zorgt ervoor dat je speakers ook laag weergeven i.c.m. je sub.
Small met crossovers op 60hz en 80hz zou inhouden dat de sub van 45 tot 80hz het laag overneemt van je speakers, daarnaast krijgt hij ook het .1 LFE kanaal te verwerken.

Je sub zal over de flos zijn gegaan door ofwel een te hoge level setting, ofwel een frequentie input die hij eigenlijk niet kan verwerken. Als de sub nu niet meer normaal werkend te krijgen is zal door 1 van die oorzaken de spoel van de driver stuk zijn gegaan. Andere oorzaak zou kunnen zijn dat je pre-output vanaf de receiver naar sub op +10 staat, kans is wel zeer klein dat je dan zo'n drastisch vervormde ouput krijgt.

Vind het wel wat vreemd aangezien je crossovers bepalen dat je subwoofer geen signalen zou mogen krijgen boven de 80hz of heb je ergens nog een setting LFE+MAIN zien staan?
Je subwoofer cutoff op 100hz en speakers op 60 en 80 had het dan sowieso voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
nee mijn reciever heeft nergens iets van LFE+MAIN. levels in de receiver staan ook allemaal op 0DB voor de SUB, btw is het wel mijn sub, want ik heb hem net opengeschroefd en er zitten meerdere scheuren langs de rand. Ben dus bang dat hij het al aan het begeven was, maar door de instellingen eigenlijk nooit echt wat heeft hoeven doen (zeg ik dat goed?)

Maar dan waren alsnog mijn verdere instellingen toch goed?
Dat ik niet bij een nieuwe sub hetzelfde probleem ga krijgen?
Alle speakers op small, crossover instellen op 20hz meer dan de minimale weergave van elke speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
hahha, ik ging er ff met me vinger aanzetten en de hele foamrand viel er gewoon af. Ben dus bang dat ie gewoon oud is (4 jaar geleden via marktplaats gekocht dus geen idee hoe oud ie is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
mdj84nl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:09:
hahha, ik ging er ff met me vinger aanzetten en de hele foamrand viel er gewoon af.
No further questions for this witness your honor ;)
mdj84nl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:09:
Maar dan waren alsnog mijn verdere instellingen toch goed?
Dat ik niet bij een nieuwe sub hetzelfde probleem ga krijgen?
Alle speakers op small, crossover instellen op 20hz meer dan de minimale weergave van elke speaker.
Lijkt mij prima inderdaad, al zou ik in jouw geval eerder een 80/100hz over alle speakers proberen.
Jouw sub gaat 80 en 100hz beter kunnen weergeven dan de andere speakers.
Daarbij ontlast je de receiver daarmee ook wat je dynamiek weer ten goede komt ;)
mdj84nl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:21:
Maar toch nog even voor de zekerheid, het waren niet de instellingen die hem gesloopt hebben maar puur ouderdom?
Als je woofer ophanging verteerd is (foamrand vergaan) dan hoef je echt niet verder te zoeken ;)
Een paar goede klappen en de woofer gaat niet meer recht over de spoel doordat je ophanging rondom niet meer gelijk is.

[ Voor 67% gewijzigd door Double-X-L op 23-06-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
nou nog zien te fixen..

Maar toch nog even voor de zekerheid, het waren niet de instellingen die hem gesloopt hebben maar puur ouderdom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:42
mdj84nl schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:21:
nou nog zien te fixen..

Yep, gebeurt vaker met foamranden :)
Volgens mij is het alsnog wel redelijk vlot voor zo'n sub, zo oud is ie nou ook weer niet.

Geen idee of temperatuur daar invloed op heeft? Staat hij altijd in de zon? Of misschien bij de vorige eigenaar altijd in de zon gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
Ik heb wel een zonnige en warme woonkamer ja. En je weet idd niet de vorige eigenaar ermee gedaan heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Foamranden hebben een bepaalde levensduur, voordeel is dat ze heel licht zijn.
Butylrubber randen is het tegenwoordig, zwaarder/taaier maar beter en consistenter qua levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:13:
Ik heb generieke. Ze moesten 80° kunnen draaien. Die originele kunnen dat niet. Mijn beugels kwamen nog uit de jaren negentig, waren destijds de allersimpelste van 20 gulden :P.

Dit type en die heb ik zelf wit gespoten: http://www.elektronicatek...uurbeugel-set-van-2-stuks
Okay, thanks! Dat is een stuk goedkoper dan de 50E voor de houders van Tangent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb in de woonkamer een paar lampen die ik aan en uit zet met een klik aan/klik uit apparaatje van de Action.
Blijkbaar gebruiken die dingen een populaire frequentie want af en toe gaan sommige lampen hier ineens aan of uit.
Wat veroorzaakt dat? Hebben mijn buren dezelfde apparaatjes of?

Edit: ik zie nu dat ik in het verkeerde topic zit!
weliswaar "kleine vragen"maar wel audio.
Sorry 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel36 op 24-06-2015 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Bij mij storen die dingen soms het TV signaal.
Misschien moet je ze even opnieuw syncen met de remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
klein vraagje:

ik heb 2 speakers die ik zou willen ophangen op deze manier:
http://www.amazon.de/Hama...%A4nder+Style+%2849584%29

zijn deze dingen daarvoor geschikt? zijn deze universeel ?

of heeft er iemand een beter setje voor mijn in gedachten?
het gaat om 2 boxjes op te hangen van deze set: http://www.bol.com/nl/p/l...t-zwart/9200000040506871/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dit hoort natuurlijk niet thuis in Post hier foto's en specs van je home cinema!

Je kleine audio gerelateerde vraag is hier naartoe verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:07
Even snel een vraag.
Ik wil een htpc gaan bouwen.
Nu ben ik in het bezit van een stereo audioset en een Marantz hd-dac1.
De 2 optische ingangen van de dac zijn al in gebruik en nu vraag ik me dus af of ik via USB het geluid via de dac kan laten lopen?
De marantz heeft een USB poort.
Kan ik dan het geluid van Kodi over USB laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
coob schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 07:27:
De 2 optische ingangen van de dac zijn al in gebruik en nu vraag ik me dus af of ik via USB het geluid via de dac kan laten lopen?
De marantz heeft een USB poort.
Kan ik dan het geluid van Kodi over USB laten lopen?
Ja, dat is geen probleem om dit via asynchroon USB te doen alleen blijf je dan bij 2 kanaals.
Lijkt mij sowieso de bedoeling gezien die HD-DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje:

M'n pa heeft een tuincentrum en ze hebben zo af en toe een speciaal weekend waarbij er kraampjes/ huisjes worden opgebouwd waar een specifiek particulier aanbod wordt uitgestald. Er worden dan ook een paar luidsprekers opgehangen waarbij er qua bekabeling een afstand van zo'n 50m af moet worden gelegd. Ik begreep recentelijk dat er dropvetertjes worden gebruikt (iig niet veel soeps)....het resultaat is dan ook ruk.

Heeft iemand ervaring met degelijke afstanden en dito bekabeling? Vanwege de afstand gok ik dat er zeker 4mm2 moet worden gebruikt...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Double-X-L schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 17:10:
[...]

Ja, dat is geen probleem om dit via asynchroon USB te doen alleen blijf je dan bij 2 kanaals.
Lijkt mij sowieso de bedoeling gezien die HD-DAC.
Is inderdaad de bedoeling ja, ben van meerkanaals weer terug bij stereo!
Dit werkt ook gewoon in OpenElec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
coob schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 17:52:
Dit werkt ook gewoon in OpenElec?
Het is binnen windows gewoon je audio device, even de USB driver erop zetten en gaan ;)
http://www.marantz.nl/Doc..._USB_driver_ver.2.0.1.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Double-X-L schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:00:
[...]

Het is binnen windows gewoon je audio device, even de USB driver erop zetten en gaan ;)
http://www.marantz.nl/Doc..._USB_driver_ver.2.0.1.zip
Ja precies, in Windows.
OpenElec is geen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
razerBE schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 00:22:
klein vraagje:

ik heb 2 speakers die ik zou willen ophangen op deze manier:
http://www.amazon.de/Hama...%A4nder+Style+%2849584%29

zijn deze dingen daarvoor geschikt? zijn deze universeel ?

of heeft er iemand een beter setje voor mijn in gedachten?
het gaat om 2 boxjes op te hangen van deze set: http://www.bol.com/nl/p/l...t-zwart/9200000040506871/
iemand die me raad kan geven ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
coob schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:02:
[...]

Ja precies, in Windows.
OpenElec is geen Windows.
Ahh indd wacht ff, in dat geval verwacht ik dat ie het sowieso native doet tot 96Khz (USB1.1 modus).
Die driver is voor (USB2.0 aka Class 2) modus en dus hogere bitrates.

Zekerheid kan ik niet geven, geen ervaring mee, misschien staat hier wat tussen:
http://openelec.tv/forum/...eo-playback-and-dac-guide

Openelec will work with the majority of USB DACs. This includes the newer 'asynchronous' type that support 24 bit Audio via USB. Unlike Windows, Linux has built-in support for USB Audio Class 2 which is what these DACs use. Therefore you can simply plug and play!
razerBE schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:21:
iemand die me raad kan geven ? :)
Dat zijn stands, daarmee hang je dus niks op.
Geen idee of de onderkant van die LG speakers iets van bevestigings opties heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Double-X-L op 25-06-2015 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Tnx Double X-L.
Moet werken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Er is toch niks op tegen om stands aan het plafond te monteren? Zeker als ze zo slank zijn. Met Atacama's is dat natuurlijk geen porem, maar met deze zou ik het best overwegen.
Ken zo iemand die een drietal staande lampen van Ikea aan het plafond gehangen had. Kan met een hoog plafond prima. En die stands die gelinkt werden zijn inschuifbaar dus dat moet ook kunnen. Hooguit wat gaatjes boren in de voet van de stands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
Double-X-L schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:33:
[...]

[...]

Dat zijn stands, daarmee hang je dus niks op.
Geen idee of de onderkant van die LG speakers iets van bevestigings opties heeft.
ze worden toch bevestigd ?
zo ziet de achterkant van mijn speakers eruit:
http://connect2play.be/foto/IMG_20150625_235932.jpg

http://connect2play.be/foto/IMG_20150625_235935.jpg

mij lijkt het mogelijk op het eerste zicht.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 26-06-2015 13:42 . Reden: Fotosize ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
razerBE schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 00:02:

ze worden toch bevestigd ?
zo ziet de achterkant van mijn speakers eruit:

mij lijkt het mogelijk op het eerste zicht.
Waarom op een standaard en niet direct aan de muur?
Dat 2e gat is om een schroefkop in te laten verzakken.
Gat in de muur, plug erin, schroef erin die met zn kop in het onderste deel past, en dan laten zakken.
Alleen iets zachts aan de achterkant waar die tegen de muur komt i.v.m. trillen.

[ Voor 21% gewijzigd door Double-X-L op 26-06-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Kun je voor het verbinden van een cd speler en stereo versterker beter een analoge of een )digitale)coax interlink gebuiken of maak dit niet zoveel uit?

Het gaat om ongeveer 70 cm wat overbrugt moet worden.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:12
Audione0 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:24:
Kun je voor het verbinden van een cd speler en stereo versterker beter een analoge of een )digitale)coax interlink gebuiken of maak dit niet zoveel uit?

Het gaat om ongeveer 70 cm wat overbrugt moet worden.
ligt er aan welk apparaat de beste DAC aan boord heeft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Audione0 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:24:
eggda schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:33:

ligt er aan welk apparaat de beste DAC aan boord heeft 8)
Oftewel, om welke CD speler en versterker gaat het?
Anders gewoon proberen wat jij beter vindt klinken, das altijd de essentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 14:24
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 17:28:
Vraagje:

Er worden dan ook een paar luidsprekers opgehangen waarbij er qua bekabeling een afstand van zo'n 50m af moet worden gelegd. Ik begreep recentelijk dat er dropvetertjes worden gebruikt (iig niet veel soeps)....Vanwege de afstand gok ik dat er zeker 4mm2 moet worden gebruikt...
Over die afstand zal je "balanced" aangesloten speakers moeten gebruiken. Bij een shop als BAX hebben ze alles hiervoor....

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Double-X-L schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:48:
[...]

[...]

Oftewel, om welke CD speler en versterker gaat het?
Anders gewoon proberen wat jij beter vindt klinken, das altijd de essentie ;)
Het gaat om een Cambridge 651a stereo versterker en een Cambridge 651c cd speler. De versterker heeft geen digitale aansluitingen aan boord. Dus je zou zeggen dat analoge interlinks dan verder prima zijn.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah wacht ff. Jij stelt je vraag verkeerd. Jij moet sowieso analoog aansluiten, maar wilt weten in hoeverre een gewone en een coaxiale kabel van elkaar schelen :)
Goede vraag, waarop ik het antwoord niet 123 heb. Je zit met verschillende electrische eigenschappen van de kabel te kijken nl, en coaxiaal heeft sowieso een weerstand van 50 of zelfs 75 Ohm als ik me niet vergis. Having said that: heb mijn sub op een gegeven moment ook met een coaxiale kabel aangesloten gehad en dat ging ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Denon = Marantz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
Denon en Marantz behoren tot een en hetzelfde moederbedrijf: D&M Holdings... Maar beide merken hebben toch echt hun eigen sound en technieken om zich van elkaar te kunnen onderscheiden... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké bedankt, het is dus niet zo dat ze intern identiek hetzelfde zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:42:
Ah wacht ff. Jij stelt je vraag verkeerd. Jij moet sowieso analoog aansluiten, maar wilt weten in hoeverre een gewone en een coaxiale kabel van elkaar schelen :)
Goede vraag, waarop ik het antwoord niet 123 heb. Je zit met verschillende electrische eigenschappen van de kabel te kijken nl, en coaxiaal heeft sowieso een weerstand van 50 of zelfs 75 Ohm als ik me niet vergis. ......
Nou, weerstand. Laat wat dit betreft geen misverstanden ontstaan. Die 50 of 75 Ω is de karakteristieke impedantie bij radio- en televisiefrequenties. Daar zal bijvoorbeeld het hierna noemde gewoon schemerlampsnoer bij die frequenties heel andere cijfers geven. Je spreekt hier echter over audio, dus dat simpele "so wie so" is een beetje te kort door de bocht. Met een ohmmeter meet je die weerstand hoegenaamd niet.

Karakteristieke impedantie is duidelijk wat anders dan alleen maar weerstand. Bij lagere frequenties zoals bij analoog speakersignaal heb je met heel andere zaken te maken die niet of nauwelijks van invloed zijn op de kabelkeuze. Via o.a. Google vind je er zo nodig uitgebreide uitleg over het begrip karakteristieke impedantie. Ik geloof best dat je met coax goede resultaten haalt, die haal je ingeval van analoog luidspreker-signaal ook met eenvoudig schemerlampsnoer, mits in geval van langere afstanden niet te dun. Bij analoog, daar ging deze vraag over, merk je, mits je niet al te gevoelig bent voor placebo-effecten of andere hocuspokes verhalen helemaal niets van verschil.

Edit:
Bij de zogenaamde interlink-kabels gelden wel andere overwegingen, daar heb je met zwakke signalen te maken die nog versterkt moeten worden. Dus om misverstanden te voorkomen, kun je daar natuurlijk geen "schemerlampsnoer" gebruiken maar alleen fatsoenlijk afgeschermde kabel. Al dan niet coax maakt ook hier niets uit. Maar laat je geen dure kabel aansmeren, nergens goed voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 27-06-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:42:
Goede vraag, waarop ik het antwoord niet 123 heb. Je zit met verschillende electrische eigenschappen van de kabel te kijken nl, en coaxiaal heeft sowieso een weerstand van 50 of zelfs 75 Ohm als ik me niet vergis. Having said that: heb mijn sub op een gegeven moment ook met een coaxiale kabel aangesloten gehad en dat ging ook prima.
Ja jij begrijpt m :)

Coaxiaal heeft indd een weerstand van 50 of 75 ohm en gezien er nogal wat topics bestaan of je een speciale "dure" subwoofer kabel moet gebruiken tussen versterker en sub of voor een goedkopere oplossing moet gaan dmv een redelijke coax dacht ik de vraag te stellen tussen analoog en coax op stereo gebied (hele mond vol)

Wat is de weerstand van een analoge? En wat is minimaal nodig voor stereo per kanaal? Of ga ik nu te ver de techniek in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Mijn HTPC draait inmiddels.
Audio over USB-DAC werkt prima alleen wil ik ook audio over HDMI zodat niet perse de versterkers aan hoeven te staan voor geluid.
Ik krijg echter in windows geen geluid over HDMI geactiveerd.
Die HDMI komt trouwens van het moederbord zelf, Intel HD-audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
coob schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:23:
Mijn HTPC draait inmiddels.
Audio over USB-DAC werkt prima alleen wil ik ook audio over HDMI zodat niet perse de versterkers aan hoeven te staan voor geluid.
Ik krijg echter in windows geen geluid over HDMI geactiveerd.
Die HDMI komt trouwens van het moederbord zelf, Intel HD-audio.
Als je DAC niet aan staat zou hij je HDMI als enige sound apparaat moeten zien?
Heb je die DAC altijd aan staan?

Handmatig heb je nog 2 opties.
HDMI device als default zetten in je afspeel devices.
Je USB kabel naar je DAC loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
HDMI afspeelapparaat niet aangesloten zegt windows.
Windows wil alleen audio over de Realtek chip geven lijkt het wel.
Audio over HDMI staat aan in het bios...
FF zoeken of ik de realtek chip uit kan schakelen in het bios.

-edit-
Realtek staat uit en alleen audio over HDMI aan.
Geen HDMI aangesloten zegt Windows terwijl ik toch echt beeld heb over die HDMI kabel.

[ Voor 24% gewijzigd door coob op 28-06-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
coob schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:02:
Realtek staat uit en alleen audio over HDMI aan.
Geen HDMI aangesloten zegt Windows terwijl ik toch echt beeld heb over die HDMI kabel.
Beeld/geluid over HDMI hebben beide niks met de realtek te maken, dat is Intel/Nvidia/AMD.
Heb je een aparte videokaart of draai je vanaf de Intel IGP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Double-X-L schreef op zondag 28 juni 2015 @ 14:17:
[...]

Beeld/geluid over HDMI hebben beide niks met de realtek te maken, dat is Intel/Nvidia/AMD.
Heb je een aparte videokaart of draai je vanaf de Intel IGP?
Dat snap ik daarom had ik die Realtek chip voor de zekerheid uitgeschakeld.
Het gaat om de geïntegreerde Intel GPU inderdaad.
Inmiddels werkt het, de Intel drivers bleken gewoon niet (goed) geïnstalleerd te zijn.
Raar want ik had via een tooltje van Asrock alle moederbord-drivers geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Audione0 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:24:
[...]

Ja jij begrijpt m :)

Coaxiaal heeft indd een weerstand van 50 of 75 ohm en gezien er nogal wat topics bestaan of je een speciale "dure" subwoofer kabel moet gebruiken tussen versterker en sub of voor een goedkopere oplossing moet gaan dmv een redelijke coax dacht ik de vraag te stellen tussen analoog en coax op stereo gebied (hele mond vol)

Wat is de weerstand van een analoge? En wat is minimaal nodig voor stereo per kanaal? Of ga ik nu te ver de techniek in?
Heel eerlijk: ik heb geen idee.
Ik weet wel dat ik een tijdje een coaxiale kabel als subwooferkabel heb gebruikt (is in wezen dus ook gewoon een interlink, gaat een pre-out signaal overheen) en dat ging prima. Spul is ook wat beter geisoleerd tegen straling van buitenaf natuurlijk. Aangezien de duurdere "analoge" interlinks dat ook zijn, zou ik zelf gewoon voor twee simpele coaxiale kabels gaan. Werkt toch wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:56
Coaxiaal zegt iets over de constructie van de kabel, niet zozeer over digitaal of analoog. Ook de standaard stereo 'analoge' interlinks zijn coaxiale kabels, alleen dan 2 naast elkaar.

Wat betreft karakteristieke weerstand, dit speelt pas een rol als de golflengte van het signaal in de buurt komt van de lengte van de kabel. Bij analoog geluid is dit in de kilometers dus vandaar dat het vaak niet vermeld wordt, laat staan een rol speelt.

Kort samengevat: een fatsoenlijke 'digitale kabel' heeft een kloppende karakteristieke weerstand, maar is gewoon te gebruiken voor analoge signalen. In praktijk gaat andersom ook vaak probleemloos, helemaal voor die halve meter van cd speler naar versterker.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Oke.

Ik wil nl bij RU connected een paartje kabels bestellen en voor die 5 euro meer wilde ik weten of er verschil in zit, met name in storingen buitenaf. Als er 0 verschil in zit kan ik beter die 5 euro in mn zak houden en gewoon voor de analoge gaan, die voor 25 euro per paar verkocht wordt.
http://www.ruconnected.nl...erlink-cinch-tulp-1m.html

De coaxiale is deze. Alleen dan 2 keer voor stereo gebruik.

http://www.ruconnected.nl...coaxiale-kabel-cinch.html

[ Voor 31% gewijzigd door Audione0 op 29-06-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Gewoon voor een paar gaan en 5 euro spenderen aan een ijsje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:09
Audione0 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:23:
Oke.

Ik wil nl bij RU connected een paartje kabels bestellen en voor die 5 euro meer wilde ik weten of er verschil in zit, met name in storingen buitenaf. Als er 0 verschil in zit kan ik beter die 5 euro in mn zak houden en gewoon voor de analoge gaan, die voor 25 euro per paar verkocht wordt.
http://www.ruconnected.nl...erlink-cinch-tulp-1m.html

De coaxiale is deze. Alleen dan 2 keer voor stereo gebruik.

http://www.ruconnected.nl...coaxiale-kabel-cinch.html
Ru connected zijn prima kabels... Ik heb er onder andere HDMI kabels van in gebruik die mij zeer goed bevallen... Daarnaast heb ik ook een setje Analoge kabels in gebruik, welke mij zeer goed bevallen...

Zelf zou ik wel een analoge kabel gebruiken voor analoge audio en een digitale coax kabel voor digitale audio en zeker niet anders om.... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodygrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-06 09:13
Beste mede-tweakers,

Ik heb (hopelijk) een korte vraag t.a.v. mijn installatie thuis. Ter korte introductie, dit is wat ik nu heb staan:

Receiver van Yamaha (RX-V675)
Desktop met nvidia Geforce 210 en een los beeldscherm (aangesloten op de dvi-poort)
en nog een panasonic tx-l 42e6e met een decoder voor de tv.

De grafische kaart, de televisie en de decoder zijn aangesloten op de receiver dmv hdmi-kabels. Geluidstechnisch werkt het geheel naar behoren, er is alleen een aantal problemen dat zich voordoet;

- De receiver wordt niet 'herkend' door de computer in het 'playback devices menu'. hier wordt wel de panasonic televisie herkend.
- Ik kan alleen geluid krijgen uit mn computer(youtube oid) als ik de tv ingeschakeld heb. Zodra ik de tv uitgeschakeld heb, houdt ook het audiosignaal er mee op. (dit houdt denk ik verband met probleem nr.1?)
- Ik krijg de DVI-monitor ook niet ingesteld als monitor nr 1 in het configuratiescherm, wellicht dat daar de crux zit?

Kan het zijn dat mijn videokaart niet compatible is met mijn versterker? Of ligt hier iets anders aan ten grondslag?
Mocht er nog aanvullende info noodzakelijk zijn dan zal ik die asap verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Maak dr maar een eigen topic boor, dat is dit wel waard - dit is niet evht een korte vrag en kan op verschillende plaatse zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodygrunn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-06 09:13
The Eagle schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:31:
Maak dr maar een eigen topic boor, dat is dit wel waard - dit is niet evht een korte vrag en kan op verschillende plaatse zitten :)
Goed, doe ik dat. Liever dit dan andersom, onnodig topic openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De alombekende topic open angst :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

:Y
There is no spoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornWestdorp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
Hallo,

Ik ga deze vakantie naar Madrid met een paar vrienden, en het lijkt me een leuk idee om daar in hoge kwaliteit muziek te kunnen luisteren. Ik heb dus even rond zitten kijken en mijn oog is gevallen op de Sonos Play1. Wat ik me nu dus afvraag is of het mogelijk is om vanaf mijn telefoon zonder het gebruik van een netwerkkabel of andere netwerk apparaten muziek op de Play1 te streamen. Aangezien sonos geen gebruik maakt van Bluetooth en de play1 geen 3.5mm jack in heeft denk ik dat ik beter voor de omni10/20 kan gaan aangezien die wel Bluetooth ondersteunen.

Ik hoor graag jullie advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
BjornWestdorp schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 00:05:
Hallo,

Ik ga deze vakantie naar Madrid met een paar vrienden, en het lijkt me een leuk idee om daar in hoge kwaliteit muziek te kunnen luisteren. Ik heb dus even rond zitten kijken en mijn oog is gevallen op de Sonos Play1. Wat ik me nu dus afvraag is of het mogelijk is om vanaf mijn telefoon zonder het gebruik van een netwerkkabel of andere netwerk apparaten muziek op de Play1 te streamen. Aangezien sonos geen gebruik maakt van Bluetooth en de play1 geen 3.5mm jack in heeft denk ik dat ik beter voor de omni10/20 kan gaan aangezien die wel Bluetooth ondersteunen.

Ik lees veel slechte ervaringen over de Omni. Heb je al in het topic gekeken? Belooft niet veel goeds.

Ikzelf zou een speaker kiezen die nu op vakantie handig is, maar later ook thuis en andere excursies. Nu is het voordeel van BT dat het meestal gewoon vlekkeloos werkt. Wifi is vaak problematisch.

Ik heb gewoon een Ecoxgear waterdichte en stootvaste speaker. Niet mooi, wel handig. Gaat lang mee en is niet duur. Het geluid is best ok, maar het blijft natuurlijk een kleinere speaker.

trouwens, ik woon in Madrid, lekker warm hier en je kan goed eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hallo,

Topicwarning gelezen? Consumentenelektronica Aankoopadvies
Having said that: koop een iPod dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik denk niet dat je rechtstreeks kan streamen naar de Play 1, mij is het alleszins nog niet gelukt, je moet altijd een WiFi netwerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Nu online

fcs

volgende vraagje. ik heb een simpele panasonic 5.1 versterker, die perfect zijn werk doet op een 5.1 Maudio setje. Ben er zeer tevreden mee.
Nu heb ik de mogelijkheid om de boxen (klein setje van 4 stuks dat ik nog over heb van een oud configuratie) die ik als stereo opstelling wou zetten in andere gedeeltes van het huis.

Namelijk badkamer en keuken. Mijn doel is namelijk om minder hard de woonkamer speakers te gebruiken.
Echter, heb niet zoveel uitgangen. Ik deel dus de primaire 2 stuks met de rest.

Voordeel is dat ik het muziek wat zachter kan zeten, en dat ik met gesloten deuren muziek kan luisteren. Probleem is echter dat de woonkamer ook het muziek mee krijgt. Of omgekeerd, badkamer/keuken wanneer het niet nodig is (bij tv kijken bv).

Is er een mogelijkheid dat ik er een soort van klik aan klik uit geval tussen zet (zo simpel mogelijk als het maar kan) zodat ik de extra boxen aan en uit kan zeten zoder de kabel zelf uit de boxen te trekken of de versterker?

Ik heb eerlijk gezegd niks op het net hierover kunnen vinden, of niet de juiste zoek termen gebruikt (audio is niet mijn vakgebied ;) en ook niet hobby, weet eerlijk gezegd dus niet waar ik de info vandaan moet plukken...

enige informatie is welkome (ps ben al blij als het bv lukt met een simpele stroom schakelaar aan uit geval..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Zoek eens op Speaker schakelaar

Of een amp bij de kringloop vandaan halen met speaker A/B. Die hang je dan aan een pre out van je 5.1 versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Nu online

fcs

Mikayu schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:04:
Zoek eens op Speaker schakelaar

Of een amp bij de kringloop vandaan halen met speaker A/B. Die hang je dan aan een pre out van je 5.1 versterker
Een "4-Kanaals Luidspreker Schakelaar" is perfect en alles wat ik nodig heb :D :Y)
En voor 15 € is het niet echt duur te noemen. Dan kan alles gewoon aangesloten worden en op basis van de schakelaar aan/uit gedaan worden.

Thx, nu weet ik waarop ik moet googlen om hier wat prijzen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikrik
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 21:12
Deze vraag is hier waarschijnlijk al 100 keer gesteld, maar ik kan er zo gauw geen antwoord op vinden. Sorry als ik er compleet overheen gekeken heb.

Wat is de beste hoogte om surround speakers op te hangen?
Ik lees een hoop verschillende dingen, de ene site zegt ongeveer 60cm boven je oren, een andere site had het weer over op 1,8m hoogte, en sommige hebben het over op dezelfde hoogte als je oren.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en voordat ik zometeen ga boren in mijn muur zou ik graag jullie advies willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

In principe oorhoogte - dan stralen ze het beste af richting je oren uiteraard. Luistert over het algemeen het prettigst als je zit :)
Maar als je ze een beetje kunt afstellen / richten en het mooier vindt om ze wat hoger te hangen: be my guest. De meeste receivers kunnen toch automatisch de speakers inregelen, dus die nemen dan een evt extra afstand tov de luisterpositie gewoon mee.

Welke speakers en receiver heb je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 21:12
De speakers zijn de Klipsch R-15M, en de receiver is de Onkyo TX-NR646.

Ik heb deze muurbeugels gekocht om ze op te hangen en daarmee kan ik ze ook nog een beetje richten.

En ik had er eigenlijk al niet eens meer aan gedacht dat de receiver de speakers natuurlijk zelf nog kan inregelen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die Onkyo heeft idd iets van room calibration. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Het is geen alles in 1 koektrommel setje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 19:17
Okay mensen, deze kabel loopt in mijn nieuwe huis van de meterkast tot in verschillende kamers, steeds een plek waar een TV zou kunnen staan. Lijkt voor home cinema oid, maar ik vind het maar een gek ding, combikabel maar waarvoor? Wat voor connector hoort hierbij? of meerdere? Vorige bewoners zijn helaas van de aardbodem verdwenen dus kunnen me niet helpen.

link:[img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Lijkt op een stuk getrokken scartkabel, maar waarom zoiets naar verschillende kabels loopt....pfff geen idee. Kan ook wel iets van B&O of dergelijke zijn om verschillende apparaten met elkaar te laten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
Hij heeft idd de dikte van een flinke scart kabel, maar het klinkt een beetje ouderwets? De vorige bewoner schijnt wel een elektronica freak te zijn, er zit zelfs een knx systeem in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hoeveel adres heeft dat ding? Ik tel er een stuk of 6 a 7 ofzo :?
Staat er ergens iets van een markering op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
Ik kan morgen pas weer kijken, al een paar nieuwe foto's maken en markering zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
Kan je het niet aan de vorige bewoner vragen? Als hij inderdaad een [fr|tw]eaker is vindt hij het vast leuk om uit te leggen waar het voor is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Nee helaas niet, want de vorige bewoners zijn van de aardbodem verdwenen aldus zijn post.
Dat is wel radicaal trouwens.
Qua kabel kom ik ook niet verder dan een scart ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag; ik ben aan het kijken voor een leuke audio set/ home cinema. Ik wil waarschijnlijk 5.1 speakers die op een receiver zijn aangesloten (zo'n complete set van speakers+receiver/bluray speler).
Deze sluit ik uiteraard aan op mijn TV. Het geluid gaat dan via HDMI naar de receiver en dus de speakers, correct? En als ik een bluray afspeel gaat het beeld van receiver/speler naar de TV en het geluid blijft over de speakers gaan? Correct?

Ik heb ook nog een nuc en een laptop die ik vaker aan de TV (via HDMI) ga koppelen om te gamen of films te kijken.
Loopt het geluid van deze films dan over de speakers (de 5.1 set die aangesloten is op de receiver)?
Dat is namelijk mijn gewenste situatie, gewoon steeds de mooie speakerset voor elk apparaat. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
Als je TV Audio Return Channel ondersteunt kan je inderdaad het geluid van de interne TV tuner via je 5.1 versterker laten lopen. Maar alle andere bronnen kan je beter (bijv. via HDMI) op je versterker aan sluiten. De versterker stuurt dan het beeld door via HDMI naar je TV. Niet alle TVs ondersteunen surround ARC vanaf externe bronnen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Geen enkele TV doet dat vanaf externe bron, daar is ARC niet voor bedoeld.

Het is idd het beste om alles via je versterker aan te sluiten, maar ben je erg beperkt als je voor een alles-in-1 setje gaat.
Tweede mogelijkheid is zorgen dat het setje minimaal een optical in heeft. Alles wat je aan je TV hangt kan via S/PDIF weer naar de versteker. Meestal ook beperkt tot PCM stereo of maximaal Dolby Digital 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 12-09 12:42
Daniel36 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:51:
Nee helaas niet, want de vorige bewoners zijn van de aardbodem verdwenen aldus zijn post.
Dat is wel radicaal trouwens.
Qua kabel kom ik ook niet verder dan een scart ben ik bang.
Zouden het afgeknipte hdmi kabels kunnen zijn? Dat ie in het hele huis zijn series en films kon kijken vanuit een centrale computer. Rare manier, maar er zijn gekkere dingen :)
Geen idee hoe een HDMI kabel er van binnen uitziet eigenlijk.

http://www.audiogurus.com...redmere-cross-section.jpg

Het lijkt er ook nog aardig op.

[ Voor 11% gewijzigd door Ossi op 14-07-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Afbeeldingslocatie: http://g04.s.alicdn.com/kf/HT1ZML_FNhbXXagOFbXK/206149411/HT1ZML_FNhbXXagOFbXK.jpg
Lijkt er weinig op

Hij is ook al gedeeltelijk gestript. Lijkt me niet kapot getrokken of doorgeknipt

Kan verder elke soort doeleind hebben, niet alleen binnen de HiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kan me ook zomaar voorstellen dat het iets van domotica kabel is, of kabel voor de aansturing van een intercom met camera oid. heck, kan zelfs gewoon camera aansturing zijn.

Maar wat ik zou doen: die hele meuk er uit rukken en lekker vervangen door UTP Cat6. Daarvan kun je door het huis nooit genoeg hebben :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:06
Na een aantal jaren met 4 B&W 600 boekenplank luidsprekers te hebben gedaan ga ik deze vervangen voor 2 zuilen (CM8 S2) icm mijn Rel Quake en centerspeaker uit de B&W 600 serie.
Nu lees ik in diverse topics dat de CM8 een flinke versterker nodig heeft. Met mijn huidige Yamaha receiver icm de 600 series vond ik de geluidsweergave gewoon prima.

Kan iemand aangeven of mijn huidige receiver echt te kort gaat schieten (of dat ik heel veel ga missen qua geluidsweergave) en uit welke specificaties dit dan blijkt zodat ik weet waar ik op moet letten (sorry misschien domme vraag) bij een eventuele nieuwe receiver?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DfWLfgX.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

timelezzzzz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:41:
Na een aantal jaren met 4 B&W 600 boekenplank luidsprekers te hebben gedaan ga ik deze vervangen voor 2 zuilen (CM8 S2) icm mijn Rel Quake en centerspeaker uit de B&W 600 serie.
Nu lees ik in diverse topics dat de CM8 een flinke versterker nodig heeft. Met mijn huidige Yamaha receiver icm de 600 series vond ik de geluidsweergave gewoon prima.

Kan iemand aangeven of mijn huidige receiver echt te kort gaat schieten (of dat ik heel veel ga missen qua geluidsweergave) en uit welke specificaties dit dan blijkt zodat ik weet waar ik op moet letten (sorry misschien domme vraag) bij een eventuele nieuwe receiver?
Nee dat gaat-ie niet. Je receiver is prima. In de audiowereld wordt veel nagepraat en heerst onterecht het idee dat een grote speaker een grote versterker nodig heeft voor controle. Die versterker die jij hebt is simpel, maar voldoet technisch voor 100% om goed met die speaker te kunnen spelen. Hij voldoet ook 100% om de speaker te kunnen slopen als je idioot lang idioot hard gaat spelen, maar dat heb je met elke versterker.

Ik geloof heilig in dat je verschillen OF kunt meten OF dat mensen het horen in gecontroleerde blinde testen. Veel mensen horen veel verschillen tussen versterkers, zolang ze weten naar welke versterkers ze luisteren. Als je dat allemaal achter gordijnen zet, de versterkers exact even hard zet, alle dsp/audyssy en weet ik wat voor hulpmiddelen uit zet, klinken ze allemaal* 100% hetzelfde. Hieronder gaan ongetwijfeld een hoop mensen zeggen dat ze wel veel verschil horen, dat geloof ik best. Ik geloof ook dat mensen verschil tussen kabels horen en tussen digitale kabels etc. Maar ik geloof ook in de resulaten van elke goed opgezette test en die wijst uit dat als een versterker gewoon lineair speelt en zonder vervorming (minder dan een 0,5% ofzo), en dat doen ze allemaal :), dat ze dan hetzelfde klinken.

*Op voorbehoud van goed werken en minimaal een normale goede versterker zijn, zoals de jouwe.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 15-07-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa_Piet840
Opgelost! Installateur gevonden, hij zegt dat destijds nog geen hdmi was. Is een SCART kabel
Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6