Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een niet volledig bekabelde SCART. Dat zou kunnen idd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:40
JvS schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:11:
[...]
Nee dat gaat-ie niet. Je receiver is prima. In de audiowereld wordt veel nagepraat en heerst onterecht het idee dat een grote speaker een grote versterker nodig heeft voor controle. Die versterker die jij hebt is simpel, maar voldoet technisch voor 100% om goed met die speaker te kunnen spelen. Hij voldoet ook 100% om de speaker te kunnen slopen als je idioot lang idioot hard gaat spelen, maar dat heb je met elke versterker.

Ik geloof heilig in dat je verschillen OF kunt meten OF dat mensen het horen in gecontroleerde blinde testen. Veel mensen horen veel verschillen tussen versterkers, zolang ze weten naar welke versterkers ze luisteren. Als je dat allemaal achter gordijnen zet, de versterkers exact even hard zet, alle dsp/audyssy en weet ik wat voor hulpmiddelen uit zet, klinken ze allemaal* 100% hetzelfde. Hieronder gaan ongetwijfeld een hoop mensen zeggen dat ze wel veel verschil horen, dat geloof ik best. Ik geloof ook dat mensen verschil tussen kabels horen en tussen digitale kabels etc. Maar ik geloof ook in de resulaten van elke goed opgezette test en die wijst uit dat als een versterker gewoon lineair speelt en zonder vervorming (minder dan een 0,5% ofzo), en dat doen ze allemaal :), dat ze dan hetzelfde klinken.

*Op voorbehoud van goed werken en minimaal een normale goede versterker zijn, zoals de jouwe.
Bedankt voor je reactie, het lijkt mij persoonlijk ook onwaarschijnlijk dat je verschil kunt horen tussen het ene merk versterker of het andere...
Je geeft aan dat mijn versterker simpel is (klopt ook, het is een van de goedkopere modellen uit de serie) Wat zou volgens jou een duurdere receiver dan nog toe kunnen voegen in een stereo of 5.1 opstelling? (los van het aantal features of aansluitingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Opa_Piet840 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:27:
Opgelost! Installateur gevonden, hij zegt dat destijds nog geen hdmi was. Is een SCART kabel
* DjVe voelt zich nu heel slim :+

Over de discussie over de versterkers. Ik ben het zeker eens met mijn bovenbuurman. Er zijn te veel cowboy verhalen over geluidskwaliteit en te veel fabeltjes over vermogen.

Echter hoorde ik wel direct verschil tussen een lichte en zwaardere Arcam versterker (gewoon stereo) op een CM1S1. Vooral bij het wat harder spelen, bleef de zwaardere versterker strakker in het laag. Volgens mij zit dat puur in de reserves. Echter heb ik er daarna ook een Pioneer LX72 (best een flinke jongen) en een Denon X4000 aan gehad en daar miste ik echt niets.

Je zou het natuurlijk even kunnen checken bij de aankoop. Receiver onder de arm naar de winkel. In de Pure Direct (of hoe dat ook mag heten bij Yamaha) beluisteren. Vraag daarna om een andere versterker (of receiver in Pure Direct) en ga luisteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

timelezzzzz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor je reactie, het lijkt mij persoonlijk ook onwaarschijnlijk dat je verschil kunt horen tussen het ene merk versterker of het andere...
Je geeft aan dat mijn versterker simpel is (klopt ook, het is een van de goedkopere modellen uit de serie) Wat zou volgens jou een duurdere receiver dan nog toe kunnen voegen in een stereo of 5.1 opstelling? (los van het aantal features of aansluitingen)
Goede room correction, en dan met name staande golven (alle pioneers doen dat goed, dure audyssy XT32 receivers ook), meer vermogen, zodat je harder kunt spelen (niet nodig, scheelt ook erg weinig, van 80watt naar 300watt scheelt 5db).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick-007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-12-2020
Ik heb een Van Medevoort versterker die ik nog lang niet zat ben, mijn Apple tv heb ik via een DAC daarop aangesloten en dat werkt prima, nu heb ik echter een smart tv gekocht en deze zou ik ook graag op de Van Medevoort aansluiten, maar ik wil dan nog wel de AB van de tv kunnen gebruiken om het geluid te bedienen. Het liefst wil ik nu 1 extra kastje waar de ATV en de TV allebei tegelijk op kunnen worden aangesloten. Moet ik dan iets van een HDMI DAC halen met meerdere ingangen? Of heeft iemand een betere oplossing?

Okidoki: Alles komt goed,ooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor iedere digitale bron ga je een DAC nodig hebben. Ik ken zelf geen DAC's met meerdere (schakelbare) aansluitingen.
Maar is het niet makkelijker om die ATV naar de TV te laten lopen en van daar uit naar de DAC (en dan naar de versterker)? Heb je maar 1 DAC nodig :)
Als je perse wilt dat de ATV ook zonder TV te gebruiken is voor bijv muziek afspelen dan zul je niet aan een tweede DAC ontkomen ben ik bang :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick-007
The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:02:
Voor iedere digitale bron ga je een DAC nodig hebben. Ik ken zelf geen DAC's met meerdere (schakelbare) aansluitingen.
Maar is het niet makkelijker om die ATV naar de TV te laten lopen en van daar uit naar de DAC (en dan naar de versterker)? Heb je maar 1 DAC nodig :)
Als je perse wilt dat de ATV ook zonder TV te gebruiken is voor bijv muziek afspelen dan zul je niet aan een tweede DAC ontkomen ben ik bang :)
Een optische switch er tussen hangen, is dat geen oplossing? In ieder geval goedkoop ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Dick-007 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:39:
...maar ik wil dan nog wel de AB van de tv kunnen gebruiken om het geluid te bedienen. Het liefst wil ik nu 1 extra kastje waar de ATV en de TV allebei tegelijk op kunnen worden aangesloten. Moet ik dan iets van een HDMI DAC halen met meerdere ingangen? Of heeft iemand een betere oplossing?
Zoals gezegd (zie onder) zijn er DACs met meerdere ingangen waar je tussen kan schakelen. Andere optie is een optische switch (die zijn er simpel met handmatige schakelaar tot duurder en met remote). Met beide opties houdt je het eigenlijk bij één apparaat qua omzetting.

Het hangt trouwens van de TV af of je het volume wel kan aanpassen met de remote van de TV als je de Digital Audio Out gebruikt. Ik moet alles op de receiver regelen, de TV stuurt puur het signaal door.
The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:02: Ik ken zelf geen DAC's met meerdere (schakelbare) aansluitingen.
Die zijn er wel. Van relatief simpel met voor elke type ingang (optisch, coax en USB) één ingang tot meerdere malen die types. Emotiva XDA-1 is er bijvoorbeeld eentje, maar er zijn er nog wel meer. Vraag is alleen of je daar het geld (paar honderd euro) voor over hebt als je ook met meerdere DACs kan werken en dan per bron iets van een paar tientjes kwijt zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick-007
[quote]FeaR schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 01:14:
[...]

Het hangt trouwens van de TV af of je het volume wel kan aanpassen met de remote van de TV als je de Digital Audio Out gebruikt. Ik moet alles op de receiver regelen, de TV stuurt puur het signaal door.

Dan zal ik dat eerst eens proberen morgen, want dat is wel een voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt een TV tegenwoordig toch nog wel analoog op een versterker aansluiten?

Alleen volume regelen is erg lastig. Als je een receiver met CEC hebt, gaat dat prima. Maar via een analoge uitgang denk ik het niet (tenzij je TV z'n audio uit regelt met de volumeknop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:18:
Je kunt een TV tegenwoordig toch nog wel analoog op een versterker aansluiten?
Valt nog best tegen hoe vaak je daar de koptelefoonuitgang voor moet misbruiken. Analoge Audio Out zijn relatief zeldzaam aan het raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt. Al moet ik zeggen dat het meestal met en dongle en een SCART aansluiting nog wel werken wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:52:
[...]

Valt nog best tegen hoe vaak je daar de koptelefoonuitgang voor moet misbruiken. Analoge Audio Out zijn relatief zeldzaam aan het raken.
Is dat echt zo? Wij hebben niet zo lang geleden een nieuwe tv gekocht, een 32 inch Samsung en daar zitten nog steeds een heel stel analoge in- en uitgangen op, waaronder de audio IN en -UIT. Hoegenaamd geen verschil bij de oude tv van krap 20 jaar geleden.
Overigens heb ik zelf nooit een tv gehad met een specifieke koptelefoon uitgang. Ze zullen misschien wel bestaan, maar is dat misbruiken als je in plaats van een koptelefoon er een versterker op aansluit? Zeker. de impedanties zullen dan niet met elkaar overeen komen, dat is volgens mij het enige, maar voor de lage vermogens die hiermee anex zijn kan dat volgens mij nooit een probleem zijn.
Maar hoe het ook mag zijn, op die spiksplinternieuwe tv van mij zijn deze tulp-uitgangen gewoon aangegeven met Audio Uit L en -R. Is dit misschien op andere merken anders? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan check de PW maar. Staan ook plaatjes bij :)
Lang niet alle fabrikanten voeren het. Maar er is ook lang niet overal vraag naar.
Kun je lang en kort over discussieren maar dan nodig ik je uit om een eigen topic te openen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
1. Wat is in dit verband PW? Afkortingen zijn niet altijd duidelijk,
2. Ik heb niet de minste behoefte om een eigen topic te openen, waarom zou ik overigens? Ik merkte alleen maar op dat op mijn exemplaar het wel zit en dat maakte me een beetje nieuwsgierig of dit met andere merken eender is, dat is alles, maar ik krijg een beetje de indruk dat je je aangevallen voelt. Of vergis ik me daarin? Hoe dan ook, dat is helemaal niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Zelfs bij hetzelfde merk verschilt het nog per model. Zo had ik een Samsung met slechts een optical out en nu een Toshiba met coax en headphones en aparte volume settings.
PW is de pricewatch, daar kan je meestal de specs vergelijken. Er zijn er zeer weinig met analoog audio out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
Bestaan er hdmi (arc) --> cinch (RCA = tulp) converters voor een redelijke prijs?

Heb nu mijn tv met de koptelefoonaansluiting verbonden. Maar de klank van die uitgang is hoorbaar slechter dan de UPC box die ik had. Maar ik wil juist van die UPC box af en heb daarom een CI+ module aangeschaft met extra smartcard.

Andere optie is om een receiver/processor aan te gaan schaffen maar dat kost serieus geld als ik die wil integreren in de rest van mn HIFI set, en een beetje overkill voor maar 1 input.

Andere optie is een DAC met optische aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Kijk eerst de audio settings van je TV even na en afstellen naar smaak. Meeste hebben SRS 3D turboboost weetikveel om nog een beetje geluid uit die kleine speakers te krijgen. Dit output ie dan ook over over je headphones aansluiting.

Verder is een DAC je beste keus. Lijkt me niet dat er uit die UPC box beter geluid komt dan een ~30 euro convertertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heeft je tv een optische uitgang?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-07 20:13
Ik heb een versterker zonder HDMI. Als ik mijn laptop/ps3 via HDMI aansluit op mijn TV en de TV vervolgens aansluit op mijn versterker via de optical digital aansluiting, dan verzend deze het geluid van bijv de ps3 of de laptop door neem ik aan?

De handleiding van de TV zegt dat hij geluid van de TV door stuurt via die aansluiting, maar ben benieuwd of dat met alle sources gebeurt die erop aangesloten zijn, en of er dan bijv. ook Surround sound doorgestuurd kan worden.

Zou mij veel schelen, hoef ik niet te investeren in een receiver met HDMI.

[ Voor 26% gewijzigd door R1kske op 17-07-2015 10:13 ]

Steam: rh1991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

R1kske schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:11:
Ik heb een versterker zonder HDMI. Als ik mijn laptop/ps3 via HDMI aansluit op mijn TV en de TV vervolgens aansluit op mijn versterker via de optical digital aansluiting, dan verzend deze het geluid van bijv de ps3 of de laptop door neem ik aan?

De handleiding van de TV zegt dat hij geluid van de TV door stuurt via die aansluiting, maar ben benieuwd of dat met alle sources gebeurt die erop aangesloten zijn, en of er dan bijv. ook Surround sound doorgestuurd kan worden.

Zou mij veel schelen, hoef ik niet te investeren in een receiver met HDMI.
Normaal zou dat moeten werken.
Alleen mocht je films hebben die je afspeelt in bijvoorbeeld DTS dan zou je via de tv geen signaal krijgen daar de meeste tv's niet over die audiotechnologie beschikken.
Maar kun je je ps 3 en laptop niet aan je versterker koppelen door middel van die optical digital aansluiting?
Dan sla je een station (je tv) over en krijgt dan rechtstreeks je geluid over je versterker.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

R1kske schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:11:
Zoals hierboven al gezegd worden inderdaad alle signalen van inkomende bronnen doorgestuurd naar de Digital Audio van de TV. Alleen zit je met dat veel TV's maximaal 2.0 stereo doorsturen, al wil je Dolby 5.1 ook nog wel eens zien. DTS 5.1 is echt een zeldzaamheid. Advies is dan ook om zo veel mogelijk bronnen direct op de receiver aan te sluiten aangezien receivers wel Dolby Digital en DTS ontvangen en kunnen verwerken.

Enige waar je dan tegenaan kan lopen is dat beeld en geluid apart worden verstuurd en er synchproblemen optreden. Nu wil de Audio Out van de TV ook niet altijd in synch zijn, maar met apart versturen is de kans eigenlijk zeer groot dat je dit issue krijgt. Dit komt doordat geluid niet tot minder onderhevig is aan processing. Beeld is dat wel doordat de TV veel trucjes loslaat om het beeld te verbeteren. Nu zal je met de PS3 de TV toch op game-mode zetten om dergelijke software uit te schakelen. Met films hangt het van de bron af. Laptops zet je veelal ook op game/pc-mode in de TV zodat het beeld niet aan wordt gepast. Ergo: TV op Game-mode zetten en/of delay instellen op de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timelezzzzz schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:41:
Na een aantal jaren met 4 B&W 600 boekenplank luidsprekers te hebben gedaan ga ik deze vervangen voor 2 zuilen (CM8 S2) icm mijn Rel Quake en centerspeaker uit de B&W 600 serie.
Nu lees ik in diverse topics dat de CM8 een flinke versterker nodig heeft. Met mijn huidige Yamaha receiver icm de 600 series vond ik de geluidsweergave gewoon prima.

Kan iemand aangeven of mijn huidige receiver echt te kort gaat schieten (of dat ik heel veel ga missen qua geluidsweergave) en uit welke specificaties dit dan blijkt zodat ik weet waar ik op moet letten (sorry misschien domme vraag) bij een eventuele nieuwe receiver?

[afbeelding]
De CM8 presenteert het beste op een goede versterker, bijv een Marantz SR6009 of een Yamaha receiver uit de Aventage lijn. Daar onder zou ik echt niet doen, is zonde. Ga anders even bij een Hifi dealer er naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:12:
[...]

De CM8 presenteert het beste op een goede versterker, bijv een Marantz SR6009 of een Yamaha receiver uit de Aventage lijn. Daar onder zou ik echt niet doen, is zonde. Ga anders even bij een Hifi dealer er naar luisteren.
Ik heb de CM8 inmiddels en merk ten eerste dat ik de receiver een stuk verder open moet draaien en dat het geluid minder vol is... Inmiddels heb ik mij gestort op het zoeken naar Receivers, maar bijv de SR6009 heeft ook maar een vermogen van 110W, dat is toch ook te weinig? Geld overigens ook voor de 7009, enkel bij Yamaha en Pioneer kom ik Receivers tegen met meer vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

timelezzzzz schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:15:
[...]

... maar een vermogen van 110W, dat is toch ook te weinig? Geld overigens ook voor de 7009, enkel bij Yamaha en Pioneer kom ik Receivers tegen met meer vermogen...
"Maar" 110 Watt...voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig, meerkanaals zal meer worden maar honderd Watt geeft echt wel een berg herrie. Sowieso is het kijken naar dergelijke opgegeven specificaties redelijk zinloos aangezien veel merken op creatieve manieren meten en ze nooit zo veel leveren als opgegeven. Pioneer geeft vermogen veelal op bij 6 Ohm, 1000 Hz en één kanaal (en sommige gevallen ook met een relatief hoge THD), dan is de vergelijking met een Marantz die op 20-20.000 Hz meet al scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
FeaR schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:42:
[...]

"Maar" 110 Watt...voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig, meerkanaals zal meer worden maar honderd Watt geeft echt wel een berg herrie. Sowieso is het kijken naar dergelijke opgegeven specificaties redelijk zinloos aangezien veel merken op creatieve manieren meten en ze nooit zo veel leveren als opgegeven. Pioneer geeft vermogen veelal op bij 6 Ohm, 1000 Hz en één kanaal (en sommige gevallen ook met een relatief hoge THD), dan is de vergelijking met een Marantz die op 20-20.000 Hz meet al scheef.
Waar moet ik receivers onderling dán op vergelijken? Ze geven voor mijn 'budget' versterker 115W per kanaal op. Denk je dat het verschil tussen bijvoorbeeld 6009 en 7009 niet merkbaar is bij normaal gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

timelezzzzz schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:21:
[...]
Waar moet ik receivers onderling dán op vergelijken? Ze geven voor mijn 'budget' versterker 115W per kanaal op. Denk je dat het verschil tussen bijvoorbeeld 6009 en 7009 niet merkbaar is bij normaal gebruik?
Op specificaties als de aanwezigheid van Spotify, aantal HDMI ingangen, HDMI versie, room correction (Audyssey en consorten), desnoods vorm en kleur. Vermogen is leuk, maar het verschil is zo klein, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan de stap van 110 naar 125 Watt (of zelfs van 100 naar 150 Watt). Komt nog bij dat dit nog steeds opgegeven specificaties zijn en het in de werkelijkheid minder kan (of eigenlijk zal) zijn des te meer kanalen je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
FeaR schreef op zondag 19 juli 2015 @ 17:54:
[...]

Op specificaties als de aanwezigheid van Spotify, aantal HDMI ingangen, HDMI versie, room correction (Audyssey en consorten), desnoods vorm en kleur. Vermogen is leuk, maar het verschil is zo klein, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan de stap van 110 naar 125 Watt (of zelfs van 100 naar 150 Watt). Komt nog bij dat dit nog steeds opgegeven specificaties zijn en het in de werkelijkheid minder kan (of eigenlijk zal) zijn des te meer kanalen je gaat gebruiken.
Ik weet dat beetje wat meer of minder niet veel uitmaakt in dB, maar qua ingangen airplay etc voldoet m'n huidige receiver. Vandaar m'n vraag aangezien ik geen miskoop wil doen en onmogelijk iedere receiver kan aansluiten op m'n B&W's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Ik heb de CM8 inmiddels en merk ten eerste dat ik de receiver een stuk verder open moet draaien en dat het geluid minder vol is...
Dat eerste heeft met gevoeligheid te maken. Dat tweede komt omdat het andere speakers zijn. Die klinken nu eenmaal anders. Vind je ze minder klinken, dan kan je beter de oude houden. Meestal is het ook gewoon even gewenning. Of doordat ze op een andere plek staan, of in een andere kamer. Dat scheelt ook enorm veel (meer in een hoek = meer laag, dat zou je als "voller" kunnen beschouwen, al is "vol" een zeer subjectieve term :)).

Speakers verschillen onderling als dag en nacht. Versterkers verschillen onderling amper tot niet. Dit 'minder volle' geluid ga je niet oplossen met een andere versterker.
Inmiddels heb ik mij gestort op het zoeken naar Receivers, maar bijv de SR6009 heeft ook maar een vermogen van 110W, dat is toch ook te weinig? Geld overigens ook voor de 7009, enkel bij Yamaha en Pioneer kom ik Receivers tegen met meer vermogen...
Alles boven de 30watt is ruim voldoende om goed (hard) met die speakers te kunnen spelen. Wil je een versterker die gevoelsmatig 2 keer zo hard kan (dat is ongeveer 10db harder), dan heb je een versterker van ongeveer 300watt nodig. WIl je er weer 2x zo hard spelen, dan wordt het 3.000 watt.

Heb je een versterker van 75 of een van 150, dan klinkt dat als extreem veel meer vermogen (het dubbele!), maar in audioland heb je dan 3db geluidstoename. En dat is niet twee keer zo hard (speel maar eens met je db volume meter, zet die maar eens 3, 6 of 10 harder. Voor elke 10db erbij heb je dus 10x zoveel vermogen nodig).

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 19-07-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Laatst online: 30-12-2021
[...]

Ik heb de CM8 inmiddels en merk ten eerste dat ik de receiver een stuk verder open moet draaien en dat het geluid minder vol is... Inmiddels heb ik mij gestort op het zoeken naar Receivers, maar bijv de SR6009 heeft ook maar een vermogen van 110W, dat is toch ook te weinig? Geld overigens ook voor de 7009, enkel bij Yamaha en Pioneer kom ik Receivers tegen met meer vermogen...
Maar waarom koop je de speakers als je deze als minder vol ervaart? De speakers zijn juist de smaakmakers van de hele set. Jezelf storten op een receiver omdat je speakers niet vol klinken is een beetje raar.

Aan de bass knop draaien of "enhancement" mode indrukken. De subwoofer het laag over laten nemen, scheelt weer vermogen voor je versterker. Speakers wat verschuiven. Vloerkleedje neerleggen. Je bank opzij schuiven. Een boekenkast plaatsen. Er zijn tig oorzaken waarom speakers klinken zoals ze klinken in je kamer en je versterker staat onderaan de lijst.

De taak van een versterker is heel simpel, een signaal zonder vervorming versterken. Bij elke andere signaalversterker op deze planeet noem je een "klankkleur" een storing of een defect. In de audiowereld leven ze letterlijk in een andere wereld :)

Je speakers harder zetten geeft inderdaad een gevoel van beter geluid, typische eigenschap van onze oren/hersenen. Ga een tijdje luisteren naar de nieuwe speakers en dan zal je de oude speakers ineens als wollig en onhelder omschrijven i.p.v. vol.

Hier nog een leuk filmpje over vermogen ;)

YouTube: The AV Receiver Power Ratings Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 12-09 19:56
Ik heb een vraag over iets wat binnen mijn opstelling gebeurd.

Ik ben in het bezit van een Toshiba TV, een Marantz SR7009 en een PS4. Alles op elkaar aangesloten zoals het hoort. Waar ik nu tegen aan loop is dat als ik de Marantz op 'Game' zet, hij het geluid van de PS4 weergeeft in stereo, zo zie ik op het display staan.

Het maakt niet uit in welke volgorde ik apparaten aan zet, dit gebeurd elke keer. Zet ik dan de Marantz uit, en schakel ik hem daarna weer opnieuw in, dan is het geluid ineens wel Dolby Surround. Dat laatste is natuurlijk wat ik wil, maar ik wil niet elke keer die Marantz 2x aan moeten zetten.

Nu zal dit vast veroorzaakt worden door een 'feature', maar ik weet niet waar ik het zoeken moet. Overigens is de TV op de HDMI poort met ARC aangesloten, dus zodra ik normaal TV kijk springt de Marantz ook op TV. Dat is op zich prima, maar eigenlijk hoeft dat van mij niet per se.

Eigenlijk zijn dit dus 2 vragen in 1, iemand die weet wat ik hiermee kan doen zodat beide situaties niet meer gebeuren? :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

"Alles op elkaar aangesloten zoals het hoor". Wat is volgens jou "zoals het hoort"? Bij mij is dat bijvoorbeeld als de kabel past en je geen optische kabel in een HDMI poort probeert te proppen. Maar dat zegt nog niks :P

Die "game" modus is een pseudo stereo modus, waarbij stereogeluid dus wordt geupmixt naar 5.1 kanalen. De marantz onthoudt ws, net als bij Denon, de laatste instelling van het geluid per bron. Dus dan is je vraag: wat selecteer je als bron? :)
Loopt de PS4 dan via je TV naar je receiver, of rechtstreeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:36
Hallo, even inhaken op de discussie, wellicht dat deze vraag al eens is voorgekomen, als dat zo is mijn excuses.

Ik heb dus een Logitech Z-5500 set, aangesloten met een optische kabel op mijn TV.
Op mijn TV zijn de Xbox One, Ziggo DVR en Xbox 360 middels HDMI aangesloten.

Is dit voldoende om 5.1 geluid ( DTS ) te krijgen? Ik heb wel het gevoel dat ik 5.1 geluid heb, maar wilde het zeker weten ( misschien is het beter om de xbox one bijvoorbeeld rechstreeks in de Z-5500 control pod te stoppen met de optische kabel, of de xbox 360 of de Ziggo DVR )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
The Eagle schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:35:
"Alles op elkaar aangesloten zoals het hoor". Wat is volgens jou "zoals het hoort"? Bij mij is dat bijvoorbeeld als de kabel past en je geen optische kabel in een HDMI poort probeert te proppen. Maar dat zegt nog niks :P

Die "game" modus is een pseudo stereo modus, waarbij stereogeluid dus wordt geupmixt naar 5.1 kanalen. De marantz onthoudt ws, net als bij Denon, de laatste instelling van het geluid per bron. Dus dan is je vraag: wat selecteer je als bron? :)
Loopt de PS4 dan via je TV naar je receiver, of rechtstreeks?
Ik was al bang dat die vraag ging komen. Simpel. de TV zit met HDMI op de 7009. De PS4 zit ook met HDMI op de 7009, en dan wel op 'Game'.

Nou, als de laatste instelling van het geluid per bron wordt onthouden, dan zou ik hem, als ik hem eenmaal op Dolby Surround heb, de volgende keer weer daar op moeten krijgen toch? De realiteit is echter dat ie dan weer op stereo staat.

Als ik de 7009 dan uit schakel en dan direct weer aanschakel, dan start ie wel weer op 'Game' alleen is het geluid dan ineens wel Dolby Surround, wat ook een merkbaar verschil geeft met Stereo (of het nou gesimuleerd is of niet).

Ik vind het vervelend dat ik die 7009 steeds aan en uit moet zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Game is toch geen input maar een surround mode? Staat op je ps4 wel alles goed ingesteld? In principe vertelt je ps4 je receiver wat hij moet doen.

Probeer eens een andere hdmi input anders?

En Let erop dat je echt de juiste input hebt geselecteerd en niet dat het geluid van je ps4 via arc naar je receiver gaat via je tv. Dat kan ook roet in het eten gooien.

[ Voor 67% gewijzigd door JvS op 20-07-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
JvS schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:36:
Game is toch geen input maar een surround mode? Staat op je ps4 wel alles goed ingesteld? In principe vertelt je ps4 je receiver wat hij moet doen.

Probeer eens een andere hdmi input anders?

En Let erop dat je echt de juiste input hebt geselecteerd en niet dat het geluid van je ps4 via arc naar je receiver gaat via je tv. Dat kan ook roet in het eten gooien.
Jawel, wat ik bedoel met 'Game' is zoiets als 'Blu-Ray' of 'TV', of 'Tuner' of 'CD' of 'Media Player' en zo. Zo heb je ook een 'Game'. Ik bedoel hier dus een input, en nadrukkelijk geen geluidsmodus! Daar zet ik de receiver op. Aan 'Game' heb ik de juiste HDMI poort aan toegewezen, dus ik moet de Marantz op 'Game' zetten, wil ik het beeld van de PS4 uberhaupt op mn TV krijgen.

Maar als ik dan beeld krijg (want dat krijg ik wél altijd) dan zie ik op het display van de Marantz staan 'Stereo'. Allemaal prima, maar dat wil ik niet. Dus wat doe ik? Ik schakel de Marantz uit. Het beeld van de PS4 valt dan ook weg. Dan daarna weer aan. Hij gaat dan terug naar 'Game', en dus heb ik ook weer beeld, en op het display van de Marantz staat dan 'Dolby Surround', waar voorheen nog 'Stereo' stond.

Maar wat ik dus wil bereiken, is dat ik de Marantz aan zet, en ik zet 'm dan op PS4, dat ik dan gewoon direct 'Dolby Surround' heb ipv Stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jpg97 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:53:
Ik heb dus een Logitech Z-5500 set, aangesloten met een optische kabel op mijn TV.
Op mijn TV zijn de Xbox One, Ziggo DVR en Xbox 360 middels HDMI aangesloten.

Is dit voldoende om 5.1 geluid ( DTS ) te krijgen? Ik heb wel het gevoel dat ik 5.1 geluid heb, maar wilde het zeker weten ( misschien is het beter om de xbox one bijvoorbeeld rechstreeks in de Z-5500 control pod te stoppen met de optische kabel, of de xbox 360 of de Ziggo DVR )?
Hangt helemaal van de TV af. De meeste TV's sturen slechts 2.0 stereo uit via de audio uitgang en als je al 5.1 hebt is dat veelal Dolby en geen DTS. Rechtstreeks apparaten op de Z5500 aansluiten is dan ook beter. Maar de Control Pod van de Z5500 laat toch gewoon zien wat je binnen krijgt dan wel welke codec actief is? Zodra het iets van Pro Logic dan wel Neo is ontvang je slechts stereo en heb je pseudo surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
FeaR schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:27:
[...]

Hangt helemaal van de TV af. De meeste TV's sturen slechts 2.0 stereo uit via de audio uitgang en als je al 5.1 hebt is dat veelal Dolby en geen DTS. Rechtstreeks apparaten op de Z5500 aansluiten is dan ook beter. Maar de Control Pod van de Z5500 laat toch gewoon zien wat je binnen krijgt dan wel welke codec actief is? Zodra het iets van Pro Logic dan wel Neo is ontvang je slechts stereo en heb je pseudo surround.
Ah okay, meestal zie ik DTS staan met 24/96 ofzoiets.. dus dan zal het wel goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Just_A_User schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:18:
[...]

Jawel, wat ik bedoel met 'Game' is zoiets als 'Blu-Ray' of 'TV', of 'Tuner' of 'CD' of 'Media Player' en zo. Zo heb je ook een 'Game'. Ik bedoel hier dus een input, en nadrukkelijk geen geluidsmodus! Daar zet ik de receiver op. Aan 'Game' heb ik de juiste HDMI poort aan toegewezen, dus ik moet de Marantz op 'Game' zetten, wil ik het beeld van de PS4 uberhaupt op mn TV krijgen.

Maar als ik dan beeld krijg (want dat krijg ik wél altijd) dan zie ik op het display van de Marantz staan 'Stereo'. Allemaal prima, maar dat wil ik niet. Dus wat doe ik? Ik schakel de Marantz uit. Het beeld van de PS4 valt dan ook weg. Dan daarna weer aan. Hij gaat dan terug naar 'Game', en dus heb ik ook weer beeld, en op het display van de Marantz staat dan 'Dolby Surround', waar voorheen nog 'Stereo' stond.

Maar wat ik dus wil bereiken, is dat ik de Marantz aan zet, en ik zet 'm dan op PS4, dat ik dan gewoon direct 'Dolby Surround' heb ipv Stereo.
Ah, nou snap ik hem. Wat jij moet doen is die "game" bron niet op stereo, maar op autodetect zetten. En zorgen dat je PS/4 op PCM staat en niet op bitstream. Dan pakt ie op basis van de signaalheader automatisch het signaal dat ie door de PS/4 uitgestuurd krijgt. Dat kan stereo zijn (zeker in het begin, menu's en startup screens zijn meestal niet in meerkanaals). Maar als je dan een game speelt zal ie het signaal herkennen en automatisch naar de juiste modus schakelen. Als het goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Door de PS4 in te stellen op (L)PCM zal de receiver juist niet weten welke codec er wordt verstuurd aangezien de PS4 deze reeds heeft uitgepakt als het ware. Dat maakt de controle in dit geval alleen lastiger. PS4 (en Xbox 360 en One) sturen altijd Dolby Digital of DTS uit (next-gen hangt af van wat er is geselecteerd op de console), ook in het hoofdmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dammit, ik haal bitstream en PCM echt altijd door elkaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timelezzzzz
BARACUS schreef op zondag 19 juli 2015 @ 22:55:
[...]

Maar waarom koop je de speakers als je deze als minder vol ervaart? De speakers zijn juist de smaakmakers van de hele set. Jezelf storten op een receiver omdat je speakers niet vol klinken is een beetje raar.

Hier nog een leuk filmpje over vermogen ;)

YouTube: The AV Receiver Power Ratings Game
Thanks voor de tips en het filmpje, werkt verhelderend ;)
Ik had de CM8 horen spelen bij een vriend en nog een keer beluisterd in de winkel toen was ik verkocht.
Ben inmiddels beetje aan het spelen geweest met instellingen en begin meer te wennen en te waarderen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
FeaR schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:31:
Door de PS4 in te stellen op (L)PCM zal de receiver juist niet weten welke codec er wordt verstuurd aangezien de PS4 deze reeds heeft uitgepakt als het ware. Dat maakt de controle in dit geval alleen lastiger. PS4 (en Xbox 360 en One) sturen altijd Dolby Digital of DTS uit (next-gen hangt af van wat er is geselecteerd op de console), ook in het hoofdmenu.
Nou, volgens mij heb ik dat wel, en waarom heb ik dat (zeer recent) gedaan? Omdat, als ik de andere instelling, de receiver MULTI CH IN laat zien, in plaats van Dolby Surround / DTS, terwijl het geluid in beide gevallen wel hetzelfde klinkt.

Maar, dat lost het probleem niet op, want waar ik NU de situatie heb dat ie eerst standaard op Stereo staat en pas na uitzetten en dan weer aanzetten op Dolby Surround, had ik toen exact hetzelfde issue, met als enige verschil dat ie na uit- en aanzetten MULTI CH IN liet zien.

Het enige verschil wat die setting in mijn ogen dus heeft gedaan is daadwerkelijk Dolby Surround laten zien in plaats van Multi CH IN, maar het issue met het uit- en dan weer aan moeten zetten blijft.

Overigens, wat me opvalt, is dat als ie aangeeft dat ie stereo doorgeeft, het ook echt maar 2 kanaals geluid is. Daarnaast had ik voor de Marantz 7009 een Denon 2113 en die deed dit dus exact hetzelfde! Nu zijn Denon en Marantz eigenlijk hetzelfde, dus de software die er in zit zal voor een groot deel ook gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat is best wel vreemd gedrag van het ding.
Als je even van source doet wisselen in plaats van uit en aan, werkt het dan ook? Lijkt me een stuk gezonder voor je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Mikayu schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:20:
Dat is best wel vreemd gedrag van het ding.
Als je even van source doet wisselen in plaats van uit en aan, werkt het dan ook? Lijkt me een stuk gezonder voor je versterker.
Nee, dat werkt volgens mij niet, ik dacht dat ik dat geprobeerd heb, maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik zal dat vanavond eens proberen.

Wat mij dus verbaast is dat het geen fout van de 7009 lijkt te zijn. Immers, de Denon 2113 die ik hiervoor had deed exáct ditzelfde, dus dan zouden beide apparaten exact dezelfde fout moeten hebben. Dat kán natuurlijk, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik heb het vermoeden dat ik het moet zoeken in iets m.b.t. HDMI instellingen, maar hoe en wat, dat zou ik dan weer niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Overlaatst wat nieuwe audio apparatuur beluisterd voor mijn ouders die een nieuwe stereo installatie willen aanschaffen. Kwam terecht bij een lokale audio winkel die Bower & Wilkins speakers deed. Één van de setjes waar we naar toe luisterden was de B&W CM10 gekoppeld met een Denon receiver (ik weet niet meer exact welk model maar het zag er een uit de kluiten gewassen ding uit). Alhoewel de muziek gedetailleerd klonk, klonk het tevens ook ingetoomd. Het was net alsof de muziek in de luidsprekers bleef hangen.

We zijn dan een trapje hoger gegaan en geluisterd naar een 804 diamond, gekoppeld met dezelfde Denon receiver, waar het geluid iets levendiger klonk maar toch geen overtuigend verschil. Daarna ook eens geluisterd naar dezelfde 804 diamond maar deze keer met een Atoll setje: 2 x Atoll AM200 eindversterkers (200 watt), PR300 voorversterker en een Atoll CD speler waarvan ik mij het type niet meer herinner. Het geluid was met rasse schreden beter, een wereld van verschil. Maar toch bleef dat gesloten, ingetoomd karakter aanwezig. De speakers in kwestie waren al ongeveer een 50 uur ingespeeld volgens de verkoper, alhoewel ik vermoed dat dat te kort is om te beoordelen verwacht ik dat de eerste "burn-in" na 50 uur er toch al op zit en de zaak losgekomen is, waarna ze enkel nog een tikkeltje zachter gaan beginnen klinken.

Als ik dan even vergelijk met mijn eigen stereo set van meer dan 10 jaar oud (JBL LX80 speakers en een Sony TA-FB940R versterker en een MDS-JE520 dat ik veredeld heb naar een DAC) dan klinkt deze set veel opener en muziekaler, veel overtuigender. Dat gevoel dat de muziek blijft plakken in de speakers heb je totaal niet, alles komt er gewoon vlotjes uit "zoals het hoort".

Mijn vraag is nu, is dit typisch voor B&W speakers, dat gesloten ingetoomd karakter? Die dingen kosten een arm en een been en je zou denken dat het beter zou moeten klinken, en veel mensen dat ik ken zijn er ook positief over, maar ik ben niet overtuigd. Zou het kunnen dat deze speakers gewoon nóg meer vermogen nodig hebben om volledig tot hun recht te komen (volgens de specs van de speakers is 200 watt het maximum)? Of ligt dit gewoon aan de versterkers, klinken Denon's/Atoll's gewoon gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ligt gewoon aan jouw smaak. Ik vind B&W nergens naar klinken, op welke versterker, vermogen (niet zo boeiend tenzij het asociaal hard moet) en settings dan ook.
Heeft niets met de prijs te maken. Je betaald meer aan overmatig gebruik van bulletproof spul dat ook nog eens in beweging gezet moet worden :P

Laat ook je ouders eerst luisteren, misschien vinden hun het ook helemaal niks wat jij wel lekker vond klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Veel te veel variabelen die van invloed kunnen zijn om daar wat over te zeggen. Om nog maar te zwijgen over termen als loskomen en levendiger en overtuigender, hoe kun je daar objectief iets over zeggen?

Gewoon wat andere speakers gaan luisteren en de verschillen ervaren (met je ouders). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Hier ging iets mis.

[ Voor 92% gewijzigd door Goodfellas op 24-07-2015 12:51 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Mikayu schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:10:
Ligt gewoon aan jouw smaak. Ik vind B&W nergens naar klinken, op welke versterker, vermogen (niet zo boeiend tenzij het asociaal hard moet) en settings dan ook.
Heeft niets met de prijs te maken. Je betaald meer aan overmatig gebruik van bulletproof spul dat ook nog eens in beweging gezet moet worden :P

Laat ook je ouders eerst luisteren, misschien vinden hun het ook helemaal niks wat jij wel lekker vond klinken.
Veel te veel variabelen die van invloed kunnen zijn om daar wat over te zeggen. Om nog maar te zwijgen over termen als loskomen en levendiger en overtuigender, hoe kun je daar objectief iets over zeggen?

Gewoon wat andere speakers gaan luisteren en de verschillen ervaren (met je ousers?). :)
Mijn ouders waren mee en waren eigenlijk van net dezelfde mening. Toen ze bij mij kwamen luisteren konden ze hun oren niet geloven. Inderdaad wel wat veel variabelen, maar ik vind het gewoon zodanig moeilijk om mijzelf te overtuigen dat die B&W's slecht zouden zijn vergeleken met mijn > 10 j. oude "prut" (want dat koste maar een fractie van dat B&W en Atoll gerief, waar de factuur boven de 10 000 euro zou komen te liggen).

Helaas moeten we het doen met de subjectieve termen die we gekregen hebben, maar kan het bij die B&W's niet anders beschrijven dan dat het geluid bleef plakken in de luidsprekers. Alsof ze geen zelfvertrouwen hadden. Het geluidsveld klonk nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Het gaat er om dat die termen voor iedereen wat anders betekenen. Over smaak valt - zoals het spreekwoord zegt - niet te twisten. Wat jij beter vindt, vindt een ander juist slechter.

Het enige advies wat ik je kan geven is andere speakers (merken) te gaan luisteren met een ander geluidsbeeld. Neem je eigen muziek mee die je thuis geluisterd hebt zodat je de verschillen makkelijker op pikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die daar in geloven:
De speakers in kwestie waren al ongeveer een 50 uur ingespeeld volgens de verkoper, alhoewel ik vermoed dat dat te kort is om te beoordelen verwacht ik dat de eerste "burn-in" na 50 uur er toch al op zit en de zaak losgekomen is, waarna ze enkel nog een tikkeltje zachter gaan beginnen klinken.
Zelfs verkopers, waarvan verwacht mag worden (althans dat vind ik) dat ze er verstand van hebben. Er ontbreekt nog net de vermelding van het genre muziek en het afwisselen van grote en kleine terts. Wat een schandalige onzin, ik zou meteen die winkel zijn uitgelopen. Maar wie ben ik, de persoon die het relaas plaatste gelooft er zo te zien ook in en tja dan is het einde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedShift schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 13:01:
[...]

[...]

Mijn ouders waren mee en waren eigenlijk van net dezelfde mening. Toen ze bij mij kwamen luisteren konden ze hun oren niet geloven. Inderdaad wel wat veel variabelen, maar ik vind het gewoon zodanig moeilijk om mijzelf te overtuigen dat die B&W's slecht zouden zijn vergeleken met mijn > 10 j. oude "prut" (want dat koste maar een fractie van dat B&W en Atoll gerief, waar de factuur boven de 10 000 euro zou komen te liggen).

Helaas moeten we het doen met de subjectieve termen die we gekregen hebben, maar kan het bij die B&W's niet anders beschrijven dan dat het geluid bleef plakken in de luidsprekers. Alsof ze geen zelfvertrouwen hadden. Het geluidsveld klonk nauw.
Wil je een helder geluid, ruim stereobeeld ('los van speakers') en goed met muziek a la Dire Straits dan zou je KEF LS50 eens kunnen beluisteren. Vocalen komen hier opvallend mooi uit. Qua uiterlijk lopen de meningen echter gigantisch uiteen. Terecht ;)

Die aangehaalde set van 10k is gekkenwerk, echt gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RedShift schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 13:01:
[...]

[...]

Het kan ook heel sterk aan de luisterruimte liggen. CM10s ken ik niet, maar 804's wel en ik herken me niet in jouw beschrijving.

Je zou eigenlijk eens een setje 804's bij je thuis neer moeten zetten en dan vergelijken met jouw speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:09:
[...]
Het kan ook heel sterk aan de luisterruimte liggen. CM10s ken ik niet, maar 804's wel en ik herken me niet in jouw beschrijving.

Je zou eigenlijk eens een setje 804's bij je thuis neer moeten zetten en dan vergelijken met jouw speakers.
Een doffer/meer ingetogen/'warmer' (het is maar net wat voor omschrijving je eraan geeft) geluid is toch een beetje het kenmerk van B&W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij heeft een heel merk geen kenmerk. Sommige speakers van dat merk klinken wellicht zo, maar eind jaren 90 was het iig niet zo. Ik heb toen de 602s1 gekocht en zou die eerder iets te scherp dan iets te ingetogen noemen. De 302 van die tijd vond ik wel wat je 'ingetogen' zou kunnen noemen. En de oudere speakers (DM110, die heeft m'n pa) ook.

Maar dan nog, wat is ingetogen? Dat is weer zo'n subjectieve term. Speakers hebben gewoon een frequentierespons, vervorming, en een power response (frequentierespons niet recht voor de speaker, of afstraalgedrag) en dat moet allemaal gewoon netjes "glad" zijn, met name bij de wisselfrequenties en bij het wisselen van 'type' speaker (tweeter naar woofer enzo).

Daarnaast moet de speaker het liefst geen staande frequenties van staande golven in een kamer aanspreken, maar daar heb je room correction voor. Da's in elke kamer anders.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 26-07-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op zondag 26 juli 2015 @ 17:20:
Volgens mij heeft een heel merk geen kenmerk. Sommige speakers van dat merk klinken wellicht zo, maar eind jaren 90 was het iig niet zo. Ik heb toen de 602s1 gekocht en zou die eerder iets te scherp dan iets te ingetogen noemen. De 302 van die tijd vond ik wel wat je 'ingetogen' zou kunnen noemen. En de oudere speakers (DM110, die heeft m'n pa) ook.

Maar dan nog, wat is ingetogen? Dat is weer zo'n subjectieve term. Speakers hebben gewoon een frequentierespons, vervorming, en een power response (frequentierespons niet recht voor de speaker, of afstraalgedrag) en dat moet allemaal gewoon netjes "glad" zijn, met name bij de wisselfrequenties en bij het wisselen van 'type' speaker (tweeter naar woofer enzo).

Daarnaast moet de speaker het liefst geen staande frequenties van staande golven in een kamer aanspreken, maar daar heb je room correction voor. Da's in elke kamer anders.
Ingetogen is het niet lekker los komen van de speakers, of er mist een zekere dynamiek. Waarbij plaatsing natuurlijk wel weer belangrijk is!

Geloof jij in een zgn 'match' met bepaalde versterkers/receivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee. Ik geloof nergens in sinds ik gemerkt heb hoe mijn eigen oren mij voor de gek kunnen houden. Sindsdien ga ik voor het kunnen horen van het verschil zonder dat je weet naar welke optie je luistert. Dan valt er een hoop onzin af kan ik je vertellen :). En kom je erachter wat wel belangrijk is (opname, speakers, akoestiek) en hoevaak totale nonsens wordt geadviseerd (de DAC) op sets waar extreem veel ruimte voor andere verbetering is.

Versterkers klinken allemaal hetzelfde, mits ze een vlakke response hebben en aan een aantal minimumeisen voldoen (vermogen, dempingsfactor), waar overigens elke halve receiver van pioneer en beter aan voldoet :). Onderscheid zit in degelijkheid, effectieve room correctie en uiterlijk en gevoel dat je erbij hebt denk ik.

Er is hooguit een match tussen een kamer met inherente problemen met akoestiek, en een versterker die een systeem heeft dat effectief dat probleem verhelpt :).

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 26-07-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
Even een vraagje:

Ik heb een Logitech Z-5500 set.
Deze heb ik via een optische kabel aangesloten op mijn TV. Via de TV heb ik verschillende apparaten met HDMI aangesloten.

Als ik een Blu Ray kijk via de Xbox one, of een DVD of een film met 5.1 via netflix dan doet het geluid het prima.

Kijk ik echter tv via mijn Humax decoder, en er is een kanaal op met Dolby Digital dan doet ie het ook prima, maar bij "niet HD" zenders gaat het geluid steeds harder en zachter.

Dit had ik ook toen ik mijn laptop via HDMI had aangesloten en een film keek.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Techneut schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:02:

[...]
Zelfs verkopers, waarvan verwacht mag worden (althans dat vind ik) dat ze er verstand van hebben. Er ontbreekt nog net de vermelding van het genre muziek en het afwisselen van grote en kleine terts. Wat een schandalige onzin, ik zou meteen die winkel zijn uitgelopen. Maar wie ben ik, de persoon die het relaas plaatste gelooft er zo te zien ook in en tja dan is het einde discussie.
Tenenkrommend gewoon.

Vooral bij de mediamarkt kunnen ze hier wat van. Maar goed, daar zijn ze beter in het verkopen van "essent" energie producten ipv verstand hebben van het product wat in de winkels ligt. (uitzonderingen daargelaten)

owja- en het verkopen van "dure" vergulde HDMI kabels wat natuurlijk nodig is bij je net aangeschafte "dure" tv...

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
-knip- niet goed gekeken 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door jpg97 op 27-07-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb recent een setje studio monitoren gekocht en aangesloten op de 3.5mm jack van de onboard geluidskaart van mijn PC via RCA met een standaard RCA/tulp-kabel.

Helaas ervaar ik storing/ruis op beide speakers, waarbij ik vermoed dat het aan de kabels ligt.

Zou een XLR kabel als deze van Devine een oplossing kunnen zijn om storingsvrij van de set te kunnen genieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

sloth schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:30:
Ik heb recent een setje studio monitoren gekocht en aangesloten op de 3.5mm jack van de onboard geluidskaart van mijn PC via RCA met een standaard RCA/tulp-kabel.

Helaas ervaar ik storing/ruis op beide speakers, waarbij ik vermoed dat het aan de kabels ligt.

Zou een XLR kabel als deze van Devine een oplossing kunnen zijn om storingsvrij van de set te kunnen genieten?
Waarschijnlijk niet. Is de ruis altijd aanwezig? Wat gebeurd er als je de 3,5 mm jack uit je pc haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
De ruis wordt erger naarmate het volume verhoogd wordt van de speakers.
Als de 3,5 mm jack uit de pc wordt gehaald dan is er geen ruis meer, of slechts een heel erg beperkt licht 'gezoem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou eerder gaan voor een andere (externe) geluidskaart gaan. Onboard heeft meestal behoorlijk wat ruis op de lijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik heb net ook getest op een andere pc met een externe Creative X-Fi geluidskaart.
Dan is er helaas ook een vervorming / ruis hoorbaar hetzij wel in mindere mate. Zou je de kabel echt als oorzaak uitsluiten? Helaas geen andere tulp of XLR kabel bij de hand, anders zou ik het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:19
Ik zou die speakerset op een andere bron aansluiten (bijv. een discman) waarvan je weet dat die goed is en die weinig ruis veroorzaakt... Dan weet je zeker of het aan de speaker set licht...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
Welke externe geluidskaart kan 5.1 geluid van films/netflix van een comouter goed analoog doorgeven (DTS/Dolby)? Via mde onboardgeluidskaart moet ik drivers gaan hacken, heb daar geen zin in.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technopeuter schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:02:
Welke externe geluidskaart kan 5.1 geluid van films/netflix van een comouter goed analoog doorgeven (DTS/Dolby)? Via mde onboardgeluidskaart moet ik drivers gaan hacken, heb daar geen zin in.
https://www.avforums.com/...-not-have-optical.442115/

Ik heb de Roland Quad in gebruik, met coax naar de versterker. Goedkopere opties zul je vast hebben. Kijk eens bij Bax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Dat is toch niet analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

technopeuter schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:02:
Met deze ben ik wel blij.

https://www.alternate.nl/...roduct/45560?tk=7&lk=9518

Of deze:

https://www.alternate.nl/...roduct/45558?tk=7&lk=9519

Kost alleen het dubbele

[ Voor 13% gewijzigd door Audione0 op 29-07-2015 12:26 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:07

TTLCrazy

Listen to Frankie

Techneut schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 14:02:

[...]
Misschien niet zoveel als menige "audiofiel" wil doen geloven, maar inspelen van luidsprekers kan ik mij wel iets bij voorstellen. Toegegeven ik heb zelf hier nooit op gelet, noch geconstateerd. Maar luidsprekers zijn gedeeltelijk mechanisch, dus zullen in de loop der tijd veranderen in weergave. Of dat waarneembaar is en/of inspelen zin heeft is een ander verhaal.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik ben ook niet van de elvenkabels met een mix van robijnen kernen, platinum aders en carbon hulzen maar inspelen is volgens mij geen bullshit. Als dat materiaal steeds vervormd dan lijkt het me heel plausibel dat het ook van eigenschappen verandert. Neem nu staal, een dun stukje. Des te vaker je het buigt des te zwakker het op het buigpunt wordt.

Nu zijn de materialen die vervormen geen staal maar een aantal andere stoffen. Ik heb zo snel even een website gevonden die niet wetenschappelijk is maar wel zegt een meting te hebben van voor en na inspelen: http://www.premierguitar....Breaking_in_Your_Speakers

Edit: nog een. http://lifehacker.com/599...phones-for-the-best-sound

Edit2: nog een. http://www.gr-research.com/myths.htm

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 29-07-2015 14:22 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sloth schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:47:
Ik heb net ook getest op een andere pc met een externe Creative Xi-Fi geluidskaart.
Dan is er helaas ook een vervorming / ruis hoorbaar hetzij wel in mindere mate. Zou je de kabel echt als oorzaak uitsluiten? Helaas geen andere tulp of XLR kabel bij de hand, anders zou ik het testen.
Ik had actieve monitors aangesloten op mijn externe geluidskaart via jack (https://h6fchasifb.files....0height400croptrue-11.jpg). Had vaak last van een lichte ruis, irritant als er geen muziek speelde maar er toch een lichte ruis was. Aangezien mijn monitors ook een XLR aansluiting hebben heb ik ze aangesloten met een jack -> XLR kabel en sindsdien was de ruis weg :) Wilt natuurlijk niet zeggen dat dat bij jou hetzelfde geval zal zijn, maar zeker het proberen waard. Al raad ik natuurlijk wel een deftige geluidskaart aan i.p.v. de onboard mini jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
deze zijn beide interne kaarten, de d2 heb ik gehad maar weer verkocht ivm verbruik en dat ik het verschil met onboard niet kon merken.

ik zoek dus een externe geluidskaart om analoog 5.1 uit te halen en met Netflix/VLC 5.1 geluid te hebben

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technopeuter schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:47:
[...]

deze zijn beide interne kaarten, de d2 heb ik gehad maar weer verkocht ivm verbruik en dat ik het verschil met onboard niet kon merken.

ik zoek dus een externe geluidskaart om analoog 5.1 uit te halen en met Netflix/VLC 5.1 geluid te hebben
pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

pricewatch: Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro

pricewatch: Asus Xonar U7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een goedkoop apparaatje wat internet radio kan afspelen en waar ik computer speakers op aan kan sluiten. Ik heb al even lopen zoeken maar vind niet echt wat ik nodig heb. Iemand tips? Het is voor in een winkel waar de radio ontvangst erg slecht is.

[ Voor 13% gewijzigd door Mahoek op 01-08-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 09:21
Korte vraag, hoop dat dit het goede draadje is:

Ik heb 2x Creative D100 portable speakers (http://nl.creative.com/p/speakers/creative-d100), kan ik m.b.v. een aux splitter en 2 kabels muziek van een device splitten zodat ik beide speakers tegelijk kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:57
Kan een versterker (met HDMI aansluiting) verbonden worden met een videokaart (met HDMI aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jij bedoelt een AV receiver ;) En ja, dat kan. De vraag is alleen of je videokaart ook audio doorstuurt. Maar meestal lukt dat ook wel. Vanaf je Pc met Hdmi naar je receiver waarbij audio door de receiver weergegeven wordt en het beeld doorgaat naar je monitor of TV zou iig geen probleem moeten zijn :)
Grimmie187 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:53:
Korte vraag, hoop dat dit het goede draadje is:

Ik heb 2x Creative D100 portable speakers (http://nl.creative.com/p/speakers/creative-d100), kan ik m.b.v. een aux splitter en 2 kabels muziek van een device splitten zodat ik beide speakers tegelijk kan gebruiken?
Yup, moet geen probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
De receiver van mijn zwager filtert de pre-out voor de subwoofer. Hij heeft nu ook een actieve subwoofer besteld welke ook filtert. Is dat een probleem?

Ook is de aansluiting op de sub dubbel RCA en de receiver mono. Is dan een 2x RCA naar 1x RCA aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
Nee, maar de low pass filter van de sub helemaal open zetten dan.

Je tweede vraag: kan maar hoeft niet. Probeer het eerst eens zonder het is toch mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Thanks. Dan zetten we die op 150Hz en gaan we het proberen met enkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik gebruik momenteel een Klipsch B2 speakersetje: http://www.klipsch.com/b-2-bookshelf-speaker/details
Met de volgende antieke Pioneer versterker: http://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/a-339.shtml

Nu zie ik op V&A de volgende Marantz versterker: http://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm-53.shtml
V&A aangeboden: Marantz PM-53 versterker

De huidige Pioneer klinkt op zich prima voor een simpele, relatief oude versterker.
Ik zie echter dat de Klipsch B2 een Power Handeling van 75w heeft. Nou zegt wattage uiteraard niet alles, maar de Pioneer kan 40w leveren en de Marantz 65w.

Zou dit een leuke upgrade zijn of schiet ik er niks mee op? :)
Ik ben altijd wel fan geweest van Marantz versterkers dus het kriebelt toch een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Qua watts maakt het geen zak uit. Het zal 1,5db harder gaan ofzo. Dat is op de grens van hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En die Klipschen stuur je met een wekkerradio nog aan als het moet door hun hoge gevoeligheid. Dus echt nodig is het niet.
Maar voor 4 tientjes: gewoon omdat het kan en het verschil uit te testen is dat een prima aankoop. Soms moet je jezelf gewoon even kietelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 13:06
Zag zo snel geen algemeen videospeler draadje, dus dan maar even hier de vraag vragen.

Binnenkort betrek ik mijn nieuwe appartement en wil ik een nieuwe HT setup. Uiteindelijk wordt dat 5.0 of 5.1, maar afhankelijk van luistersessies en budget wordt het even kijken of ik begin met 2.0 en dan uitbreid, of tevreden ben met iets lagere klasse en gelijk aan 5.0 kan.

Bij blu-ray players (brp) (zeker de wat duurdere) heb je vaak upscaling mogelijkheid, of een goed beeldverwerkingsprocessor. Een degelijke av receiver (avr) heeft ook upscaling. Van beide duurdere modellen mag je verwachten dat ze goed met audio omgaan.
Neem bijv een Marantz SR5010 en een UD5007 (of Oppo). Is een brp van pak en beet 300 euro (voor mij) niet even 'goed' als een UD5007? Qua beeld zal het elkaar denk niet veel ontlopen. Ik zal niet veel cd's gaan luisteren en streamen van muziek en films zal denk direct naar de avr gaan. Denk dat ik de audio-mogelijkheden van een dure brp dan te weinig gebruik om de prijs te rechtvaardigen tov een middenklasse model. Lees dat analog out voor audio iets beter is. Zou de DAC in een deftige avr dan minder zijn?
En mocht een deftige brp echt zo goed zijn (dac voor audio, beeldverwerking voor video), is het dan ook beter om mijn media player / game console eerst door de brp te laten lopen, ipv direct op de avr aan te sluiten?

Uiteindelijk kan je het zo duur maken als je wilt en elk stapje op brengt wat meer features en kwaliteit met zich mee. Maar bij welk gebruik wordt het interessant om voor een dure brp te gaan?

Bij een audio zaak beluister je speakers neem ik aan op basis van muziek. Is er dan ook een surround setup om rears te beluisteren, op basis van films?

[ Voor 22% gewijzigd door VincentG op 04-08-2015 11:18 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ken eigenlijk geen zaken die echt verschillende 5.1 setups hebben om te testen.
Maar bij welk gebruik wordt het interessant om voor een dure brp te gaan?
Als je veel films kijkt EN een goede TV hebt. Bij een slechte TV kun je upcalen wat je wilt maar als de weergave ruk is heb je er nog niks aan ;)
Audiodeel is te verwaarlozen - hoe je hem aansluit is afhankelijk van waar de beste DAC zit (BR of receiver). Sluit je digitaal aan (heel vaak het geval) dan gebruik je de dac van de receiver en is er geen issue.
BR spelers zijn in mijn ervaring minder geschikt voor audioweergeven. Dat heeft niet zozeer te maken met de kwaliteit maar meer met de usability.

Het opstarten van een BR duurt langer dan zeg een cd speler. Spoelen gaat niet zomaar. En het ingebouwde mediaplayer deel is ook lang niet zo uitgebreid als zeg een dedicated mediaplayer. SImpelweg omdat het spul in de firmware ingebakken zit en daar weinig aan geupdate wordt. Een losse mediaplayer zet je zo een software update op. Een BR speler krijgt die maar heel mondjesmaat. Dus op een gegeven moment zijn ook je codes niet meer up to date.

En voor de rest: Eigenlijk is je vraag een stukje aankoopadvies. Daar hebben we een heel subforum voor: Consumentenelektronica Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Ja, maar een goede av receiver biedt ook al upscaling. Heb nog een HDready met mwoah beeldkwaliteit, dus dan zal het nog geen nut hebben, maar wellicht dat er op den duur een nieuwe TV voor in de plaats komt, of een beamer. Maar dan nog kan de avr het upscaling gedeelte indien nodig op zich nemen.
Denk dat ik met mijn toekomstige setup (of gehoor/ervaring) ook niet het beste van het beste nodig heb, zeker niet als ik meer stream dan via BR kijk of CD luister.

Wordt zo inderdaad wel erg aankoopadvies, dus dan eens kijken of ik in die sectie een draadje opspoor of aanmaak, mocht ik meer ervaringen / advies mbt (duurdere) blu-ray spelers willen . :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Ik heb wel gemerkt dat blu-ray spelers nogal een onacceptabele herrie kunnen maken. Zowel het mechanische gedeelte als het enorme zoemgeluid van de spinnende disc.

Ik heb eens een 100 euro Sony retour gebracht om deze reden. Daarna een 150 euro Pioneer die normaal zoemde met dezelfde blu-ray. Maar bij een andere blu-ray moest deze ook ineens op volle snelheid zoemen.

Het blu-ray avontuur was daarna eigenlijk wel afgelopen. Wel handige apparaten als je een keer een bepaald schijfje moet afspelen zoals blu-ray, cd, super-audio cd. Qua beeld en geluidskwaliteit verschillen die apparaten niet als ik alle specialisten moet geloven (want digitaal).

Misschien dat ik er gelijk een vraagje aan kan hangen. Kun je dat zoemen verhelpen?
Het begint altijd bij het menu. Bij het selecteren van de film gaat ie soms rustig draaien of blijft ie op volle toeren gaan. Het lijkt ook per schijfje te verschillen maar eerlijk gezegd is mijn geheugen niet meer zo helder.
Ik heb misschien 5 blu-rays, daarna nooit meer naar gekeken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@upscaling verhaal: dat moet je aan de weergever overlaten en niet aan een receiver. Weergever (bijv BR speler) is er voor gemaakt, AV receiver doet het "er bij". Bovendien: waarom zou je willen upscalen? BR's zelf zijn al in HD, en als je weet dat je een film online weg wilt plukken pak je daar natuurlijk ook een HD bron voor. Heb je dat hele upscaling niet meer nodig. UHD is verder geen issue want er zijn iirc geen UHD BR's ;)

@BARACUS: dat zoemen is een combi van hoe de drive uitgelijnd en stabiel is, en de stabiliteit van de disc. Verder: hoe hoger de snelheid van het ronddraaien, hoe meer kans op zoemen / trillen. Nou worden die discs voor weinig gemaakt tegenwoordig, dus echte kwaliteit qua uitbalancering kun je daar ook niet van verwachten. Wat dat betreft kun je beter streamen; geen bewegende delen meer :)
Ik heb zelf een Denon DBP1611UD en die zoemt ook, soms veel dan weer weinig. Varieert ook tussen discs. Das een relatief dure en goede BR speler, dus ik vermoed dat het simpelweg aan de discs ligt.
Heb zelf ooit eens een excentrische cdrom disc gehad. Als je die in een 6x cdrom drive duwde en hij spinde op dan was het net een vliegtuig dat opsteeg. Dat de kast van mijn bigtower niet 100% vast zat hielp daar ook niet aan btw :P

Maar dr is een simpele oplossing voor: gewoon je geluid wat harder zetten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Ondertussen ook gelezen dat upscaling via de speler wat beter gaat dan in de receiver, wat op zijn beurt weer beter moet zijn dan in de tv. Upscaling zou dan eerder interessant kunnen zijn om dvd's nog een beetje op te poetsen.

Wellicht wacht ik ook nog wel even met aanschaf blu-ray player, zeker als ik volledig overga op streamen ipv discs. En anders kan ik er later nog eens over nadenken. Dan zou een tv met beter beeld ook geen overbodige luxe zijn. Eerst maar eens fatsoenlijk geluid. :)

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Goed plan :)
Paar adviezen:
Een mediaplayer kost geen drol meer en speelt alles. BR's had je toch al niet. En wat je aan DVD's hebt mag je onder NL recht ook als kopie downloaden, hoef je ze niet te rippen. Qua CD's: die heb je ongetwijfeld veel. Maar een goede Cd speler heb je ook voor 200 euro. Of een 2e hands high end voor een zelfde bedrag.

Persoonlijk heb ik een smart TV die video's afspeelt en een hifi network player vor streaming audio. Is wel prettig, alleen voor video hoeft mijn tv dan maar aan (mediaplayers hebben vaak een beeldscherm nodig voor de bediening, of je moet er een met een app hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
The Eagle schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 18:25:
@upscaling verhaal: dat moet je aan de weergever overlaten en niet aan een receiver. Weergever (bijv BR speler) is er voor gemaakt, AV receiver doet het "er bij". Bovendien: waarom zou je willen upscalen? BR's zelf zijn al in HD, en als je weet dat je een film online weg wilt plukken pak je daar natuurlijk ook een HD bron voor. Heb je dat hele upscaling niet meer nodig. UHD is verder geen issue want er zijn iirc geen UHD BR's ;)

@BARACUS: dat zoemen is een combi van hoe de drive uitgelijnd en stabiel is, en de stabiliteit van de disc. Verder: hoe hoger de snelheid van het ronddraaien, hoe meer kans op zoemen / trillen. Nou worden die discs voor weinig gemaakt tegenwoordig, dus echte kwaliteit qua uitbalancering kun je daar ook niet van verwachten. Wat dat betreft kun je beter streamen; geen bewegende delen meer :)
Ik heb zelf een Denon DBP1611UD en die zoemt ook, soms veel dan weer weinig. Varieert ook tussen discs. Das een relatief dure en goede BR speler, dus ik vermoed dat het simpelweg aan de discs ligt.
Heb zelf ooit eens een excentrische cdrom disc gehad. Als je die in een 6x cdrom drive duwde en hij spinde op dan was het net een vliegtuig dat opsteeg. Dat de kast van mijn bigtower niet 100% vast zat hielp daar ook niet aan btw :P

Maar dr is een simpele oplossing voor: gewoon je geluid wat harder zetten :Y)
Maar hoort een blu-ray eigenlijk sneller te draaien dan een dvd of cd om alle gegevens snel genoeg te kunnen lezen? Ik zal er nog een keer naar kijken want het is wel jammer. Maar het lijkt gewoon dat sommige schijfjes met te hoge toeren worden afgespeeld.

Het geluid hoger zetten zal niet helpen want het klinkt inderdaad als een cd branden op de hoogste snelheid in je desktop. Woeshh! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Read for yourself:
Wikipedia: Optical disc drive en Wikipedia: Blu-ray :)
Draaisnelheden heeft te maken met leessnelheden. Door de hogere datadichtheid van een BR disc wordt er sneller gelezen en kan ie in 1 rotatie dus meer lezen dan bv een DVD. Dat wil echter niet zeggen dat die zelfde rotatiesnelheid ook voor een DVD voldoende is om zijn leessnelheid te halen. En dan hebben we het nog niet eens over hoe de data op de disc verspreid staat en dat een speler afhankelijk van de plaats op de disc sneller of langzamer moet draaien (iets met Pi) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Data staan er natuurlijk sequentieel op. En een cd, DVD en BD kunnen allemaal op 1x speed werken (BD kan daarmee 1080p 36mbit afspelen) . In cd speed termen is dag 2,5x (DVD) en 4,5x (BD), niet echt de snelheden waarvan een gemiddelde cd rom speler ging opstijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 20:07
Mahoek schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:18:
Ik ben op zoek naar een goedkoop apparaatje wat internet radio kan afspelen en waar ik computer speakers op aan kan sluiten. Ik heb al even lopen zoeken maar vind niet echt wat ik nodig heb. Iemand tips? Het is voor in een winkel waar de radio ontvangst erg slecht is.
http://www.portablehifi.c...t-radio-receiver-reviews/
Hier heb je er een aantal bij elkaar.
De meeste met 3,5mm jack out waar je pc speakers aan kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:57
Zou dit iets voor je zijn? https://www.youtube.com/watch?v=Bp26xFBwrJs
Mahoek schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:18:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb deze subwoofer aangesloten op de pre-out van een Pioneer VSX-329-K receiver met een enkele tulp naar de Rechter-ingang van de sub. Echter valt het volume van de sub me nogal tegen.
Ik heb verder twee grote speakers als links en rechts. In de receiver staan die twee als "large" en de sub staat op "plus" (heb ook de front speakers als "small" geprobeerd). X-over staat op 150Hz op zowel de sub als de receiver en het volume van de sub staat vol open.
Er komt zeker wel geluid uit de subwoofer, maar geen dikke beuk.

De bron is HDMI via een HTPC die Openelec draait waar ik 2.1 heb geselecteerd.

Iemand een idee waar het fout gaat, want het lijkt me niet dat er relatief zo weinig geluid uit zo'n apparaat komt? Waar ik zelf aan dacht:
  • Enkele tulp van de receiver moet tóch naar een dubbele tulp op de subwoofer (L én R)
  • Anders aansluiten (high level??)
---edit---
Kleine toevoeging. De gebruikte kabel (de enige die ik had liggen) is 10-15 meter lang.

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 05-08-2015 19:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als je een subwoofer hebt dan is het in de meeste gevallen zo dat je de speakers op "small" in stelt. Dat heeft namelijk niets te maken met de fysieke grootte van de speakers. Als je High Level aan gaat sluiten, moet je wel op "Large" instellen. Crossover is zo niet te zeggen, maar 150 Hz lijkt me toch echt aan de hoge kant. Welke speakers heb je?

Dubbele RCA kan je doen, heb je iets meer dB maar dat zou niet het verschil moeten maken. Phase van 0 naar 180 zetten kan je ook mee testen.

Maar heb je alleen op de luisterplek geen laag? Loop eens door de ruimte. Wellicht staat de subwoofer niet goed geplaatst en is het laag ergens anders wel te horen.

Enige wat wel is, met alle respect, Skytec is rommel. Daar kan het eventueel ook mee te maken hebben. Een beetje 15" woofers kost je haast al het bedrag van die Skytec. Laat staan met een goede versterker er bij en goed ontworpen kast.

Pagina: 1 ... 13 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6