lol, krijg zojuist bericht dat de rente nog verder gedaald is van 3,7% naar 3,55%

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
oh. het is soms moeilijk te bepalen waar welk bericht eigenlijk thuis hoort. sorry!
[ Voor 16% gewijzigd door Tristan op 26-09-2014 15:11 ]
Tristan schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:51:
lol, krijg zojuist bericht dat de rente nog verder gedaald is van 3,7% naar 3,55%
Wat denk je dat er met die "bodem" gebeurt als de rente stijgt?Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:31:
[...]
offtopic:
Het zijn dan ook mooie tijden om een huis te kopen. Huizenprijs misschien net voorbij de bodem, maar rente inmiddels heel erg laag. Gefelicteerd dus!
Dat maakt dan weinig meer uit als je je huis voor het overgrote deel met een hypotheek financiert. Netto heb je dan nauwelijks meer een impact van renteschommelingen op je nettovermogen. Als de rente stijgt dan wordt de marktwaarde van je hypotheek ook minder.RemcoDelft schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:47:
[...]
Wat denk je dat er met die "bodem" gebeurt als de rente stijgt?
Hoe ben je beter af als je huis 50% minder waard is en je maandlasten verdubbelen? In de praktijk stijgt je salaris pas lang nadat de inflatie stijgt door de hoge rente.Hielko schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:51:
Dat maakt dan weinig meer uit als je je huis voor het overgrote deel met een hypotheek financiert. Netto heb je dan nauwelijks meer een impact van renteschommelingen op je nettovermogen. Als de rente stijgt dan wordt de marktwaarde van je hypotheek ook minder.
[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 26-09-2014 17:43 ]
Behalve dan dat je hypotheek flink onder water komt te staan door de prijsdalingen als gevolg van de renteverhogingen.Hielko schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:51:
[...]
Dat maakt dan weinig meer uit als je je huis voor het overgrote deel met een hypotheek financiert. Netto heb je dan nauwelijks meer een impact van renteschommelingen op je nettovermogen. Als de rente stijgt dan wordt de marktwaarde van je hypotheek ook minder.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik gok dat het er mee te maken heeft dat de grond ook van Nederland is. Zodoende pakt de overheid toch nog wat mee. Verder is het makkelijker dan vermogensbelasting betalen over de waardevermeerdering.RemcoDelft schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:10:
[...]
Dat is meer algemeen: de overheid wil zo veel mogelijk verschillende belastingen heffen. Daar zijn ongetwijfeld redenen voor (bijvoorbeeld voorkomen dat 1 bepaalde belasting massaal ontweken wordt), maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het meer werk en macht oplevert voor de betrokkenen.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag?Señor Sjon schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:24:
Thanx, ik had lui de link uit de topicwarning gepakt. Nu even ververst.
Je maandlasten verdubbelen niet want die staan vast dankzij de hypotheek (even de variabele rente die toch nauwelijks gebruikt wordt buiten beschouwing gelaten). Om de getallen kloppend te krijgen zal ik Excel er bij moeten pakken, maar het idee is als volgt:RemcoDelft schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 17:37:
[...]
Hoe ben je beter af als je huis 50% minder waard is en je maandlasten verdubbelen? In de praktijk stijgt je salaris pas lang nadat de inflatie stijgt door de hoge rente.
*Edit*: stel dat je hypotheek 5%punt stijgt, en stel dat je salaris ook 5% stijgt. Neem even 200k hypotheek en 50k salaris. Dan ga je 10k meer betalen per jaar, en krijg je 2,5k meer binnen... Kom je een factor 4 te kort.
[USER=88308]Señor Sjonicecreamfarmer schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:54:
[...]
Wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag?
Per maand ben je net zoveel kwijt als de rente hoog is of als de rente laag is. Er zijn gewoon normen die voorschrijven dat je pak hem beet 30% van je besteedbaar inkomen aan hypotheekrente mag besteden. Of je nou bij hoge rente standen koopt, of bij lage rentestanden, het bedrag wat je maandelijks aan rente kwijt bent zal min of meer gelijk zijn bij hetzelfde huis. Het verschil is dat je bij hoge rente standen maar een ton hoeft af te lossen en bij lage rente standen 2 ton, terwijl je als je koopt bij lage rentestanden die onvermijdelijke stijgen uiteindelijk een investering hebt die maar 1 ton waard is terwijl je bij hoge rentestanden een investering van 200 ton waarde hebt. In andere worden, 50% verlies of 100% winst ik zou het wel weten.Hielko schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:25:
[...]
Je maandlasten verdubbelen niet want die staan vast dankzij de hypotheek (even de variabele rente die toch nauwelijks gebruikt wordt buiten beschouwing gelaten). Om de getallen kloppend te krijgen zal ik Excel er bij moeten pakken, maar het idee is als volgt:
Stel jij hebt een huis en hypotheek van 200K en betaald 4/5% oid. Vervolgens gaat de rente omhoog en daardoor je huis van 200K na 100K. Maar de mensen die nu een hypotheek afsluiten om die deal van 100K te krijgen betalen nu ook 10%+ aan rente en zijn daardoor over de gehele looptijd niet goedkoper uit. Wat ze winnen aan een lagere prijs voor het huis betalen ze de extra rentekosten. Dus als jij een huis hebt en je (lage) rentekosten staan vast dan maakt het helemaal niet uit als huizenprijzen inzakken als de rente omhoog gaat.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Qua rentelast heb je wel gelijk, maar je vergeet dat alle 'extra' kosten meestal een percentage zijn van de aankoopprijs. Of dit nu NHG (1%), overdrachtsbelasting (2%), ORV (iets van een %), makelaar (soms een %), afsluitprovisie/kosten zijn soms ook afhankelijk van de hoogte van het bedrag.Hielko schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:25:
[...]
Je maandlasten verdubbelen niet want die staan vast dankzij de hypotheek (even de variabele rente die toch nauwelijks gebruikt wordt buiten beschouwing gelaten). Om de getallen kloppend te krijgen zal ik Excel er bij moeten pakken, maar het idee is als volgt:
Stel jij hebt een huis en hypotheek van 200K en betaald 4/5% oid. Vervolgens gaat de rente omhoog en daardoor je huis van 200K na 100K. Maar de mensen die nu een hypotheek afsluiten om die deal van 100K te krijgen betalen nu ook 10%+ aan rente en zijn daardoor over de gehele looptijd niet goedkoper uit. Wat ze winnen aan een lagere prijs voor het huis betalen ze de extra rentekosten. Dus als jij een huis hebt en je (lage) rentekosten staan vast dan maakt het helemaal niet uit als huizenprijzen inzakken als de rente omhoog gaat.
bron: http://www.telegraaf.nl/d...en_schieten_omhoog__.htmlWoningverkopen schieten omhoog
AMSTERDAM -
Woningverkopen gaan sinds het uitbreken van de crisis bijna door het dak. De 200.000 bezichtingen in september gelden als het grootste aantal sinds 2007.
In september werden er door Makelaarsland, de grootste hypotheekketen, ruim 15.000 woningen verkocht. Met de 200.000 bezichtigingen tekent dit het herstel van de Nederlandse woningmarkt voor het derde kwartaal dit jaar ook buiten enkele geliefde locaties zoals Amsterdam en Utrecht. In die steden bieden kopers al weer boven de vraagprijs.
Koper wacht niet meer
Het aantal verkochte woningen in september is toegenomen met 43% ten opzichte van dezelfde maand in 2013, zo blijkt uit cijfers van Makelaarsland.
“De afwachtende houding van woningzoekers lijkt voorbij'', zegt directeur Jeroen Stoop van de keten.
Makelaarsland verkoopt helemaal geen hypotheken maar is een makelaar met maar een beperkt marktaandeel. Als zij in hun eentje al 15.000 huizen verkopen dan zouden er in totaal meer dan 450.000 in een maand verkocht zijn (gemiddeld 3% marktaandeel). Dan maar weer een ban, maar dit is echt een onzinnig stuk, zelfs voor Makelaarsland en de Telegraaf.In september werden er door Makelaarsland, de grootste hypotheekketen, ruim 15.000 woningen verkocht.
[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 01-10-2014 16:21 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
[ Voor 26% gewijzigd door ph4ge op 01-10-2014 16:46 ]
Makelaarsland zal zelf ongetwijfeld geen 15.000 woningen hebben verkocht. Dat zal een extrapolatie moeten zijn naar de hele markt en dat is dan inderdaad slechte journalistiek dat dit zo slordig is opgeschreven.ph4ge schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:39:
Tja, als je regelmatig de tv of de radio aan hebt staan dan hoor je het.En zo niet dan plaats jij het wel
Dit soort waardeloze journalistiek krijgt nou eenmaal aandacht. Kan jij werkelijk met droge ogen beweren dat jij wel gelooft dat Makelaarsland 15.000 huizen in een maand heeft verkocht?
PSN: Kjujay
Wat is je bron dat de cijfers niet kloppen? Dat ze zelf geen 15.000 woningen hebben verkocht is nogal wiedes aangezien dat een getal voor de hele markt zou moeten zijn en dan al een cijfer is dat relatief hoog is voor september.Kju schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:56:
Ph4ge heeft gewoon ontzettend gelijk. Het is momenteel ook gewoon stemmingmakerij, vanuit de media maar ook vanuit de branche die elke gelegenheid wel aangrijpt om de koper positiever te maken. Let maar op hoe ze de bezoekersaantallen op 4 oktober gaan spinnen. Resultaten al om 15.00 uur publiceren terwijl een makelaar nooit van alle verkopers bericht kan hebben gehad, maar NVM heeft al wel in het hele land geteld...
[ Voor 55% gewijzigd door ph4ge op 01-10-2014 17:00 ]
TelegraafIn september werden er ruim 15.000 woningen verkocht. Ook werd een recordaantal bezichtigingen aangevraagd. Het verdere herstel op de huizenmarkt is duidelijk zichtbaar geworden in het derde kwartaal van 2014.
In september werden er door Makelaarsland, de grootste hypotheekketen, ruim 15.000 woningen verkocht.
http://www.telegraaf.nl/o...nte_opnieuw_omlaag__.htmlHypotheekrente opnieuw omlaag
Hypotheken zijn de afgelopen maand weer goedkoper geworden. Wie zijn rente tien jaar vastzet en profiteert van de Nationale Hypotheekgarantie, betaalt bij ING, Rabobank en ABN Amro, de drie grootste hypotheekaanbieders, gemiddeld nog maar 3,62% rente.
Dat stelt de Vereniging Eigen Huis, die maandelijks de gemiddelde hypotheekrente berekent. De rente is een nieuw laagterecord sinds 2007. In juni 2008, vlak voor het uitbreken van de financiële crisis, stond de rente nog op 5,7%.
[ Voor 49% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 01-10-2014 17:12 ]
True, er zijn nog zoveel problemen naast nog steeds te hoge huizenprijzen.Bonsaiboom schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:26:
Ik vind het ook een vreemde stijging. We hebben natuurlijk een erg lage hypotheekrente, maar tegelijk hebben we maatschappelijk nog genoeg problemen en zijn we hard op weg richting deflatie.
Zo kun je dat uitleggen. Je kan ook zeggen: de marge wordt door banken verkleind.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:02:
Wat trouwens ook zal helpen is dat de hypotheekrente wéér omlaag is gegaan:
[...]
http://www.telegraaf.nl/o...nte_opnieuw_omlaag__.html
Kennelijk herwint de markt ook het vertrouwen in de Nederlandse huizenmarkt.
Ik was nog niet eens zo ver als Señor Sjon. Ik wist nog ongeveer hoeveel Makelaarsland aan aanbod heeft (bijvoorbeeld op Funda die meld dat Makelaarsland in de afgelopen 12 maanden 2.066 woningen heeft afgemeld) en nu ik toch kijk zie ik dat Makelaarsland in de hele maand september 193 woningen als verkocht heeft aangemeld...Oscar Mopperkont schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:58:
[...]
Wat is je bron dat de cijfers niet kloppen? Dat ze zelf geen 15.000 woningen hebben verkocht is nogal wiedes aangezien dat een getal voor de hele markt zou moeten zijn en dan al een cijfer is dat relatief hoog is voor september.
Toen ik zei dat de renteopslag te hoog was, was het verhaal dat de financiële markten geen vertrouwen hadden in de NL-huizenmarkt. Maar linksom of rechtsom: een lage rente is natuurlijk goed voor de huizenmarkt aangezien het het kopen van een huis wel heel erg aantrekkelijk maakt en het ook aantrekkelijker wordt om een restschuld te accepteren bij verhuizen. Als je naar een nieuw huis gaat, kun je immers profiteren van de lagere rente. Dat zal ongetwijfeld ook een rol spelen dat het treintje nu echt weer op stoom lijkt te komen.Arnout schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 08:51:
[...]
Zo kun je dat uitleggen. Je kan ook zeggen: de marge wordt door banken verkleind.
Je kunt je ook afvragen waarom er jaren een hoge renteopslag was/is bij alle hypotheekbanken in Nederland. Daar is nog steeds weinig duidelijkheid over.
[ Voor 17% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 02-10-2014 09:48 ]
Volgende keer gewoon eens een stukje kwaliteitscontrole en niet klakkeloos elk positief bericht hier dumpen. Zoals eerder besproken is Makelaarsland gemiddeld zo'n 30% te positief. De Telegraaf staat ook niet bekend om de hoogwaardige en onafhankelijke journalistiek. Ipv elk positief bericht te dumpen en dan te klagen dat iemand er doorheen prikt omdat de inhoud belachelijk is kan deze kwaliteitscontrole ook gewoon eens een keer door de plaatser gedaan worden. Je ziet de kritische mensen ook niet constant elk bericht van huizenmarkt-zeepbel aanhalen, van Tweakers mag je nou eenmaal een zeker niveau verwachten.Señor Sjon schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:59:
Voordat jullie uit jullie panty schieten, het originele bericht van Makelaarsland:
http://www.makelaarsland....cordaantal-bezichtigingen
De Telegraaf heeft de 15k verkopen bij Makelaarsland gerekend i.p.v. marktbreed. En dat zal wel weer een extrapolatie zijn van hun marktaandeel.
Daar gaan we weer. Amsterdam is een geheel eigen markt op zich en totaal niet representatief voor Nederland. Toch wordt het er iedere keer weer met de haren erbij gesleept. Dat is net zoiets als Noord-Oost Groningen of Zuid Limburg erbij halen om aan te tonen dat nog steeds kommer en kwel is.Oscar Mopperkont schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:28:
Ik hoor momenteel toch met regelmaat dat er huizen worden verkocht boven de vraagprijs, zonder dat er sprake was van een heel bijzondere vraagprijs. Dat zijn verhalen die je eerder eigenlijk niet hoorde en dat lijkt toch wel een omslag in de markt te zijn. Ik heb het dan wel over Amsterdam en dat is (zonder hier een waardeoordeel aan te verbinden) niet representatief voor de rest van Nederland natuurlijk, maar volgens de Telegraaf vindt die omslag nu dus ook elders plaats.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Voo het gemak lees je maar even niet wat er na de door jou in mijn zin vetgedrukte passage kwamEXX schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:30:
[...]
Daar gaan we weer. Amsterdam is een geheel eigen markt op zich en totaal niet representatief voor Nederland. Toch wordt het er iedere keer weer met de haren erbij gesleept. Dat is net zoiets als Noord-Oost Groningen of Zuid Limburg erbij halen om aan te tonen dat nog steeds kommer en kwel is.
Wiens Oscar?EXX schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:22:
Natuurlijk wel, mijn reply is dan ook niet zozeer bedoeld als kritiek op jouw Oscar...
Niet alleen extra rente-risico, de rente kan veel verder omhoog dan omlaag, maar er is nu ook de dreigende deflatie, waardoor schulden steeds zwaarder gaan wegen. Icm toenemende (technologische) werkloosheid zijn de risico's nog nooit zo hoog geweest voor het aangaan van een dergelijke omvangrijke schuld op een overgewaardeerd object.ph4ge schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:15:
[...]
...
Lage rente maakt het verkopen met restschuld inderdaad aantrekkelijker, maar voor kopers betekent het alleen maar hogere risico's. Natuurlijk wordt dat in de media anders verkocht, maar het is geen hogere wiskunde. Of de risicomarge aan het afnemen is kan ik overigens niet uit het bericht halen. Feit is dat er nog steeds geen noemenswaardige buitenlandse partijen zijn, waar hun komst al jaren geprofeteerd wordt.
Ondertussen gaf de overheid vorig jaar 6% meer uit aan huurtoeslag.EXX schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:32:
Dat is nou net de bedoeling van alle huurverhogingen: de mensen de koopmarkt op jagen. Alles is geoorloofd zolang de koopmarkt maar overeind blijft lijkt het devies. Dat de huurmarkt gesloopt wordt is onbelangrijk.
Ja, huurtoeslag voor mensen met weinig inkomen. Maar als je boven die grens zit dan wordt wonen opeens erg duur. Met allerlei vreemde constructies wordt er ook nog eens voor gezorgd dat je maar zoveel mogelijk geld van je inkomen aan wonen uit geeft.RemcoDelft schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:46:
[...]
Ondertussen gaf de overheid vorig jaar 6% meer uit aan huurtoeslag.
Om een of andere reden moet alles maar duurder blijven worden...
Jij schreeuwt nu toch ook moord en brand?EXX schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:16:
LOL, maar je snapt natuurlijk wat is bedoel. Men kijkt puur naar de maximale maandlast die men kan betalen en koopt een huis wat precies daarbij past. Alle andere factoren wordt niet naar gekeken, want als men dat doet, kan men dat droomhuis niet kopen. Dan komt er een kink in de kabel en wordt er vervolgens moord en brand geschreeuwd.
Hallo?ph4ge schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:02:
Alle partijen op de markt en de media doen er dan ook alles aan om het maandlasten verhaal te benadrukken, en dan het liefst alleen de kale hypotheek.
Er zijn maar weinig mensen die de keuze hebben en hem dan ook nog maken om een stuk goedkoper te wonen dan hun inkomen toestaat en op een andere wijze wat luxer te leven. Zeker als starter met een beperkt budget en misschien gezinsuitbreiding op komst ontkom je er niet, want je mag al lang blij zijn als je überhaupt een hypotheek kan krijgen laat staan eentje waar je een eengezinswoning van kan kopen.
Maar dat is toch logisch?Señor Sjon schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:14:
Het bizarre is eigenlijk dat huren nu zo stijgen dat ze in het vaarwater van de hypotheken komen qua maandlasten. Je hebt 180k met 859 bruto/653 netto (bij begin) bij 4% rente. Gemiddeld ~756 euro. Als je ziet dat huren al rond de 700 zitten voor de sociale grens en deze nog wel even doorstijgen (komende 2 jaar niet begreep ik), is het steeds rendabeler aan het worden om te kopen.
Jij (en heel veel andere Nederlanders) zijn dusdanig aan de huidige situatie gewend (of zelfs verslaafd) dat je denkt dat "een simpele eengezinswoning" iets bijzonders is... Het kost een paar honderd arbeidsuren om te bouwen en stelt werkelijk bar weinig voor! Dat het nauwelijks bereikbaar is is een politieke keuze, net als de enorme subsidies voor de hele woningmarkt.TheGhostInc schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:24:
Een 'verrot' 2 kamer flatje in een matige buurt en een afgetrapte fiets is minimaal, alles daarboven is gewoon luxe!
Maar blijkbaar heb jij het idee dat een simpele eengezinswoning al onder de norm is, want je wilt dan ook nog keuze voor een 'luxer' leven of duurdere woning.
Wow, nog steeds ?TheGhostInc schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:24:
[...]
... En als laatste is 55% van de hypotheken gebaseerd op een LTV < 100%. ...
Even corrigeren.ph4ge schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:49:
Het begrip starterswoning is ook pas minder dan 40 jaar geleden uitgevonden. Daarvoor was het ook volkomen normaal dat je eerste koophuis een huis was waar je - op 1 inkomen - een gezin kon opvoeden en je hele leven kon blijven wonen. In veel andere landen is dat nog steeds het geval.
Voor ongeveer 1 ton aan arbeid en materialen heb je een degelijk afgewerkte ruime eensgezinswoning (rijtje). En daar is op het gebied van efficientie nog een hoop te winnen, in China printen ze dergelijke huizen voor een fractie van de kosten. Voor 2 ton een flink vrijstaand huis. Dat dat voor Jan Modaal niet bereikbaar is heeft andere oorzaken en is inderdaad gewoon een politieke keuze.
Jemig, 80% LTV, jij durft... 50% is véél gezonder....Bartjuh schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:59:
[...]
Wow, nog steeds ?99%+ zou <100% LTV moeten zijn wil je spreken van een gezonde situatie. Beter nog max. 80% LTV bij hypotheekverstrekking.
Eerst sparen, zelfs als het maar 20% is, zorgt ervoor dat prijzen minder hard exploderen. Als die Hollandse nuchterheid niet was opgegeven om meer te kunnen lenen, waren prijzen nooit zo hoog geworden. Lagere prijzen betekent dat banken minder verdienen aan huizenkopers. Precies het tegenovergestelde dus van wat jij verwacht.TheGhostInc schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:34:
Ik ben fan van max. 100% LTV, maar daaronder is gewoon onzin. Dan krijg je namelijk dat er weer dingen mee gaan spelen als rijke ouders die meehelpen tegenover 'normale' mensen die jaren in dure huurwoningen krom liggen om genoeg te sparen voor een kleine woning. En waarvoor? Zodat banken minder risico lopen en meer aan ons kunnen verdienen?
[ Voor 94% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:58 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Grappig:_eLMo_ schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:42:
Super interessant het laatste rapport van de IMF: http://www.imf.org/external/np/ms/2014/100614.htm.
Graag wel nadat ik die van mij gekregen hebEXX schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:10:
Ondertussen raken de starterleningen op:
[afbeelding]
Het feit dat de prijzen niet meer dalen en in sommige gebieden weer stijgen geeft IMHO aan dat de starterslening niet meer nodig is. Afschaffen die hap, de huizenmarkt moet nu maar eens op eigen benen gaan staan.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
En meer ruimte voor belastingen. Of dacht je dat het vrij besteedbaar inkomen niet door iets anders opgesoupeerd ging worden? We hebben nog steeds een begrotingstekort.RemcoDelft schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:33:
[...]
Eerst sparen, zelfs als het maar 20% is, zorgt ervoor dat prijzen minder hard exploderen. Als die Hollandse nuchterheid niet was opgegeven om meer te kunnen lenen, waren prijzen nooit zo hoog geworden. Lagere prijzen betekent dat banken minder verdienen aan huizenkopers. Precies het tegenovergestelde dus van wat jij verwacht.
Mooi, opgeruimd staat netjes. Leuk om te zien dat er weer een voorspelling van mij (einde starterslening eind 2014) gaat uitkomen. Het blijft een rampzalige en kostbare maatregel waarvan we nu pas het begin van de problemen beginnen te zien en waar we nog jaren last van gaan hebben. Hopelijk wordt er weerstand geboden tegen de lobby.EXX schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:10:
Ondertussen raken de starterleningen op:
[afbeelding]
Het feit dat de prijzen niet meer dalen en in sommige gebieden weer stijgen geeft IMHO aan dat de starterslening niet meer nodig is. Afschaffen die hap, de huizenmarkt moet nu maar eens op eigen benen gaan staan.
Dat is een aanname, dan kan je nooit iets verbeteren omdat altijd het risico bestaat dat de staat het voordeel op smult. Zelfs als het uitkomt is het veel beter om direct belasting te heffen dan zoals het nu gaat in een brei van regels zonder dat iemand het precies snapt met allerlei nare bijeffecten ten gevolge.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 10:25:
En meer ruimte voor belastingen. Of dacht je dat het vrij besteedbaar inkomen niet door iets anders opgesoupeerd ging worden? We hebben nog steeds een begrotingstekort.
Dat is vrij naïef. De winsten zijn namelijk al besteed aan van alles en nogwat door de vorige wethouder om goede sier te maken. Nieuw gemeentehuis/bibliotheek/bioscoop/theater/whatever. Dus gronden moeten gewoon minimaal een x bedrag opbrengen die de markt er niet meer voor over heeft.ph4ge schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:12:
Het zijn geen verliezen, maar gewenste winsten die minder worden. Ondertussen kunnen de huidige wethouders het verlies afschuiven op hun voorgangers en kan de nationale overheid onmogelijk elke gemeente onder curatele stellen.
De eerste gemeentes die het wel doen zien een toestroom van mensen en economische activiteit in hun gemeente. Er is meer werk en de mensen kunnen meer besteden. Ipv dat grond braak ligt en geld kost levert het inkomsten op. Het uitstellen kost jaarlijks zoveel dat de kosten die het uitstellen dat de afgelopen jaren is gebeurt al een heel eind in de richting gaat van de kosten die waren gemaakt als er toen gelijk was afgeboekt.
Het belang van de overheid moet gewoon verdwijnen, de overheid moet gewoon de markt zn werk laten doen en die markt niet een bepaalde kant op sturen. Daar zijn politieke hervormingen voor nodig, zoals het versimpelen van de belasting, maar dat is haalbaar.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Het is alleen geen kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Dat verandert niet, sterker nog dat wordt alleen maar moeilijker. De starterslening verdwijnt, dan wordt het budget voor de starter weer 30.000 lager, nog los van de LTV en LTI die weer dalen. Uitstellen kost al een hoop geld zelfs als de situatie niet verandert.Krisp schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:18:
Nja, zolang de grondprijzen hoog blijven, zullen consumenten toch een keer moeten toehappen. Immers: op een gegeven moment wil je toch wonen, en als er nergens anders plek is... dan maar dat stukje grond.
Je kunt het al dan niet naïef noemen, maar afwachten tot de bui overgewaaid is, is historisch gezien best wel een goede strategie.
Dat is politiek prima te verpakken. Zodra er ergens een stevige meevaller is een nieuw fonds aan kondigen om "de starter" en "de bouw" te helpen, die verkapt een subsidie is voor de consument van pak hem 20% van de aankoop van grond. Niet praten over flinke afschrijvingen van gemeentes en fouten in het verleden, maar het verpakken als een nieuwe extra economische impuls. Iedere consument betaalt 20% minder voor de grond, wat al een hoop zal helpen, en het rijk draagt de pijn van de gemeentes. Combineer het met strenge voorwaarde voor de deelnemende gemeentes, zoals het niet verder verhogen van de grondprijzen, en je komt een heel eind.rik86 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:35:
Nee, vanuit ons bezien niet. Ja, vanuit de politiek bezien wel. Ik weet niet precies hoeveel er afgeschreven zal moeten worden door de gemeentes, maar dat leidt geheid tot bezuinigingen en dus tot politieke nederlagen.
Ik vrees dus ook dat dit door blijft etteren en op die manier zeer langzaam verdwijnt
[ Voor 101% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:58 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Klopt, maar de oplossing kan ook een andere zijn: kleinere huizen/kavels, waardoor dezelfde m2-prijs wordt behaald terwijl het huis goedkoper wordt. En dat is een truc die ik regelmatig zie langskomen.ph4ge schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:33:
[...]
Het is alleen geen kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen. Dat verandert niet, sterker nog dat wordt alleen maar moeilijker. De starterslening verdwijnt, dan wordt het budget voor de starter weer 30.000 lager, nog los van de LTV en LTI die weer dalen. Uitstellen kost al een hoop geld zelfs als de situatie niet verandert.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dus afboeken.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:29:
[...]
Dat is vrij naïef. De winsten zijn namelijk al besteed aan van alles en nogwat door de vorige wethouder om goede sier te maken. Nieuw gemeentehuis/bibliotheek/bioscoop/theater/whatever. Dus gronden moeten gewoon minimaal een x bedrag opbrengen die de markt er niet meer voor over heeft.
Dat houdt een keer op, en ook daar kan je de vraag stellen of dat wel is wat we moeten willen. Willen we dat nieuwere huizen een lagere kwaliteit hebben en willen we dat vooral jongeren mindere huizen krijgen dan hun ouders? En dat terwijl ze er (relatief en absoluut) veeeeel meer voor betalen.Krisp schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:12:
Klopt, maar de oplossing kan ook een andere zijn: kleinere huizen/kavels, waardoor dezelfde m2-prijs wordt behaald terwijl het huis goedkoper wordt. En dat is een truc die ik regelmatig zie langskomen.
Tja, je moet wat als je inflatie wil, anders kunnen de huren bijv. ook niet meer verhoogd worden.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:07:
Maar ik hoorde alweer BTW-verhogingen langskomen om de belasting op arbeid te verlagen. Betalen we dan straks 25% BTW op een nieuwbouwwoning? Ik ben bang dat ik dat nog ga meemaken.
[ Voor 24% gewijzigd door ph4ge op 07-10-2014 16:54 ]
Nog kleiner dan de huidige postzegels.ph4ge schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:53:
[...]
Dat houdt een keer op, en ook daar kan je de vraag stellen of dat wel is wat we moeten willen. Willen we dat nieuwere huizen een lagere kwaliteit hebben en willen we dat vooral jongeren mindere huizen krijgen dan hun ouders? En dat terwijl ze er (relatief en absoluut) veeeeel meer voor betalen.
[...]
Tja, je moet wat als je inflatie wil, anders kunnen de huren bijv. ook niet meer verhoogd worden.
Hoezo is dit een triest voorbeeld? De woning staat niet in mijn zoekgebied en ik heb net een nieuwe woning, maar verder zie ik er weinig mis mee.... Niet iedereen is op zoek naar een grote tuinicecreamfarmer schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:34:
[...]
Nog kleiner dan de huidige postzegels.
Zie bv dit als trieste voorbeeld:
http://www.funda.nl/koop/goirle/huis-48572227-sporenring-12/
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
[ Voor 23% gewijzigd door djwice op 07-10-2014 20:37 . Reden: verduidelijkingen ]
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Grondprijzen zijn in het verleden in enkele jaren 400% gestegen. Om dat te compenseren zou je niet 20% maar 80% korting moeten krijgen! 20% gaat niet genoeg zijn, dat is al van bestaande woningprijzen afgegaan. Omdat grond grofweg de helft kost van een nieuwbouwhuis, zou er 40% vanaf moeten om alleen al de prijsverlaging van de laatste jaren goed te maken.Bartjuh schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:05:
Wat p4ge zegt. Gemeentes moeten gewoon 20% korting geven op de braakliggende grond, moet je opletten hoeveel mensen voor die nog steeds te dure grond in de rij gaan staan.
heh heh, patiowoningen. Nooit ontwikkeld die dingen. Senioren schijnen er soms een voorkeur voor te hebben, maar ik kan de lol niet van zo'n ommuurde bunker ontdekken.icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:34:
[...]
Nog kleiner dan de huidige postzegels.
Zie bv dit als trieste voorbeeld:
http://www.funda.nl/koop/goirle/huis-48572227-sporenring-12/
Die hebben we hier ook maar dat zijn bungalows en die vind ik wel wat hebben.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:15:
[...]
heh heh, patiowoningen. Nooit ontwikkeld die dingen. Senioren schijnen er soms een voorkeur voor te hebben, maar ik kan de lol niet van zo'n ommuurde bunker ontdekken.
Maar als je zoiets wilt wil je wel een tuin en geen luchtplaats van een gevangenis.naitsoezn schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 19:43:
[...]
Hoezo is dit een triest voorbeeld? De woning staat niet in mijn zoekgebied en ik heb net een nieuwe woning, maar verder zie ik er weinig mis mee.... Niet iedereen is op zoek naar een grote tuin
Uhm, sorry? Ik hoef helemaal geen tuin en vind dit in de verste verte nog niet lijken op een "luchtplaats van een gevangenis"icecreamfarmer schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:20:
[...]
Maar als je zoiets wilt wil je wel een tuin en geen luchtplaats van een gevangenis.
Prima, nooit ontwikkeld, niet heel populair (zowel in vraag als in aandod). Maar smaken verschillen, en gelukkig zit er nog wat diversiteit in het aanbod. Kunnen we dan nu weer over naar "ontwikkelingen op de huizenmarkt"? Tenzij de diversiteit als slechte "ontwikkeling" wordt gezien, dan graag daar argumenten voor ipv slechte voorbeelden te gebruiken om een punt te maken.Señor Sjon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:15:
[...]
heh heh, patiowoningen. Nooit ontwikkeld die dingen. Senioren schijnen er soms een voorkeur voor te hebben, maar ik kan de lol niet van zo'n ommuurde bunker ontdekken.
[ Voor 57% gewijzigd door naitsoezn op 07-10-2014 21:33 ]
Je moet ergens beginnen. Ik ben het helemaal met je eens dat de grond veel te hard in waarde gestegen is zonder dat daar echt een aanleiding voor was. Maar ik denk dat 20% korting al een lastige stap is en dat dat zeker een aanzienlijk positief effect gaat hebben terwijl de nadelen zijn te overzien. Een dergelijke bail out zou gecombineerd moeten worden met strengere regels die over een lange tijd zorgen dat de grond waardes weer in verhouding komen.RemcoDelft schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:49:
Grondprijzen zijn in het verleden in enkele jaren 400% gestegen. Om dat te compenseren zou je niet 20% maar 80% korting moeten krijgen! 20% gaat niet genoeg zijn, dat is al van bestaande woningprijzen afgegaan. Omdat grond grofweg de helft kost van een nieuwbouwhuis, zou er 40% vanaf moeten om alleen al de prijsverlaging van de laatste jaren goed te maken.
Om het tekort aan woningen (er wordt voor zover ik me kan herinneren altijd minder gebouwd dan nodig) goed te maken, zou de prijs nog veel meer moeten zakken.
Heb je het wel bekeken het heeft 3 verdiepingen en was bedoeld voor starters+ met kinderen.naitsoezn schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:26:
[...]
Uhm, sorry? Ik hoef helemaal geen tuin en vind dit in de verste verte nog niet lijken op een "luchtplaats van een gevangenis"Verder vind ik een paar extra vierkante meters wel fijn en vind ik het prettig om een extra slaapkamer of twee te hebben en hou ik niet van traplopen of liften. Val ik dan buiten jouw (aanbods)boot?
[...]
Prima, nooit ontwikkeld, niet heel populair (zowel in vraag als in aandod). Maar smaken verschillen, en gelukkig zit er nog wat diversiteit in het aanbod. Kunnen we dan nu weer over naar "ontwikkelingen op de huizenmarkt"? Tenzij de diversiteit als slechte "ontwikkeling" wordt gezien, dan graag daar argumenten voor ipv slechte voorbeelden te gebruiken om een punt te maken.
[ Voor 12% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-10-2014 09:18 ]
Jahoor, ik kan er alleen niet zo goed tegen dat jij voor mij beslist dat ik niet in zo'n woning zou willen of moeten willen wonenicecreamfarmer schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:12:
[...]
Heb je het wel bekeken het heeft 3 verdiepingen en was bedoeld voor starters+ met kinderen.
Als je die mensen de keuze had gegeven voor een grotere tuin ipv deze postzegel had 90% ja gezegd.
Tja, en daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. Niet iedereen die een grote woning wil (met 3 verdiepingen, vier/vijf slaapkamers, etc.) zit op een grote lap grond te wachten. Niet iedereen hoeft per se die grote tuin.Het argument was te grote huizen op te kleine stukjes grond als gevolg van de hoge grondprijs.
[ Voor 45% gewijzigd door naitsoezn op 08-10-2014 09:22 ]
Vind je moeder het dan ook geen probleem om (na inflatie) wel hetzelfde voor de grond te betalen als dat iemand 15 jaar geleden betaalde voor een perceel met een flinke tuin?naitsoezn schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:16:
Jahoor, ik kan er alleen niet zo goed tegen dat jij voor mij beslist dat ik niet in zo'n woning zou willen of moeten willen wonen
De rest laat je gemakshalve maar wegnaitsoezn schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:16:
[...]
Jahoor, ik kan er alleen niet zo goed tegen dat jij voor mij beslist dat ik niet in zo'n woning zou willen of moeten willen wonen. Smaken verschillen nou eenmaal, dus fijn dat er wat diversiteit in het aanbod is, that's all I'm saying. Als we dan toch woningen aan het afzeiken zijn: Die zogenaamde drive-in woningen met hun keuken op de begane grond en de woonkamer op de eerste verdieping zouden ze van mij per direct allemaal plat mogen gooien.
Dit idd, het nieuwste op dit gebied is semi koop dmv pachten om het nog enigszins betaalbaar te houden.ph4ge schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:19:
[...]
Vind je moeder het dan ook geen probleem om (na inflatie) wel hetzelfde voor de grond te betalen als dat iemand 15 jaar geleden betaalde voor een perceel met een flinke tuin?
Het gaat er niet om dat er voor ieder wat wils is, het gaat erom dat er van alles wordt verzonnen om mensen meer te laten betalen voor de grond zonder dat ze het door hebben.
Dat zoekt ook zo lekker fijn op Funda (hier moet echt een filter voor komen). Denk je een nette betaalbare woning gevonden te hebben en het eerste wat je leest. Erfpachtconstructie a ~€300 per maand.icecreamfarmer schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:21:
[...]
Dit idd, het nieuwste op dit gebied is semi koop dmv pachten om het nog enigszins betaalbaar te houden.
De gemeente Almere moet flink gaan bezuinigingen, omdat ze grote stukken grond maar niet verkocht krijgt.
Het gaat om een bedrag van ruim 100 miljoen euro, bevestigt de gemeente woensdag na berichten in Het Financieele Dagblad.
[ Voor 61% gewijzigd door Señor Sjon op 08-10-2014 10:36 ]
[ Voor 18% gewijzigd door ph4ge op 08-10-2014 10:54 ]
Het is onzin dat er geen aanleiding was voor de stijging. Die prijzen zijn gestegen omdat mensen het konden en wilden betalen. Met dure grond is naar mijn mening ook niet zoveel mis. Het zorgt er voor dat de grond efficient gebruikt wordt, en daarmee voor concentratie van werkgelegeheid en voorzieningen. Dat biedt zoveel kansen dat mensen de dure grond ook kunnen betalen.ph4ge schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:56:
[...]
Je moet ergens beginnen. Ik ben het helemaal met je eens dat de grond veel te hard in waarde gestegen is zonder dat daar echt een aanleiding voor was.
Regeren is vooruitschuiven
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq