[Feedback] Best Buy Guide systemen

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 229.794 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 19:27
Mede-auteurs:
  • Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 08:12

Drobanir

• Bolletje
  • Laatst online: 12-05 23:14

Bolletje

[Feedback] Best Buy Guide systemen

Tweakers stelt al vele jaren best buy guides samen. Op het forum wordt er elke maand een discussie gestart om de beste passende componenten samen te voegen zodat er een systeem ontstaat die op de eerste dag van elke maand op de frontpage gezet kan worden. De ene maand zijn de desktops aan de beurt, de andere maand richten we ons op laptops.

Vanuit de community is het idee ontstaan om een feedbacktopic te openen voor die BBG systemen. Tweakers kunnen hun ervaringen met elkaar delen of om feedback te kunnen geven op bepaalde configureren. Past die ene processorkoeler nu net wel of niet, of heeft het moederbord een BIOS update nodig om die ene processor te ondersteunen. Maar ervaringen kunnen ook te maken hebben met dingen die ze tegenvalt aan het systeem, al is positive feedback ook altijd prettig :) Al die ervaringen willen we in dit topic bespreken.

Regels:
  • Omdat er slechts één topic is voor alle BBG systemen, is het van belang om altijd duidelijk aan te geven welke componenten er in je systeem zitten en op welke BBG het systeem is gebaseerd.
  • Voor incidentiele problemen met bbg systemen blijft het de bedoeling dat er een los topic wordt geopend waar men elkaar kan helpen. Structuele problemen bij een bepaalde bbg mogen wel in dit topic worden besloten.
  • Dit topic is alleen bedoeld voor feedback op oude bbg's. Ideeën voor nieuwe BBG's kunnen worden geplaatst in [Voorstel] BBG Specials & prijzen BBG's.
De laatste Best Buy Guides vind je hier

Overzicht BBG's:
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019
  • Budgetsysteem 300 euro
  • Budgetgamesysteem 500 euro
  • Mainstreamgamesysteem 800 euro
  • High-end gamesysteem 1500 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019
  • Budgetgamesysteem 500 euro
  • Mainstreamgamesysteem 1000 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019
  • Budgetsysteem 350 euro
  • Basisgamesysteem 700 euro
  • High-end gamesysteem 2500 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2019
  • Mainstream-gamesysteem 1000 euro
  • Htpc 350 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019
  • Budget-gamesysteem 500 euro
  • Mainstream-gamesysteem 1000 euro
  • High-end gamesysteem - optie 1: hoge framerate 1500 euro
  • High-end gamesysteem - optie 2 hoge resolutie 1500 euro
2019JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2018JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2017JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2016JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2015JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2014JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2013JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2012JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2011November

[ Voor 102% gewijzigd door Bolletje op 07-09-2019 21:42 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Edit 25-01: de problemen met het basisgamesysteem lijken tot nu toe allemaal incidentele problemen te zijn geweest. Van compatibiliteitsproblemen is op dit moment geen sprake meer.

Het lijkt erop dat er wel iets structureels mis is met het [BBG]Basisgamesysteem januari 2014. Het lijkt me goed om die problemen allereerst te bespreken in dit topic omdat er een structureel probleem aanwezig lijkt te zijn. Dit kan overigens ontkracht worden door mensen die deze setup of bijna soortgelijke setup zonder problemen hebben draaien, dus een reactie van die mensen zal ook zeer worden gewaardeerd.

Toevallig of niet, we hadden al een paar weken het idee om een dergelijk topic te openen. Wellicht hebben we het probleem over ons zelf uitgeroepen :+ In het verleden is het voor zover ik weet nog niet eerder voor gekomen dat er echte hevige compatibiliteitsproblemen zijn zoals die er met het basisgamesysteem van januari 2014 blijken te zijn.

Topic die over het probleem gaan:Het lijkt me goed om de al geprobeerde zaken in dit topic te vermelden aangezien er nu meerdere topics zijn. Hierdoor is de communicatie versnipperd en moeilijker te volgen.

Het probleem lijkt me duidelijk: pc geeft geen beeld. Wat is er allemaal al geprobeerd om het wel aan de praat te krijgen?

Antwoorden op deze vraag mag via DM of als reactie in het topic. Ik zal de problemen proberen te bundelen.

[ Voor 104% gewijzigd door Stefanovic45 op 25-01-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Gereserveerd 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Gereserveerd 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:29
Met dank aan Roboloko, die jullie op het idee van dit topic gebracht heeft :P 8)

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Ik vermoed dat het probleem bij het basisgamesysteem van januari de combinatie van het ASRock 970 Extreme3 R2.0 (of ASRock 970 Pro3 R2.0) bord en het Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU geheugen is.

Mss heeft de FX-6300 CPU er ook iets mee te maken, maar dan zouden er mensen met een andere CPU moeten zijn waarbij het wel werkt. Geen idee of dat het geval is.

[ Voor 20% gewijzigd door Robbedem op 22-01-2014 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-03 22:17
Robbedem schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:12:
Ik vermoed dat het probleem bij het basisgamesysteem van januari de combinatie van het ASRock 970 Extreme3 R2.0 (of ASRock 970 Pro3 R2.0) bord en het Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU geheugen is.

Mss heeft de FX-6300 CPU er ook iets mee te maken, maar dan zouden er mensen met een andere CPU moeten zijn waarbij het wel werkt. Geen idee of dat het geval is.
Volgens crucial (http://www.crucial.com/eu...e=BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU aan de linkerkant):

Guaranteed-compatible with the ASRock 970 Extreme3 R2.0

Het klinkt wel als een geheugen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Het compatibiliteitsprobleem lijkt in een bepaalde batch te zitten. Er zijn namelijk ook mensen die melden dat het wel gewoon werkt. Het kan dus ook een ander probleem zijn zoals een defect moederbord of processor.

Des al niet te min hebben we toch ander geheugen in de BBG geplaatst :)
Robolokotobo schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 17:17:
Met dank aan Roboloko, die jullie op het idee van dit topic gebracht heeft :P 8)
Zo is het :)

[ Voor 39% gewijzigd door Stefanovic45 op 22-01-2014 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Topidee!
Jammer dat bij het basissysteem het géén beeld probleem door de combi van componenten voorkwam.
Tw.net moet vast de middelen hebben om elk systeem zelf ook te bouwen voor ze het adviseren?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Als we alle Topics nog eens bekijken lijken de problemen eerder incidenteel dan een structureel probleem. Ik weet namelijk dat het bij twee van de drie is opgelost, terwijl het niet aan het geheugen lag. Als je systemen eerst wilt bouwen voordat je ze online wilt hebben dan duurt het langer voordat een systeem online staat. Of Tweakers.net de middelen heeft om de systemen zelf te bouwen durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 01:37
Ik denk niet dat tweakers de middelen heeft om iedere maand iedere BBG zelf aan te schaffen, je praat dan over 20.000 euro per jaar? Daarnaast loop je dan inderdaad erg veel vertraging op.
Bij-effect kan zijn dat tweakers dan vatbaar is voor sponsoring oid en dat de BBG wordt beinvloed door 3rd parties met een economisch belang.

Voordeel is dan wel dat je er ook benchmarks mee kunt doen en hem wellicht na het online gaan van de BBG kunt verkopen alszijnde 'getest'.

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 25-01-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSilver
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-05-2021
Hey, ik denk dat dit jullie misschien interesseert, gezien de problemen met het Basisgamesysteem Januari 14. Ik heb gisteren een PC gebouwd, grotendeels gebaseerd op het basisgamesysteem (Nou ja, PSU, mobo, processor en RAM zijn hetzelfde, de rest is anders.) en ik heb absoluut geen problemen gehad. Het startte meteen de eerste keer, alles werkt zoals het hoort, alle onderdelen worden herkend... Niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Om maar even in te springen op dit comptabiliteit verhaaltje, gezien het een vriend van mij ook heeft getroffen..
Dachten een simpele upgrade te maken in combinatie met overige hardware die toch nog rondslingerde.

Het lijkt dat 1 van de 2 last heeft van een maandag ochtend modelletje/batch.
pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition + pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0

Het systeem boot wel, OS kunnen installeren, maar geheugen errors allll the way, waardoor hij dus om de haverklap crashed..
Het maakt totaal niet uit welk geheugen erin wordt gezet, Corsair Value 4GB dimms @ 1333mhz , Corsair XMS3 8GB dimms 1600mhz. Heb even de precieze model nummers niet.

Structureel zijn er problemen met het geheugen. Als memtest wordt gedraaid, is het probleem ook structureel bij test 4, block moves.
BIOS update, zelfde resultaat.
Timings aanpassen, voltages aanpassen, zelfde resultaten.
PSU's zelfs geswapped (want wie weet hé) en weer bij de blockmoves geeft memtest errors.

De winkel heeft na vraag voor advies zonder twijfel gezegd dat alles RMA moet en is ook van mening dat 1 van 2 problemen heeft.

Edit:

Kingston Value 2GB & 4GB dimms @ 1333 mhz zouden nog getest kunnen worden, maar dat hebben we niet gedaan want het resultaat zal naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde zijn.
Een gevalletje U vragen Wij draaien is nog mogelijk misschien.

[ Voor 46% gewijzigd door Swordlord op 26-01-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Maar je hebt het nu wel over het pro3 moederbord en niet extreme3.
Wat voor voltage geeft het moederbord aan het ram?
Het lijkt me raar dat 2 of meer types er structureel last van hebben, dan zou het internet helemaal vol staan met problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Het is inderdaad het Pro3 model en niet de Extreme3.

Het bord deed op automatische settings standaard 1.65V pushen. Dimms zijn gerate op 1.5V
Diverse lagere voltages ook gedraaid, in de 1.6 tot 1.5 range.
XMP profielen uitschakelen en op SPD settings gedraaid ook gebeurd.

Maar goed, die vriend van me gooit het zaakje op RMA zoals de winkel ookal aangaf, ik hoor wel wat er van gezegd wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 26-01-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

StefanvanGelder schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 08:39:
Als we alle Topics nog eens bekijken lijken de problemen eerder incidenteel dan een structureel probleem. Ik weet namelijk dat het bij twee van de drie is opgelost, terwijl het niet aan het geheugen lag. Als je systemen eerst wilt bouwen voordat je ze online wilt hebben dan duurt het langer voordat een systeem online staat. Of Tweakers.net de middelen heeft om de systemen zelf te bouwen durf ik niet te zeggen.
Dus jij denkt dat die niet verkopen? Die tweakers pc's worden toch super gewild. Elke pc heeft een handtekening van een andere tweakers medewerker. De ene keer wokke, de andere keer wilbert. Ik weet zeker dat ze die systemen zo kwijt zijn!

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madmax_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 00:01
Ik zit te kijken naar het basisgamesysteem en wil toch wat geld besparen.
Enig idee of de pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition goed werkt met een goedkoper bordje zoals de pricewatch: MSI 760GM-P23 (FX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 11:56
Madmax_ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:10:
Ik zit te kijken naar het basisgamesysteem en wil toch wat geld besparen.
Enig idee of de pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition goed werkt met een goedkoper bordje zoals de pricewatch: MSI 760GM-P23 (FX)
ik denk dat je het beter hier kunt vragen Componenten Aankoopadvies

dit is namelijk een feedback topic:)

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 10:38
mitsumark schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:49:
Ik denk niet dat tweakers de middelen heeft om iedere maand iedere BBG zelf aan te schaffen, je praat dan over 20.000 euro per jaar? Daarnaast loop je dan inderdaad erg veel vertraging op.
Bij-effect kan zijn dat tweakers dan vatbaar is voor sponsoring oid en dat de BBG wordt beinvloed door 3rd parties met een economisch belang.

Voordeel is dan wel dat je er ook benchmarks mee kunt doen en hem wellicht na het online gaan van de BBG kunt verkopen alszijnde 'getest'.
nou ja je kan em weer verkopen, of je behoudt de componenten veelal. een PSU is vaak meerder BBGs dezelfde evenals CPU. waar een mobo nog wel kan verschillen.
of alleen 'specials' worden ook daadwerkelijk gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De kans dat er een compatibiliteit probleem is, dat is zo klein dat ik dit persoonlijk niet vind op wegen op het maken van kosten door een adviserende partij om een best buy build te garanderen op een 100% werkend systeem. Dit is iets tussen consument en verkoper naar mijn mening.

Je kan niet alles testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Is het nu zeker waar dat er problemen zijn door enkel de combi Ballistix + AMD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ik heb het basissyteem ook. Het mobo, cpu, mem en gpu van het basissyteem.
Ik heb ook memtest86 laten lopen, geen errors, ook niet na 5 a 6 uren te laten draaien. Ook geen problemen met zwart scherm of so. Enigste wat ik gedaan heb is bios update van mobo.

Maar bij had die voor, als pc tijdje opstond en hij deed niet, freezt het scherm soms...

Het moet hier iets zijn met stby van iets, van als ik energie beheer op alles aan zet, en niets in stby laat gaan, heeft die het niet voor.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Wereldkaart schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:48:
Is het nu zeker waar dat er problemen zijn door enkel de combi Ballistix + AMD ?
Veel mensen draaien ook zonder problemen. Bij andere mensen lag het vaak aan andere zaken dan aan het geheugen. Als er iets nu niet werkt wordt ook direct de incompatibiliteit de schuld gegeven, terwijl de andere topics allemaal zijn opgelost. Zo had de ene een DOA videokaart, de andere vergat de 12V kabel van de cpu aan te sluiten en weer iemand anders draait zonder problemen nadat hij het systeem opnieuw heeft ingebouwd.

Dat neemt niet weg dat er waarschijnlijk toch iets niet helemaal optimaal loopt met deze combinatie. De combinatie komt dus ook niet meer in de BBG. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik heb het nog niet hard gemaakt zien worden dat bijna alle mensen er problemen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 23:47
Ik heb net ook een kleine discussie lopen over het selecteren van geheugen. Uiteraard speelt prijs een rol maar het moet wel werken. Ik kijk zelf altijd naar de QVL van de moederbordfabrikant om geheugen te kopen. De lijst van de geheugenfabrikant heeft voor mij minder waarde omdat ze alleen geheugen willen verkopen.
Leuke pakkende namen zeggen mij helemaal niets. Waar het mij om gaat is dat het geheugen op de QVL staat. Dit zouden alle BBG's ook moeten aanhouden. Zoals hierboven aangegeven kan niet alles getest worden, dus waarom gebruiken we dan niet altijd een van de weinige testen die wel zijn uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:29
Leuke pakkende namen zijn absoluut niet van invloed op de BBG. Er wordt altijd gekeken naar de prijs/kwaliteit/prestatie verhouding. Ik herinner mij een behuizing met de naam Dragonlord. Men was het met elkaar eens dat de naam niet veel soeps was maar dat de behuizing toch in de BBG moest omdat het een goede behuizing was met een gunstige prijs. Of neem de Scythe Mugen koelers, ook zo'n voorbeeld.

Dit keer zat het misschien tegen met het geheugen, wat dus niet eens zeker is, maar om dan altijd duurder geheugen te kiezen omdat dat volgens de moederbord fabrikant ondersteund wordt is ook nogal wat. Dan worden er dus een heleboel modules uitgesloten omdat de fabrikant er maar een paar test. Wat we misschien wel kunnen doen is in vervolg fora's enz. afspeuren om te kijken of er veel mensen zijn met de bepaalde moederbord ram combi en of er ook problemen mee worden ondervonden.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Erwin1967 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:19:
Ik heb net ook een kleine discussie lopen over het selecteren van geheugen. Uiteraard speelt prijs een rol maar het moet wel werken. Ik kijk zelf altijd naar de QVL van de moederbordfabrikant om geheugen te kopen. De lijst van de geheugenfabrikant heeft voor mij minder waarde omdat ze alleen geheugen willen verkopen.
Leuke pakkende namen zeggen mij helemaal niets. Waar het mij om gaat is dat het geheugen op de QVL staat. Dit zouden alle BBG's ook moeten aanhouden. Zoals hierboven aangegeven kan niet alles getest worden, dus waarom gebruiken we dan niet altijd een van de weinige testen die wel zijn uitgevoerd?
het intresseert mij geen reet of het op de lijst staat. fabrikanten kunnen of willen niet alles testen. dus die lijst is leuk en aardig, het zegt geen helemaal niet. de kans dat je daadwerkelijk geheugen problemen krijgt zal eerder komen door A gewoon een maandagochtend product, hetzij de module zelf, of de slots op het mobo.
en B tja niet echt een B.
deze hele discussie is niet waard om het te voeren, en valt mijns inziens in dezelfde categorie als de aangeraden voeding voor een GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Op basis waarvan trek je deze ongefundeerde conclusies? De QVL verkleint alleen de kans op problemen. Het voorkomt geklooi met bv. timings/voltages omdat je moederbord de modules niet goed herkent. Maar goed iedereen moet het maar voor zichzelf uitmaken. Als iemand vage vastlopers heeft bij een nieuw gebouwd systeem en er is geheugen gebruikt dat niet op de QVL staat dan stop ik met support totdat er wel goed geheugen in zit. Zonde van mijn tijd namelijk. Helaas is dat wel praktijk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Vaak is de QVL lijst incompleet, onduidelijk of kost het een extra geld om geheugen te vinden wat op de QVL lijst staat. Daarnaast moet het ook nog eens goed leverbaar zijn. Neem bijvoorbeeld dit moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-F2A88XM-DS2. Het geheugen wat nu geselecteerd is heeft de volgende code: CT51264BA160BJ. Als je zoekt in het QVL document vind je dit geheugen niet letterlijk. Wat je wel vind ik deze: CT51264BD160B. De typenummers lijken verdacht veel op elkaar. Volgens de site van Crucial zelf is het geheugen wel compatibel.

In dit geval zou ik de lijst dus incompleet of onduidelijk willen noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Een QVL is inderdaad niet altijd compleet op het gebied van geheugen dat te koop is in Nederland. Daarnaast wordt hij, voor de goedkopere borden zoals bv in de BBG, vaak niet meer bijgewerkt. In het verleden ben ik zelf hier wel eens de mist in gegaan waardoor ik niet meer in staat was om het geheugen uit te breiden. Ik ben dus ook voorstander om zoveel mogelijk geheugen er in te stoppen als je denkt dat je de komende 2-4 jaar nodig hebt. Uitbreiden over bv 2-3 jaar zou best wel eens niet mogelijk kunnen zijn. In mijn huidige systeem van 2 jaar oud zit dus 16 GB (kostte 80 euro). Door het direct in een keer te kopen weet ik zeker dat het gaat werken en hoef ik geen zorgen meer te maken voor een uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Stefan, heb jij de BBG van maart geschreven? Want kom op zeg. Je kan die arme mensen toch geen TN scherm meer aanraden? een pricewatch: BenQ GL2250 Zwart zou op de list of doom moeten komen te staan.

Hoezo geen: pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik denk dat het veel toevoegd om, in de bbg zoals de laatste, een energieverbruik voor de thuisserver op te nemen. Bij Best Buy lijken mij stroomkosten van het grootste belang...

Ik weet niet hoe precies er zo'n inschatting gedaan kan worden, maar met behulp van mux's blog kan je natuurlijk al een heel eind komen. Maar toch. Anders op het forum vragen of iemand zin heeft om hem van tevoren te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 583485

Beste Tweakers & reageerder,

Ik hou altijd bij welke best-buy systemen jullie plaatsen, maar ik heb 1 vraag waar ik nergens echt antwoord op vind.

Jullie hebben namelijk 3 verschillende game-systemen; budget, basis en mainstream.

Maar welke is nou voor mij van toepassing?

Ik wil graag een desktop welke een aantal jaren (Zeg 3) meegaat.
Waarmee ik nu en ongeveer een jaar lang de nieuwe spellen op max-settings kan spelen.

De spellen waar ik dan aan denk zijn; diablo III, World of Warcraft, GTA V, CoD, etc.

Ik denk dat ik dan op de duurste uitkom (mainstream), maar is die aanname correct?

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bezoek anders even de DAA. Misschien kan je ook dit even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Ik vermoed dat je best vertrekt van het mainstream systeem, maar vermoedelijk kan je hier en daar wat besparen of net meer investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het belangrijkste is de videokaart, dus je kunt het best even videokaart benchmarks googlen om te zien wat de pc zal doen bij verschillende games.
De rest van de pc is gekozen om bij de videokaart te passen zonder een bottleneck te vormen.

Richtlijn:
Met het budget systeem kun je alle huidige games op low-medium en sommige (oudere) zelfs op high spelen.
Met het basis systeem kun je alle huidige games op high spelen.
Met het mainstream systeem kun je alle games op ultra spelen en waarschijnlijk over 2-3 jaar nog wel op high (al weten we natuurlijk nooit wat de toekomstige games van de hardware vragen).

Vergeleken de BBG kan het zijn dat je specifieke wensen hebt, dan kun je beter zelf nog even een topic maken in het DAA subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05 23:45
Voor de mensen die het basisgamesysteem willen kopen, neem een andere voeding of case. Vandaag voor mijn ouders een systeem gebouwd met een corsair cx430, cooler master n300 en een crucial m500. Bij het plaatsen van de ssd, op de bodem van de case, bleek het niet mogelijk te zijn om de ssd aan te sluiten zonder de kabel die van de voeding komt (naam?) aan te sluiten zonder deze te moeten "knikken", de kabel komt tegen de onderkant van de case aan waardoor je deze erg ver moet buigen om het geheel te laten passen. Mailtje met foto naar de winkel en mij werd geadviseerd om een 3,5 -> 2,5 inch bracket te kopen en de ssd hoger plaatsen.
Ik hoop dat ik duidelijk ben, zo niet dm maar even voor een foto oid.

Bericht staat ook in de bbg van maart.
Edit* foto
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/pkmscu05nxd.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3dy op 05-03-2014 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Frozen schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:57:
Stefan, heb jij de BBG van maart geschreven? Want kom op zeg. Je kan die arme mensen toch geen TN scherm meer aanraden? een pricewatch: BenQ GL2250 Zwart zou op de list of doom moeten komen te staan.

Hoezo geen: pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart?
Ik heb de hele BBG niet alleen geschreven ;) In het budgetsysteem zit ook een monitor met een TN paneel... We zullen de monitor bij de volgende ronde meenemen! Ik wist eerlijk gezegd niet dat er al monitoren met een A-MVA paneel te krijgen waren voor zo weinig geld. We moeten nog wel even kijken of het verder wel een fatsoenlijke monitor is voor een gamesysteem.
BramvandenH schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 18:35:
Ik denk dat het veel toevoegd om, in de bbg zoals de laatste, een energieverbruik voor de thuisserver op te nemen. Bij Best Buy lijken mij stroomkosten van het grootste belang...

Ik weet niet hoe precies er zo'n inschatting gedaan kan worden, maar met behulp van mux's blog kan je natuurlijk al een heel eind komen. Maar toch. Anders op het forum vragen of iemand zin heeft om hem van tevoren te bouwen...
In die BBG is het stroomverbruik natuurlijk een van de belangrijkste zaken. We hebben ook zeker wel info geput uit het zuinige server topic, waar ook alle resultaten van mux' te vinden zijn. We zouden wel een schatting kunnen maken van het verbruik, maar het verbruik is natuurlijk het meest afhankelijk van het aantal harde schijven, besturingssysteem en in hoeverre je het systeem tweakt voor een lag stroom verbuik...

Kortom, met het daadwerkelijke verbruik wordt al rekening gehouden, daarom is er ook voor een Asrock moederbord gekozen.
nico-1 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 21:58:
Voor de mensen die het basisgamesysteem willen kopen, neem een andere voeding of case. Vandaag voor mijn ouders een systeem gebouwd met een corsair cx430, cooler master n300 en een crucial m500. Bij het plaatsen van de ssd, op de bodem van de case, bleek het niet mogelijk te zijn om de ssd aan te sluiten zonder de kabel die van de voeding komt (naam?) aan te sluiten zonder deze te moeten "knikken", de kabel komt tegen de onderkant van de case aan waardoor je deze erg ver moet buigen om het geheel te laten passen. Mailtje met foto naar de winkel en mij werd geadviseerd om een 3,5 -> 2,5 inch bracket te kopen en de ssd hoger plaatsen.
Ik hoop dat ik duidelijk ben, zo niet dm maar even voor een foto oid.

Bericht staat ook in de bbg van maart.
Op zich niet direct een specifiek BBG probleem omdat er in het officiele systeem geen ssd en het basissysteem niet gebaseerd is op de n300 maar op de Corsair 200R zit, maar het is het vermelden bij het budgetgamesysteem zeker waard. De ssd kan alleen in de bodem van de kast worden gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
StefanvanGelder schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:12:
[...]

Op zich niet direct een specifiek BBG probleem omdat er in het officiele systeem geen ssd en het basissysteem niet gebaseerd is op de n300 maar op de Corsair 200R zit, maar het is het vermelden bij het budgetgamesysteem zeker waard. De ssd kan alleen in de bodem van de kast worden gemonteerd?
Helaas wel anders had ik hem daar wel gemonteerd ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
Je kan SSD's altijd ergens anders vastkleven met plakband of velcro, maar het is natuurlijk wel netter als hij op de daarvoor voorziene plaats terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
Robbedem schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:22:
Je kan SSD's altijd ergens anders vastkleven met plakband of velcro, maar het is natuurlijk wel netter als hij op de daarvoor voorziene plaats terecht kan.
Ik denk dat ik de ssd ook gewoon op mn kop vastzet met plakband op de plaats waar hij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

In de Mainstreamgame systeem van Maart, staat als alternatieve videokaart de GTX780. Hierbij staat als opmerking dat er vouchers worden bijgeleverd voor 3 games. Deze actie is inmiddels op 28-feb afgelopen!

Zie ook: http://www.evga.com/articles/00793/ en http://www.velocitymicro.com/gtxholidaybundle.php

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 22:16
je kunt een ssd ook gewoon in een willekeurige vrije 5,25 of 3,5 bay plaatsen als je er genoegen mee neemt hem maar aan een kant vast te schroeven. Aangezien een ssd geen bewegende delen heeft lijkt me dat geen probleem

mijn ssd ligt gewoon los op de bodem van mijn kast, dat gaat ook prima

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 06-03-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Apart, bij de kleinere N200 van CoolerMaster zit gewoon een bracket die op de bodem geschroefd wordt voor 3,5/2,5" schijven. Maar bijna elke voeding heeft zulke stekkers, dan zou je de stekker aan het einde moeten gebruiken en niet één halverwege.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:31:
Maar bijna elke voeding heeft zulke stekkers, dan zou je de stekker aan het einde moeten gebruiken en niet één halverwege.
Zat ik ook te denken, maar de meeste voedingen hebben de connector er 'verkeerdom' op zitten waardoor de kabels alsnog naar beneden steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan kan je de schijf nog in een bay steken of ergens met tiewraps/klitteband ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
Senor Sjon schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:31:
Apart, bij de kleinere N200 van CoolerMaster zit gewoon een bracket die op de bodem geschroefd wordt voor 3,5/2,5" schijven. Maar bijna elke voeding heeft zulke stekkers, dan zou je de stekker aan het einde moeten gebruiken en niet één halverwege.
Stekker aan het eind gaat helemaal niet, deze zit ook weer precies verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarSister
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 13:26
Ik zit eens te kijken om een systeem samen te stellen en nou vielen mij twee dingen op. Als ik voor het basissysteem vanuit de BBG (maart 2014) doorklik naar de bestelkosten ("De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kun je hier bekijken"), waarom wordt dan als behuizing ineens de Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver gebruikt terwijl in de BBG de Cooler Master N300 (Closed) wordt gebruikt voor het basissysteem?
Verder had ik nog de vraag waarom er voor het budget- en basissysteem bij de randapparatuur een andere dvd-brander (LG GH24NS90) wordt aangeraden dan bij de gamesystemen (Samsung SH-224DB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 15:05
StarSister schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:23:
Ik zit eens te kijken om een systeem samen te stellen en nou vielen mij twee dingen op. Als ik voor het basissysteem vanuit de BBG (maart 2014) doorklik naar de bestelkosten ("De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kun je hier bekijken"), waarom wordt dan als behuizing ineens de Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver gebruikt terwijl in de BBG de Cooler Master N300 (Closed) wordt gebruikt voor het basissysteem?
Verder had ik nog de vraag waarom er voor het budget- en basissysteem bij de randapparatuur een andere dvd-brander (LG GH24NS90) wordt aangeraden dan bij de gamesystemen (Samsung SH-224DB)?
Ik gok dat dit te maken heeft met persoonlijke smaak van de schrijver. En persoonlijk zou het mij niet zo heel veel uitmaken of je er een LG of Samsung brandertje inzet. Ik zou voor de goedkoopste gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
nee, omdat die BBG andere samensteller(s) hebben. hierdoor kan je dus ook andere randapparatuur krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuLse9000
  • Laatst online: 09-07-2023
Bij het samenstellen van het basisgamesysteem bij Azerty, merk ik dat het prijsverschil tussen beide voorgestelde grafische kaarten niet bijzonder groot is:

- MSI R9 280X GAMING 3G aan € 271,90
- XFX Radeon HD 7970 DD aan € 239,94

Is er daarom een duidelijke voorkeur voor een van deze twee kaarten? De guide zelf vermeld dat beschikbaarheid de grootste reden is voor de keuze van een 280X, maar de 7970 is nog leverbaar bij Azerty..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Wereldkaart schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:48:
Nee niet met AMD, wel Asrock met Crucial geven vaak timings problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
ik snap niet waarom je dit aanhaalt omdat er duidelijk GEEN geheugen issues waren. in al 3 de gevallen was het geheugen niet de oorzaak. dit is al herhaaldelijk aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftman380
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 13:45
Ik zit met een vraag betreffende het budget systeem.
De website van AsRock geeft aan dat het moederbord DDR3-1600mhz toestaat.
Het geheugen staat ook geregistreerd als geheugen van DDR3-1600mhz.

Hoe komt het dat er dan in de review wordt gesteld dat de geheugencontroller enkel 1333mhz aankan? Komt dit dan doordat de CPU niet hoger toestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 586752

1. Bij de lijstjes met onderdelen zie ik steeds twee kolommen met dezelfde prijzen. Waarom die tweede kolom? Daar staat "Subtotaal" boven, maar die kolom bevat helemaal geen subtotalen. Ik begrijp dat niet.

2. Als ik onder het Basissysteem van maart 2014 klik op "Bekijk collectie", dan verschijnt een tabel met hetzelfde basissysteem ("Wenslijst" genaamd), alleen is daarin het moeder bord "ASRock Intel H81 H81M-HDS" vervangen door het moederbord "MSI A78M-E45". Hoe moet ik dat zien?
Is het MSI-moederbord beter dan dat van ASRock?
Wat is de betekenis van zo'n wenslijst in relatie tot die van het basissyteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Daftman380 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 12:18:
Ik zit met een vraag betreffende het budget systeem.
De website van AsRock geeft aan dat het moederbord DDR3-1600mhz toestaat.
Het geheugen staat ook geregistreerd als geheugen van DDR3-1600mhz.

Hoe komt het dat er dan in de review wordt gesteld dat de geheugencontroller enkel 1333mhz aankan? Komt dit dan doordat de CPU niet hoger toestaat?
Het staat er nu inderdaad verwarrend en eigenlijk is die 1600 MHz bij een G3320 helemaal niet van belang.

De geheugencontroller zit bij huidige systemen in de processor verwerkt. Intel geeft bij de G3320 aan dat de maximum kloksnelheid van het werkgeheugen 1333 MHz is (zie http://ark.intel.com/prod...r-G3220-3M-Cache-3_00-GHz).
Echter, moederbordfabrikanten kunnen extra opties in de BIOS van een moederbord inbouwen waarbij het mogelijk is buiten de standaard specificaties van een processor te gaan. In veel gevallen houdt dat in dat je de processor kan overklokken, maar het kan ook zo zijn dat je buiten de standaardspecificaties van de geheugencontroller instellingen kunt doen. In dit geval houdt dat in dat je het geheugen ook op 1600 MHz kan instellen.

Bij de Intel G3320 is het verschil tussen 1333 MHz en 1600 MHz werkgeheugen minimaal. Bij AMD kan het verschil groter zijn, doordat de gpu van een AMD intensiever gebruik maakt van het werkgeheugen.

Ik heb de zin nu weggehaald, omdat je bij het budgetsysteem (dus met G3320) het niet van belang is. ;)
Anoniem: 586752 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:36:
1. Bij de lijstjes met onderdelen zie ik steeds twee kolommen met dezelfde prijzen. Waarom die tweede kolom? Daar staat "Subtotaal" boven, maar die kolom bevat helemaal geen subtotalen. Ik begrijp dat niet.
Dat is een nasleep uit het verleden. Wij kunnen bij het CMS onze teksten en systemen toevoegen en vervolgens genereert een tooltje alle content als html-code. Het voegt inderdaad niet heel veel toe; het is dubbelop inderdaad. Ik zal er een melding van maken.
2. Als ik onder het Basissysteem van maart 2014 klik op "Bekijk collectie", dan verschijnt een tabel met hetzelfde basissysteem ("Wenslijst" genaamd), alleen is daarin het moeder bord "ASRock Intel H81 H81M-HDS" vervangen door het moederbord "MSI A78M-E45". Hoe moet ik dat zien?
Is het MSI-moederbord beter dan dat van ASRock?
Wat is de betekenis van zo'n wenslijst in relatie tot die van het basissyteem?
Let op: het budgetsysteem is uitgerust met het Asrock H81-moederbord en de Intel G3320 (zie http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/558222)
Het basissysteem is uitgerust met de MSI A78M-E45 en AMD A8-6600K (zie http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/558223).

Het zijn dus twee verschillende systemen.

Of bedoel je een andere knop/link die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Bolletje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:54:
...
[...]
Dat is een nasleep uit het verleden. Wij kunnen bij het CMS onze teksten en systemen toevoegen en vervolgens genereert een tooltje alle content als html-code. Het voegt inderdaad niet heel veel toe; het is dubbelop inderdaad. Ik zal er een melding van maken.
...
Die eerste kolom toont de prijzen ten tijde van de samenstelling, die tweede kolom toont de huidige prijzen.

Lijkt me niet echt iets dat je wilt veranderen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
NitroX infinity schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:10:
[...]

Die eerste kolom toont de prijzen ten tijde van de samenstelling, die tweede kolom toont de huidige prijzen.

Lijkt me niet echt iets dat je wilt veranderen.
Ah, klopt. Dat gaan we niet veranderen. Dat is juist zeer handig.

Ik doelde meer op:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V5TpcWYJ25FBUCrZo3TsN9z9/medium.jpg

Dat is dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bolletje schreef op zondag 23 maart 2014 @ 17:54:
[...]
Het basissysteem is uitgerust met de MSI A78M-E45 en AMD A8-6600K (zie http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/558223).
Of bedoel je een andere knop/link die ik over het hoofd zie?
Dank voor je antwoord.
Ik zorgde voor verwarring omdat ik het moederbord van het budgetsysteem vermeldde, terwijl ik dat van het BASISsysteem bedoelde.
Ik bedoelde deze webpagina:
[BBG] Budget- en Basissysteem maart 2014
waar in de tabel van het BASISsysteem van maart 2014 als moederbord "ASRock FM2A88M Extreme4+ retail" staat vermeld. Klik ik echter onder die tabel op "Bekijk collectie", dan staat er als moederbord
"MSI A78M-E45".
Hoe verhouden die twee tabellen (van dezelfde auteur) zich tot elkaar?
Waar kan ik lezen welk moederbord de voorkeur verdient en waarom?

Wat die twee prijskolommen betreft: u kunt best de kop van de tweede kolom (Subtotaal) wijzigen in "Laatste prijs". Ik bezoek deze website sinds een drietal maanden, maar ik ben zelden een tabel tegengekomen waarin er in beide kolommmen verschillende prijzen staan. Ze worden denk ik meestal niet bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Anoniem: 586752 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 19:28:
[...]

Dank voor je antwoord.
Ik zorgde voor verwarring omdat ik het moederbord van het budgetsysteem vermeldde, terwijl ik dat van het BASISsysteem bedoelde.
Ik bedoelde deze webpagina:
[BBG] Budget- en Basissysteem maart 2014
waar in de tabel van het BASISsysteem van maart 2014 als moederbord "ASRock FM2A88M Extreme4+ retail" staat vermeld. Klik ik echter onder die tabel op "Bekijk collectie", dan staat er als moederbord
"MSI A78M-E45".
Hoe verhouden die twee tabellen (van dezelfde auteur) zich tot elkaar?
Waar kan ik lezen welk moederbord de voorkeur verdient en waarom?
Ik heb het budget- en basissysteem deze keer niet samengesteld, dus ik heb even de persoon die er over ging op de hoogte gesteld van je reactie. Als ik het zo bekijk zal waarschijnlijk de prijs de doorslaggevende factor zijn geweest. De moederborden zijn qua functionaliteit erg vergelijkbaar, terwijl de MSI toen misschien iets goedkoper was. De Asrock die je noemt is dus ook zeker een goed alternatief. Soms is het ook gewoon met de BBG dat de verschillen tussen alternatieven maar erg klein zijn.

De openingspost van de auteur, waar in dit geval nog het Asrock-moederbord staat, is het opzetje. Daar kan dan vervolgens discussie over gevoerd worden.

Hoe het dan komt dat er daar eerst een lijstje staat met Asrock-moederbord en naderhand bij 'Bekijk collectie' de MSI? Nou, de lijstjes worden gemaakt via de Wenslijst-pagina. Je kan dan een naam geven aan je lijstje en het lijstje krijgt een uniek ID. Vervolgens kan je van dat lijstje de code genereren en op het forum plaatsen. Echter, je kan naderhand het lijstje wijzigen (in dit geval een ander moederbord kiezen), terwijl er bij een ouder bericht nog steeds een link staat naar dat lijstje (het unieke ID).

Zo kunnen er discrepanties ontstaan. Voor de duidelijkheid nog een voorbeeld: ik zet de MSI GTX770 en Samsung 840 EVO ssd in een lijstje en genereer de code:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 268,03€ 268,03
1Samsung 840 EVO 250GB€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 391,53

.. vervolgens verwijder ik de Samsung ssd en zet ik er een Crucial ssd in. Vervolgens genereer ik nogmaals de code:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 268,03€ 268,03
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,07

Desondanks blijft de link bij het eerste lijstje nog steeds verwijzen naar het wenslijstje met het unieke ID (in dit geval 567527), waar nu de MSI GTX770 en Crucial ssd instaan.
Wat die twee prijskolommen betreft: u kunt best de kop van de tweede kolom (Subtotaal) wijzigen in "Laatste prijs". Ik bezoek deze website sinds een drietal maanden, maar ik ben zelden een tabel tegengekomen waarin er in beide kolommmen verschillende prijzen staan. Ze worden denk ik meestal niet bijgewerkt.
Ah, nu snap ik waar je het over hebt. Ik had het steeds over het daadwerkelijke artikel op de frontpage (zie reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014). Daar staan ook twee kolommen: 1) de prijs tijdens het opstellen van de BBG en 2) de actuele prijs. Nummer 1 is statisch en wordt gegenereerd vlak voordat de BBG online komt. Nummer 2 wordt steeds realtime opgehaald uit de Pricewatch.

Waar jij het over hebt zijn de topics en lijstjes op het forum. Die hebben een andere indeling en zijn puur statisch. Die getallen blijven dus hetzelfde. Subtotaal gaat over de prijs van één stuk, terwijl totaal dan over het totaal aantal gaat. Dit kan toepassing zijn indien er meerdere stuks van hetzelfde product worden afgenomen, zoals dat soms het geval is bij harde schijven of videokaarten.

Bij de BBG staat de uiteindelijke versie van een systeem altijd op de frontpage. De achterliggende discussies kan je inderdaad terugvinden in de topics.

[ Voor 41% gewijzigd door Bolletje op 23-03-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hartelijk dank voor de snelle en up-to-date reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
De prijs, maar vooral de kwaliteit van de mosfets heeft de doorslag gemaakt om voor het MSI moederbord te kiezen. Beide moederborden zijn trouwens niet echt geschikt voor overklokken, maar daarvoor staat in het budgetgamesysteem wel een aanbeveling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is duidelijk, dank voor deze aanvulling !
Ik ben van plan om een zelf een systeen in elkaar te zetten en ben met de info op deze site enorm geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:54
BBG maart is precies op tijd... vriendin wilde andere pc mede door hele WinXP gebeuren... met het basissysteem als basis net eea besteld en hopelijk komende week in elkaar schroeven. Voor aardig prijsje toch een vrij snel systeem (iig sneller dan mijn 5-6 jaar oude C2Q bak).
Zat er even aan te denken sommige onderdelen dubbel te bestellen :p

Ouders zaten met zelfde issue, maar die hebben een Macbook Air gekocht :p

Hmm, blijkt dat de Coolermaster N300 (en iig ook de N200) EOL zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 03-04-2014 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 12:27
GewoonWatSpulle in "Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 42"

Wat opmerking daar over de BBG.

Misschien een algemeen feedback ding, dat deze feedback mogelijk naar Geachte Redactie verhuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 589892

Dat is duidelijk, dank voor deze aanvulling !
Ik ben van plan om een zelf een systeen in elkaar te zetten en ben met de info op deze site enorm geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 558459

Hallo allemaal ik zit nu al eem tijdje te twijfelen over het aanschaffen van een nieuwe pc..

Ik vind de BBG van maart wel interessant en vind het tweede systeem voor 660 euro wel goed.
Ik vraag me alleen af of deze beter of misschien zelfs iets goedkoper kan, maar toch de zelfde prestatie aanhouden?
Dit zit er momenteel dan in:

Product Prijs Act.Prijs
Processors Intel Core i5 4440 Boxed € 154,89 € 154,89
Moederborden Gigabyte GA-B85M-D3H € 63,05 € 61,-
Geheugen intern Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU € 61,90 € 54,55
Videokaarten XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation € 229,50 € 227,50
Interne harde schijven Seagate ST1000DX001, 1TB € 68,03 € 65,95
Behuizingen Corsair Carbide 200R Closed € 48,99 € 48,95
Voedingen Seasonic S12II-Bronze 520W € 48,20 € 48,10
Totaalprijs bij opstellen BBG € 674,56 € 660,94

Let me know guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 14:35
Ik ga een gamepc bouwen en heb de volgende onderdelen:

Processor: AMD Black Edition - AMD FX 6300
Videokaart: ASUS GTX760-DC2OC-2GD5
Moederbord: ASUS M5A78L-M/USB3
Geheugen: Kingston HyperX blu 2x
Behuizing: Corsair Carbide 200R
Harde schijf: Seagate Barracuda ST1000DM003
Voeding: Corsair CX600M
Besturing: Windows

Ik zou graag willen weten of dit kan. Ik doe dit voor de eerste keer dus heb ik er nog niet zo veel verstand van. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 14:35
Sorry, k heb weinig ervaring met het forum. Kunnen jullie mij helpen? Ik had een forum gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22

Thomg

Aww yiss

ownagekiller schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:56:
Sorry, k heb weinig ervaring met het forum. Kunnen jullie mij helpen? Ik had een forum gestart
http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/121
Niet meer hier posten, dit soort topics wilt men liever "schoon" houden ( ontopic ).

Als je er helemaal niet uitkomt kan je me wel dmmen, maar dit is echt niet moeilijk, een kind kan de was doen :F

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 24-04-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-03 23:34
ik weet ook niet zeker of ik in het juiste topic zit, maar ik zou graag voor de volgende best buy desktop guide (of notebook) een developer machine willen zien. Een speciaal voor Visual Studio en/of Sql server geoptimaliseerde configuratie. Dan ben ik benieuwd waar de tweakers mee komen. Als ik nu naar het game systeem kijk zit daar een videokaart in van 350,- dat is een behoorlijk deel van de totale 1000 euro voor het complete systeem. Volgens mij kan een developer machine best wel met een mindere videokaart en dat geld dan steken in een betere cpu of meer ram (of nog snellere ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De meeste CPU's hebben een interne GPU, dan laat je toch de videokaart weg?

Gezien de discussie elke BBG weer over overklokken van CPU's, lijkt mij een OC-BBG wel een leuke variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kleine bump

De budget BBG van mei heeft een probleempje. De behuizing heeft geen slots voor de 2,5" SSD:
thecow in "Budget systeem €200,-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Dat hoeft niet een heel groot probleem te zijn, omdat de ssd niet per se heel vast hoeft te zitten. Je kan hem ook met tape vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, maar het is netter een kast van 3 tientjes uit te kiezen die er wel plek voor heeft. Ik heb me dit keer niet met de budgetkast bemoeit, maar een n200 of n300 kost evenveel en heeft hier wel ruimte voor en de psu onderin.

Ook bij de mini-ITX variant is men aan het dremelen geslagen. :+ Maar bij mini-ITX kunnen we niet alles voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 19:09
Hoi allen,

Misschien een suffe vraag, maar in de desktop best buy van mei staat er voor het mainstream gamesysteem dat de processor een turbo mode heeft.

Hoe kan je die aanzetten? Ik zie wel een hoop overklok mogelijkheden in de BIOS echter daar gaan de automatiche instellingen gelijk naar 4.2 hgz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Dat doet ie automatich wanneer dat nodig is en mogelijk binnen het maximum stroomverbruik. Het is niet zoals vroeger waarbij je een turbo knop op de behuizing had.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 19:09
Wauw, dat is nog mooier dan bij mijn vorige ASROCK mobo.

Dank voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWishmaster
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04 20:52
Gisteren dit systeempje in elkaar gezet (in feite het basis gamesysteem van maart met wat toevoegingen):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,-€ 154,-
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 59,98€ 59,98
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 227,85€ 227,85
1Corsair Carbide 200R Closed€ 49,95€ 49,95
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 232,40€ 232,40
1Logitech G400s Gaming Mouse€ 41,52€ 41,52
1Steelseries Qck€ 9,83€ 9,83
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,94€ 57,94
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,97€ 12,97
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,95€ 46,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 985,44

Bijna 10 jaar geen eigen PC meer in elkaar gezet, maar ondanks wat nieuwe connectors en een andere processor slot is er eigenlijk niks veranderd :). Geen compatibiliteitsproblemen of andere issues: gewoon een lekker systeempje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 22:04

el-jorge

turn around and feel the vibe

Mijn oude game pc van 6 a 7 jaar oud gaf gister de geest, in ieder geval de voeding. Mijn vriendin gebruikt het systeem al 4 jaar voor muziek en internet en een kleine beetje photoshoppen. Ik weet nog niet of het ploffen van de voeding de rest beschadigd heeft, maar ik ben eigenlijk van plan een nieuw pc'tje te bouwen. Kleiner en zuiniger. Ik het het gebaseerd op het budget systeem, maar heb een paar vragen. Als eerst de lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1ASRock Intel H81 H81M€ 46,50€ 46,50
1Asus GT630-SL-2GD3-L€ 50,-€ 50,-
1Cooler Master Silencio 352€ 51,70€ 51,70
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,95€ 50,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,15

Ik plaats uit de oude pc nog een dvd brander, een harde schijf van 640GB en een oude x-fi elite -pro geluidskaart. Dat is gelijk de reden dat ik een iets andere asrock heb gekozen, ik moest er een hebben met een pci slot.

Mijn vragen:
Ik heb een videokaart opgenomen, maar is een aparte videokaart echt nodig?
Aangezien ik een videokaart heb opgenomen, heb ik een iets zwaardere voeding gekozen, is dat nodig?
En is het niet handig gelijk 8 gig geheugen op te nemen?

Ik ga draaien met windows 7.

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Laatst online: 13-05 06:22
Zijn er hier meer mensen die ook het basissysteem van mei 2014 hebben gebouwd? Ik heb zelf een systeem gebouwd, hier sterk op lijkend (SSD en geheugen (alleen kleur, wegens prijsverschil) zijn veranderd).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,-€ 84,-
1MSI A78M-E45€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,80€ 32,80
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 69,10€ 69,10
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,30

Nu loop ik tegen het probleem aan dat deze niet wil starten met alleen het Kingston geheugen erin. Ik heb hierop een setje geheugen uit mijn eigen pc geplukt, deze erin gezet. Hiermee bootte het wel. Ook wanneer de beide geheugens worden geplaatst start de pc, het geheugen lijkt me dus niet defect en het model wordt correct herkend door de pc.

Omdat ik een bootende pc had heb ik een update uitgevoerd naar de laatste BIOS versie (versie 25.3, http://www.msi.com/support/mb/A78ME45.html#down-bios). Dit bood geen soelaas. Na het verwijderen van mijn 'eigen werkgeheugen' startte de pc niet.

Ik heb ontdekt dat als ik de geheugensnelheid handmatig op 1333 MHz instel de pc wel opstart, maar ik heb dit snellere geheugen niet voor niets gekocht, om dezelfde reden als in de BBG. Daarnaast wil ik niet het risico lopen dat bij stroomuitval, mocht de batterij eens leeg zijn, instellingen kwijt zijn en hiermee de pc niet booten. Ik hoop dat iemand me kan helpen in welke richting ik dit moet zoeken en/of hoe dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandebehanger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 22:06

jandebehanger

Slimme meter weigeraar

@jappas Wat is de snelheid van het andere geheugen?

ex Sinclair QL + goldcard gebruiker, zonnepanelen:3185 Wp, produktie 3050 kWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
verkeerde topic jongens! je moet in DAA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Laatst online: 13-05 06:22
Het leek mij in dit geval hier juist geplaatst, gezien de config van de BBG guide (op een kleurtje na) niet werkt. Enfin, MSI A78M-E45 + HX318C10FRK2/8 (basis BBG mei) boot niet

[ Voor 39% gewijzigd door jappas op 01-06-2014 08:31 . Reden: Link nieuw topic toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
Wel wat laat maar ik denk toch van belang voor meerdere tweakers.

In Mei besloot ik dat het tijd werd voor een thuisservertje, de BBG (van Maart) geraadpleegd en die configuratie met extra geheugen gekocht in de hoop die vlot in elkaar te kunnen zetten.

Dat is eindelijk pas 2 weken geleden gelukt omdat het me eerder aan tijd ontbrak.

Hardware werkte feilloos en is inderdaad zeer mooi samengesteld alle lof.

De in het artikel genoemde software, Freenas, eens gedownload en geinstalleerd en dat werkt allemaal probleemloos. Een ongelooflijke ervaring als je zo een verschrikkelijk stabiel OS op een USB stick binnen 30 minuten aan de gang hebt. Als Windows adept zonder verstand van *nix systemen een openbaring. MS eat your heart out!

Maar nu mijn opmerking/vraag:

Na wat meer inlezen op het Freenas forum blijkt dat je,volgens dat forum, wel een idioot moet zijn om je data aan een server zonder ECC geheugen toe te vertrouwen... Ook is, alweer volgens het Freenas forum, het onzinnig om een ZFS filesysteem te gebruiken als je geen ECC geheugen gebruikt...

Na even wat nazoeken bleek dat het gebruikte MB (ASrock B85M Pro4) voor de thuisserver van Maart geen ECC ondersteund...

Ik vind het jammer dat dit aspect bij een thuisserver niet is meegenomen en zou ervoor willen pleiten om dat in de toekomst wel mee te nemen, eventueel optioneel!

Of zie ik het hele data integriteit verhaal verkeerd?

Verder niets dan lof voor al het werk dat er gedaan wordt om de NL Tweak community te helpen!

Ohja, ik geloof dat dit mijn eerste post is in 20 jaar lid....

It is never to early to start RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 08:06

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Op Newegg hebben ze er een aardige uitleg over:
http://www.newegg.com/pro...rticle.aspx?articleId=126

Voor thuisdoeleinden vind ik het niet nuttig. Maar uiteindelijk maak je die afweging zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
Edmin schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:40:
Op Newegg hebben ze er een aardige uitleg over:
http://www.newegg.com/pro...rticle.aspx?articleId=126

Voor thuisdoeleinden vind ik het niet nuttig. Maar uiteindelijk maak je die afweging zelf.
Tja men stelt daar 1 soft error per GB geheugen per maand als de machine 24/7 draait en dat doet mijn servertje want gebruik hem voor veel verschillende zaken. Heb 16 Gb geheugen dus 16 potentiële problemen per maand...

Een oplossing voor dit potentiële probleem mag van mij wat meer kosten. Van belang is niet zozeer de data zelf als wel de integriteit van de ZFS pools. Als die beschadigd raken is het baai baai zwaai zwaai naar AL je data heb ik begrepen...

Had ik in mei geweten wat ik nu weet had ik voor een MB met ECC geheugen gekozen, jammer dat die niet makkelijk te vinden zijn in de pricewatch trouwens, maar natuurlijk heb je gelijk het is een persoonlijke afweging.

It is never to early to start RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 11:23
Ik hoop dat ik hier in het juiste topic zit. Ik zit te twijfelen tussen het basisgamesysteem en het mainstreamgamesysteem van de BBG van september. Kunnen jullie mij inzicht geven in welke prestaties ik van deze systemen kan verwachten? Is het bijvoorbeeld redelijk om te veronderstellen dat beide systemen de meeste games die nu op de markt zijn in volle, grafische glorie kunnen weergeven, maar de toekomstbestendigheid van het basissysteem een paar jaar korter is?

Ik speel regelmatig games en ik gebruik nog altijd een PC van vier jaar oud (ongeveer 600 euro destijds). Deze draait games als Skyrim nog redelijk gemakkelijk (maar niet op de maximale settings). Daarom probeer ik nu een beeld te krijgen van de toegevoegde waarde van de extra investering van het mainstream systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorritvo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-04-2020
ik heb het basisgamesysteem van september in elkaar gezet, maar het vermogen van 520 watt trekt de video kaart niet, de computer start niet op als ik hem aan zet. De computer start wel op als ik de voeding uit de videokaart haal. Op de verpakking staat ook dat je voor die videokaart zeker 700-750 watt nodig hebt, dus snap niet zo goed waarom er een 520 watt in de bbg staat. Of is er een oplossing voor?

edit: Ik zag een reactie op het basisgamesysteem van september, waarin stond dat 520 watt meer dan voldoende moet zijn.

De 8 pins kabel van de voeding paste overigens ook niet op de videokaart. Hoe los ik dat op? Ik neem aan dat de 6-pins én de 8-pins voeding in de videokaart moet zitten. Ik probeerde een 6-pins plus een 2 pins, maar dan start de computer dus niet op, behalve dat de processor aanslaat.

Het probleem zal dus wel zijn dat de 8 pins niet past. Moet ik dan maar stukjes afvijlen zodat ie wel past ?

[ Voor 39% gewijzigd door jorritvo op 18-11-2014 21:39 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
De EPS 4-pin kabel EN de Main Power 24-pin moeten in het moederbord.
De PCI-E 6 EN de PCI-E 6+2 moeten in de GPU.

In dit geval hoef je niks met de EPS 8-pin kabel te doen, want die past niet op het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.seasonicusa.com/images/S12II-Bronze/S12II-Bronze-04.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door PCBaas op 18-11-2014 21:49 ]

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als de 8 pins niet past, dan probeer je de CPU voeding in de VGA kaart te proppen. De PCI-E moet er gewoon normaal inpassen. Overigens, vroeger was ik die weleens vergeten en toen startte de PC wel gewoon op met een melding dat 3D voor gamen e.d. niet beschikbaar waren door te lage voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 07:50
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,90€ 349,90
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,50€ 88,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,50€ 29,50
1CM Storm Mizar€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Seasonic S12G 450W€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.024,40

Dit is het systeem wat ik gekocht heb op basis van het BBG mainstream game systeem. Ik heb het systeem nu een week in gebruik en ben tegen een aantal dingen aangelopen.

Als de casefans op de laagste stand staan is de Seagate HDD het luidste onderdeel in m'n PC. Ik hoor die als het stil is in m'n kamer draaien. Ik geloof echter dat dit normaal is. Omdat de rest van het systeem zo stil is misschien volgende keer ook opletten dat de gekozen HDD niet het feestje komt verstoren. Aan de andere kant, er is altijd iets dat het 'lawaaiigst' is in een pc.

Ik vind sata stroomkabels van de Seasonic S12G 450W een beetje kort in combinatie met de Fractal Design R4.

Gister hoorde ik na een week gebruik een raar geluid uit mn pc komen. Het bleek de Asus STRIX-GTX970 te zijn die blijkbaar last heeft van coil whine. The Witcher liep op zo'n 1500FPS waar de kaart het warm van kreeg en van ging piepen. Met geforceerde vsync hoor ik niks. Ook met 3dMark FireStrike en meer normale frame rates (30~60) hoor ik de whine behoorlijk. En ook de minder zware tests met hogere framerates geven het lawaai. Moet ik hiermee terug naar de winkel? Bij BF3 met zo'n 120FPS hoor ik weer niks :?. Overigens heeft deze grafische kaart volgens de documentatie minimaal een 500 Watt voeding nodig maar ik heb de BBG aanbevolen Seasonic S12G 450W genomen zou dit nog een probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij mij klapt mijn GTX970 de PC er helemaal uit als spellen niet genoeg belasting geven. Zo kom ik nooit voorbij de eerste 3D mark test omdat ie te licht is.... raar maar waar. V-sync kan dan inderdaad helpen. Coil whine komt veel voor bij een aantal GTX970 kaarten, ik hoor met name klachten over de MSI-kaarten eigenlijk. En qua HDD... dat is een beetje het kenmerk van de huidige PC's. Die zijn zo stil dat de HDD nu de meeste geluiden maakt. Ik heb het zelf met WD Red en daarvoor Green schijven in mijn NAS. Die zijn ook niet de stilste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 07:50
Señor Sjon schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:38:
Bij mij klapt mijn GTX970 de PC er helemaal uit als spellen niet genoeg belasting geven. Zo kom ik nooit voorbij de eerste 3D mark test omdat ie te licht is.... raar maar waar. V-sync kan dan inderdaad helpen. Coil whine komt veel voor bij een aantal GTX970 kaarten, ik hoor met name klachten over de MSI-kaarten eigenlijk. En qua HDD... dat is een beetje het kenmerk van de huidige PC's. Die zijn zo stil dat de HDD nu de meeste geluiden maakt. Ik heb het zelf met WD Red en daarvoor Green schijven in mijn NAS. Die zijn ook niet de stilste.
Ik twijfel heel erg wat ik moet doen mbt tot die whine. Heeft het zin om de grafische kaart en/of voeding terug te sturen? Is het mogelijk dat dit opgelost gaat worden met een Nvidia driver update? Ik ben gewoon een beetje bang dat ik zo meteen bij het spelen van een normaal spel (niet synthetische test) opgescheept zit met dat gepiep.

Waarschijnlijk kan ik nog wel een voeding van een vriend lenen om aan te sluiten op de grafische kaart om te testen of dat wat uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan de voeding. Zoek hier maar eens op coil whine: nVidia GeForce GT(X) 9xx Serie Ervaringen - Deel 1 geregeld worden kaarten daarom teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iferius
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03 08:49
Ik weet niet of dit de juiste locatie is, aangezien het een particulier probleem is en geen algemeen probleem.

Ik heb het mainstream-gamesysteem van de BBG van november gekocht, aangevuld met een oude ODD. Het resultaat was echter teleurstellend. Als ik de pc aanzet, bewegen de ventilatoren kort, en dan stopt alles weer. Om het probleem te localiseren heb ik zo veel mogelijk componenten gestript en vervangen; met alleen voeding, moederbord, geheugen en processor doet het nog steeds voor. Het geheugen en de voeding heb ik in mijn oude pc getest. Ik heb een moederbordspeaker geplaatst, maar hoor geen beep code. Heeft iemand enig idee waar het probleem kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ben je zeker dat je de 4+4 CPU kabel hebt gebruikt voor de CPU, en niet de 6+2? Kan geen kwaad voor de PC, maar hij werkt alleen niet.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637396

Ik heb de BBG van september gekocht, alsook een maat van mij (reviews: Desktop-BBG: september 2014)

Prima pc, enkel als ik een spel speel (vb CS:GO) dan krijg ik het 'whine' geluid gelijk ze zeggen.
Heb de pc eens opengedaan, gezorgd dat er geen fans geblokkeerd zijn of dat er draadjes tegenkomen.

Maar ik blijf het geluid krijgen. Dieje maat die die ook heeft gekocht heeft dat niet.
Hij heeft allebei de pc's in elkaar gestoken.

Iemand een idee aan wat het kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Anoniem: 637396 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:31:
Ik heb de BBG van september gekocht, alsook een maat van mij (reviews: Desktop-BBG: september 2014)

Prima pc, enkel als ik een spel speel (vb CS:GO) dan krijg ik het 'whine' geluid gelijk ze zeggen.
Heb de pc eens opengedaan, gezorgd dat er geen fans geblokkeerd zijn of dat er draadjes tegenkomen.

Maar ik blijf het geluid krijgen. Dieje maat die die ook heeft gekocht heeft dat niet.
Hij heeft allebei de pc's in elkaar gestoken.

Iemand een idee aan wat het kan liggen?
Het is altijd mogelijk dat een bepaald component deze coil whine maakt.
Vaak door de grafische kaart of voeding. Dit gebeurt dan vaak wanneer er load op staat.

Zelf maakt m'n gtx 670 coil whine wanneer hij 800+ fps doet (bv bij opstarten van spel), maar anders nooit.
Helaas kan dit ook veel eerder gebeuren, sommige fabrikanten zullen hem gewoon vervangen, maar niet allemaal. Misschien even een mailtje doen naar de winkel waar je hem gekocht hebt of ze hem willen vervangen.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor persoonlijk advies, maar voor feedback over de Best-Buy Guides.

Heb je aankoopadvies nodig, open dan een eigen topic in Desktop Aankoopadvies als het gaat om een (nagenoeg) compleet systeem of in Componenten Aankoopadvies als het om een enkel product gaat.