That's the way the cookie crumbles.
SSD vs SSHD, voor het bedrag wat een SSHD kost zou ik nog liever een echte SSD neerzetten van 120 GB. echter 2 tientjes over budget gaan voor een 250 GB is prima te verdedigen. primair is en blijft dit een game PC, dus opslag voor mp3 en films is niet noodzakelijk. ook voor games is 250 GB ruim zat kan je voldoende games op kwijt.
qua voeding, 450 watt is voor NU voldoende, hoe zal dat zitten met een upgrade over 3 jaar? met name een GPU zal dan ook nog wel wat lusten. is dat dan voldoende of is hierdoor een 520w/550w verdedigbaar?
Qua stroomverbruik, verbruikt de FX-6300 tov de intel 4440 inidle 20 watt mee, tijdenss een full load +/- 60 watt meer en bij het draaien van cinebench zelfs 100 watt meer!: review hardwareinfo,
Bij een gemiddeld gebruik van 3 uur per dag gamen, met een extra stroomverbruik van 60 watt, krijg je een stroomverbruik op jaarbasis van: 60*3*365= 65700 watt of 65,7 kWh.
Bij een gemiddeld gebruik van 3 uur per dag, met een extra stroomverbruik van 100 watt, krijg je een stroomverbruik op jaarbasis van: 100*3*365= 109500 watt of 109,5 kWh.
Bij een energieprijs van €0,23 bespaar je dus op jaarbasis tussen de €15,11 en €25,19. Van uit gaan dat het systeem zo'n 4 jaar gebruikt wordt, loopt dit bedrag op tot tussen de €60,- en €100,-.
Wanneer je het complete Intel systeem niet duurder wordt dan ongeveer €60,- dan is het dus mogelijk om de besparing terug te verdienen. Tevens is het ook beter voor het milieu, als iemand door om zou geven.
Nu is het wel de discussie hoeveel de koper van een dergelijk systeem gemiddeld per dag aan het gamen is? Ook is de vraag wie de stroomrekening betaald
Als ik een AMD moest kiezen, zou ik voor een FM2 socket CPU of APU gaan. Bijvoorbeeld de 760k, A10 6800k of de A10-7850 (met mantle API). De vraag is in hoeverre deze de bottleneck vormen? Volgens dit forumtopic op tomshardware zal bij één R9 270x de 760k geen bottleneck vormen. Anderzijds bij games zoals BF4, wordt de CPU een stuk meer belast en hierbij vormt de 750 volgens dit topic wel de bottleneck.
Dit wordt bevestigd in de review van hardware.info, bij het spelen van Tombraider behaal je met de A10-6800 zelfs 4 FPS (142fps) meer dan de 4440 en zelfs 8 fps meer dan bij de FX-6300. Bij het spelen van hitman absolution zie je dus dat de CPU wel degelijk uitmaakt. De 4440 is het snelst met 57FPS, de FX-6300 langzamer met 47 fps en de A10-6800 het langzaamst met 39fps. Dit is trouwens getest met een HD7970.
[ Voor 11% gewijzigd door Bliksem B op 12-12-2013 18:23 ]
http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page6.html
Alleen hoe toekomst gericht is die CPU? Niet echt denk ik nu steeds meer een meer games toch geoptimaliseerd gaan worden voor >4 cores.
De vraag die je dus eigenlijk moet stellen. Zijn de 6 cores van de FX6300 genoeg om enige tijd mee te gaan. of is het beter een FM2+ moederbord te pakken met een goedkopere CPU in de hoop dat de volgende AMD generatie CPUs beter gaan presteren. Maar dat weten we dan weer pas half januari
[ Voor 98% gewijzigd door Turralyon op 12-12-2013 22:15 ]
de goedkoopste i5 4440 is 60E duurder dan een FX 6300. met 4 jaar zal je gelijk zijn aan kosten.
de nieuwe FM2+ kunnen intressant zijn, niemand heeft nog gegevens en tegen de tijd dat zij uitkomen is ook deze BBG al weer actueel. de FM2 CPUtjes zijn eerder aan bod geweest. weliswaar voor een budgetsysteem , voor een basis is een FX6300 toch minimaal, met kunst en vliegwerk zou ik voor een FX 8320 opteren.
Ja in principe wel.. dat het verouderd is wil niet zeggen dat het slecht is.. en als het qua gamen niet uitmaakt... Alleen dat is dan ook mijn vraag, maakt het een verschil?Lednov schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:31:
ben je nou serieus? das een sterk verouderde chipset.
http://tweakers.net/price...;330907;286740/categorie/
Daarnaast heb je met een 760G altijd nog een video output voor als je videokaart het niet meer doet.
Heb je misschien een bron dat een 760G meer verbruikt dan een 970?
dus, nogmaals, waarom zou je een 760 chipset in overweging willen nemen?
bron, poeh geen idee meer waar ik het las, als ik het vind post ik het hier.
EDIT: schiet me nog te binnen, maar volgens mij worden FX CPUtjes niet zonder meer ondersteund in het bios van de 760.
[ Voor 15% gewijzigd door Lednov op 13-12-2013 13:33 ]
http://tweakers.net/price.../322433;338772/categorie/
Hiervoor krijg je dan extra sata-600 poorten terug en meer usb 2.0 poorten.
Beide moederbord beschikken over HyperTransport 3.0. Ik verwacht dus geen prestatiesverschillen tussen de processoren.
De 760G is alleen een erg oude chipset, die ik in eerste instantie niet als serieuze optie zag, maar ik kan eigenlijk geen goede reden vinden om deze chipset buiten te sluiten. Zie ik nog iets over het hoofd? Voor die 5 euro extra zou ik alleen gaan voor de geïntegreerde sata 600 poorten. Extra chipts kunnen alleen maar meer stroom verbruiken of incompatibel zijn / problemen geven.
250GB ssd is inderdaad voldoende om aardig wat games op te installeren. Ik ga er nog even over na denken.Lednov schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:31:
ben je nou serieus? das een sterk verouderde chipset.
SSD vs SSHD, voor het bedrag wat een SSHD kost zou ik nog liever een echte SSD neerzetten van 120 GB. echter 2 tientjes over budget gaan voor een 250 GB is prima te verdedigen. primair is en blijft dit een game PC, dus opslag voor mp3 en films is niet noodzakelijk. ook voor games is 250 GB ruim zat kan je voldoende games op kwijt.
qua voeding, 450 watt is voor NU voldoende, hoe zal dat zitten met een upgrade over 3 jaar? met name een GPU zal dan ook nog wel wat lusten. is dat dan voldoende of is hierdoor een 520w/550w verdedigbaar?
In de toekomst zullen de videokaarten echt niet veel meer gaan verbruiken. Ten eerste zitten ze vast aan de PCI-e normen, ten tweede blijven er ook altijd midrange videokaarten over zoals dat nu de 270X is en een paar jaar terug de 6870 of 5770 was. 450W is ruim voldoende. Ik denk dat deze voeding een goede keuze is tussen kwaliteit, prijs en features. Niet de beste kwaliteit, maar ik denk dat we de laatste tijd doorslaan in de kwaliteit van de voedingen. Over 5 jaar zal deze voeding echt nog wel goed functioneren. Als je kijkt met wat voor voeding ze 10 jaar geleden een standaard PC uitleverden en hoeveel van die voedingen het nu nog doen is dat geen probleem. Wellicht gaat de Seasonic langer mee, maar over 5 jaar zijn er wel weer nieuwere voedingen die efficienter of goedkoper zijn dan de huidige voedingen. Als je over 5 jaar een andere PC samenstelt ga je niet bezuinigen op een voeding van 50 euro door je oude Seasonic uit 2008 te gebruiken.
We stellen ook geen PC samen op basis van een high-end processor die over 5 jaar nog mee moet kunnen, zoals de i7 920 dat wel was.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Wanneer je je CPU continu op 100% zit dus niet. Dan heb je dus max load ongeveer gelijk aan het gebruik bij het draaien van cinebench. Nu zal dat het komende jaar wel meevallen, maar daarna is een ander verhaal.cinebench is syntetisch, geeft leuke grafieken en gegevens, geen van alle is realistisch. zo ook stroomverbruik niet. dat AMDs wat meer verbruiken is bekend. ook is bekend dat het in praktijk ruim meevalt.
Zoals te zien in mijn bericht te lezen valt, is dat de vraag nog maar. Dit hangt heel erg af van de gebruiker. Wanneer de gebruiker meer games speelt of ook nog zaken als photoshop, youtube, films, renderen,lightroom gebruikt, verbruik je dus al meer. Iets wat best denkbaar is dus. Tevens wanneer je je PC aanlaat (wat ook veel mensen doen) bespaar je dus nog meer.de goedkoopste i5 4440 is 60E duurder dan een FX 6300. met 4 jaar zal je gelijk zijn aan kosten.
Ik zou dan zeggen neem dan het zekere voor het onzekere en ga voor de i5 4440 of pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed. Naast dat je ongeveer gelijk uit bent qua totale prijs of zelfs bespaard, heb je minder warmte productie (stiller) en tevens bespaar je het milieu.
De 4330 is dan wel een dual core, maar presteert momenteel even goed als de 6300! [bron] Anderzijds, betrefd dit maar één game (hitman absolution), bij games die meer gebruik maken van de cores is een FX-6300 inderdaad wel in het voordeel [topic]
Ik zou zelf dan afwachten hoe de FM2+ varianten presteren, mogelijk een hybrid crossfire opstelling erbij en je hebt een leuke machine.de nieuwe FM2+ kunnen intressant zijn, niemand heeft nog gegevens en tegen de tijd dat zij uitkomen is ook deze BBG al weer actueel. de FM2 CPUtjes zijn eerder aan bod geweest. weliswaar voor een budgetsysteem , voor een basis is een FX6300 toch minimaal, met kunst en vliegwerk zou ik voor een FX 8320 opteren.
De8320 zou ik in ieder geval niet doen. Naast dat deze ongeveer gelijk lijkt aan de i5 4440, is het stroomverbruik nog meer, waardoor je dus op de langere termijn duurder uit bent.
Ik zelf ben ook voorstander van AMD, alleen AMD heeft gewoon een flinke achterstand met hun FX. Logisch omdat ze zich richten op de APU's, alleen dan weer jammer dat deze ook niet heel goed kunnen meekomen bij het midrange segment
[ Voor 34% gewijzigd door Bliksem B op 13-12-2013 16:14 ]
Ik koos expres allemaal MSI bordjes om beter te kunnen vergelijken, van asrock heb je ook nog wel een goedkoper 760G bord: http://tweakers.net/pricewatch/compare/47/355342/categorie/Lednov schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:30:
deze 970 pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0 is al goedkoper dan 3 door jou genoemde bordjes.
dus, nogmaals, waarom zou je een 760 chipset in overweging willen nemen?
EDIT: schiet me nog te binnen, maar volgens mij worden FX CPUtjes niet zonder meer ondersteund in het bios van de 760.
Overigens weer met sata600 en usb3 headers, de CPU support list vrijwel gelijk (incl FX8350), dus waarom zou je een 10 euro duurder 970 bord nemen?
Misschien dat er wel voordelen zitten aan de 970 chipset (HT?), maar ik ken ze niet.
daarom niet, en anders, waarom dan niet de 965 BE erin parkeren? (niet dat die nog leverbaar is...)StefanvanGelder schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:59:
[Een nieuw systeem mag niet na een paar maand al te krap zijn gebleken...
zijn we nou een systeem voor 2014 aan het maken of gaan we vier jaar terug??? reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010
bordje is oud, CPU is oud. kom op zeg, dit is tweakers onwaardig!
CPU is oud? Een FX-6300 is zo oud nog niet... Deze FX processors van AMD op basis van de piledriver architectuur is nu ruim een jaar op de markt. Heb je alleen een probleem met de chipset van het moederbord, of met de keuze van een AMD processor in het algemeen?pricewatch: ASRock 980DE3/U3S3
Eerste prijsvermelding: vrijdag 8 november 2013
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook niet direct een voorstander van een moederbord op basis van de 760G chipset, maar als het voor de prestaties en features niets uitmaakt, wat houdt ons dan tegen? Bij Intel zou het geen probleem zijn om een moederbord op basis van de H81 chipset te kiezen, waarom mogen we dan geen budget chipset van AMD kiezen?
en de 6300 is niet oud de 965 BE wel, daar maak ik de overeenkomst mee. en dat de asrock pas is uitgekomen doet niet af aan het feit dat de 760G chipset oud is.
dus ik ben voor de FX 6300, prima CPU voor een zeer schappelijke prijs.
alleen in een nieuw systeem een 760G neerzetten terwijl voor 5-10E meer een nieuwere chipset mogelijk is? dan zal ik kiezen voor een 970 chipset. pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0 is al budget genoeg.
overigens, de 760G kan meer verbruiken door de GPU die er op zit. zaak om deze uit te zetten.
goed, ik heb mijn standpunten duidelijk gemaakt. keuze is aan de tweakert.
De 760G heeft dezelfde features of meer dan een (gelijk geprijsd) H81 bord.
http://tweakers.net/price.../355342;346666/categorie/
Als er nog een phenom 965 te koop was voor minder geld dan een athlon 750k zou ik die ook gewoon nog aanraden in een budget game systeem, niks mis mee ondanks zn 'leeftijd'.
Ik hou zelf ook niet echt van budget moederborden, ik zou dan liever gewoon 75 euro uitgeven voor een goed bord (mits dit niet ten koste gaat van belangrijkere onderdelen).
Als er echt bespaard moet worden zie ik niet in waarom je geen 760G bord zou nemen, zeker niet aangezien er imo dus geen voordelen zitten aan een iets duurder 970 bord in dit geval.
Als je testresultaten wilt moet je het maar vragen.
i5 4430 boxed € 153,90
Asrock H81M-DGS € 39,20
Sapphire R9 270X € 169,40
Seagate 1 TB € 51.50
Kast Cooler Master 300N € 33,--
2x Crucial 4GB 1600 MHz CL9 € 55,90
PSU Corsair CX430 € 37,98
1x porto € 6,95
Totaal ; € 547,83 ( Alles van Azerty ( Free porto ) / Megekko )
Een gamesysteem bouwen als basissysteem, en dan ga je hier de goedkoopste mobo instoppen?
Vraag mij werkelijk af wat jullie voor budgetgamesysteem dan als moederbord willen aanbevelen.
Ja jullie slaan nu de budgetgamesysteem een keer over, en dan?
De naam van een Basisgamesysteem zegt toch genoeg?
En dan gaan jullie echte gamebordjes van Asrock en MSI overslaan?
Is er nu niemand die over de slechte audio kwaliteit met die ALC887 chip valt?
In een basisgamesysteem, ga je toch geen onbenullig mobootje met een H81 chipset en slecht geluid, of een AMD sysyteem met nog vreemdere VIA geluidsystemen stoppen?
Alle gamebordjes van Asrock, Gigabyte en MSI hebben Sound Blaster kwaliteit aan boord.
Zijn jullie dat soms vergeten?
Alle Asus mobo's onder de 115,00 Euro hebben een ALC887 chip aan boord.
Daarna is die ALC892 chip pas aan de beurt.
Eigenlijk alleen maar te gebruiken voor basis, mainstream en high-end sysytemen.
Als budget zou ik kiezen voor een B85-G43 GAMING of een Asrock Fatal1ty B85 Killer of Fatal1ty H87 Performance, of een Gigabyte G1.Sniper B5 (rev. 1.x) met Intel® B85 Chipset.
Als basis ga ik voor een Z87 chip set kiezen.
En kies ik voor deze Z87-G43 GAMING of Fatal1ty Z87 Killer. Gigabyte heeft eigenlijk geen basisbordje aan boord.
Alle moederborden hier genoemd, hebben volwaardige soundblaster kwaliteiten aanboord.
Een goedkopere videokaart, goedkope geheugen erop en je hebt een leuk budget of basis systeempje.
Voeding hoeft ook geen dure te wezen alla Corsair Builder CX430 Bronze genoeg vermogen en aansluitingen voor budget en basissystemen.
Als mainstreamgamesysteem MSI Z87-G45 GAMING en hoger, Asrock Fatal1ty Z87 Professional, of een Gigabyte G1.Sniper 5.
Asus heeft hier dus ook genoeg bordjes, alleen zijn deze duurder dan de andere borden.
Een duurdere voeding met meer watttage en aansluitingen er aan, een High-end videokaarten in enkelvoud of meerdere er op, keuze zat, en je hebt een puike mainstream of high-end gamesysteem.
Een basissysteem moet je later altijd uit kunnen breiden tot een mainstream of high-end systeem.
Anders is het zijn naam Basisgamesysteem niet waardig.
Ga ook geen Micro-ATX (µATX) moederbordjes gebruiken, dan weet je zeker dat je geen uitbreidingskaarten er meer in kunt stoppen, alle sloten zijn door de videokaart(en) onbruikbaar geworden.
Trouwens die Asrock 970 Extreme3 R2.0 gaat nog met zijn ALC892 chip.
Als ik alles zo tegen elkaar afweeg is de pricewatch: ASRock 970 Extreme3 R2.0 toch het beste moederbord voor een gamesysteem. Het is inderdaad ook geen budgetgamesysteem maar een regulier gamesysteem. Een moederbord mag dus best over wat features beschikken, daarnaast het is het budget er ook gewoon voor dus ik zie geen reden om hier nog verder over te discussiëren...
Zoals de TS er nu bij staat zie ik het best mogelijke systeem eigenlijk wel staan. De keuze voor een MSI kaart heb ik ook laten vallen omdat de bij 280X de koeling van de VRM's slecht schijnt te zijn. Ik kies dan liever voor zekerheid met Sapphire, scheelt ook nog een paar euro.
Leuk systeem, maar de voeding en moederbord zijn wat mij betreft echt te veel budget. Daarnaast mis je de hybride harde schijf. Ik zou eerder willen discussiëren over de pricewatch: Intel Core i3 4330 Boxed ipv de 4430 vs de FX-6300... Niet omdat ik de 4330 een grote kans geef om erin te komen, maar dat is meer het prijsniveau waar ik iets in zoek. De videokaart is gewoon te zwak voor een 4430 naar mijn menig, je kunt het geld beter in de zak houden. Het gat is te groot tussen de 270X en 280X.WiLLoW_TieN schreef op maandag 16 december 2013 @ 12:15:
Is dit geen leuk uitgangspunt om op voor te borduren ?
i5 4430 boxed € 153,90
Asrock H81M-DGS € 39,20
Sapphire R9 270X € 169,40
Seagate 1 TB € 51.50
Kast Cooler Master 300N € 33,--
2x Crucial 4GB 1600 MHz CL9 € 55,90
PSU Corsair CX430 € 37,98
1x porto € 6,95
Totaal ; € 547,83 ( Alles van Azerty ( Free porto ) / Megekko )
[ Voor 50% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-12-2013 19:31 ]
hoe staat de SSD 250Gb vs SSHD 1TB? of neem je dit als aanbeveling voor mogelijk upgrade?
Ik dacht dat de keuze een R9 270X was?StefanvanGelder schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:25:
Zoals de TS er nu bij staat zie ik het best mogelijke systeem eigenlijk wel staan. De keuze voor een MSI kaart heb ik ook laten vallen omdat de bij 280X de koeling van de VRM's slecht schijnt te zijn. Ik kies dan liever voor zekerheid met Sapphire, scheelt ook nog een paar euro.
Waarom is een sapphire meer zekerheid?
Argumenten over moederbord begrijp ik nu, laten we voor de 970 gaan
Hoe ziet het systeem er nu uit?
Zelf heb ik onlangs de Seasonic M520 ingebouwd, maar die vond ik wel wat tegenvallen qua passing en afwerking van de kabels. Ook hangt er standaard een extra connector aan voor servers die er niet af kan. Maar voor dat laatste tientje op een hele begroting zou ik niet op de toekomstbestendigheid van de voeding besparen.
We hebben in eerdere BBG hele discussies gevoerd over SSD's in de meest goedkope systemen, naar mijn mening dus ook onontbeerlijk in een basisgamesysteem.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Nou. Er wordt in principe dezelfde soort koeler gebruikt. Als die bij de 280X dan al niet goed is heb ik ook mijn twijfels bij de 270X. Of is dat te kort door de bocht?Moneta schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:40:
[...]
Ik dacht dat de keuze een R9 270X was?
Waarom is een sapphire meer zekerheid?
Argumenten over moederbord begrijp ik nu, laten we voor de 970 gaan
Hoe ziet het systeem er nu uit?
Futureproof bij voedingen is niet echt iets om rekening mee te houden. Verhalen als van 'want dan kan ik er later een tweede bij plaatsen', blijken later 9 van de 10 keer toch niet uit te komen.Senor Sjon schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:41:
Ik snap de keuze niet voor een CM voeding. In mijn persoonlijke ervaring is dat vragen om problemen. Ook is het niet erg futureproof om <500W te nemen.
Zelf heb ik onlangs de Seasonic M520 ingebouwd, maar die vond ik wel wat tegenvallen qua passing en afwerking van de kabels. Ook hangt er standaard een extra connector aan voor servers die er niet af kan. Maar voor dat laatste tientje op een hele begroting zou ik niet op de toekomstbestendigheid van de voeding besparen.
De hybride hdd schiet te kort is je mening? Een 250GB ssd + een 1TB harde schijf geeft gewoon een vette meerprijs terwijl de gevoelssnelheid met een hybride harde schijf ook erg goed schijnt te zijn (al heb ik hier zelf geen ervaring mee).We hebben in eerdere BBG hele discussies gevoerd over SSD's in de meest goedkope systemen, naar mijn mening dus ook onontbeerlijk in een basisgamesysteem.
Een losse ssd + hdd is wellicht een goede om als optie aan te bieden. Ik zal dit even laten bezinken. Wat zijn de voordelen hiervan ten opzichte van een hybride hdd? Houdt het op bij dat een losse ssd sneller is in benchmarks of gaan we er ook nog echt iets van merken?
Hybride schijven heb ik geen ervaring mee, maar de 8GB flashcache lijkt me nou niet bijzonder groot. Ikzelf configureer dan liever met een SSD en optioneel een 2 of 3TB schijf voor alle Steammeuk. Je HD vult erg snel als je een beetje HumbleBundle en SteamSale afgaat.
De MSI 270X word juist overal goed ontvangen. De 280X ook maar bij Tweakers niet. Tweakers heeft later zelf de review aangepast, bleek iets fout te zijn met de testsample die ze rechtstreeks van AMD hebben gehad.StefanvanGelder schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:22:
[...]
Nou. Er wordt in principe dezelfde soort koeler gebruikt. Als die bij de 280X dan al niet goed is heb ik ook mijn twijfels bij de 270X. Of is dat te kort door de bocht?
reviews: R9 280X: videokaarten strijden in de subtop - update
Update, vrijdag, 15:45: Naar aanleiding van onze review heeft MSI contact met ons opgenomen omdat de sample van de MSI R9 280X die wij gebruikten geen retail-exemplaar blijkt te zijn. De testkaart werd ons rechtstreeks verstrekt door AMD, maar bleek nog fouten te bevatten die onder meer leidden tot de slecht functionerende koeling. We hebben van MSI een retailkaart ontvangen en volledig hertest. Daarbij constateerden we geen verschil in framerates in games, maar de koeling functioneerde wel beter. Het artikel en de conclusie zijn hierop aangepast. De ontbrekende verbruiksresultaten van de Gigabyte R9 280X zijn eveneens toegevoegd.
Een high-end videokaart past sowieso niet bij de FX-6300. Daarnaast leveren eventuele nieuwe kaarten ,die op een kleiner productieprocede worden gemaakt, weer meer prestaties voor een lager verbruik. Er is dus wel degelijk de ruimte om te groeien in de toekomst.Senor Sjon schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:21:
Het ging mij om de futureproof. 450W houdt niet heel erg over en als je gek doet en er een high-end kaart in prakt die nogal wat verbruikt. Ik geloof nou niet zomaar de claims van CoolerMaster dat dat allemaal goed gaat. Hun track record met voedingen is niet je van het.
Juist daarom lijkt mij een ssd + hdd een mindere optie. Je plaatst je steammap op je ssd, en na verloop van tijd loopt die ssd vol. Als je je steammap op de HDD plaatst, heb je weer geen baat van je ssd. Een schijf die dynamisch veel gebruikte data op snelle storage zet lijkt mij daarom ideaal...Hybride schijven heb ik geen ervaring mee, maar de 8GB flashcache lijkt me nou niet bijzonder groot. Ikzelf configureer dan liever met een SSD en optioneel een 2 of 3TB schijf voor alle Steammeuk. Je HD vult erg snel als je een beetje HumbleBundle en SteamSale afgaat.
[ Voor 84% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-12-2013 14:47 ]
pricewatch: MSI 970A-G46
[ Voor 14% gewijzigd door Stefanovic45 op 20-12-2013 21:50 ]
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 156,49 | € 156,49 |
1 | ASRock B85M-HDS | € 50,20 | € 50,20 |
1 | Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail | € 169,40 | € 169,40 |
1 | Seagate ST1000DX001, 1TB | € 70,99 | € 70,99 |
1 | Corsair Carbide 200R Closed | € 48,- | € 48,- |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,70 | € 57,70 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 57,20 | € 57,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 609,98 |
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 156,49 | € 156,49 |
1 | MSI B85M-P32 | € 45,82 | € 45,82 |
1 | VTX3D R9 280X 3GB | € 251,99 | € 251,99 |
1 | Cooler Master N300 (Closed) | € 32,37 | € 32,37 |
1 | Corsair Builder CX430 Bronze | € 34,99 | € 34,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 650,35 |
Oeps € 0,35 over budget...
[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 23-12-2013 15:40 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Yep denk dat die CX430 het net trekt. En idd budget kast-The_Mask- schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:32:
Beetje aan het bezuinigen op de voeding en behuizing of niet?
Het is een goedkope kast, maar het zijn ook 2 tientjes die elders besteed kunnen worden, en de N300 voldoet prima voor een dergelijke instap-game setup. Doet m.i. echt niet onder aan een 200R in kwaliteit en afwerking. Opmerking over de voeding ben ik het echter wel mee eens.
SSHDs blijft een lastige inschatting om te maken, heb er sinds kort 3 in gebruik om ze te kunnen ervaren in 1) een oud laptopje, 2) een budget laptop, 3) een moderne i5 laptop, en de gevoelssnelheid van het hele systeem in alle gevallen neemt wel zeker aardig toe ten opzichte van een HDD. Maar een absolute vervanger voor een SSD is het simpelweg niet wat prestaties betreft. Gamen kan ik niet beoordelen omdat het om 3 laptops gaat zonder noemenswaardige gpu's, maar gezien de kleine hoeveelheid flashcache denk ik dat het zo spannend niet is voor laadtijden e.d.
Ik zou normaliter absoluut adviseren om voor een losse SSD te gaan als men de centjes kan vinden. Gezien wij in de BBG echter met een vast budget zitten, en wij er redelijkerwijs van uit mogen gaan dat iemand meer doet dan enkel gamen, denk ik echter dat de SSHD zeker een vernoeming verdiend, zo niet gewoon vast in de lijst mag staan gezien de prijs. Ik zou daar iig niet aan veranderen.
Enige probleem wat ik vervolgens zie is dat de 270X icm i5 ruim binnen budget gaat vallen, en een 280X gewoon lastig te meten is binnen de 650 euro, uitgaande van Mask's laatste lijst met N300 ipv 200R. Oftewel dan zou je wel naar een GTX760 kunnen gaan, of weer terug naar een AMD platform als:
1 | AMD FX-6300 Black Edition | € 99,50 | € 99,50 |
1 | ASRock 970 Extreme3 R2.0 | € 65,46 | € 65,46 |
1 | Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X | € 255,50 | € 255,50 |
1 | Cooler Master GM G450M | € 45,30 | € 45,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 626,82 |
Blijft natuurlijk de 280X gewoon lastig leverbaar, maar als je dan terug stapt naar een GT760 kan je weer een 8320 pakken, met cpu koeler erbij..
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 130,80 | € 130,80 |
1 | ASRock 970 Extreme3 R2.0 | € 65,46 | € 65,46 |
1 | MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC | € 207,- | € 207,- |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,60 | € 22,60 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 57,20 | € 57,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 644,12 |
Eigenlijk best een dik systeem voor <650, met een degelijke optie om over een jaar of 2-3 de GPU te vervangen.
QFTSmokingCrop schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:40:
Denk dat we dan eigenlijk nog beter een vertrouwde seasonic ofzo nemen, of er gaan mensen gaan denken dat die GM series echt top is, want hij staat namelijk in de BBG.. (en dan gaan we die weer elke dag zien in het desktop aankoop advies, terwijl het niet dé beste voeding is?)
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Nieuwsdiscussie
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 155,99 | € 155,99 |
1 | ASRock B85M-HDS | € 49,70 | € 49,70 |
1 | Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail | € 169,80 | € 169,80 |
1 | Seagate ST1000DX001, 1TB | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 55,55 | € 55,55 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 430W | € 47,30 | € 47,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 596,24 |
Zou ik doen.
[ Voor 65% gewijzigd door -The_Mask- op 26-12-2013 16:03 ]
AMD Nieuwsdiscussie
is maar 40 euro duurder dan het FX-6300 systeem en biedt PCI-e 3.0. En zoals The Mask eerder al aangegeven heeft, grote stappen vooruitgang in performance zien we niet meer in processorland, dus de i5 zal flink lang mee kunnen gaan. En als je dan over een jaar of drie alleen de videokaart gaat upgraden omdat de processor dus nog wel even meekan, zal de grotere bandbreedte van PCI-e 3.0 heel goed van pas komen.
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe
Maar goed, met Coolermaster voedingen heb ik alleen maar slechte ervaringen eigenlijk. Wel vind ik de voedingdiscussie vrij frappant, dat gaat om de laatste paar euro's. Volgens mij zijn er andere dingen die meer voor voor discussie zijn.
@hierboven. Met de i5 kan je nog een keer je VGA kaart vervangen na 2,5 jaar, bij 5 jaar vervang je dan de hele boel weer.
Op basis van -The Mask
1 | Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail | € 169,80 | € 169,80 |
1 | Cooler Master N200 Closed | € 33,- | € 33,- |
1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 50,60 | € 50,60 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 140,- | € 140,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 654,64 |
Wijzigingen:
1 TB eruit voor een 250GB SSD.
Goedkopere mATX kast.
520W i.p.v. 430W
Windows 8.1 met Office 2013 en allerlei andere meuk neemt hier max 40GB in. Nog bijna 200 beschikbaar voor games.
[ Voor 71% gewijzigd door Señor Sjon op 26-12-2013 17:18 ]
Maar TheMask heeft ook het goedkoopste mobo genomen. Doen we dat bij AM3+ ook (wel zo'n eerlijke vergelijking), scheelt dat weer bijna 20 euro extra....Robolokotobo schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:57:
De i5 is misschien wat overkill voor de R9 270X. Een maat van mij heeft net een PC gebouwd met een Athlon 750K en een 270X. Dat systeem draait de Battlefield 3 singleplayer zonder problemen op ultra. Dan is een FX-6300 al helemaal voldoende i.c.m. een 270X denk ik. Alleen het i5 systeem van The Mask
is maar 40 euro duurder dan het FX-6300 systeem en biedt PCI-e 3.0. En zoals The Mask eerder al aangegeven heeft, grote stappen vooruitgang in performance zien we niet meer in processorland, dus de i5 zal flink lang mee kunnen gaan. En als je dan over een jaar of drie alleen de videokaart gaat upgraden omdat de processor dus nog wel even meekan, zal de grotere bandbreedte van PCI-e 3.0 heel goed van pas komen.
De pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W is trouwens beroerd leverbaar voor die prijs... De prijs loopt al snel op waardoor die helemaal niet meer interessant is.
Het gaat uiteindelijk om zo'n 15 euro...Senor Sjon schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:10:
Maar goed, met Coolermaster voedingen heb ik alleen maar slechte ervaringen eigenlijk. Wel vind ik de voedingdiscussie vrij frappant, dat gaat om de laatste paar euro's. Volgens mij zijn er andere dingen die meer voor voor discussie zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-12-2013 17:24 ]
Die HDD is een hybride, geen normale HDD.Senor Sjon schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:10:
Wijzigingen:
1 TB eruit voor een SSD.
Goedkopere mATX kast.
430W voldoet in principe prima, CPU is toch niet overklokbaar.520W i.p.v. 430W
Met een reden natuurlijk. De Intel is niet overklokbaar, de AMD is dat wel. Ga je met een goedkoper AMD mobo overklokken dan vinden de VRM's dat niet fijn.StefanvanGelder schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:17:
[...]
Maar TheMask heeft ook het goedkoopste mobo genomen. Doen we dat bij AM3+ ook (wel zo'n eerlijke vergelijking), scheelt dat weer bijna 20 euro extra....
Webshops zoals Afuture, 4Launch en Azerty hebben ze gewoon goedkoop, die worden toch wel heel vaak gekozen.StefanvanGelder schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:17:
De pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W is trouwens beroerd leverbaar voor die prijs... De prijs loop al snel op waardoor die helemaal niet meer interessant is.
Moet je ook een andere koeler nemen en sowieso is de stock koeler van AMD een stuk minder stil onder full load van de CPU.StefanvanGelder schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:20:
Inderdaad. Vind ik ook, maar dan is overklokken wel een voordeel voor AMD...
[ Voor 40% gewijzigd door -The_Mask- op 26-12-2013 17:26 ]
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Nieuwsdiscussie
Ik geloof nog niet zo in die hybride schijven. Vandaar dat ik allout ben gegaan op een 250GB schijf. Voor gaming meer dan zat en als je doorspaart, dan kan je erna een 1-2-3-4 TB schijf kopen.
Een i3? Dat is een dualcore. Dat zou ik nou juist niet doen. Een spel als GTA 4 bijvoorbeeld was geoptimaliseerd voor meer dan 2 cores. Een dualcore was daarmee een drama. Straks als je GTA5 wilt spelen, dan kom je bij hetzelfde probleem uit.
[ Voor 27% gewijzigd door Señor Sjon op 26-12-2013 17:29 ]
Zoals Senor Sjon ook al zegt een i3 is niks, veel te duur.StefanvanGelder schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:27:
Nogmaals. Ik zou eerder naar een i3 kijken dan naar een i5.
Dat is toch echt heel wat anders. Een tweede videokaart doe je meestal niet na laten we zeggen 2 jaar aangezien er dan al weer 2 nieuwe generaties zijn normaal gesproken. Videokaart vervangen na twee jaar is wel iets wat heel vaak gebeurt. Mijn Xeon X3440 quadcore met HT kan op 4GHz nog prima meekomen ook al is die dik 4 jaar. Zelfde geld voor bijvoorbeeld een 5 jaar oude i7 920 met 6GB RAM. Maar videokaarten uit die tijd kunnen dat meestal niet meer. De HD6950 die ik nu heb zat er ook niet van het begin af aan in. Maar in de nieuwste spellen op 2560x1440 is dat wel het onderdeel wat het erg zwaar heeft. Daarom denk ik er aan om die te vervangen, de rest kan nog prima mee.Met zaken kopen voor de toekomst moet je ook altijd voorzichtig zijn. Het gaat hetzelfde met de mogelijkheid om later een tweede videokaart bij te plaatsen om goedkoop je prestaties op te prikken, dat zit er vaak toch niet in...
AMD Nieuwsdiscussie
De kogel is door de kerk. Dit wordt het systeem:
1 | ASRock 970 Extreme3 R2.0 | € 64,90 | € 64,90 |
1 | MSI R9 270X GAMING 2G | € 171,03 | € 171,03 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 556,18 |
Ik vond het een discussie die meer discussie opleverde dan ik had verwacht. Er is altijd die Intel vs AMD discussie. Vanwege de huidige videokaartmarkt vind ik de Core i5 zonde geld, waardoor je dus bij een i3 of FX-6300 uit komt, en dan is de keuze niet zo moeilijk meer. Iedereen bedankt voor de inzet en ik zie jullie bij de het volgende topic graag weer
En als je de dan de voeding veranderd kun je misschien ook wel de CPU een upgrade geven kost dan nog maar zo'n 35 euro meer, aangezien de voeding dan weer wat minder kan.
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 596,24 |
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 49% gewijzigd door Stefanovic45 op 26-12-2013 23:14 ]

Verschil tussen een i5 3470 en FX-6300 is ruim 100W, waar komt zo'n verschil dan weg?
AMD Nieuwsdiscussie
Google eens NVIDIA Volta PCI-e 3.0
Of Google eens NVIDIA Volta PCI-e 4.0
Misschien dat je dan overtuigt bent van het nut om een systeem met PCI-e 3.0 aan te raden.
Of je moet al een systeem willen aanraden zonder rekening te houden met de mogelijkheid te upgraden.
Tussen de FX8350 en FX6300 zit anders toch wel iets verschil hoor-The_Mask- schreef op donderdag 26 december 2013 @ 23:19:
TDP hecht ik niet heel veel waarde aan, pak er maar eens een review bij. Dit is de eerste die ik tegen kom.
[afbeelding]
Verschil tussen een i5 3470 en FX-6300 is ruim 100W, waar komt zo'n verschil dan weg?
Maar ik snap je punt wel. TDP is inderdaad niet gelijk aan het stroomverbruik, maar geeft wel aan dat een FX6300 zuiniger is dan een FX8350... Ja, een Intel systeem is behoorlijk zuiniger onder load, maar dat is geen nieuws...
Tuurlijk scheelt één module/2 core's.StefanvanGelder schreef op donderdag 26 december 2013 @ 23:53:
[...]
Tussen de FX8350 en FX6300 zit anders toch wel iets verschil hoor
Nee maar 100W, dus of het mobo neemt zoveel meer (lijkt mij sterk kan nooit weggewerkt worden door heatsinks), of de Intel heeft een verbruik van -5W en de AMD 95W (maar dat lijkt mij ook sterk) of de AMD zit missschien wel zo'n 75W (of meer) buiten zijn TDP (lijkt mij het meest logische)Maar ik snap je punt wel. TDP is inderdaad niet gelijk aan het stroomverbruik, maar geeft wel aan dat een FX6300 zuiniger is dan een FX8350... Ja, een Intel systeem is behoorlijk zuiniger onder load, maar dat is geen nieuws...
Maar waar het dus om gaat is dat je het zo'n hoog verbruik je wel eens over de 360W op de 12V kan gaan. Voeding gaat trouwens bij 350W ook in standje stofzuiger (1800RPM)
Ik kan met al die nadelen toch moeilijk die 35 euro verschil, waar je dan uiteindelijk op zou komen tot verantwoording krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 27-12-2013 00:11 ]
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 19% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-12-2013 10:03 ]
dit speelt mij ook al enkele dagen in mijn hoofd. hoe fan ik ook ben van een AMD set up. denk ik dat met oog op de toekomst hier intel een betere keuze zal zijn.Robolokotobo schreef op donderdag 26 december 2013 @ 23:51:
Misschien dat je dan overtuigt bent van het nut om een systeem met PCI-e 3.0 aan te raden.
Of je moet al een systeem willen aanraden zonder rekening te houden met de mogelijkheid te upgraden.
er zijn géén AM3+ bprdjes met PCI-e 3.0x16 en dat maakt voor nu weinig uit. echter, als je over ±3 jaar de GPU zal vervangen, zal je echt met je PCI-e2.0X16 tekort gaan komen. en aangezien er op termijn niets inde planning staat voor een nieuwe generatie chipsets... nou ja, de conclusie kan je zelf trekken.
alleen op FM2+ zit 3.0, het is alleen verdomde jammer dat de CPUs die daarvoor uitkomen waarschijnlijk niet aan de AM3+/intels kunnen tippen.
dit zal dus waarschijnlijk de laatste keer zijn dat er een AMD in deze BBG staat. en das zonde, want Intel is verrekte duur!
over de PSU, die stress testen zijn leuk en aardig, er zal bijna niemand zijn die daar ook aan komt. 100% belasting CPU is niet hetzelfde als een stress belaste CPU.
B.v http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FXGEN3_R20/
iig de conclusie zal weing veranderen, want opeens is Intel hierdoor een voordeliger alternatief geworden.
Nvidia volta komt pas over pakweg 3 jaar (al is er nog 0,0 duidelijkheid), en dan is het nog maar de vraag of er veel performance verschil is tussen pcie2 en pcie3.Robolokotobo schreef op donderdag 26 december 2013 @ 23:51:
@Stefan van Gelder
Google eens NVIDIA Volta PCI-e 3.0
Of Google eens NVIDIA Volta PCI-e 4.0
Pcie3 is ook al ruim 3 jaar oud en toch merk je geen performance verschil met pcie2 met de huidige high-end kaarten, zelfs niet op 2.0x8 speed.
Ik doe ook graag 6 jaar met een moederbord, maar ik vind het te ver gaan om 3 jaar vooruit te speculeren.
Ik denk dat ie wil zeggen dat 100W verschil in verbruik heel snel oploopt in kosten. Binnen de scope van een BBG (~3 jaar?) is de Intel goedkoper met energieverbuik meegerekend en ook nog eens meer futureproof. Die extra 100W moet ook weer afgevoerd worden qua warmte, dus dan komt er weer een koeler van 22,60 bij kijken.StefanvanGelder schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:01:
Dus als ik het goed begrijp ga je toch liever voor de pricewatch: Cooler Master GM G450M gaat? Heb je toevallig een review kunnen vinden van deze voeding? Ik kan er geen vinden
Dan is het 578,78 vs. 596,24; oftewel maar 18 euro verschil. Dan zou ik altijd de i5 nemen.
Het lijkt mij toch wel duidelijk dat met Volta, PCI-e 3.0 geen overbodige luxe is.mitsumark schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 11:58:
[...]
Nvidia volta komt pas over pakweg 3 jaar (al is er nog 0,0 duidelijkheid), en dan is het nog maar de vraag of er veel performance verschil is tussen pcie2 en pcie3.
Pcie3 is ook al ruim 3 jaar oud en toch merk je geen performance verschil met pcie2 met de huidige high-end kaarten, zelfs niet op 2.0x8 speed.
Ik doe ook graag 6 jaar met een moederbord, maar ik vind het te ver gaan om 3 jaar vooruit te speculeren.
Overal lees je dat bij Volta, met een geheugenbandbreedte van 1 TB/s (wat 3x zoveel is als kaarten van dit moment) PCI-e 3.0 goed van pas komt.
[ Voor 10% gewijzigd door Robolokotobo op 27-12-2013 15:23 ]
Waar haal je dat verschil vandaan? Het verschil is toch echt 50 euro.Senor Sjon schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:55:
[...]
Dan is het 578,78 vs. 596,24; oftewel maar 18 euro verschil. Dan zou ik altijd de i5 nemen.
Maar de discussie is al gesloten. Ik vind het gezellig om even na te praten maar het systeem is al definitief gemaakt in het systeem.
Maarre, je hebt alleen de voeding veranderd en de een andere 270x kaart erin gedaan. Dat terwijl ik toch betere configs langs heb zien komen, maar dat blijft altijd een beetje een probleem met BBG denk ik.
haha grappig. Ik vind je een hele goed BBG-er, alleen het is wel eens jammer dat als jij vast besloten hebt wat het gaat worden, mensen met nog zulke goed argumenten kunnen komen, maar jij absoluut niet van standpunt wil veranderen. Maar goed, ik heb ook wel BBG-ers meegemaakt, die te makkelijk van standpunt veranderen, en een BBG-er die de gouden middenweg er in kan vinden, zal wel niet bestaan.StefanvanGelder schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 17:04:
[...]
Ik vind het gezellig om even na te praten
Ik vond de inbreng van jou deze maand met de custom all in one echt top trouwens
Ben je trouwens helemaal van mening veranderd?
Robolokotobo schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 17:23:
Tof dat je nu wel voor de FX-6300 durft te kiezen waar ik vorige keer zo op hamerde. Wat prijs/perfomance betreft is het zo natuurlijk een heel mooi systeem. De enige vraag die dan nog rest is eigenlijk: Levert dit systeem ook genoeg performance om games met dusdanig hoge instellingen te kunnen spelen die je mag verwachten van een basis game systeem.
Maar die 1TB/s hoeft niet over de pcie en is daarbij behoorlijk suggestief.Robolokotobo schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:11:
[...]
Het lijkt mij toch wel duidelijk dat met Volta, PCI-e 3.0 geen overbodige luxe is.
Overal lees je dat bij Volta, met een geheugenbandbreedte van 1 TB/s (wat 3x zoveel is als kaarten van dit moment) PCI-e 3.0 goed van pas komt.
Als er over 2 jaar wat meer bekend is over de volta en haar techniek kunnen we er misschien op in spelen, nu is het imo (veel) te vroeg.
Al kan het natuurlijk nooit kwaad om (voor hetzelfde geld) voor de nieuwste techniek te gaan, maar nu al AM3+ afschrijven is lijkt me onterecht.
In dit geval wel. Vorige keer prefereerde ik de FX-6300 boven de i5 omdat dat ruimte in het budget bood voor de R9 280X, waar in het geval van de i5 voor de 270X gekozen moest worden. De 280X is nu geen sprake van, en het kleine prijsverschil tussen de i5 en de FX-6300 ic.m. de 270X vind ik het wel waard voor de wat extra performance, maar vooral vanwege de betere upgrademogelijkheid dankzij PCI-e 3.0.StefanvanGelder schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:02:
Nouja we hebben er al lang genoeg over gepraat denk. We vallen telkens in de herhaling.
Ben je trouwens helemaal van mening veranderd?
[...]
Maar het is ook zo, dat waar ik vorige maanden waarschijnlijk een FX processor had gekozen als ik voor mezelf een systeem zou bouwen, ik nu een i5 of i7 zou kiezen. Puur omdat ik nu overtuigd ben van de noodzaak van PCI-3.0, en ik iemand ben die één keer in de zoveel jaar zijn videokaart vervangt.
Nee want zoals gezegd gaan mensen dan denken dat dat een goede voeding is en wordt die massaal gekocht en dan heb je over een paar jaar de massale uitval.StefanvanGelder schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:01:
Dus als ik het goed begrijp ga je toch liever voor de pricewatch: Cooler Master GM G450M gaat? Heb je toevallig een review kunnen vinden van deze voeding? Ik kan er geen vinden
Neem gewoon de Intel die 35 euro waar je uiteindelijk op uitkomt is helemaal niks vergeleken met het dozijn nadelen die aan AMD zit. Volgens mij ben je ondertussen nog maar de enige die er AMD in wil....
[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 27-12-2013 18:36 ]
AMD Nieuwsdiscussie
ik sluit mij hierbij aan, met pijn in mijn AMD hart.Robolokotobo schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:26:
[...]
Puur omdat ik nu overtuigd ben van de noodzaak van PCI-3.0, en ik iemand ben die één keer in de zoveel jaar zijn videokaart vervangt.
een opmerking die he-le-maal niets toevoegt. dat je geen fan bent van AMD das dan daar aan toe, op zijn minst onderbouw het dan.-The_Mask- schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:33:
[...]
Neem gewoon de Intel die 35 euro waar je uiteindelijk op uitkomt is helemaal niks vergeleken met het dozijn nadelen die aan AMD zit. Volgens mij ben je ondertussen nog maar de enige die er AMD in wil....
Jouw opmerking slaat nergens op het is heel goed onderbouwd, er staat zelfs dat ik ook liever AMD heb...Lednov schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:38:
[...]
een opmerking die he-le-maal niets toevoegt. dat je geen fan bent van AMD das dan daar aan toe, op zijn minst onderbouw het dan.

AMD Nieuwsdiscussie
Als ik gewoon het aantal stemmen tel zie ik meer AMD systemen voorbij komen dan Intel systeem. Waarom mij dan opeens wordt verweten dat ik als enige een AMD processor erin wil is mij volstrekt onduidelijk. Ik sta er juist voor om de meeste stemmen te laten gelden, en heb er ook geen problemen mee om daar aan toe te geven. Ik denk dat dat wel is gebleken in de jaren dat ik BBG's schijf.
Dat er op 27 december twee mensen nog wisselen van kant is hun recht, maar we hebben wel te maken met het schrijven van de BBG's. Ga er maar vanuit dat de BBG's in principe rond de 25ste al klaar zijn en dat de teksten er voor al geschreven zijn. Ik ben best flexibel, maar bij zo'n grote wijziging kan de hele tekst de prullenbak in. Ten eerste red ik het persoonlijk niet meer om het af te krijgen. We doorgaans rond de drie weken om te discussiëren, het zou dan wel raar zijn als het vast zou zitten op de laatste paar dagen.
Maar laten we het houden bij de inhoudelijke discussie. Zoals de BBG nu geschreven is is ook maar om te laten zien dat er meer mogelijkheden zijn bij het basisgamesysteem. Het zou natuurlijk van de zotte zijn omdat we er een Core i5 in doen omdat we het budget op moeten maken. De vergelijking die telkens wordt gemaakt dat het verschil maar 15 of 35 euro is is in ieder geval complete onzin. Als we uitgaan van gelijke componenten is het verschil gewoon dik 50 euro. Punt.
1 | ASRock 980DE3/U3S3 | € 47,84 | € 47,84 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 147,34 |
1 | ASRock B85M-HDS | € 50,20 | € 50,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 206,19 |
En dan zadelen we de Intel gebruikers ook nog eens op met slechts twee geheugensloten. Als men over het algemeen ergens spijt van gaat krijgen zijn het wel twee geheugensloten. Geheugen is het makkelijkst up te graden en zal ik de praktijk ook het meest voorkomen.
Dat men dan zegt dat zo'n moederbord niet volstaat voor een AMD processor omdat je die nog kunt overklokken is wat mij betreft ook geen geldig argument. Je hoeft de processor namelijk niet over te klokken. Het is alleen een extraatje bij de AMD set. Tevens zou ik nooit het goedkoopste moederbord nemen. Het is geen budgetgamesysteem, dus er mag ook best wel wat kwaliteit in zitten. Dit is niet om AMD in het systeem te praten, maar meer een algemene kijk op de zaken. Mocht de i5 erin zitten dan had ik eerder voor een moederbord zoals de pricewatch: ASRock B85M Pro4 gekozen dan de pricewatch: ASRock B85M-HDS.
In je vergelijking vergeet je het prijsverschil van de voeding tussen de i5 en de FX.
Ik ben het wel eens dat twee geheugensloten een beetje beperkt is, maar een tientje meer voor een uitgebreider moederbord is geen ramp in mijn ogen.
Maar tekst geschreven = case closed, heb ik alle begrip voor.
Maar waaruit blijkt nu dat die voeding slecht is? Ik probeer daar al een tijdje achter te komen, maar daar krijg ik nog niet echt een antwoord op voor mij gevoel. Om Cooler Master als merk af te schrijven vind ik ook weer een beetje ver gaan.-The_Mask- schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:33:
[...]
Nee want zoals gezegd gaan mensen dan denken dat dat een goede voeding is en wordt die massaal gekocht en dan heb je over een paar jaar de massale uitval.
Voor alle duidelijkheid, de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W zit nog steeds in het systeem maar met mijn leekogen past de Cooler Master toch beter bij ons systeem dan de Seasonic.
[ Voor 81% gewijzigd door Stefanovic45 op 27-12-2013 20:41 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Om van de Intel/AMD discussie af te zijn, waarom niet beide builds? Dat is vaker voorgekomen bij de BBG.
Bang for buck is de FX6300 sowieso ontzettend goed, dan hangt het meer af van hoeveel je voor de totale built wilt uitgeven en waar je in wilt investeren.
Wil je een goedkope gebalanceerde built voor zo hoog mogelijke settings en een relatief korte levensduur is de FX6300+270X prima.
Vind je het niet erg om de settings wat lager te zetten om de basis wat beter te hebben en een wat langere levensduur door middel van upgrades ga je naar i5+7850.
Ga je ook i5+270X vergelijken ben je imo niet helemaal eerlijk meer bezig ivm prijsverschil, dan kun je bv weer vergelijken met FX6300+760. Of 8320+270X.
In mijn ogen is voor beide processors wat te zeggen, geheel afhankelijk van het doel wat we voor ogen hebben. En juist dat is me in deze BBG niet geheel duidelijk, we blijven maar het eindbedrag verlagen vanwege een voor mij onbekende reden (niet beschikbaar zijn van 250 euro videokaarten?)
De vorige BBG was 700, daarvoor 650 en dat was het doel nu ook, maar we komen uit op net iets meer dan 550...? Ik neem aan dat we het systeem voor een extra 100 euro toch flink kunnen verbeteren op 1 of meerdere punten?
Als er nu echt geen goed systeem te bedenken is voor 650 kun je imo ook twee opties aangeven (zoals aangegeven hierboven): 1 systeem dat in balans is met goede game prestaties maar niet erg goed upgradebaar (mid-range processor, high-end videokaart), en 1 systeem dat op dit moment wat minder game prestaties bied, maar later goed upgradebaar is (high-end processor, mid-range videokaart).
Beetje mosterd na de maaltijd, maar wellicht iets om mee te nemen in februari.
Edit: om daar lijstjes bij te zetten, nog steeds ruim onder de 650.
1 | ASRock B85M Pro4 | € 60,80 | € 60,80 |
1 | MSI R9 270X GAMING 2G | € 171,03 | € 171,03 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 48,- | € 48,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 609,27 |
1 | ASRock 970 Pro3 R2.0 | € 57,10 | € 57,10 |
1 | MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC | € 206,91 | € 206,91 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,60 | € 22,60 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 48,- | € 48,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 607,56 |
[ Voor 61% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2013 19:47 ]
voor de duidelijkheid, ik sta nog steeds achter het AMD systeem. ik zie wel wat beren op de weg voor toekomstige BBGs. wel, beren op de weg van AMD.
Huidige systeem:
60 GB SSD
AMD X4 965
8Gb DDR3 geheugen
Groet,
Jordi
Anoniem: 542098
Download de AMD drivers voor je GPU:
windows 7 32bit: http://support.amd.com/en...p?os=Windows%207%20-%2032
Windows7 64bit: http://support.amd.com/en...p?os=Windows%207%20-%2064
Op deze links en site kan je ook zelf navigeren naar je besturingssysteem.
Verwijder je oude drivers via: rechtermuisklik op deze computer--> eigenschappen--> device manager--> vouw display adapters uit en selecteer je GPU ( kan zijn dat deze op VGA staat )--> rechtermuisklik GPU en deinstaleer de drivers.
Nadat je de drivers hebt gedownload en geinstaleerd volg je alle bovenstaande stappen om weer naar je GPU te komen en met rechtermuisklik druk je op update driver software--> kies zoek in je computer--> kies laat mij uitkiezen vanuit een lijst met drivers--> selecteer dat je een CD hebt--> zoek in de AMD folder waar je drivers instaan en kies het .INF bestand.
Om naar het .INF bestand te komen: AMD-->support-->map die je ziet-->packages-->drivers-->display-->map die je ziet--> kies het .INF bestand ( volgens mij altijd 2 letters en 6 cijfers )
[ Voor 100% gewijzigd door calyptus op 04-01-2014 14:55 ]
Kan iemand misschien een videokaart tippen die werkt met deze mobo/PSU, ongeveer in dezelfde prijs-prestatie range zit, past bij deze PSU en moederbord en wel op korte termijn leverbaar is? Alvast bedankt!
Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs
(staat zelfs in de tekst)
Of eventueel een versie met hogere OC: pricewatch: MSI R9 270X HAWK 2G
Uiteraard zijn er veel meer keuzes van andere merken of zelfs andere chips.
[ Voor 42% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2014 12:22 ]
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten om niet voor een PS4 maar weer voor een PC te gaan. De games die ik speel zijn tenslotte ook op de PC speelbaar en daarnaast biedt de PC meer functionaliteit.
Nu weet ik dat de videokaart die gebruikt wordt in de BBG van januari een overgeclockte versie is. Nu ben ik niet vies van overclocken maar ben ik wel lang uit de roulatie geweest wat betreft PC hardware. Wat is het alternatief voor deze videokaart die dezelfde prestaties levert wanneer ik hem overclock?
Groeten,
Wezzal