[BBG]Basisgamesysteem januari 2014
Sinterklaas is inmiddels weer het land uit en de kerst staat ook weer voor de deur. Voor dat we het weten is 2014 weer aangebroken. Ook in 2014 gaan we door met het samenstellen van Best Buy Guides voor jullieKijkend naar het vorige systeem vind ik 700 euro eigenlijk te veel, dat hebben we toen ook al geconcludeerd. Maar zelfs met 650 euro haal je nog relatief veel ballast in huis. Volgens mij is het voor het systeem dan ook beter om het budget nog iets verder te verlagen. Het budget moet wat mij betreft omlaag omdat het basisgamesysteem één probleem heeft. De 280X van AMD is te duur, terwijl ik de 270X eigenlijk iets te min vind qua performance. Kijken we naar het nVidia kamp dan zouden we een GTX 760 moeten pakken, maar deze is marginaal sneller dan de 270X (uiteraard afhankelijk van het spel), terwijl die behoorlijk duurder is. Dat is volgens mij dus ook geen Best Buy Guide.
Voor persoonlijk advies kun je beter terecht in Desktop Aankoopadvies.
Nadat ik mijn fantasie te werk heb laten gaan ben ik op het volgende systeem uitgekomen wat mij een prima uitgangspunt lijkt om de discussie los te laten barsten. Ik heb zo'n idee dat ik weer genoeg heb aangepast wat weer nieuwe vragen en gedachtegangen met zich mee brengt:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-6300 Black Edition | € 99,45 | € 99,45 |
1 | ASRock 970 Extreme3 R2.0 | € 64,90 | € 64,90 |
1 | MSI R9 270X GAMING 2G | € 173,04 | € 173,04 |
1 | Seagate ST1000DX001, 1TB | € 70,99 | € 70,99 |
1 | Corsair Carbide 200R Closed | € 48,- | € 48,- |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 55,90 | € 55,90 |
1 | Cooler Master GM G450M | € 45,40 | € 45,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 557,68 |
Ik zal hem in ieder geval even toelichten waardoor ik bepaalde keuzes voorlopig heb gemaakt.
Processor
Hetgeen wat het meest opvalt is de keuze voor een AMD processor. Bij de keuze voor een Intel processor neemt de processor een te groot deel van het budget voor zijn rekening. In de vorige editie was de processor bijna even duur als de videokaart, iets wat ik raar vind voor een gamesysteem. De prestaties in games zijn uiteraard vooral afhankelijk van de videokaart. Daarom heb ik de keuze weer laten vallen op AMD, omdat een Core i3 ook niet echt een optie is. Bij AMD zijn er twee processors die in aanmerking komen voor deze BBG: de FX-6300 en de FX-8320. De kloksnelheden zijn even hoog, de FX-8320 heeft alleen één module of twee cores extra. De FX-6300 heeft echter ook weer een iets lager tdp van 95W, tegenover 125W van de FX-8320.
Voeding
De voeding uit de vorgie BBG was zeker een goede, daar mag geen twijfel over bestaan. Het was namelijk dezelfde voeding als die werd gebruikt in het mainstreamgamesysteem. Daarmee stip ik ook direct het aandachtspuntje aan. De voeding is namelijk behoorlijk overkill als je het mij vraagt. Ik zou daarom graag wat besparen op de voeding. Voor een 270X hebben we echt geen 500W voeding nodig
Voor de opties en randapparatuur wil ik verwijzen naar die van het budget- en basissysteem. Er zal toch weinig verschil in randapparatuur tussen deze twee zitten vermoed ik
Changelog:
• pricewatch: Antec VP450P vervangen door de pricewatch: Cooler Master GM G450M. Iets betere kwaliteit en meer features (modulair). Prijs is zo goed als gelijk.
• De Sapphire 270X vervangen door de MSI 270X vanwege de betere koeling en iets hogere kloksnelheid. De koeling is tijdens de review van Tweakers erg goed gebleken.
[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-12-2013 14:43 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP