Geen signaal BBG Basisgamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 15:16
Ik heb vandaag het Desktop Best Buy Guide Basisgamesysteem in elkaar gezet. Het blijkt echter dat er geen signaal op de monitor binnenkomt. Die monitor en kabel doen het overigens wel op een een andere pc.

Alles is correct aangesloten, alle fans werken, inclusief die van de grafische kaart. De grafische kaart functioneert in een andere pc (noem ik even PC2) goed. Met een andere grafische kaart in het nieuwe systeem is er ook geen signaal.

De voeding heb ik op PC2 uitgeprobeerd; ik heb alleen het moederbord en de grafische kaart van PC2 aangesloten. Dat zou toch in ieder geval het bios scherm moeten laten zien. Daar gebeurt wel iets vreemds: PC2 start even op , maar stopt dan na een halve seconde weer. Met de voeding van PC2 in het nieuwe systeem functioneert alles wel normaal, behalve dan dat er nog steeds geen signaal is. Ik denk zelf dat het toch niet aan de voeding ligt, anders had ik toch signaal moeten krijgen met de voeding van PC2 in het nieuwe systeem.

Ik heb verder nog het geheugen met dat van PC2 verwisseld; maakt ook niets uit.

Ik heb alles met zowel alle, als met de minimale hoeveelheid aansluitingen uitgeprobeerd. Aangezien dit mobo geen geluids- of led signalen kan tonen, weet ik niet of er fouten gemeld worden bij het booten. Ik vermoed dat het mobo en/of de processor defect is/zijn.

Ik kom met mijn kennis en mogelijkheden niet verder wat betreft het uitzoeken van de mogelijke oorzaak, dus ik hoop dat jullie nog een tip hebben. Deze pc is voor mijn zoon; die heeft er hard voor gespaard. Dus is het extra lullig dat het niet functioneert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat er veel anders op zit als verder testen, zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ik denk dat je de voeding wel uit kunt sluiten, als je de mogelijkheid hebt zou ik een PCspeaker op het bord aansluiten (het lijkt me dat daar wel gewoon de pinnetjes voor aanwezig zijn) om te kijken of die iets doet.

Beter test je met een andere CPU of mobo, maar dan moet je die natuurlijk wel net hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien heeft je nieuwe moederbord even een cmos resetje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Dat zou heel fijn zijn geweest als het zo simpel op te lossen zou zijn, cmos resetten! Maar helaas, dat helpt niet...

En hoe vind je ergens een pc speaker? Als ik er op google vind ik alleen bureau setjes, boxjes dus... Neem aan dat het toch een minuscuul dingetje moet zijn, zoals je vroeger nog wel eens in je pc vond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Meestal zitten die bij de kast geleverd. Misschien anders even op V&A zetten, misschiend at er iemand nog wel zo'n ding heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Misschien een domme vraag, maar er niet zo'n speakertje in "PC2?"

En anders heeft de lokale PC-boer er vast ook wel eentje voor een eurootje of 2-4

[ Voor 39% gewijzigd door SeaFish op 17-01-2014 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
OEI: er gaat iets goed fout met dat BBG systeem, hier precies dezelfde klacht!

Geen signaal monitor

Kan een modje misschien tijdelijk even een waarschuwing bij de bestbudgetguide plaatsen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:41
Een speaker is inderdaad wel een must, die wordt normaliter bij een kast meegeleverd. Incompatibiliteit lijkt mij niet het meest waarschijnlijke aangezien de processor vanaf de eerste BOIS release wordt ondersteunt en het geheugen in combinatie met het moederbord al eens eerder in een BBG heeft gestaan: reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

Dat zou betekenen dat niemand deze configuratie heeft besteld of dat de kans erg klein is dat de onderdelen incompatibel zijn met elkaar. Het zou natuurlijk wel incompatibel of defect kunnen zijn door een slechte batch in het moederbord of geheugen, of er worden intern nieuwe onderdelen gebruikt die voor problemen zorgen. Met name bij internet geheugen worden de geheugen chips nog wel eens veranderd...

Daarom stel ik ook hier weer de vraag, ander geheugen of zonder geheugen booten is het proberen waard, al is een speaker wel een vereiste, anders gaat je moederbord je niets laten weten...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Zoals eerder beschreven heb ik dit geheugen ook al met dat van mijn andere systeem verwisseld. Dat presteerde daar prima, maar het andere geheugen in dit systeem maakte geen verschil.

Overigens is Corsair blijkbaar niet zo van het meeleveren van een pc speakertje. Heb eerder de 300r gekocht; ook zonder speaker... Of misschien doen ze dat alleen bij duurdere modellen...

Ik ga maar eens langs de pc boer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ah oke sorry. Ik had die opmerking over het hoofd gezien. Als het geheugen al gewisseld is met geheugen uit een ander systeem lijkt de kans dat het geheugen comptabiliteit is nog kleiner geworden. Wat voor geheugen heb je uit de adere pc gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 17:18

Sneek

Tweaker

Je bent inderdaad niet de enige met dit probleem, het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat de hardware om de een of andere reden niet goed samen werkt met elkaar.
Geen signaal monitor
1x pc starten, geeft geen beeld

Ik heb contact opgenomen met de leverancier en daarvan begreep ik dat de CPU en de RAM niet goed met elkaar overweg kunnen, echter is dit natuurlijk wel speculatie.

Meneer van Gelder, misschien is dit het moment om toch op zijn minst een dikgedrukte aantekening bij het basisgamesysteem te zetten voordat meer mensen het systeem bestellen en met hetzelfde probleem komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Heb ondertussen een speakertje uit een oude pc gehaald en aangesloten, heb eerst gecheckt of ie het nog deed. Komt dus geen enkel piepje uit bij het booten, ook niet zonder RAM.

Voor zover ik weet kan dat betekenen dat alles in orde kan zijn, of het tegenovergestelde, dat het mobo dood is. Denk ik. Iemand hier een idee over?

Overigens wel verontrustend dat ik ondertussen al de 3e blijk te zijn met hetzelfde probleem met dit systeem. Zal toch niet waar zijn dat de BBG een niet werkende combinatie aanbeveelt? Heb tot nog toe altijd vol vertrouwen naar de BBG's gekeken, en mijn eigen zwaardere systeem (dit probleemgeval is voor/van mijn zoon) is ook op de BBG gebaseerd. Dat doet het overigens uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Iemand die in Overijssel woont waarbij ik eventueel langs kan komen om te troubleshooten? :p Ik heb de onderdelen wel om zaken uit te sluiten maar geen systeem om het te testen.... We hebben nu drie topics met hetzelfde probleem, het lijkt er nu inderdaad op dat er een onderdeel is wat incompatibel is. Nu alleen nog uitzoeken wat :)

De voeding of het geheugen zijn de grootste kanshebbers om de veroorzaker te zijn.

@flupke01 wat voor voeding en geheugen heb je geprobeerd in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:20

Freedive

] Ken sent me _

Zelf heb ik dit systeem in elkaar gezet voor een vriend en het werkt zonder problemen.

Wat ik anders heb gedaan is dat er een SSD inzit ipv de SSHD die in de BBG stond.
En ik ben voor de videokaart met BF4 gegaan :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Freedive op 17-01-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneek

Sneek

Tweaker

Freedive schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:57:
Zelf heb ik dit systeem in elkaar gezet voor een vriend en het werkt zonder problemen.

Wat ik anders heb gedaan is dat er een SSD inzit ipv de SSHD die in de BBG stond.
En ik ben voor de videokaart met BF4 gegaan :-)
maar de SSD/SSHD kan toch niet het probleem zijn? In elk geval niet een dusdanig probleem dat het scherm niet aan gaat. Ik heb ook de kaart met BF4 aangeschaft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:20

Freedive

] Ken sent me _

Dat lijkt mij ook niet Sneek :-)
Ging er meer om dat de combi van hardware bij mij wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Andere voeding was een Seasonic G-450, geheugen Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9).

Overigens had ik ook al een SSD met windows 8, en 2 HD's met verschillende partities naar het nieuwe systeem overgezet. Na het terugzetten in het oude systeem blijkt van beide HD's de 1e partitie onleesbaar te zijn geworden; zijn nu opeens RAW partities. 8)7 :?

Wordt steeds mooier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Mhh vreemd om te horen dat de combi van hardware bij jou wel werkt. Maar booten zonder HDD of shdd zou altijd moeten werken.

Als een systeem helemaal geen beeld laat zien is het goed om alleen met een moederbord, processor, geheugen en videosignaal proberen te testen. Verder dus geen optische apparatuur of opslag. Ik was in de veronderstelling dat dit al getest was door de mensen met problemen met het basisgamesysteem van januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
StefanvanGelder schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:16:
Mhh vreemd om te horen dat de combi van hardware bij jou wel werkt. Maar booten zonder HDD of shdd zou altijd moeten werken.

Als een systeem helemaal geen beeld laat zien is het goed om alleen met een moederbord, processor, geheugen en videosignaal proberen te testen. Verder dus geen optische apparatuur of opslag. Ik was in de veronderstelling dat dit al getest was door de mensen met problemen met het basisgamesysteem van januari?
Ik heb inderdaad zo kaal mogelijk proberen te booten, zoals je beschrijft. Heeft niet geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik zou het in jou geval inderdaad vermoeden dat je moederbord of processor stuk is, aangezien je het geheugen, voeding en videokaart al hebt uitgesloten. Wellicht dat de lokale pc boer uitsluitsel kan geven of het moederbord defect is. Je zou hem ook terug kunnen sturen naar de webshop, maar mocht die niet defect zijn dan worden er waarschijnlijk onderzoekskosten in rekening gebracht.

Ik zou je graag helpen met het uitsluiten van het moederbord en processor, als je in Overijssel woont kan ik misschien wat voor je betekenen...
Freedive schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:11:
Dat lijkt mij ook niet Sneek :-)
Ging er meer om dat de combi van hardware bij mij wel goed werkt.
Welke BIOS versie heeft je moederbord? Bij versie 1.20 en 1.30 wordt de geheugen compatibiliteit namelijk elke keer verbeterd.

http://www.asrock.com/mb/...2.0/?cat=Download&os=BIOS

[ Voor 43% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-01-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 573087

Flupke,

Ik heb zojuist het probleem opgelost door de processor te vervangen.
Dit gaat in tegen wat Azerty je vertelde maar met het RAM geheugen was bij mij niks mis.

Zelf heb ik namelijk een ASRock 970 Extreme 3 moederbord (standaard versie)
AMD Phenom II X4 965 processor.

Overigens ook noemenswaardig: De FX6300 processor werkte ook niet op mijn moederbord

EDIT: Overigens staan op beide moederborden BIOS versie 1.40 (Als je de sticker mag geloven)
Dit zou betekenen dat het logisch is dat hij bij mij niet werkt maar dat hij op het moederbord van de BBG wel zou moeten werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 573087 op 17-01-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Het is niet gezegd dat dit het probleem bij flupke ook oplost. Sterker nog, het zijn niet dezelfde moederborden dus een eerlijk vergelijk is het niet helemaal. Je geeft ook aan dat jou moederbord op BIOS versi 1.40 draait. Met die BIOS heeft het moederbord ook nog geen ondersteuning voor de FX-6300, zoals te zien is op de Asrock pagina. De FX-6300 wordt pas vanaf 1.60 ondersteunt: http://www.asrock.com/mb/....nl.asp?cat=CPU&Model=970 Extreme3.

@ flupke, op het moederbord zit inderdaad een sticker met daarop de BIOS versie die is meegeleverd met het moederbord. Welke versie is dit? Als het nog geen 1.30 of 1.40 is kan een BIOS update het probleem misschien nog verhelpen. Al weet ik ook dat er contact is geweest met Crucial.en daaruit kwam het volgende naar voren:
If the single module is finishing with .16FKD or .16FKR they will not work on the 970 Extreme3 R2.0
Dat zou verklaren waarom het soms wel werkt en soms niet. Wellicht een slechte batch van Crucial of een batch op basis van ander flash geheugen. Is deze code te herkennen op je geheugen in het serienummer of part nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 573087

StefanvanGelder schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:56:
Het is niet gezegd dat dit het probleem bij flupke ook oplost. Sterker nog, het zijn niet dezelfde moederborden dus een eerlijk vergelijk is het niet helemaal. Je geeft ook aan dat jou moederbord op BIOS versi 1.40 draait. Met die BIOS heeft het moederbord ook nog geen ondersteuning voor de FX-6300, zoals te zien is op de Asrock pagina. De FX-6300 wordt pas vanaf 1.60 ondersteunt: http://www.asrock.com/mb/....nl.asp?cat=CPU&Model=970 Extreme3.
Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat ik ook de configuratie zoals in de BBG van het basisgamesysteem van januari heb gekocht en hier dus hetzelfde probleem mee ervaar als de andere 3 mensen op dit forum waaronder Flupke.

Ik heb dus zowel de R2.0 versie (BBG) en m'n eigenste standaard versie van het Extreme 3 moederbord.

Zoals ik zelf ook al aangeef in de EDIT van mijn post.

Het enige verschil tussen onze configuraties zou de bios versie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
@ flupke, op het moederbord zit inderdaad een sticker met daarop de BIOS versie die is meegeleverd met het moederbord. Welke versie is dit? Als het nog geen 1.30 of 1.40 is kan een BIOS update het probleem misschien nog verhelpen. Al weet ik ook dat er contact is geweest met Crucial.en daaruit kwam het volgende naar voren:

[If the single module is finishing with .16FKD or .16FKR they will not work on the 970 Extreme3 R2.0]

Dat zou verklaren waarom het soms wel werkt en soms niet. Wellicht een slechte batch van Crucial of een batch op basis van ander flash geheugen. Is deze code te herkennen op je geheugen in het serienummer of part nummer?
Zie die codes nergens terug. Even voor de zekerheid: je hebt het over de informatie op de sticker van een geheugenreepje, toch?

En ik heb ook BIOS versie 1.40. Tenminste, er is maar 1 sticker te vinden op het mobo, die op de SPI zit. Dat zou hem moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik heb het inderdaad over de informatie op de geheugenmodule.

Als je BIOS versie 1.40 ook hebt gaat een BIOS update niet helpen omdat je al de laatste hebt. Maar omdat je ook al ander geheugen had geprobeerd lijkt het in jou geval wel een defect moederbord. De kans dat zowel de Corsair als de Crucial incompatibel zijn, is niet zo heel groot. Maar het geheugen is sowieso ook niet goed compatibel. Ik weet niet hoe lang je de set al in huis hebt, anders kun je via Azerty gewoon een RMA aanvragen onder het recht dat je het binnen 7 werkdagen weer terug kunt sturen. Azerty is over het algemeen ook wel erg coulant, contact opnemen met hun is dus ook niet verkeerd als de wet 'recht koop of afstand' niet meer van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Aan iedereen die zich over mijn 'probleem' heeft gebogen moet ik hierbij mijn diepste verontschuldigingen aanbieden. Het blijkt dat het systeem prima werkt!

Ik blijk een grotere noob te zijn dan ik dacht; ik heb iets essentieels over het hoofd gezien. En dat is het aansluiten van de 12V power connector, die blijkbaar de processor van stroom voorziet. Snap niet hoe ik dat over het hoofd kan hebben gezien, heb dat eerder bij andere systemen wel netjes aangelsoten...

Het systeem draait nu niet op het originele BBG RAM, maar op dat van het andere systeem. Ben er nog niet aan toe gekomen de originele uit te proberen. Ga ik nog wel doen, mocht het verschil maken, laat ik het even weten.

Nogmaals sorry, sorry, sorry, voel me hier behoorlijk stom over. Dank voor alle hulp en meedenken van iedereen. _/-\o_ Zal ook even wat in het andere topic zetten; wellicht hebben anderen dezelfde fout gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
Wees gerust je bent niet de enige die een dergelijke fout ondergaan heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneek

Sneek

Tweaker

flupke01 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:05:
Aan iedereen die zich over mijn 'probleem' heeft gebogen moet ik hierbij mijn diepste verontschuldigingen aanbieden. Het blijkt dat het systeem prima werkt!

Ik blijk een grotere noob te zijn dan ik dacht; ik heb iets essentieels over het hoofd gezien. En dat is het aansluiten van de 12V power connector, die blijkbaar de processor van stroom voorziet. Snap niet hoe ik dat over het hoofd kan hebben gezien, heb dat eerder bij andere systemen wel netjes aangelsoten...

Het systeem draait nu niet op het originele BBG RAM, maar op dat van het andere systeem. Ben er nog niet aan toe gekomen de originele uit te proberen. Ga ik nog wel doen, mocht het verschil maken, laat ik het even weten.

Nogmaals sorry, sorry, sorry, voel me hier behoorlijk stom over. Dank voor alle hulp en meedenken van iedereen. _/-\o_ Zal ook even wat in het andere topic zetten; wellicht hebben anderen dezelfde fout gemaakt...
Dus het is aannemelijk dat de RAM niet goed met het systeem werkt? Is er een goedkoop RAM dat ik even kan proberen ipv de BBG RAM?

Edit: Op internet heb ik naar gelijke problemen gezocht en 9 van de 10 keer was bovenstaande probleem het geval, je bent niet alleen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sneek op 18-01-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
In ieder geval goed om te horen dat het systeem nu wel goed draait. Voor het verdere onderzoek is het idd wel van belang om te kijken of het andere geheugen nu niet werkt of ook gewoon draait :) In dat geval zou Sneek gewoon een defect onderdeel kunnen hebben. Boot het systeem met het andere ram niet dan is dat 90% zeker het probleem bij Sneek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Het in de BBG aangeraden geheugen blijkt eveneens goed te functioneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:55

tomk94

Developer

Ik heb exact het BBG basissysteem, alleen met een SSD erbij. Het systeem draait nu enkele dagen en alles werkt naar behoren. Dus misschien heeft er toch iets van een foute batch tussen gezeten?

[ Voor 51% gewijzigd door tomk94 op 19-01-2014 12:17 ]

Pagina: 1