Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Feedback] Best Buy Guide systemen

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33
Blaat schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:47:

• Wanneer je voor een bepaalde samenstelling kiest, deze net zo goed onderbouwen/omschrijven als dat je ons graag zou zien doen in een FP artikel. Als je vindt dat het beter kan, laat ons dan zien hoe! :)

Als je het zo goed weet, doe het dan zelf!

Ik vind dit niet zo'n inspirerende boodschap :X

Ik denk dat we eerst maar eens van Tweakers formeel moeten horen wat het profiel is van de BBG bezoeker. Voor wie wordt de BBG geschreven? Dat is de basis, van daaruit kunnen we verder redeneren.

Ik heb hier boven in dit topic al zelf een paar profielschetjes als suggestie neergezet, maar ik heb geen inzicht in het soort informatie wat Tweakers wel beschikbaar zou kunnen hebben.

• Laat ons weten of er doorsnedes/gebruikersdoeleinden zijn die jullie in de volgende BBG zouden willen zien.
Ik zou willen voorstellen dat Tweakers een artikel op de frontpage gooit en het grote publiek vraagt wat zij graag in een BBG als onderwerp / build terug zouden willen laten komen. Mogelijk iets om op te stemmen.

Dat lijkt mij een betere basis dan de paar forum leden die hier in dit uithoekje komen.

Bovendien denk ik dat een low - med - high performance target best gewoon een vast terug kerend iets kan zijn, met misschien af en toe een special als daar behoefte aan is.

Dus:

- 1080p@60fps alles high
- 1440p@60fps alles high
- 2160p@60fps alles high

Maar als mensen een ander voorstel hebben, prima. De vraag is bijvoorbeeld hoeveel % van het publiek hoger dan 60 fps gamen belangrijk vind (ik heb geen idee).
Quacka schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:54:

Over bouwen & testen: Neem eens contact op met Megekko of SI Computers:

Wellicht willen zij wel eens een systeem in elkaar zetten voor jullie, met als tegenprestatie een link naar hun website waar mensen het kunnen kopen. Zeker in zo'n geval van de afgelopen RGB-gamepc kan dit interessant zijn.
4 jaar geleden toen ik bij Tweakers was, was dat idd één van mijn voorstellen. Het systeem zelf gaan bouwen. Waarbij ik ook aangaf dat webshops/leveranciers de componenten wel kunnen sponsoren. Er zijn er genoeg, zes vinden waardoor ze allemaal één keer per jaar aan de beurt komen lijkt mij geen probleem.

Het systeem kan daarna bijvoorbeeld weggeven worden, verkocht worden of het gaat terug naar de sponsor. Vooral bij dat laatste lijkt het mij totaal geen probleem om een sponsor te vinden. Veel webshops verkopen al het BBG systeem van Tweakers. Als ze hem geassembleerd terug krijgen, dan hoeven ze hem niet eens zelf meer in elkaar te zetten. Win-win voor iedereen.

Het in elkaar zetten kun je beter zelf doen, dan kun je dit ook beschrijven of een video van maken. Handig voor mensen die weinig tot geen ervaring ermee hebben. Eventueel nog wat benchmarks draaien, enz.

Maar ja zoals ik al zei, 4 jaar geleden. Ik kon het voorstel ook tegen de muur vertellen, dat was even nuttig in die tijd.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:45
Een systeem samenstellen op basis van een profiel lijkt me een goede insteek, echter ik vraag me wel af hoeveel "profielen" er dan zijn.
Je noemt er nu 3 of 6, maar ik denk dat ik er makkelijk 20 kan bedenken, die ik allemaal een ander systeem zou adviseren (nog los van het budget).

Mochten we een profiel schetsen, dan moet dat er duidelijk bij komen te staan (doen we nu maar deels), met daarbij duidelijk wat je moet doen als jouw persoonlijke wensen afwijken (misschien al gelijk met een paar voorbeelden en alternatieven).

Edit: Het systeem zelf bouwen lijkt me ook een pre, maar dan moet de planning/organisatie wel veel strakker (profiel schetsen, discussiëren, bestellen, bouwen, testen, schrijven) en daarnaast kost het natuurlijk behoorlijk wat extra (vrijwillige) resources.
Onmogelijk is het zeker niet!

[Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 03-09-2020 00:14]

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Het punt is wel dat het tijd kost. Bijv als we vorige week besluit over de rgb build hadden gemaakt, dan hadden we nu na de aankondiging van de nieuwe nvidia kaarten de boel weer moeten wijzigen.
In het geval van een videokaart is het niet zo heftig, maar bij een processor kan het de hele build laten veranderen.

Dat is dus iets wat ik me wel afvraag : als je weet dat er een belangrijk product aankomt : is het dan niet beter om de bbg een week uit te stellen?

[Voor 168% gewijzigd door br00ky op 03-09-2020 16:20]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Skyclad
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-04 12:38
Het is nu 3 September, en ook al zijn ze aangekondigd komt de eerste van de nieuwe GPUs pas over 2 weken op de markt. Dan kan je in de BBG zetten dat mensen waarschijnlijk beter daar op kunnen wachten, maar dan kan je net zo goed wel de BBG publiceren. Ze brengen toch vrijwel iedere maand weer een nieuwe BBG uit, dus dan kunnen ze voor de volgende maand gewoon die nieuwe GPUs meenemen.

Wat betreft het idee om de BBG aan te passen om meer technische info te geven: Ook al is technische info ook leuk, ik wil toch op een gegeven moment gewoon mijn game PC vervangen (zeer binnenkort zelfs). 20 pagina's met technische informatie waarin beschreven staat hoe een 3080 precies werkt en wat er beter is dan de 20x0 serie en zo is dan heel interessant, maar ik wil op dat moment gewoon weten welk moederbord er goed mee samen werkt, of er bekende driver issues zijn, en waar ik verder op moet letten. De BBG moet wel een Best Buy Guide blijven, niet een 'technical review van wat hardware met prijzen erbij en je zoekt zelf maar lekker uit of het zou werken of niet'.

• Moxxii
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 06-05 12:46
@Blaat het is ook niet het idee dat fabrikanten onderdelen sponsoren of wat dan ook. Meer dat jullie in samenwerking met verschillende winkels, bijvoorbeeld Azerty, Alternate, Megekko om er maar een paar te noemen een systeem bouwen. BBG wordt gemaakt door de community en dan sponsoren de winkels de onderdelen om bijvoorbeeld de build in elkaar te zetten. Eigenlijk vraag je gewoon om reviewsamples die ze daarna weer terug krijgen en krijgen vanwege de medewerking een eervolle vermelding in de artikelen, dat ze geholpen hebben met het mogelijk maken van de fysieke build.

Dat was meer mijn idee daarachter. Niet wie het meeste geld geeft krijgt de onderdelen in het systeem o.i.d.

• Moxxii
@-The_Mask- @Quacka precies wat ik inderdaad ook zei. Dank dat jullie deze ideeën ook delen.
Echter is dit natuurlijk geen kritiek naar de vrijwilligers die helpen met de BBG begeleiden. Dit zijn meer suggesties richting de redactie. Dit kunnen hele waardevolle toevoegingen zijn waardoor de BBG tot een veel hoger plan getild wordt en veel meer kan bieden aan iedereen. Ik vind het zelf ook heerlijk om systemen gebouwd zien te worden. Je leert er toch altijd wat nieuws van.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 00:13

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Even als user hier (heb toch geen modpowaaah in deze hoek), maar mij bekruipt het gevoel dat hier wel wat onderschat wordt welke logistiek erachter zou moeten zitten om om de maand 3-4 systemen te gaan leveren en dat die ook nog allemaal gebenched moeten worden? Computeronderdelen hebben dunne marges. Zomaar 6x4=24 systemen per jaar rondsturen met onderdelen die er ook allemaal maar net moeten zijn (en dan ook nog op tijd) gaan niet veel webwinkels doen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Moxxii
@Skyclad ik denk wel dat je per BBG build zeker enkele pagina’s kunt wijden aan de onderdelen uit de build en de pro’s, con’s en eventuele alternatieven. Een pagina per component kan best interessant zijn gezien er dan een paar benchmarks getoond kunnen worden en er ook alternatieven en features besproken kunnen worden.

Zet op de eerste pagina van het artikel de build met een samenvatting voor de mensen die aan de rest geen behoefte hebben en ga daarna de diepte in. Ik denk dat dit potentieel heel veel kan toevoegen.

• Skyclad
Klopt, een combinatie zal inderdaad het voor iedereen interessant houden. Eventueel kunnen ze bij volgende BBGs dan linken naar vorige pagina's als een onderdeel hetzelfde blijft, maar kunnen ze als er iets verandert dieper ingaan op waarom het anders is en wat de voordelen/nadelen zijn.
Señor Sjon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:12:
Even als user hier (heb toch geen modpowaaah in deze hoek), maar mij bekruipt het gevoel dat hier wel wat onderschat wordt welke logistiek erachter zou moeten zitten om om de maand 3-4 systemen te gaan leveren en dat die ook nog allemaal gebenched moeten worden? Computeronderdelen hebben dunne marges. Zomaar 6x4=24 systemen per jaar rondsturen met onderdelen die er ook allemaal maar net moeten zijn (en dan ook nog op tijd) gaan niet veel webwinkels doen.
Wat wordt er onderschat? Volgens mij onderschat je de omzet van de grote bedrijven. Die liggen echt niet wakker van een PC als dat reclame betekent. Al helemaal niet als ze het systeem gewoon geassembleerd terug krijgen. Anders moet iemand daar hem assembleren, nu krijg je hem geassembleerd terug. Kost iets van twee maal 5 euro aan verzendkosten per PC. Is echt prima te doen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

. Anders moet iemand daar
Daar is een poppetje een uurtje mee bezig, maal 3-4 systemen. Het moet natuurlijk wel heel aankomen anders sla je als bedrijf weer een flater. Of iemand op HQ moet hem in elkaar sleutelen.

Welke grote bedrijven die computeronderdelen leveren zag je voor je? Vroeger waren bv cool-prices.nl en afuture.nl ook grote bedrijven waar veel tweakers bestelden. Die liggen nu met een tuintje op hun buik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Q
-The_Mask- schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:35:
[...]

Wat wordt er onderschat? Volgens mij onderschat je de omzet van de grote bedrijven. Die liggen echt niet wakker van een PC als dat reclame betekent.
Ik proef zo'n consumenten mentaliteit hier. In zelfs kleine MKB bedrijven (en Tweakers is al 60+ mensen). Is 1000 euro gewoon kruimels.

Als je al kritiek hebt op het daadwerkelijk bouwen van de BBG systemen, dan is het laatste waar je je druk over hoeft te maken de aanschafprijs van de hardware.

De echte kosten voor Tweakers zullen zitten in mensuren, denk ik.

Wat mij extreem opvalt is dat Tweakers.net eigenlijk vrijwel geen budget besteed aan de BBG. Het artikel wordt door een Tweakers redactuur geschreven, maar zoals ik het begrijp is de rest allemaal vrijwilligerswerk (een selectie van forum mensen).

En dan denk ik, waarom moet het op deze manier? Waarom moet het zo goedkoop? Dat je vrijwilligers gebruikt?

De redenen die ik kan verzinnen:

1. De cynische reden: lekker marge pakken, die 'sukkels' lekker gratis laten werken zodat wij shareholder value pakken :X
2. De coulante reden: de BBG levert niet voldoende omzet op om hogere onkosten te rechtvaardigen
3. De ontmoedigende reden: Tweakers weet niet eens wat de BBG oplevert in omzet en durft daarom niet te investeren (maar misschien is dat echt te negatief, sorry daarvoor)

In de eerste plaats denk ik dat het allemaal erg afhangt van Tweakers visie op de BBG en wat de BBG betekent voor haar (nieuwe) Visie/missie.
Al helemaal niet als ze het systeem gewoon geassembleerd terug krijgen. Anders moet iemand daar hem assembleren, nu krijg je hem geassembleerd terug. Kost iets van twee maal 5 euro aan verzendkosten per PC. Is echt prima te doen.
De webshop kan zelfs een premium vragen als het systeem in kwestie door Tweakers is getest (laat Tweakers er een certificaat van echtheid bij leveren :D) ).

Teach a person to fish.....
Wat ik bij Tweakers.net heel erg mis in de context van de BBG is een build guide.

Een build guide zou inderdaad die 1 pagina per component kunnen zijn (bij wijze van spreken!). Waarbij mensen worden geïnformeerd over de techniek en hoe deze impact heeft op de performance en/of kwaliteit.

Alle achtergrond informatie over hoe je componenten kiest kan in de build guide en dat (grote) artikel hoeft echt niet iedere maand bij gewerkt te worden. Het zijn basis principes die statisch zijn en niet zo vaak bijgewerkt hoeven te worden.

Die build guide zou dan ook best wel eens een ad revenue trekker kunnen worden voor Tweakers. Het is wel iets dat Tweakers vanwege de Q&A gewoon zelf zou moeten bouwen, maar best kan laten toetsen/bekritiseren door de community.

• Q
Señor Sjon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:56:
Vroeger waren bv cool-prices.nl en afuture.nl ook grote bedrijven waar veel tweakers bestelden. Die liggen nu met een tuintje op hun buik.
Gezien het redelijke aantal grote shops is het denk ik minder een marge probleem als wel een (efficiente) bedrijfsvoering probleem. Nu hebben we de feiten niet bij de hand, maar de marges hoeven helemaal geen probleem te zijn.

Soms kiezen bedrijven er voor om een complete catalogus aan producten aan te bieden, ook al zullen een aantal producten weinig tot geen winst opleveren, om te voorkomen dat klanten voor die onderdelen ergens anders gaan shoppen.

En de vraag is of een Tweakers.net BBG ook in zo'n mindset past als de ad revenue (of andere inkomsten) niet dekkend genoeg is voor een BBG (met daadwerkelijke builds).

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:46

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Q schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:01:
[...]Wat mij extreem opvalt is dat Tweakers.net eigenlijk vrijwel geen budget besteed aan de BBG. [...]
Dat heeft één simpele reden; de BBG is er door tweakers (dus de users op het forum) voor tweakers en zo is het ook ontstaan. Eventuele theorieën omtrent de financiële motivatie van de redactie zijn hier niet van toepassing en discussie daarover voegt niks toe aan het topic. Geen verborgen belangen, geen conspiracy.

Dat verklaart ook waarom de verbeteringen die we door proberen te voeren voornamelijk aan de kant van de vrijwilligers worden gedaan.

Wat we op de korte termijn gaan doen heb ik in mijn laatste post al helder uiteengezet en het bouwen van de systemen is daar niet een van; daar zitten te veel haken en ogen aan. Heb je je bijvoorbeeld gerealiseerd dat als je die systemen laat sponsoren door webshops je wel degelijk je onafhankelijkheid kwijt raakt? Dat willen we juist niet!

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

Q schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:01:
[...]

In de eerste plaats denk ik dat het allemaal erg afhangt van Tweakers visie op de BBG en wat de BBG betekent voor haar (nieuwe) Visie/missie.
Tweakers publiceert elk jaar statistieken over de best gelezen artikels, BBG staat elk jaar meermaals in de top 10 van meest gelezen. Vorig jaar op nummer 3 en 5.
reviews: Gelukkig nieuwjaar!: we blikken weer terug in cijfers
Blaat schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:25:
[...]

Wat we op de korte termijn gaan doen heb ik in mijn laatste post al helder uiteengezet en het bouwen van de systemen is daar niet een van; daar zitten te veel haken en ogen aan. Heb je je bijvoorbeeld gerealiseerd dat als je die systemen laat sponsoren door webshops je wel degelijk je onafhankelijkheid kwijt raakt? Dat willen we juist niet!
Waarom zou je de onafhankelijkheid kwijt raken? Je kunt toch gewoon de afspraak maken dat ze niks te zeggen hebben over de componenten. Het is ook nu immers helemaal niet te controleren als de BBG wel onafhankelijk is. Voor hetzelfde doet er iemand mee die een belang heeft bij een bepaald component. Sterker nog; ik heb gezien dat iemand zijn eigen merk promote in de BBG topics, omdat die persoon daar dus schijnbaar financieel belang bij had.

Maar als men het niet gaat doen. Is eigenlijk alleen een meer modulaire BBG eigenlijk het enige wat je nog kunt veranderen. Zoals ook Q hierboven aangeeft. Maar dan moet de onderbouwing beter bij de componenten.

[Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 03-09-2020 18:05]

AMD Nieuwsdiscussie

• Q
Blaat schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:25:

Dat heeft één simpele reden; de BBG is er door tweakers (dus de users op het forum) voor tweakers en zo is het ook ontstaan. Eventuele theorieën omtrent de financiële motivatie van de redactie zijn hier niet van toepassing en discussie daarover voegt niks toe aan het topic. Geen verborgen belangen, geen conspiracy.
Wat ik hier beschrijf heeft niets te maken met conspiracy of verborgen belangen. De vraag is wat het belang is van Tweakers van de BBG, wat de BBG vooor hun betekent, hoe de BBG er uit moet zien om voor hun bezoekers (meer) waarde op te leveren.
Dat verklaart ook waarom de verbeteringen die we door proberen te voeren voornamelijk aan de kant van de vrijwilligers worden gedaan.
Ik had dit misschien moeten weten maar het verbaasd me wel.

Als wat @-The_Mask- zegt klopt - dat de BBG erg veel pageviews (en mogelijk dus ad impressies trekt) - van vind ik het nog vreemder dat de BBG vrijwel 'vrijwilliger-gedreven' is als er best inkomsten tegenover staat.

Ik vind dat gek - dat je een mogelijke cash cow eigenlijk zo op het beloop laat als Tweakers.net zijnde. Maar ik snap ook wel dat ik een hoop niet weet en ook misschien niet het recht heb om dat te weten. Maar waar het mij uiteindelijk om gaat is de kwaliteit van het advies van de BBG aan de doelgroep.

En ik denk dat met de juiste 'investeringen' die kwaliteit omhoog kan.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het BBG-vrijwilligersteam er uit zit, wat de rollen zijn en welke persoon/personen bij Tweakers.net in dienst zijn die de eindregie voeren over BBG. Misschien kunnen met name de Tweakers.net personen eens wat toelichten.

En uiteindelijk is Tweakers.net verantwoordelijk voor de inhoud van de BBG, die verantwoordelijkheid kan nooit op vrijwilligers worden afgeschoven, dus ik vind dit allemaal vreemder en vreemder worden.

Ik krijg steeds meer de indruk - kan onterecht zijn - dat Tweakers zelf eigenlijk voor mijn gevoel te weinig aandacht besteed / investeert in de (kwaliteit van de) BBG.
Wat we op de korte termijn gaan doen heb ik in mijn laatste post al helder uiteengezet en het bouwen van de systemen is daar niet een van; daar zitten te veel haken en ogen aan.
Ik lees vooral nu verhalen volgens mij van vrijwilligers hier, maar Tweakers.net zelf hoor, lees en zie ik niet. Maar ik laat me graag corrigeren. En Tweakers.net is niemand (zeker mij niet) hier iets verschuldigd hoor, maar ik geef gewoon aan hoe ik er naar kijk.

Het spijt me maar ik zie zelf niet meer zoveel waarde in een discussie met vrijwilligers. Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt. Misschien mis ik heel veel context en zit ik er helemaal naast, maar het gevoel bekruipt me dat de vrijwilligers hier (iets teveel) op de stoel van Tweakers gaat zitten in bepaalde antwoorden.

Maar misschien is voor mij niet duidelijk welke stoel van Tweakers is en welke van de vrijwilligers :D

Tweakers.net mag zich er wat mij betreft meer mee bemoeien en een visie neerzetten, de verbeter voorstellen evalueren en bepalen wat er gedaan wordt met het bouwen en testen.

Ik zou ook helemaal niet verwachten dat vrijwilligers systemen bouwen en testen, daar zou wat mij betreft gewoon een aantal mensuur van Tweakers.net tegenaan gegooid mogen worden. Mensen zat nu met de juiste kennis en ervaring :D

Ik zal persoonlijk ook niet van vrijwilligers willen verwachten dat zij alle punten zoals ik ze heb benoemd (en dat zijn er wat) maar onbetaald gaan oplossen.

De visie op de BBG zou wel eens zodanig kunnen zijn dat Tweakers.net veel meer investeert en de regie (op kwaliteit) houdt (waarbij kwaliteit gedefinieerd mag worden) en waarbij dus ook tijd wordt gestoken in bouwen en testen.
Heb je je bijvoorbeeld gerealiseerd dat als je die systemen laat sponsoren door webshops je wel degelijk je onafhankelijkheid kwijt raakt? Dat willen we juist niet!
Ik weet ook helemaal niet of dit nodig is qua businessmodel. Het was trouwens niet mijn idee, maar dan nog: als webshops mogen adverteren op tweakers, dan lijkt me dit ook prima. Als webshops niet mogen adverteren, dan zou ik het met je eens zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Q op 03-09-2020 21:16]

Het is de data van Tweakers welke elk jaar langskomt, ze zullen het zelf wel weten lijkt mij. :p
Ik weet ook helemaal niet of dit nodig is qua businessmodel. Het was trouwens niet mijn idee, maar dan nog: als webshops mogen adverteren op tweakers, dan lijkt me dit ook prima. Als webshops niet mogen adverteren, dan zou ik het met je eens zijn.
Het gebeurt zelf al veel vaker, bijvoorbeeld bij smartphones welke wel eens gesponsord worden door een webshop voor het schrijven van een review. Wordt dan ook netjes vermeld in de review. Zo uit mijn hoofd heb ik wel eens een Coolblue en een Belsimpel gezien als sponsor van een product.

AMD Nieuwsdiscussie

• Q
-The_Mask- schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:16:
[...]

Het is de data van Tweakers welke elk jaar langskomt, ze zullen het zelf wel weten lijkt mij. :p
Klinkt wel goed! Ik bedoel: als dat de markt is.... Jij hebt best kennis, ik zie voor ons een business opportunity. Ik ken nog wel een investeerder. _O-

Edit: shit, nu krijg ik helemaal geen antwoorden meer op mijn vragen. :D _/-\o_

[Voor 74% gewijzigd door Q op 03-09-2020 21:23]

• Moxxii
Op Hardware.info werden ook regelmatig producten voor reviews geleverd door webshops. Dit werd netjes vermeld.

Ik denk dat dit onafhankelijker is dan het toestel rechtstreeks van de fabrikant ontvangen. Dan krijg je namelijk het probleem waar je de kans loopt op een blacklist te komen omdat je een negatieve review schrijft. Zou daarom over reviews waar het product geleverd is door de fabrikant daar eerder vragen bij stellen.
Daarnaast kunnen die ook nog een financiële prikkel meeleveren om het toestel extra positief neer te zetten.

Verschillende tech youtubers zijn vanwege bovengenoemde redenen overgestapt op zelf alle te testen producten in de winkel aan te schaffen. Denk bijvoorbeeld aan Hardware Unboxed of Gamers Nexus.

Daarnaast lijkt het me wel positief om ook feedback van de Tweakers redactie te lezen over alle suggesties die hier gedaan worden.

Ik denk ook zelf dat de rol voor de BBG vrijwilligers niet heel veel hoeft te veranderen. Wij stellen met de community nog steeds een systeem samen en het zou dan aan de redactie zijn om de BBG uit te bouwen tot een kwalitatief hogerstaand en uitgebreider iets.

• Moxxii
Q schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:19:
[...]

Klinkt wel goed! Ik bedoel: als dat de markt is.... Jij hebt best kennis, ik zie voor ons een business opportunity. Ik ken nog wel een investeerder. _O-

Edit: shit, nu krijg ik helemaal geen antwoorden meer op mijn vragen. :D _/-\o_
Tja, voor Youtube zou dit een heel goed business model zijn. Mensen kijken nog liever een video dan dat ze een artikel lezen

Een mooie video over een build met extra informatie en het bouwen van de configuratie met de ins en outs van de kast en de componenten daarin, hoe ze goed bij elkaar passen. Cable management bijvoorbeeld.

• mitsumark
Ik vind videos 9 van de 10 keer zonde van m'n tijd.
De specifieke informatie die ik zoek is haast niet te vinden...
Maar misschien ben ik niet de doorsnee BBG lezer.
Is het informatief bedoeld of simpelweg entertainment?

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

-The_Mask- schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:03:Waarom zou je de onafhankelijkheid kwijt raken?
Omdat je dan componenten moet kiezen die toevallig ook beschikbaar zijn in die webshop. Dat is soms gewoon suboptimaal en ik wil niet overgeleverd zijn aan de grillen van een webshop.
Q schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:11:
[...]En ik denk dat met de juiste 'investeringen' die kwaliteit omhoog kan.
Juist. De officiële definitie van kwaliteit is de mate waarin hetgeen je oplevert voldoet aan de gestelde eisen. In deze situatie moet je dus weten wat de eisen zijn en daar kom je alleen maar achter als je de doelgroep duidelijk hebt.

Als ik even gezond verstand gebruik zou ik zeggen dat de overmaat van de mensen die baat hebben bij de BBG de mensen zijn die geen zin hebben om alle ins en outs van alle componenten uit te zoeken, maar wel capabel genoeg zijn om een PC te bouwen. In die situatie voldoet het huidige format in de overmaat van de gevallen aan de eisen. Het kan zo zijn dat meer informatie soms nuttig is, maar er is ook zoiets als te veel informatie geven. Het is wat kortaf gesteld, maar in mijn ogen is dat waar het op neer komt.
Ik vraag me eigenlijk af hoe het BBG-vrijwilligersteam er uit zit, wat de rollen zijn en welke persoon/personen bij Tweakers.net in dienst zijn die de eindregie voeren over BBG.
Dat is niet heel moeilijk. De mensen die de systemen samenstellen zijn @Malantur , @FireDrunk en ikzelf. @willemdemoor is de redacteur die onze teksten verzameld en tot een mooi artikel verwordt.
Ik lees vooral nu verhalen volgens mij van vrijwilligers hier, maar Tweakers.net zelf hoor, lees en zie ik niet. Maar ik laat me graag corrigeren. En Tweakers.net is niemand (zeker mij niet) hier iets verschuldigd hoor, maar ik geef gewoon aan hoe ik er naar kijk.

Het spijt me maar ik zie zelf niet meer zoveel waarde in een discussie met vrijwilligers. Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt. Misschien mis ik heel veel context en zit ik er helemaal naast, maar het gevoel bekruipt me dat de vrijwilligers hier (iets teveel) op de stoel van Tweakers gaat zitten in bepaalde antwoorden.
Dat is omdat er eigenlijk geen echte "eigenaar" is van de BBG. Voor tweakers door tweakers weet je nog? De BBG heeft de vorm die wij er zelf aan geven, binnen de randvoorwaarden waarbinnen wij kunnen werken. En het zou best kunnen dat de huidige vorm een overhaul nodig heeft en ik sta daar best voor open. Dat gaat alleen niet zonder goede onderbouwing en ik kan zonder ruggenspraak uiteraard geen toezeggingen doen. Ik ben niet de enige in dit team. :)

Ik kies er daarom ook voor om met jullie in conclaaf te gaan. Ik voel mij verantwoordelijk voor de taak die ik op mij heb genomen, juist omdat dit een stuk van de community vertegenwoordigt. Dat ik soms zelf geen punten van verbetering zie wil niet zeggen dat die er niet zijn. O+

mitsumark schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:37:
Ik vind videos 9 van de 10 keer zonde van m'n tijd.
De specifieke informatie die ik zoek is haast niet te vinden...
Maar misschien ben ik niet de doorsnee BBG lezer.
Is het informatief bedoeld of simpelweg entertainment?
Bij mij is het nog wel meer dan 9 op de 10. Want al die hardware video's zijn extreem langdradig en bevatten zelden echt inhoud. Doe mij maar tekst, dan kun je direct zien of het wat is of niet. Dan is het niet dat je een 10 minuten intro moet aanhoren en er dan achter komen dat er na de intro alsnog niks komt. :p Maar ja er is wel degelijk veel vraag naar, dus nuttig lijkt het mij sowieso.
Blaat schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:23:
[...]

Omdat je dan componenten moet kiezen die toevallig ook beschikbaar zijn in die webshop. Dat is soms gewoon suboptimaal en ik wil niet overgeleverd zijn aan de grillen van een webshop.
Dat is toch echt zelden een probleem en ook dat is prima op te lossen door de webshop bij de componenten te zoeken in plaats van de de componenten bij de webshop. Vooralsnog vindt iedereen het volgens mij een goed idee en ik heb ook geen goede reden gezien om het niet te doen. Je moet niet problemen gaan zoeken die er niet zijn en anders in oplossingen denken. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• Q
Blaat schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:23:
[...]

Als ik daar iets over mag zeggen: de webshop zorgt er maar voor dat ze de componenten kunnen leveren, dat is niet aan de shop.

Ik ben het eens met het sentiment van @-The_Mask- hier:

Je moet niet problemen gaan zoeken die er niet zijn en anders in oplossingen denken. :p

Ik denk ook dat dit niet een vraag voor de community is, maar dat het een aspect is voor het management van Tweakers.net om hier iets van te vinden, de partij met budget verantwoordelijkheid.

Maar wat ik en anderen voorstellen zou in feite betekenen dat Tweakers voor het eerst serieus de regie neemt over de BBG en dat het community aspect wel blijft bestaan als toetsing maar een minder groot component zou zijn van de totale effort.

Ik snap dat dit nogal een totale koerswijziging is ten opzichte van wat er tot nu toe is gedaan.
Juist. De officiële definitie van kwaliteit is de mate waarin hetgeen je oplevert voldoet aan de gestelde eisen. In deze situatie moet je dus weten wat de eisen zijn en daar kom je alleen maar achter als je de doelgroep duidelijk hebt.
Tja, dat is precies mijn crusade hier in dit hele topic. :D

Maar ik realiseer me nu dat tweakers.net vrijwel totaal niet betrokken is bij de BBG. Dat kwartje wilde bij mij maar niet vallen, ik wilde het maar niet geloven. :X

Mijn verschuiving van mijn focus van de community naar Tweakers.net zelf is in die context dus ook vruchteloos want het is 1 Tweakers redacteur die de text online zet (en misschien nog wat aanpast/aanvult) en 'dat is het': dat is het tweakers.net stukje als ik het goed snap.
Als ik even gezond verstand gebruik zou ik zeggen dat de overmaat van de mensen die baat hebben bij de BBG de mensen zijn die geen zin hebben om alle ins en outs van alle componenten uit te zoeken, maar wel capabel genoeg zijn om een PC te bouwen.
Grappig, dat sluit grofweg aan bij één van de profielen die al eerder hierboven heb geschetst. Dit is voor het eerst - volgens mijn slechte geheugen - dat ik op zijn minst iets van de community leiders hoor hier over.
In die situatie voldoet het huidige format in de overmaat van de gevallen aan de eisen. Het kan zo zijn dat meer informatie soms nuttig is, maar er is ook zoiets als te veel informatie geven. Het is wat kortaf gesteld, maar in mijn ogen is dat waar het op neer komt.
Het gaat wat bij betreft niet om meer of minder informatie. Het gaat om genoeg informatie te geven zodat de mensen de juiste context hebben om een keuze te maken die het beste past bij hun behoeften.

Ik snap nu dat er geen visie is vanuit Tweakers.net maar dat het altijd een dingetje is geweest van de community zelf.

Het spijt me - en dat meen ik oprecht gezien alle moeite die in de BBG wordt gestoken - dat ik het toch oneens moet zijn met de gedachte dat het huidige format voldoet aan het profiel.

Exhibit A: een forse hoeveelheid kritiek in de comments op de uitvoering van de formatwijziging. Dat kun je af doen als 'kritiek is er altijd' maar voor mij was die 2020 september BBG echt een gemiste kans.

Met het oog op de NVIDIA 30xx release was het denk ik sowieso verstandiger geweest om 'gaming' een maandje op te schuiven - als de kaarten getest en beschikbaar zijn - en deze maand eens aandacht te besteden aan profielen voor 'videobewerken' of 'fotografie' of 'programmeren'.

Dat casual gaming systeem / mediacenter voldoet wat mij betreft niet aan de focus op profielen in plaats van budget. Want er is niet duidelijk gespecificeerd wat je kunt verwachten van de prestaties. En kan dat ding verder prima 4K@60fps content afspelen? Lees ik niets over.
Dat is niet heel moeilijk. De mensen die de systemen samenstellen zijn @Malantur , @FireDrunk en ikzelf. @willemdemoor is de redacteur die onze teksten verzameld en tot een mooi artikel verwordt.
Bedankt voor deze informatie! (y)

Ik voel me dom maar nu snap ik ook wat de community builds werkelijk zijn. Er komt een sticky post waarin deze groep mensen een thema en wat concrete lijstjes van systemen voorstellen waar het forum publiek op mag 'schieten'.
Dat is omdat er eigenlijk geen echte "eigenaar" is van de BBG. Voor tweakers door tweakers weet je nog? De BBG heeft de vorm die wij er zelf aan geven, binnen de randvoorwaarden waarbinnen wij kunnen werken.
Wat bedoel je precies met 'randvoorwaarden', wat zijn deze randvoorwaarden?
En het zou best kunnen dat de huidige vorm een overhaul nodig heeft en ik sta daar best voor open. Dat gaat alleen niet zonder goede onderbouwing en ik kan zonder ruggenspraak uiteraard geen toezeggingen doen. Ik ben niet de enige in dit team. :)
Tja, het kwartje valt wel wat beter bij mij nu, ik denk dat ik niet goed kon geloven dat het echt zo werkt. En dat Tweakers betrokkenheid werkelijk zo gering is.

Ik verwacht verder ook niet een statement zo uit de lucht van jou of van een individueel persoon. Ik verwacht trouwens niets. Ik hoop alleen. Ik hoop dat de BBGs beter aansluit bij het publiek. Wat hun behoeften en wat de definities ook mogen zijn.

Even een interessante terzijde die ik toevallig tegen kwam: de huidige koerswijziging van Tweakers leest in mijn ogen als een forse wijziging ten opzichte van 2013:

plan: Management Update: de toekomst van Tweakers

Toen besloten ze naast de nerds ook de gewonere mensen te gaan aanboren om meer centjes te verdienen.

[Voor 3% gewijzigd door Q op 04-09-2020 01:21]

Overigens kun je het natuurlijk ook eerst een jaar proberen en als het goed gaat kun je gewoon weer terug naar het oude.

AMD Nieuwsdiscussie

• Skyclad
-The_Mask- schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:48:
Dat is toch echt zelden een probleem en ook dat is prima op te lossen door de webshop bij de componenten te zoeken in plaats van de de componenten bij de webshop. Vooralsnog vindt iedereen het volgens mij een goed idee en ik heb ook geen goede reden gezien om het niet te doen. Je moet niet problemen gaan zoeken die er niet zijn en anders in oplossingen denken. :p
Webshops zullen minder snel geneigd zijn gratis hardware te sturen als zij een koeler mogen leveren waar ze 1 euro winst op kunnen maken terwijl de concurrent de rest van het systeem mag leveren. En wanneer je een webshop zoekt waar je het hele systeem kan krijgen ga je ofwel niet voor de laagste prijs, of je komt waarschijnlijk uit bij suboptimale onderdelen.

Er zijn een x aantal videokaart producenten met elk een aantal verschillende kaarten. Tenzij je een webshop hebt van het formaat Amazon kunnen ze niet elke kaart van elke producent in huis hebben. Stel dat een andere webshop een turbo versie van de 3090 gaat verkopen die verder niemand heeft, 2x de performance heeft en aan wordt geboden voor 500 euro. Niet alleen kan Tweakers dan niet die kaart in het test systeem zetten aangezien de webshop waar ze contact mee hebben dat ding niet heeft, maar als ze die kaart aanraden krijgt de gelieerde webshop geen klanten omdat ze het niet kunnen leveren, en als ze de kaart niet aanraden zal niemand die BBG meer serieus nemen.

• mitsumark
Het hoeft ook niet gratis bij 1 webshop, je kunt gewoon het gebouwde systeem (zelf) verkopen, maak je hooguit 10% verlies, maar break even kan ook ivm manuren van het bouwen + goedkoopste shop.
Tweakers approved sticker erop en je hebt een winstmodel.
Sterker nog, je zou er meer dan 1 kunnen bouwen.

[Voor 44% gewijzigd door mitsumark op 04-09-2020 09:06]

Als een webshop een onderdeel niet heeft kun je gewoon vragen als ze het willen toevoegen. Zelf ook wel meermaals gedaan, is geen probleem. Bij veel onderdelen is ver van te voren wel duidelijk dat ze erin komen, daarmee kun je dus gewoon zorgen dat het product op voorraad is.

Daarnaast gaf ik al aan dat je het systeem ook gewoon terug naar de webshop kunt sturen. Dus het hoeft in principe niks te kosten voor beide partijen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Moxxii
-The_Mask- schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:08:
Als een webshop een onderdeel niet heeft kun je gewoon vragen als ze het willen toevoegen. Zelf ook wel meermaals gedaan, is geen probleem. Bij veel onderdelen is ver van te voren wel duidelijk dat ze erin komen, daarmee kun je dus gewoon zorgen dat het product op voorraad is.

Daarnaast gaf ik al aan dat je het systeem ook gewoon terug naar de webshop kunt sturen. Dus het hoeft in principe niks te kosten voor beide partijen.
Ik denk ook zeker dat ze hier interesse in hebben mochten veel mensen dan via die shop de BBG build kopen.

Ik weet niet of er cijfers zijn en of dit al gebeurt. Ik heb alleen hier in het topic gelezen dat er al shops zijn die de BBG builds aanbieden als zelfbouw of al gebouwd geloof ik.

Mocht je aan de hand van zo’n BBG 20 systemen daarvan verkopen, denk ik zeker dat zich dat loont.
Vooral ook omdat veel webshops tegenwoordig ook direct vanuit de leverancier kunnen leveren aan je deur, mochten ze het zelf niet op voorraad hebben.

• Q
Klopt het dat de Best Buy Guide voor Laptops niet met de community tot stand komt? Ik zie nergens een topic.

Die Laptop best buy guide heeft precies hetzelfde probleem.

Vage arbitraire prijsgrenzen, 500, 700 en 1000 euro. Alsof er geen laptops bestaan met nuttige meerwaarde boven de 1000 euro.
Voor een dunne en lichte laptop trekken we maximaal 1000 euro uit en dat moet wat ons betreft genoeg zijn voor een laptop die, zoals de naam van de categorie al aangeeft, dun en licht is.
Waarom moet dat genoeg zijn?

Wat kunnen thin en lights of andere laptops die duurder zijn? :?

Misschien heb ik daar wel geld voor over? :?

En dan die focus op AMD processoren, terwijl single-core performance van Intel processoren vaak nog beter is en waarschijnlijk ook relevanter voor mensen dan nog meer cores.

[Voor 21% gewijzigd door Q op 01-10-2020 12:32]

• Nuffel
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 18:24
Beste community/Tweakers,

Als nieuweling wil ik ook graag mijn mening geven over de BBG.
(Ik lees al lang de BBG op Tweakers, maar ik heb nooit gepost wegens onvoldoende kennis).
Heel tof dat jullie zoveel tijd en moeite steken in de BBG. Doe zo verder, bedankt.

Ik game casual en ben een beetje bezig met foto's.
Door weinig tijd buiten de job, heb ik niet de tijd om alles zelf uit te zoeken voor een build.
Ik heb een basis maar ik ben geen expert in hardware.
Ik ben dus iemand die vertrouwt op de kennis/goodwill in deze community voor een BBG.

De verandering naar een bepaald doel in een build vind ik zeer nuttig. Bijvoorbeeld gamen op 1080p
Want low-medium-high systemen zeggen mij als casual gamer weinig.
Natuurlijk weet ik dat een high systeem zwaardere settings aankan.
Maar ik weet niet of hiermee 1080p/1440p/2160p bedoeld wordt.
Ook weet ik dan nog niet of het gaat over de ultra settings met een FPS van 120 of basic met 60FPS?

Welk game/programma kies je als maatstaf?
Qua maatstaf zou ik opteren voor "een 3 tal zware games" of programma's voor andere doelen.
Als je hiermee het doel haalt, dan haal je het voor bijna alle games of programma's..
Als je enkel populaire of lichte games/programma's gebruikt en mijn zwaar game/programma draait slechter, dan heb ik weinig gehad aan die bepaalde build.
Zo is de build mss ook automatisch iets meer futureproof?

Geen prijs voorop stellen vind ik ook beter.
Als ik voor 50 euro meer een GPU heb die 25% beter is, dan is dat een nobrainer voor mij om die te kopen.

FPS
Vaak wordt 60 gebruikt als minimum om te gamen.
Maar is 80 of 120 eigenlijk zo een groot verschil? Ik weet dat persoonlijk niet.
En is de meerkost om dat te behalen 10% op een systeem of is dat 50%.
Misschien kunnen de specialisten ter zake dit ook eens toelichten in "game builds"?
Als dit 5% beter speelt voor een meerkost van 50% is dit geen meerwaarde voor velen denk ik.
Is dit 30% voor een kost van 10%, dan wordt het verhaal anders.

Quote: Ik stuur kopers liever op de verwachting dat regelmatig upgraden zinvoller is dan een poging doen te futureproofen
Bedoelen jullie dan alle 2 jaar of alle 5 jaar of? Misschien ook eens toelichten.

Quote: De BBG is juist fijn voor die mensen omdat het gewoon de keuze juist beperkt en het dus makkelijker maakt. Akkoord.

Grote stappen voorwaarts in prestatie benadrukken in builds
De nieuwe Nvidia RTX3 reeks wordt een grote stap.
Dit is niet in elke BBG het geval. Wanneer dit wel het geval is, dan benadruk je dat best zodat beginners dit opmerken.

Use case waar ik nog aan denk
Als je een NAS wilt voor thuis (muziek, films, ...) bouw je die dan beter apart? Of combineer je die gewoon met je pc (om te gamen) in 1 giga toren? Pro's en cons?

Graag zou ik ook wat meer uitleg krijgen over het waarom van schijnbaar niet belangrijke componenten
Voeding: ik zie hier nog vaak mensen 800watt kopen terwijl dit voor een 1440p systeem niet eens nodig is.
Laat de specialisten maar aan het woord waarom je hier geld verspilt en dit beter ergens anders aan uitgeeft.

Special over moederbord
Dit vind ik persoonlijk heel moeilijk.
Ik zou als beginner graag eens horen wat je nu juist nodig hebt voor een game of andere pc en waarom?
Waarom een 50-150-300 euro bord?
Welke aansluiting heb je anno 2020 nodig voor elke pc, wat is nice to have, wat is exotisch. Hier is mijn kennis zeer beperkt. Vaak besparen mensen hierop om dan een betere GPU te kopen. Je hoort dan soms dat dit niet zo een goed idee is. Waarom?

Monitors
Voor mij hoort een scherm bij een pc.
Dit zou ik graag zien in de BBG.
Zeker omdat er met 2/4/8k de laatste tijd zoveel veranderd is.

De volgende quote betekent voor mij wel dat de hernieuwde BBG gewoon goed gaan zijn.
Dit vat eigenlijk veel samen

• We stellen een bepaalde use-case vast (bijvoorbeeld een 1080p e-sports systeem)
• We zetten daar een prestatiedoel tegenover (bijvoorbeeld minimaal 150fps in CS:GO)
• Op basis daarvan maken we een conceptsamenstelling van componenten

Verder willen we nog een stapje verder gaan in het aanbieden van alternatieven voor de componenten die gekozen worden in de BBG. We willen aangeven wat je ervoor terug krijgt als je in je ‘core’ componenten een trede hoger of lager gaat zitten in prijs/SKU en voor wie dit interessant kan zijn.

Geef geen budget aan maar laat mensen naar eer en geweten een goed systeem samenstellen puur met de focus op dat prestatiedoel.
Ik weet zeker dat de community elkaar wel bekritiseerd als iemand een diamanten SSD voorstelt.

Hopelijk vinden jullie mijn post niet te lang :)
Maar ik kan beter uitgebreide input geven dan niets denk ik dan.

Groeten !!

• Q
Bewijsstuk A:

Dit is dus precies hoe dingen mis gaan:

huisman in 'reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2020'

Tweakers raadt een laptop aan en notabene twee gebruikers klagen over lawaai van de fan zelfs als je vrijwel niets aan het doen bent (beetje browsen).

Beide Tweakers hebben dit product terug gestuurd.

Hoeveel heb je dan nog aan een BBG? :(

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Q schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:20:
Bewijsstuk A:

Dit is dus precies hoe dingen mis gaan:

huisman in 'reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2020'

Tweakers raadt een laptop aan en notabene twee gebruikers klagen over lawaai van de fan zelfs als je vrijwel niets aan het doen bent (beetje browsen).

Beide Tweakers hebben dit product terug gestuurd.

Hoeveel heb je dan nog aan een BBG? :(
De laptop BBG wordt niet samengesteld door ons maar door de redactie. :)

Ik ga even vragen wat de procedure is als het gaat om feedback op dat gebied.

• Q
Blaat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

De laptop BBG wordt niet samengesteld door ons maar door de redactie. :)

Ik ga even vragen wat de procedure is als het gaat om feedback op dat gebied.
Dus bepaalde BBGs worden door de community gedaan en sommigen door de redactie. Dus de hele discussie hier is aan hun totaal voorbij gegaan.

:X

• Skyclad
Nuffel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:07:
De verandering naar een bepaald doel in een build vind ik zeer nuttig. Bijvoorbeeld gamen op 1080p
Ook weet ik dan nog niet of het gaat over de ultra settings met een FPS van 120 of basic met 60FPS?
Wanneer een artikel het heeft over low/medium/high wordt hier over het algemeen de instellingen in het spel mee bedoeld. Je kan een basis gaming systeem wel instellen op 4k, maar meer dan 'low' kun je niet redelijk draaien. En aangezien de meeste mensen een game PC kopen om hun spellen in goede kwaliteit te kunnen draaien wordt er niet alleen aangegeven hoe het draait per resolutie, maar ook met de verschillende settings. Als jij dan 1080p wilt gaan gebruiken en een bepaald spel op hoge kwaliteit wilt spelen dan kun je in het lijstje zien of het systeem dat aan kan, of dat de framerate toch te laag wordt. Zo weet je ook dat je niet het high-end game systeem nodig hebt wanneer een goedkopere setup al 120+ fps haalt ermee.
Qua maatstaf zou ik opteren voor "een 3 tal zware games" of programma's voor andere doelen.
Als je hiermee het doel haalt, dan haal je het voor bijna alle games of programma's..
Als je enkel populaire of lichte games/programma's gebruikt en mijn zwaar game/programma draait slechter, dan heb ik weinig gehad aan die bepaalde build.
Iedereen speelt andere games, en elke game is anders geoptimaliseerd. Ze testen dus met een aantal populaire games en programma's waardoor ze makkelijker een vergelijking kunnen maken. Maar ze kunnen natuurlijk niet elk programma testen, dus het wordt behelpen.
Als ik voor 50 euro meer een GPU heb die 25% beter is, dan is dat een nobrainer voor mij om die te kopen.
Ze houden niet zo erg vast aan de prijs, als er een duidelijke upgrade mogelijk is voor niet te veel geld zullen ze dat zeker in het artikel vermelden. Echter moet je ergens een grens stellen, want je maakt de lijstjes nou juist om mensen met verschillende budgetten van advies te voorzien.
FPS
Maar is 80 of 120 eigenlijk zo een groot verschil? Ik weet dat persoonlijk niet.
Misschien kunnen de specialisten ter zake dit ook eens toelichten in "game builds"?
Als dit 5% beter speelt voor een meerkost van 50% is dit geen meerwaarde voor velen denk ik.
Wanneer je het over 1080p of 1440p hebt dan kan je voor onder de 190 Euro al een 165Hz monitor van 27" vinden. Maar wanneer je een 4k monitor wilt hebben met een refreshrate van minimaal 144Hz dan wordt de prijs al bijna 800 Euro voor een 27" monitor. Neem je genoegen met 60Hz dan kan je voor nog geen 225 Euro een 28" krijgen. Dat is nogal een prijsverschil. 60fps zal voor veel gamers genoeg zijn, vooral als je niet first-person shooters speelt. En terwijl hoger beter is moet de rest van het systeem het ook aan kunnen. Je kan best een 360Hz 1440p monitor op een basis game systeem aansluiten, maar dan ga je op de hoogste instellingen waarschijnlijk nog niet eens 60fps halen..
Quote: Ik stuur kopers liever op de verwachting dat regelmatig upgraden zinvoller is dan een poging doen te futureproofen
Bedoelen jullie dan alle 2 jaar of alle 5 jaar of? Misschien ook eens toelichten.
Het is lastig aan te geven hoe lang iemand met een PC gaat doen, ook met een game PC. Waar de ene persoon 10 jaar hetzelfde spel blijft spelen en dus ook niet hoeft te upgraden speelt iemand anders mogelijk altijd de nieuwste spellen, en moet dus ook de hardware regelmatig up-to-date brengen. De kans bestaat dat er de komende 2 jaar weinig nieuwe ontwikkelingen komen en dus ook upgraden niet interessant is voor mensen met een 3080, maar het kan ook zijn dat nVidia of AMD opeens een gigantische doorbraak krijgt over een half jaar en dat over 1 jaar er een nieuwe kaart op de markt is waarmee je op de allerhoogste kwaliteit op 8k met gemak 400fps haalt, en waar prompt ook een aantal spellen voor worden uitgebracht. De kans is niet groot, maar als er zo'n kaart voor een redelijke prijs op de markt komt denk ik dat er veel 3080s opeens gedumpt gaan worden :)
Dit is niet in elke BBG het geval. Wanneer dit wel het geval is, dan benadruk je dat best zodat beginners dit opmerken.
Over het algemeen staat dit soort informatie wel in het artikel beschreven. Niet in de kop, maar wel vrij vroeg in het artikel. Zie bijvoorbeeld deze BBG:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019
Monitors
Zou ik ook graag zien, ook al zal het lastig zijn om het 'voor elk wat wils' te maken. Waar sommigen 24" of 27" meer dan genoeg vinden willen anderen 29", 31" of nog groter. En ga je voor curved of niet? Welke resoluties? Welke refreshrates? Etc, etc. Dat maakt het wat lastig om een goed overzicht te maken. Maar dan nog zou ik het graag zien, aangezien ik ook binnenkort een nieuwe monitor wil.

• Q
Ze houden niet zo erg vast aan de prijs, als er een duidelijke upgrade mogelijk is voor niet te veel geld zullen ze dat zeker in het artikel vermelden. Echter moet je ergens een grens stellen, want je maakt de lijstjes nou juist om mensen met verschillende budgetten van advies te voorzien.
Mensen die heel strak aan een budget willen vasthouden kunnen beter dan gewoon naar de performance targets kijken en dan in de lagere regionen kiezen.

Je koopt niet een PC van 500 euro, je wilt op zijn minst altijd weten wat je er van kunt verwachten. Daarom is het gewoon een beter idee wat mij betreft om te focussen op harde performance en *niet* op budget.

Vaak is het budget voor veel mensen erg rekbaar en afhankelijk van wat je doel is. En dat werkt twee kanten op.

Iemand wil best 2K besteden aan een PC maar als 1080p gamen goed genoeg is, kan de conclusie zijn dat een machine van 1K goed genoeg is.

En natuurlijk andersom: wat kost het om op 1440p@144hz te kunnen gamen op high?

Het idee 'dat er ergens een grens getrokken moet worden', daar ben ik het erg mee oneens. Want die grenzen zijn totaal arbitrair. Een budget is niets en zegt niets. Het is kunstmatig.

Een performance target is glashelder en ieder target zal een prijskaartje hebben, maar dat volgt er dan uit op een natuurlijke wijze. Je gaat niet een performance target in een arbitrair prijspunt proberen te proppen. Maar dat was wel wat er gebeurde, (zie de eerdere conversaties).

Je kunt je geld maar één keer uitgeven en soms is het beter om - indien nodig - een maandje (of twee) door te sparen om iets te kopen wat de beoogde game ervaring kan realiseren. En daarom is een *eerlijk* advies, zonder beperkingen als een arbitraire budget grens zo essentieel.

[Voor 8% gewijzigd door Q op 06-10-2020 21:29]

• Malantur
  • Registratie: juni 2007

Malantur

BBG'er
Q schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Een performance target is glashelder en ieder target zal een prijskaartje hebben, maar dat volgt er dan uit op een natuurlijke wijze. Je gaat niet een performance target in een arbitrair prijspunt proberen te proppen. Maar dat was wel wat er gebeurde, (zie de eerdere conversaties).

Je kunt je geld maar één keer uitgeven en soms is het beter om - indien nodig - een maandje (of twee) door te sparen om iets te kopen wat de beoogde game ervaring kan realiseren. En daarom is een *eerlijk* advies, zonder beperkingen als een arbitraire budget grens zo essentieel.
Het zijn 2 verschillende insteken.
De oude was eerder: mijn budget is X, hiervoor zoek ik de beste componenten voor die prijs. Vooral een ideaal model voor de jeugd of studenten die nu eenmaal een (klein) budget hebben en niet iets drastisch anders kunnen kopen na 2 maanden extra sparen. Ik heb zelf in mijn jeugd de toestemming gekregen om voor 500 euro een pc te kopen van mijn zakgeld, maar ik moest dan echt niet afkomen met een pc van 600 euro omdat die iets meer kan ofzo.. Er zijn ook zeker genoeg topics in het DAA forum van mensen die een budget van X a X+50 euro vast leggen en daarmee gewoon het meeste waar voor hun geld willen kopen.

De nieuwe is inderdaad een performance target voorop stellen, maar wetende dat dit zeer afhankelijk is van de gebruikte instellingen, games, ... Ideaal voor mensen die een variabel budget hebben en die moeten weten hoeveel geld ze best investeren voor het doel dat ze voorover hebben.

Goed, we zijn nu op het tweede systeem overgeschakeld. Op zich akkoord dat er naar mijn buikgevoel meer mensen zijn met een variabel budget dan met een vast budget. Voor gaming is het vrij straightforward om doelen te stellen, maar deze editie komt er iets meer dan alleen de gaming editie van vorige keer. Ik vraag mij nu wel even af hoe jullie het zien wanneer we een performance target moeten zetten voor een workstation. Toepassingen die mij binnen schieten zijn videobewerking, 3D modelling, CAD met eindige elementen analyse, ... Uiteraard willen we het grootst mogelijk doelpubliek aanspreken met onze BBG dus het moet realistisch zijn voor de gemiddelde workstation op Tweakers. One-workstation-fits-all wordt waarschijnlijk moeilijk maar te specifieke use cases heeft ook geen zin om een BBG over te schrijven :/ Iemand ideeën?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• mitsumark
Ik denk dat je voor een workstation op zn minst de volgende dingen moet bespreken.
Processor: singlecore vs multicore programma's, welke processor voor welke taken.
Geheugen: hoeveel + snelheid nog nuttig?
Opslag: 1,2,3 SSD's / HDD's - volgens mij denkt iedereen nog dat meerdere beter is ("scratch disk"), maar een SSD is vaak de bottleneck niet en met voldoende geheugen simpelweg niet nodig) + hoe snel moet de (main) SSD zijn?
Videokaart: voor welke taken heeft dat nut, en welke is dan de beste koop?
En voor deze onderdelen, hoeveel sneller wordt het als ik meer uit geef?

Moederbord, voeding, kast etc zijn zo spannend niet en volgen (grotendeels) uit bovenstaande items.

Ik denk dus dat je sowieso niet op maar 1 workstation uit komt, maar je kunt wel aangeven waarom je voor welk onderdeel kunt gaan.
Maybe beginnen met twee "instap" systemen en mogelijke upgrades voor taak x.

Voor reviews uiteraard verwijzen naar Puget: https://www.pugetsystems.com/all_articles.php

[Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 06-10-2020 22:55]

• Malantur

Malantur

BBG'er
mitsumark schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:44:
Ik denk dat je voor een workstation op zn minst de volgende dingen moet bespreken.
Processor: singlecore vs multicore programma's, welke processor voor welke taken.
Geheugen: hoeveel + snelheid nog nuttig?
Opslag: 1,2,3 SSD's / HDD's - volgens mij denkt iedereen nog dat meerdere beter is ("scratch disk"), maar een SSD is vaak de bottleneck niet en met voldoende geheugen simpelweg niet nodig) + hoe snel moet de (main) SSD zijn?
Videokaart: voor welke taken heeft dat nut, en welke is dan de beste koop?
En voor deze onderdelen, hoeveel sneller wordt het als ik meer uit geef?

Moederbord, voeding, kast etc zijn zo spannend niet en volgen (grotendeels) uit bovenstaande items.

Ik denk dus dat je sowieso niet op maar 1 workstation uit komt, maar je kunt wel aangeven waarom je voor welk onderdeel kunt gaan.
Maybe beginnen met twee "instap" systemen en mogelijke upgrades voor taak x.

Voor reviews uiteraard verwijzen naar Puget: https://www.pugetsystems.com/all_articles.php
Akkoord maar niet geheel mijn vraag :) Bij een gaming systeem zijn de prestatie doelen duidelijk: resolutie en FPS definiëren, en aftoetsen met een mix van hedendaagse games. Bij een workstation ligt dat moeilijker: definieer je dat je workstation video met resolutie X, met codec Y moet kunnen renderen binnen Z tijdspanne? Of eindige elementen analyse met X miljoen elementen in Y tijdpanne? Of moet hij X aantal VM’s tegelijk kunnen draaien?

Of zien jullie dat generieker: een workstation moet score X halen in benchmark Y, en Z GB ram hebben? Maar dan weet je eigenlijk nog niet wat je effectief kan verwachten van je systeem. En ben je op deze manier al niet een use case aan het schrijven met een bepaald component in het achterhoofd, ipv kijken op welke componenten we komen om het doel te halen.

• Skyclad
Waar je bij een gaming systeem relatief makkelijk targets kan stellen omdat de populaire games algemeen bekend zijn en je daar op kan focussen is bij een workstation dat iets lastiger, omdat zelfs met de populaire veeleisende applicaties er maar een minderheid is die ze gebruikt. De meeste mensen gebruiken applicaties specifiek voor hun beroepsgroep of zelfs specifiek voor hun bedrijf, en wat de eisen van die programma's zijn kan je moeilijk inschatten en dus ook niet eenvoudig meenemen.

Ik heb geen ervaring met AutoCAD, dus een benchmark op basis daarvan zegt me weinig. Ik heb wel ervaring met verschillende codecs, maar de ene H.264 codec is de andere niet, dus het is ook moeilijk om daar de focus op te leggen. Of de hoeveelheid RAM belangrijk is wisselt ook per applicatie, mede door de manier waarop Windows om gaat met geheugen (waardoor meer geheugen in een gaming bak douwen vaak ook niet veel effect lijkt te hebben).
Dus ja, een workstation BBG is interessant, maar wordt of erg gericht op 1 toepassing, of je moet het inderdaad heel algemeen presenteren, op de manier van 'Heb je vooral een hoge framerate nodig kies dan deze consumenten kaart, heb je top prestaties nodig op het gebied van exacte timing, veel geheugen en snelle berekeningen en hoge resolutie, maar is framerate minder belangrijk, kies dan deze professionele kaart voor de prijs van een consumenten PC met 2 3090s'.
Je kan een paar workstations samenstellen op basis van pakketten als AutoCAD, SPSS (of R als je niet SPSS wilt hoeven kopen voor het testen) en MatLab e.d. en dan dat als basis gebruiken om te zeggen 'als je meer doet met videobewerking ruil dan deze componenten in voor deze andere componenten'. Als mensen het dan niet eens zijn met de aangerade hardware mogen ze zeggen waarom niet en iets anders voorstellen, en kan je voor de volgende BBG daar naar kijken. Maar de vraag is natuurlijk ook of jullie mensen hebben met genoeg ervaring om met verschillende pakketten goed te kunnen testen. Als je geen ervaring met MatLab hebt is het niet alleen lastig om iets te maken wat complex genoeg is om de performance te testen, maar ook om in te schatten of wat je krijgt nou goed of slecht is. Dus dan heb je standaard tests nodig op verschillende onderdelen (zodat je ook niet een systeem krijgt wat geoptimaliseerd is voor 1 taak terwijl de rest niet goed werkt). Oh, en vraag mij er ook niet naar, ik heb ook geen ervaring met die pakketten :D

• mitsumark
Maar hier kun je toch ook prima de BBG samenstelling topics voor gebruiken.
Ik snap niet zo goed waarom die nog niet gestart zijn, zeker voor systemen waar veel discussie/feedback nodig is.

• Skyclad
mitsumark schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:42:
Maar hier kun je toch ook prima de BBG samenstelling topics voor gebruiken.
Ik snap niet zo goed waarom die nog niet gestart zijn, zeker voor systemen waar veel discussie/feedback nodig is.
Iedereen zit op de nieuwe AMD kaarten te wachten :D

• kerath
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 08-05 19:28
Nuffel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:07:
Beste community/Tweakers,

Als nieuweling wil ik ook graag mijn mening geven over de BBG.
(Ik lees al lang de BBG op Tweakers, maar ik heb nooit gepost wegens onvoldoende kennis).
Heel tof dat jullie zoveel tijd en moeite steken in de BBG. Doe zo verder, bedankt.

Ik game casual en ben een beetje bezig met foto's.
Door weinig tijd buiten de job, heb ik niet de tijd om alles zelf uit te zoeken voor een build.
Ik heb een basis maar ik ben geen expert in hardware.
Ik ben dus iemand die vertrouwt op de kennis/goodwill in deze community voor een BBG.

FPS

Quote: De BBG is juist fijn voor die mensen omdat het gewoon de keuze juist beperkt en het dus makkelijker maakt. Akkoord.

Use case waar ik nog aan denk
Als je een NAS wilt voor thuis (muziek, films, ...) bouw je die dan beter apart? Of combineer je die gewoon met je pc (om te gamen) in 1 giga toren? Pro's en cons?

Graag zou ik ook wat meer uitleg krijgen over het waarom van schijnbaar niet belangrijke componenten
Voeding: ik zie hier nog vaak mensen 800watt kopen terwijl dit voor een 1440p systeem niet eens nodig is.
Laat de specialisten maar aan het woord waarom je hier geld verspilt en dit beter ergens anders aan uitgeeft.

Special over moederbord
Dit vind ik persoonlijk heel moeilijk.
Ik zou als beginner graag eens horen wat je nu juist nodig hebt voor een game of andere pc en waarom?
Waarom een 50-150-300 euro bord?
Welke aansluiting heb je anno 2020 nodig voor elke pc, wat is nice to have, wat is exotisch. Hier is mijn kennis zeer beperkt. Vaak besparen mensen hierop om dan een betere GPU te kopen. Je hoort dan soms dat dit niet zo een goed idee is. Waarom?

Monitors

De volgende quote betekent voor mij wel dat de hernieuwde BBG gewoon goed gaan zijn.
Dit vat eigenlijk veel samen

• We stellen een bepaalde use-case vast (bijvoorbeeld een 1080p e-sports systeem)
• We zetten daar een prestatiedoel tegenover (bijvoorbeeld minimaal 150fps in CS:GO)
• Op basis daarvan maken we een conceptsamenstelling van componenten

Verder willen we nog een stapje verder gaan in het aanbieden van alternatieven voor de componenten die gekozen worden in de BBG. We willen aangeven wat je ervoor terug krijgt als je in je ‘core’ componenten een trede hoger of lager gaat zitten in prijs/SKU en voor wie dit interessant kan zijn.

Geef geen budget aan maar laat mensen naar eer en geweten een goed systeem samenstellen puur met de focus op dat prestatiedoel.
Ik weet zeker dat de community elkaar wel bekritiseerd als iemand een diamanten SSD voorstelt.

Hopelijk vinden jullie mijn post niet te lang :)
Maar ik kan beter uitgebreide input geven dan niets denk ik dan.

Groeten !!
Ik heb, vermoed ik, ruwweg hetzelfde kennisniveau als @Nuffel hierboven schetst. Ik kan mij helemaal vinden in deze feedback. Ik heb slechts enkele aanvullingen:
- vooral de afwegingen vind ik erg interessant in de BBG. Wat wel, waarom niet en vooral waarom. Ik kan me voorstellen dat voor de “experts” een aantal zaken heel logisch of bekend zijn, die voor mij nieuw en erg leerzaam zijn. Meegenomen worden in afwegingen verkleint deze kloof. (“Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime”. Lao Tzu.)
- vwb visuele ondersteuning, ik kan me voorstellen dat dit, naast de huidige manier, een toevoeging kan zijn op de tekstuele basis. Echter dit hangt voor mij af van het onderwerp. Bij de RGB BBG van september vind ik dit een grote toevoeging. Gaat het over thuisservers, niet. Als laatste toevoeging, wanneer voor afbeeldingen of filmpjes erbij gekozen wordt. Bied vooral dan nieuwe info middels dit medium aan en geen herhaling van info die al tekstueel is aangeboden.
- Verder zou ik de daadwerkelijke build en bijzonderheden hierbij ook interessant vinden om te zien via een filmpje. Ook hierbij niet elke keer, maar als toevoeging afhankelijk van het onderwerp.

Als laatste een toevoeging op dit specifieke punt van Nuffel:
Ik zou beide doen, maar iets specifieker en completer zijn in de onderwerpen.
Stel bijvoorbeeld 1440p 144hz als een doel, maar dan ook compleet met alles erop en eraan, toetsenbord/muis, monitor, etc. Neem dit als prestatiedoel met in het achterhoofd value for money als uitgangspunt. Geef tijdens de build aan wat de afwegingen zijn en wat de alternatieven zijn voor goede budget oplossingen zijn irt tot het prestatiedoel en wat de “geld speelt geen rolex” oplossingen zijn(tot in het redelijke) om de maximale scores te halen irt het prestatiedoel. Zo lang de afwegingen goed vermeld en verwoord worden, kan men zelf kiezen welke te combineren.
Dan kan men zelf meer afwegingen maken en bijvoorbeeld uitkomen op eigen varianten gebaseerd op de BBG.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen/aan hebben.

Tot slot.
Een groot compliment _/-\o_ aan de makers en bijdragers van de BBG. Ik gebruik dit al jaren om wat op de hoogte blijven van builds en componenten. Voor mij als noob en hobbyist is het erg nuttig en leerzaam.

In aanvulling op de BBG vind ik het enorm van meerwaarde om op basis van de BBG te kunnen sparren over builds en feedback krijgen, die van toepassing is op mijn specifieke situatie, door alle toppers _/-\o_ die bijdragen aan: Desktop Aankoopadvies

De combinatie van beide creëert voor mij als relatieve leek een unieke en ongekende meerwaarde :Y die ik niet ergens anders ervaar. Dit maakt dat ik een goede afweging en keuze kan maken tussen alle mogelijke opties en varianten die goed aansluiten bij mijn wensen, behoeftes en financiële situatie.
En vooral is het erg leuk om je erin te verdiepen en met anderen die een zelfde passie/hobby delen te bespreken. d:)b

• PiweD
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@Q De Laptop Best Buy Guide komt inderdaad niet tot stand met behulp van users, maar door de redactie. Dat hebben we een aantal jaar geleden gewijzigd omdat er maar weinig users bijdroegen aan de discussietopics en omdat we de laptops op basis van eigen testresultaten wilden verkiezen tot best buy en niet alleen door specificaties die er op papier goed uit zien (maar dat in de praktijk soms niet zijn). De onderverdeling in prijscategorieën van 500, 700 en duizend euro hebben we gemaakt op basis van de populariteit van die prijscategorieën in de pricewatch en het idee dat we in gewone reviews en roundups zeker de laptops van 500 en 700 niet vaak bespreken en dat op deze manier wel doen. Duurdere laptops komen wel vaker in losse reviews terecht.

Wat het fangeluid van de UM425 betreft: toen we die laptop testten viel het fangeluid ons niet negatief op, dat wil niet zeggen dat hij geen herrie maakt onder belasting, maar het is bij deze laptop voor ons gevoel niet meer het geval dan bij andere laptops. We zijn overigens bezig om een betrouwbare meting van de geluidlsproductie van laptops te ontwikkelen, maar die is nog niet af :(

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• william_b
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 15-04 16:22
In de build van juli 2020 wordt de cooler master mwe bronze V2 aangeraden voor de thuisserver vanwege zijn hoge efficiency bij lage belasting.

https://tweakers.net/pric...r-mwe-bronze-450w-v2.html

Nu zie ik op hardware info dat deze slechts 54,1% haalt bij 22,5 Watt.

Kan iemand verduidelijken wie er gelijk heeft?

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

De desktop BBG topics voor November staan er nog niet omdat we er niet helemaal uit kwamen wat voor doorsnedes we moesten pakken. We zitten midden in een paar grote releases en daardoor ligt de boel een beetje op z'n kop.

Voordat we een nieuwe BBG gaan schrijven willen we eigenlijk de release van big navi afwachten, dus we stellen de BBG eventjes uit (niet af).

Daar komt ook nog een artikeltje over op de frontpage.

Zoals het er nu voor staat zou bijvoorbeeld ik niet weten welke videokaart we voor een 1440p60 systeem zouden moeten aanraden. De 5700XT is te duur en de 3080 is overkill...

• esazs
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 17:13
Blaat schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:02:
De desktop BBG topics voor November staan er nog niet omdat we er niet helemaal uit kwamen wat voor doorsnedes we moesten pakken. We zitten midden in een paar grote releases en daardoor ligt de boel een beetje op z'n kop.

Voordat we een nieuwe BBG gaan schrijven willen we eigenlijk de release van big navi afwachten, dus we stellen de BBG eventjes uit (niet af).

Zoals het er nu voor staat zou bijvoorbeeld ik niet weten welke videokaart we voor een 1440p60 systeem zouden moeten aanraden. De 5700XT is te duur en de 3080 is overkill...
Soms is het Best Buy advies ook simpelweg Don't Buy.

Wellicht kan er van het rustmoment gebruik worden gemaakt door te peilen wie de lezers van de BBG zijn en wat zij erin zoeken. Ik heb niet echt een duidelijk beeld van welke functie de BBG heeft en hoe groot de verschillende groepen zijn. Hopelijk is er ook meer waardevolle feedback zoals van kerath die uitlegt op welke manier hij de BBG meeneemt.

• mitsumark
Goed idee inderdaad.
Enerzijds geeft dat wel een "gat" voor black friday, anderzijds zit een BBG van 1 december(?) wel dichter op de feestdagen/vakantie.
Wellicht proberen 15 november online te gaan?

• FabelZ
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 01-03 07:44
Waarom niet bij de bbg een prijs/snelheid optimalisatie systeem? Waarbij je dus niet gaat voor een vast budget maar juist om op de maximale prijs prestatie index te zitten?

Voorbeeld voor de cpu: https://www.cpubenchmark.net/cpu_value_available.html

Denk dat dit ook goed past bij de producten met de grootste prijsdaling.

• mitsumark
FabelZ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:24:
Waarom niet bij de bbg een prijs/snelheid optimalisatie systeem? Waarbij je dus niet gaat voor een vast budget maar juist om op de maximale prijs prestatie index te zitten?

Voorbeeld voor de cpu: https://www.cpubenchmark.net/cpu_value_available.html

Denk dat dit ook goed past bij de producten met de grootste prijsdaling.
De beste prijs/snelheid zit altijd in het lage segment (denk aan een 3100 met een 570 of hooguit 1650 super)

De vraag is dan eerder waar de curve sterker begint af te buigen, meestal rond midrange (denk aan een 3600/10400 met een 1660 super of hooguit 5600XT).

Hierboven heb je eigenlijk nooit goede bang for buck (vergeleken bovenstaande), maar hoeveel ben je bereid extra neer te leggen voor meer performance?
En dan kom je automatisch bij de vragen: wat wil ik bereiken / wat heb ik er voor over?

https://www.techpowerup.c...-founders-edition/36.html

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 12-10-2020 13:39]

• FabelZ
mitsumark schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

De beste prijs/snelheid zit altijd in het lage segment (denk aan een 3100 met een 570 of hooguit 1650 super)

De vraag is dan eerder waar de curve sterker begint af te buigen, meestal rond midrange (denk aan een 3600/10400 met een 1660 super of hooguit 5600XT).

Hierboven heb je eigenlijk nooit goede bang for buck (vergeleken bovenstaande), maar hoeveel ben je bereid extra neer te leggen voor meer performance?

https://www.techpowerup.c...-founders-edition/36.html

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heb je goed verwoord, een "flatten the curve" (haha) best buy guide waarbij je advies precies op het randje zit van waar de performance upgrades disproportioneel worden tov de kosten.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:58
Ik snap dat iedereen aan het wachten is op levering van de nieuwe Nvidia's en lancering van de Big Navi. Toch kunnen we toch wel een BBG maken voor het volgende?:
  • zuinige thuisserver
  • HTPC
  • foto bewerking systeem
  • 4K videobewerking systeem
Een BBG zonder gaming lijkt mij een verademing :)

• Q
Blaat schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:02:

@Blaat Dit vind ik zo vreemd: waarom ga je voor 'mij' bepalen wat te duur is?

Als mijn doel is 1440p60 gamen, geef mij dan gewoon het advies wat bij daar past. Als dat een 5700XT is of een 3080, dan is dat gewoon de prijs van mijn doel. Prima als je daar zelf wel een kanttekening / perspectief bij wilt plaatsen, maar ik proef nu dat je niets wilt aanraden, maar daar heeft niemand wat aan.

Sommige mensen zijn best bereid om wat meer te betalen om gewoon geen zorgen te hebben dat een videokaart de huidige games niet op de gewenste resolutie/fps/kwaliteit te kunnen draaien.

De doelstelling bepaalt de prijs. En het is dan aan de Tweaker om te bepalen of dat doel de prijs waard is, wat mij betreft.

• Q
PiweD schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:11:
@Q De Laptop Best Buy Guide komt inderdaad niet tot stand met behulp van users, maar door de redactie. Dat hebben we een aantal jaar geleden gewijzigd omdat er maar weinig users bijdroegen aan de discussietopics en omdat we de laptops op basis van eigen testresultaten wilden verkiezen tot best buy en niet alleen door specificaties die er op papier goed uit zien (maar dat in de praktijk soms niet zijn). De onderverdeling in prijscategorieën van 500, 700 en duizend euro hebben we gemaakt op basis van de populariteit van die prijscategorieën in de pricewatch en het idee dat we in gewone reviews en roundups zeker de laptops van 500 en 700 niet vaak bespreken en dat op deze manier wel doen. Duurdere laptops komen wel vaker in losse reviews terecht.

Wat het fangeluid van de UM425 betreft: toen we die laptop testten viel het fangeluid ons niet negatief op, dat wil niet zeggen dat hij geen herrie maakt onder belasting, maar het is bij deze laptop voor ons gevoel niet meer het geval dan bij andere laptops. We zijn overigens bezig om een betrouwbare meting van de geluidlsproductie van laptops te ontwikkelen, maar die is nog niet af :(
@PiweD Helemaal helder hoor. Maar dat verklaart dus waarom de community builds nu wel meer focussen op specifieke doelstellingen en waarom we andere BBGs nog steeds zien op basis van budget.

Ik moet wel zeggen dat het me verbaasd dat Tweakers eigenlijk geen integrale, uniforme, strakke strategie en visie heeft rond de BBG, die door Tweakers als een belangrijk product wordt gezien, als ik dat zo bekijk. En daarbij komt nog de 'recente' hernieuwde focus op de 'echte Tweaker': wat betekent dat voor de BBG?

Mocht je zin hebben, ik heb redelijk duidelijk in dit topic (search op Q) een gedachte neergezet die neer komt op:

Als mensen iets kopen gaat het om:

1. Het te bereiken doel en de wensen
2. De kosten

In die volgorde.

Maar Tweakers doet het andersom: die focust op budgetten en het doel komt daarna pas en dat vind ik eigenlijk heel vreemd. Ik zag het ook bij een vriend van mij: hij begon met 5000 euro als budget voor een auto, maar kocht er een van 12000 omdat bij dat budget hij niet kreeg wat hij wilde. Je ziet dus dat budget enorm rekbaar is.

Ik snap nu ook waarom jullie aan die 500/700/1000 euro grenzen zijn gekomen. De vraag is natuurlijk of die data ook betekent wat jullie er in denken te zien.

En wat je met name niet ziet: als mensen beter geïnformeerd waren geweest, hadden ze dan een laptop boven een bepaald budget gekozen? Zijn veel van die aankopen tot stand gekomen deels omdat ze niet beter weten? Omdat ze niet weten wat ze voor een paar honderd euro meer misschien een laptop hadden gekocht die beter aansloot bij hun wensen?

Het is mij niet duidelijk wat het betekent om een laptop van 500, 700 of 1000 of nog duurder te kopen. Wat betekenen die prijzen voor de eigenschappen van een laptop? Maar die vraag wordt niet echt beantwoord, daar mag de bezoeker zich zelf in gaan verdiepen en lopen graven en zoeken.

Ik denk dat als Tweakers echt waarde wil bieden met de BBG, dat het niet een kwestie is van puur laptopjes testen of andere spulletjes. Maar om heel duidelijk context te bieden. Als je doel X is, welke eigenschappen zijn dan belangrijk en als gevolg daarvan: met welk budget moet je dan rekening houden.

Ik mis dat eigenlijk in alle BBGs. Met name de smartphone BBG is in mijn ogen gewoon onoverzichtelijk met iets van tien prijs categorieën. Maar die categorieën betekenen niets, ik durf te wedden dat Tweakers niet helder kan maken wat het verschil is tussen iedere categorie.

Wil Tweakers mensen vissen geven of helpen te leren vissen, wat is waardevoller voor mensen, denk je? Misschien is 'beiden' het antwoord. De BBG zou minder 'koop deze vis' als meer; voor deze criteria passen deze vissen het best bij je wensen moeten zijn in mijn ogen :)

• MneoreJ
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 10-05 11:22
Q schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:39:
Dit vind ik zo vreemd: waarom ga je voor 'mij' bepalen wat te duur is?

Als mijn doel is 1440p60 gamen, geef mij dan gewoon het advies wat bij daar past.
Dat advies was al gegeven: wacht want op dit moment is er geen goede koop. :+ Alleen als je het wil forceren en zeggen "mijn doel is 1440p60 gamen en ik heb nu nog niks en ik wil morgen op 1440p60 gamen", ja dan is er een advies mogelijk waarbij je hardware koopt die net voor het punt van prijsdaling/obsolescence staat.

Alleen zou iedereen zo'n guide alleen met pijn in het hart samen kunnen stellen, en je kunt de reacties op zo'n guide al van ver aan zien komen ("maar Tweakers, wat doet u nu?"). Dat moet 90% kanttekening en 10% advies worden en dan is er geen lol meer aan -- kun je het beter 100% kanttekening maken en de guide uitstellen, want al plak je er 10 disclaimers op, dan zijn mensen nog niet tevreden.

Dat zag je overigens ook al bij de vorige BBG die specifiek voor een RGB systeem ging: natuurlijk wilde de helft van de bevolking maar even komen benadrukken dat RGB onzin was en dat je X kon besparen door die lampjes weg te laten, ondanks dat RGB nu het hele doel was. Nu kun je zeggen "so what, als de uiteindelijke doelgroep maar tevreden is" maar als die te klein en te specifiek wordt dan kun je mensen net zo goed doorverwijzen naar het forum voor individueel aankoopadvies.
Sommige mensen zijn best bereid om wat meer te betalen om gewoon geen zorgen te hebben dat een videokaart de huidige games niet op de gewenste resolutie/fps/kwaliteit te kunnen draaien.
Wanneer je honderden euro's wil uitgeven aan zo'n hobby denk je meestal ook na over hoeveel je op, zeg, 5 jaar eraan uitgeeft. Koop je nu dan een kaart die goed meekan tegen een nog betaalbare prijs, en moet je dan vervolgens een jaar eerder dan gepland gaan upgraden terwijl je met een maand of twee wachten een veel betere deal had kunnen krijgen, dan heb je dus alsnog een relatief slechte koop gedaan. Ook als ik bereid ben meer te betalen wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik ook bereid ben teveel te betalen. Tenzij, zoals eerder aangegeven, je een nog specifiekere doelstelling hebt waarbij we de toekomst laten voor wat het is en ook geen geduld hebben, dan kun je advies forceren.

• Q
MneoreJ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:50:

Dat advies was al gegeven: wacht want op dit moment is er geen goede koop.

Alleen zou iedereen zo'n guide alleen met pijn in het hart samen kunnen stellen, en je kunt de reacties op zo'n guide al van ver aan zien komen
Misschien heb je daar gelijk in maar het gaat mij niet specifiek om de huidige situatie. Het gaat mij om het concept. Ik ben het er mee eens dat soms in extremere situaties het advies is: koop gewoon niet en wacht tot x y z. En doe dan ook geen Game build, zoals die RGB BBG van de laatste keer (vond ik een beetje een misser).

Maar ik kan me ook prima voorstellen dat als je zeg 4K@120hz@ultra wilt gamen dat het advies misschien luidt: doe een 3090. 2x zo duur als een 3080 voor 15% performance winst, maar dat is dus de prijs als dit je performance target is.

Wat ik persoonlijk niet wil lezen is: boehoe te duur, we besteden er helemaal geen aandacht aan. Te duur? dat bepaal 'ik' zelf wel. Als je X wilt is Y het prijskaartje, take it or leave it.

Dit performance target is een voorbeeld, ik ben niet die-hard genoeg om te weten waar de 'echte' gamers op focussen, maar dat is typisch iets waar Tweakers ook in kan adviseren.

Het gevoel bekruipt me dat als een game systeem (dat een performance target haalt) over de 2K gaat er mensen bij Tweakers een streep door zo'n build trekken omdat dit 'te duur' is voor de doelgroep.
Dat zag je overigens ook al bij de vorige BBG die specifiek voor een RGB systeem ging: natuurlijk wilde de helft van de bevolking maar even komen benadrukken dat RGB onzin was en dat je X kon besparen door die lampjes weg te laten, ondanks dat RGB nu het hele doel was. Nu kun je zeggen "so what, als de uiteindelijke doelgroep maar tevreden is" maar als die te klein en te specifiek wordt dan kun je mensen net zo goed doorverwijzen naar het forum voor individueel aankoopadvies.
RGB is zo smaak-gedreven dat ik zelf er niet voor zou kiezen om dat in een BBG build te stoppen. Ik zou er eerder een ander build artikel over schrijven. Zelfde verhaal misschien over water koeling. Stop het niet in een BBG build maar hou dat apart.
Wanneer je honderden euro's wil uitgeven aan zo'n hobby denk je meestal ook na over hoeveel je op, zeg, 5 jaar eraan uitgeeft. Koop je nu dan een kaart die goed meekan tegen een nog betaalbare prijs, en moet je dan vervolgens een jaar eerder dan gepland gaan upgraden terwijl je met een maand of twee wachten een veel betere deal had kunnen krijgen, dan heb je dus alsnog een relatief slechte koop gedaan. Ook als ik bereid ben meer te betalen wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik ook bereid ben teveel te betalen. Tenzij, zoals eerder aangegeven, je een nog specifiekere doelstelling hebt waarbij we de toekomst laten voor wat het is en ook geen geduld hebben, dan kun je advies forceren.
Prima, don't buy is een advies. Mijn mening: kom dan niet met zo'n RGB BBG, stel die game BBG gewoon uit, conform bovenstaande.

Maar als een 3080 overkill is voor wat ik wil, maar dat er niets anders te koop is: dan is dat echt het advies. Koop deze kaart. Met bijbehorende context.

• PiweD
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@Q Tnx voor je input, we gaan binnenkort eens kritisch naar de bbg kijken om te zien wat we willen veranderen en op welke manier. Het gaat je er voornamelijk om dat mensen een laptop kopen met een doel in hun hoofd en dat een budget secundair is. Als ik naar mezelf kijk dan zou ik het ook zo doen, want ik wel videokaart X, cpu Y en een Z hoeveelheid werkgeheugen. Maar praktisch gezien is het wel lastig om er een doel aan te verbinden zonder een prijs te stellen. Stel je bent op zoek naar een gamelaptop, wat voor videokaart kies je dan? Een RTX 2080 is het snelste, maar dan ben je veel geld kwijt, terwijl een laptop met GTX1660ti dezelfde games kan draaien, op iets lagere settings, maar veel goedkoper is. Of als je doel alleen maar office-taken zijn; heb je dan genoeg aan een i3-processor en full hd-scherm of is een atom-processor en 1366x768 tn-scherm ook al voldoende? En hoewel die laatste ongetwijfeld goed koop is; is het dan nog wel een aanrader of kun je eigenlijk beter honderd euro meer uitgeven omdat je dan meer waar voor je geld krijgt? Zoals gezegd, we gaan je suggestie meenemen om te kijken of we meer context kunnen scheppen in de bbg.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Q
@PiweD
Het gaat je er voornamelijk om dat mensen een laptop kopen met een doel in hun hoofd en dat een budget secundair is.
Ja, precies.

Het geldt niet alleen voor laptops (maar mogelijk bedoel je dit puur als voorbeeld) maar eigenlijk voor alle producten in de BBGs, van een thuiswerkplek tot een game PC tot een smartphone.
Als ik naar mezelf kijk dan zou ik het ook zo doen, want ik wel videokaart X, cpu Y en een Z hoeveelheid werkgeheugen.
Ik weet niet hoe jij precies je computer samenstelt. Maar ik zou niet focussen op videokaart X, cpu Y en Z RAM.

Vraag één is voor mij: wat wil ik kunnen doen met mijn computer?

In de context van gaming: welke performance target wil ik halen?

Voorbeeld: mijn monitor is 1440p en ik wil natuurlijk minimaal 60 FPS halen en als ik dan geld uitgeef, wil ik ook nu gewoon alles op 'Ultra' kunnen spelen. Uit deze 'requirements' rolt een keuze voor processor X, videokaart Y en hoeveelheid RAM Z. Ik hoop dat tweakers.net mij helpt om dat performance target te vertalen naar een keuze voor CPU, GPU en RAM grootte.

Destijds was de conclusie dat mijn PC nog prima mee kon komen, maar dat ik alleen de oude SLI setup moest vervangen door een 1080 Ti. Had ik een Full HD 1920x1080 monitor gehad, dan had ik de 1080 Ti gewoon echt niet nodig gehad. Zie je hoe ik op geen enkel moment naar geld kijk?

Ik moet eerst snappen wat ik kan krijgen: wat het speelveld is. Wat er mogelijk is. In tweede instantie ga ik dan kijken:

"Blijkbaar kost dit doel, in dit geval dit prestatie doel mij X euro". Dan kan ik dat accepteren en de buidel trekken.

Of ik kan nadenken en zeggen: nou, als ik niet altijd op ultra wil gamen, maar wat de kaart aankan en ik bespaar 400 euro, misschien accepteer ik dat wel.

Maar de budget beslissing is in mijn ogen altijd pas stap twee.

Ik moet eerst weten wat ik wil en wat mogelijk is. En Tweakers kan mij onderwijzen / informeren over wat kan. Welke opties heb ik? Daar zie ik de grote waarde van Tweakers. Jullie hebben actueel overzicht en inzicht.

Tweakers.net heeft de experts in huis om mijn wensen te vertalen naar een technisch advies, (graag met motivatie).
Maar praktisch gezien is het wel lastig om er een doel aan te verbinden zonder een prijs te stellen.
Ik denk dat het wel mee valt, laat ik een voorbeeld geven:
Stel je bent op zoek naar een gamelaptop, wat voor videokaart kies je dan? Een RTX 2080 is het snelste, maar dan ben je veel geld kwijt, terwijl een laptop met GTX1660ti dezelfde games kan draaien, op iets lagere settings, maar veel goedkoper is.
Je kent inmiddels mijn mantra:

1. Wat is je doel/wens
2. Wat is je budget

Laten we dat hier dan eens toepassen.

Op Ultra settings gamen --> laptop met RTX 2080 kost 2000 euro.
Op med settings gamen --> laptop GTX 1660 Ti kost 1500 euro.

Tweakers.net hoeft nu niet een keuze te maken. Tweakers.net hoeft alleen maar dit inzichtelijk te maken. Want Tweakers.net kan niet in mijn hoofd en portemonnee kijken.

De keuze over wat 'veel geld' is, ligt altijd bij de tweaker, de bezoeker. Tweakers.net hoeft daarin dus ook geen keuze te maken, en dat maakt alles zoveel makkelijker.

Ik zie de rol van Tweakers.net puur om dit alles zo inzichtelijk mogelijk te maken.
Of als je doel alleen maar office-taken zijn; heb je dan genoeg aan een i3-processor en full hd-scherm of is een atom-processor en 1366x768 tn-scherm ook al voldoende? En hoewel die laatste ongetwijfeld goed koop is; is het dan nog wel een aanrader of kun je eigenlijk beter honderd euro meer uitgeven omdat je dan meer waar voor je geld krijgt?
Het mag duidelijk zijn dat andere doelstellingen (office werk) ook andere criteria met zich mee brengen.

En soms kan het advies ook gewoon zijn: geef iets meer geld uit want je krijg er relatief veel waardevolle zaken voor terug. Tweakers.net mag best ook een professionele mening hebben.

Dat is juist waarom mensen naar Tweakers.net komen, zodat ze geen rommel kopen. Mensen snappen dat best wel.

Ik zou het verkeerd vinden om die atom/tn paneel producten helemaal niet te noemen (als voorbeeld) want mensen zien die producten wel in de pricewatch en elders op het internet. Je 'moet' er dus wel aandacht aan besteden.
Zoals gezegd, we gaan je suggestie meenemen om te kijken of we meer context kunnen scheppen in de bbg.
Top, ik ben benieuwd.

Toevoeging:

Profielen

Een BBG voor gaming is misschien straight forward. Maar voor een thuiswerkplek, een computer voor video of foto bewerking, is dat denk ik anders.

In die gevallen is het belangrijk om eerst duidelijk een profiel te schetsen over de aannames zijn over dat profiel. Zie deze eerdere post van mij.

Zie ook mijn (populaire) reactie op een BBG artikel.

[Voor 10% gewijzigd door Q op 15-10-2020 15:13]

• FabelZ
kerath schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Als laatste toevoeging, wanneer voor afbeeldingen of filmpjes erbij gekozen wordt. Bied vooral dan nieuwe info middels dit medium aan en geen herhaling van info die al tekstueel is aangeboden.
- Verder zou ik de daadwerkelijke build en bijzonderheden hierbij ook interessant vinden om te zien via een filmpje. Ook hierbij niet elke keer, maar als toevoeging afhankelijk van het onderwerp.
Op de "laatste toevoeging" zeg ik nee op het nieuwe info via video gedeelte. Je kunt mensen niet verplichten tot het kijken van een videofilmpje om bij de gewenste informatie te komen, laat het vooral ook tekstueel weergegeven worden zodat iedereen een keuze heeft qua medium.
Verder ben ik ook nieuwsgierig naar een aparte bbg build filmpje, zou een toevoeging zijn voor tweakers die weinig ervaring met desbetreffende builds hebben en het wel overwegen

• kerath
FabelZ schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Op de "laatste toevoeging" zeg ik nee op het nieuwe info via video gedeelte. Je kunt mensen niet verplichten tot het kijken van een videofilmpje om bij de gewenste informatie te komen, laat het vooral ook tekstueel weergegeven worden zodat iedereen een keuze heeft qua medium.
Verder ben ik ook nieuwsgierig naar een aparte bbg build filmpje, zou een toevoeging zijn voor tweakers die weinig ervaring met desbetreffende builds hebben en het wel overwegen
Ik snap dat het misschien zo overkomt, maar ik bedoelde dat verschillende media hun eigen kracht kennen en het een meerwaarde kan zijn, afhankelijk van het onderwerp om verschillende media in te zetten met elk hun eigen doel. Voorkom herhaling van de boodschap in de verschillende media.

Bijvoorbeeld bij het maken van een RGB build zegt een klein kort filmpje van de RBG en de features 100 keer meer dan een lap tekst waarin beschreven wordt hoe het eruit ziet. Mijn punt was, wanneer als toevoeging op de BBG en het tekstuele artikel ook voor een filmpje gekozen wordt, bied dan daar de info over de RGB en de looks hiervan, en kies ervoor niet teveel met tekst hierover te vertellen en dingen dubbel te doen.

[Voor 3% gewijzigd door kerath op 16-10-2020 19:30]

• Gandalf68
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10-05 09:34
Mijn zoon wil een nieuw systeem gaan opbouwen en ik had het zelf ook gedaan een paar jaar geleden. Dit topic is zo wie zo wat lastiger te vinden maar ook niet zo 1 , 2 3 via de main site,

Als je nu mensen wil aantrekken is het dan niet handig dat dit ook een kopje krijgt op de hoofdpagina ? dan kan je dat daar in het menu nog opdelen en met verwijzingen naar forums en hardware info bezoekers het systeem in brengen die minder vaak hier komen.

Google --> tweakers-->best buy systemguide via voorpagine--> forums-->pricewatch-->hardware info--->vraag en aanbod -->reviews

kan je allemaal naar linken en zo in het systeem trekken....

• sorcees
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 13:33

sorcees

Atari 2600 woody

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik mis de BBG Desktop November 2020.
Komt die nog of is er iets veranderd dat ik gemist heb?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/sorcees-1781/

• Rutger
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
sorcees schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:41:
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik mis de BBG Desktop November 2020.
Komt die nog of is er iets veranderd dat ik gemist heb?
plan: Waarom we de Desktop BBG uitgesteld hebben
:)

• kerath
Vanuit een lerend perspectief ben ik geïnteresseerd naar de inhoudelijke afwegingen voor componenten voor de volgende BBG. Vind de totstandkoming hiervan op een publiekelijk of besloten deel van het forum plaats? Want ik kan de toekomstige niet vinden, die uit het verleden wel.

• mitsumark
Meestal komen de discussie topics 2-4 weken voor de BBG online.

Als de volgende DBBG op 1 december komt dan waarschijnlijk binnen nu en 1-2 weken, komt de DBBG pas 1 januari dan waarschijnlijk begin december.

Even de subfora (waar de oude versies staan) in de gaten houden.

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 02-11-2020 13:50]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:04

br00ky

Moderator Harde Waren
kerath schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:20:
Vanuit een lerend perspectief ben ik geïnteresseerd naar de inhoudelijke afwegingen voor componenten voor de volgende BBG. Vind de totstandkoming hiervan op een publiekelijk of besloten deel van het forum plaats? Want ik kan de toekomstige niet vinden, die uit het verleden wel.
Zodra er bepaald is wanneer de volgende BBG is zullen een aantal weken ervoor topics worden geopend in Desktop Aankoopadvies en Complete Systemen & Laptops waar je kunt meediscussiëren over de samenstellingen.

• kerath
br00ky schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:50:
[...]

Zodra er bepaald is wanneer de volgende BBG is zullen een aantal weken ervoor topics worden geopend in Desktop Aankoopadvies en Complete Systemen & Laptops waar je kunt meediscussiëren over de samenstellingen.
Tnx beiden. Ik laat het discussiëren aan anderen over, maar ik vind het leuk en leerzaam mee te gluren en wellicht een (verduidelijkings)vraag te kunnen stellen. Ik had hield het desktopdraadje al een tijdje in de gaten, maar kwam hem niet tegen. Dat begrijp ik nu ook aangezien dit over laptops ging en dus in het laptopdraadje moet hebben gestaan. (y)

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-05 09:41
@br00ky @willemdemoor Is er toevallig al nagedacht over een nieuwe datum? Misschien 1 december?

Morgen liggen als het goed is de RX 6800's en XT's in de schappen en publiceren jullie waarschijnlijk de review. Mooi moment om dan de BBG topics te openen?

Ik denk met de huidige vernieuwingen van het high-end productaanbod vooral systemen van €1250 tot €2000 interessant zijn.

• willemdemoor
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-05 11:01

willemdemoor

Redacteur
@br00ky doet geen BBG's meer, maar de rest is idd bezig met het opstellen van de topics (y)
1 december is een optie, mss wel erg kort. Ik denk sowieso dat de beschikbaarheid de BBG parten gaat spelen: vrijwel niks wat de laatste tijd geintroduceerd is, is ook daadwerkelijk te koop (voor normale prijzen) :(

• Q
Wacht desnoods maar tot 2021.

Maar er zijn ook BBGs mogelijk van andere systemen dan alleen game PC’s?

• kerath
willemdemoor schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:48:
@br00ky doet geen BBG's meer, maar de rest is idd bezig met het opstellen van de topics (y)
1 december is een optie, mss wel erg kort. Ik denk sowieso dat de beschikbaarheid de BBG parten gaat spelen: vrijwel niks wat de laatste tijd geintroduceerd is, is ook daadwerkelijk te koop (voor normale prijzen) :(
Is het geen optie dit aspect mee te nemen in de BBG? Wie weet nog hoe lang de voorraadproblematiek duurt...

Dan kan een ieder zelf uitmaken of hij het geld er nu voor over heeft en de tijd heeft om te wachten.
Dus een soort van ideale keus, los van de huidige situatie en 1 of 2 alternatieven ihkv van de beschikbaarheid die nu wel beschikbaar zijn.

Immers in een normale situatie is de BBG ook een momentopname van dat moment. Stel dat na het uitkomen, er een fikse prijsverandering is of een betrouwbaarheids issue vanwege drivers of hardware, maakt dat de uitgekomen BBG wellicht niet meer voldoet. Het siert jullie dat jullie dit zoveel mogelijk proberen te voorzien en te voorkomen, echter ik zou het niet teveel willen voorkomen en laten belemmeren in het uitbrengen. Benoem de situatie zoals die is naar de gebruiker, breng de keuzes in kaart voor de gebruikers, maar laat de keuzes daar.

• Q
@kerath @willemdemoor Het beste advies is natuurlijk gewoon afwachten en geduld hebben. Maar als je juist hebt gewacht op de nieuwe AMD / NVIDIA kaarten en ze blijken gewoon de komende 6 maanden effectief niet te koop, wat dan?

Als je nu graag een Game PC wilt kopen, wat is dan werkelijk mogelijk?

Desnoods koop je een videokaart die knap genoeg is om de periode te overbruggen.

Dus ik vind dat ook wel terecht een punt.

• tomdg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:46
Djarune schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:57:
Ik snap dat iedereen aan het wachten is op levering van de nieuwe Nvidia's en lancering van de Big Navi. Toch kunnen we toch wel een BBG maken voor het volgende?:
  • zuinige thuisserver
  • HTPC
  • foto bewerking systeem
  • 4K videobewerking systeem
Een BBG zonder gaming lijkt mij een verademing :)
Mee eens! Wacht persoonlijk vooral op een BBG voor de laatste 2, is natuurlijk wel lastig aangezien programma's verschillen, alleen ga er vanuit dat Windows gebruikers die videobewerken hier met name Premiere Pro en/of Resolve voor gebruiken. Zou mooi zijn als hier een aparte BBG voor geschreven zou worden, of dat er wellicht bij bepaalde onderdelen van een gamesysteem kanttekingen of alternatieven gezet kunnen worden, waarbij je ook betere prestaties merkt als je 4K-video wilt bewerken bijvoorbeeld.

• jorisdekloris
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-05 21:54
Q schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:40:
@kerath @willemdemoor Het beste advies is natuurlijk gewoon afwachten en geduld hebben. Maar als je juist hebt gewacht op de nieuwe AMD / NVIDIA kaarten en ze blijken gewoon de komende 6 maanden effectief niet te koop, wat dan?

Als je nu graag een Game PC wilt kopen, wat is dan werkelijk mogelijk?

Desnoods koop je een videokaart die knap genoeg is om de periode te overbruggen.

Dus ik vind dat ook wel terecht een punt.
Ik zit een beetje in dit schuitje. Wat kan ik nu al kopen en hiermee dat half jaar overbruggen. Je kan de BBG ook geen half jaar uitstellen toch? het is een BestBG dus wat kan je nu het beste kopen. Niet wat kan je het beste niet kopen :)

Tierelier

• spacy
  • Laatst online: 09-05 18:11
Is het mogelijk een keer een BBG te doen van NUC-achtige machines ? ik denk dat dit voor de vele thuiswerkers een prima alternatief kan zijn voor hun inmiddels vaste bureau, om de laptop zo te vervangen.
Ik vind het zelf namelijk vrij lastig om hiervan aanbod, de verschillende merken en belangrijke verschillen hier goed te kunnen vergelijken.

• Q
Jammer om te zien dat Tweakers denkt dat er geen laptops bestaan van boven de 1000 euro of dat die niet relevant zijn voor het publiek. Heel vreemd.

En dan notable de nieuwe MacBook Air met M1 niet eens als optie benoemen als advies.

Ik snap het niet.

De prijs categorieën worden niet eens besproken: wat kun je voor een budget verwachten?

Ik vind het niveau en de kwaliteit van deze BBGs onder de maat.

[Voor 38% gewijzigd door Q op 01-12-2020 12:46]

• mcvos
  • Laatst online: 05-03 13:42
Hoe zit het nou met die BBG van november? Het is intussen december. Is er nou een hele BBG niet uitgesteld maar overgeslagen? Dat is toch weer een beetje jammer.

• Dociler
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 19-03 16:56
mcvos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:29:
Hoe zit het nou met die BBG van november? Het is intussen december. Is er nou een hele BBG niet uitgesteld maar overgeslagen? Dat is toch weer een beetje jammer.
Mijn PC heeft het zojuist begeven, ook ik zou wel graag willen weten hoe ik nu mijn kerst vakantie moet gaan doorbrengen. Kan iemand me vertellen of de guide van September inmiddels gedateerd is? Of kan hij nog wel even mee?

• mcvos
  • Laatst online: 05-03 13:42
Dociler schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:30:
[...]

Mijn PC heeft het zojuist begeven, ook ik zou wel graag willen weten hoe ik nu mijn kerst vakantie moet gaan doorbrengen. Kan iemand me vertellen of de guide van September inmiddels gedateerd is? Of kan hij nog wel even mee?
Het probleem is dat de vorige generatie GPUs nu weggegooid geld zijn, maar de huidige generatie is nauwelijks te krijgen. Dus ja, je kan geld weggooien.

Wat ik zou doen is kijken of je toch een nieuwe kaart te pakken kan krijgen, en er anders voorlopig een budget kaart in zetten en die later door iets beters vervangen.

• Marrtijn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-05 09:07
[...]

Die van september is hopeloos verouderd, de €800,- pc is een kwart duurder en past dus totaal niet meer in het geschetste budget.

• Zwaai Haai
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10-05 09:38
Hmm er is dus behoefte aan advies, misschien wel juist in deze schaarste is een best buy advies zeer waardevol. Niet de klassieke best buy want je kan de best niet buy-en. maar wat dan?

Misschien een afweeg hulp, wat moet je eerste-tweede-derde keuze volgorde zijn en hoe zit de prijs-prestatie-toekomstbestendigheid van hardware die je nu aan kan schaffen. Wat doen alternatieven op V&A en waar zijn die te plaatsen. Ook in tijd wanneer je een maand kan wachten, of twee maanden. In het geval van Dociler (zie boven) zou ik voor een tijdelijk V&A systeem gaan als overbrugging naar betere (lever)tijden.

Zo'n Best Buy nieuwe stijl is wel veel meer scenario's, luchtfietserij, speculatie. Discutabele definities en variabelen, vaag gedoe waar wij techneuten, tenminste ikzelf wel, minder goed in zijn.

Wat is jullie idee, wat adviseren jullie mensen nu die niet kunnen of willen wachten met aankoop?

• davidov
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:29
[...]

Ik zit praktisch in hetzelfde schuitje.
In september zag ik mn PC aftakelen, zag de BBG van september, 1080p systeem voor 800,- leek me prima deal.
Maarja crisis, beetje zuinig doen met uitgaven, als PC nog even kan volhouden des te beter dacht ik.

Nu is de PC echt op, pak ik de BBG van september erbij... helaas wat 800,- was staat nu op 1.025,65 (schommelt nogal per dag, kan zo 75,- schelen) :/
Prijzen zijn in november door het dak geschoten; Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 was van januari tot november niet duurder dan 330,- en in 4 weken tijd is dat nu 430,-

Optie A: 250,- teveel betalen voor iets dat eigenlijk 800 waard was
Optie B: Wachten tot prijzen zakken, als dat uberhaupt gaat gebeuren... en ondertussen risico lopen zonder PC te komen te zitten
Optie C: Nieuwe BBG afwachten, maar als de prijzen niet zakken, heeft het dan wel nut? En wederom ondertussen risico op zonder PC komen te zitten.

Baal echt vd onverwachte prijzen, met de kennis van nu spijt dat ik in september de knoop niet heb doorgehakt, van die 250 kan je toch een hoop leuke games kopen bijv, had mn kerst er totaal anders uitgezien :+

• Skyclad
Ik denk dat ik zowieso zou kijken wat iemand wil spelen en het daar op zou baseren. Als het een 'toekomstbestendige' gaming PC moet zijn maar de persoon niet wil wachten dan wordt het lastig, waarschijnlijk kan je dan beter een wat mindere videokaart nu kiezen en dan later upgraden. Maar het is hoe dan ook lastig, want wat als iemand in de toekomst verwacht 4k te willen gamen? Welke monitor ga je dan voor? 4k monitors op 60Hz zijn nog wel enigsinds betaalbaar, maar 100Hz en meer worden al een stuk duurder. En daar heb je de eerste tijd niets aan tenzij je een 6800(XT) of 3080/3090 kan krijgen. Dus moet het een compleet systeem worden, of ben je bereid nu voor een simpele bak te gaan met al bestaande of goedkope full HD monitor om later alles te upgraden?

• davidov
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:29
Ik heb al een 4 jaar oude 4k monitor, maar 4k gaming hoeft van mij echt niet, geen interesse in.
Een film of serie in 4k kijken wil ik op nieuwe pc wel kunnen, de huidige oude trekt dat namelijk net-niet.

Ik zoek een redelijke game pc waar ik 5 jaartjes weer mee vooruit kan met gamen.
- oudere games (bijv Assassins Creed Origins uit 2017) hoop ik op high te kunnen draaien (huidige PC trekt alleen minimum, daarom nooit gespeeld)
- "normale" games (bijv Star Wars Jedi: Fallen Order 2019) heb ik uberhaupt niet kunnen draaien. Met nieuwe PC hoop ik medium-high te halen.
- nieuwste games of uitzonderingen (denk Cyberpunk, of games die uitkomen in 2021/22): hoop die op medium te kunnen draaien, nog latere games wrschnlk op minimum.

In't kort: Wil nieuwe(re) games kunnen spelen en 4k video kunnen kijken.
PC's upgraden heb ik geen goede ervaringen mee, het liefst koop ik alles in 1x, zet ik het in elkaar met hulp van vrienden en ben ik dan voor 5 jaar klaar.

Vandaar dat de 1080p uit de BBG van september mij perfect leek. Maar ik voel me een dief van mijn eigen geld als ik dat nu zou aanschaffen... tenzij m'n pc nu echt 100% de geest geeft, dan kan ik niet anders en is het maar pech hebben met de slechte timing. :'(

• Malantur

Malantur

BBG'er
davidov schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:43:

Optie C: Nieuwe BBG afwachten, maar als de prijzen niet zakken, heeft het dan wel nut? En wederom ondertussen risico op zonder PC komen te zitten.
Er zijn al sneak peaks te vinden op het forum:
[BBG] Special: MS Flight simulator 2020 - Dec 2020
[BBG] Office Systeem + Accessoires
[BBG] 4k gamesysteem
Er zit deze keer dus geen 1080p systeem tussen maar je kan je eigen topic openen op het Desktop Aankoopadvies-forum :)

• mitsumark
Als je de 3600 vervangt door een 10400f (en bijhorend moederbord en evt geheugen) en dan de videokaart naar een betaalbare 5600xt of desnoods 1660 super zit je weer op 800, heel zo slecht niet.

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 22-12-2020 19:03]

• TijmenWil
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 16-03 09:20
Weet niet of dit de juiste plaats is, maar weet iemand of er vandaag een nieuwe desktop best buy guide uitkomt?

• mitsumark
TijmenWil schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:18:
Weet niet of dit de juiste plaats is, maar weet iemand of er vandaag een nieuwe desktop best buy guide uitkomt?
Je was 2 uur te vroeg.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021

Anoniem: 134660

TijmenWil schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:18:
Hij is uit, maar je hebt er net zo weinig aan die van september op dit moment.

• spoonman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:03
Het correcte advies voor deze maand is: koop nu geen pc, want niks is leverbaar, en wat wel leverbaar is was 2 maand geleden 100 euro goedkoper.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://maxforums.org

• X-ecutioner
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-03 09:45
He jammer, ik ben al een paar maanden te kijken wat een goede combo zou zijn voor een mid-range systeem. Maar met de huidige prijzen denk ik dat die plannen nog minsten een half jaar in de koelkast gaat.

• mitsumark
Midrange met een 2e hands videokaart kun je nu prima kopen.

• dannyh53
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:49
mitsumark schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:01:
Midrange met een 2e hands videokaart kun je nu prima kopen.
Vind je? 2070/2070s die voor 400+ gaan is veel te duur imo

• mitsumark
dannyh53 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:07:
[...]
Vind je? 2070/2070s die voor 400+ gaan is veel te duur imo
Kijk nog een stapje lager, voor 200-300 euro heb je 2e hands prima kaarten, bv 1070ti/1080/1660s/1660ti/2060/5600xt/5700.

• dannyh53
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:49
mitsumark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Kijk nog een stapje lager, voor 200-300 euro heb je 2e hands prima kaarten, bv 1070ti/1080/1660s/1660ti/2060/5600xt/5700.
Die prijzen vind ik voor die kaarten anders ook aan de hoge kant :p

• mitsumark
Je moet natuurlijk geen 1660S voor 300 kopen, maar je hoeft ook geen 5700 voor 200 te verwachten.
Misschien zijn ze alsnog 10-20% "te duur", je kunt er in ieder geval een prima midrange game pc mee bouwen.
De meest interessante deals staan wel op gereserveerd.

• BoltPosts
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 17-02 19:01
Ballistix + AMD ?

• dieter0901
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-04 18:59
Komt er maandag een nieuwe BBG desktop online?
Want ik heb net mijn ASUS GeForce RTX 3060 TUF O12G GAMING 12GB GDDR6 ontvangen
en wil er een nieuw systeem rond bouwen
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True