Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Feedback] Best Buy Guide systemen

Pagina: 1
Acties:

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:02
Mede-auteurs:
  • Drobanir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 27-05 18:09

Drobanir

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:47

Bolletje

[Feedback] Best Buy Guide systemen

Tweakers stelt al vele jaren best buy guides samen. Op het forum wordt er elke maand een discussie gestart om de beste passende componenten samen te voegen zodat er een systeem ontstaat die op de eerste dag van elke maand op de frontpage gezet kan worden. De ene maand zijn de desktops aan de beurt, de andere maand richten we ons op laptops.

Vanuit de community is het idee ontstaan om een feedbacktopic te openen voor die BBG systemen. Tweakers kunnen hun ervaringen met elkaar delen of om feedback te kunnen geven op bepaalde configureren. Past die ene processorkoeler nu net wel of niet, of heeft het moederbord een BIOS update nodig om die ene processor te ondersteunen. Maar ervaringen kunnen ook te maken hebben met dingen die ze tegenvalt aan het systeem, al is positive feedback ook altijd prettig :) Al die ervaringen willen we in dit topic bespreken.

Regels:
  • Omdat er slechts één topic is voor alle BBG systemen, is het van belang om altijd duidelijk aan te geven welke componenten er in je systeem zitten en op welke BBG het systeem is gebaseerd.
  • Voor incidentiele problemen met bbg systemen blijft het de bedoeling dat er een los topic wordt geopend waar men elkaar kan helpen. Structuele problemen bij een bepaalde bbg mogen wel in dit topic worden besloten.
  • Dit topic is alleen bedoeld voor feedback op oude bbg's. Ideeën voor nieuwe BBG's kunnen worden geplaatst in [Voorstel] BBG Specials & prijzen BBG's.
De laatste Best Buy Guides vind je hier

Overzicht BBG's:
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2019
  • Budgetsysteem 300 euro
  • Budgetgamesysteem 500 euro
  • Mainstreamgamesysteem 800 euro
  • High-end gamesysteem 1500 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019
  • Budgetgamesysteem 500 euro
  • Mainstreamgamesysteem 1000 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019
  • Budgetsysteem 350 euro
  • Basisgamesysteem 700 euro
  • High-end gamesysteem 2500 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2019
  • Mainstream-gamesysteem 1000 euro
  • Htpc 350 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019
  • Budget-gamesysteem 500 euro
  • Mainstream-gamesysteem 1000 euro
  • High-end gamesysteem - optie 1: hoge framerate 1500 euro
  • High-end gamesysteem - optie 2 hoge resolutie 1500 euro
2019JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2018JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2017JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2016JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2015JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2014JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2013JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2012JanuariMaartMeiJuliSeptemberNovember
2011November

[Voor 102% gewijzigd door Bolletje op 07-09-2019 21:42]

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Robolokotobo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 30-05 17:12
Met dank aan Roboloko, die jullie op het idee van dit topic gebracht heeft :P 8)

Xbox One S

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:46
Complete onzin. Wie je dat heeft verteld heeft er geen verstand van.

Mijn blog; Floating Points

• Martijn noob
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11-05 11:57
Vraagje over basis game systeem heb de ssd weg gelaten en behuizingen vervangen door pricewatch: pricewatch: Corsair Carbide SPEC-01 Red Led en opslag vervangen door pricewatch: pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Dit zal toch geen effect hebben op het systeem (behalve de snelheid) bedoel er vooral mee als het systeem werkt of niet

Alvast bedankt
martijn
edit: nog een vraagje er zit toch koelpasta standaard bij de i5 45660

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Check de discussies over de BBG's in Complete Systemen & Laptops voor de overwegingen :).
quote:
Madrox schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:08:
[...]

Je kan denk ik gewoon een gemiddelde nemen. Dat lijkt mij niet zo moeilijk uit te rekenen.
Wat is het voordeel? Je maakt het niks duidelijker en een gemiddelde prijs is toch helemaal niet interessant. Wordt toch in 9 van de 10 gevallen voor de laagste prijs gekozen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

De BBG desktop komt elke 2 maanden (jan, mar, mei, jul, sep, nov).
1-2 januari komt de nieuwe online, de discussie topics zijn al gaande (1 maand vantevoren).
Daar zou je in principe al een goed begin vandaan kunnen halen (doorgaans verandert er niet zoveel meer).

[BBG] Basissysteem januari 2016
[BBG] Mainstream gamesysteem - januari 2016

• NitroX infinity
  • Laatst online: 22:46
Naar aanleiding van Lednov's reacties in het high-end gamesysteem topic voor januari schoot mij dit te binnen;

Misschien is AMD's benoeming van prestatieniveau's voor hun videokaarten een betere manier om deze systemen aan te duiden? Waarbij dan de volgende budgetten gelden en de spellen van het afgelopen jaar minimaal op de volgende resoluties en framerates gespeeld kunnen worden (met hoge grafische instellingen);

Low-end - €500 - 720p/60fps
Mainstream - €1000 - 1080p/60fps
Performance - €1500 - 1440p/60fps
Enthusiast. - €2000 - 2160p/60fps

Mijn blog; Floating Points

quote:
TKThom schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:49:
Waarom wordt de best buy guide eigenlijk voorgesteld zonder optische schijf? Ik hoop dat het geen domme vraag is!
Programma's en games worden tegenwoordig meestal via het internet gedownload, CD of DVD gebruik je hier niet meer echt voor. Ook Windows installeren kan al jaren net zo goed of eigenlijk beter/sneller via een USB stick dus ook daar is geen CD/DVD meer voor nodig. De meeste mensen gebruiken dus geen optisch station meer, dus dan kan die net zo goed weggelaten worden. De enkeling die hem nog wel gebruikt kan hem prima toevoegen, maar om hem iedereen te adviseren is nutteloos.

AMD Nieuwsdiscussie

quote:
TKThom schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:32:
[...]

Ok thanks, nadat ik voorheen altijd een pc heb gehad - heb ik al 10 jaar alleen laptop en ps ernaast gehad.
PC games, hoe doen jullie dat nu dan? Ook online kopen?
Ja de meeste mensen hier zullen alles wel online kopen, maar ook via offline verkoop is het meestal wel mogelijk om de software te downloaden en hoef je alleen de serial code in te voeren om te zien als het legitiem is. Soms moet je trouwens zelfs downloaden en is een schijfje niet eens meer een optie.

AMD Nieuwsdiscussie

• hanmetdepet
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 29-06-2018
Misschien een hele domme vraag. Maar is elk moment een juist moment om een computer samen te stellen?

Kan me voorstellen dat onderdelen goedkoper zijn vanwege de maand. Of duurder vanwege een tijdelijke schaarste.
Of dat er op het punt staat iets nieuws uit te komen. Of dat als je even wacht iets bestaands, goedkoper wordt.

Njah, volgens mij komt er altijd wel iets nieuws uit. Maar goed mocht het juist wel een goed instap moment zijn of niet, of eraan te komen. Dan heb ik het iniedergeval gevraagd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Crazybest
  • Laatst online: 15-02-2018
Komt er vandaag nog een Best Buy Guide voor Pc's?
Zou zelf graag wat advies willen in de prijsrang van 1000-1200.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Boze rantmodus aan...

Waarom wordt de MSI RX580 nu aangeraden voor het mainstream systeem? De Sapphire Pulse heeft gewoon een betere koeling, is goedkoper, en is ook leverbaar voor minder dan €300. Halen we leverbaarheid weg dan is de Sapphire Nitro+ ook beter. Hogere clocks, betere koeling en stiller.

Zie:
https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen
De MSI kan je echt horen bij belasting, de Sapphire niet.

pricewatch: Sapphire PULSE Radeon RX 580 8GD5
pricewatch: MSI Radeon RX 580 Gaming X 8GB
pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@Jesse, we zijn er mee bezig. Ik ben momenteel niet zelf in de gelegenheid het aan te passen. Als ik die rechten al heb. Hoe dan ook, de redacteur is op de hoogte.

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
SymbolicFrank schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:46:
Er is geen enkel onderzoek aan vooraf gegaan. Er wordt niet gekeken of de onderdelen goed met elkaar overweg kunnen. En al helemaal niet of je waar voor je geld krijgt.

Als ik wil gamen, vertel me wat ik minimaal nodig heb om op een acceptabele resolutie (1080p) geen pauzes te ervaren op "high"! Want dat is wat ik wil weten!
Hoe kom je tot die conclusie???

We hebben elke BBG een paar pagina's aan discussie om tot het best mogelijke systeem te komen voor elk budget/toepassing.
quote:
Zoals gebruikelijk zijn de Best Buy Guide-systemen in overleg met de community van Tweakers samengesteld. In het topic op het Gathering of Tweakers-forum kan iedereen zijn mening geven over het perfecte systeem. Het BBG-team plaatst een aantal weken voor publicatie voorstellen voor systemen in het Complete Systemen & Laptops-forum. Vervolgens kunnen alle forumbezoekers hun mening geven en over wijzigingen discussiëren. Bij het schrijven en samenstellen van de definitieve BBG gaan we uit van de feedback in de bovengenoemde topics, onze eigen bevindingen, de reviews van collega-hardwaresites en de ervaringen van medetweakers op het forum en in de Productreviews.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dusty-2011
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 17:13
Mag ik vragen waarom er de laatste maanden voor gaming steeds Ryzen processors worden aanbevolen? Intussen zijn de meeste mensen toch echt overtuigd dat die niet het meest geschikt zijn voor gaming.

Leuk hoor als je deze Tweakers adviezen opvolgt en in sommige games tientallen frames per seconde misloopt.
Dan heb ik het nog niet gehad over de games waarbij je op ultra settings 1080p door je Ryzen nog niet (verdorie!) de 60 frames per seconde meer kunt halen. Terwijl dat met een Intel Core i3 processor van de helft zo niet één derde van het geld wel kan. I hear you, GTA V! Toch wel één van de meestgespeelde games op de PC aller tijden. Enkele honderden miljoenen euro's omzet haalt dit spel ieder jaar op de PC (bron: Superdata), toch geen kleintje; en zeg nu zelf, het draait als een ramp op Ryzen. Investeer je in een dure Ryzen processor met dito GPU ernaast krijg je een héle zware en a-typische CPU-bottleneck waardoor je dure GPU opeens presteert onder i3-processor plus goedkopere GPU-niveau.

Hoe willen mensen die BBG's nu serieus nemen als er keer op keer weer een Ryzen plus AMD Radeon wordt aanbevolen? Vrijwel iedereen gamed juist op een combinatie van een Intel i5 of i7 CPU plus een NVIDIA grafische kaart zoals een GTX 1060 of GTX 1070. Dat is een combinatie die voor gaming héél veel beter geschikt is en ook héél veel populairder. Hello to you, Steam Hardware Survey. De Steam Hardware Survey zegt natuurlijk alleen iets over de enorme populariteit van Intel CPU's en Nvidia-GPU's voor gaming, niet iets over de end-user kwaliteit van de gebruikerservaring. Maar meestal kiezen de end-users voor hardware waarmee zij een fatsoenlijke kwaliteits-ervaring krijgen. Dus populariteit zegt dan misschien wel iets over de kwaliteit van de gebruikerservaring!?!
Anyways, een andere goede graadmeter voor de kwaliteit van de gebruikerservaring voor gamers zijn de benchmarks. En laat nou juist uit de benchmarks blijken dat een Intel CPU plus een Nvidia-GPU héél veel beter presteert dan de combo AMD Ryzen plus AMD GPU. Die laatste combo staat overal als verreweg het slechtste voor gaming bekend. Keer op keer weer presteert die combo zwaar onder de maat voor zowel framerates als frametimes.

Hier dan een link naar een recente review van de buren:
https://nl.hardware.info/...review-bang-for-your-buck

Wat zien we hier?? Battlefield 1 DX 12 loop je 40 frames per seconde mis t.o.v. een Intel Core i5 processor. En je loopt maar liefst 60 frames per seconde mis t.o.v. een Intel Core i7-processor. Op 1080p Medium settings. De meeste mensen die ik ken willen in multiplayer-shooters een hele hoge framerate halen, hele lage inputlag hebben, en echt fatsoenlijke en vloeiende prestaties. De framerate kan niet hoog genoeg zijn en er wordt vaak op Low of Medium gegamed. Die zijn echt *pissed* om het zachtjes uit te drukken als ze zoveel prestaties mislopen.
In Doom (Vulkan) maakt welke processor gebruikt niet veel uit, dus next.
In GTA V presteren alle Ryzen processors op 1080p Ultra settings onder de 60 frames per seconde en onder het niveau van een recente Intel Core i3 processor. Ook al zijn verschillende van de geteste Ryzens fors duurder. Liefhebbers van Medium Settings (misschien omdat ze op 120 fps willen gamen?) lopen ook fors en fors prestaties mis door voor Ryzen te kiezen. Ze lopen rond de 30 fps mis t.o.v. intel i5's en i7's. Bij de frametimes (ook heel belangrijk!!) doet Ryzen het echt bedroevend slecht t.o.v. i5's en i7's zowel op 1080p medium als ultra.
Bij Prey 1080p zowel medium als ultra zie ik dat Ryzen op ongeveer het niveau van een intel core i3 processor presteert. T.o.v. i5's of i7's loop je flink wat performance mis.
Bij Rise of the Tomb Raider DX12 1080p presteert Ryzen dramatisch slecht. Nog ver onder Intel Core i3 niveau. Je loopt t.o.v. de i3's al tientallen fps mis, t.o.v. i5 en i7 nog meer.

Vroeger waren de Best Buy Guide game-systemen toch bedoeld voor mensen om een goed beeld te krijgen van wat op dit moment de beste combinaties van hardware zijn om mee te gamen? Als het hele internet ondertussen al weet dat de AMD+AMD combinatie de slechtste combinatie is voor gaming waarom wordt dat dan hier keer op keer weer aanbevolen? Die combinatie draait alleen goed met een forse GPU bottleneck. Zodra je de GPU bottleneck zou weghalen met een sterkere GPU (is het niet populair om de GPU enkele jaren later te upgraden en de CPU te laten zitten?) wordt het echt een drama hoor. Dan blijkt keer op keer weer dat de Ryzens het zwakste presteren in gaming en loop je steeds heel veel performance mis. Mensen kopen nu toch ook geen i3-processor plus dure GPU met de gedachte om enkele jaren later de GPU te upgraden voor een sterkere en de CPU te laten zitten? Nou dan, waarom zou je dat dan wel met Ryzen doen? Voor zat spellen is dat alleen maar een dommer idee omdat Ryzen nog ónder Core i3 niveau presteert.

Gebaseerd op de vele tientallen reviews die ik heb gelezen komt het volgende algemene beeld naar voren. Dat de Ryzen CPU's het qua gaming goed doen indien de titels helemaal niet zwaar zijn voor de CPU's. En indien je dan tegen een GPU-bottleneck of engine frame rate limiet aanloopt. Dan kunnen ze soms aardig meekomen met Intel CPU's.
In CPU-zware titels echter blijkt heel vaak dat Ryzen een ramp is voor gaming. Vaak loop je t.o.v. intel core i5's en i7's gewoon heel fors performance mis. Bij flink wat titels (maar niet altijd) duikt de performance zelfs onder core i3 niveau.
T.o.v. Intel Core i5's en i7's hebben de Ryzens dus ook een fors slechter toekomstperspectief. Wil je nu een PC kopen met in gedachte dat je enkele jaren later alleen de GPU doet upgraden dan is nu een Ryzen CPU kopen een heel erg slecht plan. De Ryzen CPU's bottlenecken namelijk al heel extreem de huidige GPU's zoals de GTX 1070, 1080 en 1080 Ti. Doe je over enkele jaren een upgrade naar een sterkere GPU dan zal deze veelal nog stukken sterker zijn dan een GTX 1070. En dan ondervindt je een nog véél zwaardere CPU bottleneck.

Bij het aanraden van een Gaming-systeem raad je de juiste combinatie van hardware aan, om voor een goede prijs echt hele mooie gaming performance te krijgen. En de juiste combinatie is overduidelijk niet AMD+AMD omdat zoals eerder gezegd deze combinatie het slechtst presteert en vanwege de voor gaming zeer zwakke Ryzen-CPU (vrijwel altijd fors zwakker dan een i5 en af en toe zelfs zwakker dan een i3) het minst toekomstbestendig is.

In juli 2017 hebben jullie dan eindelijk een GPU van Nvidia in het Micro-atx-gamesysteem gezet. Een keuze die ik ontzettend toejuich. Maar waarom dan weer zo'n rare Ryzen processor ernaast? Iedereen die het internet een beetje volgt weet toch dat dat niet zo snugger is voor gaming? Dus die moeten dan altijd weer een ander moederbord, geheugen plus processor zelf gaan uitzoeken zodat ze een Intel-processor kunnen hebben die wel goed is in gaming.

En nu hebben we tig andere relevante discussies nog helemaal niet aangestipt. Zoals dat de AMD-drivers nog steeds fors meer overhead opleveren in tig DX11 titels in de vorm van meer draw-calls. Dus iedereen die op dit moment nog een AMD-videokaart koopt voor gaming, in plaats van het veel populairdere doeleinde cryptocoin currency mining, die zet er vaak een dijk van een Intel CPU naast om dit op te vangen. (Vergis je er niet in, AMD GPU's verkochten het afgelopen half jaar als een trein, maar de kopers waren bijna allemaal miners, niet gamers. Op het gebied van Gaming GPU's heeft Nvidia de veel betere marktreputatie en sales-cijfers.) En niet een Ryzen CPU die vanwege het zeer lage prestatieniveau in gaming niet zoiets kan opvangen...

Ik hoop in de toekomst verbetering, heren! Het moge duidelijk zijn vanuit de vele reviews dat Intel CPU's nog steeds ver- en veruit de performance-kroon dragen wat gaming-performance betreft. Dus dan lijkt het mij vrij correct om een Intel Core i5-processor of indien het budget het toelaat een Intel Core i7-processor in de gaming-adviezen neer te zetten. Voor mensen met een heel klein budget is een Intel Pentium G4560 (of een i3-processor) ook geen slechte keuze.

Een AMD+AMD systeem lijkt mij op dit moment voor de gaming-adviezen meer iets voor de liefhebbers hiervan, dan om als het hoofdadvies voor gaming aan iedereen te geven. Er komen echt om de haverklap nieuwe BIOS-updates uit, waar niet iedere gamer op zit te wachten. Plus de vragen wat betreft geheugen, wat werkt wel en wat niet? De meeste mensen kiezen toch altijd zelf hun geheugen in plaats van dat uit de BBG te pakken. Waarom moet zo'n AMD-enthousiastelingen setup opeens het hoofdadvies zijn voor alle gamers, zoals het de afgelopen maanden een aantal keren geweest is? Wat is er mis met de voor vrijwel iedereen vertrouwde combinatie voor gaming Intel + Nvidia? Daarachter komt de veel minder populaire combinatie Intel + AMD die de laatste jaren voor gaming alleen maar in populariteit inboet, maar nog steeds een fors solidere keuze is dan de AMD + AMD combinatie... Mijn suggestie is om in de toekomst de AMD + AMD combinatie een apart advies te maken. En voor het hoofdadvies vast te houden aan Intel + Nvidia en Intel + AMD combinaties. Immers blijkt keer op keer weer na het iedere week lezen van de meest recente reviews dat de game-prestaties van de AMD Ryzen processoren gewoon zwaar tegenvallen. En die game-prestaties moeten het zwaarst gewogen worden voor een game-advies. Met een Intel Core i5-processor krijg je én op dit moment betere gameprestaties en een veel betere toekomstbestendigheid vanwege de hogere gaming-performance van dit type processor. Dat deze Intel Core i5-processoren met een hele krachtige GPU ernaast wel hoge load-cijfers hebben komt omdat de games er op hele hoge framerates op draaien, veel hogere framerates dan je met Ryzen krijgt. Over het algemeen geldt dat een hogere framerate het voor de processor veel zwaarder maakt. Met de Ryzens krijg je echt een a-typische bottleneck in veel games (heeft te maken met allerlei architecturale zwakheden voor gaming zoals inter-ccx latency) waardoor de framerates fors lager zijn dan met een Intel Core i5-processor. Laat je niet misleiden dan door lage load op de Ryzens, dit is bepaald niet gunstig. Het betekent alleen maar dat de Ryzens door architecturale zwakheden doen onderpresteren in games, je flink veel lagere framerates haalt dan gewenst met zo'n dure processors, en dus een setup hebt die gewoon niet echt werkt. (Het lijkt alsof de processor beter kan, omdat de load wat laag is, maar in werkelijkheid kan de processor niet beter, door zijn eigen zwakheden wordt hij ondergebruikt). Denk dus niet dat de Ryzens door lagere load-cijfers zeer toekomstbestendig zijn (wat een valkuil is dat zeg). Het tegendeel is het geval. Door architecturale zwakheden waaronder de inter-ccx latency blijken er a-typische bottlenecks op te treden bij gaming met een Ryzen-processor waardoor dit type processor op het moment de slechtste keuze is voor gaming, en dus ook het minst toekomstbestendig. Immers, in de toekomst gebruik je nog steeds dezelfde processor met dezelfde architecturale zwakheden die voor gaming, voor het geld, zwaar onderpresteert.

Heren, bedankt voor het lezen en ik hoop dat er serieus gekeken gaat worden naar deze feedback! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dusty-2011
"De boodschap is duidelijk. Je bent een intel/Nvidia fan."

In dat geval is de boodschap van de post dus helemaal niet bij jou aangekomen. Dat vind ik erg betreurenswaardig.
Vrijwel alle gamers met recente systemen gebruiken de combo Intel + Nvidia (bron: Steam). Systemen met AMD-processors of AMD grafische kaarten zien we nog wel in het gebruik, maar dit zijn voornamelijk hele oude systemen die nog niet zijn geüpgrade of vervangen. Dit beeld was 2 jaar geleden al overduidelijk, en is sindsdien alleen maar verstevigd. Populaire GPU's van AMD zijn bijvoorbeeld de AMD Radeon HD 7700 Series en AMD Radeon HD 7900 Series, maar dit zijn hele oude modellen uit vervlogen tijden. De RX 480 haalt een procentje in de categorie DX12-capable, maar dat is niets in vergelijking met de concurrent, de GTX 1060 die ruim 6% haalt in de categorie DX12-capable. Bron: http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/
Deze mensen zijn heus niet allemaal Nvidia fanboys. Maar ze stemmen wel met hun portemonnee. Ze kiezen een merk waar zij tevreden over zijn qua prijs/prestatie, performance, warmteproductie en energieverbruik, driver-support, stabiliteit, feature-set, geluidsproductie, enz.
Bij de CPU's zien we onder gamers ook een gestage afname van het gebruik van AMD CPU's. Dit komt door hetzelfde verhaal. De gebruikers met AMD CPU's waren voornamelijk gebruikers van hele oude systemen die nog niet geüpgrade of vervangen waren. Bij het upgraden of vervangen stapt men vervolgens over op een Intel CPU.

Maar dit is natuurlijk voor een BBG iets om in het achterhoofd te hebben, maar het hoeft natuurlijk niet meteen doorslaggevend te zijn. Als de AMD + AMD combinatie die hier de afgelopen maanden heel vaak wordt aangeraden duidelijk superieur zou zijn, dan why not? Helaas ben ik er persoonlijk totaal niet van overtuigd dat het een superieure combinatie is qua warmteproductie, energieverbruik, driver-support, stabiliteit, feature-set, geluidsproductie. Ik heb alle posts hier op de relevante fora doorgelezen maar dan nog vind ik erg weinig ondersteuning voor die visie. Dan komen we bij prijs/prestatie aan, wat op het moment lastig te beoordelen is vanwege de mining-gekte, maar laten we het erop houden dat beide merken GPU's tekorten hebben. Al lijkt het bij AMD erger gesteld wat dat betreft. En dan last but not least, de gaming performance. Nou, mijn beeld opgebouwd door het lezen van vele vele reviews is dat de AMD + AMD combinatie het slechts presteert in gaming van alle combinaties. En de Intel + Nvidia combinatie leidt op dit moment bijna altijd qua gaming performance. Alleen in het middensegment zouden de RX570 en RX580 wat concurrentie kunnen bieden, mits ze dan ook echt heel goed verkrijgbaar zouden zijn.

Ik lees ook elders veel fora en kom helaas toch erg veel problemen tegen met het Ryzen-platform. Iets dat vaak kinderziektes wordt genoemd. Nu ben ik zelf geen fan van die term, omdat het vaak gebruikt wordt in de zin dat de problemen na een paar weekjes/maanden vanzelf weggaan. En dat is niet altijd daadwerkelijk het geval. De problemen omvatten onder meer:

- heel veel geheugensticks die zouden moeten werken, maar juist helemaal niet goed werken
- veelvuldige BIOS-updates. Zo veel BIOS-updates dat sommigen dit nog nooit meegemaakt hebben
- moederborden die gewoon binnen enkele weken kapot gaan. En dan soms ook nog eens vervangen worden door nieuwe moederborden die ook weer snel kapot gaan.

Natuurlijk zijn sommige dingen soms "pech". Of zijn er bij een Intel-platform ook wel eens problemen. Maar je krijgt toch een bepaald beeld van het lezen van zoveel fora. Namelijk dat het Ryzen-platform meer geschikt is voor de enthousiastelingen. Ervaren gebruikers die zich niet gauw uit de wind laten slaan door wat probleempjes. Dit is een belangrijke reden voor mijn advies om het AMD + AMD systeem in de toekomst een apart advies te maken. En voor het hoofdadvies vast te houden aan Intel + AMD en Intel + Nvidia systemen.

"Waar je bij Intel/Nvidia gewoon altijd de hoofdprijs betaald (zelfs voor verouderde hardware, denk aan GPU's) is het bij AMD gewoon anders."

Kun je uitleggen waar dat beeld op gebaseerd is? Dat is totaal niet mijn indruk van de markt. En ik volg de markt goed. Intel heeft de afgelopen jaren laten zien om heel erg veelvuldig met nieuwe processoren op de markt te komen. Natuurlijk zijn sommige stappen die gemaakt worden niet immens groot, maar ga na aub niet intel beschuldigen van de hoofdprijs betalen voor oude hardware. Volgens mij verkocht juist AMD heel veel jaren op rij dezelfde FX-lijn van processors. Tuurlijk, er kwamen nieuwe APU's bij, maar die presteerden op procesor-vlak erg matig. Van AMD hebben we met Zen/Ryzen na heel veel jaren pas eindelijk weer eens wat nieuws gezien op CPU-gebied. En helaas heeft het Ryzen-platform op het moment nog heel veel problemen en is daarmee vooral geschikt voor enthousiastelingen.
Op GPU-gebied kan ik je ook totaal niet volgen. De laatste jaren heb ik helemaal niet veel verouderde GPU's of rebrands gezien van Nvidia. De Maxwell-reeks van Nvidia was best wel innovatief, met vooral een voor 28nm ongekende performance per watt. Mede daarom verkocht de reeks ook zo ontzettend goed. Hierna kwam de Pascal-reeks, wat ook weer geen rebrands waren. De Pascal-reeks werd op een veel kleiner procedé gebakken en was weer een hele grote stap vooruit in performance per watt. Ook qua feature-set een hele duidelijke verbetering.
AMD heeft natuurlijk ook heel veel nieuws laten zien op GPU-gebied de afgelopen jaren. Maar ik heb ook flink wat rebrands gezien, en ze lopen vaak toch flink achter qua performance per watt. Dus hoezo is het bij AMD dan anders/beter?? Je geeft hier geen argumenten voor. Elders op de fora worden de Nvidia-GPU's heel vaak juist geprezen voor hun innovatie en performance per watt. En ze worden absoluut niet gezien als in jouw woorden "verouderde hardware". Je moet toch inzien dat juist AMD heel veel meer doet rebranden de laatste jaren?

"Zowiezo wil ik nog toevoegen dat inderdaad misschien de huidige games niet compleet matchen met wat een Ryzen doet/kan, maar dat dit in de toekomst kan veranderen. Hoe dan ook je games zullen er gewoon lekker op draaien..."

Ook dit is gewoon niet beargumenteerd. Exact hetzelfde verhaal werd overal op het internet verspreidt toen de Bulldozer-processors net waren uitgekomen. Ze presteerden onder in games op dat moment, maar dat kwam omdat de game-developers er nog niet goed genoeg voor aan het schrijven waren, de processors nog niet goed genoeg kenden qua architectuur, de games geen goede multithreading zouden bevatten (nu was dit wel waar voor sommige titels), enz. In de jaren erna werd de multithreading van nieuwe titels vaak stukken beter, wat gunstig was voor de Bulldozers, maar dit was ook gunstig voor Intel-processors. En Intel-processors bleven steevast het beste presteren in games.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat in de toekomst de game-performance van Intel-processors opeens stukken slechter wordt, en opeens alles fantastisch voor Ryzen geoptimaliseerd gaat worden. Integendeel, de verwachting is dat het Ryzen-platform onder gamers nooit door gaat breken. De processoren zijn namelijk vooral geschikt voor algemene productiviteit, en niet voor gamen. Dus weinig gamers zullen ze aanschaffen, net als in de afgelopen maanden toen de Ryzen-hype het grootst was het aandeel AMD-processors op Steam alleen maar daalde. In de toekomst zal er een enorme meerderheid van de PC-gebruikers die gamen gewoon een Intel-CPU gebruiken, dus daar zullen ze vooral voor optimaliseren. Ryzen zal wel gebruikers hebben onder de gamers, maar dit zal altijd een procentueel gezien kleine minderheid zijn.

"Overigens wil ik ook opmerken dat het geklaag over de BBG's echt diep triest is. Het is een algemeen advies wat opgebouwd is uit de mening van de menigte."

Mijn ervaring van de BBG's is dat het juist een vrij bescheiden groep gebruikers is (qua aantallen) die doet bijdragen aan het samenstellen van de BBG. Ik heb er zelf ook lang niet altijd de tijd voor. Maar het viel me nu gewoon op dat AMD + AMD wel erg vaak aangeraden werd de afgelopen maanden, dus vandaar deze feedback. De "mening van de menigte", daar sla je de plank volledig mis volgens mij. Als het altijd de mening van de menigte zou zijn zou AMD + AMD dan zo vaak aangeraden worden? Denk er eens over na, is dit een combinatie die onder gamers populair is en goed verkocht wordt? Hint: neem aub de Steam Hardware Survey eens grondig door. Op het moment gebruikt 20.5% van de Steam-gebruikers een AMD-GPU, wat voornamelijk hele oude modellen zijn. Dat geeft aan dat de nieuwe modellen van AMD niet daverend goed verkopen onder gamers. Bij Nvidia zien we juist dat vele recente GPU's (1060, 960, 970, 1070, 1050Ti) echt ontzettend populair zijn.
Bij de CPU's zien we eenzelfde beeld. Vooral hele oude modellen van AMD worden nog veel gebruikt onder de steam-gebruikers. Maar het is toch afgerond 81% van de steam-gebruikers die een Intel-CPU hebben. Geen reden om aan te nemen dus dat de toekomstige games als een bak stront op de Intel-CPUs gaan draaien, terwijl ze er op dit moment fantastisch op draaien. Er zullen wel nieuwere versies komen van game engines, maar waarom zouden die opeens slecht gaan draaien op Intel CPU's? Terwijl dat is wat vrijwel iedereen met een recente game-computer gebruikt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dusty-2011
quote:
Menno02 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:13:
[...]

Huh, het gaat om de prijs en dan zeg je dat AMD-GPU's niet veel performance per watt hebben en dus betaal je daar ook de hoofdprijs? Ik snap in ieder geval de reden waarom je ook de hoofdprijs betaalt bij AMD niet.
Huh? Kijk je zelf ook wel eens regelmatig in de pricewatch naar de prijzen van AMD's videokaarten als de RX 570 en 580? Op het moment zijn ze of erg slecht leverbaar of erg duur. In juni was dit eigenlijk ook al zo (zij het af en toe was er eentje heel kort leverbaar als je heel veel geluk had). In mei waren ze vaak ook al aan de dure kant, maar nog iets beter leverbaar. Maar ook in mei waren ze voor normale standaarden al erg slecht leverbaar hoor. Daar is ook best wel veel over geklaagd. Zie als voorbeeld dit topic:

RX 580 niet leverbaar
Gestart op 10 juni 2017 en de topicstarter klaagt dat de RX580 uit de best buy guide van mei helemaal niet leverbaar is. Nergens.
Kijken we nu naar de pricewatch heeft ie een gemiddelde prijs van boven de 400 euro. Vind ik erg veel geld hoor voor een RX580. Je kunt voor rond de 300 euro een zeer goed op voorraad zijnde 1060 3GB krijgen. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Asus DUAL-GTX1060-O3G
Om dan €100-150 meer te gaan betalen voor een RX580??
Voor enkele tientjes meer (370 euro) kun je een zeer goed op voorraad zijnde 1060 6GB krijgen:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Dus:
1060 3GB: levering binnen 3 dagen voor 300 euro (of levering 1 dag later voor 319 euro)
1060 6GB: levering 1 dag later voor 370 euro
RX 580 uit BBG mei: levering binnen 3 dagen voor 399 euro (of levering 1 dag later voor 425 euro)
Andere RX580 kaarten: praktisch allemaal niet snel leverbaar of voor een hele hoge prijs (voor 440-480 euro bijvoorbeeld krijg je er eentje een dag later)

Dit is de actuele situatie maar de afgelopen 1-2 maanden was de RX580 uit de BBG van mei vrijwel altijd heel erg slecht leverbaar.

Dus... kun je me nu dan eindelijk uitleggen waarom ik bij AMD niet de hoofdprijs zou betalen?? Graag een snelle respons met jouw visie... Ik wacht geduldig.

Qua stroomverbruik ga je je RX580 in ieder geval met gamen niet terugverdienen hoor... Met een TDP van 185W. Ter vergelijking, Nvidia levert GTX 1060 kaarten met TDP's van 120W. Zelfs de GTX 1070 verbruikt met 150W TDP minder stroom (toch een echte high-end kaart).

Trouwens, voor het budget game systeem van juli 2017 zou ik dan zelf persoonlijk het budget iets groter stellen, ik redeneer altijd een budget van rond de 400 euro stellen is prima, maar kun je voor enkele tientjes meer iets krijgen wat in gaming heel veel beter presteert, dan zou ik dat zeker doen. De Pentium G4560 is zo ontzettend snel, die bottleneckt absoluut geen RX560 of GTX 1050. Absoluut niet: http://www.gamersnexus.ne...tium-g4560-bottleneck-gpu

Dus... de RX 560 met maar een voor 2017 heel erg schamele 2GB VRAM heeft een gemiddelde winkelprijs van 139,95 EUR. Doen we er drie tientjes bij, dan kunnen we voor een gemiddelde winkelprijs van 169,99 EUR er een MSI GeForce GTX 1050 Ti Aero ITX OC 4GB inzetten. Dan heb je 4GB VRAM, een ontzettend veel sterkere kaart om te gamen, en een kaart die volgens het hierboven gelinkte GamersNexus artikel nog absoluut niet gebottleneckt wordt door een Pentium G4560.

De MSI GeForce GTX 1050 Ti Aero ITX OC 4GB heeft een HWI Videokaart Prestatiescore 2016 (1080p) van 70,5. Dit is maar net een tikkeltje (enkele puntjes) onder RX 570 niveau. Dus door 3 tientjes meer in de computer te investeren ga je van een RX560 prestatieniveau naar grofweg een RX570 prestatieniveau. Dat had er wat mij betreft wel als tip bij mogen staan hoor! Voor drie tientjes meer zo'n ontzettend grote stap in gaming performance maken! Erg raar dat het er niet als tip bij vermeld staat. De 30 Game Average van Techspot op 1080p-resolutie gaat dan van 60 fps voor de Radeon RX 560 (4GB) naar 70 fps voor de GTX 1050 Ti (4GB), en 1% min fps gaat van 50 naar 59. Dat is al een hele performance bracket omhoog, maar de daar geteste RX 560 heeft dan ook nog eens 4GB VRAM. Het exemplaar wat tweakers aanraadt heeft maar 2GB VRAM, wat misschien een negatief effect heeft op de 1% min fps.
Ik zou het zelf wel weten hoor, een hele gaming performance bracket omhoog door 30 euro meer uit te geven! Wetende dat de Pentium G4560 volgens GamersNexus absoluut nog lang niet gaat bottlenecken met een 1050Ti.

*knip* dit kan in een topic report.

[Voor 35% gewijzigd door br00ky op 19-07-2017 07:51]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dusty-2011
"Zou je voortaan vooraf je mening willen komen geven?"

Ik zou graag wel eens vooraf bijdragen aan de BBG ja. Maar zoals ik al eerder zei heb ik daar niet altijd de tijd voor. De afgelopen maanden had ik niet de tijd om vooraf een bijdrage te doen. Dus geef ik nu via dit topic wat speciaal bedoeld is om achteraf feedback te geven mijn feedback. Er staat toch echt: Dit topic is alleen bedoeld voor feedback op oude bbg's. Ik dacht in het juiste topic te zitten en voor mijn feedback geen apart topic aan te hoeven maken.

"Verder ben je aan het azijnpissen dat er in de BBG van mei een RX570 staat. Het spijt me ten zeerste dat half april niemand wist dat de RX570 en RX580 zo lang niet te vinden zouden zijn. Als jij dit wel wist, had je dit mogen komen vertellen, echter denk ik dat ook jij geen glazen bol op je zolder hebt staan."

Dit is helemaal niet het geval. Sorry dat dit zo overkomt. Als je de vorige reacties had gelezen, zou het duidelijk moeten zijn dat ik op deze twee dingen aan het reageren was:

"Maar een belangrijke factor, denk ik, waarom doorgaans AMD CPU en GPU gekozen wordt is dat de prijs/kwaliteit verhouding gewoon veel beter is. Waar je bij Intel/Nvidia gewoon altijd de hoofdprijs betaald (zelfs voor verouderde hardware, denk aan GPU's) is het bij AMD gewoon anders."

"Huh, het gaat om de prijs en dan zeg je dat AMD-GPU's niet veel performance per watt hebben en dus betaal je daar ook de hoofdprijs? Ik snap in ieder geval de reden waarom je ook de hoofdprijs betaalt bij AMD niet."

Op deze twee zaken heb ik gewoon uitgebreid gereageerd.

En ik denk dat als de opvolger van de mei BBG pas in juli komt, dat de zeer slechte leverbaarheid van de RX 570 en RX 580 in eind mei en juni zeker relevant is. Ik zou dan een update plaatsen met enkele Nvidia-kaarten erin die interessant kunnen zijn voor het systeem. Nu kan ik het wel begrijpen als dat vanwege tijdsgebrek niet heeft plaatsgevonden.

"Hierna ga je door met de G4560 aanbevelen. Volgens mij heeft zelfs op de voorpagina gestaan dat deze praktisch EOL gestuurd wordt. Kun je over 2 maanden weer komen azijnpissen dat hij nergens leverbaar is, werkverschaffing voor jezelf ofzo?"

Je hoeft me niet persoonlijk aan te vallen hoor. Dat is nergens voor nodig. Het is volledig nieuw voor me dat de Pentiums met hyperthreading allemaal EOL zouden zijn. Stoppen ze echt met alle Pentiums met hyperthreading? Het maakt niet uit welke je koopt, de prijsverschillen zijn erg klein en zolang ze hyperthreading ondersteunen maakt het niet uit. Ik had juist alleen maar nieuwsartikelen gelezen met koppen als "Intel ontkent te stoppen met de productie van de Pentium G4560". Lijkt me niet dat ik dat verkeerd onthouden heb? Hier is een relevant artikel: http://www.pcgamer.com/in...s-not-being-discontinued/
Intel's Pentium G4560 is not being discontinued - Despite rumors to the contrary, Intel says it is not axing the popular budget processor.
Intel geeft aan helemaal niet met de G4560 te stoppen. Op dit moment is de G4560 bij verschillende Nederlandse webshops voor iets gestegen prijzen goed leverbaar (mijn verklaring voor de gestegen prijzen is toegenomen populariteit van het minen naar alt coins, het is mij een raadsel hoe mensen daar dan uit concluderen dat de processor EOL is). En er zijn met de Pentium G4600 en de G4620 voldoende iets duurdere alternatieven beschikbaar die ook goed leverbaar zijn. Dus ik weet echt niet waarom je hier nu zo enorm sterk op moet springen hoor... Azijnpissen en werkverschaffing voor mezelf? Wat een uitnodiging om in de toekomst mee te denken aan de BBG, met zo'n taalgebruik zou je er bijna voor bedanken maar goed.

"Sterk punt. In principe ben ik het wel eens dat een 'budget' onzin is voor een best buy guide, soms zit de best buy 50 euro hoger."

Een budget is wat mij betreft geen onzin maar als je voor drie tientjes meer een volledige game performance bracket hoger kunt zitten, dan mag dat er wat mij betreft wel als tip bij staan. Dat is alles wat ik heb gezegd, dat ik zelf die 1050 Ti er als tip bij had gezet.

"Ten eerste, ik heb op de universiteit weinig zinnige lessen geleerd. Er was echter 1 regel welke ik wel heel serieus neem. Als je je punt niet in een paar regels kan maken, is het geen sterk punt."

Eigenaardige universiteit waar jij gestudeerd hebt. Bij ons waren de master thesissen vaak tientallen pagina's lang of nog langer. Allemaal vaak om maar enkele punten te maken. Je test vaak een hypothese en bespreekt daarna nog wat implicaties. Ik ken mensen die in een andere richting gepromoveerd zijn en op basis van hun promotie een boek gepubliceerd hebben. Dat zijn vaak hele dikke boeken waarin uiteindelijk maar enkele duidelijke punten gemaakt worden...
Denk je niet dat zeker voor academische materie, je bijna altijd veel meer regels dan "een paar" nodig hebt? Er zit toch een zekere diepgang in deze materie. Ik kan me nog niet één tentamenvraag herinneren waarin een vraag met woorden binnen enkele regels beantwoordt kon worden. Je hebt altijd een heel lang verhaal nodig, evt. aangevuld met algebra/calculus, grafieken en alle andere dingen die je nodig hebt.

PS. Ik ben hier absoluut geen moderator maar wat mij betreft kan er ook gewoon gereageerd worden zonder op de man te spelen. Indien ik dat ergens in deze thread gedaan heb kan je me er best op wijzen, maar volgens mij heb ik alleen maar feedback gegeven, zonder iemand persoonlijk aan te vallen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dusty-2011
quote:
JVRadeon schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 03:31:
[...]

Zou je misschien dan wat meer bronnen kunnen geven voor je statements?
Nu op het moment kan ik dit niet doen vanwege tijdsgebrek. Maar ik probeer hier later op terug te komen.

Voor nu moet je het doen met wat Battlefield 1 Multiplayer footage op een 64-personen server, die bijna volledig vol was. Gespeeld op mijn eigen computer met een recente high-end kaart erin en een bijna 3 jaar oude mid-range intel processor.

Specs:
GTX 1070 van MSI, het Gaming X model
Intel Core i5-4590 processor, niet overklokt
16GB RAM
Windows 10 x64 Creators Update
Spel draait op 3TB HDD van Toshiba

Om background-programma's te simuleren had ik op de achtergrond Spotify draaien. Met afspelende muziek, maar die had ik wel gemute (zit copyright op). Verder was ik natuurlijk onderwijl het spelen ook aan het recorden, met Nvidia Share op 50 Mbps. Dit recorden draait volgens mij op de GPU en kan een beetje invloed hebben op de game-performance.

Link naar 5 minuutjes gameplay-footage van Battlefield 1 op 1080p (settings aan einde video te zien):
https://uploadfiles.io/56p17
(de video is zonder audio omdat ik niet weet of de game-music onder copyright is en die had ik aanstaan)

De framerate-counter staat rechts bovenin in de video (hij is wat klein, maar van dichtbij goed afleesbaar). Ik ben er zelf gewoon echt dik tevreden over hoe het draait. De video is vrij representatief voor alle potjes, het spel draait op de 1070 gewoon altijd even netjes en vloeiend en stottert nooit op een unlocked framerate. De processor bottleneckt uiteraard wel wat maar het is een best oud model wat maar op 3.5 GHz draait tijden het gamen. Modernere i5's draaien vaak op 4GHz of nog hoger en zijn sowieso op gelijke clocks ook al een stuk sterker.
Bij mij zit met die drie jaar oude midrange processor de CPU load wel dik tegen de 100% aan met Battlefield 1 op een unlocked framerate. Maar ik heb wel een hele recente high-end grafische kaart in de pc zitten. En het spel draait voor mijn ogen erg vloeiend, geheel zonder micro-stutter, geheel zonder rare rubberbanding of dat soort zaken. De frames volgen elkaar allemaal even vloeiend op.
De framerate ligt ook bijna altijd best ver boven de 60 fps. Een groot gedeelte van de video zelfs een stuk boven de 100 fps.
Moderne i5's laten keer op keer zien in de benchmarks nog een stuk beter te zijn in gaming dan mijn oudere i5. Met die nieuwere i5's hoef je je dus helemaal geen zorgen te maken over zaken als stotterende gameplay.
Over

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dusty-2011
quote:
ParaDroid2 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:22:
Je beseft dat je met dit verhaal juist bewijst dat een i5 geen goede keus meer is? Want Skylake/Kaby Lake heeft misschien 10% hogere IPC dan Haswell en de clocks liggen ook niet heel veel hoger (alleen de 7600 zit boven de 4 GHz), waardoor een nieuwe i5 ongeveer 15% sneller is en dus in BF1 al aan zijn limieten zit en op bepaalde momenten al niet meer de 60fps haalt. Dit terwijl een Ryzen 5 1600 dit met 3 vingers in de neus doet en daarnaast nog ruimte genoeg heeft.
Volgens mij scheelt het qua gaming-kracht wat meer dan jij nu vertelt. De nieuwere i5's hebben gewoon een modernere architectuur die nog beter voor gaming geoptimaliseerd is.

Hoe kom je erbij dat de nieuwe i5's op bepaalde momenten de 60fps niet zouden halen? Ik heb toch een 3 jaar oude i5 en die haalt toch altijd de 60 fps? Of heb je alleen de eerste seconde van de video bekeken? Toen stond de teller even op 53 fps maar die dip is van het starten van de opname, daarna verspringt ie meteen naar 130+ fps.

Wat in de video juist te zien is is dat met een 3 jaar oude i5 de framerate ook op de drukkere momenten netjes en vaak best ruim boven de 60 fps blijft. Daar zou ik me met de allernieuwste i5's dus absoluut geen zorgen over maken.

Daarbij had ik dus Spotify draaien voor een lichte extra load (om te simuleren dat anderen met muziek op de achtergrond draaien). En ik was ook nog eens aan het recorden terwijl ik aan het spelen was, en we weten allemaal dat zonder te recorden de framerate nog een klein beetje hoger kan zijn.

Laten we het dan eens vergelijken met een huidige quad-core van AMD:
YouTube: Ryzen 5 1400 + GTX 1070 Gaming - Battlefield 1 64 Player Operations ...
Het is natuurlijk lastig om een exacte vergelijking te doen omdat het niet opnames van hetzelfde potje en dezelfde map met dezelfde spelers zijn enz. zijn. Maar laten we dan toch maar de vergelijking aangaan. Dan zie ik het in die video met een Ryzen 5 1400 dat het bepaald niet beter draait dan op mijn PC. Ik zie toch een lagere framerate in het algemeen. Ook zie ik meer drops van de framerate, en er zijn zelfs drops van de framerate naar beneden de 60 fps. Toch is dit een CPU uit de huidige line-up van AMD die € 174,99 als gemiddelde winkelprijs heeft. Zo uit mijn hoofd was de gemiddelde winkelprijs van mijn Intel-CPU bijna drie jaren terug zo rond de 185-190 euro? Een heel klein beetje duurder dus maar. Dus hoezo biedt Ryzen nu zo ontzettend veel bang-for-the-buck?? Dat waag ik dus te betwijfelen. Voor een quadcore met 8 threads zou je gewoon stukken beter verwachten dan in die video te zien is, toch? De framerate komt vrijwel nergens in de video echt significant boven de 70-80 fps uit en er zitten veel drops in naar maar net boven 60 en soms zelfs eronder.

De Ryzen 5 1600 heeft een gemiddelde winkelprijs van € 229,99. Hiermee is ie toch wat duurder in de aanschaf gemiddeld genomen dan mijn Intel-processor bijna 3 jaar geleden was. Ook iets om rekening mee te houden. De Ryzen 5 1600 doet t wat beter in battlefield dan de Ryzen 5 1400, die t eigenlijk slechter deed dan mijn 3 jaar oude Intel. Hoeveel performance je haalt met een Ryzen 5 1600 wordt volgens mij grotendeels bepaald door welke GPU je ernaast zet. Zet er een GTX 1070 naast en het spel zal echt super draaien. Maar zet er een RX570 naast bijvoorbeeld en dan verwacht ik toch een fors lagere framerate dan je met de GTX 1070 zou halen.
Van de performance die een overklokte Ryzen 5 1600 hier haalt met een RX480 ernaast ben ik in ieder geval totaal niet onder de indruk: YouTube: Battlefield 1 Multiplayer: Ryzen 5 1600 OC | RX 480 | Benchmark (108...
De framerates liggen gewoon niet zo hoog. Bij mij lag een groot gedeelte van de video zelfs boven de 100 fps. En in de YT video veel scènes waar niet zo heel veel te doen lijkt en de framerate toch maar 70 tot 80 fps is?? Granted, de RX480 zit vaak wel boven de 90% usage, dus het kan zijn dat de lage framerates i.v.m. mijn systeem door die zwakke AMD GPU veroorzaakt worden. Toch merk ik ook op dat de GPU usage regelmatig onder de 90% duikt. Terwijl er dus een dure 6-core CPU met een goedkope mid-range grafische kaart gecombineerd wordt? Dat vind ik wel vreemd en opvallend.
Tuurlijk, zet je de R5 1600 naast de GTX 1070 dan gaat je Battlefield 1 heel erg goed draaien. Voornamelijk vanwege de GTX 1070. Maar is dat echt de GPU die hier steeds in de BBG wordt aangeraden?
Zet je de R5 1600 naast een wat mindere GPU als de RX 480 die meer van het kaliber is wat hier wordt aangeraden dan draait het spel slechter als bij mij met m'n drie jaar oude intel.

Dus.. de Ryzen R5 1600 lijkt het prima te doen in Battlefield 1 mits je er een hele sterke GPU naast zet, zoals een GTX 1070. Maar Intel-processoren kunnen dat ook prima. Uit sommige YouTube video's zou blijken dat de Ryzen dan nét de edge heeft qua framerates. Dat kan zo zijn :) maar vergeet niet dat er ook genoeg games zijn waar het andersom is! Of tellen die games zoals Prey of GTAV of al die andere games waar Intel overduidelijk beter scoort ineens niet meer mee?

Zet je de Ryzen R5 1600 naast een zwakkere GPU, iets van het kaliber van een RX480, dan draait volgens die YouTube video het spel minder goed dan op mijn PC (GTX 1070, i5-4590). De framerates zijn namelijk een stuk lager. Een kleine slag om de arm wat dat betreft: ik kan de settings in die YouTube video even niet vinden. Maar het is sowieso lastig om op YouTube exact dezelfde settings te vinden als je zelf draait.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 25-05 10:54
Voor iemand die geen tijd heeft om wat bronnen te posten slaag je er toch aardig in om een halve boek vol te schrijven met "wij van WC eend" gelul...

Conclusie, het maakt allemaal niet zoveel uit, koop wat beschikbaar is en wat juist geprijsd is (dus niet net die producten die door schaarste even duurder staan). Wat een drama allemaal...

• dumptiedom
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 29-05 18:39
quote:
Aat schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:51:
Persoonlijk vind ik het ook altijd enorm interessant om een high end gaming pc te zien, met een budget van misschien 2-3k?

Nu zelf ook lekker aan het ouwehoeren in een ander topic over dergelijke opties in mijn aan te schaffen systeem en dan zijn er best een hoop mensen die erover mee willen praten. Nu weet ik niet of de doelgroep er is, maar dat is misschien iets voor in de toekomst om naar een dergelijk sub-hoofdstuk te kijken.

Daarnaast is het natuurlijk altijd leuk om een beetje te dagdromen?
zowiezo denk ik dat dit een goed idee is want doorgaans de topics hier op het forum gaan meestal over een pc van rond de 1500 a 2000 euro dus budget en ambitie is er zeker voor een monsterbak lijkt me

• Blauw
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:38

Blauw

De Schreeuw

Even mijn 2 centjes in dit topic: ik heb een tijdje geleden op een ander medium een blog getypt met hoe ik voor minder dan €1200,- een hackintosh heb gebouwd (een normale PC op MacOS software). Daar krijg ik bijna dagelijks nog reacties op.

Ik kan me best voorstellen dat er meer Tweakers zijn die zo'n best buy guide willen lezen. Als je er nu eentje moet samenstellen dan moet je naar de site van TonyMac, maar ik denk dat wij dit best heel leuk kunnen doen? :>

• Jesse
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:14
Waarschijnlijk is dit idee te laat voor de november editie, maar is het een idee om in de inleiding van de BBG ook nog te verwijzen naar de vorige BBG's zolang die nog voldoende actueel zijn? Dat zou goed kunnen in de tabel met systemen lijkt me.
Bijvoorbeeld bij de guide van september had dat bv best nog wel wat toegevoegd. Zie ook de (eigenlijk offtopic) discussie in de reacties die uiteindelijk bovenaan uitkwam in die BBG.

[Voor 17% gewijzigd door Jesse op 31-10-2017 22:22]

i5-7500 | Noctua NH-L9i | GA-H170N-WIFI | 8GB Crucial DDR4-2133 | Asus DUAL RX580 8GB | 500 GB Samsung 970 EVO | Corsair SF450 | FD Node 202

• Decile
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-05-2019
Ik heb toevallig het Mainstreamgamesysteem gekocht. Nu blijkt dat het geheugen (de CMK16GX4M2B3000C15) niet compatible is met de B350 PC-Mate van MSI, althans, dit kitje staat niet op de MSI website onder compatible memory. Waarom word dit kitje aangeraden in de guide? Ondertussen is het BSOD Fiesta in mijn huis.

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 18:55
hopelijk komt er binnenkort weer eens een nieuwe guide voor een game pc, liefst een stille game pc. Prijs klasse 2k tot 3k............

Combinatie van snelheid en stilte is denk ik al iets dat veel mensen willen :>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13-05 11:51

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

quote:
Bolletje schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:59:

Was het plan om dat met de editie van mei te doen, maar we zaten intern even te kijken naar interessante keuzes. Staat nu voor de editie van juli op de planning. Voornamelijk op gamingmonitoren op 144 Hz en hogere resoluties.

Als je ideeën hebt laat ze dan weten.
27 inch, 1440p monitoren:

144Hz+ TN G-Sync

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart€ 561,-€ 561,-
1Asus ROG Swift PG278QR Zwart€ 642,99€ 642,99
1HP Omen 27 Zwart€ 549,59€ 549,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.753,58

144Hz+ TN Freesync

#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AG271QX Zwart, Rood€ 461,39€ 461,39
1Asus MG278Q Zwart€ 486,-€ 486,-
1Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 420,50€ 420,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.367,89

144Hz+ VA Freesync

De MSI Optix MPG27CQ kan je al bestellen bij verschillende webshops. Maar krijgt dus zeer negatieve reviews mbt standaard trage responstijden en hoge overshoot bij overdrive. Er wordt aangeraden om in dat geval te kiezen voor de goedkopere MSI Optix MAG27CQ.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart€ 449,-€ 449,-
1MSI Optix MPG27CQ Zwart€ 599,-€ 599,-
1Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart€ 599,-€ 599,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.048,-

144Hz+ IPS G-Sync

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 609,01€ 609,01
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 765,-€ 765,-
1ViewSonic XG2703-GS Zwart€ 792,01€ 792,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.166,02

144Hz+ IPS Freesync

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus MG279Q Zwart€ 572,50€ 572,50
1Eizo Foris FS2735 Zwart€ 1.049,-€ 1.049,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.621,50

144Hz+ VA 32 inch Freesync (Geen Ultrawide!)

De AOC Agon AG322QC4 komt vermoedelijk in juni op de markt, met een adviesprijs die € 599,- bedraagt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer XZ321QU Zwart€ 471,-€ 471,-
1AOC AG322QC4 Zwart€ 599,-€ 599,-
1Asus ROG Strix XG32VQ Zwart€ 591,50€ 591,50
1Samsung C32HG70 Zwart€ 669,-€ 669,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.731,50

144Hz+ VA 32 inch G-Sync (Geen Ultrawide!)

#ProductPrijsSubtotaal
1LG 32GK850G Zwart€ 686,40€ 686,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 686,40

144Hz+ TN (Zonder Free of G-sync)

#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ Zowie XL2730 Rood, Zwart€ 479,-€ 479,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,-

[Voor 19% gewijzigd door FT Twisty op 08-05-2018 17:07]

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:36
quote:
Beer Buntenbach schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:42:
[...]

Wat heb je een precies aan een 144 hz 4k game monitor?
Een monitor heeft een levensduur van zo'n 10 jaar. Over een paar jaar zal het prima mogelijk zijn om 4k 144 Hz aan te sturen. Momenteel kun je al CS:GO of Rocket League bijvoorbeeld spelen, een vrij grote markt.

• isomis
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 24-05 11:17
Ik ben voor deze build gegaan:
reviews: Desktop Best Buy Guide - september 2018

Alles netjes nu thuis, maar kom erachter dat de SF450 voeding veel te klein is voor de cooler master elite 110. Doe ik iets doms?

edit:

blijkt dat de best buy guide niet correct is :?

reviews: Desktop Best Buy Guide - september 2018

verwijst naar deze voeding: pricewatch: Corsair SF450

maar je hebt deze nodig met zo extra plaatje:

pricewatch: Corsair SF450 (2018)

Of je moet dit los kopen: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133)

Kortom, die buy guide is duidelijk niet gemaakt voor mensen die al een tijdje geen computer hebben samengesteld :)

[Voor 54% gewijzigd door isomis op 15-11-2018 10:59]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

De 1080ti is end of life, ik zou er nooit meer dan 700 voor betalen.

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 18:52

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

Zijn er eigenlijk ook adviezen voor als ik een kant en klaar systeem wil kopen? Ik heb geen zin in zelf een processor plaatsen etc etc, maar wil wel een systeem kopen dat ik met wat ram, ssd's, videokaart later kan uitbreiden.

iMac te koop https://tweakers.net/aanbod/2176138/apple-imac-27-inch-32ghz-(mid-2010).html

• Dancing_Animal

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:42:
[...]

Dat heten toch winkels? En of dat nou een kant&klaar systeem van die winkel is of een lijstje wat je op GoT hebt samengesteld en dan laat assembleren, is om het even.
Winkels die adviseren? Misschien moet ik het anders vragen.
Welke systemen zijn bij de 'tweakers' bekend als goede systemen die goed uit te breiden zijn? Zijn daar topics over?

iMac te koop https://tweakers.net/aanbod/2176138/apple-imac-27-inch-32ghz-(mid-2010).html

• Dancing_Animal

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

MAX3400 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:27:
[...]

Ik zal waarschijnlijk werkelijk de vraag niet begrijpen. Elk systeem begint met een moederbord; daar zijn alle mogelijke uitbreidingen van bekend (RAM en CPU) alsmede het maximaal aantal PCI-lanes wat ter beschikking staat. Het volgende component is de voeding die je kan vervangen / upgraden om een hoger verbruik door, bijvoorbeeld een nieuwe GPU, te verantwoorden.

Geen idee of je wel eens in DAA of BBG leest; elke dag zijn er tientallen mensen die een "eigen systeem" willen hebben. De BBG is dan mogelijk een leidraad maar ook daarin kan je nog tientallen / honderden net andere componenten kiezen om later uit te breiden.

Ik dacht dat T.net is opgericht uit technisch oogpunt om allerlei zaken omtrent computers te bespreken en dat is later uitgegroeid tot een zeer brede community met allerlei kennis aan boord over bijna het hele leven. Zoals ik zeg; ik zal je vraag echt niet begrijpen maar had je zelf al een idee wat jij "uitbreiden" noemt waar geen subforum voor bestaat?
Ok. Speciaal voor jou de versimpelde versie van de vraag. Maak ik er even een mooi verhaal omheen met niet-bestaande typenummers.
Stel ik zie in de winkel een pc van HP. Dit model heet H1 en heeft 8GB geheugen en 256 GB ssd. Er staat ook nog een Lenovo L1 met 8 GB geheugen en 256 GB. Processors even snel. Dan vraag ik aan de verkoper : welke is beter? Die HP meneer, want ik word betaald om HP's aan te prijzen.
Nou daar heb ik dus niks aan.

Wat ik dan wel zou willen weten is welke echt sneller is of makkelijker uit te breiden met een andere videokaart, geheugen of schijf. Dan zou ik vervolgens naar een site als deze willen gaan, en vragen : wat is nou een goed basissysteem, die HP H1 of de Lenovo L1?

Begrijp je nu de vraag wel?

Kant en klaar systemen zijn nagenoeg nooit een best buy, dus die ga je in een BBG niet tegenkomen.
De lijstjes die 'we' opstellen zijn doorgaans in veel shops incl assemblage te kopen, dus dat is voor de eindgebruiker alsnog 'kant en klaar'.

Wil je toch perse een kant en klaar systeem van een bepaald merk (om welke reden dan ook), kun je beter een eigen topic aanmaken in DAA met al je wensen en eisen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die prebuilds zijn in de kern niet ontwikkeld om uit te breiden of up te graden. Je kunt aanlopen tegen whitelisting, beperkte voedingen, rare afmetingen, ontbrekende aansluitingen enz. enz. Het maakt het allemaal niet onmogelijk, maar wel veel moeilijker.

Jij geeft aan dat je geen eigen systeem wilt bouwen maar blijkbaar wil je wel zonder al te veel moeite kunnen upgraden. Dan zit er maar één ding op, en dat is hierboven ook al een aantal keer gezegd: selecteer losse onderdelen (al dan niet rechtstreeks uit de best buy guide of met behulp van het forum), mik die bij één winkel in een mandje en neem er assemblage bij. Dan heb je het gemak van een "prebuild" maar wel met de "oneindige" mogelijkheden wat betreft upgraden.

De prebuilds die je zoal ziet van de HP's en Lenovo's van deze wereld voldoen nou eenmaal nooit aan de eisen van de BBG's. Dat is de reden dat je ze nooit terug ziet. Ga maar na, waarom zouden we "moeilijk" doen met alles los bestellen en zelf assembleren als een prebuild beter zou zijn. Dat is niet zo, dus zie je altijd systemen van losse onderdelen terug :).

[Voor 19% gewijzigd door br00ky op 08-12-2018 19:14]

br00ky schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:47:

Uit het topic dat ik in november opende met de vraag wat jullie wensen zijn, kwam de wens van een soort matrix naar voren, zie bijvoorbeeld MAX3400 in "[BBG] Suggesties voor BBG januari". Dit is door ons nog niet volledig uitgewerkt, maar ik denk dat het een goed startpunt is om met drie systemen te starten die welke elke zoveelste BBG kunnen laten terugkeren. In de tussenliggende BBG's kunnen we dan andere systemen behandelen. Deze BBG zal uit louter gamesystemen bestaan, maar alternerend zullen andere soort systemen aan bod komen.
Dat kan, maar zoiets werkt alleen met een hele goede onderbouwing waarin staat waar een onderdeel wel en waar een onderdeel niet geschikt voor is. Alleen dan kan de gemiddelde lezer een fatsoenlijke keuze maken. Dit betekent echter ook dat er niet naar de eigen reviews van Tweakers en HWI gelinkt kan worden, die zijn simpelweg niet goed genoeg en die reviews zullen dan ook vaak genoeg de keuzes tegenspreken, omdat de reviews een vertekend beeld geven.

Ik weet niet of jij er bekend mee bent, maar de CPU tests van HWI/Tweakers kun je niet gebruiken bijvoorbeeld om de keuze van een CPU te bepalen. De laatste jaren is immers een quadcore met 4 threads onvoldoende voor een gamesysteem die moderne games moet draaien, echter in de reviews van T.net en HWI blijkt het altijd één van de beste keuzes te zijn.

Voedingen doet T.net niet, maar HWI kun je ook niet gebruiken als bron. Hun reviews zijn gewoon simpel gezegd bagger. Een slecht of totaal oninteressant product geven ze zonder probleem een award, terwijl goede producten die vaak genoeg mislopen. Komt er ook nog eens bij dat ze sinds ze verhuisd zijn volgens mij de apparatuur verkeerd hebben aangesloten, want er lijkt nog weinig van veel metingen te kloppen.

Voor videokaarten zit je met hetzelfde probleem ook hier kun je de reviews simpelweg niet gebruiken in je onderbouwing. Vooral qua geluidsmetingen is de afwijking nogal groot doordat de meter bijna tegen de videokaart wordt aangedrukt.

Dit zijn dus een aantal van die problemen. Dit betekent dus dat de onderbouwing in de BBG dus beter moet zijn dan de reviews en dat in een stukje tekst wat eigenlijk niet langer moet zijn dan een stuk of 10 regels. Dat lijkt mij knap lastig. Is het daarom niet beter eerst fatsoenlijke reviews te schrijven waar naar terug verwezen kan worden? Of hoe had jij het anders in gedachte @br00ky ?

AMD Nieuwsdiscussie

br00ky schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:02:
@-The_Mask-, je snijdt zoals altijd goede punten aan. Voor komend jaar gaan we in ieder geval voor wat betreft de BBG kijken naar een betere opzet. Voor opmerkingen over de kwaliteit van de reviews weet je bij wie je moet aankloppen :).
Niet bepaald, want degene die waar ik het nu tegen zeg hebben er echt geen zin in volgens mij. Voor hun lijkt een slecht of goed stuk om het even.

[Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 25-12-2018 14:09]

AMD Nieuwsdiscussie

br00ky schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:02:
@-The_Mask-, je snijdt zoals altijd goede punten aan. Voor komend jaar gaan we in ieder geval voor wat betreft de BBG kijken naar een betere opzet.
Toen ik vorig jaar bij Tweakers was, voor het verbeteren van de reviews, waarbij Tweakers de keutel weer heeft ingetrokken... Hadden we het ook over de BBG. Eén idee wat ik toen ook nog heb aangegeven is het bouwen en testen van het systeem. Maar dan moet er dus wel wat veranderen bij Tweakers, want de huidige tests voegen niks toe. En les één van hoe bouw ik een PC is ook nog niet afgerond, zoals te zien is op onderstaande foto van de laatste behuizing review van Tweakers.

Voor opmerkingen over de kwaliteit van de reviews weet je bij wie je moet aankloppen :).
Kun je niet aangeven dat je fatsoenlijke reviews nodig hebt waar na toe kan worden gelinkt en dat de huidige reviews van HWI en T.net gewoon niet goed zijn en resultaten laten zien die niet overeenkomen met de praktijk en daardoor niet als onderbouwing gebruikt kunnen worden?

AMD Nieuwsdiscussie

• Skyclad
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 25-05 11:03
Ik zou graag een '4k gaming BBG' zien, en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

Ook ik ben niet meer zo erg van het zelf bouwen, maar wil toch kiezen wat ik in een PC krijg. Losse onderdelen + assemblage is bij mijn vorige computer dan ook mijn keuze geworden, en ook dit keer zal ik daar voor gaan. Maar de eisen van mensen verschillen zo erg op het gebied van 4k gaming (de ene vindt 30 fps op een 60-100Hz monitor prima speelbaar, de ander vindt 120 fps op 144Hz eigenlijk nog te laag) dat ik een 4k BBG voor verschillende prijsklassen zou willen zien, van GTX 1070 kaarten tot 2080 Ti oid. Het liefst met ook monitors meegenomen, eventueel in een aparte BBG.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

br00ky schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:22:
[...]

Laten we discussie over de BBG an sich los houden van het samensteltopic.

Voel je trouwens vrij om @Bolletje, @willemdemoor en mij te komen versterken :).
Tja, ik zie er eigenlijk het punt niet van omdat ik een heel andere visie heb op hoe BBG zou moeten werken. Een visie waar je eigenlijk niet meer mensen nodig hebt. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar ik zit een beetje met mijn eigen fora's modden, waaronder die ene uitzonderlijk drukke die dagelijkse aandacht vraagt. Ik kom hier juist voor mijn ontspanning. Is soms ook nodig. ;)

Dan mijn visie. :)
Ik zie nu steeds dat het elke twee maanden weer moet met een paar systemen en dat er dan maar een paar budgetten en resoluties voorbij komen. Het speelt zo nooit eens in op wat er gebeurd op de markt qua beschikbaarheid, prijzen of nieuw spul. Nee, het is altijd reactie en het sluit vaak dan alsnog niet goed aan. Ik had het al eens eerder aangekaart dat ik veel liever zou zien dat er een paar standaardsystemen zouden komen die gewoon blijven staan als BBG totdat er echt wat relevants te veranderen is. Dan zou ik denken aan de volgende klassen:

1080p 75Hz
1080p 144Hz
1440p 75Hz
1440p 144Hz/4K 60Hz

Budget interesseert me eigenlijk ook minder. Je kan heel goed een prestatiedoel neerzetten en het budget is dan een ruwe afspiegeling van dat doel. Een 1080p 75Hz PC hoeft bijvoorbeeld op het moment echt niet veel meer dan €800 te kosten als het al zoveel is. 1080p 144Hz is al snel €1000 of net iets meer etc.

Nitpick alle onderdelen voor die systemen dan echt, raad meerdere onderdelen aan als het verschil te klein is en doe er maandenlang niks mee als het niet hoeft. Zowel Intel als AMD lanceren maar een keer per jaar een CPU lijn. Dat zijn de enige momenten dat je hier naar om hoeft te kijken.

Voor videokaarten mag je onderhand blij zijn als er binnen twee jaar een nieuwe lijn verschijnt. Daar hoef je al helemaal niet elke zoveel maanden opnieuw te beginnen. Totdat AMD haar Navi lijn verschijnt is het nu de best passende Turing pakken voor alles behalve misschien de RX570 als low end optie. Zelfs die is lastig omdat ze niet echt goed beschikbaar zijn voor een goede prijs. Kies dus nu de beste prijs/kwaliteit modellen en klaar. Kijk je wel weer als Navi gelanceerd is en er hopelijk weer wat te kiezen valt.

Komt ook nog eens bij dat nu een BBG voor 1 mei neerzetten gewoon slechte timing is. We weten allemaal dat Ryzen 3000 eraan zit te komen als waarschijnlijk grootste release van 2019 qua hardware. Dat zal waarschijnlijk ergens tussen mei en juli gaan gebeuren vermoed ik.

Stel AMD viert haar 50ste verjaardag op 1 mei de aankondiging en launch van Ryzen 3000 een week erna. Heb je net je BBG samengesteld en het artikel op de FP staan en dan kan het eigenlijk meteen in de prullenbak. Als Ryzen 3000 ook maar in de buurt zit van de vele lekken en geruchten, dan zou het wel eens heel goed kunnen dat elke Ryzen 2000 en Intel 9th gen keuze voor de BBG in een klap overbodig raakt. Zei het op prijs of prestaties.

Dat is de situatie waar ik vanaf wil. Je anticipeert nu niet met die BBG's op nieuwe releases of de snelle daling van RAM en SSD prijzen. Komt de GTX1650 zeer waarschijnlijk ook nog 22 april uit voor een vergelijkbaar prestatiepunt als de RX580. Dat gaat waarschijnlijk de videokaart voor het €800 systeem worden. Je kan die discussie dus nu wel voeren, maar over iets meer dan twee weken kan je alles weggooien want dan is dat waarschijnlijk de beste keuze. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Hopelijk wordt er dit keer wel een medium-end pc samengesteld (1300-1500) en niet alleen een budget en een superduperdeluxe :Y

Dit dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Echt niet. schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
Volgens G.Skill is dit Aegis geheugen ook voor Intel systemen gemaakt. Kortom: kan deze combi de volgende keer vermeden worden?
Duizenden andere mensen hebben geen probleem met de combinatie, het geheugen werkt prima ook prima met Ryzen op hoge frequentie. En het topic waar je naar toe linkt is ook geen bewijs. Kan voor hetzelfde gewoon defect geheugen zijn. Twee mensen met problemen tegenover duizenden zonder problemen is wat mij betreft niet echt overtuigend bewijs.
willemdemoor schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:25:
[...]

15 juli: publicatie desktop-BBG zodat we cijfers van 7 juli kunnen meenemen
Kunnen we dit keer wel de cijfers van Tweakers meenemen of moeten we die weer negeren omdat de tests nog steeds weinig met de praktijk nodig hebben?

[Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 22-06-2019 10:59]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 29-05 13:02
@willemdemoor @br00ky Waarom geen high-end systeem dit keer? Met de nieuwe Ryzen 3000-processoren en AMD 5000 en Nvidia 20 Super kaarten is er ineens heel veel mogelijk.

Voor €1300 kan je een game-/productiviteitssysteem hebben wat significant sneller is dan het mainstreamsysteem van €1000. Zoiets bijvoorbeeld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 174,-€ 174,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT 8G€ 426,-€ 426,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 59,89€ 59,89
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 81,-€ 81,-
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 131,89€ 131,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,68

• tommyeg
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 03-05 20:11
br00ky schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:54:
@tommyeg, dat klopt. De BBG's ook echt bouwen en testen staat trouwens wel hoog op ons (schrijvers van de BBG) verlanglijstje :9~ .
hahah dat kan ik begrijpen elke maand zou ik er zelf dan een doen mooi bouwen en testen :) maar was zelf ook aan het kijken voor kleine upgrade dus ga voor copie van de mainstream gamepc alleen kwa kast wil ik gewoon dicht en goede airflow ivm katten en grijpgrage tweeling van 11 maanden |:(

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Waarom een ITX case die niet of nauwelijks verkrijgbaar is?

reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2019

SPECS

• IAmNice
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 30-03 18:14
Dat de Kingston A2000 SSD steeds aangeraden wordt snap ik niet. Hij is volgens vele andere sites niet de beste voor zijn prijs en amper verkrijgbaar in Nederland.

Zie ook: SSD alternatief voor de Kingston A2000 1TB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pepsiblik schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:25:
Waarom worden er bij cases nooit vaak geen aparte aanbevelingen gedaan voor cases met support for optische drives vs zonder support? Fractal maakt mooie cases, maar zonder 5.25" drive hebben velen er niks aan.
Uit mijn periode als BBG'er: omdat er nauwelijks nog markt is voor interne optische drives. Pak de 50 recentste topics uit Desktop Aankoopadvies er eens bij. Als er meer dan 2 topics expliciet benoemen een interne ODD te willen zou ik het veel vinden.

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

pepsiblik schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:51:
[...]
Nee. De prijswatch geeft een overzicht van het aanbod en de prijs. Dat zegt toch niets over of een case goed is? Anders kun je het hele Best Buy Guide concept wel afschaffen onder het motto dat de Pricewatch alles inzichtelijk maakt.

Mijn punt is dat juist bij cases het aanbod enorm is en er dus best wat meer alternatieven in de BBG genoemd mogen worden.
De Best Buy Guide is eerder één mogelijke optie in de praktisch oneindige combinaties samenstellingen. Uiteraard wordt hier het meeste gefocust op de interne hardware, zodat niet mensen een i9-9900k op een H110 moederbord gooit met 8GB RAM en een GTX1050Ti als ultieme gamingmachine.

Best Buy Guide biedt daarbij een voorbeeld wat voor de gemiddelde koper/bouwer geschikt is. Uiteraard kan het nooit aan de eisen van iedereen voldoen.

Het uitzoeken van een geschikte case (die naast functioneel ook nog een subjectieve factor heeft) is geen noodzaak voor de functionering van het systeem (tot in beperkte mate). Of de case daadwerkelijk goed is, wordt voor de BBG ook voornamelijk gebaseerd op reviews. Mocht iemand een case met ODD willen, dan kan deze prima in de Pricewatch filteren en reviews lezen.

Mocht de lezer er absoluut niet uit komen, dan kan er nog altijd een vraag in het DAA gesteld worden het de vraag voor help (uiteraard wordt daar ook inzet/onderzoeken van de TS verwacht)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:26

Kuusje

🤓🕹🎮📱🖥

Zo'n tien jaar geleden was er een BBG Godbak. Is het een idee om deze weer eens aan te slingeren?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True