Voor de komende BBG willen we ook een 4k gaming systeem samen stellen. Zowel AMD als nVidia hebben in het high end segment hun kaarten (pun intended) laten zien dus we kunnen daarmee in elk geval aan de slag. De beschikbaarheid van alle kaarten laat te wensen over, maar we kunnen wel alvast een advies geven voor waar mensen naar op zoek moeten gaan.
Het prestatiedoel is minimaal 60fps, op ultra aan pure rasterization performance in een selectie moderne games. Het liefste willen we echter meer dan dat, ik zou het gemiddelde op 80fps willen zetten. Raytracing wil ik zien als een bonus, en een argument om evt voor nVidia te kiezen. Daarover hieronder meer.
Voor het systeem excl videokaart zou ik het volgende voor willen stellen:
• CPU: Voor 4k is CPU snelheid zelden een bottleneck, maar voor puur gaming heb je aan de 5600x op dit moment de beste koop. Mocht snelheid vereist zijn, zoals wanneer iemand een oudere game opstart die meer een op de CPU loont dan op de GPU ga je hier geen spijt van krijgen.
• Mobo: Dit is een bord wat standaard met een Zen 3 BIOS verkocht wordt, scheelt gezeur. Verder is het voor een 5600x een goed genoeg bord.
Wat betreft videokaart hebben we wat mij betreft 3 opties:
4k performance RX6800:

4k performance RX6800XT:

4k performance RTX 3080:

Onderbuikgevoel zegt me dat we hier het beste voor de RX6800 kunnen gaan. Die voldoet aan de eis (als je de raytracing titels wegstreept) en heeft als voordeel dat deze meer VRAM heeft dan de 3080, wat op 4k je frametime performance ten goede kan komen.
Als laatste wil ik nog kijken naar monitors. Wat mij betreft is er maar 1 echt mooie keuze op dat vlak en dat is deze: pricewatch: LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart. Deze heeft freesync/g-sync, een mooi Nano-IPS paneel, 144Hz zonder chroma subsampling en hele dunne bezels. Als iemand een gelijkwaardig alternatief weet sta ik daarvoor open.
Gedachtes? Tips?
Het prestatiedoel is minimaal 60fps, op ultra aan pure rasterization performance in een selectie moderne games. Het liefste willen we echter meer dan dat, ik zou het gemiddelde op 80fps willen zetten. Raytracing wil ik zien als een bonus, en een argument om evt voor nVidia te kiezen. Daarover hieronder meer.
Voor het systeem excl videokaart zou ik het volgende voor willen stellen:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 373,89 | € 373,89 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 128,95 | € 128,95 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 36,20 | € 36,20 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 124,15 | € 124,15 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 116,- | € 116,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 106,90 | € 106,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 943,99 |
• CPU: Voor 4k is CPU snelheid zelden een bottleneck, maar voor puur gaming heb je aan de 5600x op dit moment de beste koop. Mocht snelheid vereist zijn, zoals wanneer iemand een oudere game opstart die meer een op de CPU loont dan op de GPU ga je hier geen spijt van krijgen.
• Mobo: Dit is een bord wat standaard met een Zen 3 BIOS verkocht wordt, scheelt gezeur. Verder is het voor een 5600x een goed genoeg bord.
Wat betreft videokaart hebben we wat mij betreft 3 opties:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |
4k performance RX6800:

4k performance RX6800XT:

4k performance RTX 3080:

Onderbuikgevoel zegt me dat we hier het beste voor de RX6800 kunnen gaan. Die voldoet aan de eis (als je de raytracing titels wegstreept) en heeft als voordeel dat deze meer VRAM heeft dan de 3080, wat op 4k je frametime performance ten goede kan komen.
Als laatste wil ik nog kijken naar monitors. Wat mij betreft is er maar 1 echt mooie keuze op dat vlak en dat is deze: pricewatch: LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart. Deze heeft freesync/g-sync, een mooi Nano-IPS paneel, 144Hz zonder chroma subsampling en hele dunne bezels. Als iemand een gelijkwaardig alternatief weet sta ik daarvoor open.
Gedachtes? Tips?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.