Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-06 18:19

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Voor de komende BBG willen we ook een 4k gaming systeem samen stellen. Zowel AMD als nVidia hebben in het high end segment hun kaarten (pun intended) laten zien dus we kunnen daarmee in elk geval aan de slag. De beschikbaarheid van alle kaarten laat te wensen over, maar we kunnen wel alvast een advies geven voor waar mensen naar op zoek moeten gaan.

Het prestatiedoel is minimaal 60fps, op ultra aan pure rasterization performance in een selectie moderne games. Het liefste willen we echter meer dan dat, ik zou het gemiddelde op 80fps willen zetten. Raytracing wil ik zien als een bonus, en een argument om evt voor nVidia te kiezen. Daarover hieronder meer.

Voor het systeem excl videokaart zou ik het volgende voor willen stellen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 373,89€ 373,89
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 128,95€ 128,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,20€ 36,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 124,15€ 124,15
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,99

• CPU: Voor 4k is CPU snelheid zelden een bottleneck, maar voor puur gaming heb je aan de 5600x op dit moment de beste koop. Mocht snelheid vereist zijn, zoals wanneer iemand een oudere game opstart die meer een op de CPU loont dan op de GPU ga je hier geen spijt van krijgen.
• Mobo: Dit is een bord wat standaard met een Zen 3 BIOS verkocht wordt, scheelt gezeur. Verder is het voor een 5600x een goed genoeg bord.

Wat betreft videokaart hebben we wat mij betreft 3 opties:
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

4k performance RX6800:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-6800/images/average-fps-3840-2160.png

4k performance RX6800XT:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-6800-xt/images/average-fps-3840-2160.png

4k performance RTX 3080:
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/images/average-fps-3840-2160.png

Onderbuikgevoel zegt me dat we hier het beste voor de RX6800 kunnen gaan. Die voldoet aan de eis (als je de raytracing titels wegstreept) en heeft als voordeel dat deze meer VRAM heeft dan de 3080, wat op 4k je frametime performance ten goede kan komen.

Als laatste wil ik nog kijken naar monitors. Wat mij betreft is er maar 1 echt mooie keuze op dat vlak en dat is deze: pricewatch: LG UltraGear 27GN950 Rood, Zwart. Deze heeft freesync/g-sync, een mooi Nano-IPS paneel, 144Hz zonder chroma subsampling en hele dunne bezels. Als iemand een gelijkwaardig alternatief weet sta ik daarvoor open. :)

Gedachtes? Tips?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
Pak dan minimaal pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart , anders kan je je warmte niet kwijt (geen mesh voorin in de 500)

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 128,95€ 128,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 164,12€ 164,12
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,14

Bord 6800xt of 3080 denk ik.
mobo misschien msi b550 tomahawk, zit ook 20 eurocashback op.

[ Voor 85% gewijzigd door 99ruud99 op 20-11-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 12:33
Ik zou voor de RX 6800 XT gaan als kaart. Een PB500 heeft te weinig airflow. De 500DX heeft een USB-C poort en het Gigabyte bord geen USB-C header. De pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG is makkelijker te bouwen. In combinatie met het Gigabyte bord een prima keuze. Eventueel 4 tientjes besparen met de pricewatch: ASRock B550M Pro4. Wel nog een extra casefan bijplaatsen. Misschien wel 2 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
De 6800 heeft als gemiddelde misschien wel 80+, maar in games als Borderlands 3 en AC Odyssey, last staan Control, is de fps wel vervelend laag. De 3080 lijkt er het beste in te slagen om alles boven of rond de 60 te draaien, en de 99% frametimes blijken (uit Tweakers review) niet slechter te zijn dan die van de 6800XT, dus sprake van een geheugentekort lijkt me niet echt merkbaar in performance.

Ik denk dat ze allebei aan te raden zijn, maar met speciale use cases:
3080: mainstream, ray tracing
6800XT: futureproofing, (overclocken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De twee meegeleverde fans front, en de arctic back exhaust.
32GB 3600CL16 als ideale RAM.
Fuma is een goede en stille koeler
Fractal ion 660w is voldoende voor de RTX3080, die geen 400w verbruikt.
MB en GPU van Gigabyte.
MSI Trio past niet in deze behuizing zonder de front fan te verwijderen, maar dat komt niet ten goede van de luchtaanvoer voor je GPU.
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
is ook een optie, met dan pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
en pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Wil je er alles uithalen, kies dan de 750w versie en MSI 3080 Trio en B550 Tomahawk

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G€ 846,40€ 846,40
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 86,90€ 86,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 53,91€ 53,91
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 5,-€ 5,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 162,84€ 162,84
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 106,-€ 106,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.868,89

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik snap dat die CPU en GPU als theoretische beste optie gelden, maar waarom producten aanraden die zo slecht verkrijgbaar zijn? Dan kun je beter tot de volgende BBG in februari wachten denk ik.

Mij lijkt het niet onverstandig om in deze BBG ook de best beschikbare alternatieven te noemen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Laatst online: 09:33
De beschikbaarheid van alle kaarten laat te wensen over, maar we kunnen wel alvast een advies geven voor waar mensen naar op zoek moeten gaan.
Het is toch een Best Buy Guide? Beetje bizar om de BBG uit te stellen en vervolgens er een PC in te stoppen die als alles mee zit pas begin volgend jaar daadwerkelijk te koop zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
Het is inderdaad een keuze:
Laat je de bbg afhangen van huidige leverbaarheid, dus geen ryzen 5xxx rtx3xxx rx6xxx, of zeg je mogelijk is over een a twee maanden alles anders. De bbg wordt gelezen en aangehouden als kapstok tot er een nieuwe uitkomt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 13:40
Over 2 maanden is er een nieuwe BBG.
Dus lijkt het me wel heel vreemd om een BBG samen te stellen waarvan de onderdelen NU niet gekocht kunnen worden, maar zogenaamd over 2 maanden wel.

Dan is de BBG nu nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-06 12:49
Kort door de bocht zijn er mensen die hier behoefte aan hebben en mensen die er geen behoefte aan hebben. Dus de 1 vind het zinvol en de ander niet, het hangt van Usecase af.
Maar dit is niet de juiste plek voor deze discussie. Feedback op de BBG kan hier:
[Feedback] Best Buy Guide systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Laatst online: 09:33
kerath schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:50:

Maar dit is niet de juiste plek voor deze discussie. Feedback op de BBG kan hier:
[Feedback] Best Buy Guide systemen
Dat is voor oude Best buy guides:

"Dit topic is alleen bedoeld voor feedback op oude bbg's"

OP vraagt duidelijk voor advies voor deze build, en mensen preferen blijkbaar een build die daadwerkelijk te koop is, ik vind dat helemaal niet zo'n raar advies.

[ Voor 19% gewijzigd door Marrtijn op 21-11-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De drie genoemde kaarten hebben geeneens een leverancier in de PW en de CPU pas vanaf 15 januari leverbaar volgens de verkoper. Dan zit je al bijna aan de volgende BBG. Het is een extreme situatie.

Overigens vraag ik me af of je veel voordeel haalt op CPU gebied voor 4K gaming tov de vorige gen ryzen. Maar daar kunnen wellicht anderen iets zinnigers over roepen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:02
Dit wordt helaas een gevalletje "damned if you do, damned if you don't". Raad je de nieuwe hardware aan die alleen verkrijgbaar is in ruil voor je eeuwige ziel (of in het geval van de Founder's Editions, nog niet eens dat), dan valt de helft van de wereld over je heen omdat je die dingen niet kunt kopen. Raad je in plaats daarvan de oudere generaties hardware aan, voor zover nog verkrijgbaar, dan valt de andere helft over je heen omdat het onverantwoordelijk is mensen aan te raden nu iets te kopen als het over "X maanden" allemaal beter is. En "gewoon" de BBG uitstellen, net zoals vorige maand, kan ook al niet op onverdeeld applaus rekenen, want dan zijn er weer mensen die willen dat je linksom of rechtsom iets gaat aanraden. En zet je het bovenstaande verhaal in z'n geheel in de BBG, met alle mitsen en maren en meerkeuzes, dan zijn er vast wel weer mensen die daar dan toch nog iets over te mekkeren hebben, daar ben ik van overtuigd. Waarschijnlijk dat ze ineens zelf na moeten denken en de Guide is er net om dat te vervangen, zoiets. :+

Dus ja, kies een richting, wees duidelijk over het hoe en waarom en ga koppig verder, zou ik zeggen. Deze gaat hoe dan ook mensen ongelukkig maken; zolang je de keuzes maar verantwoordt heb je dat maar te slikken.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 13:40
Uiteraard kom je in die situatie, je kan niet iedereen op het internet pleasen.
Maar met een BBG voor December kan je verwachten dat mensen zo'n systeem voor de sinterklaas en kerstcadeau's kunnen aankopen. En dan niet een envelope met een emailtje "Gefeliciteerd met uw pre-order" in de schoen of onder de boom willen aantreffen.

Ik zie de BBG toch meer voor een doorsnee consument, die zich oppervlakkig wil informeren van wat de mogelijkheden op dit moment zijn.

De tweakers en gamefanaten weten hun weg naar de forums toch wel te vinden.

Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten.

Wanneer je op dit moment wil gamen op 4k op pc of op console, heb je simpelweg de pech dat het aanbod op dit moment zeer beperkt is.
Er is dan vrij weinig keuze en dat is wachten, of voor heel veel geld een rtx 2000 serie aanschaffen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
@Blaat Graag overleg met ' leidinggevende' over komende BBG.
met oa dit bericht nieuws: Nvidia: GeForce RTX 3000-tekorten kunnen nog 'enkele maanden' aanhouden lijkt het me niet nuttig om nieuwe RTX kaarten te adviseren. Ryzen 5000 kan ook nog wel eens vertraging oplopen. Verder denk ik dat er niemand een RTX 2080S koopt nu

@Bolletje @br00ky @Edmin @DaMarcus

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 29-11-2020 16:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:07:
Verder denk ik dat er niemand een RTX 2080S koopt nu
Weinig mensen iig, en omdat zelfs dat maar heel moeizaam gaat. Verkijk je niet op die schijnbaar lange lijst -- veel alleen leverbaar bij Amazon, die dan weer "tijdelijk niet op voorraad" geeft als je doorklikt (of Max ICT, waarover ik verder maar niets zal zeggen). Het is echt goed zoeken, dus ook "gewoon" de beschikbare hardware in de BBG zetten gaat niet per se een succes worden. Zelfs tweedehands zul je weinig kans hebben. Ik denk dat de meesten dan toch eieren voor hun geld zouden kiezen en maar in de rij gaan staan voor de volgende generatie.

Wie per se nu op 4K wil gamen met nieuwe hardware heeft gewoon pech. Een uitzonderlijke situatie maar het is niet anders. Misschien dat de AIB versies van de AMD kaarten volgende week nog wat soelaas kunnen bieden, al gok ik dat zelfs die met de huidige tekorten gewoon binnen 0 en 5 minuten foetsie zullen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 22-11-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
MneoreJ schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:59:
[...]

Weinig mensen iig, en omdat zelfs dat maar heel moeizaam gaat. Verkijk je niet op die schijnbaar lange lijst -- veel alleen leverbaar bij Amazon, die dan weer "tijdelijk niet op voorraad" geeft als je doorklikt (of Max ICT, waarover ik verder maar niets zal zeggen). Het is echt goed zoeken, dus ook "gewoon" de beschikbare hardware in de BBG zetten gaat niet per se een succes worden. Zelfs tweedehands zul je weinig kans hebben. Ik denk dat de meesten dan toch eieren voor hun geld zouden kiezen en maar in de rij gaan staan voor de volgende generatie.

Wie per se nu op 4K wil gamen met nieuwe hardware heeft gewoon pech. Een uitzonderlijke situatie maar het is niet anders. Misschien dat de AIB versies van de AMD kaarten volgende week nog wat soelaas kunnen bieden, al gok ik dat zelfs die met de huidige tekorten gewoon binnen 0 en 5 minuten foetsie zullen zijn.
Ik heb het over 3080 in mijn advies, en alles minder nu is geld weggooien. Verwacht niet dat er snel voldoende 6800XT's beschikbaar zijn. ook Ryzen5000 niet

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 23:11
We hebben de BBG van oktober al overgeslagen (waar ik persoonlijk niet achter stond) en nu zitten we eigenlijk praktisch in dezelfde situatie (geen beschikbaarheid) er gaan er stemmen op om nog een rondje over te slaan. Mijn mening; gewoon de BBG publiceren met wat er daadwerkelijk beschikbaar is, desnoods met een theoretisch advies zoals hierboven is voorgesteld of alleen dat theoretisch advies afgeven zoals TS blijkbaar voorstelt. Alles behalve weer een editie overslaan. Lezers komen hier ook om de BBG builds te discussiëren, de weg is even zoniet belangrijker dan het resultaat.

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 16:13
Ik zit ook in de situatie dat ik liever vandaag dan morgen een nieuwe (4K) game pc aanschaf. Ik ben al aan het wachten vanaf februari en mijn huidige pc (i5 3570K / gtx 1060) loopt ook op zijn laatste benen.

Ik zou ze daarom wel allebei willen zien: een Best Buy Guide op basis van actuele beschikbaarheid en een Best Try Guide op basis van actuele hardware. Dan kan ik ook beter de afweging maken of ik langer wil wachten of niet en wat de opties zijn als mijn pc voor die tijd de geest geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:05

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik sluit me bij @Vistajevski ik sta open voor twee versies waarin er een de focus heeft op actuele beschikbaarheid en een op wat beschikbaar zou moeten zijn (kleine vooruitloop naar wat dus beschikbaar zou moeten komen op korte termijn)
Voor mij is de BBG een leidraad, meestal kijk ik er een aantal terug. Het is voor mij dus in ieder geval interessant om te zien waar men heen gaat in de weken/maanden na het moment van plaatsing. Daar zou bij het maken eigenlijk altijd focus op mogen liggen. Sowieso is het fijn om te lezen wat en welke overweging men maakt.

Voor game pc's waarbij er veel nadruk ligt op bling, zie ik ook graag een non-bling versie maar gewoon gericht op prestatie. Dat mag omgekeerd natuurlijk ook voor de bling liefhebbers.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Vistajevski schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:10:
een Best Try Guide op basis van actuele hardware
...met de huidige beschikbaarheid ook wel de Let's Cry Guide te noemen...

Maar zoiets idd. Mensen die het er toch op willen wagen en ergens in de rij willen gaan staan hebben dan die keus. Daarbij kunnen we dan de bijzonderheden noteren van wat je waar kunt krijgen als het uberhaupt te krijgen is (FE alleen bij Nvidia, referencemodellen AMD bij AMD en bij elke AIB die het stickertje erop wil plakken en kan leveren, processoren waar je maar ergens voorraad ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
@rockhopper @Vistajevski zie mijn build ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Hackus gezien, maar de prijs loopt al flink op. Al begrijp ik het verschil wel tussen betaalbaar en het uiterste willen. Ik ben zelf altijd een groot fan van de builds tot 500 dan tot ongeveer 1000 en tot slot 1500. Alles daarboven is voor mij in ieder geval overkill en je mag je dan afvragen hoeveel bang-for-buck je nog krijgt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
rockhopper schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:03:
@Hackus gezien, maar de prijs loopt al flink op. Al begrijp ik het verschil wel tussen betaalbaar en het uiterste willen. Ik ben zelf altijd een groot fan van de builds tot 500 dan tot ongeveer 1000 en tot slot 1500. Alles daarboven is voor mij in ieder geval overkill en je mag je dan afvragen hoeveel bang-for-buck je nog krijgt.
Prijzen nu, zijn nog niet realistisch te noemen vanwege gebrek. verwacht dat het zo E200,- kan dalen totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Nee dat is inderdaad het probleem waar je met het "speculeren op de toekomst" tegenaan loopt. Onrealistische prijzen door voorraad gebrek, of leveringsproblemen waardoor er tussentijds weer iets nieuwers en beters uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Jammer is dat je weinig opschiet met Ryzen 3700X en 2e hands 2080Ti om BBG mee te vullen.

Zie topics met mensen die een RTX3070/3080 willen met Ryzen 1600 of i7-6700K, tja.
Als je nu een 5700XT hebt, GTX1070Ti/1080, kun je die beter behouden tot er een een ruimer aanbod is.
Verwacht ook niet dat de komende RX6000 uitvoeringen geen leverproblemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik denk idd ook dat het beste is: bijv: koop deze componenten (r7 5600x + rx6800 (XT)) als je kan wachten, koop een 3600 + 2e hands 2070 super als je niet langer kan wachten.

Voor elk theoretisch component een alternatief wat wel leverbaar is? Ik vind het moeilijker te verantwoorden om verouderde hardware aan te raden dan niet leverbare hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Helaas, even mochten we nog hopen op wellicht een respijt van AMD met de drop van de AIB kaarten vandaag, maar inmiddels is duidelijk dat ook dat gewoon niks wordt. De next gen high-end is niet te krijgen en de huidige kun je niet tegen redelijke prijzen krijgen (want de productie is al gestopt, en de prijzen waren om te beginnen al hoog). Je hebt de keuze tussen geduld hebben of een dief van je eigen portemonnee worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soprano76
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 02:10
Is een Alienware PC een optie? Ik heb zelf weinig verstand van PC's bouwen maar ben zelf ook op zoek naar een leuke 4k game PC en ben zo bij Alienware uitgekomen. Kan daar een best leuke PC samenstellen met een RTX 3080 met vorige generatie AMD Ryzen chip voor minder dan 2000,-. Binnen 2 weken geleverd.

Zelf heb ik iets samengesteld met Ryzen 3600 met vloeisof koeling, RTX3080, 512GB SSD, 1000W, 8GB geheugen (koop er losse bij) voor ong 1800,-. Lijkt me in deze tijd van schaarste best aardig maar heb er, nogmaals weinig verstand van.

Kenners hier die mij kunnen vertellen of dit iets is/kan zijn?
- Zal de 3600 een bottleneck zijn? (voor 100,- meer kan er een 3700 in. Voor 200,- meer een 3800. Voor 400, extra een 3950). Huidige generatie is niet beschikbaar.
- Kan ik er later zelf eventueel een nieuwe generatie Ryzen in doen?

(Ik zou voor de goedkoopste Ryzen gaan omdat ik sowieso later wil upgraden en het onderlinge verschil tussen de huidige generatie voor de 3080 weinig lijkt qua bottleneck)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
@Soprano76 schijnbaar hebben boutique builders wel voorraden van nieuwere hardware, maar voornamelijk in N-America.

Speel je alleen op 4k met hoge settings dan heb je hoogstwaarschijnlijk geen bottleneck in moderne AAA games met een ryzen 3600. Ryzen 3800 heeft voor het geld absoluut geen zin. De 3700x kan een keer te overwegen zijn voor meerdere cores (langere levensduur en enkele spellen).

MBT het upgraden van de cpu, je zal hoogstwaarschijnlijk de bios moeten updaten, alvorens de cpu te installeren. Er zijn talloze guides op youtube te vinden, hieronder enkelen die ik persoonlijk goed gedaan vind zijn.

YouTube: How to Build a PC! Step-by-step

Als je wil weten hoe je ECHT NIET een pc in elkaar moet zetten kijk dan "the Verge: How we build a $2000 custom gaming pc"

"humor": YouTube: The Verge's $2000 PC Build Reaction Supercut

[ Voor 3% gewijzigd door Rem_NL op 29-11-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 16-06 18:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:07:
@Blaat Graag overleg met ' leidinggevende' over komende BBG.
met oa dit bericht nieuws: Nvidia: GeForce RTX 3000-tekorten kunnen nog 'enkele maanden' aanhouden lijkt het me niet nuttig om nieuwe RTX kaarten te adviseren. Ryzen 5000 kan ook nog wel eens vertraging oplopen. Verder denk ik dat er niemand een RTX 2080S koopt nu

@Bolletje @br00ky @Edmin @DaMarcus
Hoe graag ik me als oud-bbg'er ook met de inhoud zou willen bemoeien, de bbg is een redactieverantwoordelijkheid. Ik zal het ze doorgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Is in het "tijdelijk CPU tot de voorraad weer normaal wordt"-segment een Intel 10400 nu geen betere keuze? Mobo'tje kun je dan weer switchen zodra AMD weer op peil is. De 3600 is nu namelijk opeens €60 duurder dan een paar maanden geleden. :(

Overall is het nu sowieso een slecht moment om een nieuw systeem in elkaar te klikken. Ik zit ook al weken tegen een wishlist aan te kijken die ik maar niet daadwerkelijk fysiek kan samenstellen voor een normaal bedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door Negakinu op 30-11-2020 11:32 ]

too old, too cold

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@Hackus, @Negakinu en anderen:

De reden waarom we alsnog nu een BBG op willen stellen is omdat dit de componenten moeten zijn waarnaar je op zoek moet gaan. Dat ze nu niet goed verkrijgbaar zijn is van tijdelijk aard en het advies moet dan ook zijn: koop dit of koop niets. Oudere componenten gaan we nu niet aanraden, dan ben je dief van je eigen portemonnee.

Het staat ook in mijn TS:
...maar we kunnen wel alvast een advies geven voor waar mensen naar op zoek moeten gaan.
Op deze manier is deze BBG ook voorlopig nog relevant.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:11:
@Hackus, @Negakinu en anderen:

De reden waarom we alsnog nu een BBG op willen stellen is omdat dit de componenten moeten zijn waarnaar je op zoek moet gaan. Dat ze nu niet goed verkrijgbaar zijn is van tijdelijk aard en het advies moet dan ook zijn: koop dit of koop niets. Oudere componenten gaan we nu niet aanraden, dan ben je dief van je eigen portemonnee.

Het staat ook in mijn TS:

[...]

Op deze manier is deze BBG ook voorlopig nog relevant.
Ja, dat bedoel ik ook. Verder is er steeds minder te verkrijgen, en stijgen de prijzen enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Wat me opvalt is dat de A2000 van Kingston veel aangeraden wordt momenteel. Terwijl als ik wat oudere topics bekijk dan wordt vooral afgeraden om deze te nemen vanwege stabiliteits / kwaliteits issues. Wat is er veranderd en de tussentijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:11
SirLenncelot schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:01:
Wat me opvalt is dat de A2000 van Kingston veel aangeraden wordt momenteel. Terwijl als ik wat oudere topics bekijk dan wordt vooral afgeraden om deze te nemen vanwege stabiliteits / kwaliteits issues. Wat is er veranderd en de tussentijd?
Firmware update heeft de problemen opgelost. Als extraatje heeft die update de snelheid in de praktijk verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 22:45
word er ook nog meegenomen hoe stil het systeem is ? voor de silent builders onder ons :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
fuqua schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:33:
word er ook nog meegenomen hoe stil het systeem is ? voor de silent builders onder ons :)
Hst is al december, en ik heb nog geen BBG gezien. De geadviseerde build is prima. en optie voor beter en stiller staat er ook. Je kunt ook een eigen topic aanmaken met gericht advies op je wensen. BBG is meer algemeen.
@SirLenncelot
Firmware update van 30 juni heeft veel geholpen, en verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6illes
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-05 21:28
Als Raytracing geen requirement is voor jou dan ga je voor de nieuwe AMD generatie. Aangezien je al een AMD CPU hebt gekozen kan je dan ook gelijk gebruik maken van AMD Smart Access Memory.
Echter als Raytracing wel een requirement is, dan is NVIDIA de enigste logische keuze.

Persoonlijk zou ik het prijsverschil tussen die 2 even vergelijken en je keuze daarop baseren gezien je het eerder ziet als een bonus, daarnaast ook rekening houden met beschikbaarheid.

Misschien kan het ook een goed idee zijn om de BBG op te splitsen aan de hand van Raytracing keuze?
Voor sommigen onder ons, incl. mezelf is dit bvb. wel een requirement.

Op vlak van display ben ik zeker akkoord. Zelf heb ik de QHD voorganger LG 27GL850.

Veel succes!

[ Voor 33% gewijzigd door 6illes op 07-12-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 16:55
Wat je ook kan doen is wel een BBG maken, maar zonder high-end game system, en dan uitleggen waarom. Neem in plaats daarvan een budget game system op met een 1660S ofzoiets.

Er hoeft niet altijd een high-end system in te zitten, en zeker als je die op dit moment afraadt, moet je dat niet doen. Maar er zijn nog zat mensen die andere systemen zoeken, en die kan je wel aanraden. Niet alles hoeft te wachten op de high-end video kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 22:38
Vraag ivm de processor in deze BBG - hier in de VS is momenteel de Core i9-9900K Coffee Lake verkrijgbaar voor exact dezelfde prijs als de 5600X.

Is het beter te wachten op de 5600X of is de i9 vergelijkbaar.

Dit is voor 1440p gaming en zal in combinatie met een RTX 3080 gebruikt worden, voornamelijk voor gaming en met future proof in mind.
Energy verbruik vind ik niet zo'n factor maar wil natuurlijk geen radiator naast me staan hebben.

Volgens wat ik online vond is de 5600X net wat sneller in games en is natuurlijk nieuwere tech dan de i9.

Aangezien het al ettelijke jaren geleden is dat ik een pc samen stelde heb ik deze gids wat gelezen en vervolgens hier in de VS naar de prijzen en beschikbaarheid gekeken.

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
sleepwalkerbe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 02:31:
Vraag ivm de processor in deze BBG - hier in de VS is momenteel de Core i9-9900K Coffee Lake verkrijgbaar voor exact dezelfde prijs als de 5600X.

Is het beter te wachten op de 5600X of is de i9 vergelijkbaar.

Dit is voor 1440p gaming en zal in combinatie met een RTX 3080 gebruikt worden, voornamelijk voor gaming en met future proof in mind.
Energy verbruik vind ik niet zo'n factor maar wil natuurlijk geen radiator naast me staan hebben.

Volgens wat ik online vond is de 5600X net wat sneller in games en is natuurlijk nieuwere tech dan de i9.

Aangezien het al ettelijke jaren geleden is dat ik een pc samen stelde heb ik deze gids wat gelezen en vervolgens hier in de VS naar de prijzen en beschikbaarheid gekeken.
Dat ligt er ook aan wat de rest kost in US.
Fatsoenlijk moederbord, en geschikte koeler oa.
9900K heeft wel een betere koeler nodig dan 5600X. en B550 moederbord is vaak goedkoper dan Z490 met degelijke VRM/stroomvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
Hackus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:13:
[...]

Dat ligt er ook aan wat de rest kost in US.
Fatsoenlijk moederbord, en geschikte koeler oa.
9900K heeft wel een betere koeler nodig dan 5600X. en B550 moederbord is vaak goedkoper dan Z490 met degelijke VRM/stroomvoorziening
Het mobo die ik momenteel voor ogen had was de Gigabyte Z390 Aorus Elite ATX - volgens reviews een vd betere boards die er zijn.

Dit is dezelfde prijs als het Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 mobo die volgens mij hier aangeraden wordt.

Cooler wise lijkt het grootste verschil te zitten. Dat zou de Dark Rock Pro 4 worden van be-quiet ipv de aangeraden cooler hier. Verschil van rond de 40$ daarop.

Verbruikt de 9900k zoveel meer dan de 5600X dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Z390 Auros pro is een goed ATX bord, voor je 9900K. Ja, de 9900K gebruikt meer wattage dan 5600X.
De Elite is ook prima, od de Z390 Tomahawk. net wat de beste prijs is bij jou. DR pro 4 is een prima CPu-Cooler ja
(review 5600X, waar ook de 9900k in staat vermeld)

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 15-12-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
Hackus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:27:
Z390 Auros pro is een goed ATX bord, voor je 9900K. Ja, de 9900K gebruikt meer wattage dan 5600X.
De Elite is ook prima, od de Z390 Tomahawk. net wat de beste prijs is bij jou. DR pro 4 is een prima CPu-Cooler ja
(review 5600X, waar ook de 9900k in staat vermeld)
Bedankt voor de info - ga ff de review die je vermeld doorlezen en een nachtje over slapen. De 3080 is toch nog overal onbeschikbaar dus mega haast is er nu ook weer niet.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wordt de BBG nu gewoon uitgesteld tot 1-1-2021? Ik kan er zelf wel eentje met de kerst gebruiken. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• TeKnoID
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 11:05
Ik vraag mij af waarom er in de BBG voor het Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 gekozen wordt
en niet voor de (andere best value award): MSI MAG B550M Mortar
of de populaire: Asus TUF Gaming B550M-PLUS?

Ik ben zelf aan het twijfelen welke het beste zal gaan met mijn 5900x + 3060 Ti zonder echt veel overclock
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:48
TeKnoID schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:33:
Ik vraag mij af waarom er in de BBG voor het Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 gekozen wordt
en niet voor de (andere best value award): MSI MAG B550M Mortar
of de populaire: Asus TUF Gaming B550M-PLUS?

Ik ben zelf aan het twijfelen welke het beste zal gaan met mijn 5900x + 3060 Ti zonder echt veel overclock
Wat denken jullie?
Het hier gekozen geheugen lijkt in ieder geval niet compaitble met de B550M-PLUS. Staat niet op de asus QVL, en veel forumposts over problemen (reboots)

(My iRacing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeKnoID
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 11:05
elknic schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:55:
[...]

Het hier gekozen geheugen lijkt in ieder geval niet compaitble met de B550M-PLUS. Staat niet op de asus QVL, en veel forumposts over problemen (reboots)
Ah thanks voor je antwoord. Ok geheugen compatibileit is wel fijn. En problemen komen natuurlijk meer voor bij een veel verkocht boardje als bij een minder verkochte... of zit er echt iets fundamenteels mis denk je?

Dus voor mijn setup raad jij ook die Gigabyte aan? Ik zou graag een m-ATX kiezen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door TeKnoID op 18-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elknic
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:48
TeKnoID schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:40:
[...]

Ah thanks voor je antwoord. Ok geheugen compatibileit is wel fijn. En problemen komen natuurlijk meer voor bij een veel verkocht boardje als bij een minder verkochte... of zit er echt iets fundamenteels mis denk je?

Dus voor mijn setup raad jij ook die Gigabyte aan?
Geen idee :) Ben toevallig op zoek naar nieuwe setup, en kwam hier terecht. Dus heb niet echt advies maar ben ook aan het uitpluizen wat voor mij het beste is. Dus nu maar even kijken wat ik over die Gigabyte kan vinden.

(My iRacing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De laagste prijs voor de 5600x is inmiddels 420 euro. Is dat al voldoende reden om naar alternatieven te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Tegen iedereen die het noemt: ik wil voor deze BBG geen alternatieve onderdelen aanraden om de simpele reden dat je dan dief van eigen portemonnee bent. Deze BBG gaat als uitgangspunt hebben: ga op zoek naar deze onderdelen, of wacht nog even met kopen. Het argument van "doe dit dan voor de volgende BBG" gaat niet op aangezien we dan waarschijnlijk andere doorsnedes/usecases gaan doen. Op deze manier is de houdbaarheid van deze BBG ook een stuk beter.

Ik wilde met wat hier gezegd is het lijstje als volgt definitief maken:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 111,-€ 111,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080€ 821,59€ 821,59
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,79€ 105,79
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 38,90€ 38,90
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 6,50€ 6,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 157,28€ 157,28
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.865,96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 01:23
Een 10700(k)(f) is momenteel veel logischer. Of je moet dat als alternatief noemen zolang de 5600X boven de 300 kost.

Noem ook de 6800XT als alternatief, even snel en wellicht wat goedkoper.

Maargoed, een best buy is nu niet te maken, alles staat of valt met de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mitsumark schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:25:
Een 10700(k)(f) is momenteel veel logischer. Of je moet dat als alternatief noemen zolang de 5600X boven de 300 kost.
Waarom dat? Een 10700KF kost ook gewoon 360 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Waarom dat? Een 10700KF kost ook gewoon 360 euro.
Een 10700f kost maar 310, die is vergelijkbaar met de 5600X.
De k- versies zijn inderdaad 360-370, maar ook gewoon sneller dan de 5600X, momenteel voor minder geld.
https://tweakers.net/pric...;1482404;1559934;1554890/

Voor het geld van een 5600X heb je een 10-core i9...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Volgens https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600x/22.html lijkt het verschil in gemiddelden tussen de 5600X en de 10700K verwaarloosbaar.
Volgens https://www.anandtech.com...5800x-and-5700x-tested/29 zijn de minimale framerates van de Ryzen regelmatig (flink) beter.
De Ryzen is sowieso flink zuiniger.

[ Voor 240% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-01-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De conclusie van tomshardware kan ik er niet uit halen, maar is ook allemaal op onrealistische settings.
Red dead redemption ziet er bij GN (daarom) ook anders uit: YouTube: AMD Ryzen 5 5600X CPU Review & Benchmarks - New Gaming Best, & Works...

Stel ze zijn gelijkwaardig, waarom zou je dan 50-100 euro meer betalen voor de 5600x et 2 cores minder?
En nog raarder, waarom überhaupt geen vernoeming naar de leverbare Intels in de BBG?

Sterker nog, voor gaming is een 10600kf voor 230 euro misschien wel de beste keus (kijkende naar best buy price/performance).

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 01-01-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:16:
De conclusie van tomshardware kan ik er niet uit halen, maar is ook allemaal op onrealistische settings.
Tomshardware?
Qua settings heb je gelijk.
Red dead redemption ziet er bij GN (daarom) ook anders uit: YouTube: AMD Ryzen 5 5600X CPU Review & Benchmarks - New Gaming Best, & Works...
Ik kan de 10700 niet-K niet vinden.. de 10700K doet het wel lekker inderdaad.
Ik vind het video format voor dit soort referenties / reviews best ruk trouwens.
Stel ze zijn gelijkwaardig, waarom zou je dan 50-100 euro meer betalen voor de 5600x et 2 cores minder?
Als de resultaten gelijkwaardig zijn, is core count dan relevant?
En nog raarder, waarom überhaupt geen vernoeming naar de leverbare Intels in de BBG?

Sterker nog, voor gaming is een 10600kf voor 230 euro misschien wel de beste keus (kijkende naar best buy price/performance).
Waarom daar niks over is gezegd begrijp ik ook niet.
Ik denk dat de hoop is dat de leverbaarheid binnen 1 - 2 maanden wel goed is en de prijzen dan normaler zijn. Want qua videokaarten is er niks fatsoenlijk leverbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-01-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Oeps, ik bedoel natuurlijk Anandtech.

Ik hou ook niet van YouTube reviews, maar vind GN wel prettig qua uitleg en informatie.

Multicore is de i7 wel wat sneller, vanwege de 2 extra cores. Alleen voor gaming zie je dat (nog) niet.
Net zoals een paar jaar geleden een quadcore meer dan genoeg leek.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 01-01-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqueeZerbe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:10
Ryzen 5 5600x presteert over het algemeen iets van een 10 % sneller dan de I7 10700KF behalve in multicore applicaties maar die laatste vind ik voor een goede 310 euro direct leverbaar terwijl de Ryzen 5 5600x of niet leverbaar is of eerder voor 450 euro en meer de toonbank overgaat wat procentueel toch een pak meer is qua prijsverschil dan die prestatiewinst van 10%.

Het ga op zoek principe iets hoger vemeld heb ik gedaan ... en neen die Ryzen en die GPU = onvindbaar leverbaar aan die prijzen dus dan komt toch weer dat alternatief Intel verhaal opduiken want het andere AMD alternatief dat wel beschikbaar is Ryzen 7 3700x presteet minder dan die i7 10700 KF tegen ongeveer dezelfde prijs dus neen op dit moment als je nu direct een pc nodig hebt ben je geen dief van je eigen portemonnee door de niet AMD optie te opteren.

Blijft er natuurlijk de hogere stroomconsumptie .. maar kan ik tenminste wel nu op een PC tokkelen en niet over 2 a 3 maanden 'al had ik natuurlijk ook liever een Ryzen 5 5600x genomen die direct leverbaar was aan de prijzen die eerst vermeld werden in de BBG van 359 euro, ik zie dat die in dit topic ook al naar omhoog is gegaan desondanks nog te laag ingeschat staat'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgt.guts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 14:04
5600x voor € 349 bij AZERTY , heb hem 31-12-2020 besteld en ik krijg hem 6-1-2021 binnen. https://azerty.nl/product...rocessor-3-7-ghz-4-6-ghz-

Was idd ook voor een alternatief aan het kijken maar dacht , ik waag het er gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsimsalabim
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 15:11
Is dit systeem ook geschikt voor 1440p 144hz (widescreen), of zou je dan wat aanpassen? Begreep dat CPU een ding kan zijn bij hoge framerates, of is deze voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
5600X is overkill voor 4k60, dit systeem past imo sowieso beter bij 1440p144, dus dan zit je prima.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 08-01-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timsimsalabim
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 15:11
Sounds good, dan gaat dit em worden :) Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 18:34

Zenda

goes milk!

Ik heb de BBG gezien en ik heb zelf ook een nieuwe 2021 PC samengesteld. Ik vraag mij alleen af waarom die RTX 3080 nergens leverbaar is? Zowel niet de ASUS als de MSI als de NVIDIA. Ik kan ook nergens vinden waarom die dingen nergens leverbaar zijn, weet hier iemand dat misschien? Ook de AMD Ryzen 9 5900X Boxed is nergens verkrijgbaar :-)

Zenda likes some milk every now and then..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Charlie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-05 16:35
En WEER wordt er een te zwakke voeding in gefriemeld.

De minimale voedingsaanbevelingen worden niet voor niks zwaarder aanbevolen dan die te slappe dingen die hier weer worden aanbevolen.

Kijk dit nog maar eens: https://youtu.be/i1dGQiNfCAc?t=480. Ja, het gaat over een dubbele GPU met een 1000 watt voeding, maar zoals ze zeggen; het gaat over de PIEKEN.
En als je mij niet gelooft, misschien een zeer wel bekende contributer hier. https://youtu.be/bctNpyCQG1w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Little Charlie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:17:
En WEER wordt er een te zwakke voeding in gefriemeld.

De minimale voedingsaanbevelingen worden niet voor niks zwaarder aanbevolen dan die te slappe dingen die hier weer worden aanbevolen.

Kijk dit nog maar eens: https://youtu.be/i1dGQiNfCAc?t=480. Ja, het gaat over een dubbele GPU met een 1000 watt voeding, maar zoals ze zeggen; het gaat over de PIEKEN.
En als je mij niet gelooft, misschien een zeer wel bekende contributer hier. https://youtu.be/bctNpyCQG1w
Veel voedingen van oa Seasonic kunnen de wisselende en piekspanningen niet aan. de Fractal iON+660w wel. die is aanbevolen met deze build. Ga je een GPU gebruiken die meer verbruikt zoals oa: Gaming Trio X en Suprim, FTW Utra Gaming. dan is de 760W versie aan te raden. of goede 750W
oa:
Fractal Design ION+ 760W Platinum
Enermax Revolution D.F. 750 watt
MSI MPG A750GF
be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Charlie
Hackus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:25:
[...]

Veel voedingen van oa Seasonic kunnen de wisselende en piekspanningen niet aan. de Fractal iON+660w wel. die is aanbevolen met deze build. Ga je een GPU gebruiken die meer verbruikt zoals oa: Gaming Trio X en Suprim, FTW Utra Gaming. dan is de 760W versie aan te raden. of goede 750W
oa:
Fractal Design ION+ 760W Platinum
Enermax Revolution D.F. 750 watt
MSI MPG A750GF
be quiet! Straight Power 11 750W
En waarom wordt er dan zo gehamerd op PIEK spanning? En als deze die pieken wel aan zou kunnen, waarom verkopen ze 'm dan niet als een zwaardere spanning? Brengt meer geld op, en je kunt alles opschalen in de serie. Want Nvidia geeft voor z'n eigen 3080 FE een 750 watt aan, en Asus voor deze zelfs 850 watt. https://www.asus.com/nl/M...3080-10G-GAMING/techspec/ Ff helemaal naar beneden scrollen.
Plus, stel, je kunt het allemaal net draaien zonder dat de zaak de hele tijd uitvalt door de overspanningsbeveiliging, dan kun je er niks extra's bij hangen. Extra hdd's voor extra opslag? Vergeet het maar. Wat extra lichtjes? Neup. Capture card? Haha, psu says boom.
Nee, je Fractal hallelujah verhaal klinkt behoorlijk Fractal fanboyish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Little Charlie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:25:
[...]

En waarom wordt er dan zo gehamerd op PIEK spanning? En als deze die pieken wel aan zou kunnen, waarom verkopen ze 'm dan niet als een zwaardere spanning? Brengt meer geld op, en je kunt alles opschalen in de serie. Want Nvidia geeft voor z'n eigen 3080 FE een 750 watt aan, en Asus voor deze zelfs 850 watt. https://www.asus.com/nl/M...3080-10G-GAMING/techspec/ Ff helemaal naar beneden scrollen.
Plus, stel, je kunt het allemaal net draaien zonder dat de zaak de hele tijd uitvalt door de overspanningsbeveiliging, dan kun je er niks extra's bij hangen. Extra hdd's voor extra opslag? Vergeet het maar. Wat extra lichtjes? Neup. Capture card? Haha, psu says boom.
Nee, je Fractal hallelujah verhaal klinkt behoorlijk Fractal fanboyish.
Je lijkt er weinig van te weten, en wil een heel verhaal kwijt hier. Het gaat om het interne design, de gebruikte onderdelen en de kwaliteit daarvan. Fractal fanboy is ook complete onzin. de iON+ is mijn 1e ervaring met Fractal PSU's. ben eerder be quiet! fanboy :P

(Intel 10700F met RTX3080 en Ryzen 3600 met RTX 3080, uit eigen ervaring.)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 11-01-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Charlie
Hackus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Je lijkt er weinig van te weten, en wil een heel verhaal kwijt hier. Het gaat om het interne design, de gebruikte onderdelen en de kwaliteit daarvan. Fractal fanboy is ook complete onzin. de iON+ is mijn 1e ervaring met Fractal PSU's. ben eerder be quiet! fanboy :P

(Intel 10700F met RTX3080 en Ryzen 3600 met RTX 3080, uit eigen ervaring.)
Nou, je hijgt nogal over deze voeding, terwijl je er met één (1, one, uno, Ein, un) ervaring hebt.

Zoals ik al zei; als ze inderdaad zoveel beter ontworpen zouden zijn, zouden ze gewoon als zwaarder in de markt gezet worden, omdat dat extra kwartjes opbrengt voor dezelfde inkoopprijs.

Maar kijk ff wie ze maakt: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page530.htm.
Gewoon OEM bouwers, niks speciaals.

Dus kom maar eens met echte, harde bewijzen dat deze zo fantastisch zijn, en geschikt zijn voor deze build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Little Charlie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:38:
[...]

Nou, je hijgt nogal over deze voeding, terwijl je er met één (1, one, uno, Ein, un) ervaring hebt.

Zoals ik al zei; als ze inderdaad zoveel beter ontworpen zouden zijn, zouden ze gewoon als zwaarder in de markt gezet worden, omdat dat extra kwartjes opbrengt voor dezelfde inkoopprijs.

Maar kijk ff wie ze maakt: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page530.htm.
Gewoon OEM bouwers, niks speciaals.

Dus kom maar eens met echte, harde bewijzen dat deze zo fantastisch zijn, en geschikt zijn voor deze build.
Jij brengt een verhaal van 1000 watt hier op, omdat Nvidia 750w adviseert.
Die adviezen zijn globaal, omdat men niet weet welke build jij verder hebt, en als je een i9-10850 en FTW Ultra RTX3080 gaat overclocken, heb je te weinig aan een 750w advies. Als je systeem vaak 500w verbruikt, heb je aan goede PSU met aparte PCIe RAILS, of een goede platinum voeding genoeg om pieken op te vangen. Helaas slaagt oa Seasoning daar met veel PSU's niet in. Zei zijn daarmee te kwalificeren als minder geschikt voor RTX3000 en AMD 6000 serie. Dit was ook als zo met het focus serie van 2017.
Seasonic leverde vroeger betere PSU's dan nu het geval is. Zomaar van een merk of fabrikant uitgaan en hoeveelheid Watt, zegt niets tov je gebruikswensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Charlie
Hackus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Jij brengt een verhaal van 1000 watt hier op, omdat Nvidia 750w adviseert.
Die adviezen zijn globaal, omdat men niet weet welke build jij verder hebt, en als je een i9-10850 en FTW Ultra RTX3080 gaat overclocken, heb je te weinig aan een 750w advies. Als je systeem vaak 500w verbruikt, heb je aan goede PSU met aparte PCIe RAILS, of een goede platinum voeding genoeg om pieken op te vangen. Helaas slaagt oa Seasoning daar met veel PSU's niet in. Zei zijn daarmee te kwalificeren als minder geschikt voor RTX3000 en AMD 6000 serie. Dit was ook als zo met het focus serie van 2017.
Seasonic leverde vroeger betere PSU's dan nu het geval is. Zomaar van een merk of fabrikant uitgaan en hoeveelheid Watt, zegt niets tov je gebruikswensen.
Duidelijk dus niet de uitleggen gezien in de twee clips die ik ingesloten heb.
Heeft dus geen zin om jouw ook maar iets proberen te leren, zoveel is duidelijk.

Maar niet komen zeuren dat je zaak iedere keer vast loopt als je dit systeem zou bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Little Charlie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:54:
[...]

Duidelijk dus niet de uitleggen gezien in de twee clips die ik ingesloten heb.
Heeft dus geen zin om jouw ook maar iets proberen te leren, zoveel is duidelijk.

Maar niet komen zeuren dat je zaak iedere keer vast loopt als je dit systeem zou bouwen.
Als je even mijn inventaris leest, zie je dat ik al twee vergelijkbare systemen heb gebouwd.
En geen enkel probleem ervaar met piekspanning, omdat ik een goede voeding koop. (merk en type en voldoende wattage. niet alleen een merk met 1000w stickertje ) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 11-01-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Charlie
Hackus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Als je even mijn inventaris leest, zie je dat ik al twee vergelijkbare systemen heb gebouwd.
En geen enkel probleem ervaar met piekspanning, omdat ik een goede voeding koop. (merk en type en voldoende wattage. niet alleen een merk met 1000w stickertje ) ;)
*knip*

En wie zeurt er hier steeds over 1000 watt? Jij. Ik gaf alleen aan dat in de clip van LTT ze een dual gpu setup hadden met een 1000 watt psu. *knip*

Klaar nu, reageer inhoudelijk en vriendelijk of reageer niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Blaat op 11-01-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Als je een SLI setup met piek 830W (2x415W) aan videokaarten en een i9-10900k kunt draaien op 1000W, dan kan een setup met 1 videokaart die piekt op 372W en een zuinige 5600X prima op 660W, heb je zelfs nog ruimte over voor een paar harde schijven, fans, lampjes en een capture card.

Linus: https://www.techpowerup.c...rtx-3090-strix-oc/29.html
BBG: https://www.techpowerup.c...080-tuf-gaming-oc/29.html
CPU: https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-5600x/19.html

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 11-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Charlie
Ik krijg de indruk dat je hier niet mag zeggen dat er redenen zijn waarom er zwaardere psu's worden aanbevolen door de fabrikanten van de videokaarten.
En kom astjeblief niet aan met "een goedkope psu",

Maar ja, goed als jullie de mensen die om hulp vragen met problemen opzadelen, ik heb al vaak genoeg mensen geadviseerd om toch maar eens een zwaardere psu aan te schaffen als ze niet steeds hun systeem opnieuw op wilden starten, en dat waren geen no-name brandgevaren.

Ik hou me ook nog maar vast dat de optimale werkzaamheid van een 80+ gecertificeerde psu op 50% ligt ipv 75 of 80%

Kijk anders maar eens bij Be Quiet, want daar waren we toch ook fan van? https://www.bequiet.com/en/psucalculator

De groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 07:14
En nu elkaar een handje geven, en klaar! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowkid053
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-06 16:39
Boy1308 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:50:
En nu elkaar een handje geven, en klaar! 😁
Niet Corona compliant... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PK-1990
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-06-2023
Vaak zijn alle benchmarks gefocused op FPS and action-adventure games etc. etc.

Maar wat ik mis is een focus op een systeem die 4K, 60 FPS, max settings voor RTS games kan draaien zoals Total War, AoE, C&C, Star Wars: Empire of War (met mods). Dit zijn immers de games waar consoles niet geschikt voor zijn (en zelden gemaakt voor worden).

Hoe zal zo'n systeem er uit komen te zien en voor welke prijs? Gezien de CPU ipv GPU belangrijker wordt kan daar wel eens een groot verschil in prijs zitten doordat je geen top of the line GPU meer nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
PK-1990 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:59:
Vaak zijn alle benchmarks gefocused op FPS and action-adventure games etc. etc.

Maar wat ik mis is een focus op een systeem die 4K, 60 FPS, max settings voor RTS games kan draaien zoals Total War, AoE, C&C, Star Wars: Empire of War (met mods). Dit zijn immers de games waar consoles niet geschikt voor zijn (en zelden gemaakt voor worden).

Hoe zal zo'n systeem er uit komen te zien en voor welke prijs? Gezien de CPU ipv GPU belangrijker wordt kan daar wel eens een groot verschil in prijs zitten doordat je geen top of the line GPU meer nodig hebt?
Total War wordt wel vaak in benchmarks meegenomen. Soms ook Cities:skylines of Flight Simulator. Ik zou naar de benchmarks daarvan gaan kijken als dat is wat je zoekt. Zelf denk ik vooral veel RAM en een goede CPU, maar het zal van de game(engine) afhangen of single-core of multi-core performance het belangrijkst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usercool
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06-2022
Ik ben al enkele maanden een nieuw systeem aan het plannen en volg deze topics dan ook met veel interesse.

Spijtig genoeg blijft een eventuele build gewoon toekomstmuziek zolang de nieuwe generatie grafische kaarten niet paraat beschikbaar zijn. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usercool
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06-2022
Bedankt voor de info - bevestigt nogmaals de bui die iedereen al in september zag hangen :/

Mijn antieke pc zal nog even moeten meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Deze post was overbodig. Sorry!

[ Voor 91% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 09-02-2021 12:27 . Reden: Overbodig, kan weg. ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 07:14
Vandaag de 3090FE besteld en morgen in huis! Nu de rest van de pc samenstellen. Alle suggesties zijn welkom. Ik dacht aan de 5600x enz zoals bij de BBG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online
Boy1308 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:45:
Vandaag de 3090FE besteld en morgen in huis! Nu de rest van de pc samenstellen. Alle suggesties zijn welkom. Ik dacht aan de 5600x enz zoals bij de BBG
Voor gericht advies, kun je beter een eigen topic aanmaken => Desktop Aankoopadvies

Pagina: 1