@
PiweDHet gaat je er voornamelijk om dat mensen een laptop kopen met een doel in hun hoofd en dat een budget secundair is.
Ja, precies.
Het geldt niet alleen voor laptops (maar mogelijk bedoel je dit puur als voorbeeld) maar eigenlijk voor alle producten in de BBGs, van een thuiswerkplek tot een game PC tot een smartphone.
Als ik naar mezelf kijk dan zou ik het ook zo doen, want ik wel videokaart X, cpu Y en een Z hoeveelheid werkgeheugen.
Ik weet niet hoe jij precies je computer samenstelt. Maar ik zou
niet focussen op videokaart X, cpu Y en Z RAM.
Vraag één is voor mij:
wat wil ik kunnen doen met mijn computer?
In de context van gaming:
welke performance target wil ik halen?
Voorbeeld: mijn monitor is 1440p en ik wil natuurlijk minimaal 60 FPS halen en als ik dan geld uitgeef, wil ik ook nu gewoon alles op 'Ultra' kunnen spelen. Uit deze '
requirements' rolt een keuze voor processor X, videokaart Y en hoeveelheid RAM Z. Ik hoop dat tweakers.net mij helpt om dat performance target te vertalen naar een keuze voor CPU, GPU en RAM grootte.
Destijds was de conclusie dat mijn PC nog prima mee kon komen, maar dat ik alleen de oude SLI setup moest vervangen door een 1080 Ti. Had ik een Full HD 1920x1080 monitor gehad, dan had ik de 1080 Ti gewoon echt niet nodig gehad. Zie je hoe ik op geen enkel moment naar geld kijk?
Ik moet
eerst snappen wat ik kan krijgen: wat het speelveld is. Wat er mogelijk is. In tweede instantie ga ik dan kijken:
"Blijkbaar kost dit doel, in dit geval dit prestatie doel mij X euro". Dan kan ik dat accepteren en de buidel trekken.
Of ik kan nadenken en zeggen: nou, als ik niet altijd op ultra wil gamen, maar wat de kaart aankan en ik bespaar 400 euro, misschien accepteer ik dat wel.
Maar de budget beslissing is in mijn ogen altijd pas
stap twee.
Ik moet eerst weten wat ik wil en wat mogelijk is. En Tweakers kan mij onderwijzen / informeren over wat kan. Welke opties heb ik? Daar zie ik de grote waarde van Tweakers. Jullie hebben actueel overzicht en inzicht.
Tweakers.net heeft de experts in huis om mijn wensen te vertalen naar een technisch advies, (graag met motivatie).
Maar praktisch gezien is het wel lastig om er een doel aan te verbinden zonder een prijs te stellen.
Ik denk dat het wel mee valt, laat ik een voorbeeld geven:
Stel je bent op zoek naar een gamelaptop, wat voor videokaart kies je dan? Een RTX 2080 is het snelste, maar dan ben je veel geld kwijt, terwijl een laptop met GTX1660ti dezelfde games kan draaien, op iets lagere settings, maar veel goedkoper is.
Je kent inmiddels mijn mantra:
1. Wat is je doel/wens
2. Wat is je budget
Laten we dat hier dan eens toepassen.
Op Ultra settings gamen --> laptop met RTX 2080 kost 2000 euro.
Op med settings gamen --> laptop GTX 1660 Ti kost 1500 euro.
Tweakers.net hoeft nu niet een keuze te maken. Tweakers.net hoeft alleen maar dit inzichtelijk te maken. Want Tweakers.net kan niet in mijn hoofd en portemonnee kijken.
De keuze over wat 'veel geld' is, ligt altijd bij de tweaker, de bezoeker. Tweakers.net hoeft daarin dus ook geen keuze te maken, en dat maakt alles zoveel makkelijker.
Ik zie de rol van Tweakers.net puur om dit alles zo inzichtelijk mogelijk te maken.
Of als je doel alleen maar office-taken zijn; heb je dan genoeg aan een i3-processor en full hd-scherm of is een atom-processor en 1366x768 tn-scherm ook al voldoende? En hoewel die laatste ongetwijfeld goed koop is; is het dan nog wel een aanrader of kun je eigenlijk beter honderd euro meer uitgeven omdat je dan meer waar voor je geld krijgt?
Het mag duidelijk zijn dat andere doelstellingen (office werk) ook andere criteria met zich mee brengen.
En soms kan het advies ook gewoon zijn: geef iets meer geld uit want je krijg er relatief veel waardevolle zaken voor terug. Tweakers.net mag best ook een professionele mening hebben.
Dat is juist waarom mensen naar Tweakers.net komen, zodat ze geen rommel kopen. Mensen snappen dat best wel.
Ik zou het verkeerd vinden om die atom/tn paneel producten helemaal niet te noemen (als voorbeeld) want mensen zien die producten wel in de pricewatch en elders op het internet. Je 'moet' er dus wel aandacht aan besteden.
Zoals gezegd, we gaan je suggestie meenemen om te kijken of we meer context kunnen scheppen in de bbg.
Top, ik ben benieuwd.
Toevoeging:
Profielen
Een BBG voor gaming is misschien straight forward. Maar voor een thuiswerkplek, een computer voor video of foto bewerking, is dat denk ik anders.
In die gevallen is het belangrijk om eerst duidelijk een profiel te schetsen over de aannames zijn over dat profiel. Zie
deze eerdere post van mij.
Zie ook mijn (populaire)
reactie op een BBG artikel.
[
Voor 10% gewijzigd door
Q op 15-10-2020 15:13
]