[Feedback] Best Buy Guide systemen

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 229.916 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:22
Q schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:39:
Dit vind ik zo vreemd: waarom ga je voor 'mij' bepalen wat te duur is?

Als mijn doel is 1440p60 gamen, geef mij dan gewoon het advies wat bij daar past.
Dat advies was al gegeven: wacht want op dit moment is er geen goede koop. :+ Alleen als je het wil forceren en zeggen "mijn doel is 1440p60 gamen en ik heb nu nog niks en ik wil morgen op 1440p60 gamen", ja dan is er een advies mogelijk waarbij je hardware koopt die net voor het punt van prijsdaling/obsolescence staat.

Alleen zou iedereen zo'n guide alleen met pijn in het hart samen kunnen stellen, en je kunt de reacties op zo'n guide al van ver aan zien komen ("maar Tweakers, wat doet u nu?"). Dat moet 90% kanttekening en 10% advies worden en dan is er geen lol meer aan -- kun je het beter 100% kanttekening maken en de guide uitstellen, want al plak je er 10 disclaimers op, dan zijn mensen nog niet tevreden.

Dat zag je overigens ook al bij de vorige BBG die specifiek voor een RGB systeem ging: natuurlijk wilde de helft van de bevolking maar even komen benadrukken dat RGB onzin was en dat je X kon besparen door die lampjes weg te laten, ondanks dat RGB nu het hele doel was. Nu kun je zeggen "so what, als de uiteindelijke doelgroep maar tevreden is" maar als die te klein en te specifiek wordt dan kun je mensen net zo goed doorverwijzen naar het forum voor individueel aankoopadvies.
Sommige mensen zijn best bereid om wat meer te betalen om gewoon geen zorgen te hebben dat een videokaart de huidige games niet op de gewenste resolutie/fps/kwaliteit te kunnen draaien.
Wanneer je honderden euro's wil uitgeven aan zo'n hobby denk je meestal ook na over hoeveel je op, zeg, 5 jaar eraan uitgeeft. Koop je nu dan een kaart die goed meekan tegen een nog betaalbare prijs, en moet je dan vervolgens een jaar eerder dan gepland gaan upgraden terwijl je met een maand of twee wachten een veel betere deal had kunnen krijgen, dan heb je dus alsnog een relatief slechte koop gedaan. Ook als ik bereid ben meer te betalen wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik ook bereid ben teveel te betalen. Tenzij, zoals eerder aangegeven, je een nog specifiekere doelstelling hebt waarbij we de toekomst laten voor wat het is en ook geen geduld hebben, dan kun je advies forceren.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

MneoreJ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:50:

Dat advies was al gegeven: wacht want op dit moment is er geen goede koop.

Alleen zou iedereen zo'n guide alleen met pijn in het hart samen kunnen stellen, en je kunt de reacties op zo'n guide al van ver aan zien komen
Misschien heb je daar gelijk in maar het gaat mij niet specifiek om de huidige situatie. Het gaat mij om het concept. Ik ben het er mee eens dat soms in extremere situaties het advies is: koop gewoon niet en wacht tot x y z. En doe dan ook geen Game build, zoals die RGB BBG van de laatste keer (vond ik een beetje een misser).

Maar ik kan me ook prima voorstellen dat als je zeg 4K@120hz@ultra wilt gamen dat het advies misschien luidt: doe een 3090. 2x zo duur als een 3080 voor 15% performance winst, maar dat is dus de prijs als dit je performance target is.

Wat ik persoonlijk niet wil lezen is: boehoe te duur, we besteden er helemaal geen aandacht aan. Te duur? dat bepaal 'ik' zelf wel. Als je X wilt is Y het prijskaartje, take it or leave it.

Dit performance target is een voorbeeld, ik ben niet die-hard genoeg om te weten waar de 'echte' gamers op focussen, maar dat is typisch iets waar Tweakers ook in kan adviseren.

Het gevoel bekruipt me dat als een game systeem (dat een performance target haalt) over de 2K gaat er mensen bij Tweakers een streep door zo'n build trekken omdat dit 'te duur' is voor de doelgroep.
Dat zag je overigens ook al bij de vorige BBG die specifiek voor een RGB systeem ging: natuurlijk wilde de helft van de bevolking maar even komen benadrukken dat RGB onzin was en dat je X kon besparen door die lampjes weg te laten, ondanks dat RGB nu het hele doel was. Nu kun je zeggen "so what, als de uiteindelijke doelgroep maar tevreden is" maar als die te klein en te specifiek wordt dan kun je mensen net zo goed doorverwijzen naar het forum voor individueel aankoopadvies.
RGB is zo smaak-gedreven dat ik zelf er niet voor zou kiezen om dat in een BBG build te stoppen. Ik zou er eerder een ander build artikel over schrijven. Zelfde verhaal misschien over water koeling. Stop het niet in een BBG build maar hou dat apart.
Wanneer je honderden euro's wil uitgeven aan zo'n hobby denk je meestal ook na over hoeveel je op, zeg, 5 jaar eraan uitgeeft. Koop je nu dan een kaart die goed meekan tegen een nog betaalbare prijs, en moet je dan vervolgens een jaar eerder dan gepland gaan upgraden terwijl je met een maand of twee wachten een veel betere deal had kunnen krijgen, dan heb je dus alsnog een relatief slechte koop gedaan. Ook als ik bereid ben meer te betalen wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik ook bereid ben teveel te betalen. Tenzij, zoals eerder aangegeven, je een nog specifiekere doelstelling hebt waarbij we de toekomst laten voor wat het is en ook geen geduld hebben, dan kun je advies forceren.
Prima, don't buy is een advies. Mijn mening: kom dan niet met zo'n RGB BBG, stel die game BBG gewoon uit, conform bovenstaande.

Maar als een 3080 overkill is voor wat ik wil, maar dat er niets anders te koop is: dan is dat echt het advies. Koop deze kaart. Met bijbehorende context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@Q Tnx voor je input, we gaan binnenkort eens kritisch naar de bbg kijken om te zien wat we willen veranderen en op welke manier. Het gaat je er voornamelijk om dat mensen een laptop kopen met een doel in hun hoofd en dat een budget secundair is. Als ik naar mezelf kijk dan zou ik het ook zo doen, want ik wel videokaart X, cpu Y en een Z hoeveelheid werkgeheugen. Maar praktisch gezien is het wel lastig om er een doel aan te verbinden zonder een prijs te stellen. Stel je bent op zoek naar een gamelaptop, wat voor videokaart kies je dan? Een RTX 2080 is het snelste, maar dan ben je veel geld kwijt, terwijl een laptop met GTX1660ti dezelfde games kan draaien, op iets lagere settings, maar veel goedkoper is. Of als je doel alleen maar office-taken zijn; heb je dan genoeg aan een i3-processor en full hd-scherm of is een atom-processor en 1366x768 tn-scherm ook al voldoende? En hoewel die laatste ongetwijfeld goed koop is; is het dan nog wel een aanrader of kun je eigenlijk beter honderd euro meer uitgeven omdat je dan meer waar voor je geld krijgt? Zoals gezegd, we gaan je suggestie meenemen om te kijken of we meer context kunnen scheppen in de bbg.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

@PiweD
Het gaat je er voornamelijk om dat mensen een laptop kopen met een doel in hun hoofd en dat een budget secundair is.
Ja, precies.

Het geldt niet alleen voor laptops (maar mogelijk bedoel je dit puur als voorbeeld) maar eigenlijk voor alle producten in de BBGs, van een thuiswerkplek tot een game PC tot een smartphone.
Als ik naar mezelf kijk dan zou ik het ook zo doen, want ik wel videokaart X, cpu Y en een Z hoeveelheid werkgeheugen.
Ik weet niet hoe jij precies je computer samenstelt. Maar ik zou niet focussen op videokaart X, cpu Y en Z RAM.

Vraag één is voor mij: wat wil ik kunnen doen met mijn computer?

In de context van gaming: welke performance target wil ik halen?

Voorbeeld: mijn monitor is 1440p en ik wil natuurlijk minimaal 60 FPS halen en als ik dan geld uitgeef, wil ik ook nu gewoon alles op 'Ultra' kunnen spelen. Uit deze 'requirements' rolt een keuze voor processor X, videokaart Y en hoeveelheid RAM Z. Ik hoop dat tweakers.net mij helpt om dat performance target te vertalen naar een keuze voor CPU, GPU en RAM grootte.

Destijds was de conclusie dat mijn PC nog prima mee kon komen, maar dat ik alleen de oude SLI setup moest vervangen door een 1080 Ti. Had ik een Full HD 1920x1080 monitor gehad, dan had ik de 1080 Ti gewoon echt niet nodig gehad. Zie je hoe ik op geen enkel moment naar geld kijk?

Ik moet eerst snappen wat ik kan krijgen: wat het speelveld is. Wat er mogelijk is. In tweede instantie ga ik dan kijken:

"Blijkbaar kost dit doel, in dit geval dit prestatie doel mij X euro". Dan kan ik dat accepteren en de buidel trekken.

Of ik kan nadenken en zeggen: nou, als ik niet altijd op ultra wil gamen, maar wat de kaart aankan en ik bespaar 400 euro, misschien accepteer ik dat wel.

Maar de budget beslissing is in mijn ogen altijd pas stap twee.

Ik moet eerst weten wat ik wil en wat mogelijk is. En Tweakers kan mij onderwijzen / informeren over wat kan. Welke opties heb ik? Daar zie ik de grote waarde van Tweakers. Jullie hebben actueel overzicht en inzicht.

Tweakers.net heeft de experts in huis om mijn wensen te vertalen naar een technisch advies, (graag met motivatie).
Maar praktisch gezien is het wel lastig om er een doel aan te verbinden zonder een prijs te stellen.
Ik denk dat het wel mee valt, laat ik een voorbeeld geven:
Stel je bent op zoek naar een gamelaptop, wat voor videokaart kies je dan? Een RTX 2080 is het snelste, maar dan ben je veel geld kwijt, terwijl een laptop met GTX1660ti dezelfde games kan draaien, op iets lagere settings, maar veel goedkoper is.
Je kent inmiddels mijn mantra:

1. Wat is je doel/wens
2. Wat is je budget

Laten we dat hier dan eens toepassen.

Op Ultra settings gamen --> laptop met RTX 2080 kost 2000 euro.
Op med settings gamen --> laptop GTX 1660 Ti kost 1500 euro.

Tweakers.net hoeft nu niet een keuze te maken. Tweakers.net hoeft alleen maar dit inzichtelijk te maken. Want Tweakers.net kan niet in mijn hoofd en portemonnee kijken.

De keuze over wat 'veel geld' is, ligt altijd bij de tweaker, de bezoeker. Tweakers.net hoeft daarin dus ook geen keuze te maken, en dat maakt alles zoveel makkelijker.

Ik zie de rol van Tweakers.net puur om dit alles zo inzichtelijk mogelijk te maken.
Of als je doel alleen maar office-taken zijn; heb je dan genoeg aan een i3-processor en full hd-scherm of is een atom-processor en 1366x768 tn-scherm ook al voldoende? En hoewel die laatste ongetwijfeld goed koop is; is het dan nog wel een aanrader of kun je eigenlijk beter honderd euro meer uitgeven omdat je dan meer waar voor je geld krijgt?
Het mag duidelijk zijn dat andere doelstellingen (office werk) ook andere criteria met zich mee brengen.

En soms kan het advies ook gewoon zijn: geef iets meer geld uit want je krijg er relatief veel waardevolle zaken voor terug. Tweakers.net mag best ook een professionele mening hebben.

Dat is juist waarom mensen naar Tweakers.net komen, zodat ze geen rommel kopen. Mensen snappen dat best wel.

Ik zou het verkeerd vinden om die atom/tn paneel producten helemaal niet te noemen (als voorbeeld) want mensen zien die producten wel in de pricewatch en elders op het internet. Je 'moet' er dus wel aandacht aan besteden.
Zoals gezegd, we gaan je suggestie meenemen om te kijken of we meer context kunnen scheppen in de bbg.
Top, ik ben benieuwd.

Toevoeging:

Profielen

Een BBG voor gaming is misschien straight forward. Maar voor een thuiswerkplek, een computer voor video of foto bewerking, is dat denk ik anders.

In die gevallen is het belangrijk om eerst duidelijk een profiel te schetsen over de aannames zijn over dat profiel. Zie deze eerdere post van mij.

Zie ook mijn (populaire) reactie op een BBG artikel.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 15-10-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabelZ
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 20:37
kerath schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Als laatste toevoeging, wanneer voor afbeeldingen of filmpjes erbij gekozen wordt. Bied vooral dan nieuwe info middels dit medium aan en geen herhaling van info die al tekstueel is aangeboden.
- Verder zou ik de daadwerkelijke build en bijzonderheden hierbij ook interessant vinden om te zien via een filmpje. Ook hierbij niet elke keer, maar als toevoeging afhankelijk van het onderwerp.
Op de "laatste toevoeging" zeg ik nee op het nieuwe info via video gedeelte. Je kunt mensen niet verplichten tot het kijken van een videofilmpje om bij de gewenste informatie te komen, laat het vooral ook tekstueel weergegeven worden zodat iedereen een keuze heeft qua medium.
Verder ben ik ook nieuwsgierig naar een aparte bbg build filmpje, zou een toevoeging zijn voor tweakers die weinig ervaring met desbetreffende builds hebben en het wel overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-06 12:49
FabelZ schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Op de "laatste toevoeging" zeg ik nee op het nieuwe info via video gedeelte. Je kunt mensen niet verplichten tot het kijken van een videofilmpje om bij de gewenste informatie te komen, laat het vooral ook tekstueel weergegeven worden zodat iedereen een keuze heeft qua medium.
Verder ben ik ook nieuwsgierig naar een aparte bbg build filmpje, zou een toevoeging zijn voor tweakers die weinig ervaring met desbetreffende builds hebben en het wel overwegen
Ik snap dat het misschien zo overkomt, maar ik bedoelde dat verschillende media hun eigen kracht kennen en het een meerwaarde kan zijn, afhankelijk van het onderwerp om verschillende media in te zetten met elk hun eigen doel. Voorkom herhaling van de boodschap in de verschillende media.

Bijvoorbeeld bij het maken van een RGB build zegt een klein kort filmpje van de RBG en de features 100 keer meer dan een lap tekst waarin beschreven wordt hoe het eruit ziet. Mijn punt was, wanneer als toevoeging op de BBG en het tekstuele artikel ook voor een filmpje gekozen wordt, bied dan daar de info over de RGB en de looks hiervan, en kies ervoor niet teveel met tekst hierover te vertellen en dingen dubbel te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kerath op 16-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Mijn zoon wil een nieuw systeem gaan opbouwen en ik had het zelf ook gedaan een paar jaar geleden. Dit topic is zo wie zo wat lastiger te vinden maar ook niet zo 1 , 2 3 via de main site,

Als je nu mensen wil aantrekken is het dan niet handig dat dit ook een kopje krijgt op de hoofdpagina ? dan kan je dat daar in het menu nog opdelen en met verwijzingen naar forums en hardware info bezoekers het systeem in brengen die minder vaak hier komen.

Google --> tweakers-->best buy systemguide via voorpagine--> forums-->pricewatch-->hardware info--->vraag en aanbod -->reviews

kan je allemaal naar linken en zo in het systeem trekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik mis de BBG Desktop November 2020.
Komt die nog of is er iets veranderd dat ik gemist heb?

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
sorcees schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:41:
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik mis de BBG Desktop November 2020.
Komt die nog of is er iets veranderd dat ik gemist heb?
plan: Waarom we de Desktop BBG uitgesteld hebben
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
Vanuit een lerend perspectief ben ik geïnteresseerd naar de inhoudelijke afwegingen voor componenten voor de volgende BBG. Vind de totstandkoming hiervan op een publiekelijk of besloten deel van het forum plaats? Want ik kan de toekomstige niet vinden, die uit het verleden wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
Meestal komen de discussie topics 2-4 weken voor de BBG online.

Als de volgende DBBG op 1 december komt dan waarschijnlijk binnen nu en 1-2 weken, komt de DBBG pas 1 januari dan waarschijnlijk begin december.

Even de subfora (waar de oude versies staan) in de gaten houden.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 02-11-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:21

br00ky

Moderator Harde Waren
kerath schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:20:
Vanuit een lerend perspectief ben ik geïnteresseerd naar de inhoudelijke afwegingen voor componenten voor de volgende BBG. Vind de totstandkoming hiervan op een publiekelijk of besloten deel van het forum plaats? Want ik kan de toekomstige niet vinden, die uit het verleden wel.
Zodra er bepaald is wanneer de volgende BBG is zullen een aantal weken ervoor topics worden geopend in Desktop Aankoopadvies en Complete Systemen & Laptops waar je kunt meediscussiëren over de samenstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
br00ky schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:50:
[...]

Zodra er bepaald is wanneer de volgende BBG is zullen een aantal weken ervoor topics worden geopend in Desktop Aankoopadvies en Complete Systemen & Laptops waar je kunt meediscussiëren over de samenstellingen.
Tnx beiden. Ik laat het discussiëren aan anderen over, maar ik vind het leuk en leerzaam mee te gluren en wellicht een (verduidelijkings)vraag te kunnen stellen. Ik had hield het desktopdraadje al een tijdje in de gaten, maar kwam hem niet tegen. Dat begrijp ik nu ook aangezien dit over laptops ging en dus in het laptopdraadje moet hebben gestaan. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@br00ky @willemdemoor Is er toevallig al nagedacht over een nieuwe datum? Misschien 1 december?

Morgen liggen als het goed is de RX 6800's en XT's in de schappen en publiceren jullie waarschijnlijk de review. Mooi moment om dan de BBG topics te openen?

Ik denk met de huidige vernieuwingen van het high-end productaanbod vooral systemen van €1250 tot €2000 interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
@br00ky doet geen BBG's meer, maar de rest is idd bezig met het opstellen van de topics (y)
1 december is een optie, mss wel erg kort. Ik denk sowieso dat de beschikbaarheid de BBG parten gaat spelen: vrijwel niks wat de laatste tijd geintroduceerd is, is ook daadwerkelijk te koop (voor normale prijzen) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Wacht desnoods maar tot 2021.

Maar er zijn ook BBGs mogelijk van andere systemen dan alleen game PC’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kerath
willemdemoor schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:48:
@br00ky doet geen BBG's meer, maar de rest is idd bezig met het opstellen van de topics (y)
1 december is een optie, mss wel erg kort. Ik denk sowieso dat de beschikbaarheid de BBG parten gaat spelen: vrijwel niks wat de laatste tijd geintroduceerd is, is ook daadwerkelijk te koop (voor normale prijzen) :(
Is het geen optie dit aspect mee te nemen in de BBG? Wie weet nog hoe lang de voorraadproblematiek duurt...

Dan kan een ieder zelf uitmaken of hij het geld er nu voor over heeft en de tijd heeft om te wachten.
Dus een soort van ideale keus, los van de huidige situatie en 1 of 2 alternatieven ihkv van de beschikbaarheid die nu wel beschikbaar zijn.

Immers in een normale situatie is de BBG ook een momentopname van dat moment. Stel dat na het uitkomen, er een fikse prijsverandering is of een betrouwbaarheids issue vanwege drivers of hardware, maakt dat de uitgekomen BBG wellicht niet meer voldoet. Het siert jullie dat jullie dit zoveel mogelijk proberen te voorzien en te voorkomen, echter ik zou het niet teveel willen voorkomen en laten belemmeren in het uitbrengen. Benoem de situatie zoals die is naar de gebruiker, breng de keuzes in kaart voor de gebruikers, maar laat de keuzes daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@kerath @willemdemoor Het beste advies is natuurlijk gewoon afwachten en geduld hebben. Maar als je juist hebt gewacht op de nieuwe AMD / NVIDIA kaarten en ze blijken gewoon de komende 6 maanden effectief niet te koop, wat dan?

Als je nu graag een Game PC wilt kopen, wat is dan werkelijk mogelijk?

Desnoods koop je een videokaart die knap genoeg is om de periode te overbruggen.

Dus ik vind dat ook wel terecht een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
Djarune schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:57:
Ik snap dat iedereen aan het wachten is op levering van de nieuwe Nvidia's en lancering van de Big Navi. Toch kunnen we toch wel een BBG maken voor het volgende?:
  • zuinige thuisserver
  • HTPC
  • foto bewerking systeem
  • 4K videobewerking systeem
Een BBG zonder gaming lijkt mij een verademing :)
Mee eens! Wacht persoonlijk vooral op een BBG voor de laatste 2, is natuurlijk wel lastig aangezien programma's verschillen, alleen ga er vanuit dat Windows gebruikers die videobewerken hier met name Premiere Pro en/of Resolve voor gebruiken. Zou mooi zijn als hier een aparte BBG voor geschreven zou worden, of dat er wellicht bij bepaalde onderdelen van een gamesysteem kanttekingen of alternatieven gezet kunnen worden, waarbij je ook betere prestaties merkt als je 4K-video wilt bewerken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 15:54
Q schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:40:
@kerath @willemdemoor Het beste advies is natuurlijk gewoon afwachten en geduld hebben. Maar als je juist hebt gewacht op de nieuwe AMD / NVIDIA kaarten en ze blijken gewoon de komende 6 maanden effectief niet te koop, wat dan?

Als je nu graag een Game PC wilt kopen, wat is dan werkelijk mogelijk?

Desnoods koop je een videokaart die knap genoeg is om de periode te overbruggen.

Dus ik vind dat ook wel terecht een punt.
Ik zit een beetje in dit schuitje. Wat kan ik nu al kopen en hiermee dat half jaar overbruggen. Je kan de BBG ook geen half jaar uitstellen toch? het is een BestBG dus wat kan je nu het beste kopen. Niet wat kan je het beste niet kopen :)

Tierelier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 15:27

spacy

+++

Is het mogelijk een keer een BBG te doen van NUC-achtige machines ? ik denk dat dit voor de vele thuiswerkers een prima alternatief kan zijn voor hun inmiddels vaste bureau, om de laptop zo te vervangen.
Ik vind het zelf namelijk vrij lastig om hiervan aanbod, de verschillende merken en belangrijke verschillen hier goed te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jammer om te zien dat Tweakers denkt dat er geen laptops bestaan van boven de 1000 euro of dat die niet relevant zijn voor het publiek. Heel vreemd.

En dan notable de nieuwe MacBook Air met M1 niet eens als optie benoemen als advies.

Ik snap het niet.

De prijs categorieën worden niet eens besproken: wat kun je voor een budget verwachten?

Ik vind het niveau en de kwaliteit van deze BBGs onder de maat.

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 01-12-2020 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcvos
  • Laatst online: 30-05 16:55
Hoe zit het nou met die BBG van november? Het is intussen december. Is er nou een hele BBG niet uitgesteld maar overgeslagen? Dat is toch weer een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dociler
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
mcvos schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:29:
Hoe zit het nou met die BBG van november? Het is intussen december. Is er nou een hele BBG niet uitgesteld maar overgeslagen? Dat is toch weer een beetje jammer.
Mijn PC heeft het zojuist begeven, ook ik zou wel graag willen weten hoe ik nu mijn kerst vakantie moet gaan doorbrengen. Kan iemand me vertellen of de guide van September inmiddels gedateerd is? Of kan hij nog wel even mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcvos
  • Laatst online: 30-05 16:55
Dociler schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:30:
[...]

Mijn PC heeft het zojuist begeven, ook ik zou wel graag willen weten hoe ik nu mijn kerst vakantie moet gaan doorbrengen. Kan iemand me vertellen of de guide van September inmiddels gedateerd is? Of kan hij nog wel even mee?
Het probleem is dat de vorige generatie GPUs nu weggegooid geld zijn, maar de huidige generatie is nauwelijks te krijgen. Dus ja, je kan geld weggooien.

Wat ik zou doen is kijken of je toch een nieuwe kaart te pakken kan krijgen, en er anders voorlopig een budget kaart in zetten en die later door iets beters vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Die van september is hopeloos verouderd, de €800,- pc is een kwart duurder en past dus totaal niet meer in het geschetste budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwaai Haai
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 15:15
Hmm er is dus behoefte aan advies, misschien wel juist in deze schaarste is een best buy advies zeer waardevol. Niet de klassieke best buy want je kan de best niet buy-en. maar wat dan?

Misschien een afweeg hulp, wat moet je eerste-tweede-derde keuze volgorde zijn en hoe zit de prijs-prestatie-toekomstbestendigheid van hardware die je nu aan kan schaffen. Wat doen alternatieven op V&A en waar zijn die te plaatsen. Ook in tijd wanneer je een maand kan wachten, of twee maanden. In het geval van Dociler (zie boven) zou ik voor een tijdelijk V&A systeem gaan als overbrugging naar betere (lever)tijden.

Zo'n Best Buy nieuwe stijl is wel veel meer scenario's, luchtfietserij, speculatie. Discutabele definities en variabelen, vaag gedoe waar wij techneuten, tenminste ikzelf wel, minder goed in zijn.

Wat is jullie idee, wat adviseren jullie mensen nu die niet kunnen of willen wachten met aankoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:52
[...]

Ik zit praktisch in hetzelfde schuitje.
In september zag ik mn PC aftakelen, zag de BBG van september, 1080p systeem voor 800,- leek me prima deal.
Maarja crisis, beetje zuinig doen met uitgaven, als PC nog even kan volhouden des te beter dacht ik.

Nu is de PC echt op, pak ik de BBG van september erbij... helaas wat 800,- was staat nu op 1.025,65 (schommelt nogal per dag, kan zo 75,- schelen) :/
Prijzen zijn in november door het dak geschoten; Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 was van januari tot november niet duurder dan 330,- en in 4 weken tijd is dat nu 430,-

Optie A: 250,- teveel betalen voor iets dat eigenlijk 800 waard was
Optie B: Wachten tot prijzen zakken, als dat uberhaupt gaat gebeuren... en ondertussen risico lopen zonder PC te komen te zitten
Optie C: Nieuwe BBG afwachten, maar als de prijzen niet zakken, heeft het dan wel nut? En wederom ondertussen risico op zonder PC komen te zitten.

Baal echt vd onverwachte prijzen, met de kennis van nu spijt dat ik in september de knoop niet heb doorgehakt, van die 250 kan je toch een hoop leuke games kopen bijv, had mn kerst er totaal anders uitgezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 14:55
Ik denk dat ik zowieso zou kijken wat iemand wil spelen en het daar op zou baseren. Als het een 'toekomstbestendige' gaming PC moet zijn maar de persoon niet wil wachten dan wordt het lastig, waarschijnlijk kan je dan beter een wat mindere videokaart nu kiezen en dan later upgraden. Maar het is hoe dan ook lastig, want wat als iemand in de toekomst verwacht 4k te willen gamen? Welke monitor ga je dan voor? 4k monitors op 60Hz zijn nog wel enigsinds betaalbaar, maar 100Hz en meer worden al een stuk duurder. En daar heb je de eerste tijd niets aan tenzij je een 6800(XT) of 3080/3090 kan krijgen. Dus moet het een compleet systeem worden, of ben je bereid nu voor een simpele bak te gaan met al bestaande of goedkope full HD monitor om later alles te upgraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:52
Ik heb al een 4 jaar oude 4k monitor, maar 4k gaming hoeft van mij echt niet, geen interesse in.
Een film of serie in 4k kijken wil ik op nieuwe pc wel kunnen, de huidige oude trekt dat namelijk net-niet.

Ik zoek een redelijke game pc waar ik 5 jaartjes weer mee vooruit kan met gamen.
- oudere games (bijv Assassins Creed Origins uit 2017) hoop ik op high te kunnen draaien (huidige PC trekt alleen minimum, daarom nooit gespeeld)
- "normale" games (bijv Star Wars Jedi: Fallen Order 2019) heb ik uberhaupt niet kunnen draaien. Met nieuwe PC hoop ik medium-high te halen.
- nieuwste games of uitzonderingen (denk Cyberpunk, of games die uitkomen in 2021/22): hoop die op medium te kunnen draaien, nog latere games wrschnlk op minimum.

In't kort: Wil nieuwe(re) games kunnen spelen en 4k video kunnen kijken.
PC's upgraden heb ik geen goede ervaringen mee, het liefst koop ik alles in 1x, zet ik het in elkaar met hulp van vrienden en ben ik dan voor 5 jaar klaar.

Vandaar dat de 1080p uit de BBG van september mij perfect leek. Maar ik voel me een dief van mijn eigen geld als ik dat nu zou aanschaffen... tenzij m'n pc nu echt 100% de geest geeft, dan kan ik niet anders en is het maar pech hebben met de slechte timing. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:32
davidov schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:43:

Optie C: Nieuwe BBG afwachten, maar als de prijzen niet zakken, heeft het dan wel nut? En wederom ondertussen risico op zonder PC komen te zitten.
Er zijn al sneak peaks te vinden op het forum:
[BBG] Special: MS Flight simulator 2020 - Dec 2020
[BBG] Office Systeem + Accessoires
[BBG] 4k gamesysteem
Er zit deze keer dus geen 1080p systeem tussen maar je kan je eigen topic openen op het Desktop Aankoopadvies-forum :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Als je de 3600 vervangt door een 10400f (en bijhorend moederbord en evt geheugen) en dan de videokaart naar een betaalbare 5600xt of desnoods 1660 super zit je weer op 800, heel zo slecht niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 22-12-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anactia
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:00
Weet niet of dit de juiste plaats is, maar weet iemand of er vandaag een nieuwe desktop best buy guide uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Anactia schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:18:
Weet niet of dit de juiste plaats is, maar weet iemand of er vandaag een nieuwe desktop best buy guide uitkomt?
Je was 2 uur te vroeg.
reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 134660

Anactia schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:18:
Hij is uit, maar je hebt er net zo weinig aan die van september op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:12
Het correcte advies voor deze maand is: koop nu geen pc, want niks is leverbaar, en wat wel leverbaar is was 2 maand geleden 100 euro goedkoper.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-ecutioner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 23:11
He jammer, ik ben al een paar maanden te kijken wat een goede combo zou zijn voor een mid-range systeem. Maar met de huidige prijzen denk ik dat die plannen nog minsten een half jaar in de koelkast gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Midrange met een 2e hands videokaart kun je nu prima kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:01:
Midrange met een 2e hands videokaart kun je nu prima kopen.
Vind je? 2070/2070s die voor 400+ gaan is veel te duur imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Danny Phantom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:07:
[...]
Vind je? 2070/2070s die voor 400+ gaan is veel te duur imo
Kijk nog een stapje lager, voor 200-300 euro heb je 2e hands prima kaarten, bv 1070ti/1080/1660s/1660ti/2060/5600xt/5700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Kijk nog een stapje lager, voor 200-300 euro heb je 2e hands prima kaarten, bv 1070ti/1080/1660s/1660ti/2060/5600xt/5700.
Die prijzen vind ik voor die kaarten anders ook aan de hoge kant :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Je moet natuurlijk geen 1660S voor 300 kopen, maar je hoeft ook geen 5700 voor 200 te verwachten.
Misschien zijn ze alsnog 10-20% "te duur", je kunt er in ieder geval een prima midrange game pc mee bouwen.
De meest interessante deals staan wel op gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltPosts
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-06-2022
Ballistix + AMD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter0901
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 08:07
Komt er maandag een nieuwe BBG desktop online?
Want ik heb net mijn ASUS GeForce RTX 3060 TUF O12G GAMING 12GB GDDR6 ontvangen
en wil er een nieuw systeem rond bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien niet helemaal feedback op het systeem; maar ik vertrouw altijd goeddeels op de best buy guide, sinds ik niet meer zo in de hardware zit als vroeger.

Nu dacht ik de barebone/office pc van maart voor mijn ouders te bestellen. Echter; er is geen winkel te vinden die alle onderdelen kan leveren. Misschien handig om hier wat meer rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:32
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:21:
Misschien niet helemaal feedback op het systeem; maar ik vertrouw altijd goeddeels op de best buy guide, sinds ik niet meer zo in de hardware zit als vroeger.

Nu dacht ik de barebone/office pc van maart voor mijn ouders te bestellen. Echter; er is geen winkel te vinden die alle onderdelen kan leveren. Misschien handig om hier wat meer rekening mee te houden.
Ik spreek hier even voor mijzelf en niet voor mijn collega BBG’ers, maar ik probeer zeker rekening te houden dat de gekozen onderdelen leverbaar zijn. Alles in 1 shop wordt al lastiger, en dan heb je waarschijnlijk ook al niet de beste prijs. Maar in grijze tekst onder de tabel op de BBG pagina kan je meteen kijken in welke combinatie van winkels je het voordeligst kan shoppen, en indien gewenst kan je de filter daar op 1 winkel zetten om alles in 1 winkel te bestellen. In dit geval lijkt het dat de barebone niet goed meer leverbaar is maar dat kunnen we na 1,5 maand na het lanceren van de BBG ook moeilijk voorzien. Eventueel kan je in de Desktop Aanschaf Advies forum een topic openen voor nieuw advies op jouw maat :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Malantur schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Ik spreek hier even voor mijzelf en niet voor mijn collega BBG’ers, maar ik probeer zeker rekening te houden dat de gekozen onderdelen leverbaar zijn. Alles in 1 shop wordt al lastiger, en dan heb je waarschijnlijk ook al niet de beste prijs. Maar in grijze tekst onder de tabel op de BBG pagina kan je meteen kijken in welke combinatie van winkels je het voordeligst kan shoppen, en indien gewenst kan je de filter daar op 1 winkel zetten om alles in 1 winkel te bestellen. In dit geval lijkt het dat de barebone niet goed meer leverbaar is maar dat kunnen we na 1,5 maand na het lanceren van de BBG ook moeilijk voorzien. Eventueel kan je in de Desktop Aanschaf Advies forum een topic openen voor nieuw advies op jouw maat :)
Is ook lastig, zeker.

Alleen lijkt het specifiek voor deze BBG wel heel erg lastig om iets soortgelijks te vinden.

Enkele voorbeelden:
ASRock DeskMini H470 Series ==> Heeft uberhaupt maar 5 vermeldingen in de pricewatch, waarvan 2 met voorraad
Core i5 10400 ==> ook niet heel makkelijk verkrijgbaar

In dit geval zou op basis van de verkrijgbaarheid een 3400G AMD systeem misschien te prefereren zijn?
MIsschien helpt het om een minimum van 10 vermeldingen in de pricewatch aan te houden voordat een product opgenomen wordt?

Overigens alle respect voor het samenstellen van de BBGs _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Is ook lastig, zeker.

Alleen lijkt het specifiek voor deze BBG wel heel erg lastig om iets soortgelijks te vinden.

Enkele voorbeelden:
ASRock DeskMini H470 Series ==> Heeft uberhaupt maar 5 vermeldingen in de pricewatch, waarvan 2 met voorraad
Core i5 10400 ==> ook niet heel makkelijk verkrijgbaar

In dit geval zou op basis van de verkrijgbaarheid een 3400G AMD systeem misschien te prefereren zijn?
MIsschien helpt het om een minimum van 10 vermeldingen in de pricewatch aan te houden voordat een product opgenomen wordt?

Overigens alle respect voor het samenstellen van de BBGs _/-\o_
De 3400G was juist degene die niet leverbaar was ten tijde van de BBG.
Nu wel, maar behoorlijk aan de prijs.

De hele markt kampt met tekorten (alles waar een chip in zit, incl auto's, witgoed, etc).
Beschikbaarheid en prijzen veranderen met de week of zelfs met de dag, dat kun je onmogelijk allemaal voorzien.
Of we moeten wekelijks een BBG opzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 01:33
De prijzen voor zelfbouw gaan helemaal nergens meer over..

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte B460M Gaming HD€ 73,98€ 73,98
1VideokaartenAsus Phoenix GeForce GTX 1650 4GB GDDR6€ 249,-€ 249,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesCrucial P5 500GB€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 717,87

Je bent goedkoper uit als je een OEM pc koopt, de fabrikanten betalen voor hun inkoop wel een 'normale' prijs. Zelfs met alles erop en eraan kom je goedkoper uit:

https://www.medion.com/nl...m--512-gb-ssd-410024065A1

AMD Ryzen 5 PRO 4650G systeem voor 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Vooral de videokaart is 150 euro te duur, de rest valt wel mee.
De 4650G is grafisch natuurlijk een stuk minder sterk (maar voldoende voor office taken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart115
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Deze guid heeft mij goed geholpen met waar ik naar zocht bedankt _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 87Vortex87
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:36
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of het wellicht een goed idee is om een Best Buy Guide te maken voor een Zelf-Bouw NAS. Het is best lastig om de juiste componenten te bepalen voor zelfbouw NAS systemen. Wellicht kunnen we dan ook categorieen maken? Bijvoorbeeld:

Categorieen:
- Systeem voor Back-up van foto's en video's;
- Systeem voor Back-up van foto's en video's + paar containers Containers (vb: HA, PiHole, VPN-server) +1080p stream 1x;
- Systeem voor Back-up van foto's en video's + meerdere containers + 2x 4K encoding streaming;

Componenten die dan belangrijk zijn:
- Moederbord
- CPU
- RAM
- Drives
- Caching
- Netwerkkaart
- GPU?

Software: Unriad, TrueNAS Core, TrueNAS Scale, etc?

Is dit een idee of is dit al eerder geopperd en afgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Ik ben op basis van de BBG geïnspireerd geraakt om mijn vijf jaar oude game-PC te updaten, maar ik ben wat in verwarring geraakt omdat hier vrij stellig voor een intel i5-13600 wordt gekozen, terwijl in de cpu-best-buy guide vooral veel AMD wordt aangeraden, met in de comments ook een felle discussie over PCIe 5-ondersteuning.

Reden om niet voor een AMD-build te gaan zijn de hogere kosten van DDR5/AM5, maar de moederborden ontlopen elkaar niet veel en DDR5 is iets duurder maar maakt of breekt het budget van een game-PC niet.

Zouden jullie nu bij een verse build wél voor AMD/DDR5 gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door HiddenWolf op 31-12-2022 13:24 . Reden: tikfout: AM4 -> 5 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

HiddenWolf schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:16:
Ik ben op basis van de BBG geïnspireerd geraakt om mijn vijf jaar oude game-PC te updaten, maar ik ben wat in verwarring geraakt omdat hier vrij stellig voor een intel i5-13600 wordt gekozen, terwijl in de cpu-best-buy guide vooral veel AMD wordt aangeraden, met in de comments ook een felle discussie over PCIe 5-ondersteuning.

Reden om niet voor een AMD-build te gaan zijn de hogere kosten van DDR5/AM5, maar de moederborden ontlopen elkaar niet veel en DDR5 is iets duurder maar maakt of breekt het budget van een game-PC niet.

Zouden jullie nu bij een verse build wél voor AMD/DDR5 gaan?
De tradeoff is vooral of je waarde hecht aan het AM5 platform (upgradebaar naar X3D of 8000/9000) en hier voor wilt betalen of niet. Als je niet binnen iets van 3 jaar een CPU upgrade overweegt maakt het niet heel veel uit. De meesten die om advies vragen hebben een strak budget en kopen een volledig nieuwe computer wanneer ze wat nieuws willen. Niet waard, dus nu bang for buck, dus intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Thomg schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:58:
[...]

De tradeoff is vooral of je waarde hecht aan het AM5 platform (upgradebaar naar X3D of 8000/9000) en hier voor wilt betalen of niet. Als je niet binnen iets van 3 jaar een CPU upgrade overweegt maakt het niet heel veel uit. De meesten die om advies vragen hebben een strak budget en kopen een volledig nieuwe computer wanneer ze wat nieuws willen. Niet waard, dus nu bang for buck, dus intel.
Zit wat in, ik ben nu óók alles aan het vervangen, maar het viel me op dat het prijsverschil tussen verder zoveel gelijk gehouden componenten uitkomt op max ~50 euro in het voordeel van de intel-build. (identiek geheugen en gelijke serie asrock-bordjes). Het tikt pas aan als je de intel op ddr4 houdt, en dat ga je wél merken denk ik.

Maar goed, met januari en een bak aan nieuwe releases voor de deur is december misschien toch niet het moment om een systeem te bouwen met upgraden in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

HiddenWolf schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:08:
[...]

Zit wat in, ik ben nu óók alles aan het vervangen, maar het viel me op dat het prijsverschil tussen verder zoveel gelijk gehouden componenten uitkomt op max ~50 euro in het voordeel van de intel-build. (identiek geheugen en gelijke serie asrock-bordjes). Het tikt pas aan als je de intel op ddr4 houdt, en dat ga je wél merken denk ik.

Maar goed, met januari en een bak aan nieuwe releases voor de deur is december misschien toch niet het moment om een systeem te bouwen met upgraden in gedachten.
Qua niet-gpu zou ik niet veel verwachten. AMD non X varianten zullen niet veel goedkoper zijn omdat ze nu al "stunten" met de X proccies. Intel komt met goedkopere varianten, maar de 13400/13500/13600 zullen waarschijnlijk Alder Lake chips zijn wat ze wat minder interessant maken. 13700 maybe, maar dat valt nog te bezien. Enige "interessante" is misschien A620 voor budget builds... Maar denk dat veel mensen die uberhaupt dat overwegen liever voor AMD 5000 of Intel gaan, nuttiger geld besteden enzo...

Binnenkort verwacht ik weinig veranderingen.

GPU maybe... Maar later... En AMD X3D komt ergens Q2, dus dat is wel wat langer wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xpz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 01:05

xpz

Ik mis in de BBG Laptops de keus voor workstation/creator laptops. Met als doel om een geïnformeerde keuze te kunnen maken voor mensen die in de audio/video wereld werken (daw/video editing software) en of in de wetenschappelijke wereld.

Mijn dank is alvast groot. En ik ben geloof ik niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:13
Een algemene vraag: valt me op dat in de mainstream game pc van rond de 1000eu tegenwoordig 32gb ddr4 wordt gestopt. Maar 16 gb ram is toch gewoon ruim voldoende voor de gemiddelde gamer? Waarom dan toch het dubbele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26
TTMJ! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:09:
Een algemene vraag: valt me op dat in de mainstream game pc van rond de 1000eu tegenwoordig 32gb ddr4 wordt gestopt. Maar 16 gb ram is toch gewoon ruim voldoende voor de gemiddelde gamer? Waarom dan toch het dubbele?
Oeh leuk, ik mag mezelf voor een derde keer quoten;
NitroX infinity schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:38:
Mag ik 32GiB geheugen aankaarten?

16GiB is al aardig wat jaren de standaard en steeds vaker zie ik situaties van mensen waarin het niet genoeg is. Toegegeven, dat zijn die sukkels die niet weten hoe ze bookmarks moeten maken en 1000+ tabs open hebben maar ook spellen lijken hongeriger te worden.

Daarnaast zit DDR4 tegen z'n einde aan en kan het maar zo zijn dat je hetzelfde setje geheugen, als wat je er nu in hebt, niet kunt bemachtigen over enkele jaren (of de prijs ervan is opeens absurd hoog). Dan is het wel zo fijn als je nu al 32GiB hebt.

[...]
16GiB is al sinds Skylake de standaard (eind 2015) en 8GiB was een stuk korter de standaard dus het is echt wel tijd voor meer.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTMJ!
NitroX infinity schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:19:

16GiB is al sinds Skylake de standaard (eind 2015) en 8GiB was een stuk korter de standaard dus het is echt wel tijd voor meer.
Maar dat is toch een heel vreemd argument? Het is anticiperen op iets wat nog niet het geval is, zonder echt een nadere onderbouwing - want wat is het concrete verschil in performance op dit moment? Recommended RAM is nogsteeds 16 GB bij de meeste games.

Daarnaast is er voorlopig nog gewoon genoeg ddr4* te koop en dat blijft voorlopig wel het geval als ik kijk naar hoe weinig mensen naar ddr5 overstappen

[ Voor 8% gewijzigd door TTMJ! op 02-03-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

TTMJ! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Maar dat is toch een heel vreemd argument? Het is anticiperen op iets wat nog niet het geval is, zonder echt een nadere onderbouwing - want wat is het concrete verschil in performance op dit moment? Recommended RAM is nogsteeds 16 GB bij de meeste games.

Daarnaast is er voorlopig nog gewoon genoeg ddr4* te koop en dat blijft voorlopig wel het geval als ik kijk naar hoe weinig mensen naar ddr5 overstappen
Hogwarts Legacy vraagt al 32GB @ Ultra.
Kijkende naar het vrij marginale verschil in prijs is 32GB een van de meest logische upgrades die je kunt doen. Liever hier veilig spelen dan binnen een paar jaar al spellen te krijgen die over de nek gaan omdat er te weinig geheugen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mee eens, toen we nog 4GB aanraadden moesten vele BBG kopers binnen 2 jaar alsnog upgraden naar 8GB, onwenselijk.
Games die meer dan 16GB kunnen gebruiken (niet perse nodig hebben) zijn er ook al een tijdje, dus het lijkt er niet op dat je komende 5 jaar niks hebt aan 32GB.

Wel heb ik (net als in de reacties) vraagtekens bij de keuze van de voeding, er is simpelweg geen enkele onderbouwing voor de Delta.
Behalve het is de goedkoopste platinum met meer dan 850W vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

mitsumark schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:40:
Mee eens, toen we nog 4GB aanraadden moesten vele BBG kopers binnen 2 jaar alsnog upgraden naar 8GB, onwenselijk.
Games die meer dan 16GB kunnen gebruiken (niet perse nodig hebben) zijn er ook al een tijdje, dus het lijkt er niet op dat je komende 5 jaar niks hebt aan 32GB.

Wel heb ik (net als in de reacties) vraagtekens bij de keuze van de voeding, er is simpelweg geen enkele onderbouwing voor de Delta.
Behalve het is de goedkoopste platinum met meer dan 850W vermogen?
Vooral goedkoopste ja.
Maar het vreemde is dat niemand anders het aanraadde of met alternatieven kwam (ik ook).
[BBG] Maart 2023 - Workstation PC
Tweakers redactie heeft hier de Delta voeding zelf ingezet en eigenlijk al het advies genegeerd mbt voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:35
Als ik op het Tweakers Best Buy Guide overzicht kijk, hier: serie: Best Buy Guide

Dan staat de laatste best buy guide van maart 2023 er niet bij: review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023

Misschien is die niet goed gelinkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meestertje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:20
kami124 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:24:
Als ik op het Tweakers Best Buy Guide overzicht kijk, hier: serie: Best Buy Guide

Dan staat de laatste best buy guide van maart 2023 er niet bij: review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023

Misschien is die niet goed gelinkt?
Jammer dat hier niets mee gedaan wordt. Je hebt gelijk hij is niet te vinden. Ik kwam naar dit forum om uit te zoeken waarom er al maanden geen desktop BBG is geweest, maar kom er door jouw reactie achter dat die er dus wel was in maart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:09

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
meestertje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Jammer dat hier niets mee gedaan wordt. Je hebt gelijk hij is niet te vinden. Ik kwam naar dit forum om uit te zoeken waarom er al maanden geen desktop BBG is geweest, maar kom er door jouw reactie achter dat die er dus wel was in maart.
@kami124 @meestertje Fixed! Er ontbrak blijkbaar nog een tag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 11:39
Misschien überhaupt tijd om die tekst die bij het BBG overzicht staat ook eens te updaten?
Het Budget- en Gamesysteem zijn volledige systemen, die naast de basisonderdelen uit behuizing en randapparatuur bestaan.
Bij randapparatuur denk ik toch aan monitoren, toetsenborden en muizen. Dit zit volgens mij al jaren niet meer in de BBG. En ik zou persoonlijk een behuizing een basisonderdeel noemen.
Voor het Basis- en High-end Gamesysteem worden de onderdelen op een rij gezet die de lezer kan gebruiker om te upgraden.
Dat moet gebruiken zijn, maar dat is een simpele typfout.
Zij beginnen met het samenstellen en zetten hun voorstel een maand voor publicatie op het forum Gathering of Tweakers.net, bij 'Complete Systemen en Laptops'.
Ze staan tegenwoordig naast "complete systemen" ook onder "desktop koopadvies". Onder die laatste staat ook wat meer (zoals de poll).
Naast de reguliere Best Buy Guide is er sinds 2009 een Notebook Best Buy Guide die eveneens om de twee maanden verschijnt en adviezen geeft over notebooks met een goede prijs-/prestatieverhouding.
En als ik dan toch feedback geef, notebook BBG is laptop BBG geworden en in principe zijn er natuurlijk heel veel andere BBG bij gekomen (smartphones) die niet in het stukje tekst vermeld zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 16:09

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Joe28965 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:05:
Misschien überhaupt tijd om die tekst die bij het BBG overzicht staat ook eens te updaten?

[...]

Bij randapparatuur denk ik toch aan monitoren, toetsenborden en muizen. Dit zit volgens mij al jaren niet meer in de BBG. En ik zou persoonlijk een behuizing een basisonderdeel noemen.

[...]

Dat moet gebruiken zijn, maar dat is een simpele typfout.

[...]

Ze staan tegenwoordig naast "complete systemen" ook onder "desktop koopadvies". Onder die laatste staat ook wat meer (zoals de poll).

[...]

En als ik dan toch feedback geef, notebook BBG is laptop BBG geworden en in principe zijn er natuurlijk heel veel andere BBG bij gekomen (smartphones) die niet in het stukje tekst vermeld zijn.
Fun fact: we hébben niet eens een mogelijkheid om die tekst aan te passen :P. Dat was een heel oud relikwie, dat we zojuist handmatig hebben verwijderd zodat het in elk geval niet meer tot verwarring zal leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

Kan ik ergens zien wat de volgende best buy guide wordt?

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
TTMJ! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Ja, dat vind ik ook een vreemd argument.
Ik vind juist dat prijs moet meespelen.
Toen ik in 2018 een nieuwe machine in elkaar zette, koos ik voor 16GB (2x8) omdat de prijs toen ook behoorlijk hoog was (rond de EUR 300 voor 16GB).
Vandaag de dag, 5 jaar later, koop je 32GB voor minder dan EUR 150.

Mijn advies zou zijn om te beginnen met 16GB voor budget machines.
Maar bij wat steviger gebruik, games of wat meer high-end zou ik sneller 32GB aanraden, ook omdat het niet zoveel meer kost.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Thomg schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:57:
[...]

Hogwarts Legacy vraagt al 32GB @ Ultra.
Kijkende naar het vrij marginale verschil in prijs is 32GB een van de meest logische upgrades die je kunt doen. Liever hier veilig spelen dan binnen een paar jaar al spellen te krijgen die over de nek gaan omdat er te weinig geheugen is.
Het gaat toch om een mainstream game systeem? Moet 'nieuwste game op Ultra' daar de bepalende factor zijn? En wat is de tijdswinst of relatie met vga geheugen ?

Ik ben oprecht benieuwd. Misschien ligt het aan mij maar ik zie 32gb nog echt niet als een must voor een standaard game systeem. En anders moet de onderbouwing echt veel strakker. Het is nu vooral 'omdat het kan en 16 toen ook al kon'.

[ Voor 4% gewijzigd door TTMJ! op 01-06-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11

jdh009

FP ProMod
Ik zag zo snel geen algemeen topic in het forumdeel voor laptops, maar is vroeg me af of het mogelijk is om binnenkort weer eens een gaminglaptops op te nemen in de laptop BBG uit het hogere segment. Denk aan een prijs tussen de twee en vier duizend euro. Het is aankoopadvies bij dit budget (of meer) raad nu alleen een Apple of een thin 'n light aan waarbij gaming niet centraal staat. Sinds de release van de 40xx series kaarten afgelopen februari is er aardig wat keuze op de markt gekomen en op het gebied van koeling lijken er ook wat stappen gemaakt.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Hi @PiweD en @deepvreezo!

Kunnen jullie wat toelichting geven waarom enkel Chromebooks met Intel Celeron- en Pentium-processors zijn getest in de BBG van vandaag?

Ik had ook wel minimaal één Chromebook met Intel Alder Lake-N-processor verwacht. De N100 is 30 tot 60 procent sneller dan de N6000, heeft een modernere GPU aan boord en ondersteund het hardwarematig decoderen van AV1 content. De N305 is met zijn 8 cores nog bijna tweemaal zo snel in multi-threaded applicaties.

De meeste Chromebooks met Alder Lake-N CPUs zijn nog vrij nieuw, maar er zijn er nu toch al zes verkrijgbaar.

Dat maakt deze laptops volgens mij een stuk geschikter - of in ieder geval een noemenswaardig alternatief - dan wat jullie voorstellen.Verder zijn er ook nog genoeg Chromebooks onder de €500 met Ryzen 3 3250C-processor te koop. Het was interessant geweest om op z'n minst één zo'n laptop erbij te hebben ter vergelijking.

Idem dito voor een Chromebook met Snapdragon 7c.

[ Voor 7% gewijzigd door Balance op 01-08-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Balance schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:14:
Hi @PiweD en @deepvreezo!

Kunnen jullie wat toelichting geven waarom enkel Chromebooks met Intel Celeron- en Pentium-processors zijn getest in de BBG van vandaag?

Ik had ook wel minimaal één Chromebook met Intel Alder Lake-N-processor verwacht. De N100 is 30 tot 60 procent sneller dan de N6000, heeft een modernere GPU aan boord en ondersteund het hardwarematig decoderen van AV1 content. De N305 is met zijn 8 cores nog bijna tweemaal zo snel in multi-threaded applicaties.

De meeste Chromebooks met Alder Lake-N CPUs zijn nog vrij nieuw, maar er zijn er nu toch al zes verkrijgbaar.

Dat maakt deze laptops volgens mij een stuk geschikter - of in ieder geval een noemenswaardig alternatief - dan wat jullie voorstellen.Verder zijn er ook nog genoeg Chromebooks onder de €500 met Ryzen 3 3250C-processor te koop. Het was interessant geweest om op z'n minst één zo'n laptop erbij te hebben ter vergelijking.

Idem dito voor een Chromebook met Snapdragon 7c.
Ja, dat komt doordat het samenstellen van zo'n best buy guide best wat tijd kost, want we moeten de laptops bij de fabrikanten aanvragen, we moeten ze testen en als we tevreden zijn met de testresultaten ze opnemen in het artikel. Alle chromebooks met Alder Lake N zijn 25 juli en later uitgekomen. Dat was te laat om ze nog mee te nemen, maar tnx voor de opmerking, die zijn interessant om eens naar te kijken. Wat de 7c-chromebooks betreft: we keken in deze prijscategorie naar chromebooks met 8GB geheugen. De meeste uit dat lijstje zijn dat niet. 1tje is dat wel en ik moet bekennen dat die aan mijn aandacht ontsnapt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@PiweD Dank voor je reactie! Dan is denk ik vooral de timing ongelukkig, dat net een nieuwe generatie beschikbaar komt tijdens het samenstellen van de BBG.

Echter blijft daarmee het feit dat deze BBG dus eigenlijk op de release al irrelevant is, en een niet-representatief beeld van de markt geeft. Ik denk dus dat het goed zou zijn om dit te rectificeren, door het testen van modellen met Alder Lake-N en Snapdragon 7c processors, een flinke disclaimer erboven te plaatsen, of zelfs die pagina van het artikel terug te trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@Balance Ik heb er een disclaimer bijgezet, ik ben het niet met je eens dat deze pagina nu al irrelevant is. De daar genoemde laptops zijn nog steeds goede keuzes. Als ik naar de specs van de nieuwe chromebooks kijk, dan zijn de Lenovo 14e en de 500e (die van 488e) interessant, de rest heeft een schermresolutie die wel erg laag is voor dit geld, of weinig geheugen. De HP is op dit moment nog te duur (maar is wel interessant als ie in de toekomst goedkoper wordt). Ik ga in ieder geval zorgen dat we ze gaan testen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michigan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 19:30
Zou het wellicht interessant zijn om een (randapparatuur) toevoeging te hebben?

Bijvoorbeeld: high-end gamesysteem + working-from-home combinatie

Ik zou bijvoorbeeld graag een (34 inch ultrawide) gamesysteem thuis hebben, waar ik dan m'n laptop van werk op aan kan sluiten en kan werken. Dit zal waarschijnlijk meer aan het randapparatuur liggen dan het gamesysteem, maar dat zou een leuke toevoeging kunnen zijn aan de BBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijpoog
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 22:23
Hoi beste tweakers

Ik heb een 7800x3d met een ASU’s TUF gaming moederbord gekocht zoals in de bbg (nog niet uitgepakt) maar de reacties die ik op het internet lees over Asus moederborden die CPU’s slopen of zelfs laten ontploffen en met namelijk vooral de x3d series. Maak ik me behoorlijk zorgen.

A. Is dit nu daadwerkelijk opgelost?
Of is het beter de moederbord terug te sturen en voor een ander merk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
  • Laatst online: 10-06 10:26
Knijpoog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:04:
Hoi beste tweakers

Ik heb een 7800x3d met een ASU’s TUF gaming moederbord gekocht zoals in de bbg (nog niet uitgepakt) maar de reacties die ik op het internet lees over Asus moederborden die CPU’s slopen of zelfs laten ontploffen en met namelijk vooral de x3d series. Maak ik me behoorlijk zorgen.

Zou in laaste BIOS moeten zijn opgelost:
https://www.theverge.com/...t-out-am5-motherboard-fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaknet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 15:22
Knijpoog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:04:
Hoi beste tweakers

Jeetje wat eng; volgens de artikel da Sacaji heeft gepost zou het om "manual overclocking" gaan en dat MSI en ASUS nu via (BIOS)updates een restrictie op de CPU voltage is gezet. Houd dat dan in dat de CPU niet meer op z'n volledige capiciteit kan werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kan het zijn dat de bbg voor de normale kantoor desktops niet meer in de lijst staan. IK kan hem ook niet vinden via de zoekfunctie.
Wellicht is hij verouderd en daarom verwijderd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Politicfrustati
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-06 09:21
Wanneer komt de nieuwe BBG desktop voor 2024 aub ?

• ada
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09-2024

ada

.

[ Voor 100% gewijzigd door ada op 22-02-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* dit heeft niets met inhoudelijke feedback op een BBG te maken.

[ Voor 74% gewijzigd door Gonadan op 24-02-2024 12:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:56
Is het een idee om eens een BBG te maken met een Micro / Mini moederbord?

En de gehele formfactor daarop aan te passen?

Of zijn daar te weinig mensen in geïnterresseerd?

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

jimz93 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:27:
Is het een idee om eens een BBG te maken met een Micro / Mini moederbord?

En de gehele formfactor daarop aan te passen?

Of zijn daar te weinig mensen in geïnterresseerd?
Iets als de bbg van Juli vorig jaar?
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet voor persoonlijk advies, maar voor feedback over de Best-Buy Guides.

Heb je aankoopadvies nodig, open dan een eigen topic in Desktop Aankoopadvies als het gaat om een (nagenoeg) compleet systeem of in Componenten Aankoopadvies als het om een enkel product gaat.