[BBG] Special: MS Flight simulator 2020 - Dec 2020

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:22
Hier zijn we weer met de BBG, in tijden met vele nieuwe producten maar ook vele paper releases. Deze keer hebben we gekozen om een Flight Simulator special te doen naar aanleiding van reviews: Microsoft Flight Simulator - Op reis met Ryzen 5000 en GeForce 3000 en uiteraard komt er ook gewoon niet elk jaar een nieuwe Microsoft Flight Simulator uit.

De laatste keer dat ik Flight Simulator gespeeld heb zal waarschijnlijk versie 2000 zijn geweest dus ik laat even in het midden wat de beste ervaring geeft qua scherm en gamecontrollers. Voor dit laatste wil ik namelijk ook een joystick, yoke, throtte en rudder controller aanraden in de BBG.

Mijn eerste opzet:
  • Processor is Zen3. Flight Sim schaalt enorm goed met veel CPU power, maar helaas zijn ze momenteel nog moeilijk leverbaar. Ik denk dat we in de BBG best een alternatieve optie voorzien die beter leverbaar is.
  • Videokaart mag relatief minder krachtig zijn omdat deze (momenteel) minder goed schaalt. Alles tussen 2070 Super en 3090 haalt even veel FPS op 1440p. De leverbaarheid zal hier belangrijker zijn. Eventueel te overwegen om voor de widescreen een trapje hoger te voorzien (bijvoorbeeld type 2080)
  • 16GB lijkt voldoende in de reviews
  • De voeding, kast en ssd zijn wat standaard materiaal :)
  • Qua beeldscherm heb ik momenteel een 32" 21:9 scherm gekozen. Misschien hebben jullie input of we moeten opschalen naar 32:9 (= duur) of een triple monitor setup met bescheidenere schermen.
  • Voor de game controller heb ik gekozen voor een setje met een neutraal uiterlijk. Je kan specifieke setjes vinden voor Airbus X of gevechtsvliegtuig Y maar ik heb er voor gekozen om deze niet te kiezen voor de BBG. Zo te zien aan het prijsverloop is deze wel redelijk EOL dus zou het goed zijn om een andere optie te hebben :)
Alvast bedankt voor het meedenken!
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 569,-€ 569,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 181,05€ 181,05
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2070 Super EX (1-Click OC) Retail€ 520,-€ 520,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 71,-€ 71,-
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 475,70€ 475,70
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,23€ 73,23
1GamecontrollersThrustmaster T16000M FCS Flight Pack Oranje, Zwart€ 265,-€ 265,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 75,-€ 75,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 106,-€ 106,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.440,98

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:52
Misschien goed om ook rekening te houden met het feit dat joystick momenteel sowieso enorm moeilijk verkrijgbaar zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 17-11-2020 21:29 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:04
3060ti is goedkoper en zou sterker zijn. Wel moeilijk leverbaar.
Waarom x570 bord? B550 biedt voldoende?
Cpu koeler kan geen overbodige luxe zijn, liever dat dan x570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
GermanPivo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:28:
Misschien goed om ook rekening te houden met het feit dat joystick momenteel sowieso enorm moeilijk verkrijgbaar zijn...
Ja, daar lijkt het wel op. Waarschijnlijk ook extra vraag door de nieuwe Flight Simulator 2020.
Flightsimwebshop heeft er bijvoorbeeld wel wat op voorraad: https://tweakers.net/shop...jken/541/gamecontrollers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
99ruud99 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:35:
3060ti is goedkoper en zou sterker zijn. Wel moeilijk leverbaar.
Waarom x570 bord? B550 biedt voldoende?
Cpu koeler kan geen overbodige luxe zijn, liever dat dan x570.
CPU koeler is inderdaad nog een goeie met 105W TDP :9 (Bij deze aangepast in de TS)
X570 of B550 is vooral PCIe 4.0 tegenover 3.0. In theorie een verdubbeling van de bandbreedte, in de praktijk minder maar wie weet wat de toekomst brengt. Voor mij kan beide in ieder geval.
3060 Ti lijkt zeker een leuke kaart, maar de releasedatum van 2 december is rond het uitbrengen van het BBG artikel en zal zeker niet breder beschikbaar zijn dan de 3080 momenteel is. In de praktijk niet echt aan te raden voor deze editie. Ik zal deze waarschijnlijk wel vermelden als tip in de begeleidende teksten van de videokaart keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 17-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Zou er 32GB ram in zetten. Met mods en add-ons ga je over de 16, vooral boven steden en drukke vliegvelden waar veel textures geladen moeten worden. Met 32GB geïnstalleerd ga je dan richting de 20GB usage. Die €75 extra maakt op dit budget toch niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Uszka schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:01:
Zou er 32GB ram in zetten. Met mods en add-ons ga je over de 16, vooral boven steden en drukke vliegvelden waar veel textures geladen moeten worden. Met 32GB geïnstalleerd ga je dan richting de 20GB usage. Die €75 extra maakt op dit budget toch niet uit.
Uit meerdere video's, waaronder:
YouTube: Flight Simulator 16GB VS 32GB ULTRA Settings - IFR flight over New Y...
YouTube: Microsoft Flight Simulator - 16GB RAM vs 32GB RAM

blijkt inderdaad dat de 1% en 0.1% hoger liggen bij 32GB en de game daardoor wat vloeiender draait.

Daarnaast is het ook geen pretje om met 16GB nog een Discord, Chrome of dergelijks open te hebben staan, want het de game vraagt niet zelden 12GB+ waardoor er met aftrek van het OS bijna niets meer overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Qua scherm kan je misschien meerdere opties geven afhankelijk van het budget:
-3440x1440p (€420)
-3840x1200p (€850)
-5120x1440p (€1050)

Doordat Freesync meestal vanaf 48Hz werkt, kan je met LFC (Low Framerate Compensation) onder de 48Hz komen, zolang je maar 2x 48 (96 -> 100Hz) of meer hebt. Dit verschilt wel per monitor volgens mij, maar met de lage frames in FS2020 lijkt me een LFC monitor wel op z'n plaats.

Ohja, over de fans in die NR600 (en NR400) wordt aardig geklaagd in de reviews, dus daar kan mogelijk nog wat verbetering geschieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Als je nieuwe fans gaat toevoegen aan de nr600, dan is de 500DX van be quiet! een aardig alternatief voor de kast - die wordt namelijk standaard al geleverd met hoge kwaliteit fans van het eigen merk: https://tweakers.net/pric...n/?keyword=be+quiet+500dx

(hoewel ik denk dat er eigenlijk juist minder stille fans in moeten voor extra realistische toegevoegde geluidseffecten ~_^ )

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 18-11-2020 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
Nu ben ik nooit zo actief in de BBGs maar mag ik een suggestie doen om ook een "light" uitvoering samen te stellen met een prijsplafond van € 1.000 of € 1,500. Het lijkt me dat je daar een goede 1080p-ervaring voor moet kunnen bieden. Of in tekst te suggereren waar je serieus kan besparen als je bescheiden concessie wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 12:07
Een pc van over de € 2000 in een kast met een kunststof raam kan natuurlijk echt niet. Een beetje Tweaker wilt of geen raam of er één van tempered glass. Ook is het altijd een beetje jammer als het moederbord een USB-C header heeft en de kast niet.

Ik zou een B550 bord nemen. Die borden hebben plaats voor 1x PCIe 4.0 x4 SSD en 1x PCIe 4.0 x16 GPU. Aangezien er al een Kingston A2000 in zit is die dus prima uitbreidbaar. Aangezien CPU lanes te prefereren zijn over chipset lanes heb je aan X570 vrij weinig tenzij er een 2e videokaart in komt of 2x PCIe 4.0 x4 SSD's. De X570 Elite heeft maar 1 heatsink voor de M.2 poorten en komt met 1.0 Gbps ethernet waar de volgende borden 2 heatsinks en 2,5 Gbps ethernet hebben. Bovendien zijn ze goedkoper:
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro
pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

Qua kast zou ik iets zoeken in de Fractal Design Define reeks.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 18-11-2020 09:22 . Reden: was in de war met andere kast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Djarune schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:41:
Een pc van over de € 2000 in een kast met een kunststof raam kan natuurlijk echt niet. Een beetje Tweaker wilt of geen raam of er één van tempered glass. Ook is het altijd een beetje jammer als het moederbord een USB-C header heeft en de kast niet.
...
De NR600 heeft een raam van gehard glas, wellicht ben je in de war met een andere kast (of is het lijstje in de tussentijd veranderd)?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 18-11-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 12:07
Anoniem: 57411 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:07:
[...]

De NR600 heeft een raam van gehard glas, wellicht ben je in de war met een andere kast (of is het lijstje in de tussentijd veranderd)?
Ja was in de war met een andere kast (Q500L / Q300L) Het helpt natuurlijk ook niet mee als er in de pricewatch bij materiaalkenmerken alleen "staal" staat. Ik heb een verbetering doorgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 17:03

aap

Malantur schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:24:

• Processor is Zen3. Flight Sim schaalt enorm goed met veel CPU power, maar helaas zijn ze momenteel nog moeilijk leverbaar. Ik denk dat we in de BBG best een alternatieve optie voorzien die beter leverbaar is.
Het gaat bij MSFS vooral om single-core speed. De nieuw Ryzens zijn daar goed in, maar de oude wat minder. Ik heb nog niet naar uitgebreide benchmarks gezocht, maar het zou me ook niet verbazen als een snelle Intel i5 een i7 kan outperformen.
• 16GB lijkt voldoende in de reviews
Volgens veel bronnen geeft 32GB wel degelijk een meetbare verbetering. Ik heb zelf 32GB en zie toch dat mijn geheugenverbruik meestal boven de 50% ligt.
• Qua beeldscherm heb ik momenteel een 32" 21:9 scherm gekozen. Misschien hebben jullie input of we moeten opschalen naar 32:9 (= duur) of een triple monitor setup met bescheidenere schermen.
Meerdere schermen heeft voorlopig geen zin, want MSFS ondersteunt dat nog niet. Als ik nu een nieuwe PC zou mogen samenstellen, zou ik denk ik voor een 21:9 gaan, om 2 redenen:
1. goede balans tussen blikveld en FPS.
2. Ik zie in screenshots van mensen met 32:9 toch wel grote vervormingen aan de randen van het blikveld.

Ik heb zelf een 16:9 monitor, maar vooral bij het landen mis je toch wel dat je niet makkelijk opzij kan kijken.

Ik heb er zelf geen ervarning mee, maar ik hoor alleen maar positieve verhalen over TrackIR, dus dat zou ook nog iets zijn om te overwegen om het blikveld te verruimen.
• Voor de game controller heb ik gekozen voor een setje met een neutraal uiterlijk. Je kan specifieke setjes vinden voor Airbus X of gevechtsvliegtuig Y maar ik heb er voor gekozen om deze niet te kiezen voor de BBG. Zo te zien aan het prijsverloop is deze wel redelijk EOL dus zou het goed zijn om een andere optie te hebben :)
Je zou hier ook nog een discussie over stick vs yoke kunnen voeren. Hier zijn denk ik veel verschillende voorkeuren en je kunt het ook zo duur en uitgebreid maken als je wilt.

Sowieso zijn op dit moment bijna alle flight controllers niet leverbaar, omdat er door de release van MSFS een enorme run op is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er zijn genoeg games waar de 5900X het aflegt tegen i7-10700 of R 5600X, die dan ook goedkoper zijn.

Of dat specifiek in FS ook het geval is weet ik niet. RTX2080Ti geeft de meeste FPS, dus zou je kunnen kiezen voor RTX3070(afwachtend wat AMD doet)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gw30x1X/BM.png

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 19-11-2020 12:47 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bacchus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:34:
Nu ben ik nooit zo actief in de BBGs maar mag ik een suggestie doen om ook een "light" uitvoering samen te stellen met een prijsplafond van € 1.000 of € 1,500. Het lijkt me dat je daar een goede 1080p-ervaring voor moet kunnen bieden. Of in tekst te suggereren waar je serieus kan besparen als je bescheiden concessie wil doen.
Is wat mij betreft ook een best goed idee. Maar wat is dan het target? 1080p op ultra settings met 30+ fps?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Dat klinkt als een heel zinnige voorzet voor een gemiddelde, die voor mijn gevoel breed gedragen zal worden.

Persoonlijk zou het me vooral wat waard zijn geen "grote stotters" te hebben tijdens een lastige nadering, dat de minimum framerate tot 20 fps zakt is dan minder een probleem. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat moet uitdrukken en het kan lastig zijn te meten/schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:56
Bacchus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:34:
Daar ben ik het helemaal mee eens. MS wil toch de massa aanspreken met FS? Jammer dat FS nog niet op de Xbox gereleased is want dat is bij uitstek het budgetplatform voor FS, maar MS/Asobo hebben wel wat andere problemen op dit moment. Ook zie ik graag wat goedkopere creatieve randapparatuur oplossingen. Het is flightsimmen en Tweakers niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Bacchus schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:14:
Persoonlijk zou het me vooral wat waard zijn geen "grote stotters" te hebben tijdens een lastige nadering, dat de minimum framerate tot 20 fps zakt is dan minder een probleem. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat moet uitdrukken en het kan lastig zijn te meten/schatten.
Dan zul je geinteresseerd zijn in de conclusie die in dit artikel getrokken wordt:
https://www.flightsim.com...Benchmark-Analysis/view/2

Het komt er op neer dat je voor een vloeiende ervaring moet zorgen dat de GPU de bottleneck is. Bij hogere resolutie (1440/4k) schuift de bottleneck pas naar de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:46
*knip* persoonlijk advies hoort hier niet thuis. Open voor gedegen advies een eigen topic in Componenten Aankoopadvies.

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 18-11-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 13:05

Dani86

AeroGeek

In mijn ervaring is de GPU vooral de bottleneck.
De flightstick is een kwestie van smaak ;)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:25
Voor geheugen zou ik zoals hierboven aangegeven ook echt voor 32GB gaan. Zojuist nog even gekeken maar met addons erbij zit ik toch al op een verbruik van 16GB.

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:56
@Brooky @sandpatt kaart volgens mij juist iets aan waar je mee te maken gaat krijgen als je een systeem voor MFS bouwt en laten we het daar nu net over hebben. Van optimalisering is weinig tot geen sprake bij MFS, dus waar ga je je dan meer op focussen qua bouw? Cpu, gpu, ram, moederbord met extra rgb voor de extra fps? Of gooit iedereen maar wat geld in een bodemloze put? Ik was zeker benieuwd naar community feedback op zijn gestelde MFS systeem dilemma's in samenhang met de BBG.

[ Voor 4% gewijzigd door Saybia op 19-11-2020 01:38 ]

• sandpatt
Inderdaad. Het was zeker niet mijn bedoeling om persoonlijk advies te vragen, al begrijp ik wel als het zo overkwam.

Ik wou gewoon even duiden dat het niet zo makkelijk is om uit te maken in welke componenten je nu fors moet investeren. Sommige signalen wijzen op CPU, andere op GPU.
Het budget is jammergenoeg niet eindeloos, dus denk ik dat veel mensen de keuze gaan moeten maken tussen een high end gpu met een iets mindere cpu of moet je net het omgekeerde doen?

En als je al een degelijke desktop hebt, maar moet upgraden, wat dan?
Want ik heb met mijn 8600k @5ghz en RTX2070 een zeer degelijke setup vind ik die in meeste situaties meer dan voldoet. Dan is het extra lastig om een upgrade van 800 euro te verantwoorden en willen mensen de juiste keuze maken.

• Malantur
Ik denk dat alles nog wat afhangt van de resolutie en details waarop je wil spelen. Ik kan ook alleen maar verder gaan op wat ik lees, maar wel gek dat ik hier lees dat het vaak GPU limited is, wat ik niet kan opmaken uit het artikel reviews: Microsoft Flight Simulator - Op reis met Ryzen 5000 en GeForce 3000. Misschien dat het verschilt omdat ze hier over het New York vliegen met veel sateliet data?

32GB was trouwens mijn originele insteek, maar omdat ik in een andere review las dat er weinig verschil was had ik er terug 16GB in gestoken. De meerprijs is inderdaad klein dus ik zal het zeker omzetten naar 32GB.

Voor de flightsticks, zijn er mensen die wat specifieker input kunnen geven over 'kwestie van smaak'? Zijn alle 4 de controllers aan te raden (joystick, yoke, throtte en rudder controller)? Ik vermoed dat je ofwel joystick, ofwel yoke kiest? Waar let je best op? Is het plug en play of moet je nog veel keys mappen? Is het handig om veel knoppen te hebben aan de joystick, of net in de buurt van de throttle?
Ik wil er wat beginners advies in steken voor de mensen die er echt niets van kennen, zoals mijzelf :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandpatt
Malantur schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:31:
Ik denk dat alles nog wat afhangt van de resolutie en details waarop je wil spelen. Ik kan ook alleen maar verder gaan op wat ik lees, maar wel gek dat ik hier lees dat het vaak GPU limited is, wat ik niet kan opmaken uit het artikel reviews: Microsoft Flight Simulator - Op reis met Ryzen 5000 en GeForce 3000. Misschien dat het verschilt omdat ze hier over het New York vliegen met veel sateliet data?
Ik kan hier ook nog aan toevoegen dat de simulator een ingebouwde monitoring heeft (developer mode).
Deze toont of je systeem cpu of gpu limited is.
In mijn situatie is dat bijvoorbeeld gpu limited, terwijl het artikel van Tweakers net het omgekeerde aangeeft.

• Carthogam
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-04 03:12
Vermoed dat de meeste kiezen voor yoke of joystick, tenzij je natuurlijk bij elk type vliegtuig de bijpassende bediening wil hebben.

De Honeycomb Alpha Flight Controls (yoke) eventueel in combinatie met Honeycomb Bravo (Throttle Quadrant) & Honeycomb Charlie (Rudder Pedals) zijn zeer populair onder de flightsimmers vanwege de goede prijs / kwaliteit verhouding. Yoke, throttle & rudder kosten elk €249,-
Honeycomb staat in de lijst met aanbevelingen van Microsoft Flight Simulator en wordt dan ook meteen herkend, knoppen worden automatisch toegewezen en zijn naar wens aanpasbaar.
Spijtig genoeg zoals zoveel hardware op dit moment, zijn deze bijna nergens leverbaar.

Er is ook een joystick in de maak bij Honeycomb en kan ik verder de joysticks van Thrustmaster aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astollie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-05 08:45
MSFS zelf zou deze maand wel degelijk een nieuwe ontwikkeling krijgen. Namelijk VR. (Het kan natuurlijk iets langer gaan duren ... :'( )
We zullen dan zien hoe de optimale verhouding CPU/GPU zal worden. Het zou me verbazen als die niet flink richting GPU verschuift. Hoe pakte dat uit met Xplane?
Ik zou daar wel een vermelding van maken in de BBG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
4k support voor flight simulator lijkt mij ook niet gek.

Belangrijkste daarbij lijkt mij de keuze tussen een 6800xt en een 3080. De benchmarks varieren over wat de betere kaart is.

Edit: en ook VR support, bijvoorbeeld een hp reverb g2 als extra monitor.

Edit2: ik heb de thrustmaster t.16000 joystick en erg tevreden over. Reageert erg nauwkeurig.

[ Voor 32% gewijzigd door SpiceWorm op 24-11-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Malantur schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:31:
Op 1080p en 1440p is FS2020 cpu limited. Er lijkt een grens net boven de 60 fps te liggen.

Op 4k is FS2020 duidelijk GPU limited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
aap schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:59:

Het gaat bij MSFS vooral om single-core speed. De nieuw Ryzens zijn daar goed in, maar de oude wat minder. Ik heb nog niet naar uitgebreide benchmarks gezocht, maar het zou me ook niet verbazen als een snelle Intel i5 een i7 kan outperformen.
Ik weet niet hoe je hier bij komt maar bij mij is de load erg goed verdeeld over mijn 8700k. 1 core is max 45% belast, de rest van de cores 20 tot 30%.
Let wel dat is op 4k ultra met een 1080ti.

Wel zie ik dat bij 1440p en 1080p in veel benchmarks de limiet net boven de 60 fps ligt.

4k 6800xt + r7 5800x https://youtu.be/1-OZQfV_Xag
4k rtx 3090 + r9 5950x https://youtu.be/xxcTRDFivLA

Volgens mij scoort de 6800xt wat beter en lijkt minder microstutters te hebben. Beide duidelijk gpu limited.
Edit: er is nog een 3e filmpje met een rtx 3090 en een i9 10850 op 4k https://m.youtube.com/watch?v=8Jw23ABNYMM&t=164s

[ Voor 20% gewijzigd door SpiceWorm op 24-11-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astollie
Interessante filmpjes.
(@SpiceWorm Er zit onderaan een typfoutje in je bericht: 5950x ipv 5850x)

[ Voor 41% gewijzigd door astollie op 24-11-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 17:03

aap

SpiceWorm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:29:
[...]

Ik weet niet hoe je hier bij komt maar bij mij is de load erg goed verdeeld over mijn 8700k. 1 core is max 45% belast, de rest van de cores 20 tot 30%.
Dat is alleen omdat je OS wel keurig over de cores verdeelt, maar niet meerdere cores tegelijk aan het werk kan houden. Anders zouden ze wel dichter tegen de 100% aanzitten. Dus ze doen om de beurt een stukje werk, maar nooit allemaal tegelijk.

Wat mij betreft toont jouw observatie precies het gelijk van mijn stelling aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
aap schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:43:
[...]

Dat is alleen omdat je OS wel keurig over de cores verdeelt, maar niet meerdere cores tegelijk aan het werk kan houden. Anders zouden ze wel dichter tegen de 100% aanzitten. Dus ze doen om de beurt een stukje werk, maar nooit allemaal tegelijk.

Wat mij betreft toont jouw observatie precies het gelijk van mijn stelling aan.
Nee, sorry je stelling klopt niet. Het OS kan alleen goed verdelen als de code/workload goed opgesplitst is.
Mijn cpu is prima in staat de videokaart van het dubbele aantal frames te voorzien (want load op de zwaarste core is <50%, dus verdubbeling is <100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
aap schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:43:
(SpiceWorm) "1 core is max 45% belast, de rest van de cores 20 tot 30%."

Als dat zo zou zijn, zouden alle cores evenzwaar belast zijn. Het van core wisselen van een thread is kostbaar: je moet alle registers, L1- en L2-cache opnieuw laden. Dat is een flinke overhead. Je OS houdt daar rekening mee en wisselt een thread dus niet lichtzinnig van core.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gaat het hier nu om BBG Flight Simulator of BBG Microsoft Flightsimulator 2020 ?!
De uitwerking lijkt anders namelijk dan de titel suggereert.

Want er bestaan meer flight simulators, waarvan ook de meer realistische dan die van Microsoft.

- X-Plane 11
- X-Plane Pro - telt real life mee voor je vliegbrevet
- Prepar3D
- MSFS2020

En neem dan ook de performance mee onder Linux.
X-Plane heeft recent met de introductie van Vulkan grote stappen gemaakt met betere framerates.

[ Voor 6% gewijzigd door Corrigan op 25-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Corrigan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:40:
Gaat het hier nu om BBG Flight Simulator of BBG Microsoft Flightsimulator 2020 ?!
De uitwerking lijkt anders namelijk dan de titel suggereert.

Want er bestaan meer flight simulators, waarvan ook de meer realistische dan die van Microsoft.

- X-Plane 11
- X-Plane Pro - telt real life mee voor je vliegbrevet
- Prepar3D
- MSFS2020

En neem dan ook de performance mee onder Linux.
X-Plane heeft recent met de introductie van Vulkan grote stappen gemaakt met betere framerates.
Goed punt. Ik lees de OP als msfs2020 machine.
Dat lijkt mij ook de zwaarste game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Mijn insteek is inderdaad voor MSFS2020 omdat dit nu hot is en er nu misschien wel wat mensen willen instappen in het flight sim gebeuren.

• Bacchus
Misschien dat zij die er ervaring mee hebben wel wat kunnen delen om een paar zinnen te wijden aan de relatieve verhouding van de andere sims. Ik kan me voorstellen dat andere sims een vergelijkbaar beeld laten zien, met name een voorkeur voor processors met een snelle kloksnelheid en een matige schaling met snelle videokaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• astollie
Een xplane forum zou heel anders lopen, bv multiscreen setup. verschillende add-ins, etc.
ik vind het dan ook wel fijn om de focus van MS2020 te houden, maar dan zou je inderdaad de titel moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat is het performance target nu van deze build, wat moet een koper hier van verwachten in termen van resolutie, FPS en kwaliteits settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astollie
Dit is een heel goed punt!
Ingewikkeld is dat dit afhangt van je instellingen, maar zeker ook, meer nog, van waar je vliegt.
De test die Tweakers heeft gedaan is ongeveer het zwaarste scenario dat je je kan voorstellen. Lang laag boven New York en high settings. Leuk om de allersnelste (en duurste setup) eens uit te testen.
Is de gemiddelde simmer, die zelden zoiets doet, bereid om een setup te maken die 1000 euro extra kost? (Die kan wellicht dat beter aan goede controls besteden). Er zijn zat streamers die met een oude build heel leuk en goed vliegen.
Dus met 1 build ben je er niet. En de prijzen van controls variëren enorm. Dus wellicht dat je dat apart moet doen.
Misschien leuk om dan te kiezen voor stappen van 500 euro, te beginnen bij 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Malantur schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:00:
Mijn insteek is inderdaad voor MSFS2020 omdat dit nu hot is en er nu misschien wel wat mensen willen instappen in het flight sim gebeuren.
Goede aanpassing.
Al blijven veel flight simmers toch weer ook bij X-Plane 11 omdat dit veel realistischer vliegen is.

Sommigen gaan hier heel ver in, met leuk voor thuis.
Dan heb je een serieus goede PC build nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Zo, het is hiet even stil geweest omdat de release date van begin december niet goed bleek te zijn, en zo kunnen we dus op 1 januari terug ons oude schema opnemen.
Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:31:
Wat is het performance target nu van deze build, wat moet een koper hier van verwachten in termen van resolutie, FPS en kwaliteits settings?
Ik dacht aan 1440p om een breed publiek aan te spreken. Ik had de tweakers review als leiddraad gebruikt
(reviews: Microsoft Flight Simulator - Op reis met Ryzen 5000 en GeForce 3000) Alle kaarten vanaf 2070S halen daar 55 fps op medium. Waarbij een 2070S dus de goedkoopste kaart is waarbij een duurdere kaart weinig extra fps toevoegd, en een goedkopere videokaart veel minder fps geeft. Zoals eerder aangehaalt is dit op een van de zwaarste stukken uit het spel, dus in game zou dit door de band betere resultaten moeten hebben. Als je op ultra wil spelen zakt het fps naar 31 en heb je beter een 2080 of hoger om 35 fps te halen. Op 4K haalt de 2070S eigenlijk niet heel veel minder fps (respectievelijk 45 in plaats van 55 op medium en 30 in plaats van 31 op ultra).

Nieuw lijstje:
- Nieuw model voeding van MSI opgenomen
- Geheugen was slecht/niet meer leverbaar. 16 -> 32GB
- Videokaart van 2700S -> 5700 XT. Deze kaart is een van de weinige die zo te zien nog breed op stock liggen en op het flight sim forum lees ik veel positieve reacties dat deze good-enough is voor 1440p, al vrees ik dat we net sub 30 fps zullen vallen met deze kaart. Eventueel wil ik er iets bij schrijven dat ze ook een 3600 Ti kunnen kopen wanneer die op voorraad is.
- De ssd hoor ik wat negatieve opmerkingen over hier op het forum, dus daarvoor wil ik misschien ook nog wel een alternatief voor zoeken.
- Flight controller is ook slecht leverbaar (zoals eerder opgemerkt) dus hiervoor weet ik ook niet meteen wat ik ga presenteren in de BBG.
- Het scherm is 1440p 144Hz maar die 144Hz lijkt mij ook overdreven voor een flight sim computer waar je 30 a 60 fps met moeite haalt. Hier kan eventueel nog op bespaard worden.
- Moederbord kan nog van X570 naar B550 (met als grote verschil PCIe 4 vs PCIe 3, maar ook gewoon meer PCIe lanes en meer sneller USB poorten).

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 649,95€ 649,95
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 174,90€ 174,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 69,87€ 69,87
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 469,-€ 469,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1GamecontrollersThrustmaster T16000M FCS Flight Pack Oranje, Zwart€ 269,-€ 269,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 157,28€ 157,28
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.531,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
astollie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:06:
Dit is een heel goed punt!
Ingewikkeld is dat dit afhangt van je instellingen, maar zeker ook, meer nog, van waar je vliegt.
De test die Tweakers heeft gedaan is ongeveer het zwaarste scenario dat je je kan voorstellen. Lang laag boven New York en high settings. Leuk om de allersnelste (en duurste setup) eens uit te testen.
Is de gemiddelde simmer, die zelden zoiets doet, bereid om een setup te maken die 1000 euro extra kost? (Die kan wellicht dat beter aan goede controls besteden). Er zijn zat streamers die met een oude build heel leuk en goed vliegen.
Dus met 1 build ben je er niet. En de prijzen van controls variëren enorm. Dus wellicht dat je dat apart moet doen.
Misschien leuk om dan te kiezen voor stappen van 500 euro, te beginnen bij 2000.
De laatste edities heb ik ervoor gekozen om een standaard build te maken en indien nodig per component een suggestie doen voor een upgrade indien mensen daar belang aan hechten. In dit geval lijkt het mij wel opertuun om verschillende videokaarten aan te raden en eventueel zoals hierboven vermeld alternatieven voor scherm, flight controller en moederbord chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ryzen 5600x als budget optie? Kost je een paar frames maar het verschil met een 5900x is ook niet enorm. Scherm zou ik ook op besparen. Deze 2500€ is wel een bak geld en zoveel meer fps levert het niet op.

[ Voor 33% gewijzigd door SpiceWorm op 22-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malantur
SpiceWorm schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:48:
Ryzen 5600x als budget optie? Kost je een paar frames maar het verschil met een 5900x is ook niet enorm. Scherm zou ik ook op besparen. Deze 2500€ is wel een bak geld en zoveel meer fps levert het niet op.
Die prijs is wel inclusief 250 euro flight controller en bijna 500 euro scherm.
Zonder deze accessoires en met budget 5600X en B550 moederbord:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 131,90€ 131,90
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700 XT€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR600 (without ODD)€ 69,87€ 69,87
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 157,28€ 157,28
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.480,-

Als je de bestelkosten effectief berekend met winkels die bovenstaande op 5 dagen kunnen leveren, dan komt het totaal op 1.533,87 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astollie
Goed om uit te gaan van 1440p.
Vanaf vandaag wordt VR ondersteund. Ik ben benieuwd hoe de test in New York uit zou pakken met de HP Reverb G2. Idee redactie?! Ik vermoed dat voor dat doel beter een zwaardere GPU geadviseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 09:39
Malantur schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:02:
[...]
- Moederbord kan nog van X570 naar B550 (met als grote verschil PCIe 4 vs PCIe 3, maar ook gewoon meer PCIe lanes en meer sneller USB poorten).
[...]
Ook op B550 heb je gewoon 20 PCIe 4.0 lanes; 16 voor de GPU, 4 voor je PCIe x4 SSD. Meer dan genoeg voor 'normale' gamebuilds.
De Gigabyte Aorus B550 Elite wordt atm een beetje uitgefaseerd volgens mij; iets als een pricewatch: Gigabyte Aorus B550 PRO V2 is een mooi alternatief; iets wat je niet moet onderschatten met flightsims is de soms achterlijke hoeveelheid USB poorten die je nodig hebt. Stick+throttle+trackircam+andere random knoppendozen telt al snel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Razortek schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:12:
[...]

Ook op B550 heb je gewoon 20 PCIe 4.0 lanes; 16 voor de GPU, 4 voor je PCIe x4 SSD. Meer dan genoeg voor 'normale' gamebuilds.
De Gigabyte Aorus B550 Elite wordt atm een beetje uitgefaseerd volgens mij; iets als een pricewatch: Gigabyte Aorus B550 PRO V2 is een mooi alternatief; iets wat je niet moet onderschatten met flightsims is de soms achterlijke hoeveelheid USB poorten die je nodig hebt. Stick+throttle+trackircam+andere random knoppendozen telt al snel op
Inderdaad maar 2 prijzen bij de B550 Elite. Maar de Pro V2 is wel 30 euro duurder en dan kom je eigenlijk best wel in de buurt van de X570? pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
Misschien niet nodig maar future proofing voor hetzelfde geld is nooit een nadeel lijkt mij. Of is er nog een goedkoper alternatief op B550?

Heeft er iemand ook nog een suggestie voor een 1440p scherm? Mij lijkt meer dan 60Hz niet nodig voor een 5700 XT, al kost een 75Hz scherm even veel of goedkoper. Ik kom uit op pricewatch: AOC Q24P2Q Zwart

De flight controllers ben ik ook nog niet uit wat ik ga aanraden. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Malantur schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:46:
[...]

Inderdaad maar 2 prijzen bij de B550 Elite. Maar de Pro V2 is wel 30 euro duurder en dan kom je eigenlijk best wel in de buurt van de X570? pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
Misschien niet nodig maar future proofing voor hetzelfde geld is nooit een nadeel lijkt mij. Of is er nog een goedkoper alternatief op B550?

Heeft er iemand ook nog een suggestie voor een 1440p scherm? Mij lijkt meer dan 60Hz niet nodig voor een 5700 XT, al kost een 75Hz scherm even veel of goedkoper. Ik kom uit op pricewatch: AOC Q24P2Q Zwart

pricewatch: Philips E-line 275E1S Zwart 27 inch

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 09:39
Malantur schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:46:
[...]

pricewatch: MSI B550-A PRO zou kunnen werken; meer dan prima VRMs, frontpanel USB-C (leuk voor modernere kasten), toch nog 7xUSB-A. EDIT: Oh en natuurlijk de V2 Elite: pricewatch: Gigabyte Aorus B550 ELITE V2

Qua flightsticks: misschien eens hier rondkijken: https://www.reddit.com/r/hotas/
Die gasten zijn helemaal gek van throttles en flightsticks; zelf op aanraden van daar een Thrustmaster TWCS + VKB Gladiator K stick gehaald. Dat is wel meer spacesimmerig (en zijn beide niet meer echt verkrijgbaar).

De Thrusmaster GA set ziet er wel leuk uit, alleen niet verkrijgbaar. De pricewatch: Thrustmaster T.16000M FCS Hotas Oranje, Zwart is dan weer meer combat/space, maar zou nogsteeds prima moeten werken voor FS2020. Throttle en joystick zijn beide goede kwaliteit, prima instapset (en ook te gebruiken voor space/combatsims).

Een frankencombinatie (wat prima samen werkt, zo franken is het nou ook weer niet) van iets van een pricewatch: Thrustmaster TCA Quadrant Airbus Edition Blauw, Zwart + https://flightsimcontrols.com/product/gladiator-nxt/ zou ook wel leuk kunnen zijn als iets van een upgrade

[ Voor 15% gewijzigd door Razortek op 30-12-2020 23:04 ]

Pagina: 1