[BBG] Office Systeem + Accessoires

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 17:56
Vandaag, morgen, en overmorgen weer eens hetzelfde! Veel van jullie zitten momenteel thuis te werken.
Dat is soms leuk, en soms minder leuk. Soms kan je daar wel wat hulpmiddelen bij gebruiken.

Daarom deze keer een iets bredere BBG. Het idee is een basis Office Systeem, maar daarbij ook 'kit' die je helpt om je werk net even wat leuker en gemakkelijker te maken.

Dit is niet iets wat we heel vaak doen, en waar we dus ook mogelijk gewoon niet zo goed in zijn.
Wat ik geprobeerd heb is:

Een simpel, maar doeltreffend Office systeem voor de mensen die nu net even wat meer 'hmpf' nodig hebben dan hun reguliere chromebook, telefoon, oude bakbeestje, sinds ze thuiswerken. Het systeem in de BBG is niet voor iedereen nodig natuurlijk, omdat veel mensen een laptop van de zaak krijgen.

Daarom ook het setje hulpmiddelen. Daarin heb ik geprobeerd de reviews op Tweakers te volgen, of wat simpele werkgerelateerde eisen in de Pricewatch te gooien.

Hier de lijstjes:

Systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 110,35€ 110,35
1MoederbordenAsus Prime H410M-A€ 65,04€ 65,04
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 78,-€ 78,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 23,10€ 23,10
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB4/16€ 55,33€ 55,33
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,45€ 104,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 482,27

Uitleg:

Een simpele i3 kan tegenwoordig vrijwel alle zaken afhandelen, zware Excel sheets, Teams, Slack, Firefox, Chrome, een sloot Docker containers, programmeren, het moet allemaal niet zo'n issue zijn. Daarnaast is het ook een zuinige CPU in idle. Ryzen is zeker een optie qua power, maar is doorgaans nog echt een stukje slechter qua idle verbruik.

Net niet de standaard koeler, omdat die net iets meer herrie maakt dan gekozen losse koeler.

Simpel maar doeltreffend moederbord, ITX zou kunnen, maar levert niet substantiële voordelen op, behalve de grootte.
De kleinere behuizing zou al snel meer warmte vasthouden, en dus mogelijk meer kabaal gaan veroorzaken.

Standaard geheugen kitje, latencies zijn in dit segment onbelangrijk.

Een stille, maar hopelijk 'serene' behuizing. Niet te in het oog springend, maar wel van voldoende kwaliteit dat hij stil is.
Bijpassende kwalitatief prima (maar niet uitzonderlijke) voeding, welke niet al te duur is.

Goede SSD, maar ik twijfel of 1TB nodig is voor een werkstation. 512GB zou waarschijnlijk in veel gevallen ook voldoende zijn.
Prijsverschil is niet heel hoog, vandaar de keuze.

Dan de accesoires:

Webcams:
1WebcamsLogitech C922 Pro Stream Webcam€ 149,-€ 149,-
1WebcamsLogitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,99

Iedereen kent het wel, je kan de andere kant niet eens goed onderscheiden van de achtergrond vanwege de pixelgrootte.
2 opties: een kwalitatief goede Logitech, en een iets goedkoper alternatief.... een Logitech... Want die maken gewoon prima webcams, en de software is doorgaans ook van prima kwaliteit.

Headsets:
1KoptelefoonsBose QuietComfort 35 II (Zwart)€ 224,27€ 224,27
1KoptelefoonsSony WH-1000XM4 (Zwart)€ 341,-€ 341,-
1KoptelefoonsTaoTronics SoundSurge 46 (Aluminium, Zwart)€ 99,-€ 99,-
1KoptelefoonsTeufel Real Blue NC (Rood, Zwart)€ 129,99€ 129,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 794,26

We kennen het allemaal, herrie van de buren, kinderen, partner, auto's, buiten tijdens het werk.
Noise Cancelling headphones kunnen hier behoorlijk aan bijdragen. Voor elke portomonnee zit er wat bij, koptelefoons zijn allemaal prima, de een wat duurder dan de ander, met net wat meer features.

Keyboard:
1ToetsenbordenCooler Master MK730 - Brown Switch (Qwerty US)€ 133,56€ 133,56
1ToetsenbordenSharkoon PureWriter TKL RGB Kailh Red (Qwerty US)€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,46

Een goede slagplank kan voor een IT-er zijn wat een boormachine is voor een timmerman. Een stukje onmisbaar gereedschap.
De MK730 is een hoogwaardig toetsenbord met een aantal keuzes qua switches.
Daarnaast een iets goedkoper alternatief, als prima optie getest door Tweakers zelf.
Muis:
1MuizenLogitech Corded Mouse M500€ 29,95€ 29,95
1MuizenLogitech MX Ergo€ 65,99€ 65,99
1MuizenLogitech MX Vertical€ 82,95€ 82,95
1MuizenMicrosoft Comfort Mouse 4500€ 17,-€ 17,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,89

Twee 'budget' muizen, beide gewoon prima, maar de Microsoft is beter geschikt voor linkshandigen.
Daarnaast nog 2 opties voor als je echt wat extra ergonomie nodig hebt.

1MonitorenLG 34WN750-B Zwart€ 439,67€ 439,67
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 449,-€ 449,-
1MonitorenPhilips S-line 275S1AE/00 Zwart€ 226,48€ 226,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.115,15

Een prima Philips van een redelijk voormaat (27"), met een prima resolutie, voor een zachte prijs.
Daarnaast een LG 34" voor de "Productivity" mensen onder ons. Dit scherm heeft een 75Hz refresh rate en een gigantisch schermoppervlak, wat perfect is om bijvoorbeeld 2 windows naast elkaar op 1 scherm open te hebben.
En voor de mensen die hun werk apparatuur willen combineren met hun game apparatuur, een goede LG game monitor, welke ook prima voor office werkzaamheden te gebruiken is. Helaas wel iets prijziger vanwege de (veel) hogere refreshrate.

Bonus:
1USB, audio en video-hubsAten 2-Port USB 3.0 Peripheral Sharing switch€ 74,97€ 74,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,97

Het kastje wat menig IT-er hier misschien wel handig zou vinden: een USB Host switch.
Met dit kastje kan je 4 USB apparaten met een druk op de (meegeleverde, fysieke) knop van pc verwisselen.
Op dit apparaatje kan je dus je toetsenbord, muis, webcam of eventueel een USB stick aansluiten, en met een druk op de knop wisselen tussen host-systemen.

Wie kent het niet, de werklaptop op het bureau naast de gewone monitor, dan is dit apparaatje ideaal als je makkelijk heen en weer wil kunnen switchen tussen laptop en desktop.

Sommigen denken misschien: Is een volwaardige KVM dan niet beter? Klopt, maar KVM's die de door IT-ers doorgaans hoge resoluties (1440p+) ondersteunen, zijn prijzig, en KVM's die ook nog op hoge refreshrates werken bestaan niet.

Dat zorgt er voor dat dit soort kastjes ideaal zijn voor de ITer die af en toe gamed, en zijn (werk-)laptop op het burea naast zich wil hebben staan, en met een druk op de knop apparaten wil kunnen wisselen.

Voor de niet fysieke switchers, is er ook software als MouseWithoutBorders

Een lange lijst, maar hopelijk wel nuttige info. Niemand koopt de hele BBG (denk ik :+), maar hopelijk zit er voor iedereen wel iets bij waarvan hij/zij denkt, dat is een goede tip!

Ik hoor graag jullie feedback!

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 22-12-2020 10:42 . Reden: Monitoren gewijzigd ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Die Dell monitor zou ik vervangen door: pricewatch: Philips S-line 275S1AE/00 Zwart

-1920x1080 -> 2560x1440, dus meer werkruimte
-24" -> 27", dus wat groter.
-60Hz -> 75Hz + Freesync, dus wat meer geschikt voor gaming.
+90° draaien voor portretmodus

En de headsets beginnen wel vanaf een hele hoge prijs. Misschien is zoiets als instap mogelijk:
pricewatch: TaoTronics SoundSurge 46 (Aluminium, Zwart)
Of pricewatch: Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Mooie opzet, van mijn kant een paar opties:

• Misschien is 300W een mogelijkheid. te denken aan deze voeding: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 300W.

• Eventueel deze RAM, 2666, t.o.v. 2400. Allebei CL16. pricewatch: HyperX Fury black HX426C16FB4/16

• Aangezien dit om een compact systeem gaat, zou zoiets ook een optie zijn, al kost het wel meer en komt dat wel uit met het geheugen?: pricewatch: Noctua NH-L9I chromax.black

[ Voor 62% gewijzigd door Luxicon op 18-11-2020 11:12 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:18
Dat was ook mijn eerste gevoel. Ik heb zelf onlangs deze aangeschaft waar ik erg tevreden over ben:
pricewatch: Logitech G533 Wireless

Qua monitor zit deze in dezelfde prijscategorie en heeft zichzelf ruim bewezen en heeft een USB hub.
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
@Potenscia Heb hem toegevoegd, die stond ook op eerdere shortlists, maar had ik er weer vanaf gehaald.
Ook de headsets zijn mooie toevoegingen! Er is denk ik nu een mooie uitsnede qua prijzen.

@Luxicon De allergoedkoopste be queiet series zijn niet de allerbeste voor zover ik weet. Ze zijn niet slecht, maar ook zeker niet beter dan de huidige gekozen voeding. Het idle verbruik van beide zal elkaar niets ontlopen, maar met de 450W is er toch nog net de mogelijkheid om een relatief stevige GPU achteraf toe te voegen. Vandaar toch mijn keuze voor net even een iets sterkere variant.

Ram heb ik aangepast, goed punt!

Die koeler is zeker nice, maar ruim 40% duurder dan die Hyper 212. Ook al is het misschien 2 tientjes, het blijft toch weer bijna dubbel zoveel geld, voor een koeler die zeer waarschijnlijk niet veel hoeft te doen :)

@kerath
Ik heb de suggesties van @Potenscia al toegevoegd, en ik moet eerlijk zeggen dat die Logitech mij veel meer een "game" gevoel geeft, dan een "werk" gevoel. Bovendien heeft die geen Bluetooth, wat verbinden met zowel desktop, telefoon als laptop (van de zaak) weer een vraagstuk van het wisselen van de USB aansluiting wordt. Dat lijkt mij onhandiger.

Monitor heb ik aangepast! In mijn illusie had ik die al, maar blijkbaar heb ik het oudere model aangeklikt!

Even niets...

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Misschien kan het geheugen beter naar:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16S-16GIS
Heeft een stuk lagere true latency, ookal is 3200MT/s niet haalbaar op H410.

En de voeding is misschien te vervangen door:
pricewatch: Seasonic Core Gold GC 500
Een stuk stiller, efficiënter, meer aansluitingen en 50W extra ruimte voor een evt. dGPU later.

Edit: hier de vergelijking tussen voedingen:
https://nl.hardware.info/...g/producten/390473-538621

[ Voor 9% gewijzigd door Potenscia op 19-11-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:44
Dat geheugen lijkt sneller, maar als het niet op 3200 draait en ze zijn beiden C16 dan zijn ze even snel in true latency.

De CX450 V2 is een andere voeding dan de CX450M.
https://nl.hardware.info/...cten/390473-538621-339240
Echter HWI reviews en daarmee ook deze tabel zeggen niet zoveel over hoe goed (of slecht) een voeding is.
500W lijkt me ook niet echt nodig, dan liever een CM MWE voeding om wat te besparen, of de good old BQ pure power 11.
Meer opties: https://tweakers.net/pric...6;1263247;1432458;742631/

Zoals gezegd, zonder midrange/highend dGPU plannen is 300W al meer dan zat, maar die zijn er niet echt met een goed ontwerp/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
De Corsair CX450 en CX450M zijn vanwege de hoge prijs niet zo interessant op dit moment. Eigenlijk zouden de prijzen rond de €50 moeten liggen want dat deze ze ook voordat Covid 19 ons kwam vergezellen. pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 is op dit moment de beste keuze en vanwege de burstmode (ATX2.52) nog efficiënt bij hele lage loads ook.

Behuizing kan wat van de prijs af door pricewatch: Antec P5 te nemen.

Cpu koeler zou naar pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim kunnen. Heeft jaren mijn Xeon E3-1275 V3 in stilte koel gehouden en die verbruikt wel wat meer dan een i3-10100.

De 1440p Philips lijkt mij de beste optie voor kantoortoepassingen. 1080p op 27" is het net niet en 1440p 144Hz is zwaar overdreven. Voor dat geld kan je er beter een dual monitor van maken. Heb nog even aan een 4K zitten denken maar aangezien op de igpu van mijn i5-10400 het beeld wat hapert met snel scrollen raad ik dat niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Uszka Voeding heb ik aangepast, 15 euro minder voor een kwalitatief volgens mij even goede, en recenter alternatief is acceptabel. Enige minpuntje is dat deze niet modulair is.

Over de Antec P5, ik zie in de review van @Feroxz dat de standaard fans behoorlijk lawaai maken.
Dat zou betekenen dat we weer losse case fans bij moeten prikken, en dat stuwt de prijs weer naar het niveau van de Silencio. Hij is wel ook erg lekker simpel.

Persoonlijk vind ik de Silencio mooier, maar mijn voorkeur hierin is vrijwel onbelangrijk ;)

Wat zou het voordeel zijn van de Pure Rock t.o.v. de Hyper 212?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zet de fans op de laagst mogelijke stand, want meer is niet nodig voor voldoende airflow om het kleine beetje warmte van een i3 af te voeren, en je hoort ze niet. Er zou zelfs één fan niet gebruikt hoeven worden in deze setup. En doorgaans staat in een kantooromgeving het systeem niet op het bureau dus is er sws al minder last van iets luidere fans.

De Pure Rock is flink goedkoper en koelt net zo goed en net zo stil een i3 als de Hyper 212, waar je overigens een meerprijs betaalt voor het zwarte uiterlijk wat je toch niet ziet in een dichte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, daar zit wat in. Zal er eens over nadenken, en wat reviews opzoeken.

Die Black Edition was een foutje van mijn kant! Ik dacht dat ik de goedkopere versie gepakt had.
Ik zal jouw variant pakken, is inderdaad mooi stukje goedkoper!

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 20-11-2020 09:42 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Het geheugen is trouwens 1 module van 16GB waardoor geen dual channel mogelijk is. Kan je beter pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit topic komt voor mij net twee weken te laat. Ik had net vorig weekend deze thuiswerk pc samen gesteld:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 109,15€ 109,15
1MoederbordenAsus Prime B460M-A€ 79,99€ 79,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34€ 24,81€ 24,81
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA266€ 56,34€ 56,34
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,85€ 42,85
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,14€ 59,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,18

Die i3 bevalt inderdaad erg goed; alles werkt vlot en het geheel is lekker stil. Enig probleem is de graphic driver die niet zo strak werkt als die van nvidia.
Ook een dag het energie verbruik in de gaten gehouden en deze staat meestal op 20W.
Ik had voor een duurder moederbord gekozen vanwege de 4 RAM sloten zodat ik later kan uitbreiden als de Docker containers toch te veel geheugen nodig hebben.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09 20:20
Is het geen idee om misschien een aantal kant en klaar systemen mee te pakken als alternatief? Bijvoorbeeld een pricewatch: Dell OptiPlex 3070-P2X77 of een NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
hovemt schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:24:
Is het geen idee om misschien een aantal kant en klaar systemen mee te pakken als alternatief? Bijvoorbeeld een pricewatch: Dell OptiPlex 3070-P2X77 ?
Waarom? Je hebt dan een oudere generatie cpu met 4 threads minder, 8GB ram minder en 744GB opslag minder voor vrijwel dezelfde prijs. Oké, er wordt een Windows installatie bijgeleverd die je zelf voor een paar tientjes kunt kopen en je krijgt er een hoop ongevraagde software bij. Ik vind het geen goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Vishari Beduk 4 RAM slots vind ik in de tijd dat er 32GB DDR4 modules te krijgen zijn niet meer zo'n argument eerlijk gezegd. Als je voor een office PC meer dan 64GB geheugen nodig hebt, doe je iets gruwelijk verkeerd denk ik dan. Zelfs over een aantal jaar.

Verder komt je systeem inderdaad vrijwel overeen. Hoe bevalt die koeler? Is lekker goedkoop.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Waarom niet een deskmini barebone?

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 109,15€ 109,15
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 167,50€ 167,50
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 33,-€ 66,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 93,87€ 93,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,52

Er is nog een VESA set om het achter een scherm te plaatsen.

Het ultieme office toestenbord is niet mechanisch, maar makkelijk te switchen tussen laptop, desktop en laptop partner:
pricewatch: Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

[ Voor 7% gewijzigd door Djarune op 20-11-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Djarune Omdat een DeskMini behoorlijk wat meer lawaai (kan) maken. In de kleine behuizing worden alle componenten een stuk warmer, en past eigenlijk alleen een low profile koeler.
Bovendien is het niet mogelijk om later extra schijven en/of een dedicated GPU toe te voegen.

Om snel te kunnen switchen, heb ik dat USB Host switch ding toegevoegd.
Ik zou persoonlijk liever 1000x dat toetsenbord moeten verwisselen dan met het toetsenbord moeten typen wat jij suggereert. Maar goed, dat is het lastige aan deze BBG, iedereen heeft eigen voorkeuren als het gaat om randapparatuur.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
FireDrunk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:47:
@Djarune Omdat een DeskMini behoorlijk wat meer lawaai (kan) maken. In de kleine behuizing worden alle componenten een stuk warmer, en past eigenlijk alleen een low profile koeler.
Bovendien is het niet mogelijk om later extra schijven en/of een dedicated GPU toe te voegen.
Ik vind het redelijk meevallen. Bovendien is het systeem zo klein dat je het gemakkelijk ver weg kan plaatsen. De gemiddelde office pc maakt meer geluid.

Er passen 2x 2,5" SSD / HDD's in + een PCIe 3.0 x4 SSD. Lijkt me toch wel voldoende. Een dGPU lijkt mij onzinnig in een office systeem. Dan had deze BBG Allround systeem moeten heten.

Een NUC is nog stiller, maar dan mis je wel weer de opslag uitbreidbaarheid en bang for buck qua processor.
Om snel te kunnen switchen, heb ik dat USB Host switch ding toegevoegd.
Ik zou persoonlijk liever 1000x dat toetsenbord moeten verwisselen dan met het toetsenbord moeten typen wat jij suggereert. Maar goed, dat is het lastige aan deze BBG, iedereen heeft eigen voorkeuren als het gaat om randapparatuur.
dat is inderdaad weer jouw voorkeur. Hoeveel kantoren gebruiken nu een mechanisch toetsenbord? Ik geloof eerder dat 95% van de mensen werken die thuis werken een goedkoop toestenbord van een paar tientjes hebben. Daarnaast vind ik meer dan 50 euro betalen voor een USB switch sowieso vrij duur. Stop ik liever een scherm met USB-C power delivery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09 20:20
Uszka schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:46:
[...]

Waarom? Je hebt dan een oudere generatie cpu met 4 threads minder, 8GB ram minder en 744GB opslag minder voor vrijwel dezelfde prijs. Oké, er wordt een Windows installatie bijgeleverd die je zelf voor een paar tientjes kunt kopen en je krijgt er een hoop ongevraagde software bij. Ik vind het geen goede deal.
De vraag is of dat nodig is voor een office systeem. Ik geef toe dat het niet het beste bang-voor-buck is, maar je krijgt er wel een klein en stil systeem voor.

Ik denk dat als je gaat kijken naar de mogelijke doelgroep voor deze BBG het nog niet zo'n slecht idee is om een systeem met voorgeinstalleerd OS aan te dragen. Zeker ook omdat ik het idee heb dat de focus van deze BBG meer op de accessoires ligt en minder op het systeem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Djarune schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:05:
[...]

Ik vind het redelijk meevallen. Bovendien is het systeem zo klein dat je het gemakkelijk ver weg kan plaatsen. De gemiddelde office pc maakt meer geluid.

Er passen 2x 2,5" SSD / HDD's in + een PCIe 3.0 x4 SSD. Lijkt me toch wel voldoende. Een dGPU lijkt mij onzinnig in een office systeem. Dan had deze BBG Allround systeem moeten heten.

Een NUC is nog stiller, maar dan mis je wel weer de opslag uitbreidbaarheid en bang for buck qua processor.

[...]

dat is inderdaad weer jouw voorkeur. Hoeveel kantoren gebruiken nu een mechanisch toetsenbord? Ik geloof eerder dat 95% van de mensen werken die thuis werken een goedkoop toestenbord van een paar tientjes hebben. Daarnaast vind ik meer dan 50 euro betalen voor een USB switch sowieso vrij duur. Stop ik liever een scherm met USB-C power delivery.
Het ging ook vooral om een 'Office pc' voor thuis, niet perse voor op kantoor. Dan is het wel weer fijn om een systeempje te hebben wat mogelijk in de toekomst nog wel weer uitgebreid kan worden tot 'thuis pc'.
Maar ik begrijp je argumenten. Een DeskMini is inderdaad niet perse een slechte keuze.
Of het perse een betere keuze is, hangt denk ik erg af van de use-case.

Lastige vergelijking...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 17:21
Voor het vele videobellen gebruik ik een Jabra SPEAK 410 MS, als je een eigen werkkamer hebt en/of alleen woont is dat ideaal - veel komfortabeler dan welke hoofdtelefoon dan ook.

Qua PC heb ik een wat oudere Deskmini naast mijn laptop - nog op basis van een Intel Pentium G4400, als je het koelprofiel in de BIOS op stil zet hoor je hem bijna niet, ik heb hem op mijn bureau staan - kortom ik zie @Djarune's voorstel wel zitten.

Als monitor heb ik dit voorjaar mede op basis van deze Best Buy Guide een Philips 328P6VJEB (32", 4k) gekocht, mede omdat ik lang met mijn schermen doe, en dat wat nu heel groot lijkt over een jaar of zes als normaal aanvoelt - tien jaar geleden was Full HD op een 21" of 23.5" het scherm en 27" ongehoord groot - alleen IMac's hadden dat ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
martyw schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:04:
Voor het vele videobellen gebruik ik een Jabra SPEAK 410 MS, als je een eigen werkkamer hebt en/of alleen woont is dat ideaal - veel komfortabeler dan welke hoofdtelefoon dan ook.
Die heb ik ook voor vergaderzalen. Ik moet zeggen dat ik die nooit thuis gebruik. Een headset is wel fijn om even te lopen en koffie te zetten tijdens een vergadering. Dan is de Jabra toch weer minder geschikt. Helemaal als er kinderen in de keuken zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 17:21
Djarune schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:11:
[...]

Die heb ik ook voor vergaderzalen. Ik moet zeggen dat ik die nooit thuis gebruik. Een headset is wel fijn om even te lopen en koffie te zetten tijdens een vergadering. Dan is de Jabra toch weer minder geschikt. Helemaal als er kinderen in de keuken zijn ;)
Klopt, maar als je in je kamer loopt te ijsberen tijdens het vergaderen is deze wel weer prettig :) - maar ik heb honden en geen kinderen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@martyw & @Djarune
Hmm, lastig. Ik ben niet zozeer tegen een NUC / MFF systeempje, maar het blijft vooral een 'keuze'. Je levert in op wat achteraf configuratievrijheid, maar krijgt er wat ruimte en mogelijk gemak voor terug.

Persoonlijk neig ik heel erg naar gewoon een basis systeempje, maar ik snap jullie argumenten best goed.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

FireDrunk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:11:
@Vishari Beduk 4 RAM slots vind ik in de tijd dat er 32GB DDR4 modules te krijgen zijn niet meer zo'n argument eerlijk gezegd. Als je voor een office PC meer dan 64GB geheugen nodig hebt, doe je iets gruwelijk verkeerd denk ik dan. Zelfs over een aantal jaar.
Mijn probleem is dat ik gewoon niet weet hoeveel ram ik nodig ga hebben. Echt geen idee.
Daarom beginnen met 16GB en dan kijken wat er nodig is. Maar ik wil niet onnodig veel geld uitgeven voor een pc voor het werk.
FireDrunk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:11:
Verder komt je systeem inderdaad vrijwel overeen. Hoe bevalt die koeler? Is lekker goedkoop.
Die heeft niet zoveel te doen (en is eigenlijk al te groot).
Dit geeft hardware monitor aan na een paar uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Upe1nHqc9VTBm8fLk7UqFWJLr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8X0TN8Z1w37zfJwJV5FCdppn.png?f=user_large
Djarune schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:19:
Waarom niet een deskmini barebone?
Persoonlijk vind ik dat ook niks vanwege de herrie van de te kleine ventilator en de externe voeding die op de grond slingert.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Simpele oplossing om een deskmini stil te krijgen is een pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 installeren en in de bios de fanmode op “silent” te zetten. De externe psu van de deskmini vind ik juist een pré. Die kan mooi worden weggewerkt. Die heeft een monitor trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik zou die Sony headset niet aanraden, die speelt helemaal niet lekker met MS teams samen, zowel op mijn HP als Apple laptop. Totaal willekeurig doet bij een call het geluid/mic het niet. Ook klagen gesprekspartners regelmatig dat ik “ver weg” klink. Om nog maar niet te beginnen over het stotteren van audio bij YouTube streams. Als ik met mijn mobiel verbind geen enkel probleem maar met verschillende laptops om te janken.

Een paar consultants waar ik mee samenwerk hadden een Jabra Evolve variant en die klonken echt alsof ze naast mij in de ruimte stonden. Die is ook nog 150€ goedkoper dan de Sony.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
Ik vraag mij af waarom er toch steeds voor de Cooler Master MWE Bronze 450W V2 gekozen wordt? Zo goed is die niet.

Volgens Hardware.info is de Be Quiet Pure Power 11 400W op zo goed als alle vlakken beter:

1) Efficiënter, zeker bij lage belasting (22,5 W) (74% bij de Be Quiet, 54% bij de Cooler Master).
2) Minder Ripple (64 mVtt bij de Be Quiet, 106 bij de Cooler Master)
3) Stiller (ca. 21 dB(A) bij de Be Quiet, ca. 31 bij de Cooler Master)

Enige plausibele reden om de Cooler Master toch te nemen is de prijs. Hou er dan wel rekening mee dat die bij lage belasting zo'n 10W extra verbruikt. Op jaarbasis komt dat neer op 1 tot 4 euro aan stroom. Dus als de pc 5 jaar meegaat is de Cooler Master niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SirLenncelot schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:55:
Ik zou die Sony headset niet aanraden, die speelt helemaal niet lekker met MS teams samen, zowel op mijn HP als Apple laptop. Totaal willekeurig doet bij een call het geluid/mic het niet. Ook klagen gesprekspartners regelmatig dat ik “ver weg” klink. Om nog maar niet te beginnen over het stotteren van audio bij YouTube streams. Als ik met mijn mobiel verbind geen enkel probleem maar met verschillende laptops om te janken.

Een paar consultants waar ik mee samenwerk hadden een Jabra Evolve variant en die klonken echt alsof ze naast mij in de ruimte stonden. Die is ook nog 150€ goedkoper dan de Sony.
Hmm, dat is wel een punt. Ik ging er vanuit dat hij wel prima was, omdat hij een Tweakers Excellent Award kreeg, maar dat is vooral voor de ANC. Ook daar roepen ze dat de verstaanbaarheid van de microfoon vrij slecht is. Dat zou voor thuiswerkers best een afknapper kunnen zijn. Misschien als kanttekening plaatsen? Want de ANC wordt wel als best-in-class gezien voor zover ik weet.
LievenD schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:39:
Ik vraag mij af waarom er toch steeds voor de Cooler Master MWE Bronze 450W V2 gekozen wordt? Zo goed is die niet.

Volgens Hardware.info is de Be Quiet Pure Power 11 400W op zo goed als alle vlakken beter:

1) Efficiënter, zeker bij lage belasting (22,5 W) (74% bij de Be Quiet, 54% bij de Cooler Master).
2) Minder Ripple (64 mVtt bij de Be Quiet, 106 bij de Cooler Master)
3) Stiller (ca. 21 dB(A) bij de Be Quiet, ca. 31 bij de Cooler Master)

Enige plausibele reden om de Cooler Master toch te nemen is de prijs. Hou er dan wel rekening mee dat die bij lage belasting zo'n 10W extra verbruikt. Op jaarbasis komt dat neer op 1 tot 4 euro aan stroom. Dus als de pc 5 jaar meegaat is de Cooler Master niet goedkoper.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb me te snel laten verleiden, omdat het een iets recenter model leek.
Hij is inderdaad gewoon helemaal niet zo goed. Aangepast!

[ Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 21-11-2020 23:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
nadeel van intel blijft natuurlijk dat je slecht kunt upgraden en dat je voor 4 dimm's de hoofdprijs betaalt. Verder vraag ik me af of een cpu koeler noodzakelijk is maar als wel dan is deze beter getest volgens mij, en de kast is met 35L enorm voor mATX

Voorstel:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 67,95€ 67,95
1BehuizingenSilverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart€ 41,71€ 41,71
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,51€ 25,51
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 58,-€ 58,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 53,91€ 53,91
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,14€ 59,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,22

Voordeel is dat het mobo 4 geheugenslots heeft waardoor je snel 16G geheugen in dual channel kunt nemen én nog 2 slots vrij hebt voor de toekomst. Verder 2 M2 slots en een goedkopere en kleinere kast.

een 3200G en 1/2TB ssd lijkt mij meer dan voldoende voor een office systeem en geeft een prijs rond de €400 met upgrade naar 3400G en 1TB zit je net onder de €500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
@FireDrunk
Nu laat je je weer snel verleiden ;)
Ik heb er even geen bewijs bij, maar denk toch dat de MWE een beter ontwerp heeft, wordt niet voor niks aangeraden door de kenners in het voedingen topic.
De cijfertjes die HWI meet zeggen erg weinig in ieder geval.

@Rrob Wat gaat een office gebruiker met 32GB geheugen doen?
De 3200G is slecht leverbaar en nu ook alweer 20 euro duurder (en daarmee duurder dan de veel snellere 10100).
3400G is nog weer veel duurder en alsnog niet sneller, 4350G wellicht een optie (ook nog slecht beschikbaar).
Upgraden bij AMD is niet veel beter, bij Intel heb je ook mogelijkheden zat vanaf de instap i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik wil je graag geloven, maar dan helpt een gestaafde mening uiteraard. Als ik wat tijd over heb, zal ik eens het Voedingen topic doorstruinen, en naar reviews zoeken.

Over Intel vs AMD is ook nog van belang dat AMD gewoon een stukje minder zuinig is bij lage vermogens.
Daardoor verbruiken ze meer stroom, waardoor ze weer warmer worden, en indirect dus ook duurder zijn.

Microsoft Word start niet sneller op op een AMD systeem, maar aan het einde van het jaar, kan een Intel systeem al snel een paar tientjes op de bankrekening schelen bij lage vermogens :).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
MWE Bronze V2 heeft met LLC +SR+DC-DC zeker een beter platform dan het ACRF+DC-DC van de PP 11. Veel moderner met burstmode en daardoor ATX2.52 gespecificeerd. Neemt niet weg dat voor een officesysteem de PP 11 400w ook geen verkeerde keuze is. Stiller maar wel bijna een tientje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
@mitsumark eens dat 32GB onzinnig is maar als er bij een intel systeem voor 1x16G gekozen wordt ivm mogelijke upgrades dan is 4 slots in dat opzicht wel een voordeel...

Maar goed, zie dat een b460 mobo met 4 dimm en 2 M2 slots ook niet veel meer hoeft te kosten: pricewatch: Asus Prime B460M-A, dat zou om die reden mijn voorstel zijn, met dual channel geheugen en een compactere mATX kast: pricewatch: Silverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ah, ik had dan weer gemist dat de TS 1x16 had, de andere adviezen hebben gewoon 2x8 (en dat lijkt me zelfs met maar 2 sloten geen probleem voor dit systeem).

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb een vergelijkende set met die Intel Core i3-10100 en daar zit wel een vervelende eigenschap aan: Ik heb deze op een 4K monitor aangesloten en als het beeld uit de slaapstand komt dan staan alle windows verkleind in de linker bovenhoek. Vervolgens moet je één voor één al die windows verplaatsen en vergroten. Dus de monitor moet de hele dag aan staan.
Erg irritant, als ik dit geweten had dan had ik voor een combi met GT1030 gekozen.
p.s.Ik heb de Intel driver geinstalleerd.

weet het niet meer

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
mitsumark schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:01:
Ik heb er even geen bewijs bij, maar denk toch dat de MWE een beter ontwerp heeft, wordt niet voor niks aangeraden door de kenners in het voedingen topic.
De cijfertjes die HWI meet zeggen erg weinig in ieder geval.
Misschien kan je dan beter de tekst lezen in plaats van naar de cijfertjes te kijken. Ik denk dat de conclusie van de test duidelijk is.
Uszka schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:24:
MWE Bronze V2 heeft met LLC +SR+DC-DC zeker een beter platform dan het ACRF+DC-DC van de PP 11. Veel moderner met burstmode en daardoor ATX2.52 gespecificeerd.
Het valt mij op dat die ATX2.52 specificatie vrij zeldzaam is en dan nog vooral voorkomt bij Cooler Master voedingen. (33 keer in de pricewatch, en 22 daarvan zijn Cooler Master voedingen). In de openingspost van het voedings- en informatietopic zie ik veel goede voedingen die deze specificatie niet hebben, ik leid daaruit af dat die specificatie niet noodzakelijk is voor een goede voeding.
FireDrunk schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:12:
Over Intel vs AMD is ook nog van belang dat AMD gewoon een stukje minder zuinig is bij lage vermogens. Daardoor verbruiken ze meer stroom, waardoor ze weer warmer worden, en indirect dus ook duurder zijn.

Microsoft Word start niet sneller op op een AMD systeem, maar aan het einde van het jaar, kan een Intel systeem al snel een paar tientjes op de bankrekening schelen bij lage vermogens :).
Ja, maar een laptopprocessor zoals de Ryzen 5 4500U verbruikt nog eens stukken minder en is net zo snel. Jammer genoeg is eerstgenoemde momenteel niet te krijgen in de Asus PN50, en zouden we dus moeten uitwijken naar de wat tragere Ryzen 3 4300U. Zie ook deze vergelijking, waar mijns inziens vooral de cross-platform rating interessant is. Enige nadeel is dat de Asus PN50 relatief duur is (ongeveer € 500 met 4300U, 16 GB geheugen en 500 GB SSD).

• Uszka
LievenD schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:05:

Het valt mij op dat die ATX2.52 specificatie vrij zeldzaam is en dan nog vooral voorkomt bij Cooler Master voedingen. (33 keer in de pricewatch, en 22 daarvan zijn Cooler Master voedingen). In de openingspost van het voedings- en informatietopic zie ik veel goede voedingen die deze specificatie niet hebben, ik leid daaruit af dat die specificatie niet noodzakelijk is voor een goede voeding.
Het is dan ook een vrij nieuwe spec, geldend sinds 1 juli 2020. Er gaan steeds meer voedingen komen die daaraan voldoen. Die goede voedingen in de OP van het voedingentopic, wat overigens behoorlijk gedateerd is, zijn allemaal voedingen die 1 jaar of langer op de markt zijn. Heel wat nieuwere goede voedingen worden niet genoemd.
Pure Power 11 is eigenlijk al een behoorlijk oude voeding want heette voorheen Straight Power 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Verwijderd Ik heb even rondgekeken, en inderdaad, de CM MWE krijgt goede reviews. Ik heb de 450W versie gepakt, die is nog weer een paar euro goedkoper, en voldoet denk ik prima.

@LievenD Een ASUS PN50 is gaaf, maar ook weer niet heel erg uitbreidbaar. Als iemand dan beslist om toch de Office PC om te zetten naar een basic Game PC, is dat weer niet mogelijk.

Met het huidige systeem is het prima mogelijk om achteraf een dedicated GPU toe te voegen, en dan kan het ding prima dienen als basis 'Familie PC' waar een groot aantal games op gespeeld kunnen worden.

Als mensen echt verlegen zitten om de ruimte is zo'n kastje zeker een optie, maar ik weet niet zo goed of wij dat hier moeten beslissen. Ik ga liever richting een veelzijdige oplossing.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

NoTimeRemains

I know

ik denk dat ik liever een grotere monitor zou willen. De 34" LG 34WL750-B Zwart Ultrawide is goedkoper dan dat 27" game scherm. Twee volledige schermen naast elkaar boost de productiviteit voor mij iig enorm.

Ik denk dat het nog goed is om de Logitech MX Vertical en/of de Logitech MX Ergo te vermelden. En dus ook een beetje denken aan ergonomie, etc.

[ Voor 42% gewijzigd door NoTimeRemains op 30-11-2020 10:00 ]

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dat monitor advies is inderdaad wel verre van optimaal. Als je in 2020 nog een office werk gaat doen achter een 1080 scherm van dik 200 euro dan ben je niet handig bezig.
Voor 275 euro heb je een goed 4K met perfect scherp beeld dat minder vermoeiend voor de ogen is. En veel meer informatie weergeeft. Dankzij schaling kan je de letter grootte op smaak afstellen.
Ook die genoemde 2560x1440 schermen zijn niet aan te raden voor office werk.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
NoTimeRemains schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:56:
ik denk dat ik liever een grotere monitor zou willen. De 34" LG 34WL750-B Zwart Ultrawide is goedkoper dan dat 27" game scherm. Twee volledige schermen naast elkaar boost de productiviteit voor mij iig enorm.
Die LG is wel heel slecht leverbaar, dat maakt het niet zo'n handige keuze.
Op zich wel een mooie extra optie, 2x 1440p naast elkaar is inderdaad ideaal als productiviteit, en het is ook nog eens een IPS scherm. Wel aan de prijzige kant voor alleen office werk.
Ik denk dat het nog goed is om de Logitech MX Vertical en/of de Logitech MX Ergo te vermelden. En dus ook een beetje denken aan ergonomie, etc.
Toegevoegd, klinken als prima opties!
Vishari Beduk schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:33:
Dat monitor advies is inderdaad wel verre van optimaal. Als je in 2020 nog een office werk gaat doen achter een 1080 scherm van dik 200 euro dan ben je niet handig bezig.
Voor 275 euro heb je een goed 4K met perfect scherp beeld dat minder vermoeiend voor de ogen is. En veel meer informatie weergeeft. Dankzij schaling kan je de letter grootte op smaak afstellen.
Ook die genoemde 2560x1440 schermen zijn niet aan te raden voor office werk.
Ik heb de Dell weggehaald, die is inderdaad met 1080p wat onhandig.

Welke 4K monitor van 275 euro zou jij dan aanraden?
De genoemde Philips is 75Hz ipv 60Hz wat mijns inziens meer helpt om minder vermoeiend te zijn dan 1440p vs 4k op zo'n grootte en afstand.

75Hz + 4K is meteen weer onbetaalbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 22-12-2020 07:51 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:33

NoTimeRemains

I know

FireDrunk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 07:47:
[...]

Die LG is wel heel slecht leverbaar, dat maakt het niet zo'n handige keuze.
Op zich wel een mooie extra optie, 2x 1440p naast elkaar is inderdaad ideaal als productiviteit, en het is ook nog eens een IPS scherm. Wel aan de prijzige kant voor alleen office werk.

[...]

Toegevoegd, klinken als prima opties!

[...]

Ik heb de Dell weggehaald, die is inderdaad met 1080p wat onhandig.

De genoemde Philips is 75Hz ipv 60Hz wat mijns inziens meer helpt om minder vermoeiend te zijn dan 1440p vs 4k op zo'n grootte en afstand.

De pricewatch: LG 34WN750-B Zwart is wel aardig leverbaar, kost hetzelfde en is ook nog IPS

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
NoTimeRemains schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:38:
[...]

De pricewatch: LG 34WN750-B Zwart is wel aardig leverbaar, kost hetzelfde en is ook nog IPS
Das een hele mooie inderdaad! Zal hem toevoegen aan de lijst!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

FireDrunk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 07:47:
[...]

Ik begrijp niet wat jij met 75Hz wilt? Dat je voor gaming een hoge verversingsnelheid wilt snap ik.
Maar voor office is 30Hz al ruim voldoende. Het is geen CRT meer.
Ik heb zelf deze https://tweakers.net/pric...01/lg-27ud59-b-zwart.html voor thiuswerk.
En ik ben er erg blij mee en kan het iedereen aanraden voor office werk.
Die is niet meer te koop rn de opvolger is waarschijnlijk deze https://tweakers.net/pric...l500-w-wit/specificaties/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:05
Ik was zelf op zoek naar een nieuw office systeempje voor het thuiswerken dus kwam hier ook maar even kijken. Ik hoor de laatste tijd alleen maar Ryzen, Ryzen en nog eens Ryzen...
Wat blijkt: helaas is er in dit segment gewoon geen goed alternatief voor een 10th gen i3

De laatste Ryzen APU's worden nog steeds niet los verkocht, en de vorige generatie is te duur in vergelijking met een i3.

Ik snap alleen de uiteindelijke uitkomst van dit topic niet. Waarom een "gigantisch" PC die ingezet wordt als Office systeem?

Na wat uurtjes vergelijken ben ik uiteindelijk op deze bad boy gekomen:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,05€ 111,05
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,50€ 163,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 38,99€ 38,99
2Geheugen internCrucial CT8G4SFRA266€ 28,70€ 57,40
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,94

Ik had al een erg goede ervaring met de eerste Deskmini 110, maar deze H470 is wel erg nice hoor.
Je levert niet in op upgradeability in tegenstelling tot een NUC maar de PC is toch erg klein, capabel en zuinig.
De vorige keer heb ik de stock cooler vervangen voor een Noctua low profile en deze is werkelijk onhoorbaar.
Alleen een videokaart kun je er niet in kwijt, maar in feite is dit ook niet bedoeld voor een Office systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireDrunk
Een DeskMini is zeker een prima keuze, niets mis mee. Heb ook wel even getwijfeld om die te adviseren. Mijn ervaring is dat die kleine systeempjes onder belasting wat meer herrie maken dan een grotere behuizing met een grote cpu koeler. Daarnaast kan je van het systeem uit de TS een prima budget game systeem maken door er alleen maar een GPU in te prikken.

Die twee mogelijkheden deden mij toch een los systeem adviseren. Of dat goed is, hangt vooral van je individuele use case af.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb_oke
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-05 10:24
FireDrunk schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:25:
@Verwijderd Ik heb even rondgekeken, en inderdaad, de CM MWE krijgt goede reviews. Ik heb de 450W versie gepakt, die is nog weer een paar euro goedkoper, en voldoet denk ik prima.

@LievenD Een ASUS PN50 is gaaf, maar ook weer niet heel erg uitbreidbaar. Als iemand dan beslist om toch de Office PC om te zetten naar een basic Game PC, is dat weer niet mogelijk.

Met het huidige systeem is het prima mogelijk om achteraf een dedicated GPU toe te voegen, en dan kan het ding prima dienen als basis 'Familie PC' waar een groot aantal games op gespeeld kunnen worden.

Als mensen echt verlegen zitten om de ruimte is zo'n kastje zeker een optie, maar ik weet niet zo goed of wij dat hier moeten beslissen. Ik ga liever richting een veelzijdige oplossing.
Welke grafische kaart zou je aanraden bij dit systeem (voor simpele games) of is die eigenlijk niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Ligt een beetje aan de games, maar echt simpel?
1050/1060Ti
Iets beter, meeste games op 1080p met redelijke framerates: 1660Ti

Wil je meer, kijk even in de andere BBG's.
Momenteel zijn veel van de nieuwste generatie kaarten slecht verkrijgbaar.
Mogelijk is er op V&A wel wat leuks tweedehands te krijgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-09 08:37
Beste forumleden,

Ik heb momenteel een Dell laptop met een i7 4600u processor met 8GB DDR3 ram. Die gebruik ik via een workstation met 3 schermen. Gebruik een programma die ik over de 3 schermen verdeel. Hij loopt alleen vaak vast op geheugen en processor.

Ik was eigenlijk op zoek naar een desktop pc, maar zag in de pricewatch een leuk zelfbouw systeem voor een prima prijs. En na wat youtube filmpjes gekeken te hebben, denk ik dat ik het zelf wel in elkaar kan zetten. Plus het lijkt me wel leuk om te doen.

In eerste instantie wil ik de desktop gewoon zonder externe videokaart gebruiken en kijken of dat prima werkt. In de toekomst wil ik mogelijk de Radeon RX 570 toevoegen. Vandaar dat een barebone behuizing zoals ik het begrijp geen optie is.

Zie onderstaande lijst.

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,45€ 111,45
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 86,-€ 86,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenSilverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart€ 50,-€ 50,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 24,10€ 24,10
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 68,46€ 68,46
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 54,35€ 54,35
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,-€ 57,-
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,35

Het lijkt mij dat dit prima te combineren is. Zoals ik al zei, ik heb nog niet eerder een zelfbouw pc gemaakt. Wel eens wat toegevoegd aan een desktop maar niet een compleet systeem. Mogelijk zie ik wat over het hoofd. Voeding had ik uitgerekend op een website en 450W moet voldoende zijn inclusief videokaart.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
De koelpasta zit al bij de koeler, scheelt je 6 euro.
Iets sneller geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16, kost je weer 6 euro :)
Verder prima.

PS: op het moederbord zit 1x HDMI, 1x DP, 1x VGA, hoe sluit je je schermen aan?

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 14-01-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
mitsumark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:15:
Iets sneller geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16, kost je weer 6 euro :)
Verder prima.

Bedankt voor de tip en het antwoord. Koelpasta wist ik niet zeker of erbij zat dus dan haal ik die weg en pas even geheugen aan en dan voor het eerst zelf een pc bouwen. Lijkt me wel leuk. Schermen hebben meerdere aansluitmogelijkheden. Kan er dus 1 via HDMI, 1 via DP en 1 via VGA. Zie nu wel net toen ik het controleerde dat ik geen HDMI mogelijkheid heb (dacht van wel :)) dus moet even een x-over erbij bestellen. Oftewel goede opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octaviour
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-04 10:10
Ik ben op zoek naar een nieuw kantoorsysteem en deze BBG ziet er erg interessant uit. Nu heb ik echter vrij specifieke wensen voor de display aansluiting en ik vroeg me af of jullie hierbij kunnen helpen.

Momenteel heb ik twee monitoren. Het eerste scherm is via USB-c aangesloten en het tweede scherm is gedaisychained vanuit dat eerste scherm via DisplayPort. Nu heb ik twee opties om het geheel netjes aan te sluiten: ofwel een USB-c poort op het moederbord dat alt mode ondersteunt, ofwel een DisplayPort aansluiting. In beide gevallen moeten deze multi-stream transport ondersteunen om beide schermen werkend te krijgen.

Ik heb er al enkele handleidingen op nageslagen, maar daar worden deze termen niet vermeld. Betekent dit dat de techniek niet ondersteund wordt, of betekent dit dat het zo triviaal is dat het niet eens het noemen waard is? Is er een bepaald moederbord wat aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Octaviour
Heb je die daisychain configuratie met een hele specifieke reden? Kan je niet beter de schermen los van elkaar aansluiten?

En heb je eisen aan resolutie / refreshrate?

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 19-01-2021 09:26 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octaviour
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-04 10:10
@FireDrunk, bedankt voor je reactie. De daisychain zorgt ervoor dat ik de schermen makkelijk kan wisselen tussen meerdere systemen (twee laptops en deze desktop). Eventueel zou het ook met meerdere kabels kunnen, maar dan moet ik beide schermen steeds van input wisselen, dus als het met de daisy chain werkt zou me dat wel wat extra waard zijn.

Wat resolutie betreft: momenteel gebruik ik een 1440p en een 1080p scherm, maar ik denk dat dit in de toekomst twee 1440p schermen worden. 60Hz is wat mij betreft voldoende. Dat zit ook dicht tegen het limiet van van USB-c in alt mode aan, dus ik denk dat dat ook wel het maximaal haalbare zal zijn met deze opstelling. (laptops kunnen alleen aangesloten worden via USB-c).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
mitsumark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:15:
Verder prima.

Helaas zat er geen koelpasta bij de koeler. En bij de standaard koeler die bij de CPU zit is het al aangebracht en zit ook geen aparte tube bij. Oftewel als iemand hetzelfde idee heeft, koop er toch de koelpasta bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
kp78 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Helaas zat er geen koelpasta bij de koeler. En bij de standaard koeler die bij de CPU zit is het al aangebracht en zit ook geen aparte tube bij. Oftewel als iemand hetzelfde idee heeft, koop er toch de koelpasta bij.
Zit net als bij de originele al op de heatspreader, zie ook foto's en de manual.
https://www.bequiet.com/en/cpucooler/688
Ik ken persoonlijk ook geen enkele koeler waarbij dit niet zo is (aangebracht of los erbij).
Koelpasta los bijbestellen is niet nodig.

Als dit bij jou niet zo was dan heb je een "gebruikt" product ontvangen of een maandag ochtend model.
Reden voor RMA of in ieder geval de leverancier/winkel een oplossing laten verzorgen (wel vervelend).

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 22-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
mitsumark schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Zit net als bij de originele al op de heatspreader, zie ook foto's en de manual.
https://www.bequiet.com/en/cpucooler/688
Ik ken persoonlijk ook geen enkele koeler waarbij dit niet zo is (aangebracht of los erbij).
Koelpasta los bijbestellen is niet nodig.

Als dit bij jou niet zo was dan heb je een "gebruikt" product ontvangen of een maandag ochtend model.
Reden voor RMA of in ieder geval de leverancier/winkel een oplossing laten verzorgen (wel vervelend).
Oke. Waarschijnlijk kijk ik dus verkeerd. Bedankt voor het antwoord. Ik raakte denk ik in verwarring omdat op de website van bequit er bij compatible accesories een koelpasta staat aangegeven. En had niet door dat het dus onder de sticker al zit aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben zelf ook even aan het puzzelen voor een office systeem, maar moet allemaal wel een beetje future proof zijn.
Wat mij wel opvalt is dat er nog weinig moederborden zijn met USB-C aansluitingen, en dat er nog veel legacy poorten opzitten zoals VGA/DVI en PS/2.

Natuurlijk heb je er geen "last" van dat die oude poorten erop zitten, maar zou toch liever een meer hedendaags moederbord willen hebben zonder de legacy poorten, en alleen wat UBC-A + minimaal 1x USB-C + minimaal 1x HDMI.

Edit: Mobo uit deze BBG heeft bijvoorbeeld ook geen USB-C. Heb even gezocht, en kwam de ASRock B460 STEEL LEGEND tegen, die heeft dat dan weer wel, dan zou ik komen op bijvoorbeeld onderstaande lijst als edit op de BBG:

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B460 Steel Legend€ 121,61€ 121,61
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 72,90€ 72,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W CM€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,41

Edits tegenover de BBG:
- Ander mobo met USB-C
- i5 processor in plaats van de i3
- Kleinere SSD, heb geen 1TB nodig zelf voor office systeem
- Modulaire voeding in plaats van eentje met vaste kabels, als kabels niet gebruikt worden dan kan ik ze weglaten wat de airflow toch weer iets ten goede komt lijkt me.

Met deze wijzigingen natuurlijk wel ruim 100 eu duurder.

[ Voor 98% gewijzigd door gise op 24-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
USB C kan een voordeel zijn, maar achterop heb je er weinig aan?
Zou dan liever een andere behuizing kiezen en een mobo met de juiste header.
De meeste apparaten die je erop aan zou sluiten hebben dan misschien USB C, maar vaak een bijgeleverd kabeltje met aan de andere kant alsnog USB A.

I3 vond ik al aardig overkill, maar als je er wat zwaardere dingen op wilt doen kun je er natuurlijk een sterkere processor in hangen.

SSD kan imo ook wat kleiner voor de gemiddelde gebruiker.

Modulaire voeding heeft geen nut, bij deze behuizing komen alle gebruikte kabels gewoon onder een shroud te liggen.
Die kabels kun je alleen maar kwijtraken, ik zou ze alsnog in de behuizing leggen :D

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 24-01-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
gise schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:31:
Ik ben zelf ook even aan het puzzelen voor een office systeem, maar moet allemaal wel een beetje future proof zijn.
Wat mij wel opvalt is dat er nog weinig moederborden zijn met USB-C aansluitingen, en dat er nog veel legacy poorten opzitten zoals VGA/DVI en PS/2.

Natuurlijk heb je er geen "last" van dat die oude poorten erop zitten, maar zou toch liever een meer hedendaags moederbord willen hebben zonder de legacy poorten, en alleen wat UBC-A + minimaal 1x USB-C + minimaal 1x HDMI.

Edit: Mobo uit deze BBG heeft bijvoorbeeld ook geen USB-C. Heb even gezocht, en kwam de ASRock B460 STEEL LEGEND tegen, die heeft dat dan weer wel, dan zou ik komen op bijvoorbeeld onderstaande lijst als edit op de BBG:

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B460 Steel Legend€ 121,61€ 121,61
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 72,90€ 72,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W CM€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,41

Edits tegenover de BBG:
- Ander mobo met USB-C
- i5 processor in plaats van de i3
- Kleinere SSD, heb geen 1TB nodig zelf voor office systeem
- Modulaire voeding in plaats van eentje met vaste kabels, als kabels niet gebruikt worden dan kan ik ze weglaten wat de airflow toch weer iets ten goede komt lijkt me.

Met deze wijzigingen natuurlijk wel ruim 100 eu duurder.
Is een Deskmini H470 niet wat voor je?
Die heeft voor video out Displayport, HDMI en USB-C met displayport.
Of wil je de mogelijkheid van een videokaart open houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
yorroy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Is een Deskmini H470 niet wat voor je?
Die heeft voor video out Displayport, HDMI en USB-C met displayport.
Of wil je de mogelijkheid van een videokaart open houden?
Ik ga er eens naar kijken, thanks!
Videokaart voor gaming hoeft voor mij niet, heb een Xbox series x en ik vind gamen onderuitgezakt op de bank top. Enkel waarvoor ik het zou gebruiken zou dan misschien de mogelijkheid voor het aansluiten van nog meer schermen, en misschien de power die er nodig is om die aan te sturen.
Ik heb nu een 27” 4K en een 32” UWQHD scherm, die wil ik allebei aansluiten en in de toekomst misschien nog een 3e scherm.
De UW monitor heeft in ieder geval wel USB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
gise schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Ik ga er eens naar kijken, thanks!
Videokaart voor gaming hoeft voor mij niet, heb een Xbox series x en ik vind gamen onderuitgezakt op de bank top. Enkel waarvoor ik het zou gebruiken zou dan misschien de mogelijkheid voor het aansluiten van nog meer schermen, en misschien de power die er nodig is om die aan te sturen.
Ik heb nu een 27” 4K en een 32” UWQHD scherm, die wil ik allebei aansluiten en in de toekomst misschien nog een 3e scherm.
De UW monitor heeft in ieder geval wel USB-C.
3 monitoren kan wel. 2 monitoren op die resoluties moet lukken, maar ik weet niet of de UHD630 3 schermen op hoge resolutie tegelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
yorroy schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:38:
[...]

3 monitoren kan wel. 2 monitoren op die resoluties moet lukken, maar ik weet niet of de UHD630 3 schermen op hoge resolutie tegelijk kan.
Ik heb er naar gekeken en vergeleken (ook met de Deskmini X300 en Intel NUC’s) maar ik kan die H470 werkelijk nergens krijgen? Ik zie m alleen op Amazon NL staan, maar dan wel voor €250, nogal prijzig tegenover de normale prijs. Bij alle andere webshops is hij niet op voorraad of niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Pas net, een paar dagen geleden was ie nog verkrijgbaar voor 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Oké nou ik heb lang gezocht, €250 vond ik te prijzig voor de DeskMini, dus heb SiComputers en Max ICT aangeschreven en beiden konden ook niet leveren, Max ICT heeft zelfs na mijn mailtje de prijs omhoog gegooid naar €800 😂

Natuurlijk is, als het het zelf samensteld, een kast+voeding+Mobo iets prijziger, maar niet extreem veel duurder.

Dus nu toch maar een eigen configuratie ongeveer gelijk aan het lijstje wat ik hierboven had gepost besteld. Dan toch maar gewoon een full ATX bord en meer mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst met een grafische kaart. Totaal was ik €590 kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door gise op 30-01-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Waarom een headset voor een office systeem en geen Jabra?
Dan zit je de hele dag niet met een koptelefoon op, Je sluit hem via USB aan op je PC en die heeft goede audio via de speaker, maar nog betere mic (ik krijg regelmatig complimenten dat ik zo goed te verstaan ben). Ten tweede, via de Bluetooth kan je je mobiel er aan hangen en ook zo makkelijk telefoon gesprekken afhandelen.
Ten 3e, het ziet er op de cam ook iets gezelliger uit (geen koptelefoon op je knars).
Ten 4e, dat apparaat sleep je simpel mee naar je notebook, of een andere werkplek, super flexibel. Ik kan in deze tijd echt niet meer zonder mijn Jabra kastje.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 09:58

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Leuk dat geknutsel, maar hebben jullie pricewatch: Lenovo IdeaCentre AIO 3 24IMB05 (F0EU00GVNY) al gezien?

Mooi groot 24 inch IPS-scherm, 8 Gb geheugen, 256 Gb SSD, compleet met toetsenbord, muis. Webcam in scherm, WiFi en ethernet. Office erop voor kleine 15 Euro en je bent helemaal klaar voor 549 Euro.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tja, windows erbij en je bent een stuk goedkoper uit.
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEH (met EU-stroomadapter)€ 195,-€ 195,-
1MonitorenIiyama ProLite X2474HS-B2 Zwart€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2400C16S-8GRS€ 36,40€ 36,40
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 240GB€ 30,-€ 30,-
Totaal€ 371,30
Niet dat ik dit zou aanraden
Pagina: 1