[Voorstel] BBG Specials & prijzen BBG's

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 21:07
Geachte Tweakers,

De BBG's zijn bij menig sitebezoekers, inclusief bij mij, een geliefd onderdeel van GoT en de frontpage. Meedenken en -werken aan een nieuwe configuratie, alsook een mooie guide als naslagwerk/referentie hebben om advies te geven of te vinden vind ik helemaal geweldig. Maar vaak heb ik de indruk dat de budgetten wat ongelukkig gekozen zijn en/of dat er bepaalde systemen missen. Zo heb ik de indruk dat het budget- en basisgamesysteem vaak héél hard op elkaar lijken, waarschijnlijk omdat hun budget echt niet zo veel scheelt. Daarom stel ik ook voor om altijd drie gamesystemen samen te stellen, namelijk basis (< €500), mainstream (< €1000) en high-end (< €1500). Dit lijkt me het hele spectrum van de budgetten te bestrijken en tegelijk genoeg ruimte te laten voor differentiatie.
Daarnaast zie ik dat er vaak vraag is achter een workstation of beeldverwerkingspc. Nu weet ik ook wel dat het vb. voor een pc zoals laatstgenoemde het ook grotendeels afhangt van hoe professioneel de gebruiker er mee bezig is en wat de specifieke software is waar de gebruiker mee werkt. Ik denk echter dat geen probleem mag zijn om dit op te vangen in de tekst die de BBG begeleidt. Zo kunnen een aantal opties voor GPU's gegeven worden, met daarbij voorbeelden van software die dergelijke GPU's gebruiken. Of er kan elke BBG voor een andere specifieke doelgroep een workstation worden samengesteld, dat is een andere optie.
Een tweede systeem dat mij geweldig lijkt om als BBG special toe te voegen, is een compact gamesysteem. Dan denk ik spontaan aan een BitFenix Prodigy met een i5'je erin, een watercooling setje, een stevige SSD en een ASUS GTX670 DirectCU Mini OC.

Maar vandaar dus deze post. Is er animo om dergelijke systemen samen te stellen en ziet de redactie dit zitten/zien ze er de toegevoegde waarde van in? Ik ben benieuwd naar de reacties!

Tweak on
~Stijn

[ Voor 7% gewijzigd door Aertsvijand op 20-05-2013 11:18 . Reden: Nu was ik mijn stukje over de prijzen vergeten af te maken ]

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 17:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zal hier op een later moment uitgebreider op reageren. ;)

En stucky.

[ Voor 9% gewijzigd door Bolletje op 20-05-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Een eerste voorstel voor de mini-ITX Gaming Rig

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 200,90€ 200,90
1Asus P8Z77-I Deluxe€ 153,-€ 153,-
1Asus GTX670-DCMOC-2GD5€ 399,-€ 399,-
1BitFenix Prodigy Zwart€ 62,60€ 62,60
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 62,90€ 62,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,49€ 46,49
1XFX Pro 550W€ 52,90€ 52,90
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 173,40€ 173,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.151,19

Intel Core i5 3570K Boxed
De beste prijs/prestatie game processor die Intel te bieden heeft, met bovendien nog mooie mogelijkheden tot overclocken. Indien gewenst kan gewacht worden op de Haswell-variant.

Asus P8Z77-I Deluxe
Heeft alles wat je van een mini-ITX moederbord verlangt; 4 SATA poorten (2xSATA2, 2xSATA3), WiFi & Bluetooth, 14 USB poorten (8x2.0, 6x3.0), voldoende audio-uitgangen en bovendien uitstekende overclockmogelijkheden. (review)

Asus GTX670 Mini
De kracht van een GTX670, maar dan in een kleine versie! ASUS is erin geslaagd om dit pareltje aan grafische kracht op een PCB van 17cm. Bovendien blijft de geluidsproductie van de kaart ook op een acceptabel niveau, net zoals de temperaturen. Nu is de hieronder voorgestelde case wel geschikt om full-size GPU's te huisvesten, maar minder ruimte geeft meer mogelijkheden voor een goede airflow.

BitFenix Prodigy
Een kwestie van smaak, maar een uniek design voor een mini-ITX kast is het zeker. Deze behuizing van BitFenix is wat groter dan een standaard mini-ITX behuizing, maar kan dan ook een full size voeding herbergen en geeft bovendien ook goede mogelijkheden tot waterkoeling en inbouwmogelijkheden qua hardware.

XFX Pro 550W
Kwaliteitsvolle voeding die zich al vaak heeft bewezen en zodoende dikwijls zijn weg vindt naar de BBG's.

Crucial Ballistix
8GB RAM is meer dan voldoende voor elke gaming build. Twee reepjes van vier vullen wel direct de twee aanwezige memory banks op, maar hier kom je dan ook mee toe. Denk je echt 16GB nodig te hebben, ga dan direct voor twee reepjes van 8GB.

Crucial M500
De opvolger van de uiterst betrouwbare m4-reeks zet uitstekende prestaties neer en heeft bovendien power safe capacitor beveiliging, waardoor deze bij een storing toch nog genoeg stroom krijgen om correct af te sluiten
Anoniem: 15758 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:07:
[...]

Andere consumer-grade SSDs hebben dit niet en zijn inherent onveilig omdat ze onbeschermd zijn. Dit betekent niet gelijk dat ze vaak stuk gaan, maar wel dat corruptie voortdurend op de loet ligt. Elke keer als je SSD niet netjes wordt afgesloten, kan deze corrupt raken of zelfs helemaal niet meer herkend worden.

[...]
Corsair Hydro H60
Een mooi waterkoelingssetje om de (overgeclockte) CPU koel te houden. Luchtkoeling is ook een mogelijkheid, maar toch minder aan te raden in een mini-ITX case i.v.m. de beperkte luchtstroming.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vind het gat van 500 naar 1000 veels te groot:
500= AMD Athlon II X4 740 Boxed + GTX650 ti (en goedkope meuk)
1000= 3570K + GTX670 (en luxere meuk)

voor het budget systeem zou ik gaan voor een videokaart tot 150 euro, mainstream tot 300 en voor het highend systeem zo'n 500 a 600 euro.

Heb even drie AMD systemen gemaakt, zie mijn wenslijstjes.
De budget komt op pakweg 500 euro, de mainstream op 800 en de highend met FX8350 plus GTX660 in sli op pakweg 1200 euro.

Waarom de GTX660 SLI?
http://nl.hardware.info/r...ar-229-euro-battlefield-3
http://nl.hardware.info/r...9-euro-total-war-shogun-2
Op ultra verslaat deze combo met gemak de GTX680 en HD7970.

[ Voor 80% gewijzigd door Madrox op 28-05-2013 00:40 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 20-06 16:12
Ik vind de budgetten om het algemeen goed gekozen en passend bij de verschillende eisen die gebruikers stellen. Het gat tussen 500 en 1000 euro is inderdaad veel te groot. Als je rond de 700 euro wilt uitgeven zit je zonder BBG... Wellicht kan het budget van het basis- en mainstreamgamesysteem wel omhoog, maar ik weet zo niet wat wat extra budget zou toevoegen (50 tot 100 euro per systeem). Vaak wordt er per BBG ook gekeken wat de beste afwegingen zijn. Daarom kan het mainstreamgamesysteem van april een budget hebben van 950 euro, maar dat kan ik juli zomaar 1050 euro zijn, als deze 100 euro de investering ook echt waard is tenminste.

Of die investering de moeite waard is wordt bepaald door iedereen die mee discussieert. Het verschil tussen het budget en basis systeem leek in april inderdaad niet geel groot, als je tenminste kijkt naar de videochip die wordt gebruikt (7850 vs 7870), maar vergeet niet dat het om een jokercard ging die het gat opvult tussen de 7870 en de 7950. Wat mij betreft dus een goede upgrade!

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:07
Ik denk dat een 1500 systeem niet nodig is, voor de mensen die zoveel uit willen geven zijn er vaak specifieke eisen/wensen en daar hoort dus op maat advies bij.

Budget: 275-300 (streefwaarde 275, maximaal 300 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
Mainstream: 450-500 (streefwaarde 450, maximaal 500 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
Budget Game: 450-500 (streefwaarde 450, maximaal 500 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
Mainstream Game: 700-750 (streefwaarde 700, maximaal 750 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
High-end Game: 1000-1100 (streefwaarde 1000, maximaal 1100 als dat echt toegevoegde waarde geeft).

Daarnaast zie je inderdaad steeds een paar mensen die het klein willen houden (ook al zijn dit vaak HTPC gebruikers), optioneel:
ITX Mainstream: 500-550
ITX Mainstream Game: 750-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
voor de budgetten in de onderste regionen kom je nog wel eens dat je gauw aan de limiet zit. terwijl in de mainstream je de producten erin propt om het budget vol te maken. die balans mis ik wel eens.

mijn inziens zou een BBG moeten bestaan uit een PC waaruit opgewaardeerd wordt. vanuit die basis wordt elke keer gekeken wat vervangen kan worden, dus niet hoeft! een SSD is vaak groot zat voor windows en wat games. dus een grotere SSD erin proppen omdat het budget het toelaat is onzinnig. (een pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB is bijna de helft goedkoper dan de pricewatch: Samsung 840 series SSD 250GB dit verschil stop ik liever in een HDD waardoor ik meer opslag krijg voor documenten/films/foto's)
een BBG samenstellen zou moeten op basis van wie het goedkoopste systeem samenstelt met de beste prodcuten. op deze manier zit er tussen 500 en 1000 helemaal geen groot gat. je hoeft die 1000 niet te halen. hoe lager hoe beter. je mag er alleen niet overheen. dus kan het best zijn dat je een mooi systeem neerzet voor 750-800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Ik vind dat idee van een incrementeel systeem best goed eigenlijk. Dan komt gelijk ook een andere gedachte bij me op, namelijk om geen "fixed" systemen te geven, maar per onderdeel een soort van upgradelijstje. Dan krijg je vb. bij de GPU iets van HD7850-GTX660Ti-2xGTX660 en bij een case 300R-R4-... als jullie mee zijn met het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
In het verleden is al een aantal keer gebleken dat er weinig animo is voor Mini-ITX gamesystemen, dit merken we dan vooral in de topics zelf. Waar er vaak tot 3 tot 5 pagina's vol worden gediscussieerd gaat het met een M-ITX gamesysteem minder snel, heb ik gemerkt:

[BBG] SFF PC januari 2012

Maar dat topic is alweer bijna anderhalf jaar oud, dus wellicht tijd voor een nieuwe kans. Als BBGers staan we altijd open voor de ideeën van mede tweakers, maar wel moet wel genoeg animo voor zijn om de systemen ook daadwerkelijk in de BBG te krijgen. Wellicht dat er met een andere naamgeving meer aandacht kan worden getrokken.

Maar een M-ITX gamesysteem is eigenlijk ook helemaal niet zo mooi, weinig ruimte om je componenten koel te houden (minder warmte afvoer, meer lawaai) en dergelijke systemen kosten gewoon meer geld. Het gaat dus om hele specifieke doeleinden waarbij we onszelf de vraag moeten stellen of het überhaupt wel verstandig is om dergelijke systemen te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Misschien is het handiger om vanuit een basis te denken: zoals we bijv. weten dat een AMD X4 740 of i3 3220 al genoeg is in de meeste gevallen voor een budget game pc. Natuurlijk zijn quadcores beter voor nieuwere spellen, die zie je dan ook terug in het mainstream systeem. Het kan ook in het budgesysteem, met de X4 740 of 965BE; alhoewel die laatste mij niet zo trekt met het hoge stroomverbruik.

De i3 3350p en FX6300 zijn bijv. voldoende voor een mainstream game pc en de FX8350 of i5 3570/k voor een highend game systeem.

De videokaarten die voldoende zijn voor een basis game pc starten rond de 120 euro, zoals de GTX650 Ti of HD7770/HD7850. De GTX650 Ti komt dan als gunstigst uit de bus, vanwege de betere prijs/prestatie verhouding. Zo weeg je in elke categorie wat de meeste bang voor je knaken geeft.

Daar maak je een pakketje omheen en zo kom je aan een budget. Lijkt me beter dan een fixed budget.

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 29-05-2013 14:58 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:15

P_Tingen

omdat het KAN

In de discussie voor de BBG van maart heb ik ook al een keer aangekaart dat het - in ieder geval voor het basis en budgetsysteem - wenselijk zou zijn eerst eens een soort profiel te maken van mensen die zo'n model kopen.

De aanleiding was dat er in de discussie voor de samenstelling van het basis en budgetsysteem regelmatig werd "gebakkeleid" over of er nou wel of niet een SSD in zou moeten omdat je daar maar weinig films op kan bewaren, of dat een bepaalde processor niet goed was omdat die niet overklokbaar zou zijn. Wat dit soort bijdragen aan de discussie zo vermoeiend maakt is dat tweakers gauw geneigd zijn alsmaar meer en meer te willen.

Misschien moet je een stapje terug doen en fictieve personen in het leven roepen die je een budget- of basiscomputer laat kiezen. Dus bv Oma en opa de Vries die het nieuws online volgen, de facebookpagina van de kleinkinderen bekijken en de foto's van hun vakantie naar Spanje. Of familie Pietersen met drie schoolgaande kinderen in de leeftijd van 7 - 14 jaar die de computer als gezinscomputer gebruiken: facebook, internet, spelletjes á la Sims, flashgames, youtube, werkstukken voor school, simpele fotobewerking.

Het lijkt misschien wat kinderachtig, maar zo krijg je wel een beeld van waar je een computer voor samenstelt. Of beter: voor wie. Discussies als "ja, maar die processor presteert slecht als je <vul spel in> op drie monitoren speelt" kun je dan makkelijker de kop in drukken, want daar is de Budget/Basisbak niet voor bedoeld.

Ik zit volledig "niet" in de games, maar wellicht is het voor de game-BBG's ook te doen, door een lijst te maken van games + hoe je die op dat specifieke BBG model wil kunnen spelen. Dus bv: "Battlefield op medium settings". Voor "goed speelbaar" zijn wel definities in de vorm van framerates te bedenken lijkt me.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Eens met bovenstaande, echter zijn er meer profielen dan we BBG's kunnen maken.

Ik heb (net zoals daar weer boven) ook wel eens nagedacht over een basis/startpakket(game) van bv 400 euro, en dan elke keer afvragen: wat als ik nu 100 euro meer had? (en vanaf 1000 euro stappen van 250 euro bv).
Dan krijg je echter wel een heel uitgebreide BBG waarbij je alsnog veel vragen zult krijgen over wat nu precies de beste koop is (van mensen die geen heel vast budget hebben).

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03
mitsumark schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:02:
Eens met bovenstaande, echter zijn er meer profielen dan we BBG's kunnen maken.

Ik heb (net zoals daar weer boven) ook wel eens nagedacht over een basis/startpakket(game) van bv 400 euro, en dan elke keer afvragen: wat als ik nu 100 euro meer had? (en vanaf 1000 euro stappen van 250 euro bv).
Dan krijg je echter wel een heel uitgebreide BBG waarbij je alsnog veel vragen zult krijgen over wat nu precies de beste koop is (van mensen die geen heel vast budget hebben).
Ja, maar nu zie je dat vaak dezelfde soort systemen worden gebouwd. Na 2 maanden is het verschil niet eens zo groot, dus je zou de profielen dan vaker af kunnen laten wisselen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
zoals P_tingen zegt. een basis/budget systeem is voor simpele doeleinden. en de profielen zijn er een stuk minder dan jij denkt. opa en oma gaan echt niet de PC overklokken het hele argument slaat nergens op. "ja we zitten hier op tweakers" wordt er dan geroepen... en een hoop mensen lezen hier om informatie op te doen en de nemen de BBG als leidraad of nemen het al dan niet 1-op-1 over.
overklokbaarheid is totaal ondergeschikt. of het een aantal jaar mee kan is des te belangrijker, want elk jaar een nieuwe PC kopen van het AOWtje is ook teveel van het goede. en dan kom je dus op het feit dat een SSD heus wel de prestaties zal bevorderen. of dat ook nodig is in het systeem is vers twee. die seconde (of twee) dat het langer duurt maakt Opa en Oma echt geen donder uit.

in plaats van profielen zou je kunnen denken aan kwalificaties, hoe zit het met multimedia? toekomstbestendig? upgradebaar? ff 3 uit de losse pols zullen vast meerdere te verzinnen zijn.
"is dat tweakers gauw geneigd zijn alsmaar meer en meer te willen."
less = more zeggen ze dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mee eens, maar breng dat tweakers in het algemeen maar aan het verstand.

Ik volg Desktop Aankoopadvies en daar valt het me vaak op dat mensen beginnen met te melden dat ze een simpel pc'tje zoeken voor internettten en dan het advies krijgen een i5 aan te schaffen, met het liefst een dikke videokaart erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Dan kijk je toch wel heel selectief naar de topics. Het is wel vaak zo dat mensen zélf duurdere componenten eisen dan dat ze eigenlijk nodig hebben. Maar meestal worden er net goedkopere componenten aangeraden. Wel vraag ik me af hoe nuttig het is om een BBG te hebben voor een simpele office-pc. Het lijkt me dat het doelpubliek daarvan sowieso een pc'tje bij de lokale hardwarewinkel of de Mediamarkt gaat halen en niet zelf gaat schroeven. Neemt niet weg dat je er altijd wel een basic systeem in kunt zetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
kennis is macht. tuurlijk kan je naar de lokale dozenschuivert gaan. en 100 euro extra neer tellen plus alle ongebruikte (voorgeinstalleerde) software. als tweakers al de moeite niet meer neemt, wie dan wel?

zag van de week bij de MM een "game systeem" 1000+ Euro...
een beter sneller en véél goedkoper systeem zet je zelf in elkaar. toegegeven, niet elke Opa zet zijn eigen PC in elkaar, toch weet hij nu wel welke onderdelen hij moet hebben of waarop te letten. en met die kennis is het toch makkelijker shoppen, want in de computerspeciaalzaken wordt me toch ook een partij onzin verkocht...

en daarbij als de "familienerd" is het toch makkelijk om ff te kijken wat er zoal aangeraden wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Precies. En vergeet niet dat de meeste onderdelenboeren (Azerty, Salland) de onderdelen in elkaar zetten voor een paar tientjes. Meestal ben je dan - ook voor een officepc - beter uit bij een onderdelenboer dan bij een dozenschuivert.

@Aertsvijand: uiteraard eindigen niet alle topics op die manier en vaak is het ook de TS die steeds duurdere elementen erin wil, maar ik zie toch echt regelmatig dat iemand een simpele pc wil en dat er dan ergens in de discussie iemand roept "core i5" en dat er dan daarna niemand roept dat dat overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 19:13
Om even terug te komen op de systemen in de BBG;

Ik snap eigenlijk niet waarom we zowel een budget- en een basissysteem hebben. Het budget hiervan zit op respectievelijk 250 en 325 euro, maar als puntje bij paaltje komt zijn deze systemen allebei alleen maar geschikt voor dagelijkse taken zoals internet/word/films. Het vrijwel enige nuttige verschil (buiten de snellere CPU, die eigenlijk niet nodig is voor zo'n systeem) is hier dat er in het basissysteem een degelijke voeding zit. Mijn voorstel is om dan ook voor een "Basis PC" gewoon 1 systeem samen te stellen waarin een budget CPU/behuizing/moederbord/kast/degelijke voeding/SSD zit, met in de randapparatuur een HDD voor opslag en een budget van 300 euro.

Mensen die echt het onderste uit de kan willen halen en een zo'n goedkoop mogelijk systeem in elkaar willen zetten gaan in principe toch naar het DAA forum, omdat de prijzen van de componenten vrijwel dagelijks fluctueren en er dan hoogstwaarschijnlijk een goedkoper systeem uitkomt dan een systeem dat rechtstreeks is gekopieerd uit de BBG.

Ik vind overigens dat er nu al een goede indeling is qua prijsrange met de Game PCs. Een "Budget Game PC" met een krap budget van 400-500 euro waarmee de meeste spellen op low-medium settings gespeeld kunnen worden. Een "Basis Game PC" met een budget van 600-700 euro waarbij de meeste spellen op medium-high settings gespeeld kunnen worden. Een "Mainstream Game PC" met een budget van 900-1000 euro waarmee spellen op high-ultra settings gespeeld kunnen worden (in alle voorgaande gevallen op 1080p resolutie) en als laatst een "Extreme Game PC" met een budget van 1250-1500 euro voor gamen op high-ultra settings op meerdere schermen/hogere resoluties.

Het zou overigens handig zijn om de meest recente BBG topics gelijk een sticky te geven en bij de BBG topics die reeds gepubliceerd zijn het sticky gelijk te verwijderen.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met een budget van 400/500 euro krijg je een GTX 650 Ti, HD7790, HD7850 of GTX 650 Ti Boost, met deze kaarten kun je zelfs de nieuwste games nog op high spelen op full HD. :+

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

PCBaas schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 18:45:
Ik snap eigenlijk niet waarom we zowel een budget- en een basissysteem hebben. Het budget hiervan zit op respectievelijk 250 en 325 euro, maar als puntje bij paaltje komt zijn deze systemen allebei alleen maar geschikt voor dagelijkse taken zoals internet/word/films. Het vrijwel enige nuttige verschil (buiten de snellere CPU, die eigenlijk niet nodig is voor zo'n systeem) is hier dat er in het basissysteem een degelijke voeding zit. Mijn voorstel is om dan ook voor een "Basis PC" gewoon 1 systeem samen te stellen waarin een budget CPU/behuizing/moederbord/kast/degelijke voeding/SSD zit, met in de randapparatuur een HDD voor opslag en een budget van 300 euro.

Mensen die echt het onderste uit de kan willen halen en een zo'n goedkoop mogelijk systeem in elkaar willen zetten gaan in principe toch naar het DAA forum, omdat de prijzen van de componenten vrijwel dagelijks fluctueren en er dan hoogstwaarschijnlijk een goedkoper systeem uitkomt dan een systeem dat rechtstreeks is gekopieerd uit de BBG.
Ik vind zelf twee systeem niet teveel van het goede, maar ze zitten wel dicht bij elkaar met hun budget. Als je nu naar de twee systemen kijken vraag je je soms af wat de meerwaarde van de een tov de andere is. Ik zou het basissysteem op 325 willen laten en de prijs van het budgetsysteem verlagen naar bv 200 euro zodat het ook echt een budgetsysteem wordt en er een duidelijk verschil tussen de twee systemen zit. De doelgroep zie ik dan als mensen die echt hun laatste euro omdraaien voor ze een systeem kopen of mensen die eigenlijk geen pc willen maar zich door hun omgeving gedwongen voelen er toch een aan te schaffen. Het moet allemaal natuurlijk wel goed werken, maar voor een lagere prijs zijn ze bereid (flinke) compromissen te sluiten. Dus bv geen USB3, geen SSD, niet al te snelle processor, 2GB geheugen.

Het basissysteem is dan een meer volwaardige pc waar je met goed fatsoen een relatief simpel spelletje (denk Sims) op kan spelen, goed kan internetten / office / youtube / simpele fotobewerking. Kortom: een degelijke gezinspc. Hierbij dus de configuratie zoals we die nu ook hebben; die lijkt me meer dan prima. Het budget hoeft daar dan ook echt niet omhoog. En als je het budgetsysteem naar 200 euro zet zou je - omdat ik wel van mooie ronde bedragen hou - het basissysteem op 300 euro kunnen zetten. Of 350, is ook wel een mooi bedrag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
We hebben met de BBGers onderling wat overleg gehad en daar is min of meer het volgende uit gekomen voor de gamesystemen:
  • Budgetgamesysteem: €500,-
  • Basisgamesysteem: €800,-
  • High-endgamesysteem: ~ €1300,-
De opzet voor het de gewone allround pc veranderd vooralsnog niet. Wat zijn jullie meningen over de nieuwe budgeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik vind 500 euro nogal veel voor een budget game PC, met 400 euro kun je al een game PC maken die de meest moderne games op high kan spelen op een resolutie tot full HD, wel niet altijd met 4xAA, maar in de zwaarste games is dat vaak ook helemaal niet nodig.

Zoiets als dit is toch meer dan snel genoeg voor een budget systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 68,80€ 68,80
1ASRock FM2A75M-DGS€ 52,90€ 52,90
1Asus HD7790-DC2OC-1GD5€ 133,10€ 133,10
1Toshiba DT01ACA050, 500GB€ 44,35€ 44,35
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 30,01€ 30,01
1be quiet! System Power 7 350W€ 36,45€ 36,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,56

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
Ik vind dat je met 3 systemen niet het gehele gebied bestrijkt en zou dan ook graag 4 systemen zien:

Budgetgamesysteem: €450,- ("minder = beter")

Basisgamesysteem: €700,- (vorige BBGs waren 600-650, dus ook hier: "minder = beter" als dit geen significante invloed heeft op de performance)

Mainstreamgamesysteem: ~ €1000,-

High-endgamesysteem: ~ €1300,- (vind ik eigenlijk het minst nuttig, aangezien deze maar marginaal beter zal presteren dan het Mainstreamgamesysteem en het vrij vaak een kopie is van het Mainstreamgamesysteem + 2e GPU)

[ Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 04-06-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Ik denk dat de budgetten zoals voorgesteld door Stefan inderdaad niet zo slecht zijn. Het systeem zoals The_Mask het voorstelt is natuurlijk ook al niet slecht, maar ik durf toch wel vraagtekens plaatsen bij de uitspraak dat dergelijk systeem de meeste moderne games op high kan spelen op Full HD. Ik denk dat een dergelijke GPU net iets te licht uitvalt voor de high/Full HD combo en met €100 erbij kan je wel vlot naar een véél betere GPU.

@PCBaas: muah, als je gaat kijken naar wat er boven de €1000 nog bijkomt, praat je eerder over grotere SSD's, i7's en GPU's voor hogere resoluties/meer futureproof. Daarmee bedoel ik dat het dan meer gaat afhangen van specifieke wensen. Imho zouden de BBG's het minimum aan configuratie moeten geven wat je zou associëren met hun naam. In die gedachtegang denk ik dat je met drie budgetten toekomt, al zal het er uiteindelijk wel op neerkomen dat alle topics in DAA mooi tussen de budgetten invallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Persoonlijk vind ik een variatie van circa 100 euro (50 euro boven en onder van het budget) in die zin ook een redelijke benadering. Dan krijg je ongeveer dit:
  • Budgetgamesysteem: €400-€500 (€450)
  • Basisgamesysteem: €650-€750 (700)
  • Mainstream gamesysteem: €900-€1000 (950)
  • High-end gamesysteem: €1200-€1500 (nvt.)
In grote lijnen hetzelfde als wat mitsumark en PCBaas aandragen. Het budget tussen 500 en 1000 euro is doorgaans, als ik DAA zo bekijk, het meest voorkomend.

-The_Mask- laat zien dat je voor 400 euro ook al iets fatsoenlijks kan samenstellen. Desondanks hoeft dat niet elke editie te zijn (prijzen stijgen of dalen bijvoorbeeld). Daarom lijkt mij zo'n variatie wel slim om mee te nemen; dat men niet heel strikt gebonden is aan een bepaald budget. Nu komt er tijdens de discussie wel eens .
Wat je met zo'n variatie enkel wel hebt is dat het niet moet eindigen dan men toch weer de oppergrens gaat opzoeken. Daar is de huidige situatie nog wel redelijk op ingesteld, om het budget 'vol te maken'.
Uiteraard is het dan vaak mogelijk om een beter systeem samen te stellen, maar dan moet er wel worden nagegaan of dat extra geld die waarde toevoegt.

Ik ben het eigenlijk wel eens dat het prijsverschil tussen het budget- en basissysteem (dus niet game) met 50 euro niet noemenswaardig is. Die configuraties veranderen ook niet heel veel na verloop van tijd. We kunnen daar ook van maken dat de ene editie er één komt van €250 en de editie er na van €350.
Ondanks dat ontwikkelingen van hardware snel gaan, valt dat over twee maanden gezien nog wel mee. Vaak is het resultaat van de discussie dan ook vrijwel gelijk als bij de vorige editie en voegt het in die zin weinig waarde toe. Ja, hier en daar kleine verschillen.

Volgens mij zijn het budget- en basissysteem ook de systemen waar de minsten interesse in is in vergelijking is met de andere systemen. Niet dat het dan maar moet wegvallen, maar twee systemen is misschien te veel van het goede.

[ Voor 35% gewijzigd door Bolletje op 05-06-2013 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Bolletje schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 01:01:
Ik ben het eigenlijk wel eens dat het prijsverschil tussen het budget- en basissysteem (dus niet game) met 50 euro niet noemenswaardig is. Die configuraties veranderen ook niet heel veel na verloop van tijd. We kunnen daar ook van maken dat de ene editie er één komt van €250 en de editie er na van €350.
Ondanks dat ontwikkelingen van hardware snel gaan, valt dat over twee maanden gezien nog wel mee. Vaak is het resultaat van de discussie dan ook vrijwel gelijk als bij de vorige editie en voegt het in die zin weinig waarde toe. Ja, hier en daar kleine verschillen.

Volgens mij zijn het budget- en basissysteem ook de systemen waar de minsten interesse in is in vergelijking is met de andere systemen. Niet dat het dan maar moet wegvallen, maar twee systemen is misschien te veel van het goede.
In de vorige BBG zat er 75 verschil tussen het budget, maar in de praktijk is het verschil opgelopen naar ongeveer 100 euro. Op een bedrag van 225 euro vs 325 euro is dat toch een enorm groot verschil. De budget bak is bedoeld om mensen die echt niet veel geld willen spenderen aan een pc iets te bieden, het basissysteem zou ik eigenlijk in alle gevallen wel het meeste aanraden omdat je daarmee gewoon langer zal kunnen doen.

Ik wil hiermee zeggen dat deze twee systemen zeker niet moeten verdwijnen en juist een groot deel van de markt kunnen bestrijken. In de verschillende BBGs zijn er doorgaans inderdaad weinig verschillen te melden, dus wellicht de ene maand het budgetsysteem pakken en de andere maand het basissysteem. Niet omdat de budgetten zo dicht bij elkaar liggen (wat ik overigens niet vind, 225 vs 325 is toch 44% hoger budget), ook niet omdat er weinig interesse in de systemen is, maar wel omdat de systemen doorgaans weinig veranderingen met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 23:47
Beste Aertsvijand,

Ik heb zelf grote interesse voor een mITX game systeem.
Hier alvast mijn huiswerk (doorspekt van persoonlijke voorkeuren)

Ik wil energie zuinigheid voorop stellen i.p.v. rekenkracht, mijn ervaring is dat alle spellen goed speelbaar zijn met mid-range prijsklasse componenten.
De pricewatch: Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC vind ik een goede prestatie/stroomverbruik ratio hebben, terwijl hij voor mij meer dan voldoende presteert, ik heb deze kaart al gekocht en tijdelijk in mijn oude systeem gezet en hij bevalt goed.

Verder wil ik ook de bovenvermelde Bitfenix Prodigy gebruiken, met daarin ofwel de Intel Core i5 3350P Boxed ofwel een nieuwe Haswell die ideaal is voor nog meer stroomverbruik reductie.

Huidig lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 154,-€ 154,-
1Intel DH77DF€ 103,50€ 103,50
1Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC€ 130,-€ 130,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 82,50€ 82,50
1BitFenix Prodigy Wit€ 64,95€ 64,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 89,90€ 89,90
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 74,30€ 74,30
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,15

Mijn Socket1155 moederbord keuze is puur vanwege de firewire, wat me met haswell zowiezo niet gaat lukken, als ik dat niet nodig had gehad had ik voor de pricewatch: Asus P8-H77-I gegaan

Wat me een leuk discussiepunt lijkt is deze kast zelf.
Zou de plaatsing van het moederbord recht boven de voeding in combinatie met bijvoorbeeld de pricewatch: Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless een probleem kunnen vormen? (de warme lucht gaat omhoog het moederbord in)
Zijn de 2 standaard 120mm fans (voor en achter) op de Prodigy voldoende voor goede airflow? (met/zonder fanless voeding)
Zo niet hoe valt de airflow eventueel toch in orde te krijgen?
Of is dit uberhaupt geen probleem meer met de 7790 in combinatie met de haswell omdat het stroomverbruik (en hittevorming) van zowel de videokaart als de cpu dan zo drastisch omlaag gaat.
Stabiel draaien is een punt, maar slijtage ook, het liefst zie ik weinig stroom verbruikende componenten die onder langdurige load koel blijven en in een mooi vormgegeven maar kleine kast zitten.

Betreft de haswell: ik ben alvast op zoek gegaan naar een ITX moederbordje
Ik vind er een paar van ASRock maar dat merk ben ik niet zo over te spreken.
MSI is een goed merk, met goede onderdelen maar ik vind de plaatsing van de CPU socket op het MSI Z87I bordje vniet erg practisch. (te dicht bij het pci-e slot?)
Asus heeft de Asus H87I Plus waar alles gewoon goed bij lijkt.
Ook heeft Asus de Maximus VI Impact een Republic of Gamers socket 1150 ITX bordje van met een geintegreerde SupremeFX-geluidshardware, deze zal wel een stukje duurder zijn.
De meeste mITX plankjes zijn overigens nog niet heel goed verkrijgbaar, maar dat zal niet heel lang meer op zich laten wachten.

Betreft de CPU lijkt het erop alsof er helaas (nog?) geen versie komt zonder integrated graphics, hopelijk is haswell wel zo geavanceerd dat als je een eigen graka gebruikt dat dan de integrated graphics 0 watt verbruikt.
De pricewatch: Intel Core i5 4430 Boxed lijkt me een redelijke CPU, het laagste stroomverbruik van diegene die tot nu toe bekend zijn en met meer dan genoeg rekenkracht.

Normaal gesproken ben ik tegen het allernieuwste kopen omdat dat nooit goed is prijs-prestatie verhoudingsgewijs. Echter ben ik deze keer heel tempted vanwege de powerconsumption optimalisaties en hoe dat past in een mITX game systeem. Ook blijft de prijs nagenoeg gelijk, het geheel zal slechts een paar tientjes duurder uitpakken lijkt me.

Weet iemand al of 'de' (welke wel/niet) haswell gerelateerde firmware een beetje bugfree is?

Nog een resterend puntje is voedings compatibiliteit met de nieuwe powerstates van haswell, als deze gebruikt kunnen worden is dat mooi meegenomen. (zelf nog niet geresearched)

[ Voor 7% gewijzigd door Artimunor op 05-06-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
StefanvanGelder schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:05:
dus wellicht de ene maand het budgetsysteem pakken en de andere maand het basissysteem.
We kunnen daar ook van maken dat de ene editie er één komt van €250 en de editie er na van €350.
Yes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
Persoonlijk vind ik een variatie van circa 100 euro (50 euro boven en onder van het budget) in die zin ook een redelijke benadering. Dan krijg je ongeveer dit:
  • Budgetgamesysteem: €400-€500 (€450)
  • Basisgamesysteem: €650-€750 (700)
  • Mainstream gamesysteem: €900-€1000 (950)
  • High-end gamesysteem: €1200-€1500 (nvt.)
Ik ben het eens met de systemen en de budgetten die hier vermeld staan.
Als meerdere mensen het hiermee eens zijn, gaat dit dan nog deze BBG in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Budget- en basisgamesysteem loopt al een topic over. Daar moet dan even worden bekeken door Stefan hoe dat met die budgetten wordt gehandhaafd.

Ik zal het mainstream en high-end gamesysteem deze editie verzorgen (komt in de loop van komende dagen). Met de genoemde budgetten dan inderdaad.

Dan lijkt het me mooi om ondertussen enkele 'specials' te bedenken voor de edities die daarna volgen. Denk hierbij aan de htpc, homeserver, SFF systeem, workstation etc. Ook hoe men die systemen voor zich ziet en de invulling er van (

Een continue discussie over de BBG (dus niet enkel begin van de maand in de topics) lijkt me wenselijk en daarom kan dit topic dus prima als stucky blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
highend denk ik aan 2+ schermen.

en verder moet, zelfde performance minder = beter, altijd gelden. zo ook dat als iets nauwelijks sneller is wel duurder, de goedkoopste versie gekozen wordt.
BV
kaart A haalt 60 FPS kost 100 E
kaart B haalt 63 FPS kost 125 E

B zou dan betere performance zetten, je betaald alleen 25 E voor 3 FPS meer. naar mijn idee niet waard de extra kosten.

dit is dan meer voor budget/basis, in high end ontkom je er nauwelijks aan.

maar het is nu weer op budget, budget is een onderdeel. het systeem zou ook aan wat aanvullende voorwaarden kunnen voldoen upgradebaarheid, futureproof noem het op

EDIT: over de budget en basis systemen (non game), weinig animo is omdat het weinig spannend is. bij de game systemen kan je uren bakkeleien over bovenstaande voorbeeld.

toch zou ik ze erin laten, zei het al eerder, mensen zoeken info voor een leuk PCtje en komen dan hierop uit. zorgt ervoor dat ze net wat meer info hebben als ze gaan shoppen, en das het doel van een BBG. (overigens, je kan hierzo uren lopen ouwenelen of de SSD er nou wel of nou niet in moet :) )

[ Voor 27% gewijzigd door Lednov op 06-06-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
  • Laatst online: 03-06 23:47
Lednov schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 09:10:
over de budget en basis systemen (non game), weinig animo is omdat het weinig spannend is. bij de game systemen kan je uren bakkeleien over bovenstaande voorbeeld.
Ik merk daar weinig van, ik probeer in meerdere topics te praten over mogelijke aankopen maar er wordt weinig gepraat en helaas al helemaal niet gebakkeleid...

Verder ben ik het niet eens met je stelling dat goedkopere componenten gekozen moeten worden indien geen snelheid winst behaald kan worden.
Er zijn meerdere andere factoren van belang:
- hoe lang gaat het mee, kwaliteit van de onderdelen
- waar komt het vandaan en hoe is het geproduceerd, welke grondstof mijnen zijn gebruikt en welke assemblage fabrieken
- hoe veel stroom vreet het
- hoe ziet het eruit (belangrijk zoals onze nederlandse F.A.T. bewijst

Jammer dat deze punten vaak in de BBG overgeslagen worden, daar wordt (bijna kortzichtig) alleen rekening gehouden met de arme student die alleen maar wil kunnen gamen en de power user die de vetste overclock gear wil omdat het cool is.
StefanvanGelder schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:13:
In het verleden is al een aantal keer gebleken dat er weinig animo is voor Mini-ITX gamesystemen, dit merken we dan vooral in de topics zelf. Waar er vaak tot 3 tot 5 pagina's vol worden gediscussieerd gaat het met een M-ITX gamesysteem minder snel, heb ik gemerkt:

[BBG] SFF PC januari 2012

Maar dat topic is alweer bijna anderhalf jaar oud, dus wellicht tijd voor een nieuwe kans. Als BBGers staan we altijd open voor de ideeën van mede tweakers, maar wel moet wel genoeg animo voor zijn om de systemen ook daadwerkelijk in de BBG te krijgen. Wellicht dat er met een andere naamgeving meer aandacht kan worden getrokken.

Maar een M-ITX gamesysteem is eigenlijk ook helemaal niet zo mooi, weinig ruimte om je componenten koel te houden (minder warmte afvoer, meer lawaai) en dergelijke systemen kosten gewoon meer geld. Het gaat dus om hele specifieke doeleinden waarbij we onszelf de vraag moeten stellen of het überhaupt wel verstandig is om dergelijke systemen te adviseren.
Dat mensen niet posten beste tweakers redactie betekend niet dat er geen geintereseerden zijn.
Pas op dat je niet op basis van gebias-de forum data een boot die al een tijdje aan het vertrekken is mist.
Of is de tijd van vooruitstrevendheid voorbij? wachten we totdat de markt het geadopteerd heeft en gaan we er pas dan opspringen, innovatie, laat dat maar aan anderen over?

Je argumenten tegen een mITX game systeem zie ik juist als een uitdaging, en met haswell en bepaalde nieuwe videokaarten in combinatie met goede kasten/coolers helemaal geen onoverwinbare?

[ Voor 30% gewijzigd door Artimunor op 06-06-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben momenteel ook aan het rondkijken voor een (o.a.) gamesysteem. mITX lijkt me prachtig, want in een tijd van NAS-storage en Haswell-chips heb je weinig behoefte aan 'tig hdd's in een grote kast en de warmteafvoer valt nog best binnen de perken te houden, waarmee de geluidsproductie ook reuze meevalt.

In een tijd van tablets, ultrabooks en andere zaken die platter, lichter en kleiner moeten worden is een mITX-gamesysteem voor mij een erg leuke BBG. Maar goed, ik kan moeilijk inschatten hoe anderen daarover denken. Ik denk alleen wel dat het interessant is het signaal af te geven dat een snel systeem niet per definitie lomp groot hoeft te zijn (zie de nieuwe Haswell-NUC's van Intel, hoewel dat geen game-pc's zijn).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik sta daar bv al weer helemaal anders tegenover, het kan mij echt niet schelen hoe groot de behuizing is..
Als je altijd al een goede plaats had onder het bureau of iets dergelijks voor de computer dan maakt het toch niet uit hoe groot hij is? :p

Ik heb dan liever een koeler & stiller systeem die groter is.
Je hebt tenslotte ook grotere behuizingen die eigenlijk een design element worden in het interieur. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Artimunor schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:10:
[...]

Verder ben ik het niet eens met je stelling dat goedkopere componenten gekozen moeten worden indien geen snelheid winst behaald kan worden.
laat ik het dan even anders stellen, zelfde kaarten, dus zelfde serie ene is van MSI de andere van Sapphire. dan is de goedkopere mijn idee betere keus.
Er zijn meerdere andere factoren van belang:
- hoe lang gaat het mee, kwaliteit van de onderdelen
- waar komt het vandaan en hoe is het geproduceerd, welke grondstof mijnen zijn gebruikt en welke assemblage fabrieken
- hoe veel stroom vreet het
- hoe ziet het eruit (belangrijk zoals onze nederlandse F.A.T. bewijst

Jammer dat deze punten vaak in de BBG overgeslagen worden, daar wordt (bijna kortzichtig) alleen rekening gehouden met de arme student die alleen maar wil kunnen gamen en de power user die de vetste overclock gear wil omdat het cool is.
naar kwaliteit wordt al gekeken, das juist het doel van de BBG. verder vraag ik mij af mensen het ook maar iets uitmaakt welke mijn het komt. vraag me af of mensen dat nu al weten en in hoeverre dit relevant is. even als de fabriek.
stroom is altijd een belangrijk punt. mits je niet opeens veel meer gaat betalen voor klein beetje zuiniger. dan weegt het gewoon niet tegen elkaar op.
uiterlijk is persoonlijk. de een wil een drukke kast met LEDs en neon terwijl de andere (ik) die kermis niet hoeft. dit is zo persoonlijk dat het nooit goed in de BBG kan komen. en dan heb ik het alleen over een kast, sommige vinden een mobo met opsmuk belangrijk genoeg om er paar tientjes extra voor neer te leggen.

zo dus ook met het mITX systeem. buiten de 'technische' uitdagingen zoals warmte afvoer. is het een vrij persoonlijk systeem. om esthetisch redenen willen mensen dit hebben niet omdat het technisch beter is dan een (m)ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:26:
[...]

Ik vind bij het budgetsysteem de laagste waarde 400 euro (het is budget immers) mooi, dan krijg je een best snel systeem nog met een GTX 650 Ti Boost.

Bij het basissysteem krijg je dan 700 euro (gemiddelde ook van 650 en 700 euro), verschil van 300 euro met het vorige systeem. Krijg je een videokaart zoals de GTX 660 Ti, HD 7950 of GTX 760, zo rond de 40/50% sneller als een GTX 650 Ti.

Mainstreamsysteem tegen de bovengrens aan op 1000 euro, weer een verschil van 300 euro met het vorige systeem, krijg je een systeem met een GTX 770. Ook zo rond de 40/50% sneller.

High-end 1500 euro, kun je twee GTX 770's nemen, wat zo'n 80% sneller of zo gaat zijn.

Lijkt mij zo allemaal perfect uit gebalanceerd.
-The_Mask- in "[BBG] Budget- en basisgamesysteem juli 2013"
-The_Mask- schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:45:
[...]

Gewoon uit de openingspost. :p

Probleem is alleen dat je met 600 euro niks kunt behalve als je kiest voor een veel tragere CPU dan de vorige keer, anders wordt het systeem amper sneller dan het budget qua gaming performance.

Qua CPU's zit je met zulke budgets ook mooi.

Goedkoopste Athlon II X4, dan een niet overklokbare Haswell quadcore CPU, en voor 1000 euro mag je toch wel een CPU verwachten waarmee dat wel kan en een high-end videokaart (een high-end PC helemaal dus). Zelfde CPU kan ook in het systeem van 1500 euro, i7 heeft toch weinig zin.

Maar de namen van de systemen kunnen opzich wel beter. Want voor 400 euro heb je een budget gamesysteem, voor 700 euro een mainstream gamesysteem en voor 1000 euro een high-end gamesysteem. Voor 1500 euro heb je een uber systeem. :P
-The_Mask- in "[BBG] Budget- en basisgamesysteem juli 2013"

[ Voor 83% gewijzigd door -The_Mask- op 18-06-2013 22:58 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capsoft
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 10:24
Kunnen we een keer een BBG doen voor een pc voor mensen die met adobe producten werken (op windows ipv mac) die de hele dag photoshop open hebben staan en een keer een BBG voor developers die de hele dag visual studio en/of eclipse etc. open hebben staan. Die hebben (denk ik) geen dubbele videokaart nodig, maar verder wel krachtige hardware. Of wijkt dit niet genoeg af van de harde game pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 19:12

ronalddus

Buffalo77

Ik zie in de toekomst graag een mix tussen een videobewerkingssysteem en een game pc. Ik zie ook vaak deze wensen voorbij komen op het forum. Dus gespecialiseerd op het recorden van gameplay, het bewerken ervan met behulp van het Adobe pakket en eventueel een 3D programma.
Vaak wordt dan gekozen voor de relatief goedkope xeon e1230v2 gekozen, die schijnbaar bij het gamen uitstekend mee komt.

Zelf heb ik ook deze wensen binnenkort, dus ik hoop dat hier ook een apart systeem voor kan komen. Rond de 1000 euro lijkt me een goede richtprijs.

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

mitsumark schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:20:
Ik denk dat een 1500 systeem niet nodig is, voor de mensen die zoveel uit willen geven zijn er vaak specifieke eisen/wensen en daar hoort dus op maat advies bij.

Budget: 275-300 (streefwaarde 275, maximaal 300 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
Mainstream: 450-500 (streefwaarde 450, maximaal 500 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
Budget Game: 450-500 (streefwaarde 450, maximaal 500 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
Mainstream Game: 700-750 (streefwaarde 700, maximaal 750 als dat echt toegevoegde waarde geeft).
High-end Game: 1000-1100 (streefwaarde 1000, maximaal 1100 als dat echt toegevoegde waarde geeft).

Daarnaast zie je inderdaad steeds een paar mensen die het klein willen houden (ook al zijn dit vaak HTPC gebruikers), optioneel:
ITX Mainstream: 500-550
ITX Mainstream Game: 750-800
Totaal eens met deze post, zeker met die 1500 euro.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 11:30
De bbg's zijn een fantantisch onderdeel van tweakers, iedereen bedankt die daaraan meewerkt. Ik heb zelf nooit bijgedragen dus ben wellicht een leek, maar ik vraag me vaak af bij het lezen of de segmenten wel goed gekozen zijn.

Het lijkt mij het meest nuttig om de huidige beste koopjes te belichten, dus wat biedt er op dit moment veel waar voor je geld, in plaats van de hoogste kwaliteit kiezen binnen een vooraf vastgesteld budget. Dat zou vereisen dat het budget zeer flexibel is en er dus geen vaste categoriën zijn (wel vaste doelgroepen lijkt me). Ik moet daarbij zeggen dat ik vooral naar de laptop bbg's kijk, waar de keuzevrijheid natuurlijk beperkter is omdat je die niet zelf in elkaar zet.

Om een voorbeeld te noemen wat ik vreemd vond in recente bbg's: er zaten in de afgelopen twee laptop-bbg's (april en juni) geen laptops met een ssd, terwijl iedereen op het internet schrijft dat als je iets zou upgraden voor betere performance het precies die hdd->ssd swap is. Eigenlijk de enige doelgroep waar het een ssd niet zo nuttig voor is zijn gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

Veel te veel werk, maar een gewogen dynamisch systeem zou ideaal zijn. Door een slider met budget te verschuiven verandert het voorgestelde systeem. Hiervoor heb je een ordening binnen een set onderdelen nodig en een weging onderling. Wanneer is de CPU versnellen interessanter dan de GPU verbeteren? Het liefst maak je die weging dynamisch. Iemand die veel met Photoshop werkt zal hier anders kiezen dan iemand die veel spelen speelt. Vergelijkbaar met het advies van Mrrobot m.b.t. het besteden van Valorpoints (site waar je o.a. advies krijgt waar je het beste je ingame credits qua gear aan kan besteden). Maar dit vereist een soort gearpoints, een quantificering van de bijdrage van een upgrade aan de PC.

Een wel haalbare suggestie: een standaard lijstje met advies voor weging en randvoorwaarden. Als je een high-res scherm neemt wil je een videokaart met genoeg geheugen (2GB bij 2560x1600). Voor Photoshop is meer geheugen eigenlijk altijd goed, dus minstens 8 GB en het liefst meer. Het gaat mij niet inhoudelijk om de voorbeelden, daar mag je het gerust mee oneens zijn, maar om de opzet. Op die manier kan men zelf varieren. Dit lijstje kan groeien aan de hand van advies in eerdere BBG's.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Jefrey Lijffijt schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:52:
Eigenlijk de enige doelgroep waar het een ssd niet zo nuttig voor is zijn gamers.
En dat is ook een fabeltje. Het is namelijk voor gamers ook zeer interessant. Niet voor FPS per se maar wel heel erg voor bijv laadtijden (opstarten, ingame laden, overgang gebieden, saven etc). Dus de gehele spelbeleving. Ook interessant voor het installeren dat een stuk sneller gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 10-07-2013 10:49 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

thewizard2006 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:46:
[...]
En dat is ook een fabeltje. Het is namelijk voor gamers ook zeer interessant. Niet voor FPS per se maar wel heel erg voor bijv laadtijden (opstarten, ingame laden, overgang gebieden, saven etc). Dus de gehele spelbeleving. Ook interessant voor het installeren dat een stuk sneller gaat.
Het enige probleem met een SSD is dat die duurder is dan een conventionele schijf en bij het maken van een BBG heb je je te houden aan een maximaal budget. Je moet dus keuzes maken en een SSD erin betekent dan iets bezuinigen op een ander onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
P_Tingen schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:25:
[...]

Het enige probleem met een SSD is dat die duurder is dan een conventionele schijf en bij het maken van een BBG heb je je te houden aan een maximaal budget. Je moet dus keuzes maken en een SSD erin betekent dan iets bezuinigen op een ander onderdeel.
Uh ja. Ik zie het probleem niet. Een toevoeging van een SSD aan je systeem is tegenwoordig zowat de grootste upgrade die je kan doen. Een extra videokaart is een stuk duurder terwijl je met 1 high end videokaart ook prima al je spellen kan spelen. Iemand die games speelt zit echt neit alleen naar de FPS te kijken (mag ik hopen) maar ook hoe vlot alles verloopt en laad. Een high end game systeem zonder SSD is imo redelijk faal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 11:30
thewizard2006 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 08:13:
[...]

Uh ja. Ik zie het probleem niet. Een toevoeging van een SSD aan je systeem is tegenwoordig zowat de grootste upgrade die je kan doen. Een extra videokaart is een stuk duurder terwijl je met 1 high end videokaart ook prima al je spellen kan spelen. Iemand die games speelt zit echt neit alleen naar de FPS te kijken (mag ik hopen) maar ook hoe vlot alles verloopt en laad. Een high end game systeem zonder SSD is imo redelijk faal :)
We zijn een beetje off-topic geraakt, het enige wat ik wilde zeggen is dat het voor ander gebruik dan games vrijwel een noodzaak is, en dat er in de afgelopen laptop bbg's (aangetekend dat laptops voornamelijk voor andere dingen dan games worden gebruikt) geen enkele advies-laptop een ssd had.

Ik lees daaruit dat de budgetten niet klopten, de sweet-spots voor systemen lagen duidelijk niet bij de gekozen budgetten. Een 400 euro budgetlaptop kan natuurlijk niet met ssd, maar bij budgetten als 900 euro voor een business of mainstreamlaptop, 1300 euro voor een multimedia-laptop of zelfs 1700 euro voor een gaminglaptop kun je denk ik beter nog een scheptje erbovenop doen en wel een ssd kiezen.

Te veel werk? Wel als je het allemaal in je eentje gaat uitzoeken (hoewel mij wel een naam te binnen schiet die de hele laptop-db uit zijn hoofd lijkt te kennen, iets met een D), maar het is een community-effort en de pricewatch wordt massaal gebruikt, ik denk dat eens per twee maanden wat sweet-spots aanwijzen wel te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Word het geen tijd voor een werkpaard (workstation) bij de BBG? Elke(/om de) maand een aantal systemen waar goed mee gegamed mee kan worden is leuk, maar ik denk dat een hoop Tweakers ook werken met een computer. Misschien dat het een idee is een basis workstation voor rond de 800 euro te doen en een high-end workstation voor rond de 1500, daar kan je m.i. flink mee scoren in verhouding met de kant en klare HP's en Dell's

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramv101
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-06 10:46
Een workstation rond de 800Euro?
Een degelijke quadro heb je pas vanaf 1500 Euro
Idem dito met een xeon

Onder deze prijzen kan je beter voor een standaard PC gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom zou je een Xeon willen hebben? Ik heb zelf ook een Xeon namelijk de X3440, maar dit is gewoon een Core i7 860 met een iets lagere kloksnelheid, alleen was die toentertijd wel een stuk goedkoper. Voor de rest zijn ze helemaal identiek. Wat betreft een quadro kaart dat heeft lang niet iedereen, (zeg maar de meesten) niet eens nodig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 19:47
Ik lees elke maand met veel plezier de BBGs omdat dit een goede manier is om de ontwikkelingen in de markt te volgen. Welke type moederbord of processor deze maand als winnaar uit de bus komt vind ik daarbij minder belangrijk, het gaat mij om een algemene indruk over waar de markt heen beweegt.

Afgelopen maand heb ik me voor het eerst intensief beziggehoudem met het samenstellen van de Budget en Basissystemen.
Bij samenstellen van het Budgetsysteem zijn de criteria redelijk duidelijk, namelijk zo goedkoop mogelijk en een redelijke prestatie. Discussie over keuze HDD/SDD is wel lastig omdat er geen duidelijk gebruikersprofiel is. In mijn directe omgeving zie ik voor de doelgroep niemand die films download maar digitale foto's nemen ook veel ruimte in. Voor veel mensen volstaat een 120Gb SDD en zij zullen blij zijn met de snelheidwinst maar mijn vriendin heeft veel foto's en komt daar niet mee uit. Zij zou meer baat hebben bij een 320Gb HDD en vindt iets langer wachten geen probleem.

Juist vanwege dit soort verschillen in hoe men een computer gebruikt is het wenselijk om een gebruikersprofiel te hebben. Wat voor de één een Best Buy is, is voor de ander behelpen. Een tweede voordeel van gebruikersprofielen is dat de prijsgrens geen harde limiet meer hoeft te zijn maar een richtlijn wordt. Nu zie ik vaak dat er een net iets betere component wordt gekozen gewoon omdat het kan, omdat er ruimte in het budget zit, niet omdat de gebruiker niet zonder kan. Of een goede verbetering wordt geschrapt omdat er een paar euro over het budget heengegaan zou worden. De discussies gaan dan over prijs en niet over hoe de gebruiker het zal ervaren.

Ik zou het Budgetsysteem behouden omdat het een goede basis is maar de prijsgrens vervangen door een gebruikersprofiel. Het Basissyteem heeft minder nut maar is vooral leuk om te zien wat je krijgt als je net een beetje meer geld uitgeeft.
Wat ik wel heel erg waardeer is de lijst met uitbreidingsopties die nu altijd in de BBG staat. Daarmee kan men zelf besluiten of men meer geld wil uitgeven.

Ik ben geen voorstander van de ene keer het Basissysteem publiceren en de andere keer het Budgetsysteem. Deze twee systemen zijn zo sterk verweven dat wanneer je ze in verschillende maanden gaat publiceren dat je ze niet meer kan vergelijken. In het discussieforum is het ook veel efficiënter: de personen die een Budgetsyteem kunnen samenstellen hebben ook de componentkennis voor een Basissysteem.
Ik zou ook het Basissysteem elke twee/drie maanden blijven publiceren. Ook al verandert er weinig tot niets, het is namelijk niet in te schatten wanneer er een verandering in de markt zal komen die tot een wijziging leidt. Natuurlijk weten we wanneer er nieuwe chipsets uitkomen maar er kunnen meer redenen zijn om voor een andere samenstelling te willen kiezen en dan vind ik een regelmatige update prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Ik heb nu inderdaad ook al een tijdje het idee in mijn hoofd dat het wenselijker zou zijn om van die pure geldgerichte systemen af te gaan. Richten op gebruikersprofielen of gewenste prestaties kan handiger zijn. Dan fluctueert de prijs wel meer, ga je betere raakvlakken hebben met de doelgroepen en wordt er ook ineens beter aangesloten bij DAA. Daar is immers de eerste vraag ook altijd "wat wil je met het systeem gaan doen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gebruikersprofielen? En hoe had je dat in gedachte dan? Iedere gebruiker heeft nl weer andere eisen dus dat is echt totaal niet te doen.
Er wordt nu al met "profielen" gewerkt. Namelijk basis en budget en workstation en gamen en high end.

Waar ik wel voorstander van ben is om de prijs te laten varen en de discussie te laten bepalen wat een game systeem is en wanneer deze high end wordt (al zal prijs altijd een rol blijven spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
Aangezien er nu al "streefprijzen" zijn, met een prijsrange van minstens 100 [!] euro (Bolletje in "[Voorstel] BBG Specials & prijzen BBG's"), vind ik dat hier eigenlijk al aan voldaan wordt.
Aertsvijand schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:10:
het er uiteindelijk wel op neerkomen dat alle topics in DAA mooi tussen de budgetten invallen :+
:+

[ Voor 33% gewijzigd door PCBaas op 23-07-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Aertsvijand schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:15:
Daarnaast zie ik dat er vaak vraag is achter een workstation of beeldverwerkingspc. Nu weet ik ook wel dat het vb. voor een pc zoals laatstgenoemde het ook grotendeels afhangt van hoe professioneel de gebruiker er mee bezig is en wat de specifieke software is waar de gebruiker mee werkt. Ik denk echter dat geen probleem mag zijn om dit op te vangen in de tekst die de BBG begeleidt. Zo kunnen een aantal opties voor GPU's gegeven worden, met daarbij voorbeelden van software die dergelijke GPU's gebruiken. Of er kan elke BBG voor een andere specifieke doelgroep een workstation worden samengesteld, dat is een andere optie.
Een tweede systeem dat mij geweldig lijkt om als BBG special toe te voegen, is een compact gamesysteem. Dan denk ik spontaan aan een BitFenix Prodigy met een i5'je erin, een watercooling setje, een stevige SSD en een ASUS GTX670 DirectCU Mini OC.

Tweak on
~Stijn
Johannes77 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 18:36:
Word het geen tijd voor een werkpaard (workstation) bij de BBG? Elke(/om de) maand een aantal systemen waar goed mee gegamed mee kan worden is leuk, maar ik denk dat een hoop Tweakers ook werken met een computer. Misschien dat het een idee is een basis workstation voor rond de 800 euro te doen en een high-end workstation voor rond de 1500, daar kan je m.i. flink mee scoren in verhouding met de kant en klare HP's en Dell's
Ik ben aan het kijken of we het workstation in de volgende BBG weer gaan opnemen. Als ik echter kijk naar het laatst behandelde workstation is er nog bar weinig veranderd: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2012. Er is namelijk nog geen nieuwe serie processoren beschikbaar. Wellicht zouden we nu voor een andere videokaart gaan, maar veel spannender wordt het niet.

mITX gamesysteem of SFF pc zal zeer waarschijnlijk wel worden opgepakt in de volgende BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

PCBaas schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:36:
Aangezien er nu al "streefprijzen" zijn, met een prijsrange van minstens 100 [!] euro, vind ik dat hier eigenlijk al aan voldaan wordt.
Nee, niet mee eens. Het "profiel" dat we nu hebben is "Iemand die max 275 euro aan een pc uitgeeft". Daar heb je niks aan. Zoals Aertsvijand al stelt, is niet voor niks de eerste vraag in het forum "Wat wil je ermee gaan doen". Uiteraard speelt geld wel een rol bij de profielen, maar het is geen beginpunt meer. Voor wat betreft budget/basissysteem zou je de namen wel kunnen houden, maar je zou daar meer invulling aan moeten geven.
thewizard2006 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 07:46:
Gebruikersprofielen? En hoe had je dat in gedachte dan? Iedere gebruiker heeft nl weer andere eisen dus dat is echt totaal niet te doen.
Jawel, want je beschrijft een scenario waarin de pc gebruikt gaat worden. Als je de vragen in het forum bekijkt zie je wel vaak dezelfde gebruiksdoelen terugkomen: internet, youtube, office, filmpje kijken, downloaden. Omdat er bij elk systeem ook suggesties worden gegeven voor upgrades kun je zelf een variant maken van een systeem. Zo kan bv de vriendin van Carlo een budgetsysteem kiezen, maar dan met een grotere schijf. Het basissysteem is voor haar niet nodig omdat ze voornamelijk foto's bekijkt en bewaart op haar pc maar er niet op bewerkt (*)

Het aardige van een profiel is dat je op basis van het profiel zou moeten kunnen bepalen of je met het budgetsysteem of met het basissysteem zou moeten beginnen. Door de extra opties kun je je systeem finetunen, door bv een grotere schijf, een HDD ipv SSD of meer geheugen.

Ja, ik ben wel een voorstander van profielen ipv harde bedragen.

(*) Zomaar een voorbeeld, ik ken Carlo en / of zijn vriendin niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Die profielen zijn er al. Budget is voor de mensen die alleen ff willen internetten en een word documentje willen openen. Basis is voor dezelfde mensen die ook nog eens een spelletje/filmpje willen kijken. Het game systeem is voor mensen die regelmatig games spelen maar ook met andere zaken wel bezig zijn en het high end systeem is voor de echte gamers.
Als je ergens tussen valt kan je kijken wat je belangrijk vindt. Vind je bijv gamen erg belangrijk maar heb je niet het geld voor een high end systeem dan neem je het normale game systeem maar de videokaart van het highend systeem etc.
Je kan namelijk onmogelijk alle eisen van iedereen inwilligen. De een gamed op 17inch, de ander heeft 3 schermen. De een rendered, de ander autocad, weer een ander fotoshop, weer een ander moet alles met min 100FPS de ander vind 30FPS genoeg, Een stille pc belangrijk of niet? Waterkoeling? Levensduur? Mod en tweak mogelijkheden? Looks? Grootte? 16GB omdat het kan etc.

[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 25-07-2013 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
P_Tingen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 19:48:
[...]
Nee, niet mee eens. Het "profiel" dat we nu hebben is "Iemand die max 275 euro aan een pc uitgeeft". Daar heb je niks aan. Zoals Aertsvijand al stelt, is niet voor niks de eerste vraag in het forum "Wat wil je ermee gaan doen". Uiteraard speelt geld wel een rol bij de profielen, maar het is geen beginpunt meer. Voor wat betreft budget/basissysteem zou je de namen wel kunnen houden, maar je zou daar meer invulling aan moeten geven.
Ik zie het heel anders. We hebben een aantal systemen, neem het budgetsysteem. Dit systeem heeft als profiel het gebruik van internetten, Office en dat soort zaken. Een budget zal je altijd moeten stellen. Het zal in de praktijk ook weinig uitmaken of je systemen opstelt op basis van gebruikersprofielen of op basis van de naam van het systeem (budgetsysteem). Het heeft meer te maken met welke naam geef je het beestje.

De budgetten gaan al regelmatig op de schop en zitten niet vast op een vooraf gesteld budget. De BBG schrijven gaan hier altijd flexibel mee om, of dat zouden ze moeten doen in ieder geval.
[...]

Jawel, want je beschrijft een scenario waarin de pc gebruikt gaat worden. Als je de vragen in het forum bekijkt zie je wel vaak dezelfde gebruiksdoelen terugkomen: internet, youtube, office, filmpje kijken, downloaden. Omdat er bij elk systeem ook suggesties worden gegeven voor upgrades kun je zelf een variant maken van een systeem. Zo kan bv de vriendin van Carlo een budgetsysteem kiezen, maar dan met een grotere schijf. Het basissysteem is voor haar niet nodig omdat ze voornamelijk foto's bekijkt en bewaart op haar pc maar er niet op bewerkt (*)
Daarom geven we ook opties aan waarbij gebruikers zelf kunnen bepalen wat ze nodig hebben. De letterlijke tekst die bij bijv. de harde schijf staat zal ook meestal zoiets zijn van:

Als je veel films of foto's op de pc op slaat, is het verstandig om er een harde schijf van 1TB bij te plaatsen.
Het aardige van een profiel is dat je op basis van het profiel zou moeten kunnen bepalen of je met het budgetsysteem of met het basissysteem zou moeten beginnen. Door de extra opties kun je je systeem finetunen, door bv een grotere schijf, een HDD ipv SSD of meer geheugen.
Maar de systemen blijven een naam nodig hebben. Je kunt een systeem niet de Internetbankieren-, facebook-, en youtubecomputer noemen. Ik ben het dan ook eens met thewizard2006.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
ligt het aan mij of zie ik geen BBG voor een high end systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Klopt helemaal. We hebben er voor gekozen om hem niet te behandelen omdat het vorige high-end gamesysteem al erg goed bij de tijd is met een 4770K en 2x een GTX 770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
En de andere gamesystemen komen nog? Overigens is er toch wel wat veranderd, AMD heeft de eerste stap gezet tot oplossing van microstuttering en daarnaast de prijzen verlaagd.

[ Voor 65% gewijzigd door -The_Mask- op 09-08-2013 19:30 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Yes, die komen. Even wat vertraging hier door omstandigheden. Ik zet ze zo online (twee gamesystemen en een special).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien is het ook een keer leuk om een monster systeem in de BBG op te nemen, waarbij geld geen rol speelt en 'performance' het enig is dat telt.

Een kleine aftrap :
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3970X Boxed€ 874,-€ 874,-
1Asus P9X79 WS€ 312,-€ 312,-
4Asus GeForce GTX Titan€ 858,-€ 3.432,-
4Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB€ 159,10€ 636,40
1Corsair Obsidian 900D€ 286,50€ 286,50
2Sharp PN-K321H Zwart€ 6.388,-€ 12.776
1Corsair Hydro H100i€ 98,90€ 98,90
1Corsair Vengeance 64GB 1600Mhz CL9€ 499,40€ 499,40
1Corsair AX1200i€ 274,-€ 274,-
4Samsung 840 series Pro 512GB€ 392,-€ 1.568,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 20.757

Echt zinnig is het niet, maar grappig is het wel natuurlijk. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:44
Al een tijdje deze en een hoop BBG discussies aan het volgen en ik loop al een tijdje met het idee rond dat ik iets mis, namelijk wat je mag verwachten van het aangeraden systeem qua performance. Ik denk ook dat ik daarin niet de enige ben, ik zie dat hierboven ook een beetje terugkomen ("wat wil je ermee doen").

Bijvoorbeeld: waarop is de keuze van 1000€ voor het mainstraim gamesysteem gebaseerd? Ik zou vermoeden dat dat een systeem is waarop je een fatsoenlijke selectie (vb. een set die doorsnee in veel benchmarks wordt gebruikt) games kan spelen 1080p op high instellingen en een minimum fps van 30. Misschien is dat zo, misschien ook niet, je moet toch wel wat verder lezen (ok, je mag dat van tweakers verwachten) om daar uit te komen, maar ik zou dat echt een meerwaarde vinden.

Je zou dan uit kunnen gaan van (opnieuw bij wijze van voorbeeld, eigenlijk weet ik niet precies wat iedereen denkt dat een bepaald systeem zou moeten kunnen):

basis game systeem: 600 euro / 1080p gaming / medium settings / min 30fps
mainstream game systeem: 1000 euro / 1080p gaming / high settings / min 30fps
high end game systeem: 1300 euro / 1440p gaming / ultra settings / min 30fps

Je kan ook variëren. High end zou bijvoorbeeld eens 1600p kunnen zijn, of 3x1080p. En je zou er dan probleemloos kunnen bij uitkomen dat je je budget helemaal niet hoeft uit te geven (ook altijd voer voor discussie) of het toch onvermijdelijk moet overschrijden. Op zijn minst zou die keuze gefundeerd zijn.

Ideaal gezien worden deze systemen door tweakers (de site of de leden) effectief gebenchmarked om te zien of ze daadwerkelijk doen wat de BBG beweert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Goede insteek inderdaad, wat kun je ermee.
Doorgaans worden de game prestaties voor 90% bepaald door de videokaart, hier kun je al genoeg benchmarks van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:11

Nimrod

King in the land of Shinar

De BBG vind ik telkens weer bijzonder leerrijk. Telkens weer is er vraag naar high-end werksystemen en fotobewerkingvarianten. Wat ik echter nog niet zag, en m.i. ook interessant kan zijn, is een energievriendelijk systeem samenstellen, zeg maar maximale prestaties met een minimum aan verbruik. BBG in november?

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
StefanvanGelder schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:20:
[...]

Ik zie het heel anders. We hebben een aantal systemen, neem het budgetsysteem. Dit systeem heeft als profiel het gebruik van internetten, Office en dat soort zaken. Een budget zal je altijd moeten stellen. Het zal in de praktijk ook weinig uitmaken of je systemen opstelt op basis van gebruikersprofielen of op basis van de naam van het systeem (budgetsysteem). Het heeft meer te maken met welke naam geef je het beestje.
Op dit punt ben ik het niet met je eens. Zie bijvoorbeeld het voorbeeld eerder op pagina 1 van dit topic. Persoon 1 geeft aan dat je voor een budgetgamepc het beste 500 euro kan reserveren. Persoon 2 (volgens mij the mask) geeft aan dat dat onzin is, het kan namelijk ook al voor 400 euro. Deze discussie krijg je puur doordat er geen duidelijk profiel van de gebruiker is.

Stel je eerst het profiel samen, bijvoorbeeld 1080p monitor games op medium instellingen enz enz om daarna pas de componenten die daar het beste bij te pakken (BBG). Dan pas kijk je wat voor budget je voor deze wensen nodig hebt. Pas daarna ga je de samenstelling finetunen en het budget vaststellen.

Wat men nu vooral in de BBG topics doet (en wat ook al eerder in deze thread is benoemd) is "dit zijn prima componenten, maar ik heb nog xx euro over in het budget, dus ik doe er dit nog bij want dat is "beter"". Volledig te begrijpen wanneer je het budget voorop stelt, maar naar mijn mening wel te verbeteren.
De budgetten gaan al regelmatig op de schop en zitten niet vast op een vooraf gesteld budget. De BBG schrijven gaan hier altijd flexibel mee om, of dat zouden ze moeten doen in ieder geval.

[...]

Daarom geven we ook opties aan waarbij gebruikers zelf kunnen bepalen wat ze nodig hebben. De letterlijke tekst die bij bijv. de harde schijf staat zal ook meestal zoiets zijn van:

Als je veel films of foto's op de pc op slaat, is het verstandig om er een harde schijf van 1TB bij te plaatsen.

[...]

Maar de systemen blijven een naam nodig hebben. Je kunt een systeem niet de Internetbankieren-, facebook-, en youtubecomputer noemen. Ik ben het dan ook eens met thewizard2006.
Naam van de BBG en het profiel zijn 2 heel verschillende dingen. De situatie zoals nu: Budgetsysteem van xxx euro. Situatie die ik persoonlijk als een verbetering zie: Budgetsysteem gebruiksprofiel en verwachte prestaties met als laatste het benodigde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 23:49
Misschien een leuk idee om 1 standaard BBG te maken op basis van een aantal budgetten en voortaan de tussenmaand gebruiken voor een special waar vraag naar is?

Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat het gat tussen de 500 en 1000 iets te groot is. Dit is precies waar ik zelf steeds tegenaan loop. Ik vind 1000 euro net te gortig. Ik denk ook dat mensen die 1500 euro voor een pc uit gaan geven specifieke eisen zullen hebben en over het algemeen ook zelf voldoende op de hoogte zijn en daarom minder gebruik maken van de BBG. Misschien een idee om deze dus te vervangen voor een 750 euro optie?

Daarnaast zijn er veel mensen op zoek naar een systeem voor beeldbewerking. Misschien is het goed om hier meer aandacht aan te wijden. Zijn hier andere componenten beter voor? Hier hoeft misschien geen heel apart topic, maar een advies in de begeleidende tekst is al handig.

En als verzoek voor een special. Doe eens een Hackintosh editie! Wat Appel kan kunnen jullie ook :P

[ Voor 17% gewijzigd door DutchDisturbed op 06-09-2013 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het gebruik maken van gebruikersprofielen lijkt in eerste instantie een verbetering, maar dat heeft ook zeker zijn kwalen. Er wordt gesuggereerd dat er discussie ontstaat omdat men het dan niet eens is over het gestelde budget. Echter, die discussie heb je net zo goed, zo niet meer, bij het opstellen van het gebruikersprofiel. Gebruikersprofielen zijn dan ook veel minder concreet. Je kan wel zeggen "Veel games op 1080p met medium instellingen." Dan moet je wel definiëren wat veel games zijn (en dan ook aangeven waarom juist die) en wat medium instellingen zijn (immers zijn de stappen anders bij games en ook op naam kan je het niet doen. Bij Crysis heet de laagste instelling 'High').
Al met al zorgt dat voor een vertraging van het hele proces en heb je alsnog de oprekking van het budget die nu soms heerst. Dan krijg je ook de situatie van "Als je deze videokaart neemt kan je de meeste games op hoge instellingen spelen i.p.v. gemiddelde! Dat is dat geld echt waard!".

Vaak hebben de personen die nu bij de bbg betrokken zijn en discussiëren op het forum wel enig idee hoe een bepaalde configuratie presteert. Het budget volgt dus al door een bepaald gebruikersprofiel dat men in het gedachten heeft. Zo is het lastig om een gamesysteem samen te stellen voor 250 euro, maar blijkt het vaak ook niet zinnig te zijn meer dan 2000 euro uit te geven. Daar is men zich van bewust. Door ervaring weet men dan ook wat zinnige stappen zijn. Het is dus ook weer niet zo dat de budgetten de hele tijd door maar lukraak gekozen zijn.

De budgetten, die ondertussen al een stuk dynamischer zijn dan voorheen, zijn dus al het gevolg van wat mogelijk is op basis van ervaring en het bijhouden van marktontwikkelingen. De bbg, reviews en het forum zijn dan ook voldoende handgrepen om je persoonlijke systeem samen te stellen.

Ok, dat gehad te hebben. Dan is bet volgende vraagstuk: wat kan je verwachten van het systeem? Volgens mij is dat bij veel meer lezers het probleem, niet zozeer het systeem an sich. Tweakers en andere media testen uiteraard wel afzonderlijke componenten, maar nooit echt in de setting van de bbg's. Zo worden videokaarten vaak getest met de beste processors om zo een bottleneck te vermijden.
Dat is wellicht wel een punt waar we op in kunnen spelen. Onder voorbehoud uiteraard: ik, en de andere bbg'ers, zijn geen vast onderdeel van de redactie in Amsterdam. Dat moet dus in goed overleg gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn.

@ DutchDisturbed
Afgelopen editie was er een systeem van circa 650 euro. Dat is toch al redelijk in de buurt?

Beeldbewerking is ook nog zo'n vaag begrip. Mensen moeten dan ook concreter zijn wat ze willen bereiken. Afgelopen editie was er bijvoorbeeld een workstation, ook komend uit de interesse van de community. Daar was ook nog erg veel commentaar op omdat mensen verschillende meningen zijn toegedaan wat zo'n systeem moet kunnen.

Hackintosh gaat er waarschijnlijk sowieso niet komen. Je zit dan op een hellend vlak van wat mag en tevens is de combinatie van componenten dan zo specifiek dat je al snel tegen problemen aanloopt. Mensen die daar zo interesse in hebben kunnen zelf ook het één en ander uitvogelen.

Ik schrijf dit even op een tablet. Op een later moment kan ik wel uitgebreider zijn en makkelijker reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 23:49
@bolletje Klopt. 650 verkleint het gat al aardig. Toch vind ik het verschil van 50% wel erg groot.

Ik vind de verdeling op prijs helemaal zo slecht nog niet. Uiteindelijk is een systeem altijd een tradeoff tussen prijs/kwaliteit en aangezien prijs een stuk minder subjectief is dan de kwaliteit lijkt me dit de beste manier om de verschillende systemen samen te stellen. Wat vervolgens wel aangegeven kan worden in elke BBG is om welke kwaliteit het gaat. Wat kan iemand er van verwachten? Uiteindelijk zal het nooit lukken om een dergelijk advies voor iedereen 100% op maat te maken.

Wat betreft de doelgroepen zit de belangrijkste scheiding tussen de gamers en diegenen die de pc voor andere dingen gebruiken. Je hebt dan lichte gebruikers (basissysteem), medium gebruikers (photoshop, illustrator, webdesign), heavy users (video monteren, renderings etc.)

De BBG richt zich vooral op gamers en de medium en heavy users zouden beter bediend kunnen worden. Zij zijn afhankelijk van een eventuele special en jullie gaven zelf deze keer bij het workstation al aan dat een dergelijk advies al een aardige tijd terug was. Het systeem dat daarbij tot stand kwam zit volgens mij precies tussen die 2 groepen in. Voor mij (lichte gebruiker) net te duur, en voor mijn broertje (heavy user) eigenlijk net te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458160

Is het nieuwe geheugen wat in de BGG geplaatst is nou ook al weer duurder geworden ?

pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Paar weken geleden had je al 8 gig voor 50 euro.

Edit: Nog niet zo heel lang geleden had je gewoon 16 gig voor 60 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 458160 op 06-09-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 539236

Voor mij persoonlijk, die binnenkort een systeem van rond de €800 ga aanschaffen, zijn de best buy guides wel interessant.

Voor mij zou het systeem dus tussen de opties van €650 en €1000 in liggen. Ik selecteer dan gewoon enkele duurdere componenten uit het systeem van €1000 naar wat ik belangrijk vindt.
Voor mij persoonlijk is dat bijvoorbeeld een efficiëntere voeding (energiezuinig systeem), betere case, en eventueel een SSD ipv de harde schijf.
Dus een best buy voor een systeem van rond de €750-800 zou wel mooi zijn, maar is niet echt nodig voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-06 19:51

two

kan iemand mij helpen??? Begin computer MET windows, max 430 euro, zonder videokaart dus het liefst een APU.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006

• ErikDr
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-04-2023
Heb volgende vraag.
Ik zou wel eens willen proberen zelf een PC te bouwen want vind in de gewone winkels niet de desktop die ik wil.
Het voorgestelde minstreamgamesysteem september ziet er uiteraard goed uit maar ik wil dit toch iets naar onder krijgen que prijs. Ik heb zo geen zware grafische kaart nodig en vind een SSD van 120 ook voldoende.

Kan ik de volledige configuratie behoudenb en enkel volgende aanpassingen doen ?

- De vidoekaart GV-R7970C vervangen door de MSI Geforce GTX 660 TI (verschil van ca. 100 euro)
- SSD van 120 ipv 240 GB verschil ca 60 euro

- zet er dan extra wel DVD speler in en uiteraard windows (7 of 8 ??)

Alvast bedankt voor de reacties want ik ben hier een groentje !

mvg

erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481980

- De vidoekaart GV-R7970C vervangen door de MSI Geforce GTX 660 TI (verschil van ca. 100 euro)
- SSD van 120 ipv 240 GB verschil ca 60 euro
Ja dit kan.
- zet er dan extra wel DVD speler in en uiteraard windows (7 of 8 ??)
Ik snap de zin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 19:47
Zouden jullie je in deze thread kunnen beperken tot het topic? Besprekingen van systemen graag in de andere daarvoor bestemde threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Voor de editie van november hebben we drie gamesystemen (425, 750 en 1000 euro budget). Ook het budgetsysteem is er. Waar wij als auteurs echter mee zitten is de opkomst van de nieuwe videokaarten deze maand. De bbg is dan in één klap achterhaald. Daar moet dus nog even over nagedacht worden. Vandaar zit het high-end-gamesysteem er ook nog niet bij.

Een tweede punt is welk non-gamesysteem men graag nog ziet in de opkomende editie. De vorige keer hadden we bijv. een workstation. Is er behoefte aan een htpc, server, $ietsanders? Dan kunnen we dat opnemen. 'Beeldbewerking' vind ik persoonlijk nog te vaag; het basissysteem kan dat immers ook en als je meer geld te besteden hebt ga je al snel naar het workstation.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 07-10-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:31
Vorige keer was niet echt een workstation. Dit keer een betaalbare workstation voor 3d applicaties, renderen ? Bijvoorbeeld 3ds Max, Revit, Showcase etc.
Dit zijn meestal hele dure pc's door de videokaart. Misschien een uitdaging om een betaalbare workstation voor thuis te bedenken? En dan als budget 1500,-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 21:53

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bolletje schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:04:
Een tweede punt is welk non-gamesysteem men graag nog ziet in de opkomende editie. De vorige keer hadden we bijv. een workstation. Is er behoefte aan een htpc, server, $ietsanders? Dan kunnen we dat opnemen. 'Beeldbewerking' vind ik persoonlijk nog te vaag; het basissysteem kan dat immers ook en als je meer geld te besteden hebt ga je al snel naar het workstation.
niet een punt van kritiek, maar een workstation zoals ik die zou bouwen zie ik hier nooit terug
een workstation met de volgende eigenschappen:
- zeer stil, zuinig en 100% betrouwbaar
- voor software ontwikkeling en foto bewerking (niet video)
- 2560x1440 monitor
ik gebruik als basis meestal de ontwerpen in de C't http://www.heise.de/ct/

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-06 09:21
HTPC zou ik graag zien! Stil, zuinig en betaalbaar. Eventueel uit te breiden als nas?

[ Voor 8% gewijzigd door Megalomania op 12-10-2013 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Voor de editie van november hebben we drie gamesystemen (425, 750 en 1000 euro budget). Ook het budgetsysteem is er. Waar wij als auteurs echter mee zitten is de opkomst van de nieuwe videokaarten deze maand. De bbg is dan in één klap achterhaald. Daar moet dus nog even over nagedacht worden. Vandaar zit het high-end-gamesysteem er ook nog niet bij.

Het High end gamesysteem kan er wel al bij niet?
De R9 280X is al te verkrijgen & het zal waarschijnlijk een crossfire van de R9 worden als high end systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-06 09:12
Megalomania schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 00:04:
[...]

HTPC zou ik graag zien! Stil, zuinig en betaalbaar. Eventueel uit te breiden als nas?
+1 voor een htpc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:07
+1 :)

Een mini game pc vind ik ook altijd super interessant

[ Voor 15% gewijzigd door coase op 14-10-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481980

Megalomania schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 00:04:
[...]

HTPC zou ik graag zien! Stil, zuinig, betaalbaar en uit te breiden tot NAS.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

coase schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 14:16:
[...]

+1 :)

Een mini game pc vind ik ook altijd super interessant
Zit er ook aan te denken mijn HTPC te vervangen door een klein systeem voor het gamen in de woonkamer aan de Full-HD TV.

Eisen zouden dan zijn: Stil, snel genoeg voor full-HD gaming, mogelijkheid om te gebruiken als HTPC (Dus geen monsterverbruik in (semi-)idle)

Gewoon een console vervanger zeg maar. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een systeem dat een HTPC en spelcomputer (lichte game pc) in 1 is lijkt me (ook) wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
SmokingCrop schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:45:
[...]

Het High end gamesysteem kan er wel al bij niet?
De R9 280X is al te verkrijgen & het zal waarschijnlijk een crossfire van de R9 worden als high end systeem.
Maar de absolute high-end kaart, de R9 290X komt pas op 30 oktober uit, dus dat wordt een beetje krap. Het high-end gamesysteem zou dan wel weer snel achterhaalt zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
edit verkeerd topic

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 18-10-2013 16:21 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122199

Ik zou graag een DAW systeem zien,
- stil, ivm audio-opnames
- stabiel
- veel USB aansluitingen (voor o.a. externde audio interface)
- liefst 2 of 3 monitoren aan kunnen sluiten

(Edit: Geen idee waarom dit nu hier terecht is gekomen, ik dacht dat ik in een ander topic poste... Mocht het hier totaal verkeerd staan, mijn excuus... )

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 122199 op 21-10-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-01-2023
Voor het basis gamesysteem misschien een 280x (bijvoorbeeld de sapphire toxic edition) i.c.m. een fx-8350/fx-8320? Games gaan namelijk steeds meer cores gebruiken.

Nu Nvidia zijn prijzen heeft verlaagd, kan een 770 ook, maar ik denk dat MANTLE toch voor een redelijke performance boost zal zorgen... (GO AMD! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasmoors
  • Laatst online: 05-06 14:04
Nou zou het misschien leuk zijn om weer eens niche-pc's samen te stellen zoals een HTPC en een thuisservertje voor de middelmoot met wat software erop. Voor deze laatste heb ik dit pas samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 155,90€ 155,90
1ASRock H87M€ 63,59€ 63,59
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 135,-€ 135,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Kingston ValueRAM KVR16R11S8K2/8€ 85,78€ 85,78
1LC-Power LC6560GP3 V2.3€ 45,-€ 45,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 66,45€ 66,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-03 13:42
thomasmoors schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:14:
Nou zou het misschien leuk zijn om weer eens niche-pc's samen te stellen zoals een HTPC en een thuisservertje voor de middelmoot met wat software erop. Voor deze laatste heb ik dit pas samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 155,90€ 155,90
1ASRock H87M€ 63,59€ 63,59
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 135,-€ 135,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Kingston ValueRAM KVR16R11S8K2/8€ 85,78€ 85,78
1LC-Power LC6560GP3 V2.3€ 45,-€ 45,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 66,45€ 66,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,06
Voor een thuisserver is dat toch helemaal overkill? Moet je voor 300 euro kunnen regelen (inclusief 3TB HDD)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
En met een fatsoenlijke voeding, vrijwillig een LC-Power nemen dan mag je wel veel geld toe krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevilhhw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 12:53
Ik zou graag een keer een BBG zien met (Game) pc's met volledige waterkoeling.
Is het mogelijk om voor bijna het zelfde budget als een lucht gekoelde PC er een op waterkoeling te maken, zonder te veel achteruit te gaan qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Waarom zou je graag een systeem met (volledige) waterkoeling zien? Zelfbouwwaterkoeling is niet erg makkelijk of goedkoop natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 11:09
Het lijkt mij wel vet om een systeem te zien met waterkoeling. Maar dan één waar je van begint te kwijlen. Dus alles in een bepaalde kleurstelling. Volledig gesleevede kabels (Die kan je tegenwoordig gewoon kopen bij webshops). Allemaal dezelfde fans. Een high end behuizing met window enz.

Ik denk dat het voor sommige mensen wel handig is om te zien wat een goede watercooling set up is. Het is nogal wat uitgezoek om erachter te komen wat je allemaal nodig hebt en wat je het beste kan gebruiken. Ik denk dat er genoeg Tweakers zijn die er verstand van hebben en kunnen helpen een ideaal setje samen te stellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Robolokotobo op 26-01-2014 14:19 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
Robolokotobo schreef op zondag 26 januari 2014 @ 14:14:
Het lijkt mij wel vet om een systeem te zien met waterkoeling. Maar dan één waar je van begint te kwijlen. Dus alles in een bepaalde kleurstelling. Volledig gesleevede kabels (Die kan je tegenwoordig gewoon kopen bij webshops). Allemaal dezelfde fans. Een high end behuizing met window enz.

Ik denk dat het voor sommige mensen wel handig is om te zien wat een goede watercooling set up is. Het is nogal wat uitgezoek om erachter te komen wat je allemaal nodig hebt en wat je het beste kan gebruiken. Ik denk dat er genoeg Tweakers zijn die er verstand van hebben en kunnen helpen een ideaal setje samen te stellen.
Er zijn inderdaad genoeg Tweakers aanwezig die dat kunnen (kijk maar eens op Casemodding), maar dat lijkt me nauwelijks relevant voor de BBG's. De eerste alinea is sowieso niet van toepassing op Best Buy, aangezien dat allemaal esthetisch verantwoorde zaken zijn, maar niets bijdragen tot de functionaliteit. De waterkoeling kan op zich wel nuttig zijn, maar de meerkost is relatief véél groter dan hetgeen je er mee wint qua prestaties. Ook is de doelgroep voor dergelijke systemen gewoonweg te klein, en dan bedoel ik met doelgroep niet de mensen die zo'n systeem willen zien, maar het daadwerkelijk willen bouwen. Indien mensen toch specifiek advies willen, komen ze sowieso snel terecht op vb. de fora van HighFlow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 11:09
Ik denk dat er ook wel mensen geïnteresseerd zijn in een zo mooi mogelijk best buy systeem. Dus als een systeem best buy moet zijn mag het alleen maar zoveel mogelijk functionaliteit bieden, en niet zo mooi mogelijk zijn? Het is maar net wat de buyer zoekt. De een zoekt een crossauto die zo hard mogelijk gaat en de ander zoekt een sportauto die hard gaat en er ook nog heel mooi uitziet. Als er elke keer maar één gamesysteem in de BBG zou staan, dan zou je gelijk hebben.

En ik denk dat er toch wel redelijk wat mensen zullen zijn die zo'n systeem willen bouwen. En mensen die geen ervaring hebben met waterkoeling zullen zo'n BBG gebruiken omdat ze vertrouwen hebben in ons advies. Dan hoeven ze zelf niet uren lang te zoeken van welke radiator met welke cpu en gpu block met wat voor fittingen, wat voor slangen, welke pomp, welke vloeistof, past het beste bij elkaar?

De doelgroep zal niet groot zijn. Maar het is niet alsof de doelgroep voor ieder systeem in de BBG altijd groot is. Vorige maand hadden we de Custom All in One. Ik denk niet dat die door heel veel mensen gebouwd is.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddevilhhw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-01 12:53
Mijn verzoek tot BBG met waterkoeling is o.a. omdat ik dit serieus zit te overwegen voor een nieuwe computer. Ik wil graag wel eens een goed opgezet systeem zien met input van meerdere tweakers.
Zelf heb ik bij het lezen van de fora zoveel informatie gezien dat ik bijna door de bomen het bos niet meer zie. En het leek me ook een leuke afwisseling / extra voor een BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Zou er interesse zijn voor een enorme goedkope bak? We hebben natuurlijk het budgetsysteem, maar goedkoper kan het altijd nog wel natuurlijk. Socket AM1 heeft toch wel wat mogelijkheden als je bijvoorbeeld m-ITX zou willen, daarvoor is socket 1150 toch aanzienlijk duurder. Bij m-atx is socket 1150 net zo goedkoop, dus daar zou je je dan niet op moeten richten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 3850 Boxed€ 32,95€ 32,95
1ASRock AM1B-ITX€ 28,60€ 28,60
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 41,95€ 41,95
1LC-Power 1360MI Mini-ITX€ 48,40€ 48,40
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,90

Nu is dit slechts een voorbeeldje met brakke voeding, maar geeft wel een idee wat er mogelijk is. Het biedt toch net wat meer mogelijkheden dan een NUC of BRIX als je bijvoorbeeld kijkt naar uitbreidingsmogelijkheden, aansluitmogelijkheden of de optische drive...

Pagina: 1 2 Laatste