Mijn voorstel:
Geoptimaliseerd stil stabiel allround systeem voor langere tijd.
Ik ben iemand die heel veel maar ook heel lang met een PC doet. Ik game, ik componeer muziek in cubase met midi piano, ik doe fotobewerking, videobewerking, programmeren, mijn PC gebruik ik als HTPC (heb 2 monitoren en een beamer aangesloten en ik heb mijn 5.1 receiver er aanhangen). Je mag dus gerust zeggen dat het mijn hobby centrum is.
Daarom de suggestie voor een systeem dat dit allemaal goed kan voor lange tijd. Mijn huidige systeem is 10 jaar oud en heeft wel een paar upgrades gehad (geheugen, SSD, videokaart, geluidskaart) maar doet het nog steeds goed. Ik heb ook weer erg veel geleerd m.b.t. stabiliteit, geluidsproductie, voedingen en aansluiten van HDD's en BIOS instellingen (al bij het laatste ben ik nooit zover gekomen dat ik b.v. mijn geheugen op de juiste instellingen heb kunnen krijgen, gewoon de default bios waardes).
Voor mij zijn de volgende punten erg belangrijk:
1) Stabiliteit.
Geen overklokken en het liefst ook zo min mogelijk instellingen die hier mee te maken hebben, gewoon CPU, GPU en geheugen er in en die op zijn gewenste waardes laten draaien. Motto hier is, zet er een hoogwaardig component in dat de meeste taken op zijn sloffen aankan en zo dus lang mee gaat.
2) Goede koeling. Ik heb onlangs een nieuwe PC voor mijn vriendin in elkaar gezet, gedeeltelijk gebaseerd op de tweakers best buy guide en gedeeltelijk op een mooie guide van silentpcreview en ben erg jaloers op haar PC. De airflow is blijkbaar zo goed dat de ventilatoren op zeer lage snelheid kunnen draaien.
3) Stil. De bovengenoemde PC is zo stil dat je er gewoon naast kan slapen als hij idle is.
Nu snap ik dat goede prestaties (zonder overklokken) een beetje tegenstrijdig zijn met een stille PC, een gtx 1080 videokaart b.v. is gewoon een monster van een kaart met soms wel 3 ventilatoren die vaak niet gekozen zijn voor de stilte. Ook waterkoeling hoor ik gemengde berichten over dat het pompje nog wel herrie kan maken. Wat betreft deze keuze zou ik natuurlijk wel zoeken naar de stilste oplossing maar ik ben niet bereid performance in te leveren. In het geval van water koeling vs lucht koeling, zou ik dus alleen voor water koeling gaan als het significant stiller is voor een niet overgelockte PC.
Voor mij is het belangrijkste component de CPU+koeler. In mijn huidige PC zit een QX9650 (ja ik weet het, deze kan je overklokken, maar was toen ook de enige quad op 3ghz als ik me niet vergis en ik ging er vanuit dat de kwaliteit van een extreme toch wat beter moest zijn dan een niet extreme omdat ze die anders ook wel extreme gemaakt hadden, misschien is dit laatste niet waar). Deze was toen 900 euro. Ik was heel erg tevreden over de prestaties in cubase toen. Wat ik hier van geleerd heb is dat het in principe geen slechte investering was want 90 euro per jaar kan ik makkelijk betalen maar ik heb ook wel door dat ik met een model of 2 lager niet heel veel slechter afgeweest was maar wel flink minder betaald zou hebben. Toch is dit een lange termijn investering dus ik wil ook niet weer te veel relativeren en ik wil ook graag voorkomen dat ik een CPU upgrade moet uitvoeren want, ondanks dat het misschien niet zo moeilijk is, is het CPU installeren met koelpasta mij persoolijk al 2 keer erg tegen gevallen*
Kortom, in mijn geval achteraf gezien geen spijt gehad om een dure CPU te kopen en ik zou dit nu zo weer doen maar wel misschien 1 stapje terug om te voorkomen dat ik 300+ euro betaal voor ~3% prestatiewinst.
Op de 2e plek komt het moederbordt. Feature rijk, liefst zo'n mooie onboard geluidskaart die zijn eigen regio op het moederbordt heeft met de nodige aansluitingen. Dit is gewoon handig en geeft mij extra flexabiliteit m.b.t. outputs voor gaming/cubase/films etc. Veel aansluitingen zowel intern als extern voor extra disks, PCI kaarten etc. Ik heb een m-audio pci kaart voor midi input, een USB 3.0 PCI bordje (dit zal natuurlijk nu niet meer nodig zijn, maar in de toekomst is er misschien een vergelijkbare situatie) ruimte voor een 2e videokaart (dit gaat voor mij niet meer werken omdat mijn CPU nu een bottleneck geworden is, maar voor cryptocurrency minen kan dit nog steeds een optie zijn b.v.) Ik heb nu een asus en daar heb ik kwa prestaties en stabiliteit niet echt veel op aan te merken maar ik heb wel 2 negatieve punten:
handleiding, en dan met name de bios instellingen zijn armzalig beknopt. TOTAAL niet dekkend en er stond zelfs een fout in waardoor ik mijn geheugen verkeerd er in gezet had en een RMA als gevolg had omdat het syteem instabiel was. Nu zag ik bij het moederbordt van mijn vriendin dat het allemaal een stuk gebruiksvriendelijker geworden is, er zit zelfs een muis in die UEFI bios, wat een luxe

maar hier hecht ik dus wel waarde aan, of er moet ten minste een goede bron van informatie zijn waar ik alles terug kan vinden zodat ik jullie niet lastig hoef te vallen met allemaal vragen
Ondersteuning is er na windows 7 eigenlijk niet meer. Nu is er niets mis met windows 7, en het draait gewoon nog, maar als microsoft zometeen stopt met ondersteuning (zie XP, wat eigenlijk ook gewoon goed werkte en ik had 7 eigenlijk niet echt nodig) dan forceert dat bedrijf me dus een nieuwe PC te kopen als ik veilig wil blijven internetten. Nu met windows 10 is dit mischien verleden tijd dus geld dit punt misschien niet.
Kleine kanttekening, een paar van mijn SATA poorten is niet stabiel meer. Geen idee wat de oorzaak is maar niet onbelangrijk. Hopelijk is dit een uitzondering.
Op de 3e plek komt het geheugen. En dan niet zo zeer de snelheid dan wel de hoeveelheid. Cubase kan VSTi's hebben die gigabytes aan samplebanken hebben en die worden in het geheugen geladen. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe het tegenwoordig zit met SSD's en dat soort programma's want ik kan me zo voorstellen dat het misschien best snel genoeg is om vanaf de SSD te werken maar laten we het er nu even op houden dat dit niet zo is. Advies van cubase voor geheugen: The more the marrier

. Dit geheugen is dan van het type dat het best aansluit bij de CPU die niet overgeklokt wordt. Dus frequenties matchen, latenties sluiten op elkaar aan etc. niet veel verstand hiervan maar wel problemen mee (mijn huidige geheugen draait op een lagere cas en frequentie omdat ze de geadverteerde snelheid alleen halen op 1.8 volt ofzo en dan moet mijn CPU instelling ook aangepast en dat zorgt weer voor een instabiel systeem, maakt nu ook niet zoveel meer uit, hij is stabiel met deze lagere snelheden

)
Voeding: Modulair, goede kwaliteit, stil, geen coil whine, moet het op zijn sloffen aankunnen zelfs als ik een 2e videokaart er in zet.
Videokaart: Beste prijs prestatie. Ik hoef geen ultra max settings maar hij moet wel een tijdje meegaan. Ben bereid deze te upgraden. En hij moet zo stil mogelijk zijn en niet te veel hitte produceren.
Ventilatoren: Zo groot en stil mogelijk. Die van de kast van de PC van mijn vriendin waren stil en de CPU heb ik vervangen door een stillere.
Case: faciliteerd goede koeling, makkelijke installatie, is stil. Hij mag wat mij betreft het lelijkste gedrocht zijn wat je maar kan hebben als ie maar doet waar ie voor bedoeld is

.
Nou dat was het zo even "snel", hoop dat ik hem een keer voorbij zie komen.
Richtprijs ~2000 euro (zonder beeldscherm, muis, toetsenbordt, etc).
*1x koeler van intel die niet goed genoeg was en heel lastig te monteren was, 1 keer youtube filmpje gevolgd waarbij de koeler op de pasta gezet werdt en even losgelaten werd waarbij toen ik dat deed hij gelijk omviel omdat het zwaartepunt niet in het midden lag en dus allemaal lucht in de pasta kwam en ik geen extra pasta had en dus een niet optimale montage heb moeten doen want schoonmaken en nieuwe pasta kopen tja daar had ik geen zin in