Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.497 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ray in het lucht/water warmtepomp topic zijn er een hoop mensen die zelf een onafhankelijke warmtemeting doen, die komen vaak ruim boven de 4 en hebben een warmtewisselaar die rendement kost méér.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Proton_ schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:47:
@Ray in het lucht/water warmtepomp topic zijn er een hoop mensen die zelf een onafhankelijke warmtemeting doen, die komen vaak ruim boven de 4 en hebben een warmtewisselaar die rendement kost méér.
daarom zal ik als ik zelf de overstap maak naar een warmtepomp voor verwarmen ook altijd kiezen voor lucht/water

feitelijk is dat een singlesplit en zal de scop dus eerder haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Ik heb indertijd voor de SRK35ZS-S gekozen (heb er 5 geinstalleerd). Bevalt goed. Ik vond de E500 die je meer betaalt voor de SRC35ZSX-W te veel. Verder maakt de S minder geluid op 60Hz = ongeveer 40dB terwijl de W op 60Hz = ongeveer 60dB . Verder vond mijn partner het niet mooi dat de klep van de W naar voren open gaat.
rlat52 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:29:
[...]

Ondertussen een offerte ontvangen waarin een alternatief geboden wordt voor de FTXZ35N / RXZ35N 3,5kW.
Een MHI SRK35ZSX-W+SRC35ZSX-W, ziet er imo aardig uit: R32, goede specs, een stuk goedkoper en ik vind hier geen negatieve eraringen over MHI.

www.havepe.nl/nl/product/...zsx-w-wandmodel/2378/2400

Iemand ervaring met dit model? (bijvoorbeeld de ururu kan ver terug moduleren als ik het goed begrijp, kan deze dat ook?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Volgens mij moet je toch wel een SCOP van 4 kunnen halen. In mijn geval verbruikte ik ongeveer 3000M3 gas en nu ongeveer 5500kWh. (Daar moet ik bijzeggen dat ik hetelucht verwarming had waarby ik nog al wat warmte in mijn kriupruimte kwijt raakte). Dus ongeveer een SCOP van 4.
Ray schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:17:
[...]

daarom zal ik als ik zelf de overstap maak naar een warmtepomp voor verwarmen ook altijd kiezen voor lucht/water

feitelijk is dat een singlesplit en zal de scop dus eerder haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 12:09

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Waarom zou L/L units geen COP of SCOP van 4 kunnen halen?

Het is waar dat particulieren geen meetapparatuur hebben op de uitgaande energie te meten.
Maar ik heb van 10 jaar lang maandelijkse gasstanden. Als ik daar het gemiddelde van neem voor een maand, de zomerstanden ervan af haal om alleen de warmte over te houden, dat vermenigvuldig met 8,8kWh en dat deel door verbruik van L/L warmtepomp dan zit ik rond de 4,5 COP.

Bovendien kom ik ook dicht in de buurt van de door MHI opgegeven jaarlijkse kWh opgave.
Ik zie dan ook geen diesel gate.

Trek je dit door met graaddagen en meet je het met geld in plaats van kWh dan zit ik gemiddeld op 15 eurocent met de Warmtepompt tov van 20 Eurocent per gemeten graaddag. Dus is het ook goedkoper als je geen zonnepanelen hebt.

Mvg,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@De_Sint en @bvuaemal het kan ook wel zeker. Als je wat beter leest zie je dat ik onderscheid maak tussen SP en MS (single en multi split)

bij een SP zoals jullie die hebben is een scop > 4 zeer zeker mogelijk.

bij een MS echter is de ervaring van de diverse mensen in dit topcic (in ieder geval met > 2 binnen units) dat dit (helemaal) niet gehaald wordt

ik stel dat in de meeste situaties 1 binnen unit niet voldoende is voor een hele woning en meerdere SP units niet altijd praktisch haalbaar en / of wenselijk is waardoor je dus op MS situaties komt. Als ik de ruimte had gehad en dit had geweten had ik ook 4 losse units gehangen of in ieder geval 2 x 2 poorters.

dat is dus mijn boodschap! Er is niets mis om L/L toe te passen en het kan ook prima energie zuinig maar zodra je met MS gaat werken kloppen naar ervaring in ieder geval de specs die Daikin opgeeft totaal niet

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 23-02-2019 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Klopt, Ik heb ook naar multisplits gekeken, maar gezien de hier en daar negatieve ervaringen met de Daikin mbt COP heb ik daar van afgezien. Qua prijs maakt het niet zoveel uit. Nog een voordeel is dat al je WPs niet tegelijk in een defrost gaan wat het comfort verhoogt.
Dus helemaal met jouw eens als je de ruimte hebt kun je beter singesplits nemen.
Ray schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:21:
@De_Sint en @bvuaemal het kan ook wel zeker. Als je wat beter leest zie je dat ik onderscheidt maak tussen SP en MS (single en multi split)

bij een SP zoals jullie die hebben is een scop > 4 zeer zeker mogelijk.

bij een MS echter is de ervaring van de diverse mensen in dit topcic (in ieder geval met > 2 binnen units) dat dit (helemaal) niet gehaald wordt

ik stel dat in de meeste situaties 1 binnen unit niet voldoende is voor een hele woning en meerdere SP units niet altijd praktisch haalbaar en / of wenselijk is waardoor je dus op MS situaties komt. Als ik de ruimte had gehad en dit had geweten had ik ook 4 losse units gehangen of in ieder geval 2 x 2 poorters.

dat is dus mijn boodschap! Er is niets mis om L/L toe te passen en het kan ook prima energie zuinig maar zodra je met MS gaat werken kloppen naar ervaring in ieder geval de specs die Daikin opgeeft totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 20:51
Ik zou graag willen weten of een LL warmtepomp ook geschikt is voor een ouder en groter huis. We wonen in een vrijstaande woning met een inhoud van ongeveer 1000 m3. Het huis is gebouwd in 1980. De woning is overal geïsoleerd maar volgens de normen van 1980. Dus matig geïsoleerd.
De woning wordt nu verwarmd met een hetelucht ketel van Brink. Het is onze bedoeling om uiteindelijk gasvrij te zijn. We gebruiken nu 3000 M3 gas per jaar.

We willen het volgende verwarmen:

Woonkamer/keuken:

Dit is één vertrek met een volume van ongeveer 285 M3 met een schuin hoog plafond van gemiddeld 3,5 meter hoog. Deze ruimte willen we verwarmen met twee airco’s.

- Daikin Ururu Sarara 5 KW
- Daikin 3MXM68N

Slaapkamers:

Verder hebben we beneden twee en boven twee slaapkamers. Het totaal van de 4 slaapkamers is ongeveer 215 M3.

Deze ruimte wil ik verwarmen met een Daikin 4MXM68N

Vragen:

1. Zijn LL-warmepompen ook een oplossing voor matig geïsoleerde woningen? We kunnen nieuw dubbelglas ramen kopen en mogelijk de muren nog wat extra isoleren, maar de opties zijn beperkt. Volgens de leverancier hoeft een huis voor een LL warmtepomp niet heel goed geïsoleerd te zijn omdat een LL warmtepomp anders zou verwarmen. Dit klinkt niet heel logisch.

Onze Brink ketel is 40 KW. Deze zouden we dan vervangen door airco’s van ongeveer 20 KW.

2. De twee kamers boven worden nu eigenlijk nooit verwarmd. De temperatuur is hier in de winter ongeveer 10 graden. Kan dit problemen geven?

3. Kunnen de MXM68N’s gewoon worden aangesloten op een aparte groep of moet er een extra voorziening gemaakt worden zoals een fornuisgroep of krachtgroep?

4. Kun je ook voorkomen dat hij steeds aanslaat? Ik kan me voorstellen dat je op de slaapkamer wil dat hij aangaat op 15 graden en dan doorgaat tot bijvoorbeeld 18 graden. Om te voorkopen dat hij steeds aan en uit gaat op 16 graden waardoor hij continu lucht blaast.

5. Volgens de leverancier is iedere 2 jaar een onderhoudsbeurt nodig vanuit hun bedrijf. Is 2 jaarlijks onderhoud inderdaad de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Johan909 zoek in dit en het airco topic maar eens op mxm68 en veel vragren worden beanwoord. overigens is dat ook de buitenunit die je telkens noemt maar je geeft maar 1 binnen unit aan namelijk de US

vooral over je vraag 4 heb ik zelf veeeeeeeelll geschreven en dat is niet positief.....

@marcel3 de vraagsteller praat over een installatie van retail (2 x buiten unitis 6 x binnenunit) iets van 15K zonder installatie. OK met wat handelen etc

lijkt me toch dat je dit met garantie weg wilt laten hangen. tenminste zo heb ik het wel gedaan...

bij Daikin is het simpel, geen officiele installatie is geen garantie. Sure hier kan je ook hele discussies over gaan voeren als je daar zin en tijd in hebt

[ Voor 60% gewijzigd door Ray op 25-02-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:07
@Johan909
De situatie is voor iedereen anders, niet alleen qua isolatie en huis, maar zeker ook persoonlijk: de beleving van warmtecomfort en geluid. Ik heb geen tijd om al je punten te beantwoorden, maar hier mijn 'two cents'.

Mijn ervaring na een aantal seizoenen 'stoken' met een Mitsubishi L/L WP in de woonkamer in een redelijk (na)geïsoleerd huis uit de jaren '90 is dat het tot het vriespunt prima te doen is. Daarbeneden ook nog wel, maar het is toch een minder aangename warmte dan de stralingswarmte van radiatoren. Bovendien moet de binnenunit dan redelijk hard blazen om onze woonkamer+keuken van ca 60 m2 nog goed te verwarmen. Je moet met één binnenunit een vrij groot gebied afdekken en het werkt dan niet om hem helemaal omlaag te laten blazen. Daarbij merk ik al goed dat de warmte vrij snel 'onder het plafond' blijft hangen. En dan hebben wij nog veel lagere plafonds dan jij.

Weet verder ook dat deze apparaten als ze aan zijn altijd lucht blazen. Het werkt in die zin echt anders dan een CV die stopt als de gewenste temperatuur is bereikt.

Qua onderhoud: dat is echt een kulverhaal. Het sterke punt van een WP is juist het beperkte onderhoud. Ik heb die van ons zelf opgehangen en gevacumeerd, daarna niks meer aan gedaan. Alleen zorgen dat de buitenunit een beetje vrij van blad blijft en de filters van de binnenunit af en toe uitspoelen. Maar verder vergelijk ik het altijd met een koelkast/diepvries: die ga je toch ook niet iedere twee jaar bijvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Johan909 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:06:
Ik zou graag willen weten of een LL warmtepomp ook geschikt is voor een ouder en groter huis. We wonen in een vrijstaande woning met een inhoud van ongeveer 1000 m3. Het huis is gebouwd in 1980. De woning is overal geïsoleerd maar volgens de normen van 1980. Dus matig geïsoleerd.
De woning wordt nu verwarmd met een hetelucht ketel van Brink. Het is onze bedoeling om uiteindelijk gasvrij te zijn. We gebruiken nu 3000 M3 gas per jaar.
Begin met een integraal plan en doe het in één keer goed: na-isolatie (waardoor de warmtevraag omlaaggaat), gasloos warm water, gasloze verwarming, gasloos koken. Zoek daarvoor een onafhankelijke adviseur. Moeilijk te vinden, maar ze bestaan. Daaruit volgt dan wat je nodig hebt. De techniek is het sluitstuk, niet het beginpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
mv8tekst schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:28:
[...]
Voorlopig zitten we nog midden in het verwarmingsseizoen, al is het nu een paar dagen lente.
Dus de vraag 'niet zinvol, hoe bepaal je dat' is m.i. niet zo makkelijk te beantwoorden.
Nouwww... "verwarmingsseizoen" het weer lijkt daar anders een andere mening over te hebben. :+
Maar het zou volgende week ook gewoon -10 kunnen zijn met het weer in NL.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2019 19:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Johan909
Antwoord op al je vragen kan ik helaas niet geven, wel een stukje ervaring.
Luchtverwarming doet het met convectiewarmte, dat gaat idd anders dan met klassieke radiatoren.
Isolatie belangrijk geen idee, hoofdzakelijk kierdicht hebben is wel belangrijk.

Wel zie ik vaak dat woningen met luchtverwarming toen die tijd super goed geissolleerd werden.

De lucht/lucht warmtepomp is veel zuiniger dat is een feit maar wel iets minder comfortabel, dat komt omdat de lucht kouder is en het komt van "boven" ipv via onderkant / roosters.

Wanneer je de unit aan de ene kant vd kamer plaatst en aan de andere kant van de kamer staat kun je dit ervaren als "tocht" wanneer de boel nog niet goed opgewarmd is, je kan het systeem niet meer letterlijk "aan/uit" behandelen als heteluchtverwarming, maar in feite ben je nog steeds veel voordeliger uit.

Het probleem bij (hete)luchtverwarming is dat de retourlucht vaak via trappengang loopt, als je bijvoorbeeld ergens een raampje openzet "waait" je warmte zo naar buiten en zuigt hij daar koude lucht aan, veel mensen kunnen daar niet mee omgaan(Ik zeg niet dat het bij jou zo is) en dan is het in feite een duur systeem, de ketel hoort verse buitenlucht aan te zuigen/mengen, in feite hoor je de woning niet te "verluchten" en alles pot dicht te houden wanneer het systeem aan is.

Enige wat ik gedaan heb zijn nieuwe ramen in bestaande houten kozijnen (HR++) en verder niks, dit betreft dan wel een tussenwoning en houtskeletbouw(vaak zijn dat ook woningen met luchtverwarming).

Deze woning had al standaard glas/steenwol in de muren en vloerisolatie en dakisolatie, het lijkt erop dat dit altijd al erin heeft gezeten.

Bouwjaar 1986.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 25-02-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
1. Zijn LL-warmepompen ook een oplossing voor matig geïsoleerde woningen? We kunnen nieuw dubbelglas ramen kopen en mogelijk de muren nog wat extra isoleren, maar de opties zijn beperkt. Volgens de leverancier hoeft een huis voor een LL warmtepomp niet heel goed geïsoleerd te zijn omdat een LL warmtepomp anders zou verwarmen. Dit klinkt niet heel logisch.

ik heb 2grote ramen oud dubbel glas en krijg het ook warm met een 3.5Kw

Onze Brink ketel is 40 KW. Deze zouden we dan vervangen door airco’s van ongeveer 20 KW.

2. De twee kamers boven worden nu eigenlijk nooit verwarmd. De temperatuur is hier in de winter ongeveer 10 graden. Kan dit problemen geven?

nee, hoewel 10 graden echt koud is

3. Kunnen de MXM68N’s gewoon worden aangesloten op een aparte groep of moet er een extra voorziening gemaakt worden zoals een fornuisgroep of krachtgroep?

ik kan zo 123 het opgenomen vermogen niet vinden. mail daikin daar anders voor

4. Kun je ook voorkomen dat hij steeds aanslaat? Ik kan me voorstellen dat je op de slaapkamer wil dat hij aangaat op 15 graden en dan doorgaat tot bijvoorbeeld 18 graden. Om te voorkopen dat hij steeds aan en uit gaat op 16 graden waardoor hij continu lucht blaast.

nee dat zou je dan met de afstandsbediening moeten doen

5. Volgens de leverancier is iedere 2 jaar een onderhoudsbeurt nodig vanuit hun bedrijf. Is 2 jaarlijks onderhoud inderdaad de standaard?

niet echt behalve als de werking niet goed is of de buiten unit heel vies is

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan909
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat we er maar gewoon voor moeten gaan. Zijn we in ieder geval van de hetelucht verwarming af. In ieder geval ook handig om te weten dat onderhoud niet iedere twee jaar nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben afgelopen weekend naar de opendag geweest van hoppenbrouwers en ben daar in aanraking gekomen met een lucht/lucht airco van daikin Slimline ducted range. Ik wil onze zolder (nu een kantoor in de toekomst twee kamers) in de winter verwarmen en in de zomer koelen alleen zit ik de volgende uitdaging. Ik had de gedachte om de condenser (buiten unit) op het dakkapel te zetten. Echter dat doet behoorlijk afbreuk aan het (voor) aanzicht van het huis. Ik dacht dat te minimaliseren door in plaats van een vertikale condenser een horizontale condenser toe te passen echter werd mij verteld dat deze niet bestaan. Waarom is dit, vanwege technische uitdagingen of?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Johan909 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 21:25:
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat we er maar gewoon voor moeten gaan. Zijn we in ieder geval van de hetelucht verwarming af. In ieder geval ook handig om te weten dat onderhoud niet iedere twee jaar nodig is.
en L/L is geen hete lucht verwarming ????

waarom , aangezien je de kanalen etc toch hebt liggen geen WP met een kanaal unit op je bestaande installatie aansluiten ?

bedacht met dat vd week. dat lijkt mij verreweg de meest doeltreffende oplossing namelijk. Ook kosten technisch gezien en regelbaarheid

met een 4mxm68 slaapkamers verwarmen op 15-18 graden gaat een grote frustratie worden , maar schijnbaar heb je dat niet gelezen of wil je daar niets mee doen ?

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 27-02-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
Ik zit te twijfelen om ipv de hete lucht verwarming een airco te hangen..... ik heb ook die kanalen liggen, dus zou ook een kanaal unit kunnen installeren in de kruipruimte die dan op de buizen die naar de woonkamer blazen "inblaast" zodat de woonkamer compleet verwarmd kan worden....

Maar ik denk dat 1 goede unit aan de muur beter gaat werken...... (en efficienter gaat zijn).

Heeft iemand ervaring met ombouw van hetelucht naar kanaalunit?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@miel als het werkelijk maar om 1 ruimte gaat (in de rest vd woning geen kanalen ?) dan is wellicht een gewone binnenunit ook een goede keuze en zeker goedkoper.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
Ray schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:35:
@miel als het werkelijk maar om 1 ruimte gaat (in de rest vd woning geen kanalen ?) dan is wellicht een gewone binnenunit ook een goede keuze en zeker goedkoper.
Nou, de woonkamer + open keuken is het belangrijkste om te verwarmen, want een 25kw warmtepomp is er niet, dan moet ik er meerdere gaan hangen.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Ray

Ray

miel schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Nou, de woonkamer + open keuken is het belangrijkste om te verwarmen, want een 25kw warmtepomp is er niet, dan moet ik er meerdere gaan hangen.....
ongetwijfeld zal die wel zijn maar het zou me verbazen dat je dat ook werkelijk nodig hebt uitgaande van hoe het 'bedoeld is' een wp te gebruiken. Dus langere tijd achter elkaar verwarmen ipv pieken

mijn CV is ook bijna 40 KW toch verwarm ik het hele huis , als het water warm is, op 7 KW

mijn 6,8 kw wp nominaal, 11 kw verwarmen kan met 4 units het hele huis ook warm krijgen

wat ik probeer te zeggen is dat als je 1 kanaal unit neemt van 10 kw ? het mogelijk al je hele huis kan verwarmen zolang je het maar niet te veel af laat koelen

of hier een 20 kw unit https://www.klimate.nl/da...uitenunit-multisplit.html

en een 13 kw kanaal unit https://www.klimate.nl/da...naalmodel-multisplit.html

je kan ze ook paralell zetten indien nodig maar ik vermoed dat ze er nog wel zwaarder zijn

wat dus andere poster net ook uitlegt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 28-02-2019 09:44 ]

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
miel schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:05:
Ik zit te twijfelen om ipv de hete lucht verwarming een airco te hangen..... ik heb ook die kanalen liggen, dus zou ook een kanaal unit kunnen installeren in de kruipruimte die dan op de buizen die naar de woonkamer blazen "inblaast" zodat de woonkamer compleet verwarmd kan worden....

Maar ik denk dat 1 goede unit aan de muur beter gaat werken...... (en efficienter gaat zijn).

Heeft iemand ervaring met ombouw van hetelucht naar kanaalunit?
Ik ben bezig met de transitie van een direct gestookte 10 kW Brink luchtverwarming naar een combinatie van warmtepomp met kanaal convectoren. De convectoren komen op de plek van de verwarmingsketel. Zodra de warmtepomp binnen is, zal ik eerst met 1 of 2 convectoren warmte richting de verwarmingsketel blazen en zodra dat goed werkt verleg ik de leidingen naar het stookhok en vervang ik de Brink ketel door de ventilatorconvectoren.

• Johan909
@Ray en L/L is geen hete lucht verwarming ????

waarom , aangezien je de kanalen etc toch hebt liggen geen WP met een kanaal unit op je bestaande installatie aansluiten ?

met een 4mxm68 slaapkamers verwarmen op 15-18 graden gaat een grote frustratie worden , maar schijnbaar heb je dat niet gelezen of wil je daar niets mee doen ?

L/L is inderdaad ook hetelucht verwarming. Het is niet het principe van hete-luchtverwarming wat mij niet aanstaat, maar de manier hoe het bij ons is aangelegd. De aanzuigpunten lopen onder spouwmuren. en zijn niet netjes afgewerkt waardoor ook lucht uit de spouw wordt aangetrokken. Hier zit allerlei isolatiemateriaal wat mij niet gezond lijkt.

De optie om een kanaalunit aan te sluiten om de buizen heb ik ook overwogen. Alleen weet ik dat die buizen op sommige plaatsen lek zijn. Dus dan gaat er veel energie weer verloren. Tweede ding is dat ik dan weer roosters open en dicht moet zetten om bepaalde ruimtes uit te sluiten.

Voor wat betreft 4mxm68 slaapkamers verwarmen op 15-18 graden gaat een grote frustratie worden.
Zou je dit s.v.p. willen uitleggen. Ik heb aardig wat van het forum gelezen maar hier heb ik niets concreets over gevonden. Clima-sense raad overigens een iets zwaarder model aan. Maar dit lijkt mij overkill omdat we nooit alle ruimtes tegelijk hoeven te verwarmen en zeker nooit warmer als 19 graden. Dus een toelichting is zeer welkom.

• Ray

Ray

Johan909 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:50:

Voor wat betreft 4mxm68 slaapkamers verwarmen op 15-18 graden gaat een grote frustratie worden.
Zou je dit s.v.p. willen uitleggen. Ik heb aardig wat van het forum gelezen maar hier heb ik niets concreets over gevonden. Clima-sense raad overigens een iets zwaarder model aan. Maar dit lijkt mij overkill omdat we nooit alle ruimtes tegelijk hoeven te verwarmen en zeker nooit warmer als 19 graden. Dus een toelichting is zeer welkom.
hier heb ik echt al veel over geschreven. bottemline is als je onder de 21 graden gaat met die config, uitgaande dat je bv 4 x een ftxm2.0 erop gaat zetten het systeem 24/7 zal gaan pendelen omdat de ondergrens van het vermogen niet afgegeven kan worden. overigens met 21 graden ook...

er staan hier ook van andere users hier diverse ervaringen inclusief tabellen etc over te lezen. Ik heb zelf hier ivm dit probleem daikin zelf over de vloer gehad met systeem metingen etc. echt het staat allemaal in dit en het andere airco topic

concreet zal je buitenunit 3 minuten gaan werken op minimaal 1200 watt opgenomen vermogen. dan weer uigaan voor 2 minuten en dan repeat x 4 ever

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 28-02-2019 12:56 ]

• bvuaemal
1 Kan, Ik heb mijn 40kW brink vervangen met 5 MHY SRK35SZ waarvan 3 in de kamer keuken 1 in de hal en 1 in mijn werkkamer.
2&4 Kun je oplossen om wat meer vermogen in de kamer te zetten en de deuren boven wat open te houden. Zowie zo raad ikniet aan om in kleine kamers een WP te zetten dat gaat zeker pendelen
maartentmm schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:45:

ik heb 2grote ramen oud dubbel glas en krijg het ook warm met een 3.5Kw

nee, hoewel 10 graden echt koud is

ik kan zo 123 het opgenomen vermogen niet vinden. mail daikin daar anders voor

nee dat zou je dan met de afstandsbediening moeten doen

niet echt behalve als de werking niet goed is of de buiten unit heel vies is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@Johan909 de 4mxm68 heeft een vrij hoog minimum vermogen, dat komt er in de praktijk op neer dat als je alleen warmte vraag van 1 slaapkamer unit (2kw) hebt, je het pendel festijn krijgt waar Ray aan refereerd.
Je zal dan voor een continue warmte vraag moeten zorgen van bijvoorbeeld een 5kw woonkamer unit. Misschien beter om 2 slaapkamers met 1 woonkamer unit te combineren op 1 buiten unit.

Wat betreft vermogen van de aansluiting, daar is Daikin erg inconsistent over. De installateur zei een 16A groep is voldoende, ik heb een keer gezien dat mijn unit heel dicht tegen de 16A ging toen ik de boost stand aanzette met het verwarmen, het boekje had het over een 20A groep en het label op de buiten unit zegt dat de rated power 27.2A is en er een 32A zekering in de unit zelf zit. 8)7 8)7 8)7 Ik heb nog niet echt vaak verwarmt met de unit, maar de testjes die ik gedaan heb, is de zekering er nooit uit gegaan dus 16A zal vast wel genoeg zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/264g77k.jpg

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Ik krijg het niet echt voor elkaar op de afstandbediening. Hoe stel ik in dat de airco uitgaat twee uur nadat ik hem heb aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

vinom schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:51:
Ik krijg het niet echt voor elkaar op de afstandbediening. Hoe stel ik in dat de airco uitgaat twee uur nadat ik hem heb aangezet?
Aanzetten, 'Off' indrukken, tijd instellen, bevestigen en klaar :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@PentaClover die 32 amp op het label is inderdaad compleet waanzin :) Ik ben er vooraf ook nooit met ze uitgekomen. heb extra een 16C groep gemaakt wat dus totaal niet nodig is omdat het ding altijd rustig opstart. een normale 16B zou dus prima moeten zijn , die gaat overigens ook zonder problemen langere tijd 5kw door laten mocht het nodig zijn (heb een droger en wasmachine op een 16b en ook dat gaat al 7 jaar prima. ok de module word iets warmer maar dat is het dan ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:58
ronjansen87 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:33:
[...]

Wat ik nu doe is dat ik het door de computer (een domoticz script) laat bepalen. De computer haalt 's-middags 1x per dag de voorspelde min en max temperatuur (volgens weatherunderground) op voor de volgende dag en de dag erna. Op basis van het 'gemiddelde' (de som is iets complexer) van die 4 waarden kiest ie een "mode" voor de volgende dag. Ik heb 5 "modi" gemaakt, van "koud" naar "warm": 24/7 verwarmen op dezelfde temp, 24/7 aan met verlaging tijdens de nacht en (doordeweeks) overdag, alleen verwarmen als ik thuis ben (op basis van geofence), helemaal uit en de laatste mode is voor koelen in de zomer (alleen op basis van presence). Na wat spelen met de grenswaarden werkt dit nu vrij goed en hoef ik er niet meer over na te denken.
Zoiets zoek ik ook :-)

Zou je jouw script willen delen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
ronjansen87 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:33:
Wat ik nu doe is dat ik het door de computer (een domoticz script) laat bepalen. De computer haalt 's-middags 1x per dag de voorspelde min en max temperatuur (volgens weatherunderground) op voor de volgende dag en de dag erna. Op basis van het 'gemiddelde' (de som is iets complexer) van die 4 waarden kiest ie een "mode" voor de volgende dag. Ik heb 5 "modi" gemaakt, van "koud" naar "warm": 24/7 verwarmen op dezelfde temp, 24/7 aan met verlaging tijdens de nacht en (doordeweeks) overdag, alleen verwarmen als ik thuis ben (op basis van geofence), helemaal uit en de laatste mode is voor koelen in de zomer (alleen op basis van presence). Na wat spelen met de grenswaarden werkt dit nu vrij goed en hoef ik er niet meer over na te denken.
Heb je bij jou 5 modi dan verschillende thermostaat instellingen in graden celcius ingesteld?

En zal het ook mogelijk zijn om zelf een soort van thermostaat systeem te schrijven? D.w.z. dat je het vermogen van de unit aanstuurt (en dat dus niet laat doen door de wp zelf) obv zelf gemeten binnen en buiten temperatuur samen met de weersvoorspelling? Dus dat het eigen script bepaald of de unit maximaal draait of moet terug moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
@mv8tekst:
Hi, vorig jaar hebben wij een, nogal moeilijke discussie gevoerd, over de werking van de luchtbevochtiger in onze Daikin.
Bij puur toeval vond ik vandaag wat youtube. beelden die iets meer duidelijkheid verschaffen, hoewel...

YouTube: Daikin UruruSarara .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
@zandstraat Geweldige animatie inderdaad - je zou haast denken dat ze iets te verbergen hebben, Harde data of zo.
Is er hier iemand die de humidify-functie gebruikt en daadwerkelijk de RV met meer dan 1 of 2 procent ziet toenemen als het zowel binnen als buiten hartstikke droog is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 00:10
mv8tekst schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:08:
@zandstraat Geweldige animatie inderdaad - je zou haast denken dat ze iets te verbergen hebben, Harde data of zo.
Is er hier iemand die de humidify-functie gebruikt en daadwerkelijk de RV met meer dan 1 of 2 procent ziet toenemen als het zowel binnen als buiten hartstikke droog is?
Het systeem wat ze toepassen is geheel afhankelijk van het absolute vocht gehalte van de buiten lucht is dat hoger dan in huis dan werkt het maar dan alleen in de stand continue, is het lager dan werkt het niet verspil je energie.

Ik heb het 3 jaar terug net na de aanschaf geprobeerd, na een stevige mail wisseling met de dealer en Daikin en behulp van rekentools er achter gekomen dat het om bovenstaande reden niet werkt.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Zelf heb ik de bevochtiging en ontvochtiging van de Daikin Ururu nog niet getest, wel enkele reviews gelezen uit plekken waar vaak grote temperatuur en luchtvochtigheid verschillen optreden, zoals Australië en New Zeeland.

Mogelijk dat onze zomer en winter temperaturen niet extreem genoeg zijn voor wat betreft de luchtvochtigheid, mogelijk is ons klimaat te mild en daardoor niet eenvoudig om het systeem naar waarde te kunnen schatten.

Ik kan me moeilijk indenken dat een bedrijf als Daikin een of ander Mickey-Mouse-systeem ontwikkeld heeft, of ons met een kluitje in het riet wil sturen.

"the proof of the pudding is... tasting it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:50
Ik heb jullie kennis nodig bij het maken van een beslissing. Ik ben sinds maart vorig jaar all electric met een kleine 5kW warmte pomp. Ik wil echter de bovenverdieping (2 slaapkamers van 16m2) en de zolder (30m2, 3 schuine wanden) gaan koelen en verwarmen met airco's. Wetende dat een multisplit niet optimaal is kies ik toch voor die oplossing, simpelweg omdat ik maar 1 buitenunit wil / kan plaatsen.

Nu heb ik verschillende offertes opgevraagd, maar ik zie door de merken, kenmerken, rendementen en prijzen het bos niet meer. Alle binnenunits zouden op 19db moeten kunnen draaien, ik hoop dat jullie nog een idee hebben; waar moet ik op letten, wat moet ik zeker niet kiezen?

De offertes zijn inhoudelijk grotendeels gelijk aan elkaar. Ik kan weinig informatie vinden over het merk HiSense uit de eerste offerte (zo weet ik niet of het geluidsniveau het maximale is of de nachtstand zoals bij de Daikin), maar deze is prijstechnisch wel 1 van de meest interessante:

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 14:16
@Irby ik zou wel even meenemen dat 3db(buitenunit) één keer zo luid is. Zitten best forse verschillen tussen de buitenunits? Weet verder niet in hoeverre je zelf of je buren hier overlast van kunnen ervaren

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Irby ik zie vooral imho absurde vermogens genoemd tot 5 kw voor een relatief kleine zolder. dat is in de regel echt overkill

zou je voor Daikin gaan zou ik eerder kijken naar 2 x 1,5 of 2 x 2 voor de slaapkamer en 2 of 2,5 voor de zolder op een 3mxm40 https://www.topaircon.eu/...r-32-4.0kw-3mxm40m-daikin

die 46 db voor de buitenunit is echt een fors verschil met de anderen

de kans dat dit goed gaat werken bij gelijktijdig gebruik van units is relatief groot. hoe hoger het vermogen vd buitenunit hoe eerder gependel bij verwarmen

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 05-03-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:50
Klopt, in nachtmodus zelfs 44dBA v.s. 54dBA. Zeker omdat de binnenunits wat betreft geluidsproductie gelijk zijn aan die van Daikin vind ik het (onwetend als ik ben) apart dat de buitenunit dan zoveel luider zou zijn.

Edit: ik begrijp nu dat de Hisense de buitenunit 3AMW70U4RAA is. Dit is een 7kW buitenunit met een geluidsdruk van 53-59dBA, als ik, na enig zoeken, de Italiaanse specsheet mag geloven :)

[ Voor 34% gewijzigd door Irby op 06-03-2019 13:31 ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Zou idd ook voor een 3mxm40 gaan met 3x 2,0 of 2x 1,5 + 2,0. Meer dan genoeg capaciteit. > 5 kW is veel te veel voor deze ruimten samen is mijn ervaring.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
Eindelijk eens een keertje de mogelijkheid gehad om te kijken wat de airco doet met verwarmen onder omstandigheden waar ik ook al data van de CV had. De tijd op de horizontale as loopt van 0 tot 22.5 uren.
De Unit begint na het aanzetten met 2.5kW te blazen op 62%, maar gaat vrij snel al terug moduleren in een uur tot ongeveer 27% en blijft dan 1kW vermogen gebruiken.

Doordat de lucht verwarmt wordt neemt de temperatuur veel sneller toe dan met de CV en vloerverwarming (die heeft 6.5 uur nodig om de temperatuur 1 graad te laten stijgen), maar het afkoelen gaat ook een heel stuk rapper, de muren en vloer hebben nog niet heel veel warmte opgenomen in de 5.5 uur dat de Daikin aangestaan heeft. Het verbruik van de Daikin was vandaag in totaal 7.2 kWh.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24pwflz.png

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje
Kan ik een vloerunit gebruiken om mijn veranda te koelen / verwarmen?
Kan een vloerunit horizontaal van links naar rechts blazen?
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 00:10
Een vraag, is er iemand bekend is met of heeft gebruik gemaakt van Serto knelkoppelingen voor koelleidingen, als alternatief voor flare of soldeerkoppelingen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Mijn buitenunit (Toshiba Daiseikai 9, 43 kg) op muurbeugels veroorzaakt een resonerende toon, als het kouder is en de unit harder moet werken versterkt het geluid binnen.
Nu ben ik op zoek naar trillingdempers maar ik kom er niet goed uit, dus de vraag is welken gebruiken jullie en heb je goede ervaring mee?
Ik kwam https://www.aircosuper.nl/trillingsdempers-conisch tegen, is bij dit type m8 draad onderbroken en zou deze kunnen of hebben jullie tips?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Flanky schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:10:
Mijn buitenunit (Toshiba Daiseikai 9, 43 kg) op muurbeugels veroorzaakt een resonerende toon, als het kouder is en de unit harder moet werken versterkt het geluid binnen.
Nu ben ik op zoek naar trillingdempers maar ik kom er niet goed uit, dus de vraag is welken gebruiken jullie en heb je goede ervaring mee?
Ik kwam https://www.aircosuper.nl/trillingsdempers-conisch tegen, is bij dit type m8 draad onderbroken en zou deze kunnen of hebben jullie tips?
Er zijn mensen in dit forum die deze https://www.aircovent.nl/...gsdemper-metalen-veervoet geplaatst hebben en geen resonantie meer ervaren.

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 11-03-2019 16:55 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft niemand hier een vloerunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
ronjansen87 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Je kan evt. via het servicemenu in de afstandsbediening een correctie instellen op de temperatuur meetwaarden. Ik heb er zelf bijna geen last van, maar gebruik ook altijd de 3D-stand zodat de lucht wat beter verdeeld wordt.
Om hier even op terug te komen. Ik lees dit zo snel niet terug in de handleiding hoe ik die correctie kan aanpassen. Kun je ons vertellen hoe je dat doet? Ik merk nu de laatste week dat de unit 'meet' dat de slaapkamers al op temperatuur zijn, terwijl ze dat nog lang niet zijn. Dan gaat de unit vervolgens aan en uit om de tien minuten (soort van pendelgedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23
vinom schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:31:
[...]

Om hier even op terug te komen. Ik lees dit zo snel niet terug in de handleiding hoe ik die correctie kan aanpassen. Kun je ons vertellen hoe je dat doet?
Zie pagina 194 van het service manual: http://www.daikintech.co....TXZ-NV1B/FTXZ-NV1B_SM.pdf

Je kan zelfs voor heating en cooling een aparte correctie instellen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Even een vraag over max lengte van de koelleidingen. Volgens de handleiding mag er maximaal 15mtr koelleiding zitten tussen de buiten en binnen unit en totaal maximaal 20mtr aan het hele system. Het gaat om een multi systeem met 1 outdoor en 2 indoor units. Wat als ik met deze lengtes niet weg kom, zijn deze lengtes heel strak en wat zijn de eventuele gevolgen?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@webje1982 Bij langere leidingen zal er meer koelmiddel moeten worden toegevoegd. Het koelmiddel dat dan in de buitenunit geleverd wordt is niet meer genoeg.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
cyberstalker schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:24:
@webje1982 Bij langere leidingen zal er meer koelmiddel moeten worden toegevoegd. Het koelmiddel dat dan in de buitenunit geleverd wordt is niet meer genoeg.
Oké dus langere leidingen is geen probleem, ga er namelijk wel iets meer dan een paar meter overheen?

[ Voor 8% gewijzigd door webje1982 op 14-03-2019 11:33 ]

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@webje1982 Ik heb voor mijn bovenverdieping ook een MS, waarbij een max lengte van 20 meter werd voorgeschreven, daar heb ik zelf 25 meter in gebruik. Het enige wat je ervan merkt is dat na het aanzetten van de unit het ietsje langer duurt voordat de binnenunit warmte levert omdat er meer gas in de leiding geperst moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
webje1982 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:27:
[...]

Oké dus langere leidingen is geen probleem, ga er namelijk wel iets meer dan een paar meter overheen?
@cyberstalker
Dat zou ik niet zo maar klakkeloos doen, het kan werken maar het kan ook zeker niet werken.
@Oxellaar heeft hier al eens wat over genoemd in het L/W topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Johan909 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:50:
@Ray en L/L is geen hete lucht verwarming ????

L/L is inderdaad ook hetelucht verwarming. Het is niet het principe van hete-luchtverwarming wat mij niet aanstaat, maar de manier hoe het bij ons is aangelegd. De aanzuigpunten lopen onder spouwmuren. en zijn niet netjes afgewerkt waardoor ook lucht uit de spouw wordt aangetrokken. Hier zit allerlei isolatiemateriaal wat mij niet gezond lijkt.

De optie om een kanaalunit aan te sluiten om de buizen heb ik ook overwogen. Alleen weet ik dat die buizen op sommige plaatsen lek zijn. Dus dan gaat er veel energie weer verloren. Tweede ding is dat ik dan weer roosters open en dicht moet zetten om bepaalde ruimtes uit te sluiten.

Als je woonkamer 3,5m hoog is, bespaar je volgens mij flink door vloerverwarming te nemen. Daarmee voelt het bij een lagere temperatuur comfortabeler aan en hangt er minder warme lucht bovenin. Bij 3,5m hoogte tikt dat hard aan. Als je een kruipruimte hebt, hoeft het niet duur te zijn. Als je geen kruipruimte hebt, dan moet helaas de beton er uit tot het zand om te isoleren. Dat is even doorbijten, maar daarna heb je wel voor de rest van je leven een beter geïsoleerd en verwarmd huis.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
cyberstalker schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:43:
@webje1982 Ik heb voor mijn bovenverdieping ook een MS, waarbij een max lengte van 20 meter werd voorgeschreven, daar heb ik zelf 25 meter in gebruik. Het enige wat je ervan merkt is dat na het aanzetten van de unit het ietsje langer duurt voordat de binnenunit warmte levert omdat er meer gas in de leiding geperst moet worden.
Nee, je bent je compressor aan het overbelasten en je loopt het risico dat er een tekort aan olie ontstaat voor de compressor.
Sowieso geeft het een enorm verlies in vermogen.
Overlengte kan niet en mag niet, dus ook niet klakkeloos een ander adviseren om het te doen.
Je mag zoiets alleen adviseren als je weet wat de gevolgen zijn.

@webje1982
Niet doen dus, zeker niet met 5m overlengte op max 20m. Dat is 25%, dat is vragen om problemen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
@Oxellaar Oké duidelijk dan ga ik de buitenunit niet achter de schuur zetten maar op de dakkapel. Overigens dan iemand ervaring met geluidsoverlast/trilgeluid als deze jongens op de dakkapel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
webje1982 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:26:
@Oxellaar Oké duidelijk dan ga ik de buitenunit niet achter de schuur zetten maar op de dakkapel. Overigens dan iemand ervaring met geluidsoverlast/trilgeluid als deze jongens op de dakkapel staan?
Dit verschilt heel erg per situatie. De ene keer is extra gewicht de oplossing om trillingen/geluid te verminderen. De andere keer is de oplossing "ontkoppelen". Dit kan door het gebruik van (metaal)veren of extra lagen tussen het oppervlak en de "poten" van de buitenunit aan te brengen. Dit laatste hielp bij mij aanzienlijk.

Hij staat bij mij op een plat dak van de garage. Wat rubbergranulaatmatjes van 2-3mm ertussen en ik ben de trillingen en daarbij behorende geluid kwijt.

Denk je ook een beetje aan de bevestiging ivm weg/omwaaien van de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Appie Heijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:34:
[...]
Denk je ook een beetje aan de bevestiging ivm weg/omwaaien van de buitenunit?
Waar moet ik dan aandenken, je kan de boel alleen verzwaren en/of lange montagebalken gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door webje1982 op 14-03-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
webje1982 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Waar moet ik dan aandenken, je kan de boel alleen verzwaren en/of lange montagebalken gebruiken?
Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

vanwege het pendelen overweeg ik serieus mijn 4mxm68 te gaan vervangen voor een 3mxm40 en een losse ?35m unit

maar schiet ik daar echt wat mee op ?

hebben mensen die een mxm40 hebben staan ervaring als je 1 binnenunit van 2.0 kw laat draaien of hij dan wel terug moduleert naar een lage stand cmp 16 ofzo met een paar honderd watt opgenomen vermogen ? En dan zo blijft draaien zonder elke 3 minuten even een minuut aan te gaan en daarna weer uit etc etc ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 15-03-2019 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:45:
vanwege het pendelen overweeg ik serieus mijn 4mxm68 te gaan vervangen voor een 3mxm40 en een losse ?35m unit

hebben mensen die een mxm40 hebben staan ervaring als je 1 binnenunit van 2.0 kw laat draaien of hij dan wel terug moduleert naar een lage stand cmp 16 ofzo met een paar honderd watt opgenomen vermogen ? En dan zo blijft draaien zonder elke 3 minuten even een minuut aan te gaan en daarna weer uit etc etc ?
Ja hij moduleert naar een laag vermogen, nee het aan/uit gedrag blijft hetzelfde. Het gaat (veel) beter als ik power saving op low zet overigens maar niet helemaal weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Notna schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:48:
[...]

Ja hij moduleert naar een laag vermogen, nee het aan/uit gedrag blijft hetzelfde. Het gaat (veel) beter als ik power saving op low zet overigens maar niet helemaal weg
dank je! op hoeveel graden heb je dan de binnenunit ingesteld of maakt dat ook niet uit ?

heb je een idee hoeveel watt hij dan nog opneemt ?

mijn mxm68 komt gewoonweg niet onder de 1200 watt zelfs als er maar 1 unit van 2kw beperkt vraagt. dat is gewoon absurd en verre van energie zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:52:
[...]

dank je! op hoeveel graden heb je dan de binnenunit ingesteld of maakt dat ook niet uit ?

mijn mxm68 komt gewoonweg niet onder de 1200 watt zelfs als er maar 1 unit van 2kw beperkt vraagt. dat is gewoon absurd en verre van energie zuinig
In een kamer van 3x3x2.5 op 22 graden. Maar ook als ik het op 26 zet gaat hij aan en uit.

Verbruik gaat zo laag als 160 tot 220 watt/uur. Dat geldt ook voor de 35 unit in de huiskamer overigens (~86m3)

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 15-03-2019 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ray schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:45:

Ik heb een MXM40M in combinatie met 2x een 2KW binnenunits voor de slaapkamer. Ik heb daar geen WiFi units eraan hangen, dus mijn ervaringen zijn niet echt meetbaar. Wat ik ieder geval regelmatig ervaar is dat hij terug kan moduleren naar een paar honderd watt (+-200 - 400 zie ik vanuit mijn slimme meter die ik op mijn Pi uitlees). CMP kan ik dus helaas niet uitlezen. Pendelgedrag hier (dat ie dus denkt dat de kamer op temp is) hier dan na een uurtje ongeveer. Econostand, fan stand 1. Het gedrag is dan eerder een kwartier blazen, vijf minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Zo, eerste offerte is binnen :).

Dit voor onze zeer kleine, goed geïsoleerde woning in aanbouw. Totale oppervlakte iets van 70m2, de leefruimte waar de unit komt meet zo'n 28m2. Vanwege de WAF viel het oog op de Daikin FTXa20AT (zwarte Stylish) in de kleinste uitvoering (2.5kW verwarmingsvermogen).

Hopelijk zal deze unit in staat zijn om afdoende terug te moduleren zodat er niet al teveel gependel is... Met een verwachte verwarmingsvraag van 1000 a 1400 kWh aan warmte per jaar, voor de hele woning, komt het financieel eigenlijk nooit uit. Maar het is een mooie gedachte om 's winters te verwarmen met een cop die significant hoger ligt dan 1 :).

Oh, en de eerste prijsopgave komt, inclusief installatie en ex btw op 2800. Geen idee of dat competitief is?

Praktisch zie ik ook nog niet helemaal voor mij in welke fase de L/L warmtepomp geplaatst moet worden. Op dit moment is de houtskeletbouwer gereed, en staat de wand. Na het zorgvuldig luchtdicht afplakken van deze wand voorzie ik een leidingspouw van 5cm (gevuld met isolatie) afgewerkt met gipsvezelplaten.

De installateur moet komen voordat de cellulose in de wand wordt ingeblazen (en dus voor de binnenmuur afgewerkt is). Zo kan ik ook de doorboring door de muur nog goed luchtdicht afwerken. Echter kan de unit dan nog niet geplaatst worden, want er is immers nog geen wand? Moet ik dan specifiek vragen dat de installateur twee keer komt? Keertje om de leidingen te voorzien, die ik luchtdicht afwerk en daarna een tweede keer nadat de binnenwand afgewerkt is om de unit op te hangen?

Het is enkel de buitenunit waar ik een stroompunt moet voorzien, de binnenunit krijgt zijn stroom via de buitenunit?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Vraag eens een offerte op bij @koevlaas2. Meerdere Tweakers hebben hun L/L WP laten plaatsen door hem.

De binnunit krijgt inderdaad stroom van de buitenunit. Stroompunt kan ook binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@DeadLock Ik weet niet hoe handig je bent (twee linkerhanden, twee rechterhanden, etc...), maar gat maken en leidingen erin hangen is niet zo lastig. Dat mag je ook gewoon zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Helaas zit Koevlaas2 een heel eind te ver (ik woon regio Diest).

@cyberstalker Daar ik alle technieken en leidingspouw zelf ga plaatsen is het nogal dom dat ik daar nog niet aan gedacht had! Eens overleggen met installateur of het op die manier kan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
DeadLock schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:08:

@cyberstalker Daar ik alle technieken en leidingspouw zelf ga plaatsen is het nogal dom dat ik daar nog niet aan gedacht had! Eens overleggen met installateur of het op die manier kan.
Diest in België? Ik weet niet of Climasense daar ook komt? Zit anders iig wel wat meer in de buurt.

http://www.climasense.nl/...ct=689&controller=product

1485€ incl. de btw en excl. montage.

2800ex lijkt mij aan de vrij hoge kant voor een 2kW model

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 15-03-2019 14:21 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

DeadLock schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:08:

2800 ex btw voor 1 unit zonder betonboringen of condenswaterpomp? Doe even gezond :')

Ik was 3100 incl. Btw (in NL) kwijt voor een multisplit zonder fratsen. Daarvan was 900 arbeidsloon overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Stef87 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:18:
Diest in België? Ik weet niet of Climasense daar ook komt? Zit anders iig wel wat meer in de buurt.
Ik heb mijn warmtepomp ook bij ClimaSense vandaan en daar inderdaad zelf de leiding besteld en geplaatst, daarna is alles gestuct en daarna is ClimaSense bij mij de units komen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Ray schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:52:
[...]

Is er niet iets loos met je installatie ? een 2.0 kW die 1200W input nodig heeft heeft dan theoretisch een cop van 1,xx
Als je een wifimodule hebt en het ipadress van deze module in je browser intypt kan je o.a de compressorfrequentie uitlezen dacht ik.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 15-03-2019 21:42 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Notna schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:24:
[...]

2800 ex btw voor 1 unit zonder betonboringen of condenswaterpomp? Doe even gezond :')

Ik was 3100 incl. Btw (in NL) kwijt voor een multisplit zonder fratsen. Daarvan was 900 arbeidsloon overigens.
Zo'n stylish is trouwens wel rete duur, kan je beter een ftxm laten airbrushen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

koevlaas2 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:35:
[...]

Zo'n stylish is trouwens wel rete duur, kan je beter een ftxm laten airbrushen.
FTXM heet tegenwoordig overigens de 'Perfera' :+ . Maar ik ben het met je eens hoor. Grootste voordeel van de Stylish is echter dat een een stuk compacter is. Tevens lijkt mij de airflow direct naar beneden richtbaar wel handig met verwarmen.

Maar dan houdt het ook wel op. Ik vind dat schuifmechaniek van de voorkant een beetje.... meh. Weer een onderdeel dat stuk kan gaan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
[quote]mkleinman schreef op vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:41:
Zoals de titel al duidelijk maakt gaat dit topic over verwarmen van een woning met een l/l warmtepomp of een airconditioner zoals hij eigenlijk heet.
Dit is een van de mogelijkheden om het gasverbruik te verminderen en wellicht voordeliger te stoken.
Wie zonnepanelen heeft en een productie overschot kan op deze manier best wat geld besparen en niet te vergeten het milieu en de Groningers ontzien.

Omdat we toch Tweakers zijn laat ik even een succesje zien met de powermeting die ik van plan was :)

[Afbeelding]

In Domoticz heb ik nu bijna realtime zicht op het verbruik:

[Afbeelding]

Helaas nog met voor elke item een losse meter, terwijl er 4 bij elkaar horen ...

Ik log sinds 1 februari het verbruik met Domoticz en dit is het resultaat voor 2 airco's samen:

7-10-2015 tot 1-2:2016 463kWh

- februari 2016 201kWh
- maart 198
- april 110
- mei 22,5
- juni 16 (koelen)
- juli 31,3 (koelen)
- aug 17,6 (koelen)
- sep 14,9 (koelen)
- okt 98,3
- nov 248,4
- dec 298 jaar +/- 1500kWh
- jan 2017 386
- feb + mrt 472
- apr t/m sep 197,4
- okt 53,1
- nov 172,6
- dec 275,66 jaar 1579kWh
- jan 2018 254,3
- feb 318,1
- mrt 277,85
- apr 73,22
- mei 13,22 (koelen)
- juni 19,61
- juli 87,56
- aug 50,59
- sep 0,85
- okt 41,16

[quote]

Ik begrijp hieruit dat u deze set-up al, gebruikte in 2012? Even later lees ik dat u de overstap heeft gemaakt naar een Elga, klopt dat en wat is de reden hiertoe geweest? Ik ben erg benieuwd aangezien ik voor een zelfde ruimte een dergelijke airco opzet wil gaan aanschaffen. Graag verneem ik uw reactie, Mvg Robert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit topic is door mij voortgezet toen de originele TS voor de Elga ging.
Je quote een groot deel van mijn tekst, onderaan staat nog de originele startpost.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Aah oké, dat had ik niet begrepen. Waar ik eigenlijk op wil reageren is het stroomverbruik, ik vind rond 1600 kwh per jaar erg weinig maar snap wel dat een airco 400% rendement heeft. Ik wil namelijk mijn huis gaan verwarmen met airco en voor tapwater een Nibe warmtepompboiler. Als ik het goed begrijp maak je gebruik van een 10 kw systeem. Daar zit ik ook ongeveer op, dus wat verbruik betreft zal het overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Nog even een vraagje, over welk bouwjaar hebben we het als het gaat om uw woning? Even ter vergelijking mijn woning is van 2003 dus ben benieuwd wat eventueel het verbruik zal zijn in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

We gaan een 2e en 3e airco erbij plaatsen. eentje voor de slaapkamer (FTXM20) voor voornamelijk koelen en eentje erbij in de woonkamer (Daikin Nexura 2.5 kW, vloerunit met stralingspaneel) waar nu al een FTXM35 staat.
Doordat het een grote L-hoekige woonkamer is, is het toch wel fijn om een 2e unit te plaatsen. We kunnen deze vlakbij de zithoek plaatsen waardoor ik verwacht dat het stralingspaneel ook van pas gaat komen. Het is ook een stukje risicospreiding. 1 airco in de problemen? dan is er niet accuut een oplossing nodig want nr 2 is er nog. Daarnaast verwacht ik dat ze beiden in de winter op een lager pitje kunnen draaien, waarbij de voorkeur is voor de FTXM35 want die heeft een hogere COP. Echter met de Nexura in de zithoek verwacht ik dat we minder snel de hele woonkamer zullen hoeven opwarmen voor een behagelijk gevoel. Zou mooi zijn als ze ook elkaars defrosts een beetje kunnen afwisselen, zodat er minder 10-minuut durende warmtedipjes zijn in de echt koude periodes.

Heb de Nexura+FTXM20 besteld in Italië (Climastars.it) voor 2100 euro inclusief verzendkosten. Wordt a.s. vrijdag bezorgd. Installeren doe ik weer zelf, behalve dan het STEK-werk.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-03-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 10:42
Hallo tweakers, al een tijdje volg ik jullie ervaringen en kennisdeling en vraag nu om jullie advies want ik wil mijn woning van het gas af en gaan verwarmen/koelen met LL WP.
Mijn situatie: maisonnette, veel zon inval, bj 2004 goed geïsoleerd, zomers bloedheet, winter niet vreselijk koud. 2 persoons huishouden, beiden fulltime werkend. Huidig gasverbruik: 230 M3. Stook van november t/m maart. Verder behoefte aan koeling.
Woonoppervlak 70m2, woonkamer/keuken 80M3, open trap, 1 slk beetje verwarmen meer koelen, badkamer verwarm ik met ventilator kachel, logeer kamer niet belangrijk. SWW ga ik met boiler verwarmen want geen ruimte voor WPB en verbruik niet meer dan 50 ltr douchewater per dag. Tot zover de stats :)

Nu denk ik aan Daikin FTXM35 in de woonkamer, in de slaapkamer de FTXM25 en de buitenunit de 2MXM50. Maar dan mijn vraag (angst ....): gezien de beperkte warmte vraag en dan met name voor de woonkamer en een beetje de slaapkamer ben ik bang dat het systeem snel gaat pendelen. Ik kan de min. warmteafgifte van de 2MXM50 niet vinden.

Graag jullie advies of deze combi gaat werken.

Grt
Idefix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Idefix70
FTXM25M2V1B / RXM25M3V1B9 KOEL1,3/2,5/3,2 VERW1,30/2,80/4,70
FTXM35M2V1B / RXM35M3V1B9 KOEL1,4/3,4/4,0 VERW1,40/4,00/5,20
Minimaal-nominaal-maximaal
Ik vindt bovengenoemde waardes best wel hoog, kijkende naar de minimum afgifte, ik zie dit eigenlijk bij alle Daikin's terug komen, behalve bij de ururu en het model wat daar onder zit. Die gaan wel erg laag.

Wanneer het kan zou ik gaan voor 2 buitenunits, hogere cop/geen pendel problemen. Qua geld maakt het niet veel uit, ok ok, installatiekosten zullen wel hoger zijn bij 2 losse units.

Ik zou denk ik voor deze panasonic gaan modulatie bereik 0,8-3,6KW :)

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 20-03-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

@Appie Heijn Waar heb je die cijfers vandaan? Ik heb mij suf zitten zoeken maar weet ze niet te vinden voor de FTXA20? In de standaard tabellen in de brochure staat het niet opgenomen, alsook niet in het eco-label dat je kan genereren. Vooral die minimale waardes ben ik wel benieuwd naar, die zijn voor mij belangrijker dan nominaal en maximaal (tot beperkte hoogte).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Als je zo min mogelijk gependel wil zou ik sowieso twee single buitenunits nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
-

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Idefix70 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:28:
Hallo tweakers, al een tijdje volg ik jullie ervaringen en kennisdeling en vraag nu om jullie advies want ik wil mijn woning van het gas af en gaan verwarmen/koelen met LL WP.
Mijn situatie: maisonnette, veel zon inval, bj 2004 goed geïsoleerd, zomers bloedheet, winter niet vreselijk koud. 2 persoons huishouden, beiden fulltime werkend. Huidig gasverbruik: 230 M3. Stook van november t/m maart. Verder behoefte aan koeling.
Woonoppervlak 70m2, woonkamer/keuken 80M3, open trap, 1 slk beetje verwarmen meer koelen, badkamer verwarm ik met ventilator kachel, logeer kamer niet belangrijk. SWW ga ik met boiler verwarmen want geen ruimte voor WPB en verbruik niet meer dan 50 ltr douchewater per dag. Tot zover de stats :)

Nu denk ik aan Daikin FTXM35 in de woonkamer, in de slaapkamer de FTXM25 en de buitenunit de 2MXM50. Maar dan mijn vraag (angst ....): gezien de beperkte warmte vraag en dan met name voor de woonkamer en een beetje de slaapkamer ben ik bang dat het systeem snel gaat pendelen. Ik kan de min. warmteafgifte van de 2MXM50 niet vinden.

Grt
Idefix
Of het goed gaat op koude winter dagen is maar de vraag, je moet je voorstellen dat een airco bij -10 nog maar 60 tot 70% van zijn capaciteit kan leveren waardoor een 3,5 kw unit terug loopt naar 2,5 kw, dit kan wel krap zijn. Ik moet 110 m3 verwarmen en heb daar zeker 10 kw voor nodig wat bij winterse temeraturen afloopt naar 6 kw. Dus voor dat soort situaties zou ik niet beknibbelen en voor een 2 x 3,5kw gaat voor de ruimte (80 m3) die jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En volgens mij is pendelen iets van vroeger, tegenwoordig gaat een airco buitenunit toch gewoon rustiger lopen als er weinig van hem gevraagd wordt of heb ik dat nu fout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
Dat heb je fout :) De compressor in de buitenunit gaat echt uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@RobertV70 Moderne units - de zogenoemde 'inverters' - hebben inderdaad de mogelijkheid om de compressorfrequentie te laten varieren naargelang de warmte- (of koude-)vraag. Die gaan dus niet enkel maar aan en uit. Ze hebben wel een minimumvermogen en als dat teveel is dan gaat de compressor toch gewoon weer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray

Ray

RobertV70 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:19:
En volgens mij is pendelen iets van vroeger, tegenwoordig gaat een airco buitenunit toch gewoon rustiger lopen als er weinig van hem gevraagd wordt of heb ik dat nu fout
beetje maar.... er is in dit topic ook nog amper over gescheven... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
DeadLock schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:40:
@Appie Heijn Waar heb je die cijfers vandaan? Ik heb mij suf zitten zoeken maar weet ze niet te vinden voor de FTXA20? In de standaard tabellen in de brochure staat het niet opgenomen, alsook niet in het eco-label dat je kan genereren. Vooral die minimale waardes ben ik wel benieuwd naar, die zijn voor mij belangrijker dan nominaal en maximaal (tot beperkte hoogte).
De FTCA20 kan ik ook niet vinden. Meestal zoek ik op “typenummer pdf” in google. Vaak meteen raak. Sommige merken de installer manual of databook.
RobertV70 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:19:
Dat klopt wel maar een groot en vooral laag modulatiebereik is belangrijk wanneer je huis goed geïsoleerd is.
Wanneer er geen warmte wordt toegevoegd heeft dit vaak negatief effect op het comfort. Beter laat je hem lang en laag vermogen draaien. Hoe lager hij kan hoe meer kans je op succes hebt. 1,5KW in een kleine ruimte resulteert in kort maar krachtig aan en vervolgens weer uit. Bij 800W minimumafgifte kun je nagenoeg 2x zolang verwarmen op de helft van het vermogen.

[ Voor 37% gewijzigd door Appie Heijn op 21-03-2019 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Idefix70 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:28:

Grt
Idefix
230M3 gas lijkt mij absurd weinig, Is dat niet toevallig alleen warmwater of zitten jullie liever in de kou of nooit thuis?

Een 2 persoonshuishouden is al snel 100 tot 150m3 aan gas kwijt voor alleen warmwater.

Hier 77m3 de 3,5kwh kan het bijhouden met buitentemp van -7 (praktijk), maar houd weinig over.
ik moet dan wel over naar 24h stoken omdat de muren dan te koud worden.
Ik zit dus net in de sweetspot kwa afstemming met de ruimte.

In het voor/najaar loop ik tegen de limieten van minimaal vermogen, dat gaat nog net goed, wanneer het warmer is kan ik hem net zo goed uitzetten want dan heeft het geen zin meer.

Maar C.V ketels hebben doorgaans ook veel te hoog minimaal vermogen alleen merk je daar het pendelen niet van omdat de warmwater traject als buffer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 25-03-2019 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
RobertV70 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:18:
Aah oké, dat had ik niet begrepen. Waar ik eigenlijk op wil reageren is het stroomverbruik, ik vind rond 1600 kwh per jaar erg weinig maar snap wel dat een airco 400% rendement heeft. Ik wil namelijk mijn huis gaan verwarmen met airco en voor tapwater een Nibe warmtepompboiler. Als ik het goed begrijp maak je gebruik van een 10 kw systeem. Daar zit ik ook ongeveer op, dus wat verbruik betreft zal het overeenkomen.
Ik vervang rond 700m3 gas met de 2 airco's, bj 1990 met oud dubbel glas en lege spouwen.
Sinds ik de eco mode gebruik en power op 50% begrens is het verbruik verder gedaald, 1250kWh voor de 2 samen als ik nu naar 1 jaar terug kijk en daar zit koelen bij :)
Het vermogen daalt idd mee met de buiten temperatuur, daarom laat je ze in de nacht aan ipv een verlaging.
Is het boven 0 dan redden ze het wel na een nachtverlaging.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 10:42
mr_evil08 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:31:
[...]

230M3 gas lijkt mij absurd weinig, Is dat niet toevallig alleen warmwater of zitten jullie liever in de kou of nooit thuis?

Een 2 persoonshuishouden is al snel 100 tot 150m3 aan gas kwijt voor alleen warmwater.

Hier 77m3 de 3,5kwh kan het bijhouden met buitentemp van -7 (praktijk), maar houd weinig over.
ik moet dan wel over naar 24h stoken omdat de muren dan te koud worden.
Ik zit dus net in de sweetspot kwa afstemming met de ruimte.

In het voor/najaar loop ik tegen de limieten van minimaal vermogen, dat gaat nog net goed, wanneer het warmer is kan ik hem net zo goed uitzetten want dan heeft het geen zin meer.

Maar C.V ketels hebben doorgaans ook veel te hoog minimaal vermogen alleen merk je daar het pendelen niet van omdat de warmwater traject als buffer werkt.
Ik zit zeker niet in de kou en zet de thermostaat op 21 als ik het koud heb. Maar het is zo warm. Dankzij buren en de zon die vaak lekker naar binnen schijnt. En we douchen met beleid maar comfortabel genoeg met regendouche. Verbruik volgens mindergas geprognotiseerd op 222 M3. Tsja, het is wat het is.

Mijn ketel getuned. Dat scheelde enorm.

Ik ga het proberen met de 35kW desnoods deuren naar slaapkamers boven open. Of het raam *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Idefix70 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:52:
[...]

Ik zit zeker niet in de kou en zet de thermostaat op 21 als ik het koud heb. Maar het is zo warm. Dankzij buren en de zon die vaak lekker naar binnen schijnt. En we douchen met beleid maar comfortabel genoeg met regendouche. Verbruik volgens mindergas geprognotiseerd op 222 M3. Tsja, het is wat het is.

Mijn ketel getuned. Dat scheelde enorm.

Ik ga het proberen met de 35kW desnoods deuren naar slaapkamers boven open. Of het raam *O*
Als je naar je gas verbuik kijkt, heb je niet zo veel vermogen nodig.

230m3 gas geeft ongeveer 2050 kWh warmte met een goed ingeregelde CV.
Ik weet niet hoe je warmte vraag over het jaar verdeeld is, maar stel in het slechtste geval dat je deze warmte in 4 maanden nov-feb nodig zou hebben, dan is dat ~17 kWh warmte per dag.

Een 3.5 Kw unit zou dat makkelijk aan moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
Misschien niet het juiste topic, maar ik ben aan het zien voor een warmtepomp voor onze badkamer te verwarmen in de winter, zodat de chauffage boven niet moet aan staan voor 10min de badkamer te verwarmen.

De badkamer is 12 vierkante meter (2,5 meter hoog), maar de boven verdieping is pak 80 vierkante meter met een open traphal, dit zou ik graag in de zomer actief koelen zodat het er fris is.

Tevens wil ik ooit al de zolder af is deze ook wat opwarmen of afkoelen (+- 80 vierkante meter met een schuin hoek... maar again meer voor kou te breken of warmte te verminderen.

Kan ik gewoon weg met bv Daikin FTXP 5.0L? (neem aan dat niemand een adres kent in de buurt van Hasselt (BE)).

Huis heeft btw spouwmuur isolatie, hr++ glas (1,0) en gewone HT radiator verwarming op mazout :)

[ Voor 11% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-03-2019 10:35 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Speedy-Andre schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:55:
[...]

Ik vervang rond 700m3 gas met de 2 airco's, bj 1990 met oud dubbel glas en lege spouwen.
Sinds ik de eco mode gebruik en power op 50% begrens is het verbruik verder gedaald, 1250kWh voor de 2 samen als ik nu naar 1 jaar terug kijk en daar zit koelen bij :)
Het vermogen daalt idd mee met de buiten temperatuur, daarom laat je ze in de nacht aan ipv een verlaging.
Is het boven 0 dan redden ze het wel na een nachtverlaging.
Als jou woning van 1990 is dan moet ik ook wel toe kunnen met een dergelijk systeem. Ik ben wel in de beleving dat ik geen "nachtverlaging" of "aan laten staan" hoef te gebruiken aangezien mijn woonkamer in de winter maximaal 2 tot 3 graden in temperatuur daalt. Airco warmt snel ruimte op is mijn beleving dus dan moet dat goed komen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat hangt van het weer af, juist vroeg in de ochtend kan de lucht erg vochtig zijn en dan vriest de verdamper dicht als hij hard moet werken (onder 0 met mist).
Door minimaal te verlagen draait hij constanter en heb je minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:34:
Dat hangt van het weer af, juist vroeg in de ochtend kan de lucht erg vochtig zijn en dan vriest de verdamper dicht als hij hard moet werken (onder 0 met mist).
Door minimaal te verlagen draait hij constanter en heb je minder defrosts.
Ah okë, dat is inderdaad wel handig ja. Point taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Mijn gas verbruik is overigens wel veel hoger dan jou 700 m3, 1650 m3. Maar komt wellicht ook omdat het huis dagelijks vanaf een uur of 11 wordt verwarmt tot 11 uur 's avonds en we niet graag in de kou zitten. Vriendin werkt halve dagen dus die is vaak om 12.00 uur weer thuis. Minimaal 1 keer per week bad vullen en ongeveer 10 tot 12 douchebeurten per week a 10 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 08:28
Het verbruiksjaar is hier bijna rond (4 april). Vanaf oktober 2018 begonnen met het (bij)verwarmen met de Daikin Emura (3.5kW).

Resultaat;

Verbruik Daikin

Grofweg is 700m3 aan gas vervangen door 1300kWh aan stroom. Dit is excl. koelen in de zomer maar met een overschot van 2000kWh ga ik daar niet overheen komen.

Totaalverbruik op jaarbasis is ongeveer 1700-1750m3 aan gas waarvan een dikke 350-400m3 aan warm water.
We verwarmen alleen de woonkamer & keuken, zo'n 70-80m2. Op koude dagen onder het vriespunt de cv aan met ondersteuning van de Daikin. In de koude avonden puur gestookt op de CV i.v.m. comfort.

Op zich niet ontevreden en al met al bijna 40% minder verbruik. Echter helemaal overstappen op L/L gaat hem voor ons niet worden puur i.v.m. stukje comfort dat we daardoor missen, de warmte voelt totaal anders aan.

Nog 2 jaartjes zo doorstoken en de Daikin is terugverdiend :) .
Pagina: 1 ... 69 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2