Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste
Acties:

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:48

T-Infinity

Heen en weer....

Gasschuif schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:08:
[...]

Geen meetdata op de lange termijn in paneel stand, maar wel momenteel. Hij hangt hier achter plugwise, en als ik het paneel inschakel vanuit een regel situatie knalt gelijk het vermogen omhoog. Dat gebruik ik daarom nooit...
Ander klein nadeel(tje) is een standby vermogen van 7 W. Verder een goede machine. Ik gebruik hem nu allen in hoog zomer voor koeling, want een 8 kW Zubadan voor de CV.
Voordeel is wel de super lage modulatie stand , heb hem op 100 W zien draaien (unit hier is 3,5 kW)

Hogere persgas temp is lagere COP ... simpel toch?
Ja precies zo zie ik het ook, maar Daikin Nederland ontkent dat het stalingspaneel de COP laat instorten. Ik denk net als jij van wel.
hmm blijft een lastige keuze. Ik zou hem er juist voor de straling bij willen kopen maar kan nu geen goede inschatting maken of het echt iets toe gaat voegen met een acceptabele COP.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:06
Appie Heijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:23:
Vraagje:
Voor onze verbouwing ben ik het één en ander aan het uitzoeken. Ik twijfel tussen een multi split en een single split i.c.m. een cassette binnenunit. Wanneer ik voor multi ga dan komt er nog een airco op de overloop.

Voor de woonkamer denk ik aan een 3,5KW voldoende te hebben. 2,5KW voor de bovenverdieping, de hele dag wat doorpruttelen icm raamluiken moet ook voldoende zijn.

Bij daikin kom ik echter bij de multi-split uit op een 3 poorter, ipv de benodigde 2 poorten. Is die 3e poort af te doppen?
Zie pagina 23
https://www.daikin.nl/con...ECPNL-BE18-004A_Dutch.pdf

Liefst wil ik het beperkt houden tot 2 buitenunits (Hitachi L/W WP heb ik al), ik denk eraan om een 3,5 cassette te combineren met een 2,5 wandunit op de overloop op een relatief lichte buitenunit.
Iemand? :)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18-02 22:46
Als je naar de combinatie tabel kijkt van bijvoorbeeld een 3MXM52M dan zie je dat de buiten unit
zowel 1, 2 als 3 aangesloten binnen delen ondersteund.
(https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-3MXM52M.pdf)

Maar als je slechts 2 binnen units neemt, waarom dan niet de 2MXM50M9 of de 2MXM40M ?

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:10
PentaClover schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:30:
[...]

Als je naar de combinatie tabel kijkt van bijvoorbeeld een 3MXM52M dan zie je dat de buiten unit

Maar als je slechts 2 binnen units neemt, waarom dan niet de 2MXM50M9 of de 2MXM40M ?
volgens mij... is het wel zo dat er minimaal! 2 units aangesloten moeten zijn. daarom is een deel vd tabel bij 1 unit ook niet gevuld

eigenlijk ook logisch want voor 1 sp heb je gewoon een losse sp buitenunit

op mijn 4 poorts moeten ook minimaal 2 units is mij verteld (twijfelde nog tussen 3 of 4 bij aanleg)

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Mijn buitenunits verliezen nogal veel condens/ijsvorming wat ontdooit, wat logisch is natuurlijk, maar door de wind komt het allemaal op mijn muur. Je zou zeggen dat het niet erg is, want regen komt er ook op, maar dit is wel vaker en een stuk meer en geconcentreerd op een plek. Dat kan nooit goed zijn voor mijn buitenmuur. Iemand die dit ook heeft? Dan zou ik er iets van een afvoer/goot onder moeten gaan maken, maar dat lijkt me niet echt mooi.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:16
vinom schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:17:
Mijn buitenunits verliezen nogal veel condens/ijsvorming wat ontdooit, wat logisch is natuurlijk, maar door de wind komt het allemaal op mijn muur. Je zou zeggen dat het niet erg is, want regen komt er ook op, maar dit is wel vaker en een stuk meer en geconcentreerd op een plek. Dat kan nooit goed zijn voor mijn buitenmuur. Iemand die dit ook heeft? Dan zou ik er iets van een afvoer/goot onder moeten gaan maken, maar dat lijkt me niet echt mooi.

[Afbeelding]
Je zou er een condensbak onder kunnen monteren met een 3/4 pijp.
Persoonlijk zou ik me er niet al te druk over maken. Het gaat maar om een paar maanden dat droogt in en in op in de zomer.

2900Wp ZZW, Beneden FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Appie Heijn
PentaClover schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:30:
[...]

Ik wil graag de roundflow cassette. Deze lijkt mij optimaal geschikt voor onze situatie.
In de volgende PDF zie je dat de roundflow pas vanaf de 3 poorter ondersteund wordt https://www.comfortklimaa...lti-buitendelen-R32_4.pdf nou heeft de laatste pagina betrekking op de R410 unit maar doe bij deze de aanname dat het voor de R32(MXM)ook zo zal zijn. Op diverse websites zie ik dat de 3MXM compatible is met de roundflow.

Nou wil het toeval dat ik naast onze woning ook mijn tuinkantoor nog wil verwarmen. Ik heb al gekeken welke single split het laagst kan moduleren, echter verwacht ik nog steeds veel pendelgedrag wanneer hij de ruimte op 17gr moet houden. Dus of ik nu ga pendelen met een single split of met de 3 poorter (waarbij de kans ook nog groot is dat de roundflow draait) neig ik nu toch meer naar het in gebruik nemen van de 3e poort.

Weet iemand ook hoe goed de toevoer van verse lucht werkt bij een dergelijke unit?
https://www.comfortklimaa...low-cassettemodel-R32.pdf.

Wel/niet gebruik maken van deze functie zal o.a. meespelen in hoeveel roosters we moeten nemen.

• Notna
  • Laatst online: 21:33

Notna

Where are you?®

Vraagje aan de mensen met een Daikin icm een flashstreamer (bijv. de FTXM):

Maakt die van jullie ook een hoog tonig geluid als je de flashstreamer aanzet? Ik kan dat ding niet aanzetten omdat het zelf op de maximale fanstand de fan nog overstemt. De blauwe filter is helemaal schoon, dus dat is het niet. Lijkt wel uit de streamer zelf (dat zwarte doosje bovenop de elementen) te komen. Bij navraag bij Daikin geven ze aan dat de filter vervuild kan zijn. Blijkbaar zit er in de streamer zelf ook nog een filter?

Kan het wel door de monteur laten bekijken, maar het is zo op het eerste gezicht heel makkelijk te demonteren en te openen.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Notna schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:23:

Maakt die van jullie ook een hoog tonig geluid als je de flashstreamer aanzet? Ik kan dat ding niet aanzetten omdat het zelf op de maximale fanstand de fan nog overstemt.
Bij mij maakt de flashstreamer geen geluid (Daikin US), tenminste ik en mijn vrouw horen het niet.

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik hoor geen flashstreamer, FTXM35 (2 stuks)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:48

T-Infinity

Heen en weer....

Ik hoor de Flashstreamer zeker wel (FTXM35) maar het is een erg hoge toon en ik geloof vooral bij het opstarten. Ik kan me goed voorstellen dat sommige mensen de toon niet eens kunnen horen (vanwege de hoge frequentie). Ik stoor me er niet aan want ik hoor het niet meer na een tijdje.

• vinom
  • Nu online

Maakt die van jullie ook een hoog tonig geluid als je de flashstreamer aanzet? Ik kan dat ding niet aanzetten omdat het zelf op de maximale fanstand de fan nog overstemt. De blauwe filter is helemaal schoon, dus dat is het niet. Lijkt wel uit de streamer zelf (dat zwarte doosje bovenop de elementen) te komen. Bij navraag bij Daikin geven ze aan dat de filter vervuild kan zijn. Blijkbaar zit er in de streamer zelf ook nog een filter?

Kan het wel door de monteur laten bekijken, maar het is zo op het eerste gezicht heel makkelijk te demonteren en te openen.
Ik heb hem nooit aan juist omdat het zo'n hoge toon is. Heel irritant.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:34
Appie Heijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:08:
[...]

Ik wil graag de roundflow cassette. Deze lijkt mij optimaal geschikt voor onze situatie.
In de volgende PDF zie je dat de roundflow pas vanaf de 3 poorter ondersteund wordt https://www.comfortklimaa...lti-buitendelen-R32_4.pdf nou heeft de laatste pagina betrekking op de R410 unit maar doe bij deze de aanname dat het voor de R32(MXM)ook zo zal zijn. Op diverse websites zie ik dat de 3MXM compatible is met de roundflow.

Nou wil het toeval dat ik naast onze woning ook mijn tuinkantoor nog wil verwarmen. Ik heb al gekeken welke single split het laagst kan moduleren, echter verwacht ik nog steeds veel pendelgedrag wanneer hij de ruimte op 17gr moet houden. Dus of ik nu ga pendelen met een single split of met de 3 poorter (waarbij de kans ook nog groot is dat de roundflow draait) neig ik nu toch meer naar het in gebruik nemen van de 3e poort.

Weet iemand ook hoe goed de toevoer van verse lucht werkt bij een dergelijke unit?
https://www.comfortklimaa...low-cassettemodel-R32.pdf.

Wel/niet gebruik maken van deze functie zal o.a. meespelen in hoeveel roosters we moeten nemen.
Over het algemeen lijkt het dat de 4mxm (duosplit) niet veel last hebben van pendelen zodra je niet alle binnenunits aan zet.
Zoals @Ray kan beamen is een grote(re) multisplit in de praktijk niet erg handig (als je doel verwarmen is, koelen lijkt wel prima te gaan)

Zo'n roundflow is vooral gericht op een kantoor, hoe ga je dat netjes wegwerken in je woning? Is een mooie multisplit + SP niet een oplossing, twee keer een duo-split of zelfs een L/W systeem?

Bijvoorbeeld de Daikin Ururu Sarara kan erg ver terug moduleren en heeft de beste COP, ook bij zeer lage temperaturen, maar de Nexura en de FTXM ook.
De enige reden waarom wij geen Ururu hebben gekocht is omdat deze geen multisplit mogelijkheden had.

Tevens zou ik wel uitkijken voor comfortklimaat als je garantie ook belangrijk is, diverse mensen op het forum hier hebben al een gemeld dat hun meerdere malen failliet zijn gegaan om vervolgens weer opnieuw te beginnen of dat nog steeds een issue is of iets uit een verder verleden weet ik niet...

Zelf ben ik erg tevreden met Climasense, eerlijke prijzen en goede aftersales. (Noem het een gekleurde mening, ik werk soms met ze samen, maar dat is om de bovenstaande reden)

Ik heb het zojuist ook even getest maar ik merk geen verschil met het geluid aan/uit? Wij hebben precies dezelfde combinatie (4kW multisplit) heb je dit geluid eerst ook gehad? Heb je het bij alle binnenunits?

Misschien maakt het wel geluid, maar op zo'n hoge of lage frequentie dat 95% van de mensen het niet kan horen? In ieder geval interessant om te weten.. Blijkbaar kan @vinom het ook horen :p

Is het filter erg vervuild misschien? Ik geloof dat je deze elke 2-3jaar moet vervangen (maar of dat verschil maakt m.b.t. geluid: geen idee)
vinom schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:17:

[Afbeelding]
Kan je het condensslangetje niet wat verder naar voren trekken? Onder de steunvoetjes? Dan minimaliseer je het water wat tegen de gevel kan komen.. Dat lijkt mij de meest simpele oplossing
T-Infinity schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:15:
[...]

Ja precies zo zie ik het ook, maar Daikin Nederland ontkent dat het stalingspaneel de COP laat instorten. Ik denk net als jij van wel.
hmm blijft een lastige keuze. Ik zou hem er juist voor de straling bij willen kopen maar kan nu geen goede inschatting maken of het echt iets toe gaat voegen met een acceptabele COP.
Zowel de geforceerde stand ''geluidsarm'' bij normale Daikin units als het stralingspaneel van de Nexura laten de COP zeker (wat) dalen. Hogere temperaturen produceren kost extra energie.

Of je je daar druk om moet maken (bij gebruik van stralingspaneel op de paar koudere dagen) moet je je afvragen.

Stef87 wijzigde deze reactie 07-02-2019 17:13 (7%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Even los van jouw vraag, is zo'n hangconstructie toegestaan aan een buitenmuur die aan gemeentegrond grenst? Als er dus geen tuin oid tussen de muur en het openbare trottoi zit maar de muur direct aan het trottoir ligt?

* Wolly ziet kansen

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:34
Wolly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:05:
[...]

[Afbeelding]
Even los van jouw vraag, is zo'n hangconstructie toegestaan aan een buitenmuur die aan gemeentegrond grenst? Als er dus geen tuin oid tussen de muur en het openbare trottoi zit maar de muur direct aan het trottoir ligt?

* Wolly ziet kansen
Heb je echt geen andere oplossing?

Gezien je unit boven de gemeentegrond hangt lijkt mij duidelijk dat dit officieel niet mag tenzij je een vergunning hebt aangevraagd. Staat de buitenunit in het zicht mocht je het wel boven de gemeentegrond hangen?

Heb je een plattegrond o.i.d.?

(Zolang je verder geen erg opvallende buitenunit hebt en/of mensen gaat hinderen (voetgangers o.i.d.) zou ik geen slapende honden wakker maken. In onze wijk zie ik op verschillende plekken wel iets uitsteken: Kruipruimte ventilatieroosters, afdekkapjes ventilatie woning, afvoerpijpen pelletkachels.. )

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Notna

Notna

Where are you?®

Stef87 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:03:
[...]

Over het algemeen lijkt het dat de 4mxm (duosplit) niet veel last hebben van pendelen zodra je niet alle binnenunits aan zet.
Zoals @Ray kan beamen is een grote(re) multisplit in de praktijk niet erg handig (als je doel verwarmen is, koelen lijkt wel prima te gaan)

Zo'n roundflow is vooral gericht op een kantoor, hoe ga je dat netjes wegwerken in je woning? Is een mooie multisplit + SP niet een oplossing, twee keer een duo-split of zelfs een L/W systeem?

Bijvoorbeeld de Daikin Ururu Sarara kan erg ver terug moduleren en heeft de beste COP, ook bij zeer lage temperaturen, maar de Nexura en de FTXM ook.
De enige reden waarom wij geen Ururu hebben gekocht is omdat deze geen multisplit mogelijkheden had.

Tevens zou ik wel uitkijken voor comfortklimaat als je garantie ook belangrijk is, diverse mensen op het forum hier hebben al een gemeld dat hun meerdere malen failliet zijn gegaan om vervolgens weer opnieuw te beginnen of dat nog steeds een issue is of iets uit een verder verleden weet ik niet...

Zelf ben ik erg tevreden met Climasense, eerlijke prijzen en goede aftersales. (Noem het een gekleurde mening, ik werk soms met ze samen, maar dat is om de bovenstaande reden)

[...]

Ik heb het zojuist ook even getest maar ik merk geen verschil met het geluid aan/uit? Wij hebben precies dezelfde combinatie (4kW multisplit) heb je dit geluid eerst ook gehad? Heb je het bij alle binnenunits?

Misschien maakt het wel geluid, maar op zo'n hoge of lage frequentie dat 95% van de mensen het niet kan horen? In ieder geval interessant om te weten.. Blijkbaar kan @vinom het ook horen :p

Is het filter erg vervuild misschien? Ik geloof dat je deze elke 2-3jaar moet vervangen (maar of dat verschil maakt m.b.t. geluid: geen idee)

[...]

Kan je het condensslangetje niet wat verder naar voren trekken? Onder de steunvoetjes? Dan minimaliseer je het water wat tegen de gevel kan komen.. Dat lijkt mij de meest simpele oplossing

[...]

Zowel de geforceerde stand ''geluidsarm'' bij normale Daikin units als het stralingspaneel van de Nexura laten de COP zeker (wat) dalen. Hogere temperaturen produceren kost extra energie.

Of je je daar druk om moet maken (bij gebruik van stralingspaneel op de paar koudere dagen) moet je je afvragen.
Weet je wat het vreemde is? Net weer aangezet en ik hoor het niet. Dus of het staat uit of het staat aan maar geeft alleen zo een rotgeluid bij bepaalde randvoorwaarden (fanstand en/of temperatuur etc.).

Eens testen. De blauwe filters zijn brandschoon, dus daar ligt het niet aan. Unit is ook pas 3 jaar oud dus het had wel heel erg hard moeten gaan wil het zo vervuild worden dat 'vastloopt'.

Ik ga het voorlopig aan laten staan en opschrijven wanneer ik het hoor :)

• Appie Heijn
Stef87 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:03:
[...]

[...]

[...]

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie, in principe zal het hoofdzakelijk voor de koeling zijn. Wellicht zijn er scenario's te bedenken dat ik mijn L/W op een lager pitje laat draaien en de roundflow ga inzetten als ondersteuning, zolang de voer niet steenkoud wordt zou dit wat mij betreft een prima optie zijn mits het minder energie verbruikt.

In principe wou ik de roundflow in het gipsplafond verwerken tussen de draagbalken in. Ik vindt persoonlijk de cassette units eigenlijk altijd netter staan dan een wandunit. De Ururu vindt ik stiekem gewoon lelijk :X de

L/W heb ik al, ik wil voor de eigenlijk nog max 1 buitenunit erbij hebben, deze kan ik dan enigszins cosmetisch verantwoord uit het zicht houden. Eerst leek mij de 3 poorter alleen nodig ivm de roundflow (die kan niet op een 2 poorter om wat voor reden dan ook) nu denk ik best wel een nuttige bestemming te hebben voor mijn 3e poort, in de zin van een binnenunit in mijn tuinkantoor.

Dan zou het als volgt worden.
1.5KW tuinkantoor
2.5KW boven
3.5KW roundflow beneden.

De nexura en FTXM kunnen wat mij betreft prima door de beugel qua uiterlijk trouwens. Alleen als ik dan moet kiezen tussen cassette en een nette wandunit, dan ga ik toch voor de 1e.

Bedankt voor de tip mbt comfortklimaat. Het is meer dat hun website incl pdf wat makkelijker is mbt verwijzen, verder geen intenties nog om daar wat te kopen.

• Ray

bekend probleem wat om niet verklaarbare reden vooral aanwezig is bij een hoger fan stand (bij mijn units in ieder geval)

echt een totaal vervelend geluid wat je hem doet uitzetten. uit mijn hoofd tm fan stand 2 niet en daarboven gaat hij 'fluiten'

• vinom
  • Nu online
@Stef87 Er zit zover ik weet alleen een condenspijpje in het midden, beetje bruin/beige kleur. Die zit erop gedraaid, dus die kan ik niet langer maken.

@Wolly Ik zal je eerlijk zeggen dat ik vooraf niet wist dat je hier mogelijk een vergunning voor moet hebben. Pas later, toen het hele spul al hing, kwam het in mij op. Ik ben op de site van de gemeente gaan zoeken of ik er iets over kon vinden, maar er stond helemaal niks. Alleen maar over dakkapellen. Ik ga niet bellen naar ze of bij ze langs, want dat is slapende honden wakker maken. Bij mij hangt het aan de zijgevel, maar niet gelijk aan een voetgangers pad ofzo. Naast het huis, dus onder de units zitten de garages van ons en de buren. Mocht je het precies weten, dan kan ik je wel naar Streetview linken in een privebericht.

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:06:
[...]

bekend probleem wat om niet verklaarbare reden vooral aanwezig is bij een hoger fan stand (bij mijn units in ieder geval)

echt een totaal vervelend geluid wat je hem doet uitzetten. uit mijn hoofd tm fan stand 2 niet en daarboven gaat hij 'fluiten'
Dat laatste merk ik nu dus ook: Fanstand <2 is prima, daarboven is het een herrie van heb ik jou daar.

Weten we dat ook weer :') Wellicht is het meer bedoeld voor de koel functie?

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:02

Maakt die van jullie ook een hoog tonig geluid als je de flashstreamer aanzet?
Dat is toch de functie CLEAN op de Ururu Sarara? Hier totaal onhoorbaar. Als het echt héél hoog is zou dit een leeftijdgebonden fenomeen kunnen zijn.

• Notna

Notna

Where are you?®

mv8tekst schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Dat is toch de functie CLEAN op de Ururu Sarara? Hier totaal onhoorbaar. Als het echt héél hoog is zou dit een leeftijdgebonden fenomeen kunnen zijn.
De CLEAN functie is afaik dat de filters schoongemaakt worden. De flashstreramer 'ioniseert de lucht wat zorgt voor een schonere lucht'

• mv8tekst
vinom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:15:

@Wolly Ik zal je eerlijk zeggen dat ik vooraf niet wist dat je hier mogelijk een vergunning voor moet hebben.
Volgens mij is dat in veel plaatsen zo maar worden buitenunits stilletjes gedoogd. Je kunt een soort proefaanvraag doen. In mijn gemeente werd vorig jaar door een ambtenaar bevestigd dat je te allen tijde een vergunning nodig hebt. Stom.

EDIT. Ik heb hem nog eens ingevuld voor mijn gemeente. Het woord airco of buitenunit kom je nergens tegen maar ik zie nu dat je een ding tegen je gevel dat niet meer dan een halve meter uitsteekt niet hoeft mee te tellen. De letterlijke tekst van de toelichting: "Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet."
De vraag is nu hoe 'klein' een buitenunit is!

mv8tekst wijzigde deze reactie 08-02-2019 12:00 (48%)

• mv8tekst
Notna schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:35:
[...]

De CLEAN functie is afaik dat de filters schoongemaakt worden. De flashstreramer 'ioniseert de lucht wat zorgt voor een schonere lucht'
Nee, dat is iets anders, dat is de MOLD-functie (na uitzetten zoemt ie nog een paar minuten na).
CLEAN kan ik naar keuze samen met FRESH aanzetten. Dat kan imho alleen de streamer zijn.

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:59

The Wizard

Moderator Mobile
mv8tekst schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:39:
[...]

Volgens mij is dat in veel plaatsen zo maar worden buitenunits stilletjes gedoogd. Je kunt een soort proefaanvraag doen. In mijn gemeente werd vorig jaar door een ambtenaar bevestigd dat je te allen tijde een vergunning nodig hebt. Stom.

EDIT. Ik heb hem nog eens ingevuld voor mijn gemeente. Het woord airco of buitenunit kom je nergens tegen maar ik zie nu dat je een ding tegen je gevel dat niet meer dan een halve meter uitsteekt niet hoeft mee te tellen. De letterlijke tekst van de toelichting: "Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet."
De vraag is nu hoe 'klein' een buitenunit is!
Ik heb een vergunning aangevraagd voor mijn buitenunit omdat deze aan de voorkant van de woning staat, was eerst vergunningsplichtig maar toen ik alle documenten doorgemaild had aan de verantwoordelijke ambtenaar (met oa de maten) was het omgezet naar een vergunningsvrije aanvraag.

Maar verschilt erg per gemeente. Voor de units aan de achterzijde heb ik geen vergunning aangevraagd.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:56

Ja dat ding hoor ik ook als hij aan staat(ook op 5 meter afstand), al vanaf het begin toen ik hem had.
hij gaat alleen automatisch uit wanneer de unit op minimaal vermogen draait.
Verder kun je hem aan / uitzetten met de knop "cleaner" op AB of via de app functie "streamer"

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Inmiddels een kleine twee weken een 5kW l/l WP (daikin stylish/ftxa) in de huiskamer hangen die een kleine 156 kuub woonruimte moet verwarmen en tot nu toe best tevreden.
Laten leveren en installeren door een plaatselijk bedrijf, wel iets duurder dan de bekende internetadressen, maar voelde voor mij beter (al is dat heel subjectief). Plaatsing ging perfect (natuurlijk ook geen rocket science, maar toch wat uurtjes werk) en tot nu toe (korte periode natuurlijk) nog geen enkel probleem bij gebruik.

Een paar opmerkingen/observaties, al zal het meeste wel bekend zijn bij de eigenaren in dit topic, maar misschien handig voor een bezoeker die nog twijfelt:
  • Het is inderdaad een andere soort warmte. Het is uiteraard meer een warme deken om je heen dan warmte vanuit een bron. Even lekker voor de verwarming gaan zitten, zit er niet bij (als je bijv. net uit de kou komt). Ook snap ik de opmerkingen over koude handen/voeten, ook al heb ik er niet heel veel last van. Toch heeft deze vorm van warmte wel de voorkeur, op een of andere manier voelt het behaaglijker (vriendin vond het een gezellige warmte).
    Een nadeel van deze manier van verwarmen is wel dat de kamertemperatuur afneemt naar mate van afstand en eventuele bochten in huis. Zelf verwarmen we hier een L vorm en net om de hoek is het net iets minder warm.
  • De unit maakt wel geluid. Op zich valt het reuze mee, maar soms net iets teveel, echter dat is maar voor heel korte momenten. Echter het "blaasgedrag" snap ik niet. De instelling staat op alleen verwarmen (dus niet koelen als de temperatuur te hoog is) en auto fan, maar als hij voor de nacht 2/3 graden moet zakken, lijkt hij harder te gaan blazen. Geluid is echter zeer persoonlijk en eigenlijk verdwijnt het nu al naar de achtergrond, met muziek/tv horen wij het bijna niet meer. Ook hebben we in de avonduren de "silent" stand aan staan. Dan verdwijnt het geluid vrijwel geheel, maar zal er vast een ander nadeel optreden (hoger verbruik?), maar qua verwarming gaat het goed.
  • De airco verwarmt alleen de keuken en woonkamer, dus de rest van het huis is nu totaal niet verwarmd. Dat was even wennen, misschien dat we voor de badkamer daar iets voor gaan verzinnen, al moet ik zeggen dat er nu wel mee te leven valt. Vocht in de badkamer kan echter wel een ding zijn (deur open na het douchen helpt al enorm)
  • Het scheelt absoluut energiekosten. Helaas is de app van daikin redelijk bagger om het verbruik te monitoren (volgens de app heeft hij periodes van 2 uur geheel geen verbruik, terwijl hij wel blaast) en heb ik geen makkelijke manier om het zelf te monitoren, maar mijn energiekosten worden bijgehouden via de enelogic site en het lijkt erop (zeer ruwe schattig) dat mijn gasverbruik een kleine 4 tot 8 euro per dag afneemt en de elektriciteit 2-4 euro toeneemt, zonnepanelen niet meegerekend.
    Gemiddeld scheelt het, over deze twee weken, ruwweg 4 euro per dag (rekenend met een vrijstaand huis met een totaal gasverbruik van 2200 kuub/jaar).
    Voor de maand januari '19 zat ik op 0.78kuub/ gew. graaddag. Dat is deze twee weken 0,96kwh/gew. graaddag geworden.
Al met al een prima beslissing geweest en na de vooruitgang in verwarmen kijken we ook uit naar de zomer als we de koeling aanzetten.

• Appie Heijn
@Fly-guy
Ik vermoed dat het verhogen van de ventilatiesnelheid te maken heeft dat de WP z'n vermogen kwijt, verschil tussen kamertemp en uitblaas wordt kleiner. Om toch genoeg warmte kwijt te kunnen moet je volgens mij dan meer "debiet" aanhouden om stagnatie te voorkomen.
Althans bij mijn Lucht/Water unit heb ik een hogere pompsnelheid(cv water) nodig wanneer de aanvoer temp en ook de dT laag/klein is.

Mocht het anders zijn dan zie ik een verbetering van mijn verhaal graag tegemoet :)

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:32
vinom schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:15:
@Stef87 Er zit zover ik weet alleen een condenspijpje in het midden, beetje bruin/beige kleur. Die zit erop gedraaid, dus die kan ik niet langer maken.
Ik had hetzelfde probleem. De buitenmuur bleef ook echt heel lang nat omdat die muur geen zon krijgt. Ik doe nu het volgende: Voor het stookseizoen bij elke buitenunit een stukje witte pvc pijp van ~30cm die ik met tie-wraps aan de poot van de beugel vastmaak (naar beneden aflopend uiteraard!). Het laatste stukje c.q. 90 graden bochtje van de pvc pijp naar het condenspijpje heb ik gewoon flexibele condensslang (zoals bij de binnenunits) voor gebruikt met een beetje pvc lijm. Niet perfect waterdicht, maar dat hoeft ook niet want er staat geen druk op. Het condenspijpje onderin je unit kan je 360 graden draaien, dat zit gewoon in een rond gat geklikt.

Het water loopt dan eerst een stuk van de muur af voor het naar beneden valt en om zich heen spat, de buitenmuur wordt en blijft dan niet meer nat de hele winter. Maak het pijpje ook weer niet te lang, want dan gaat ie dichtvriezen 's-winters.

• vinom
  • Nu online
ronjansen87 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:05:
[...]

Ik had hetzelfde probleem. De buitenmuur bleef ook echt heel lang nat omdat die muur geen zon krijgt. Ik doe nu het volgende: Voor het stookseizoen bij elke buitenunit een stukje 21mm witgespoten pvc pijp van ~40cm die ik met 2 tie-wraps aan de poot van de beugel vastmaak (naar beneden aflopend uiteraard!). Het laatste stukje c.q. 90 graden bochtje van de pvc pijp naar het condenspijpje heb ik gewoon flexibele condensslang (zoals bij de binnenunits) voor gebruikt met een beetje pvc lijm. Niet perfect waterdicht, maar dat hoeft ook niet want er staat geen druk op. Het condenspijpje onderin je unit kan je 360 graden draaien, dat zit gewoon in een rond gat geklikt.

Het water loopt dan eerst een stuk van de muur af voor het naar beneden valt en de buitenmuur blijft dan niet meer nat de hele winter. Maak het pijpje ook weer niet te lang, want dan gaat ie dichtvriezen 's-winters.
Ik denk dat ik het wel snap. Heb je er ook een foto van :)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:30
@wizzopa in plaats van een linkdrop kan het ook zo :)

Geluidseis buitenunit zet markt op scherp
Een buitenunit, prima, maar de buren mogen er niet te veel last van ondervinden. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil nu wettelijk vastleggen dat het geluid dat de buren bereikt niet boven de 35 dB uitkomt. De markt vindt de eis te streng.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• ronjansen87
vinom schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Die kan ik wel even voor je maken! Ben wel pas in het weekend weer thuis.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:43
Natuurlijk kan dat, als ik voor mijn pc zit werkt dat allemaal wat eenvoudiger, maar vanaf mijn Ipad en Iphone was het kopiëren plakken. Bovendien heeft dit betrekking op warmtepompen en niet op airco,s. ;)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Notna

Notna

Where are you?®

Hmm, wat gaat dat betekenen voor huidige installaties dan? Gelukkig heb ik buren die al aan hebben gegeven de unit nimmer te horen buiten (ook niet in de winter) dus ik zal niet snel problemen krijgen denk ik zo. Maar dan zal je dus voor bestaande installaties met geluidsdempende kasten moeten gaan werken en dan nog is het maar de vraag of het afdoende is. Ik heb namelijk de buitenunit onder mijn raam, direct aan de perceelgrens bij de buren/mijzelf hangen. Ik kan dat ding wel naar het midden van het raam laten verplaatsen, maar dan toch.

In de winter maakt de buitenunit ook een bak meer geluid dan in de zomer. Helemaal als je de fluisterfunctie aanzet (bij Daikin kan dat ook voor de buitenunit) en/of de comp freq limiteert met de Power Save functie.

Dat er een beperking op gaat komen snap ik, maar dit is wel weer een ander uiterste. Gaan ze mijn buurman dan ook verplichten geen open haard meer op te stoken, al dan niet om 2 uur in de nacht met al dat geluidsoverlast?
wizzopa schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:36:
[...]

Natuurlijk kan dat, als ik voor mijn pc zit werkt dat allemaal wat eenvoudiger, maar vanaf mijn Ipad en Iphone was het kopiëren plakken. Bovendien heeft dit betrekking op warmtepompen en niet op airco,s. ;)
Het artikel impliceert echter dat het óók voor L/L gaat gelden.

Notna wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:05 (28%)

• wizzopa
@Notna gek dat het nu wel zou gaan gelden voor L/L en als je voor subsidie een aanvraag doe niet, dan is het een airco ;)

Op dit moment maakt de MV van de buren meer geluid dan mijn buitenunit, een monotone brom door het hele huis.

wizzopa wijzigde deze reactie 14-02-2019 11:24 (40%)

• wwfje
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 04:24
Totaal andere vraag
Hoelang gaat zo'n warmtepomp mee? Is er iemand die zo'n ding al meer dan 10 jaar heeft zonder veel problemen? Buitenunit en of binnenunit al vervangen?
... En een echte airco? Iemand zo'n ding van 20/30 jaar? Of meer.

• Notna

Notna

Where are you?®

wwfje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:09:
Totaal andere vraag
Hoelang gaat zo'n warmtepomp mee? Is er iemand die zo'n ding al meer dan 10 jaar heeft zonder veel problemen? Buitenunit en of binnenunit al vervangen?
... En een echte airco? Iemand zo'n ding van 20/30 jaar? Of meer.
Mij werd verteld dat het toch zeker een jaar of 15, zo niet langer mee moet gaan. Ik heb mensen gezien met aircos die al tegen de 20 jaar lopen maar die zijn verre van efficiënt. De techniek staat niet stil en dat is het grootste probleem met deze dingen.

Maargoed; ik ga dus uit van 15 jaar maximaal voordat het niet meer rendabel is om het te laten repareren. Maar ik zou zo, blind, een compleet nieuwe set-up aanschaffen als ik zie hoeveel plezier ik er van heb.

• wwfje
15 jaar maximaal? Dan laat je niet veel ruimte....

• Notna

Notna

Where are you?®

wwfje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:58:
15 jaar maximaal? Dan laat je niet veel ruimte....
Worst case scenario ;) Ik gebruik de L/L voor verwarmen én verkoelen dus ik ga er van uit dat het ook sneller slijt dat enkel een airco die voor verkoelen gebruikt wordt.

Laten we zeggen dat het 20 jaar is. Dan vraag ik mij af of over 20 jaar dat ding uberhaubt nog goed efficiënt is. Voor hetzelfde geld gaat er 0.0 gebeuren op dat gebied en kan ik er nog 5 jaar langer mee doen. Maar geen idee eigenlijk.

Goed onderhouden en er niet debiel mee omgaan zal al een hoop schelen, afgezien van een factor geluk en degelijkheid :)

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 13:47
Ik was benieuwd wat een goede onderhouds patroon is voor een l/l unit die voor verwarmen en koelen gebruikt wordt.
Wat wordt er dan allemaal gedaan?

• wwfje
Ik moet elk jaar iemand laten komen voor 5 jaar waarborg.
Hij is al 3 keer geweest en voor dat geld kan ik mij al een nieuwe binnenunit kopen. Die gast komt hier niet meer binnen.

• vinom
  • Nu online
wwfje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:15:
Ik moet elk jaar iemand laten komen voor 5 jaar waarborg.
Hij is al 3 keer geweest en voor dat geld kan ik mij al een nieuwe binnenunit kopen. Die gast komt hier niet meer binnen.
Wat voor problemen heb je dan? En drie keer geweest in drie jaar? :)

• wwfje
1 keer per jaar komt hij onderhoud doen, 190 euro aub

• wwfje
Hij vraagt al 50€ verplaatsingskosten...
Pas op,hij is goed, hij kent zijne stiel maar er zijn grenzen

• DOA
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
sjeez, heb je ook gekeken wat die doet voor die 150e aan arbeid? In de manual staat beschreven wat te doen voor onderhoud, maar wat ik zie is dat het nog minder is dan onderhoud bij een cv ketel, die door mijn onderhoudspartij al op 18mnd is gezet.

Heb zelf een MHi 7.1 kw en daarbij staat niet meer beschreven als de filters reiningen voor het seizoen.

• wwfje
Mitsubishi 9 kw, 3 binnenunits.
Filters afborstelen, kijken of er nog geñoeg druk op was,( kloeg over te weinig warmte), vloeistof in units spuiten...
Hij is eens moeten komen om mijn lamellen te smeren omdat ze stroef gingen, ik dacht onder garantie, ja tarara, 200€, garantie is op wisselstukken. Dus motortje kapot krijg ik nieuwe maar werk moet betaalt worden. Garantie is niks meer waard de dag van vandaag

• vinom
  • Nu online
Misschien kan @koevlaas2 toelichten wat onderhoud betekend voor een L/L.

• wizzopa
wwfje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:11:
Mitsubishi 9 kw, 3 binnenunits.
Filters afborstelen, kijken of er nog geñoeg druk op was,( kloeg over te weinig warmte), vloeistof in units spuiten...
Hij is eens moeten komen om mijn lamellen te smeren omdat ze stroef gingen, ik dacht onder garantie, ja tarara, 200€, garantie is op wisselstukken. Dus motortje kapot krijg ik nieuwe maar werk moet betaalt worden. Garantie is niks meer waard de dag van vandaag
Dan kom ik met mjn Daikin US 3,5 kW goed weg, 2x voor gereden om dat de verkeerde besteld waren, 1 stappenmotor van de lamellen vervangen, en om dat toch de binnen unit van alle plastic was ontdaan de 2 de ook maar gedaan. Filters schoon gemaakt. Hele hap weer in elkaar en draaien maar. Kosten 0,0 niets.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:08
vinom schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:11:
Misschien kan @koevlaas2 toelichten wat onderhoud betekend voor een L/L.
- Schoonmaken binnen en buitenunit, met filters en lamellen (stoomreinigen) e.d.
- Schoonmaken van de condensbak, schoonmaaktablet erin.
- Controle op goede werking/lekken (visueel en met hulpmiddelen), meten van de temperaturen.
- Rapport invullen

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• mv8tekst
wwfje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:30:
1 keer per jaar komt hij onderhoud doen, 190 euro aub
Ik vind dat ook zeer irritant van Daikin: als je jaarlijks onderhoud laat doen wordt je garantie verlengd tot 5 jaar en anders niet.
Voor datzelfde bedrag worden hier 2 l/l-wp (singlesplit) onderhouden, het eerste jaar kreeg ik er (op mijn verzoek bij de koop) bij allebei gratis bij en nog een keer gratis toen ik een nieuwe klant aanbracht. Maar het is niets meer dan een beetje schoonmaakwerk van filters en zo. Daar gaat mijn jaarlijkse vastrechtbesparing op gas.

Controle op lekdichtheid gebeurt alleen visueel. Op mijn vraag of er niks aan gemeten moest worden was dit het antwoord:
"Controleren op lekdichtheid doen wij pas als er een probleem zou zijn. Als we dit elke keer zouden doen bij onderhoud, dan komt er elke keer bij het aan en los koppelen van ons meterset koudemiddel vrij in de buitenlucht. Hierbij kan dan 5 a 10 gram ontsnappen. Als we dit 10 jaar lang zouden doen dan heeft u een verlies van plus/min 100 gram. Dit zal dan weer bijgevuld moeten worden met een plus/min kosten van € 75,- a € 100,- Omdat het een gesloten systeem is proberen wij dit voor de klant zoveel als mogelijk te voorkomen. Echter indien de klant aangeeft dat de installatie niet meer optimaal zou werken, gaan we dit uiteraard wel controleren."

mv8tekst wijzigde deze reactie 14-02-2019 22:12 (38%)
Reden: aanvulling

• wwfje
Ik zal mijn filters zelf uitkuisen en heb ik een probleem bel ik hem wel. Het zal allemaal wel een tijd meegaan, denk ik.
We leven in een consumptie maatschapij en ge moet ook wat geluk hebben maar ze jagen de mensen op kosten door ze schrik aan te jagen .

• Ray
@mv8tekst die eventuele bijvul kosten vallen me dan nog mee

voor zover ik weet zit het 'probleem' er inderdaad in dat er koelmiddel kan ontsnappen echter weet je niet hoeveel.

dus zal je dan op enig moment de hele installatie extern moeten afpompen. daar begint de ellende al want , mijn ervaring, veelal kleinere installateurs hebben geen pomp voor R232 (als je de 410a pomp gebruikt is de Daikin garantie al weg en schijnt het systeem stuk te kunnen) Dat ding kost iets van 1000 euro

dan moet je dat dus in een lege fles, wegen , terug in het systeem, bijvullen tot het juiste gewicht en weer in bedrijf stellen

dat gaat niet lukken voor 75-100 euro verwacht ik

'vroega' hadden we een ideaal apparaat. dat noemden we cv ketel. daar kon gewoon water in :)

edit. hier die 'discussie' met daikin zelf gehad. tijdens het plaatsen van de derde... buitenunit zat op enig moment de pin van een van de aan of afvoer kranen vast gevroren en lekte dus. Daar is toen de dop op gedraaid en toen gekeken of hij nog lekte. Die pin zou wel los komen bij ontdooien. Afin dat is dus ook nooit meer gecheckt met het zelfde argument. als het niet lekt tja dan lekt het niet .... overigens gebruikte die monteur gewoon zeepsop water (wel dreft!) om te kijken of de koppelingen / kranen lekdicht waren

Ray wijzigde deze reactie 15-02-2019 08:58 (25%)

• vinom
  • Nu online
Bij mij is de installateur toevallig eergisteren langsgeweest, want mijn multisplit functioneerde niet goed. Inderdaad ook aftappen, wegen, etc en er zat bij mij 100 gram te weinig koudemiddel in vanuit de fabriek. Maar inderdaad van het loskoppelen van de slangen gaat er al iets verloren en in de fles bleef ook nog wat zitten.

• mv8tekst
Wat merk je van niet goed functioneren door te weinig koudemiddel? Wat zijn de symptomen zeg maar?

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@mv8tekst Weinig vermogen. Je merkt dat voornamelijk bij verwarmen, koelen gaat dan soms nog wel. Het kan bijvoorbeeld heel lang duren na aanzetten van de unit totdat er daadwerkelijk warme lucht uitkomt, of de unit stopt met warmte leveren terwijl er nog warmtevraag is (goed te testen door het apparaat op 30C in te stellen).

Ik ontken het bestaan van IE.

• vinom
  • Nu online
mv8tekst schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 14:59:
Wat merk je van niet goed functioneren door te weinig koudemiddel? Wat zijn de symptomen zeg maar?
Ik moest de unit op 22 graden zetten om het 17 graden te krijgen in de slaapkamers. Dus te weinig vermogen om de ruimte op de gewenste temperatuur te krijgen. Terwijl een slaapkamer binnen no time warm zou moeten zijn met een FTXM20M.

• wwfje
Ik denk dat je de fanspeed moet verhogen, op fluisterstand is leuk maar als het kouder is kan hij dat niet trekken. Minimum 1 blokje, 2 is beter. Natuurlijk met het nodige geluid.

• vinom
  • Nu online
Stond op auto, dus dat was het niet. Maakte niet uit hoe hoog ik de fanstand had.

• wwfje
Auto. is bij mij ook een lachertje . Dat geeft zeker niet genoeg, normaal zou auto. zelf zijn kracht moeten regelen in functie van de gevraagde warmte maar bij mij blijft hij pruttelen en haalt de gevraagde warmte niet. Hoe komt dat?

• mr_evil08
- Het enige wat ik mij afvraag waarom de unit op verwarmstand handmatig fan 5 zachter blaast dan op ventileren of koelen bij fan 5, dat is beduidend meer.

- Mijn unit heeft er op dit moment ook geen zin in dat is te verklaren door de volle zon op ramen / zuid.
@vinom Een lek?

mr_evil08 wijzigde deze reactie 16-02-2019 12:22 (45%)

• vinom
  • Nu online
@mr_evil08 Nee, geen lek kunnen vinden. Hij deed het sowieso vanaf het begin al niet helemaal lekker.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23:08
vinom schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:02:
@mr_evil08 Nee, geen lek kunnen vinden. Hij deed het sowieso vanaf het begin al niet helemaal lekker.
Dinsdag gaan we er 130 Gram bij doen, hopelijk dan weer 100% oke.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• rlat52
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-02 23:23
Als niet techneut volg ik al een tijdje dit topic en het lucht/water topic en ben tot de conclusie gekomen dat een ll warmtepomp in mijn situatie het best inpasbaar is.

Het betreft een huis uit de jaren 70, redelijk geïsoleerd Ik ga alleen de woonverdieping verwarmen en hou gas als back-up.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Daikin Perfera FTXM50 / RXM50M 5kW (R32, zuinig en redelijke prijs)
Bijgaand een plaatje (als het werkt :) ) met de maten en waar ik dacht e.e.a. te plaatsen.

Graag jullie op- en aanmerkingen over:

1) is deze warmtepomp zwaar genoeg?
2) krijg ik ook het zitgedeelte warm in deze opzet?
3) is 9 meter koelleiding technisch te doen?
4) weet iemand een goede installateur regio Leiden?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

https://imgur.com/Cy0ZXah

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

@rlat52 Hoeveel gas verbruik je nu per jaar? En is dat inclusief warm water bereiding (hoeveel personen?)?

• rlat52
Gemiddeld 1400 m3 gas: 1170 m3 verwarming en 230 m3 warm water als ik naar het verbruik in de zomermaanden kijk.

We zijn met z'n tweeën.

Wat isolatie betreft moet er nog een slag gemaakt worden, Het dak en de vloer zijn recent geisoleerd, de spouwmuren zijn in de jaren 80 geïsoleerd denk ik en daar moet nog wat aan gedaan worden. Ook de schuifpui moet vernieuwd.

• ronjansen87
vinom schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:07:
[...]

Bij dezen!

• ronjansen87
rlat52 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 01:50:
Graag jullie op- en aanmerkingen over:

1) is deze warmtepomp zwaar genoeg?
Ja, sterker nog ik denk dat een 35 ook uit kan, zeker als je gas erbij houdt als back-up bij -10. Die enkele dagen dat je misschien gas erbij stookt worden ruim gecompenseerd door het feit dat de 35 verder terug kan regelen en daardoor de rest van het jaar zuiniger is dan een 50.
2) krijg ik ook het zitgedeelte warm in deze opzet?
Ja, dan moet je 'm wel op 3D/swing laten staan.
3) is 9 meter koelleiding technisch te doen?
Ja, geen enkel probleem.
4) weet iemand een goede installateur regio Leiden?
Nee, sorry.

• mv8tekst
Jaarlijkse reset van de Daikin Ururu Sarara in de woonkamer, hij draait nu drie jaar.
- Eerste jaar 1165 kWh, waarbij ik drie weken op vakantie ben geweest in een zeer koude periode januari-februari. Ca. 65 koelen en 1100 verwarmen, normaal zou dit dus meer geweest zijn.
- Tweede jaar 1208 kWh.Schatting: 20 kWh koelen en 1188 verwarmen.
- Derde jaar 1350 kWh. Deze winter heb ik 24/7 doorverwarmd, de jaren ervoor ging de unit 's nachts helemaal uit en werd er hele dagen en avonden verwarmd. Koelen ca. 40 kWh, verwarmen 1310.
Het comfort in de winter is merkbaar beter. Het meerverbruik van ca. 10% neem ik voor lief.

Rest nog de vraag op welk moment in het voor- en najaar het beter is om te stoppen met 24/7 aan laten staan. Op dit moment in de middag staat de unit uit vanwege de zon op het zuiden, maar vannacht koelt de kamer weer razendsnel af.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

rlat52 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:21:
Gemiddeld 1400 m3 gas: 1170 m3 verwarming en 230 m3 warm water als ik naar het verbruik in de zomermaanden kijk.

We zijn met z'n tweeën.

Wat isolatie betreft moet er nog een slag gemaakt worden, Het dak en de vloer zijn recent geisoleerd, de spouwmuren zijn in de jaren 80 geïsoleerd denk ik en daar moet nog wat aan gedaan worden. Ook de schuifpui moet vernieuwd.
Een 3.5 kW model lijkt me dan ook genoeg. Ik verwarm volledig met de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW 156 m3, voorheen gebruikte ik 1600 m3 gas.

Voordeel is een veel hoger SCOP (5.7 t.o.v. 4.6, is bijna 25% zuiniger) en bijna dezelfde prijs. En bij -10 graden heeft deze bijna net zoveel verwarmingsvermogen (2.7 kW t.o.v. 3.15 kW). En aangezien je toch nog kunt bijverwarmen met CV bij zulke koude temperaturen.......

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 17-02-2019 16:47 (5%)

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

mv8tekst schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:19:
Jaarlijkse reset van de Daikin Ururu Sarara in de woonkamer, hij draait nu drie jaar.
Rest nog de vraag op welk moment in het voor- en najaar het beter is om te stoppen met 24/7 aan laten staan. Op dit moment in de middag staat de unit uit vanwege de zon op het zuiden, maar vannacht koelt de kamer weer razendsnel af.
Meten is weten. Voor mij is het voordeliger om wel de Daikin US 's nacht uit te zetten bij temperaturen overdag boven 5 graden. Springt uit om 22:00 uur en spring aan om 5:30 uur, wij staan om 6:30 uur op. Scheelt me snel al 3 kWh per dag bij lagere temperaturen. Zeker nu het 's nachts bij het vriespunt is en overdag lekker boven de 7 graden.

• rlat52
@ronjansen87 & @ZuinigeRijder Dank voor de reacties !

3,5 kw is wellicht een betere optie, Mijn focus was om altijd alles warm te krijgen terwijl de gas back-up er nog is.

De Daikin Ururu Sarara FTXZ35N / RXZ35N 3,5kW is inderdaad maar een pietsje duurder ik ga opzoek naar een installateur in de buurt!

• mr_evil08
Met dit weer is het niet zinvol om snachts door te stoken idd.
Nog even en de unit schakeld over naar airco ipv verwarmen...

Hier amper 0,5 kwh per dag. :)
De unit staat vrijwel de hele dag uit ivm zon op de grote ramen, het is wel uitzonderlijk warm in deze periode.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 18-02-2019 17:26 (9%)

• denonman1
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 18-02 20:49
het is een lange thread en ik heb niet alles nagezocht, excuses als deze vraag al s gesteld is:

Ik heb 3 Daikins 3,5kw op 3 slaapkamers hangen, eea gekoppeld aan Domoticz.
Op deze slaapkamers heb ik ook Evohome Smart thermostaten aan m'n radiatoren zitten en in 2 van de 3 ook nog een Fibaro sensor die de temperatuur meet.

Wat me opvalt is dat de binnentemperatuur die de Daikins aangeven veel te snel veel te hoog zijn:
Als ze op verwarmen 25 graden staan en het laten we zeggen 15 graden is, is het na een poosje volgens de Daikins zelf al 23 of 24 graden, terwijl de Evohomes het pas over 18 of 19 graden hebben ongeveer Verschil heeft ook met de locatie in de slaapkamer te maken, de airco's hangen hoog en de Evohomes laag)

Probleem is dat de gemeten temperatuur op de Daikin er voor zorgt dat bij de auto stand de airco niet meer verwarmd maar enkel lucht blaast: De kamer is dan echter nog niet op de gewenste temperatuur...

Ik heb daarom in 2 slaapkamers nu Fibaro's opgehangen die de (m.i.) 'echte' temperatuur meten en met een scriptje in Domoticz de airco's nu aan en uit zet maar de Daikins zouden zelf een betere temperatuur moeten kunnen meten toch?

Inzichten/ideeën zijn welkom waarvoor dank!

Overigens: Waarom Fibaro's als ik ook al Evohome temperatuursensoren heb?
Deze kunnen door Domoticz niet worden uitgelezen (iig niet via de api die ik in Domoticz gebruik).
Ook IFTTT kan enkel temperatuur-opdrachten sturen naar Evohome, niet temperatuurmeldingen uitlezen voor aansturing aan een derde applicatie. Heel vreemd? Honeywell helpdesk is verre van scheutig met een antwoord: Ze zeggen wel dat Evohome IFTTT compatible is... Maar 'half' dus eigenlijk en dat probleem zie ik ook in Domoiticz.

denonman1 wijzigde deze reactie 18-02-2019 19:53 (20%)

• Notna

Notna

Where are you?®

denonman1 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:48:
het is een lange thread en ik heb niet alles nagezocht, excuses als deze vraag al s gesteld is:

Ik heb 3 Daikins 3,5kw op 3 slaapkamers hangen, eea gekoppeld aan Domoticz.
Op deze slaapkamers heb ik ook Evohome Smart thermostaten aan m'n radiatoren zitten en in 2 van de 3 ook nog een Fibaro sensor die de temperatuur meet.

Wat me opvalt is dat de binnentemperatuur die de Daikins aangeven veel te snel veel te hoog zijn:
Als ze op verwarmen 25 graden staan en het laten we zeggen 15 graden is, is het na een poosje volgens de Daikins zelf al 23 of 24 graden, terwijl de Evohomes het pas over 18 of 19 graden hebben ongeveer Verschil heeft ook met de locatie in de slaapkamer te maken, de airco's hangen hoog en de Evohomes laag)

Probleem is dat de gemeten temperatuur op de Daikin er voor zorgt dat bij de auto stand de airco niet meer verwarmd maar enkel lucht blaast: De kamer is dan echter nog niet op de gewenste temperatuur...

Ik heb daarom in 2 slaapkamers nu Fibaro's opgehangen die de (m.i.) 'echte' temperatuur meten en met een scriptje in Domoticz de airco's nu aan en uit zet maar de Daikins zouden zelf een betere temperatuur moeten kunnen meten toch?

Inzichten/ideeën zijn welkom waarvoor dank!

Overigens: Waarom Fibaro's als ik ook al Evohome temperatuursensoren heb?
Deze kunnen door Domoticz niet worden uitgelezen (iig niet via de api die ik in Domoticz gebruik).
Ook IFTTT kan enkel temperatuur-opdrachten sturen naar Evohome, niet temperatuurmeldingen uitlezen voor aansturing aan een derde applicatie. Heel vreemd? Honeywell helpdesk is verre van scheutig met een antwoord: Ze zeggen wel dat Evohome IFTTT compatible is... Maar 'half' dus eigenlijk en dat probleem zie ik ook in Domoiticz.
Bekend probleem. De sensor van de unit zit enorm dicht bij de uitlaat van de unit zelf. Tel daarbij op dat warmte stijgt én de gemeten temperatuur bij Daikin standaard ~2 graden afwijkt en je zit met wat jij ervaart.

Zo moet ik de unit in de winter op 23 graden zetten om 21 te krijgen in de kamer. De airco zelf meet dan ook nog eens iets van 26 graden oid. Dus het houdt al redelijk rekening met verschillende factoren maar het is allemaal het maar net niet.

Ik heb het leren accepteren en er rekening mee te houden.

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 18-02 22:46
Daikin temperatuur meting slaat echt nergens op, helemaal als de unit uit staat en er niet actief lucht langs de sensor wordt geblazen.
Ik kan na wat hobby-en sinds kort mijn Nefit ketel ook met een raspberry Pi uitlezen, en als ik de kamer temperatuur van de thermostaat samen plot met wat de Daikin unit meld krijg je dit plaatje:
http://i67.tinypic.com/a0uomb.png

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• ronjansen87
Notna schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:06:
[...]

Bekend probleem. De sensor van de unit zit enorm dicht bij de uitlaat van de unit zelf. Tel daarbij op dat warmte stijgt én de gemeten temperatuur bij Daikin standaard ~2 graden afwijkt en je zit met wat jij ervaart.
<knip>
Ik heb het leren accepteren en er rekening mee te houden.
Je kan evt. via het servicemenu in de afstandsbediening een correctie instellen op de temperatuur meetwaarden. Ik heb er zelf bijna geen last van, maar gebruik ook altijd de 3D-stand zodat de lucht wat beter verdeeld wordt.

• mv8tekst
mr_evil08 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:25:
Met dit weer is het niet zinvol om snachts door te stoken idd.
Niet zinvol, hoe bepaal je dat? Ik zet hem ook uit als de zon vol op de kamer staat. En mijn verbruik halveert ook vanzelf zodra de buitentemperatuur stijgt bij gelijke draaitijd.
Maar de muren (20-21 graden) en de vloer (19-20 graden) zijn nu letterlijk op kamertemperatuur, door het 24/7 verwarmen. Als ik daarmee stop, zouden ze dus uiteindelijk weer afkoelen ('s nachts) en vermindert het comfort, weet ik van de niet-opgewarmde muren van vorig jaar. Voorlopig zitten we nog midden in het verwarmingsseizoen, al is het nu een paar dagen lente.
Dus de vraag 'niet zinvol, hoe bepaal je dat' is m.i. niet zo makkelijk te beantwoorden.

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Ok. Thx. er is hier een compleet topic voor....

In ons vakantiehuis (Chalet, maar vakantiehuis klinkt leuker) hebben we geen vaste gasaansluiting.
We werken dus met gasflessen.

We hebben een combiketel en dus CV en warm water. Koken op gas.
Verder gebruiken we ook een luxe (sier)gaskachel (niet precies, maar beetje dit model)

Chalet zelf is 40m2 en ongeveer 90m3.

Er zit ook een serre aan vast, maar die staat er even los van.

Nu dacht ik eerst aan een pelletkachel, maar dan is het zo'n gedoe met de subsidie (geen hoofdverblijf) en je zit met de pellets etc.

Nu kwam een kennis met het idee om er een airco met inverter techniek neer te hangen. Er hangt nu een airco van Fujitsu 7700BTU. Die is net goed genoeg om alles koeler (niet koud) te maken in de zomer.

Maar waar let je op bij zo'n airco die kan verwarmen?

Je hebt bijvoorbeeld 2e hands deze a €500,- met een nieuwe buitenunit.

maar je hebt ook al nieuwe airco's met verwarmingsfunctie van <€750,-.

Is er nou verschil tussen een airco met inverter technologie en een airco met een warmtepomp? of is dat hetzelfde?

Wat zou in onze situatie een geschikt model kunnen zijn?
Ik kan of zelf installeren (al eerder gedaan met een traditionele airco) en kan anders ook 'een mannetje' via via regelen die dit voor zijn werk doet. Of uiteraard ook compleet laten installeren.

• ronjansen87
mv8tekst schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:28:
[...]
Dus de vraag 'niet zinvol, hoe bepaal je dat' is m.i. niet zo makkelijk te beantwoorden.
Even los van de comfort-vraag, je kan natuurlijk een aantal semi-vergelijkbare dagen pakken qua weer (lukt nooit helemaal, maar geeft een idee, nog mooier is de graaddagen berekenen). Op de ene set aan dagen pak je het 24/7 verwarmen, op andere dagen test je de nachtverlaging/'s-nachts uit/etc. Als je het stroomverbruik vergelijkt weet je wat goedkoper is. Dit zal per woning (isolatie, ventilatie, oppervlakte ramen, ligging tov de zon, etc. etc.) nogal verschillen, dus dit moet je echt zelf uitvogelen. Wat bij mijn huis werkt kan een paar huizen verderop alweer afwijken.

Wat ik nu doe is dat ik het door de computer (een domoticz script) laat bepalen. De computer haalt 's-middags 1x per dag de voorspelde min en max temperatuur (volgens weatherunderground) op voor de volgende dag en de dag erna. Op basis van het 'gemiddelde' (de som is iets complexer) van die 4 waarden kiest ie een "mode" voor de volgende dag. Ik heb 5 "modi" gemaakt, van "koud" naar "warm": 24/7 verwarmen op dezelfde temp, 24/7 aan met verlaging tijdens de nacht en (doordeweeks) overdag, alleen verwarmen als ik thuis ben (op basis van geofence), helemaal uit en de laatste mode is voor koelen in de zomer (alleen op basis van presence). Na wat spelen met de grenswaarden werkt dit nu vrij goed en hoef ik er niet meer over na te denken.

• ronjansen87
readytoflow schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:25:
Maar waar let je op bij zo'n airco die kan verwarmen?
- De SCOP (efficientiefactor, e.g. een SCOP van 5 geeft gemiddeld 5watt warmte voor 1 watt stroom (gemiddeld over het seizoen).
- Minimaal verwarmingsvermogen bij lage temperaturen (e.g. -10). Staar je hier ook weer niet blind op, zeker als je een haard hebt als back-up.

Is er nou verschil tussen een airco met inverter technologie en een airco met een warmtepomp? of is dat hetzelfde?

- Een airco is -altijd- een lucht-lucht type warmtepomp. Veruit de meeste kan je ook mee verwarmen. Of ie ook bruikbaar is voor het verwarmen van een woonverblijf hangt af van de verwarmingscapaciteit en of dat enigszins efficiënt gebeurd. Een inverter wil zeggen dat het toerental van de compressor regelbaar is zodat de airco continu blijft draaien op lager vermogen (zuiniger, stiller, minder slijtage, etc.). Een non-inverter model kan alleen aan en uit. Niet bepaald comfortabel en dus ook een stuk lawaaiiger.

Wat zou in onze situatie een geschikt model kunnen zijn?

- Hangt er een beetje vanaf hoeveel dagen per jaar je wil verwarmen. Ik zou voor een tweede-/vakantie-woning ook weer niet te veel willen uitgeven. De nieuwere R32-modellen hebben een veel hogere SCOP, maar de business case valt natuurlijk een beetje weg wanneer je maar enkele weken per jaar stookt. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit. Ik zou persoonlijk altijd een japanner nemen (panasonic, daikin, mitsubishi, toshiba), maar bij LG en Samsung krijg je vaak wat meer waar voor je geld en de kwaliteit is goed genoeg. Ik weet niet waar deze woning staat, maar in zuid-europa zijn airco's véél goedkoper dan hier, dus voor een buitenlandse woning zou ik ook zeker even lokaal rondkijken.

Ik kan of zelf installeren (al eerder gedaan met een traditionele airco) en kan anders ook 'een mannetje' via via regelen die dit voor zijn werk doet. Of uiteraard ook compleet laten installeren.

- Er zijn "voor-gevacumeerde" leidingen die je helemaal zelf kan doen t/m het in bedrijf stellen. Ben hier zelf niet zo'n fan van, je krijgt toch altijd iets lucht in je leidingen en je kan ze niet precies op maat maken. Ik zou m zelf plaatsen en vervolgens door "een mannetje" met de juiste spullen in bedrijf laten stellen. Die kan vaak ook helpen om aan onderdelen te komen bij defecten. Zo heb ik het voor m'n hoofdverblijf ook gedaan.

• mr_evil08
mv8tekst schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Houtskeletbouw, grote ramen op zuid, unit op zuid, tuin onder de tegels(waar de unit ook staat), tussenwoning, eigenlijk alles mee, dus pas overdag inschakelen geeft een enorm redement.
En dat merk ik ook wanneer ik ga koelen, het verbruik is veel hoger dan verwarmen(wij hebben zonwering op buiten), maar de buitenunit staat wel in de volle zon te "bakken".

Gewoon meten=weten vergelijkbare dagen/omstandigheden opzoeken en uitproberen.
Rond vriespunt (overdag) is het hier goedkoper om door te stoken.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 19-02-2019 18:00 (23%)

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True