Vandaag is het een jaar geleden dat wij met een airco zijn gaan verwarmen en koelen, mede na ervaringen van @
Gasschuif gehoord te hebben. Ik wou hier maar even wat resultaten delen.
- Het gaat om een Daikin FTXM met 4,0 kW buitenunit (2MXM40M2V1B) en twee binnenunits.
- In de woonkamer van 55 m2 een FTXM 3,5 kW binnenunit.
- Op de bovenste verdieping (soort appartement van 40m2) een FTXM 2,5 kW binnenunit.
Verbruik
Het totale verbruik van de airco is ongeveer 2.030 kWh geweest in het afgelopen jaar. Daarvan is circa 90 kWh geweest voor het koelen in de zomer.
Mijn gasverbruik is bijna
gehalveerd: van circa 1.200 m
3 gas in 2017 naar circa 670 m
3 nu. Daarbij speelt wel mee dat we in 2017 flink wat hout hebben verstookt (nu veel minder) én dat er in het zolderappartement twee bewoners bij zijn gekomen, goed vergelijken laat het zich daarom niet...
Kosten en besparing
De gasbesparing is minimaal 600 m
3 en zeker nog meer, gezien de verminderde houtstook én de extra bewoning op zolder. Laten we uitgaan van 1.000 m
3 x € 0,69 besparing. Dat is € 690 besparing per jaar. Daar staan extra stroomkosten tegenover: 1.930 kWh x € 0,21 = € 405. Dan is de netto-besparing € 285 per jaar.
De aanschaf en installatie hebben circa € 3.300 gekost. De terugverdientijd is dan bijna 12 jaar (exclusief eventuele onderhoudskosten).
Gebuikssituatie
Om een indruk te geven van de gebruikssituatie: het gaat om een hoekhuis uit 1978 met aanbouw, in totaal circa 160 m
2, er is HR++ glas op de begane grond en op zolder, en dubbel glas op de eerste verdieping, overal spouwisolatie en dakisolatie.
In de ochtend verwarm ik het huis in de koude maanden een uurtje met gas, onder andere om de badkamer op de eerste verdieping warm te krijgen en omdat opwarmen met de airco veeeeel tijd kost. Per koude dag kost dat circa 2 kuub gas. De rest van de dag verwarmen we met de airco en in het weekend en erg koude dagen ook regelmatig met de houtkachel. Warm water en koken doen we ook met gas.
Gebruikservaring
Het werkt goed genoeg. Nadelen vind ik dat verwarmen met de airco wel kouder voelt als met de traditionele gasverwarming en dat er wat meer geluid is. Niet al te storend, maar toch. Bij ons moet de airco (in de aanbouw geplaatst) bij reguliere winterdagen op drie streepjes om de warmte goed te verspreiden. En als het buiten onder 0 is en/of hard waait, dan is 3,5 kW net te weinig capaciteit in de woonkamer.
De buitenunit hangt bij ons aan de buitenmuur boven de aanbouw. We laten nog extra trillingsdempers komen (á € 90 totaal) om het trilgeluid in de naastgelegen slaapkamer en het toilet te elimineren.
Ik zou het zo weer doen, al valt de gebruikservaring niet helemaal mee ten opzichte van mijn verwachting. Het koelen op echt warme dagen is een heel prettige bijkomstigheid, zeker omdat ik regelmatig thuiswerk. De bescheiden financiële winst en weten dat we zo minder CO2 uitstoten maken het de moeite waard.
[
Voor 17% gewijzigd door
Burgerman op 22-02-2019 10:54
]