Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 67 ... 70 Laatste
Acties:

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:02

T-Infinity

Heen en weer....

detim schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Heb hem nu sinds maandag 24/7 draaien.
Zelfs op 24 graden.
Heb het helaas nog steeds behoorlijk koud en vind het niet prettig.
Nog andere tips eventueel of zal ik mooi mijn radiatoren weer terug hangen?
Is het ook echt daadwerkelijk maarliefst 24 graden in de woonkamer? (gemeten met een externe temp sensor?)
Mogelijk heb je toch te veel tocht/koudeval of ander koude plekken in huis door matige isolatie. Heb je wel eens geprobeerd de temperatuur van de muur te meten? als die 17 graden blijft, koelt dat de boel lokaal wel een beetje af en krijg je de temperatuur niet homogeen verdeeld over de kamer.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
T-Infinity schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Is het ook echt daadwerkelijk maarliefst 24 graden in de woonkamer? (gemeten met een externe temp sensor?)
Mogelijk heb je toch te veel tocht/koudeval of ander koude plekken in huis door matige isolatie. Heb je wel eens geprobeerd de temperatuur van de muur te meten? als die 17 graden blijft, koelt dat de boel lokaal wel een beetje af en krijg je de temperatuur niet homogeen verdeeld over de kamer.
Een plafond ventilator doet wonderen.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

wizzopa schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:38:
[...]

Een plafond ventilator doet wonderen.
ja inderdaad. Dat zou nog het proberen waard zijn!

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23-04 22:15
detim schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:14:
[...]
Heb hem nu sinds maandag 24/7 draaien.
Zelfs op 24 graden.
Heb het helaas nog steeds behoorlijk koud en vind het niet prettig.
Nog andere tips eventueel of zal ik mooi mijn radiatoren weer terug hangen?
Die 24 graden zegt nauwelijks iets over de kamertemperatuur, mijn ervaring is dat zodra de buitentemperatuur zakt je de temperatuur een graadje hoger moet instellen. Als het koud is zet ik hem zelfs wel op 25 graden om de ruimte op 20 te krijgen.

Andere factoren zijn de stand en de beweging van de lamellen, met weinig beweging krijg je de ruimte moeilijker op temperatuur. Met de stand en beweging op auto (steeds na een tijdje een andere richting) moet dat lukken. (Hoewel je hier ook ziet dat mensen juist kiezen voor laagste stand. Wat werkt, is goed voor jou.)

Mijn woonkamer is comfortabel genoeg met alleen de Daikin US 24/7 aan, het verbruik vliegt nu wel omhoog, maar als je op gas stookt geldt uiteraard hetzelfde.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17:05
ruimte hier gewoon 21 graden, zo overdreven hoort het niet te zijn dus.

Houd je rekening met luchtverwarming dat je de reguliere ventilatie iets moet knijpen tijdens ingeschakeld?
Omdat er meer luchtstroming aanwezig is, doe je het niet dan tocht het of vliegt de warmte naar buiten.

De oplossing met plafondventilator haalt weinig uit, zet dan de fan harder.

Enige wat ik hier doe is raamroosters knijpen, en lucht bevochtiging.

Soms zet ik hem op 26c dat is puur om snel op te warmen, daarna langzaam terug op 21c

mr_evil08 wijzigde deze reactie 18-01-2019 18:31 (46%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

@mr_evil08
plafondventilator zou juist erg effectief moeten zijn. Zeker bij een grotere kamer en als je hem op een tactische plek ophangt.
de fan van de airco zorgt bij lange na niet voor volledige circulatie in mijn woonkamer.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:35
Grr..! Recent nog ergens gemeld dat ik nog nooit een stop uit de meterkast heb gekregen...

Dat klopt nog steeds, maar de hoofdzekering is er wel uit, laat dat net de 1e fase (25A) zijn. (Ook waar de L/L wp blijkbaar op zit)

Waarom?.. Wasmachine net aan, auto opladen op 3x16A of 3x14A en de L/L unit net hoger gezet en aan het defrosten in de niet-eco modus. Voorheen zonder nadenken iig nog nooit problemen gehad.

Helaas zit de L/L unit precies op de 1e fase die eruit is gegaan, helaas kan ik deze niet ff snel in op een andere groep aansluiten (maar gelukkig heb ik nog twee fasen over over, internet, TV en is het nog niet zo koud)

Stef87 wijzigde deze reactie 18-01-2019 20:25 (9%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23-04 22:04
Ik heb een tijdje geleden al iets gepost over dit probleem, helaas is dit probleem nog niet weg.
Hoop dat iemand een oplossing heeft.

Ik heb 2 panasonic 2.5 kw lucht/lucht aan de muur hangen.
Echter maken de buitenunits een resonerend geluid bij een bepaalde frequentie. Buiten is er niets te horen en zijn de units stil. De buren hebben hier duidelijk last van, zodanig dat we de units niet goed kunnen gebruiken.

De instalateur weet geen oplossing meer, ik had de tip gekregen om dikkere dempers te laten plaatsen.
Dit is dus gebeurd maar het probleem is niet weg. Heb zelfs het idee dat als hij bij die frequentie is het geluid erger is geworden.

Heeft er nog iemand hier last van?
Heeft iemand aub iemand een oplossing!

Voske89 wijzigde deze reactie 18-01-2019 20:39 (3%)

• Stef87
Voske89 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:16:
Ik heb een tijdje geleden al iets gepost over dit probleem, helaas is dit probleem nog niet weg.

Echter maken de buitenunits een resonerend geluid bij een bepaalde frequentie. De buren hebben hier duidelijk last van, zodanig dat we de units niet goed kunnen gebruiken.

De instalateur weet geen oplossing meer, ik had de tip gekregen om dikkere dempers te laten plaatsen.
Dit is dus gebeurd maar het probleem is niet weg. Heb zelfs het idee dat als hij bij die frequentie is het geluid erger is geworden.

Op de grond proberen met voetjes en hem dan evt een kwartslag draaien? Climleon omkasting (600-750€ Wel mooi!)?

Verschillende geluidsdempende materialen combineren kan ook helpen.

Heeft de installateur het “akoestisch onderbroken” opgehangen? (Dat is iig niet gebruikelijk)

Moet hier ineens aan denken omdat iemand een keer zijn omvormer van de zonnepanelen en zijn CV-ketel zo moest gaan ophangen. (Gezien bij Rijdende rechter)

In principe zit er dan in de muurbouten een dikke kunstof/rubberachtig tussenstuk. Even googelen en kijken of dat kan met het gewicht.

Stef87 wijzigde deze reactie 18-01-2019 20:29 (3%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Voske89
Het probleem is eigenlijk dat hij niet op de grond kan staan.
Het lukt wel maar dan moet hij aan de andere kant van de tuin en moet dus de ruim helemaal open.

De units zijn buiten super stil en hoor je amper wat. Het geluid is alleen binnen hoorbaar.
Stef87 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:21:
[...]

Op de grond proberen met voetjes en hem dan evt een kwartslag draaien? Climleon omkasting (600-750€ Wel mooi!)?

Verschillende geluidsdempende materialen combineren kan ook helpen.

Heeft de installateur het “akoestisch onderbroken” opgehangen? (Dat is iig niet gebruikelijk)

Moet hier ineens aan denken omdat iemand een keer zijn omvormer van de zonnepanelen en zijn CV-ketel zo moest gaan ophangen. (Gezien bij Rijdende rechter)

In principe zit er dan in de muurbouten een dikke kunstof/rubberachtig tussenstuk. Even googelen en kijken of dat kan met het gewicht.

• Stef87
Voske89 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:41:
Het probleem is eigenlijk dat hij niet op de grond kan staan.
Het lukt wel maar dan moet hij aan de andere kant van de tuin en moet dus de ruim helemaal open.

De units zijn buiten super stil en hoor je amper wat. Het geluid is alleen binnen hoorbaar.

[...]
Dan blijven de andere opties nog over? Lijkt mij geen probleem die je niet kan oplossen.

(En evt op het dak?)

• Jef61
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:05
Voske89 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:16:

Echter maken de buitenunits een resonerend geluid bij een bepaalde frequentie. Buiten is er niets te horen en zijn de units stil. De buren hebben hier duidelijk last van, zodanig dat we de units niet goed kunnen gebruiken.

Bij mij is in november een 3,5 KW Mitsubishi airco aan de muur gehangen langs mijn bestaande 2,5 KW en helaas bleek deze bij bepaalde toerentallen een irritante bromtoon in huis te veroorzaken (en buiten idd niet hoorbaar). De dealer is komen luisteren en constateerde dat dit 'contact geluid' was (wat ik ook al vermoede). Hij heeft er enkele weken geleden vier grote trillingsdempers tussen gezet die er uitzien als grote veren en nog wat met de leidingen gedaan (iet wat bijgebogen ofzo). Hiermee is bij mij het bromprobleem helemaal verdwenen.

De dempers zien er ongeveer als volgt uit (de middelste):

Ik weet niet wat voor dempers bij jou geplaatst zijn maar misschien kun je hier iets mee.

• Voske89
Mooi dat het bij jou weg is, dat geeft mij ook nog hoop.
Zou ik evt de gegevens van jou dealer mogen? Weet u toevallig het merk en type van de dempers?
Jef61 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Bij mij is in november een 3,5 KW Mitsubishi airco aan de muur gehangen langs mijn bestaande 2,5 KW en helaas bleek deze bij bepaalde toerentallen een irritante bromtoon in huis te veroorzaken (en buiten idd niet hoorbaar). De dealer is komen luisteren en constateerde dat dit 'contact geluid' was (wat ik ook al vermoede). Hij heeft er enkele weken geleden vier grote trillingsdempers tussen gezet die er uitzien als grote veren en nog wat met de leidingen gedaan (iet wat bijgebogen ofzo). Hiermee is bij mij het bromprobleem helemaal verdwenen.

De dempers zien er ongeveer als volgt uit (de middelste):

[Afbeelding]

Ik weet niet wat voor dempers bij jou geplaatst zijn maar misschien kun je hier iets mee.

• Jef61
Voske89 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:36:
Zou ik evt de gegevens van jou dealer mogen? Weet u toevallig het merk en type van de dempers?

[...]
Is een plaatselijke dealer/installateur hier in de buurt (Queens airco in Mook). Ik heb verder geen idee van merk of type, heeft ze mij alleen even laten zien voordat hij ze ging monteren. Misschien dat jouw installateur iets met deze info kan?

Jef61 wijzigde deze reactie 18-01-2019 22:03 (36%)

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 13:44
Ray schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:36:
@PentaClover ik blijf er toch bij dat je cop enigzins te positief is...
@Ray Een COP update.

Ik heb eindelijk eens de tijd gehad om mijn kWh meters te calibreren naar de slimme meter van de net beheerder.

Ik heb een eigen 3 fase meter die mijn totaal verbruik meet, een 1 fase meter die de zonnepanelen opbrengst meet en een 1 fase meter die de airco groep meet. Ze hangen alle drie via een S0 pulsen teller aan een Raspberry Pi.

Wat blijkt nu, ondanks dat ze van het zelfde merk zijn, heeft de 3 fase meter een ander aantal pulsen per kWh dan de 1 fase meters en dat had ik niet zo ingesteld staan in Domoticz... 8)7 8)7 8)7

De 1 fase meters stonden verkeerd, dus zowel mijn Zonnepanelen opbrengst is hoger dan ik aanvankelijk dacht maar het verbruik van de Airco ook, en dus is de COP lager dan de 4.07 die ik eerst had uitgerekend.

Als ik nu de meetdata van December corrigeer voor het verkeerd aantal pulsen / kWh + het kleine verschil wat dan nog over blijft met de slimme meter, dan kom ik op een COP van 3.45 bij 9C buiten temperatuur.
Met geextrapoleerde COP data kom ik dan op een SCOP van 3.23 i.p.v. de 4.42 die Daikin aangeeft voor mijn unit combinatie.

Een paar extra experimentjes met verwarmen hebben ook geleerd dat de Min-Max vermogen tabel van Daikin ook aan de bovenkant niet klopt. Als ik de power functie aanzet met verwarmen, dan trekt de buiten unit rond de 3600 Watt wat veel meer is dan de 2400 uit het boekje.
Ik heb nu vermogens gezien tussen de 1000-3600 Watt de afgelopen tijd.

Het plaatje van het geschatte werkgebied (witte vlak) van mijn installatie ziet er nu als volgt uit:

http://i66.tinypic.com/2ypgl5x.png

In het rode vlak is de unit wel bruikbaar, maar zijn de stroomkosten hoger dan de Gas kosten dus dan is het niet zo handig om met de airco te verwarmen vind ik.

Overigens zie ik nu dus ook dat de energie die de airco zelf claimed te verbruiken flink minder is dan wat hij werkelijk verbruikt. Als ik het vermogen uitlees via het netwerk dan beweerd de airco ~25% minder verbruikt te hebben dan wat ik daadwerkelijk meet :? :? :?

Update: Na 6 uur aanstaan is het verschil minder geworden.
Gebruik volgens Daikin: 7000 Wh, Volgens de meter:7707.19 Wh Is nog altijd ~10% te weinig.

PentaClover wijzigde deze reactie 19-01-2019 19:53 (3%)

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:49
Het pruttelt hier nog goed door, het is nu - 4,5 graden buiten. Vannacht drie defrosts gehad en een nachtverlaging ingesteld van 19 graden. Vannacht word het - 7 hier dus dan ben ik benieuwd. Ik zou ruimschoots voldoende moeten hebben, zelfs bij - 10 met de FTXM42M.

Ik draai hem nu op energiespaarmodus middel en dan loopt ie qua energieverbruik wel een stuk onrustiger, fluctueert veel meer. Terwijl met energiespaarmodus laag is het heel steady.

vinom wijzigde deze reactie 20-01-2019 08:25 (25%)

• Burgerman
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Voske89 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:36:
Mijn vermoeden is dat het om deze trillingsdempers gaat...

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18:06

basvn

Breezand - NHN

Ik heb hem vanochtend om 8 uur aangezet, en net de eerste defrost gehad van vandaag.
Hoelang duurt het bij jullie voor hij daar mee klaar is, en weer begint te draaien?
Hier +/- 13minuten.

Buitentemp is -2.3c

Hem vanaf nu met dit koude weer maar 24/7 laten draaien denk ik..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-04 09:18

The Wizard

Moderator Mobile
basvn schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:26:
Ik heb hem vanochtend om 8 uur aangezet, en net de eerste defrost gehad van vandaag.
Hoelang duurt het bij jullie voor hij daar mee klaar is, en weer begint te draaien?
Hier +/- 13minuten.

Buitentemp is -2.3c

Hem vanaf nu met dit koude weer maar 24/7 laten draaien denk ik..
Defrost hier ongeveer 6 minuutjes, Daikin US 3.5. Voornamelijk gisteren, vandaag nog niks gehad door de drogere vorst. Nog een paar dagen dit weer en je hebt haast geen last meer van defrost. De 2 multisplit (elk 4 kW) units hebben nog geen defrost voor de kiezen gehad, maar die staan ook minder aan, eentje moet een 2 kW unit de hele dag draaiende houden op een zolderkamer, en dat gaat met 2 vingers in de neus.

De US in de woonkamer moet wat langer doorpruttelen, maar heeft het gelukkig binnen 1,5 uur 20+ (komend vanaf 17,8, met uitschakeling gedurende de nacht).

https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=57770 Overzicht van het verbruik van alle L/L WP's hier in huis, zitten op een gezamenlijke groep.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• ghelsendoorn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 21:50
Hier defrost 10 minuten us 5 kw

• PentaClover
Het viel mij op dat het standby verbruik van mijn Aircos, tot nu toe altijd 12 Watt, de laatste paar dagen af en toe zo rond de 50 Watt schommelt.
Nu heb ik het verbruik en de buiten temperatuur in een grafiekje geplot (temperatuur 12C bij opgeteld voor een makkelijker plaatje) en dan zie ik dat het hoger verbruik samen lijkt te vallen met een buiten temperatuur van 0C of lager.

http://i63.tinypic.com/t02jxf.png

Iemand een idee wat de unit dan doet en waarom ?

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• wizzopa
  • Nu online
PentaClover schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:39:
Het viel mij op dat het standby verbruik van mijn Aircos, tot nu toe altijd 12 Watt, de laatste paar dagen af en toe zo rond de 50 Watt schommelt.
Nu heb ik het verbruik en de buiten temperatuur in een grafiekje geplot (temperatuur 12C bij opgeteld voor een makkelijker plaatje) en dan zie ik dat het hoger verbruik samen lijkt te vallen met een buiten temperatuur van 0C of lager.

[Afbeelding]

Carter verwarming van de compressor.

Carterverwarming
Bij het starten van een compressor kan dankzij druk
daling in het carter koudemiddel uit de olie verdampen, waardoor het mengsel opschuimt.
Dit kan leiden tot vloeistofslag wanneer het mengsel boven de zuiger komt of beschadigingen maken wanneer de schuim de plaats inneemt van de smeerolie.

wizzopa wijzigde deze reactie 20-01-2019 16:18 (19%)

• PentaClover
wizzopa schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:54:
[...]

Carter verwarming van de compressor.
Ha bedankt, dat klinkt logisch.

Ik vroeg me al af of het opstarten langer zou duren als het echt koud is (omdat dan gecondenseerd koude middel eerst moet worden verdampt), maar dat wordt blijkbaar voorkomen door het carter continue warm te houden en niet pas op te warmen als hij aan gaat.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

PentaClover schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Ha bedankt, dat klinkt logisch.

Ik vroeg me al af of het opstarten langer zou duren als het echt koud is (omdat dan gecondenseerd koude middel eerst moet worden verdampt), maar dat wordt blijkbaar voorkomen door het carter continue warm te houden en niet pas op te warmen als hij aan gaat.
Ik heb het uitgezet (carterverwarming continu aan). Daardoor zou het opstarten langer kunnen duren. Maarja ik draai momenteel toch 24/7..

• Voske89
Ik heb nog een vraag.
Hangt jou unit aan de muur of staat hij op de grond/dak?
Jef61 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:49:
[...]

Is een plaatselijke dealer/installateur hier in de buurt (Queens airco in Mook). Ik heb verder geen idee van merk of type, heeft ze mij alleen even laten zien voordat hij ze ging monteren. Misschien dat jouw installateur iets met deze info kan?

• jpvdheijn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:02
Hier missschien goed om een ervaring te delen. Op dit moment bevallen de hyperheating mitsubishis zeer goed. Ons huis heeft nog geen spouwmuur isolatie maar de units doen keurig hun werk. Die isolatie staat wel op de planning echter eerst moeten er een aantal kozijnen vervangen worden voordat ik dit laat doen. Wel staan de units flink te brommen en komt er een dikke resonantie het huis in met dit weer. Ze staan nu nog op de standaard dunnen rubbers die bij de muurdragers zaten. Heeft iemand ervaring met deze dempers? ik wil ze namelijk snel bestellen als dit goed werkt.

https://www.havepe.nl/nl/...-kg-buitenunit/1967/1990/

bij voorbaat dank.

• Jef61
Voske89 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:01:
Ik heb nog een vraag.
Hangt jou unit aan de muur of staat hij op de grond/dak?
Unit hangt aan de muur ter hoogte 1ste verdieping/zolder.

• wizzopa
  • Nu online
jpvdheijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:13:
Hier missschien goed om een ervaring te delen. Op dit moment bevallen de hyperheating mitsubishis zeer goed. Ons huis heeft nog geen spouwmuur isolatie maar de units doen keurig hun werk. Die isolatie staat wel op de planning echter eerst moeten er een aantal kozijnen vervangen worden voordat ik dit laat doen. Wel staan de units flink te brommen en komt er een dikke resonantie het huis in met dit weer. Ze staan nu nog op de standaard dunnen rubbers die bij de muurdragers zaten. Heeft iemand ervaring met deze dempers? ik wil ze namelijk snel bestellen als dit goed werkt.

https://www.havepe.nl/nl/...-kg-buitenunit/1967/1990/

bij voorbaat dank.
Deze heb ik onder mijn Daikin US 3,5 https://imgur.com/OsN5cbk

• mv8tekst
PentaClover schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:17:
[...]
Een paar extra experimentjes met verwarmen hebben ook geleerd dat de Min-Max vermogen tabel van Daikin ook aan de bovenkant niet klopt. Als ik de power functie aanzet met verwarmen, dan trekt de buiten unit rond de 3600 Watt wat veel meer is dan de 2400 uit het boekje.
Ik heb nu vermogens gezien tussen de 1000-3600 Watt de afgelopen tijd.
Zoiets heb ik hier ook gezien, ik heb een eenvoudig tussenmetertje en zag tot mijn verbazing dat er op enig moment 2556 W is opgenomen en zo staat het niet in de boekjes. Dat kan dan de powerful zijn geweest (die ik sinds ik 24/7 verwarm zelden meer nodig heb).
Op de sticker op de buitenunit (FTXZ35) zelf staat max.14,7 A maar dat heeft zich dus nog niet voorgedaan. Ik heb de unit niet op een afzonderlijke groep omdat dat niet nodig leek.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:28
mv8tekst schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Zoiets heb ik hier ook gezien, ik heb een eenvoudig tussenmetertje en zag tot mijn verbazing dat er op enig moment 2556 W is opgenomen en zo staat het niet in de boekjes. Dat kan dan de powerful zijn geweest (die ik sinds ik 24/7 verwarm zelden meer nodig heb).
Op de sticker op de buitenunit (FTXZ35) zelf staat max.14,7 A maar dat heeft zich dus nog niet voorgedaan. Ik heb de unit niet op een afzonderlijke groep omdat dat niet nodig leek.
de max opgenomen vermogen bij verwarmen is KW2,53
dat zal idd de power mode zijn geweest wat niet veel voorkomt zeker niet bij 24/7

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Vitessevette
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16:11
@ mv8tekst

Ik denk een defrost cycle.

3750Wp ZZO, 1x L/LMitsubishi 3,5+1x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

• mr_evil08
@mv8tekst @PentaClover Ik begrijp dat jullie multisplit hebben, bij SP herken ik dit niet.
Maximaal 1500watt (powerfull), het is mij nog nooit gelukt om boven de opgegeven waardes van Daikin te komen.
Tenzij ik powerfull, anders altijd rond 1000watt max.

Ik heb een "domme" digitale huismeter, en laat dit keurig zien, heb er eens een losse meter tussen gehad en dit klopte gewoon.
Een defrost gebeurd hier rond 1000watt.
Powerfull mode hoort maar max 30 minuten te kunnen, daarna schakelt hij dit automatisch weer uit.

Gisteren zat ik op 11 kwh verbruikt, gehele dag aan.

• PentaClover
mr_evil08 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:40:
@mv8tekst @PentaClover Ik begrijp dat jullie multisplit hebben, bij SP herken ik dit niet.
Maximaal 1500watt (powerfull), het is mij nog nooit gelukt om boven de opgegeven waardes van Daikin te komen.
Tenzij ik powerfull, anders altijd rond 1000watt max.
...
Powerfull mode hoort maar max 30 minuten te kunnen, daarna schakelt hij dit automatisch weer uit.
Klopt Powerfull mode gaat hier ook na 30 minuten automatisch uit, ik was benieuwd naar Max vermogen aangezien ik al met gewoon draaien af en toe meer dan de 2.53 kW uit het boekje zag. Ik was toch wel verbaasd dat hij erg dicht tegen de 16A trok, misschien dat er daarom aangeraden werd om hem op 20A af te zekeren.

Nu staat hij net een dik uurtje aan, en ging uit omdat de binnen temperatuur bereikt was, setpoint een graad hoger gezet en hij gaat weer aan met een vermogen van ~2900 W wat na een minuut of 10 weer terug zakt naar 2200 W.

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
De_Sint schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:08:
[...]

Jah, het is de temperatuur die de unit zelf meet. Daarom moet de setpoint ook hoger.
Ik let er niet zo op. Heb een plugwise sense aan de andere kant van de kamer, die geloof ik meer.

Maar het is soms wel handig om de logica van de unit in werking te zien daarmee.

Mvg,
Het viel me op dat de originele AB het niet meer doet sinds de Wifi module gemonteerd zit; is dat bij jou ook zo ?

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:06

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

hannibal2206 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Het viel me op dat de originele AB het niet meer doet sinds de Wifi module gemonteerd zit; is dat bij jou ook zo ?
Dat is heel raar.. Bij mij doet hij het prima.. Het is niet zo dat de wijzigingen in de mobiel worden bijgewerkt in de AB maar dat is logisch. Wel andersom (Twee weg communicatie).

Is de IR sensor niet geblokkeerd of tijdens demontage van kap het plugje van de printplaat gegaan?

Mvg,

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
Geen idee, maar goed te horen dat het wel samen hoort te werken !

Ik ga het nog eens nalopen (als ik weer daar ben ..)

NB waar zit die IR sensor ?

hannibal2206 wijzigde deze reactie 21-01-2019 14:59 (11%)

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:53
PentaClover schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Klopt Powerfull mode gaat hier ook na 30 minuten automatisch uit, ik was benieuwd naar Max vermogen aangezien ik al met gewoon draaien af en toe meer dan de 2.53 kW uit het boekje zag. Ik was toch wel verbaasd dat hij erg dicht tegen de 16A trok, misschien dat er daarom aangeraden werd om hem op 20A af te zekeren.

Nu staat hij net een dik uurtje aan, en ging uit omdat de binnen temperatuur bereikt was, setpoint een graad hoger gezet en hij gaat weer aan met een vermogen van ~2900 W wat na een minuut of 10 weer terug zakt naar 2200 W.
16A kan dit toch prima doen? 3680W is het maximum.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• mv8tekst
mr_evil08 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:40:
Ik heb geen multisplit maar een Daikin Ururu Sarara. Defrost is hier ook rond 1000 W volgens mij.

• PentaClover
Appie Heijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:21:
[...]

16A kan dit toch prima doen? 3680W is het maximum.
Ik heb het nog even opgezocht hij trok toen de PowerMode aanstond tijdelijk 3780 Watt....
Het is dat de spanning hier rond de 240V schommelt, anders was hij boven de 16A uitgekomen.
(Wat overigens voor een korte periode geen probleem hoeft te zijn voor een 16A automaat, die kunnen prima
tegen kortstondige overbelasting.)

http://i66.tinypic.com/nytdt0.png

• ghelsendoorn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23-04 21:50
Hier nu met de us 50 verbruik op 1100 watt heerlijk warm kamer ruim 24 graden. 10 minuten defrost vanavond 1 x gehad. vol power gaat hij naar de 1800 watt. Hoger gebruik nog niet gezien, maar heerlijk warm hier.

• De_Sint

De_Sint

hannibal2206 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Ik zag vanavond ook in de handleiding dat je AB's kunt koppelen met een MHI ivm meerdere units.
Kan ook zijn dat daar iets mee gebeurt is waardoor hij niet reageert. Wellicht loont het ook om dat stukje in de handleiding te zoeken.

Mvg,

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:03

Anton Rongen

Failure is no option!

Vanuit een inbouwdoos(stopcontact woonkamer) is mijn US aangesloten. Er is nog wat ruimte in de doos maar niet veel.

Welke vermogensmeter zou ik het beste kunnen installeren? Eventueel kan ik buiten waar ik de werkschakelaar heb aangesloten nog wel een extra opbouwdoos plaatsen.

• Totalen123
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13-04 20:04
Heb van Amazon.de deze:
Smart Steckdose Alexa WLAN Steckdose, Gosund kleinste Intelligente Plug Stromverbrauch messen Timer Funktion Fernsteuerung ohne Hub benötig, funktioniert mit Amazon Alexa und Google Assistant, 10A-2300W, auf NUR 2.4 GHz Netzwerk, iOS 8.0 und Android 4.4 oder höher verfügbar

• Notna
  • Laatst online: 20:49

Notna

Where are you?®

Valt het bij jullie ook op dat de L/W bezitters en bijbehorend topic echt weet ik hoeveel problemen hebben en het hier vrij rustig is ? :+

Hoogste verbruik van 2 kamers was gisteren met 14.5 kWh (aan vanaf 05.45 tot 23.45), gemiddeld verbruik van 805 Wh. Ik ben er blij mee en het is heerlijk warm :Y

Defrosts vallen opzich nog wel mee, hoewel het richting de avond wel frequenter wordt (ja, duh) Had er op een gegeven moment ieder uur één. Het is metname wanneer ik de 2de unit aanzet dat er vaker een defrost komt; met één unit aan wil het nog wel eens 2 tot 3 uur op zich laten wachten :)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Een airco is lekker eenvoudig, behalve remote bediening via internet kan je er weinig aan koppelen.
Ik red het nog steeds met de eco stand bij -3, waarom gebruik ik dat knopje na 3 jaar pas? |:( :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:49
@Notna Je leest daar inderdaad een stuk meer vragen en problemen. Een L/L is iets meer plug and play :P

Je hebt wel een mooi verbruik met je MS. Als ik mijn MS units aanzet op de slaapkamers pakken ze allebei 800 watt ongeveer per stuk. Maar ze staan dan ook wel ingesteld op 23 graden allebei, omdat het anders niet warm word in de slaapkamers (komt Koevlaas nog voor terug, te weinig koudemiddel wellicht?)

Op welke temp stook jij het warm?

• Notna

Notna

Where are you?®

vinom schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:12:
@Notna Je leest daar inderdaad een stuk meer vragen en problemen. Een L/L is iets meer plug and play :P

Je hebt wel een mooi verbruik met je MS. Als ik mijn MS units aanzet op de slaapkamers pakken ze allebei 800 watt ongeveer per stuk. Maar ze staan dan ook wel ingesteld op 23 graden allebei, omdat het anders niet warm word in de slaapkamers (komt Koevlaas nog voor terug, te weinig koudemiddel wellicht?)

Op welke temp stook jij het warm?
Staat op 24 in de huiskamer (AUTO blower op een statische richting naar beneden) en op 21 op de slaapkamer. Als ik laatstgenoemde op 24 zit val ik dood neer :+

24 op de unit is 21 gemeten in het midden van de kamer (op 3 verschillende thermometers). Aan de unit zelf meet hij 27 (maar die zit ook vlak tegen het plafond aan en daar is het warmer)
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:11:
Een airco is lekker eenvoudig, behalve remote bediening via internet kan je er weinig aan koppelen.
Ik red het nog steeds met de eco stand bij -3, waarom gebruik ik dat knopje na 3 jaar pas? |:( :+
Met ECO op low red ik het echt niet, daarvoor is het huis niet goed genoeg geïsoleerd. Op medium lukt het prima.

Notna wijzigde deze reactie 24-01-2019 10:16 (19%)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:26
Anton Rongen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:15:
Vanuit een inbouwdoos(stopcontact woonkamer) is mijn US aangesloten. Er is nog wat ruimte in de doos maar niet veel.

Welke vermogensmeter zou ik het beste kunnen installeren? Eventueel kan ik buiten waar ik de werkschakelaar heb aangesloten nog wel een extra opbouwdoos plaatsen.
Ik heb sinds deze week een tp|link hs110, niet voor de wp maar voor algemeen gebruik. Deze kan volgens de doos tot max 16A meten, zit een app bij en is lokaal uit te lezen via wifi. Was bij bol onder de 35€. Misschien is dat wat voor je, zo niet gewoon retour sturen...

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• De_Sint

De_Sint

Notna schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 08:05:
Valt het bij jullie ook op dat de L/W bezitters en bijbehorend topic echt weet ik hoeveel problemen hebben en het hier vrij rustig is ? :+

Hoogste verbruik van 2 kamers was gisteren met 14.5 kWh (aan vanaf 05.45 tot 23.45), gemiddeld verbruik van 805 Wh. Ik ben er blij mee en het is heerlijk warm :Y

Defrosts vallen opzich nog wel mee, hoewel het richting de avond wel frequenter wordt (ja, duh) Had er op een gegeven moment ieder uur één. Het is metname wanneer ik de 2de unit aanzet dat er vaker een defrost komt; met één unit aan wil het nog wel eens 2 tot 3 uur op zich laten wachten :)
Ik volg de L/W al een tijdje niet meer toen de keuze op L/L is gevallen.
Maar hier gaat het ook niet altijd set and forget. Wellicht omdat ik nog steeds moet wennen aan de juiste setting.
Nu het buiten kouder is, moet de compressor harder draaien en merk nu pas dat het door resoneert tot mijn slaapkamer. Uitzetten laat de huiskamer afkoelen tot 15 graden, Silent lost het probleem ook niet op.

Tevens experimenteren met settings in de laagste fan stand werkt ook niet meer. Hij moet meer kracht hebben om de huiskamer gelijk te vullen.

Gisteren 31kWh verbruikt.

Mvg,

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:03

Anton Rongen

Failure is no option!

Pixelmagic schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:48:
[...]

Ik heb sinds deze week een tp|link hs110, niet voor de wp maar voor algemeen gebruik. Deze kan volgens de doos tot max 16A meten, zit een app bij en is lokaal uit te lezen via wifi. Was bij bol onder de 35€. Misschien is dat wat voor je, zo niet gewoon retour sturen...
Dit type meter heb ik in bezit echter is de unit stekkerloos aangesloten. Ben dus meer op zoek naar een betrouwbare inbouwmodule.

• tinka
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:36
31kWh voor 1 airco?

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

• De_Sint

De_Sint

Herstel 31kWh was voor P1, waarvan 27kWh van Airco.

Nog een hoop.
Vandaag zit ik al op 15kWh. (met nachtdraaien erbij)

• tinka
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12:36
De_Sint schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Herstel 31kWh was voor P1, waarvan 27kWh van Airco.

Nog een hoop.
Vandaag zit ik al op 15kWh. (met nachtdraaien erbij)
27 is nog steeds veel lijkt me, maar ik ken je situatie niet.

Ik had gisteren 10.85 kWh en vandaag tot nu toe 5.61 kWh.

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

• detim
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-04 10:50
mv8tekst schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:45:
[...]

Die 24 graden zegt nauwelijks iets over de kamertemperatuur, mijn ervaring is dat zodra de buitentemperatuur zakt je de temperatuur een graadje hoger moet instellen. Als het koud is zet ik hem zelfs wel op 25 graden om de ruimte op 20 te krijgen.

Andere factoren zijn de stand en de beweging van de lamellen, met weinig beweging krijg je de ruimte moeilijker op temperatuur. Met de stand en beweging op auto (steeds na een tijdje een andere richting) moet dat lukken. (Hoewel je hier ook ziet dat mensen juist kiezen voor laagste stand. Wat werkt, is goed voor jou.)

Mijn woonkamer is comfortabel genoeg met alleen de Daikin US 24/7 aan, het verbruik vliegt nu wel omhoog, maar als je op gas stookt geldt uiteraard hetzelfde.
Je hebt gelijk
Ik heb eens een losse thermostaat neergezet op verschillende plekken
Het is tussen de 17,5 en 19 graden in de ruimte, dus dat is vrij koud.
Ik heb de leverancier gebeld en hij komt binnenkort ook de thermostaat wat aanpassen dat hij niet meer zo afwijkt.
Heb hem nu even op 26 graden gezet, dus ben benieuwd of dat fijner is.

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 18:15
Van 1 van mijn MHI SRK35SZ-S (ik heb er 5) moest ik gisteren met een hete lucht blower de onder achter kant defrosten. Er zat over de gehele lengte - onderkant - een solide laag van 15cm ijzel - sneeuw op. (Er was waarschijnlijk sneeuw aan de achterkant bliven liggen die bij de defrosts was bevroren). De ander 4 waren oke.

• mr_evil08

Lucht/lucht bestaat ook al jaaaaaaaren, 20 jaar geleden was het al normaal, terwijl een L/W meer van de laatste jaren "hot" is geworden, daarnaast is bij lucht/lucht de afgiftesysteem etc optimaal, en het systeem veel kleiner.

• mr_evil08
verbruik is hier nog prima, rond 10-12 kwh, Ik heb eerder moeite om mijn luchtvochtigheid op pijl te houden dan de temperatuur, niks doen betekend 15% luchtvochtigheid.

Ik ben nog niet begonnen met 24/7 stoken.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 24-01-2019 20:39 (24%)

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Ik verwarm alleen de woonkamer met mijne, en vandaag bijna 9kwh kwijt.
vochtigheid blijft netjes tussen 40 en 45%

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• wizzopa
  • Nu online
bvuaemal schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:15:
Van 1 van mijn MHI SRK35SZ-S (ik heb er 5) moest ik gisteren met een hete lucht blower de onder achter kant defrosten. Er zat over de gehele lengte - onderkant - een solide laag van 15cm ijzel - sneeuw op. (Er was waarschijnlijk sneeuw aan de achterkant bliven liggen die bij de defrosts was bevroren). De ander 4 waren oke.

[...]
Nadat je de buiten unit had ontdooit liep het water toen wel weg, vaak beginnen problemen met invriezen door een verstopte dan wel dicht gevroren afvoer.

• bvuaemal
Tot nu toe wel.

Wat er waarschijnlijkgebeurd is, is dat er sneeuw achter tegen de WP aanlag en dat tijdens de defrosts wel de warmte wisselaar ondooide maar de sneeuw die tegen de warmte wisselaar aanlag niet. Na verloop van tijd veranderde de sneeuw in ijzel.

De WP stond niet geheel waterpas, maar ik denk niet dat dat de oorzaak was.

De andere 4 WP hadden/hebben dit probleem niet.
wizzopa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Nadat je de buiten unit had ontdooit liep het water toen wel weg, vaak beginnen problemen met invriezen door een verstopte dan wel dicht gevroren afvoer.

• mr_evil08
Hoe ver passen jullie nachtverlaging toe?

Mijn record was beginnen bij 14c binnentemp (idioot laag weet het), terwijl het buiten -5 is maar rond 18c lijkt hier de sweet spot te zijn, lager kost gewoon meer verbruik.

3 graden erbij op gooien wil nog prima.
Vanuit 14c naar 21c is andere koek, flink de turbo aan met 1,6 kwh verbruik(en totaal niet comfortabel doordat alles nog een tijd koud aanvoelt). :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 25-01-2019 23:22 (78%)

• Notna

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:12:

Mijn record was beginnen bij 14c binnentemp (idioot laag weet het), terwijl het buiten -5 is maar rond 18c lijkt hier de sweet spot te zijn, lager kost gewoon meer verbruik.

Vanuit 14c naar 21c is andere koek, flink de turbo aan met 1,6 kwh verbruik(en totaal niet comfortabel doordat alles nog een tijd koud aanvoelt). :+
Niet.

Hij staat aan van 05.45 tot ~23.00 uur en gaat daarna uit. Laagste temp. die ik gemeten heb in de nacht in de huiskamer was 16.9C

Tegen de tijd dat we uit bed zijn (doordeweeks 07.30) is het dan al 19.5+C beneden. Ik zie de toegevoegde waarde van nachtverlaging niet tbh.

Hoogste verbruik was 14.5 kWh voor 2 kamers. Dat was ook de koudste dag van de week.

• TSrls
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-03 09:07
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 23:12:

Ook dezelfde ervaring met mijn Mitsubishi MUZ-DM35VA.

Bij een start temperatuur van 14c is het lastig de boel op temperatuur te krijgen vooral omdat iedere 45min. een defrost plaatsvindt van 10 min. en de temperatuur minstens 0,5c terug zakt.

De woning is wel matig geïsoleerd (bouw 1980 met standaard dubbelglas) waardoor de muren te lang koud blijven.

Bij een gemiddelde dag/nacht temperatuur van 0c zal ik moeten overwegen of 's nachts de unit aan laten of 's morgen de CV even mee laten helpen.

Weet nog niet wat voor mij het handigst is. :?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Zolang het gemiddeld een paar graden boven 0 blijft, gaat bij mij de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model uit van 22:00 tot 5:00 uur. Dat scheelt gewoon echt wel in verbruik. Vannacht weer de eerste keer uit geweest. Om 12:00 uur pas 5.7 kWh gebruikt bij ongeveer 8 graden buiten. Het was ongeveer 2.5 graden afgekoeld, voordat deze om 5 uur aansprong. En binnen 1 uur was het weer 2 graden warmer (156 m3 beneden).

Alleen als het gemiddeld kouder is, laat ik de airco 24 uur verwarmen. Anders krijgt deze het niet meer goed op temperatuur.

Doordat het kouder is, is de COP minder en kan de airco het net warmhouden bij de lage temperaturen van afgelopen week. Eigenlijk is mijn Daikin US ondergedimensioneerd voor mijn huis (550 m3). Desnoods het sfeerkacheltje erbij aan, als het nog kouder zou zijn. Maar nog niet nodig gehad.

Hier is goed te zien hoe efficiënt de Daikin US 3.5 kW is, vooral bij hogere temperaturen. Dat is ook waarom ik 1600 m3 gas heb kunnen vervangen door 1600 kWh stroom.

Temperatuur buitenCOP
-73.91
25.57
77.45
128.09

Des te fijner dat het in Nederland steeds minder koud wordt (alleen afgelopen week was weer een trendbreuk).

Eigenlijk is het toch knap dat met de temperaturen van afgelopen week mijn huis (1991) warm kunt houden op de benedenverdieping tussen de 800 en 1000 Watt. De warmte trekt natuurlijk een beetje naar boven, dus op de slaapkamer is het niet steenkoud (wij hebben zelfs op de slaapkamer het raam altijd op kiepstand staan), we kruipen toch snel onder de dekens.

En de warmtepompboiler op de zolder gebruikt de warmte die tot de zolder geraakt (ongeveer 11 graden op zolder nu) voor het maken van warm water (verbruik gemiddeld 800 Watt per dag met deze temperaturen).

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 26-01-2019 16:23 (17%)

• wizzopa
  • Nu online
@ZuinigeRijder Het verbruik van je warmtepompboiler is natuurlijk wel afhankelijk van je water verbruik, of zie ik dat verkeerd.

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

wizzopa schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:00:
@ZuinigeRijder Het verbruik van je warmtepompboiler is natuurlijk wel afhankelijk van je water verbruik, of zie ik dat verkeerd.
Dat klopt, standby verbruik is ongeveer 600 Watt per dag voor WPB met deze temperaturen. Wij douchen niet elke dag (2 personen), dus warm waterverbruik is beperkt.

• wizzopa
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:05:
[...]

Dat klopt, standby verbruik is ongeveer 600 Watt per dag voor WPB met deze temperaturen. Wij douchen niet elke dag (2 personen), dus warm waterverbruik is beperkt.
Mijn jaar verbruik met de Atlantic ca 600kWh. Globaal het dubbele per dag.

• Stef87
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:03:
Zolang het gemiddeld een paar graden boven 0 blijft, gaat bij mij de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model uit van 22:00 tot 5:00 uur. Dat scheelt gewoon echt wel in verbruik. Vannacht weer de eerste keer uit geweest. Om 12:00 uur pas 5.7 kWh gebruikt bij ongeveer 8 graden buiten. Het was ongeveer 2.5 graden afgekoeld, voordat deze om 5 uur aansprong. En binnen 1 uur was het weer 2 graden warmer (156 m3 beneden).

Alleen als het gemiddeld kouder is, laat ik de airco 24 uur verwarmen. Anders krijgt deze het niet meer goed op temperatuur.

Doordat het kouder is, is de COP minder en kan de airco het net warmhouden bij de lage temperaturen van afgelopen week. Eigenlijk is mijn Daikin US ondergedimensioneerd voor mijn huis (550 m3). Desnoods het sfeerkacheltje erbij aan, als het nog kouder zou zijn. Maar nog niet nodig gehad.

Hier is goed te zien hoe efficiënt de Daikin US 3.5 kW is, vooral bij hogere temperaturen. Dat is ook waarom ik 1600 m3 gas heb kunnen vervangen door 1600 kWh stroom.

Temperatuur buitenCOP
-73.91
25.57
77.45
128.09

Des te fijner dat het in Nederland steeds minder koud wordt (alleen afgelopen week was weer een trendbreuk).

Eigenlijk is het toch knap dat met de temperaturen van afgelopen week mijn huis (1991) warm kunt houden op de benedenverdieping tussen de 800 en 1000 Watt. De warmte trekt natuurlijk een beetje naar boven, dus op de slaapkamer is het niet steenkoud (wij hebben zelfs op de slaapkamer het raam altijd op kiepstand staan), we kruipen toch snel onder de dekens.

En de warmtepompboiler op de zolder gebruikt de warmte die tot de zolder geraakt (ongeveer 11 graden op zolder nu) voor het maken van warm water (verbruik gemiddeld 800 Watt per dag met deze temperaturen).
Ja dat is erg zuinig! Dat ga je met geen enkele L/w wp halen. Het is jammer dat L/L wp-en een beetje buiten de boot vallen (subsidie), terwijl deze super zuinig kunnen zijn.

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Temperatuur buitenCOP
-73.91
25.57
77.45
128.09
ow wauw! dat valt me echt alles mee aan COP!

Dan is het terug verdienen van een unit heel snel gedaan.. met een prijs van €0,20 vergeleken de €0,80 van gas nu.

• maartentmm

Temperatuur buitenCOP
-73.91
25.57
77.45
128.09

Hoe bereken jij de COP?
ik draai 24/7 zonder nachtverlaging. Wel nachtverlaging betekend minder comfort en meer pendelen wat dan weer leidt tot meer stroomverbruik. Ik ben voor elke M3 gas 2kWh kwijt.
mijn unit koste mij maar 700incl installatie. De US is 2x zo duur en ook nog een 40cm diep

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

maartentmm schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Hoe bereken jij de COP?
ik draai 24/7 zonder nachtverlaging. Wel nachtverlaging betekend minder comfort en meer pendelen wat dan weer leidt tot meer stroomverbruik. Ik ben voor elke M3 gas 2kWh kwijt.
mijn unit koste mij maar 700incl installatie. De US is 2x zo duur en ook nog een 40cm diep
De COP heb ik niet berekend, maar komt uit de specificaties voor de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW. De SCOP is ook hoog (5.73).

Pendelen zal de Daikin US 3.5 kW niet snel doen, want het minimum verbruik is 100 Watt, maximum verbruik 1000 Watt. En heeft dus ook een relatief hoge COP bij lage temperaturen, dus ook hoger warmtevermogen. Wanneer dit nog niet genoeg is, kan men het 5 kW model nemen.

Hij is misschien wel duur, maar door de efficiëntie, verdien je dit over tijd vanzelf terug.

• wizzopa
  • Nu online
maartentmm schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Hoe bereken jij de COP?
Wie is jou leverancier van de Daikin

• maartentmm
Ik koop hem via het bedrijf waar ik werk die hoge korting krijgt. Installatie heeft ook een collega gedaan voor 50euro die stek heeft. overige materialen koop ik ook via inkoopprijs. Vandaar dat ik voor +-700 euro de gok wel wilde wagen.
Ik en de waf waren nogal sceptisch gezien de herrie en dat ding in aan de muur beneden.
Sinds hij draait heb ik er geen moment spijt van gehad. Zeker omdat ik voor een deel gratis verwarm omdat ik mijn stroom overschot weg werk.
Alleen bij lagere temperaturen daalt het verwarmingsvermogen en moet ik eigenlijk voor het behaaglijk gevoel de radiatoren beneden openen. Nu wil ik boven op de slaapkamer ook een L/L dan kan ik weer een FTCX35 ophangen voor +-700 of de Unit die ik nu heb op de slaapkamer hangen en een US beneden ophangen.
Ik ben voor de FTXZ35N +-1700 incl. installatie kwijt.
Dit is dus een fixe meer investering waarvan het voor mij lastig is om de tvt tijd te berekenen; tov de FTCX35.

• wizzopa
  • Nu online
maartentmm schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Ik koop hem via het bedrijf waar ik werk die hoge korting krijgt. Installatie heeft ook een collega gedaan voor 50euro die stek heeft. overige materialen koop ik ook via inkoopprijs. Vandaar dat ik voor +-700 euro de gok wel wilde wagen.
Ik en de waf waren nogal sceptisch gezien de herrie en dat ding in aan de muur beneden.
Sinds hij draait heb ik er geen moment spijt van gehad. Zeker omdat ik voor een deel gratis verwarm omdat ik mijn stroom overschot weg werk.
Alleen bij lagere temperaturen daalt het verwarmingsvermogen en moet ik eigenlijk voor het behaaglijk gevoel de radiatoren beneden openen. Nu wil ik boven op de slaapkamer ook een L/L dan kan ik weer een FTCX35 ophangen voor +-700 of de Unit die ik nu heb op de slaapkamer hangen en een US beneden ophangen.
Ik ben voor de FTXZ35N +-1700 incl. installatie kwijt.
Dit is dus een fixe meer investering waarvan het voor mij lastig is om de tvt tijd te berekenen; tov de FTCX35.
Kijk de bekende aap uit de mouw, 700 incl. is toch geen markt conforme prijs. 1700 voor een US ook niet maar dat gaat natuurljk volgens het zelfde recept. Als je een 2kW Daikin Perfera tegen een scherpe prijs kan leveren. ;)

• maartentmm
wizzopa schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Kijk de bekende aap uit de mouw, 700 incl. is toch geen markt conforme prijs. 1700 voor een US ook niet maar dat gaat natuurljk volgens het zelfde recept. Als je een 2kW Daikin Perfera tegen een scherpe prijs kan leveren. ;)
Je mag helaas alleen voor jezelf en familie inkopen.
Die unit die ik heb lijkt op deze kwa specs.
https://www.cooldownairco...del-ftxb35c-rxb35c-35-kw/
Ik heb alleen een R32 unit met een cop van 4.
dus zo gek veel scheelt het niet hoor.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Sinds vandaag ook lid van het l/l masterrace...

De installateur heeft een daikin stylish/fxta50 achtergelaten.
Komende dagen maar eens kijken hoe deze bevalt en wat een beetje een comfortabele stand is.

Helaas krijg ik de ingebouwde wifi controller met geen mogelijkheid op mijn netwerk (adapter reageert niet is de foutmelding), ook maar eens goed naar kijken deze week.

• Notna

Notna

Where are you?®

Fly-guy schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:29:
Sinds vandaag ook lid van het l/l masterrace...

De installateur heeft een daikin stylish/fxta50 achtergelaten.
Komende dagen maar eens kijken hoe deze bevalt en wat een beetje een comfortabele stand is.

Helaas krijg ik de ingebouwde wifi controller met geen mogelijkheid op mijn netwerk (adapter reageert niet is de foutmelding), ook maar eens goed naar kijken deze week.
Masterrace :') :+

Die controller is soms ook wel een beetje finnicky. Heeft volgens mij ook last van bepaalde kanalen die je wel of niet gebruikt in de router (en 5Ghz kan het al helemaal niet aan).

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Fly-guy Ik had ook problemen met die controller, totdat ik erachter kwam dat ik op kanaal 13 zat. Dat werkt dus niet, nu naar een ander kanaal en de controller meldt zich gewoon aan.

Meeste andere apparaten gebruiken gewoon 5ghz dus die hebben ook geen last van het veel drukkere kanaal waar ik nu op zit.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Fly-guy
  • Niet online
Ik had gehoopt dat het duidelijk was dat het niet serieus was, toch? ;')
Die controller is soms ook wel een beetje finnicky. Heeft volgens mij ook last van bepaalde kanalen die je wel of niet gebruikt in de router (en 5Ghz kan het al helemaal niet aan).
Ik zit niet op de niet werkende kanalen, op 2,4 Ghz en ook de gebruikte veiligheid (WPA) zou moeten werken. Ga er morgen maar eens lekker voor zitten, maar voor nu is de kamer lekker warm en het geluid valt me enorm mee.

• wizzopa
  • Nu online
Fly-guy schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:12:
[...]

[...]

Ik zit niet op de niet werkende kanalen, op 2,4 Ghz en ook de gebruikte veiligheid (WPA) zou moeten werken. Ga er morgen maar eens lekker voor zitten, maar voor nu is de kamer lekker warm en het geluid valt me enorm mee.
Misschien denkt je router er anders over en wissend hij van kanaal, ik heb mijn kanaal vast gezet daarna probleem verleden tijd.

• mr_evil08
Fly-guy schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:12:
[...]

[...]

De bijgeleverde wi-fi controller van Daikin is nogal verouderd (hier tenminste).
Controller van mij snapt ook niks van 802.11d dus zat vast aan kanaal 1 tot 11.
WPA2 kan wel probleemloos.

Controller kon alleen B/G/N, koop je een nieuwe airco en niet eens 5ghz...
Je router op N only zetten vind hij ook niet fijn, G/N werkt wel prima hier.

Mogelijk gaat het bij jou beter maar ik moest 802.11g in de lucht houden puur voor de airco helaas.
Ik heb nergens kunnen vinden dat je de land/regio ook kan instellen (hij kan ook in AP mode).

mr_evil08 wijzigde deze reactie 28-01-2019 23:09 (5%)

• Fly-guy
  • Niet online
Uiteindelijk leek het aan mijn telefoon te liggen (pixel2). De app op een ipad vond de unit wel en na een update werkte het ook weer op mijn telefoon.

Nu staat het ding in principe toch voorlopig altijd aan, dus heel veel voegt de app nu niet toe, maar als je het hebt moet het ook werken :)

• mr_evil08
bvuaemal schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:15:

[...]
Dat gevalletje aan de onderkant ijs had ik dus gisteren ook, idd sneeuw tegenaan gevallen en dat ging ontdooien bij een defrost en vervolgens even later weer bevriezen.

Ik heb er niks aan gedaan, bij een 2e defrost sessie werd dit vanzelf opgelost.
Mijn buitenunit heeft geen waterafvoer, lekt zo de tuin in, vonden wij niet nodig.

• bvuaemal
Mijn buitenunits staan redelijk hoog opgesteld en lekken in een grindpot. Zie foto. Heeft niet geholpen voor 1 van de Units. Dus in de toekomst, als er een dik pak sneeuw is gevallen, ga ik dat achter mijn buitenunits de sneeuw maar verwijderen.

mr_evil08 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Dat gevalletje aan de onderkant ijs had ik dus gisteren ook, idd sneeuw tegenaan gevallen en dat ging ontdooien bij een defrost en vervolgens even later weer bevriezen.

Ik heb er niks aan gedaan, bij een 2e defrost sessie werd dit vanzelf opgelost.
Mijn buitenunit heeft geen waterafvoer, lekt zo de tuin in, vonden wij niet nodig.

• Tromp.et
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:38
Ik ben verschillende opties aan het overwegen om mijn huis verder te verduurzamen. Momenteel is deze voorzien van een ventilatiewarmtepomp, welke voor een groot gedeelte van de tijd mijn huis kan voorzien van voldoende warmte.

Allereerst wordt alles goed geïsoleerd, maar daarnaast ben ik op zoek naar een (aanvullende) manier van duurzaam verwarmen en, ook belangrijk, het koelen in de zomer.

Beneden lijkt een Daikin Ururu Sarara me een goede opties, zoals deze:

Volgens mij biedt deze voldoende vermogen, zeer goede COP waardes, kan ver terug moduleren, en Daikin is, voor zover ik heb gelezen een prima merk.

Voor boven (3 kamers) ben ik nog aan het twijfelen. In principe stoken we daar bijna nooit, en voor incidenteel gebruik bied de ventilatiewarmtepomp voldoende warmte (deze wil ik dan beneden niet meer gebruiken). Echter kan deze ventilatiewarmtepomp niet koelen, dus daarvoor ben ik nog naar een oplossing aan het zoeken.
Een mogelijkheid is om een multi-split systeem op te hangen in alle drie de kamers, maar dit is redelijk prijzig, en er komen veel leidingen te lopen.
Een andere optie zou zijn om op de overloop een airco op te hangen, en in de zomer de deuren op te laten. Als ik hierop zoek kom ik wisselende ervaringen tegen, helemaal goed schijnt het niet te werken.

In mijn zoektocht vond ik verder een Kanaal systeem. Bijvoorbeeld deze:

Dit heeft me aan het denken gezet om kanalen aan te leggen naar de drie kamers. De kamers grenzen direct aan dezelfde overloop, dus al ik een inblaas realiseer direct boven de deur is de maximale te overbruggen afstand 1,0 meter. Tevens kan ik deze kanalen direct wegwerken d.m.v. een verlaagd plafond. Mijn idee is om dan de ruitjes welke boven de deur zitten te vervangen voor iets van multiplex en daar een rooster in te maken. Verschillende soorten roosters zijn hier prima te koop.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er namelijk niet zoveel over vinden. Tevens heb ik geen idee welke kanalen er aangesloten kunnen worden op de Daikin, hier is bijna niks over te vinden. Bij ventilatieland kan ik genoeg soorten buizen e.d. kopen, maar welke er dan passen...

Het voordeel van dit systeem lijkt me dat het relatief goedkoop is, maar ik wel elke kamer kan koelen (en wellicht ook incidenteel verwarmen).

Een collega van me is installateur F-gassen, dus dat kan ik (gelukkig) uitbesteden.

Iemand tips/ideeën?

• Appie Heijn
Tromp.et schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:43:
Ik ben verschillende opties aan het overwegen om mijn huis verder te verduurzamen. Momenteel is deze voorzien van een ventilatiewarmtepomp, welke voor een groot gedeelte van de tijd mijn huis kan voorzien van voldoende warmte.

Allereerst wordt alles goed geïsoleerd, maar daarnaast ben ik op zoek naar een (aanvullende) manier van duurzaam verwarmen en, ook belangrijk, het koelen in de zomer.

Beneden lijkt een Daikin Ururu Sarara me een goede opties, zoals deze:

Volgens mij biedt deze voldoende vermogen, zeer goede COP waardes, kan ver terug moduleren, en Daikin is, voor zover ik heb gelezen een prima merk.

Voor boven (3 kamers) ben ik nog aan het twijfelen. In principe stoken we daar bijna nooit, en voor incidenteel gebruik bied de ventilatiewarmtepomp voldoende warmte (deze wil ik dan beneden niet meer gebruiken). Echter kan deze ventilatiewarmtepomp niet koelen, dus daarvoor ben ik nog naar een oplossing aan het zoeken.
Een mogelijkheid is om een multi-split systeem op te hangen in alle drie de kamers, maar dit is redelijk prijzig, en er komen veel leidingen te lopen.
Een andere optie zou zijn om op de overloop een airco op te hangen, en in de zomer de deuren op te laten. Als ik hierop zoek kom ik wisselende ervaringen tegen, helemaal goed schijnt het niet te werken.

In mijn zoektocht vond ik verder een Kanaal systeem. Bijvoorbeeld deze:

Dit heeft me aan het denken gezet om kanalen aan te leggen naar de drie kamers. De kamers grenzen direct aan dezelfde overloop, dus al ik een inblaas realiseer direct boven de deur is de maximale te overbruggen afstand 1,0 meter. Tevens kan ik deze kanalen direct wegwerken d.m.v. een verlaagd plafond. Mijn idee is om dan de ruitjes welke boven de deur zitten te vervangen voor iets van multiplex en daar een rooster in te maken. Verschillende soorten roosters zijn hier prima te koop.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er namelijk niet zoveel over vinden. Tevens heb ik geen idee welke kanalen er aangesloten kunnen worden op de Daikin, hier is bijna niks over te vinden. Bij ventilatieland kan ik genoeg soorten buizen e.d. kopen, maar welke er dan passen...

Het voordeel van dit systeem lijkt me dat het relatief goedkoop is, maar ik wel elke kamer kan koelen (en wellicht ook incidenteel verwarmen).

Een collega van me is installateur F-gassen, dus dat kan ik (gelukkig) uitbesteden.

Iemand tips/ideeën?
Ik heb lang gekeken naar de kanaalairco, uiteindelijk kwam ik tot de volgende nadelen:
Ruimte is eigenlijk niet per ruimte instelbaar (uitgaande temp is gelijk over alle kamers)
Je hebt best wel grote openingen nodig (ook wil je de lucht circuleren, niet alleen inblazen)
Geluid schijnt echt behoorlijk lastig te zijn, oftewel heel goed over nadenken en goede materialen gebruiken

Ik ben tot de conclusie gekomen dat losse units of 2x split(in ons geval) de "beste oplossing is" wanneer je meer meer dan 2 binnunits op 1 buitenunit aansluit kom je best wel snel in pendel modus is wat ik hier gelezen heb (bij maar 1 binnenunit in gebruik)

• barrymel
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:58

barrymel

BarryMel

PentaClover schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:39:

[Afbeelding]

Met welk systeem kan je dat zo mooi bij houden de buitentemp en wattage van je airco ?

BarryMel

• mr_evil08
Appie Heijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Ik heb lang gekeken naar de kanaalairco, uiteindelijk kwam ik tot de volgende nadelen:
Ruimte is eigenlijk niet per ruimte instelbaar (uitgaande temp is gelijk over alle kamers)
Je hebt best wel grote openingen nodig (ook wil je de lucht circuleren, niet alleen inblazen)
Geluid schijnt echt behoorlijk lastig te zijn, oftewel heel goed over nadenken en goede materialen gebruiken
Moah dit huis is gebouwd op (indirect) heteluchtverwarming, het is uitstekend te regelen per kamer, nog preciezer dan radiatoren, ligt er helemaal aan hoeveel je er voor over hebt zoals elektronische kleppen / voelers per ruimte.

Achteraf inbouwen in een bestaand huis is een stuk lastiger en een duur grapje idd, daar zijn ook complexe berekeningen voor, 1 foutje in je ontwerp en je hebt "herrie" en "tocht".

Het hele traject ligt hier nog maar niet interessant om een kanaal airco of een elga warmtepomp erop te koppelen, gaf te laag rendement vooral omdat ik niet alles wilde verwarmen. (warmte moet helemaal van zolder komen, het gehele buizen traject wordt wel lucht ingeblazen).
Dus een single splitje WP was hier ook de beste oplossing met als voordeel lage investering.

• PentaClover
@barrymel

Voor de temperatuur heb ik een scriptje draaien dat de temperatuursensor van de Airco Buiten unit om de 5 minuten uitleest en in een dummy sensor in domoticz schrijft.

Voor het verbuik van de Airco heb ik een kWh meter in de meterkast op de groep van de airco gezet die S0 pulsen uitstuurt (Resolutie 1 Wh) en die gaan via een pulsen teller ook domoticz in.
(Daar hoefde ik verder niet zo heel veel voor te doen, de teller wordt al native door domoticz ondersteund)

• Tromp.et
Appie Heijn schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Ik ben tot de conclusie gekomen dat losse units of 2x split(in ons geval) de "beste oplossing is" wanneer je meer meer dan 2 binnunits op 1 buitenunit aansluit kom je best wel snel in pendel modus is wat ik hier gelezen heb (bij maar 1 binnenunit in gebruik)
Dank voor de reacties, daar kan ik iets mee. :)

Het geluidsniveau, wat bedoel je daar precies mee? Als ik in de specs kijk van de kanaal unit heeft deze een 'sound pressure' van 53dBA, als ik een willekeurige split unit pak van Daikin, bijvoorbeeld de FTXM20M heeft deze een 'sound pressure' van 57dBA, dus dan lijkt het geluid mee te vallen. Of bedoel je meer resonantie?

Wat me voor de verschillende ruimtes nog makkelijk leek is een afsluitbaar rooster, zodat als een kamer niet gekoeld of verwarmd hoeft te worden het rooster gesloten kan worden.

De lucht wordt verder door de kanaalunit op de overloop afgezogen, en kan onder de deuren terugstromen via een kier, deze is aanwezig voor de mechanische ventilatie.
mr_evil08 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:33:
[...]

Moah dit huis is gebouwd op (indirect) heteluchtverwarming, het is uitstekend te regelen per kamer, nog preciezer dan radiatoren, ligt er helemaal aan hoeveel je er voor over hebt zoals elektronische kleppen / voelers per ruimte.

Achteraf inbouwen in een bestaand huis is een stuk lastiger en een duur grapje idd, daar zijn ook complexe berekeningen voor, 1 foutje in je ontwerp en je hebt "herrie" en "tocht".

Het hele traject ligt hier nog maar niet interessant om een kanaal airco of een elga warmtepomp erop te koppelen, gaf te laag rendement vooral omdat ik niet alles wilde verwarmen. (warmte moet helemaal van zolder komen, het gehele buizen traject wordt wel lucht ingeblazen).
Dus een single splitje WP was hier ook de beste oplossing met als voordeel lage investering.
In mijn geval zijn de buizen erg kort, maximaal 1 meter naar een kamer. De unit komt dus niet op zolder te hangen, en daardoor is de efficiëntie denk ik beter.

Hoe bedoel je precies 'herrie' en 'tocht'. Een split unit blaast toch ook koude lucht uit welke als tocht ervaren kan worden? Wat doet deze anders dan een kanaal unit dat dit bijvoorbeeld niet als tocht ervaren kan worden?

Ik probeer niet de argumenten onderuit te halen, ik zoek nog wat meer onderbouwing.

Drie split units lijken inderdaad een goede oplossing, alleen, met de unit in de woonkamer zou ik dus 4 buitenunits krijgen, dat is me wel iets te veel van het goede. En een multi-split is inderdaad geen oplossing i.v.m. pendelen. Dus als de kanaal unit toch niks is, dan misschien maar een enkele unit op de overloop, en in de zomer de deuren open doen. Iemand hier ervaringen mee?

• mv8tekst
Tromp.et schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:43:
Interessant en enigszins vergelijkbaar.
Ik heb een gasloze woning, maar mijn ventilatiewarmtepomp zorgt alleen voor warm water (Nibe F130). Woonkamer wordt sinds drie jaar verwarmd met Daikin US.
Voor de slaapkamers (geen vaste verwarming aanwezig) een multisplit met 3 units overwogen maar van afgezien wegens hoge kosten (te veel bochten en lange leidingen) terwijl dit niet vaak gebruikt zal worden. Alternatief is een enkele unit op de overloop en ik overwoog ook om de ruitjes boven de deur te vervangen door een rooster of horrengaas of zo, alleen een buizensysteem, daar had ik nog niet aan gedacht. Ook hier ruime kieren onder de deuren vanwege de MV.
Ik volg je op de voet :) Hoe kom je aan je warm water?

• Tromp.et
mv8tekst schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Interessant en enigszins vergelijkbaar.
Ik heb een gasloze woning, maar mijn ventilatiewarmtepomp zorgt alleen voor warm water (Nibe F130). Woonkamer wordt sinds drie jaar verwarmd met Daikin US.
Voor de slaapkamers (geen vaste verwarming aanwezig) een multisplit met 3 units overwogen maar van afgezien wegens hoge kosten (te veel bochten en lange leidingen) terwijl dit niet vaak gebruikt zal worden. Alternatief is een enkele unit op de overloop en ik overwoog ook om de ruitjes boven de deur te vervangen door een rooster of horrengaas of zo, alleen een buizensysteem, daar had ik nog niet aan gedacht. Ook hier ruime kieren onder de deuren vanwege de MV.
Ik volg je op de voet :) Hoe kom je aan je warm water?
Warm water komt nu via de CV ketel, maar als deze weg kan wil ik hier graag een warmtepompboiler plaatsen voor warm water.
Gasverbruik is voor koken, SWW en incidenteel stoken nog zo’n 200 kuub per jaar, maar dit wil ik graag naar 0 brengen.

Mocht ik het echt gaan doen zal ik de ervaringen delen :) . Alleen twijfel ik zelf dus ook nog. Tevens heb ik nog geen geschikt buizensysteem gevonden wat aangesloten kan worden op een kanaal unit, maar deze zullen ongetwijfeld bestaan ;)

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:28
wellicht wat tips ivm kanaals units. Ik heb dit namelijk ook overwogen voor de bovenverdieping ivp 3 losse (op een MS)

ik heb enkel hoofdunits (dus dat ding waar de slangen aan komen) gevonden die plat moet liggen. Ze zijn vrij groot en er komt dus nog een flink stuk bijaan (de trechter zeg maar waar de slangen aan komen) ergo veel ruimte nodig.
de slangen zelf bij voorkeur (afhankelijk vd lengte) zo'n 30 cm doorsnee. je moet het wel kwijt kunnen

geen individuele regeling per kamer mbt gewenste temperatuur mogelijk zonder met een kostbaar systeem met klepgestuurde systemen te gaan werken

niet main stream beschikbaar, dus duur.

relatief ingrijpend. hier zelfs met een houten plafond met daarboven een zolder waar ik ze weg wilde werken moest er nog flink wat aangepast worden

aan de andere kant. Nu hangen er 3 losse units die ik eigenlijk nooit kan gebruiken omdat de buiten unit dan als een idioot gaat pendelen.....

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
.

Supertip wijzigde deze reactie 03-02-2019 12:43 (99%)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:46

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Toch heb ik het idee dat ik iets verkeerd gedaan heb. :+

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BTS
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:26
Rol-Co schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:53:
Toch heb ik het idee dat ik iets verkeerd gedaan heb. :+

[Afbeelding]
Niet heel gek, als je warmte wilt zet je hem op koelen en visa versa.

www.highflow.nl

• mr_evil08
@Rol-Co Als je hem op verwarmen zet zal het binnen wel wat afkoelen, Het zou kunnen opzich, alhoewel het redement niet zo denderend zal zijn...
Merk ik ook tijdens verwarmen is de omgeving rondom de buitenunit kouder dan normaal.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 03-02-2019 22:58 (12%)

• Appie Heijn
Vraagje:
Voor onze verbouwing ben ik het één en ander aan het uitzoeken. Ik twijfel tussen een multi split en een single split i.c.m. een cassette binnenunit. Wanneer ik voor multi ga dan komt er nog een airco op de overloop.

Voor de woonkamer denk ik aan een 3,5KW voldoende te hebben. 2,5KW voor de bovenverdieping, de hele dag wat doorpruttelen icm raamluiken moet ook voldoende zijn.

Bij daikin kom ik echter bij de multi-split uit op een 3 poorter, ipv de benodigde 2 poorten. Is die 3e poort af te doppen?
Zie pagina 23
https://www.daikin.nl/con...ECPNL-BE18-004A_Dutch.pdf

Liefst wil ik het beperkt houden tot 2 buitenunits (Hitachi L/W WP heb ik al), ik denk eraan om een 3,5 cassette te combineren met een 2,5 wandunit op de overloop op een relatief lichte buitenunit.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ik overweeg om er een Daikin Nexura bij te nemen. Deze zou namelijk heel mooi dichtbij de zithoek gepositioneerd kunnen worden en dan zouden we dus ook iets aan de stralingswarmte hebben.

Ik zou graag willen weten hoe onzuinig de straling-stand is ten opzichte van gewoon convectie. Daikin Nederland (klantenservice) blijft hardnekkig volhouden dat de COP van 4.65 gemeten is met het stralingspaneel aan. Ik betwijfel dat, tenzij ze stralen op 20-25 graden natuurlijk, maar dat is niet hoe je hem zou willen gebruiken als je stralingswarmte wil.

Iemand ervaring of ideeën hierover?
@Gasschuif jij geeft aan dat de COP instort bij gebruik van straling. Is dat een aanname of zijn er ergens ook data over te vinden (ik vond niets helaas...). Wel eens een vergelijking gemaakt qua verbruik bij een dagje mét en een dagje zonder stralingspaneel?

logischerwijs is het natuurlijk te verwachten dat als je straalt op 50 graden, dat de COP dan niet zo hoog gaat zijn... Maar ten opzichte van een IR-paneel met COP=1 is het nog best een leuke optie lijkt me.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18:05

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

T-Infinity schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:17:
Ik overweeg om er een Daikin Nexura bij te nemen. Deze zou namelijk heel mooi dichtbij de zithoek gepositioneerd kunnen worden en dan zouden we dus ook iets aan de stralingswarmte hebben.

Ik zou graag willen weten hoe onzuinig de straling-stand is ten opzichte van gewoon convectie. Daikin Nederland (klantenservice) blijft hardnekkig volhouden dat de COP van 4.65 gemeten is met het stralingspaneel aan. Ik betwijfel dat, tenzij ze stralen op 20-25 graden natuurlijk, maar dat is niet hoe je hem zou willen gebruiken als je stralingswarmte wil.

Iemand ervaring of ideeën hierover?
@Gasschuif jij geeft aan dat de COP instort bij gebruik van straling. Is dat een aanname of zijn er ergens ook data over te vinden (ik vond niets helaas...). Wel eens een vergelijking gemaakt qua verbruik bij een dagje mét en een dagje zonder stralingspaneel?

logischerwijs is het natuurlijk te verwachten dat als je straalt op 50 graden, dat de COP dan niet zo hoog gaat zijn... Maar ten opzichte van een IR-paneel met COP=1 is het nog best een leuke optie lijkt me.
Geen meetdata op de lange termijn in paneel stand, maar wel momenteel. Hij hangt hier achter plugwise, en als ik het paneel inschakel vanuit een regel situatie knalt gelijk het vermogen omhoog. Dat gebruik ik daarom nooit...
Ander klein nadeel(tje) is een standby vermogen van 7 W. Verder een goede machine. Ik gebruik hem nu allen in hoog zomer voor koeling, want een 8 kW Zubadan voor de CV.
Voordeel is wel de super lage modulatie stand , heb hem op 100 W zien draaien (unit hier is 3,5 kW)

Hogere persgas temp is lagere COP ... simpel toch?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

Pagina: 1 ... 67 ... 70 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True