Ik ben verschillende opties aan het overwegen om mijn huis verder te verduurzamen. Momenteel is deze voorzien van een ventilatiewarmtepomp, welke voor een groot gedeelte van de tijd mijn huis kan voorzien van voldoende warmte.
Allereerst wordt alles goed geïsoleerd, maar daarnaast ben ik op zoek naar een (aanvullende) manier van duurzaam verwarmen en, ook belangrijk, het koelen in de zomer.
Beneden lijkt een Daikin Ururu Sarara me een goede opties, zoals
deze:
Volgens mij biedt deze voldoende vermogen, zeer goede COP waardes, kan ver terug moduleren, en Daikin is, voor zover ik heb gelezen een prima merk.
Voor boven (3 kamers) ben ik nog aan het twijfelen. In principe stoken we daar bijna nooit, en voor incidenteel gebruik bied de ventilatiewarmtepomp voldoende warmte (deze wil ik dan beneden niet meer gebruiken). Echter kan deze ventilatiewarmtepomp niet koelen, dus daarvoor ben ik nog naar een oplossing aan het zoeken.
Een mogelijkheid is om een multi-split systeem op te hangen in alle drie de kamers, maar dit is redelijk prijzig, en er komen veel leidingen te lopen.
Een andere optie zou zijn om op de overloop een airco op te hangen, en in de zomer de deuren op te laten. Als ik hierop zoek kom ik wisselende ervaringen tegen, helemaal goed schijnt het niet te werken.
In mijn zoektocht vond ik verder een Kanaal systeem. Bijvoorbeeld
deze:
Dit heeft me aan het denken gezet om kanalen aan te leggen naar de drie kamers. De kamers grenzen direct aan dezelfde overloop, dus al ik een inblaas realiseer direct boven de deur is de maximale te overbruggen afstand 1,0 meter. Tevens kan ik deze kanalen direct wegwerken d.m.v. een verlaagd plafond. Mijn idee is om dan de ruitjes welke boven de deur zitten te vervangen voor iets van multiplex en daar een rooster in te maken. Verschillende soorten roosters zijn
hier prima te koop.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er namelijk niet zoveel over vinden. Tevens heb ik geen idee welke kanalen er aangesloten kunnen worden op de Daikin, hier is bijna niks over te vinden. Bij ventilatieland kan ik genoeg soorten buizen e.d. kopen, maar welke er dan passen...
Het voordeel van dit systeem lijkt me dat het relatief goedkoop is, maar ik wel elke kamer kan koelen (en wellicht ook incidenteel verwarmen).
Een collega van me is installateur F-gassen, dus dat kan ik (gelukkig) uitbesteden.
Iemand tips/ideeën?