Ray schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:04:
@
PentaClover ik zie dat jij de N uitvoering hebt van mijn 68M uitvoering. heeft die versie ook last van alles wat ik en zerobase in dit topic over de M heb geschreven ?
want even teruglezend werk jij schijnbaar naar een cop van mogelijk 5 waar onze ervaring meer richting de 2 gaat
Zo het heeft even geduurd, maar ik heb het hele topic van begin tot eind doorgelezen.
Waar ik ook last van heb is dat het minumum vermogen dat de buitenunit opneemt hoger is dan wat in de Daikin tabellen staat.
Het lijkt erop dat hij niet echt onder de 1200 Watt opgenomen elektrisch vermogen wil terug moduleren bij het verwarmen, en tijdens de zomer met koelen deed hij dat wel, dat was echt perfect.
Ik zie wel dat hij vandaag een paar keer een klein beetje terug gezakt is naar 1000 Watt maar dat is het minimum.
Ik heb vandaag toen ik opstond gezien dat hij aan het pendelen was op de beneden unit en heb toen 2 dingen gedaan, eerst de vraag temperatuur omhooggezet en op het moment dat hij weer ging pendelen pas een van de units boven aangezet, en de andere een tijdje later, en niet op het zelfde moment zoals gisteren.
De rest van de dag heeft hij niet gependeld, maar wel continue tussen de 1000 en 1200 Watt elektrisch vermogen lopen trekken.
Ik vind ondanks dat de lucht temperatuur nu iets warmer voelt (maar ik merk verder niet dat de muren of vloer warmer worden, dus het verschil is niet zo groot) het nog steeds een stuk minder confortabel dan vloer verwarming.
Mijn vriendin begint al enigzins geirriteerd te vragen wanneer dit experiment afgelopen is want ze wil de CV gewoon aan hebben.
Ik heb nog geen tijd gehad om naar de nieuwe data te kijken van de afgelopen anderhalve dag, maar ruwe schatting als ik naar de verbruikte kWh kijk denk ik dat de COP van het systeem hier op ongeveer 3 uitkomt, ik zal morgen de berekening eens maken.
Update: Ik heb de berekening gedaan over een periode van 48 uur waarbij ook de vloer temperatuur constant was:
WarmteVerlies over 48 uur met gemiddeld 7.88C buiten temperatuur: 159.23 kWh
Warmte overig verbruikte Elektriciteit zonder Airco: 27.24 kWh
Warmte afgegeven aanwezige mensen: 9.46 kWh
Warmte Geleverd Airco: 122.53 kWh
Airco Verbruik: 30.09 kWh
COP bij 8 graden buiten temperatuur is 122.53/30.09 = 4.07
[
Voor 9% gewijzigd door
PentaClover op 23-12-2018 09:55
]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR