Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste
Acties:

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23-03 16:50
Voske89 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:04:
Klopt het hoe lager de fanstand op de binnenunit staan, hoe lager de COP wordt?
Dat namelijk de buitenunit harder gaat werken?

Ik heb 2 panasonic’s TZ / R32
Ja klopt, stand 1 of fluisterstand zorgt er idd voor dat de COP daalt, de binnen unit kan zijn warmte niet voldoende kwijt, auto (fan)stand is de "sweet spot" zeg maar.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 21-12-2018 23:35 (4%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-03 17:14
antonboonstra schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:21:
Wat verbruikt jullie warmtepomp per dag? Ik heb het verbruik even in vergelijk gezet met de buitentemperatuur. De blauwe punten zijn van 2018. Van de afgelopen weken was 16 december de koudste dag met 12,7 kWh verbruik bij gemiddeld -0,3°C buiten.
Nog niet veel historische data want ik ben slechts sinds woensdag aan het experimenteren met verwarmen, maar de afgelopen 24 uur bij een gemiddelde buiten temperatuur van 10.07C heeft de unit 18.4 kWh verbruikt, CV heeft uitgestaan.

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
@PentaClover: Dat pendelgedrag zie ik hier ook als ik de airco laat verwarmen.

@Ray: Als alle kamers op temperatuur zijn dan schommelt het stroomverbruik hier ook rond die waarde.

Sinds bijplaatsen van twee extra binnen-units is het standbyverbruik van de installatie van 0,2 kWh naar 0,4kWh per dag gegaan. Dat is zo’n E 2,5 per maand aan standbyverbruik.

Kwa geluid zijn de binnen-units erg stil (mits in fluisterstand). Alleen de condenspompen maken geluid (helaas nodig ivm lengte condens-leidingen naar buiten toe - geen natuurlijk afschot). Ik ga in de zomer wel merken of ik daar wakker van ga worden ...

• PentaClover
Ray schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:04:

@PentaClover ik zie dat jij de N uitvoering hebt van mijn 68M uitvoering. heeft die versie ook last van alles wat ik en zerobase in dit topic over de M heb geschreven ?

want even teruglezend werk jij schijnbaar naar een cop van mogelijk 5 waar onze ervaring meer richting de 2 gaat
Zo het heeft even geduurd, maar ik heb het hele topic van begin tot eind doorgelezen.

Waar ik ook last van heb is dat het minumum vermogen dat de buitenunit opneemt hoger is dan wat in de Daikin tabellen staat.

Het lijkt erop dat hij niet echt onder de 1200 Watt opgenomen elektrisch vermogen wil terug moduleren bij het verwarmen, en tijdens de zomer met koelen deed hij dat wel, dat was echt perfect.
Ik zie wel dat hij vandaag een paar keer een klein beetje terug gezakt is naar 1000 Watt maar dat is het minimum.

Ik heb vandaag toen ik opstond gezien dat hij aan het pendelen was op de beneden unit en heb toen 2 dingen gedaan, eerst de vraag temperatuur omhooggezet en op het moment dat hij weer ging pendelen pas een van de units boven aangezet, en de andere een tijdje later, en niet op het zelfde moment zoals gisteren.
De rest van de dag heeft hij niet gependeld, maar wel continue tussen de 1000 en 1200 Watt elektrisch vermogen lopen trekken.

Ik vind ondanks dat de lucht temperatuur nu iets warmer voelt (maar ik merk verder niet dat de muren of vloer warmer worden, dus het verschil is niet zo groot) het nog steeds een stuk minder confortabel dan vloer verwarming.

Mijn vriendin begint al enigzins geirriteerd te vragen wanneer dit experiment afgelopen is want ze wil de CV gewoon aan hebben. :'(

Ik heb nog geen tijd gehad om naar de nieuwe data te kijken van de afgelopen anderhalve dag, maar ruwe schatting als ik naar de verbruikte kWh kijk denk ik dat de COP van het systeem hier op ongeveer 3 uitkomt, ik zal morgen de berekening eens maken.

Update: Ik heb de berekening gedaan over een periode van 48 uur waarbij ook de vloer temperatuur constant was:

WarmteVerlies over 48 uur met gemiddeld 7.88C buiten temperatuur: 159.23 kWh
Warmte overig verbruikte Elektriciteit zonder Airco: 27.24 kWh
Warmte afgegeven aanwezige mensen: 9.46 kWh

Warmte Geleverd Airco: 122.53 kWh
Airco Verbruik: 30.09 kWh

COP bij 8 graden buiten temperatuur is 122.53/30.09 = 4.07

PentaClover wijzigde deze reactie 23-12-2018 09:55 (9%)

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:00
@PentaClover dus jij verwacht echt dat het afgegeven vermogen constant 4000 - 5200 watt minimaal is ?

daar zet ik namelijk mijn grote twijfels. Ik kom hier dus niet onder de 1300 watt bij een cop van 4 dus 5200 watt warmte

nou echt niet naar mijn idee (zonder berekening) als ik bekijk dat mijn woonkamer unit eigenlijk nooit meedoet en ik dus 5,2 over de slaapkamer zou verstoken. Die ik met een convector van 600 watt cop=1 ook prima warm kan houden en dan slaat hij per uur 25 minuten aan ongeveer

overigens , al eerder geschreven, als ik die niet op 21 graden zet wat eigenlijk compleet onzin is dan pendelt mijn unit ook 23 x maar dan ongeveer per uur! namelijk om de 3 minuten!!

mijn conclusie is dat eigenlijk in de meeste gevallen een MS totaal onwerkbaar is. dit met name vanwege de onderwaarde en omdat dus elke unit kan vragen. daar zit voornamelijk het probleem

eigenlijk niet anders dan bij een cv die per kamer kan vragen. dan slaat ook de ketel aan om even een kleine ruimte op te warmen en gaat ook pendelen

en inderdaad is er imho niets comfortabeler dan vloerverwarming, dat is ook de reden waarom ik hem in de woonkamer amper aan heb (gister even toe de vloer gedweild was :) ) vergis je overigens niet hoeveel energie daarin opgeslagen wordt. dat kan zo maar eens een week nog na ijlen. ik vermoed namelijk niet dat l/l ook de vloer zal opwarmen. op de zaak hebben we ook /l en de vloer is daar echt steenkoud bijvoorbeeld

als ik ooit nog overstap zal het naar L/W worden en dan wellicht met speciale convectors die ook kunnen koelen en ontvochtigen

want inderdaad voor koelen werkt het super

overigens bedacht ik me gisteren @PentaClover en @Zerobase dat ik toch eens met Daikin weer contact leg en hier een klacht van maak nu wel duidelijk is dat in meerdere praktijk situaties de opgegeven cop en minimaal vermogen totaall niet gehaald kunnen worden

als je dit systeem van retail 10-12 K (opgave van daikin keten installateur) aageschaft hebt om terug te verdienen op je gas ben je mooi misleidt naar mijn idee

Ray wijzigde deze reactie 23-12-2018 10:17 (8%)

• PentaClover
@Ray Ja als ik naar mijn gas verbruik, en de daarvan afgeleide hoeveelheid warmte die hier verloren gaat per graad verschil met de buiten temperatuur kijk, dan klopt dat. Het probleem van deze unit is dat hij niet ver genoeg terug moduleerd om te verwarmen zonder pendelen.
Ik zit hier beneden met een 5kw unit die zijn warmte kwijt kan in totaal 158 m^2 *2.6m = 411 m^3 ruimte en nog begint hij te pendelen als ik geen nacht verlaging toepas waarbij hij eigenlijk een aantal uur uit gaat en tegen een uur of 06:00 begint met pendelen. Vervolgens moet ik de vraag temperatuur weer opschroeven om hem niet te laten pendelen en dan warmt alles weer langzaam op.
Probleem is ook nog dat ik dan de vraag temperatuur niet te hoog moet zetten want dan gaat de unit harder verwarmen en dan begint het pendelen eerder, dus steeds een halve graad omhoog lijkt goed te werken, maar dat is natuurlijk veel te veel gedoe.
Boven heb ik in 3 kamers 2kW unit hangen, maar zelfs met de deuren open hebben die heel snel hun temperatuur bereikt en gaan slechts af en toe aan, zolang de beneden unit maar een verwarmings vraag heeft is dat geen probleem want dan staat de buiten unit toch al te draaien.

Als ik nu met het warmte verlies van mijn woning het stroom verbruik van de airco uitzet tegen de buiten temperatuur met de COP die ik nu heb uitgerekend en daarbij het minimum verbruik dat wij gezien hebben en het maximum uit de Daikin tabel om aan te geven wat het werkgebied van de airco is dan is meteen duidelijk dat hij niet 24 uur op laag vermogen aan kan staan.

Mijn idee was om boven het vriespunt de Airco te gebruiken als de COP ok was, maar dan kan deze nooit 24 uur op de zelfde temperatuur regelen zonder te gaan pendelen en zal ik dat echt moeten automatiseren door een eigen controller te schrijven die de units aanstuurd.

Update: Vorige Grafiekje was op basis van de nog verkeerde hogere COP.
http://i63.tinypic.com/2mc9ee9.png

Ik zie overigens dat de vloer bij mij wel degelijk opgewarmt wordt maar niet zover als de muren. Ik meet na nachtverlaging 's ochtends dat de vloer op 18.6C komt en 's avonds voor het naar bed gaan is hij weer terug op 19C.

• Ray
@PentaClover duidelijk verhaal. met name , mijn gelijke conclusie, dat zolang je maar 1 'zware' unit laat draaien de kleinere (slaapkamers) minder invloed hebben

echter als je er voor zou kiezen, net als ik, beneden te verwarmen met vloerverwarming en boven enkel op 18 graden wilt houden bijvoorbeeld (ik heb 2 x 2 en 1 x 2,5) dit dus de ellende geef die ik in dit topic beschrijf.

opvallend is inderdaad dat zelfs in jou fors te noemen ruimte het ook nog een probleem geeft. dan zal je isolatie naar verwachting op peil zijn.

• PentaClover
@Ray Ja de isolatie lijkt vrij goed, Ik heb mijn grafiekje geupdate in de vorige post, de oude COP stond nog in de data, dus het is in werkelijkheid iets minder erg, maar nog steeds 24h aan zonder te pendelen is niet mogelijk boven de 3C buiten temperatuur.
Ik denk als ik beneden zou verwarmen met de CV en boven de radiatoren dicht zou draaien dat de airco het zelfde gaat doen als jij beschrijft. Hij heeft flink wat afgifte vermogen nodig om te kunnen werken.

Ik vermoed dat als ik zo mijn vriendin hoor klagen over het comfort dat ik uiteindelijk overdag als wij niet thuis gaan zijn, de airco ga automatiseren om een klein beetje voor te verwarmen en dan 's avonds als we thuis komen de CV (en dus vloer verwarming) aan gaan zetten tot het naar bed gaan en dan alles weer uit.

Zoals eerder genoemd, de CV ketel is over gedimensioneerd voor warm water (45kW) dus ik kan denk ik ook niet te veel voorverwarmen over dag anders gaat de CV pendelen...

• Ray
@PentaClover hier een ketel van 36 kw warm water en ondergrens van 7 kw voor cv en daar ligt ook ongeveer mijn minimale afgifte dus die kan zonder pendelen perfect lopen pruttelen op 50/35

vv is ongeveer 5 kw en dan lopen er nog wat radiatoren en de vv vd badkamer mee.

overigens wil ik juist de woonkamer vloer wel op temp houden en probeer daarom juist in die ruimte de inzet vd l/l minimaal te houden. Mijn ervaring is namelijk dat woonkamer = 21 graden op vloer > van 22.00 cv uit dan rond 8.00 1 graad lager
verwarm ik met l/l tot 21 graden en zet deze uit dan is nog geen uur later het een graad kouder.

even terzijde voor dit topic maar dit maakt ook de overstap op l/w voor mij minder makkelijk want die 5 - 7 kw heb ik toch echt nodig (los van sww wat ik optimaal wil) en ik wil niet onder de 50 graden aanvoer want dan moet ik al mijn oude radiotoren vervangen die op 50 graden prima werken sinds ik de isolatie flink verbeterd heb

Ray wijzigde deze reactie 23-12-2018 14:07 (22%)

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14:09
Heeft iemand ook een goede handleiding om de cmp_freq van mijn sarara te loggen? Ik heb domoticz en heb gezocht, maar ik vind geen duidelijke handleiding. Bijna alles gaat over het besturen van de unit, maar daar heb ik geen belang bij. Ik weet wel dat ik naar <ipadres>/ aircon/get_sensor_info ga ik de info krijg, maar hoe kan ik dit loggen?

• PentaClover
@PolderPloer!

Ik heb het zo gedaan:

Het is een vrij simpel shell script, het heet bij mij GetCompressorFrequency.sh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash

# First getting the sensor info from the LivingRoom Airco
SensorInfo=$(curl -s "http://192.168.225.88/aircon/get_sensor_info")

#Filtering out the compressor frequency
CompressorFrequency=`echo $SensorInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Pushing Compressor Frequency into the domoticz table for sensor idx38 via Json.
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=38&nvalue=0&svalue=$(echo $CompressorFrequency)"

In dit geval is 192.168.225.88 het ip adres van een van mijn aircos.

De virtuele sensor die ik had aangemaakt in domoticz is van type general, sub type percentage en heeft index 38 gekregen.

ik heb een cronjob toegevoegd op de raspberryPi met het volgende regeltje in de cron file:

code:
1
*/5 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/GetCompressorFrequency.sh

zodat hij altijd elke 5 minuten wordt aangeroepen, en dat is het.

• PentaClover
@Ray Als ik wil dat mijn huis niet gaat afkoelen bij -10C (Wat ik niet echt een vreemde eis vind) dan heb ik minimaal 9kW warmte nodig 24 uur per dag om het warmte verlies te compenseren en dan heb ik het dus niet eens over opwarmen.

Wat we meestal doen is 's avonds bij het naar bed gaan de CV lager zetten op 17 ofzo (meestal is het dan 20 graden, maar soms nog niet) en de volgende dag rond 18:00 weer aan, en dan is het meestal in de winter als het buiten boven 0 is afgekoeld naar 19 graden.

Met dit huis zoals het nu is heb ik nog niet echt een goed alternatief gevonden voor de CV ketel, en meer isolatie is ook niet zomaar mogelijk tenzij ik het huis van de buitenkant met pur bedek maar dat wordt of heel kostbaar (mooie platen met steenstrips erop), of het ziet er niet uit. (gewoon spuiten 8)7 )

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Hier loopt ie vandaag lekker te pruttelen:

Als het warmer dan dit gaat worden, dan gaat ie pendelen ja, maar met deze temperatuur blijft ie mooi laag. Verbruik in 24 uur ligt tussen de 6 & 7 kWh.

• PolderPloer!
PentaClover schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:26:
@PolderPloer!

Ik heb het zo gedaan:

Het is een vrij simpel shell script, het heet bij mij GetCompressorFrequency.sh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash

# First getting the sensor info from the LivingRoom Airco
SensorInfo=$(curl -s "http://192.168.225.88/aircon/get_sensor_info")

#Filtering out the compressor frequency
CompressorFrequency=`echo $SensorInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Pushing Compressor Frequency into the domoticz table for sensor idx38 via Json.
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=38&nvalue=0&svalue=$(echo $CompressorFrequency)"

In dit geval is 192.168.225.88 het ip adres van een van mijn aircos.

De virtuele sensor die ik had aangemaakt in domoticz is van type general, sub type percentage en heeft index 38 gekregen.

ik heb een cronjob toegevoegd op de raspberryPi met het volgende regeltje in de cron file:

code:
1

zodat hij altijd elke 5 minuten wordt aangeroepen, en dat is het.
Thx. Helaas doe ik nog wel wat fout, want mijn sensor blijft op 0% staan, terwijl de compressor op 6 Hz draait. Ik heb IDX 10, en ik heb een ander IP adres, dit heb ik uiteraard allemaal aangepast. De cronjob heb ik toegevoegd door

code:
1
crontab -e

en daar in dus

code:
1

Nu zie ik dat mijn cronjob (die nog leeg was) in temp (/tmp/crontab.CmZjnb/crontab) staat, misschien ligt het hieraan? Ik krijg geen errors, dus Linux zet de cronjob dan toch zelf op de goede locatie (volgens https://unix.stackexchang...ve-my-crontab-file-in-tmp)

• PentaClover
Met

code:
1
crontab -l

(dat is een el, geen een), zie je de actieve jobs, daar zou hij dan tussen moeten staan.

Iets anders wat wel eens vergeten wordt is om het script executable te maken, dat is het default niet als je het aanmaakt met een editor. En als dat het ook niet is, zou ik het script eens los aanroepen om te zien of je geen errors krijgt.

• PentaClover
Ik heb op basis van 1 COP meting bij 8C een extrapolatie gemaakt van de COP bij de verschillende buiten temperaturen. Aanname is dat per graad C buiten, er 2.5% verschil in COP is. Dan krijg ik het volgende plaatje:

http://i68.tinypic.com/6sylb6.png

Als ik nu deze veranderende COP meeneem in het plaatje dat aangeeft hoeveel electrische energy de unit moet leveren bij de verschillende buiten temperaturen voor verschillende duty cycles om het binnen 20C te houden, dan ziet het er zo uit:

http://i63.tinypic.com/28ioo0m.png

Dus ik heb pas vanaf -3 voldoende vermogen om mijn huis op temperatuur te houden en vanaf +5 graden gaat de unit pendelen als ik het huis niet eerst een beetje laat afkoelen, boven de 18C buiten temperatuur ondersteund de unit geen heating volgens het boekje dus ik heb maar geen lagere duty cycles dan 7.5% geplot.

• Ray
@PentaClover ik blijf er toch bij dat je cop enigzins te positief is...

kijk maar eens wat je cmpfreq is als je alle units op powerfull zet en wat dan het opgenomen vermogen is. er vanuitgaande dat de installatie dan op max draait en afhankelijk vd buitentemp kan je dan het max afgegeven vermogen bepalen.

ten eerste, dat is in ieder geval mijn ervaring, is dit vele malen meer dan wat er normaal uit komt. in 15 minuten bak ik hier compleet het huis uit bij zo'n test. Ik neem dan iets van rond de 3000 watt op. een cop van nog geen 3 dus.

dus die 1300 watt bij'laag last' geloof ik noway dat die mij 5 kw aan warmte brengt

hoeveel leiding lengte heb je overigens en heb je nog bij moeten vullen ?

• PolderPloer!
PentaClover schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:39:
Met

code:
1
crontab -l

(dat is een el, geen een), zie je de actieve jobs, daar zou hij dan tussen moeten staan.

Iets anders wat wel eens vergeten wordt is om het script executable te maken, dat is het default niet als je het aanmaakt met een editor. En als dat het ook niet is, zou ik het script eens los aanroepen om te zien of je geen errors krijgt.
Yes nu werkt het, ik had het script niet executable gemaakt. Voor de lezers: dit kun je doen door

code:
1
chmod +x /home/pi/domoticz/scripts/GetCompressorFrequency.sh

script aanroepen zal de volgende feedback moeten geven:

code:
1
2
3
4
{
   "status" : "OK",
   "title" : "Update Device"
}

• PentaClover
@Ray Leiding lengte weet ik niet precies dat zou ik moeten schatten maar ik denk zo'n 44 meter, en er is bijgevuld tijdens de installatie maar niet zo heel veel geloof ik, het was minder dan 1kg iets van 700 300 gram denk ik.

• Ray
@PentaClover hier ongeveer 42 meter en dus 12 x 20 is grofweg 240 gram erbij gedaan.

dat betreft komt het dus redelijk overeen met dat verschil dat in mijn woonkamer een 3,5 hangt en bij jou een 5.0

wat ik eerder mbt de cop ook bedoelde. volgens de tabellen , afhankelijk hoe en wie ze leest, is de onderwaarde iets van 3 kw en zou hij dan 600 watt op moeten nemen

echter weten we dat die 600 in de praktijk meestal 1300 is. dat gaat dus al goed scheef

als je nu dus 1 unit van 2 kw laat draaien (verwarmen 2,4 uit mij hoofd) dan zou die dus op 'volle'kracht moeten draaien om die 3 kw weg te krijgen

praktijk is dat zelfs als 1 unit vraagt dit eigenlijk nooit op volle kracht is en er toch 1300 watt opgenomen wordt.

zo kom ik dus aan een hele andere cop dan jou berekening

• PentaClover
@Ray Ik heb mijn best gedaan om tijdens de meting de units zo efficient mogelijk te laten werken door de fan op auto te zetten (en de herrie te negeren) en te zorgen voor voldoende vraag om pendelen te voorkomen door of de vraag temperatuur steeds op te hogen of alles uit te zetten voor een paar uur zodat er daarna weer opgewarmt kon worden zonder te pendelen.

http://i64.tinypic.com/mikoiu.png

Als ik op basis van de ge-extrapoleerde COP waarden voor de verschillende buiten temperaturen de SCOP uitreken kom ik op een SCOP van 3.81 voor mijn systeem. Dat is zo'n 14% lager dan de SCOP van 4.42 die Daikin afgeeft bij de combinatie van units die ik heb met een max 5m leiding lengte.
Gezien dat het meeste van de 44m leiding buiten langs het huis loopt, en dus energie verliest, heb ik eigenlijk wel vertrouwen erin dat het een beetje klopt :*)

Gisteren middag rond een uur of 13:00 is de airco uit gegaan en de CV aan, en het voelt met vloerverwarming veeeeeel aangenamer, en het is ook weer lekker stil.

Met de CV aan ga ik de units boven niet aanzetten, want dan krijg je een pendel festijn met de bijbehorende inefficientie en in elkaar stortende COP.

Ik weet zeker dat als wij van het gas af moeten, we nog steeds voor een vloer verwarming zullen gaan, dus waarschijnlijk een L/W of W/W warmtepomp.

• TSrls
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-03 09:07
Afgelopen week m'n Mitsubishi MSZ-DM35VA single split geplaatst en in gebruik genomen.

Door het lezen van deze topic was ik afgelopen maand enthousiast genoeg geworden om een L/L warmtepomp aan te schaffen maar ik was ook wel bang dat het tegen zou kunnen vallen qua verbruik (het is niet bij iedereen een even groot succes). Ik heb daarom maar besloten dat het allemaal niet teveel geld zou mogen kosten en de installatie en ingebruikstelling zelf te doen.

Ik zag in een ander topic (Airco bestellen in Spanje) dat airco's in Spanje en Italië daar A merk airco's voor bijna de helft van de prijs van de hand gaan en de verzendkosten niet veel hoger zijn dan dat ik hem vanuit een plaats in nederland zou laten overkomen. Het is natuurlijk wel zo dat garantie een lastig ding zal worden als hij defect blijkt te zijn maar gezien de prijs die ik er voor betaal durfde ik het wel aan met een A merk als Mitsubishi.

Ik heb de unit besteld bij D@gimarkt in Italie en heb voor de unit incl. btw en transport €537,- betaald. Er zit ook een nederlandse gebruiks en installatiehandleiding bij die keurig stap voor stap uitlegt wat je moet doen en waar je op moet letten.

5m koelleiding besteld, een 65mm boor en vacuüm pomp met meter geregeld en na een dagje de handen uit de mouwen te hebben gestoken was het resultaat dik naar wens. Gisteren een verbruik kunnen maken van de unit van 9.00u - 23.30u en had een verbruik van 8kWh voor het verwarmen van 90m3 woonkamer en een open keuken van 30m3 en dat vond ik niet slecht. Alleen nog een afdakje boven de buitenunit maken maar dat komt nog wel.

Kortom mocht je met de gedachten lopen om een singel splitunit voor een aanzienlijk lager bedrag zelf te willen plaatsen (en twee rechterhanden hebben) maar er toch tegenop zie , dan kan ik zeggen dat het mij 100% is meegevallen en ik er warmpjes bij zit zonder CV.

• Ray
@PentaClover bottemline is dat dus de user zich compleet aan moet passen aan de installatie ipv andersom om enigzins een redelijke cop te krijgen. dat gaat in de praktijk dus niet gebeuren

vraag me nu wel af aangezien jij een N versie hebt je niet voor de 5 mxm gekozen hebt en op poort 5 een warmte wisselaar hebt gezet en daarmee je huidige cv circuit aan te vullen ? die gaat tot 9 kw of iets hoger zelfs en zou dus precies uitgekund hebben in jou situatie

enige mogelijke ernstige gezeur zou gependel tijdens koelen zijn (daarom en ivm recente cv waag ik me er nu niet aan) vanwege de hogere onderwaarde

edit. in mijn tabellen komt toch nergens die 5 meter voor. is dat overigens dan per unit of totaal? dat zou nogal absurd zijn in het geval van een MS lijkt me (deze auto rijdt 1 op 20 van berg af met de wind mee idee)

Ray wijzigde deze reactie 24-12-2018 17:41 (15%)

• PentaClover
@Ray Ik heb hem dit voorjaar aangeschaft (geplaatst in de zomer) om het huis te koelen, ik was me er niet eens van bewust dat het N model bestond en een wamrte wisselaar optie had. Dat heb ik ook van de week geleerd toen ik dit Topic doorlas.

Wat mij trouwens wel opvalt is dat de documentatie steeds de grootste binnen unit op Poort D zet, als ik kijk naar hoe het bij mij is aangesloten, dan zit deze op poort A of B.

Ik vraag me af of dat misschien iets te maken heeft met het hoge minimum vermogen dat de buiten unit leverd, weet jij op welke poort jouw woonkamer unit zit ?

• Ray
@PentaClover mijn woonkamer zit ook op poort D.

technisch zijn alle poorten gelijk. ze staan parallel met elk een eigen electronisch ventiel (die bij verwarmen altijd iets open staat > bleeding) alleen verschilt de fysieke aansluitmaat van a+b met c+d.

waarschijnlijk moet je dus door die bleeding ook de tabellen altijd lezen als ware alle units ingeschakeld.

wat nog steeds niet verklaart waarom als ik , zoals nu even, enkel de 2,5 aan heb staan niet gewoon de cmpfre op 16 kan staan met zeg 600 watt opgenomen vermogen

nope. die staat ergens rond de 30 met 1300 watt opgenomen om dan dus doodleuk om de drie minuten uit te gaan en na een minuut weer aan tot vervelens toe

nu doet een cv dat ook min of meer maar daar is de brander automaat op ontwikkelt terwijl een compressor dat juist niet leuk vindt

• PolderPloer!
Ik zou ook (naast compressor frequency en temps) graag met mijn Sarara de luchtvochtigheid willen loggen in Domoticz. Dit doe ik nu handmatig door op de info knop te drukken op de AB. Me dunkt dat dit dan toch ook via de wifi module is uit te lezen, zoals veel andere parameters. Echter in de API kom ik deze variabele niet tegen. (https://github.com/ael-code/daikin-control)

Wel de shum, maar das de manier om de luchtvochtigheid in te stellen, niet de actuele waarde. Iemand nog ideeen?

• vinom
  • Nu online
Mijn eerst ingeving was inderdaad ook de shum, maar je geeft al aan dat dat hem niet is.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde, maar dan met het verbruik. Via de app kun je deze ook uitlezen, maar geen idee hoe ik die in Domoticz krijg, zonder er aparte apparatuur tussen te hangen.

• PolderPloer!
vinom schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:12:
Mijn eerst ingeving was inderdaad ook de shum, maar je geeft al aan dat dat hem niet is.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde, maar dan met het verbruik. Via de app kun je deze ook uitlezen, maar geen idee hoe ik die in Domoticz krijg, zonder er aparte apparatuur tussen te hangen.
Het moet iets zijn met hhum, maar ik weet niet hoe ik de waarde eruit trek

https://github.com/ael-co...lib/blob/master/bridge.py

• vinom
  • Nu online
@PolderPloer! En onder:
http:// IP adres/aircon/get_model_info

Zie ik humd (van humidity?) ook in terugkomen.

• PolderPloer!
vinom schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:59:
@PolderPloer! En onder:
http:// IP adres/aircon/get_model_info

Zie ik humd (van humidity?) ook in terugkomen.
Helaas, dit is de uitkomst

code:
1
ret=OK,model=NOTSUPPORT,type=N,pv=1,cpv=0,mid=NA,s_fdir=3,en_scdltmr=1

Bij http://192.168.99.25/aircon/get_sensor_info krijg ik

code:
1
 ret=OK,htemp=21.5,hhum=-,otemp=6.5,err=0,cmpfreq=0

waarbij hhum altijd op - staat. Dit vind ik vaag...

PolderPloer! wijzigde deze reactie 25-12-2018 20:01 (20%)

• Totalen123
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23-01 23:20
Heb een Daikin Stylish FTXA35AS / RXA35A 3,5kW.
Bij het commando http://192.168.2.4/aircon/get_sensor_info krijg ik:
"ret=OK,htemp=17.0,hhum=40,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=56,mompow=7"

Home Humidity is 40 % lijkt me

• PolderPloer!
Totalen123 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:51:
Heb een Daikin Stylish FTXA35AS / RXA35A 3,5kW.
Bij het commando http://192.168.2.4/aircon/get_sensor_info krijg ik:
"ret=OK,htemp=17.0,hhum=40,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=56,mompow=7"

Home Humidity is 40 % lijkt me
Ja dat ziet er goed uit. Doe je ook drogen of bevochtigen? Misschien dat ie bij mij op - blijft staan omdat ik alleen heating gebruik? Ik zal morgen eens de auto functie gebruiken, maar die wil niet lager dan 18 graden.

• mr_evil08
Ray schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:30:
@PentaClover mijn woonkamer zit ook op poort D.

technisch zijn alle poorten gelijk. ze staan parallel met elk een eigen electronisch ventiel (die bij verwarmen altijd iets open staat > bleeding) alleen verschilt de fysieke aansluitmaat van a+b met c+d.

waarschijnlijk moet je dus door die bleeding ook de tabellen altijd lezen als ware alle units ingeschakeld.

wat nog steeds niet verklaart waarom als ik , zoals nu even, enkel de 2,5 aan heb staan niet gewoon de cmpfre op 16 kan staan met zeg 600 watt opgenomen vermogen

nope. die staat ergens rond de 30 met 1300 watt opgenomen om dan dus doodleuk om de drie minuten uit te gaan en na een minuut weer aan tot vervelens toe

nu doet een cv dat ook min of meer maar daar is de brander automaat op ontwikkelt terwijl een compressor dat juist niet leuk vindt
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is wat doet een MP als je de energiebesparingstand op laag instelt?(Via Diakin app zag ik de optie per binnenunit aan/uit te zetten, mits de binnenunits een wi-fi module hebben natuurlijk).

Pendelen zal niet verholpen worden vermoed ik maar mogelijk verminderd.
Cmpfreq laag 24, middel 34, hoog, 44, Wat ik ook doe, hier blijft de SP tot of onder die waarde.
(De econo mode lijkt hetzelfde als optie hoog (44) te zijn).

mr_evil08 wijzigde deze reactie 25-12-2018 23:55 (4%)

• Ray
@mr_evil08 zelfs op cmpfreq 23 (lager heb ik nog nooit gezien bij vewarmen) neemt de buitenunit zo'n 1300 watt op.

en dat is dan dus ook precies het probleem

dat zou, ook volgens de taballen veel minder moeten zijn

net een cop van 4 zou je dan dus 5,2 kw warmte verwachten wat natuurlijk totaal onmogelijk is als er bv maar 1 van 2kw vraag heeft

volgens tabellen is de onderwaarde grofweg 3 kw en zou hij dan 600 watt moeten opnemen. dat haalt dus helemaal niemand met dit model

die eco modus haalt hier ook niets uit. ook wel logisch want zelfs op 50% van max heb ik al veel te veel vermogen.

het is ook soms niet te snappen hoe die firmware 'denkt'

zoals nu even 3 units aan inclusief woonkamer. dan gaat het ding dus als een wilde staan blazen op auto om daarna pats in 1x uit te gaan (temp bereikt ?) om na een minuut of zo weer als een idioot te blazen

waarom niet gewoon standje laag en doorgaan ? snap dat echt niet

sure kan ik hem wel vastzetten op die stand maar daar is toch auto voor ? en soms heb je bij opwarmen meer nodig

Ray wijzigde deze reactie 26-12-2018 10:03 (37%)

• PentaClover
De get sensor_info hier op de woonkamer unit met een humidity sensor erin (Stylish) geeft: ret=OK,htemp=16.0,hhum=30,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=0

Op een van de boven units met alleen een temperatuur sensor geeft:
ret=OK,htemp=20.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=0

Ik lees de humidity sensor niet zelf apart uit, Domoticz doet dat automatisch al voor de unit die het heeft, hij combineerd het alleen met de temperatuur wat niet altijd even duidelijke grafiekjes geeft, dus meestal klik ik de Humidity weg.

http://i68.tinypic.com/6sgrxs.png

Bij twee van mijn units, waaronder die van de woonkamer doet de binnen temperatuur sensor hele rare dingen als de unit uit staat. Ik heb het wel eens zo extreem gezien als dat hij 10C aangaf terwijl het binnen gewoon 20C is. Ik vermoed dat er koude van buiten langs de koelleidingen naar binnen komt en de sensor een veel te lage waarde laat meten.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:00

basvn

Breezand - NHN

Is er hier iemand met een MHI srk** zs-s, met de wifi module er bij?

Ik heb er 1 hangen, en vind t maar een hoop gedoe elke keer met de afstandsbediening.. zeker op dagen dat het schema niet werkt.. (2 dagen kerst op doordeweekse dagen)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• mpullens
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-03 19:58
Zijn er hier ook anderen die Melcloud wifi gebruiken van Mitsubishi Electric?

Ik heb 2 problemen:
- hij geeft geen weerdata ondanks dat ik mijn adres volledig ingevuld heb
- het gerapporteerde energieverbruik in de app is ca. 1/4e van werkelijke verbruik bij 1 airco

Meer mensen met dit soort problemen?

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23-03 23:54
basvn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:29:
Is er hier iemand met een MHI srk** zs-s, met de wifi module er bij?

Ik heb er 1 hangen, en vind t maar een hoop gedoe elke keer met de afstandsbediening.. zeker op dagen dat het schema niet werkt.. (2 dagen kerst op doordeweekse dagen)
Ik heb 2x een 20zs-s met een wifi module (airconwithme).

• basvn

basvn

Breezand - NHN

bloedcel schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:01:
[...]

Ik heb 2x een 20zs-s met een wifi module (airconwithme).
Wat heeft de wifimodule gekost? of zat dit all-in bij de installatie?

Ik wil graag overstappen naar ook wifi, want vind dit eigenlijk waardeloos..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• bloedcel
basvn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:34:
[...]

Wat heeft de wifimodule gekost? of zat dit all-in bij de installatie?

Ik wil graag overstappen naar ook wifi, want vind dit eigenlijk waardeloos..
De module zelf kost €100. Het is mogelijk om deze achteraf in te bouwen.

Je kunt, met de bijbehorende app, de unit aan/uit zetten; temperatuur regelen; buiten temperatuur zien; fan speed regelen; vanes (up/down) regelen; mode (Heat, cool etc).

Tevens kun je nog scenes ingeven, maar dit heb ik (nog) niet gedaan

Nadeel vind ik dat je geen auto fan stand kunt ingeven; vanes niet links en rechts te regelen zijn; verbruik is niet te monitoren.

De reden voor aanschaf is dat de units op de kinderkamers hangen en nu op afstand te regelen zijn. Verbruik houd ik bij in domoticz.

Al met al ben ik zeer tevreden.

In de woonkamer heb ik ook een unit hangen zonder wifi module. Deze stuur ik ondere aan door een IR blaster (Broadlink RM 3 mini) voor zo'n €13.
Geen temperatuur metingen en geen twee-weg communicatie, maar wellicht kun je het eerst met zoiets proberen.

bloedcel wijzigde deze reactie 26-12-2018 22:11 (12%)

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:33

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

bloedcel schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:20:
[...]

De module zelf kost €100. Het is mogelijk om deze achteraf in te bouwen.

Je kunt, met de bijbehorende app, de unit aan/uit zetten; temperatuur regelen; buiten temperatuur zien; fan speed regelen; vanes (up/down) regelen; mode (Heat, cool etc).
Waar kun je de module nog vinden voor 100? Ik zie ze alleen op internet voor het dubbele. Ook meende ik dat de wifi module buiten de airco binnenunit gemonteerd moet worden en in line of sight ivm infra rood gehangen moet worden. Als dat zo is vind ik het wel een beperking.

Ik heb de broadlink ook besteld, echter vanuit china is hij al een maand onderweg.

Mvg,

• basvn

basvn

Breezand - NHN

De_Sint schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:12:
[...]

Waar kun je de module nog vinden voor 100? Ik zie ze alleen op internet voor het dubbele. Ook meende ik dat de wifi module buiten de airco binnenunit gemonteerd moet worden en in line of sight ivm infra rood gehangen moet worden. Als dat zo is vind ik het wel een beperking.

Ik heb de broadlink ook besteld, echter vanuit china is hij al een maand onderweg.

Mvg,
Kwam hem gister tegen voor €99,- kan ze nu alleen niet meer vinden..

Ik heb ook de boardlink besteld. met aliexpress standard shipping. dat heb ik dus met ongeveer 2 weken thuis

• bloedcel
basvn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:26:
[...]

Kwam hem gister tegen voor €99,- kan ze nu alleen niet meer vinden..

Ik heb ook de boardlink besteld. met aliexpress standard shipping. dat heb ik dus met ongeveer 2 weken thuis
https://www.havepe.nl/nl/...fstand-tbv-mhi/2323/2346/

De module kan overigens ingebouwd worden.

bloedcel wijzigde deze reactie 27-12-2018 17:17 (4%)

• De_Sint

De_Sint

En is hij gewoon in te bouwen in de unit?

Mvg,

• bloedcel
De_Sint schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:00:
[...]

Mvg,
Je kunt de module in de unit "leggen". Er zit een holle ruimte in de unit en daar past het mooi in.

• johan270181
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 27-12-2018
De_Sint schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:00:
[...]

ik heb die aan/uit knop 30sec ingedrukt en hij piepte idd.
wat doet dit nu met het verwarmen en het koelen?

als ik de mhi in de zomer op de afstandsbediening op 18gr zette dan werd de ruimte nooit koeler dan 20gr
als ik de mhi met verwarmen op 21gr zette dan werd het altijd maar 19 gr.

wat heeft de aan/uit knop 30sec indrukken voor effect op bovenstaan verhaal?

bloedcel die wifi module stekker waar moet ik die ergens op de printplaat drukken?hoe kom ik bij de printplaat?
de instalateur vroeg hier total 350euro voor als ik het nu kan met alleen de module aanschaffen en dan zelf inbouwen scheelt dat veel geld

Mvg,

• bloedcel
De tip die Havepe geeft op de site heb ik zelf nog niet toegepast, maar zoals ik het schema lees zal de offset min of meer verdwijnen.

De temperatuur die je meet is dit bij de unit? Of verder weg in de kamer? Ik heb bij de unit een temperatuur sensor liggen die meet misschien een halve graad meer en aan de andere kant van de kamer een halve graad minder.

De kap van de unit moet je eraf halen en dan aan de rechterkant zit als het goed is een zwarte afdekplaat voor de printplaat. Deze eraf halen en dan de connector die aan de wifi module zit op de nagenoeg enige mogelijke plaats klikken (CNS connector). Dezelfde plaats wordt gebruikt om de unit uit kunnen lezen.

De installateur heeft dit overigens gedaan voor het ophangen.

• De_Sint

De_Sint

bloedcel schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:47:
[...]

De tip die Havepe geeft op de site heb ik zelf nog niet toegepast, maar zoals ik het schema lees zal de offset min of meer verdwijnen.

De temperatuur die je meet is dit bij de unit? Of verder weg in de kamer? Ik heb bij de unit een temperatuur sensor liggen die meet misschien een halve graad meer en aan de andere kant van de kamer een halve graad minder.

De kap van de unit moet je eraf halen en dan aan de rechterkant zit als het goed is een zwarte afdekplaat voor de printplaat. Deze eraf halen en dan de connector die aan de wifi module zit op de nagenoeg enige mogelijke plaats klikken (CNS connector). Dezelfde plaats wordt gebruikt om de unit uit kunnen lezen.

De installateur heeft dit overigens gedaan voor het ophangen.
Hoi,

De tweewegs communicatie van de wifi module. Wat zijn deze zoal?
Krijg je bijv. ook een bevestiging welk temperatuur of fanstand is geselecteerd nadat je verhoogd of verlaagd hebt? En kun je de app ook gebruiken buiten huis?

Mvg,

• bloedcel
De_Sint schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:35:
[...]

Hoi,

De tweewegs communicatie van de wifi module. Wat zijn deze zoal?
Krijg je bijv. ook een bevestiging welk temperatuur of fanstand is geselecteerd nadat je verhoogd of verlaagd hebt? En kun je de app ook gebruiken buiten huis?

Mvg,
Je ziet in de app wat er geselecteerd is. Wanneer je de afstandsbediening gebruikt en de set temperatuur aanpast wordt dit ook gecorrigeerd in de app.

Ik heb het bedrijf van de wifi module gemaild en ze zeggen dat ze bezig met een auto fan stand via de app.

• De_Sint

De_Sint

Ik heb vandaag de iBroadlink Pro+ binnen, maar vind het niet een erg gebruiksvriendelijke app.

Bij keuze Airco - Brand matching - Mitsubishi was van de 50 keuzes er ééntje goed en alles leek goed te werken. Maar helaas gaat bij elke bedieningskeuze de '3D auto aan' Fan bedienen. 3d auto. Hogere temperatuur, 3D auto.

Hebben anderen die de Broadlink gebruiken daar ook last van? en een mogelijkheid gevonden om dat probleem te tackelen?
Anders neig ik toch meer voor de wifimodule van Mitsubishi zelf.

Mvg,

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:07
Ik heb niets met een i, wel een Rm mini 3 en de E-control app.
De bediening is beperkt als je de ingebakken remotes kiest en met airco's heb je het probleem dat hij niet alleen de temperatuur maar alle instellingen stuurt als je de temperatuur verandert.
Om ook de eco functie te kunnen gebruiken maakte ik een custom aircon aan en leerde die een paar temperaturen vanuit de eco stand :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• De_Sint

De_Sint

Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:31:
Ik heb niets met een i, wel een Rm mini 3 en de E-control app.
De bediening is beperkt als je de ingebakken remotes kiest en met airco's heb je het probleem dat hij niet alleen de temperatuur maar alle instellingen stuurt als je de temperatuur verandert.
Om ook de eco functie te kunnen gebruiken maakte ik een custom aircon aan en leerde die een paar temperaturen vanuit de eco stand :)
Daar was ik al bang voor. Toen ik naar learning ging, werd temp, fan,mode,enz. gevraagd. Waarschijnlijk hebben ze bij broadcom de settings gedaan met '3D mode' voor de MHI. Jammer, want nu moet ik voor elke voorkeur een key maken, terwijl ik liever tussenliggende waarden had willen veranderen.

Dit neigt me toch naar de wifi module van MHI zelf. Ik hoop dat die ook buitens huis is te bedienen.

Mvg,

• bloedcel
De_Sint schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:04:
[...]

Daar was ik al bang voor. Toen ik naar learning ging, werd temp, fan,mode,enz. gevraagd. Waarschijnlijk hebben ze bij broadcom de settings gedaan met '3D mode' voor de MHI. Jammer, want nu moet ik voor elke voorkeur een key maken, terwijl ik liever tussenliggende waarden had willen veranderen.

Dit neigt me toch naar de wifi module van MHI zelf. Ik hoop dat die ook buitens huis is te bedienen.

Mvg,
wifi module is buitenshuis te bedienen.

• De_Sint

De_Sint

bloedcel schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:44:
[...]

wifi module is buitenshuis te bedienen.
Dank.

Heb www.havepe.nl net gemaild of ze nog op voorraad hadden. Gelukkig, maar helaas door de vakantie kunnen ze niet eerder dan in week 2 verzenden.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

Vandaag de Wifi module van de MHI in gebruik genomen..
Echt een stuk beter dan de Broadlink (mag ook wel gezien het prijsverschil).
Vooral het feit dat je geen rekening hoeft te houden met IR positie, en ook info van de unit terug krijgt.

Broadlink gaat aan de gang voor AV en lichten.

Mvg,

• bloedcel
De_Sint schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:40:
Vooral het feit dat je geen rekening hoeft te houden met IR positie, en ook info van de unit terug krijgt.

Mvg,
Top, goed om te horen

• basvn

basvn

Breezand - NHN

De_Sint schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:40:

Mvg,
Was het installeren makkelijk?
En waar heb je de module weggewerkt?:)

• Speedy-Andre
basvn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Ik kan wel zo'n filmpje posten hoe je iets opzoekt, maar ja ;)
Deze module kan je in de binnenunit op een print connector prikken, hij past er in dus.
Geen wonder dat je dan 2-weg verkeer hebt.
Valt weer mee dat de auto lease prijs voor de directie er eens niet in zit :P
Overigens is dit een Intesis ding speciaal voor MHI.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• De_Sint

De_Sint

basvn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Het is wel handig om eerst via www.airconwithme.com door te lezen hoe je de module laat pairen met je wifi.
https://www.airconwithme....Quick_Wireless_Config.pdf
En je moet de hele kap eraf hebben, anders lukt het niet.

Daarna is het een makkie. Ik heb de module achterin de unit gelegd. Dat was ook één van de 2 keuzes in de handleiding.

Mvg,

De_Sint wijzigde deze reactie 05-01-2019 21:20 (6%)

• mr_evil08
Trouwens nog een goedkope tip voor wie ook een te "droog" huis heeft.
Hang tijdelijk een natte theedoek/handdoek voor de binnenunit blower, ivm hygiëne kook het water eerst wel even in de waterkoker bijv.

Dit werkt zeer snel om de luchtvochtigheid op pijl te krijgen.
Hier staat ook nog een overbemeten stoombevochtiger 500w 0,55 liter p/u, maar die is toch echt wel een tijd aan stomen om de luchtvochtigheid op pijl te krijgen.

Mijn record was eens 10-15% luchtvochtigheid tijdens vorst. 8)7

mr_evil08 wijzigde deze reactie 06-01-2019 12:11 (7%)

• De_Sint

De_Sint

mr_evil08 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:08:
Hang tijdelijk een natte theedoek/handdoek voor de binnenunit blower, ivm hygiëne kook het water eerst wel even in de waterkoker bijv.

Dit werkt zeer snel om de luchtvochtigheid op pijl te krijgen.
Hier staat ook nog een overbemeten stoombevochtiger 500w 0,55 liter p/u, maar die is toch echt wel een tijd aan stomen om de luchtvochtigheid op pijl te krijgen.

Mijn record was eens 10-15% luchtvochtigheid tijdens vorst. 8)7
Prima tip.
Wat ook werkt is op marktplaats een 2e hands Venta LW44 op de kop tikken. Staan er voor gemiddeld 50 euro op en die kun je handig met demotica aansturen.
Ik heb daarmee altijd 50% luchtvochtigheid en geen omkijken aan (op het paar keer bijvullen in een week na) en de lucht schijnt schoner te zijn, al merk ik van dat laatste niet veel.

Mvg,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Topicstarter
mr_evil08 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:08:
Ivm hygiëne?! Het enige wat ik mij kan voorstellen is water met legionella, wat je inderdaad niet wilt verdampen. Kans op legionella ontwikkeling is er alleen in lauw-warm water, dus niet in koud drinkwater. Koken is dus onnodig.

Wat ik doe is een rekje in de woonkamer neerzetten als ik de was heb gedaan. Droogt supersnel en zorgt gelijk voor een hogere luchtvochtigheid in de kamer (en het ruikt ook nog lekker).

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• tapmeester
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06-01 16:04
Is het geen idee om de buitenunit binnen te zetten ivm temp, op zolder bv?

• PolderPloer!
tapmeester schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:04:
Is het geen idee om de buitenunit binnen te zetten ivm temp, op zolder bv?
Nee dat is geen goed idee. Je zolder heeft nooit voldoende lucht voorradig en als dit wel zo is dan kun je beter starten met het isoleren van je zolder, want dan is hij zo lek als een mandje. Ook de condens wil je niet op je zolder hebben.

• mr_evil08
@antonboonstra beneden 25c is geen groei van legionella maar koud (leidingwater) zit het wel degelijk (ok niet gevaarlijk tenzij lang stilstaand water), bij koken is het vrijwel direct dood, bovendien ook huisstofmijt.
Een warmte doek gaat bovendien naar mijn idee nog sneller kwa bevochtiging(het komt direct mee met kamer op temp krijgen).

Kan nergens een bevochtigingsmodule/catridge vinden voor de binnenunit. (vond het prima als ik zelf handmatig moest bijvullen).
De Ururu Sahara was beter geweest.

(Bij heteluchtverwarming zijn ze er genoeg, zelfs op de waterleiding, echter bij airco,s niet?).
Eenmaal op temperatuur en de unit gaat terug op laag vermogen, blijft de luchtvochtigheid lange tijd prima.

@De_Sint Een (koud) water bevochtiger zoals de Venta LW44 is een goede, echter wij houden er niet van om elektrische apparaten onbeheerd achter te laten (liefst zo min mogelijk zeg maar), het moet eigenlijk samen met de verwarming mee komen.

@tapmeester indien sarcasme, het gaat niet om krenterigheid. ;-)
Met dit weer is er geen noodzaak tijdens afwezigheid te stoken (blijft hier rond 30-35% @ 17c)
Planten doen te weinig hier.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 06-01-2019 17:59 (15%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:50
mr_evil08 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:55:
@antonboonstra beneden 25c is geen groei van legionella maar koud (leidingwater) zit het wel degelijk (ok niet gevaarlijk tenzij lang stilstaand water), bij koken is het vrijwel direct dood, bovendien ook huisstofmijt.
Een warmte doek gaat bovendien naar mijn idee nog sneller kwa bevochtiging(het komt direct mee met kamer op temp krijgen).

Kan nergens een bevochtigingsmodule/catridge vinden voor de binnenunit. (vond het prima als ik zelf handmatig moest bijvullen).
De Ururu Sahara was beter geweest.

(Bij heteluchtverwarming zijn ze er genoeg, zelfs op de waterleiding, echter bij airco,s niet?).
Eenmaal op temperatuur en de unit gaat terug op laag vermogen, blijft de luchtvochtigheid lange tijd prima.

@De_Sint Een (koud) water bevochtiger zoals de Venta LW44 is een goede, echter wij houden er niet van om elektrische apparaten onbeheerd achter te laten (liefst zo min mogelijk zeg maar), het moet eigenlijk samen met de verwarming mee komen.

@tapmeester indien sarcasme, het gaat niet om krenterigheid. ;-)
Met dit weer is er geen noodzaak tijdens afwezigheid te stoken (blijft hier rond 30-35% @ 17c)
Planten doen te weinig hier.
Wij blijven nu tussen de 45-60%. Laagst gemeten is ongeveer 38% geweest.

Wat helpt: was drogen op wasrek verdieping hoger (deur open laten) on de dag met de plantenspuit de plantjes water geven. Ik heb speciale planten die helpen met het filteren van lucht en ze helpen met de luchtvochtigheid op peil te houden.

In enkele gevallen laten wij de deur van de badkamer een tijdje open staan.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 21:27

Sen

<-->

Voor de woonkamer en een speelkamer denk ik aan de CU-2Z50TBE. De woonkamer is het belangrijkst en ook het grootst met ongeveer 50m2. Dat zou dus een 5kw zijn ongeveer de speelkamer is ondergeschikt en ongeveer 10m2

Dus pak ik een CS-Z42TKEW en een CS-Z20TKEW.

maar wat gebeurd er als ze allebei vol vragen? en ik dus meer dan de capaciteit van de buitenunit vraag?

of kan ik beter een CS-Z35TKEW pakken die ook nog een pak stiller is.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:50
Sen schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:39:
Voor de woonkamer en een speelkamer denk ik aan de CU-2Z50TBE. De woonkamer is het belangrijkst en ook het grootst met ongeveer 50m2. Dat zou dus een 5kw zijn ongeveer de speelkamer is ondergeschikt en ongeveer 10m2

Dus pak ik een CS-Z42TKEW en een CS-Z20TKEW.

maar wat gebeurd er als ze allebei vol vragen? en ik dus meer dan de capaciteit van de buitenunit vraag?

of kan ik beter een CS-Z35TKEW pakken die ook nog een pak stiller is.
Capaciteit verdelen. Unit met grootste vraag krijgt meer verwarmingscapaciteit toegewezen. (totale maximum blijft beperkt tot buitenunit)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• detim
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-03 13:29
Wij hebben nu in ons kantoor sinds de zomer een MHI plafond unit en hebben de radiatoren weg gehaald met de verbouwing.
De MHI airco moet hier ook verwarmen.

We zijn echter niet heel erg tevreden.
De ruimte wordt in principe vrij goed warm, maar iedereen klaagt toch dat ze het vrij koud hebben, we zitten natuurlijk vrij stil.
Vooral koude handen en benen, de unit staat op 23 graden ingesteld.
Uit de muren komt enige kou vandaan, gezien er geen spouwmuur isolatie is.

Ik heb als test een infrarood paneel aangeschaft en dit op mijn handen gericht, gaat al wel beter, maar die dingen vreten stroom en worden niet extreem goed warm.

Hebben jullie nog tips of zou het best toch zijn om radiatoren terug te gaan hangen?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

detim schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:36:
Wij hebben nu in ons kantoor sinds de zomer een MHI plafond unit en hebben de radiatoren weg gehaald met de verbouwing.
De MHI airco moet hier ook verwarmen.

We zijn echter niet heel erg tevreden.
De ruimte wordt in principe vrij goed warm, maar iedereen klaagt toch dat ze het vrij koud hebben, we zitten natuurlijk vrij stil.
Vooral koude handen en benen, de unit staat op 23 graden ingesteld.
Uit de muren komt enige kou vandaan, gezien er geen spouwmuur isolatie is.

Ik heb als test een infrarood paneel aangeschaft en dit op mijn handen gericht, gaat al wel beter, maar die dingen vreten stroom en worden niet extreem goed warm.

Hebben jullie nog tips of zou het best toch zijn om radiatoren terug te gaan hangen?
Niet iedereen is even tevreden met convectiewarmte vs stralingswarmte. Ik vind het zelf een stuk lekkerder, maar blijkbaar is dat bij jullie dus niet het geval.
Denk dat je daar niet vanaf gaat komen tenzij je weer terug gaat naar radiatoren.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@detim Hoe lang staat de unit aan? Alleen van 8:00 - 17:00?

Als hij aanspringt dan is de lucht in de ruimte vrij snel opgewarmd, maar voor de muren e.d. zal dat niet het geval zijn. Mogelijk voelt het daardoor 'kil' aan? Je zou eens kunnen proberen om de unit 24/7 te laten draaien zodat alles is opgewarmd.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• detim
ThinkPad schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:42:
@detim Hoe lang staat de unit aan? Alleen van 8:00 - 17:00?

Als hij aanspringt dan is de lucht in de ruimte vrij snel opgewarmd, maar voor de muren e.d. zal dat niet het geval zijn. Mogelijk voelt het daardoor 'kil' aan? Je zou eens kunnen proberen om de unit 24/7 te laten draaien zodat alles is opgewarmd.
Voorheen altijd van 9 tot 18.30

Nu hebben we hem 'snachts permanent op 16 graden draaien, maar dit maakt weinig uit.

Als ik hem 'snachts ook constant op volle warmte laat draaien is de besparing t.o.v. gas dan niet een beetje weg?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:55

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

16 is nog best fris, vergeleken met 23 graden. De muren e.d. zullen niet in een uurtje zijn opgewarmd.

Heb je een verbruiksmeter aan de warmtepomp zitten? Je zou het een poosje moeten meten of 24/7 op 23°C veel meer stroom kost dan alleen tijdens kantoortijd verwarmen, dat kan ik zo niet beoordelen.

Ik herken het overigens bij mij thuis (met CV-ketel) ook wel een beetje. We werken beiden fulltime, de CV staat eigenlijk alleen van 16:30 - 22:00 aan. In verhouding maar heel weinig uren op een dag. Het is opzich niet koud in huis, maar meubels e.d. voelen wel wat koud aan soms. Komt denk ik puur omdat het niet de tijd krijgt om goed op te warmen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:49 (36%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22-03 20:02
Bekend verschijnsel. Het enige wat je hier aan kunt doen:

1 De ruimte ook snachts wat warmer houden (20C) Als de ruimte op temperatuur is, inclusief de muren en meubels, dan wordt het wat comfortabeler
2 De unit van auto op manual zetten en een lagere circulatie stand kiezen (dan wordt de lucht wat warmer)
3 Wat experimenteren met de lucht stroom richting

Succes (Maar het zal nooit weer zo comfortalble worden als met een CV en vroeger de kolenkachel of olie kachel) :)
detim schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Voorheen altijd van 9 tot 18.30

Nu hebben we hem 'snachts permanent op 16 graden draaien, maar dit maakt weinig uit.

Als ik hem 'snachts ook constant op volle warmte laat draaien is de besparing t.o.v. gas dan niet een beetje weg?

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:37
@detim Sinds ik 24/7 verwarm (met 1 graad nachtverlaging) vind ik het comfortabeler dan vorig jaar toen ik 'm 's nachts uitzette. Het verbruik lijkt geen verschil te maken (gegevens over bijna drie jaar, Daikin US). Ik heb gevelisolatie en HR+glas en 's nachts de rolluiken dicht.

IR-panelen: ik had een teleurstellende ervaring met IR-panelen die de 90 graden niet eens haalden. Er zijn er ook die 110 graden worden, ik denk dat die veel effectiever zullen zijn, zeker in combinatie met de airco die voor de 'basistemperatuur' zorgt. Gek genoeg staat de te bereiken temperatuur vaak niet in de specificaties van IR.

• detim
Ik ga eens testen om hem 24/7 te laten draaien.
Ik dacht ik neem spouwmuurisolatie, ze zijn zojuist komen kijken naar de mogelijkheden, maar het bleek er al te zitten :)

• mv8tekst
Testen doe je wel over een langere periode, ik zou zeggen minstens 2 weken, de massa moet meewarmen en dat duurt een tijd. Met eventueel een geringe nachtverlaging, ik zet de mijne 1 graad lager als ik ga slapen. (Maar misschien moet ik ook eens zonder nachtverlaging testen.)
Misschien kun je ergens zo'n infraroodthermometer opduikelen, zo'n handscanner om te meten hoe warm de muur is bijvoorbeeld, dan kun je het volgen.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 05:53
als je je warmte vast houd is het prima hem s'nachts aan te laten op 18/19 ofzo.
Ik heb oud dubbelglas, alu kozijnen, geen vloerisolatie en hoekhuis. spouwmuur is wel gedaan.
Ik ga het niet eens proberen maar ik kan het wel al raden de besparing is idd weg.

2900Wp ZZW, Beneden FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23-03 23:56
De_Sint schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Het is wel handig om eerst via www.airconwithme.com door te lezen hoe je de module laat pairen met je wifi.
https://www.airconwithme....Quick_Wireless_Config.pdf
En je moet de hele kap eraf hebben, anders lukt het niet.

Daarna is het een makkie. Ik heb de module achterin de unit gelegd. Dat was ook één van de 2 keuzes in de handleiding.

Mvg,
Ik heb sinds vorige week ook een WiFi module in een SRK35-ZS, maar mij valt op dat de weergegeven 'Omgevingstemperatuur' erg hoog is.

Is dat bij jou ook zo ?

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• De_Sint

De_Sint

detim schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:32:
Ik dacht ik neem spouwmuurisolatie, ze zijn zojuist komen kijken naar de mogelijkheden, maar het bleek er al te zitten :)
Hoi,

Ik had in het begin ook veel moeite om dat advies op te volgen, maar uiteindelijk is het wel het beste advies wat mij is gegeven mbt L/L airco. Wel heb ik ervoor en erna het vermogen gemeten. Nu let ik er niet meer op en doe ook geen moeite meer om hem in de nacht te verlagen. Juist om de flow constant te houden. Merk dat dit toch het beste werkt. (laagste fan stand / Vaste setpoint / vaste blaasrichting)

Elke keer wanneer ik daar aan piel merk ik dat het minder gaat. Met deze buitentemperatuur laat ik het zo.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

hannibal2206 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:58:
[...]

Ik heb sinds vorige week ook een WiFi module in een SRK35-ZS, maar mij valt op dat de weergegeven 'Omgevingstemperatuur' erg hoog is.

Is dat bij jou ook zo ?
Jah, het is de temperatuur die de unit zelf meet. Daarom moet de setpoint ook hoger.
Ik let er niet zo op. Heb een plugwise sense aan de andere kant van de kamer, die geloof ik meer.

Maar het is soms wel handig om de logica van de unit in werking te zien daarmee.

Mvg,

• mv8tekst
maartentmm schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:37:
als je je warmte vast houd is het prima hem s'nachts aan te laten op 18/19 ofzo.
Ik heb oud dubbelglas, alu kozijnen, geen vloerisolatie en hoekhuis. spouwmuur is wel gedaan.
Ik ga het niet eens proberen maar ik kan het wel al raden de besparing is idd weg.
Dat is nog de vraag, als jouw kamer 's nachts meerdere graden afkoelt (met de unit uit) moet de unit s morgens hard werken om die weer op temperatuur te krijgen, terwijl een warmtepomp nu eenmaal het liefst op een constant niveau doorpruttelt. Meten=weten!

• maartentmm
mv8tekst schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Dat is nog de vraag, als jouw kamer 's nachts meerdere graden afkoelt (met de unit uit) moet de unit s morgens hard werken om die weer op temperatuur te krijgen, terwijl een warmtepomp nu eenmaal het liefst op een constant niveau doorpruttelt. Meten=weten!
oke we gaan er mee aan de slag. Na hoeveel dagen draaien zou ik de data kunnen vergelijken?

• Kloekie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:25
Vraag aan de ururu sarara gebruikers:
Zouden jullie weer een ururu sarara nemen?

En wie gebruikt van deze unit de ventilatie of bevochtiging?

• robkds
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23-03 16:49
Kloekie schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:25:

Ik zou er zeker weer eentje nemen. De ventilatie gebruiken we zelden en bevochtiging en ontvochtiging helemaal nooit.

Hij is behoorlijk stil, moduleert heel ver terug en houdt zelf zijn filters schoon. We hebben geen andere verwarmingsmethode op onze begane grond dus hij maakt heel wat uurtjes. Verbruikt ook verrassend weinig stroom.

Verbeterpunten voor US 2.0:
Kleinere binnenunit!
Nog stiller zou mooi zijn (we hebben hem hier altijd op de automatische ventilatiestand staan).
Ventilatiemode mag stiller, die maakt best wat geluid, daardoor gebruiken we die zeer zelden.

Goed man!

• maartentmm
perfect! dit gaat zeker schelen dat weet ik nu al. ook in de waf factor
zeer bedankt :)

domoticz

• mv8tekst

Ik gebruik alleen verwarmen en koelen. De FTXM was nog net niet op de markt, anders denk ik dat die het geworden was. Minder flauwekul en goedkoper.
Bevochtigen doe je alleen als het enorm droog is. Gek genoeg is het dan buiten ook enorm droog. Het onttrekken van vocht aan buitenlucht blijkt vrij lastig en die functie werkt dus nauwelijks, ik dacht eerst dat ie kapot was of zo.
Wat ik wel gebruik is Fresh (beetje bijmengen met lucht van buiten) en Clean (streamerunit) maar ook niet altijd.
Mijn unit maakt veel uren, dan is die automatische schoonmaakfunctie wel een pre. Stof wordt in een opvangbakje geveegd en blijft niet in de filters zitten.

mv8tekst wijzigde deze reactie 16-01-2019 18:38 (9%)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:56
mv8tekst schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:37:
[...]

Ik gebruik alleen verwarmen en koelen. De FTXM was nog net niet op de markt, anders denk ik dat die het geworden was. Minder flauwekul en goedkoper.
Bevochtigen doe je alleen als het enorm droog is. Gek genoeg is het dan buiten ook enorm droog. Het onttrekken van vocht aan buitenlucht blijkt vrij lastig en die functie werkt dus nauwelijks, ik dacht eerst dat ie kapot was of zo.
Wat ik wel gebruik is Fresh (beetje bijmengen met lucht van buiten) en Clean (streamerunit) maar ook niet altijd.
Mijn unit maakt veel uren, dan is die automatische schoonmaakfunctie wel een pre. Stof wordt in een opvangbakje geveegd en blijft niet in de filters zitten.
Vergeet daarnaast het extra geluid niet wat bevochtigen maakt... wij zijn redelijk tevreden met de uhura, maar heb het gevoel dat we ook met een mindere weg hadden gekomen. Je zou nog iets kunnen eggen van het design, maar naar mijn mening blijft het een bak net onder het plafond (toegegeven, ze kunnen véél lelijker ;) )

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• mv8tekst
Pixelmagic schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:42:
[...]

Vergeet daarnaast het extra geluid niet wat bevochtigen maakt... wij zijn redelijk tevreden met de uhura, maar heb het gevoel dat we ook met een mindere weg hadden gekomen. Je zou nog iets kunnen eggen van het design, maar naar mijn mening blijft het een bak net onder het plafond (toegegeven, ze kunnen véél lelijker ;) )
Eens. Wat dacht je van die meterslange geribbelde plaatstalen gedrochten die bijna heel Nederland onder z'n vensterbanken heeft hangen? Echt, ik snap niet hoe iemand dat in z'n interieur kan dulden :)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:56
mv8tekst schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:07:
[...]

Eens. Wat dacht je van die meterslange geribbelde plaatstalen gedrochten die bijna heel Nederland onder z'n vensterbanken heeft hangen? Echt, ik snap niet hoe iemand dat in z'n interieur kan dulden :)
Die hangen hier niet >:) en daar kijk ik niet zo makkelijk naar als dat ding wat boven de tv hangt

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• vinom
  • Nu online
De komende dagen en nachten gaat het aardig koud worden zo te zien. Ben benieuwd of iedereen er warmpjes bij zit en hoe de airco's zich houden :)

Ik trek nu zo'n 2kWh om de woonkamer en twee slaapkamers warm te houden.

vinom wijzigde deze reactie 17-01-2019 19:15 (20%)

• ghelsendoorn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07:25

Ik ook zeer zeker zijn stroom verbruik ligt aanmerkelijk lager dan zijn voorganger de lg :) :)
En de defrost is haast nihil nu , geen 1 gehad vandaag terwijl de temperatuur laag is nu 1 graad.

ghelsendoorn wijzigde deze reactie 17-01-2019 19:29 (12%)

• ghelsendoorn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07:25
vinom schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:14:
De komende dagen en nachten gaat het aardig koud worden zo te zien. Ben benieuwd of iedereen er warmpjes bij zit en hoe de airco's zich houden :)

Ik trek nu zo'n 2kWh om de woonkamer en twee slaapkamers warm te houden.
Ik 800 watt voor de woonkamer ruim 45 m². temperatuur 24,2 hier heerlijk warm de sara 50 :) :)

ghelsendoorn wijzigde deze reactie 17-01-2019 19:40 (6%)

• Speedy-Andre
Verschil moet er zijn, 330W voor rond 60m2 ;)

• De_Sint

De_Sint

Speedy-Andre schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:43:
Verschil moet er zijn, 330W voor rond 60m2 ;)
Heb je de Atlantic als ondersteuning aanstaan?

Ik ben van 300W in de afgelopen dagen naar 550W gegaan voor 110m3

ghelsendoorn: Defrosts zijn ook afhankelijk van vocht in de koude lucht. Heb wel met hogere temperaturen defrosts gehad waar het buiten mistig was.

De_Sint wijzigde deze reactie 17-01-2019 20:54 (3%)

• Speedy-Andre
De Atlantic is nu uit, die draait alleen overdag op de warmste momenten.
Als ik hem voor de cv gebruik dan is dat voor korte tijd, zeg maar om een startende airco voor te zijn.
Zou ik de radiators in de huiskamer gebruiken dan blijft de wpb continu aan, dan liever de airco die nog niet de helft van de wpb verbruikt :)

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:41
Onze US over de laatste 23 uur gemiddeld 478 Watt, temperatuur van 22:45 tot 8:00 19g van 8:00 tot 19:00 20g en van 19:00 tot 22:45 22g. Kamer 90 m3, 1 defrost om 5:00 omdat hj 24/7 werkt.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Gisteren 490 Watt gemiddeld per uur inclusief nachtverlaging (11.8 kW hele dag, buitentemperatuur tussen 5 en 1 graden) voor een kamer van ~ 156 m3, 60 m2 op 20 graden met de Ururu Sarara 3.5 kW model. Dit is van 05:00 uur 's morgens tot 22:00 uur 's avonds aan.

Het wordt weer kouder, dus vannacht niet uit laten springen. Een whopping 6.2 kW van 22:00 uur tot 7:00 uur, dat is bijna 700 Watt gemiddeld per uur, ondanks dat de airco alleen de ruimte op temperatuur moest houden. Er waren natuurlijk de nodige defrosts met -3 graden vannacht en zo vochtig weer. Dat was ook aan de EV onder de carport te merken. De deuren wilden moeilijker open en op het werk kreeg ik de laadklep in eerste instantie niet open.

Ik heb een Netatmo en aan de geluidsmeter in de woonkamer kan ik aflezen hoeveel defrosts er afgelopen nacht zijn geweest (de airco blaast dan niet meer en maakt dus minder geluid). Dat was dus 7 maal.....

• vinom
  • Nu online
De defrosts waren hier ook om de zoveel tijd aanwezig. Met dit weer merk ik ook goed dat mijn units boven nog niet goed zijn. Ik moet hem op 24 instellen, wil ik het in de kamer een graag of 18/19 krijgen. Over drie weken komt de installateur daar ook voor langs (Koevlaas :P )

Ik kreeg mijn deuren vanochtend bijna ook niet open van mijn auto en een flinke laag ijs zat er op.

• detim
detim schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:32:
Heb hem nu sinds maandag 24/7 draaien.
Zelfs op 24 graden.
Heb het helaas nog steeds behoorlijk koud en vind het niet prettig.
Nog andere tips eventueel of zal ik mooi mijn radiatoren weer terug hangen?
Pagina: 1 ... 66 ... 69 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True