Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 65 ... 69 Laatste
Acties:

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:05
Notna schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:22:
[...]

Hoe groot is je slaapkamer? Ik heb dat ook: slaapkamer van 3 x 3 x 2.5 en er hangt een 2.0 unit. Is gewoon super overbemeten (of de isolatie is daar beter én de kamer ligt vol op het zuiden) en daardoor gaat hij snel aan/uit gedrag vertonen.

Als je de deur open zet blijft hij rustig pruttelen.
Ohja, het zijn 2x 2.0 unit, ben in de war. De slaapkamers zijn 320x480x240 en 320x480x240. Maar het gekke is dat de ruimte echt nog niet warm is als ie uitgaat. Ik zal het eens met de deur open proberen.

vinom wijzigde deze reactie 12-12-2018 08:27 (51%)

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:42
@vinom dat ligt ook zeer zeker niet aan te weinig vermogen maar zoals Notna ook zegt aan veel te veel vermogen vd binnenuint

een 2.5 is in de meeste gevallen totale overkill voor een slaapkamer. Heb er hier eentje hangen in toch geen klein vertrek van bijna 24m2 en ook die pendelt gewoon zelfs op setpoint 21 graden.

ik heb afgelopen weken wat vaker toch getest met 3 of 4 units aan, dus inclusief woonkamer. Het vervelende van een MS is onder andere dat er geen logisch circuit in lijkt te zitten. Dus elke unit afzonderlijk regelt de buitenunit waarbij het dus kan zijn dat deze net uitgaat en en direct daarna een ander vraagt en hij dus weer aangaat etc ec

hoe ik het ook instel op een zeker moment, dus rond setpoint, gaat het gewoon pendelen. bovendien is het dan boven idioot warm > 21 graden. neem ik een setpoint rond de 18 wat eigenlijk meer dan genoeg is dan pendel ik met een kwartier al. deur open werkt hier overigens averechts omdat twee units naast of boven een deur hangen. juist bij verwarmen gaat hij dan sowieso pendelen! bij koelen werkt dit dus wel weer prima om het hele huis koel te krijgen

en het verbruik tja.. 1500 watt minimaal oplopen tot 3000. hoe meer units aan hoe hoger de cop lijkt maar bij globale benadering kom in niet hoger dan 2 - 2,5

ik vrees dat het hele WP L/L 'hype' die er nu gepushed wordt het nieuwe smoejel schandaal gaat worden waar diesel nog wat van kan leren...

dat wil zeggen in een MS situatie. maar in een normale woning wil je toch imho ook in de meeste vertrekken kunnen verwarmen en dan zijn 4 - 5 losse units meestal geen optie

Ray wijzigde deze reactie 12-12-2018 08:35 (7%)

• mpullens
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22-03 08:57
The Wizard schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:47:
[...]

Zou eerder de warm water voorziening via een warmtepomp boiler laten lopen (subsidie regeling) en het gasfornuis vervangen voor een inductie variant, dan kan het gas de deur uit. Met het vooruitzicht van de gasprijzen (en bijbehorende belastingen) kan dit al snel uit, in ieder geval veel sneller dan een batterijopslag systeem.
Ik werk in de energiewereld en vind het leuk om mijn eigen groene stroom zoveel mogelijk te gebruiken en ervaringen op te doen. Dus niet alles is volledig economisch gemotiveerd ;-)

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-03 21:52

The Wizard

Moderator Mobile
mpullens schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:56:
[...]

Ik werk in de energiewereld en vind het leuk om mijn eigen groene stroom zoveel mogelijk te gebruiken en ervaringen op te doen. Dus niet alles is volledig economisch gemotiveerd ;-)
Snap ik, zou graag een accupack willen, maar helaas totaal nog niet rendabel, zelfs voor testdoeleinden kan ik het nog niet verantwoorden (WAF... :P)
Ray schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:32:
@vinom dat ligt ook zeer zeker niet aan te weinig vermogen maar zoals Notna ook zegt aan veel te veel vermogen vd binnenuint

een 2.5 is in de meeste gevallen totale overkill voor een slaapkamer. Heb er hier eentje hangen in toch geen klein vertrek van bijna 24m2 en ook die pendelt gewoon zelfs op setpoint 21 graden.

ik heb afgelopen weken wat vaker toch getest met 3 of 4 units aan, dus inclusief woonkamer. Het vervelende van een MS is onder andere dat er geen logisch circuit in lijkt te zitten. Dus elke unit afzonderlijk regelt de buitenunit waarbij het dus kan zijn dat deze net uitgaat en en direct daarna een ander vraagt en hij dus weer aangaat etc ec

hoe ik het ook instel op een zeker moment, dus rond setpoint, gaat het gewoon pendelen. bovendien is het dan boven idioot warm > 21 graden. neem ik een setpoint rond de 18 wat eigenlijk meer dan genoeg is dan pendel ik met een kwartier al. deur open werkt hier overigens averechts omdat twee units naast of boven een deur hangen. juist bij verwarmen gaat hij dan sowieso pendelen! bij koelen werkt dit dus wel weer prima om het hele huis koel te krijgen

en het verbruik tja.. 1500 watt minimaal oplopen tot 3000. hoe meer units aan hoe hoger de cop lijkt maar bij globale benadering kom in niet hoger dan 2 - 2,5

ik vrees dat het hele WP L/L 'hype' die er nu gepushed wordt het nieuwe smoejel schandaal gaat worden waar diesel nog wat van kan leren...

dat wil zeggen in een MS situatie. maar in een normale woning wil je toch imho ook in de meeste vertrekken kunnen verwarmen en dan zijn 4 - 5 losse units meestal geen optie
Zelfs bij een COP van 2 - 2,5 is het nog steeds aantrekkelijk (mits van gas af en zelf opwek). Mijn single split US kan gewoon bij 110 Watt lekker doorpruttelen terwijl de multisplit rond de 700 Watt blijft werken.

The Wizard wijzigde deze reactie 12-12-2018 09:08 (67%)

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Ray
@The Wizard met 'gratis' stroom wellicht maar dan nog wegen de aanschafkosten en imho comfort verlies niet op tegen gas.

waar ik meer op doelde is dat volgens de 'cop configurator' van Daikin ik ook met mijn config > 5 zou moeten zitten. De praktijk is dus amper de helft daarvan.

Dat op grote schaal wat nu gepromoot wordt gaat naar mijn idee dus nog aardig wat discussie opleveren en een nog veel grotere belasting van het electranet dan nu al verwacht omdat er veel meer opgenomen gaat worden

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-03 17:11

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Ray schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:32:

Ik zie helemaal geen 'Hype' rondom L/L buiten dit forum. Merendeel wat ik in het nieuws tegenkom zijnL/W Warmtepompen.

Ik had gisteren 10kWh verbruikt met setpoint op 23. De plugwise Sense aan de andere kant van de kamer meet dan 20,7 graden en dat is mijn eikpunt waarop ik me focus. Momenteel draait hij constant 580W.

Mvg,

• Tontok
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-03 14:26
Een goedendag/avond forumleden.

Ik ben nieuw op dit forum en heb niet zoveel verstand van airco’s.
Maar nu dat ik wat stukken heb gelezen in het forum ben ik ook van ziens om een airco te plaatsen voor verwarming en koeling. En mijn oog is nu gevallen op een daikin 2M XM 50 M en deze heb ik gevonden op de website van climasense. Maar bij nadere bestudering valt maar toch iets bijzonders op van hun aanbieding namelijk het volgende de 2mxm50m is een machine met een A++/A+++ en een scop van 4,7. Maar de twee binnen units van het type FTXP35 blijken de waardes van de 2mxm50m niet te matchen. Want de binnen units zijn namelijk A++/A++ en de cop is hier hier 4.0.
Dit lijkt naar mijn inziens dat deze binnen units eigenlijk niet passen bij de 2mxm50mm. Daarom wilde ik vragen aan u forumleden of dit juist is wat ik constateer of dat het toch een goede set is. Dit omdat ik toch serieuze plannen heb om eind van deze winter zeker voorjaar wil overgaan tot aankoop van zo’n set. Dus hoor ik gaarne uw mening over deze want ik heb ruimte van 175 kuub te verwarmen dan wel te koelen. En ik zou graag een set willen hebben die natuurlijk wel de volle potentie van het systeem kan gebruiken.

Alvast bedankt voor al jullie info groeten Ton k.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

De_Sint schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:10:
[...]

Ik zie helemaal geen 'Hype' rondom L/L buiten dit forum. Merendeel wat ik in het nieuws tegenkom zijn L/W Warmtepompen.
Inderdaad. In publicaties over warmtepompen wordt vaak NIET over airco's (L/L warmtepomp) gepraat voor verwarmen.
De overheid ziet de gasslurpende cv-ketel het liefst zo snel mogelijk verdwijnen. Daarom krijg je tot 2021 subsidie op de aankoop van een warmtepomp. Dit bedrag kan oplopen tot 2500 euro.

Ondanks de korting blijven de kosten voor een warmtepomp hoog. Voor een hybride model betaal je tussen de 4000 en 6000 euro. Een luchtwarmtepomp kost tussen de 6000 en 10.000 euro. En aan de bodemwarmtepomp hangt een prijskaartje van 10.000 tot 20.000 euro. Dat is in alle gevallen inclusief installatie en met aftrek van subsidie.
Terwijl het juist met de klimaatverandering warmer wordt en dan is een airco veel handiger dan een L/W warmtepomp.
Ja, we realiseren ons nu beter dat het klimaat al structureel ís veranderd. In Nederland is het gemiddeld al bijna twee graden warmer dan voor de industriële tijd. Was de kans op een Elfstedentocht in de jaren 60 en 70 nog 24 procent – eens in de vier jaar – nu is dat nog maar 6 à 7 procent. In 2050 is dat nog maar 2 tot 0,2 procent: eens per eeuw.

• DenDries
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-03 16:13
Afgelopen zomer een Daikin laten installeren en erg tevreden van! Vandaag viel het mij op dat de leidingen aan de buitenunit niet tot op het einde geïsoleerd zijn. Dien ik dat stuk nog verder te isoleren?

DenDries wijzigde deze reactie 13-12-2018 09:31 (6%)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:40

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Vraagje. Een collega heeft een offerte gekregen voor een ( behoorlijk forse ) Mitsubishi installatie. Specifiek de 125ZM-S. Op deze unit ( 13kW verwarmingsvermogen ) kunnen maximaal 6 binnenunits aangesloten worden.

Hij heeft een 3x25A aansluiting thuis en wat ik uit de offerte begrijp willen ze deze unit gaan aansluiten op een losse 230V groep afgezekerd op 25A traag.

Het is de bedoeling om met deze unit 6 slaapkamers op de 1e en 2e verdieping te verwarmen wanneer nodig.

Hij woont in een goed geïsoleerd huis met een W/W warmtepomp, alleen zijn er fouten gemaakt bij de aanleg van de verwarmingsinstallatie waardoor hij het boven niet warm krijgt.

Even los dat ik deze unit veel te zwaar vind om 6 slaapkamers te verwarmen. Een 25A traag groep mag toch volgens NEN1010 überhaupt niet op een 3x25A aansluiting?

Daarbij zou hij misschien beter af zijn met twee kleinere buitenunits met daarop 3 binnenunits? Dan kan hij die twee units verdelen over twee fasen.

Wat vinden jullie?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
@mkleinman Hoe groot zijn zijn slaapkamers? Lijkt mij erg veel, zeker omdat hij al beneden met een L/W kan verwarmen en zijn huis waarschijnlijk goed is geisoleerd.

25A op 3x25a mag eigenlijk ook niet.

Eigenlijk is 16A het maximale per groep (nen)

Ander ding is dat je bijna zeker veel last krijgt van pendelgedrag. (Streep door offerte? Maar geen idee, wie weet heeft hij zelf om zulke units gevraagd)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Stef87 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:14:
@mkleinman Hoe groot zijn zijn slaapkamers? Lijkt mij erg veel, zeker omdat hij al beneden met een L/W kan verwarmen en zijn huis waarschijnlijk goed is geisoleerd.

25A op 3x25a mag eigenlijk ook niet.

Eigenlijk is 16A het maximale per groep (nen)

Ander ding is dat je bijna zeker veel last krijgt van pendelgedrag. (Streep door offerte? Maar geen idee, wie weet heeft hij zelf om zulke units gevraagd)
Hij heeft nu al een W/W warmtepomp beneden. Probleem is geweest dat de eerste installateur destijds zich niet aan de plannen heeft gehouden qua installatie ( HoH maten etc ). Hij krijgt het beneden net aan warm maar boven lukt simpelweg niet.

Ik wil niet teveel in de details treden ( mag hij zelfs straks doen in dit topic :) ) maar hij heeft een andere installateur om een offerte gevraagd voor het verwarmen van de bovenverdiepingen. Die komt dus met een offerte op de proppen met deze installatie en zegt dat dit gewoon mag op zijn bestaande elektrische installatie.

Qua huis valt het volgens mij mee, ik weet het niet exact maar ik geloof niet dat het slaapkamers zijn van 50m2 en groter :)

Volgens mij mag inderdaad niet eens wat deze installateur wil, op 3x25A een losse enkelfase 25A groep ( traag notabene ) installeren voor het laten draaien van deze warmtepomp.

Hij zou denk ik veel beter af zijn met twee kleinere buitenunits en dan met 3 binnendelen elk. Dat gaat in elk geval enorm schelen met pendelen en geluid.

Nog even los van het feit dat ik de 125ZM-S met 72dB enorm luidruchtig vind.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22-03 19:03
DenDries schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:58:
Afgelopen zomer een Daikin laten installeren en erg tevreden van! Vandaag viel het mij op dat de leidingen aan de buitenunit niet tot op het einde geïsoleerd zijn. Dien ik dat stuk nog verder te isoleren?
[Afbeelding]
hoeft niet zou ik wel doen. alle beetjes helpen.
ook zou je er aan kunnen denken om de isolatie met witte pvc tape in te tapen. zodat de isolatie een langere levenduur heeft doordat het niet wordt aangevreten door vogels.

2900Wp ZZW, Beneden FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-03 20:14
Ik heb een bovenverdieping van zo'n 40 vierkante meter, bestaande uit een halletje, een grote slaapkamer, 2 kleine slaapkamers en een badkamer, allemaal aan de kleine kant en allemaal met een open deur naar het halletje. Aldaar hangt bovenaan de trap een 2.5 kw Panasonic. Deze staat op 19 graden en pruttelt heerlijk de hele bovenverdieping warm. Met de deuren open en wat geduld is het overal in ieder geval boven de 16 graden, voor slaapkamers prima.
Wat ik er eigenlijk mee zeggen wil is dat je geen 6 binnenunits nodig hebt voor een bovenverdieping.
De incidentele keer dat je extra warmte in een kamer nodig hebt sluit je een infraroodpaneeltje van een paar honderd watt aan en iedereen voelt zich een blij en warm kuikentje terwijl hij/zij in deze ruimte is. Hang dus in godesnaam geen 12.5kW airco op, het is geen CV ketel

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-03 22:11
Vraagje over de Toshiba combinatie (RAS-10G2KVP + RAS-10G2AVP).

Ik zou dit hoofdzakelijk gebruiken om te koelen. Meer bepaald in de warmste perioden van het jaar (juni, july, augustus) en dan nog enkel wanneer het buiten overdag +30°C (en dus nachts +20°C). Ik zou de unit dan gedurende de nacht laten koelen om het huis fris te houden (zou op zulke dagen iets van 15-20kW koude per nacht nodig hebben, dus naar capaciteit voldoet de combinatie zeker).

Welk rendement kan ik ongeveer verwachten met die combinatie want zelfs na lezen/onderzoek heb ik daar nog weinig idee van. Is 1 op 3 realistisch of is dat eerder 1 op 4 (of meer)?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11:57
Ik heb een iets zwaardere 3,5kW in een slaapkamer van 4x4m met ramen (en rolluiken) op Z/O.
27 juli was het 35 graden en toen stopte ik 4kWh in de airco, warmer dan dit heb ik nog niet gezien :)
Met een cop van ruim 4 en 100% capaciteit zal hij 2kW warmte onttrekken.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Stef87
  • Nu online
mkleinman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:23:
[...]

Hij heeft nu al een W/W warmtepomp beneden. Probleem is geweest dat de eerste installateur destijds zich niet aan de plannen heeft gehouden qua installatie ( HoH maten etc ). Hij krijgt het beneden net aan warm maar boven lukt simpelweg niet.

Ik wil niet teveel in de details treden ( mag hij zelfs straks doen in dit topic :) ) maar hij heeft een andere installateur om een offerte gevraagd voor het verwarmen van de bovenverdiepingen. Die komt dus met een offerte op de proppen met deze installatie en zegt dat dit gewoon mag op zijn bestaande elektrische installatie.

Qua huis valt het volgens mij mee, ik weet het niet exact maar ik geloof niet dat het slaapkamers zijn van 50m2 en groter :)

Volgens mij mag inderdaad niet eens wat deze installateur wil, op 3x25A een losse enkelfase 25A groep ( traag notabene ) installeren voor het laten draaien van deze warmtepomp.

Hij zou denk ik veel beter af zijn met twee kleinere buitenunits en dan met 3 binnendelen elk. Dat gaat in elk geval enorm schelen met pendelen en geluid.

Nog even los van het feit dat ik de 125ZM-S met 72dB enorm luidruchtig vind.
Ik zou eerder zorgen dat die W/W wp goed werkt? Een 12+kW LL wp lijkt al snel (zonder situatie te hebben beoordeeld) teveel te zijn.

Hier gaat alles goed op een Duo-split met 4.4kW verwarmingsvermogen. 1 unit beneden en 1 in de hoofdslaapkamer.

Zelf tot onder het vriespunt blijft het boven op de 1e etage 16+ Graden als ik alleen beneden aan heb staan. Ons huis is uit 1972, vloer t/m a.s. 8-1 nog niet geisoleerd en een origineel plat dak uit 1972.

Kan mij haast geen situatie bedenken waarbij 12.5kW multisplit een goed idee is. Wil je perse toch een unit per vertrek, dan maar een paar zo klein mogelijke “duo”-splits, of een enkele unit boven.

**edit** Ja je “kan” 25A aansluiten op je 25A hoofdzekering, maar of je dat moet willen is maar de vraag.

72decibel is wel erg hard! Hier doet onze MS maximaal 46-48 oid

Stef87 wijzigde deze reactie 13-12-2018 14:24 (4%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Stef87 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:21:
[...]

Ik zou eerder zorgen dat die W/W wp goed werkt? Een 12+kW LL wp lijkt al snel (zonder situatie te hebben beoordeeld) teveel te zijn.

Kan mij haast geen situatie bedenken waarbij 12.5kW multisplit een goed idee is. Wil je perse toch een unit per vertrek, dan maar een paar zo klein mogelijke “duo”-splits, of een enkele unit boven.
Die W/W is toereikend. Alleen is het afgiftevermogen in huis niet genoeg. Dat is gesteggeld geweest met de aannemer. Lang verhaal kort; Hij heeft geld gekregen om het op een andere manier op te lossen. Die is neergelegd bij een installatiebedrijf en die komt dus nu met het voorstel voor een 12.5 ( in docu kan ik zelfs 19.5kW vinden ) kW unit met 25A traag op een 3x25A aansluiting.

En ik vind persoonlijk die offerte kant nog wal raken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22-03 18:56
Wat zijn hier de ervaringen met het voor de zoveelste keer buigen van de koelleidingen? Bij mijn binnenunit zijn de flarekoppelingen nu verwijderd en is er gesoldeerd.

Hierdoor moest de hele leiding (overlengte was iets verderop beschikbaar) opschuiven waardoor ik de bocht die in een goot zat ook moet opschuiven. De leiding is daar echter enorm stijf. Ik ben bang dat ik de leiding breek als ik meer kracht zet. Ik weet van metalen dat er bij herhaalde buiging strain-strengtening optreed; het materiaal wordt dan sterker maar brosser.

De koelleidingen zijn al aardig mishandeld bij eerste installatie omdat er een nogal hoekig parcour wordt afgelegd (lang leve de dakdoorvoer van de ventilatie!). Na iedere bocht werd dat toen al lastiger. Ik ben meer geneigd de kabelgaat wat open te knippen en er een twee keer 135 graden bocht van te knutselen in plaats van de twee keer 90 die er nu zit. Gaat om 1/4 + 3/8 aan een 2.5 kW Daikin.

• Ray
@mkleinman 12,5 zal wel het nominaal koelvermogen zijn en 19,5 het nominaal verwarm vermogen. dat is echt lomp veel. Wat belangrijker is wat is der onderwaarde ?

naar ik vermoed minimaal zo'n 25% dus zeg 5 kw minimaal!

dus er moeten al meerdere units maximaal vragen wil hij niet gaan pendelen!

hier gaat dat dus al compleet de fout in met veel lagere waarders

mbt de aansluitwaarde is dat ook wel 'apart' echter zie ik niet dat ooit het volledige vermogen opgenomen zal worden dus dat lijkt minder erg dan het wellicht is. hoewel je dus wel moet zorgen dat je 1 fase helemaal vrij gaat houden voor de WP

@kabeltjekabel als je toch gaat solderen zul je ook weer gaan afpersen etc. Dus waarom niet een stuk terug de leiding doorhalen en er een heel nieuw deel tussen zetten. dus twee x solderen

Ray wijzigde deze reactie 14-12-2018 08:26 (17%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ray schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:25:
@mkleinman 12,5 zal wel het nominaal koelvermogen zijn en 19,5 het nominaal verwarm vermogen. dat is echt lomp veel. Wat belangrijker is wat is der onderwaarde ?

naar ik vermoed minimaal zo'n 25% dus zeg 5 kw minimaal!

dus er moeten al meerdere units maximaal vragen wil hij niet gaan pendelen!

hier gaat dat dus al compleet de fout in met veel lagere waarders

mbt de aansluitwaarde is dat ook wel 'apart' echter zie ik niet dat ooit het volledige vermogen opgenomen zal worden dus dat lijkt minder erg dan het wellicht is. hoewel je dus wel moet zorgen dat je 1 fase helemaal vrij gaat houden voor de WP
Het gaat om deze buitenunit ( https://www.vakhandeljans...-s-multi-split-buitenunit ) . Die kan terug moduleren tot 1,5kW dus pendelen lijkt het probleem niet.

De informatie die ik over deze unit kan vinden verschilt per site. Deze heeft het over 12,5/14,5kW voor verwarmen en koelen. Een andere site ging dus bij verwarmen tot 19.5 met exact dezelfde unit.

Op deze site staat ook weer dat je hem mag afzekeren op 16A traag. 8)7

Feit blijft dat voor een paar slaapkamers deze unit idioot ranzig groot is.

• Ray
@mkleinman Volgens mij is deze discussie over exact deze unit pas ook gevoerd met als conclusie dat die onderwaarde onmogelijk is

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:02

Notna

Where are you?®

Note to self: power save mode = low werkt niet met de huidige buitentemperaturen :+

Kwam gewoon koude lucht uit dat ding zetten. Bromde wel lekker op cmpfreq 19 :+

Toch maar even compleet uitgezet en schoot meten naar 48. Nu tenminste wel lekker warm. Straks eens testen wat de auto mode er mee doet.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Speedy-Andre
Hier gaat het nog goed, power is begrensd op 50% en in de ochtend even eco uit voor een korte boost.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-03 20:14
@mkleinman Als er een warmteafgifte probleem is, kun je dat dan niet beter met infrarood tackelen? Met 1 a 2000 euro heb je in iedere kamer een infraroodpaneel met thermostaat. Als de warmte van beneden boven niet warm genoeg heeft heb je het binnen een paar minuten behaaglijk. Als er structureel warmtevraag is boven zou ik 1 split met laag vermogen lucht/lucht pakken en voor de rest met infrarood werken.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Galactic
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-03 22:11
Galactic schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:58:
Vraagje over de Toshiba combinatie (RAS-10G2KVP + RAS-10G2AVP).

Ik zou dit hoofdzakelijk gebruiken om te koelen. Meer bepaald in de warmste perioden van het jaar (juni, july, augustus) en dan nog enkel wanneer het buiten overdag +30°C (en dus nachts +20°C). Ik zou de unit dan gedurende de nacht laten koelen om het huis fris te houden (zou op zulke dagen iets van 15-20kW koude per nacht nodig hebben, dus naar capaciteit voldoet de combinatie zeker).

Welk rendement kan ik ongeveer verwachten met die combinatie want zelfs na lezen/onderzoek heb ik daar nog weinig idee van. Is 1 op 3 realistisch of is dat eerder 1 op 4 (of meer)?
Iemand die een indicatie kan geven, of is hier een calculator voor misschien?

• Notna

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:24:
Hier gaat het nog goed, power is begrensd op 50% en in de ochtend even eco uit voor een korte boost.
De begrenzing lag hier ergens op 25%. Dat gaat dus niet :P

• Speedy-Andre
Galactic schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:48:
[...]

Ik kom met een beschrijving van een gebruiks situatie en nu moeten we het doen met 15-20kW per nacht?
Blijkbaar wil je een compleet huis koelen zonder daar ook maar iets van te vertellen :)
Ik heb 2x 3,5kW nodig om 110m2 met airco's te verwarmen en heb vrij veel glas op Z/O.
Dat is een stuk duidelijker dan 15-20kW nodig per nacht voor een onbekend volume ...

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-03 13:15
cyberstalker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:41:
Zijn er mensen die de firmware van hun Daikin Online Controller recentelijk hebben bijgewerkt? Ik heb dat gedaan en nu krijg ik op alle requests een 403 terug. Ik kan er op Duckduck/Google niets over vinden.
Nope maar wel hinder laatste tijd, door niet meer bij de unit te kunnen via thuis Wifi, maar het lukt wel via niet thuis server, commando,s doorsturen gaat met een minuut vertraging aankomst, het energieverbruik inzien gaat wel gewoon instant.

Ik heb hier firmware 1.2.48 nog.
Telefoon Android 8.0 maar wel de app geupdate.

Wi-Fi lijkt in orde, ping in orde, uitlezing gaat ook snel via webbrowser van pc.

Edit: Wi-Fi kanaal nog aangepast van 11 naar 1 = Geen effect.

Edit 2: Opgelost door te updaten naar firmware 1.2.51, even op AP mode zetten en updaten maar, kon gewoon tijdens in bedrijf, en daarna terug op run zetten, het werkt weer zoals het hoort.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 14-12-2018 23:11 (30%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
Galactic schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:48:
[...]

Koelen jaarverbruik benedenverdieping 62,2 kwh, alleen op de warmte dagen aan.
Met de luchtverwarming(circulatiestand) "trok" ik nog wat kou naar boven, dus redelijk hoog stroomverbruik.

Maar ik weet het zo niet. Ga je van je huis een koelcel maken? 15-20kW per nacht doorheen knallen is nogal wat...

Er zijn berekeningen over hoe groot de ruimte/airco moet zijn, zie forum, daadwerkelijk verbruik in praktijk meestal rond 40-50% of nog lager, 100% is alleen maar even kort.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 15-12-2018 17:07 (21%)

• Totalen123
  • Laatst online: 23-01 23:20
Hallo tweakers,

We hebben sinds oktober een Daikin Stylish FTXA35AS / RXA35A 3.5 kW om onze woonkamer (35 m2) van een energiezuinige woning uit 1984 te verwarmen. In voorgaande jaren was ons jaarlijkse verbruik ca 800 m3 gas. Op basis daarvan hebben we een vermogen van 3.5kw genomen.

Wat nu opvalt is het maximale verbruik. Bij de huidige grotere koude, lijkt het maximum verbruik nogal laag. Niet groter dan 580-650 watt bij maximale vraag.

Kan iemand me vertellen of dit wel in orde is?
Moet met maximum niet hoger zijn gezien het opgegeven verwarmingsvermogen nom. = 4 kw en COP=5.15?

Graag enige uitleg.

• Ray
@Totalen123 als je een wifi module hebt kan de de cmpfreq uitlezen om te zien of de buitenunit inderdaad wel op max vermogen draait. want ik vermoed dat dit niet het geval is

gebruik anders eens de powerfull stand en kijk of het opgenomen vermogen dan wel stijgt.

wel grappig overigens iemand die 'zich zorgen maakt' of er niet te weinig stroom verbruikt wordt :) ik kom hier niet onder de 1200 watt terwijl dat iets van rond de 600 zou moeten zijn volgens opgave

Ray wijzigde deze reactie 15-12-2018 23:18 (11%)

• Totalen123
@Ray Het afgegeven vermogen meten we met een vermogensmeter gekoppeld aan wifi (Smart Life app).
Voor ons bekend kunnen we onze module (Stylish) wel aansturen met de ingebouwde Daikin Wifi module vergelijkbaar met de afstandsbediening. Zien nergens cmpfreq in de Daikin app.

Het is zeker dat het maximale vermogen wordt gevraagd. Met "Power" b.v. en met het vragen om verhoging met bv 4 graden, toch hetzelfde (lage) resultaat, nl. rond de 600 watt.

Probleem is dat we blijkbaar al aan het maximum vermogen zitten, terwijl er op meer was gerekend. Dus we hebben eigenlijk te weinig vermogen. Dat zal dan nog erger worden bij serieuze vorst....

Of functioneert de LLwp niet naar behoren?

Totalen123 wijzigde deze reactie 15-12-2018 23:56 (3%)

• Notna

Notna

Where are you?®

Totalen123 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:45:
@Ray Het afgegeven vermogen meten we met een vermogensmeter gekoppeld aan wifi (Smart Life app).
Voor ons bekend kunnen we onze module (Stylish) wel aansturen met de ingebouwde Daikin Wifi module vergelijkbaar met de afstandsbediening. Zien nergens cmpfreq in de Daikin app.

Het is zeker dat het maximale vermogen wordt gevraagd. Met "Power" b.v. en met het vragen om verhoging met bv 4 graden, toch hetzelfde (lage) resultaat, nl. rond de 600 watt.

Probleem is dat we blijkbaar al aan het maximum vermogen zitten, terwijl er op meer was gerekend. Dus we hebben eigenlijk te weinig vermogen. Dat zal dan nog erger worden bij serieuze vorst....

Of functioneert de LLwp niet naar behoren?
Niet toevallig een powersave modus aanstaan? Is in de app op 2 plekken in te stellen, dus beide doorlopen is handig. Staat de unit ook op verwarmen en niet op AUTO?

Voor de cmpfreq:

http://127.0.0.1/aircon/get_sensor_info (waarbij je uiteraard even het IP van de controller moet invullen ipv 127.0.0.1 )

Ik verbruik met mijn FXTM ook zo rond de 6 a 700 Wh met dit weer hoor. Uitschieters naar 900 als ik 2 kamers verwarm.

• Ray
@Totalen123 je haalt imho afgegeven met ogenomen door elkaar.

het is namelijk zo niet te zien of zowel binnen of buitenunit inderdaad vol vermogen afgeven (en dus mogelijk opnemen uit het net)

het enige wat een handvat kan bieden is te kijken naar de cmpfreq zodat je kan zien of de buiten! unit op vol vermogen draait. daarmee weet je feitelijk ook nog niet zeker of dat voor de binnenunit ook zo is.

maar wordt het wel voldoende warm ? het kan dus zijn dat binnen al wel (tegen) max afgeeft terwijl buiten daar nog niet het volle opgenomen! vermogen voor nodig heeft

edit. mm iemand ook al wel eens een 'spontane' defrost gehad ? viel me gister op dat de buitenunit een heel ander geluid maakte dan normaal en wat warme.. lucht stond te blazen. Dit terwijl er totaal geen ijs op de koelribben zat of er water vanaf kwam. even later hoorde ik de klep weer schakelen en ging hij dus weer verwarmen . totaal geen idee waarom hij dit deed (en alles staat op verwarmen en niet op auto!)

Ray wijzigde deze reactie 16-12-2018 10:05 (43%)

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:26

basvn

Breezand - NHN

Hier nu voor het eerst (terwijl ik thuis ben) een defrost op de airco.
buitenunit pakt 700w, terwijl binnenunit niet veel doet.. een beetje geluid maken.

Is ook niet heel raar met de +1c, en sneeuw op t dak

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Zerobase
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
@Ray:

1200W is nog weinig:

Linkerkolom (blauwe balken) geeft het energieverbruik in Wh weer, gemeten over een periode van één uur. De gele lijn geeft het momentane opgenomen elektrisch vermogen weer in Watt (rechterkolom).

Tussen 16:30 en 17:30 dus iets meer als 1,5 KWh verbruikt., tussen 17:30 ook weer zoiets, enz ... Hoogst gemeten momentane verbruik lag rond 16:45 op +/- 3KW ...

Dit is de Daikin 4MXM68 met 4 binnen-units (FTXM: 1x 4,2KW, 1x 2,5KW, 2x 2,0KW) die aan staan en de verschillende ruimtes moeten verwarmen van 16 graden naar 19 graden. Buitentemperatuur is 1 graad celsius. Om 16:30 alle units aangezet, om 17:30 zolder even uitgeschakeld en weer in en om 20:30 alle units weer uitgezet.

De kamers zijn snel op temperatuur en behaaglijk warm. Woonkamer duurt wat langer want meer warmteverlies (vloer niet geisoleerd).

Ik gebruik verwarmen eigenlijk alleen doordeweeks als ik maar kortstondig en snel de woning warm wil hebben (avonduren). Dan kan het net uit ten opzichte van verwarmen met de CV ketel (Gebruik ik alleen in het weekeinde). Voor koelen is de installatie zoals bekend weer wel goed geschikt. Met 500W continu verbruik is het hele huis koel.

Overweeg je dus een multi-split voor verwarmen (> 2 binnen-units) dan is mijn advies dus: niet doen. Voor koelen werkt het perfect (wat voor mij ook de reden was van aanschaf van deze installatie).
[b]Ray schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:17:

...

wel grappig overigens iemand die 'zich zorgen maakt' of er niet te weinig stroom verbruikt wordt :) ik kom hier niet onder de 1200 watt terwijl dat iets van rond de 600 zou moeten zijn volgens opgave

• mr_evil08
Totalen123 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 22:20:
Hallo tweakers,

We hebben sinds oktober een Daikin Stylish FTXA35AS / RXA35A 3.5 kW om onze woonkamer (35 m2) van een energiezuinige woning uit 1984 te verwarmen. In voorgaande jaren was ons jaarlijkse verbruik ca 800 m3 gas. Op basis daarvan hebben we een vermogen van 3.5kw genomen.

Wat nu opvalt is het maximale verbruik. Bij de huidige grotere koude, lijkt het maximum verbruik nogal laag. Niet groter dan 580-650 watt bij maximale vraag.

Kan iemand me vertellen of dit wel in orde is?
Moet met maximum niet hoger zijn gezien het opgegeven verwarmingsvermogen nom. = 4 kw en COP=5.15?

Graag enige uitleg.
Hier ook een single split (iets ouder model) het is normaal, geef maar een slinger aan de thermostaat, als je het verbruik te weinig vind. :+

Ik stook hier op 22c op dit moment, heerlijk. :9
Ik heb een vergelijkbaar verbruik (gekeken op huis energiemeter).

Het verbruik neemt niet veel toe wanneer het kouder wordt, zie mijn COP tabel elders in dit forum, de COP "dondert" niet in elkaar beneden vriespunt.

Die van mij is redelijk vergelijkbaar.
3,5kw is de norm (verwarm) vermogen (5,2kw max powerfull), nooit het opgenomen stroomverbruik.
1670watt is de max stroomverbruik volgens de papieren.

@Zerobase Wat als je nou gewoon door ging stoken met eventueel 1,2,3 graden nachtverlaging ?

mr_evil08 wijzigde deze reactie 16-12-2018 11:55 (32%)

• Totalen123
Hi @Ray
Bedankt voor je reactie.

Vanochtend nogmaals gekeken na aanzetten. Nu werd er snel al ca 800 watt verbruikt. Waarom we dat gisteren niet voor elkaar konden krijgen, is me niet duidelijk.

Net als jij, gisteravond een plotselinge stop, geborrel (in mijn geval), en na 3 minuten weer aan. Ik dacht aan een "defrost", maar er was, denk ik, geen ijs (kon het niet goed zien in het donker). Een echte "defrost" duurt langer volgens mijn (zeer beperkte) ervaring.

Hebben vanochtend de "power" nogmaals aangezet. Gaf direct ijsvorming. Het opgenomen vermogen was nu plots 1200 ! watt. Dus onze LLwp het kan wel.... Na 15 minuten, een "defrost". Toen ging het verbruik via 10 watt naar ca 500 watt totdat het ijs eraf gesmolten was.

Het blijft een raadsel waarom we gisteravond niet meer warmte konden opnemen en het stroomverbruik beperkt bleef tot ca 600 watt ondanks "power" aan en vraag om sterke temperatuursverhoging.....

Zal nog eens kijken of ik ook de "cmpfreq" kan uitlezen met mijn PC.

Bedankt voor jullie commentaar.

• Zerobase
  • Niet online
@mr_evil08: Als alle ruimtes op temperatuur zijn verbruikt de installatie nog steeds ruim 1,5KWh per uur. Veel lager zal het met de huidige buitentemperaturen niet worden. Schakel ik binnen-units af dan gaat het verbruik omlaag, maar dan gaat de installatie op een gegeven moment pendelen omdat de warmtevraag beneden het minimumniveau komt van wat de compressor kan leveren.

Voor koelen is de installatie prima. Afgelopen zomer met 37 graden buiten en twee binnen-units aan (zolder + woonkamer) ging er maximaal 9,5KWh op een dag doorheen, maar meestal lag het tussen de 5 a 7 KWh op een dag. En dan draaide de installatie 24x7.

In dit forum is voldoende besproken waarom je voor verwarmen met een LL-WP beter voor een single-split kunt kiezen ipv een grote multisplit. Voor koelen is het daarentegen dus een ander verhaal.

Met de inzichten van nu zou ik nooit voor een multisplit gekozen hebben, maar achteraf is het makkelijk praten.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-03 19:00

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Topicstarter
Met temperaturen rond het vriespunt en een laagje sneeuw heeft mijn Daikin Ururu Sarara 3,5kW ook regelmatig een defrost. Sinds middernacht nu al 7x. Tijdens de defrost zojuist een verbruik van ca. 800W en deze duurde 13 minuten. In die tijd koelt het huis wel eventjes af, maar na de defrost een verbruik van ca. 1500W, waarmee het huis weer snel opwarmt.

Het verbruik van de warmtepomp (en sinds zojuist ook de buitentemperatuur) log ik ook op PVOutput.

TijdFreq. WPVerbr. WPBuitentemp.Bedrijf
13:35406600,0verwarmen
13:36406300,0verwarmen
13:37406300,0verwarmen
13:38466600,0verwarmen
13:39467200,0verwarmen
13:40507500,0verwarmen
13:41508100,0verwarmen
13:42488100,0verwarmen
13:4306000,0omschakelen
13:4429900,0ontdooien
13:45806900,0ontdooien
13:46809000,0ontdooien
13:47809300,0ontdooien
13:48809000,0ontdooien
13:49807800,0ontdooien
13:50807800,0ontdooien
13:51807800,0ontdooien
13:52807800,0ontdooien
13:53808100,0ontdooien
13:5403000,0omschakelen
13:550300,0omschakelen
13:56523301,0verwarmen
13:57567500,0verwarmen
13:5856930-0,5verwarmen
13:598015000,0verwarmen
14:008017100,0verwarmen
14:017517100,0verwarmen
14:026815300,0verwarmen
14:036414100,0verwarmen
14:045812900,0verwarmen
14:055812000,0verwarmen
14:065410800,0verwarmen
14:075410500,0verwarmen
14:08509900,0verwarmen
14:09509300,0verwarmen

antonboonstra wijzigde deze reactie 16-12-2018 14:15 (92%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-03 17:14
Zerobase schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:15:
@Ray:

Overweeg je dus een multi-split voor verwarmen (> 2 binnen-units) dan is mijn advies dus: niet doen. Voor koelen werkt het perfect (wat voor mij ook de reden was van aanschaf van deze installatie).

[...]
@Zerobase
Nu heb ik dezelfde multi split unit (primair aangeschaft voor koelen in de zomer) en ben net aan het kijken bij welke buiten temperaturen het nut heeft om hem als verwarming te gebruiken. Dus ik vraag me af waarom je zegt dat je een multi split niet voor verwarmen moet gebruiken, welke problemen zie je ?

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:08

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Gisteren over de hele dag 15kWh verbruikt met de Daikin 3,5kW. Unit stond aan van 07.30 tot 21.30, dus ruim 1000Wh. Unit staat continue op fanstand 1 en op 22-23°C. Verwarmde ruimte is een 55-60m2 (2-1 kap 1979 met standaard isolatie uit deze tijd).

https://tweakers.net/ext/f/1C1iTt2TPafdzOcFf3ZR0LjM/thumb.png

Van 1 okt t/m 16 dec 2018 nu gemiddeld op 0,396 m3/graaddag (t.o.v. 0,692 m3/graaddag over dezelfde periode in 2017). Ongeveer 42% minder verbruik op gas. Mijn Pv overschot is een dikke 1500kWh op jaarbasis waarvan ik er nu ongeveer 500kWh verstookt heb in okt-heden.

Al met al gemixte gevoelens;
1. Verbruik valt me iets tegen (hoewel de ruimte welke verwarmt moet worden niet heel klein is) had ik toch minder verbruik verwacht.
2. Comfort vinden we echt stukken minder dan de traditionele cv. Warmte voelt anders aan en het voelt kouder aan. Vrouw loopt ook continue te klagen dat ze het koud heeft ondanks dat kamerthermostaat ruim 21°C aangeeft. Dit is vooral met de koude dagen, in het najaar waren we allebei nog behoorlijk positief.
3. Alles boven stand 1 vinden we te luid klinken, vandaar dat de unit continue op fanstand 1 staat. AUTO stand hebben we kortstondig gebruikt maar het gedrag van de unit staat ons niet aan (voornamelijk geluid).

Ik wil nu de thermostaat gaan verhangen aangezien deze nu in het verlengde van de uitblaas v/d unit hangt. Op deze manier hoop ik dat de traditionele cv net genoeg aanslaat om zacht te pruttelen met de ondersteuning van de Daikin.

De unit heb ik destijds aangeschaft om voornamelijk in het na- en voorjaar de woonkamer te verwarmen en het Pv overschot in te zetten. Stiekem had ik gehoopt ook in de winter een hoop m3 aan gas te kunnen besparen (1800m3/jaar waarvan ruim geschat 300-400m3 warm water verbruik).

Dus ja, de unit doet wat ik er van had verwacht en het PV overschot kan ik hiermee wegwerken. Ik had echter ook gehoopt er in de winter meer gebruik van te kunnen maken ;)

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• Notna

Notna

Where are you?®

RAFA schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:06:
Gisteren over de hele dag 15kWh verbruikt met de Daikin 3,5kW. Unit stond aan van 07.30 tot 21.30, dus ruim 1000Wh. Unit staat continue op fanstand 1 en op 22-23°C. Verwarmde ruimte is een 55-60m2 (2-1 kap 1979 met standaard isolatie uit deze tijd).

[Afbeelding]

Van 1 okt t/m 16 dec 2018 nu gemiddeld op 0,396 m3/graaddag (t.o.v. 0,692 m3/graaddag over dezelfde periode in 2017). Ongeveer 42% minder verbruik op gas. Mijn Pv overschot is een dikke 1500kWh op jaarbasis waarvan ik er nu ongeveer 500kWh verstookt heb in okt-heden.

1. Verbruik valt me iets tegen (hoewel de ruimte welke verwarmt moet worden niet heel klein is) had ik toch minder verbruik verwacht.
2. Comfort vinden we echt stukken minder dan de traditionele cv. Warmte voelt anders aan en het voelt kouder aan. Vrouw loopt ook continue te klagen dat ze het koud heeft ondanks dat kamerthermostaat ruim 21°C aangeeft. Dit is vooral met de koude dagen, in het najaar waren we allebei nog behoorlijk positief.
3. Alles boven stand 1 vinden we te luid klinken, vandaar dat de unit continue op fanstand 1 staat. AUTO stand hebben we kortstondig gebruikt maar het gedrag van de unit staat ons niet aan (voornamelijk geluid).

Ik wil nu de thermostaat gaan verhangen aangezien deze nu in het verlengde van de uitblaas v/d unit hangt. Op deze manier hoop ik dat de traditionele cv net genoeg aanslaat om zacht te pruttelen met de ondersteuning van de Daikin.

De unit heb ik destijds aangeschaft om voornamelijk in het na- en voorjaar de woonkamer te verwarmen en het Pv overschot in te zetten. Stiekem had ik gehoopt ook in de winter een hoop m3 aan gas te kunnen besparen (1800m3/jaar waarvan ruim geschat 300-400m3 warm water verbruik).

Dus ja, de unit doet wat ik er van had verwacht en het PV overschot kan ik hiermee wegwerken. Ik had echter ook gehoopt er in de winter meer gebruik van te kunnen maken ;)
Convectiewarmte kan je niet 1 op 1 gevoelsmatig vervangen met stralingswarmte. 20 graden met de CV is heel anders dan 20 traden met de WP. Je zal daar altijd een graad of 2 hoger mee moeten zitten voor hetzelfde gevoel. Dat 'probleem' is er ook als je radiatoren vervangt met convectoren in een traditionele opstelling. Wellicht dat er in jouw geval ook nog het eea aan isoleren te winnen is, ipv volledig in te zetten op verwarmen met een WP. Maar een combi van CV en WP zou toch wel een flinke slok moeten schelen op je gasverbruik.

Enfin; het is niet voor iedereen uiteraard. Overigens: ik weet niet met hoeveel personen jij in je huishouden rekent, maar 300 tot 400 m3 voor SWW is érg fors imo. Ik doe het met 5 personen zo rond de 170m3 per jaar

• Zerobase
  • Niet online
@PentaClover:

Bij lage warmtevraag gaat de installatie pendelen (schakelt uit/aan).

De compressor levert altijd een minimale hoeveelheid vermogen. Bij de 4MXM68 ligt deze vanwege de zwaardere compressor hoger als bij single-splits. Zijn alle ruimtes opgewarmd en de warmtevraag duikt onder het minimum dat de compressor kan leveren dan schakelt de buiten-unit uit.

Als even later een van de ruimtes wat is afgekoeld en warmte vraagt aan de buiten-unit dan schakelt de compressor weer in. Die levert minimaal een bepaalde hoeveelheid warmte die (veel) hoger is dan nodig om het warmteverlies in de kamer te compenseren. Gevolg: De buiten-unit schakelt na korte tijd weer uit in plaats van op laag toerental door te blijven draaien. Aan/uitschakelen kost relatief veel stroom ipv op laag toerental door blijven draaien (‘moduleren’).

Daarnaast vind ik 1,8KW elektrisch vermogen een beetje veel om het warmteverlies van mijn huis te compenseren.

Sinds gisteravond 22:00 tot +/- 15:00 heb ik 5 kuub gas verbruikt (nachtverlaging 18 graden, overdag 20 graden). Per 1-1-2019 kan ik voor de prijs van 1 kuub gas ongeveer 3,5KWh stroom kopen. Anders gezegd, Had ik dezelfde periode willen warmstoken met de WP dan had dat maximaal 3,5x5=17,5 KWh mogen kosten, of ongeveer 1KWh per uur. Aangezien de 4MXM68 per uur al bijna 2KWh wegtikt is het voor mij goedkoper om op gas te blijven verwarmen.

Het bezwaar van verwarmen met de 4MXM68 buiten-unit is dus het hoge minimale verwarmingsvermogen + COP die te laag is om het voordelig te maken om met de WP te verwarmen. Die COP is geen 3,5 maar eerder 1,8 en dat is te weinig om het economisch voordelig te maken.

• PentaClover
@Zerobase

Ah bedankt voor de info, ik was net bezig met een warmte verlies berekening te maken op basis van Gas verbruik met constante binnen temperatuur (20C) en de logging van de buiten temperatuur sensor van de 4MXM68.
Omgerekend naar kWh per graad dag kom ik dan op 6.62 kWh/K/dag warmte verlies voor mijn huis.

Ik zal eens gaan rekenen wat bij de verschillende COP (1-5) het benodigde vermogen is bij de verschillende buiten temperaturen om een idee te krijgen waarbinnen de unit dan niet zal pendelen en uberhaupt voldoende vermogen kan leveren om te verwarmen.

Denim Glas/Glas 3600Wp 170gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• mr_evil08
@RAFA
Met fanstand 1 krijg ik het hier echt niet warm of het verbruik schiet omhoog.
Hier hangt hij boven de tv, de koelkast maakt meer geluid, dus eigenlijk altijd auto stand hier, maar dat is persoonlijk, hier is het nooit muisstil dat je een spelt kan horen vallen(er zijn ook geluiddempende zaken aanwezig zoals gordijnen/overgordijnen).
Tijdens opstoken tijdelijk fan stand max(Is toch niemand aanwezig).

@Zerobase
Wel heeft multisplit een stuk langere leidingwerk dan singlesplit.
Mogelijk valt er nog winst te halen, Heb hier ervaren dat het leidingisolatie van de fabrikant niet zo geweldig is. Bij beetpakken was het goed warm op buiten, dat gefixed want stook niet voor de buren.

Gisteren zat ik ook op 13kwh, 24h stoken(na een lange tijd geen verwarming aan gehad te hebben).

mr_evil08 wijzigde deze reactie 16-12-2018 16:18 (13%)

• PentaClover
@Zerobase

Het ziet er inderdaad niet bijster goed uit als ik 24h continu zou willen verwarmen.

Ik heb ook het minimum en maximum vermogen dat de unit aan stroomverbuik kan hebben in de grafiek gezet en dan wordt het werkgebied wel erg klein,
"Nadeel" is natuurlijk ook dat de COP bij hogere temperaturen omhoog gaat en dan dus al vrij snel het pendelen zal beginnen.
http://i64.tinypic.com/30c8xts.png

Afhankelijk van welke COP ik daadwerkelijk zal halen zal ik waarschijnlijk de unit alleen als het buiten boven de 0C is kunnen gebruiken en vanaf een graad of 10C moet ik hem al een aantal uur uit gaan zetten om voldoende warmte te verliezen om niet te gaan pendelen als ik hem weer aan zet.

Dat laatste heb ik nu ook met de CV, de vorige bewoner heeft een 45kW ketel laten plaatsen om met 2 regen douches tegelijkertijd te kunnen douchen, maar dat is zwaar overgedimensioneerd voor verwarming.
8)7 8)7 8)7

Alleen als het echt koud is buiten 0C of kouder, dan kan ik de ketel 24h aan hebben waarbij hij naar zijn minimum terug moduleerd.

Volgende stap is om eens te kijken welke COP de unit daardwerkelijk haalt bij de verschillende buiten temperaturen.

• De_Sint

De_Sint

RAFA schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:06:

2. Comfort vinden we echt stukken minder dan de traditionele cv. Warmte voelt anders aan en het voelt kouder aan.

3. Alles boven stand 1 vinden we te luid klinken, vandaar dat de unit continue op fanstand 1 staat.

1. Wellicht verbruik niet in m3/graaddag noemen, maar in kWh/Euro. Daarin zie je pas echt het verschil tussen gas en electra. In november had ik met de Airco 0,11 euro per Graaddag tegen 0,25 euro normaal met gas.

2. Eens. Stralingswarme is king.

3. Ook mijn irritatie.. Op koude dagen als vandaag haalt de airco het als hoofdverwarming ook niet met stand 1. Dus Als je geen CV wilt aanzetten is het een keuze tussen kou of lawaai.

Als je overproductie PV hebt zou je elektrische kachels erbij kunnen doen. Ik heb dan twee convector kachels aan die veel stroom nemen. Maar altijd goedkoper zijn dan gas.

• RAFA

RAFA

Sol Lucet Omnibus

De_Sint schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:36:
[...]

1. Wellicht verbruik niet in m3/graaddag noemen, maar in kWh/Euro. Daarin zie je pas echt het verschil tussen gas en electra. In november had ik met de Airco 0,11 euro per Graaddag tegen 0,25 euro normaal met gas.

3. Ook mijn irritatie.. Op koude dagen als vandaag haalt de airco het als hoofdverwarming ook niet met stand 1. Dus Als je geen CV wilt aanzetten is het een keuze tussen kou of lawaai.

Als je overproductie PV hebt zou je elektrische kachels erbij kunnen doen. Ik heb dan twee convector kachels aan die veel stroom nemen. Maar altijd goedkoper zijn dan gas.
Om het toch maar even te relativeren. Het was niet mijn insteek om volledig gasloos te gaan / volledig te verwarmen met een L/L wp. Wanneer ik dat wel zou willen, moet ik eerst andere zaken aanpakken (bijv. isoleren). Daar kies ik nu namelijk bewust niet voor.

Het affakkelen van mijn Pv overschot was de grootste reden om de L/L aan te schaffen. Wanneer ik het voor- en naseizoen kan verwarmen met de L/L wp is het in principe al goed. Dit levert me meer op dan het terugleveren van 1500kWh aan de energieboer.

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• Zerobase
  • Niet online
@mr_evil08: Totale leidinglengte is hier met 4 binnen-units bijna 20 meter, waarvan ongeveer de helft op de buitenmuur in kabelgoten zit gemonteerd. Die leidingen extra isoleren zal weinig effect hebben verwacht ik.

@RAFA: Voor mij is koelen de hoofdreden geweest om de installatie op te hangen. Ik gebruik (als test) op werkdagen voor die paar uren dat ik thuis ben de verwarmingsfunctie van de warmtepomp. Het is snel warm en kost bij kortdurend verwarmen minder dan verwarmen met de CV ketel (traagheid). Zonnepanelen heb ik niet, dus ook geen overcapaciteiteit om op te fakkelen.

Ik schrijf de installatie in 5 jaar af. Tegen die tijd zijn er weer nieuwe technieken die efficienter werken en dan vervang ik de installatie weer. Met de kennis van nu in ieder geval niet door één (te) zware buiten-unit.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22-03 18:56
Ray schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:25:
@kabeltjekabel als je toch gaat solderen zul je ook weer gaan afpersen etc. Dus waarom niet een stuk terug de leiding doorhalen en er een heel nieuw deel tussen zetten. dus twee x solderen
Om het syteem al weer in bedrijf is. ;)

• Ray
@Zerobase hier als test ook alle 4 units maar aangezet. woonkamer op fluisterstand want niet nodig maar zo heb ik nog iets aan het bleeding verlies

long story short kom ik niet meer onder de 2000 watt..... bij een cmpfrq van in de 40

het is vooral boven nu erg lekker warm en de kat vindt het heerlijk... maar inderdaad met een cop van < 2

het is dat ivm vloerverwarming beneden en een cv met een onderwaarde van 7 kw ook niet veel andere opties zijn.

tzt als de ketel er een keer uitgaat een l/w systeem inzetten en voor nu rustig wachten op de zomer zodat we weer kunnen koelen :)

edit. wat dan wel iets is wat ik nog nooit meegemaakt heb ik dat hij zowaar wel blijft draaien tijdens verwarmen. net voordat hij uit gaat zal er wel weer een unit vragen neem ik aan.
verbruik is echter absurd imho

als ik echt 'alle' ruimtes dus 4x in dit geval warm wil houden ga ik naar de 3000 watt per uur.

dan kan ik beter de cv laten lopen. heb dan ook echt alle! ruimtes (dus ook badkamer etc) verhit en zit ongeveer op dezelfde kosten per uur maar vanwege oa vv blijft het langer warm dus minder stookuren

Ray wijzigde deze reactie 16-12-2018 19:29 (30%)

• RAFA

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Zerobase schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:07:
@mr_evil08: Totale leidinglengte is hier met 4 binnen-units bijna 20 meter, waarvan ongeveer de helft op de buitenmuur in kabelgoten zit gemonteerd. Die leidingen extra isoleren zal weinig effect hebben verwacht ik.

@RAFA: Voor mij is koelen de hoofdreden geweest om de installatie op te hangen. Ik gebruik (als test) op werkdagen voor die paar uren dat ik thuis ben de verwarmingsfunctie van de warmtepomp. Het is snel warm en kost bij kortdurend verwarmen minder dan verwarmen met de CV ketel (traagheid). Zonnepanelen heb ik niet, dus ook geen overcapaciteiteit om op te fakkelen.

Ik schrijf de installatie in 5 jaar af. Tegen die tijd zijn er weer nieuwe technieken die efficienter werken en dan vervang ik de installatie weer. Met de kennis van nu in ieder geval niet door één (te) zware buiten-unit.
Koelen is een leuke bijkomstigheid. Wellicht komt er nog een L/L wp op de middenverdieping. Voornamelijk voor koelen en mogelijk voor bijverwarmen in de winter alleen om de boel enigszins op temp. te houden. Daar is het comfort aspect minder belangrijk (nu stoken we ook niet op de slaapkamers).

Maar het kan altijd erger; mijn overbuurman (2 pers. huishouden, ong zelfde type woning) verbruikt 2700kWh (4700-2000 aan opwek van zonnepanelen) en 2000m3 gas....ondanks dat hij een Elga Wp heeft hangen. Dat is een behoorlijk verbruik...

• Zanzibar-1337
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:17
Brr, koud en vies weer vandaag. Veel defrosts vandaag, heb ze niet geteld, kan ze helaas ook niet tellen, kan het totaal stroomverbruik wel zien maar niet in een grafiek. Ben er wel achter gekomen dat mist niet goed is voor de warmte in het huis, vooral niet in combinatie met de econo mode, die stond nog aan... Temperatuur kreeg ik niet fatsoenlijk vanmiddag. Nu inmiddels econo modus uitgezet en verbruik ligt rond de 1400 watt, maar warmte is veel beter in huis. Ben zo te lezen niet de enige die last heeft van defrosts. Heeft het zin om een omkasting te maken voor de buitenunit? Zou dat een positief effect hebben op het verbruik? Vandaag vanaf middennacht tot nu is het verbruik 11.5 kWh.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Notna

Notna

Where are you?®

Zanzibar-1337 schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:13:
Brr, koud en vies weer vandaag. Veel defrosts vandaag, heb ze niet geteld, kan ze helaas ook niet tellen, kan het totaal stroomverbruik wel zien maar niet in een grafiek. Ben er wel achter gekomen dat mist niet goed is voor de warmte in het huis, vooral niet in combinatie met de econo mode, die stond nog aan... Temperatuur kreeg ik niet fatsoenlijk vanmiddag. Nu inmiddels econo modus uitgezet en verbruik ligt rond de 1400 watt, maar warmte is veel beter in huis. Ben zo te lezen niet de enige die last heeft van defrosts. Heeft het zin om een omkasting te maken voor de buitenunit? Zou dat een positief effect hebben op het verbruik? Vandaag vanaf middennacht tot nu is het verbruik 11.5 kWh.
Omkasting doet 0.0 voor defrosts (staat alleen beter, heb het zelf ook).

Je kan beter kurkdroog weer met -3 buiten hebben dan deze mistige meuk met +1 mbt defrosts :N

• PentaClover
Toch maar eens even gekeken wat er nodig is om niet te pendelen bij de verschillende COP en
het warmteverlies dat mijn huis heeft bij de verschillende buiten temperaturen.
Ook wat grijze balken toegevoegd zodat het werkgebied van de warmtepomp unit wat duidelijker is.

http://i65.tinypic.com/29zpsts.png

COP5 per dag:
24h aan tot 4 graden
12h aan 12h uit tot 14 graden
04h aan 20h uit tot 17 graden
02h aan 22h uit tot 19 graden
01h aan 23h uit bij 19 graden

COP4 per dag:
24h aan tot 8 graden
12h aan 12h uit tot 15 graden
04h aan 20h uit tot 19 graden

COP3 per dag:
24h aan tot 11 graden
12h aan 12h uit tot 17 graden
04h aan 20h uit tot 19 graden

COP2 per dag:
(pas voldoende vermogen boven de 3 graden buiten temperatuur)
24h aan tot van 3 tot 14 graden
12h aan 12h uit tot 18 graden
04h aan 20h uit bij 18 graden
02h aan 22h uit bij 19 graden

COP1 per dag:
(pas voldoende vermogen boven de 12 graden buiten temperatuur)
24h aan tot van 12 tot 17 graden
12h aan 12h uit van 17 tot 19 graden
04h aan 20h uit bij 19 graden

Eerst maar eens bij verschillende buiten temperaturen de COP bepalen en daarna een controller
schrijven die op basis van binnen + buiten temperatuur en actuele Zonnepanelen opbrengst de
units aanzet.

• Totalen123
Hi @Ray en anderen,

Nog even terugkomend op ons lage verbruik/vermogen. De oorzaak is waarschijnlijk gevonden: @Notna had gelijk dat ergens de keuze "econo" ons dwars zou zitten.

Als je in de app kiest voor "econo", wordt deze niet overruled door de gewone afstandsbediening (ab). Als je met de ab de stand "Power" aanzet, wordt normaal de eventuele keuze voor "econo" genegeerd. Maar blijkbaar niet als die is ingesteld met de app.

Bedankt allemaal

• Notna

Notna

Where are you?®

Totalen123 schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:52:
Hi @Ray en anderen,

Nog even terugkomend op ons lage verbruik/vermogen. De oorzaak is waarschijnlijk gevonden: @Notna had gelijk dat ergens de keuze "econo" ons dwars zou zitten.

Als je in de app kiest voor "econo", wordt deze niet overruled door de gewone afstandsbediening (ab). Als je met de ab de stand "Power" aanzet, wordt normaal de eventuele keuze voor "econo" genegeerd. Maar blijkbaar niet als die is ingesteld met de app.

Bedankt allemaal
Protip; gebruik óf de app óf de AB maar liever geen mix. Zo vergis ik mij iedere keer dat, als de AC aan is gezet met de app en de AB 'uit' stond, de AC dus weer uitgezet wordt als je met laatsgenoemde de temperatuur aanpast :')

Fijn dat het opgelost is iig :Y

• Stef87
  • Nu online
A
[...]

@RAFA
Stralingswarmte is inderdaad erg prettig. Mijn vriendin heeft het ook snel koud (terwijl het 22c is binnen)

Wat je kan doen is om te proberen op de begane grond 1 unit 24/7 aan te laten staan. Het kan even duren maar op een gegeven moment worden alle meubels, muren en vloer ook warmer en dat helpt enorm (goed voor de WAF)! Kwa verbruik maakt het bij ons niet veel uit. (Huis uit 1972)

Wat je ook kan doen: zorg dat de luchtvochtigheid niet te laag is. Wij kunnen zo in een andere kleine kamer de deur open laten (ramen dicht, hebben een decentrale wtw) zodat de luchtvochtigheid weer kan oplopen.

Ik ben nu enkele dagen niet thuis door een noodgeval, maar kan op afstand zien dat de luchtvochtigheid onder de 40 is gedaal. Bij 50-60 voelt het sneller warm.

Planten water geven met plantenspuit helpt ook, wij hebben tropische platen die vnl goed zijn in lucht zuiveren, maar die houden ook de luchtvochtigheid wat stabieler/beter in huis. (“Urban Jungle” achtig idee)

@Ray
Erg jammer dat je zo’n lage COP haalt. Is het niet een idee een SP toe te voegen die als hoofdverwarming kan dienen?

Onze 4kW duo-split kan wel goed terug moduleren lijkt het. Enkel bij iets milder weer heb ik een beetje pendelgedrag. Meestal staat de split beneden 24/7 aan tussen de 16-21c en dan is het boven 16c.

Boven een beetje bijstoken doen we soms als alleen in avond, of bij koud weer laten we deze op 16c staan, zodat deze soms aan/uit gaat (en verwarmd t/m 18c, dan uit)

Stef87 wijzigde deze reactie 16-12-2018 21:00 (12%)

• Ray
@Stef87 primair is de installatie aangeschaft voor koelen en dat werkt prima. Secundair wilde ik er de bovenverdieping mee verwarmen omdat ivm vloerverwarming in de woonkamer na warmstoken dus de cv hele avond / nacht uit is.

de bovenverdieping rond de 18 graden houden met 3 units is dus vrijwel onmogelijk (zie topic) op 21 > werkelijk 23 gaat het beter maar natuurlijk compleet niet nodig.

ook gezien het verbruik van minimaal 1200 watt (maar nu eerder 2000 of meer) is dat zijn doel compleet voorbij geschoten

er hangen nu dus een aantal convector kacheltjes maar als ik snel warmte wil of de hele dag gebruik maak van alle ruimtes gaat de WP aan , omdat simpel de cv niet aanslaat :)

• mr_evil08
@Zerobase
De COP tabellen bij Daikin zijn van toepassing bij een leiding tot 5m en geen hoogteverschil.
- Ik zit binnen de 5m, en minimaal hoogteverschil, dat gaat bij multisplit natuurlijk nooit lukken.

Met dit weer (mist en rond vriespunt) loopt hier de WP ook niet zo zuinig, Ik heb liever kale vorst met -5.
Nu slaat de unit regelmatig dicht met de-frosts als gevolg(wel grappig te zien stoom wat eruit komt, wat zullen de buren denken). :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 16-12-2018 22:42 (37%)

• Ray
@mr_evil08 waar haal jij die wijsheid vandaan ?

in mijn 1,5 jaar 'discussie' hierover met de Daikin expert afdeling hebben hun dat! argument nooit gebruikt (heb 42 meter lengte) wel vele anderen ... het leek volkswagen wel :)

• mr_evil08
Ray schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:33:
@mr_evil08 waar haal jij die wijsheid vandaan ?

in mijn 1,5 jaar 'discussie' hierover met de Daikin expert afdeling hebben hun dat! argument nooit gebruikt (heb 42 meter lengte) wel vele anderen ... het leek volkswagen wel :)
Ik verzin het niet. ;-)
- Het stond letterlijk zo in de installateurshandleiding van mijn Daikin unit, bij de COP tabellen(R32 gas).

* Opmerking
1. De vermogens zijn gebaseerd op de volgende omstandigheden:
Overeenstemmende lengte van de koelmiddelleidingen: 5.0 m
Hoogteverschil: 0m

Dus indirect geven ze toe wanneer de leidingen langer zijn er verlies optreed, of lees ik het verkeerd, hoeveel staat er niet bij. :+

- In verleden toen ik de leidingen beet pakte (op buiten) waren ze beduidend warm tot heet aan toe (ik kan er makkelijk bij). eenmaal (extra) geisolleerd is dit verholpen, kan mij niet voorstellen dat dit geen verlies geeft(zeker bij vorst op buiten).

- Jammer genoeg heb ik het verbruik niet goed bijgehouden, dus het is natte vingerwerk wat het daadwerkelijk opgeleverd heeft.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-12-2018 12:17 (3%)

• Peristilius
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 31-01 21:25
Voor de verwarming van een bungalow ben ik aan het rondkijken voor een l/l warmtepomp. Hij zal gebruikt worden als hoofdverwarming in de woonkamer. Momenteel hangen er gewone elektrische radiatoren, er is geen gasaansluiting. De woonkamer is ongeveer 70m3. Isolatie is best in orde (houtskelet met 14cm steenwol), glas wordt nog vervangen door hr++.

Mijn oog is nu gevallen op de volgende unit:
https://www.klimate.nl/mi...andmodel-singlesplit.html

Belangrijke specs, hoge scop van 5.2, verwarmingscapaciteit van 2,7kw bij -10.
Lage geluidsdruk van 19db(a) voor de binnenunit.

Ik twijfel nu alleen of het vermogen niet een beetje aan de krappe kant is. De 2,5kw of 3,5kw uitvoering kan ook, maar de warmtecapiciteit bij -10 van die modellen is niet eens zo gek veel hoger (respectievelijk 2,9 en 3,2 kw).

Een ander nadeel van deze units is dat ze geen R32 gebruiken. Dit heeft niet de hoogste prioriteit maar ivm met milieu voldoe ik toch het liefst aan de modernste standaard.

Wat zouden jullie aanraden wat vermogen betreft voor zo’n ruimte? En zijn er misschien nog modellen met vergelijkbare specs die het overwegen waard zijn (bij voorkeur R32)?

• De_Sint

De_Sint

Peristilius schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:16:
Voor de verwarming van een bungalow ben ik aan het rondkijken voor een l/l warmtepomp. Hij zal gebruikt worden als hoofdverwarming in de woonkamer. Momenteel hangen er gewone elektrische radiatoren, er is geen gasaansluiting. De woonkamer is ongeveer 70m3. Isolatie is best in orde (houtskelet met 14cm steenwol), glas wordt nog vervangen door hr++.

Ik twijfel nu alleen of het vermogen niet een beetje aan de krappe kant is. De 2,5kw of 3,5kw uitvoering kan ook, maar de warmtecapiciteit bij -10 van die modellen is niet eens zo gek veel hoger (respectievelijk 2,9 en 3,2 kw).

Wat zouden jullie aanraden wat vermogen betreft voor zo’n ruimte? En zijn er misschien nog modellen met vergelijkbare specs die het overwegen waard zijn (bij voorkeur R32)?
Ik zou voor de 3,5kW gaan. (50w per m3)
Vergeet niet dat de COP achteruit gaat naarmate het kouder wordt. Als het -10 is kun je uitgaan van COP dicht bij 1 a 2, maw Uitgaand vermogen=max opgenomen vermogen, en dat is geen 2.5kW. Eerder 500w. Nou halen we niet vaak -10 graden en als je de elektrische radiatoren als bijverwarming houd is het een ander verhaal.

Zelf heb ik een SRK/SRC 63ZR-S voor 110m3 als hoofdverwarming met 3x 2400w convectorkachels als bijverwarming.

Hoop dat je hier wat aan hebt, anders hoor ik het wel.

Mvg,

• mr_evil08
Peristilius schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:16:

Een ander nadeel van deze units is dat ze geen R32 gebruiken. Dit heeft niet de hoogste prioriteit maar ivm met milieu voldoe ik toch het liefst aan de modernste standaard.

Hier houtskeletbouw 77m3 HR++ met alle reut erop, 1987 tussenwoning.

Daikin FTXM35M/ RXMM
Norm 4 kwh, max 5,2 kwh, -10 2,17 kwh.

Praktijkervaring -7 buiten lukt nog zelfstandig, maar het houd niks meer over (21c binnen).
Vraag het je zelf af hoe vaak is het -10c en hoe vaak is het 10c in NL ?
Dus te "lomp" en bij -10 prima prima verwarmen maar dan is het risico groter op pendelen met warmer weer, Dus kijk ook naar het minimaal vermogen.

De ionisator kan nog toegevoegde waarde hebben wanneer de luchtvochtigheid daalt, houd daar ook rekening mee hoe je dat oplost.

Met dit weer 2 vingers in zijn neus mbt verwarmen. :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-12-2018 18:52 (10%)

• Stef87
  • Nu online
De_Sint schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:40:
[...]

Vergeet niet dat de COP achteruit gaat naarmate het kouder wordt. Als het -10 is kun je uitgaan van COP dicht bij 1 a 2, maw Uitgaand vermogen=max opgenomen vermogen, en dat is geen 2.5kW. Eerder 500w. Nou halen we niet vaak -10 graden en als je de elektrische radiatoren als bijverwarming houd is het een ander verhaal.

Zelf heb ik een SRK/SRC 63ZR-S voor 110m3 als hoofdverwarming met 3x 2400w convectorkachels als bijverwarming.

Mvg,
Voorbeeld:
Bij -15c heeft de daikin US nog steeds COP 3.4 of bij -5c COP 4.4

De FTXM zit daar weer een beetje onder.

Een COP van 1/2 heb je normaal gesproken niet zo snel (bij een goede LL wp)

• Peristilius
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 31-01 21:25
[...]

Mvg,
Het was mij bekend dat warmtepompen bij lagere temperaturen minder presteren, daarom ben ik op zoek gegaan naar modellen met een bepaalde warmteafgifte capiciteit bij -10. Het was mij al opgevallen dat dit bij de meeste modellen flink lager ligt dan het nominale vermogen, maar bij dit model is het nagenoeg gelijk. Dan mag ik toch verwachten dat hij bij -10 daadwerkelijk die 2,7kw kan afgeven? Of klopt er hier iets niet?
mr_evil08 schreef op maandag 17 december 2018 @ 18:32:
[...]

Hier houtskeletbouw 77m3 HR++ met alle reut erop, 1987 tussenwoning.

Daikin FTXM35M/ RXMM
Norm 4 kwh, max 5,2 kwh, -10 2,17 kwh.

Praktijkervaring -7 buiten lukt nog zelfstandig, maar het houd niks meer over (21c binnen).
Vraag het je zelf af hoe vaak is het -10c en hoe vaak is het 10c in NL ?
Dus te "lomp" en bij -10 prima prima verwarmen maar dan is het risico groter op pendelen met warmer weer, Dus kijk ook naar het minimaal vermogen.

De ionisator kan nog toegevoegde waarde hebben wanneer de luchtvochtigheid daalt, houd daar ook rekening mee hoe je dat oplost.

Met dit weer 2 vingers in zijn neus mbt verwarmen. :+
Het model dat ik op het oog heb zou bij -10 dus een hogere warmteafgifte moeten hebben dan jouw daikin, ondanks een lager nominaal vermogen. Ik vind het apart dat bij deze mitsubishi bijna geen verschil zit tussen het nominale vermogen en het vermogen bij -10, maar ik heb de tabellen nageslagen en het staat er echt. Wellicht dat ik 1 gewone radiator kan laten hangen voor als het heel extreem wordt buiten. Ik hang ook liever geen te zware jongen op omdat het mij juist gunstig lijkt als hij lekker ver terug kan moduleren.

• johan270181
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 27-12-2018
het zal wel een hyper heat of hyper inverter model zijn
Peristilius schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:45:
[...]

Het was mij bekend dat warmtepompen bij lagere temperaturen minder presteren, daarom ben ik op zoek gegaan naar modellen met een bepaalde warmteafgifte capiciteit bij -10. Het was mij al opgevallen dat dit bij de meeste modellen flink lager ligt dan het nominale vermogen, maar bij dit model is het nagenoeg gelijk. Dan mag ik toch verwachten dat hij bij -10 daadwerkelijk die 2,7kw kan afgeven? Of klopt er hier iets niet?

[...]

Het model dat ik op het oog heb zou bij -10 dus een hogere warmteafgifte moeten hebben dan jouw daikin, ondanks een lager nominaal vermogen. Ik vind het apart dat bij deze mitsubishi bijna geen verschil zit tussen het nominale vermogen en het vermogen bij -10, maar ik heb de tabellen nageslagen en het staat er echt. Wellicht dat ik 1 gewone radiator kan laten hangen voor als het heel extreem wordt buiten. Ik hang ook liever geen te zware jongen op omdat het mij juist gunstig lijkt als hij lekker ver terug kan moduleren.

• johan270181
ik heb zelf ook de SRK/SRC 63ZR-S op 130 kub fijn systeem is het he.
hoe heb jij hem meestal ingesteld in met verwarmen?
[...]

Mvg,

• johan270181
ik heb het zelfde systeem als jou op 130kub woonkamer.
zet hem eens op eco plus silent en de temp gewoon op 25gr op de afstandsbediening ( deze temp word het dan niet in huis hoor}
met de eco en silent stand aan neemt hij maar max 750watt aan stroom.
je hebt tot -2 bijna tot geen defrost,s( juist omdat hij maar op 25% van zijn max vermogen draait) en mijn kamer word gewoon heerlijk 21gr
ik denk dat deze instellingen jou verbruik mis wel kunnen helpen verlagen

jij zegt Zelf heb ik een SRK/SRC 63ZR-S voor 110m3 als hoofdverwarming met 3x 2400w convectorkachels als bijverwarming.
maar die 3 kacheltjes als bijverwarming die heb jij toch helemaal niet nodig voor die 110kub
[...]

johan270181 wijzigde deze reactie 17-12-2018 20:41 (10%)

• De_Sint

De_Sint

Peristilius schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:45:
[...]

Ik hang ook liever geen te zware jongen op omdat het mij juist gunstig lijkt als hij lekker ver terug kan moduleren.
Dat is relatief. Ik heb een 6,3 en die kan terug moduleren tot 200W opgenomen vermogen tot hij pas gaat pendelen.

Mvg,

• De_Sint

De_Sint

johan270181 schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:35:
ik heb het zelfde systeem als jou op 130kub woonkamer.
zet hem eens op eco plus silent en de temp gewoon op 25gr op de afstandsbediening ( deze temp word het dan niet in huis hoor}
met de eco en silent stand aan neemt hij maar max 750watt aan stroom.
je hebt tot -2 bijna tot geen defrost,s( juist omdat hij maar op 25% van zijn max vermogen draait) en mijn kamer word gewoon heerlijk 21gr
ik denk dat deze instellingen jou verbruik mis wel kunnen helpen verlagen

jij zegt Zelf heb ik een SRK/SRC 63ZR-S voor 110m3 als hoofdverwarming met 3x 2400w convectorkachels als bijverwarming.
maar die 3 kacheltjes als bijverwarming die heb jij toch helemaal niet nodig voor die 110kub
[...]
Hey,

Afgelopen zondag heb ik 2 van de drie convectorkacheltjes op halve stand aan gehad (aangestuurd door Demotica als het onder de 20 graden wordt). Natuurlijk kan de MHI het dan ook prima alleen, maar stoor ik me aan het stofzuiger geluid. Alleen in stand 1 is acceptabel.

Wel heb ik gemerkt dat met '3D auto' icm stand 1 een betere oplossing is, echter heb ik dat niet meer goed kunnen testen aangezien het nu makkelijk gaat met deze temperaturen. Bovendien weet ik niet hoe fragiel het motoriek is die het aanstuurt. Meende me te herinneren dat er een tijdje terug iemand hier de motoren moest vervangen en dat was niet goedkoop.

Ik zal eens testen met je oplossing van ECO+Silent+25 graden.
Tot dusver heel tevreden met de MHI hoor. Beter dan vorig jaar met de convectorkacheltjes en daarvoor 10 jaar lang gas.
Alleen het geluid stoort me mateloos als hij hoger dan stand 1 gaat. Maar daar zal ik omheen moeten werken.

Hoe heb jij de lamellen staan?

Mvg,

• mr_evil08
[...]

Ik dacht eerst wat doen jullie in de woonkamer, maar begrijp nu dat mijn binnen unit stiller is.
Geluidsdruk 25/35/39/44 dB tegenover 20/28/39 dB, 39 dB is hier powerfull, dan is het idd een herrie.

Auto stand functioneert hier dus prima.
Bij stand 3 hoorbaar maar nog niet hinderlijk, 4 & 5 wordt vervelend.

Grens zit een beetje bij 30 dB lijkt het, goede unit van jou btw daar niet van.
Jou ruimte is ook groter natuurlijk.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-12-2018 22:10 (19%)

• mr_evil08
mr_evil08 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:21:
[...]

Ik dacht eerst wat doen jullie in de woonkamer, maar begrijp nu dat mijn binnen unit stiller is.
Geluidsdruk 25/35/39/44 dB tegenover 20/28/39 dB, 39 dB is hier powerfull, dan is het idd een herrie.

Grens zit een beetje bij 30 dB lijkt het, goede unit van jou btw.

• De_Sint

De_Sint

mr_evil08 schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:21:
[...]

Grens zit een beetje bij 30 dB lijkt het, goede unit van jou btw daar niet van.
Het kan zijn dat Daikin wat stiller is, ja. Sterkte van de unit speelt ook mee natuurlijk. Als hij krachtiger is moet hij het wel kwijt natuurlijk.

Gisteren Silent/Eco combi gebruikt maar dat is niet voor mij. Bij Eco kun je de fanspeed niet veranderen en dan gaat hij luider dan anders.

Mvg,

• RAFA

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Mijn unit produceert 20/29/37/45 dB (stil/laag/normaal/hoog). Hoger dan stand 1 staat de unit niet (ik neem aan dat dit 29dB is). De AUTO stand is daarom geen optie, dan is de fan stand vaak te hoog en daardoor te luid. Zijn uiteraard persoonlijke voorkeuren maar aangezien de unit bij het zitgedeelte hangt, is elke stand >1 geen optie.

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-03 19:00

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

Topicstarter
Wat verbruikt jullie warmtepomp per dag? Ik heb het verbruik even in vergelijk gezet met de buitentemperatuur. De blauwe punten zijn van 2018. Van de afgelopen weken was 16 december de koudste dag met 12,7 kWh verbruik bij gemiddeld -0,3°C buiten.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• RAFA

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Hier was de koudste dag 15/12 (rond 0°C). Met daarmee een verbruik van 15kWh.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 13:23
15/12 ook de koudste dag: 14.3kWh verbruik.

De afgelopen dagen een gemiddeld verbruik van zo'n 8-11 kWh.

• mr_evil08
antonboonstra schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:21:
Wat verbruikt jullie warmtepomp per dag? Ik heb het verbruik even in vergelijk gezet met de buitentemperatuur. De blauwe punten zijn van 2018. Van de afgelopen weken was 16 december de koudste dag met 12,7 kWh verbruik bij gemiddeld -0,3°C buiten.

[Afbeelding: Verbruik warmtepomp obv buitentemperatuur]
De rode lijn komt overeen.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 18-12-2018 16:55 (20%)

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22-03 20:02
Enig idee wat het max vermogen is van de SRK65 op min fan stand?

Zelf heb ik 3 SRK35s (2 in de woonkamer en 1 in de keuken) maar in de kamer staan deze regelmatig tussen stand 2 en 3 te draaien (op auto) wat wat meer geluid geeft. Dus ik zat te denken aan een SRK65 want die geeft maar 28db geluid bij 14m3/min cirulatie.
Ik kan alleen niet boven water krijgen hoeveel vermogen er dan beschikbaar is.
De_Sint schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:03:
[...]

Hey,

Afgelopen zondag heb ik 2 van de drie convectorkacheltjes op halve stand aan gehad (aangestuurd door Demotica als het onder de 20 graden wordt). Natuurlijk kan de MHI het dan ook prima alleen, maar stoor ik me aan het stofzuiger geluid. Alleen in stand 1 is acceptabel.

Wel heb ik gemerkt dat met '3D auto' icm stand 1 een betere oplossing is, echter heb ik dat niet meer goed kunnen testen aangezien het nu makkelijk gaat met deze temperaturen. Bovendien weet ik niet hoe fragiel het motoriek is die het aanstuurt. Meende me te herinneren dat er een tijdje terug iemand hier de motoren moest vervangen en dat was niet goedkoop.

Ik zal eens testen met je oplossing van ECO+Silent+25 graden.
Tot dusver heel tevreden met de MHI hoor. Beter dan vorig jaar met de convectorkacheltjes en daarvoor 10 jaar lang gas.
Alleen het geluid stoort me mateloos als hij hoger dan stand 1 gaat. Maar daar zal ik omheen moeten werken.

Hoe heb jij de lamellen staan?

Mvg,

• johan270181
sint maar als jij jou mhi op zijn stilste fan speed zet dan geef hij maar iets van 2kw warme.
hoe hoger de fan speed hoe meer verwarmingsvermogen hij geeft.
zit jij direct onder de binnenunit ofzo?
De_Sint schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:19:
[...]

Het kan zijn dat Daikin wat stiller is, ja. Sterkte van de unit speelt ook mee natuurlijk. Als hij krachtiger is moet hij het wel kwijt natuurlijk.

Gisteren Silent/Eco combi gebruikt maar dat is niet voor mij. Bij Eco kun je de fanspeed niet veranderen en dan gaat hij luider dan anders.

Mvg,

• johan270181
je bedoelt een srk 63?
bvuaemal schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:54:
Enig idee wat het max vermogen is van de SRK65 op min fan stand?

Zelf heb ik 3 SRK35s (2 in de woonkamer en 1 in de keuken) maar in de kamer staan deze regelmatig tussen stand 2 en 3 te draaien (op auto) wat wat meer geluid geeft. Dus ik zat te denken aan een SRK65 want die geeft maar 28db geluid bij 14m3/min cirulatie.
Ik kan alleen niet boven water krijgen hoeveel vermogen er dan beschikbaar is.

[...]

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22-03 20:02
Inderdaad een SRK63

• De_Sint

De_Sint

johan270181 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:55:
sint maar als jij jou mhi op zijn stilste fan speed zet dan geef hij maar iets van 2kw warme.
hoe hoger de fan speed hoe meer verwarmingsvermogen hij geeft.
zit jij direct onder de binnenunit ofzo?
[...]
Hoi,

Heb jij die gegevens over fanstand en afgegeven vermogen? Ik kan nl alleen opgenomen vermogen meten.
Als hij echt 2kW 110m3 kan warmhouden met huidige temperaturen is dat wel mooi. Convectorkachels en gas kregen dat niet voor elkaar.

Ik zit overigens twee meter naast de unit. En aangezien het een U vormige kamer is (links keuken, rechts huiskamer) blaast hij tegen de muur anderhalve meter voor hem. Eerst had ik de verticale lamellen links en rechts, maar raar genoeg verdeelt hij de warmte beter als hij recht voor zich uit blaast.

Ook is er verschil tussen vaste stand of 3D Auto met dezelfde fanspeed. De beweging van de lucht in 3D warmt de kamer ook beter op, al ben ik bang dat dit na lange tijd niet ten goede komt voor de motoren en tandwielen van de lamellen.

Een tijdje terug het advies gekregen om de MHI 24/7 aan te laten en dat scheelt ook dat hij alleen maar warm hoeft te houden. Afgelopen Zondag was het echter niet voldoende, wat weer pleit voor je opmerking van max 2kW.

Mvg,

• Voske89
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 21-03 12:34
Klopt het hoe lager de fanstand op de binnenunit staan, hoe lager de COP wordt?
Dat namelijk de buitenunit harder gaat werken?

Ik heb 2 panasonic’s TZ / R32

• PentaClover
Vandaag de Airco voor het eerst voor verwarmen gebruikt om de COP te bepalen, en weer veel geleerd :)

De Buiten Temperatuur Sensor van de Airco is te optimistisch en geeft structureel een graad te warm aan, dus
ik moest mijn warmteverlies bepaling van afgelopen weekend opnieuw berekenen.

Ik realiseerde me dat ik het Gas verbruik van het koken niet had verminderd op de hoeveelheid Gas die ik
verstookt had om van het weekend het huis op constante temperatuur te houden dus dat kon ik dan ook meteen meenemen en later bij het uitrekenen van de COP, realiseerde me dat ik het stroom verbruik in huis in koelkasten en andere apparaten ook als warmte het huis verlaat en ik dat dus ook mee moet tellen.
(Er ging een lampje branden dat ik een grote post miste toen ik 7.7 als COP zag verschijnen)

Dus Stap 1 was het warmte verlies per dag per DeltaT van mijn huis opnieuw bepalen: Ging omlaag naar 6.29 kWh/K/Dag

Toen was het nog een hele kunst om de binnen temperatuur stabiel op 20 graden te houden met de Airco.

De Airco's regelen naar setpoint + 4 graden, het duurde even voordat ik dat doorhad, maar de temperatuur sensoren komen niet overeen met wat mijn thermostaat of mijn Fluke IR thermometer meet.

Beneden moest ik de verwarming op 16C instellen om 20C te krijgen op de thermostaat en Airco sensor, Boven 18C om de kamers op 20C te krijgen en 22C op de Airco sensors.

Gedurende de meet cyclus regelmatig de muur temperatuur gemeten en die bleef netjes 20C op de binnen muren en 19.5C op de buiten muren, (Het zelfde als tijdens de warmte verlies meting met Gas van het weekend)

Uiteindelijk kom ik op ik dan op een verbruik van de Airco's van 4.019 kWh over een periode van 9 uur.
Tijdens die 9 uur was de gemiddelde buiten temperatuur 7.38C
Het aantal kWh warmte verlies gebaseerd op de meting van afgelopen weekend en het verschil in binnen en buiten temperatuur gedurende die 9 uur 30.94 kWh.

En nu de post die ik eerst niet mee had genomen, los van de Airco was er in huis 9.78 kWh electriciteit verbruikt gedurende deze 9 uur (en dus in warmte omgezet) dus de airco heeft 30.94-9.78 = 21.16 kWh aan warmte geleverd.

Dus de COP van het systeem moet ongeveer 21.16/4.019 = 5.26 geweest zijn.

Dit is niet heel nauwkeurig want het is slechts over 9 uur gemeten, en ik heb de warmte die 2 volwassenen produceren niet meegenomen en de aanname gedaan dat de warmte van het koken via de afzuigkap direct het huis verlaat, maar het is wel een redelijk goede indicatie denk ik. Ik zal in de toekomst meer meet data verzamelen.

• Ray
@PentaClover ik denk ik inderdaad dat de factor tijd. en dan met name de opgenomen energie in de woning zelf nog wel een factor is. Mijn vermoeden is dat als je over bv een week zou meten het toch anders uit gaat pakken.

maar pluspunten voor de moeite ! en een mooie score vergeleken met mijn cop van geschat rond de 2....

• De_Sint

De_Sint

PentaClover schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:15:
Vandaag de Airco voor het eerst voor verwarmen gebruikt om de COP te bepalen, en weer veel geleerd :)

De Buiten Temperatuur Sensor van de Airco is te optimistisch en geeft structureel een graad te warm aan, dus
ik moest mijn warmteverlies bepaling van afgelopen weekend opnieuw berekenen.

Ik realiseerde me dat ik het Gas verbruik van het koken niet had verminderd op de hoeveelheid Gas die ik
verstookt had om van het weekend het huis op constante temperatuur te houden dus dat kon ik dan ook meteen meenemen en later bij het uitrekenen van de COP, realiseerde me dat ik het stroom verbruik in huis in koelkasten en andere apparaten ook als warmte het huis verlaat en ik dat dus ook mee moet tellen.
(Er ging een lampje branden dat ik een grote post miste toen ik 7.7 als COP zag verschijnen)

Dus Stap 1 was het warmte verlies per dag per DeltaT van mijn huis opnieuw bepalen: Ging omlaag naar 6.29 kWh/K/Dag

Toen was het nog een hele kunst om de binnen temperatuur stabiel op 20 graden te houden met de Airco.

De Airco's regelen naar setpoint + 4 graden, het duurde even voordat ik dat doorhad, maar de temperatuur sensoren komen niet overeen met wat mijn thermostaat of mijn Fluke IR thermometer meet.

Beneden moest ik de verwarming op 16C instellen om 20C te krijgen op de thermostaat en Airco sensor, Boven 18C om de kamers op 20C te krijgen en 22C op de Airco sensors.

Gedurende de meet cyclus regelmatig de muur temperatuur gemeten en die bleef netjes 20C op de binnen muren en 19.5C op de buiten muren, (Het zelfde als tijdens de warmte verlies meting met Gas van het weekend)

Uiteindelijk kom ik op ik dan op een verbruik van de Airco's van 4.019 kWh over een periode van 9 uur.
Tijdens die 9 uur was de gemiddelde buiten temperatuur 7.38C
Het aantal kWh warmte verlies gebaseerd op de meting van afgelopen weekend en het verschil in binnen en buiten temperatuur gedurende die 9 uur 30.94 kWh.

En nu de post die ik eerst niet mee had genomen, los van de Airco was er in huis 9.78 kWh electriciteit verbruikt gedurende deze 9 uur (en dus in warmte omgezet) dus de airco heeft 30.94-9.78 = 21.16 kWh aan warmte geleverd.

Dus de COP van het systeem moet ongeveer 21.16/4.019 = 5.26 geweest zijn.

Dit is niet heel nauwkeurig want het is slechts over 9 uur gemeten, en ik heb de warmte die 2 volwassenen produceren niet meegenomen en de aanname gedaan dat de warmte van het koken via de afzuigkap direct het huis verlaat, maar het is wel een redelijk goede indicatie denk ik. Ik zal in de toekomst meer meet data verzamelen.
Ik kan hem moeilijk volgen. Heb mijn 2 jaar oude transmissieberekening er bij gepakt ivm l/w warmtepomp (Dat niet doorgegaan is)
Berekend met data van gisteren:
Warmteverlies huiskamer: 5710W (uit Transmissieberekening). Dat is voor een dag 137,04kWh.
Airco heeft 11,38 kWh verbruikt. Volgens jou is dat warmtelevering: 235,66 kWh en dus een COP van 11.

Als ik mijn oude berekening pak voor December: 10 jaar gas gemiddeld: 187m3 voor verwarmen, maal 8,8, en dat gedeeld door 330kWh (Verwachte verbruik airco voor deze maand) kom ik op 5,0 als COP.

Beide is maar nattevingerwerk natuurlijk. Maar die laatste komt realistischer in de buurt. Heb ik iets vergeten of hebben ze destijds een slechte transmissieberekening gemaakt (Koste me wel 750 euro)

Mvg,

• PentaClover
Ray schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:41:
@PentaClover ik denk ik inderdaad dat de factor tijd. en dan met name de opgenomen energie in de woning zelf nog wel een factor is. Mijn vermoeden is dat als je over bv een week zou meten het toch anders uit gaat pakken.

maar pluspunten voor de moeite ! en een mooie score vergeleken met mijn cop van geschat rond de 2....
Ik heb geprobeerd om de begin en eind situatie van de meting het zelfde te hebben, een volledig opgewarmd huis met muren en vloer temperatuur het zelfde als de ruimte temperatuur, 20C. Juist om de energie die in de woning zit (en de verandering daarvan) niet mee te hoeven nemen in de berekening.

Ik heb best een fors huis met een flinke warmte capaciteit in de vorm van veel stenen muren en betonnen vloeren, dus dat betekend ook dat de reproduceerbaarheid van de meting mee speelt in de nauwkeurigheid van de bepaling.

Nu heb je me wel aan het denken gezet, want ik geloof dat ik vergeten ben om aan het begin van de 9 uur meting de vloer temperatuur beneden te meten, later tijdens die 9 uur en aan het eind heb ik dat wel gedaan en toen was die 20C, maar theoretisch kan die hoger geweest zijn in het begin en dan heeft de vloer warmte af gegeven en zou de echte COP lager liggen, ik ga de meting binnenkort nog eens doen, en als het kan over een langere tijd.

Ik ga zo op basis van de huidige meetdata de berekening nog een keer doen met zowel het meenemen wat 2 volwassenen aan vermogen afgeven in 9 uur + een correctie voor de meetfout van het stroom verbruik van de Airco.
(Ik zag net dat er een verschil is in het totaal van mijn Din Rail meters en de meter van Enexis, als het goed is heb ik genoeg historische data met en zonder zonnepaneel opbrengst i.c.m airco aan en uit om de correctie factor te kunnen bepalen per meter.)

• PentaClover
De_Sint schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:58:
[...]

Ik kan hem moeilijk volgen. Heb mijn 2 jaar oude transmissieberekening er bij gepakt ivm l/w warmtepomp (Dat niet doorgegaan is)
Berekend met data van gisteren:
Warmteverlies huiskamer: 5710W (uit Transmissieberekening). Dat is voor een dag 137,04kWh.
Airco heeft 11,38 kWh verbruikt. Volgens jou is dat warmtelevering: 235,66 kWh en dus een COP van 11.

Als ik mijn oude berekening pak voor December: 10 jaar gas gemiddeld: 187m3 voor verwarmen, maal 8,8, en dat gedeeld door 330kWh (Verwachte verbruik airco voor deze maand) kom ik op 5,0 als COP.

Beide is maar nattevingerwerk natuurlijk. Maar die laatste komt realistischer in de buurt. Heb ik iets vergeten of hebben ze destijds een slechte transmissieberekening gemaakt (Koste me wel 750 euro)

Mvg,
Wat ik gedaan heb is onder gecontroleerde omstandigheden waarbij ik heb gezorgd dat de hoeveelheid energie in het huis het zelfde is gebleven door temperaturen te meten, bepaald hoeveel energie er weg is gelekt door te stellen dat alle energie die gedurende die tijd toegevoegd is ook weggelekt moet zijn.

Energie kan immers niet vernietigd worden, nog uit het niets gecreerd worden, alleen omgezet van de ene vorm naar de andere.

Uit dit bepalen kwam een getal in kWh per Kelvin per Dag waarbij Kelvin dus 1 graad temperatuurs verschil is tussen binnen en buiten. Dit getal is dus geen Warmte stroom zoals uit je transmissie berekening, het is de daadwerkelijke energie die weg lekt.

Vervolgens heb ik onder de zelfde omstandigheden (behalve de buiten temperatuur) 9 uur lang het huis op temperatuur gehouden met de airco en gekeken hoeveel energie de Airco verbruikt heeft.

Vervolgens heb ik met de temperatuur buiten en binnen gedurende die 9 uur samen met het getal aan weggelekte energie per graad per dag bepaald hoeveel energie dat was, (9/24) * getal * Gewogen gemiddelde van (Tbinnen-Tbuiten) gedurende die 9 uur.

Van de energie die dan weggelekt is heb ik vervolgens nog de energie afgetrokken die de airco niet als warmte heeft afgegeven, namelijk mijn elektra verbruik (en daar moet dus eigenlijk ook nog de energie vanaf de 2 volwassenen gedurende 9 uur afgeven, want die waren er ook.)

Wat overblijft is dan wat de Airco aan warmte moet hebben afgegeven, en dit dan door het opgenomen vermogen gedeelt geeft de COP.

• Ray
@PentaClover zijn juist overigens niet zaken als buiten temperatuur en wind richting van essentieel belang in een dergelijk vergelijk ?

• PentaClover
Ray schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:42:
@PentaClover zijn juist overigens niet zaken als buiten temperatuur en wind richting van essentieel belang in een dergelijk vergelijk ?
Ja, en de buiten temperatuur zit in de berekening omdat het verlies in warmte is uitgerekend in Energie per dag per graad temperatuursverschil tussen binnen en buiten.

Mijn huis is redelijk goed geisoleerd en vrijstaand, dus ik verwacht dat het verschil in windrichting en snelheid op zich niet zo heel veel doet maar ik zal dat eens verder uitzoeken :)

• PentaClover
Hmm, 2 volwassen personen die niet al te actief zijn stralen zo'n 120 Watt per persoon uit als ze niet al te veel doen, dus voor de 9 uur van mijn metingen bijna 2kWh die niet uit de airco komt. Wat de COP naar 4.77 zou brengen maar ...
Ik zag dat ik nog een type fout in mijn excel sheet had zitten in de MJ naar kWh omrekening en nu komt ie op 5.82 uit en dat geloof ik niet om eerlijk te zijn, ik zou eerder richting the 4 - 4.5 verwachten dus ik ga eerst maar eens nieuwe en een langere meting doen.

• Ray
@Zerobase zowaar hier nu stabiel op cmpfreq 23 met 3 vragende units. het is dan buiten ook 9 graden volgens de sensor.

nog steeds wel constant rond de 1300 watt aan het slurpen

@PentaClover ik zie dat jij de N uitvoering hebt van mijn 68M uitvoering. heeft die versie ook last van alles wat ik en zerobase in dit topic over de M heb geschreven ?

want even teruglezend werk jij schijnbaar naar een cop van mogelijk 5 waar onze ervaring meer richting de 2 gaat

Ray wijzigde deze reactie 21-12-2018 10:06 (44%)

• PentaClover
@Ray Ik ben gisteren het topic beginnen te lezen vanaf het begin, ben nu bij September 2017 aanbeland ... kost best veel tijd :) Dus het zal nog even duren voordat ik precies weet wat jullie geschreven hebben.

Wat me tot nu toe opvalt na 3 dagen verwarmen met de unit in auto ventilatie stand is dat hij moeite lijkt te hebben om de temperatuur te regelen, eerst was het veel te warm, nu eigenlijk te koud en toch blijft de unit uit. Het setpoint met 2 maal een halve graad omhoog doen heeft niet echt veel nut, hij warmt een paar minuutjes en slaat vrolijk weer af.

Wat mij gisteren opviel was dat het minder aangenaam voelt dan met de CV en vloer verwarming verwarmen, en dat was eerst niet.... en toen ging een lampje branden. Ik heb de vloer temperatuur op verschillende plaatsen gemeten en het lijkt erop dat de airco de muren wel op 20C krijgt als je lang genoeg wacht, maar de vloer niet, die blijft nu op 19C steken.

Dus het is zeker dat de COP die ik uitrekende te hoog is, er is nog warmte uit de vloer gekomen, ik moet de meting nog een keer doen met een gestabiliseerde vloer temperatuur.

Wat mij ook opvalt is dat de cmp_freq veel hoger blijft dan met koelen van de zomer, gisteren heeft hij tussen de 35-45 lopen schommelen nadat overdag de unit uit had gestaan, vannacht aangelaten beneden, boven wel alles uit om te kunnen slapen zonder lawaai, en toen is hij vanaf 02:00 gaan pendelen tussen 35 en 0. Hij is vandaag 21 keer uit gegaan tot 11:00 en daarna is hij tot 14:50 uitgebleven toen ik thuis kwam en de vraag temperatuur omhoog heb gedaan.

Met het koelen van de zomer heb ik cmp_freq van 15 voorbij zien komen dus met koelen lijkt hij beter terug te moduleren.

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:05
Met verwarmen kan die van mij terug tot cmpfreq van 14, daarna gaat ie uit. Zeker met dit weer zou de cmpfreq aardig laag moeten blijven.

Hoe heb je overigens gemeten dat ie 21 keer uit is gegaan?

• PentaClover
@vinom Ik heb van de zomer toen ik de units heb laten installeren, een scriptje geschreven voor mijn RaspberryPi die via het locale netwerk om de minuut status info uitleest en in domoticz pushed waar ik een virtuele sensor heb gedefinieerd met de naam CompressorUtilization:

http://i65.tinypic.com/10456o3.png

Ik zie dat ik me verteld heb, het was 22 keer tot 11:00 uur :D

Pagina: 1 ... 65 ... 69 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True