Vandaag de Airco voor het eerst voor verwarmen gebruikt om de COP te bepalen, en weer veel geleerd
De Buiten Temperatuur Sensor van de Airco is te optimistisch en geeft structureel een graad te warm aan, dus
ik moest mijn warmteverlies bepaling van afgelopen weekend opnieuw berekenen.
Ik realiseerde me dat ik het Gas verbruik van het koken niet had verminderd op de hoeveelheid Gas die ik
verstookt had om van het weekend het huis op constante temperatuur te houden dus dat kon ik dan ook meteen meenemen en later bij het uitrekenen van de COP, realiseerde me dat ik het stroom verbruik in huis in koelkasten en andere apparaten ook als warmte het huis verlaat en ik dat dus ook mee moet tellen.
(Er ging een lampje branden dat ik een grote post miste toen ik 7.7 als COP zag verschijnen)
Dus Stap 1 was het warmte verlies per dag per DeltaT van mijn huis opnieuw bepalen: Ging omlaag naar 6.29 kWh/K/Dag
Toen was het nog een hele kunst om de binnen temperatuur stabiel op 20 graden te houden met de Airco.
De Airco's regelen naar setpoint + 4 graden, het duurde even voordat ik dat doorhad, maar de temperatuur sensoren komen niet overeen met wat mijn thermostaat of mijn Fluke IR thermometer meet.
Beneden moest ik de verwarming op 16C instellen om 20C te krijgen op de thermostaat en Airco sensor, Boven 18C om de kamers op 20C te krijgen en 22C op de Airco sensors.
Gedurende de meet cyclus regelmatig de muur temperatuur gemeten en die bleef netjes 20C op de binnen muren en 19.5C op de buiten muren, (Het zelfde als tijdens de warmte verlies meting met Gas van het weekend)
Uiteindelijk kom ik op ik dan op een verbruik van de Airco's van 4.019 kWh over een periode van 9 uur.
Tijdens die 9 uur was de gemiddelde buiten temperatuur 7.38C
Het aantal kWh warmte verlies gebaseerd op de meting van afgelopen weekend en het verschil in binnen en buiten temperatuur gedurende die 9 uur 30.94 kWh.
En nu de post die ik eerst niet mee had genomen, los van de Airco was er in huis 9.78 kWh electriciteit verbruikt gedurende deze 9 uur (en dus in warmte omgezet) dus de airco heeft 30.94-9.78 = 21.16 kWh aan warmte geleverd.
Dus de COP van het systeem moet ongeveer 21.16/4.019 = 5.26 geweest zijn.
Dit is niet heel nauwkeurig want het is slechts over 9 uur gemeten, en ik heb de warmte die 2 volwassenen produceren niet meegenomen en de aanname gedaan dat de warmte van het koken via de afzuigkap direct het huis verlaat, maar het is wel een redelijk goede indicatie denk ik. Ik zal in de toekomst meer meet data verzamelen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR