Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.596 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb even een vraag over het geluidsniveau van de Daikin FTX serie (mn de 25 die ik overweeg). En dan vooral in de woonkamer. Is het zo dat wanneer je die in de winter gebruikt voor verwarmen dat deze veel geluid maakt. Ervaren jullie dit als storend (ook tov oude situatie met stoken op gas)? Want het mogelijk lawaai in woonkamer is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om voor een L/L oplossing te kiezen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wij zijn aan het overwegen om een multi split unit te nemen voor het verkoelen van twee slaapkamers, mogelijk ook de woonkamer.

We hebben op dit moment al een warmtepomp voor het verwarmen dus daarvoor gaan we hem niet gebruiken.

Het is puur voor de hete zomerse dagen.

We hebben een voorkeur voor mitsubischi ( is onze warmtepomp nu ook).

Waar moeten we op letten? Hebben jullie wat limks voor mij wat ik kan doorlezen? ( wil altijd eerst begrijpen hoe het werkt, waar je oo moet letten, wat is belangrijk om te weten )

We willen zo energie zuinig mogelijk, we hebben namelijk als doel zoveel mogelijk energy neutraal te zijn. Zal dus puur gebruikt worden om door de hete dagen heen te komen.

De ruimten waar het om gaat zijn 4x5x4 ( b*l*h) en 8*5*4.

Als we ook de woonkamer willen doen dan denk komt er nog eens 12*8*2,5 bij.

De unit komt op het dak in het midden van het huis, dit is dan de kortate route naar de twee slaap kamers ( 4 meter afstand van beide ), als de woonkamer erbij komt dan moet hij langs de kuur naar beneden, dat voegt nog een leiding toe van zeker 14 meter.

Huis is goed geissoleerd, hr++ glas. Slaapkamer ligt op het zuiden en het noorden, de slaapkamer op het noorden wordt het warmst ( gisteren was die 28 graden bijvoorbeeld ).

Unit zal voornamelijk overdag in de woonkamer gebruikt worden en ‘s avonds / ‘s nachts voor de slaapkamers ( woonkamer is ‘s avonds weer aangenaam met dit warme weer, alleen overdag is die een beetje te warm (26 graden piek gisteren ).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Als je echt voor energieneutraal gaat, neem dan rolluiken en gebruik ze consequent als het zo heet is. Ik heb mijn koelfunctie nog amper gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
mrme12345 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:45:
Ervaren jullie dit als storend (ook tov oude situatie met stoken op gas)? Want het mogelijk lawaai in woonkamer is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om voor een L/L oplossing te kiezen.
Ja, het maakt geluid in een verder doodstille ruimte (lawaai is een groot woord) en dat vind ik soms best irritant omdat ik nooit de radio of zo aan heb, maar ik kan me herinneren dat ik van de cv ook altijd wel een soort stromingsgeluiden hoorde. Je kunt natuurlijk ook de stille stand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
mrme12345 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:45:
Ik heb even een vraag over het geluidsniveau van de Daikin FTX serie (mn de 25 die ik overweeg). En dan vooral in de woonkamer. Is het zo dat wanneer je die in de winter gebruikt voor verwarmen dat deze veel geluid maakt. Ervaren jullie dit als storend (ook tov oude situatie met stoken op gas)? Want het mogelijk lawaai in woonkamer is eigenlijk het enige wat me tegenhoudt om voor een L/L oplossing te kiezen.
Dit hangt af hoeveel vermogen / verwarming je er van verlangt. Ik heb een MHI SRK35SZ-S (Volgens mij een van de stillere WP)
In mijn geval 19/25/31/36/41 dB bij 5.6/7/9/11/12.3 m3/min circulatie. In mijn geval zit ik normaal op 31 dB soms 25dB. Zonder WP meet ik 20dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ronaldmathies schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 06:46:
Wij zijn aan het overwegen om een multi split unit te nemen voor het verkoelen van twee slaapkamers, mogelijk ook de woonkamer.

We hebben op dit moment al een warmtepomp voor het verwarmen dus daarvoor gaan we hem niet gebruiken.

Het is puur voor de hete zomerse dagen.

We hebben een voorkeur voor mitsubischi ( is onze warmtepomp nu ook).

Waar moeten we op letten? Hebben jullie wat limks voor mij wat ik kan doorlezen? ( wil altijd eerst begrijpen hoe het werkt, waar je oo moet letten, wat is belangrijk om te weten )

We willen zo energie zuinig mogelijk, we hebben namelijk als doel zoveel mogelijk energy neutraal te zijn. Zal dus puur gebruikt worden om door de hete dagen heen te komen.

De ruimten waar het om gaat zijn 4x5x4 ( b*l*h) en 8*5*4.

Als we ook de woonkamer willen doen dan denk komt er nog eens 12*8*2,5 bij.

De unit komt op het dak in het midden van het huis, dit is dan de kortate route naar de twee slaap kamers ( 4 meter afstand van beide ), als de woonkamer erbij komt dan moet hij langs de kuur naar beneden, dat voegt nog een leiding toe van zeker 14 meter.

Huis is goed geissoleerd, hr++ glas. Slaapkamer ligt op het zuiden en het noorden, de slaapkamer op het noorden wordt het warmst ( gisteren was die 28 graden bijvoorbeeld ).

Unit zal voornamelijk overdag in de woonkamer gebruikt worden en ‘s avonds / ‘s nachts voor de slaapkamers ( woonkamer is ‘s avonds weer aangenaam met dit warme weer, alleen overdag is die een beetje te warm (26 graden piek gisteren ).
Interessant!

Met de hoge temperaturen en de kans dat dit vaker voor gaat komen, speel ik nu ook met de gedachte om de (3) slaapkamers van onze nieuw te bouwen woning te gaan koelen met een multi-split L/L WP. De L/W WP is er dan voor verwarming van de benedenverdieping, de badkamer en SWW.

In de winter kunnen we de L/L WP inzetten als bijverwarming. Bijvoorbeeld als de kinderen huiswerk maken. Rekentechnisch zal de L/L natuurlijk doorgaan voor hoofdverwarming van de slaapkamers. We laten dan de geplande Jaga’s achterwege.

Of is dit een onzalig idee?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Joris748 Voor koelen is de L/L warmtepomp koning. Op dat punt is het zeker een goed idee. Maar als je anders toch al van plan bent om LTV-radiatoren op te hangen van Jaga is het ook goed mogelijk om daar meteen de dbe pro-versie van te nemen, daar kun je ook mee koelen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
cyberstalker schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:10:
@Joris748 Voor koelen is de L/L warmtepomp koning. Op dat punt is het zeker een goed idee. Maar als je anders toch al van plan bent om LTV-radiatoren op te hangen van Jaga is het ook goed mogelijk om daar meteen de dbe pro-versie van te nemen, daar kun je ook mee koelen.
Maakt het wel eenvoudiger met minder installaties en doorvoeren naar buiten. Enige waar ik dan rekening mee moet houden is volgens mij een condensafvoer voor de Jaga?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:47

BTS

Na enkele offertes voor een multi split unit heb ik een lichte teleurstelling wat betreft de prijzen.
We gingen er in eerste instantie van uit om de woonkamer en onze slaapkamer te koelen (45m3 en 110m3).
Ondertussen zijn we hier vanaf gestapt en gaan enkel voor de slaapkamer.
Mijn interesse gaat uit naar de Etherea van Panasonic.
De 2,0 kW zou voldoende moeten zijn.
Inclusief de Wifi kit.

Nog tips waar op te letten als complete leek op dit gebied? Morgen een afspraak in een winkel voor een informatief gesprek.

Het betreft enkel koelen want verwarming hebben we boven niet in gebruik.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
BTS schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:55:
Na enkele offertes voor een multi split unit heb ik een lichte teleurstelling wat betreft de prijzen.
Kun je wat concreter zijn? Welke prijzen gaat het om? Dan is het ook handiger meedenken voor ons. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@BTS als je vooral voor koelen gaat kan je beter posten in het airco topic :)

en tja tijdens een hittegolf prijzen opvragen voor airco en denken dat je een goede deal krijgt.....

[ Voor 39% gewijzigd door Ray op 25-07-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Burgerman schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:06:
[...]

Kun je wat concreter zijn? Welke prijzen gaat het om? Dan is het ook handiger meedenken voor ons. :-)
Het betreft de prijs voor complete installatie van een multisplit (dus 1 buiten unit en 2 binnen units).
Hoogste prijs was 6500,- en de laagste 4400,-.
Ray schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:12:
@BTS als je vooral voor koelen gaat kan je beter posten in het airco topic :)

en tja tijdens een hittegolf prijzen opvragen voor airco en denken dat je een goede deal krijgt.....
Ik zal dat topic eens opzoeken, bedankt.
En het klopt dat nu prijzen opvragen een "slimme" zet is :9

Van mij hoefde het er pas deze winter te komen maar mijn wederhelft is klaar met de hitte.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Joris748 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Maakt het wel eenvoudiger met minder installaties en doorvoeren naar buiten. Enige waar ik dan rekening mee moet houden is volgens mij een condensafvoer voor de Jaga?
Plus natuurlijk dat je stroomtoevoer hebt voor de ventilator, maar dat heb je met de normale dbe ook al nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

BTS schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Het betreft de prijs voor complete installatie van een multisplit (dus 1 buiten unit en 2 binnen units).
Lijkt me érg duur. Ik ben 1000 euro kwijt voor de 3.5kW Daikin splitunit ftxm
(1 binnenunit, 1 buitenunit). nog eens 100 euro voor koelleidingen, en 200 euro voor vacumeren +stekkoppelingen + lektesten door een klusjesman (tijdens hittegolf, hij komt a.s. zondag). Dan heb ik de binnenunit dus wel zelf geplaatst, gat door de muur geboord, en elektrisch aangesloten.

Ik kwam overigens de stalen latei (12mm dik) tegen tijdens het boren door de muur. Met een 15 euro gatzaag van de Gamma daar een 5cm diameter gat in weten te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

de Peer schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:29:
[...]

Lijkt me érg duur. Ik ben 1000 euro kwijt voor de 3.5kW Daikin splitunit ftxm
(1 binnenunit, 1 buitenunit). nog eens 100 euro voor koelleidingen, en 200 euro voor vacumeren +stekkoppelingen + lektesten door een klusjesman (tijdens hittegolf, hij komt a.s. zondag). Dan heb ik de binnenunit dus wel zelf geplaatst, gat door de muur geboord, en elektrisch aangesloten.

Ik kwam overigens de stalen latei (12mm dik) tegen tijdens het boren door de muur. Met een 15 euro gatzaag van de Gamma daar een 5cm diameter gat in weten te boren.
Daikin heb ik inderdaad ook bekeken, wat betreft de opties zit er maar weinig verschil in.

Het mooie is dat de buiten unit op een inpandig balkon kan komen. Hier zit geen stenen muur maar een vrij dunne (en slecht isolerende :( ) wand, door die wand komt het uit op de vliering. Deze kan dus met een gatenboor bewerkt worden. De unit kan dan op de grond staan. De binnen unit komt tegen een gipsplaten wand en hierachter zit direct de vliering waar de leidingen dan door lopen van buiten naar binnen.

Het plaatsen zou ik best zelf aandurven maar het aansluiten geef ik graag uit handen. En omdat ze dan toch bezig zijn geef ik nog liever alles uit handen. De installatiekosten vielen namelijk niet tegen op de meeste offertes.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Ter vergelijk: ik was begin dit jaar circa € 3.300 kwijt voor een buitenunit (4,2 kW Daikin), twee binnenunits (3,5 en 2,5 kW Daikin FTXM) en installatie. Kan dus wel goedkoper, maar dan moet je denk niet midden in een hittegolf een offerte opvragen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]
Najaar 2013 voor een 2,5 kW set en een 3.5 kW set 3300 euro incl installatie (bgg, 1e en 2e verdieping).

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
Zo dit topic heeft mijn aandacht getrokken omdat ik dit in mijn situatie als meest rendabel acht.
setting:
Huis 1973 2-onder-1-kap, rondom nieuwe kunstof kozijnen HR++, dak isolatie

ons verbruik afgelopen jaar:
1862 KWH
1504 M3 gas

nu ga ik investeren in zonnepanelen en ik kan er zo'n 9 a 10 kwijt op mijn dak wat gericht is op het zuiden en geen last heeft van schaduw. Dit moeten dan LG panelen 365WP of hoger worden. Nu bereken ik een overschot van respectivelijk 1250/1600 kwh in de begin fase.

de opstelling die ik in gedachte heb voor de LL WP is:

Begane grond:
ME WSHZ-FM50i 150M3 opgegeven
Afbeeldingslocatie: https://i62.photobucket.com/albums/h98/Jpvdheijn01/WP%20begane%20grond_zpsv4movpt7.png

Ruimte aantal M3
Woonkamer 91,8
Keuken 70
gecombineerd 161,8

eerste verdieping
WSHZ-FH25i 75M3 opgegeven
Afbeeldingslocatie: https://i62.photobucket.com/albums/h98/Jpvdheijn01/WP%20eerste%20verdieping_zps8txt89rg.png

Ruimte aantal M3
slaapkamer 1 30
slaapkamer 2 30
kantoor 25
badkamer 16,5
gecombineerd 101,5

nu is de vraag of de unit grootte zo goed is ingeschat?

Er zullen namelijk voor de begane grond zomer-/winterdagen zijn dat de keuken is afgesloten van de woonkamer en dan moet de 5 KW WP 91m3 verwarmen/koelen wat misschien overkill is. Echter eten wij wel in de keuken en zal het dus ook zo zijn dat de deuren open gaan en dan is het totaal 161 M3.
Voor boven geldt dat de totale inhoud hoger is dan de geadviseerde inhoud van de WP, maar het gaat nooit voorkomen dat alle kamers tegelijk verwarmd/ gekoeld moeten worden.
Daarnaast zou het natuurlijk mooi zijn als de overcapaciteit van de panelen goed benut wordt.

Ik hoor graag op en aanmerking over mijn redenatie en de geselecteerd WP'en.

MVG

Jean-Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik kom in dit topic het woord monoblock niet tegen. Het grote voordeel lijkt me dat je geen stekmonteur nodig hebt en er minder kans is op gedoe met koelmiddel. Maar daar zie ik vast wat over het hoofd.
[edit]
Na wat extern zoeken: blijkbaar hangen monoblock airco's in de betreffende ruimte, en werkt dit niet via leidingwerk (vergelijkbaar met mechanische ventilatie), waar ik vanuit ging.

[ Voor 31% gewijzigd door Milmoor op 26-07-2018 22:00 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Milmoor schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:52:
Ik kom in dit topic het woord monoblock niet tegen. Het grote voordeel lijkt me dat je geen stekmonteur nodig hebt en er minder kans is op gedoe met koelmiddel. Maar daar zie ik vast wat over het hoofd.
[edit]
Na wat extern zoeken: blijkbaar hangen monoblock airco's in de betreffende ruimte, en werkt dit niet via leidingwerk (vergelijkbaar met mechanische ventilatie), waar ik vanuit ging.
Daar zijn goede redenen voor, de grote merken maken ze niet en die paar die er wel zijn hebben de nodige problemen zoals dichtslibbende filters die niet vervangbaar zijn.
Dit gaat om de types die je met 2 gaten door een muur kan plaatsen zoals deze.
De prestaties zijn matig en stil zijn ze zeker niet.
Een mobiele airco is ook een monoblock, met zo'n ding aan slaap je echt niet :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik merk dat door de hoge buitentemperatuur het verbruik wel wat hoger ligt dan andere jaren.
Gisteren bijna 6 kWh in 24 uur, dat heb ik nog niet eerder gezien.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
Ach, heb er paar euro voor over om lekker koel te zitten :P. Al leveren de zonnepanelen deze maand al meer dan ik in 1/3 jaar verbruik. Dus gratis koelte in huis :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

De laatste dagen heb ik mij aardig ingelezen op deze materie, en heb nog een paar vragen:
  • een airco en een L/L warmtepomp is hetzelfde, waarom is er dit topic en het grote airconditioning topic?
  • iemand een tip voor een leverancier/installateur in Twente (Hengelo)? Mag via PM.
  • we hebben op de tweede verdieping de slaapkamer, en de eerste en tweede zijn met een grote vide verbonden. Twee of drie units in multi-split, of twee losse units waarvan degene voor beneden veel zwaarder is?

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 28-07-2018 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Milmoor schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:22:
[...]
• een airco en een L/L warmtepomp is hetzelfde, waarom is er dit topic en het grote airconditioning topic?
[...]
In dit topic ligt de focus op verwarmen, goede COP, van het gas af e.d.
In het airconditioning topic ligt de focus op koelte tijdens de zomer, de rest is wat minder boeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 22:50
Daar wordt meer ingegaan op koelen, hier draait het meer om verwarmen en inregelen. Mijn ''Airco'' kan niet verwarmen dus eigenlijk ben ik hier dus niet welkom. Lijkt me dus handig om 2 topics te houden.

Single of multisplit heeft beide zijn voor en nadelen, met 3 units zou ik wel multi overwegen als de kosten niet veel hoger zijn dan 3 singles.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In het andere topic is een aan/uit regeling geen probleem, maar dan kan je niet verwarmen ;)
De prijs van de units daar ligt op het eerste gezicht ook flink lager dan modellen met een inverter zoals hier.
Als laatste weten veel mensen niet dat een airco kan verwarmen, vandaar dat het hier in de titel staat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Heb de koelleiding en goot aangelegd. Leiding moest achter een regenpijp langs en raakt die ook (isolerend materiaal wordt ingedrukt) . De regenpijp wordt Erg heet als de zon er op staat. Kan ik nog iets doen om dit beter te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da's lastig, kan de pijp plaatselijk wat verder van de muur af?
Nog meer materiaal er tussen doen vermindert de werking van de koelleiding isolatie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:44:
Da's lastig, kan de pijp plaatselijk wat verder van de muur af?
Nog meer materiaal er tussen doen vermindert de werking van de koelleiding isolatie ...
Misschien dat ik dat maar doe inderdaad, de boel lokaal een beetje oprekken zodat er meer afstand ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
Heeft iemand eens gedacht aan de koelleidingen op buiten extra te isoleren ?
Bij het vastpakken deze winter en nu de zomer "gloeien" ze aardig, lijkt mij niet zo te horen.

Er is standaard (6mm wanddikte) isolatie aanwezig.
Bij mij staat de buitenunit in de tuin, met een slang lengte van 3 meter(buiten) vlak over de grond.

Hier wel iets gevonden over c.v leidingen met water>http://dicks-website.eu/buisisolatie/index.html
Dit is natuurlijk niet te vergelijken met airco leidingen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2018 19:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Even een vraag. Als je twee buitenunits vlak bij elkaar zet neemt dan het aantal DB geluidshinder toe? En zo ja met hoeveel? Ik heb namelijk 2 x de Mitsibushi MSZ LN35VG gekocht en wil die naast mijn huis zetten. Op de max is het 50DB. En wil geen geluidshinder geven aan buren. De buren zitten op ca. 9 meter afstand.

Nog even ter aanvulling, ik kan de 2 units ook gescheiden van elkaar opstellen (1 voortuin en 1 zijtuin). In beide gevallen is afstand naar buren ca. 9 a 10 meter.

[ Voor 20% gewijzigd door mrme12345 op 29-07-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

mrme12345 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:14:
Even een vraag. Als je twee buitenunits vlak bij elkaar zet neemt dan het aantal DB geluidshinder toe? En zo ja met hoeveel? Ik heb namelijk 2 x de Mitsibushi MSZ LN35VG gekocht en wil die naast mijn huis zetten. Op de max is het 50DB. En wil geen geluidshinder geven aan buren. De buren zitten op ca. 9 meter afstand.
Ik kan me voorstellen dat ze per stuk minder hard hoeven te werken en dat ze daardoor juist stiller zijn.

Maar dat is een wilde gok...

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ze per stuk minder hard hoeven te werken en dat ze daardoor juist stiller zijn.

Maar dat is een wilde gok...
Het zijn twee single split units, dus het maakt niets uit voor capaciteit. Het is slechts de opstelling buiten waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@mrme12345 eigenlijk is daar zonder te meten weinig over te zeggen. de units zelf zal je amper horen. dwz de compressor. de fan maakt het meeste geluid bij moderne units.

echter reflectie en akoesiek tov de buren bepaald wat je hoort of niet. zo is er bij mij 1 bepaald punt waarbij ik elk piepje hoor wat hij maakt , door reflectie, en voor de rest totaal niets enkel het verplaatsten vd lucht.

overigens zullen twee units in de regel minder totaal geluid maken dan 1. lees je eens in hoe het DB werkt. hint 2 x 35 db is minder dan 1 x 70

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 29-07-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ray schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:27:
@mrme12345 eigenlijk is daar zonder te meten weinig over te zeggen. de units zelf zal je amper horen. dwz de compressor. de fan maakt het meeste geluid bij moderne units.

echter reflectie en akoesiek tov de buren bepaald wat je hoort of niet. zo is er bij mij 1 bepaald punt waarbij ik elk piepje hoor wat hij maakt , door reflectie, en voor de rest totaal niets enkel het verplaatsten vd lucht.

overigens zullen twee units in de regel minder totaal geluid maken dan 1. lees je eens in hoe het DB werkt. hint 2 x 35 db is minder dan 1 x 70
Dank voor je reactie.

Dat van DB is mij bekend. Ik ga er ook niet van uit dat het naar 100 gaat, maar het zou bij zijze van spreken wel naar 55 kunnen gaan omdat ze bij elkaar staan. Dat was de vraag. Dus of de totale geluidsoverlast qua intensiteit toe neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mrme12345 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Dank voor je reactie.

Dat van DB is mij bekend. Ik ga er ook niet van uit dat het naar 100 gaat, maar het zou bij zijze van spreken wel naar 55 kunnen gaan omdat ze bij elkaar staan. Dat was de vraag. Dus of de totale geluidsoverlast qua intensiteit toe neemt.
dat zal er deels weer vanaf hangen of ze op dezelfde toeren draaien bijvoorbeeld. dus ook heel simpel is daar geen antwoord op te geven. het kan zelfs zijn dat ze 'anti' geluid maken maar ook juist elkaar versterken als ze bij elkaar staan.

ik denk wel dat je algemeen kan zeggen dat als ze verder uit elkaar staan de kans op interactie kleiner is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Volgens mij geeft een verdubbeling van het geluid 3dB meer.
Ik heb 3 MHI SRK35SZ-S rond het huis staan en je hoort deze amper.
mrme12345 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:32

Froggy

...

Opt-in. Mooi topic!

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

mrme12345 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:22:
[...]

Het zijn twee single split units, dus het maakt niets uit voor capaciteit. Het is slechts de opstelling buiten waar ik het over heb.
Mijn fout, zag net pas dat dit het lucht/lucht topic is.

Zou het voor de COP nog negatief kunnen zijn om ze naast elkaar te plaatsen?

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-07-2018 16:28 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
Sinds een aantal maanden hangt er een Mitsubishi aan de muur die de benedenverdieping verwarmt en koelt ;)

Wij zijn zeer tevreden over de manier van verwarmen en zijn van plan om boven ook een airco te plaatsen.

Nu wordt de cv (2005) alleen nog gebruikt voor het tapwater.

Ongetwijfeld zijn er mensen die in de zelfde situatie zitten, of hebben gezeten.

Hoe verwarmen jullie het tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

bloedcel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:53:

Hoe verwarmen jullie het tapwater?
Hoe wil jij jouw tapwater verwarmen? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden afhankelijk van jouw situatie. warmtepompboiler, doorstroomverwarmer, boiler, elektrische geiser.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
kmf schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:15:
[...]

Hoe wil jij jouw tapwater verwarmen? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden afhankelijk van jouw situatie. warmtepompboiler, doorstroomverwarmer, boiler, elektrische geiser.
Klopt, daar heb je gelijk in.

Doorstroomverwarmer vereist een zwaardere aansluiting, die ik niet heb.

Ik vraag mij meer af of een elektrische boiler hiervoor geschikt is, en dan meer economisch gezien. Wellicht één voor de badkamer en keuken of één voor het hele huis. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
bloedcel schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:07:
[...]

Klopt, daar heb je gelijk in.

Doorstroomverwarmer vereist een zwaardere aansluiting, die ik niet heb.

Ik vraag mij meer af of een elektrische boiler hiervoor geschikt is, en dan meer economisch gezien. Wellicht één voor de badkamer en keuken of één voor het hele huis. Wat zijn jullie ervaringen?
Zie deze post voor mijn warmtepompboiler oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ZuinigeRijder schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:23:
[...]

Zie deze post voor mijn warmtepompboiler oplossing.
offtopic:
Wat gebeurt er als het vat leeg is en je staat te douchen; fungeert het dan als een doorstroomverwarmer op een lager vermogen?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:43:
[...]

offtopic:
Wat gebeurt er als het vat leeg is en je staat te douchen; fungeert het dan als een doorstroomverwarmer op een lager vermogen?
Dan is het water zo koud als het er in komt, maar dan heb je wel erg veel water gebruikt :P
Hij begint met verwarmen als het water kouder wordt maar dat duurt wel even (net als een gewone boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:51:
[...]

Dan is het water zo koud als het er in komt, maar dan heb je wel erg veel water gebruikt :P
Hij begint met verwarmen als het water kouder wordt maar dat duurt wel even (net als een gewone boiler).
Meten is weten :+

Mijn (3) kinderen douchen om de dag, en verbruiken dan gemiddeld ~ 195 L water (totaal) met een gasverbruik van ~0.35m³. We douchen ze achter elkaar, dus een vat van 200L is dan te krap. Ik zou dan óf ze niet allemaal tegelijkertijd moeten laten douchen óf naar een vat moeten gaan van 300L. Maar dan zit ik met ruimtegebrek... En dan nog maar niet om te hebben over dat als je zelf op die dag wilt (maar dat kan je later of eerder doen uiteraard)

Ik zit nog te twijfelen tussen een doorstroomverwarmer (en dus verzwaring van de aansluiting) of een WP boiler. Nog eens voor gaan zitten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is niet zo zwart/wit hoor, je kan ongeveer 3/4 van de inhoud gebruiken voor het koud is.
Stook je hem hoger op (60 graden) en meng je koud bij dan heb je veel meer liters voor de douche :)
Dan kan je nog een spaar douchekop nemen of een dwtw plaatsen waardoor je nog minder warm water uit de wpboiler gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:03:
[...]

Meten is weten :+

Mijn (3) kinderen douchen om de dag, en verbruiken dan gemiddeld ~ 195 L water (totaal) met een gasverbruik van ~0.35m³. We douchen ze achter elkaar, dus een vat van 200L is dan te krap. Ik zou dan óf ze niet allemaal tegelijkertijd moeten laten douchen óf naar een vat moeten gaan van 300L. Maar dan zit ik met ruimtegebrek... En dan nog maar niet om te hebben over dat als je zelf op die dag wilt (maar dat kan je later of eerder doen uiteraard)

Ik zit nog te twijfelen tussen een doorstroomverwarmer (en dus verzwaring van de aansluiting) of een WP boiler. Nog eens voor gaan zitten :Y
Is een WTW op de douche niet enorm nuttig in uw geval? (Niet altijd even evident om te plaatsen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:20:
Het is niet zo zwart/wit hoor, je kan ongeveer 3/4 van de inhoud gebruiken voor het koud is.
Stook je hem hoger op (60 graden) en meng je koud bij dan heb je veel meer liters voor de douche :)
Dan kan je nog een spaar douchekop nemen of een dwtw plaatsen waardoor je nog minder warm water uit de wpboiler gebruikt.
True, we douchen allemaal niet zo heel heet dus opzich denk ik wel dat je met 200 L weg moet kunnen komen.
Devpartner schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:44:
[...]

Is een WTW op de douche niet enorm nuttig in uw geval? (Niet altijd even evident om te plaatsen natuurlijk).
De badkamer moet over 2 jaar vervangen worden en een WTW is zeker wel een optie. Maar ik geloof dat dit alleen écht nuttig is als je lang douched; dat doen wij geen van allen (iets met bewust opvoeden etc.). Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben (en is nogal offtopic voor dit specifieke topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22-09 18:02
BlueTooth76 schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:27:
[...]

Mijn fout, zag net pas dat dit het lucht/lucht topic is.

Zou het voor de COP nog negatief kunnen zijn om ze naast elkaar te plaatsen?
Mits je ze juist opstelt kan dat prima.
[]>>
^[]>>
^^

Zoiets, of genoeg afstand er tussen.
Notna schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:03:
[...]
Heb je nog aan een zonneboiler(met subsidie) met element gedacht? Met de juiste randvoorwaarden heb je zomaar 70-80% reductie

Ik heb nu een all in one L/W WP met 280L, onderin een spiraal voor mijn zonnecollectoren. Werkt geweldig!

[ Voor 51% gewijzigd door Appie Heijn op 30-07-2018 11:03 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Appie Heijn schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:57:
[...]

Heb je nog aan een zonneboiler(met subsidie) met element gedacht? Met de juiste randvoorwaarden heb je zomaar 70-80% reductie

Ik heb nu een all in one L/W WP met 280L, onderin een spiraal voor mijn zonnecollectoren. Werkt geweldig!
Nee, niet echt. Temeer ook omdat mijn dak nog leeg is (wel perfect recht op het zuiden met 0 schaduw) en ik er wél zonnenpanelen op wil leggen (uiteindelijk).

Echter speelt de WAF en de subsidie ook een rol. Kan helaas niet alles tegelijkertijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 22-09 18:02
Je kan ook PV en zonnecollectoren doen, voordeel van zonneboiler is dat je 70-80% van je warm water afdekt als je het systeem een beetje goed uitkiest. Daarbij draait alleen een pompje van +/-20W
Als ik dat vergelijk met het verwarmen van datzelfde water met mijn L/W WP:
-lage COP, i.v.m. zeer hoge aanvoertemperaturen(voor LW begrippen),
-relatief veel geluid,
-slijtage
Daarbij is het gevoel om "gratis" te douchen priceless (ok ok, op die 20W voor het pompje en €0,60 per m3 water)
Overigens doen de zonnecollectoren in de winter ook nog voorverwarmen tot 30-40 graden of meer.

Ik heb zelf PV en zonnecollectoren(lelijke vacuümbuizen). Indien ik van scratch af weer zou beginnen zou ik hetzelfde doen, alleen de vacuumbuis-collectoren veranderen in:
https://www.warmteservice...ak-horizontaal/p/02452400
https://www.warmteservice...M3-horizontaal/p/01252405
Met name die ATAG collectoren zijn esthetisch goed te doen en presteren ook erg goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 30-07-2018 11:16 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Heren, hoewel een interessant onderwerp zie ik de link met een L/L-warmtepomp niet helemaal.
Graag weer ontopic dus. Voor zonneboilers en PV zijn andere topics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:38
jpvdheijn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 11:11:
Zo dit topic heeft mijn aandacht getrokken omdat ik dit in mijn situatie als meest rendabel acht.
setting:
Huis 1973 2-onder-1-kap, rondom nieuwe kunstof kozijnen HR++, dak isolatie

ons verbruik afgelopen jaar:
1862 KWH
1504 M3 gas

nu ga ik investeren in zonnepanelen en ik kan er zo'n 9 a 10 kwijt op mijn dak wat gericht is op het zuiden en geen last heeft van schaduw. Dit moeten dan LG panelen 365WP of hoger worden. Nu bereken ik een overschot van respectivelijk 1250/1600 kwh in de begin fase.

de opstelling die ik in gedachte heb voor de LL WP is:

Begane grond:
ME WSHZ-FM50i 150M3 opgegeven
[afbeelding]

Ruimte aantal M3
Woonkamer 91,8
Keuken 70
gecombineerd 161,8

eerste verdieping
WSHZ-FH25i 75M3 opgegeven
[afbeelding]

Ruimte aantal M3
slaapkamer 1 30
slaapkamer 2 30
kantoor 25
badkamer 16,5
gecombineerd 101,5

nu is de vraag of de unit grootte zo goed is ingeschat?

Er zullen namelijk voor de begane grond zomer-/winterdagen zijn dat de keuken is afgesloten van de woonkamer en dan moet de 5 KW WP 91m3 verwarmen/koelen wat misschien overkill is. Echter eten wij wel in de keuken en zal het dus ook zo zijn dat de deuren open gaan en dan is het totaal 161 M3.
Voor boven geldt dat de totale inhoud hoger is dan de geadviseerde inhoud van de WP, maar het gaat nooit voorkomen dat alle kamers tegelijk verwarmd/ gekoeld moeten worden.
Daarnaast zou het natuurlijk mooi zijn als de overcapaciteit van de panelen goed benut wordt.

Ik hoor graag op en aanmerking over mijn redenatie en de geselecteerd WP'en.

MVG

Jean-Paul
@ iedereen, heeft iemand nog opmerking overbovenstaande post die ik heb geplaatst? Daarnaast ook de vraag heeft iemand ervaring met het bedienen van een lucht lucht warmtepomp met een wifi remote zoals bijvoorbeeld tado airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
@Jean-Paul
Ik denk dat je de keuken niet echt goed warm zult krijgen met die ene unit. De warmte moet als het ware een heel eind verderop de hoek om en een smalle deur door. Misschien als je de deur constant openlaat, maar je kunt niet even snel de keuken verwarmen zo.
Die 5 kW voor alleen de woonkamer is niet erg, dan gaat ie op een zacht pitje.
Je hebt een houtkachel vlak bij de beoogde plek van de binnenunit. Waarom twee warmtebronnen zo dicht bij elkaar? Misschien kun je de binnenunit meer centraal plaatsen, vlak bij de keukendeur met de buitenunit op het dak van de serre? Met het richten van de lamellen kun je de keuken dan wat gerichter verwarmen of juist de woonkamer.
En op de 1e verdieping: is het handig om altijd de (slaapkamer)deuren open te moeten hebben om van de unit op de overloop te profiteren? Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn - als je die hebt - maar er komt een moment dat ze dat niet meer accepteren.
Zo maar wat overwegingen van een niet-techneut.

[ Voor 28% gewijzigd door mv8tekst op 01-08-2018 13:21 . Reden: uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Even een vraag over de plaatsing van de buiten unit. Is dat van belang waar deze geplaatst wordt in verband met het rendement van koeling? Zet ik deze best op zo koel mogelijke f zo warm mogelijke plaats of is dat van weinig belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben een nieuwbouw pand over vloerverwarming behalve op de zolder hier zou ik dus een koel en verwarmunit willen hebben

3 slaapkamers op de 1ste verdieping
en begaande grond

alles zou ik willen voorzien van airco wat zou ik nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:33:
we hebben een nieuwbouw pand over vloerverwarming behalve op de zolder hier zou ik dus een koel en verwarmunit willen hebben

3 slaapkamers op de 1ste verdieping
en begaande grond

alles zou ik willen voorzien van airco wat zou ik nodig hebben
heb je de topic start gelezen? elke unit kan verwarmen en koelen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartentmm schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:57:
[...]

heb je de topic start gelezen? elke unit kan verwarmen en koelen.
maar ik haal ik met een wamrte pomp en dan met koud water door de vloer verwarming het zelfde in tempratuur als met een airco ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:29:
[...]

maar ik haal ik met een wamrte pomp en dan met koud water door de vloer verwarming het zelfde in tempratuur als met een airco ?
dat werkt anders. je hebt het over airco = L/L maar nu weer over L/W

je hebt overigens voor L/W wel speciale radiatoren die als een airco werken

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 08-08-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:08:
[...]

dat werkt anders. je hebt het over airco = L/L maar nu weer over L/W

je hebt overigens voor L/W wel speciale radiatoren die als een airco werken
dus een airco is beter om de boel koel te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:15:
[...]

dus een airco is beter om de boel koel te krijgen ?
Qua koelen is een airco het prettigst. Voornamelijk omdat deze ook kan ontvochtigen, maar ook omdat warme lucht opstijgt en je bij vloerkoeling de koeling op het koudste punt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cyberstalker schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:32:
[...]

Qua koelen is een airco het prettigst. Voornamelijk omdat deze ook kan ontvochtigen, maar ook omdat warme lucht opstijgt en je bij vloerkoeling de koeling op het koudste punt hebt.
dus een wamrte pomp voor koud water door de vloerverwarming en een airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

dus een wamrte pomp voor koud water door de vloerverwarming en een airco
yup maar voor die airco heb je in de basis weer een andere WP nodig. dat is het vervelende vond ik

er zijn wellicht nu wel werkbare oplossingen

wat ik zou willen en er 3 jaar geleden nog niet echt was , en voor jou ook een goede oplossing

1 WP die of zowel een L/L als L/W module kan aansturen

of een WP die op LW basis werkt en dan fatsoenlijk binnenunits die op water het 'airco' deel doen ipv op koelgas

het is er wel maar een flinke puzzel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ray schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:30:
[...]

yup maar voor die airco heb je in de basis weer een andere WP nodig. dat is het vervelende vond ik

er zijn wellicht nu wel werkbare oplossingen

wat ik zou willen en er 3 jaar geleden nog niet echt was , en voor jou ook een goede oplossing

1 WP die of zowel een L/L als L/W module kan aansturen

of een WP die op LW basis werkt en dan fatsoenlijk binnenunits die op water het 'airco' deel doen ipv op koelgas

het is er wel maar een flinke puzzel
ok dan gaan we toch met de expert praten en dat is dan 1 buiten unit en weer een paar wand units ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Ik heb een vraag waar ik zelf niet meteen het antwoord op vind. Dit in verband met het rendement van de warmtepomp. Wat ik me afvraag is als volgt.

Voor het koelen met de lucht/lucht warmtepomp. Is het rendement beter als de buiten-unit op een warme of een koele plaats staat of is de lokatie van de buiten-unit te verwaarlozen. Ik zou de unit op verschillende plaatsen kunnen zetten namelijk.

Ik wil deze zowel gebruiken voor verwarmen als koelen (hoofdfunctie is wel koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Verwijderd
Is dit het systeem wat je zoekt?
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/351vles.jpg

Zelf 2 losse L/L Wp's voor koelen (en back up voor verwarmen) en 1 L/W wp voor verwarmen.
Werkt ook prima.

[ Voor 37% gewijzigd door BenEco op 09-08-2018 19:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Galactic
Ik heb 2 buiten-units in de zon staan (gericht op Z/O) en dat werkt prima met zowel koelen als verwarmen.
Belangrijker is dat hij niet ingebouwd staat zodat de lucht alle kanten op kan :)
In de winter is het misschien een voordeel dat ze aan de 'warme' kant staan, zo heb ik vergeleken met anderen heel weinig defrosts (dichtgroeien met ijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:39:
@Verwijderd
[afbeelding]

Zelf 2 losse L/L Wp's voor koelen (en back up voor verwarmen) en 1 L/W wp voor verwarmen.
Werkt ook prima.
Ja dat lijkt er inderdaad op. Elke verdieping zon wand unit en dan koud water door de vloer radiatoren zijn er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Verwijderd
[afbeelding]

Werkt ook prima.
Interessant. Wij hebben beneden vloerverwarming, boven radiatoren en overwegen daarnaast en airco. Waar/welk merk kan hier wat mee in de combo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Milmoor schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:43:
[...]

Interessant. Wij hebben beneden vloerverwarming, boven radiatoren en overwegen daarnaast en airco. Waar/welk merk kan hier wat mee in de combo?
https://www.ambrava.nl/pr...m/eco-heating-system-tdm/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Verwijderd
[afbeelding]

Werkt ook prima.
exact hier heb ik naar gekeken toen ik voor de keuze stond want dit leek 'de oplossing'

echter na een bezoek bij Ambrava waar ik totaal niets wijzer van geworden ben en een opmerking van een installateur dat het tussen ventiel naar de airco units vrij veel kabaal maakt en er ook werkelijk niemand te vinden was die het eventueel zou willen installeren ben ik afgehaakt.

Daikin heeft zoiets ook maar helaas nog niet op de NL markt. Je komt dan nu in mini VRV wat voor thuis vrij kostbaar is

Ik heb daar destijds echt een enorme discussie over gehad omdat ik tot op de dag van vandaag ook nog niet snap waarom ik geen 5 poorts buitenunit zou kunnen gebruiken waarop 4 x airco en 1 x hydro unit die voorrang krijgt bij vraag. Want dat is grofweg hoe dit in elkaar zit (en waarom dit dus in NL niet gewoon te bestellen is)
Dat is ook waarom ik niet van gas gegaan ben. Ik vind het kolder dat er twee units moeten hangen die eigenlijk hetzelfde doen maar dit niet kunnen combineren. Dit kost en een boel plek en een boel geld extra wat imho niet nodig hoeft te zijn

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 09-08-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Psssst, voor warmtepompen waar je water mee wilt opwarmen (vloerverwarming/LTV) is er een ander topic ;)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:19:
[...]

Ook voor een huis zonder radiatoren ?
Ja, denk het wel want daar zijn de Lucht/Lucht delen voor bedoeld. Deze kunnen koelen en verwarmen (inverters) Wil je dit zeker weten of dit mogelijk is dan zul je contact met de leverancier moeten opnemen.
Echter, net als @Ray al zegt in zijn reactie zijn er weinig ervaringen te vinden met dit systeem.
Ik ben voor 3 losse units gegaan wat als voordeel heeft als er een buitenunit stuk gaat niet je hele systeem plat ligt.
L/L WP werkt veel beter als airco door het ontvochtigen van de lucht. Hier kan een L/W WP niet aan tippen.
Nadeel L/L is weer dat deze iets lawaai maken door luchtcirculatie.
Persoonlijk vind ik het niet storend maar dit is per individu anders.

@ThinkPad Dit systeem is een beetje een vreemde eend, combi van beide systemen, heb het op verzoek hiermee iets duidelijker proberen te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 09-08-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@BenEco kleine opmerking hierbij is dat dit wel een systeem is wat kan koelen of verwarmen (schijnbaar is beide tegelijk ook mogelijk, zie vrv) Dat zou dus inhouden dat tijdens de recente hittegolf bijvoorbeeld de koeling stopt op het moment dat er warm water vraag is doordat het vat op moet warmen bv voor douchen in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Galactic schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:29:
Ik heb een vraag waar ik zelf niet meteen het antwoord op vind. Dit in verband met het rendement van de warmtepomp. Wat ik me afvraag is als volgt.

Voor het koelen met de lucht/lucht warmtepomp. Is het rendement beter als de buiten-unit op een warme of een koele plaats staat of is de lokatie van de buiten-unit te verwaarlozen. Ik zou de unit op verschillende plaatsen kunnen zetten namelijk.

Ik wil deze zowel gebruiken voor verwarmen als koelen (hoofdfunctie is wel koelen).
Heb ik me ook afgevraagd en is inderdaad moeilijk info over te vinden. Ik heb toen wel wat formules gevonden voor het rendement en daarin kwam het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur uiteraard voor. Dat zou betekenen dat een lagere buitentemperatuur (hogere delta T) een hoger rendement geeft (bij koelen). Of het in de praktijk veel uitmaakt, geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:56
Ik ben van plan 2 stuks L/L units te gaan plaatsen in een woning (1970) waar mijn dochter per augustus naar toe gaat verhuizen.

Bedoeling is om de gas aansluiting per onmiddellijk op te zeggen. :P
Spouwmuur- en vloerisolatie staan op de planning voor dit najaar, een L/W pomp (panasonic monoblock) voor later.

Warm water gaat komen uit een warmtepompboiler, waarschijnlijk de BULEX Magna 150

Ik heb mijn oog laten vallen op Misubishi type SRK 35ZS-S (of evt 1 keer de 3.5 voor de woonkamer en 1 keer de 2.5 voor de slaapkamer. Primair voor koeling, maar (zeker het eerstkomende seizoen) ook voor verwarming.

Er is echter ook het type SRK 35ZSX-S die zo'n 400 euro duurder is.

Heeft iemand ervaring met 1 van beide modellen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv8tekst
Vergeet ook de dakisolatie niet, hier gaat doorgaans veel warmte verloren, en hoe staat het met de ramen?

Waarom nog een L/W als je al warm water hebt en verwarming van de L/L?

Denk er ook aan de gasaansluiting NIET op te zeggen (bij de netbeheerder), maar je dochter zodra ze de woning in bezit krijgt simpelweg geen gasleverancier te laten nemen/het contract met de gasleverancier te beëindigen. Scheelt een bom geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:56
mv8tekst schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 23:16:
Vergeet ook de dakisolatie niet, hier gaat doorgaans veel warmte verloren, en hoe staat het met de ramen?
Dak is al gedaan grotendeels, ontbreekt nog klein stuk (achter knieschot)
Ramen boven zijn deels enkel glas, dat wordt ook HR++
Waarom nog een L/W als je al warm water hebt en verwarming van de L/L?
Bedoeling is dat er vloerverwarming komt, maar niet onmiddellijk. Een L/W in combinatie heb ik zelf ook, en bevalt heel goed. Maar dat gaat voor de winter niet allemaal meer lukken
Denk er ook aan de gasaansluiting NIET op te zeggen (bij de netbeheerder), maar je dochter zodra ze de woning in bezit krijgt simpelweg geen gasleverancier te laten nemen/het contract met de gasleverancier te beëindigen. Scheelt een bom geld.
Die route was me bekend vanuit het topic dat daar specifiek overgaat.
Vandaar ook het plan om ineens gasloos te gaan, ondanks dat ik geen idee heb wat het gasverbruik van de vorige bewoners was

Maar, iemand ervaring met SRK 35ZS-S vs SRK 35ZSX-S ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik heb indertijd voor de 35SZ-S gekozen COP van 4.6 tegen 5.1. De ZSX heeft 10% meer vermogen en verbruikt ongeveer 15-20% minder stroom. Ik vond dit verschil geen E400 waard.
hannibal2206 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 18:35:
Ik ben van plan 2 stuks L/L units te gaan plaatsen in een woning (1970) waar mijn dochter per augustus naar toe gaat verhuizen.

Bedoeling is om de gas aansluiting per onmiddellijk op te zeggen. :P
Spouwmuur- en vloerisolatie staan op de planning voor dit najaar, een L/W pomp (panasonic monoblock) voor later.

Warm water gaat komen uit een warmtepompboiler, waarschijnlijk de BULEX Magna 150

Ik heb mijn oog laten vallen op Misubishi type SRK 35ZS-S (of evt 1 keer de 3.5 voor de woonkamer en 1 keer de 2.5 voor de slaapkamer. Primair voor koeling, maar (zeker het eerstkomende seizoen) ook voor verwarming.

Er is echter ook het type SRK 35ZSX-S die zo'n 400 euro duurder is.

Heeft iemand ervaring met 1 van beide modellen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
Na heul lang lezen, twijfelen overleggen heb ik dan toch een L/L gekocht.
Een Daikin FTXC35 voor 650,- (via mijn werk)
Reden van deze unit is lage aanschaf voor een COP van 4.
Weer 1 stap dichter bij om van het gas te gaan.
Bedankt alle mede Tweakers voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gcPpX7YD6jDOe7GFoE9MF0V9/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kAaOiXipAJJ4CknGaz2PKcBZ/full.jpg

Toekomst plannen:
-dak isolatie
-rolluiken boven
-kruipruimte isolatie
-3x 25A
-ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS
-Panasonic Aquarea mono WH-MDC07H3E5 Panasonic Aquarea

Ik ga eerst van de winter checken of ik mijn huis warm houdt als ik de aanvoer temp van mijn ketel op 40 zet. Ik kan daarna gaan berekenen hoeveel KW mijn warmtepomp moet worden. wordt vervolgt :)

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 09:25
Weet er toevallig iemand of Daikin een optie heeft om in een anti bevries stand te gaan?
Dat de unit onder de 5 graden vanzelf aangaat, bij een aantal goedkopere merken heb ik dit gevonden maar bij Daikin kan ik zo niets in de handleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@martijnr17 Volgens mij zit dat er niet in, maar met een wifi-module erin is dat natuurlijk eenvoudig zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
cyberstalker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:58:
@martijnr17 Volgens mij zit dat er niet in, maar met een wifi-module erin is dat natuurlijk eenvoudig zelf te maken.
Kan je daar ook lage temperaturen instellen dan? Ik vind tot nu toe overal dat je op de afstandbediening maar tot 20 graden kan als laagste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

martijnr17 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:37:
[...]

Kan je daar ook lage temperaturen instellen dan? Ik vind tot nu toe overal dat je op de afstandbediening maar tot 20 graden kan als laagste.
net even op mijn ftxm gekeken en die kan bij verwarmen op 10 graden gezet worden. maar wellicht dat je via de api inderdaad nog lager kan

edit. 20 zou ook wel erg hoog zijn overigens. waar heb je dat gevonden ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 15-08-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

martijnr17 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:48:
Weet er toevallig iemand of Daikin een optie heeft om in een anti bevries stand te gaan?
Dat de unit onder de 5 graden vanzelf aangaat, bij een aantal goedkopere merken heb ik dit gevonden maar bij Daikin kan ik zo niets in de handleiding vinden.
Uit interesse, staat de binnenunit in een ruimte waar het kan vriezen?? is dat een woonhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
de Peer schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:34:
[...]

Uit interesse, staat de binnenunit in een ruimte waar het kan vriezen?? is dat een woonhuis?
Het betreft een schuur welke ik boven de vries temperatuur wil houden.
Ray schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:30:
[...]

net even op mijn ftxm gekeken en die kan bij verwarmen op 10 graden gezet worden. maar wellicht dat je via de api inderdaad nog lager kan

edit. 20 zou ook wel erg hoog zijn overigens. waar heb je dat gevonden ?
Top bedankt ik wil ook de ftxm kopen. Ik heb in verschillende handleidingen gekeken en vond daar 20 graden. Maar nu ik nogmaals goed kijk in de handleiding.... "COOL operation HEAT operation AUTO operation DRY or FAN operation
18-32°C 10-30°C 18-30°C"
Zit verder nog even in de handleiding te kijken en op dezelfde pagina staat "Recommended temperature setting
• For cooling: 26-28°C
• For heating: 20-24°C"
Daar is het mis gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door martijnr17 op 15-08-2018 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

martijnr17 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:41:
[...]

Het betreft een schuur welke ik boven de vries temperatuur wil houden.

[...]

Top bedankt ik wil ook de ftxm kopen. Ik heb in verschillende handleidingen gekeken en vond daar 20 graden. Maar nu ik nogmaals goed kijk in de handleiding.... "COOL operation HEAT operation AUTO operation DRY or FAN operation
18-32°C 10-30°C 18-30°C"
Zit verder nog even in de handleiding te kijken en op dezelfde pagina staat "Recommended temperature setting
• For cooling: 26-28°C
• For heating: 20-24°C"
Daar is het mis gegaan.
hou er inderdaad wel rekening mee dat als je hem lager dan 20 zet (had dat ook nooit gelezen maar nu valt er hier ook een kwartje...) dat je mogelijk gependel gaat krijgen.

• Stefke
  • Laatst online: 08:35
Vraagje: bezig met een nieuwbouwhuis en daar komt een warmtepomp met geintegreerde boiler en een buitenunit in (6-7kw)

Moeten zowel de WP als de BU allebei op een eigen groep? Of kunnen ze bij elkaar op een groep?

edit: en draaien de meeste warmtepomp op 220v of is dat hoger?

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 16-08-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
stefijn schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:58:
Vraagje: bezig met een nieuwbouwhuis en daar komt een warmtepomp met geintegreerde boiler en een buitenunit in (6-7kw)

Moeten zowel de WP als de BU allebei op een eigen groep? Of kunnen ze bij elkaar op een groep?

edit: en draaien de meeste warmtepomp op 220v of is dat hoger?
je hebt ook 3fase WP. kijk even naar de aansluit vermogens waarschijnlijk moet je ze scheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ziet niemand dat @stefijn in het verkeerde topic post?
In dit topic past het beter denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 08:35
O ik zie het ook nu pas (lucht/lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:09
Is er toevallig nog iemand in de regio Twente die een Daikin Ururu Sarara 3.5kW of 5kW heeft staan?

Dus de FTXZ35N / RXZ35N of de FTXZ50N / RXZ50N?

Ik zou het geluid van de binnen- en (vooral) buitenunit wel eens in het echt willen beluisteren :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik ben sinds een paar dagen begonnen om dit topic door te spitten. Ik word wel heel enthousiast van lucht lucht verwarmen en koelen! Ik zoek een manier om van het gas af te gaan, met het beperkt budget wat ik heb en dit lijkt mij tot nu toe een zeer aantrekkelijke oplossing. Mijn ketel is uit 2002 en zal ook niet lang meer mee gaan verwacht ik. Dus ik dacht in plaats van een nieuwe ketel te kopen, hang ik beneden en boven op de kamers L/L units. Voor het tapwater/douchen dan een Atlantic explorer 3 die met de huidige subsidie zeer interessant is. Of denk ik dan te simpel?

Ik ben nog niet door alle pagina's heen, maar ik lees hier vrij weinig over de elektra voor de L/L warmtepompen. Maken ze een extra groep in de meterkast bij? Gaat het gewoon in het stopcontact? Werkt het op 1 fase 35A? Antwoorden die ik nog niet heb kunnen vinden. Foto van mijn oude meterkast, beetje scrollen: Klik. Voor de rest een super topic!

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 21-08-2018 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

vinom schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:57:
Ik ben sinds een paar dagen begonnen om dit topic door te spitten. Ik word wel heel enthousiast van lucht lucht verwarmen en koelen! Ik zoek een manier om van het gas af te gaan, met het beperkt budget wat ik heb en dit lijkt mij tot nu toe een zeer aantrekkelijke oplossing. Mijn ketel is uit 2002 en zal ook niet lang meer mee gaan verwacht ik. Dus ik dacht in plaats van een nieuwe ketel te kopen, hang ik beneden en boven op de kamers L/L units. Voor het tapwater/douchen dan een Atlantic explorer 3 die met de huidige subsidie zeer interessant is. Of denk ik dan te simpel?

Ik ben nog niet door alle pagina's heen, maar ik lees hier vrij weinig over de elektra voor de L/L warmtepompen. Maken ze een extra groep in de meterkast bij? Gaat het gewoon in het stopcontact? Werkt het op 1 fase 35A? Antwoorden die ik nog niet heb kunnen vinden. Foto van mijn oude meterkast, beetje scrollen: Klik. Voor de rest een super topic!
1. Aparte groep hoeft niet, maar is wel makkelijk. Zorg er iig voor dat het op een groep komt waar je niet teveel grote energieslurpers tegelijk gebruikt
2. De buitenunit gaat gewoon op een normaal stopcontact, de binnunits krijgen stroom van de buitenunit. Het is aan te raden bij de installatie een werkschakelaar te plaatsen (het is óf een aparte groep, óf een werkschakelaar).Of je die schakelaar zelf plaatst of niet maakt niet uit. Het is volgens mij geen vereiste, maar wel zo veilig bij onderhoud (tenzij je gewoon de stekker buiten eruit kan trekken)
3. En dat werkt prima op een 1 fase 35A, zoveel stroom vreet een L/L niet op piekvermogen :) (mijn oven verbruikt een stuk meer :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 21-08-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
@Notna Redelijk helder! Degene die de installatie komen doen leggen die extra groep aan of moet ik dat zelf doen? En als ze op een bestaande groep doen, op een bestaand stopcontact krijg je dan niet een lelijke kabel naar het stopcontact? De plaats waar ik buitenunit zou hangen zit niet heel dicht bij een stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@vinom Wie die groep aanlegt hangt helemaal af van wat je met de installateur afspreekt. Als je het zelf kunt doen kom je waarschijnlijk goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
vinom schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:46:
@Notna Redelijk helder! Degene die de installatie komen doen leggen die extra groep aan of moet ik dat zelf doen? En als ze op een bestaande groep doen, op een bestaand stopcontact krijg je dan niet een lelijke kabel naar het stopcontact? De plaats waar ik buitenunit zou hangen zit niet heel dicht bij een stopcontact.
Ik zie dat er ruimte is voor 2 groepen, vertel maar niet waar die enge stekker met losse snoertjes voor is :+
Meestal wordt het netsnoer als hij op de buiten-unit zit in de goot met leidingen naar binnen gevoerd.
Daar zal je toch met een dun gootje verder moeten naar een wcd of een nieuwe (geschakelde) groep.
Met 35A kan je een eind komen, maar het wordt wel opletten als je met inductie kookt, waterkoker aan en 2 airco's die net zijn gestart terwijl het vriest :o
De Atlantic is zonder element best zuinig met max 650W, maar die kan wel een paar uur achtereen draaien.
Heb je al een idee hoeveel warmte je boven en beneden nodig hebt?
Of de prijs aantrekkelijk is moet nog blijken, de mazzel die ik had zou ik niet als norm nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Ik zie dat er ruimte is voor 2 groepen, vertel maar niet waar die enge stekker met losse snoertjes voor is :+
Meestal wordt het netsnoer als hij op de buiten-unit zit in de goot met leidingen naar binnen gevoerd.
Daar zal je toch met een dun gootje verder moeten naar een wcd of een nieuwe (geschakelde) groep.
Met 35A kan je een eind komen, maar het wordt wel opletten als je met inductie kookt, waterkoker aan en 2 airco's die net zijn gestart terwijl het vriest :o
De Atlantic is zonder element best zuinig met max 650W, maar die kan wel een paar uur achtereen draaien.
Heb je al een idee hoeveel warmte je boven en beneden nodig hebt?
Of de prijs aantrekkelijk is moet nog blijken, de mazzel die ik had zou ik niet als norm nemen ;)
Ja, ik moet die meterkast eigenlijk gewoon compleet vervangen, met oog op de toekomst.
Ik heb gisteren eens gekeken naar de kamers:
82,5 m3 woonkamer
16,8 m3 open keuken
16,8 m3 kinderkamer 1
36,8 m3 slaapkamer
26 m3 kinderkamer 2

Wat raad je aan? Alle kamers zijn goed te bereiken, behalve kinderkamer 2. De rest kan allemaal aan de buitenmuur.

Waar doel je op met de mazzel die je had? Op de Atlantic explorer of de L/L WP?
Pagina: 1 ... 57 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2