1 geen idee waarom L/W niet bij jouw zou kunnen L/L kan ook
2 ik zou een 3.5kW nemen - reken maar gemiddeld 2kWh per m2 gas
3 2-5kW units hebben meestal dezelfde binnen units en de lucht circulatie is min of meer even redig met de het afgeven vermogen. Om meer vermogen te krijjgen met een gelijk geluids nivo heb je een grotere binnen unit nodig.
4 Hangt van het merk af. De goedkopere WPs maken meestal meer geluid. Ik heb 3 MHI35 SRK-SZ-S. Geen probleem met het geluid.
2 ik zou een 3.5kW nemen - reken maar gemiddeld 2kWh per m2 gas
3 2-5kW units hebben meestal dezelfde binnen units en de lucht circulatie is min of meer even redig met de het afgeven vermogen. Om meer vermogen te krijjgen met een gelijk geluids nivo heb je een grotere binnen unit nodig.
4 Hangt van het merk af. De goedkopere WPs maken meestal meer geluid. Ik heb 3 MHI35 SRK-SZ-S. Geen probleem met het geluid.
dabutcha76 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:55:
Manman, wat een giga-thread hier. Fantastisch. Ik heb 2017 en 2018 inmiddels helemaal doorgeakkerd
Even mee in mijn gedachtenwereld: ik heb binnenkort 1500 kWh per jaar over door bewuste overproductie met nu te leggen zonnepanelen. Ik stook er daarnaast 2500 kuub(!) gas per jaar doorheen. Bouwjaar 1969, relatief recente dak- en vloerisolatie, deels dubbel/deels HR-glas, verwarming primair met 9,5 meter aan convectoren plus nog wat radiatorwerk en dus een CV-ketel die lekker heet staat om die convectoren te laten werken.
Inhoud woonkamer en vide gecombineerd 304m3,
Omdat de gasprijzen (en -belastingen) maar een kant op gaan, én ik 1500 kWh over heb, was ik eens van plan om naar een warmtepomp te gaan kijken om te gaan bijverwarmen. In mijn setting is een lucht/water zo te zien geen zinnige optie, dus kom je dan al vlot bij lucht/lucht terecht. Daarnaast zou op dagen als deze wat koelen ook wel fijn zijn, maar dat is (aangename) bijvangst. Dat koelen is dan primair voor de vrij kleine slaapkamers die aan de vide liggen (totaal 21 + 21 + 36 = 78m3).
Paar vragen:
1. Klopt de bovenstaande bespiegeling over L/W vs. L/L?
2. Indien ja, wat voor ordegrootte L/L warmtepomp zou ik moeten pakken om die 1500 kWh 'op te stoken' als bijverwarming?
We maken ons wat zorgen over geluidsniveaus, zowel binnen als buiten.
3. Het lijkt dat er tussen 3.5KW en 5KW units van een zelfde merk nogal een verschil zit in geluidsproductie van de binnenunits. Is dat in algemene zin inderdaad zo?
4. Voor het buitendeel lijkt dat wat minder uit te maken. Is dat zo? Het lijkt altijd wel zo'n 50dB te zijn op de stilste stand?
5. Hoe ervaren jullie het geluid van de buitenunit als je er bij in de buurt bent? Ik woon in een behoorlijk rustige wijk, hoor nu bijvoorbeeld vooral vogels (met alle ramen open).
6. Hebben mensen ervaringen met suskasten/enclosures voor de buitenunit? Als dat inderdaad 15 dB scheelt (zoals Merford claimt), scheelt dat nogal een slok op een borrel. Zou de extra investering waard kunnen zijn als ze echt zo goed werken.
Andere ideeën en bespiegelingen natuurlijk welkom!