Zerobase schreef op zondag 18 maart 2018 @ 14:25:
Vannacht de WP uit laten staan. Vanochtend vroeg de 4,2KW FTXM binnen-unit op standje power de woonkamer laten opwarmen (van 15 naar 21 graden). De buitentemperatuur is dan -2 graden. Je hoort de buiten-unit binnenshuis zachtjes brommen (het ding moet nu ook flink aan de bak).
Met 15 minuten is het binnen al aangenaam warm met een temperatuur rond de 19 graden. Redelijk snel daarna wordt de 21 graden aangetikt.
Via de WIFI module lees ik in het begin voor de compressorfrequentie (
cmpfreq) een waarde uit van 74. Momentane elektrische vermogensopname is op dat moment volgens de S0 counter in de meterkast een slordige 3,5KW ...
Al gauw toert de compressor terug en daalt het opgenomen elektrische vermogen uiteindelijk naar zo’n 1,5KW. Volgens de specs zou de 4,2KW binnen-unit bij een buitentemperatuur van -5 graden celsius 4,18KW warmte moeten leveren bij 1,49KW elektrisch vermogen, uitgaande van 21 graden binnentemperatuur. Dat komt dus aardig overeen met wat ik zelf meet.
Is het voordeliger om elektrisch te stoken of toch de plofketel te blijven gebruiken? Ik heb daarom de volgende berekening gemaakt:
- Netwerkkosten voor gas en elektra laat ik buiten beschouwing. Of ik nu veel of weinig van beiden gebruik, die vaste kosten heb ik altijd.
- Vaste leveringskosten laat ik ook buiten beschouwing. Zijn bij mijn leverancier gelijk voor zowel gas als elektra.
Uitgaande van bovenstaande aannames kost één kuub gas mij afgerond E 0,52 en één KWh komt op E 0,16. Beide bedragen zijn inclusief belasting en toeslag voor opslag duurzame energie. Oftewel de variabele kosten van mijn energieverbruik. Voor de prijs van 1m3 gas kan ik 0,52/0,16=3,25KWh stroom kopen.
Uit 1m3 gas haal je ongeveer 8KW warmte. Wil ik voor dezelfde prijs deze hoeveelheid warmte produceren met de WP dan moet de COP van de WP dus minimaal 8/3,25=2,47 zijn.
Ik verwarm hoofdzakelijk alleen in de woonkamer. Als dus alleen de 4,2KW binnen-unit in de woonkamer draait is bij -5 graden buitentemperatuur en 21 graden binnen volgens de fabrikant de COP 4,18KW/1,49KW=2,8. Bij 21 graden meet ik inderdaad zo'n 1,5KW aan opgenomen elektrisch vermogen, dus die COP waarde zal wel ongeveer kloppen.
Voorlopige conclusie: Bij -5 graden buitentemperatuur is de warmtepomp marginaal goedkoper, bij temperaturen daarboven wordt de WP rendabeler.
Als ik zowel de 2,5KW op zolder als de 4,2KW in de woonkamer tegelijk laat draaien dan gaat de COP zelfs iets omhoog (naar 3). Er wordt dan 8,35KW warmte geproduceerd bij een opgenomen elektrisch vermogen van 2,71KW.
Eindconclusie nav de testen die ik gedaan heb: Zolang de temperaturen rond de 0 graden of daaronder liggen laat ik de CV-ketel lekker draaien. Die doet stiller zijn werk dan de WP (compressor moet harder werken bij lage buitentemperaturen) en kwa kosten scheelt het bijna niks. Stijgen de temperaturen dan wordt het interessant om voor verwarmen de warmtepomp aan te slingeren.