Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er hoeft geen ijsvorming te zijn om een defrost te krijgen... Als de temperatuur tijdens het verdampen laag genoeg wordt, dan start er een defrost.Trebbors schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:37:
Vreemd, lage relatieve vochtigheid
https://www.weerplaza.nl/actueel/relatieve-vochtigheid/.
Geen ijsafzetting te zien op de buitenunit maar wel bijna elk uur een defrost.
De defrost duurt wel korter dan normaal.
Vraag je veel vermogen en wat is de ruimtetemperatuur op dat moment?
Lage binnentemperatuur en hoge gewenste ruimtetemp, bij lage buitentemperatuur kan het voorkomen dat je herhaaldelijk een defrost krijgt.
Dat ze heel kort duren klopt, de eind temperatuur voor de defrost wordt namelijk snel bereikt. Er is geen ijs om te ontdooien.
Kan ook zijn dat er onvoldoende koudemiddel in het systeem zit en op een te lage druk draait.
Als dat toch allemaal in orde blijkt te zijn, kan het ook een fout in de software zijn van de buitenunit, je zou dit kunnen laten controleren door een installateur.
Wat voor merk en type is het?
[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 22-02-2018 23:01 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
3.5 kw Daikin US.
Buitentemperatuur 0c
Gevraagde ruimtetemperatuur 23c op AB
Huidige ruimtetemperatuur 22c op AB
Huidige ruimtetemperatuur andere kant woonkamer 17c (Daikin hangt wat ongelukkig aan muur in aanbouw met schuine setting uitstroom richting oorspronkelijke woonkamer)
Uitblaastemperatuur 57,8c (ir-meting)
Verbruik vanaf 16:00u 8,1kWh
In de nacht en tijdens werktijd extern uitgeschakeld daalt de ruimtetemperatuur niet onder de 15c. Mogelijk vanwege zandgrond onder vloer..
Isolatie enkel dubbelglas, gedeeltelijk HR++, geen kruipruimte aanwezig = geen vloerisolatie en spouwmuur isolatie niet mogelijk door vervelende dampdichte verf op buitenmuren.
Maar nog altijd voordeliger dan gas verstoken door PV. Met een gemiddelde buitentemperatuur van wat zal het zijn 7c overdag in NL in de winter prima te doen normaal.
[ Voor 48% gewijzigd door Trebbors op 22-02-2018 23:09 ]
Gezien de gigantisch hoge inblaas temperatuur staat hij echt op vol vermogen te draaien.
Weet je zeker dat het klopt, het kan, maar is wel heel erg hoog.
Gezien de temperatuur lijkt de vulling wel in orde. Bij een tekort haal je zulke waardes niet.
Met dit weer zou ik niet teveel nachtverlaging toepassen, 2 a 3 graden max. Dan hoeft hij veel minder hard te werken.
Ik heb niet gekeken bij de buitenunit, maar afgelopen nacht heb ik wel 3 defrosts gehad. Ze zijn inderdaad wat korter, omdat de ijslaag minder dik is doordat de luchtvochtigheid laag is. Volgens mij gaan alle units op basis van koudemiddeldruk in een defrost cyclus en nooit op basis van tijd. Als de gehele warmtewisselaar is voorzien van een laagje ijs (en dan maakt de dikte misschien minder uit) dan kan heb je geen uitwisseling van warmte meer, dus zal de unit een defrost cyclus moeten doen.Trebbors schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:34:
[...]
Dat verwacht ik ook. Meer mensen met defrosts momenteel terwijl de relatieve luchtvochtigheid en het dauwpunt laag is en weinig tot geen zichtbaar ijs aan de buitenunit?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik doe nog steeds niet aam nachtverlaging: hier gaat hij gewoon compleet uit om 22.30 uur ongeveer en weer aan om 06.00 (setpoint 24 , maximale fan.) Tot ~08.30, dan gaat de boel op 21 met AUTO fan. Rinse and repeat.Oxellaar schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:31:
@Trebbors OK..
Gezien de gigantisch hoge inblaas temperatuur staat hij echt op vol vermogen te draaien.
Weet je zeker dat het klopt, het kan, maar is wel heel erg hoog.
Gezien de temperatuur lijkt de vulling wel in orde. Bij een tekort haal je zulke waardes niet.
Met dit weer zou ik niet teveel nachtverlaging toepassen, 2 a 3 graden max. Dan hoeft hij veel minder hard te werken.
Kan mij niet heel erg voorstellen dat het stroom besparender is om de boel in de nacht te laten draaien op bijv. 18.
1 defrost gehad inmiddels.
Theoretisch verlies je uiteraard meer warmte als je 's nacht het huis warmer houdt. Echter de efficiëntie van een warmtepomp neemt flink toe als deze in deellast draait. Daarom ligt de SCOP ook altijd (veel) hoger dan de COP. Dit verschil is veel groter dan bij bijvoorbeeld een CV ketel.Notna schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:25:
[...]
Kan mij niet heel erg voorstellen dat het stroom besparender is om de boel in de nacht te laten draaien op bijv. 18.
Ik denk dat je daarom nauwelijks meer (misschien zelfs wel minder) verbruikt als je 's nachts met verlaagde temperatuur door blijft draaien en het comfort wordt in ieder geval verhoogd.
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 23-02-2018 08:34 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik denk zelf ook dat het verschil ad nihil is, maar ik zie niet helemaal de toegevoegde waarde mbt comfort. Immers lig ik in bed, onder de warme dekensantonboonstra schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:33:
[...]
Theoretisch verlies je uiteraard meer warmte als je 's nacht het huis warmer houdt. Echter de efficiëntie van een warmtepomp neemt flink toe als deze in deellast draait. Daarom ligt de SCOP ook altijd (veel) hoger dan de COP. Dit verschil is veel groter dan bij bijvoorbeeld een CV ketel.
Ik denk dat je daarom nauwelijks meer (misschien zelfs wel minder) verbruikt als je 's nachts met verlaagde temperatuur door blijft draaien en het comfort wordt in ieder geval verhoogd.
Maakt ook verder niet uit overigens; maar ik denk zelf dat het niet perse zuiniger is.
Ik zou het al niet doen omdat ik boven de buitenunit slaap en dus, zeker in de nacht met verwarmen, dat ding dan hoor. Met koelen is het een stuk stiller en merk je het niet als de unit wel aanstaat.
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 23-02-2018 08:40 ]
ik legde het wellicht niet goed uit.Rol-Co schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:46:
[...]
Is ook wel een verschil toch, 600W of 1400Wac x3,5= 4,9kW ! , ik neem aan dat je die laatste niet kan vervangen met dat 600W kacheltje?
het probleem zit erin dat die factor 3,5 er dus niet is.
mijn unit op de slaapkamer staat 'locked' op de fluisterstand. dan kan hij maximaal iets van 1,2 warmte afgeven. Echter daarvoor neemt de buitenunit wel 1200 watt af. dus rendement is maar 1:1. niet anders dus dan mijn convector kacheltje
maw heb ik dus liever dat kacheltje wat een aantal uren totaal stil die 600 watt verbruikt dan een constant pendelende wp omdat ook die 1200 watt te veel is voor de slaapkamer
er is nog discussie hoe dat nu zit met de buitenunit. de meningen verschillen of deze nu een onderwaarde heeft van 1.4 of zelfs met mijn units tegen de 3 kw (wat iets van 30% van zijn max bij verwarmen) als dat inderdaad 3 is dan verklaart eea het wel. Dat kan hij niet kwijt in een unit die maar 1,2 in de ruimte kan droppen wat al te veel is. Vandaar ook vaak mijn opmerking dat je al snel te veel vermogen kan hebben. Nu speelt hier ook dat de woonkamer niet meedraait. zet ik die aan is er een betere balans. Maar de woonkamer verwarm ik met gas / vloerverwarming.
overigens zou bij een ondergrens van 3kw afgifte de opname ook maar iets van 750 watt moeten zijn en geen 1200 watt dus ook dat is nog een open discussie punt. Wellicht is dat omdat de unit nooit echt langer dan een paar minuten zijn werk hoeft te doen en dan al gaat pendelen.
Helaas speelt dit al 1.5 jaar nu zonder een duidelijk antwoord...
edit. bij exact dezelfde unit op een andere kamer die wel auto staat is het gedrag iets anders en kan hij dus meer vermogen kwijt maar verbruikt dan wel grofweg hetzelfde.
ik heb nu een idee om met de timer ze om de paar uur een kwartier te laten draaien of iets in die zin. dus die ruimtes bewust laten afkoelen.
[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 23-02-2018 08:47 ]
Ik snap wat je bedoeld, maar het doelbewust opzoeken van grote pieken in vermogenvraag, is eigenlijk onjuist gebruik van een warmtepomp.Notna schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:39:
[...]
Ik denk zelf ook dat het verschil ad nihil is, maar ik zie niet helemaal de toegevoegde waarde mbt comfort. Immers lig ik in bed, onder de warme dekens
Maakt ook verder niet uit overigens; maar ik denk zelf dat het niet perse zuiniger is.
Ik zou het al niet doen omdat ik boven de buitenunit slaap en dus, zeker in de nacht met verwarmen, dat ding dan hoor. Met koelen is het een stuk stiller en merk je het niet als de unit wel aanstaat.
Een graad of 2 verlaging bij nacht of afwezigheid is echt aan te raden, meer niet.
Omdat ik het graag wil weten; waarom is dat onjuist gebruik van een warmtepomp? Ik gebruik het nu eigenlijk als hoe ik een CV zou behandelen; compleet uit bij vertrek (korte afwezigheid daargelaten) of nacht. Het enige verschil is dat de CV zelf uitrekend hoe hard hij moet stoken om X temp te hebben bij X tijd en ik de L/L eigenlijk zeg: ga maar vanaf dit moment stoken met deze temperatuur en als ik beneden ben zet ik je wel lager.Oxellaar schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:54:
[...]
Ik snap wat je bedoeld, maar het doelbewust opzoeken van grote pieken in vermogenvraag, is eigenlijk onjuist gebruik van een warmtepomp.
Een graad of 2 verlaging bij nacht of afwezigheid is echt aan te raden, meer niet.
Is het daadwerkelijk ook slecht voor de hardware van de warmtepomp, of is het meer een principe kwestie: 'je zou het zo niet moeten gebruiken maar als je het doet heeft het ook niet een super nadelig effect'
Bij een goede isolatie volstaat nachtverlaging. Maar mijn verbruik verdubbeld bijna wanneer ik de pomp laat doordraaien in de nacht.
Inschakelen tussen 1600u en bedtijd verbruikt zelfs met deze koude niet meer dan 9kWh.
Even voor mijn begrip: als hij op de fluisterstand staat, is dat dan goed, of juist slecht voor het rendement? Kan me voorstellen dat je dan minder vermogen kan overbrengen, maar verder?Ray schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:40:
[...]
ik legde het wellicht niet goed uit.
het probleem zit erin dat die factor 3,5 er dus niet is.
mijn unit op de slaapkamer staat 'locked' op de fluisterstand. dan kan hij maximaal iets van 1,2 warmte afgeven. Echter daarvoor neemt de buitenunit wel 1200 watt af. dus rendement is maar 1:1. niet anders dus dan mijn convector kacheltje
maw heb ik dus liever dat kacheltje wat een aantal uren totaal stil die 600 watt verbruikt dan een constant pendelende wp omdat ook die 1200 watt te veel is voor de slaapkamer
er is nog discussie hoe dat nu zit met de buitenunit. de meningen verschillen of deze nu een onderwaarde heeft van 1.4 of zelfs met mijn units tegen de 3 kw (wat iets van 30% van zijn max bij verwarmen) als dat inderdaad 3 is dan verklaart eea het wel. Dat kan hij niet kwijt in een unit die maar 1,2 in de ruimte kan droppen wat al te veel is. Vandaar ook vaak mijn opmerking dat je al snel te veel vermogen kan hebben. Nu speelt hier ook dat de woonkamer niet meedraait. zet ik die aan is er een betere balans. Maar de woonkamer verwarm ik met gas / vloerverwarming.
bij een single split zal het niet zo veel uitmaken omdat de buitenunit dan op zijn laaglast kan draaien. In een multi omgeving met verder geen vraag zoals in mijn geval kan het dus zijn dat laaglast > minimale afgifte en dat is niet gunstig.gatgda schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:49:
[...]
Even voor mijn begrip: als hij op de fluisterstand staat, is dat dan goed, of juist slecht voor het rendement? Kan me voorstellen dat je dan minder vermogen kan overbrengen, maar verder?
zelfde als een cv ketel met enkel de badkamerradiator open
En fluisterstand = per definitie laaglast dus blijkbaar? Ik heb het idd over een single split.Ray schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:51:
[...]
bij een single split zal het niet zo veel uitmaken omdat de buitenunit dan op zijn laaglast kan draaien. In een multi omgeving met verder geen vraag zoals in mijn geval kan het dus zijn dat laaglast > minimale afgifte en dat is niet gunstig.
zelfde als een cv ketel met enkel de badkamerradiator open
Maar het is dus niet zo dat hij minder efficient gaat werken (=bijv lagere COP) bij fluisterstand dan bij hogere flow? Hij krijgt het huis minder snel op temperatuur, maar verder? Zijn daar ook ergens tabellen/grafieken/metingen/... van te vinden? Vind ik wel interessant om te weten!
bloedcel schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:26:
[...]
Helaas heb ik het budget niet voor twee units. Ik moet ergens een lijn trekken
die tabellen zijn hier al wel eens voorbij gekomen maar naar eigen ervaring zou ik er evenveel waarde aan hechten als de uitstootwaardes van de gemiddelde duitse diesel auto.......gatgda schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:06:
[...]
En fluisterstand = per definitie laaglast dus blijkbaar? Ik heb het idd over een single split.
Maar het is dus niet zo dat hij minder efficient gaat werken (=bijv lagere COP) bij fluisterstand dan bij hogere flow? Hij krijgt het huis minder snel op temperatuur, maar verder? Zijn daar ook ergens tabellen/grafieken/metingen/... van te vinden? Vind ik wel interessant om te weten!
net eens 3 units, totaal 11,7 kw verwarmen op max gezet. Ik had het idee dat de buitenunit dan wel op standje orkaan zou gaan blazen.
Maar niets is minder waar. Ja de compressor die was duidelijk aan het toeren maar de fan en wind viel erg mee. Is dat omdat het relatief koud is en hij daarom toch niet meer uit de lucht kan halen ? Er zat amper ijsvorming op de ribben. Of heeft dit met een te lage vulling van doen?
overigens kwam overal flink warme lucht uit de binnenunits van grofweg 44 graden.
Op dat moment slurpt hij overigens zonder enige moeite een kleine 3000 ! watt op
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 23-02-2018 19:31 ]
Dat is zeker een punt om rekening mee te houden.bvuaemal schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:22:
Ik begrijp het. Vergeet niet dat je er wel 15 jaar lang dag in dag uit naar moet luisteren. Dus zou hier niet op gaan bezuinigen. Ik heb lang gewikt en gewogen (mijn voorkeur ging uit naar vloerverwarming maar dan moest er 100m2 marmer worden uitgebroken) dus maar deze test gedaan. Mijn grootste bezwaar tegen de L/L WPs is geluid van de binnen unit. 19 db = 5.6m3/min hoor je niet; 25dB =7m3/min hoor je ook bijna niet, maar als het geluid boven de 30dB komt dan wordt het een ander verhaal. In mijn geval krijg ik bij 7m3/min geen worp van 9m en komt de andere kant van mijn kamer niet volledig op temperatuur. Dus dan moet mijn WP op standje M = 36dB met 11m3/min circulatie..........
[...]
Het probleem bij dit soort kwesties is dat je pas weet hoe het is, als je er één hebt aangeschaft.
Hoe je een warmtepomp eigenlijk hoort te gebruiken is niet afhankelijk van isolatie van de woning.Notna schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:57:
[...]
Omdat ik het graag wil weten; waarom is dat onjuist gebruik van een warmtepomp? Ik gebruik het nu eigenlijk als hoe ik een CV zou behandelen; compleet uit bij vertrek (korte afwezigheid daargelaten) of nacht. Het enige verschil is dat de CV zelf uitrekend hoe hard hij moet stoken om X temp te hebben bij X tijd en ik de L/L eigenlijk zeg: ga maar vanaf dit moment stoken met deze temperatuur en als ik beneden ben zet ik je wel lager.
Is het daadwerkelijk ook slecht voor de hardware van de warmtepomp, of is het meer een principe kwestie: 'je zou het zo niet moeten gebruiken maar als je het doet heeft het ook niet een super nadelig effect'
Of je woning geschikt is voor een warmtepomp, is wel afhankelijk van de isolatie van de woning.
Je cv zette je waarschijnlijk ook niet helemaal uit, terwijl die 20kW+ heeft om er een paar graden bij te stoken. Bij een nagenoeg, gelijk rendement.
Met wat tunen heb je dat rendement misschien nog een tiental procent proberen te verbeteren?
Een warmtepomp heeft bij dit weer niet altijd zijn maximale vermogen.
En hij heeft maar 3 tot 4kW om je ruimte en alle inrichting, meubels, wanden. (accumulatiewarmte)
In principe kan de compressor wel tegen zware belasting, maar er is wel meer slijtage.
Ook is het rendement behoorlijk lager bij maximaal vermogen. Een groot gedeelte van de warmte die afgegeven wordt komt van compressiewarmte en warmte die de motor produceert, die komt rechtstreeks uit het net ipv uit de buitenlucht.
Ik zou het eens proberen om enkele graden verlaging in te stellen op de momenten wanneer je hem normaal uit zette.
Misschien geeft het geen besparing, maar sowieso meer comfort.
Minder herrie, zowel binnen als buiten en minder slijtage.
Voor de goede orde: het gaat om een FXTM 42 buiten unit met een 35 en 20 binnen unit. Die van 35 verwarmt beneden en staat bijna de hele dag aan.Oxellaar schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:28:
[...]
Hoe je een warmtepomp eigenlijk hoort te gebruiken is niet afhankelijk van isolatie van de woning.
Of je woning geschikt is voor een warmtepomp, is wel afhankelijk van de isolatie van de woning.
Je cv zette je waarschijnlijk ook niet helemaal uit, terwijl die 20kW+ heeft om er een paar graden bij te stoken. Bij een nagenoeg, gelijk rendement.
Met wat tunen heb je dat rendement misschien nog een tiental procent proberen te verbeteren?
Een warmtepomp heeft bij dit weer niet altijd zijn maximale vermogen.
En hij heeft maar 3 tot 4kW om je ruimte en alle inrichting, meubels, wanden. (accumulatiewarmte)
In principe kan de compressor wel tegen zware belasting, maar er is wel meer slijtage.
Ook is het rendement behoorlijk lager bij maximaal vermogen. Een groot gedeelte van de warmte die afgegeven wordt komt van compressiewarmte en warmte die de motor produceert, die komt rechtstreeks uit het net ipv uit de buitenlucht.
Ik zou het eens proberen om enkele graden verlaging in te stellen op de momenten wanneer je hem normaal uit zette.
Misschien geeft het geen besparing, maar sowieso meer comfort.
Minder herrie, zowel binnen als buiten en minder slijtage.
Ik zet de AC vannacht op Auto fanstand met een setpoint van 18 ipv 21. En morgen om 7.00 gaat hij naar 23 op stand 4 (ipv de hele nacht uit en om 07.00 naar 24 op stand 5)
Tevens de Energy Saving Mode aangezet op auto, wellicht dat dit ook nog scheelt.
Eens kijken hoe dat gaat.
De CV ging hier in de nacht op 12 overigens, dus echt uit (wordt hier binnen niet onder de 16 in de nacht). Wel flink wat gedaan mbt CV tuning overigens.
Maar ik snap je punt verder wel.
Edit: nou; dat doe ik dus ook niet meer op basis van vannacht
1. Ruim 4kW verstookt terwijl ik normaal rond de 7 verstook voor de hele dag (voor gelijksoortige graaddagen én dan stook ik 2 kamers)
2. Kamer is compleet niet op temperatuur
3. De defrosts in de nacht word ik gek van
Ik ga voortaan wel een aanloop nemen in stappen van 30 mins en dan de temp opbouwen. Maar in de nacht aan laten staan gaat hem niet worden, al is het alleen al om het lawaai in de nacht.
[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 24-02-2018 08:31 ]
Ik heb het een tijdje geprobeerd, 's nachts verbruik je algauw een paar kWh die ik dan liever overdag 'inzet'. Het lijkt weinig tot niets op te leveren maar ik houd geen metingen bij.
Ook het geluid van de buitenunit, hoe weinig ook, speelt mee. Het ding staat een paar meter van de slaapkamer van de buurvrouw vandaan.
Dus iedereen moet het zelf maar eens uitproberen en afhankelijk van de omstandigheden besluiten wat het beste past.
mv8tekst schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 13:18:
Niet gehinderd door grondige kennis zeg ik: een warmtepomp moet harder werken bij een lage buitentemperatuur (nachtelijke vrieskou). Als ik hem uitzet zakt de temperatuur tot 15-16 graden. Als ik hem met de timer 's morgens een uurtje van tevoren aanzet is de ergste kou al weg tegen de tijd dat ik beneden kom en dan heeft ie staan draaien bij een buitentemperatuur die alweer een stukje opgelopen is.
Ik heb het een tijdje geprobeerd, 's nachts verbruik je algauw een paar kWh die ik dan liever overdag 'inzet'. Het lijkt weinig tot niets op te leveren maar ik houd geen metingen bij.
Ook het geluid van de buitenunit, hoe weinig ook, speelt mee. Het ding staat een paar meter van de slaapkamer van de buurvrouw vandaan.
Een ingewikkelde temperatuur meting aan alle kanten van de unit? ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 24-02-2018 17:45 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De eerste dag gaf hij weinig warmte, maar inmiddels gaat dat goed. De uitblaastemperatuur is nu 54 graden met alleen de benedenunit aan. De benedenunit heeft wel moeite om de begane grond (hoekhuis uit 1978 met aanbouw, circa 50 m2, HR++ en spouwisolatie) goed warm te houden in de lagere standen. In de fluisterstand koelt het af. Als ik 'm één stand boven de fluisterstand zet, dan kan hij het stabiel op 19 graden houden, maar warmer wordt het niet. Maar goed, hij start nu ook wel in pittige omstandigheden: buiten vriest het.
Op de bovenverdieping draait de unit ook regelmatig, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Hij staat nu ruim twee dagen aan en er is 30 kWh verstookt. Daarbij is er nog wel aardig bijgestookt met de houtkachel en de CV (circa 12 m3 gas). Ik schat dat we circa 15 m3 gas bespaard hebben. Dan zou 30 kWh gelijk staan aan circa 15 m3 gas.
Het geluid is OK. In de fluisterstand hoor je 'm beneden nagenoeg niet, maar dan stookt hij het niet warm. Een standje hoger hoor je 'm wel wat, maar niet storend. De buitenunit hoor je buiten enigszins en ook wel aardig op de slaapkamer (daar hangt hij aan de buitenmuur). Binnen klinkt het niet heel storend, maar wel alsof er voor de op de stoep een truck met stationair draaiende motor staat...dat is wel iets meer geluid dan ik gehoopt had.
De totale aanschaf- en installatiekosten waren circa € 3.300.
Al met al niet ontevreden, we zijn nog een beetje aan het wennen en kijken hoe het werkt.
De foto's:
Montage:

Buitenunit:

Bovenverdieping:

Benedenverdieping, in de aanbouw:

[ Voor 7% gewijzigd door Burgerman op 30-03-2018 00:39 ]
Heb je met dit weer ook nietSpeedy-Andre schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 18:16:
[afbeelding]
Wat doe ik verkeerd?
Geen defrosts hier (en geen Daikin)
https://pvoutput.org/intr...20180225&t=0&gs=0&z=1&s=1
Interessant. Wij schakelen de L/L WP in de avond eigenlijk altijd uit, maar als het net zo veel stroom kost om hem op een lagere temperatuur aan te laten staan, dan ga ik dat doen/proberen.Noord27 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:20:
Mijn voorkeur zou altijd een unit met groter modulatiebereik hebben. Afgelopen nachten houd onze Daikin FTXM35M de huiskamer/keuken/serre op een strakke 19.5 graden met continu moduleren tussen 500 en 800W opgenomen vermogen: ventilatiesnelheid op automatisch. Met maar 1x een de-frost, terwijl het de hele avond en nacht (ruim) onder het vriespunt is geweest.
Is er iemand die het in de praktijk ook over een langere tijd heeft geprobeerd en getest?
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
edit. ik ben nu juist aan het testen om de wp helemaal uit ... te zetten. Ik zie zelfs met dit weer amper veschil in de temperatuur van diverse ruimtes (en indien nodig even elec vv aan of kachelte) ipv de wp die vooral pendelt en stroom vreet. laat het maar weer zomer worden kan ie mooi weer gaan koelen
[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 25-02-2018 14:40 ]
Met 2 binnen units is het altijd zoeken naar de goede middenweg denk ik, maar nu kan hij er wel zelf bij om schoon te maken.Ray schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:38:
@Burgerman waarom heb je de buitenunit op die plek gezet terwijl je zo te zien een compleet vrije muur aan de andere kant hebt waar geen ramen zitten ? Ik heb bewust zo gepuzzeld dat juist de buitenunit zo ver mogelijk weg zit van in ieder geval de slaapkamer bijvoorbeeld
edit. ik ben nu juist aan het testen om de wp helemaal uit ... te zetten. Ik zie zelfs met dit weer amper veschil in de temperatuur van diverse ruimtes (en indien nodig even elec vv aan of kachelte) ipv de wp die vooral pendelt en stroom vreet. laat het maar weer zomer worden kan ie mooi weer gaan koelen
Ik heb het getest toen het iets minder koud was. Toen was het verschil tussen nachtverlaging (=airco uit tussen 22:20 en 5:50) en 24 uur aan ongeveer 3 kWh in het nadeel van het laatste (13 kWh of 16 kWh). Dus nachtverlaging was beter, de temperatuur zakte dan ongeveer 2.5 graden. De airco had er geen moeite mee om de ruimte (60 m2/156 m3) op de benedenverdieping weer op temperatuur te krijgen. Mede omdat het overdag 6 graden boven nul was en 's nachts een paar graden onder nul.Stef87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:25:
[...]
Interessant. Wij schakelen de L/L WP in de avond eigenlijk altijd uit, maar als het net zo veel stroom kost om hem op een lagere temperatuur aan te laten staan, dan ga ik dat doen/proberen.
Is er iemand die het in de praktijk ook over een langere tijd heeft geprobeerd en getest?
Nu het kouder is, ook overdag, moet ik de airco wel 24 uur aanhouden, anders krijgt deze het niet op temperatuur, mede door de defrosts. Ook 's nachts heeft de airco dan moeite om de temperatuur constant te houden ('s nachts -5 graden). Gelukkig is er nu overdag de zon bij +1, zodat dit weer meehelpt met de airco. Dus met -5 's nachts/0 graden overdag red ik het dus net zonder andere bijverwarming met mijn Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model.
Heb de sfeerkachel van 1500 Watt nog niet nodig gehad met COP=1. Ik kan ook nog de CV bijschakelen, die wordt nu alleen nog voor warm water gebruikt.
vertel mij wat. ik heb er 4 .... en > 40 meter koelleiding. dat was best een leuke uitdagingRol-Co schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:49:
[...]
Met 2 binnen units is het altijd zoeken naar de goede middenweg denk ik, maar nu kan hij er wel zelf bij om schoon te maken.
vandaar ook mijn opmerking. het meest voor de hand liggen was bij mij een ruim balkon. Echter is dat op de bovenverdieping. wel uit de buurt van de slaapkamer maar toch... ook in de zomer zou hij daar hoorbaar zijn. Nu hangt hij dus onder de carport met wat extra betonboringen en leidingwerk en is tijdens dagelijks gebruik eigenlijk niet hoorbaar en in de nacht al helemaal niet!
Ik heb het even nagevraagd en dat is €500. Is dat het geld waard?antonboonstra schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:05:
[...]
Wat is de meerprijs van een MHI SRK50ZSX-S i.p.v. een SRK50ZS-S ? De eerste is namelijk A++ (SCOP 4,70) en de laatste is A+ (SCOP 4,20).
Ook heeft de SRK50ZSX-S meer vermogen bij -10°C buiten (4,5kW i.p.v. 3,9kW) en een breder modulatiebereik (0,6 - 8,17kW i.p.v. 1,6 - 6,6kW)
Heb je ergens foto's met de 4 units, wat voor huis heb je? Mag ook via pm.Ray schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:00:
[...]
vertel mij wat. ik heb er 4 .... en > 40 meter koelleiding. dat was best een leuke uitdaging
vandaar ook mijn opmerking. het meest voor de hand liggen was bij mij een ruim balkon. Echter is dat op de bovenverdieping. wel uit de buurt van de slaapkamer maar toch... ook in de zomer zou hij daar hoorbaar zijn. Nu hangt hij dus onder de carport met wat extra betonboringen en leidingwerk en is tijdens dagelijks gebruik eigenlijk niet hoorbaar en in de nacht al helemaal niet!
Familie vroeg mij onlangs of dat goed ging ivm ontbreken vvw en minimaal aan radiator.
Ik ga het ook eens proberen, ik heb er totaal niet aan gedacht die in huiskamer aan te laten. Zet ik hem in de nacht/avond uit is het de volgende morgen nog ongeveer 15-17 graden in onze tussenwoning uit 1972.ZuinigeRijder schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:35:
[...]
Ik heb het getest toen het iets minder koud was. Toen was het verschil tussen nachtverlaging (=airco uit tussen 22:20 en 5:50) en 24 uur aan ongeveer 3 kWh in het nadeel van het laatste (13 kWh of 16 kWh). Dus nachtverlaging was beter, de temperatuur zakte dan ongeveer 2.5 graden. De airco had er geen moeite mee om de ruimte (60 m2/156 m3) op de benedenverdieping weer op temperatuur te krijgen. Mede omdat het overdag 6 graden boven nul was en 's nachts een paar graden onder nul.
Nu het kouder is, ook overdag, moet ik de airco wel 24 uur aanhouden, anders krijgt deze het niet op temperatuur, mede door de defrosts. Ook 's nachts heeft de airco dan moeite om de temperatuur constant te houden ('s nachts -5 graden). Gelukkig is er nu overdag de zon bij +1, zodat dit weer meehelpt met de airco. Dus met -5 's nachts/0 graden overdag red ik het dus net zonder andere bijverwarming met mijn Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model.
Heb de sfeerkachel van 1500 Watt nog niet nodig gehad met COP=1. Ik kan ook nog de CV bijschakelen, die wordt nu alleen nog voor warm water gebruikt.
De huiskamer gaat in de avond naar 20-22 graden, nu overdag met zon staat die vandaag (0-1graden buiten in Eindhoven) enkel in de huiskamer aan op de automatische stand (grotendeels in de stilste standen).
De binnenunit die in de slaapkamer staat gaat enkel vaak even aan rond 8/9/10uur tot de eerste persoon gaat slapen (en vervolgens een raam open zet)
Meestal word het niet kouder dan 16 graden in de slaapkamer, zelfs met 1 raam op kiepstand en dikke gordijnen er voor.
FYI:
Wij hebben een (4.x?)kW multisplit buitenunit van Daikin. Deze kan het tot nu toe prima warm houden.
Het enige nadeel als ik aan de e-scooter aan het klussen ben, die ruimte enkel met de C.V. kan verwarmen. (De onverwarmde hal zit tussen de berging in waar ook enkel een radiator zit.) Het is in principe prima als het daar 6-9graden is momenteel, want daar staat enkel een vriezer, scooter en ander spul.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Die blinde muur grenst aan de tuin van de buren. Die zitten niet te wachten op een buitenunit in hun tuin.Ray schreef op zondag 25 februari 2018 @ 14:38:
@Burgerman waarom heb je de buitenunit op die plek gezet terwijl je zo te zien een compleet vrije muur aan de andere kant hebt waar geen ramen zitten ? Ik heb bewust zo gepuzzeld dat juist de buitenunit zo ver mogelijk weg zit van in ieder geval de slaapkamer bijvoorbeeld
Beide units gaan 's ochtends om 6.30 aan en 's avonds om 22.30 weer uit en beide units staan altijd in de fluisterstand.
Wat me wel opvalt bij deze buitentemperaturen dat het kwa opgenomen vermogen niet veel uitmaakt of ik nu 1 of 2 binnenunits aan heb.
Nu bij temperaturen onder nul is dat 1000 watt.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dan hang je toch een IR-paneel op, recht boven je klusplek? Lokale warmte, net wat je daar zoekt. Cv lekker uit laten.Stef87 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:36:
[...]Het enige nadeel als ik aan de e-scooter aan het klussen ben, die ruimte enkel met de C.V. kan verwarmen. (De onverwarmde hal zit tussen de berging in waar ook enkel een radiator zit.) Het is in principe prima als het daar 6-9graden is momenteel, want daar staat enkel een vriezer, scooter en ander spul.
Of is de kwaliteit hiervan ook een stuk lager? Zijn er nog andere belangrijke functies die ik over het hoofd zie?
Bij -10 heeft de MHI ook een stuk hoger vermogen dan de Ururu.
De hoeveelheid geluid vind ik nog wel een puntje, maar de binnen-units zijn even stil. Buitenunits zie ik alleen maar 1 getal staan. Betekent dat dat ie altijd een vergelijkbaar geluid maakt (rond 44 dB), of is dat ook nog (sterk) afhankelijk van het gevraagde vermogen?
We zijn ook nog aan het kijken of we toch geen vloermodel willen, maar ook die zijn allemaal erg veel duurder dan de plafondversies. Eerder heb ik hier in het forum al begrepen dat een vloermodel zorgt voor veel minder gelaagdheid. Waarschijnlijk scheelt het ook hoe hard je hem aanzet? Ik bedoel: harder blazen levert ws minder gelaagdheid op (maar ook meer geluid...) Kan je met een plafondmodel op de fluisterstand gelaagdheid voorkomen? Een beetje vind ik niet erg, maar als het op 2m hoogte 5 graden warmer is dan op 40 cm hoogte, is dat wel erg veel.
Zie ik nog wat over het hoofd?
Ja zoiets willen we (eigenlijk vooral ik en niet vriendin) uiteindelijk ook doen, net als een warmtepompboiler, glasglas zon overkapping bij tuin, nog meer zonnepanelen, 41kWh Zoe batterij (komt er bijna!) en nog wat leuk spul 😜mv8tekst schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:48:
[...]
Dan hang je toch een IR-paneel op, recht boven je klusplek? Lokale warmte, net wat je daar zoekt. Cv lekker uit laten.
Vriendin wilt liever eerst een nieuwe keuken en dat soort dingen, haha
Een bakje met water aan de radiator ophangen helpt niet haha want die staan uit.
Heb het nu aardig kunnen oplossen door de was in de woonkamer/keuken te laten drogen.
Het ruikt lekker en de luchtvochtigheid steigt binnen een paar uur naar 50% na een nacht is deze weer teruggezakt naar 40%
Zijn er nog anderen die dergelijke tips hebben?
Ik heb nu een 700w IR van Solarheat aan de muur hangen op de badkamer. Het is daar rond de 13 gradenmv8tekst schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:18:
@Stef87 Je woont toch ook in Eindhoven? Pb me even als je met je vriendin IR in het echt wilt komen ervaren. Warmtepompboiler heb ik ook.
700 W voor een ijzige badkamer is ook best weinig.
Ik ben voor een badkamerventilatorkacheltje gegaan (18 euro). Werkt prima.
Als ik het goed begrijp is het rendement niet echt heel anders ? want dat was wel een keuze moment
Het gaat om de slaapkamer waar ik eerst een IR boven het bed wilde hangen. Maar ik dus niet kon inschatten hoe warm dat op mij zou overkomen. Nu een convector van 650 watt op de koudste muur gehangen en die houdt het netjes met deze kou rond de 18 graden. ruimte is 16 m2 ongeveer. gaat ongeveer om het half uur nu aan / uit
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 26-02-2018 19:59 ]
Aan het plafond monteren is misschien een optie, daar kan ik nog wel naar kijken.mv8tekst schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:58:
@Trebbors Klopt, want IR verwarmt plaatselijk. Daarom heb ik er in mijn badkamer niet voor gekozen. Je hebt ook panelen met zowel IR-straling als convectie, die verwarmen meer de ruimte maar dat kost wel tijd. Sowieso zou ik IR eerder aan het plafond monteren dan aan de wand, is dat bij jou een mogelijkheid?
700 W voor een ijzige badkamer is ook best weinig.
Ik ben voor een badkamerventilatorkacheltje gegaan (18 euro). Werkt prima.
Mijn ervaring in overweging nemende zou ik het bij de convector houden. Ik verstook evenveel vermogen met de IR en heb er minder profijt van. Misschien dat de IR bij warmere temperaturen, dus in het voor en najaar, wel van pas komt.Ray schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:08:
@Trebbors @mv8tekst ik heb ook zitten dubben tussen IR en een convectie (dus zonder fan) kacheltje. Vandaar dat ik even aandachtig lees naar jullie ervaring.
Als ik het goed begrijp is het rendement niet echt heel anders ? want dat was wel een keuze moment
Het gaat om de slaapkamer waar ik eerst een IR boven het bed wilde hangen. Maar ik dus niet kon inschatten hoe warm dat op mij zou overkomen. Nu een convector van 650 watt op de koudste muur gehangen en die houdt het netjes met deze kou rond de 18 graden. ruimte is 16 m2 ongeveer
Dank je. Moet daarbij ook opmerken dat een IR paneel met losse thermostaat ook zo'n 300 ging kosten en dat er nu een nette convector (gamma aanbiedingTrebbors schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:34:
[...]
Aan het plafond monteren is misschien een optie, daar kan ik nog wel naar kijken.
[...]
Mijn ervaring in overweging nemende zou ik het bij de convector houden. Ik verstook evenveel vermogen met de IR en heb er minder profijt van. Misschien dat de IR bij warmere temperaturen, dus in het voor en najaar, wel van pas komt.
gatgda schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:20:
Voor onze situatie ben ik de zaken eens op een rijtje aan het zetten, maar er zit nogal wat verschil in prijs. De Ururu waar hier op het forum nogal lovend over wordt gedaan, is wel een prijzige broeder. Ik heb zo rond de 3-3,5 kW nodig om te verwarmen. De SCOP is natuurlijk geweldig, maar het bevochtigen van de Ururu zou ik waarschijnlijk nooit gebruiken. In de zomer wel ontvochtigen, maar volgens mij doen andere L/W's dat ook. Voor zover ik kan nagaan hebben alle andere airco's ook luchtfiltering, of is die van de Ururu zo bijzonder? Bijvoorbeeld de MHI 25zxs-s is 1,5 x zo goedkoop en heeft nog steeds een hele mooie SCOP van 5.2.
Of is de kwaliteit hiervan ook een stuk lager? Zijn er nog andere belangrijke functies die ik over het hoofd zie?
Bij -10 heeft de MHI ook een stuk hoger vermogen dan de Ururu.
De hoeveelheid geluid vind ik nog wel een puntje, maar de binnen-units zijn even stil. Buitenunits zie ik alleen maar 1 getal staan. Betekent dat dat ie altijd een vergelijkbaar geluid maakt (rond 44 dB), of is dat ook nog (sterk) afhankelijk van het gevraagde vermogen?
We zijn ook nog aan het kijken of we toch geen vloermodel willen, maar ook die zijn allemaal erg veel duurder dan de plafondversies. Eerder heb ik hier in het forum al begrepen dat een vloermodel zorgt voor veel minder gelaagdheid. Waarschijnlijk scheelt het ook hoe hard je hem aanzet? Ik bedoel: harder blazen levert ws minder gelaagdheid op (maar ook meer geluid...) Kan je met een plafondmodel op de fluisterstand gelaagdheid voorkomen? Een beetje vind ik niet erg, maar als het op 2m hoogte 5 graden warmer is dan op 40 cm hoogte, is dat wel erg veel.
Zie ik nog wat over het hoofd?
Probleem: compressor komt niet goed op vermogen en soms stopt hij er mee. Soms ook totaal geen start van de compressor. Normaal start hij in de morgen ,loopt naar 1,6 kW, en gaat na een tijdje terug regelen op P band. Dit gebeurde echter niet meer, maximum 350 W ipv vollast.
Geen storing indicatie op de binnenunit, idem buitenunit. Complexe storing dus. Er is overleg geweest met de technische mensen van Mitsubishi. Uiteindelijk hebben de installateur (en ondergetekende
Gelukkig heb ik 2 stuks COP1 verwarmers van 1,5 kW als backup en het hele weekend de in de avond de houtkachel aangehad. Overdag gelukkig veel zon vermogen maar binnen via de 3 grote ramen in de woonkamer
Hulde
De print nog in de unit

Component zijde na demontage.

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 26-02-2018 22:58 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Als 3 vrouwen het prima vinden dan moet het wel goed zijn
[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-02-2018 22:46 ]
Daar ben ik ook mee begonnen in de badkamer
Deze wordt niet erg koud met 16 graden maar heel fijn is het niet 's morgens
Ik heb achter een 'design' radiator (die zonder cv/gas niets doet) een 400W paneel geplaatst.
Deze is smal en manshoog, binnen 10 minuten voel je goed dat hij aan is.
Alternatief was de airco in de slaapkamer aan en vrij lang wachten tot de badkamer mee wordt verwarmd.
Nu gaat het paneel met een timer aan/uit en is het aangenaam zodra ik de badkamer in ga.
Er zijn wel diverse soorten panelen, de mijne heeft folie op een metalen plaat zodat hij nog warm blijft als de prik eraf gaat.
Volgende stap is de wpboiler aansluiten op het cv circuit zodat die deze taak overneemt.
Dat duurt nog even omdat ik materiaal aan het uitzoeken ben zoals een zuinige cv pomp
De 200 liter in de wpboiler is bijna 60 graden dus dat moet een aardige boost geven.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Merk, type, vermogen en waar hij hangt en of hij heel de tijd aanstaat of alleen bij gebruik ben ik wel heel benieuwd naarSpeksteenWP schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:45:
IR paneel in onze badkamer werkt juist top, prima aanvulling op onze multi-split L/L die beneden hangt.
Ik heb 2 jaar geleden L/L inverters geplaatst met als doel de grootste periode van het jaar mee te kunnen verwarmen. Ik had er met de planning vrede mee genomen dat tijdens koude periodes (zoals nu) er bijverwarmd moest worden. Gelukkig blijkt dat zeker niet nodig omdat ik een beetje overgedimensioneert heb in de meeste ruimtes.
De meeste ruimtes gaan vrij vlot omhoog in temperatuur behalve één ruimte. Die ruimte is net het meest overgedimensioneert. Ik zou daar dan ook verwachten dat die het vlotst opwarmt. Hier heb ik 3,5 KW nominaal verwarmingsvermogen voor 24m²/60m³. Het lijkt alsof het 2 keer zolang duurt in deze ruimte als in andere vergelijkbare ruimtes (vergelijkbaar qua oppervlakte, buitenwanden, ramen, verluchting). Dit fenomeen doet zich zowel voor bij deze barre temperaturen als bij milde temperaturen in de herfst.
Ik zou dus graag achterhalen waarom deze warmtepomp slechter presteert en hoe ik dit euvel kan verhelpen. Het enigste verschil met de andere ruimtes is dat ik een beetje buiten spec ben gegaan qua leidinglengte. Het minimum volgens de handleiding was 3 meter en ik heb ongeveer 2 meter gelegd. Heb ik hierdoor teveel koelvloeistof? Of heb ik misschien een lek waardoor mijn performantie achteruit gaat.
Graag jullie visie, alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door larsg op 27-02-2018 00:01 ]
Een ander probleem zou ook nog kunnen ontstaan door te grote gelaagdheid. Hier heb ik in mijn woonkamer last van. Als de fan op auto staat wordt de ruimte niet goed warm. Het is dan rond de unit snel warm waardoor het systeem terugschakelt en de warmte verspreidt dan niet goed. De fanstand dan handmatig verhogen lost het probleem snel op.
Ander probleem zou ook nog kunnen zijn dat je bijvoorbeeld last hebt van hoge luchtvochtigheid door bijvoorbeeld optrekkend vocht uit de muren of kruipruimte. Bij oude huizen kan dit gebeuren. Dit is het meest waarschijnlijke als het gaat om de begane grond.
Ik ontken het bestaan van IE.
Pixelmagic schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:58:
[...]
Merk, type, vermogen en waar hij hangt en of hij heel de tijd aanstaat of alleen bij gebruik ben ik wel heel benieuwd naar
Hoe lang duurt het voor het paneel 100% van zijn warmtecapaciteit oplevert? Staat ie misschien doorlopend aan? Als je maar vijf minuten warmte wilt is een IR-paneel m.i. te traag.SpeksteenWP schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:45:
IR paneel in onze badkamer werkt juist top, prima aanvulling op onze multi-split L/L die beneden hangt.
mv8tekst schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:23:
[...]
Hoe lang duurt het voor het paneel 100% van zijn warmtecapaciteit oplevert? Staat ie misschien doorlopend aan? Als je maar vijf minuten warmte wilt is een IR-paneel m.i. te traag.
Aha, dat ziet er uit als de kachels die men vroegâh in de douche gebruikte, toen gashaarden nog gewoon waren. Is misschien niet eens een gek idee, temp is hier vergelijkbaar zonder actieve verwarming. Moet je echt in het straalgebied van de lamp staan om het te voelen of is het breder ?bvuaemal schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:42:
Ik heb elect vloerverwarming in de badkamer die staat swinters op 17C maar werkelijke temp is ongeveer 14-15C. Ik heb een Eurom IR terrasverwarmer van 1500W opgehangen. Werkt perfect. Stap de badkamer in, IR verwarming aan en direct warmte. Stap de badkamer uit en de IR verwarming gaat uit.
[...]
Novellini 1000 Watt uitvoering, met de afstandsbediening instelbaar tussen 19 - 26'C.Pixelmagic schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:58:
[...]
Merk, type, vermogen en waar hij hangt en of hij heel de tijd aanstaat of alleen bij gebruik ben ik wel heel benieuwd naar
Nu met deze kou (-8'C) hier in Enschede staat hij continu aan op 19'C.
http://www.novellini.nl/nl/producten/radiatoren.html
[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-02-2018 22:09 ]
Van sommige types het design wat er op gemaakt is om boven in de hoek te hangen, maar als je nu eentje hebt die zoiets niet heeft?
Ik heb vanavond de hi power knop van de Toshiba eens geprobeerd, dan levert hij verrassend veel warmte ondanks de vorst
Wat in de auto stand vrij langzaam gaat doet hij dan met het dubbele vermogen (idem verbruik) en dat zonder defrosts
Pixelmagic schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:12:
[...]
Aha, dat ziet er uit als de kachels die men vroegâh in de douche gebruikte, toen gashaarden nog gewoon waren. Is misschien niet eens een gek idee, temp is hier vergelijkbaar zonder actieve verwarming. Moet je echt in het straalgebied van de lamp staan om het te voelen of is het breder ?
Bedankt voor je uiteenzetting.cyberstalker schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 08:36:
Te korte leiding zou geen probleem mogen zijn lijkt me, te lang wel (maar dat is sowieso je probleem niet). Er kunnen verschillende redenen zijn, eentje zou inderdaad een probleem met de warmtepompinstallatie zelf kunnen zijn (lekkage van de leidingen en daardoor te weinig vermogen), in dat geval zou je ook moeten merken dat bij het aanzetten van de unit het steeds langer duurt voordat er warme lucht uitkomt (omdat de compressor heel hard moet werken om druk op te maken). Je zou ook merken dat de unit tussendoor uitgaat terwijl de ruimte nog koud is.
Een ander probleem zou ook nog kunnen ontstaan door te grote gelaagdheid. Hier heb ik in mijn woonkamer last van. Als de fan op auto staat wordt de ruimte niet goed warm. Het is dan rond de unit snel warm waardoor het systeem terugschakelt en de warmte verspreidt dan niet goed. De fanstand dan handmatig verhogen lost het probleem snel op.
Ander probleem zou ook nog kunnen zijn dat je bijvoorbeeld last hebt van hoge luchtvochtigheid door bijvoorbeeld optrekkend vocht uit de muren of kruipruimte. Bij oude huizen kan dit gebeuren. Dit is het meest waarschijnlijke als het gaat om de begane grond.
Ik heb inderdaad soort van last die gelaagdheid hoewel deze vrij beperkt is.
Ik denk dat ik maar eens een installateur ga laten komen voor het bekijken van drukleidingen. Het is te toevallig dat er maar 1 ruimte last heeft van een slecht werkende airco.

Heb nog steeds de CV niet nodig gehad om bij te verwarmen en het aantal defrost is ook relatief weinig en ook kort; immers is het niet vochtig buiten dus is de ijsopbouw laag.
In dit koude maar droge weer gaat ie bijna om het kwartier in ontdooicyclus voor 10-15 minuten, waardoor ik het bijna niet warmer krijg in huis dan 18°.
Als ik op die moment naar de buitenunit ga kijken, dan is daar helemaal niets van ijs te zien. Waarom gaat die dan zo vaak in ontdooicyclus? Wat zou er mis kunnen zijn?
Hij draait eigenlijk zo veel mogelijk op de laagste ventilatorsnelheid en meestal in econo modus, omdat ik dan gemerkt heb dat hij minder gaat ontdooien. Laat ik hem normaal en op auto draaien, dan gaat ie heel snel ontdooien ook al is er niets te zien buiten.koevlaas2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:24:[...]
overvraag je de unit soms ? mijn ftxm35m ontdooit ook wel af en toe maar niet iedere 15 minuten.
Mijn airco draait nu op ventilatorstand 1
[ Voor 37% gewijzigd door Parshift op 28-02-2018 21:29 ]
Zo vanuit mijn ivoren toren lastig een diagnose te stellen maar tekort koudemiddel zou kunnen._BZRK_ schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:25:
Hallo, ik heb een Daikin Nexura L/L warmptepomp van 3,5kW (FVXG35K), die normaal voldoende is voor mijn leefruimte.
In dit koude maar droge weer gaat ie bijna om het kwartier in ontdooicyclus voor 10-15 minuten, waardoor ik het bijna niet warmer krijg in huis dan 18°.
Als ik op die moment naar de buitenunit ga kijken, dan is daar helemaal niets van ijs te zien. Waarom gaat die dan zo vaak in ontdooicyclus? Wat zou er mis kunnen zijn?
[...]
Hij draait eigenlijk zo veel mogelijk op de laagste ventilatorsnelheid en meestal in econo modus, omdat ik dan gemerkt heb dat hij minder gaat ontdooien. Laat ik hem normaal en op auto draaien, dan gaat ie heel snel ontdooien ook al is er niets te zien buiten.
De mijne is ook geen ijs aan te zien (veel te droog buiten) maar defrosts komen wel af en toe voorbij.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het scheelt dat de wind er niet op staat en dat de buitenlucht droog is.
Jammer dat het cv circuit nog niet op de wpboiler zit, dat beetje extra is welkom
Ik ook nog geen CV of sfeerkachel nodig gehad om beneden te verwarmen. Boven verwarmen we alleen de badkamer met een straalkachel op schakelklok.Notna schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:20:
Hoe gaat het hier met de warmtepompen? Ik moet zeggen dat mijn FTXM het opvallend goed houdt met 2 kamers op 21 houden nu het -10 buiten is.
Heb nog steeds de CV niet nodig gehad om bij te verwarmen en het aantal defrost is ook relatief weinig en ook kort; immers is het niet vochtig buiten dus is de ijsopbouw laag.
Wel al 3 dagen 24 uur de airco laten draaien. Moet ook wel met -3 graden overdag en -6 's nachts. Nu is het al trouwens -7, dus het wordt nog kouder. En daarmee al 3 dagen een whopping
Maar bij de lucht/water warmtepompen zie ik nog hogere verbruiken, dus het valt nog wel mee.
Ik laat ze in de nacht uit (tussen 23.00 en 06.00) en zit vandaag op 14.7 kWh tot nu toe. Hoogste wat ik in de afgelopen 2 jaar gehaald heb in 24 uurZuinigeRijder schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:12:
[...]
Ik ook nog geen CV of sfeerkachel nodig gehad om beneden te verwarmen. Boven verwarmen we alleen de badkamer met een straalkachel op schakelklok.
Wel al 3 dagen 24 uur de airco laten draaien. Moet ook wel met -3 graden overdag en -6 's nachts. Nu is het al trouwens -7, dus het wordt nog kouder. En daarmee al 3 dagen een whoppingverbruik van 22, 25 en 23 kWh met mijn Daikin Ururu Sarara 3.5 kW model. Het lijkt dus dat ik aan het volle vermogen van de airco aan zit met 1 kW gemiddeld per uur. Terwijl dit een aantal dagen gelden nog maar 13 kWh was met nachtverlaging. Maar het is nog maar een paar dagen zo koud.
Maar bij de lucht/water warmtepompen zie ik nog hogere verbruiken, dus het valt nog wel mee.
Normaal zit ik op de ~4 a 5 kWh per dag in de winter. Maar ik vind het wel best; ik denk dat je met de CV er zo een kuub of 8 tot 12 doorheen ramt op dit soort dagen.
Onze woonkamer/keuken/leefruimte blijft goed warm. Ontdooien is de laatste paar uur niet gebeurd, maar eerder op de dag af en toe.Notna schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:20:
Hoe gaat het hier met de warmtepompen? Ik moet zeggen dat mijn FTXM het opvallend goed houdt met 2 kamers op 21 houden nu het -10 buiten is.
Slaapkamer/boven verdieping kan ik ook makkelijk zo warm stoken als we willen :-)
Enige “probleem” is onze aanpandige berging, die vorig jaar bij het huis is getrokken en een soort bijkeuken, maar vooral berging is, met onze wasmachine.
Daar maakt het mij normaal geen drol uit hoe koud het is (momenteel 4 graden, onverwarmd) maar gezien daar de waterleiding zit van de wasmachine, moet ik daar nog even een mooie oplossing voor bedenken (zonder dat ik de CV moet gebruiken) die gelijk ook handig kan zijn als ik een keer aan de fiets/scooter moet werken.
**edit** (op basis van 24u p dag)
hele dag thuis en tussen 20/23 stoken heef in de huiskamer 12.8kWh gekost en vandaag tot nu toe 17.00kWh
Slaapkamer gisteren 3.0kWh en vandaag tot nu toe 4.6kwh (raam andere kant huis stond nog open voor de was, wel met deur er tussen)
[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 28-02-2018 22:34 ]
een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning.Notna schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:20:
Nu met -9 stookt onze airco ongeveer 0.65kwh per graaddag (meetstation Heino)
Zijn er meer die hun verbruik per graaddag weten en zouden willen delen.
01-02 tot gisteren zijn 535 gewogen graaddagen (Berkhout) met een verbruik van 200.4 kWh. Dus dan hebben we 0.375 kWh per graaddag.Onestone schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:48:
[...]
een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning.
Als ik alleen gisteren pak, zitten we op 12 graaddag en een vebruik van 12.7 kWh = 0.944
Dus afhankelijk van je meetperiode varieert het nogal
Veel gunstiger dan 0.944, Berkhout had gisteren 24 gewogen graaddagenNotna schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:00:
[...]
01-02 tot gisteren zijn 535 gewogen graaddagen (Berkhout) met een verbruik van 200.4 kWh. Dus dan hebben we 0.375 kWh per graaddag.
Als ik alleen gisteren pak, zitten we op 12 graaddag en een vebruik van 12.7 kWh = 0.944
Dus afhankelijk van je meetperiode varieert het nogal
Mindergas vindt van nietOnestone schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:16:
[...]
Veel gunstiger dan 0.944, Berkhout had gisteren 24 gewogen graaddagen.
Als ik van 24 uit ga, zit ik op 0.529
Edit: geen idee, zal wel moe zijn
[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 28-02-2018 23:23 ]
mijn cv hangt buiten de woning en is gewoon in gebruik. hok heeft ook veel leidingwerk. Afin sinds gisteravond lekte er ergens een 1200 watt weg aan stroom. Ik kwam er maar niet uit.. Tot dat.... het kacheltje in het cv hok!
en jawel heerlijk 'warm' daar. Staat nu weer op standje vorstvrij houden
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 01-03-2018 08:55 ]
Is dit normaal gedrag? Hebben meer mensen hier last van?
Mijn Daikin (hangt aan de muur) doet dat helemaal niet.
Ik noteer maandelijks het verbruik van de Airco (kWh) en vul dit in op mindergas (tja, door de airco gebruik ik minder gas, dus neem aan dat dit gebruik toegestaan is). Er staat op de site dan wel m3, maar ik lees dan kWh.Onestone schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:48:
[...]
een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning.
2017:
aug: 0 kWh, 0 kWh/graaddag
sept: 5 kWh, 0,047 kWh/graaddag
okt: 50 kWh, 0,319 kWh/graaddag
nov: 174 kWh, 0,450 kWh/graaddag
dec: 260 kWh, 0,565 kWh/graaddag
2018:
jan: 220 kWh, 0,508 kWh/graaddag
feb: 419 kWh, 0,775 kWh/graaddag
25 feb: 15 kWh, 0,685 kWh/graaddag
26 feb: 22 kWh, 0,922 kWh/graaddag
27 feb: 25 kWh, 1,04 kWh/graaddag
28 feb: 23 kWh, 0,875 kWh/graaddag
Onestone schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:48:
[...]

Tot op heden dik tevreden, Ik gebruik het ter vervanging van heteluchtverwarming.
Woning: 1987
Verwarmde ruimte: 31m2 / 77m3
HR++ (u1,1).
Vloer/dak/muur isolatie.
Verwarmen gaat nog prima bij -6 buitentemperaturen, sinds plaatsing is de C.V/hetelucht niet meer aan geweest.
Probeer het "overdimensioneren" te voorkomen volgens COP tabellen zijn de kleinere versies efficienter in verhouding.
[ Voor 74% gewijzigd door mr_evil08 op 12-03-2018 14:22 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
CV ketel doet straks alleen de warmwater. Keuken moet dit jaar ook nog gedaan worden, daar komt een inductie in. Schiet op naar gasloos. Alleen ww nog oplossen, maar dat zou kunnen met een elek boiler, compensatie door wat extra panelen op dak. Een water/lucht pomp wordt hem niet, te duur en niet mogelijk om de buitenunit in de buurt te zetten door de bouw van het huis.
[ Voor 30% gewijzigd door The Wizard op 12-03-2018 15:22 ]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Een wpboiler kan misschien wel, al zal je dan de lucht toe/afvoer moeten scheiden van de WTW.The Wizard schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:18:
Een water/lucht pomp wordt hem niet, te duur en niet mogelijk om de buitenunit in de buurt te zetten door de bouw van het huis.
In verhouding heel betaalbaar (met subsidie voor €220 in huis) en met een cop tot 4,0
Er komt nog wat materiaal en installatie bij.
In mijn geval heb ik misschien te veel panelen bijgelegd omdat ik uit ging van het verbruik van 2 boilers.
Maar goed, ik heb nog te weinig data na een paar weken draaien om het verbruik van een jaar in te schatten.
Ik wil niet de WTW eruit hebben, door de WTW blijft het in huis overal een redelijke temperatuur, helemaal straks met de WP heb ik de WTW nog harder nodigSpeedy-Andre schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:40:
[...]
Een wpboiler kan misschien wel, al zal je dan de lucht toe/afvoer moeten scheiden van de WTW.
In verhouding heel betaalbaar (met subsidie voor €220 in huis) en met een cop tot 4,0
Er komt nog wat materiaal en installatie bij.
In mijn geval heb ik misschien te veel panelen bijgelegd omdat ik uit ging van het verbruik van 2 boilers.
Maar goed, ik heb nog te weinig data na een paar weken draaien om het verbruik van een jaar in te schatten.
Het is wel een goedkope oplossing... De COP van 1 van een elektrische boiler staat me tegen, maar omdat ik de stroom toch zelf fabriceer is het schuldgevoel wel wat minder
Teveel panelen kan je nooit hebben
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Sinds ruim een jaar draait hier naar alle tevredenheid een l/w warmtepomp (7,5kW Ecodan).
Deze houdt de woonkamer via een war-regeling op een constante temperatuur van rond de 17 graden en als een van ons thuis komt gaat de houtkachel aan om er nog een graad of 3 bij te stoken.
Een en ander is noodzakelijk omdat de oldskool vloerverwarming zulke hoge temperaturen en zo'n lange tijd nodig heeft om de kamer op 20 graden te krijgen dat dat eigenlijk niet mogelijk is en daar komt dat ik het onzinnig vind, gezien het feit dat we voor meer dan de helft van de dag niet thuis zijn.
Nu is de beste manier om dit te verbeteren natuurlijk het aanleggen van nieuwe vloerverwarming, maar dat hadden we dan moeten doen toen we 5 jaar geleden de nieuwe tegelvloer gelegd hebben, dat is nu een gepasseerd station. Overigens hebben we natuurlijk wel verschrikkelijk veel spijt dat we dat toentertijd niet gedaan hebben...
Nu is de vraag natuurlijk wat voor model ik nodig heb.
Als ik hier zo lees wat voor modellen men heeft vermoed ik dat ik met een klein 2,0-2,5kW modelletje wel klaar ben.
Het enige wat hij hoeft te doen is af en toe de kamer (60m2/170m3) van 17 naar 20 graden te brengen.
Dan is de volgende vraag natuurlijk het merk en gezien het feit dat ik de ecodan ook monitor en hier het een en ander via domoticz monitor en aanstuur, zou ik het erg waarderen als dat met dit exemplaar ook kan.
Iemand een idee waar ik dan moet zijn? Is er een merk/type wat makkelijk via domoticz aangestuurd kan worden of zijn er modellen waarbij het zeker niet lukt?
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Daikin (heb zelf een FXTM 35 + 20) is iig geen probleem als je een WiFi module erbij neemt:Stoofie schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:52:
Normaal gesproken hang ik rond in het forum over lucht/water warmtepompen, maar nu ben ik op zoek naar een l/l exemplaar.
Sinds ruim een jaar draait hier naar alle tevredenheid een l/w warmtepomp (7,5kW Ecodan).
Deze houdt de woonkamer via een war-regeling op een constante temperatuur van rond de 17 graden en als een van ons thuis komt gaat de houtkachel aan om er nog een graad of 3 bij te stoken.
Een en ander is noodzakelijk omdat de oldskool vloerverwarming zulke hoge temperaturen en zo'n lange tijd nodig heeft om de kamer op 20 graden te krijgen dat dat eigenlijk niet mogelijk is en daar komt dat ik het onzinnig vind, gezien het feit dat we voor meer dan de helft van de dag niet thuis zijn.
Nu is de beste manier om dit te verbeteren natuurlijk het aanleggen van nieuwe vloerverwarming, maar dat hadden we dan moeten doen toen we 5 jaar geleden de nieuwe tegelvloer gelegd hebben, dat is nu een gepasseerd station. Overigens hebben we natuurlijk wel verschrikkelijk veel spijt dat we dat toentertijd niet gedaan hebben...
Als ik hier zo lees wat voor modellen men heeft vermoed ik dat ik met een klein 2,0-2,5kW modelletje wel klaar ben.
Het enige wat hij hoeft te doen is af en toe de kamer (60m2/170m3) van 17 naar 20 graden te brengen.
Dan is de volgende vraag natuurlijk het merk en gezien het feit dat ik de ecodan ook monitor en hier het een en ander via domoticz monitor en aanstuur, zou ik het erg waarderen als dat met dit exemplaar ook kan.
Iemand een idee waar ik dan moet zijn? Is er een merk/type wat makkelijk via domoticz aangestuurd kan worden of zijn er modellen waarbij het zeker niet lukt?
https://www.domoticz.com/wiki/Daikin_wifi
Ik kom - min of meer off topic - even terug op deze welgemeende tip van mezelf.mv8tekst schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:48:
[...]
Dan hang je toch een IR-paneel op, recht boven je klusplek? Lokale warmte, net wat je daar zoekt. Cv lekker uit laten.
Infraroodpanelen op een koude plek gaan alleen werken over een korte afstand, ook al zou je ze volgens de handleiding aan het plafond moeten hangen. Tijdens de afgelopen vorstperiode nieuwe IR-panelen in slaapkamer dochter gemonteerd, het was daar 16 graden volgens de thermostaat van de panelen. Vier uur en 6,4 kWh later later was het twee graden warmer en van een lekker zonnetje was twee meter onder het plafond op bedhoogte NIETS te voelen. Energieverbruik na een dag testen: die dag werd ruimschoots mijn nieuwe alltime high in vier jaar, comfort nul.
Commentaar leverancier: IR werkt lekker als er een basistemperatuur van 18 graden is! Maar er is geen andere verwarming op de kamer, de panelen gaan retour afzender.
NB Op kamer zoon werkt IR wel, maar de afstand plafond-zittend persoon aan bureau is een stuk kleiner dan de afstand plafond-bed.
In mijn geval heb ik 3 L/L WPs in mijn kamer/keuken maar in de verlaagde zit/TV hoek wordt het niet behagelijk warm. hoogte plafond 2.15m
Ik wil daar geen WPs neer zetten ivm geluid. Temperatuur in de winter met L/L Wps aan is 20C. rest van de kamer 21-22C (ik kan het wel op 21C krijgen maar dan moet 1 van mijn WPs op M stand en dat geeft 36 dB plus tocht gevoel)
mv8tekst schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:41:
[...]
Ik kom - min of meer off topic - even terug op deze welgemeende tip van mezelf.
Infraroodpanelen op een koude plek gaan alleen werken over een korte afstand, ook al zou je ze volgens de handleiding aan het plafond moeten hangen. Tijdens de afgelopen vorstperiode nieuwe IR-panelen in slaapkamer dochter gemonteerd, het was daar 16 graden volgens de thermostaat van de panelen. Vier uur en 6,4 kWh later later was het twee graden warmer en van een lekker zonnetje was twee meter onder het plafond op bedhoogte NIETS te voelen. Energieverbruik na een dag testen: die dag werd ruimschoots mijn nieuwe alltime high in vier jaar, comfort nul.
Commentaar leverancier: IR werkt lekker als er een basistemperatuur van 18 graden is! Maar er is geen andere verwarming op de kamer, de panelen gaan retour afzender.
NB Op kamer zoon werkt IR wel, maar de afstand plafond-zittend persoon aan bureau is een stuk kleiner dan de afstand plafond-bed.
Het was voor ons een complete verrassing dat het in de tweede kamer totaal niet effectief was. IR moet 'officieel' wat hoger hangen omdat je de panelen niet hoort aan te raken dus 2.15 m is wel laag maar dan zou je er wel een lekker zonnetje voelen denk ik.
2 - Ik had begrepen dat met IR verwarming je bij 19C al comfortable zou moeten voelen. Dus je zou energie besparen tov gas op 21C
3 Een bevriende installateur had ervaringen dat in bepaalde gevallen een COP van 2 bereikt kon worden (eg 2 keer minder energie verbruik tov gas)
Geen idee voorhoever punt 2 en 3 waar zijn. (punt 1 wel)
mv8tekst schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:11:
Geen zolder, beide slaapkamers 2.40 plafondhoogte. De kamer waar het wel werkt is een stuk kleiner en de 'bewoner' is van nature niet erg koukleumerig aangelegd.
Het was voor ons een complete verrassing dat het in de tweede kamer totaal niet effectief was. IR moet 'officieel' wat hoger hangen omdat je de panelen niet hoort aan te raken dus 2.15 m is wel laag maar dan zou je er wel een lekker zonnetje voelen denk ik.
Als je vloerverwarming eigenlijk te spaarzaam ligt, dan neem ik aan dat je op relatief (voor een WP) hoge temperaturen stookt?! Als je warmtepomp voldoende vermogen heeft, dan zou je ook simpelweg een gebooste convector kunnen ophangen. Dat scheelt volgens mij een heleboel geld en complexiteit. Nadeel is wel dat je niet de koeling in de zomer er "gratis" bij krijgt.Stoofie schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:52:
Normaal gesproken hang ik rond in het forum over lucht/water warmtepompen, maar nu ben ik op zoek naar een l/l exemplaar.
Anderzijds, als je 7,5kW nodig heb in een ruimte van 60m2, dan lijkt me niet dat je heel goed geïsoleerd bent, dus ik zou wel even kijken hoeveel effect 2-2,5kW nou werkelijk heeft en of dat genoeg is. Als je nu met een kachel stookt, hoeveel vermogen geeft die af? Dat is meestal ook wel wel 5-6kW!?
Klopt, de stooklijn ligt vrij hoog (ongeveer -10/50 - 20/20), maar de laagste COP die ik deze winter gehad heb is 2,5 en dat was de laatste dagen van februari, toen het overdag onder nul was en 's nachts -10.Paul C schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 17:09:
[...]
Als je vloerverwarming eigenlijk te spaarzaam ligt, dan neem ik aan dat je op relatief (voor een WP) hoge temperaturen stookt?! Als je warmtepomp voldoende vermogen heeft, dan zou je ook simpelweg een gebooste convector kunnen ophangen. Dat scheelt volgens mij een heleboel geld en complexiteit. Nadeel is wel dat je niet de koeling in de zomer er "gratis" bij krijgt.
Anderzijds, als je 7,5kW nodig heb in een ruimte van 60m2, dan lijkt me niet dat je heel goed geïsoleerd bent, dus ik zou wel even kijken hoeveel effect 2-2,5kW nou werkelijk heeft en of dat genoeg is. Als je nu met een kachel stookt, hoeveel vermogen geeft die af? Dat is meestal ook wel wel 5-6kW!?
Toen ik aan het rekenen was op basis van gasverbruik kwam ik uit op een WP van 5kW die het zou kunnen doen, voor de zekerheid heb ik een maatje groter genomen, zodoende kwam ik op 7,5kW.
Het energieverbruik wijst trouwens wel uit dat ik die 7,5kW lang niet nodig heb en dat een 5kW het ook makkelijk had kunnen doen, maar goed, better safe than sorry
Waar het mij om gaat is dat ik ook af en toe de kamer temperatuur wil krijgen zonder houtkachel, voor als we om een uur of tien thuiskomen en het aansteken van de kachel de moeite niet meer loont.
Dat is met een l/l warmtepomp juist vrij simpel, het is luchtverwarming en dat is lekker snel, apparaat even aan en klaar.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat we dan in de zomer ook kunnen koelen.
Voor de goede orde: de basisverwarming wordt verzorgd door de wp, die houdt de woonkamer/keuken op 17 graden, de houtkachel gebruiken we alleen voor het laatste stukje van 17 naar 20 graden, dat is (en was met de ketel ook al) bijna niet te doen met de vloerverwarming.
Dat zelfde stukje wil ik ook met een l/l warmtepomp kunnen doen en omdat het maar een klein stukje is ga ik er eigenlijk vanuit dat een 2-2,5kW wel genoeg moet zijn.
Overigens is die gebooste convector misschien wel een goed idee om de warmteafgifte wat efficiënter te maken, daar ga ik zeker nog even naar kijken, maar ik blijf het zonde vinden om de kamer de hele dag op 20 graden te houden...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Die convector kun je toch gewoon dicht zetten als je niet thuis bent en open draaien (en ventilatoren inschakelen) als je de ruimte naar 20°C wilt hebben? Lijkt mij zeker een goede optie, aangezien er ook al reserve vermogen in je WP zit, alleen die je er nu niet uit kunt krijgen door te weinig afgifte vermogen.Stoofie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:07:
[...]
Overigens is die gebooste convector misschien wel een goed idee om de warmteafgifte wat efficiënter te maken, daar ga ik zeker nog even naar kijken, maar ik blijf het zonde vinden om de kamer de hele dag op 20 graden te houden...
[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 14-03-2018 20:20 ]
En dan moet ik hem ook nog ergens plaatsen en daar een voeding van de cv zien te krijgen.
Al heb ik daar misschien wel een ideetje voor, een l/l warmtepomp is een stuk makkelijker
Wat jij vraagt zijn lastig in te schatten zaken. Op zich zou je denken dat 2,5kW ruim voldoende is om de temperatuur met 3 graden te verhogen (dat denk ik wel!), maar je moet ook rekening houden met dat opwarmen te maken heeft met de massa van de ruimte en minder met het verlies. Daarnaast begint je vloer ook minder warmte af te geven als de ruimte temperatuur omhoog loopt, dus de L/L WP neemt een deel van de verwarming van je vloer over.
Ik denk dat het prima uit kan, maar wat ik altijd adviseer is om te testen als iets makkelijk te testen is. De komende dagen heb je prima temperaturen om te experimenteren. Zet even een elektrisch kacheltje aan van 2kW en kijk hoeveel effect dat heeft.
Wat jij zegt dat een extra convertor kan helpen om de efficiëntie van je systeem te boosten is zeker waar, maar ik had het inderdaad meer bedacht zoals @antonboonstra het zei om die alleen open te draaien als 20C gewenst is. Je zou daar dan een zoneventiel op kunnen zetten die je aan je domotica hangt, zodat je de verwarming ook op afstand van tevoren kunt inschakelen.
Of misschien kun je de convector normaal wel mee laten draaien, maar zet je de boost pas aan als je naar 20C gaat en verhoog je dan tegelijkertijd de setpoint van je WP, zodat je toch snel opwarmt. Ik denk dat echt dat het nuttig is om even te gaan experimenteren met hoeveel vermogen je nodig hebt de komende dagen, want dan kun je iets beter inschatten wat haalbaar is.
De buiten-unit is een Daikin 4MXM68 en de binnen-units 1x FTXM-M 4,2KW (Woonkamer) en 1x 2,5KW FTXM-M (Zolder). Wordt volgend jaar uitgebreid met twee extra binnen-units.
In de meterkast hangt een S0 pulsemeter waarmee ik het verbruik van de airco apart kan meten.
De installatie is voornamelijk bedoeld voor koelen, maar met de lagere buitentemperaturen van nu ben ik ook maar eens aan het testen met verwarmen. Temperatuur in de woonkamer is (ingesteld op) 21 graden, buiten is het nu 6 graden. CV ketel staat uit (ingesteld op 15 graden).
Kwa stroomverbruik draai ik nu break-even tov gas volgens mij, uitgaande van de volgende berekening (Als ik er naast zit hoor ik het graag):
1
2
| $ curl http://192.168.1.92/aircon/get_sensor_info ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=6.0,err=0,cmpfreq=27 |
Compressorfrequentie is 27, wat volgens mij betekent dat de buiten-unit op ongeveer halve kracht draait (50 Hz is maximaal = netfrequentie). Uitgaande van 6,8KW vermogen betekent dit dat de warmtebehoefte binnen in de woonkamer 27/50x6,8KW = 3,6KW is (Zolder staat nu uit).
Stroomverbruik is flink: 1,2KW gemiddeld:

De COP zou hiermee op 3 uit moeten komen (3,6KW/1,2KW).
Kwa buiten-unit: Ik heb nog nooit zo'n stille buiten-unit gehoord, of liever gezegd: Ik hoor 'm eigenlijk niet. Hij hangt aan de muur, zo'n 3 meter boven de grond. Als ik er onder ga staan hoor je 'm nauwelijks. Als er een vogeltje fluit dan hoor je de unit niet meer
De 4,2KW binnen-unit maakt meer geluid. Op een meter afstand gemeten (onder verschillende hoeken) met een niet-geijkte dB meter kom ik op zo'n 40 tot 45 dBa (Ventilator stand op auto).
De ingestelde temperatuur van 21 graden komt overeen met wat ik op de thermostaat van de CV meet alsmede op een losse thermometer. Afwijking is minder dan een halve graad.
Buitentemperatuur is inmiddels 1 graad gedaald en de compressorfrequentie is ook licht gedaald (De kamer is inmiddels op temperatuur):
1
2
| ~$ curl http://192.168.10.72/aircon/get_sensor_info ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=20 |
Ik laat de installatie vannacht eens doordraaien (met nachtverlaging, op 18 graden). Ben benieuwd wat dat voor het energieverbruik doet.
het opgegeven vermogen is meestal het maximale vermogen bij koelen.Zerobase schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:31:
Compressorfrequentie is 27, wat volgens mij betekent dat de buiten-unit op ongeveer halve kracht draait (50 Hz is maximaal = netfrequentie). Uitgaande van 6,8KW vermogen betekent dit dat de warmtebehoefte
De meeste inverters hebben een hoger maximaal vermogen bij verwarmen (mijn 2.5kW unit heeft een max. verwarmingsvermogen van 5kW).
Verder is het huidige vermogen weer afhankelijk van de temperatuur.
Hoe kouder het is, hoe lager het maximale vermogen.
De COP berekenen zal dus ietwat lastiger worden.
De compressorfrequentie is nu 23. Uitgaande van de 6,8KW vermogen die de buitenunit heeft kom ik op een actuele COP van 3,47 (Stroomverbrui k is nu 930W). Komt toch aardig overeen met de fabrieksopgave.
Belangrijkste blijft koelen, verwarmen is voor mij bijzaak. Heb geen zonnepanelen (dak niet geschikt) dus PV overschot opbranden gaat voor mij niet op, dus als de plofketel voordeliger is dan gebruik ik die wel.
Maar laat de unit in de woonkamer vannacht wel op nachtverlaging doordraaien, puur om te kijken wat het doet.
DanTm schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:16:
[...]
het opgegeven vermogen is meestal het maximale vermogen bij koelen.
De meeste inverters hebben een hoger maximaal vermogen bij verwarmen (mijn 2.5kW unit heeft een max. verwarmingsvermogen van 5kW).
Verder is het huidige vermogen weer afhankelijk van de temperatuur.
Hoe kouder het is, hoe lager het maximale vermogen.
De COP berekenen zal dus ietwat lastiger worden.
over twee weken komt Daikin weer een hele dag hier hem aan de uitlezer te hangen
een verbruik onder de 1200 watt is trouwens netjes. dat is mij nog nooit gelukt bij minder vermogens vraag. Maar wellicht dat hij het ook prettiger vindt voldoende afgifte te hebben op jou 4.2 unit.
zet alleen die 2.5 maar eens aan en kijk wat hij dan gaat doen............. mijn cop is dan ongeveer 1 tot 1,5 helaas.
hoe lees jij overigens de afgifte tabellen en min max waardes. Ik het daar nu al 1,5 jaar discussie over en eigenllijk weet niemand hoe het zit..
mm ik zie dat jou link bij een heel ander document uitkomt dan ik heb.
hoe weet jij overigens je compressor freq ? hoe lees je die uit ?
[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 16-03-2018 18:16 ]
De compressorfrequentie kun je uitlezen uit de Wifi module. Ik doe dat vanaf de commandline onder Linux, maar als je met je internet browser naar het ip-adres van de WIFI module browsed krijg je dezelfde info.
Woonkamer (4,2KW):
1
2
| $ curl http://192.168.1.92/aircon/get_sensor_info ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=43 |
Zolder (2,5KW):
1
2
| $ curl http://192.168.1.93/aircon/get_sensor_info ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=43 |
De waarde achter cmpfreq staat voor de compressor frequentie. Ik heb deze (bij verwarmen) nog niet boven de 52 gezien. Ik doe de aanname dat 52 het maximum is en 43 deellast. Ben er niet zeker van of dit correct is overigens.
Volgens de PDF met de 'Tech Specs' kunnen een 4,2KW + 2,5KW FTXM samen maximaal zo'n 10KW warmte afgeven. Benodigde elektrische vermogen is volgens de PDF dan wel 2,82KW. Zou een COP moeten geven van 10/2,82 = +/- 3,5.
Hoe je die tabellen moet lezen is volgens mij alsvolgt:
Kijk in de 1e kolom welke binnen-unit (of combinatie van) je hebt. Kijk in de tweede kolom wat de actuele buitentemperatuur is. Kijk nu in de kolom van de gewenste binnentemperatuur naar de waardes voor Tc en Pi. Tc is de maximale hoeveelheid warmte die beschikbaar is bij een opgenomen elektrisch vermogen van Pi.
Ik ben echter geen koeltechnicus. dus 100% zekerheid kan ik je ook niet geven.
Beide units zijn nu net gestopt met blazen trouwens. De cmpfreq staat op 63. Mogelijk een defrost? Duurde maar even. Stroomverbruik heb ik in Domoticz niet boven de 1,4KW gezien in die korte periode.
Mijn aanname van cmpfreq die maximaal 52 kan worden gaat in ieder geval niet meer op.
Standbyverbruik van de 4MXM68 is trouwens 30W als ik domoticz mag geloven. Dit zal de verwarming voor de compressor zijn?
Ben benieuwd wat Daikin bij jouw unit gaat vinden. Houdt ons op de hoogte!
Mijn FTXM35 gaat tot 80Hz. Dit komt eigenlijk alleen voor bij een defrost of net na een defrost wanneer de ruimte flink is afgekoeld.Ray schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:07:
Als je beide units even op powerfull zet kom je een aardig eind naar de Max frequentie en die is aardig hoog. Weet niet meet zo hoeveel. Ga zo eens de wifi uitlezen!
De buitenunit staat sinds dit stookseizoen op het platte dak van de keuken. En vangt vol de wind van west en oost.
Nu doet zich iets geks voor en nodig graag uit tot meedenken.
De hoofdschakelaar van WP is in de afgelopen maanden drie keer afgevallen.
Elke keer staat de WP uit ('s nachts of als op vakantie).
Elke keer waait het hard.
Vraag: is er een verband met een WP in de UIT-stand en harde wind, waardoor afgevallen schakelaar?
(wekt bijv. de door de wind draaiende ventilator zoveel stroom op dat de hoofdschakelaar en geen raad mee weet?)
[ Voor 9% gewijzigd door shthpnz op 18-03-2018 11:01 ]
Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2