Ik zit met een dillema waar ik benieuwd naar ben naar jullie mening.
Ik zou graag naast mijn L/W warmtepomp ook nog een L/L warmtepomp willen ( liefst 2 ). In de zomer is het namelijk bij vlagen onbehaaglijk in huis en in de winter is, zeker in het trappenhuis, het ook wel lekker om extra te verwarmen. Met de ELGA koelen is geen optie.
Ik zit alleen met een probleem met de binnenunit(s), plaatsing buitenunit en het leidingwerk.
Het mooiste zou zijn in ons geval om een binnenunit te plaatsen in de woonkamer en ergens centraal op de 1e verdieping op de overloop.
Een leverancier kan een multisplit unit leveren van Fujitsu.
Plaatsing buitenunit achter
Het mooiste zou zijn aan de achterkant, alleen daar hangt de buitenunit van de ELGA al. Weet iemand of je twee units vlakbij elkaar mag zetten/ophangen?
Ik zou via de bijkeuken naar binnen kunnen met de leidingen en aan de achterkant van het huis kan ik de wandunit dan ophangen. Alleen kom ik vanaf daar niet eenvoudig op de bovenverdieping. De enige optie om boven te komen is om de leidingen boven de keuken langs te laten lopen, langs de afzuigkap, via een bestaande koof langs de trap naar de eerste verdieping.
Een mindere optie zou zijn om de leidingen buiten langs te laten lopen en in een slaapkamer achter de wandunit te plaatsen. Alleen moet dan alle warmte of koude door een deuropening over de 1e verdieping worden verspreid. Niet ideaal.
Plaatsing buitenunit voor
Andere optie is om de buitenunit aan de voorkant te plaatsen. Dit heeft wel een nadeel dat wij ook in de zomer in de voortuin zitten.
Ik kom via de houten pui met gemak binnen en in de hal beneden hebben wij een verlaagd plafond. En we zitten meteen vlakbij de woonkamer.
Via datzelfde verlaagde plafond kan ik ook in de koof naar de 1e verdieping komen. Die komt uit in de centrale overloop, klinkt ideaal! Alleen de wandunit is dik 80cm breed en past nergens daar. Of ik moet een wandcassette ophangen, die heeft alleen een diepte inbouwmaat van 26cm. Nu vind ik een verlaagd plafond niet erg maar 26cm naar beneden is wel erg veel
Dit bezorgd mij op dit moment aardig hoofdbrekens.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.