Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.088.720 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:38
nel!s schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:56:
Maar nu zag ik dat Daikin in de VS een heel ander type aanbiedt, met zo te zien veel hogere efficientie: https://daikincomfort.com...one/heat-pumps/quaternity Heeft iemand hier al eens naar gekeken, en weet die wellicht ook waarom dit niet in Europa te krijgen is?
Zie dan onderaan rechts de productbrochure op die pagina. Daarin staat COP = 4,06, dus niet efficiënter dan bijv de Daikin US.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:34
Jim423 schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:54:
[...]

Zoals ik het lees moet je activeren met de knop heat. Hij moet 30 min opwarmen. Dus je stelt timer in op 6.30u bijvoorbeeld. Om 6.00u begint ie dan te borrelen. Om 6.30-6.40u brand het rode lampje en druk je op HEAT. Nu gaat ie als het goed is op turbo en gaat er een groen lampje branden. Stel je vergeet het en je doet verder niets behalve de timer instellen krijg je het gedrag wat jij omschrijft, hij doet dan niks. Om 7.00u zou hij dan weer met zijn normale programma beginnen bij geen input. Maar ik kan het mis hebben.
Vanochtend geprobeerd maar geen succes, sterker nog toen ik maar op de button 'Powerfull' drukte verslikte de unit zich en ging hij eerst defrosten :(

Nu heb ik de Daikin 24/7 aan staan. Dus als je al een timer geprogrammeerd hebt werkt dit niet. Waarschijnlijk moet de unit uit staan. Als je de timer voor snelverwarmen aanzet. Dus als de unit uitstaat met timer op 6.30 uur. Dan gaat hij om 6.00 uur voorverwarmen en zou je om 6.30 uur op heet kunnen drukken waarna hij aangaat en dan snel gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat defrosten met dit weer is niet zo vreemd hoor :)
Bij mij gaat hij zonder defrost door als hij een graadje lager staat, 1 graad hoger en ik heb defrosts.
Het verschil is dat hij langer bezig is om op temperatuur te komen, maar hij verbruikt ook 25% minder.
Zo'n boost actie versnelt een defrost uiteraard :p

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Mij valt op dat de Daikin L/L veel beter modulatie-gedrag vertoont als de Elga en slechts 3 defrosts in de afgelopen 24 uur. De Elga heeft om de 35 minuten een defrost als ik die aanmerk als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:36:
Dat defrosten met dit weer is niet zo vreemd hoor :)
Bij mij gaat hij zonder defrost door als hij een graadje lager staat, 1 graad hoger en ik heb defrosts.
Het verschil is dat hij langer bezig is om op temperatuur te komen, maar hij verbruikt ook 25% minder.
Zo'n boost actie versnelt een defrost uiteraard :p
Je bedoel dat je hem als je naar bed gaat een graadje lager zet? Ik doe dat nu 2 graden. Hij verbruikt gedurende de nacht ongeveer 2-2,5kWh aan stroom. Maar als hij dan van 18 naar 20 graden moet dan duurt dat inderdaad vrij lang. Misschien moet ik die timer voor voorwarmen maar laten zitten en gewoon 1 graad terugschakelen als ik naar bed ga. Dat scheelt dan ook in het verbruik.

Zullen er nu ook iets van firmware updates voor de Daikin US en andere modellen zijn? Lijkt me toch dat ze softwarematig vaak nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Wat ik bijvoorbeeld ook erg mis is het uitlezen van het verbruik via de app. Je zou heel mooi per maand een grafiek kunnen laten zien als je het verbruik zo kunnen uitlezen via de app. Het kopje 'verbruik' is er wel maar doet niks op de US.

Edit: Als ik hier kijk, zie ik dat het er al lang in zit: https://www.daikin.nl/nl_...in-online-controller.html.

Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/ee71sosep/energievebruik2.jpg

Waarom dan niet in de US. Dat is toch wel een soort van topmodel waarvan je mag verwachten dat het erin zit.
Toen ik nog verder zocht zag ik dit staan:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/giretrmbl/energievebruik.jpg

De laatste regel doet toch vermoeden dat het met de Daikin app gewoon mogelijk moet zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Binnetie op 13-12-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980681

Uitlezen van het verbruik kun je al doen via de wifi controller,. gewoon even de update doen van de controller en de app!
Binnetie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:11:
[...]

Je bedoel dat je hem als je naar bed gaat een graadje lager zet? Ik doe dat nu 2 graden. Hij verbruikt gedurende de nacht ongeveer 2-2,5kWh aan stroom. Maar als hij dan van 18 naar 20 graden moet dan duurt dat inderdaad vrij lang. Misschien moet ik die timer voor voorwarmen maar laten zitten en gewoon 1 graad terugschakelen als ik naar bed ga. Dat scheelt dan ook in het verbruik.

Zullen er nu ook iets van firmware updates voor de Daikin US en andere modellen zijn? Lijkt me toch dat ze softwarematig vaak nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Wat ik bijvoorbeeld ook erg mis is het uitlezen van het verbruik via de app. Je zou heel mooi per maand een grafiek kunnen laten zien als je het verbruik zo kunnen uitlezen via de app. Het kopje 'verbruik' is er wel maar doet niks op de US.

Edit: Als ik hier kijk, zie ik dat het er al lang in zit: https://www.daikin.nl/nl_...in-online-controller.html.

[afbeelding]

Waarom dan niet in de US. Dat is toch wel een soort van topmodel waarvan je mag verwachten dat het erin zit.
[afbeelding]

De laatste regel doet toch vermoeden dat het met de Daikin app gewoon mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Anoniem: 980681 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:34:
Uitlezen van het verbruik kun je al doen via de wifi controller,. gewoon even de update doen van de controller en de app!

[...]
Vreemd, hoe forceer je een update? Ik heb toevallig afgelopen weekend de Daikin app op de telefoon van mijn vriendin gezet omdat mijn telefoon stuk is. De nieuwste versie uit de Playstore neem ik dan maar aan. Maar hoe installeer je de update van de controller want ik krijg geen vraag om te updaten. De unit is 2x uitgeweest afgelopen weekend omdat ik de streamereenheid moest reinigen terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Binnetie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:44:
[...]

Vreemd, hoe forceer je een update? Ik heb toevallig afgelopen weekend de Daikin app op de telefoon van mijn vriendin gezet omdat mijn telefoon stuk is. De nieuwste versie uit de Playstore neem ik dan maar aan. Maar hoe installeer je de update van de controller want ik krijg geen vraag om te updaten. De unit is 2x uitgeweest afgelopen weekend omdat ik de streamereenheid moest reinigen terugplaatsen.
Op de FXTM werkt dat verbruik al sinds ik de WiFi controller heb gemonteerd. Er is een paar weken terug een update geweest (firmware en app) maar dat was om wat meer mogelijkheden te geven mbt schemas aanmaken.

Welke WiFi controller heb je in je US zitten? Wellicht een ouder model? Ik heb zelf een BRP069A41

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:52:
[...]

Op de FXTM werkt dat verbruik al sinds ik de WiFi controller heb gemonteerd. Er is een paar weken terug een update geweest (firmware en app) maar dat was om wat meer mogelijkheden te geven mbt schemas aanmaken.

Welke WiFi controller heb je in je US zitten? Wellicht een ouder model? Ik heb zelf een BRP069A41
Ik heb de BRP069A42 controller, naar mijn weten past deze alleen op de Ururu Sarara.
Na de installatie vorig jaar hadden ze de controller vergeten. Dus deze werd opgestuurd en kon ik zelf aansluiten. Na een ochtend puzzelen waarom het niet pastte kwam ik erachter dat ik de BRP069A45 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Streamereenheid: volgens de handleiding moet je dat ding in water leggen en daarna een dag laten drogen, geen goed idee bij deze temperaturen. Ik heb hem er even uitgehaald, het alarmlichtje gereset en in mijn agenda gezet dat ik 'm in april een keer schoonmaak. Ik heb de indruk dat ie nog voldoende werkt, ik heb hier tamelijk schone lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb nou niet echt het idee dat hij iets doet.
Hij kwam er vrijwel geheel schoon uit. Terwijl de functie wel aanstaat. Heb hem schoongemaakt en een dag in de keuken gelegd om te drogen. Daarna weer teruggeplaatst en gereset.

Vorig jaar rond deze tijd voor het eerst gereinigd en toen zag ik wat stofjes zitten aan dat ijzeren naaldje.
Zijn er mensen die een vieze streamereenheid hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Binnetie Bij mij ziet het er ook allemaal zo spannend niet uit. Ik zie wel wat vlekken rond die naaldjes zitten, die poets ik er altijd af met een wattenstaafje. Heb de clean functie altijd aanstaan als de unit aanstaat.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 22:54

Trebbors

Failure is no option!

Ik kan het verbruik van de US ook niet uitlezen via de app!

Overigens verwacht ik niet dat een firmware upgrade van de wifi module van invloed is op de US gezien deze ook werkt zonder wifi module.

Is de photocatalytic filter in jullie Daikin ook zo zwart en vies ruikend?
Dit is onderdeel KAF046A41 volgens de handleiding, page 39.

Verder valt me op dat het photocatalytic alleen onder rechter air filter zit. Onder de linker air-filter zit er geen terwijl de bevestigingsclipjes er wel zijn.

En het zwarte air-supply filtertje, helemaal links in de unit. Wat is überhaupt het nut van dit luchtfiltertje aangezien het maar 5% van de oppervlakte in neemt?

[ Voor 55% gewijzigd door Trebbors op 13-12-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Hier ook van alles geprobeerd maar verbruik uitlezen werkt niet.
Bedoelde ook meer een firmware voor de unit zelf. De Wi-Fi module heeft zijn eigen firmware.

De photocatalytic filter zal ik eens bekijken. De laatste keer dat ik alles schoonmaakte zag ik er niks aan.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
nel!s schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 08:44:
[...]

Inderdaad een belachelijk hoge RV! Het vochtgehalte is vermoedelijk een mix van bouw, gebruik, en ventilatie.
- structureel: we hebben een huis uit 1904 met een kruipruimte onder de woonkamer. Daar zat tot twee weken geleden een rare mix van asbest, gres, en gietijzeren rioolpijpen in en die waren zo poreus als wat. Dat is er allemaal uit gesloopt en nu zit er PVC in. De kruipruimte is wel zo goed geventileerd (je voelt het waaien) dat hierdoor nooit ernstige vochtproblemen zijn ontstaan, de draagbalken zijn vrij droog. Voor het vernieuwen van de rioolbuizen, sinds mei, hebben we er ook al tonzon in gelegd. Ik vermoed dat hierdoor de vochtigheid wel enigszins zal dalen.
- gebruik: we hebben een grote open keuken met een recirculatie afzuigkap. Dit is verre van optimaal, maar door de plaatsing van het kookeiland is er niet echt een optie om dit beter te doen. We hebben ook een baby dus leven veel binnen.
- ventilatie: natuurlijke ventilatie op dit moment met een raamrooster aan de ene kant en een klapraam aan de andere kant van het huis. In de winter gaat het klapraam niet open ivm warmteverlies.

Het lijkt me dus duidelijk dat hier een groot ventilatieprobleem speelt plus eventueel wat structurele problemen die (hopelijk!) opgelost zijn.

De opties waar ik tot dusverre naar heb gekeken zijn een Vaventis Fresh-R decentrale WTW ventilatie unit, met een capaciteit van 120m3/u; en de Daikin Ururu Sarara. Die laatste verwarmt en koelt ook, en dat tegen een lagere prijs incl installtie dan de Fresh-R, dus dat klonk wel aantrekkelijk. Maar ik zag ergens (kan het nu alleen niet meer vinden..) dat de ventilatiecapaciteit maar 30m3/u is, dus voor ventilatie van een 125m3 ruimte is het misschien niet ideaal.
oei, die Fresh-R vind het een duur geintje, maar zoals je merkt is ventileren wel een erg tof iets.
(zeker met een recirculatie afzuigkap. ;) )
ventileren is het beste om vocht uit het huis te krijgen, dat is zeker. ;)

ik zelf was het zo beu, dat ik geen goede ventilatie had in huis dat ik maar een inventum ecolution heb aangeschaft en buizen in huis heb gelegd. (met rijks subsidie)
dat is een ventilatie lucht warmtepomp, die de warmte uit de lucht haalt en weer terug gooit in de verwarming's water.
daar door is mijn vloerverwarming nu gewoon 24x7 warm als het buiten koud is. lekker. >:)

door de vloer verwarming en de ecolution heb ik nu wel het probleem dat het veel te droog is in huis.
dus het probleem kan ook anders om, lol.
ook heb ik nu een beetje last van tocht (niet al te veel hoor, alleen bij het raam in de keuken. dus zie relatief.)
en zit ik ook te kijken om een Daikin Ururu Sarara te gaan ophangen.
de ventilatie is zeker niet genoeg voor mijn huis, maar kan net genoeg zijn om het laatste stukje beter te maken.

(ik kan ook nog van de gemeente subsidie krijgen, allen alle subsidie heeft elke keer zoveel irritante regeltjes, pffff moe word je er van.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 14 december 2017 @ 10:28:
[...]

(ik kan ook nog van de gemeente subsidie krijgen, allen alle subsidie heeft elke keer zoveel irritante regeltjes, pffff moe word je er van.)
Hoe zou je subsidie kunnen krijgen voor een Ururu Sarara? Subsidies gelden toch alleen voor een lucht/water warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Gemeente subsidies willen nog wel eens anders uit pakken. Hier in Tilburg kun je bijvoorbeeld subsidie krijgen voor een warmtepomp welke gebruikt wordt voor ruimteverwarming. Of het nou L/L, L/W of W/W is maakt daarbij niet uit.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Heb je daar meer info over? Ik woon zelf ook in Tilburg en heb onlangs nog gezocht naar subsidiemogelijkheden op een LLWP, maar niks gevonden.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Even op Tilburg.nl kijken bij de subsidies. Staat alles keurig uitgelegd. Via Google ook goed te vinden (stimulering duurzame maatregelen).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Ja, nu zie ik het ook. Suf dat ik dat niet eerder vond 8)7 15% subsidie, voorwaar geen slechte regeling.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Marc O. schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:43:
Heb je daar meer info over? Ik woon zelf ook in Tilburg en heb onlangs nog gezocht naar subsidiemogelijkheden op een LLWP, maar niks gevonden.
Heb de toezegging voor 17.5% subsidie van de gemeente gisteren ontvangen (LL wp en hr++).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Mooie regeling van de gemeente :Y. Blijft jammer dan de ISDE vanuit de regering hier niet aan mee doet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind het ronduit dom, een airco is eenvoudig te plaatsen als je met het uiterlijk in huis kan leven.
Dat hij oorspronkelijk voor koelen bedoeld is neemt niet weg dat hij net zo goed en zuinig verwarmt en naar mijn idee nog zuiniger dan een L/W wp.
Wel leuk dat enkele gemeenten wat minder bekrompen zijn :)
Van Alminder kunnen we dat niet verwachten want die zijn druk bezig met hun mega Floriade strop ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Noord27 schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:50:
[...]

Heb de toezegging voor 17.5% subsidie van de gemeente gisteren ontvangen (LL wp en hr++).
jep, dat is ook het plan waar voor ik aan het sparen ben. ;)

het glas gaat niet al te duur worden, eigenlijk hoef ik maar mijn oude dubbelglas te vervangen voor iets met een U-waarde van 1,2 W/m2/K.
dat hoeft niet al te duur te worden.
(is een klusje van niks, en zal ik waarschijnlijk uitbesteden. net zo makkelijk.)

dan zit ik nu te kijken om een zelfbouw setje met een daikin uhuru sahara te scoren.
zoiets: http://www.comfortklimaat...ururu-sarara-ftxz35n.html
(ik denk dat ik dan de 6 meter plug&play pakket ga, maar die moet ik nog precies in meten, ben bang dat ik het niet prettig red met de 3meter variant.)
moet nog wel wat inlezen en aardig wat uitzoeken, maar het ziet er naar uit dat het wel gaat lukken.

maar dan nog die subsidie aanvraag, mmm.
wat is jouw stappen plan tot nu toe?

(en hoe ga je het oplossen met je uitbouw?
lijkt mij dat daar wel je grootste warmteverlies zit?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@migjes Wil je persee de Ururu? Het is wel een heel erg grote bak is mij opgevallen in de zoektocht naar een LL warmtepomp. En voor duidelijk minder heb je ook al een uitstekend model van Daikin. Zo hangt hier sinds een paar weken een FTXM-M. Ook een model met A+++ voor zowel verwarming en verkoeling. Wat je daarmee bespaart kun je al heel wat HR++ laten zetten.

Subsidie aanvraag stelt weinig voor bij de gemeente. Via digiD kun je inloggen bij de gemeente en daarin moet je de nodige gegevens van je woning aangeven en wat je gaat toepassen. Offertes digitaal bijvoegen. Als er vragen zijn reageren ze ook zeer vlot en inhoudelijk op een mailtje.

Hier vind je meer informatie: https://www.tilburg.nl/in...uwen/energiezuinig-wonen/

Uitbouw zal idd het grootste verlies blijven in onze situatie. Maar dat is al HR++. Maar met de aanpassingen die we het afgelopen jaar hebben gedaan lijkt het er op uit te komen dat we het gas equivalent van SV (52GJ) maal 2 in kWh tegen elkaar kunnen afstrepen. En dat was de opzet.

ps. Houd er wel rekening dat er tussen toezegging en uitbetaling van de subsidie 14 weken zit. Dus ik moet nu nog 14 weken wachten.. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 17-12-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Noord27
thans voor de info.
het is wel lullig dat je 14 weken moet wachten, en dat net in het stook seizoen.
maar wat in de pijplijn zit komt gelukkig wel goed, allen geduld nodig.

denk je het te gaan reden om de hele stadsverwarming(geld zuigers) er uit gegooid te krijgen?

ik weet dat de uhuru groot en duur is, erg jammer.
maar mijn probleem is niet zozeer verwarmen, maar ook nog het vocht gehalte in huis.
nu was mijn huis al zo droog zonder warmtepomp, nu is het nog droger geworden.
het nu 4 poten met water op de vloerverwarming staan en nog moet ik mijn planten nat spuiten.
anders gaan ze gewoon weg dood. :-(
(ook hoop ik dat ik mijn huis weer vochtig genoeg krijg om weer eens varens te kunnen proberen.
die zijn allemaal gestorven na de verhuizing :-( )

ook zou ik een stukje inkomende ventilatie lucht graag voor verwarmt zien.
(dat zou wel met nog een andere warmtepomp ook wel kunnen, door iets wat te hacken.)
helaas dus opzoek naar luxe. ;)

tja dan zit ik ben ik bang wel aan de uhuru vast, of is er nog een ander model die dit ook kan?
(bevochtigen dus, ontvochtigen is maar heel soms een klein probleem, soms aan het einde van de zomer dat we daar even een paar dagen last van hebben.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-12-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@migjes

De stadsverwarming is inmiddels sinds een paar weken volledig weg. De leverende firma heeft erg tegen gewerkt en het geheel ligt nu bij mensen die er graag wel nog meer energie in willen stoppen: onze rechsbijstand.

Voor bevochtiging zijn er natuurlijk ook andere veel simpelere oplossingen als een L/L WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Waarom kijken bij een club als comfort klimaat? kijken jullie nooit bij reviews, club is al tig keer failliet geweest.
liever een locale of bekende installateur denk ik dan..
migjes schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:48:
[...]

jep, dat is ook het plan waar voor ik aan het sparen ben. ;)

het glas gaat niet al te duur worden, eigenlijk hoef ik maar mijn oude dubbelglas te vervangen voor iets met een U-waarde van 1,2 W/m2/K.
dat hoeft niet al te duur te worden.
(is een klusje van niks, en zal ik waarschijnlijk uitbesteden. net zo makkelijk.)

dan zit ik nu te kijken om een zelfbouw setje met een daikin uhuru sahara te scoren.
zoiets: http://www.comfortklimaat...ururu-sarara-ftxz35n.html
(ik denk dat ik dan de 6 meter plug&play pakket ga, maar die moet ik nog precies in meten, ben bang dat ik het niet prettig red met de 3meter variant.)
moet nog wel wat inlezen en aardig wat uitzoeken, maar het ziet er naar uit dat het wel gaat lukken.

maar dan nog die subsidie aanvraag, mmm.
wat is jouw stappen plan tot nu toe?

(en hoe ga je het oplossen met je uitbouw?
lijkt mij dat daar wel je grootste warmteverlies zit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Binnetie schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:11:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hierop terugkomend. Ik had vorige week naar aanleiding van bovenstaand bericht een ,ailtje gestuurd naar Daikin.
Hierop heb ik vandaag de volgende reactie ontvangen:
Geachte heer xxxxxxxx,

Onze excuses voor het late antwoord.

De weergave van het verbruik is mede een combinatie van het type binnendeel en de LAN adapter. Voor het model Ururu is deze optie niet beschikbaar. Het is op dit moment ook niet bekend of deze nog toegevoegd gaat (kan) worden voor dit model.

Met vriendelijke groet,

xxxxxx xxxxxxxx

Technical Support Engineer
Daikin Nederland
Dan vraag ik me af hoe het kan dat mensen het verbruik wel uit kunnen lezen op hun Ururu Sarara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 19:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Binnetie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:30:
[...]
Dan vraag ik me af hoe het kan dat mensen het verbruik wel uit kunnen lezen op hun Ururu Sarara.
Dit kun je aflezen op de afstandsbediening, (helaas) niet via de WiFi module.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Je kunt het verbruik wel ongeveer gokken door de compressorfrequentie te loggen en daar het verbruik aan af te leiden. Uit mijn hoofd is het ongeveer compressorfrequentie * 19 om bij het opgenomen wattage te komen. Er staat ergens in dit topic wel een tabel die deze twee correleert.

Ik ben overigens zelf nu bezig met een projectje om missende functionaliteit uit de wifi-module beschikbaar te maken door de functionaliteit van de afstandsbediening zelf te repliceren. Ik heb een esp32, een vs1838b en een 38k infrarood-diode. Hiermee zou ook de opties als frisse lucht, uitlezen luchtvochtigheid en andere missende dingen uit de wifi-module beschikbaar moeten komen. Wil het ook gaan gebruiken voor mijn andere Daikins die ik op de bovenverdieping heb - daar kan uberhaupt geen wifi-module in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:51
cyberstalker schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:12:
Je kunt het verbruik wel ongeveer gokken door de compressorfrequentie te loggen en daar het verbruik aan af te leiden. Uit mijn hoofd is het ongeveer compressorfrequentie * 19 om bij het opgenomen wattage te komen. Er staat ergens in dit topic wel een tabel die deze twee correleert.

Ik ben overigens zelf nu bezig met een projectje om missende functionaliteit uit de wifi-module beschikbaar te maken door de functionaliteit van de afstandsbediening zelf te repliceren. Ik heb een esp32, een vs1838b en een 38k infrarood-diode. Hiermee zou ook de opties als frisse lucht, uitlezen luchtvochtigheid en andere missende dingen uit de wifi-module beschikbaar moeten komen. Wil het ook gaan gebruiken voor mijn andere Daikins die ik op de bovenverdieping heb - daar kan uberhaupt geen wifi-module in.
Of zo, https://pvoutput.org/intr...0327&dt=20171218&gs=0&m=1 en dan https://imgur.com/S6FJ6jP

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 980681 schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:50:
Waarom kijken bij een club als comfort klimaat? kijken jullie nooit bij reviews, club is al tig keer failliet geweest.
liever een locale of bekende installateur denk ik dan..

[...]
ach de kans dat ik daar koop is maar erg klein, maar kon nergens een zelfbouw setje vinden.
(dus voor gevacumeerde leiding.)
die ik zelf zou kunnen installeren zonder stek handeling. ;)

maar als je een betere plek weet. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja., ik ben erg tevreden over mijn installateur.
en met mij meerdere mensen denk ik op dit forum.
migjes schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:02:
[...]

ach de kans dat ik daar koop is maar erg klein, maar kon nergens een zelfbouw setje vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

en gevacumeerde leidingen is vragen om problemen denk ik, pak je gewoon de inbedrijfstelling. kun je zelf installeren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
cyberstalker schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:12:
Die verhouding wisselt wel sterk. Bij laag vermogen is de factor ongeveer 16 en bij hogere vermogens loopt dit op tot 22/23. Zie ook: antonboonstra in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
antonboonstra schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:53:
[...]

Dit kun je aflezen op de afstandsbediening, (helaas) niet via de WiFi module.
Bij onze multisplit Ftxm werkt het wel via de wifi modules, helaas lijkt die gisteren opeens alle data van de afgelopen twee maanden kwijt te zijn en is die opnieuw gaan tellen?

Schema om automatisch aan te gaan in de ochtend werkt wel en is niet “vergeten”

Iemand anders dit ook al meegemaakt? Onze stroom is er niet vanaf geweest oid.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Toch vreemd met die wifi modules en het wel/niet uitlezen van data via de API/app.

Misschien kan iemand met een Daikin US waar het verbruik wel via de app uitleesbaar is eens opzoeken welk commando gebruikt wordt.

http://192.168.xx.xx/aircon/get_sensor_info o.i.d.

Ander dingetje... De humid heating, is dat eigenlijk niet hetzelfde als de optie fresh air met als toevoeging bevochtigen?
Dus dat ik fresh air niet extra hoef bij te schakelen wanneer humid heating aan staat?
Toevoer naar de binnenunit verloopt via dezelfde slang.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat zijn nu de meest gangbare modellen. Ik lees vooral Daikin FTXM-M en Ururu Sarara.

Uit de verschillende post maak ik op dat de Ururu net wat meer functies heeft en groter buitendeel.

Ik ben op zoek naar een koel/verwarmingseenheid voor de woonkamer. Ca 50m2 oppervlakte. Voor de echt koude periodes hebben we (voorlopig) de CV ketel. Efficiency is natuurlijk belangrijk.

Wat zijn zaken waar ik op moet letten en waar zijn deze units voordelig te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Sethro schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:03:
Wat zijn nu de meest gangbare modellen. Ik lees vooral Daikin FTXM-M en Ururu Sarara.

Uit de verschillende post maak ik op dat de Ururu net wat meer functies heeft en groter buitendeel.

Ik ben op zoek naar een koel/verwarmingseenheid voor de woonkamer. Ca 50m2 oppervlakte. Voor de echt koude periodes hebben we (voorlopig) de CV ketel. Efficiency is natuurlijk belangrijk.

Wat zijn zaken waar ik op moet letten en waar zijn deze units voordelig te bestellen?
Je hebt geen vloerverwarming neem ik aan? Want dan zou ik eerder voor een lucht/water warmtepomp kiezen.

In de topic startpost staan meer types. De efficiency van de diverse modellen staat hier ook bij. Ik doe zelf 40 m2 in een huis uit 1996 met een US 3,5 (FTXZ35) en heb hiermee mijn ketel al twee jaar niet meer aan gehad. Het huis op 22°C krijgen terwijl het mistig buiten is en vriest (waardoor de unit regelmatig een defrost heeft) lukt dan uiteraard niet meer.

Qua vermogen is de isolatie trouwens minstens zo belangrijk als de te verwarmen oppervlakte. Dus wat is het bouwjaar van je huis en/of heb je nog nageïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
antonboonstra schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:08:
[...]

Je hebt geen vloerverwarming neem ik aan? Want dan zou ik eerder voor een lucht/water warmtepomp kiezen.

In de topic startpost staan meer types. De efficiency van de diverse modellen staat hier ook bij. Ik doe zelf 40 m2 in een huis uit 1996 met een US 3,5 (FTXZ35) en heb hiermee mijn ketel al twee jaar niet meer aan gehad. Het huis op 22°C krijgen terwijl het mistig buiten is en vriest (waardoor de unit regelmatig een defrost heeft) lukt dan uiteraard niet meer.

Qua vermogen is de isolatie trouwens minstens zo belangrijk als de te verwarmen oppervlakte. Dus wat is het bouwjaar van je huis en/of heb je nog nageïsoleerd?
Huis is gebouwd rond 1920 en dus is isoleren een uitdaging.

Er is al wel veel gebeurd; vloeren, ramen en buitendeuren zijn aangepakt en voldoen aan hedendaagse standaarden. Muren zijn lastiger want geen spouw. Waar mogelijk is er een spouw gemetseld en/of voorzetwand met PIR geplaatst. Plafonds worden binnenkort aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De Toshiba multisplit draait hier nog steeds als een tierelier.
's Ochtends om half 7 gaan de binnen-units middels de timer aan en om half 11 's avonds schakelen ze weer uit.
Bij een gezin van 4 personen is er altijd wel iemand thuis.
Beide binnen-units (woonkamer en aanbouwkeuken) op de fluisterstand en de swingklep in een vaste stand.
Nog een paar extra zonnepanelen erbij is trouwens geen overbodige luxe.
Tapwater gaat hier nog steeds via de stadsverwarming helaas.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

SpeksteenWP schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:05:
De Toshiba multisplit draait hier nog steeds als een tierelier.
's Ochtends om half 7 gaan de binnen-units middels de timer aan en om half 11 's avonds schakelen ze weer uit.
Bij een gezin van 4 personen is er altijd wel iemand thuis.
Beide binnen-units (woonkamer en aanbouwkeuken) op de fluisterstand en de swingklep in een vaste stand.
Nog een paar extra zonnepanelen erbij is trouwens geen overbodige luxe.
Tapwater gaat hier nog steeds via de stadsverwarming helaas.
Dure grap SV aanhouden voor tapwater. Geen mogelijkheid voor een (WP)boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is zeker een dure grap.
Echter een WP boiler in de afzuiging van het huis, dan komt de boiler op zolder te staan en dat is de meest onlogische plaats in onze woning.
Een 200L boiler op de begane grond is het beste in onze situatie, maar ja waar zet je zo'n bakbeest neer. ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Hier hetzelfde probleem, een geschikte plaats waar en de luchtaansluitingen goed uitkomen en de waterleiding. Ondertussen wel een gewone boiler gehangen, zuipt stroom maar alles beter dan Ennatuurlijk sponoren en niet of nauwelijks gebruik er van maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:02:
[...]

Die setjes zijn onzin en is vragen om problemen.
Als je leidingen gevacumeerd zijn, hoe wil je dan je binnendeel vacumeren?
Die is namelijk gevuld met stikstof in de fabriek en moet na montage gevacumeerd worden.
Daarnaast pers je een systeem af met 41bar stikstof, voor je het vacumeerd.
Afpersen kan dus ook niet, wat grotere kans op lekkages geeft.

Verder kun je het vacuum helemaal niet controleren en officieel is DIY aan zo'n systeem zelfs verboden.

Daarnaast ga je een flink(te)duur apparaat kopen met een berg poespas als extra opties.
Als je systeem niet in een juist vacuum is geweest, dan gaat hij binnen de kortste keren kapot.
Of hij draait jaren flink onrendabel. Begin er dus niet aan, maar laat de STEK handelingen uitvoeren.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 22:07
Ik ben er vermoedelijk uit, ik ga ons huis ook verwarmen en koelen met airco's. Het worden dan 2 buitenunits, één voor de beneden en de andere voor de bovenverdieping met daar een split unit.
Onze CV-ketel is net overleden (boiler lekt, dus we kunnen deze nog heel even gebruiken) ik moet nu beslissingen gaan nemen voor de SWW voorziening. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Ik heb net 20 zonnepanelen besteld maar die ga ik maar laten wijzigen naar 24 stuks, dan licht in één keer heel mijn dak vol.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Kenny73 Ik heb zelf gekozen voor een zonneboiler met elektrische naverwarming. Ik heb ook nog gekeken naar een warmtepompboiler - maar daar had ik de ruimte niet voor. De zonneboiler is een liggend vat die ik mooi in een knieschot heb kunnen wegwerken terwijl warmtepompboilers altijd rechtop schijnen te moeten staan.

Het hangt dus voornamelijk van je budget en je ruimte af. Kun je een boiler kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Kenny73 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:59:
Onze CV-ketel is net overleden (boiler lekt, dus we kunnen deze nog heel even gebruiken) ik moet nu beslissingen gaan nemen voor de SWW voorziening. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Voor SWW zie onder andere dit topic en dit topic. Of deze zoek opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 22:07
cyberstalker schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:26:
@Kenny73 Ik heb zelf gekozen voor een zonneboiler met elektrische naverwarming. Ik heb ook nog gekeken naar een warmtepompboiler - maar daar had ik de ruimte niet voor. De zonneboiler is een liggend vat die ik mooi in een knieschot heb kunnen wegwerken terwijl warmtepompboilers altijd rechtop schijnen te moeten staan.

Het hangt dus voornamelijk van je budget en je ruimte af. Kun je een boiler kwijt?
Ja, ik kan een grote boiler kwijt in de garage. Ook heb ik nog een dak over op het zuiden waar de zon van 9.00 tot een uur of 12.00 op schijnt, daarna komt dit dak in de schaduw te liggen, dus ik weet niet of een zonneboiler een goede optie is. Hoe verwarm je nu je water op deze grijze grauwe dagen?
Thanks, ga ik daar eens rondneuzen.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Je kunt nog PV-t overwegen, 'thermische' zonnepanelen die stroom en warm water leveren, als je net nu aan 24 zonnepanelen begint. Ik ben geen kenner maar ook daarbij zul je in de winter wel naverwarming van het warm water nodig hebben.
Mijn standalone warmtepompboiler op ventilatielucht heeft een kleine compressorunit en een los boilervat en pakt nooit meer dan 400 watt, geen naverwarming nodig, sterker nog, die zit er niet in. Verbruik gemiddeld ca. 850 kWh per jaar in mijn geval (vat 150 liter, gemiddeld 3 personen in huis). Geen Chinese meuk maar een degelijke Nibe.

[ Voor 14% gewijzigd door mv8tekst op 02-01-2018 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32
bvuaemal schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 14:40:
Hartelijk dank voor de info. Hierbij nog wat meer info en antwoorden op vragen
1 - De lucht kanalen van mijn Brink zitten voor een groot gedeelte in mijn kruipruimte en zijn minimaal geisoleerd
2 - Mijn kruipruimte is nat voor min 5 maanden per jaar
3 - De geinstalleerde dompel pomp in mijn kruipruimte werkte niet toen ik het huis betrok m.a.g dat een aantal hetelucht kanalen aan de onderkant nat zijn geworden
Note1: Bovenstaande verklaart gedeeltelijk waarom mijn energie verbruik behoorlijk naar beneden gaat tijden de test met electrische radiatoren
Note2: Bovenstaande nodigd ook niet uit om de bestaande kanalen met een LL warmte pomp te gebruiken (mits deze opnieuw worden geisoleerd = oude isolatie verwijderen en de kanalen met PUR laten bedekken + het water nivo in de kruipruimte gegarrandeerd onder de lucht kanalen blijft)
Note3: Bij gebruik van centrale lucht verwarming verlies je toch redelijk wat energie in ruimtes die je niet wilt verwarmen. Je kunt de roosters dicht zetten maar dan stroom er nog steeds 10-15% lucht door.
4 mijn kamer is aan de enekant 2.5 m hoog en aan de andere kant 5m hoog en staat in open kontakt met de overloop/vide

Momenteel heb ik de volgende opties voor ogen:
1 gebruikte Brink B25 laten installeren in combinatie met een paar LL WPs voor verwarmen en koelen op laag geluids nivo
2 Brink er uit en een hybride gas CV met LW WP er in met LTV radiatoren (lost ook mijn gas boiler met waakvlam op) en misschien nog een LLWP
3 Brink er uit en een LW WP met LTV radiatoren er in en misschien een LLWP voor koelen
Liefst zou ik vloer verwarming willen aanschaffen ipv LTV radiatoren maar dan moet ik de bestaande marmeren vloer (in cement geplaats) er uit breken ....................
4 - Brink er uit LL WPs er in maar dat geeft veel geluid en of hoge jaarlijkse ondehouds kosten
5 - Brink er uit een 1 LL WP installeren die alleen mijn kamer met warme lucht via de huidige kanalen voorziet met opnieuw geisolleerde kanalen. Misschien zou ik het geinstalleerd aircon topkoelings element (12kW) opnieuw kunnen gebruiken.
Wat heb je hier ooit aan gedaan?

Ik twijfel of ik niet mijn brink ketel er uit doe en dan een elektrische verwarming/koeling in de plaats zet...... alleen: bestaan die voor de huidige kanalen?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
mv8tekst schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:26:

Mijn standalone warmtepompboiler op ventilatielucht heeft een kleine compressorunit en een los boilervat en pakt nooit meer dan 400 watt, geen naverwarming nodig, sterker nog, die zit er niet in. Verbruik gemiddeld ca. 850 kWh per jaar in mijn geval (vat 150 liter, gemiddeld 3 personen in huis). Geen Chinese meuk maar een degelijke Nibe.
Dan staat hij gemiddeld 6u per dag te loeien, nou ja iets minder dan omdat hij ook als MV werkt :)
Heb je een idee of dit over-ventilatie betekent waardoor je koude lucht van buiten naar binnen haalt?
Dat is voor mij nog een onbekend gegeven, leuk dat de warme lucht van mijn airco's in een boiler verdwijnt maar dan moeten ze harder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik merk helemaal niets van overventilatie, ik heb overal raamroosters en het tocht niet. Blijkbaar doet ie het op een gestaag zacht pitje. Het klopt dat de vwpb wel heel wat uren nodig heeft, dat is natuurlijk logisch zonder naverwarming.
De lucht uit het huis zou zonder vwpb door de MV op gemiddeld pakweg 18 graden door het dak naar buiten gaan (meeste lucht wordt aangezogen vanuit onverwarmde ruimten: toilet, badkamer - daarnaast 1 afzuigpunt in de open keuken van de woonkamer waar de Daikin US staat), nu gaat ie op ca. 5 graden de lucht in. Ventileren moet je sowieso. Dus wat zie je nu als het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nou ja probleem, meer een feit dat er wellicht meer wordt geventileerd dan zonder wpb.
Mijn airco's kunnen het nu goed aan, maar ik vraag me af of meer afzuiging idd betekent dat de airco's dit moeten compenseren.
Misschien is het debiet van de Nibe vrij klein, de Atlantic waar ik naar kijk werkt 300m3/uur weg :P
Die is niet geschikt om de MV te vervangen maar het rendement wordt wel beter als ik een beperkte hoeveelheid lucht van de MV zou bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
300 m3/uur, da's geen ventilatie, da's een afzuigkap!
Ik vind het wel prima, een mv die blijkbaar op een zacht pitje werkt, daarnaast heb ik in de woonkamer de functies clean en fresh aanstaan op de Daikin en een recirculatiekap met groot koolstoffilter om de lucht gezond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@mv8tekst 300m3/h is niet eens zoveel als je een gemiddelde woning hebt met +/- 4 personen.
Om gezond te ventileren is 0,9l/s per m2 de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zie dat een Nibe F130 de cop specificeert bij 180m3/uur, minimaal doet hij 90m3/uur wat een normale MV op stand 1 doet.
Is er ergens te zien hoeveel warmteverlies de MV normaal gesproken geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Speedy-Andre Om 300 m3/h lucht 20K op te warmen, heb je 2kwh nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Cijfers gaan mij al snel boven de pet maar mijn totale SWW wordt verwarmd met 850 kWh per jaar.
In het EPA-rapport dat ik bij mijn huis kreeg werd de mechanische ventilatie aangewezen voor 25% van het totale warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Jaaroverzichten volgens mindergas.nl voor mijn Remeha Avanta CW4 versus mijn Daikin Ururu Sarara FTXZ35N
Gasverbruik201220132014201520162017
Periode1 jan t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec
Verwarming764,88 m3734,45 m3445,56 m3353,52 m313,79 m30,04 m3
Overig24,12 m322,60 m317,49 m316,29 m310,28 m31,73 m3
Totaal789,00 m3757,06 m3463,05 m3369,81 m324,07 m31,76 m3
Per gewogen graaddag0,242 m3/graaddag0,224 m3/graaddag0,168 m3/graaddag0,123 m3/graaddag0,005 m3/graaddag0,000 m3/graaddag
Aantal gewogen graaddagen3.1633.2722.6522.8793.0512.924
Elektraverbruik201220132014201520162017
Periode5 jun t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec1 jan t/m 31 dec
Verwarming237 kWh1070 kWh976 kWh
Overig6 kWh0 kWh0 kWh
Totaal243 kWh1070 kWh976 kWh
Per gewogen graaddag0,213 kWh/graaddag0,351 kWh/graaddag0,334 kWh/graaddag
Aantal gewogen graaddagen1.1083.0512.924

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-07 21:28
Uiteindelijk besloten om mijn hetelucht verwarming te vervangen
1- Het gebruik van mijn huidige kanalen vond ik geen optie omdat deze slecht zijn geisoleerd
2 - Ik niet kan garanderen of deze bij het falen van mijn dompelpomp niet nat worden
3 - Ongeveer 20% van mijn warmte komt op nutteloze plaatsen terrecht
4 - Als uit mijn bestande hetelucht kanalen lucht van 30- 35C krijgt dan voelt dit aan als tocht.
5 - Als je nu gaat investeren dan is verwarmen op gas niet de way forward.
6 - Een nieuwe hetelucht verwarming geinstalleerd kost ongeveer E7000, plus nog eens 8000E voor een geintergreerde WP voor koelen en verwarmen. Daar heb je bijna 10 LL WPs van 4kW voor.
7 - Ik ben geen LL WPs tegengekomen die makkelijk op mijn huidig systeem geplaatst kunnen worden.

Als test ik heb sinds eind December 3 MHI SRK35SZ-S geinstalleerd. 2 in woonkamer en 1 in de keuken. Als dit qua comfort en geluid bevalt dan plaats ik in het najaar nog een stuk of 3 om de rest van het huis te verwarmen. Tot nu toe zijn we gematigd positief. Als dit niet bevalt dan laten we vloer verwarming installeren en gaan we de 3 geinstalleerde WPs in een ander gedeelte van het huis gebruiken om te verwarmen
miel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:46:
[...]

Wat heb je hier ooit aan gedaan?

Ik twijfel of ik niet mijn brink ketel er uit doe en dan een elektrische verwarming/koeling in de plaats zet...... alleen: bestaan die voor de huidige kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@bvuaemal als voor je budgettair haalbaar is zou ik altijd voor vloerverwarming gaan eventueel gevoed door een LW warmtepomp. Naar mijn mening is dit vele malen comfortabeler dan LL.

je kan dan alleen nog niet prettig koelen. dus 1 unit behouden daarvoor geeft nog meer comfort

de overige niet leefruimtes kan je prima met LL doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Helemaal mee eens. Onze voorkeur is vloerverwarming maar kosten zijn 20kE plus kosten L/W WP plus alle romp slomp (bestaande marmeren vloer gelegd in cement moet geheel worden uitgebroken). Dus proberen we eerst deze bijna noregret aanpak.
Ray schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:43:
@bvuaemal als voor je budgettair haalbaar is zou ik altijd voor vloerverwarming gaan eventueel gevoed door een LW warmtepomp. Naar mijn mening is dit vele malen comfortabeler dan LL.

je kan dan alleen nog niet prettig koelen. dus 1 unit behouden daarvoor geeft nog meer comfort

de overige niet leefruimtes kan je prima met LL doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bvuaemal schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:11:
Helemaal mee eens. Onze voorkeur is vloerverwarming maar kosten zijn 20kE plus kosten L/W WP plus alle romp slomp (bestaande marmeren vloer gelegd in cement moet geheel worden uitgebroken). Dus proberen we eerst deze bijna noregret aanpak.
[...]
dat is inderdaad een flinke post. over hoeveel m2 praten we dan ? VV leggen is in de regel niet zo duur meer. Goed in dit geval is het wellicht erg zonde van bestaande vloer en als je weer iets vergelijkbaars wilt...

maar even uit mijn hoofd kost de vv zelf leggen op staal matten nog geen 40 euro de m2 inclusief loon / leidingen en verdeler. Frezen is niet veel duurder.

dan moet je nog wel afstorten en een nieuwe vloer maar voor 20K moet je aardig wat uithalen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Dat dacht ik ook tot ik de volgende offerte kreeg:
105m2 aan marmer = 10k
Infreezen in marmer en leidingen = 7k
Aanpassing bestaande items = 1k
Onvoorzien = 1k
Ray schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:14:
[...]

dat is inderdaad een flinke post. over hoeveel m2 praten we dan ? VV leggen is in de regel niet zo duur meer. Goed in dit geval is het wellicht erg zonde van bestaande vloer en als je weer iets vergelijkbaars wilt...

maar even uit mijn hoofd kost de vv zelf leggen op staal matten nog geen 40 euro de m2 inclusief loon / leidingen en verdeler. Frezen is niet veel duurder.

dan moet je nog wel afstorten en een nieuwe vloer maar voor 20K moet je aardig wat uithalen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bvuaemal schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:42:
Dat dacht ik ook tot ik de volgende offerte kreeg:
105m2 aan marmer = 10k
Infreezen in marmer en leidingen = 7k
Aanpassing bestaande items = 1k
Onvoorzien = 1k

[...]
vooral die tweede post is imho extreem.

ik laat dit jaar de hal doen. daar ligt ook marmer in beton. is maar iets van 12 m2 dus in verhouding een stuk duurder maar dat kost iets van 600 euro.

Daarna egaliseer ik en gaat er pvc op.

maar goed als je nu mooi marmer hebt liggen en je wilt dat weer terug dan is het inderdaad een smak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 755407

hoe is het eigenlijk afgelopen met de aanschaft airco van Otan?
ik had eigenlijk nog wel een reactie verwacht op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
stroomisgratis schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:40:
De winter is bijna achter de rug en we zijn er gasloos goed doorgekomen.
De verwarming bij ons gebeurt in de woonruimtes en hal met ururu's (lucht-lucht warmtepompen).
In andere ruimtes met infraroodpanelen.

Voorheen hadden we een jaarverbruik 1800m3 gas en 4500 kWh per jaar.
Nu is dit 8500 kWh elektrisch per jaar.
In vergelijking tot lucht-water warmtepompen en vloerverwarming circa 50 % minder kWh-verbruik. :)

Voor verwarming hebben we de afgelopen 12 maanden in totaal 3200 kWh verbruik gehad met Daikin Ururu's.
In januari was er het hoogste verbruik met de 4 ururu's, samen 750 kWh.
Januari had circa 525 graaddagen. Dat zou met gas circa 0,6 * 525 = 315 m3 gas zijn geweest.
Daarmee is de COP van de daikin's in januari 315 m3 * 9 / 750 kWh = 3,78.
(hierbij gerekend met 1 m3 gas = 9 kWh).
Over het hele jaar was de COP van de daikin's rond de 5.

Tapwater:
Voor tapwater hebben we een warmtepomp boiler.
Gemiddeld verbruikt deze 2,5 kWh per dag.
Even deze omhoog schoppen :9
Ik zie dar er maximaal 800kWh verbruik in de Eldom is gestopt (de rest naar de IR panelen?).
Gaat het in de winter goed met de Eldom als je kijkt naar de opwarmtijd en het verbruik?
Op dit moment kan je de Eldom zowat gratis krijgen en de boiler zou ik een stuk makkelijker kwijt kunnen dan een wpboiler met ruim 60cm doorsnee :)
Alleen moet het ding wat hoger aan de muur komen als je het display goed wil kunnen aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Ik zie dar er maximaal 800kWh verbruik in de Eldom is gestopt (de rest naar de IR panelen?).
Gaat het in de winter goed met de Eldom als je kijkt naar de opwarmtijd en het verbruik?
Op dit moment kan je de Eldom zowat gratis krijgen en de boiler zou ik een stuk makkelijker kwijt kunnen dan een wpboiler met ruim 60cm dorsnee :)
Alleen moet het ding wat hoger aan de muur komen als je het display goed wil kunnen aflezen.
Hier https://www.bosma-energie...-green-line-1100-subsidie is de 120L uitvoering 1199, 1239 met solar spiraal -1100 subsidie, blijft er inderdaad weinig investering over. :)

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 13-01-2018 20:01 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er komt nog wel een STEK handeling bij, maar daar heb ik wel een oplossing voor.
Net als met de airco's kan ik veel zelf voorbereiden.
Opvallend aan de Eldom is dat hij 3kW warmte levert en dus best snel werkt.
Daar staat een wat hoger verbruik van 1000W tegenover, een wpboiler doet het met 600W.
Met een split zit ik tenminste niet met mogelijke herrie en lucht gebruik vanuit het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 23:23
Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:16:
[...]

Op dit moment kan je de Eldom zowat gratis krijgen en de boiler zou ik een stuk makkelijker kwijt kunnen dan een wpboiler met ruim 60cm doorsnee :)
mijn 190liter wpb (zonder aparte buitenunit) heeft een doorsnee van 56cm. maakt die 9cm verschil voor jou zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sjors81 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:25:
[...]

mijn 190liter wpb (zonder aparte buitenunit) heeft een doorsnee van 56cm. maakt die 9cm verschil voor jou zoveel uit?
De Atlantic is 62cm breed en 66cm diep, de Eldom heeft 47cm doorsnede dus dat is al 19cm minder.
Het is vooral het op z'n plek brengen via een trap wat lastig is als hij erg dik is en de Eldom boiler weegt tussen 50 en 55kg afhankelijk van het model.
Hij hangt aan een muur zodat er ruimte onder het apparaat is om bij de leidingen te kunnen.
Dan is er geen geklooi met lucht toe- en afvoer wat weer gunstig is als ik WTW ventilatie zou willen aanleggen.
De cvketel moet wel weg want die hangt aan een draagmuur waar de Eldom denk ik het stevigst hangt.
Op de andere wanden met metalstud en gipsplaten kan ik hem niet zomaar plaatsen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:48:
[...]

De Atlantic is 62cm breed en 66cm diep, de Eldom heeft 47cm doorsnede dus dat is al 19cm minder.
Het is vooral het op z'n plek brengen via een trap wat lastig is als hij erg dik is en de Eldom boiler weegt tussen 50 en 55kg afhankelijk van het model.
Hij hangt aan een muur zodat er ruimte onder het apparaat is om bij de leidingen te kunnen.
Dan is er geen geklooi met lucht toe- en afvoer wat weer gunstig is als ik WTW ventilatie zou willen aanleggen.
De cvketel moet wel weg want die hangt aan een draagmuur waar de Eldom denk ik het stevigst hangt.
Op de andere wanden met metalstud en gipsplaten kan ik hem niet zomaar plaatsen :9
Zou je dit misschien kunnen gebruiken? https://www.2smart.be/boi...-boiler-voor-muurmodellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Misschien wel, dan hoeft een slap wandje hem niet te dragen :)
Beide soorten betekenen een flinke ingreep, met een buiten-unit moet ik een opslag kamer een heel eind leeg halen om de leidingen te kunnen trekken en een wpboiler die hoger staat heeft minder ruimte voor de luchtslangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Op zich wel mooi zo'n wp boiler met buiten unit wanneer je niet in staat bent om een all in one te plaatsen.
(hier niet eenvoudig). Enige wat mij zorgen baart is de inhoud. Hebben nu een 120l normale boiler (Daalderop op 65 graden) en kunnen daar mee uit te voeten, maar minder liever niet. Ik vrees dat deze dan toch tekort gaan schieten v.w.b. de hoeveelheid warm water.

En om een beetje on topic te blijven: de Daikin US draait hier 24h per dag maar doet alleen wat als de L/W pomp op nacht verlaging staat of het niet trekt alleen. Eigenlijk wel zonde, zal hem eens wat actiever betrekken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De 150 liter versie voldoet dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Dat vraag ik mij dus af. nu 120l op 65 graden tegen 150l op 45(?) graden.
Dan kom ik wat water te kort denk ik. Dan moet de boiler in ieder geval op 55 graden gehouden worden.
Ben benieuwd wat er dan van de COP overblijft (als zal die altijd wel beter zijn dan nu ;-))
Al wat ervaringen met deze WP boiler gevonden op het net toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@thido
Zoals je al wel weet, staat hier de 200L WP-boiler op 50 graden ingesteld. Verbruik van een gemiddelde week. Op zaterdag wordt het vat naar 60 graden gebracht met het elektrisch element. Heb je hier iets aan? Aanzuiglucht is rond de 15 graden; dat zal natuurlijk (zeker in de winter) met een split-unit WP boiler heel anders liggen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wf9fhaxg.png

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 15-01-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
thido schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:58:
Dat vraag ik mij dus af. nu 120l op 65 graden tegen 150l op 45(?) graden.
Dan kom ik wat water te kort denk ik. Dan moet de boiler in ieder geval op 55 graden gehouden worden.
Ben benieuwd wat er dan van de COP overblijft (als zal die altijd wel beter zijn dan nu ;-))
Al wat ervaringen met deze WP boiler gevonden op het net toevallig?
https://www.boiler-info.nl/rekenen/#aftapbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Speedy-Andre schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:24:
Er komt nog wel een STEK handeling bij, maar daar heb ik wel een oplossing voor.
Net als met de airco's kan ik veel zelf voorbereiden.
Opvallend aan de Eldom is dat hij 3kW warmte levert en dus best snel werkt.
Daar staat een wat hoger verbruik van 1000W tegenover, een wpboiler doet het met 600W.
Met een split zit ik tenminste niet met mogelijke herrie en lucht gebruik vanuit het huis.
Ik heb zonet de 150liter eldom bestelt. Weet iemand een goede online shop waar ik kant en klare koel leidingen kan bestellen zodat ik de warmtepomp boiler als voorbereiding al kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een installateur werkt graag met 'zijn' materiaal omdat hij er vertrouwd mee is en de kwaliteit kent.
Ga je zelf shoppen, dan denk ik dat je niet snel iemand vindt die het voor je wil monteren tenzij je het zelf kan.
Ik wil bijvoorbeeld Climasense wel noemen als je het toch zo wilt proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Ik heb gisteren een Ururu 5KW laten ophangen in onze woonkamer. (50m2 10mx5m)
De verwachtingen na alle posts op dit forum waren positief, maar ik moet zeggen dat het me flink tegenvalt.

- Het gene dat het meest tegenvalt is het geluid, eigenlijk is niks anders dan de fluister-stand acceptabel voor in de woonkamer, maar daar krijgt hij het niet mee warm.
- Daarnaast vind ik de warmte die er uit komt ook tegenvallen, een paar meter van het apparaat voelt de luchtstroom niet meer warm, maar net wat te fris aan.
- Zelfs op automatisch krijgt ie het niet echt behaaglijk in onze uitbouw... (wel standaard dubbel-glas daar)

Kunnen jullie je vinden in mijn bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Chickendorp

Is de unit wel goed afgevuld? Want in de laagste spaarstand krijgt onze FTMX35M het met gemak warm. Terwijl jij een kleinere oppervlakte hebt met een grotere unit.

Zet hem eens een paar graden hoger? Werkt de stand waarop hij even voluit gaat?

Is de uitbouw voorzien van redelijk recent dubbel-glas (HR++)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
@Noord27

Ik neem aan dat ze hem goed afgevuld hebben, maar weet niet hoe ik dat kan dubbelchecken.
Ik heb hem vanochtend op AUTO gezet en op 24 graden, maar hij krijgt m dan niet hoger dan 22 graden.
De 'POWERFULL' stand gaat wel aan, maar dan wordt de lucht merkbaar minder warm.

De uitbouw heeft helaas oud dubbelglas.
Zonet even een warmtecamera besteld om te onderzoeken waar evt warmte verloren kan gaan.
En dan kan ik ook even meten met welke temperatuur de lucht uit de Ururu komt. (morgen zal ik daar even een update van doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Chickendorp Als ik jou was zou ik even de installateur aan zijn jas trekken. Op de powerfull stand moet het aanvoelen alsof er een aardig warme föhn de kamer in blaast.

Zelf gasvulling checken kan en mag niet zonder F-gassen certificaat. Maar daar zou ik als eerste aan denken als er (te) weinig warmte uit komt. Dat het wat sneller naar buiten gaat door ouder dubbel glas is een gevolg. De oorzaak is te weinig opbrengst van je Ururu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Volgens mij hadden de daikins een afwijking van een paar graden. Zet hem maar eens op bv 28 C en forceerd de fan stand op L. Dan moet er een lucht stroom van rond de 45 C uitkomen. Als dat niet zo is dan maar de instalateru bellen. Volgens mij zijn alle LL WP begrensd op max compressor temperatuur. van rond de 50C
Chickendorp schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:50:
Ik heb gisteren een Ururu 5KW laten ophangen in onze woonkamer. (50m2 10mx5m)
De verwachtingen na alle posts op dit forum waren positief, maar ik moet zeggen dat het me flink tegenvalt.

- Het gene dat het meest tegenvalt is het geluid, eigenlijk is niks anders dan de fluister-stand acceptabel voor in de woonkamer, maar daar krijgt hij het niet mee warm.
- Daarnaast vind ik de warmte die er uit komt ook tegenvallen, een paar meter van het apparaat voelt de luchtstroom niet meer warm, maar net wat te fris aan.
- Zelfs op automatisch krijgt ie het niet echt behaaglijk in onze uitbouw... (wel standaard dubbel-glas daar)

Kunnen jullie je vinden in mijn bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bvuaemal schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:09:
Volgens mij hadden de daikins een afwijking van een paar graden.
[...]
die van mij moet ik ook op 17 graden zetten om het hier 21 graden te krijgen.
Erg nauwkeurig is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

DanTm schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:48:
[...]

die van mij moet ik ook op 17 graden zetten om het hier 21 graden te krijgen.
Erg nauwkeurig is het niet :)
dat dus. als ik hem in de woonkamer op 24 zou zetten dan kan ik er met zonnecreme op rond gaan lopen...

ervaring hier is minimaal 3 graden hogere ruimte temp dan instel temp. Bij verwarmen dan. Bij koelen klopt het op de graad nauwkeurig

en inderdaad als je een unit op powerfull zet of gewoon flink warmer komt er echt een enorme flow warm tot hete lucht uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Anoniem: 646360 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:07:
..verwarm je tot 23 gaat hij tot 25gr en laat zich dan afzakken,. iets van een offset waarde omdat als de unit in een hoek zit tov hart van de kamer een andere temp meet
De offset is in te stellen via het verborgen setup menu (lang ingedrukt houden).

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 16-01-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Trebbors schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:47:
[...]

De offset is in te stellen via het verborgen setup menu (lang ingedrukt houden).
De temperatuur die de Daikin meet is voor de Daikin de juiste temperatuur, het verschil met de eigen waarneming , vaak de kamerthermostaat wordt veroorzaakt door het hoogte verschil tussen deze 2 meet punten. De offset verander daar niets aan anders dan dat de Daikin eerder of later begint met verwarmen.

De enige manier om dit goed te krijgen is of er in berusten dat het zo is en je instelling hier op aan te passen of erg in grijpend de voeler van de Daikin te verplaatsen richting kamerthermostaat of laten zakken tot de zelfde hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

wizzopa schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:33:
[...]

De temperatuur die de Daikin meet is voor de Daikin de juiste temperatuur, het verschil met de eigen waarneming , vaak de kamerthermostaat wordt veroorzaakt door het hoogte verschil tussen deze 2 meet punten. De offset verander daar niets aan anders dan dat de Daikin eerder of later begint met verwarmen.

De enige manier om dit goed te krijgen is of er in berusten dat het zo is en je instelling hier op aan te passen of erg in grijpend de voeler van de Daikin te verplaatsen richting kamerthermostaat of laten zakken tot de zelfde hoogte.
Aan de andere kant van mijn kamer is de meet-temperatuur twee graden lager dan wat de Daikin meet.

Ik heb de offset op +2 gezet, m.a.w. in plaats van opwarmen tot de ingestelde 21 graden stookt deze door tot 23 graden @ Daikin en ontvang ik +/- 21 graden aan de andere kant van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Trebbors schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 22:56:
[...]

Aan de andere kant van mijn kamer is de meet-temperatuur twee graden lager dan wat de Daikin meet.

Ik heb de offset op +2 gezet, m.a.w. in plaats van opwarmen tot de ingestelde 21 graden stookt deze door tot 23 graden @ Daikin en ontvang ik +/- 21 graden aan de andere kant van de kamer.
Als ik dit zo lees blijft het verschil dus gewoon 2 graden Daikin meet 23 en je kamer 21 . Je kan dus het verschil niet weg werken.
Met de offset grijp je in op het regelgedrag van de Daikin en niet op de temperatuur voeler.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 16-01-2018 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
bvuaemal schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:09:
Volgens mij hadden de daikins een afwijking van een paar graden. Zet hem maar eens op bv 28 C en forceerd de fan stand op L. Dan moet er een lucht stroom van rond de 45 C uitkomen. Als dat niet zo is dan maar de instalateru bellen. Volgens mij zijn alle LL WP begrensd op max compressor temperatuur. van rond de 50C

[...]
op deze manier kun je niet zeggen dat hij goed draait. De fan moet niet op laag, maar op hoog. Dan de hoogst mogelijke ruimtetemperatuur vragen en minimaal 15 minuten laten draaien. De inblaas temperatuur moet dan rond de 40 graden zijn.
De druk is dan rond de 28 bar.
Flinke ijsvorming op het buitendeel beïnvloed de meting negatief, dus rond 0 geeft een verkeerd beeld. Dit zorgt voor lagere inblaas temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-06 15:00
Wij zijn aan het kijken voor een wp om onze extra zonnestroom op te stoken en goedkoop bij te verwarmen. in onze vorige woning hadden wij een Daikin en daar waren wij zeer tevreden van. Nu we aan het rondkijken zijn voor een nieuwe raden ze ons een Toshiba aan, volgens de verkoper is Daikin mooier kwa ontwerp en Toshiba zou een betere compressor hebben en betere electronica. Hoe zijn hier de ervaringen? Mijn voorkeur is Daikin na een goede ervaring en volgens de verkoper toen "het beste" maar is Toshiba echt beter of is het verkoopspraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

wizzopa schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:04:
[...]
Met de offset grijp je in op het regelgedrag van de Daikin en niet op de temperatuur voeler.
Oke, dank je, dan begreep ik de werking niet goed.
Kun je eens uitleggen hoe de offset dan van invloed is, hoe het regelgedrag precies in elkaar steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Trebbors schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:01:
[...]

Oke, dank je, dan begreep ik de werking niet goed.
Kun je eens uitleggen hoe de offset dan van invloed is, hoe het regelgedrag precies in elkaar steekt?
De Daikin kijkt voor het regel altijd naar de voeler die in de binnen unit zit achter de klep dat is bij mij op ca 2,5 meter hoogte.

Het is jammer dat Daikin er voor heeft gekozen deze voeler zelf niet van een compensatie/offset mogelijkheid te voorzien, nu regelt hij op voor hand aan de hand van voor onze beleving verkeerde temperatuur. Ik merk dat bij het verhogen van de temperatuur instelling, 1 graad verhoging duurt heel erg lang om deze waar te nemen om dat de unit al een hoger temperatuur meet dan er eigenlijk in de ruimte heerst.

Voorstellen die ik heb gedaan naar Daikin om in de Software 2 mogelijk heden aan te brengen dus 1 voor de meetfout als gevolg van de hoogte en een voor een eventuele fout in de werkelijk temperatuur.

Uit de Mail aan Daikin

Als de sensor ook verantwoordelijk is voor het regelen van de temperatuur dan zal naar mijn mening de 22 graden die hij meet als gevolg van de gelaagdheid van de lucht , een directe invloed hebben op het regel gedrag bij het verhogen van de temperatuur ..

Als de instelling 19 graden is en ik geef een verhoging naar 20 graden zal de Unit daar niet of nauwelijks op reageren , omdat hij al 22 graden meet.

Het verhogen van de offset zal aan het verschil tussen instelling setpoint en meting niets veranderen.

Naar mijn bescheiden mening zit de sensor op een verkeerde plaats en zou hij onder de unit moeten zitten in de gleuf voor de lucht circulatie.

Voor als nog denk ik niet dat een offset de oplossing is

De reactie van Daikin.

Onderstaande ben ik met je eens. :)

Bij wat hogere plafonds heb je toch al snel een offset nodig van 4 graden.

Heb je misschien een foto van de situatie? Alhoewel ik bang ben dat er verder weinig aan te doen is.

Als er (sterke) gelaagdheid is, is dat alleen te verhelpen door de temperatuur in de ruimte gelijkmatig te houden, dus geen (of geringe) afkoeling of opwarming. En geen koude vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Chickendorp schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:19:
@Noord27

De uitbouw heeft helaas oud dubbelglas.
Echt oud als in thermopane van 20 jaar geleden en echt grote ramen? Dan weet je ook zonder warmtebeeldcamera dat daar enorm veel warmte verdwijnt. Op z'n minst HR++-glas zou dan stap 1 moeten zijn.

Ik heb iets tegen die AUTO-stand. Zet hem gewoon op HEAT, want dat is toch wat je wilt?

Je kunt ook even checken of de lamellen de goede kant op staan. In het set-upmenu vind je Installed Position. Als ie in een hoek hangt moet je dat aangeven anders blaast ie ook de hoek in.

Ik merk ook dat ik een hogere settemperatuur moet ingeven. Sowieso minimaal 2 graden hoger dan de temperatuur die ik op mijn kamerthermometertje wil zien. Ik heb de fan op stand 2 (ik hoor het amper meer, de cv vroeger was ook niet geruisloos) en de lamellen op auto, zodat ze dan weer hoger en dan weer lager blazen, dat helpt ook om de warmte te verspreiden. Ik overweeg als extra een IR-paneel boven de zithoek omdat die het verst van de Daikin af is, het is daar ongeveer een graad minder warm.

Sinds kort laat ik de Daikin 's nachts aanstaan op 17 graden, hierdoor koelt de kamer niet verder af dan tot 18 graden gemeten (ipv 16) en is ie 's morgens sneller weer op temperatuur. Dit lijkt niet heel veel meer energie te kosten en verhoogt het comfort aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mv8tekst schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Echt oud als in thermopane van 20 jaar geleden en echt grote ramen? Dan weet je ook zonder warmtebeeldcamera dat daar enorm veel warmte verdwijnt. Op z'n minst HR++-glas zou dan stap 1 moeten zijn.

Ik heb iets tegen die AUTO-stand. Zet hem gewoon op HEAT, want dat is toch wat je wilt?

Je kunt ook even checken of de lamellen de goede kant op staan. In het set-upmenu vind je Installed Position. Als ie in een hoek hangt moet je dat aangeven anders blaast ie ook de hoek in.

Ik merk ook dat ik een hogere settemperatuur moet ingeven. Sowieso minimaal 2 graden hoger dan de temperatuur die ik op mijn kamerthermometertje wil zien. Ik heb de fan op stand 2 (ik hoor het amper meer, de cv vroeger was ook niet geruisloos) en de lamellen op auto, zodat ze dan weer hoger en dan weer lager blazen, dat helpt ook om de warmte te verspreiden. Ik overweeg als extra een IR-paneel boven de zithoek omdat die het verst van de Daikin af is, het is daar ongeveer een graad minder warm.

Sinds kort laat ik de Daikin 's nachts aanstaan op 17 graden, hierdoor koelt de kamer niet verder af dan tot 18 graden gemeten (ipv 16) en is ie 's morgens sneller weer op temperatuur. Dit lijkt niet heel veel meer energie te kosten en verhoogt het comfort aanzienlijk.
Ik denk dat hij de auto fanspeed bedoelt ;)

Overigens zet ik zelf de FTXM uit in de nacht hier. Koelt af tot een graad of 16.5. Om 6 uur in de ochtend laat ik hem aan gaan op max fanstand en 24 graden. Tegen de tijd dat ik beneden kom (07.30) is het hier 21 graden, waarna ik de unit op 22 zet en auto fanstand. Blijft het netjes tussen de 20.8 en de 21.2 gedurende de dag. Verbruik met voorheen is amper meer en het comfort is een stuk hoger.

Voorheen zette ik hem om hetzelfde tijdstip aan op auto fanstand en 19, maar dan is het maar een graad of 18.1 beneden. Ik ben helemaal niet te spreken over hoe de unit zijn temperatuur bepaalt en wat voor berekeningen hier overheen gaan.

Wellicht ben ik teveel een slimme thermostaat gewend, welke uitrekend welk vermogen er waneneer nodig is om op X tijd X temperatuur te hebben. Dat lijkt de FXTM totaal niet te doen. Is even wennen en waar nodig aanpassen, maar omslachtig is het wel. Geen idee hoe andere merken hier mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
De autostand en de powerful die koudere(!) lucht geeft, dat kan wel degelijk de AUTO-knop betekenen en niet auto-fan. Ik ben benieuwd.
Pagina: 1 ... 51 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2