Otan schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:28:
Vanochtend installateur over de vloer gehad en die had ook zijn bedenkingen bij Hyper Heat maar gaf toe hier geen ervaring mee te hebben en ging informeren bij een collega installateur die bekend was met deze techniek. Verder adviseerde hij Pana of ME met voorkeur voor Pana. Vooral Nanoe en Mild Dry Cooling was van toegevoegde waarde. Icm onderhoudscontract werd 10jr volledige garantie (materiaal en arbeidsloon) geboden voor de Pana. Voor residentiële toepassingen werd MHI minder aangeraden maar in utiliteitsbouw had dit merk weer de voorkeur.
Ongeacht het gekozen vermogen zou in mijn situatie altijd een tempverschil zijn tussen keuken en woonkamer. Indien zoveel mogelijk en daar haalbaar, keuken ook verwarmd moet, dan 4.2kW of in ieder geval zwaarder dan 3.5kW maar advies was om verwarmen met wp te beperken tot woonkamer met een 3.5kW en keuken bij te verwarmen met cv op koudste dagen. In algemeen werd ivm verschillende luchtlagen bij L/L verwarming, aangeraden een wp te combineren met vloerverwarming voor hoogste comfort. Voorheen zou Daikin en Pana in zelfde fabriek geproduceerd worden maar door reklamecampagnes en investeren in marketing was de prijs van Daikin gestegen. Kwalitatief goed, maar zeker niet per definitie beter dan Pana en laatste jaren zou Daikin in RAC segment achteruit zijn gegeaan...
[...]
en bij deze installateur heb ik een heel erg goed gevoel.
deze persoon weet hij hij over praat.
ik wist een paar weken geleden al na onderzoek op internet dat pana het beste systeem van dit moment is.
en ja idd daikin is ook gruwelijk achteruit gegaan de laatse jaren.bij mijn moeder is de daikin ook niks bijzonders voor het geld.( ik vind het gewoon een over het paard getild merk wat total geen prijs/kwaliteit geeft het is gewoon heel erg over prijst)
otan 3,5 kw gaat het niet trekken of niet makkelijk zonder bij te stoken.
fijn dat er nu een installateur is die het zelfde zegt als mij dat een 3,5 niet genoeg is voor ook de keuken
Otan ik zal een pana 5 kw ethera kopen met 10 jaar garantie alles erop en eraan.
dan trek je de keuken ook een heel eind warm.
je hoef dan niet bij te verwarmen.
een 3,5 kw is echt heel schraal kwa vermogen voor jou ruimte.
een wp is op lage fan idd gelimiteerd kwa vermogen afgifte.
als je nu een 5 kw pakt die geeft op lage fanspeed ook voldoende vermogen.
een 3,5 kw moet je veel hoger zetten voor voldoende warmte afgifte.
je krijgt die 4kw verwarmingsvermogen simpelweg niet op stand laag of stil met een 3,5kw systeem.
dat is nu juist de rede waarom ik voor een heel zwaar systeem ben gegaan.
als ik mijn systeem op ultra laag zet dan neemt hij maar max 800watt warmte op.
iedere keer als ik de fan een tikkie hoger zet word het opgenomen vermogen verhoogt met een paar honderd watt.
als ik de fan op max zet dan neemt hij 3100watt op en geeft hij zijn maximale 9kw verwarmingsvermogen.
daarom heb ik geen 3,5 systeem genomen om de simpele reden dat hij op laagste stand geen 4kw verwarming geeft maar misschien maar 1,2kw wat absoluut niet voldoende is voor een grote kamer als hij buiten koud is.
dan is een 3,5 kw syteem niet meer zo stil.
ik durf ook hard op te zeggen dat ik met mijn zware systeem in verhouding meer warmte krijgt met minder
DB.
ik trek mijn kamer wel royaal warm met 25db
en als Otan gewoon een 5 kw pana koopt en geen 3,5 kw dan trekt hij zijn kamer ook erg stil warm.
dat is gewoon mijn persoonlijke mening en ik weet ook gewoon dat die mening klopt.
of mijn advies word opgevolgd maakt mij niet uit.en andere mensen hoeven mijn ook niet te geloven.
Otan een 5kw pana met 10 jaar service contract en je bent de man.
Vraag aan forum leden: Heeft iemand info over verwarmings capaciteit van de L/L warmte pompen bij lage circulatie standen? Mijn grove aanname is dat dit evenredig is met de luchtflow.baseerd is op feiten en uit ervaring.
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 20-11-2017 14:37
]