Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.087.756 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Notna schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:23:
[...]

Uitgaande van een standaard installatie van bijv. een FTXM met rond de 5 kw vermogen; toch wel een euro of 1200 tot 1500 te duur.

Maar het valt en staat met wat voor vermogen, binnenunits en welke reeks van Daikin en of er elektra aangesloten moet worden, betonboringen, condenspompen etc.
Zelf schat ik in met een woonkamer+keuken van +-130m3 en een slaapkamer van +-45m3 voor een set als dit gekozen wordt https://www.condizionati....18-btu-4548848591022.html

1 unit komt in de slaapkamer beneden en 1 unit in de woonkamer beneden. De buitenunit kan op de garage (plat dak) of aan de buitenmuur vh huis. 1 binnen unit zit op +- 2 meter afstand van de buitenunit en de ander op +- 4 meter. Beide binnenunits moet onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Er zal ongeveer 4 muren doorboord moeten worden. De koof/afwerking doet de timmerman verder. Misschien nog wat elektronica aanleggen/condensafvoer.

Meer kan ik verder niet invullen wat er qua kosten/werkzaamheden bij komt kijken. Mocht inderdaad de set gekozen worden die ik hierboven benoemd heb dan zit er dus 2500euro aan arbeid/materieel hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waterkoker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:09:
[...]

Zelf schat ik in met een woonkamer+keuken van +-130m3 en een slaapkamer van +-45m3 voor een set als dit gekozen wordt https://www.condizionati....18-btu-4548848591022.html

1 unit komt in de slaapkamer beneden en 1 unit in de woonkamer beneden. De buitenunit kan op de garage (plat dak) of aan de buitenmuur vh huis. 1 binnen unit zit op +- 2 meter afstand van de buitenunit en de ander op +- 4 meter. Beide binnenunits moet onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Er zal ongeveer 4 muren doorboord moeten worden. De koof/afwerking doet de timmerman verder. Misschien nog wat elektronica aanleggen/condensafvoer.

Meer kan ik verder niet invullen wat er qua kosten/werkzaamheden bij komt kijken. Mocht inderdaad de set gekozen worden die ik hierboven benoemd heb dan zit er dus 2500euro aan arbeid/materieel hierin?
Ik vind dat de meest....aparte combinatie van units ooit en de gekozen vermogens zijn serieus overbemeten

Voor de slaapkamer zou ik voor een 2.0 gaan en de huiskamer een 4, afgaande op inhoud en functie van de kamer (tenzij je in een plaggenhut woont). De FTXM 5.0 is ook groter dan de <4.0 units. 3.5 Op een slaapkamer is echt een heel slecht plan, zeker in een ruimte van maar 45m³. Ter vergelijking; ik heb een 2MXMM50 met een FTXM42 en FTXM20 voor resp. 150m³ en 70m³

Verwacht je dat beide units tegelijk vol vermogen vragen? Dan een 2MXMM68 nemen. Zo niet: 2MXMM50

En ik vind een all in van maximaal 3500 euro voor een dergelijke set echt het maximale.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 18-11-2020 22:18 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Notna schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:16:
[...]

Ik vind dat de meest....aparte combinatie van units ooit en de gekozen vermogens zijn serieus overbemeten

Voor de slaapkamer zou ik voor een 2.0 gaan en de huiskamer een 4, afgaande op inhoud en functie van de kamer (tenzij je in een plaggenhut woont). De FTXM 5.0 is ook groter dan de <4.0 units.

Verwacht je dat beide units tegelijk vol vermogen vragen? Dan een 2MXMM68 nemen. Zo niet: 2MXMM50

En ik vind een all in van maximaal 3500 euro voor een dergelijke set echt het maximale.
Die in de slaapkamer zal alleen in de zomer gaan koelen. Die in de woonkamer alleen verwarmen in de winter en heeel misschien beetje koelen in de zomer. Maar zeker niet dat beide units tegelijk aan zullen staan

dan ga ik toch maar even verder offertjes opvragen. Eens kijken of er nog andere installateurs te vinden zijn in N-Holland :)

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 18-11-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
Waterkoker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:09:
[...]

130m3 zou ik een 4.2 kW ophangen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waterkoker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:18:
[...]

Die in de slaapkamer zal alleen in de zomer gaan koelen. Die in de woonkamer alleen verwarmen in de winter en heeel misschien beetje koelen in de zomer. Maar zeker niet dat beide units tegelijk aan zullen staan

dan ga ik toch maar even verder offertjes opvragen. Eens kijken of er nog andere installateurs te vinden zijn in N-Holland :)
Je kan Van Dorp benaderen, die hebben 3 installaties bij mij gedaan dusver. Of onze eigen @koevlaas2 (als die niet te druk is ;) ) Je kan ook Climasense benaderen; als ik bij hun webwinkel een FTXM neem met een 2MXM50 buiten en een FTXM 2.0 en 4.2 binnen met installatie zit ik op net aan 3200 euro bijv.
Er zijn vast nog wel wat andere mensen die tips hebben voor Noord-Holland.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 19-11-2020 09:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:38
Hoe lang duurt een defrost ongeveer?

Een uur geleden hoorde ik de unit schakelen en wat geborrel waarbij hij stopte met verwarmen.
Zag de cmpfrq naar 90 gaan en mompow naar 6.

Daarna stond alles op 0 een minuut of 20 en pas nu begint de unit weer met verwarmen.

Is dit een normale cycles? Ik had in mijn hoofd dat dit een minuut of 15 zou duren in totaal.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 21:17
Kire88 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:51:
Hoe lang duurt een defrost ongeveer?

Een uur geleden hoorde ik de unit schakelen en wat geborrel waarbij hij stopte met verwarmen.
Zag de cmpfrq naar 90 gaan en mompow naar 6.

Daarna stond alles op 0 een minuut of 20 en pas nu begint de unit weer met verwarmen.

Is dit een normale cycles? Ik had in mijn hoofd dat dit een minuut of 15 zou duren in totaal.
Deze 3,5 doet het in 10 minuten, en strenge vorst iets langer, 20 min is lang ja, zeker met dit weer.
Ik heb dit jaar (najaar) nog geen defrost gehad maar die van mij staat ook beschut.

Tijdens defrost schiet de warmtepomp inderdaad naar maximaal.
Ik hoor hem meer sissen dan borrelen tijdens een defrost, het is maar hoe je het omschrijft.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:00:
[...]

Deze 3,5 doet het in 10 minuten, en strenge vorst iets langer, 20 min is lang ja, zeker met dit weer.
Ik heb dit jaar (najaar) nog geen defrost gehad maar die van mij staat ook beschut.

Tijdens defrost schiet de warmtepomp inderdaad naar maximaal.
Ik hoor hem meer sissen dan borrelen tijdens een defrost, het is maar hoe je het omschrijft.
Sissen, borrelen, inderdaad in die richting.

Anyhow, zal het in de gaten houden. Had niet het idee dat de defrost zelf zo lang duurde maar meer op de schakelmomenten daartussen.

Had ook verwacht om bij de buitenunit gesmolten water te zien, maar was helemaal droog onder de unit.

Het is hier nu trouwens 1.5 graad buiten.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Met zo'n avond als gisteren en vanavond gaat de buitenunit nu wat harder werken, maar nog niks spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:34:
[...]

Aldus de ARBO; ja.

Aldus gemiddeld genomen; 2 man en 2 ladders :+. (Of zelfs 1 man op 1 ladder)

Maar je kan altijd vragen hoe @koevlaas2 en @Oxellaar het doen?
Nog nooit hoeven doen. Maar een steiger bouwen en dan hijsoog in de muur maken.
Dan met een takel de unit op de beugel plaatsen. Sowieso met 2 man.
koevlaas2 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:36:
[...]

Laatst moest ik er 1 van 3.5 kW op de 1e verdieping aan de muur hangen, heb 'm op mijn schouder genomen en ben de ladder op geklommen.
Zo zou ik het nooit doen, want een steiger moet je toch bouwen voor werken op hoogte. Werken OP een ladder is al heel lang verboden.
Maar goed, misschien ligt dat voor zzper's anders. Maar ook dan zou ik het niet doen.
Ook een zzper heeft maar één leven.

Risico's nemen doe ik sowieso niet, na 15 jaar regelmatig in de petrochemie leer je dat wel af ;)
@Kire88 de waardes die je noemt zijn vrij normaal. Maar die 20 minuten rust is wel vreemd. Want dan merk bijna zeker dat er een poos geen verwarming is. Terwijl juist alle fabrikanten veel moeite doen om dat te voorkomen.
VRF van mitsubishi gaat vlak voor een defrost, de ruimte temperatuur iets verhogen, hierdoor merk je het amper.
Zo'n buitenunit doet er altijd 12 minuten over om te ontdooien.

De Elga hier in met een minuut of 5 a 6 wel klaar en weer omgeschakeld naar verwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 20-11-2020 21:22 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvg1998
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-10-2024
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben remco en komt uit Utrecht.
Werk als servicemonteur in de klimaatbeheersing😉
Hier thuis 3 L/L airco,s hangen 1 daikin stylish en 2 mhi srk25zs-w en zs-s.

Dat de daikin,s stoppen met ventileren komt wel als een bekent verhaaltje maar ik hoorde het hooftzaakerlijk in koelbedrijf en er is een instelling te maken bij de ftxp en ftxm bedieningen zodat de fan aan blijft

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rvg1998
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-veJd7jZ8fm9jq-x7Dzn16QT5Bc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBXkxhjmuARvR6ToY1Bl9IBR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5F2ugvhiFk2sGoHXHxfE_PMxNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gttAH2OrS7ZH7px47WXgrLHY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvg1998
Misschien hebben jullie er wat aan😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-06 21:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

vinom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:54:
Met zo'n avond als gisteren en vanavond gaat de buitenunit nu wat harder werken, maar nog niks spannends.
De stints worden hier nu ook langer. Ik kom nu bijna op het punt dat ik volledig van het pendelen af ben. Nog een paar graden kouder en dan kan hij aan een stuk op 200watt pruttelen. De 3.5 doet de 150m3 nog met twee vingers in zijn neus.

Ik houd sinds deze maand mijn verbruik bij op mindergas. Ik zit nu op 0,225 kWh/graaddag *O* :D

[ Voor 57% gewijzigd door revolution-nl op 20-11-2020 21:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rvg1998 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:14:
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben remco en komt uit Utrecht.
Werk als servicemonteur in de klimaatbeheersing😉
Hier thuis 3 L/L airco,s hangen 1 daikin stylish en 2 mhi srk25zs-w en zs-s.

Dat de daikin,s stoppen met ventileren komt wel als een bekent verhaaltje maar ik hoorde het hooftzaakerlijk in koelbedrijf en er is een instelling te maken bij de ftxp en ftxm bedieningen zodat de fan aan blijft
Ik heb 3x een ftxm35m in mijn huis hangen, weet jij hoe ik het voor elkaar krijg dat de fan nog ongeveer 10 minuten draait na uitschakelen van koeling ? Nu gaan de units direct uit en dan zet ik de verdamper nat weg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Rvg1998 Installateur heeft dat hier op mijn Stylish units ook ingesteld, ik wist alleen niet hoe (ging even te snel toen allemaal). Handig om het ook zelf te weten, bedankt! Is er ergens een beschrijving te vinden van alle verborgen mogelijkheden op een Daikin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvg1998
koevlaas2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:40:
[...]

Ik heb 3x een ftxm35m in mijn huis hangen, weet jij hoe ik het voor elkaar krijg dat de fan nog ongeveer 10 minuten draait na uitschakelen van koeling ? Nu gaan de units direct uit en dan zet ik de verdamper nat weg.
ehhh nee dat niet ik heb eigelijk bij mij thuis dat ze automatische eerst gaan ventileren voordat ze uit gaan via het tijdsschema ingesteld maar zal het eens aan daikin vragen of het mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rvg1998 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:48:
[...]

ehhh nee dat niet ik heb eigelijk bij mij thuis dat ze automatische eerst gaan ventileren voordat ze uit gaan via het tijdsschema ingesteld maar zal het eens aan daikin vragen of het mogelijk is
Nu doe ik dat altijd handmatig met de app, maar automatisch is natuurlijk veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvg1998
best lastig _O- dubbel post

[ Voor 94% gewijzigd door Rvg1998 op 20-11-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Wij willen een huis gaan bouwen en overwegen daarin met lucht/lucht warmtepompen te gaan werken in de vorm van de 'airco die kan verwarmen'. Dit omdat je dan ook een airco hebt en snel kunt verwarmen. Nu weet ik dat je hiermee een hoger stroomverbruik hebt, maar ik wil graag een indicatie van het extra stroomverbruik.

We hebben 80 m2 beneden en vier slaapkamers variërend van 25m2 tot 15 m2 boven. We zouden sowieso niet alles tegelijk willen verwarmen/koelen. Het huis kent een Rc van tussen de 5 en 6.

Iemand een beetje een indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 10:59
Guido1982 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:05:
Wij willen een huis gaan bouwen en overwegen daarin met lucht/lucht warmtepompen te gaan werken in de vorm van de 'airco die kan verwarmen'. Dit omdat je dan ook een airco hebt en snel kunt verwarmen. Nu weet ik dat je hiermee een hoger stroomverbruik hebt, maar ik wil graag een indicatie van het extra stroomverbruik.

We hebben 80 m2 beneden en vier slaapkamers variërend van 25m2 tot 15 m2 boven. We zouden sowieso niet alles tegelijk willen verwarmen/koelen. Het huis kent een Rc van tussen de 5 en 6.

Je zult op zijn minst even moeten aangeven of je een WTW hebt, want dat maakt nogal wat uit. Maar even een idee: Wij hebben hier WTW en verwarmen 900m3 huis en nog 300m2 garage met een L/W warmtepomp. Maar een LL is qua verbruik ongeveer gelijk. Ik reken op zo'n 2500 a 3000 kWh voor de WP.
Maar meer details weet ik na deze winter.

Overigens zou ik je idee nog eens heel goed overdenken, want qua verwarmen kan niets tegen het comfort van vloerverwarming op. Enig voordeel van LL is dat je snel wat bij kunt verwarmen en dat koelen veel beter werkt.

Mijn ideaal (en dat is op de installatie van LL op zolder na klaar): Huis bouwen met veel thermische massa (dus dikke betonnen vloeren op stenen muren), vloerverwarming op alle verdiepingen en airco's op de zolderverdieping, die daar dienen voor de koeling en het snel even kunnen bijverwarmen van de studeerkamers van de pubers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Oxellaar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:29:
@Kire88 de waardes die je noemt zijn vrij normaal. Maar die 20 minuten rust is wel vreemd. Want dan merk bijna zeker dat er een poos geen verwarming is. Terwijl juist alle fabrikanten veel moeite doen om dat te voorkomen.
VRF van mitsubishi gaat vlak voor een defrost, de ruimte temperatuur iets verhogen, hierdoor merk je het amper.
Zo'n buitenunit doet er altijd 12 minuten over om te ontdooien.

De Elga hier in met een minuut of 5 a 6 wel klaar en weer omgeschakeld naar verwarming.
Ik heb niet heel nauwkeurig kunnen monitoren maar toch nog steeds het idee dat het langer duurt dan hier beschreven. Zal kijken wanneer het lukt om een hele cyclus te bekijken.

Een temperatuur van rond de 1 a 0 graden met hoge luchtvochtigheid zal misschien ook niet helpen, of zou dat niet veel uit moeten maken?

Heeft Daikin ook ergens een indicatie in de app of op de unit zelf dat hij met een defrost bezig is?

[ Voor 5% gewijzigd door Kire88 op 21-11-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23

Het zal een hoger stroomverbruik geven, maar lager gasverbruik. Je bespaart ook geld omdat lucht/lucht units meestal goedkoper zijn dan lucht/water en je geenvloerverwarming nodig hebt. Maar alle shangt natuurlijk van de details af.

Overigens als het nieuwbouw is zou ik of een kanaalunit nemen (igv een ventilatie D / WTW systeem) of plafon units of soortgelijke units die je in een plafon/wand kunt wegwerken.

Een kanaal-unit kun je de uitblaas kanalen laten delen igv WTW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2

Als je gaat bouwen, leg vloerverwarming aan, al is het loos later komt het vast van pas.
Dan mag je hier terug komen om me te bedanken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 22-06 17:58
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:40:
[...]

Als je gaat bouwen, leg vloerverwarming aan, al is het loos later komt het vast van pas.
@Guido1982 bij de aankoop van mijn huis (met vloerverwarming) heb ik heel lang zitten twijfelen of ik lucht/lucht zou doen of lucht/water. Beide is niet rendabel. Ik ben uiteindelijk voor lucht gegaan en ik heb er geen spijt van, want in de lente en zomer is het echt heerlijk. Koelen kost ook echt nagenoeg geen energie, in tegenstelling tot wat men vaak denkt. Water kan daar gewoon niet tegenop.

En ook nu in het stookseizoen staan alle units nog vrolijk door te draaien. Maar, ik heb ondanks het feit dat stoken op LLWP goedkoper is, óók mijn CV aan staan om de vloer warm te houden. Puur vanwege het comfort dus. Maar goed, ik heb dan ook een plavuizenvloer. Op hout maakt het misschien wat minder uit, al zal vloerverwarming altijd comfortabeler blijven. Ik stook alleen gas om de vloer warm te houden; niet om de ruimte op te warmen. Dat laatste doe ik nog altijd zoveel mogelijk met de LLWP, omdat dat het meest voordelig is (en ik PV heb). Ik bespaar wel wat aan elektriciteit omdat ik de CV gebruik, maar dat is slechts ~25% ofzo (van 6 naar 4,5 kWh per dag), terwijl de CV op 1,8 m3 per dag draait. Kost me dus een dikke euro per dag in deze "hybride" opstelling ipv puur LLWP, maar ik vind dat het comfort meer dan waard.

Dus ik ben het helemaal met @koevlaas2 eens.

Maar goed, om een hele grove schatting te geven op basis van mijn eigen verbruik: woning 1994, 3-split woonkamer en kamers boven, samen ongeveer 150m3. Koelen kost zoals gezegd echt bijna niks. Dit kalenderjaar heb ik 63,5 kWh verbruikt. Dat is 14 euro, gaat echt nergens over. En ik heb niet alleen in de hittegolfweken gekoeld, maar ik ben (vooral in de master bedroom) al in april begonnen en doorgegaan tot in september.

Verwarmen kost me een stuk meer dan koelen. Vorige maand (ik ben pas deze maand met vloerverwarming + LLWP begonnen) stookte ik 140 kWh. Ongeveer 30 euro. Daarbij wel opmerkende dat de échte koude maanden nog moeten komen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Nieuwbouw vloerverwarming beneden en badkamer, voor slaapkamers zou ik nooit vloerverwarming nemen want het systeem is te traag.

luchtverwarming is de vloer kouder maar sterk afhankelijk wat van vloer je wil, heb je plavuizen dan zou ik nooit aan beginnen, neem je tapijt dan prima.

Luchtverwarming kan zeker comfortabel zijn, alleen moet wel alles kloppen en daar gaat het vaak mis zoals ventilatie(liefst met WTW maar niet noodzakelijk) en luchtvochtigheid en natuurlijk niet te hoekerig gaan stoken want dan worden je muren etc alsnog koud en krijg je "trek" oftewel "tocht" wat veel mensen dan ervaren.

Stroomverbruik heeft iemand al genoemd, bij nieuwbouw zou ik dus kijken bij lucht/water warmtepomp en voor boven lucht/lucht warmtepomp.

Mijn woning is gebouwd op luchtverwarming en vind het daarom zeker comfortabel en vergelijkbaar met radiatoren(dit is een HSB woning).

Men zegt hier vaak dat je heel hoekerig en snel kan stoken met luchtverwarming dat klopt maar dan is je massa nog steeds koud en heb je trek, dat massa stoken kan behoorlijk lang duren(zeker bij beton woning, HSB heeft daar fors minder last van).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook zitten twijfelen over vloerverwarming. Op basis van ervaringen tot nu toe nog niet gedaan: in huizen waar de isolatie heel goed is kan de vloer niet zo warm dat je lekkere warme voeten houdt. Dan wordt de ruimte te warm. Oftewel: nog steeds sloffen nodig :p Dan vind ik een houten vloer vooralsnog comfortabeler in combinatie met LL.
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:11:
[...]
Men zegt hier vaak dat je heel hoekerig en snel kan stoken met luchtverwarming dat klopt maar dan is je massa nog steeds koud en heb je trek, dat massa stoken kan behoorlijk lang duren(zeker bij beton woning, HSB heeft daar fors minder last van).
Ligt aan de isolatie denk ik. Wij hebben hier afgelopen week de ramen laten vervangen door HR+++ en scheelt echt enorm in koudeval :)

[ Voor 42% gewijzigd door Glashelder op 21-11-2020 21:17 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:15:
Hier ook zitten twijfelen over vloerverwarming. Op basis van ervaringen tot nu toe nog niet gedaan: in huizen waar de isolatie heel goed is kan de vloer niet zo warm dat je lekkere warme voeten houdt. Dan wordt de ruimte te warm. Oftewel: nog steeds sloffen nodig :p Dan vind ik een houten vloer vooralsnog comfortabeler in combinatie met LL.
Wou ik even op reageren dat heb ik ook ervaren inderdaad, op zolder ligt vloerverwarming (test opstelling) een opbouw systeem en is dus lekker snel de vloerverwarming is alleen comfortabel als je hem net aanzet en loopt te "gloeien" de keerzijde is inderdaad op gegeven moment is de ruimte op temp en dan voelt de vloer aardig snel weer fris en blijft het fris ook voor lange tijd op temp houden.

Vloerverwarming heeft de eigenschap om eigenlijk altijd op 1 temp te houden en niet hoekerig stoken want dat kost je een vloer en het redement, keerzijde hoekerig stoken is wel fijn aan de voeten.
Ligt aan de isolatie denk ik. Wij hebben hier afgelopen week de ramen laten vervangen door HR+++ en scheelt echt enorm in koudeval :)
Massa opwarmen duurt hier gewoon 3 uur daarna voel je dat het anders gaat aanvoelen in huis(ook je meubelen moeten even de kans hebben om warmte op te nemen), ik zeg er wel bij dat gebeurd bij aan/uit stoken en niet bij 24/7 met een kleine nachtverlaging, maar dat aan/uit stookgedrag en trek was vroeger bij radiatoren ook het geval(vorige huis had radiatoren).

Hier HR++ u1,1 en gelukkig geen ramen van boven naar onder want die tochten snel.
Vitrage met overgordijnen dichttrekken helpt ook goed, die zijn hier van boven tot onder.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-06 20:44
Het probleem met de vloerverwarming is herkenbaar. Wij hebben vorig jaar ons huis uit 1988 sterk verbeterd qua isolatie, (vloer, glas en spouwmuur) als gevolg daarvan was ons gasverbruik al sterk gedaald.

Voornaamste comfort winst was de verminderde koude val uit de glazen pui, echter omdat er minder gestookt hoefde te worden was dit jaar eigenlijk alleen s ochtends de vloer warm. (Plavuizen)

Wij lopen dus al maanden op pantoffels en ervaren dit eigenlijk als comfortabeler dan de vloerverwarming.

Sinds aantal dagen hebben we nu de lucht lucht warmtepomp hangen en ervaren we deze warmte als veel comfortabeler dan de vloerverwarming. Ook is het systeem veel sneller, als de thermostaat omhoog gezet wordt de ruimte/lucht direct lekker warm dit in tegenstelling met vloerverwarming waarbij het niet echt mogelijk is de thermostaat even een uurtje omhoog te zetten.

Kortom gebaseerd op de afgelopen paar dagen zie ik al geen reden meer waarom je nog vloerverwarming zou willen in een goed geïsoleerd huis (ook met plavuizen)

—— edit:

Overigens was ons gas gebruik gedaald tot circa 750kuub per jaar waarvan 150 voor warm water dus circa 600 verwarming. Dit is ongeveer 0,2 kuub per graaddag. Totaal vloeroppervlakte is 120 m2 waarvan 70 begane grond inhoud durf ik niet te zeggen.

Met scop 5 verwacht ik dat het totale elektra verbruik om dit te vervangen circa 1000kWh zal zijn (600 x 9,6 / 5).

Hierbij gaan we nog zien hoe comfortabel het op de eerste en tweede verdieping blijft met alleen verwarming beneden, dus mogelijk dat we in de toekomst nog een extra unit plaatsen of een warmtepomp boiler voor warm (douche) water en de verdiepingen te verwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door trippelb op 22-11-2020 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
trippelb schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:44:
Het probleem met de vloerverwarming is herkenbaar. Wij hebben vorig jaar ons huis uit 1988 sterk verbeterd qua isolatie, (vloer, glas en spouwmuur) als gevolg daarvan was ons gasverbruik al sterk gedaald.

Voornaamste comfort winst was de verminderde koude val uit de glazen pui, echter omdat er minder gestookt hoefde te worden was dit jaar eigenlijk alleen s ochtends de vloer warm. (Plavuizen)

Wij lopen dus al maanden op pantoffels en ervaren dit eigenlijk als comfortabeler dan de vloerverwarming.

Sinds aantal dagen hebben we nu de lucht lucht warmtepomp hangen en ervaren we deze warmte als veel comfortabeler dan de vloerverwarming. Ook is het systeem veel sneller, als de thermostaat omhoog gezet wordt de ruimte/lucht direct lekker warm dit in tegenstelling met vloerverwarming waarbij het niet echt mogelijk is de thermostaat even een uurtje omhoog te zetten.

Kortom gebaseerd op de afgelopen paar dagen zie ik al geen reden meer waarom je nog vloerverwarming zou willen in een goed geïsoleerd huis (ook met plavuizen)
Wat voor aanvoer-/vloertemperatuur heb je dan ongeveer nodig om comfort te ervaren met vloerverwarming?

Pas je niet teveel nachtverlaging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
A sorry had net zitten editten aanvoer temperatuur van onze vloerverwarming is 40 graden. Nacht verlaging van 19 naar 18. Heb ook zonder nacht verlaging geprobeerd maar effect blijft dan hetzelfde, met het verschil dat de verwarming op andere momenten aansloeg. Doormiddel van de nachtverlaging forceerde ik in elk geval dat de vloer in de ochtend warm was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:45

de Peer

under peer review

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:43:
[...]

@Guido1982 bij de aankoop van mijn huis (met vloerverwarming) heb ik heel lang zitten twijfelen of ik lucht/lucht zou doen of lucht/water. Beide is niet rendabel.
Hoezo niet rendabel? Wat bedoel je daarmee? Als jij de CV-ketel de deur uit en van het gas af stapt ga je echt wel kosten besparen. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 07:31
Hier ook vloerverwarming beneden. Verbruikten jaarlijks rond de 1100 kuub gas.
Nu zonnepanelen en airco's hangen. Zet de vloerverwarming nu nog 2-3 uur per dag aan (vs 5-6 voorheen) om toch de kou uit de vloer te halen.
Gasverbruik gehalveerd (logisch, half zo lang aan). Airco zet ik vaak een uurtje aan om de lucht op te warmen.
Stroom komen we wel mee uit denk ik. Heb het spul nog geen jaar hangen, dus kan nog niet echt vergelijken, maar besparen nu dus extra door minder gebruik van gas.

Vind airco vooral handig omdat je heel snel de kou uit je kamer blaast, waar je met een vloerverwarming op een l/w warmtepomp een halve dag moest wachten (nachtverlaging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Hier een voorbeeld dat het niet zoveel uit maakt als je langer stookt of heel kort, iets langer doorstoken ondanks afwezig is ook comfortabeler als straks de buiten temperaturen meer gaan zakken stook ik gewoon weer 24/7.

3,1 vs 2,5 kwh
Aan/uit vs langer doorstoken overdag onder dezelfde omstandigheden, als ik langer doorstook zakt het nog iets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWzg-XeqXdz2NasDJFGGzrG9JoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v5puyk6SeBc1S9t9SUF5G2ys.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
de Peer schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:39:
[...]

Hoezo niet rendabel? Wat bedoel je daarmee? Als jij de CV-ketel de deur uit en van het gas af stapt ga je echt wel kosten besparen. Of bedoel je dat niet?
Ik heb een LLWP en gebruik nog zo'n 350 m3 aan gas (incl SWW en koken). Dat is dus 350*0.77 = €270 per jaar.

Laten we zeggen dat een joule gas 2 maal zo duur is als een joule elektriciteit (edit: qua afgegeven vermogen natuurlijk). 270/2 = €135 per jaar aan energiekosten besparen. Zelfs als we het vastrecht (€160 per jaar) meetellen (en ik zelf kan dat helaas niet meetellen want ik kan geen extra groep meer naar de keuken trekken), dan nog kom ik uit op een besparing van een loutere €300 per jaar. Sorry maar daar kan ik geen LLWP + WPB voor aanschaffen en laten monteren, op basis van een afschrijving van 15 jaar (dus €4500). Een beetje kleine LWWP doet inclusief installatie én subsidie toch al wel €3500. Dan nog een WPB erbij van zo'n €2000 euro inclusief montage en subsidie en de terugverdientijd komt daarmee uit op 5500/300 = 18,3 jaar. Denk eerlijk gezegd dat ik gezien de ontwikkelsnelheid, ik niet 18 jaar met dezelfde WP zou willen draaien.

Daar komt dus bij dat ík niet die 160 per jaar aan vastrecht kan opgeven, dus feitelijk is mijn terugverdientijd 5500 / 135 = 40 jaar. No way José. Als ik wel gasloos wil gaan dan moet ik ook de investering meenemen voor de overgang naar inductie, en ook dat krijg ik niet renderend tegen €160 per jaar besparing. Lang verhaal maar ik heb geen kruipruimte, geen hoek- of vrijstaand huis en geen loze leidingen dus dan zou ik een groep aan moeten leggen helemaal van voor in het huis vanuit de meterkast, door 2 ruimtes heen naar de keuken, waarvan de achterwand dan ook nog open zou moeten. Als ik in de toekomst een renovatie laat doen dan ga ik dat sowieso laten doen, maar om het puur te doen voor dat vastrecht dat gaat me veel te ver.

Dit is ook één van de afwegingen die ik heb meegenomen in mijn L/W vs L/L-verhaal. Beide zijn op zichzelf staand natuurlijk hartstikke rendabel, maar beide aan laten zeggen verdubbelt de investering (je krijgt subsidie op L/W, maar daar staat tegenover dat je ook weer een WPB moet kopen) en je hoeft je huis nog steeds maar één keer warm te stoken. En zélfs al zou ik voor L/W ipv L/L zijn gegaan, dan nog was ik dus om dezelfde redenen niet van dat vastrecht afgekomen.

Ter verduidelijking, ik bedoelde dus niet rendabel in mijn situatie. Voor anderen kan het natuurlijk verschillen. Onder de juiste omstandigheden kun je nog steeds prima binnen 15 jaar zowel L/W als L/L terugverdienen en dus laten renderen, maar feit blijft dat je 2 hele duren systemen in huis hebt gehaald die toch wel grotendeels hetzelfde doel hebben. Puur financieel moet je gewoon overstappen op L/W als je relatief makkelijk en goedkoop van het gas af kunt. L/L erbij verdubbelt dan je terugverdientijd dus eigenlijk moet je het dan niet zien als LLWP maar echt als airco, dus puur voor het comfort. Als ik beide had gehad zou ik in ieder geval mijn LLWP alleen gebruiken om te koelen. Daarom stook ik dan ook nu mijn vloer nog warm om aardgas, ondanks dat ik al LLWP heb hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-11-2020 14:14 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mensen wat over L/L WP praten en "niet rendabel", mensen kijken niet naar het totaalplaatje, een nieuwe CV ketel incl installatie kost ook zo richting 1500 euro als het niet meer is.

L/L kan ook koelen, dat is mij ook wel wat waard.
Ik heb het eens uitgerekend, ik krijg de investering er wel uit rond 7 jaar maar het is geen vetpot nee(berekend op mijn eigen situatie en eerlijk vergeleken met CV).

Ik zit op 150 m3 gas per jaar terwijl dat vroeger 1200 m3 was, de WP stookt rond 700 kwh per jaar, klinkt onrealistisch maar toch is het zo (nu was mijn CV ketel dan ook niet het zuinigste), meeste CV ketels stoken ook niet op 107% rendement, houd maar 80-90% aan in praktijk vanwege slechte afstelling, leidingverlies, warmteafgiftesysteem niet optimaal etc etc, toen ik hier kwam wonen liep de CV rond 50% ja wtf ik weet het, dat nog wel richting 80% gekregen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Maar gas wordt duurder en elektra goedkoper. Ik rekende altijd een kWh is 22 cent maar laast een energie vergelijk gedaan en zag dat er veel meer teruggave is met elektra. In mijn geval als ik dat terug reken dan is het 13 cent per kWh.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
evtje schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:41:
Maar gas wordt duurder en elektra goedkoper. Ik rekende altijd een kWh is 22 cent maar laast een energie vergelijk gedaan en zag dat er veel meer teruggave is met elektra. In mijn geval als ik dat terug reken dan is het 13 cent per kWh.
Even een snelle berekening.
Stroom € 0,20 Gas € 0,69 (is verschillend heb zo 1 gepakt via energievergelijker site)

Vroeger:
1100 kwh € 220,00
1200 m3 € 828,00
€ 1048

Nu:
2000 kwh = € 400,00
150 m3 = € 103,00 (vastrecht erbij gas = € 57 P/J )
€ 503 (vastrecht verschil gas erbij = € 457)

En beneden <500m3 gas heb je lager vastrecht.
<500m3 € 10,82 = € 129 per jaar
>500m3 € 14,62 = € 175 per jaar

Onderhoud en afschrijving is lastiger meenemen want een L/L WP gebruik je ook om te koelen en een CV niet, (en als je zelf de handjes uit de mouwen steek en die buiten/binnenunit schoonmaakt scheelt het ook onderhoud heb ik even niet meegenomen)

Verschil is € 591 per jaar, in 5 jaar heb ik hem er al uit(ik zeg er wel bij mijn CV installatie was niet zo zuinig ondanks die "HR redement" had had ik het idee dat het "VR" redement was en de berekening waarschijnlijk iets te rooskleurig is).
Koken gebeurd op inductie dat zit bij de stroom in.

Mijn voorschot is maar 45 euro en krijg jaarlijks nog terug (heb nog geen PV), huis wordt wel regelmatig verwarmd en niet alleen in de avond uren.
Natuurlijk zou ik wel iets vergeten zijn in de berekening maar dan nog die investering komt wel terug, dus ja het is rendabel.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 08:45

de Peer

under peer review

HarmoniousVibe schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:22:
[...]

Ik heb een LLWP en gebruik nog zo'n 350 m3 aan gas (incl SWW en koken). Dat is dus 350*0.77 = €270 per jaar.

Laten we zeggen dat een joule gas 2 maal zo duur is als een joule elektriciteit. 270/2 = €135 per jaar aan energiekosten besparen. Zelfs als we het vastrecht (€160 per jaar) meetellen (en ik zelf kan dat helaas niet meetellen want ik kan geen extra groep meer naar de keuken trekken), dan nog kom ik uit op een besparing van een loutere €300 per jaar. Sorry maar daar kan ik geen LLWP + WPB voor aanschaffen en laten monteren, op basis van een afschrijving van 15 jaar (dus €4500). Een beetje kleine LWWP doet inclusief installatie én subsidie toch al wel €3500. Dan nog een WPB erbij van zo'n €2000 euro inclusief montage en subsidie en de terugverdientijd komt daarmee uit op 5500/300 = 18,3 jaar. Denk eerlijk gezegd dat ik gezien de ontwikkelsnelheid, ik niet 18 jaar met dezelfde WP zou willen draaien.

Daar komt dus bij dat ík niet die 160 per jaar aan vastrecht kan opgeven, dus feitelijk is mijn terugverdientijd 5500 / 135 = 40 jaar. No way José. Als ik wel gasloos wil gaan dan moet ik ook de investering meenemen voor de overgang naar inductie, en ook dat krijg ik niet renderend tegen €160 per jaar besparing. Lang verhaal maar ik heb geen kruipruimte, geen hoek- of vrijstaand huis en geen loze leidingen dus dan zou ik een groep aan moeten leggen helemaal van voor in het huis vanuit de meterkast, door 2 ruimtes heen naar de keuken, waarvan de achterwand dan ook nog open zou moeten. Als ik in de toekomst een renovatie laat doen dan ga ik dat sowieso laten doen, maar om het puur te doen voor dat vastrecht dat gaat me veel te ver.

Dit is ook één van de afwegingen die ik heb meegenomen in mijn L/W vs L/L-verhaal. Beide zijn op zichzelf staand natuurlijk hartstikke rendabel, maar beide aan laten zeggen verdubbelt de investering (je krijgt subsidie op L/W, maar daar staat tegenover dat je ook weer een WPB moet kopen) en je hoeft je huis nog steeds maar één keer warm te stoken. En zélfs al zou ik voor L/W ipv L/L zijn gegaan, dan nog was ik dus om dezelfde redenen niet van dat vastrecht afgekomen.

Ter verduidelijking, ik bedoelde dus niet rendabel in mijn situatie. Voor anderen kan het natuurlijk verschillen. Onder de juiste omstandigheden kun je nog steeds prima binnen 15 jaar zowel L/W als L/L terugverdienen en dus laten renderen, maar feit blijft dat je 2 hele duren systemen in huis hebt gehaald die toch wel grotendeels hetzelfde doel hebben. Puur financieel moet je gewoon overstappen op L/W als je relatief makkelijk en goedkoop van het gas af kunt. L/L erbij verdubbelt dan je terugverdientijd dus eigenlijk moet je het dan niet zien als LLWP maar echt als airco, dus puur voor het comfort. Als ik beide had gehad zou ik in ieder geval mijn LLWP alleen gebruiken om te koelen. Daarom stook ik dan ook nu mijn vloer nog warm om aardgas, ondanks dat ik al LLWP heb hangen.
Ok helder. Meerdere verwarmingssystemen naast elkaar draaien is ook niet handig idd.
Gewoon van het gas af stappen en geen CV ketel meer maakt het plaatje een stuk rooskleuriger. Mijn tvt was enkele jaren geloof ik. Met alleen een airco + vrijwel gratis warmtepompboiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
de Peer schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:00:
[...]

Ok helder. Meerdere verwarmingssystemen naast elkaar draaien is ook niet handig idd.
Gewoon van het gas af stappen en geen CV ketel meer maakt het plaatje een stuk rooskleuriger. Mijn tvt was enkele jaren geloof ik. Met alleen een airco + vrijwel gratis warmtepompboiler.
Ah, ik had mezelf niet goed verwoord. Ik bedoelde dus niet dat LL of LW afzonderlijk niet rendabel is, maar dat beide tezamen niet rendabel was geweest in mijn situatie en dat het in veel andere gevallen de tvt ook zou oprekken naar de levensduur van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
mr_evil08 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:59:
[...]

Even een snelle berekening.
Stroom € 0,20 Gas € 0,69 (is verschillend heb zo 1 gepakt via energievergelijker site)

Vroeger:
1100 kwh € 220,00
1200 m3 € 828,00
€ 1048

Nu:
2000 kwh = € 400,00
150 m3 = € 103,00 (vastrecht erbij gas = € 57 P/J )
€ 503 (vastrecht verschil gas erbij = € 457)

En beneden <500m3 gas heb je lager vastrecht.
<500m3 € 10,82 = € 129 per jaar
>500m3 € 14,62 = € 175 per jaar

Onderhoud en afschrijving is lastiger meenemen want een L/L WP gebruik je ook om te koelen en een CV niet, (en als je zelf de handjes uit de mouwen steek en die buiten/binnenunit schoonmaakt scheelt het ook onderhoud heb ik even niet meegenomen)

Verschil is € 591 per jaar, in 5 jaar heb ik hem er al uit(ik zeg er wel bij mijn CV installatie was niet zo zuinig ondanks die "HR redement" had had ik het idee dat het "VR" redement was).
Koken gebeurd op inductie dat zit bij de stroom in.

Mijn voorschot is maar 45 euro en krijg jaarlijks nog terug (heb nog geen PV), huis wordt wel regelmatig verwarmd en niet alleen in de avond uren.
Natuurlijk zou ik wel iets vergeten zijn in de berekening maar dan nog die investering komt wel terug.
Ik kijk bij pricewise en kijk niet met korting dan kom ik uit bij fenor 164,75 op jouw 2000 kWh. Vermindering energiebelasting is 527,17 . Dan ben jij 8 cent per kWh kwijt. Zal dat kloppen of doe ik iets fout?
Edit:
Even een linkje energie 2021
https://www.eigenhuis.nl/...energierekening-in-2021#/

[ Voor 3% gewijzigd door evtje op 22-11-2020 14:58 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Sinds een paar dagen ook de gelukkige eigenaar van een Daikin systeem.

Nu wil ik graag de data van het systeem in domoticz hebben. Ik krijg dit echter maar niet voor elkaar.
Aan de hand van de informatie uit dit voorbeeld probeer ik het op te halen https://github.com/ael-code/daikin-control

Als ik met Postman een GET request doe voor basis info dan krijg ik dit,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9UHiFPs0giMZRVMG8lNRNzNuLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g76xJ2VjyfXaKDFxMGg1Dopx.png?f=fotoalbum_large

Met alles wat ik ook probeer ik krijg altijd Page Not Found. Wel als ik gewoon naar het IP adres toe ga met edge bijvoorbeeld krijg ik een heel verhaal over FreeRTOS.

Het gaat om de Prefera modellen met ingebouwde WiFi controller.
De controller versie welke in de app kan zien is het type BRP069C4x.

De daikin app werkt wel gewoon goed en kan ik de units aansturen.

Doe ik nu iets fout of heeft Daikin de boel verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Laatst online: 24-06 17:14

Guldan

Thee-Nerd

Nelisj schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:19:

Nu wil ik graag de data van het systeem in domoticz hebben. Ik krijg dit echter maar niet voor elkaar.
Aan de hand van de informatie uit dit voorbeeld probeer ik het op te halen https://github.com/ael-code/daikin-control

[Afbeelding]

Met alles wat ik ook probeer ik krijg altijd Page Not Found. Wel als ik gewoon naar het IP adres toe ga met edge bijvoorbeeld krijg ik een heel verhaal over FreeRTOS.

Ik denk dat dat komt omdat je de browser versie zonder installatie pakt. Als je de installatie op je eigen machine zou doen en daarna via de browser zou het wel moeten werken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
evtje schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:25:
[...]

Ik kijk bij pricewise en kijk niet met korting dan kom ik uit bij fenor 164,75 op jouw 2000 kWh. Vermindering energiebelasting is 527,17 . Dan ben jij 8 cent per kWh kwijt. Zal dat kloppen of doe ik iets fout?
Edit:
Even een linkje energie 2021
https://www.eigenhuis.nl/...energierekening-in-2021#/
Mja zal wel ongeveer denk ik, ik kijk altijd op jaarbasis wat mij 2000 kwh kost.
Ik heb de energiebelasting vermindering niet meegerekend, gewoon kilowatt prijs en m3 gasprijs inc btw, de volle mep zonder vastrecht etc.

€ 478,57 vs € 1.156,13 (zonder kortingen) = 476 euro verschil als ik invul op pricewise zonder korting.
Gas is inmiddels alweer gestegen richting 0,79 cent per m3.
Deze WP heeft 2200 gekost dat zou betekenen binnen 5 jaar terug.

Mischien dat hier nog een rekenwonder aanwezig is ik weet dat je met een COP van 2,8 gelijkspeelt met een CV ketel maar dat is volgensmij inmiddels ook al achterhaalt gezien gas is gestegen.

Deze WP haalt een (S)cop van 5,2, bij buiten -7 zat ik rond COP 2,8 had ik een keer uitgezocht, dan zou ik gelijk zitten met CV, eigenlijk kun je wel zeggen met Nederlands klimaat de WP is het hele jaar rendabel.

Ik probeer het niet rooskleurig te doen maar een WP is ook wel rendabel zonder PV, een CV ketel moet je ook afschrijven over x jaar die gaan ook niet voor eeuwig mee maar dat nemen de mensen niet mee als men warmtepompen in verkeerd daglicht zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Andrehj schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:54:
[...]

Je zult op zijn minst even moeten aangeven of je een WTW hebt, want dat maakt nogal wat uit. Maar even een idee: Wij hebben hier WTW en verwarmen 900m3 huis en nog 300m2 garage met een L/W warmtepomp. Maar een LL is qua verbruik ongeveer gelijk. Ik reken op zo'n 2500 a 3000 kWh voor de WP.
Maar meer details weet ik na deze winter.

Overigens zou ik je idee nog eens heel goed overdenken, want qua verwarmen kan niets tegen het comfort van vloerverwarming op. Enig voordeel van LL is dat je snel wat bij kunt verwarmen en dat koelen veel beter werkt.

Mijn ideaal (en dat is op de installatie van LL op zolder na klaar): Huis bouwen met veel thermische massa (dus dikke betonnen vloeren op stenen muren), vloerverwarming op alle verdiepingen en airco's op de zolderverdieping, die daar dienen voor de koeling en het snel even kunnen bijverwarmen van de studeerkamers van de pubers.
Wij hebben in ons huidige huurhuis een WTW, maar ik ben er niet zeker van of die ook warmte terugwint. Daarnaast hebben we nu ook vloerverwarming maar ben ik zelf niet echt te spreken over de traagheid.

Wat maakt het uit of je wel of geen WTW hebt? En begrijp ik het goed als jij stelt dat een LW of LL systeem elkaar in stroomverbruik nauwelijks ontloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Armin schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:35:
[...]

Het zal een hoger stroomverbruik geven, maar lager gasverbruik. Je bespaart ook geld omdat lucht/lucht units meestal goedkoper zijn dan lucht/water en je geenvloerverwarming nodig hebt. Maar alle shangt natuurlijk van de details af.

Overigens als het nieuwbouw is zou ik of een kanaalunit nemen (igv een ventilatie D / WTW systeem) of plafon units of soortgelijke units die je in een plafon/wand kunt wegwerken.

Een kanaal-unit kun je de uitblaas kanalen laten delen igv WTW.
Er komt sowieso geen gas in. Ik had ook duidelijker moeten zijn in mijn vraag: ik ben vooral op zoek naar het verschil in opgenomen vermogen tussen een L/L en een L/W systeem. Een kanaal-unit werkt met de kanalen van een kanaalplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
trippelb schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:56:
A sorry had net zitten editten aanvoer temperatuur van onze vloerverwarming is 40 graden. Nacht verlaging van 19 naar 18. Heb ook zonder nacht verlaging geprobeerd maar effect blijft dan hetzelfde, met het verschil dat de verwarming op andere momenten aansloeg. Doormiddel van de nachtverlaging forceerde ik in elk geval dat de vloer in de ochtend warm was.
40 graden is teveel voor de WP, met een max. 30c Ta is de vloer veel langer warm en daarmee ook meer comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:53:
[...]

Wij hebben in ons huidige huurhuis een WTW, maar ik ben er niet zeker van of die ook warmte terugwint. Daarnaast hebben we nu ook vloerverwarming maar ben ik zelf niet echt te spreken over de traagheid.

Wat maakt het uit of je wel of geen WTW hebt? En begrijp ik het goed als jij stelt dat een LW of LL systeem elkaar in stroomverbruik nauwelijks ontloopt?
(luchtverwarming) L/L WP,s verwarmen voornamelijk met convectie en een heel klein beetje straling, het nadeel ervan is als je een tochtgat open hebt of ventilatie C dat je warmte letterlijk naar buiten vliegt, een WTW voorkomt dat en duwt een zeer groot deel weer terug het huis in, in hoeverre van toepassing ligt er ook aan hoe hard je ventileert.

Vloerverwarming is hoofdzakelijk stralingswarmte en een beetje convectie daar is een WTW veel minder van belang.

Radiatoren zit er tussenin die doen convectie en straling.
Het klopt inderdaad dat beide systemen elkaar weinig ontlopen onderaan de streep als alles klopt.

Vloerverwarming is vloerisolatie meer van toepassing en luchtverwarming hoe luchtdicht je woning is(WTW kan dus veel bijdragen), vloerverwarming stook je meer in afwezig uren terwijl dat bij luchtverwarming minder van toepassing is maar ook bij luchtverwarming kan je dat niet overdrijven en denken ik ben thuis en zet hem dan pas aan, dan ga je zitten op koude stoelen terwijl de lucht al warm is.

Convectie is lucht en straling is objecten verwarmen, daarom kan je met vloerverwarming iets lager temperatuur stoken.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:11:
[...]

Nieuwbouw vloerverwarming beneden en badkamer, voor slaapkamers zou ik nooit vloerverwarming nemen want het systeem is te traag.

luchtverwarming is de vloer kouder maar sterk afhankelijk wat van vloer je wil, heb je plavuizen dan zou ik nooit aan beginnen, neem je tapijt dan prima.

Luchtverwarming kan zeker comfortabel zijn, alleen moet wel alles kloppen en daar gaat het vaak mis zoals ventilatie(liefst met WTW maar niet noodzakelijk) en luchtvochtigheid en natuurlijk niet te hoekerig gaan stoken want dan worden je muren etc alsnog koud en krijg je "trek" oftewel "tocht" wat veel mensen dan ervaren.

Stroomverbruik heeft iemand al genoemd, bij nieuwbouw zou ik dus kijken bij lucht/water warmtepomp en voor boven lucht/lucht warmtepomp.

Mijn woning is gebouwd op luchtverwarming en vind het daarom zeker comfortabel en vergelijkbaar met radiatoren(dit is een HSB woning).

Wij willen ook HSB gaan bouwen en twijfelen tussen LL en LW, maar denken nu misschien ook aan een combinatie. Ik hoor veel mensen praten over het comfortverschil, maar is dit niet ook erg subjectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:10:
[...]

Wij willen ook HSB gaan bouwen en twijfelen tussen LL en LW, maar denken nu misschien ook aan een combinatie. Ik hoor veel mensen praten over het comfortverschil, maar is dit niet ook erg subjectief?
Ja alleen HSB werkt luchtverwarming beter omdat de muren etc veel sneller de temperatuur gaan aannemen, beton woning laat zich niet zo makkelijk opwarmen met convectie.

Natuurlijk verschilt het per woning en per persoon, ik vind luchtverwarming ook wel lekker, vloerverwarming ken ik vooral van de warme vloer maar dan moet die wel "gloeien".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:57:
[...]

Er komt sowieso geen gas in. Ik had ook duidelijker moeten zijn in mijn vraag: ik ben vooral op zoek naar het verschil in opgenomen vermogen tussen een L/L en een L/W systeem. Een kanaal-unit werkt met de kanalen van een kanaalplaat?
Ik weet niet wat een kanaalplaat is, maar een kanaalunit werkt met kanalen waar lucht doorheen geblazen wordt. Op diverse andere continenten de standaard vorm van verwarmen en koelen. In Nederland bij particulieren nooit echt populair, en nu daarom nog vooral bekend bij mensen met oude slechte systemen uit de jaren 70 en 80. Bij bedrijven echter ook vaak gebruikt.

Echter als mensen WTW nemen, heb je toch al uitblaas kanalen nodig voor verse lucht. Dan is een warmtepomp daarop aansluiten een kleine meerkost en heb je verder geen investeringen. Eén kanaalunit naast de WTW en je heb je hele huis verwarmt. Eventueel een twee zone systeem nemen.

Wel even met de installateur afspreken geen geribbeld goedkoop plastic te nemen, maar iets betere kanalen. Je hebt dan centrale verwarming en centrale koeling in je hele huis.

Omdat moderne huizen weinig warmtevraag hebben is dat handig. Alleen heb je dan geen vloerverwarming. Maar goed die staat bij een modern huis ook minder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1982
koevlaas2 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:40:
[...]

Thanks, gaan we denk ik wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin Bedrijven gebruiken het anno 2020 nog steeds in NL, er worden nog steeds kantoorpanden met luchtverwarming (kanaal unit) verwarmd en gaat vaak ook in combi met vloerverwarming, de vloerverwarming wordt als bijverwarming gebruikt.

(Hete)luchtverwarming is nooit populair geworden in NL vanwege de slecht afgestelde systemen inderdaad.
CV monteurs gooien er nu nog steeds met de pet naar maar bij radiatoren en vloerverwarming kom je daar vaak wel mee weg.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Armin schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:16:
[...]

Ik weet niet wat een kanaalplaat is, maar een kanaalunit werkt met kanalen waar lucht doorheen geblazen wordt. Op diverse andere continenten de standaard vorm van verwarmen en koelen. In Nederland bij particulieren nooit echt populair, en nu daarom nog vooral bekend bij mensen met oude slechte systemen uit de jaren 70 en 80. Bij bedrijven echter ook vaak gebruikt.

Echter als mensen WTW nemen, heb je toch al uitblaas kanalen nodig voor verse lucht. Dan is een warmtepomp daarop aansluiten een kleine meerkost en heb je verder geen investeringen. Eén kanaalunit naast de WTW en je heb je hele huis verwarmt. Eventueel een twee zone systeem nemen.

Wel even met de installateur afspreken geen geribbeld goedkoop plastic te nemen, maar iets betere kanalen. Je hebt dan centrale verwarming en centrale koeling in je hele huis.

Omdat moderne huizen weinig warmtevraag hebben is dat handig. Alleen heb je dan geen vloerverwarming. Maar goed die staat bij een modern huis ook minder aan.
De grote betonnen platen die als verdiepingsvloeren gebruikt worden hebben vaak interne kanalen (daarom worden ze kanaalplaten genoemd). Ik vroeg me altijd af of die kanalen alleen ter gewicht- en betonbesparing dienen of ook als transportkanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:25:
[...]

De grote betonnen platen die als verdiepingsvloeren gebruikt worden hebben vaak interne kanalen (daarom worden ze kanaalplaten genoemd). Ik vroeg me altijd af of die kanalen alleen ter gewicht- en betonbesparing dienen of ook als transportkanalen.
Die zijn niet bedoelt om lucht door te blazen, een woning met luchtverwarming kan wel zo gebouwd worden dat je niet overal koofjes ziet, mijn woning heeft ook geen koofjes je ziet er niks van, gewoon een paar roosters in de muren meer niet(dit huis heeft vanaf de bouw heteluchtverwarming).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
mr_evil08 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:27:
[...]

Die zijn niet bedoelt om lucht door te blazen, een woning met luchtverwarming kan wel zo gebouwd worden dat je niet overal koofjes ziet, mijn woning heeft ook geen koofjes je ziet er niks van, gewoon een paar roosters in de muren meer niet(dit huis heeft vanaf de bouw heteluchtverwarming).
OK, maar daar moet je dan wel vol op inzetten tijdens de bouw als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
koevlaas2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:59:
[...]

40 graden is teveel voor de WP, met een max. 30c Ta is de vloer veel langer warm en daarmee ook meer comfortabel.
Ik gebruik geen WP voor het cv circuit? Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
trippelb schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:55:
[...]

Ik gebruik geen WP voor het cv circuit? Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal?
De 40c is teveel cv ketel, waarmee je een wisselend effect creeerd in warmte, een WP met 30c water zal een veel comfortabeler effect geven door de langere looptijd van deze 30c, misschien iets minder warme vloer maar wel langer warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hoeveel ik ook fan ben van koelen op lucht, zou ik als ik de keuze had voor de rest echt wel zoveel mogelijk op water doen, maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 10:59
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:53:
[...]

Wij hebben in ons huidige huurhuis een WTW, maar ik ben er niet zeker van of die ook warmte terugwint.
[...]
Wat maakt het uit of je wel of geen WTW hebt?
[...]
En begrijp ik het goed als jij stelt dat een LW of LL systeem elkaar in stroomverbruik nauwelijks ontloopt?
Ja.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:36:
[...]

OK, maar daar moet je dan wel vol op inzetten tijdens de bouw als ik het goed begrijp.
Inderdaad, al is het dus bij een ventilatie D / WTW systeem niet zo heel veel meerwerk. Immers elk vertrek krijgt al een of meer inblaas. Vandaar mijn insteek daar.

Maar alternatief zijn multi-split plafon units een optie. Maar ook dan wil je bij de bouw de leidingen mooi wegwerken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Je zult altijd leidingen moeten wegwerken, dus wat dat betreft ontlopen lucht en water elkaar niet zoveel. Bovendien zul je tot op zekere hoogte beide nodig hebben. Ventileren met water kan niet (en om, anno 2020 nog ventilatie A aan te leggen...), en douchen in een luchtdouche of afwassen met lucht zal ook niet een heel groot succes zijn.

Qua comfort is koelen op lucht comfortabeler en met name veel effectiever. Verwarmen is op water weer veel comfortabeler, zeker met wand of vloerverwarming.

Als je alles toch from scratch bouwt zal het elkaar qua kosten niet veel doen uitmaken gok ik. Wellicht dat water iets goedkoper is omdat je daar nog een paar ruggen subsidie voor krijgt (mits geen nieuwbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
HarmoniousVibe schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:38:
Je zult altijd leidingen moeten wegwerken, dus wat dat betreft ontlopen lucht en water elkaar niet zoveel. Bovendien zul je tot op zekere hoogte beide nodig hebben. Ventileren met water kan niet (en om, anno 2020 nog ventilatie A aan te leggen...), en douchen in een luchtdouche of afwassen met lucht zal ook niet een heel groot succes zijn.

Qua comfort is koelen op lucht comfortabeler en met name veel effectiever. Verwarmen is op water weer veel comfortabeler, zeker met wand of vloerverwarming.

Als je alles toch from scratch bouwt zal het elkaar qua kosten niet veel doen uitmaken gok ik. Wellicht dat water iets goedkoper is omdat je daar nog een paar ruggen subsidie voor krijgt (mits geen nieuwbouw).
Met koelen op water bedoel je dat de vloer en wanden gekoeld worden met koud water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:46:
[...]

Met koelen op water bedoel je dat de vloer en wanden gekoeld worden met koud water?
Ja, op een L/W-WP. Je zou uiteraard ook kunnen kijken naar een water/water-warmtepomp met een waterbron. Dan kun je passief, dus min of meer gratis koelen. Maar in beide gevallen mag het water niet koeler zijn dan 18 graden anders krijg je water in/op je vloer of aan de muur en dat wil je niet. In de praktijk betekent dit dat je er max een graad of 4-5 af kunt halen, en niet kunt ontvochtigen en daarmee dus de relatieve vochtigheid omhoog brengt. Dit is minder comfortabel dan de ontvochtigende werking van luchtkoeling met condensafvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:20
HarmoniousVibe schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:52:
[...]

In de praktijk betekent dit dat je er max een graad of 4-5 af kunt halen, en niet kunt ontvochtigen en daarmee dus de relatieve vochtigheid omhoog brengt. Dit is minder comfortabel dan de ontvochtigende werking van luchtkoeling met condensafvoer naar buiten.
En dat is dus best een heel groot nadeel van L/W met de "hedendaagse" zomers?
35-5=30?
Armin schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:30:
[...]

Inderdaad, al is het dus bij een ventilatie D / WTW systeem niet zo heel veel meerwerk. Immers elk vertrek krijgt al een of meer inblaas. Vandaar mijn insteek daar.
Is het niet zo dat de kanalen voor WTW al snel te weinig capaciteit zullen hebben. Als je een ruimte met b.v. één 5Kw unit wilt verwarmen of koelen zit je meen ik al snel aan 800-900 m3 / uur. Een WTW van 400 m3 voor de gehele woning is volgens mij al een flinke?

[ Voor 37% gewijzigd door Batilan op 23-11-2020 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
koevlaas2 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:21:
[...]

De 40c is teveel cv ketel, waarmee je een wisselend effect creeerd in warmte, een WP met 30c water zal een veel comfortabeler effect geven door de langere looptijd van deze 30c, misschien iets minder warme vloer maar wel langer warm.
Ah dank voor de tip, ik draai de kraan voor de vloerverwarming gelijk naar beneden. Hij wordt nu natuurlijk niet gebruikt maar als ik hem in de toekomst zou gebruiken vergeet ik het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Batilan schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:50:
[...]

En dat is dus best een heel groot nadeel van L/W met de "hedendaagse" zomers?
35-5=30?
Als het bij jou binnen oploopt tot 35 graden wel ja. Echter kan ik me prima voorstellen dat er huizen zijn waarbij je met 5 eraf echt een heel eind komt. Het huis van mijn ouders uit 88 ofzo (niet echt het toppunt van moderne isolatie dus) kun je in de woonkamer prima voor een tijd koel houden. Alle ramen en deuren overdag dicht en de lamellen aan de zuidzijde permanent gesloten. Pas na een dag of 5 van overdag >35 graden wordt het binnen 28 graden.

Als mijn ouders nu nog rolluiken of screens aan de buitenkant zouden laten installeren dan kan de temperatuur nog beter worden gemanaged. En als er dus een koelende warmtepomp was die er 5 graden vanaf kan halen, dan wordt het op het hoogtepunt dus 23 graden. Als je er dan nog een monobloc airco bij doet, dan zit je helemaal gebakken.

Maar goed, L/L blijft hoe dan ook superieur als het aankomt op koelen, maar ik ken niemand die luchtverwarming comfortabeler vindt dan vloerverwarming. Hooguit is luchtverwarming "niet erg". En het stookseizoen loopt veel langer dan die snikhete zomerweken.

Ik heb zelf voor L/L gekozen, maar het dubbeltje had net zo goed de andere kant op kunnen vallen. Ik heb een huis uit de jaren 90 met de buren aan de zuidzijde die de ergste hitte voor met opvangen. En overal dikke rolluiken om de hitte zoveel als mogelijk buiten te houden. Al helemaal nu ik vanaf deze herfst/winter besloten heb om toch mijn vloer warm te houden (op gas, dus relatief duur). Puur voor het comfort.

Anderzijds kan ik slecht warm slapen en had ik vroeger altijd een ventilator recht op me staan en was ik vervolgens de halve zomer verkouden.

Misschien had ik wetende wat ik nu weet ervoor moeten kiezen om een single split aan te leggen naar de slaapkamer en L/W voor de rest moeten doen.

Maar ieders situatie en ook ieders voorkeuren liggen anders. Met water is de afwezigheid van LTV vaak een knelpunt. Effe vloerverwarming leggen doe je normaalgesproken in een bestaande woning ook niet zomaar. Daar zou ik zelf op de bovenverdieping ook last van hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 09:41
Nelisj schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:19:

[Afbeelding]

En als je deze pagina opvraagt in je browser ipv postman (even uitsluiten)? Dat werkt hier wel. En als je de URL http://ip/aircon/get_sensor_info probeert ipv basic_info? basic_info geeft info over de controller/webserver, onder /aircon/ zit de daadwerkelijke info van je airco.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelisj
  • Nu online
ronjansen87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:58:
[...]

En als je deze pagina opvraagt in je browser ipv postman (even uitsluiten)? Dat werkt hier wel. En als je de URL http://ip/aircon/get_sensor_info probeert ipv basic_info? basic_info geeft info over de controller/webserver, onder /aircon/ zit de daadwerkelijke info van je airco.
Dan krijg ik eigenlijk hetzelfde,

Page Not Found
/aircon/get_sensor_info

maakt ook niet uit welke browser ik pak allemaal het zelfde reactie.

Ben er ook achter dat ik de Daikin residential controller app gebruik en dat het de opvolger is van de oude. Ook de oudere Daikin app geprobeerd maar die werkt helemaal niet bij mij.

Ook net iemand op het Home Assistant forum gevonden die hetzelfde probeem heeft. Begint er langzaam op te lijken dat Daikin de boel iets verandert heeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Nelisj schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:11:
[...]

Page Not Found
/aircon/get_sensor_info

Ben er ook achter dat ik de Daikin residential controller app gebruik en dat het de opvolger is van de oude. Ook de oudere Daikin app geprobeerd maar die werkt helemaal niet bij mij.

Ook net iemand op het Home Assistant forum gevonden die hetzelfde probeem heeft. Begint er langzaam op te lijken dat Daikin de boel iets verandert heeft.....
Ik heb nog even zitten kijken bij Daikin en zie nu dat je een BRP069C4x hebt, de mijne (en mn pa en vrienden) hebben als typenummers allemaal BRP069Axx. Die C heeft inderdaad ook een totaal andere app, dus als ik het zo lees heeft daikin nu een hele nieuwe generatie controllers en app uitgebracht.

Ik zie ook functies voor "domestic hot water", dus het lijkt erop alsof ze nu naar 1 app gaan voor zowel airco als L/W en W/W warmtepompen. Dat is wel zo handig als je beide hebt, want nu heb je dan 2 verschillende apps nodig.

Dan kan je denk ik nu vier dingen doen:
  • Kijken bij je intallateur/leverancier of ze toch nog een BRP069Axx/Bxx kunnen leveren voor je perfera unit(s). Dan zit je natuurlijk in het oude ecosysteem, maar dan heb je iig wel je domotica-integratie, iig zolang je de firmware niet update. *Gooit internet verkeer voor die dingen maar vast preventief dicht op zn firewall :X
  • Met een netwerktap en wireshark oid de verkeersstroom tussen app en controller inkijken en vervolgens kijken of je dit zelf kan reverse-engineeren, als dit uberhaupt nog kan. Vanuit Daikin zal je verder 0,0 info of support krijgen op die API, want die is officieel niet bedoeld voor ander gebruik dan hun eigen app
  • Afwachten of en wanneer iemand anders bovenstaande doet.
  • Een andere wifi-oplossing, via infrarood. Maar dan heb je echt alleen de basisfuncties en geen info over verbruik en compressorfrequentie e.d..

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 23-11-2020 11:28 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 17:21
Nelisj schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:11:
[...]

Page Not Found
/aircon/get_sensor_info

Controlleer of je wel het juiste IP adres van je daikin gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 10:02
royaljoop schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:03:
[...]

Controlleer of je wel het juiste IP adres van je daikin gebruikt
ik probeer hier hetzelfde om wat uit te lezen maar krijg het ook niet voor elkaar. Een tijd geleden heb ik dit ook gedaan en toen werkte het gewoon...

ik zit nu alleen even te wijfelen over het ipadres. ben daar niet zo in thuis. ik heb nu het ipadres van mijn router gepakt..waar vind ik dan het ipadres van de daikin zelf?

[ Voor 20% gewijzigd door Sjors81 op 23-11-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 17:21
Sjors81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:05:
[...]

ik probeer hier hetzelfde om wat uit te lezen maar krijg het ook niet voor elkaar. Een tijd geleden heb ik dit ook gedaan en toen werkte het gewoon...
1. Je moet eerst je wifi module van daikin aan je wifi netwerk koppelen.
2. Controleer via de app van daikin (Daikin Online Controller - iPhone) of je verbinding krijgt en je dus je daikin kan bedienen.
3. Als dat allemaal werkt dan kun je starten met data verzamelen of je daikin via een browser benaderen via het door je Router verstrekte IP adres aan je Daikin.

PS. ik heb zelf een super recent een Daikin Perfera 5 kW (met wifi module BRP069B41) laten plaatsen en op de bovenstaande wijze aan de praat gekregen en gehouden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Sjors81 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:05:
[...]

ik zit nu alleen even te wijfelen over het ipadres. ben daar niet zo in thuis. ik heb nu het ipadres van mijn router gepakt..waar vind ik dan het ipadres van de daikin zelf?
In je router, onder "DHCP-leases" oid. De hostname bij mijn wifi-modules is "Client", dat is misschien wat verwarrend, maar dat is de daikin module. Je kan evt. ook op het MAC-adres zoeken, die staat op t stickertje op je wifi-module.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 23-11-2020 11:32 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelisj
  • Nu online
ronjansen87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb nog even zitten kijken bij Daikin en zie nu dat je een BRP069C4x hebt, de mijne (en mn pa en vrienden) hebben als typenummers allemaal BRP069Axx. Die C heeft inderdaad ook een totaal andere app, dus als ik het zo lees heeft daikin nu een hele nieuwe generatie controllers en app uitgebracht.

Ik zie ook functies voor "domestic hot water", dus het lijkt erop alsof ze nu naar 1 app gaan voor zowel airco als L/W en W/W warmtepompen. Dat is wel zo handig als je beide hebt, want nu heb je dan 2 verschillende apps nodig.

Dan kan je denk ik nu vier dingen doen:
  • Kijken bij je intallateur/leverancier of ze toch nog een BRP069Axx/Bxx kunnen leveren voor je perfera unit(s). Dan zit je natuurlijk in het oude ecosysteem, maar dan heb je iig wel je domotica-integratie, iig zolang je de firmware niet update. *Gooit internet verkeer voor die dingen maar vast preventief dicht op zn firewall :X
  • Met een netwerktap en wireshark oid de verkeersstroom tussen app en controller inkijken en vervolgens kijken of je dit zelf kan reverse-engineeren, als dit uberhaupt nog kan. Vanuit Daikin zal je verder 0,0 info of support krijgen op die API, want die is officieel niet bedoeld voor ander gebruik dan hun eigen app
  • Afwachten of en wanneer iemand anders bovenstaande doet.
  • Een andere wifi-oplossing, via infrarood. Maar dan heb je echt alleen de basisfuncties en geen info over verbruik en compressorfrequentie e.d..
Ik zat net ook nog even op de website van Daikin te kijken en ook nog een goed naar welke type prefera ik heb. Ik ben in het bezig van een FXTM20R2V1B als je deze bij daikin vergelijk met een FXTM-M dan staat daar echt al eigenschap tussen dat de R versie geschikt is voor de Daikin Residential app en bij de M versie staat dat je de Online bediening app moet hebben. Zit dus wel aardig verschil in.

Net ook nog even in de unit zelf gekeken maar zie helemaal geen WiFi controller zitten. En ik weet ook zeker dat de monteur die er niet in heeft hoeven zetten. Volgens mij zit dat met deze modellen helemaal in gebouwd. Staat ook niks over in de montage handleiding hoe/waar je die zou moeten plaatsen. Dus er een ander in zetten zal niet mee vallen ben ik bang :-(

Ik denk dat ik idd dan het netwerk verkeer eens ga monitoren om te kijken hoe ze het tegenwoordig doen. Gezien er op poort 80 wel iets van een webserver draait zou er toch te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Nelisj schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:42:
[...]

Ik zat net ook nog even op de website van Daikin te kijken en ook nog een goed naar welke type prefera ik heb. Ik ben in het bezig van een FXTM20R2V1B als je deze bij daikin vergelijk met een FXTM-M dan staat daar echt al eigenschap tussen dat de R versie geschikt is voor de Daikin Residential app en bij de M versie staat dat je de Online bediening app moet hebben. Zit dus wel aardig verschil in.

Net ook nog even in de unit zelf gekeken maar zie helemaal geen WiFi controller zitten. En ik weet ook zeker dat de monteur die er niet in heeft hoeven zetten. Volgens mij zit dat met deze modellen helemaal in gebouwd. Staat ook niks over in de montage handleiding hoe/waar je die zou moeten plaatsen. Dus er een ander in zetten zal niet mee vallen ben ik bang :-(

Ik denk dat ik idd dan het netwerk verkeer eens ga monitoren om te kijken hoe ze het tegenwoordig doen. Gezien er op poort 80 wel iets van een webserver draait zou er toch te vinden moeten zijn.
Ik heb even gekeken en heb inderdaad een M2V1B variant, dan zit de wifi-module los achter de klep naast de flash streamer geklemd. Zou goed kunnen dat ze overstappen op geintegreerde wifi, vrijwel niemand wil het nog zonder wifi optie hebben en het zit er sinds dit jaar iig ook standaard bij, mijn installateur kan ze überhaupt al niet meer zonder wifi bestellen. Dan is het vanuit kostenbeparing wel logisch dat ze het integreren in de stuurmodule.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Laatst online: 26-03 10:49
Ik verwarm sinds een maand nu op mijn L/L warmte pomp de woonkamer. Ook op de slaapkamer heb ik evt L/L hangen, maar heb dat eigenlijk boven niet nodig (frisse slaapkamer altijd wel lekker).

Ik heb echter nu een beetje een issue met de verwarming van de badkamer! Daar hangt geen handdoek radiator in. Maar er ligt wel vloerverwarming (WATER!) in... echter...je voelt hem misschien al... de CV gaat niet meer aan.

Deze vloerverwarming is via een verdeler en een eigen pompje gekoppeld aan mijn totale systeem. Heeft iemand ervaring, ideeen, etc om dit badkamer CV water apart electrisch te verwarmen (niet te veel maar wel een beetje, al is de vloer maar een paar graden warmer dan steenkoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Gentle_Jan schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:
Ik verwarm sinds een maand nu op mijn L/L warmte pomp de woonkamer. Ook op de slaapkamer heb ik evt L/L hangen, maar heb dat eigenlijk boven niet nodig (frisse slaapkamer altijd wel lekker).

Ik heb echter nu een beetje een issue met de verwarming van de badkamer! Daar hangt geen handdoek radiator in. Maar er ligt wel vloerverwarming (WATER!) in... echter...je voelt hem misschien al... de CV gaat niet meer aan.

Deze vloerverwarming is via een verdeler en een eigen pompje gekoppeld aan mijn totale systeem. Heeft iemand ervaring, ideeen, etc om dit badkamer CV water apart electrisch te verwarmen (niet te veel maar wel een beetje, al is de vloer maar een paar graden warmer dan steenkoud)
Geen ervaring mee, ik doe het met een 600watt infrarood-spiegel. Maar je zou hier eens naar kunnen kijken: https://www.elektrische-v...-divers.html?id=216824908. Die worden normaal in een handdoekradiator geschoven om ze elektrisch te maken. Misschien kan je die in een 28mm pijp oid schuiven en in het circuit opnemen (of het circuit stand-alone maken)?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentle_Jan
ronjansen87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:05:
[...]

Geen ervaring mee, ik doe het met een 600watt infrarood-spiegel. Maar je zou hier eens naar kunnen kijken: https://www.elektrische-v...-divers.html?id=216824908. Die worden normaal in een handdoekradiator geschoven om ze elektrisch te maken. Misschien kan je die in een 28mm pijp oid schuiven en in het circuit opnemen?
Is op zich wel een idee, moet ik natuurlijk wel iets maken om het tussen het circuit te krijgen..(ga ik eens effe over nadenken).
Vraag mij dan wel even het volgende af. nu staat de boel onder druk. Kunnen deze dingen er ook tegen als je in een 2-3 bar druk systeem opgenomen zitten? en hou zo dan gaan met de verdeler.. zou ik veel net verwarmt water als ik die vloerverwarmingspomp aanzet ook het totale systeem inpompen (zonde). Of iets verzinnen met het systeem "loskoppelen" van het bestaande hoofd circuit, maar dan heb ik geen druk (en wel lucht) meer en vind de vloerpomp dat weer niet leuk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Gentle_Jan schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:14:
[...]

Is op zich wel een idee, moet ik natuurlijk wel iets maken om het tussen het circuit te krijgen..(ga ik eens effe over nadenken).
Vraag mij dan wel even het volgende af. nu staat de boel onder druk. Kunnen deze dingen er ook tegen als je in een 2-3 bar druk systeem opgenomen zitten? en hou zo dan gaan met de verdeler.. zou ik veel net verwarmt water als ik die vloerverwarmingspomp aanzet ook het totale systeem inpompen (zonde). Of iets verzinnen met het systeem "loskoppelen" van het bestaande hoofd circuit, maar dan heb ik geen druk (en wel lucht) meer en vind de vloerpomp dat weer niet leuk denk ik.
De druk lijkt me geen probleem, het is gewoon een metalen verwarmingselement. In een gesloten handdoekradiator krijg je ook extra druk als ie opwarmt. Ik zou 'm sowieso alleen opnemen in de zone voor je badkamer. Misschien kan je die aanvoerleiding afkoppelen bij je verdeler en dan een extra loopje voor alleen die zone maken met een dikke pijp waar je het verwarmingselement inschuift. Of je maakt een heel eigen circuit met een aparte (2e hands) pomp, dan schakel je ze samen op een tijdklok voor je gaat douchen. Het blijft hoe dan ook een beetje een suboptimale hobby-oplossing als je het bestaande CV-vloerverwarmingscircuit wil gebruiken...

Je kan natuurlijk ook gewoon de overige zones dichtdraaien en je CV thermostaat even op 24 knallen...

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 23-11-2020 14:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gentle_Jan schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:58:

Ik zit met hetzelfde probleem :P

Ik heb eraan gedacht om bijv. een NEST aan te schaffen (draadloos) en die in de badkamer te leggen. Weet ik alleen niet of dat goed gaat in een vochtige ruimte

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Ik heb ook een warmte pomp staan en een vloer verwarming in de badkamer. Een tweede pomp schakelaar die op temperatuur werkt. Als het water warmer is dan 28 graden gaat de vloer verwarming pomp aan.
Tot nu toe werkt alles naar behoren. Ik neem aan dat je warmte pomp wel hoger komt dan 28 graden.
Deze pomp schakelaars kan je gewoon los kopen. Bespaard ook nog elektriciteit. staat alleen aan als er warmte word geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:47:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem :P

Ik heb eraan gedacht om bijv. een NEST aan te schaffen (draadloos) en die in de badkamer te leggen. Weet ik alleen niet of dat goed gaat in een vochtige ruimte
Is natuurlijk een idee, dan zal de CV aanslaan..maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil eigenlijk een electrische doorstroom verwarmer ofzoiets. En na nog langer googlen kwam ik net zoiets tegen
https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html
Dt zou wel een oplossing zijn denk ik.. alleen nu nog verzinnen hoe ik dat aanstuur en zorg dat het dus niet mijn hele huis gaan verwarmen maar alleen (of bijna alleen) de vloer in de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
ronjansen87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:28:
[...]

De druk lijkt me geen probleem, het is gewoon een metalen verwarmingselement. In een gesloten handdoekradiator krijg je ook extra druk als ie opwarmt. Ik zou 'm sowieso alleen opnemen in de zone voor je badkamer. Misschien kan je die aanvoerleiding afkoppelen bij je verdeler en dan een extra loopje voor alleen die zone maken met een dikke pijp waar je het verwarmingselement inschuift. Of je maakt een heel eigen circuit met een aparte (2e hands) pomp, dan schakel je ze samen op een tijdklok voor je gaat douchen. Het blijft hoe dan ook een beetje een suboptimale hobby-oplossing als je het bestaande CV-vloerverwarmingscircuit wil gebruiken...

Je kan natuurlijk ook gewoon de overige zones dichtdraaien en je CV thermostaat even op 24 knallen...
Kwam net dit tegen
nu alleen verzinnen hoe netejs op te nemen in het geheel zonder hele huis te verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Gentle_Jan schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:58:
[...]

Kwam net dit tegen
nu alleen verzinnen hoe netejs op te nemen in het geheel zonder hele huis te verwarmen
Dat is een mooie kant-en-klaaroplossing, maar ook wel een erg dure grap zo. Tenzij je van plan bent (op termijn) je hele CV weg te doen, is het dan echt zo erg hiervoor toch wat gas te verstoken? Dat is sowieso goedkoper qua vebruik dan elektrisch met COP=1. Voor dit soort bedragen heb je namelijk ook een thermostaat met app/api (zeker met black friday deals nu) en een apart gestuurd motorventiel voor elke vvw-zone, heb je daar dan niet veel meer aan? Open anders even een apart draadje, hier misschien wat off-topic...

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
ronjansen87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:47:
[...]

Dat is een mooie kant-en-klaaroplossing, maar ook wel een erg dure grap zo. Tenzij je van plan bent (op termijn) je hele CV weg te doen, is het dan echt zo erg hiervoor toch wat gas te verstoken? Dat is sowieso goedkoper qua vebruik dan elektrisch met COP=1. Voor dit soort bedragen heb je namelijk ook een thermostaat met app/api (zeker met black friday deals nu) en een apart gestuurd motorventiel voor elke vvw-zone, heb je daar dan niet veel meer aan? Open anders even een apart draadje, hier misschien wat off-topic...
Ja vind het apparaat eigenljik ook iets te duur.
Zit niet zo in over de energie kosten heb toch nog een + van bijna 2000 KwH van de PV

Geen idee of dit zo moet... maar heb maar een topic aangemaakt..
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2033950

[ Voor 8% gewijzigd door Gentle_Jan op 23-11-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Guido1982 schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:36:
[...]

Alleen rekening mee houden mocht wil je dat in de toekomst alsnog willen, hier loopt 1 rechte buis naar beneden in de woning, geen roosters in de vloer of dak maar alleen in de muur een paar roosters.

Met rekening houden bedoel ik mee dat daar geen leidingen langs lopen en de plek vrij houd, geen meterkast etc zodat je in de toekomst daar met gerust gevoel gaten kan boren, maar houd rekening mee dat boren geeft een enorme puinhoop, ik heb eens 2 gaten geboord voor een CV leiding in de badkamer door het plafond (2x 15mm) en de hele badkamer blank van de stof(was niet erg want badkamer en kun je met water wel schoonmaken)...

In praktijk achteraf inbouwen gebeurd vaak niet meer want je hebt alles net netjes.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 23-11-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Batilan schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:50:
Is het niet zo dat de kanalen voor WTW al snel te weinig capaciteit zullen hebben. Als je een ruimte met b.v. één 5Kw unit wilt verwarmen of koelen zit je meen ik al snel aan 800-900 m3 / uur. Een WTW van 400 m3 voor de gehele woning is volgens mij al een flinke?
Uiteraard, die kanalen moet iets groter. Ook wil je geen geribbeld plastic want dat geeft weerstand. Eigenlijk wil je het ook met WTW niet, maar de bouwwereld is gericht op goedkoop-goedkoop-goedkoop, dus dat is toch al de norm.

Maar de WTW zelf hoeft uiteraard niet groter. Enkel de warmtepomp. Dus ipv een aantal 2kW units koop je één 'dikkere'. Hoe 'dik' hangt van je woning af. Zowel volume als isolatie.

Maar bij hele kleine vinex-wijk woningen die BENG norm gebouwd zijn, is een 5kW toch al vaak genoeg (aldus bijvoorbeeld Brink, die ook luchtverwarmings systemen levert, zij het niet op warmtepomp maar warmtewisselaar concept). Zoveel groter zijn die niet.

Bij mijn eigen multi-split installatie had ik ook al staan buurten met de installateur (ik woon in zo'n buitenland waar alles lucht kanaal units is) en die gaf aan dat bij nieuwbouw het probleem meestal luchtverplaatsing was (ventilator kracht) en niet vermogen. Ofwel hij kon kleine units inbouwen, maar kleine units hadden vaak kleine ventilatoren. De fabrikant ME was wel al bezig met nieuwe units met lager vermogen maar wel de grotere ventilatoren.

Maar in principe maakt het niet veel uit. Die 'dikkere' unit staat op zolder of zo naast de WTW. Units in de 5-10kW range zijn ook weer niet zo veel veel groter dan de 2-5kW. Bij lucht/water systemen zie je bij monoblocks ook vaak iets van 9-12kW geinstalleerd worden bij de meeste woningen, dus iets onder die range moet je denken. Iets er onder omdat die units ook het tap/douche water doen.

Je kunt dan je WTW en warmtepomp op diverse wijzen koppelen. Soms serieel, en als ze van het zelfde merk zijn kunnen ze ook met elkaar communiceren. Maar ook zie je vaak dat de WTW dan inblaast inde zolder of stookhok en dat als buffer kamer gebruikt, waar de warmtepomp dan ventileert en koelt/verwarmt. Of je sluit ze via een kast geheel parallel aan op de buizen. De specialist zou de opties moeten kunnen bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
trippelb schreef op maandag 23 november 2020 @ 07:07:
[...]

Ah dank voor de tip, ik draai de kraan voor de vloerverwarming gelijk naar beneden. Hij wordt nu natuurlijk niet gebruikt maar als ik hem in de toekomst zou gebruiken vergeet ik het in elk geval niet.
Knijpen anders dan in je CV ketel is slecht voor het rendement, stel dan de CV ketel in op max. 35c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
koevlaas2 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:55:
[...]

Knijpen anders dan in je CV ketel is slecht voor het rendement, stel dan de CV ketel in op max. 35c.
Heb ook nog radiatoren op de verdiepingen, die gaan niet zo lekker op 30 graden. Maar we gaan een beetje off topic, bottom line is dat voorlopig de cv ketel alleen aangaat voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
trippelb schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:44:
[...]

Heb ook nog radiatoren op de verdiepingen, die gaan niet zo lekker op 30 graden. Maar we gaan een beetje off topic, bottom line is dat voorlopig de cv ketel alleen aangaat voor de douche.
Offtopic
Als het goed is kan je de vloerverwarmingsverdeler knijpen met de thermonstaat wat erop zit, dus niet aan de CV ketel zitten.

Het zou mij niet verbazen als er geen eigen pomp aanwezig is met thermonstaat,
Eigenlijk hoort dat wel als er ook radiatoren aanwezig zijn, maar nogal vaak wordt er beknibbelt zoals gewoonlijk, vloerverwarming is ZLTV en radiatoren LTV of HT

Dat het niet wil in jouw geval (als het er niet op zit) kan dus wel kloppen.

Op de foto hier zie je een voorbeeld(Ik heb maar een kleintje van 2 groepen).
https://tweakers.net/i/XM...OMyigKAy.jpg?f=user_large

CV zit hier ook nog wel, ik heb er een zone-regeling klep tussen waardoor beneden met WP en boven nog met CV(badkamer 1 radiator open is gas te verwaardelozen).

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 23-11-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
OK, nog een vraag. Ik ben me nu aan het oriënteren. Wat moet ik voor een modern, goed geïsoleerd huis rekenen als benodigd vermogen om een m3 op te warmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier kan ik ruwweg 100m3 verwarmen per kW. YMMV. Hier goed luchtdicht, ~RC6 vloer en wanden, RC8 plafond, 3V glas met goed geïsoleerde profielen.

Ik zou een avondje aan ubakus besteden en een nauwkeuriger idee krijgen persoonlijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
DeadLock schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:59:
Hier kan ik ruwweg 100m3 verwarmen per kW. YMMV. Hier goed luchtdicht, ~RC6 vloer en wanden, RC8 plafond, 3V glas met goed geïsoleerde profielen.

Ik zou een avondje aan ubakus besteden en een nauwkeuriger idee krijgen persoonlijk.
Indrukwekkende tool, maar wat kan ik er precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
Ik ben nu met wat vergelijkingen bezig om mijn gasverbruik te verminderen.

We wonen vrijstaand en hebben een gasverbruik van ongeveer 1800 max met zijn tweetjes. Woning uit 1999.
Vloerverwarming is bijverwarming en verder hebben we radiatoren.

Ik ben om het huis een beetje op te warmen, zonder al te veel verlaging, toch al z'n 5 tot 6m3 kwijt. Ik denk dat we daar ook niet aan ontkomen. Nu wil ik vooral voor de koude manden die gaan komen, zorgen dat ik daar niet teveel overheen ga en bijvoorbeeld onder de 10m3 blijf.

Als ik kijk wat ik voor gas betaal a 74 cent en voor electra denk ik zo 22 cent. Is het dan zo simpel te rekenen dat als ik 4kw electra gebruik en daarmee 2 m3 gas bespaar dat ik dus goedkoper uit ben of is dit nu te simpel?

We hebben nog geen zonnepanelen, dit is de volgende stap.
We verbruiken zonder airco, nu 3800 aan stroom. Wat is een beetje het jaarverbruik van jullie met 3 airco's? We hebben alvast een offerte laten maken voor panelen a 6000 kWh
Ik wil ook alvast rekening houden met 1 elektrische auto.... Iemand hier al ervaring mee?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
@Sarge78
Reken voor je auto met 5-6 km / kWh. dus 30.000 km = 5000 kWh als je alles thuis laadt.
En inderdaad 4 kWh is goedkoper dan 2m3 gas.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
BarryH schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:57:
@Sarge78
Reken voor je auto met 5-6 km / kWh. dus 30.000 km = 5000 kWh als je alles thuis laadt.
En inderdaad 4 kWh is goedkoper dan 2m3 gas.
Wow dan mag ik er nog el een dak bij plaatsen voor de panelen hahaha. Ik verwacht zelf 15000 te rijden, maar dan kom ik nog te kort. Laden zal voornamelijk thuis gebeuren. Ik heb wel de mogelijkheid dat zoveel mogelijk overdag te doen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
hele dak vol dan maar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 24-06 21:44
Sarge78 schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:45:
Ik ben nu met wat vergelijkingen bezig om mijn gasverbruik te verminderen.

We wonen vrijstaand en hebben een gasverbruik van ongeveer 1800 max met zijn tweetjes. Woning uit 1999.
Vloerverwarming is bijverwarming en verder hebben we radiatoren.

Ik ben om het huis een beetje op te warmen, zonder al te veel verlaging, toch al z'n 5 tot 6m3 kwijt. Ik denk dat we daar ook niet aan ontkomen. Nu wil ik vooral voor de koude manden die gaan komen, zorgen dat ik daar niet teveel overheen ga en bijvoorbeeld onder de 10m3 blijf.

Als ik kijk wat ik voor gas betaal a 74 cent en voor electra denk ik zo 22 cent. Is het dan zo simpel te rekenen dat als ik 4kw electra gebruik en daarmee 2 m3 gas bespaar dat ik dus goedkoper uit ben of is dit nu te simpel?

We hebben nog geen zonnepanelen, dit is de volgende stap.
We verbruiken zonder airco, nu 3800 aan stroom. Wat is een beetje het jaarverbruik van jullie met 3 airco's? We hebben alvast een offerte laten maken voor panelen a 6000 kWh
Ik wil ook alvast rekening houden met 1 elektrische auto.... Iemand hier al ervaring mee?
Heb soortgelijke situatie. Vrijstaand huis, 4 personen en elektrische auto.
Tav gasverbruik: 1900m3 in 2018. Hr ketel uit 2006, vloerverwarming als bijverwarming. 2019 alles waterzijdig ingeregeld -> verbruik 1300 2019 en 900 voor 2020 tot heden (1200 voorspeld).
Elektrische auto: 220wh/km gemiddeld. In winter 250 en in zomer 190. Verder heb je ook battery drain als je stil staat. Totaal schat ik 6000kwh verbruik voor de auto (25000km).
Overig gebruik 4000kwh.
Heb panelen die ongeveer 10000kwh moeten opbrengen (70% rendement ivm ligging, 13000kwp). Nu al 2 jaar >11000kwh opgewekt.
Ivm te veel stroom ga ik over op L/L warmtepomp in voor en najaar en koeling in zomer.
Verwacht overigens niet veel stroom van je panelen in de winter. Ik haalde 235kwh in de maand december 2019 en januari 2020. Dit zijn korte dagen en dus verwarm je het meeste uit het electriciteitsnet.

[ Voor 5% gewijzigd door jpvk007 op 24-11-2020 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
mr_evil08 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:31:
[...]

Offtopic
Als het goed is kan je de vloerverwarmingsverdeler knijpen met de thermonstaat wat erop zit, dus niet aan de CV ketel zitten.

Het zou mij niet verbazen als er geen eigen pomp aanwezig is met thermonstaat,
Eigenlijk hoort dat wel als er ook radiatoren aanwezig zijn, maar nogal vaak wordt er beknibbelt zoals gewoonlijk, vloerverwarming is ZLTV en radiatoren LTV of HT

Dat het niet wil in jouw geval (als het er niet op zit) kan dus wel kloppen.

Op de foto hier zie je een voorbeeld(Ik heb maar een kleintje van 2 groepen).
https://tweakers.net/i/XM...OMyigKAy.jpg?f=user_large

CV zit hier ook nog wel, ik heb er een zone-regeling klep tussen waardoor beneden met WP en boven nog met CV(badkamer 1 radiator open is gas te verwaardelozen).
Reactie was op koevlaas die suggereerde om ipv de vloerverwarming de cv ketel te knijpen. Ik kan gewoon met aparte pomp en thermostaatkraan de vloerverwarming regelen. De suggestie van koevlaas was echter om dit op de cv te doen is verband met rendement. Dit is niet mogelijk/ongunstig omdat ik op de verdieping nog radiatoren heb.

Maar vooralsnog dus allemaal niet echt relevant omdat nu de airco het nog comfortabel warm houd.
Pagina: 1 ... 107 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2