Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.087.782 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:16
Wij hebben bewust geen zonnepanelen, met 1,5 elektrische auto, LLWP en in de toekomst WPB gaat ons verbruik makkelijk over de 10000kWh heen. Daarboven rendeert zonnepanelen een stuk minder qua terugverdientijd. Dan is het voordeliger om regionaal opgewekte groene stroom af te nemen dan eigen zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 10:02
trippelb schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 06:59:
[...]

Wij hebben bewust geen zonnepanelen, met 1,5 elektrische auto, LLWP en in de toekomst WPB gaat ons verbruik makkelijk over de 10000kWh heen. Daarboven rendeert zonnepanelen een stuk minder qua terugverdientijd. Dan is het voordeliger om regionaal opgewekte groene stroom af te nemen dan eigen zonnepanelen.
Wil je dat eens verder toelichten, daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:44
[...]

In 2,5 jaar 6000 euro terugverdiend... nog 3-3,5 jaar en dan ben ik uit de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:56
[...]

Kan je die eens toelichten? Ik zou rond de 10.000kWh verbruik uit moeten komen zonder PV. Ik heb echter mijn dak nagenoeg volgeplemt met 44 panelen a 330Wp. Kostprijs cira 6600 euro na btw teruggave. Betreft 14.000WP, opwek zal ergens rond de 12.000KWh zijn (ivm O/W)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
@Appie Heijn en @Sjors81
Boven de 10000kWh geld een verminderd tarief voor de energiebelasting waardoor een kWh je dan slechts 15 a 16 cent kost. Voor verbruik boven de 10000kWh moet je dus met dit bedrag rekenen en niet met 22 cent voor wat betreft je terugverdientijd. Je terugverdientijd wordt dus circa 40% langer als je verbruik boven de 10000kwh komt.

Bijvoorbeeld wij kunnen op ons dak circa 4kWpiek kwijt. Normaliter levert dat circa 4000kWh per jaar op.
Een normaal huishouden betaalt voor deze 4000kWh circa €880 als ze het niet met zonnepanelen opwekken.

Als je per jaar 14.000kWh verbruikt kosten dezelfde 4000kWh je nog maar €600

Je verdient dus €280 per jaar minder terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@trippelb verbruik je dan zoveel dat je zelfs met aftrek verbruik directe opwekking boven de 10k kWh uitkomt?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
Of het gesaldeerd is of met direct verbruik maakt natuurlijk niet uit voor de totaal stand van de jaar teller.

Maar inderdaad we zitten nu met een plug in en elektrische auto op alleen voor de auto’s aan zo’n 7500kWh per jaar. (Pre corona dat wel). Op termijn wordt de plug in ook volledig elektrisch dan verwacht ik dat de auto’s samen al over de 10000kWh heen gaan per jaar.

Dan hebben we nog niet verwarmd of het licht in huis aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 24-06 21:44
Je saldeert. Dus eerst worden de plussen en minnen verrekent. Daarna komt het energie tarief. Als je in de zomer je auto overdag oplaad en je vaatwasser en droger en wasmachine overdag gebruikt ga je geen 10000kwh terugleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
@trippelb het verschil is eerder 3.5 ct/kWh denk ik.
En juist bij hoog eigen verbruik kan je een grote installatie neerleggen die ook weer relatief goedkoper is.
En stel dat tvt 6 jaar naar 8 gaat: er wordt nog steeds terugverdiend

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
trippelb schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:09:
@Appie Heijn en @Sjors81
Boven de 10000kWh geld een verminderd tarief voor de energiebelasting waardoor een kWh je dan slechts 15 a 16 cent kost. Voor verbruik boven de 10000kWh moet je dus met dit bedrag rekenen en niet met 22 cent voor wat betreft je terugverdientijd. Je terugverdientijd wordt dus circa 40% langer als je verbruik boven de 10000kwh komt.

Bijvoorbeeld wij kunnen op ons dak circa 4kWpiek kwijt. Normaliter levert dat circa 4000kWh per jaar op.
Een normaal huishouden betaalt voor deze 4000kWh circa €880 als ze het niet met zonnepanelen opwekken.

Als je per jaar 14.000kWh verbruikt kosten dezelfde 4000kWh je nog maar €600

Je verdient dus €280 per jaar minder terug.
naast het feit dat je inderdaad ook 'direct' energie verbruikt en dus niet mee wordt genomen in de tellerstanden en het feit dat je tvt wellicht iets langer wordt ben ik dan ook wel benieuwd naar het rendement van de regionaal opgewekte energie die je benoemt. Koop je ergens een aandeel in een regionaal zonnepark oid? wat moet ik mij daar precies bij voorstellen?

Gaat overigens wel wat offtopic en mag ook via PM :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
Ik bedoelde dit niet als investering maar als in een energie contract waarbij je Nederlandse lokale groene stroom afneemt zoals bijvoorbeeld bij Vandebron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:08
De salderingsregeling wordt per 2023 afgebouwd met 9% per jaar. Leveranciers van zonnepanelen maken nog steeds berekeningen zonder hier rekening mee te houden. Uit ervaring weet ik dat je maar 30% van de opgewekte energie zelf direct gebruikt.
De overheid denkt dit te kunnen verantwoorden met een xls sheet waar de terugverdien tijd wordt uitgerekend. Hier stijgt de elektriciteit prijs met 6% per jaar. Dat is de laatste 20 jaar niet gebeurd.
Pas op met vandeBron bij hen is zijn de leveringskosten 2x€104 per jaar waar ze bij andere 2x€26 zijn.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hopelijk kunnen we weer met airco's verder ipv zonnepanelen waar andere topics voor zijn :)
Wat een wpb betreft ligt het verbruik op 600-700kWh/jaar, peanuts dus vergeleken met auto's laden en als je daar gasverbruik of zelfs de gasaansluiting mee kan wegstrepen dan loont dat.

Een dak vol PV van zeg 10.000Wp dat gunstig op zuid ligt kan 10.000kWh of €2000 opleveren met salderen. Waarom dat niet lonend zou zijn ontgaat mij compleet :9
Vanaf 2023 kan je jaarlijks 9% minder salderen, maar je krijgt nog steeds geld voor het overige.
Verder blijft het zo dat je veel eigen verbruik hebt als je een auto oplaadt, dat verbruik komt van je dak als je het goed plant en hoef je niet in te kopen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Laten we inderdaad maar weer ontopic gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
Sinds afgelopen zondag mijn nieuwe Daikin Pefera (FTXm35N - RXM35N) in bedrijf laten stellen. Ben er op dit moment erg tevreden over. Gister 19 uur verwarmt ermee met een verbruik van 3,5KW aan stroom.

Binnen Unit Daikin Pefera FTXm35N;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqhJNx5HlLxJZ8AUQaSrnKfqcWM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo0WXNKAUQ6521WuM8pRKwZG.jpg?f=fotoalbum_medium

Buiten unit RXM35N;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43PCrzokXoqY8hxRCUDzZM5gqao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEaZYsWM6XKydgLypUHTJpvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz7CF9FVSl5wrqLIK2Hu8FSmH48=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9qQvnbk8z0lmTRuk3okGbcV.jpg?f=fotoalbum_medium

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
Dolbyadt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:30:
Sinds afgelopen zondag mijn nieuwe Daikin Pefera (FTXm35N - RXM35N) in bedrijf laten stellen. Ben er op dit moment erg tevreden over. Gister 19 uur verwarmt ermee met een verbruik van 3,5KW aan stroom.

[Afbeelding]

Buiten unit RXM35N;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
3,5kWh neem ik aan :*)

Dat is minder dan 200W, dus lijkt me inderdaad heel netjes, al is het natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot de ruimte is die je verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06
Wat is jullie laagste continue verbruik? Ik heb een panasonic tz 3,5kW. De specs geven aan dat 200W het minimaal vermogen is, maar praktisch gezien is 370W het laagst opgenomen vermogen. Wel jammer, want nu gaat hij gedurende een groot deel van de dag aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Dolbyadt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:30:

[Afbeelding]

Buiten unit RXM35N;
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze vind ik interessant aangezien ik zoiets ook wil en het nu redelijk koud is. Hoe ging het verwarmen? Hoeveel unit(s) heb je en hoeveel m3 warm je er mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Armin Je hebt gelijk 3,5kwh. Deze airco hangt in mijn woonkamer van 120M3. De unit draait zeer rustig en continu. Ik ben meedere keren naar buiten gelopen om te checken. Maar de fan heb ik tot nu toe nog niet stil zien staan. Draait continu heel erg langzaam rond.

@I-King Ik heb tot nu toe 154watt kunnen zien toen ik op mijn verbruik meter aan het controleren was. Ik weet niet wat het laagste is wat deze unit kan terug modeleren.
Armin schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:23:
[...]

3,5kWh neem ik aan :*)

Dat is minder dan 200W, dus lijkt me inderdaad heel netjes, al is het natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot de ruimte is die je verwarmt.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Guido1982 Het verwarmen tot nu toe gaat zeer aangenaam. Ben er op dit moment zeer tevreden over. Ga nu pas beginnen met schema's te maken. Vind tot nu toe de Daikin app tegen vallen. Vooral het verbruik gedeelte kun je niet live zien wat het verbruik is. Ben aan het testen of het verbruik van de app overeenkomt met wat mijn stroomverbruik meter aangeeft.

Op dit moment verwarm ik mijn woonkamer met 1x Daikin Pefera 3,5Kwh en verwarm er 120M3 mee. Moet zeggen dat in de hele woonkamer goed aanvoelt. Heb op dit moment de airco handmatig gezet op verwarmen op 19 graden. Dan word het volgens mijn temperatuur meter en CV thermostaat 20 a 20,5 graden.

Op dit moment is het 21:15 en buiten 3,9 graden 95% luchtvochtig binnen temperatuur 21,2 graden 60% luchtvochtig..
Guido1982 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:04:
[...]

Deze vind ik interessant aangezien ik zoiets ook wil en het nu redelijk koud is. Hoe ging het verwarmen? Hoeveel unit(s) heb je en hoeveel m3 warm je er mee op?

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 24-11-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Dolbyadt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:16:
@Guido1982 Het verwarmen tot nu toe gaat zeer aangenaam. Ben er op dit moment zeer tevreden over. Ga nu pas beginnen met schema's te maken. Vind tot nu toe de Daikin app tegen vallen. Vooral het verbruik gedeelte kun je niet live zien wat het verbruik is. Ben aan het testen of het verbruik van de app overeenkomt met wat mijn stroomverbruik meter aangeeft.

Op dit moment verwarm ik mijn woonkamer met 1x Daikin Pefera 3,5Kwh en verwarm er 120M3 mee. Moet zeggen dat in de hele woonkamer goed aanvoelt. Heb op dit moment de airco handmatig gezet op verwarmen op 19 graden. Dan word het volgens mijn temperatuur meter en CV thermostaat 20 a 20,5 graden.

[...]
OK, en heb je het idee dat hij nog vermogen over heeft om een grotere kamer te verwarmen of is dit wel ongeveer de max naar jouw beleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1982
Ik vraag het vooral omdat ik zelf een nieuwbouwhuis met 300m3 aan woonkamer, 65 m3 aan keuken, 1 slaapkamer van 70 m3, 2 slaapkamers van 35 m3 en een slaapkamer van 25 m3 er mee wil verwarmen (en dan de badkamer, toilet en hal oversla). Ik vraag me af hoeveel units met welk vermogen ik ongeveer nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Dolbyadt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:08:
@I-King Ik heb tot nu toe 154watt kunnen zien toen ik op mijn verbruik meter aan het controleren was. Ik weet niet wat het laagste is wat deze unit kan terug modeleren.
[...]
RXM35N is ook een heel goede buitenunit, veelal stil inderdaad, behalve bij mist hoor je de fan wel, maar de compressor hoor je zo goed als niet, rond 160 watt is zijn minimum veel lager zal die uitgaan, alleen de Ururu van Daikin kan lager.

Hier draait die op moment wel met 250watt (77m3), maar ik stook op moment nog aan/uit.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2020 21:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Guido1982 Daar kan ik nu nog niks over zeggen. Heb deze airco pas afgelopen zondag in bedrijf laten stellen. Maar op dit moment draait de unit naar mijn mening op minimaal vermogen. De airco draait de hele dag op zeer laag pitje heerlijk stil de woonkamer te verwarmen. De buiten unit heb ik tot nu toe nog niet stil zien staan. De fan draait continu zeer rustig.

Mijn situatie;

Hoekhuis: Bouwjaar 1949
Woonkamer: 120M3 (open keuken)
Gas verbruik: 1500m3 (gemiddeld de afgelopen 3 jaar).

Isolatie status:
Geen dak isolatie
Geen vloer isolatie
Geen spouwmuur isolatie (spouw is 6cm leeg).
Kunstof kozijnen met dubbelglas (Standaard dubbel glas ruim 20 jaar oud) met Rolluiken.
Guido1982 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:18:
[...]

OK, en heb je het idee dat hij nog vermogen over heeft om een grotere kamer te verwarmen of is dit wel ongeveer de max naar jouw beleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mijn 3MXM68N is het minimale opgenomen vermogen wat ik op verwarmen heb gezien 550W. Al moet ik zeggen dat hij daarop dan ook wel gewoon bleef lopen met enkel de 4.2kW Stylish binnenunit in de woonkamer aan. Woonkamer bleef dan netjes rond de 21 graden (20,7 en 21,1 gemeten op 2 onafhankelijke thermometers voor en achter in de woonkamer). Ik doe dan niets met spaarstanden e.d. maar zet simpelweg de unit op verwarmen met het setpoint 21 graden. Buitentemperatuur was toen rond de 5 graden.

Overigens zijn we hier na 2 dagen gestopt met verwarmen middels de L/L warmtepomp. Niet omdat het niet goed werkt maar simpelweg omdat de vloerverwarming toch wel heel veel comfortabeler is en daarnaast zonder CV bijvoorbeeld de WC, hal en badkamer onaangenaam koud worden. Alles bij elkaar is het huis dan gewoon niet comfortabel zeker niet in ruimtes waar geen binnenunit hangt.

Combinatie tussen L/L en gas voor de vloerverwarming en overige ruimtes is met mijn huidige CV regeling niet te doen. Thermostaat van de CV hangt namelijk recht tegenover de binnenunit in de woonkamer en staat daardoor zodra de binnenunit aan gaat op 23+ graden. Ik ga me nog eens verdiepen in hoe dat anders zou kunnen (tips altijd welkom) maar voorlopig gebruiken we de installatie dus voornamelijk voor koelen in de zomer (was altijd ook het hoofddoel) en een klein beetje als bijverwarming boven tijdens het thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 22:25
ik222 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:42:

Combinatie tussen L/L en gas voor de vloerverwarming en overige ruimtes is met mijn huidige CV regeling niet te doen. Thermostaat van de CV hangt namelijk recht tegenover de binnenunit in de woonkamer en staat daardoor zodra de binnenunit aan gaat op 23+ graden.
Thermostaat is aan/uit toch?
Ik zet hier de thermostaat op 23,5 en programmeer 'm dan gewoon dat hij 3 uur per dag aanstaat om de vloer te warmen (wordt nooit 23.5).
Je zou die van jou bij wijze van op 30 graden kunnen zetten, zolang hij je ketel maar aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

I-King schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:57:
Wat is jullie laagste continue verbruik? Ik heb een panasonic tz 3,5kW. De specs geven aan dat 200W het minimaal vermogen is, maar praktisch gezien is 370W het laagst opgenomen vermogen. Wel jammer, want nu gaat hij gedurende een groot deel van de dag aan/uit.
Ik heb twee Fujitsu’s en èèn Haier, allen 3,5 kW. De eerste twee doen 290W als minimum. De laatste 320.
Combinatie tussen L/L en gas voor de vloerverwarming en overige ruimtes is met mijn huidige CV regeling niet te doen. Thermostaat van de CV hangt namelijk recht tegenover de binnenunit in de woonkamer en staat daardoor zodra de binnenunit aan gaat op 23+ graden. Ik ga me nog eens verdiepen in hoe dat anders zou kunnen (tips altijd welkom) maar voorlopig gebruiken we de installatie dus voornamelijk voor koelen in de zomer (was altijd ook het hoofddoel) en een klein beetje als bijverwarming boven tijdens het thuiswerken.
Heb hiervoor gisteren een Tado gescoord bij KoudBlauw met drie thermpstaatknoppen*. Een in de keuken, een in de gang en eentje op de vloerverwarming in de badkamer. Nu is die laatste waar ik het voor kocht en dat is nu de enige die hangt maar het werkt prima.

De Tado zelf hangt gewoon in de woonkamer. De thermostaatknoppen hebben eigen sensoren dus elke ruimte is apart te regelen.

De variant met 3 knoppen kost 300. Met 2 knoppen 200. Een losse knop kost 69 dus ik heb de variant met 2 genomen en een losse knop. Typisch CoolBlue weer dit...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Glashelder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 06:18:
[...]

Ik heb twee Fujitsu’s en èèn Haier, allen 3,5 kW. De eerste twee doen 290W als minimum. De laatste 320.

[...]

Heb hiervoor gisteren een Tado gescoord bij KoudBlauw met drie thermpstaatknoppen*. Een in de keuken, een in de gang en eentje op de vloerverwarming in de badkamer. Nu is die laatste waar ik het voor kocht en dat is nu de enige die hangt maar het werkt prima.

De Tado zelf hangt gewoon in de woonkamer. De thermostaatknoppen hebben eigen sensoren dus elke ruimte is apart te regelen.

De variant met 3 knoppen kost 300. Met 2 knoppen 200. Een losse knop kost 69 dus ik heb de variant met 2 genomen en een losse knop. Typisch CoolBlue weer dit...
https://nl.pepper.com/aan...ferral&utm_content=171878

Heb je er nog 1 extra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-06 22:38
Ik heb in de afgelopen week al eens eerder wat gepost over het gedrag van mijn airco zodra de temperaraturen rond het vriespunt komen. Volgens mij is er toch niet iets in orde. Dus hier een poging om het gedrag zo goed mogelijk te beschrijven, hopend dat iemand mij kan adviseren wat er hier precies gebeurd.

Het gaat om een Daikin Comfora
Buitenunit: RXP35M
Binnenunit: FTXP35M

De afgelopen dagen is de temperatuur steeds rond de 5/6 graden geweest. De binnenunit staat dan nagenoeg contant aan en het verbruik zit dan ergens tussen de 200 en 250 watt gemiddeld. De buitenunit loopt dan ook redelijk contant met een cmpfreq ergens tussen de 16 en 23.

Het gedoe begint zodra de temperaturen zaken richting 0/1 of lager.

De buitenunit lijkt dan een defrost cylces te beginnen en de volgende stappen vinden dan plaats:
- Ik hoor gesuis/geborrel in de binnenunit, dus het omschakelen de buitenunit
- Een minuut of 5 tot 7 werkt de buitenunit hard, cmpfreq richting de 70
- Weer gesuis/geborrel, dus weer omschakelen
- Dan begint de binnenunit weer te werken voor een minuut of 10 waarna deze stopt
- De binnenunit staat nu uit, maar de buitenunit staat aan en in een tijdsbestek van een half uur loopt de cmpfreq langzaam op tot 90
- Na dit half uur stop de buitenunit en staat deze een minuut of 10 uit
- Pas dan start de buitenunit weer op waarbij ook de binnenunit weer begint te blazen.

Dit alles duurt bij elkaar dus ongeveer een uur, waarbij de binnenunit dus ook bijna een uur lang niks doet. In de app zie ik de binnentemperatuur dan ook zakken en het is ook voelbaar in de ruimte zelf, wat niet zo gek is met die buitentemperaturen lijkt me.

De vragen die ik heb zijn:
- Wat is die buitenunit nu precies aan het doen in het half uur dat deze de cmpfreq laat oplopen tot 90? Hier lijkt me toch het probleem ergens te zitten.
- Wat zijn nu de condities voor de buitenunit om een defrost te starten? Bij een defrost had ik verwacht ook daadwerkelijk ijs aanslag te zien, dit is niet het geval. Op dit moment lijkt de buitentemperatuur de trigger te zijn.

Benieuwd naar jullie reacties en input.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:49:
[...]

Thermostaat is aan/uit toch?
Ik zet hier de thermostaat op 23,5 en programmeer 'm dan gewoon dat hij 3 uur per dag aanstaat om de vloer te warmen (wordt nooit 23.5).
Je zou die van jou bij wijze van op 30 graden kunnen zetten, zolang hij je ketel maar aan zet?
Mijn huidige thermostaat stuurt de ketel modulerend aan volgens mij maar dat kan als ik even snel lees met een Tado zoals door @Glashelder voorgesteld ook.

Ik ga daar eens verder induiken, bedankt beide voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 15:02
[..]

Overigens zijn we hier na 2 dagen gestopt met verwarmen middels de L/L warmtepomp. Niet omdat het niet goed werkt maar simpelweg omdat de vloerverwarming toch wel heel veel comfortabeler is en daarnaast zonder CV bijvoorbeeld de WC, hal en badkamer onaangenaam koud worden. Alles bij elkaar is het huis dan gewoon niet comfortabel zeker niet in ruimtes waar geen binnenunit hangt.

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb het wel op kunnen lossen. Ik heb zelf de aanvoer van de CV op 30 gezet en de kamerthermostaat gewoon op 28 ofzo. Dan is de kou toch uit de vloer en de L/L kan voor het grootste deel gewoon efficiënt de ruimte blijven verwarmen.

Als je niet aan de CV-kant kunt knijpen omdat je bijvoorbeeld ook nog (hogetemperatuur)radiatioren hebt dan zou je een thermostaatknop op je verdeler kunnen zetten die stuurt op watertemperatuur ipv de ruimtetemperatuur.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
HarmoniousVibe schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:28:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb het wel op kunnen lossen. Ik heb zelf de aanvoer van de CV op 30 gezet en de kamerthermostaat gewoon op 28 ofzo. Dan is de kou toch uit de vloer en de L/L kan voor het grootste deel gewoon efficiënt de ruimte blijven verwarmen.

Als je niet aan de CV-kant kunt knijpen omdat je bijvoorbeeld ook nog (hogetemperatuur)radiatioren hebt dan zou je een thermostaatknop op je verdeler kunnen zetten die stuurt op watertemperatuur ipv de ruimtetemperatuur.
Mijn oplossing is om boven een thermostaat te hebben, waar ik stook met radiatoren en geen l/l warmtepomp heb.

De vloerverwarming beneden verwarmt mee op basis van de warmtevraag voor boven. Ik heb temperatuur in de vloer zo gezet dat er wel warmte in komt maar in principe niet genoeg zou moeten zijn om de kamer op temperatuur te brengen. De rest moet dan gedaan worden door de l/l warmtepomp.

Ik doe dit nu een tijdje en het lijkt redelijk te werken. Voor November bespaar ik nu rond de 1,3 m3 gas gemiddeld ten opzichte van een jaar eerder.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-06 17:21
@Kire88 Wellicht kun je de installateur vragen of dat normaal is. En anders Daikin even bellen. Het lijkt mij als ik je verhaal goed begrijp niet gebruikelijk dat tie zo doet bij die temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
royaljoop schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:50:
@Kire88 Wellicht kun je de installateur vragen of dat normaal is. En anders Daikin even bellen. Het lijkt mij als ik je verhaal goed begrijp niet gebruikelijk dat tie zo doet bij die temperaturen.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt veel vertrouwen in de installateur op dit gebied. Maar inderdaad kan ik Daikin direct benaderen.
Het lijkt mij ook zeker niet normaal, maar ik hoopte dat misschien iemand hier ook een potentiele oorzaak zou kennen en daarnaast de parameters op basis waarop defrosts worden uitgevoerd, aangezien ik die zelf niet heb kunnen vinden.

Op dit moment is de buitentemperatuur 4,5 in de schaduw, de unit geeft nu 9 aan omdat deze nu in de zon staat. Nu loopt alles als een zonnetje zonder onderbrekingen:
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=9.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=2

[ Voor 17% gewijzigd door Kire88 op 25-11-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij duurt een defrost 5-10 minuten en bij aanvang zie ik duidelijk dat de verdamper wit is van het ijs.
Na die tijd toert hij langzaam op en gaat dan weer uren verwarmen.
Hier heb ik nog geen (bijna) vorst met mist gehad, dan heb je sneller ijsvorming.
Mijn Toshiba regelt wel heerlijk rustig, mede omdat ie op 50% vermogen staat.
Toen ik nog weinig ervaring had zag ik dat hij een stuk 'wilder' regelde met 100% vermogen, grote pieken van 2kW bij opstarten en vaker defrosts.
Ik heb alleen airco's en geen andere verwarming met matige isolatie (oud dubbelglas en lege spouwen).

Kan je bij die Daikin een log bekijken of storingsmeldingen zien?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25
Bij mijn 3MXM68N is het minimale opgenomen vermogen wat ik op verwarmen heb gezien 550W. Al moet ik zeggen dat hij daarop dan ook wel gewoon bleef lopen met enkel de 4.2kW Stylish binnenunit in de woonkamer aan. Woonkamer bleef dan netjes rond de 21 graden (20,7 en 21,1 gemeten op 2 onafhankelijke thermometers voor en achter in de woonkamer). Ik doe dan niets met spaarstanden e.d. maar zet simpelweg de unit op verwarmen met het setpoint 21 graden. Buitentemperatuur was toen rond de 5 graden.

Ik liep tegen hetzelfde issue aan bij het kanaalproject van een paar pagina's terug. Dus je wil verwarmen met je airco's en tegelijkertijd de vloerverwarming ook nog laten lopen via de CV. We hebben dat nu opgelost door een fibaro relais te schakelen op de aan/uit aansturing van de ketel, en de aanvoertemperatuur helemaal teruggedraaid naar 30 graden. Dan blijft de ketel minimaal doorpruttelen terwijl de airco's de meeste warmte leveren. We gaan het later nog met een opentherm gateway proberen, dat is eigenlijk nog beter, want dan kan je het vermogen nog verder terugregelen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:14:
Bij mij duurt een defrost 5-10 minuten en bij aanvang zie ik duidelijk dat de verdamper wit is van het ijs.
Na die tijd toert hij langzaam op en gaat dan weer uren verwarmen.
Hier heb ik nog geen (bijna) vorst met mist gehad, dan heb je sneller ijsvorming.
Mijn Toshiba regelt wel heerlijk rustig, mede omdat ie op 50% vermogen staat.
Toen ik nog weinig ervaring had zag ik dat hij een stuk 'wilder' regelde met 100% vermogen, grote pieken van 2kW bij opstarten en vaker defrosts.
Ik heb alleen airco's en geen andere verwarming met matige isolatie (oud dubbelglas en lege spouwen).

Kan je bij die Daikin een log bekijken of storingsmeldingen zien?
Bij mij lijkt de daadwerkelijk defrost dus ook tussen de 5-10 minuten te duren. Wat er echter daarna gebeurd snap ik niet. Waarom toert de buitenunit in een periode van een half uur op tot cmpfreq 90 terwijl de binnenunit niks staat te doen.

Ik zie geen verdere errors of storingsmeldingen in de app of via de get_sensor_info pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Kire88 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:35:
[...]

Bij mij lijkt de daadwerkelijk defrost dus ook tussen de 5-10 minuten te duren. Wat er echter daarna gebeurd snap ik niet. Waarom toert de buitenunit in een periode van een half uur op tot cmpfreq 90 terwijl de binnenunit niks staat te doen.

Ik zie geen verdere errors of storingsmeldingen in de app of via de get_sensor_info pagina.
Ik ben verre van een expert, maar het lijkt me dat als je de binnenunit lekker mee zou laten draaien dat je dan in feite in koelmodus aan het draaien bent, i.e. je bent warmte van binnen naar buiten aan het pompen. Dat is wel het laatste wat je wilt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
HarmoniousVibe schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:39:
[...]

Ik ben verre van een expert, maar het lijkt me dat als je de binnenunit lekker mee zou laten draaien dat je dan in feite in koelmodus aan het draaien bent, i.e. je bent warmte van binnen naar buiten aan het pompen. Dat is wel het laatste wat je wilt.
Mee eens als het tijdens de defrost cycles zou zijn, maar het optoeren lijkt dus na de defrost cycles te gebeuren zoals ik eerder beschreef:

De buitenunit lijkt dan een defrost cylces te beginnen en de volgende stappen vinden dan plaats:
- Dan begint de binnenunit weer te werken voor een minuut of 10 waarna deze stopt
- De binnenunit staat nu uit, maar de buitenunit staat aan en in een tijdsbestek van een half uur loopt de cmpfreq langzaam op tot 90
- Pas dan start de buitenunit weer op waarbij ook de binnenunit weer begint te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Zo hoort het niet te gaan, het lijkt wel of de defrost te weinig effect heeft en dat hij wacht tot een sensor vindt dat hij weer mag verwarmen.
Geen idee of dit met te veel/weinig koelmiddel te maken kan hebben, dat zou gecheckt moeten worden.
Met een groot verschil tussen binnen en buiten gaat het blijkbaar mis ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kire88 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:41:
[...]

Mee eens als het tijdens de defrost cycles zou zijn, maar het optoeren lijkt dus na de defrost cycles te gebeuren zoals ik eerder beschreef:

Wordt de dikke leiding warm tijdens dikgedrukte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:28:
[...]

Ik zit er dan inderdaad aan te denken om een Tado thermostaatknop op de vloerverwarming te zetten. Moet alleen even uitzoeken hoe dat precies gaat want van de huidige thermostaatknop lijkt een voeler in de verdeler van de vloerverwarming te zitten.
ronjansen87 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:19:
[...]

Ik liep tegen hetzelfde issue aan bij het kanaalproject van een paar pagina's terug. Dus je wil verwarmen met je airco's en tegelijkertijd de vloerverwarming ook nog laten lopen via de CV. We hebben dat nu opgelost door een fibaro relais te schakelen op de aan/uit aansturing van de ketel, en de aanvoertemperatuur helemaal teruggedraaid naar 30 graden. Dan blijft de ketel minimaal doorpruttelen terwijl de airco's de meeste warmte leveren. We gaan het later nog met een opentherm gateway proberen, dat is eigenlijk nog beter, want dan kan je het vermogen nog verder terugregelen.
Aanvoertemperatuur naar 30 graden zetten gaat bij mij denk ik niet werken, ik heb namelijk een ouderwetse vloerverwarming verdeler die volgens mij gewoon heet water nodig heeft om hij dat zelf altijd mengt met het retourwater. Overigens heb ik wel een Remeha ketel die modulerend aangestuurd kan worden (en ook al wordt via de huidige thermostaat in de woonkamer).

Maar ik ga er nog eens even over nadenken, ik vraag me namelijk wel serieus af hoeveel gas ik ga besparen als ik een combi van L/L en CV ga gebruiken in relatie tot de extra elektra. Ik ben een beetje bang dat dit in totaal niet of nauwelijks efficiënter meer is dan simpelweg de CV gebruiken. Ik bedoel puur op L/L verwarmen is natuurlijk erg efficiënt en veel goedkoper dan met een CV op gas, maar ik krijg ergens een beetje het gevoel dat je in zo'n hybride opstelling beide half gaat gebruiken waardoor het rendement van beide nogal daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ja dat is inderdaad de vraag @ik222. In principe is een joule energie natuurlijk gewoon een joule energie, MAAR ik heb het idee dat de warmte van luchtverwarming nauwelijks de vloer intrekt. Dus het elektriciteitsverbruik neemt wel af, maar niet zoveel als je zou hopen wellicht. Want bijna al de warmte van de CV blijft in de vloer hangen die anders in feite onverwarmd zou blijven, dus in die zin komt het er gewoon bovenop.

Zelf vind ik het gasverbruik wel meevallen voor het comfort wat ik ervoor terug krijg. Ik gebruik zo'n 1,8m3 per dag om mijn vloer warm te houden. Maar daarbij stook ik dus nog wel met mijn LLWP bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Glashelder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:53:
[...]

Wordt de dikke leiding warm tijdens dikgedrukte?
Dat zal ik moeten controleren. Denk dat dit vanavond wel moet lukken.
Wat zou dit trouwens volgens jouw kunnen beteken?
Speedy-Andre schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:46:
Zo hoort het niet te gaan, het lijkt wel of de defrost te weinig effect heeft en dat hij wacht tot een sensor vindt dat hij weer mag verwarmen.
Geen idee of dit met te veel/weinig koelmiddel te maken kan hebben, dat zou gecheckt moeten worden.
Met een groot verschil tussen binnen en buiten gaat het blijkbaar mis ...
Ik zat ook al te denken in de richting van koelmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kire88 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:04:
[...]

Dat zal ik moeten controleren. Denk dat dit vanavond wel moet lukken.
Wat zou dit trouwens volgens jouw kunnen beteken?
Als de dikke leiding warm wordt dan wordt er wel heet gas richting je binnenunit(s) gestuurd. Als dat niet gebeurd dan denk ik dat ie in een defrost blijft hangen.

Maar ik ben amateur monteur. De echte pro's hier zullen er wel wat meer over kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Glashelder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:01:
[...]

Als de dikke leiding warm wordt dan wordt er wel heet gas richting je binnenunit(s) gestuurd. Als dat niet gebeurd dan denk ik dat ie in een defrost blijft hangen.

Maar ik ben amateur monteur. De echte pro's hier zullen er wel wat meer over kunnen zeggen.
Unit zit nu in dat half uur van oplopende cmpfreq. Er lijkt niks warm te worden.

Ik vond dit ook ergens online, misschien als mogelijk probleem:
Low refrigerant. If your heat pump system has a slow leak of refrigerant, eventually the charge becomes so low that the system is not producing enough heat to melt the frost. If this is the case, you will probably also have issues with the unit reaching set temperature.

[ Voor 26% gewijzigd door Kire88 op 25-11-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Dat zou betekenen dat jou unit niet kan koelen. Dat kun je proberen al zijn er wel grenzen aan de buiten temperatuur waarbij koelen kan, kijk in de handleiding. De buiten unit word warm en dat is wat ontdooien is. Er zit een keerklep in die de verdamper en condensor van functie wisselt. Daar zou iets mis mee kunnen zijn.

Als je systeem nog wel functioneert maar te kort koelmiddel heeft zal de druk te veel dalen en daarmee de temperatuur van het gas (dikke leiding bij buitenunit) als daar in de zomer ijs op zit dan is dat een indicatie. On verwarmingsbedrijf kan dat wel gebeuren omdat de temperatuur onder de buitentemperatuur moet komen.

[ Voor 33% gewijzigd door MarkV6 op 25-11-2020 19:20 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Bedankt @MarkV6 voor de reactie. Begrijp ik het dan goed dat het mogelijk is dat het kan dat er wel te weinig gas in het systeem zit, maar nog wel voldoende om geen foutmelding te genereren?

En in hoeverre kan dit verklaren dat dit alleen gebeurd onder een bepaalde temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Als je een tekort aan koelmiddel hebt zal de druk niet meer hoog genoeg worden om bij verwarmen een hoge uitblaas temperatuur te halen mijn unit haalt maximaal 45º

• Dolbyadt
Even een vraagje over de muurdoorvoer hoe hebben jullie die maximaal lucht dicht gemaakt? Gewoon met Pur opvullen of met ander isolatie materiaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIzivYhaRHZXukYqiNhILvjT62A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpwYxXGYC2WrZD5a5CvLcESI.jpg?f=fotoalbum_medium

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad gewoon volgespoten met PUR.

• ik222
  • Niet online
Hier is dat ook met pur gedaan door de installateur.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier is ook PUR gebruikt. Met de warmtebeeldcamera al gekeken of ik nog gekke zaken zag. Dat zag er prima uit verder.

Ik heb wel een dingetje met mijn nieuwe Daikin triplesplit. Als ik de temperatuur instel op 20 graden in mijn kantoor dan wordt het hier beduidend warmer dan die 20 graden ( 22 - 23 graden ).

Ik heb nu de unit maar ingesteld op 19 graden en nu is het hier 20.5. Hebben meer mensen hier last van?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mkleinman schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:06:
Ik heb nu de unit maar ingesteld op 19 graden en nu is het hier 20.5. Hebben meer mensen hier last van?
Ja. Die klacht is hier volgens mij met Daikins al een paar keer voorbij gekomen :p

• ik222
  • Niet online
Hier is ook PUR gebruikt. Met de warmtebeeldcamera al gekeken of ik nog gekke zaken zag. Dat zag er prima uit verder.

Ik heb wel een dingetje met mijn nieuwe Daikin triplesplit. Als ik de temperatuur instel op 20 graden in mijn kantoor dan wordt het hier beduidend warmer dan die 20 graden ( 22 - 23 graden ).

Bij mij is dat afhankelijk van de ruimte en waar je meet maar gaat het op zich heel goed. In de woonkamer (relatief grote ruimte) gaat het zelfs erg goed, setpoint op 21 graden levert dat voorin 20,7 en achterin de kamer 21,1 op. In een kleine ruimte (slaapkamer / kantoor) lijkt de afwijking iets groter al is dat waarschijnlijk vooral ook afhankelijk van waar je meet.

Wat ik trouwens wel heel vreemd vind is dat de binnentemperatuur die afleest uit op de binnenunit structureel 2 a 3 graden hoger is dan de werkelijkheid. Echter blijft diezelfde binnenunit wel gewoon verwarmen tot de ingestelde temperatuur daadwerkelijk bereikt is, hij lijkt dus intern voor de regeling wel (bijna) correct te meten maar geeft die juiste temperatuur vervolgens niet weer in de app :?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ik222 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:20:
[...]

Bij mij is dat afhankelijk van de ruimte en waar je meet maar gaat het op zich heel goed. In de woonkamer (relatief grote ruimte) gaat het zelfs erg goed, setpoint op 21 graden levert dat voorin 20,7 en achterin de kamer 21,1 op. In een kleine ruimte (slaapkamer / kantoor) lijkt de afwijking iets groter al is dat waarschijnlijk vooral ook afhankelijk van waar je meet.

Wat ik trouwens wel heel vreemd vind is dat de binnentemperatuur die afleest uit op de binnenunit structureel 2 a 3 graden hoger is dan de werkelijkheid. Echter blijft diezelfde binnenunit wel gewoon verwarmen tot de ingestelde temperatuur daadwerkelijk bereikt is, hij lijkt dus intern voor de regeling wel (bijna) correct te meten maar geeft die juiste temperatuur vervolgens niet weer in de app :?
Dat is ook mijn ervaring. Mijn kantoor is volgens de app nu 22 graden terwijl ik 20.9, 21.4 en 22.9 meet. Ingesteld is 18 graden zelfs op dit moment.Buiten wordt 10 graden aangegeven terwijl ik 9,1 meet en ook het KNMI 9.1 graden aan geeft.

Belangrijkste is gelukkig dat het lekker aangenaam in mijn kantoor is op dit moment. Ten koste van 0,9kWh nu.

De grootte van de ruimte is inderdaad denk ik ook van invloed. Mijn kantoor is relatief klein met maar 14m2 en nog geen 30m3 inhoud ( schuin dak ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Notna
  • Laatst online: 23:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dolbyadt schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:52:
Even een vraagje over de muurdoorvoer hoe hebben jullie die maximaal lucht dicht gemaakt? Gewoon met Pur opvullen of met ander isolatie materiaal?

[Afbeelding]
Ik heb er stukken piepschuim in geduwd vanuit buiten, isolerende tape (die je ook gebruikt voor het isoleren van de woning; die zilvere) over het gat en daaroverheen weer het afdek kapje :)

Vanuit binnen ook gedaan. Daar komt geen tocht meer doorheen iig.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mkleinman Dit is precies de zelfde ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrlP_ILkoA6r8OgGammo62zBMfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIsQgfnSUwaIOv5TGhnO8hlS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ9Dpn83Tys76aH7mtWQOiTUS-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXzljiNtMpgF80PKy4gmt9sN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Dolbyadt op 26-11-2020 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
Doordat mijn wandunit op 30 cm van het plafond zit heb ik een vrij gelaagde temperatuur. Ingestelde waarde is 20º. De temperatuur boven op de unit waar het de lucht opzuigt 22º iets er onder 20º en bij de grond is het maar 17º
Warmte stijgt op dus logisch dat het bij de grond zeker geen 20º is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25

[Afbeelding]
Hier is dat hiermee gedaan. Minder isolatiewaarde dan pur, maar t kan onmogelijk vocht opnemen en dicht volledig af. Als je het toch met pur doet, let dan op dat je closed-cell foam gebruikt, open-cell foam/pur gaat vocht opzuigen.

Ik heb dat ook, en dan vooral op mn kantoor, wat eigenlijk een veel te kleine ruimte is voor een 2,5 kW. Maar sowieso zie je (ook in de andere ruimtes) dat de binnenunit onder het plafond een wat hogere waarde meet dan de losse sensoren die ik op 1-1,5m heb hangen.

[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 26-11-2020 11:58 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 25-06 10:56
@ronjansen87 heb jij ook een linkje van de "boxen" voor je wandroosters?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]
Dat kan met pur maar letop wel de nieuwe generatie pakken, dat zet ook weinig uit en zit van dat soort folie bij in, de oude pur zet veel uit maar is alleen winddicht dus niet luchtdicht, een veelgemaakte fout.
De oude pur maakt namelijk snel kommetjes waardoor het niet goed aansluit.

Ik kwam daar achter dus een stukje uitgeputert en met Acrylaatkit luchtdicht gemaakt aan beide kanten dat kan ook.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ronjansen87 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:55:
[...]

Ik heb dat ook, en dan vooral op mn kantoor, wat eigenlijk een veel te kleine ruimte is voor een 2,5 kW. Maar sowieso zie je (ook in de andere ruimtes) dat de binnenunit onder het plafond een wat hogere waarde meet dan de losse sensoren die ik op 1-1,5m heb hangen.
Hier klopt het gewoon hoor van de Daikin, op mijn oorspronkelijke CV thermonstaat ook maar die is oorspronkelijk ook bedoelt voor luchtverwarming.

Alleen als ik hem bewust ga knijpen of de uitblaasklep op een onmogelijke manier zet om de ruimte nog redelijk goed in te kunnen blazen gaat het wat afwijken.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 27-11-2020 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
Appie Heijn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:27:
@ronjansen87 heb jij ook een linkje van de "boxen" voor je wandroosters?
Ik vond ze hier.
https://www.123klimaatsho...patroon-inclusief-plenum/

Later bedacht ik dat je ze zelf ook zou kunnen maken van EPS platen denk ik.

Wij zijn ook bezig met een kanaalairco, afgelopen weken bezig geweest met de ventilatie kanalen van 200mm diameter. Zoveel mogelijk gebruik gemaakt van econo thermoduct kanalen, dat zijn eigenlijk spirobuizen af fabriek geïsoleerd.

Wij twijfelen nog tussen 2 modellen (beide a++ in verwarmen/koelen, beste wat ik kon vinden).
de Panasonic KIT-60PF3ZH25 (vanwege beste filter mogelijkheden)
Of Toshiba RAV-RM801BTP-E/RAV-GP801AT-E

Edit: mocht je trouwens met airzone easyplenum gaan werken,kan je hier de software downloaden. https://www.airzonecontrol.com/eu/en/projects/ductzone

Daarmee kan je berekenen wat de druk wordt van het systeem, maar bijvoorbeeld ook wat de minimale afmetingen van je roosters moeten zijn voor het specifieke vloeroppervlakte

[ Voor 16% gewijzigd door Murkmans op 28-11-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 10:49
Notna schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:33:
[...]

Ik heb er stukken piepschuim in geduwd vanuit buiten, isolerende tape (die je ook gebruikt voor het isoleren van de woning; die zilvere) over het gat en daaroverheen weer het afdek kapje :)

Vanuit binnen ook gedaan. Daar komt geen tocht meer doorheen iig.
Ik heb gewoon overal pur er in gespoten.Scheelde al snel 2 graden bij starten van airco want voor de pur gaf hij 's morgens al snel 2 gragen lager aan door de koude die toch van buiten stiekum binen kwam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mr_evil08 Bedankt voor de informatie. Ik heb het gister middag dicht gemaakt met Soudal PU-schuim 600ml. Gevoel matig is deze pur versie echt goed voor isolatie. Deze pur zet bijna niet uit. Daarna heb ik de muurkap nog afgekit met transparant kit. Zodat het extra wind dicht zou moeten zijn. Nu nog bekijken hoe ik de binnenkant muur waar de binnenunit hangt kan maximaal dicht maken. Om te voorkomen dat via de spouwmuur nog tocht zou kunnen binnen komen. Heb ik tot nu toe nog niet geconstateerd. Zelfs nu met de frisse dagen.

Ik ben op dit moment echt verrast wat het stroom verbruik is bij temperaturen tussen de 0 graden en 8 graden. Gemiddeld verbruik van 200watt per uur. Terwijl de hele woonkamer, openkeuken (120M3) heerlijk verwarmt is. Airco ingesteld op 20 graden. De woonkamer is gemiddeld verwarmt tussen de 20 / 20,8 graden 10 meter verwijderd waar de airco hangt. Tot nu toe zeer tevreden. De airco pruttelt de hele dag van 6:00 t/m gemiddeld 24:00op automatisch verwarmen.
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:49:
[...]

Dat kan met pur maar letop wel de nieuwe generatie pakken, dat zet ook weinig uit en zit van dat soort folie bij in, de oude pur zet veel uit maar is alleen winddicht dus niet luchtdicht, een veelgemaakte fout.
De oude pur maakt namelijk snel kommetjes waardoor het niet goed aansluit.

Ik kwam daar achter dus een stukje uitgeputert en met Acrylaatkit luchtdicht gemaakt aan beide kanten dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag eindelijk de eerste dag met langere runs zonder al te veel gependel bij het verwarmen.
Nu al een stretch van 3 uur :*). Kennelijk bereikt de warmtevraag bij rond de 4 graden buiten het minimum vermogen van de mitsu

Ook nu het kouder wordt blijft het super comfortabel, zeer tevreden.

Ik merk wel dat het setpoint weer wat veranderd. Ik moet de airco hoger zetten om eenzelfde ruimte temperatuur te behouden.

Ik zou echt graag een draadloze thermostaat hebben die de temperatuur verderop in de kamer meet.

[ Voor 117% gewijzigd door revolution-nl op 28-11-2020 16:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:17:
Vandaag eindelijk de eerste dag met langere runs zonder al te veel gependel bij het verwarmen.
Nu al een stretch van 3 uur :*). Kennelijk bereikt de warmtevraag bij rond de 4 graden buiten het minimum vermogen van de mitsu

Ook nu het kouder wordt blijft het super comfortabel, zeer tevreden.

Ik merk wel dat het setpoint weer wat veranderd. Ik moet de airco hoger zetten om eenzelfde ruimte temperatuur te behouden.

Ik zou echt graag een draadloze thermostaat hebben die de temperatuur verderop in de kamer meet.
Dat merk ik hier ook vandaag (dan wel met een Haier en geen Mitsu).

4,49 kWh tot nu toe. Setpoint 22, werkelijke temp volgens mijn Tado 22.8 :)

Met deze unit overigens nog nooit een defrost gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 28-11-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@revolution-nl wat is bij jou het minimum vermogen? Bij mij staat hij op dit moment op 142W te draaien de hele dag al aan op 1 run.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 17:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

revolution-nl schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:17:

Dat is iets wat ik ook erg graag zou hebben voor mijn Daikin Stylish: een aparte thermostaat in de kamer ergens. Ook zou hij van mij iets meer mogen pendelen zegmaar, ik vind de delta tussen uitschakelen en weer inschakelen vaak behoorlijk groot. Er zit veelal ruim 1 graden, vaak zelfs nog een stuk meer tussen.

Wanneer ie op 20.5 graden staat wordt het toch net aan de frisse kant onder de 19.5 graden, terwijl het nergens voor nodig is om zo lang te wachten om weer aan te gaan (de vorige run duurde uren, niet alsof ie na enkele minuten alweer uitviel omdat het setpoint bereikt werd).

Geen idee of ik daar nog wat aan kan regelen eigenlijk?

Hier trouwens ook heel erg lange runs op ~150W :).

Al bij al nog steeds reuze tevreden van de LL WP in leefruimte om hele huis te verwarmen, enkel de regeling is een beetje matig imho. Volgende week de eerste nacht met echte vorst, ik ben benieuwd hoe dat zal lopen :D.

[ Voor 12% gewijzigd door DeadLock op 28-11-2020 19:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik denk als je een bedraad thermostaat erop zet laat zeggen een 1.5m onder je ac . Dat zal al kunnen helpen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-06 20:23

Ik zie hier dat de units blijven door verwarmen totdat ze 4oC hoger meten dan ik instel als gewenste temperatuur. Setpoint stond hier op 17.0 en dan warmen ze door tot 21.0

Wat de unit meet en hoe warm het echt in de kamer is, dat verschilt nogal. Zonder zon komt het aardig overeen, als echter de zon op de buitenmuur schijnt waar de unit tegenaan hangt, dan gaat de unit een paar uur later een hogere temperatuur meten dan dat het in de ruimte is (er komt warmte door de isolatie heen die de aangezogen lucht verwarmt) en vervolgens gaat de unit uit en dan wordt het kouder en kouder terwijl de unit door de warme buiten muur vind dat het warm zat is en hij uit moet blijven ... niet zo praktisch.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:28:
@revolution-nl wat is bij jou het minimum vermogen? Bij mij staat hij op dit moment op 142W te draaien de hele dag al aan op 1 run.
Het fluctureert nu een beetje tussen 200 en 230 watt tijdens een run, hij draait nu sinds 14:30 constant door. Ik moet zeggen dat dit in de woonkamer iets prettiger is omdat je niet steeds een wisseling in geluid heb doordat de binnenunit aan en uit gaat.

Ik zie dat jij een ZSX hebt. Die heeft een iets hogere SCOP dan mijn ZS (5.2 vs 4.7) bij een gelijk minimum afgifte vermogen van 0.9 kW dus dat zal het verschil in opname vermogen verklaren. /edit: ik zie dat de ZSX 0.8kW min doet vs 0.9 van de ZS

Normaal gesproken zet ik de unit uit in de nacht maar ik denk dat ik hem nu maar lekker door laat pruttelen, blijft de rest van het huis ook beter op temperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 28-11-2020 21:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeadLock schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:50:
[...]

Dat is iets wat ik ook erg graag zou hebben voor mijn Daikin Stylish: een aparte thermostaat in de kamer ergens. Ook zou hij van mij iets meer mogen pendelen zegmaar, ik vind de delta tussen uitschakelen en weer inschakelen vaak behoorlijk groot. Er zit veelal ruim 1 graden, vaak zelfs nog een stuk meer tussen.
ik vind het vreemd dat deze optie bij niet een fabrikant mogelijk lijkt te zijn terwijl er hier toch veel gebruikers aanlopen tegen het setpoint "probleem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Zon op de ramen laat de unit hier 1,5c oplopen voordat die uit gaat(dat oplopen gebeurd alleen als de unit op zijn minimaal vermogen draait), in alle andere situatie,s klopt de temp(na 3 uur verwarmen is de ingestelde temp bereikt).

Deze hangt niet aan een buitenmuur en HSB hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Je zou toch zeggen dat er een handige tweaker de temperatuursensor lossoldeert, verlengd met een stuk netwerkkabel en 5m verderop aan de wand monteert. Of zitten we hier niet op Tweakers >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:41:
Je zou toch zeggen dat er een handige tweaker de temperatuursensor lossoldeert, verlengd met een stuk netwerkkabel en 5m verderop aan de wand monteert. Of zitten we hier niet op Tweakers >:)
offtopic:
Een echte Tweaker herprogrammeerd dat ding zodat deze via de ingebouwde WiFi adapter een externe temp sensor verbonden heeft.
Solderen is zo jaren 80/90 toen we met ze allen nog een 80286 pc hadden en 16bit CPU,s net opkwam en met 640KB ram je de man was.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 28-11-2020 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De echte echte tweaker hoeft de thermostaat/sensor überhaupt niet direct aan de unit te koppelen, maar hangt gewoon een losse sensor waar deze moet komen te hangen en koppelt deze middels Zigbee, Z-Wave of als het moet met wifi aan het centrale systeem middels Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:32
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Voor de beeldvorming, hoe goed is jouw woning geisoleerd?

Ik vraag dit omdat in de woonkamer een airco hangt, maar op de slaapkamers heb ik alleen wand verwarming. Mijn woning is maar matig geïsoleerd dus ik heb iets van verwarming nodig om de kou te breken.
Kire88 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:50:
[...]

Mijn oplossing is om boven een thermostaat te hebben, waar ik stook met radiatoren en geen l/l warmtepomp heb.

De vloerverwarming beneden verwarmt mee op basis van de warmtevraag voor boven. Ik heb temperatuur in de vloer zo gezet dat er wel warmte in komt maar in principe niet genoeg zou moeten zijn om de kamer op temperatuur te brengen. De rest moet dan gedaan worden door de l/l warmtepomp.

Ik doe dit nu een tijdje en het lijkt redelijk te werken. Voor November bespaar ik nu rond de 1,3 m3 gas gemiddeld ten opzichte van een jaar eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 14:26
Ik ben in het bezit van een Mhi 50 zs-x.

Wanneer de buitentemperatuur tussen 5-12 graden is, dan pruttelt de unit rustig op 180W de hele dag/nacht.
Buiten deze temperaturen gaat de unit aan/uit met een minimale vermogen van zo'n 500-600W.

Bij een hogere buitentemperatuur kan ik het enigszins verklaren, maar niet bij de huidige buitentemperaturen.

Heeft iemand wellicht een verklaring?

Ik heb overigens de binnensensor verhangen dmv een verlengstuk, maar dat werkt niet, althans de unit gaat niet rustiger lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Afgelopen nacht en vanochtend mijn eerste defrost cycli van het seizoen weer gehad. Nu de zon doorbreekt, zorgen de zonnepanelen weer voor voldoende elektriciteit om mijn huis te verwarmen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 14:53
bloedcel schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:59:
Ik ben in het bezit van een Mhi 50 zs-x.

Wanneer de buitentemperatuur tussen 5-12 graden is, dan pruttelt de unit rustig op 180W de hele dag/nacht.
Buiten deze temperaturen gaat de unit aan/uit met een minimale vermogen van zo'n 500-600W.

Bij een hogere buitentemperatuur kan ik het enigszins verklaren, maar niet bij de huidige buitentemperaturen.

Heeft iemand wellicht een verklaring?

Ik heb overigens de binnensensor verhangen dmv een verlengstuk, maar dat werkt niet, althans de unit gaat niet rustiger lopen.
Ik heb sinds een maandje dezelfde unit, en die van mij pendelt ook regelmatig op een vermogen van 400 watt. Op andere momenten draait 'ie constant op 220 watt, dat is de laagste waarde die ik tot nu toe heb gezien.

Ik heb nog geen idee waardoor de unit het ene moment pendelt tussen 400 watt en uit, en het andere moment netjes op 220 watt draait. Het lijkt hier onafhankelijk van de buitentemperatuur. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
antonboonstra schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:43:
Afgelopen nacht en vanochtend mijn eerste defrost cycli van het seizoen weer gehad. Nu de zon doorbreekt, zorgen de zonnepanelen weer voor voldoende elektriciteit om mijn huis te verwarmen.
Zie je deze cycli ook terug in het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Sander-B schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb sinds een maandje dezelfde unit, en die van mij pendelt ook regelmatig op een vermogen van 400 watt. Op andere momenten draait 'ie constant op 220 watt, dat is de laagste waarde die ik tot nu toe heb gezien.

Ik heb nog geen idee waardoor de unit het ene moment pendelt tussen 400 watt en uit, en het andere moment netjes op 220 watt draait. Het lijkt hier onafhankelijk van de buitentemperatuur. Vreemd.
Ik zie ditzelfde gedrag bij mijn SRK-ZS. Lijkt een firmware dingetje te zijn. Als het minimum vermogen te hoog is zal hij gaan pendelen hij, met een start van 600watt, waarnaar hij terug moduleert naar 400 watt óf 200watt. Dat laatste lijkt afhankelijk te zijn van de buiten conditites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
antonboonstra schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:43:
Oh dat lukt ook wel zonder zonnepanelen hier, Als de zon goed schijnt en zeker nu de zon lekker laag staat in het jaar komt het de hele huis door.

Blijft hier gewoon 21c zonder verwarming dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
revolution-nl schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:31:
[...]

Ik zie ditzelfde gedrag bij mijn SRK-ZS. Lijkt een firmware dingetje te zijn. Als het minimum vermogen te hoog is zal hij gaan pendelen hij, met een start van 600watt, waarnaar hij terug moduleert naar 400 watt óf 200watt. Dat laatste lijkt afhankelijk te zijn van de buiten conditites
Het gedrag wat ik op dit moment zie lijkt ergens te kantelen rondom de 2 graden buitentemperatuur.

Daarboven kan hij een hele dag rond de 200 watt draaien zonder onderbrekingen met de volgende parameters:
htemp: 22
cmpfreq: ergens tussen 16 en 22
mompow: tussen 2 en 4

Een plaatje van dit gedrag van gisteren begin van de avond waarbij de temperatuur in de 1,5 dag die weergegeven wordt tussen de 3 en 5 heeft geschommeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng5VRX98nx0HR-RbgypSaHFIIV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBhUqmKE2MyeSd0mibS0fnmm.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf gisteravond is de temperatuur onder de 2 graden gekomen. Ergens rond 18:30 zorgde dit voor een defrost van circa 10 minuten. Vanaf dat moment veranderd het gedrag naar:
htemp: tussen 21 en 24
cmpfreq: 30-40
mompow: 3-6

De unit lijkt dan harder te gaan werken en voor mijn gevoel ook een hogere uitblaastemperatuur te gaan hanteren. De binnentemperatuur blijft vanaf dat moment niet meer stabiel en loopt op naar 24 graden. Zodra deze weer terug is bij 21 gaat de binnenunit weer aan. Dus aan en uit gedrag. Hierbij komen vanaf deze buitentemperaturen ook meer defrosts voor en merk ik ook dat de buitenunit eerder aangaat dan dat de binnenunit begint te werken. Dit komt bij buitentemperaturen van boven de 2 graden ook niet voor.

Het resultaat in verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCM15PsD8wIDAbmGWOJvd2UZAP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHxzTObC9adwdind39jTkZff.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind dit toch wel wat tegenvallen. Je gaat van een unit die heerlijk lange runs maakt naar een pendelsituatie, terwijl dat qua vermogen eigenlijk helemaal niet nodig hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Kire88 zet de spaarstand / eco modus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat is de reden hiervan? Komt dit omdat de eco modus de compressor capt en dat deze na de defrost, of onder een bepaalde temperatuur omschakelt naar de normale modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Ok, goede tip om te proberen. Neemt denk ik niet weg dan het gedrag wel veranderd terwijl dit niet nodig of wenselijk lijkt te zijn, ook gezien een aantal posts van hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Bij spaarstand of Eco gaat de binnenunit rustiger starten en langere runs draaien, Daikin multisplits hebben hier ook veel last van(tijdens verwarmen), de singlesplits minder, mijn single split gaat dan ook iets rustiger starten.

Omdat je gependel hebt is er ruim voldoende vermogen dus geen zorgen, de ruimte zal gewoon prima warm worden.

Wat je eigenlijk daarmee doet is de buitenunit begrenzen, mochten wij nog een winter krijgen dan kan je dat weer uitzetten natuurlijk maar eigenlijk kun je het voor een groot deel van het jaar wel aan laten.

Bij Daikin de ECO functie reset zich vanzelf wanneer de gebruiker de binnenunit uitzet, de energiespaarstand is permanent en blijft actief tot je het zelf veranderd, die van jouw zal ook wel zoiets hebben.

Hier staat de energiespaarstand op midden en als we echt winter krijgen waardoor overdag temperaturen ook richting vriespunt gaan zet ik hem 1 stand hoger, en voor/najaar op de zuinigste stand(ik heb 3 keuzes), kwa energiebesparing helpt het niet zoveel maar het gedrag wordt wel anders.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-06 14:26
Sander-B schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:01:
[...]

De laagste waarde die ik gezien heb is rond de 160, dus hij kan het wel en dat is ook het frustrerende.

Wel fijn dat er meer mensen zijn die dit ondervinden.

Gisteren door dit gedrag een verbruik gehad van 10kWh...Terwijl de dag ervoor een verbruik van 4kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@mr_evil08 Ik heb hem nu op 'low' gezet, wat denk ik voldoende zou moeten zijn, en zal eens observeren wat het verschil gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Kire88 schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:20:
[...]
Zie je deze cycli ook terug in het verbruik?
Ja, zeer duidelijk. Tijdens het ontdooien knalt ie zo'n 5 tot 10 minuten naar ca 1300W, terwijl er slechts 250W nodig is om vannacht op 17°C te blijven (bij -1°C buiten).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zo buiten is het nu 0 graden, de 1e defrost gehad(duurde maar heel kort ong 3-5 minuten).
Ruimte temp 21c, luchtvochtigheid 45% .
cmpfreq=32, mompow=5, Verbruik zal rond 350-400w liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-11-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verbruik nu zal ook heel afhankelijk zijn van je isolatie.

Hier 520W maar wel 23 graden binnen :p. Buiten 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:32:
Verbruik nu zal ook heel afhankelijk zijn van je isolatie.

Hier 520W maar wel 23 graden binnen :p. Buiten 0 graden.
Luchtvochtigheid is ook belangrijk, waarschijnlijk heb je die lager dan bij mij, ik houd het bewust rond 50% of hoger omdat het lekkerder is met luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:45:
[...]

Luchtvochtigheid is ook belangrijk, waarschijnlijk heb je die lager dan bij mij, ik houd het bewust rond 50% of hoger omdat het lekkerder is met luchtverwarming.
46% :)

Toevallig hier ook net de eerste defrost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Hier is het buiten nu -1 en zojuist de eerste defrost (die ik zie tenminste)
Instelling beneden is 21°C en boven 19°c.
Boven hangt de binnenuit op de overloop, en zo houd ik de slaapkamers op 16 graden en de badkamer op 19 graden.

Gemiddeld verbruik is zo'n 250w per unit, en tijdens de defrost was het 1000w.
De defrost duurde ongeveer 5 minuten.
Wel een raar gezicht zo'n dampende en stomende unit..
Tot nog toe bevalt het ons prima, en gebruiken we gemiddeld nog maar 15m3 gas per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 20:31

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier ook een 2x een defrost van de Daikin Stylish 5kW single split. Binnenunit gaat dan uit, borrelt een aantal minuten en gaat uiteindelijk weer verwarmen. Buiten is het -2. Gaan ze vaker defrosten als het kouder wordt?

Ik combineer het nu met de vloerverwarming, omdat de andere ruimtes echt te koud worden anders. De vloerverwarming is nu ter ondersteuning en voor het comfort. Toch verbruikt die nog een 5 tot 7 m3 gas per dag, dus ik moet daar nog even mee aan de slag.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:21:
Zo buiten is het nu 0 graden, de 1e defrost gehad(duurde maar heel kort ong 3-5 minuten).
Ruimte temp 21c, luchtvochtigheid 45% .
cmpfreq=32, mompow=5, Verbruik zal rond 350-400w liggen.
Sinds ik de ecostand heb aangezet loopt het hier ook prima tot nu toe, strak 0,5 kwh per 2 uur.

Grote verschil met eerder is dat na een defrost de binnentemperatuur wel oploopt tot 24 graden, maar de unit nu niet uit gaat maar langzaam verder terug moduleert.

Buiten is het nu -2 en hij pruttelt mooi door op cmprfeq 20/22 en mompow 3.

Dus dank voor de tip d:)b

Pagina: 1 ... 108 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2