Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.649 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Hier nu net de 3e defrost van vandaag . Ik had vandaag de buiten stil functie niet aan maar voor de 3e defrost had ik die aangezet. Ik wilde kijken of dat wat uitmaakt . Zover ik kon zien en horen maakte dat niet veel uit. Bij alle drie defrost liep het op naar 1300W alleen bij de laaste ging dat meer geleidelijk maar het geluid leek wel iets hoger.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hoe houden de multisplits zich bij jullie met dit weer? Ik heb een FTXM40M buitenunit met 2x FTXM20M binnenunits, maar de cmpfreq gaat toch aardig de lucht in met pieken naar 102. Hij fluctueert tussen de 54 en 88, terwijl de single split beneden rustig op cmpfreq 18 staat te pruttelen.

En ik denk ik verlaag de temp eens om de cmpfreq omlaag te zien gaan, schakelt ie gelijk uit ipv terug moduleren. Koelen van de zomer ging perfect, maar dit vind ik nog raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UevuC3VoZc4msfUQ709M8Zt6UXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTy5dTYhghKgsO38tQfYsoGC.jpg?f=fotoalbum_large
Voordat je de eerste piek ziet had ik hem begrenst op medium, maar daar werd het niet echt warm mee. Energiespaarstand eraf en hij schoot omhoog. Te weinig koelmiddel? Hij is het begin van plaatsing twee jaar geleden al eens bijgevuld omdat er standaard al te weinig in zat.

[ Voor 13% gewijzigd door vinom op 29-11-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

evtje schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:59:
Hier nu net de 3e defrost van vandaag . Ik had vandaag de buiten stil functie niet aan maar voor de 3e defrost had ik die aangezet. Ik wilde kijken of dat wat uitmaakt . Zover ik kon zien en horen maakte dat niet veel uit. Bij alle drie defrost liep het op naar 1300W alleen bij de laaste ging dat meer geleidelijk maar het geluid leek wel iets hoger.
Hier ook zo'n 1,2 kW gedurende een minuut of vijf.

Algemene vraag, wat me opviel: hij staat op 'auto' fan, en voordat ' ie uitging blies hij duidelijk harder dan na de defrost (hij blies heel zacht hierna). Heb hem nu handmatig op fan stand 2 gezet. Misschien dat het een tijdje duurt voordat hij weer de boel lekker oppakt? Daikin Stylish.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 29-11-2020 23:34 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 22:15
Voor de mensen die zich afvragen waarom de mhi units niet verder terug moduleren. Het minimum vermogen is buiten temperatuur afhankelijk.
Kloekie schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:18:
Bij de MHI-SRK-ZSX-W is het minimale ingangs vermogen onder andere afhankelijk van de gemeten buiten temperatuur. In de manual heet dit "heating low outdoor temperature protective control". In de manual staat de volgende grafiek:
Tb<4°C ; Compressor speed > 20Hz (bij onze unit ongeveer 240W)
Tb<-4°C ; f > 32Hz (360W)
Tb<-8 ; f > 45Hz (540W)
Tb<-12 ; f > 55Hz (660W)

12Hz is normaal het minimum, wat ongeveer 144W input is. Deze waarde kan volgens mij alleen maar gehaald worden tussen Tbuiten tussen de 4 en 13 graden. Boven de 13 graden is er een vergelijkbare grafiek voor verwarmen.
Tb>13 ; f > 25Hz ; f < 90Hz
Tb>17 ; f > 35Hz ; f < 50Hz

Zullen ze wel een goede rede voor hebben.
Voor ons huis gaat het tot nu toe precies goed, bij Tb=2 draait ie vaak op 260W input om de woonkamer op 18.5°C te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Hier inmiddels ook druk bezig met verwarmen (3x 2.5kw MHI SRK-ZS-W) en 1x 3.5kw SRK-ZS-W - allemaal single splits).
Ben er nog niet helemaal of ik het comfortabel vind (mijn vrouw iig niet..). Vaak toch wat koude voeten/koude vloer, terwijl het op 'hoofd-hoogte' af en toe weer wat te warm is.

Nog wat aan het klooien met de instellingen. Hebben jullie nog tips & tricks hoe je de ruimtes egaal warm krijgt, zonder die gelaagdheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36
@Jeroen.br laat je ze de hele dag draaien of relatief kort? Voor een goede ervaring is 't wel belangrijk dat je ze niet 1 uurtje van tevoren aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:26:
Hier ook een 2x een defrost van de Daikin Stylish 5kW single split. Binnenunit gaat dan uit, borrelt een aantal minuten en gaat uiteindelijk weer verwarmen. Buiten is het -2. Gaan ze vaker defrosten als het kouder wordt?
Een defrost cyclus wordt alleen gedaan als er ijsvorming op de buitenunit zit. Als de buitenlucht maar droog genoeg is, hoeft er geen defrost plaats te vinden, ook als het buiten vriest. Maar normaal gesproken vinden er inderdaad meer defrosts plaats als het buiten kouder wordt.

Zojuist even een defrost uitgezet in een grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta3I3B_JFK6j8cD7PNaB9jpIjy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q04WLzdiymtgHMq4i2r20OUB.png?f=user_large

Normaal bedrijf in periode 1, in periode 2 de defrost en in periode 3 weer het opwarmen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
Hopelijk kan hier iemand mij helpen :)

Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat ik problemen heb met de elga hybride pomp. Wanneer de buitentemperatuur laag is verandert er iets in de druk van het cv circuit. Hierdoor valt constant de ketel uit en lekt er water uit de bypass.
Omdat dit alleen bij vorst gebeurd en pas sinds de elga ertussen zit vermoed ik dat het misschien iets met de buitenunit te maken heeft. Ik lees hier dingen over defrost, weet iemand hier of Elga dit automatisch doet? Of wat het probleem hier zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:16
Kloekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:21:
Voor de mensen die zich afvragen waarom de mhi units niet verder terug moduleren. Het minimum vermogen is buiten temperatuur afhankelijk.

[...]
Bedankt.

De ranges komen inderdaad overeen met wat ik zie in de praktijk. Voor een 5 kW unit zit het minimum vermogen dan rond de 550W.
Om eerlijk te zijn als ik dit van te voren geweten had, dan had ik wellicht een andere keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
I-King schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:45:
@Jeroen.br laat je ze de hele dag draaien of relatief kort? Voor een goede ervaring is 't wel belangrijk dat je ze niet 1 uurtje van tevoren aanzet.
Sommige laat ik de hele dag aan staan, op 18 graden.
Kantoorruimte zet ik 's nachts wel uit, maar merk dat dit niet ideaal is..

Twijfel dan een beetje of ik de gewone CV 's nachts moet aan zetten, bijvoorbeeld op 16 graden, waarna de airco het verder weer overneemt gedurende de dag. Of dat het toch energie zuiniger is om de airco 's nachts aan te laten staan op 18 graden (lager kan hij niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-09 06:47
antonboonstra schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:58:
[...]

Een defrost cyclus wordt alleen gedaan als er ijsvorming op de buitenunit zit. Als de buitenlucht maar droog genoeg is, hoeft er geen defrost plaats te vinden, ook als het buiten vriest. Maar normaal gesproken vinden er inderdaad meer defrosts plaats als het buiten kouder wordt.

[Afbeelding]

Normaal bedrijf in periode 1, in periode 2 de defrost en in periode 3 weer het opwarmen.
Wat is het moment dat de binnenunit weer begint te blazen in periode 3? Mijn ervaring tot nu toe is dat de buitenunit een tijdje blijft werken in periode 3 en pas een tijdje later de binnenunit weer inschakeld.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Jeroen.br schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:36:
[...]
... te laten staan op 18 graden (lager kan hij niet).
Weet je zeker dat ie niet lager dan 18°C kan? Bij mij kan die in standje AUTO inderdaad niet lager dan 18°C, maar in standje HEAT wel veel lager.
Kire88 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:36:
[...]
Wat is het moment dat de binnenunit weer begint te blazen in periode 3? Mijn ervaring tot nu toe is dat de buitenunit een tijdje blijft werken in periode 3 en pas een tijdje later de binnenunit weer inschakeld.
Zal misschien een minuut later zijn. Het koudemiddel zal eerst voldoende opgewarmd moeten zijn, voordat de ventilator in de binnenunit aan gaat. Anders wordt alleen relatief koude binnenlucht gecirculeerd en ervaar je dit als tocht.

[ Voor 46% gewijzigd door antonboonstra op 30-11-2020 09:40 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
Appie Heijn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:27:
@ronjansen87 heb jij ook een linkje van de "boxen" voor je wandroosters?
Alstu! https://www.ventilatiesho...en/roosterschoenen-brink/

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

antonboonstra schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:37:
Zal misschien een minuut later zijn. Het koudemiddel zal eerst voldoende opgewarmd moeten zijn, voordat de ventilator in de binnenunit aan gaat. Anders wordt alleen relatief koude binnenlucht gecirculeerd en ervaar je dit als tocht.
Ja, dit had ik ook, hij begint dan heel zacht met blazen en het duurt echt wel weer even voordat hij harder gaat blazen. Bij mij duurt dat wel enkele minuten (na de defrost).

Dank voor de duidelijke grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Hoe maken jullie de achterkant van de buitenunit schoon wanneer deze strak tegen een muur staat? Erg weinig ruimte om tussen te komen.

Verder valt het me op dat de ribben snel buigen bij het schoonmaken..

Zie ik het ook goed dat hier een extra radiator achterop zit, tegen de standaard radiator aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5YclUg2C3Al4o6SeFXDjHQW1Rk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx9YcxjkVsXbQ5lPyRBvpXyI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV7_13rqdjze5fjwPn6GTxxduY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2VDawxuKlLj6gPbZUxWiVpG.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 30-11-2020 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42

de Peer

under peer review

Trebbors schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:52:
Hoe maken jullie de achterkant van de buitenunit schoon wanneer deze tegen een muur staat? Verder valt het me op dat de ribben snel buigen bij het schoonmaken..

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik doe dat met een borsteltje. Heb veel borstels die ik normaal voor fietsonderhoud gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

antonboonstra schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:58:
[...]

[Afbeelding]

Zou een ombouw helpen in het voorkomen van defrosts? Mijn unit staat redelijk op de wind en heb hem vanochtend al een paar keer zien bevriezen aan de buitenland, wellicht zou een geïsoleerde ombouw daar wat helpen om hem warmer te houden en efficiënter te laten werken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:08:
[...]

Ik doe dat met een borsteltje. Heb veel borstels die ik normaal voor fietsonderhoud gebruik.
Gewoon droog? Het lijkt dat de ribben steeds wat donkerder worden door de aanslag.

Unit staat erg dicht tegen de muur dus met een borstel kom ik er niet tussen. Misschien met een radiatorkwast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hoe maken jullie de achterkant van de buitenunit schoon wanneer deze strak tegen een muur staat? Erg weinig ruimte om tussen te komen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan ook de kap eraf halen en de unit van binnenuit schoonspuiten (tuinspuit) door de lamellen heen naar buiten. Werkt ook prima :)
Of zoals hierboven; gewoon met een dunne zachte borstel, meegaan met de lamellen in verticale richting.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:38

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb er hor gaas achter en gebruik een stoffer met een lange steel om de blad resten veertjes etc. er af te vegen.
https://i.imgur.com/C4Nb9V3.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Trebbors schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:12:
[...]

Gewoon droog? Het lijkt dat de ribben steeds wat donkerder worden door de aanslag.

Unit staat erg dicht tegen de muur dus met een borstel kom ik er niet tussen. Misschien met een radiatorkwast.
Gewoon droog ja. Bij mij zat er (zeer!) veel van dat paardenbloem-dons in/op om de een of andere reden. Dus dat haal ik dan weg.
'aanslag' geen idee wat dat dan is. Zo lang het de airflow niet beinvloedt kan het me niet zo heel veel schelen eigenlijk.

Als je er niet goed bij kan, staat hij dan wel ver genoeg van de muur (volgens richtlijnen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:16:
[...]

Gewoon droog ja. Bij mij zat er (zeer!) veel van dat paardenbloem-dons in/op om de een of andere reden. Dus dat haal ik dan weg.
'aanslag' geen idee wat dat dan is. Zo lang het de airflow niet beinvloedt kan het me niet zo heel veel schelen eigenlijk.

Als je er niet goed bij kan, staat hij dan wel ver genoeg van de muur (volgens richtlijnen)?
De unit staat op de veelgebruikte airco muurbeugels. Misschien komt het doordat deze unit een extra radiator achterop lijkt te hebben. Zie foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8sF4RjcUleciIPH4bB3O1JcL2g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovMiZdjyF3n2JkMb0qfSW898.jpg?f=fotoalbum_medium

In Alminde® ook een paar defrosts gemeten met een minimaal effect op de temperatuur binnen :)
Buiten meet ik met diverse instrumenten op verschillende plekken en hoogtes, op de schuur is het koudst.
Ik draai op 50% power zodat hij rustig regelt, uiteraard wel een piek na een defrost :9
De Toshiba staat op 21 en de kamer is 20 graden, voor mij prima.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:39

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 14:41
Novagoat schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:00:
Hopelijk kan hier iemand mij helpen :)

Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat ik problemen heb met de elga hybride pomp. Wanneer de buitentemperatuur laag is verandert er iets in de druk van het cv circuit. Hierdoor valt constant de ketel uit en lekt er water uit de bypass.
Omdat dit alleen bij vorst gebeurd en pas sinds de elga ertussen zit vermoed ik dat het misschien iets met de buitenunit te maken heeft. Ik lees hier dingen over defrost, weet iemand hier of Elga dit automatisch doet? Of wat het probleem hier zou kunnen zijn?
Je moet jouw post even verplaatsen naar het L/W topic. Even goed de situatie schetsen, wat voor installatie, radiatoren, vvw e.d.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Appie Heijn schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:09:
[...]

Thanks dat spul hoeft niet geïsoleerd te worden?
Als je gaat koelen moet dat wel ja. Dat kan met zelfklevende plakisolatie of gewoon met een paar cm purschuim.

Als je meer ruimte hebt kan je ook piepschuimen boxen gebruiken, maar dat is wel flink duurder en vaak te groot om te plaatsen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kloekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:21:

[...]
Grappig, vanaf 1 uur vannacht zie ik de mitsu inderdaad in 1x van 200 watt naar 400watt. Sinds dat moment is dat het laagste vermogen, met als gevolg dat ik vandaag weer wat gependel zie, dit was gisteren niet het geval. Sinds middernacht nog maar 3 defrosts gezien. Het verbruik was gisteren 5.8kWh, ik ben benieuwd waar ik vandaag op uitkom.

Wat een verschil met de panasonic multi-slit die ik hier op kantoor heb draaien. Die heeft ongeveer ieder uur een defrost en is tijdens de defrost erg luidruchtig met borrelen en ruisen.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2020 13:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21

The Wizard

Moderator Mobile
Tsurany schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:11:
[...]

Zou een ombouw helpen in het voorkomen van defrosts? Mijn unit staat redelijk op de wind en heb hem vanochtend al een paar keer zien bevriezen aan de buitenland, wellicht zou een geïsoleerde ombouw daar wat helpen om hem warmer te houden en efficiënter te laten werken?
Neuh, normaal gesproken maakt een ombouw niks uit, of hij moet lucht uit een verwarmde ruimte trekken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

The Wizard schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:02:
[...]

Neuh, normaal gesproken maakt een ombouw niks uit, of hij moet lucht uit een verwarmde ruimte trekken.
Ik dacht met name de warmte opvangen die de buitenunit zelf genereert en zorgen dat die niet vervliegt. Maar dat heeft dus weinig zin?

Ik ben zelf tot dus ver lichtelijk teleurgesteld in het energieverbruik. Voornamelijk het verwarmen van een woonkamer kost veel energie. Gaat om zo'n 145m3, wel een hoekhuis dus veel zijmuren. Het stroomverbruik zit bij een dag verwarmen wel op de 15 tot 20kWh en als we hem na 21:00 uit zetten dan is het de volgende ochtend al afgekoelt tot 15 graden of soms nog lager. Ik zit dan te denken om hem 's nachts op een continue temperatuur van 18 graden te zetten maar hij komt eigenlijk nooit onder de 500 watt dus dan zit hij 's avonds alsnog 6kWh te verstoken minimaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:29:
[...]

Ik dacht met name de warmte opvangen die de buitenunit zelf genereert en zorgen dat die niet vervliegt. Maar dat heeft dus weinig zin?

Ik ben zelf tot dus ver lichtelijk teleurgesteld in het energieverbruik. Voornamelijk het verwarmen van een woonkamer kost veel energie. Gaat om zo'n 145m3, wel een hoekhuis dus veel zijmuren. Het stroomverbruik zit bij een dag verwarmen wel op de 15 tot 20kWh en als we hem na 21:00 uit zetten dan is het de volgende ochtend al afgekoelt tot 15 graden of soms nog lager. Ik zit dan te denken om hem 's nachts op een continue temperatuur van 18 graden te zetten maar hij komt eigenlijk nooit onder de 500 watt dus dan zit hij 's avonds alsnog 6kWh te verstoken minimaal.
Wut? Ik zit met een dergelijke opstelling (150m3, hoekhuis uit 2008) op niet meer dan 4.5 tot 5 kWh tussen 08.00 en 23.30 op Setpoint 19C. Gisteren toevallig de 6.5 kWh aangetikt omdat het een koude dag was.
Dat de boel zo enorm afkoelt is wel een dingetje wat lijkt op een enorm warmteverlies; het komt hier niet onder de 17.5 tot 18 graden in de nacht en ik zet het helemaal uit in de nacht. Zijn er nog stappen te maken in isoleren?

Wat betreft de ombouw: nee; helpt niets mbt defrosts tegengaan. Maar het zorgt er wel voor dat de buitenunit beter beschermd is tegen weersinvloeden en vuil heb ik gemerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 30-11-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Nee, de radiator/condensor bevriest omdat deze de warmte opneemt van de omgeving, hierdoor daalt deze in temperatuur waardoor deze (eerder) bevriest. De warmte zit in de compressor.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:34:
[...]

Wut? Ik zit met een dergelijke opstelling (150m3, hoekhuis uit 2008) op niet meer dan 4.5 tot 5 kWh tussen 08.00 en 23.30 op Setpoint 19C. Gisteren toevallig de 6.5 kWh aangetikt omdat het een koude dag was.
Dat de boel zo enorm afkoelt is wel een dingetje wat lijkt op een enorm warmteverlies; het komt hier niet onder de 17.5 tot 18 graden in de nacht en ik zet het helemaal uit in de nacht. Zijn er nog stappen te maken in isoleren?
Woning uit 2006, lijkt me dat die qua isolatie nog afdoende zou moeten zijn. Wel veel glas, 7m2 op het zuiden, 9m2 op het oosten en 4m2 op het noorden. Natuurlijk dubbel glas maar minder isolerend dan wat er tegenwoordig gebruikt wordt. Ik zal nog eens langs alle deuren lopen, kijken of daar ook geen grote kieren in ziten.
Gekke is dat we in de zomer veel minder energie kwijt waren aan het koelen van de woning, nu we moeten verwarmen merken we pas dat er een flink verlies plaats vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:44:
[...]

Woning uit 2006, lijkt me dat die qua isolatie nog afdoende zou moeten zijn. Wel veel glas, 7m2 op het zuiden, 9m2 op het oosten en 4m2 op het noorden. Natuurlijk dubbel glas maar minder isolerend dan wat er tegenwoordig gebruikt wordt. Ik zal nog eens langs alle deuren lopen, kijken of daar ook geen grote kieren in ziten.
Gekke is dat we in de zomer veel minder energie kwijt waren aan het koelen van de woning, nu we moeten verwarmen merken we pas dat er een flink verlies plaats vind.
Ik zou de data erop na moeten slaan, maar volens mij is het verschil tussen dubbelglas en HR++ (ug <1.1) best wel veel.
Het zou mij echter verbazen als er dubbelglas in zit en geen HR++ op zijn minst. Misschien dat het dan van ug 1.1 naar 1.0 of 0.9 gaat maar dat verschil is ad nihil in isolatiewaarde.

Ik heb hier een stuk minder glas; ik denk dat daar dus wel een groot verschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:38
Tsurany schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:44:
[...]

In de zomer gaat je met je temperatuur van 30 naar 25 graden, in de winter ga je met je temperatuur van 5 naar 20 graden zie daar het verschil al.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Notna schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:34:
[...]

Ach, om t maar even in perspectief te plaatsen, ik zit vandaag al op ruim 13kWh voor beneden en 10kWh voor beide units boven. En dan staat er ook nog een EV voor de deur z'n accu warm te houden, dat kost ook al zo'n 3-4kWh per dag. Hoekhuis uit bouwjaar 1945, 3-dubbel glas, spouw, vloer, kruipruimte en dakisolatie voor zover mogelijk, maar t blijft toch een bewoonbare verzameling koudebruggen en tocht >:).

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 30-11-2020 15:17 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]

Ik heb hier een Daikin 5kW. Die verwarmd op setpoint 20 graden. Ik verlaag 's nachts niet of nauwelijks, maar zet hem dus zeker niet uit. Draait op de middelste eco stand (in de app). Verbruik komt per 24u niet boven de 7kW uit (gemeten in de Daikin app). Alleen gisteren was het verbruik wel iets hoger vanwege de defrosts en de lage temperatuur buiten. Vrijstaand huis uit 2000 met zo'n 100 m2 oppervlak in de ruimte (woon + keuken). 7kW klinkt veel, maar is dus 7/24u = krap 300W per uur. Volgens mij prima.

Als ik in Enelogic kijk, dan suddert het energieverbruik (totale woning) hier door de dag heen op zo'n 650 - 900 W. Dat is incl. een L/L boven die een kleine kamer verwarmd + al het andere wat aanstaat vanwege thuiswerken, NAS, camera's enz.

Ik heb de tips om het vebruik lager te krijgen ook uit dit topic gehaald. De unit is gewoon het zuinigst als deze niet steeds een afgekoelde ruimte hoeft op te warmen. Probeer het maar eens een weekje, gewoon dat ding 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BeQuietAndDrive schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb de tips om het vebruik lager te krijgen ook uit dit topic gehaald. De unit is gewoon het zuinigst als deze niet steeds een afgekoelde ruimte hoeft op te warmen. Probeer het maar eens een weekje, gewoon dat ding 24/7 aan.
Dat geldt alleen voor zeer goed geinstalleerde woningen.
Als je snachts je huis warm houdt, zul je meer verliezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:52
Kire88 schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:34:
[...]

Sinds ik de ecostand heb aangezet loopt het hier ook prima tot nu toe, strak 0,5 kwh per 2 uur.

Grote verschil met eerder is dat na een defrost de binnentemperatuur wel oploopt tot 24 graden, maar de unit nu niet uit gaat maar langzaam verder terug moduleert.

Buiten is het nu -2 en hij pruttelt mooi door op cmprfeq 20/22 en mompow 3.

Dus dank voor de tip d:)b
Heb je daar niet een zwaar overbemeten WP als ik dat zo hoor ?
cmpfreq 20 is ook wel laag bij -2 buiten of is het een passief huis ?

Met dit weer (-2 buiten) is de cmpfreq wel richting 36 of iets hoger.

De WP kan hier tot cmpfreq 84.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 15:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Notna schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:49:
[...]

Ik zou de data erop na moeten slaan, maar volens mij is het verschil tussen dubbelglas en HR++ (ug <1.1) best wel veel.
Het zou mij echter verbazen als er dubbelglas in zit en geen HR++ op zijn minst. Misschien dat het dan van ug 1.1 naar 1.0 of 0.9 gaat maar dat verschil is ad nihil in isolatiewaarde.

Ik heb hier een stuk minder glas; ik denk dat daar dus wel een groot verschil in zit.
Ik heb recentelijk hier alles laten vervangen door HR+++ aan de straatkant en HR++ aan de tuinkant en ik kan je bevestigen dat het enorm scheelt :).

Wij verwarmen hier nogal extreem en verbruiken daarom denk ik gemiddeld meer dan anderen (23 graden in de woonkamer, vriendin heeft het altijd koud 8)7 ). In februari had ik pieken tot 12 kWh op koude dagen, alleen in de woonkamer. Gisteren 6,59. Moet ik wel bij zeggen dat ik op de CV sinds kort een Tado heb, zodat die onafhankelijk van de woonkamer de keuken (aangrenzend aan woonkamer (joh), gang en badkamer kan warm houden (kost me gemiddeld 1 a 1,5 m3 per dag (ligt eraan of er gedoucht wordt)).. Dat zal ook wel iets schelen in het stroomverbruik. Maar het comfortverbruik is opmerkelijk :).

Leuk aan die Tado is ook dat ik nu eindelijk grafieken heb waarop ik kan zien wat het effect is van het gependel van de airco.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zal dan eens kijken of ik dubbelglas of HR++ glas heb. Zojuist nog even wat extra tochstrips geplaatst op de openslaande deuren voor en achter. Ik zag bij de deuren achter zelfs een vrije opening naar buiten bovenin, dat helpt natuurlijk ook niet. Dan ook eens kijken naar extra isolatie op de brievenbus, daar zitten nu enkel borstels achter en er komt aardig wat kou door naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:56:
[...]

Nee hoor, de single-splits hier doen nu 22, 6 en 8hz. Ondanks t toch wel forse verbruik vandaag. 80hz zie ik alleen heel kort tijdens de defrost, daarna zakt het weer heel snel in.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 23:00
@mr_evil08 Mag ik vragen hoe je kan uitlezen op welke cpmfreq de airco draait?

Ben zelfs sinds gisteren begonnen om een home Assitent op te starten. Maar moet nog van alles leren om het werkend te krijgen. Kan standaard wel al de Daikin Temperatuur zien en instellen en uitschakelen.

Op dit moment heb ik TP link HS110 stekker gemonteerd waardoor ik het stroomverbruik kan zien puur voor de Daikin airco. Wil dit via Home Assitant gaan instellen zodat ik het beter kan monitoren. Ik heb namelijk tot nu toe nog geen defrost kunnen ontdekken. Qua stroom verbruik en of temperatuur verschil.

Op dit moment draait de Daikin gemiddeld met 200watt onze woonkamer/keuken te verwarmen op 20 graden. Zonder problemen. met een gemiddeld verbruik van 6Kwh per dag.
mr_evil08 schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:21:
Zo buiten is het nu 0 graden, de 1e defrost gehad(duurde maar heel kort ong 3-5 minuten).
Ruimte temp 21c, luchtvochtigheid 45% .
cmpfreq=32, mompow=5, Verbruik zal rond 350-400w liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 30-11-2020 16:25 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:16
BeQuietAndDrive schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb hier een Daikin 5kW.

Dit geldt helaas niet voor een MHI (5kW). Deze verbruikt daardoor meer in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dolbyadt schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:20:
@mr_evil08 Mag ik vragen hoe je kan uitlezen op welke cpmfreq de airco draait?

Ben zelfs sinds gisteren begonnen om een home Assitent op te starten. Maar moet nog van alles leren om het werkend te krijgen. Kan standaard wel al de Daikin Temperatuur zien en instellen en uitschakelen.

Op dit moment heb ik TP link HS110 stekker gemonteerd waardoor ik het stroomverbruik kan zien puur voor de Daikin airco. Wil dit via Home Assitant gaan instellen zodat ik het beter kan monitoren. Ik heb namelijk tot nu toe nog geen defrost kunnen ontdekken. Qua stroom verbruik en of temperatuur verschil.

Op dit moment draait de Daikin gemiddeld met 200watt onze woonkamer/keuken te verwarmen op 20 graden. Zonder problemen. met een gemiddeld verbruik van 6Kwh per dag.

[...]
via http://<wifi module ip>/aircon/get_sensor_info in je browser. Ik heb wat pagina's terug een scriptje gepost om dat uit te lezen en via de REST API van domoticz te loggen. Dat kan met HA vast ook wel, met een iets andere url.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
vanderv schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:20:
[...]

Je moet jouw post even verplaatsen naar het L/W topic. Even goed de situatie schetsen, wat voor installatie, radiatoren, vvw e.d.
Oops ik zie het, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:56:
[...]

Valt wel mee denk ik. Hangt hier een 3.5kw unit voor circa 145m3 op de benedenverdieping. Huis is uit 2018 en HSB. Ook een open trap verbinding naar boven waar ook nog warmte kan ontsnappen.

Boven stook ik met radiatoren maar laat ook de vloerverwarming beneden meelopen om de kou uit de vloer te halen. Dit zal ook besparen op het verbruik van de warmtepomp. Voor November heb ik 40% minder gas verbruikt per graaddag tov vorig jaar.

Waardes op dit moment:
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=20,mompow=3

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:33:
[...]

Valt wel mee denk ik. Hangt hier een 3.5kw unit voor circa 145m3 op de benedenverdieping. Huis is uit 2018 en HSB. Ook een open trap verbinding naar boven waar ook nog warmte kan ontsnappen.

Boven stook ik met radiatoren maar laat ook de vloerverwarming beneden meelopen om de kou uit de vloer te halen. Dit zal ook besparen op het verbruik van de warmtepomp. Voor November heb ik 40% minder gas verbruikt per graaddag tov vorig jaar.

Waardes op dit moment:
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=0.0,err=0,cmpfreq=20,mompow=3
Ja hallo zo kan ik het ook de vloerwarming als bijverwarming gebruiken, zet hem eens uit en probeer dan. :+
Verkijk je er niet op wat vloerverwarming nog doet ondanks ingesteld "de kou uit de vloer halen".

Dat is dus meteen de verklaring waarom de cmpfreq mooi laag is.
Maar hier zit de CV ook nog wel voor de badkamer, kort ervoor gaat die even aan gezien ik toch SWW via CV heb is de wisselaar ook meteen opgewarmd en sneller warmwater(tapcomfort staat uit hier).

Het kost hooguit 0,1 tot 0,2 m3 gas maar dat heb ik ervoor over om de badkamer even behaaglijk te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroen.br schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:42:
Hier inmiddels ook druk bezig met verwarmen (3x 2.5kw MHI SRK-ZS-W) en 1x 3.5kw SRK-ZS-W - allemaal single splits).
Ben er nog niet helemaal of ik het comfortabel vind (mijn vrouw iig niet..). Vaak toch wat koude voeten/koude vloer, terwijl het op 'hoofd-hoogte' af en toe weer wat te warm is.

Nog wat aan het klooien met de instellingen. Hebben jullie nog tips & tricks hoe je de ruimtes egaal warm krijgt, zonder die gelaagdheid?
Hoe slechter de isolatie van je huis hoe meer temperatuur differentiatie je krijgt in een grotere ruimte met één binnenunit met uiteindelijk tocht tot gevolg. Het enige wat je hier tegen kan doen is 24/7 verwarmen en wellicht een beetje spelen met de uitblaasrichtingen. Wanneer je koudeval hebt door oud dubbel glas, dikke gordijnen ophangen.

Boven 5c hanteer ik een schema waarbij de unit van 23:00 - 7:30 uitgeschakeld staat met een temperatuur verhoging rond 14:00. Ik doe dit voornamelijk om wat langere draaitijden te forceren.

Met de huidige temperaturen draai ik 24/7 voor het comfort. De tussendeur naar boven houden we geregeld open, hierdoor is het hier nu ook 18c. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat dit buitengewoon effectief is om de hoeveel Co2 in de woonkamer snel te verlagen.

Verbruik interesseert mij niet zoveel gezien een zeer ruime PV opwekking.
Ik ben benieuwd op wat voor 24h verbruik ik voor vandaag uitkom.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2020 18:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jeroen.br schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:42:

Langer doorstoken en niet te hoekerig zoals net aanzetten bij thuiskomst, met dit weer zet ik hem ook wel minimaal 3 uur van tevoren aan en de fan niet knijpen maar lekker laten waaien want er is toch niemand, ik doe dat gewoon met de app op mobiel maar kan ook met een tijdklok.

Kwa verbruik maakt het niet uit als ik iets eerder begin met verwarmen, als ik met volle bak ga verwarming krijg ik ook een trek want alles om je heen is nog koud.

O btw en de ventilatieroosters staan iets verder dicht dan in het voor/najaar want anders is het mij toch een tochtgat hier.

Maar je kan er ook voor kiezen om bij te verwarmen met CV of als het vriezen gaat.
Maar zo groot verschil hoort niet, tussen vloer en plafond is hier amper 0,5c.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:40:
[...]

Ja hallo zo kan ik het ook de vloerwarming als bijverwarming gebruiken, zet hem eens uit en probeer dan. :+
Verkijk je er niet op wat vloerverwarming nog doet ondanks ingesteld "de kou uit de vloer halen".

Dat is dus meteen de verklaring waarom de cmpfreq mooi laag is.
Maar hier zit de CV ook nog wel voor de badkamer, kort ervoor gaat die even aan gezien ik toch SWW via CV heb is de wisselaar ook meteen opgewarmd en sneller warmwater(tapcomfort staat uit hier).

Het kost hooguit 0,1 tot 0,2 m3 gas maar dat heb ik ervoor over om de badkamer even behaaglijk te maken.
Weet ik. 40% besparing op het gas valt me dan eerlijk gezegd ook nog best mee.

In oktober zonder vloerverwarming gedraaid omdat in die maand de warmtevraag nog veel te ad hoc is waardoor de vloer ook niet veel doet. Maar op een gegeven moment voelt de vloer niet echt fijn meer aan. Het comfort is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de vloerverwarming nog niet aangehad, ik had gedacht eerder te moeten bijstoken voor het comfort maar de vloer is nog 19.3c bij een 24/7 temperatuur van 19.5c :)

De pomp heb ik wel ingeschakeld zodat er warmtedistributie plaats kan vinden en de temperatuur overal hetzelfde blijft.

ennatuurlijk heeft weer een melkkoe minder :+. Eigenlijk bizar dat ik onze stadsverarmingswijk amper draaiende airco's zie. Het is echt een no-brainer.

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:04:
[...]

Weet ik. 40% besparing op het gas valt me dan eerlijk gezegd ook nog best mee.

In oktober zonder vloerverwarming gedraaid omdat in die maand de warmtevraag nog veel te ad hoc is waardoor de vloer ook niet veel doet. Maar op een gegeven moment voelt de vloer niet echt fijn meer aan. Het comfort is ook wat waard.
Wintervoeten?
Maar ik geef toe kom je van vloerverwarming dan is het lastiger want je vloer is gebaseerd op vloerverwarming en bent waarschijnlijk gewend aan een "gloeiende" vloer.

De overstap van radiatoren op lucht is veel makkelijker dan vloerverwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Trebbors schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:20:
[...]
De unit staat op de veelgebruikte airco muurbeugels. Misschien komt het doordat deze unit een extra radiator achterop lijkt te hebben. Zie foto.
Maar juist die veel gebruikte beugels zorgen ervoor dat veel units te dicht bij de muur staan. Dat is niet goed voor de luchtcirculatie (en de onderhoudsvriendelijkheid :+ ). Wat staat er in je installatiehandleiding?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
mr_evil08 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:15:
[...]

Wintervoeten?
Maar ik geef toe kom je van vloerverwarming dan is het lastiger want je vloer is gebaseerd op vloerverwarming en altijd een "gloeiende" vloer gewend.

De overstap van radiatoren op lucht is veel makkelijker dan vloerverwarming.
Nou de vloer voelt kil aan. De vrouw begon er ook over te klagen.

In de afgelopen 2 winter ging er 28/29 graden de vloer in. Op dit moment 25 graden. Maar het is nu pas echt kouder dus eens kijken hoe de balans blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Laatst online: 05-09 14:59
Hier het verbruik van Daikin 7kW kanaalunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uvvmWZqTHh7WkYmJqaepOpVykE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pwMN5qvS1MZFSgNfUwn9pI7P.png?f=user_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MarkV6 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:30:

[Afbeelding]
Mooi, is het een sporthal of een woonkamer van 90m3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
antonboonstra schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:37:
[...]

Weet je zeker dat ie niet lager dan 18°C kan? Bij mij kan die in standje AUTO inderdaad niet lager dan 18°C, maar in standje HEAT wel veel lager.

[...]
Bij mij kan de MHI niet lager dan 18, ongeacht de modus. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Voor de rest hebben jullie dus niet koude vloeren en dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
De 7kW is het uitgangs vermogen het opgenomen vermogen is max 2kW. Mijn smart meter gaf gister een dagverbruik van 25 kWh voor het hele huis.
Ik heb dit bij Daikin voorgelegd maar ze blijven volhouden dat het komt omdat de meting niet gekalibreerd is. Gedeeld door 10 komt in de buurt.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@MarkV6 Wat een onzin wat Daikin verteld. Geloof maar eerder jouw smart meter dan wat Daikin verteld. Ik heb zelf ook een smartplug & Stroommeter ertussen hangen. Het verschil per 24uur is gemiddeld 350watt tussen smartplug & stroom verbruikmeter.
MarkV6 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:35:
De 7kW is het uitgangs vermogen het opgenomen vermogen is max 2kW. Mijn smart meter gaf gister een dagverbruik van 25 kWh voor het hele huis.
Ik heb dit bij Daikin voorgelegd maar ze blijven volhouden dat het komt omdat de meting niet gekalibreerd is. Gedeeld door 10 komt in de buurt.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Dat een verbruik van 156kW op een dag niet klopt lijkt mij duidelijk. Het gaat me om de muur waar je tegenaan loopt als je dit netje gedocumenteerd aan Daikin meldt.
Ze lezen het maar half en je krijgt een standaard antwoord.
Ik had het al vaker gevraagd, zijn hier Madoka gebruikers die dit wel goed weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroen.br schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:33:
[...]

Bij mij kan de MHI niet lager dan 18, ongeacht de modus. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Voor de rest hebben jullie dus niet koude vloeren en dergelijke?
Mijn MHI gaat ook niet lager, hoewel ik nu in de ECO modus 22c moet instellen om het 19.5 - 20c te krijgen.
Waarschijnlijk is hij nu op de normale modus spot-on.

Wat is eigenlijk je isolatiewaarde /situatie (bouwjaar, type woning etc.)?
Ik zou gewoon eens een paar dagen zonder nachtverlaging verwarmen, door de hogere gemiddelde etmaal temperatuur zal de vloer ook warmer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:52

Japie.G

Colour Classic

Verkeerde topic, excuus

[ Voor 99% gewijzigd door Japie.G op 01-12-2020 07:42 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
revolution-nl schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:46:
[...]

Mijn MHI gaat ook niet lager, hoewel ik nu in de ECO modus 22c moet instellen om het 19.5 - 20c te krijgen.
Waarschijnlijk is hij nu op de normale modus spot-on.

Wat is eigenlijk je isolatiewaarde /situatie (bouwjaar, type woning etc.)?
Ik zou gewoon eens een paar dagen zonder nachtverlaging verwarmen, door de hogere gemiddelde etmaal temperatuur zal de vloer ook warmer blijven.
Geschakeld hoekhuis. Gedeelte van de woonkamer grenst aan de garage van de buren. Alles op verdieping 1 en de zolder dus 'vrijstaand'.
Isolatie waarde C.
Bouwjaar 1976.
Iets van spouwmuur isolatie, maar dat is wel erg oud. Zal geen denderende isolatiewaarde meer hebben verwacht ik. Overal dubbel glas, maar wel van jaren terug.
Dakisolatie is wel relatief recent gedaan (5-8 jaar terug).

Ik zal overdag de airco's wat hoger instellen. Hopelijk helpt dit.
Vind sowieso de warmte uit de airco's heel 'oppervlakkig', voor zover dit het juiste woord is. De lucht is warm, maar muren warmen bijv. nauwelijks mee (en dus ook de vloeren niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroen.br schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:15:
[...]

Geschakeld hoekhuis. Gedeelte van de woonkamer grenst aan de garage van de buren. Alles op verdieping 1 en de zolder dus 'vrijstaand'.
Isolatie waarde C.
Bouwjaar 1976.
Iets van spouwmuur isolatie, maar dat is wel erg oud. Zal geen denderende isolatiewaarde meer hebben verwacht ik. Overal dubbel glas, maar wel van jaren terug.
Dakisolatie is wel relatief recent gedaan (5-8 jaar terug).

Ik zal overdag de airco's wat hoger instellen. Hopelijk helpt dit.
Vind sowieso de warmte uit de airco's heel 'oppervlakkig', voor zover dit het juiste woord is. De lucht is warm, maar muren warmen bijv. nauwelijks mee (en dus ook de vloeren niet).
Die koudestraling /koudeval komt denk ik echt door de matige isolatie. Je kan eens met een goedkope IR meter meten wat de temperatuur van je vloer en muren is.

Ik meet nu bijv.
Uitblaas temperatuur 32.8c
Meubels 19.8c
Vloer 18.8
Buitenmuur (naar buiten) 19.7
Binnenmuur (naar buren) 20.3
Plafond 20.2

Hoekwoning bj 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:23:
[...]

Die koudestraling /koudeval komt denk ik echt door de matige isolatie. Je kan eens met een goedkope IR meter meten wat de temperatuur van je vloer en muren is.

Ik meet nu bijv.
Uitblaas temperatuur 32.8c
Meubels 19.8c
Vloer 18.8
Buitenmuur (naar buiten) 19.7
Binnenmuur (naar buren) 20.3
Plafond 20.2

Hoekwoning bj 2019
Leuk iemand met temperaturen, ik heb toevallig ook een IR meter, dan zie je ook gelijk het resultaat van HSB, grappig dat het plafond kouder is dan de muren hier dat zou je niet verwachten.

Uitblaas temperatuur 39.4c
Meubels 22.0c
Plafond 20.6c
Muur 22.0c (meerdere plekken gemeten)
Vloer 20.6c
Glas 19.3c
Kamerthermonstaat geeft aan 21.0c (externe meter geeft ook 21c aan) 8)7
Ingestelde temp op de WP is 22c.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MarkV6 Heb je wel een wtw ?
De Brink hier was ook niet heel zuinig, de fabrikant plaatst ze daarom altijd met WTW module erbij(vrij cruciaal voor grote units), dan zijn ze een stuk zuiniger, bij een kanaalairco is dat niks anders en moet je eigenlijk ook je hele huis dicht houden anders zuigt die koude lucht vanuit de slaapkamers aan.

Maar het is een 7 kw unit, de meeste hier hebben 2,5 of 3,5kw.
Tussen 12:00 en 21:00 zit ik nu op 5 kwh maar dat is alleen woonkamer/keuken, 1 ruimte dus terwijl boven de ramen gewoon open staan.

Dat was ook 1 van de reden dat ik tzt geen kanaalunit heb genomen ondanks de buizen hier nog zitten, die WTW module zat er niet op en kost ook wel wat knaken(en gezien wij boven vrijwel niet verwarmen was het niet rendabel), voor alleen boven zat ik wel aan een kanaalunit te denken.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Andrehj schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:27:
[...]

Maar juist die veel gebruikte beugels zorgen ervoor dat veel units te dicht bij de muur staan. Dat is niet goed voor de luchtcirculatie (en de onderhoudsvriendelijkheid :+ ). Wat staat er in je installatiehandleiding?
Zal het eens opzoeken maar ClimasSense zal toch weten wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
Weet iemand de COP van een Daikin Perfera 3,5kW bij verschillende buitentemperaturen? Bij L/W staat die meestal netjes aangegeven in de vorm van 7/35, 7/55 enzo, maar in de specs van de luchtunits zie ik dit niet terugkomen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Trebbors schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:02:
[...]

Zal het eens opzoeken maar ClimasSense zal toch weten wat ze doen.
Bij bij heeft Climasense netjes een beugel gemonteerd waarbij er zo'n 12cm tussen de unit en de muur zit.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

de Peer schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:34:
[...]

Dat geldt alleen voor zeer goed geinstalleerde woningen.
Als je snachts je huis warm houdt, zul je meer verliezen hebben.
Poster's woning is zelfs 6 jaar nieuwer en heeft 1 buitenmuur minder dan onze woning, dus ik volg jouw reactie niet geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

HarmoniousVibe schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:04:
Weet iemand de COP van een Daikin Perfera 3,5kW bij verschillende buitentemperaturen? Bij L/W staat die meestal netjes aangegeven in de vorm van 7/35, 7/55 enzo, maar in de specs van de luchtunits zie ik dit niet terugkomen.
Volgens mij poept deze er een aantal uit

https://energylabel.daikin.eu/nl/nl_NL/lot10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BeQuietAndDrive schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:54:
[...]

Poster's woning is zelfs 6 jaar nieuwer en heeft 1 buitenmuur minder dan onze woning, dus ik volg jouw reactie niet geheel?
Nou je zei "De unit is gewoon het zuinigst als deze niet steeds een afgekoelde ruimte hoeft op te warmen" en dat is niet zo. Tenzij je die ruimte in 30 min laat opwarmen, dan gaat je COP wil flink omlaag.
24/7 draaien is zeker comfortabeler, maar niet goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Japie.G Heb mijn airco afgelopen zaterdag in bedrijf laten stellen. Het bedrijf vraagt hiervoor €450. Gelukkig heb ik dit niet moeten betalen. Maar dat bedrag vraagt het bedrijf ervoor. Waarom het zo duur is heeft alleen maar te maken i.v.m. administratie afhandeling vertelde het bedrijf me. Helaas is op dit moment nog altijd de airco branche open. Het zou zeker niet verkeerd zijn om dit te verbeteren. Vooral voor de goede airco bedrijven. Want er zijn helaas heel veel verkeerde airco bedrijven die het verpesten voor de goede bedrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Dolbyadt op 01-12-2020 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@HarmoniousVibe Ik heb zelf de Daikin Pefera 3,5 (FTXM35N met RXM35N).

Declared capacity* for heating / Average season , at indoor temperature 20 °C
and outdoor temperature Tj
Declared coefficient of performance* / Average season, at indoor temperature 20 °C and outdoor
temperature Tj
Tj = -7°C Pdh 2.21 kW Tj = -7°C COPd 3.50 -
Tj = 2°C Pdh 1.34 kW Tj = 2°C COPd 5.13 -
Tj = 7°C Pdh 0.95 kW Tj = 7°C COPd 6.22 -
Tj = 12°C Pdh 1.09 kW Tj = 12°C COPd 7.81 -
Tj = Bivalent temperature Pdh 2.21 kW Tj = Bivalent temperature COPd 3.50 -
Tj = operating limit Pdh 2.14 kW Tj = operating limit COPd 2.49 -

Manufacturer
Buitendeel ARXM35N5V1B9 (RXM35N)
Binnendeel ATXM35N2V1B (FTXM35N)

Geluidsvermogenniveau buiten (dB) dB(A) 61
Geluidsniveau binnen dB(A) 58.0
Het koelmiddel (GWP) R-32 (675)
Koelmodus SEER 8.55
Energieklasse A+++
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 139
Ontwerpbelasting Pdesignc kW 3.40

Verwarmingsmodus: Gemiddeld klimaat
Ontwerptemperatuur = -10°C SCOP 5.10
Energieklasse A+++
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 687
Ontwerpbelasting Pdesignh bij -10°C kW 2.50
Noodzakelijk back-up verwarmingsvermogen bij -10°C kW 0.15
Benodigde beschikbaar vermogen bij -10°C kW 2.35

Verwarmingsmodus: Warm klimaat
Ontwerptemperatuur = 2°C SCOP 6.14
Energieklasse A+++
Jaarlijks elektriciteitsverbruik kWh/a 305
Ontwerpbelasting Pdesignh bij 2°C kW 1.35
Benodigde back-up verwarmingsvermogen bij 2°C kW 0.00
Beschikbaar vermogen bij 2°C kW 1.35

Dit is wat er staat voor deze Binnen & buiten unit staat voor COPd. Gevonden via de link wat Notna heeft geschreven.
HarmoniousVibe schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:04:

[ Voor 30% gewijzigd door Dolbyadt op 01-12-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

de Peer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:45:
[...]

Nou je zei "De unit is gewoon het zuinigst als deze niet steeds een afgekoelde ruimte hoeft op te warmen" en dat is niet zo. Tenzij je die ruimte in 30 min laat opwarmen, dan gaat je COP wil flink omlaag.
24/7 draaien is zeker comfortabeler, maar niet goedkoper.
Het was een van de tips hier, en ik heb daarmee het verbruik flink omlaag gekregen. Normaal gezien was dit misschien wel het geval: stond de verwarming 18u van de dag laag, en alleen 's avonds een beetje aan. Met thuiswerken is dat eerder omgekeerd. Dan is je huis laten 's nachts laten afkoelen naar 15 graden (zoals in het voorbeeld) en dan 's morgens weer opstoken naar 20 echt niet zuiniger.

Betreft hier trouwens een 5kW unit, dus als die aan de bak moet, pakt 'ie ook echt wel de nodige stroom (behoudens eco standen e.d.).

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:03:
[...]

Het was een van de tips hier, en ik heb daarmee het verbruik flink omlaag gekregen. Normaal gezien was dit misschien wel het geval: stond de verwarming 18u van de dag laag, en alleen 's avonds een beetje aan. Met thuiswerken is dat eerder omgekeerd. Dan is je huis laten 's nachts laten afkoelen naar 15 graden (zoals in het voorbeeld) en dan 's morgens weer opstoken naar 20 echt niet zuiniger.

Betreft hier trouwens een 5kW unit, dus als die aan de bak moet, pakt 'ie ook echt wel de nodige stroom (behoudens eco standen e.d.).
Snachts laten afkoelen ben je bijna altijd goedkoper uit. De warmteverliezen gedurende de nacht zijn hoger dan het beetje efficientieverlies dat je hebt omdat de warmtepomp wat harder aan de bak moet.
Het is wel zaak om de eco stand te gebruiken bij het opwarmen ja, om je hoge COP te behouden. Als je 's ochtends de kamer opwarmt via de 'boost' functie kan het anders uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Een compleet ander advies dan wat ik hier een maandje geleden kreeg. Maakt het niet overzichtelijker natuurlijk.

Hoe dan ook: 's nachts afkoelen, dat was hier toch echt niet voordeliger, ik verbruikte veel meer stroom. Geen boost gebruikt, wel middelste ECO stand en timerfunctie (dus ging 's morgens om 5:40 op stand 20 graden auto fan). Nu laat ik hem 's nachts 1 graad zakken (setpoint op de Daikin, op de themostaat in de woonkamer koelt het meer dan 1 graad af trouwens).

Ik ben nu wel tevreden met het verbruik maar ik zal het nog eens proberen met iets meer afkoelen, gewoon om het eens te vergelijken. Overigens denk ik dat het comfort wel groter is met een kleinere nachtverlaging. Warmte wordt immers ook opgeslagen in muren en meubels. Mijn vrouw vond op een bepaald moment het bankstel (stof) koud aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Deze grafiek zegt toch genoeg? Het verbruik in het eerste uur is niet zoveel dat je daarvoor alle voorgaande uren door kunt stoken. Mijn setpoint is 19º waarbij het tot 19.7º oploopt en in de ochtend is het afgekoeld tot 17º

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Voorgaande argumenten (terug te vinden in dit topic) werden tevens onderbouwd met cijfers he ;)

Maar duidelijk, ik ga het weer eens proberen. Onder aan de streep maakt het niet zoveel uit, want zonnepanelen, maar desondanks goed om mee bezig te zijn.

Maareh 40 kWh voor een etmaal? Ik zit op ca 6 per dag met een 5kW unit, en dat vonden sommigen hier in dit topic al hoog...

[ Voor 16% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-12-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:36
Hier 2-onder-1-kap beneden 150m3, uit jaren 50. Dubbelglas ramen (geen idee van isolatiewaarde). Stenen vloer, spouw met paar cm nageïsoleerd, koude verbonden berging en we stoken weinig boven. Deur naar berging en naar boven staat 's nachts open om daar ook beetje warmte mee te pikken.

Woon hier nog niet zo lang én we zijn nu véél meer thuis ivm corona, maar mijn verbruik schommelt laatste dagen zo rond de 10 kWh per dag. 1 dag met nachtvorst ben ik teruggevallen op de CV zodat de bovenverdieping ook wat warmte kon ontvangen (was toch wel erg koud). Toch vermoed ik dat ik ongeveer 4 a 5 m3 gas vervang per dag.

Ik verwarm beneden met een 3,5kW Panasonic, dus die kan lekker doorpruttelen de hele dag, allen met vorst wordt 't allemaal wat minder comfortabel.

[ Voor 10% gewijzigd door I-King op 01-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Die 156kWh op 1 dag geeft de Madoka app aan. Daar mijn huis op die dag 28kWh heeft verbruikt schat ik in dat het gedeeld door 10 is. Het is een 3 fase unit met een perilex stekker dus kan er geen andere energie meter tussen hangen.
Volgens Daikin is dit normaal bij een niet gecalibreerde meting. Ik weet niet of het een fout van mijn hardware of van de App is.
De kanaal unit verwarmt het hele huis 120 m2 / 350 m3

[ Voor 7% gewijzigd door MarkV6 op 01-12-2020 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
de Peer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:16:
[...]

Snachts laten afkoelen ben je bijna altijd goedkoper uit. De warmteverliezen gedurende de nacht zijn hoger dan het beetje efficientieverlies dat je hebt omdat de warmtepomp wat harder aan de bak moet.
Het is wel zaak om de eco stand te gebruiken bij het opwarmen ja, om je hoge COP te behouden. Als je 's ochtends de kamer opwarmt via de 'boost' functie kan het anders uitvallen.
Mijn ervaring is dat het inderdaad klopt want overdag zijn de temperaturen veel hoger, en als de zon er ook nog bij komt is de ruimte heel snel warm, maar als we langere tijd rond 2c zitten overdag en snachts dus een beetje stabiel weer dan maakt het veel minder uit en kun je gerust snachts doorverwarmen met een kleine nachtverlaging.

Nachtverlaging heeft in elk woning zin, hoever je kan gaan is per situatie verschillend.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:51:
Een compleet ander advies dan wat ik hier een maandje geleden kreeg. Maakt het niet overzichtelijker natuurlijk.

Hoe dan ook: 's nachts afkoelen, dat was hier toch echt niet voordeliger, ik verbruikte veel meer stroom. Geen boost gebruikt, wel middelste ECO stand en timerfunctie (dus ging 's morgens om 5:40 op stand 20 graden auto fan). Nu laat ik hem 's nachts 1 graad zakken (setpoint op de Daikin, op de themostaat in de woonkamer koelt het meer dan 1 graad af trouwens).

Ik ben nu wel tevreden met het verbruik maar ik zal het nog eens proberen met iets meer afkoelen, gewoon om het eens te vergelijken. Overigens denk ik dat het comfort wel groter is met een kleinere nachtverlaging. Warmte wordt immers ook opgeslagen in muren en meubels. Mijn vrouw vond op een bepaald moment het bankstel (stof) koud aanvoelen.
Nou het hangt er ook vanaf wat je wilt bereiken. Maximale besparing ==> nachtverlaging toepassen
Maximaal comfort ==> 24/7 verwarmen.

Maar het verschil in verbruik tussen die 2 is echt niet zo heel groot. Dus je kan prima tot de conclusie komen dat 24/7 verwarmen de beste oplossing is. Iets meer verbruik maar maximaal comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:06:
Voorgaande argumenten (terug te vinden in dit topic) werden tevens onderbouwd met cijfers he ;)

Maar duidelijk, ik ga het weer eens proberen. Onder aan de streep maakt het niet zoveel uit, want zonnepanelen, maar desondanks goed om mee bezig te zijn.

Maareh 40 kWh voor een etmaal? Ik zit op ca 6 per dag met een 5kW unit, en dat vonden sommigen hier in dit topic al hoog...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5BS-4jAfvHL97WBpTiR7tUKcPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8SvktiP8jZjaQll7qFtrhNq6.png?f=user_large
Dit was mijn verwarming vannacht. Je ziet dat tot op heden al 11kWh verstookt is met pieken richting de 2kW. En dat is, op een kleine piek rond 10 uur na, enkel de beneden verdieping.
En dat is dus, zoals in signature vermeld, de Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW.

Setpoint op 16 graden, al bleef de binnenunit zelf 19 a 20 graden aangeven.

Dat zal in mijn geval dan voornamelijk het dubbelglas zijn naar mijn idee, veel grote oppervlakten waar je de kou wel vanaf voelt komen. Eigenlijk zou ik eens een FLIR foto moeten maken, misschien van de winter iemand vinden die daar bij kan helpen. En anders een infrarood thermometer om te meten waar de koude punten in de woning zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 01-12-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Thanks! Die site/tool kende ik nog niet, maar bij mijn combi poept hij alleen de SCOP uit. (2*2,0 + 1*3,5 @ 3MXM52).

Wellicht dat deze waardes enkel te geven zijn voor single-splits.

Maar goed, als ik het zo zie dan moet het wel heel koud worden als we COP onder het break-evenpunt van gas wil komen. Al helemaal nu de belastingen op gas omhoog aan het gaas zijn en die van elektriciteit omlaag.

[ Voor 30% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-12-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsurany schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]
Dit was mijn verwarming vannacht. Je ziet dat tot op heden al 11kWh verstookt is met pieken richting de 2kW. En dat is, op een kleine piek rond 10 uur na, enkel de beneden verdieping.

Dat zal in mijn geval dan voornamelijk het dubbelglas zijn naar mijn idee, veel grote oppervlakten waar je de kou wel vanaf voelt komen. Eigenlijk zou ik eens een FLIR foto moeten maken, misschien van de winter iemand vinden die daar bij kan helpen. En anders een infrarood thermometer om te meten waar de koude punten in de woning zitten.
Gezien je (enorme) overcapaciteit; heb je al eens geprobeerd om de bespaarstand op Medium te zetten en te kijken wat dat uithaalt voor zowel comfort als voor verbruik?

Je unit zit gewoon grofweg continu rond de 900 Wh te verstoken en dat vind ik erg veel
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:31:
[...]

Thanks! Die site/tool kende ik nog niet, maar bij mijn combi poept hij alleen de SCOP uit. (2*2,0 + 1*3,5 @ 3MXM52).
Hmm, ik weet zeker dat er ergens een tool is die het voor, uit mijn hoofd, -5,0,7 en 10C laat zien. Even zoeken.

Edit: Heb je wel naar de HTML datasheet gekeken bij die tool? Daar staat voor mijn combi dit bij bijv (rechterkolom, EER en COPd):

https://energylabel.daiki...2MXM50M3V1B9&locale=nl_NL

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 01-12-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:31:
[...]

Gezien je (enorme) overcapaciteit; heb je al eens geprobeerd om de bespaarstand op Medium te zetten en te kijken wat dat uithaalt voor zowel comfort als voor verbruik?

Je unit zit gewoon grofweg continu rond de 900 Wh te verstoken en dat vind ik erg veel
Zal dat eens instellen voor de rest van de dag en vannacht, heb het wel een tijd gedraait maar merk dat het dan langer duurt om van een koude kamer naar 20 graden te komen als hij 's nachts juist zo ver af koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:31:

Hmm, ik weet zeker dat er ergens een tool is die het voor, uit mijn hoofd, -5,0,7 en 10C laat zien. Even zoeken.

Edit: Heb je wel naar de HTML datasheet gekeken bij die tool? Daar staat voor mijn combi dit bij bijv:

https://energylabel.daiki...2MXM50M3V1B9&locale=nl_NL
https://energylabel.daiki...N2V1B%20%2F%203MXM52N2V1B hier zie ik enkel het energielabel en het productfiche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Erm, dat is apart? Waarom krijgt mijn combi het wel te zien maar die van jou niet?
Tsurany schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:34:
[...]

Zal dat eens instellen voor de rest van de dag en vannacht, heb het wel een tijd gedraait maar merk dat het dan langer duurt om van een koude kamer naar 20 graden te komen als hij 's nachts juist zo ver af koelt.
Je kan met de app ook een schema opstellen voor wanneer, welke energiestand toegepast moet worden. Zo kan je kortstondig in de ochtend bijv het op high zetten om snel te stoken en de rest van de dag op medium omdat op temperatuur blijven minder vermogen vraagt dan op temperatuur komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Notna op 01-12-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]

Zijn dat allemaal defrosts?? Of is die regeling zo onrustig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

de Peer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:00:
[...]

Dat lijken mij geen defrosts, vannacht niet onder de 8 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

de Peer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:00:
[...]

Dat lijkt mij eerder het befaamde 'pendelen'. Zo ziet het er iig wel uit. En dat is ook wel te verwachten met een dergelijk vermogen (5.0 kW) in 150m3, of je nou veel glas hebt of niet :)

Vandaar de suggestie om eens te gaan spelen met de energiebespaarstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:36:
[...]

Erm, dat is apart? Waarom krijgt mijn combi het wel te zien maar die van jou niet?
Dat is de grote vraag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:57
@MarkV6

[Afbeelding]
Mijn Daikin App ziet er heel anders uit. Kan dat misschien de reden zijn dat je ook vreemde waardes uit je Daikin krijgt? (dus onjuiste app geselecteerd????)

[ Voor 5% gewijzigd door royaljoop op 01-12-2020 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Zo uitblaas temp van 58.1c hier, even testen hoe ver het kan, overgens was de WP nog niet op max vermogen.
Ze kunnen dus wel boven de 50c komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

November afgesloten met:
Verbruik L/L WP: 71kWh (WP Only)
Per gewogen graaddag 0,247 kWh/graaddag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 12:13

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier november afgesloten met 63kWh. Vooral de laatste paar koude dagen ging het hard. Hoe dat eenvoudig terug te rekenen naar graaddagen weet ik niet, ik zou het wel graag toevoegen aan grafana :).

Wanneer het eergisteren/gisteren erg koud was, ging het toch niet goed hier. De cmpfreq bleef relatief laag (~20),het verbruik met 6kWh/24u relatief hoog en de gewenste temperatuur werd niet bereikt in de leefruimte. Vooral dat laatste is natuurlijk problematisch....

Ik moest de AB op 23 graden zetten om het moeizaam 20 graden te krijgen. Vandaag staat de temperatuur op 20 graden en is het wel gewoon 20 graden in de ruimte. Met goed luchtdichte schil, isolatie en ventilatie D zou de ruimte op zich ook wel prima geschikt moeten zijn om zo te verwarmen.

Ik heb even gespeeld door de ventilatiesnelheid manueel te verhogen (staat normaal op auto) en de 'comfort' stand om te wisselen voor een meer horizontale blaasrichting. Beiden hadden geen significante invloed.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Netjes, ik zit zelf deze maand toch wel op 110-120. Is een beetje moeilijk af te lezen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
DeadLock schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:12:
Hier november afgesloten met 63kWh. Vooral de laatste paar koude dagen ging het hard. Hoe dat eenvoudig terug te rekenen naar graaddagen weet ik niet, ik zou het wel graag toevoegen aan grafana :).

Wanneer het eergisteren/gisteren erg koud was, ging het toch niet goed hier. De cmpfreq bleef relatief laag (~20),het verbruik met 6kWh/24u relatief hoog en de gewenste temperatuur werd niet bereikt in de leefruimte. Vooral dat laatste is natuurlijk problematisch....

Ik moest de AB op 23 graden zetten om het moeizaam 20 graden te krijgen. Vandaag staat de temperatuur op 20 graden en is het wel gewoon 20 graden in de ruimte. Met goed luchtdichte schil, isolatie en ventilatie D zou de ruimte op zich ook wel prima geschikt moeten zijn om zo te verwarmen.

Ik heb even gespeeld door de ventilatiesnelheid manueel te verhogen (staat normaal op auto) en de 'comfort' stand om te wisselen voor een meer horizontale blaasrichting. Beiden hadden geen significante invloed.
Heb je toevallig de bespaarstand(in de app) aan staan? Ik moest van medium naar high de laatste koude dagen. Volgende stap is de bespaarstand uit zetten. 3d swing maakt het hier ook wat gelijkmatiger warm, ook zou je de fan speed op 1 of 2 kunnen zetten, mocht de ingestelde temp bereikt worden gaan hij alsnog zachter draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@DeadLock Dat verhaal ken ik, ik druk dan gewoon powerfull in of verhoog tijdelijk de temp even flink, dan bedoel ik richting 28c zetten, de klep op een meer horizontale richting zetten heeft hier ook wel effect.

De regelgedrag is inderdaad vreemd als je hoger wil verwarmen maar als het eenmaal op die temp is van 21c gaat het wel weer goed merk ik, lijkt erop dat de binnenunit zijn eigen warmte gaat registreren en daardoor zich gaat inhouden.

De bespaarstand maakt niet uit dat is gewoon een veredelde begrenzer, de buitenunit compressor komt dan niet boven x waarde en het startgedrag is dan iets anders, zolang de compressorwaarde niet bereikt wordt kan je het net zo goed laten staan op die stand.

Als je de waardes wil weten kun je dat heel gemakkelijk testen door powerfull te activeren en dan de bespaarstand aan, dan zul je duidelijk de limiet zien bij alle 3 standen.

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 20:44 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2