Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.642 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:15:
Netjes, ik zit zelf deze maand toch wel op 110-120. Is een beetje moeilijk af te lezen in de app.
Zegt allemaal weinig hoor. Er lopen hier mensen rond die ‘stoken’ tot 18,5/19gr en dan patsen dat ze zo zuinig zijn :+

Mensen zouden geen verbruikscijfers moeten posten zonder info over temperaturen :). En of ze thuis zijn of toch vaak weg.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 12:13

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Er staat geen spaarstand (ik heb er begin november even mee gespeeld maar het had weinig meerwaarde) geactiveerd via de app . In het menu bij power saving mode in de app staat het gewoon op auto. De unit zou gewoon zijn volle vermogen mogen/kunnen beschikken wanneer nodig. Welke andere bespaarstand heb je het nog over? Ik heb geen econo/quiet aan staan via de afstandsbediening.

Manueel de fan op stand 2 en 3 (en zelfs even nog harder) leek niet zo'n enorm verschil te maken in het (regel)gedrag, idem met andere standen van de lamellen (meer horizontaal zodat de warmte goed de kamer ingeblazen wordt). Hij zou ook gewoon in auto stand wat harder moeten gaan blazen als dat nodig is (imho) temeer omdat er een 'slim oog' aanwezig is.

Volgende koudere periode probeer ik dan eens om de unit behoorlijk warmer te zetten om te kijken of hij er dan 'uit' raakt. Langs de ene kant goed dat je het probleem/gedrag herkent @mr_evil08 omdat het duidt dat er geen probleem zit in mijn unit/installatie/stylish.

Wel zonde dat er toch gebreken zitten in het regelgedrag, helemaal zorgeloos in gebruik is het dan toch niet.... Met cmpfreq van rond de 20 heeft de unit zeker nog wat marge om harder te werken/meer warmte te geven lijkt me (tijdens defrost zag ik het rond de 70 zitten). Ik weet niet goed wat er van moet denken of hoe ik het kan verbeteren, de unit hangt volgens de handleiding omhoog (op 15cm van het weliswaar lage plafond van 2m40).

Versta me niet verkeerd, verder ben ik nog steeds erg tevreden, ik had alleen gehoopt na initiële instellingen gevonden te hebben (dat de temperatuur bvb consequent 2 graden zou afwijken vind ik niet erg) dat dingen gewoon 'automatisch' zouden lopen zonder teveel tussenkomst. Gewoon voor het slapen gaan temperatuur 1 graden naar beneden, 's ochtends of wanneer nodig een graad erbij en klaar :).
Glashelder schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:14:
[...]

Zegt allemaal weinig hoor. Er lopen hier mensen rond die ‘stoken’ tot 18,5/19gr en dan patsen dat ze zo zuinig zijn :+

Mensen zouden geen verbruikscijfers moeten posten zonder info over temperaturen :). En of ze thuis zijn of toch vaak weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFHsfTShJhPOZiioqC8jSyIvztw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xFic0ThES4NnGOcciiLVZrAS.png?f=fotoalbum_medium

Hier door thuiswerken hele maand thuis geweest. De temperatuur sensor staat op de vensterbank "achter de hoek", om een eerlijk beeld te hebben van de temperatuur in de hele ruimte. Verwarmingsvraag wordt vooral gestuurd door vriendin :+.

[ Voor 20% gewijzigd door DeadLock op 01-12-2020 21:21 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 19:45
@HarmoniousVibe 120 kwh is netjes hoor voor november daar zit ik ook rond.
Veel lager is niet mogelijk want dan ben je gewoon weinig thuis of zoals @Glashelder al zegt gewoon op lagere kamertemperaturen aan stoken, want inderdaad er zijn ook mensen wat 18c al prima vinden.

Hier is een combi op 20 of 22c ligt er een beetje aan, in het weekend 20 vaak omdat ik doorstook en doordeweeks 22c aan/uit.

Gewoon dagelijks thuis en pas rond de middag gaat die aan (op afstand of tijdklok) en in het weekend overdag blijft die aan maar snachts stook ik nog niet gezien de buitentemperaturen nog te hoog zijn, naarmate het kouder wordt ga ik minder hoekerig stoken, niet omdat de unit het niet aan kan maar omdat het zuiniger is dan.

Dan programmeer ik de tijdklok waarbij in de nacht 2c lager staat.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 21:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Dat vind ik zo opvallend, ik moet echt 's nachts stoken anders koelt het hier enorm af. Terwijl mijn verbruik verder wel prima is en in lijn met wat ik zou verwachten met de isolatie/luchtdictheid/ventilatie D.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DeadLock schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:27:
Dat vind ik zo opvallend, ik moet echt 's nachts stoken anders koelt het hier enorm af. Terwijl mijn verbruik verder wel prima is en in lijn met wat ik zou verwachten met de isolatie/luchtdictheid/ventilatie D.
balansventilatie kent een nadeel omdat je indirect het hele huis aan stoken bent ?
Als je alleen beneden stookt komt de koude lucht van de slaapkamers ook mee naar beneden.

Of is het een decentraal WTW ?

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 18:57
Ik kom hier uit op 105 kWh voor geheel november. 2x single split voor beneden en boven verwarmen.
Er is niet altijd iemand thuis. Dus soms lieten we ze vanaf de avond tot ongeveer 14.00 uit en dan gingen ze weer aan.
Gasverbruik: 21m3. Op 1 dag na niet gebruikt om te verwarmen.

Temperatuur beneden op 20 volgens de unit, dat komt neer op 21 graden volgens de nest thermostaat. Boven op 18-19 graden.

LG S12ET en S09ET

[ Voor 17% gewijzigd door Headshot_NL op 01-12-2020 21:33 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Ik stook hier bewust het hele huis met 1 unit :). Is een zeer klein nieuw huisje en moet in principe qua warmteverlies en met ventilatie D wel werken. Nu eerste winter waar ik die theorie kan testen...

Ventilatie D doet 150m3 per uur, met ~90% warmterecupratie. Geen idee hoeveel warmte ik verlies daardoor eigenlijk, volgens ubakus is het ongeveer een tiende van mijn totale warmteverlies.

[ Voor 33% gewijzigd door DeadLock op 01-12-2020 21:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@DeadLock Wat is "enorm" afkoelen dan ?
Hier is het 2c afkoeling als ik overdag gewoon verwarm, wordt je woonkamer 16c dan met deze temperaturen op buiten?

2 graden is prima te overbruggen met luchtverwarming.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-12-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Tsurany schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:25:
[...]

Dit was mijn verwarming vannacht. Je ziet dat tot op heden al 11kWh verstookt is met pieken richting de 2kW. En dat is, op een kleine piek rond 10 uur na, enkel de beneden verdieping.
En dat is dus, zoals in signature vermeld, de Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW.

Setpoint op 16 graden, al bleef de binnenunit zelf 19 a 20 graden aangeven.
Zet jij eens als je naar bed gaat de fan op standje 1, en geneer na een dag opnieuw die grafiek.
Ik denk dat je dan van het pendelen af bent. Met een lager verbruik !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FD2 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 00:28:
[...]

Zet jij eens als je naar bed gaat de fan op standje 1, en geneer na een dag opnieuw die grafiek.
Ik denk dat je dan van het pendelen af bent. Met een lager verbruik !
Ik heb nu het volgende gedaan:
's Avonds na 22:00 gaat Power Saving Mode naar Low.
's Avonds na 22:00 gaat de temperatuur naar 16 graden en de fan naar stand 1

Ben benieuw wat daar de impact van is.
Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:02:
[...]

Dat lijkt mij eerder het befaamde 'pendelen'. Zo ziet het er iig wel uit. En dat is ook wel te verwachten met een dergelijk vermogen (5.0 kW) in 150m3, of je nou veel glas hebt of niet :)

Vandaar de suggestie om eens te gaan spelen met de energiebespaarstand.
Het gekke is dus dat het pendelen richting de 1kW gaat terwijl hij ook op 0,5kW zou kunnen pruttelen. Ik vind het een hoop geklooi om eerlijk te zijn, dit zou Daikin wel wat beter mogen regelen.

Al vind ik het aller zwakste van die Daikin systemen dat je een schema voor meerdere dagen in kan regelen maar daarna per dag moet aanpassen/verwijderen. Dat ze dat nou niet beter kunnen regelen...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 14:41
Hier ook al 2 jaar Daikin L/L, en in die tijd voor zowel de app als de units ook totaal geen update gehad voor zover ik mij kan heugen. Ze doen het wel altijd, je zou toch weleens wat finetuning verwachten in de loop van jaren

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 12:24
De eerste maand stoken met de MHI SRK50ZS zit erop, en de unit heeft 210kWh verbruikt. Dat valt me eigenlijk wel wat tegen gezien het overwegend zachte weer. Afgelopen maandag had de unit het zwaar om het huis warm te krijgen en was het totale dagverbruik 20kWh.

Ik woon in een 2-onder-1-kap uit 1989, 140m2 waarvan 20m2 uitbouw met plat dak uit 2004. Niet extra geïsoleerd. De voormalige (onverwarmde en nauwelijks geïsoleerde) garage wordt als entree en bijkeuken gebruikt, met twee deuren naar de woonkamer. Deze deuren tochten flink en hebben nog wat aandacht nodig. Ik verwarm alleen beneden (60m2 / 150m3), de trap naar boven is afgesloten met een deur. Boven blijft het tot nu toe een graad of 17-18.

Stookgedrag: 20-21 graden (24 graden op de airco), vrijwel altijd iemand thuis, 6 uur 's morgens aan, 10 uur 's avonds uit. Op afgelopen maandag na gaat dit prima, maar voor de koude dagen kan ik de unit beter 's nachts aan laten staan. Het was hier maandagochtend afgekoeld naar 15 graden en pas in de loop van de middag weer 20 graden.

Heeft hier iemand een vergelijkbare woning waarmee ik dit verbruik kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tsurany schreef op woensdag 2 december 2020 @ 01:12:
[...]

Ik heb nu het volgende gedaan:
's Avonds na 22:00 gaat Power Saving Mode naar Low.
's Avonds na 22:00 gaat de temperatuur naar 16 graden en de fan naar stand 1

Ben benieuw wat daar de impact van is.

[...]

Het gekke is dus dat het pendelen richting de 1kW gaat terwijl hij ook op 0,5kW zou kunnen pruttelen. Ik vind het een hoop geklooi om eerlijk te zijn, dit zou Daikin wel wat beter mogen regelen.

Al vind ik het aller zwakste van die Daikin systemen dat je een schema voor meerdere dagen in kan regelen maar daarna per dag moet aanpassen/verwijderen. Dat ze dat nou niet beter kunnen regelen...
Schakel energiebespaarstand eens aan op optie laag of midden verbruik, dit moet je instellen op alle binnenunits anders werkt het niet bij Daikin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Vergelijk je huis met een lekke regenton. Je zou die altijd kunnen blijven vullen. Comfortabel want je hebt altijd een volle ton. Je kunt hem ook als je hem nodig hebt kunnen vullen en maar zien hoever hij is leeg gelopen. Maar dit kost nooit meer dan steeds bijvullen.
Bij nacht uitschakelen zal de grafiek van verbruik in het eerste uur hoger moeten zijn dan de hele nacht opgeteld. Zoveel vermogen heb je niet dus kan het uren duren! Heb je daar een grafiek van?
Overigens is het best een slecht geïsoleerd huis als het afkoelt naar 15º

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Laatst online: 19-12-2024
Sander-B schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:16:
De eerste maand stoken met de MHI SRK50ZS zit erop, en de unit heeft 210kWh verbruikt. Dat valt me eigenlijk wel wat tegen gezien het overwegend zachte weer. Afgelopen maandag had de unit het zwaar om het huis warm te krijgen en was het totale dagverbruik 20kWh.

Ik woon in een 2-onder-1-kap uit 1989, 140m2 waarvan 20m2 uitbouw met plat dak uit 2004. Niet extra geïsoleerd. De voormalige (onverwarmde en nauwelijks geïsoleerde) garage wordt als entree en bijkeuken gebruikt, met twee deuren naar de woonkamer. Deze deuren tochten flink en hebben nog wat aandacht nodig. Ik verwarm alleen beneden (60m2 / 150m3), de trap naar boven is afgesloten met een deur. Boven blijft het tot nu toe een graad of 17-18.

Stookgedrag: 20-21 graden (24 graden op de airco), vrijwel altijd iemand thuis, 6 uur 's morgens aan, 10 uur 's avonds uit. Op afgelopen maandag na gaat dit prima, maar voor de koude dagen kan ik de unit beter 's nachts aan laten staan. Het was hier maandagochtend afgekoeld naar 15 graden en pas in de loop van de middag weer 20 graden.

Heeft hier iemand een vergelijkbare woning waarmee ik dit verbruik kan vergelijken?
Hier denk ik gelijkwaardig. Ik zie in mijn ogen hier ook allemaal best lage verbruikscijfers voorbij komen maar het is inderdaad moeilijk vergelijken.
Hier hoekwoning met uitgebouwde woonkamer met plat dak normaal geïsoleerd en redelijk wat normaal dubbel glas 65m2 / 160m3 uit 1996 met een verbruik van exact 201kWh in november.
Stroomverbruik gemeten met een Shelly plug welke exact klopt.
Lijkt me ook best veel maar als ik het vergelijk met vorig jaar november toen was mijn gasverbruik 216M3 voor verwarming en douche (in 2018 207M3). Nu heb ik in november 43M3 gas verbruikt voor douche en klein beetje verwarming voor studerende kids boven. Het weer tussen de jaren verschilt natuurlijk maar even snel berekend alleen al daarmee 133 euro bespaard aan gas minus stroomverbruik is dat 91 euro voor 1 maand.
Zonnepanelen opbrengst welke we ook pas 2 maanden hebben en natuurlijk nog niet zoveel opgebracht hebben heb ik daar nog niet eens in meegeteld.
Ik vind het toch wel een ruime besparing. Betreft hier een MHI 50zsx welke het wel goed trekt (pas 1 defrost gezien) en welke smorgens aan gaat om 6.30 op 19, in de loop vd morgen op 20 en rond de avond op 21.
De e-twist thermostaat welke aardig klopt geeft dan 0.5 graden lager aan.
Voor ons meest gunstige instelling is snachts op eco, en zodra deze aan gaat smorgens door beweging zetten we deze in de loop vd dag op stand normaal (groene led) met klep in hoogste stand en louvers op swing en fan auto.
Nogmaals ik zie hier ook extreem lage verbuiks cijfers voorbij komen maar denk dat je het voor jezelf het beste kunt vergelijken met je eigen historisch verbruik. Als degene met die lage waarden ook het gasverbuik uit het verleden konden melden dan had je een aardig idee / vergelijk want die zal ook veel lager zijn waarschijnlijk als die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MarkV6 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:40:
Vergelijk je huis met een lekke regenton. Je zou die altijd kunnen blijven vullen. Comfortabel want je hebt altijd een volle ton. Je kunt hem ook als je hem nodig hebt kunnen vullen en maar zien hoever hij is leeg gelopen. Maar dit kost nooit meer dan steeds bijvullen.
Bij nacht uitschakelen zal de grafiek van verbruik in het eerste uur hoger moeten zijn dan de hele nacht opgeteld. Zoveel vermogen heb je niet dus kan het uren duren! Heb je daar een grafiek van?
Toevoeging elke regenton is verschillend zo kan het bij een oud slecht geisolleerd huis (regenton met meer gaten) sneller onrendabel worden als je de temp gelijk houd, het kan dan veel rendabeler zijn om gewoon met donder en geweld die ton te vullen omdat het anders te snel leegloopt, bij een modern huis een ton met weinig gaten is het rendabeler om dat niet te doen want die ton loopt niet snel leeg.

Met donder en geweld die ton vullen bedoel ik mee in begin als je gaat stoken flink de temp ophogen(boven je kamertemp wat je normaal aan houd) en later zet je hem weer iets terug, dit kost je wel COP inderdaad maar het is een afweging wat rendabeler is.

Maar aan de andere kant heb je ook weer gelijk als beton eenmaal koud is krijg je het niet meer snel warm, en blijf je dus "trek" voelen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 02-12-2020 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:31:

Schakel energiebespaarstand eens aan op optie laag of midden verbruik, dit moet je instellen op alle binnenunits anders werkt het niet bij Daikin.
Daar staat hij nu dus op. Power Saving Mode op Low 's nachts en Medium overdag.
Dat is natuurlijk niet het volledige plaatje, het gaat ook om de efficientie van het apparaat. Zo is een auto ook veel zuiniger op lagere snelheden dan hogere snelheden maar hangt dat ook van nog meer variabelen af zoals de afstelling van de versnellingen.
Ik heb hem bij mij ergens vorige week naar 9 graden zien zakken :+
Notna schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:29:
Ik vraag mij met name af of je nu minder pieken in je verbruik zal zien en het een rustiger verloop heeft. Ik vermoed dat daardoor ook het algehele verbruik beter is (lees: lager)
Ik ga het eens monitoren :)

Ik had uitgeregekend dat ik tot en met eind februari nog 3000kWh heb die ik mag verbruiken om dit jaar op 0kWh uit te komen via de salderingsregeling. Als ik daar onder kan blijven deze winter ben ik blij.

[ Voor 69% gewijzigd door Tsurany op 02-12-2020 11:22 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

vanderv schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:57:
Hier ook al 2 jaar Daikin L/L, en in die tijd voor zowel de app als de units ook totaal geen update gehad voor zover ik mij kan heugen. Ze doen het wel altijd, je zou toch weleens wat finetuning verwachten in de loop van jaren
Volgens mij kregen enkel de wifi modules een update, de unit zelf niet.
Hoe kun je zien wat de software versie van de unit is? De versie van de module staat in de app.
.. De voormalige (onverwarmde en nauwelijks geïsoleerde) garage wordt als entree en bijkeuken gebruikt, met twee deuren naar de woonkamer. Deze deuren tochten flink en hebben nog wat aandacht nodig.
Automatische valdorpels(ellenmatic) in alle deuren naar de woonkamer/keuken heeft hier enorm geholpen. Zelf infrezen of de deuren naar een timmerman brengen en je hebt ze binnen no time terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 10:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tsurany schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:18:
[...]

Daar staat hij nu dus op. Power Saving Mode op Low 's nachts en Medium overdag.
Ik vraag mij met name af of je nu minder pieken in je verbruik zal zien en het een rustiger verloop heeft. Ik vermoed dat daardoor ook het algehele verbruik beter is (lees: lager)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
eggiebert schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:50:
[...]

Hier denk ik gelijkwaardig. Ik zie in mijn ogen hier ook allemaal best lage verbruikscijfers voorbij komen maar het is inderdaad moeilijk vergelijken.
Hier hoekwoning met uitgebouwde woonkamer met plat dak normaal geïsoleerd en redelijk wat normaal dubbel glas 65m2 / 160m3 uit 1996 met een verbruik van exact 201kWh in november.
Stroomverbruik gemeten met een Shelly plug welke exact klopt.
Lijkt me ook best veel maar als ik het vergelijk met vorig jaar november toen was mijn gasverbruik 216M3 voor verwarming en douche (in 2018 207M3). Nu heb ik in november 43M3 gas verbruikt voor douche en klein beetje verwarming voor studerende kids boven. Het weer tussen de jaren verschilt natuurlijk maar even snel berekend alleen al daarmee 133 euro bespaard aan gas minus stroomverbruik is dat 91 euro voor 1 maand.
Zonnepanelen opbrengst welke we ook pas 2 maanden hebben en natuurlijk nog niet zoveel opgebracht hebben heb ik daar nog niet eens in meegeteld.
Ik vind het toch wel een ruime besparing. Betreft hier een MHI 50zsx welke het wel goed trekt (pas 1 defrost gezien) en welke smorgens aan gaat om 6.30 op 19, in de loop vd morgen op 20 en rond de avond op 21.
De e-twist thermostaat welke aardig klopt geeft dan 0.5 graden lager aan.
Voor ons meest gunstige instelling is snachts op eco, en zodra deze aan gaat smorgens door beweging zetten we deze in de loop vd dag op stand normaal (groene led) met klep in hoogste stand en louvers op swing en fan auto.
Nogmaals ik zie hier ook extreem lage verbuiks cijfers voorbij komen maar denk dat je het voor jezelf het beste kunt vergelijken met je eigen historisch verbruik. Als degene met die lage waarden ook het gasverbuik uit het verleden konden melden dan had je een aardig idee / vergelijk want die zal ook veel lager zijn waarschijnlijk als die van mij.
Ik woon hier pas sinds juni, dus historische verbruikscijfers heb ik nog niet. Maar als ik jouw cijfers zie valt het dus allemaal wel mee.

Vandaag en morgen zouden de temperaturen gelijkwaardig moeten zijn, dus ik ga vannacht eens doorstoken op 18 graden. Eens kijken of dat wat scheelt.
Ik heb geen grafiek van afgelopen maandag, maar de buitenunit stond continue 1700 watt te verbruiken en heeft erg veel (5? 6?) defrosts gehad.

Vanochtend was het verbruik het eerste uur 1700 watt (instelling 25 graden en fan maximaal), daarna van 700 dalend naar 300 watt (instelling 23 graden en fan auto)

Hopelijk valt er wat te winnen met de deuren naar de voormalige garage. Één deur gaat eruit, en de andere wordt vervangen door een deur die beter afsluit. De huidige deur is krom en tocht behoorlijk.
Trebbors schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:25:
[...]

Automatische valdorpels(ellenmatic) in alle deuren naar de woonkamer/keuken heeft hier enorm geholpen. Zelf infrezen of de deuren naar een timmerman brengen en je hebt ze binnen no time terug.
Bedankt voor de tip, gaan we meenemen met de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Ik heb een woning uit 1991 en verwarm ook alleen beneden. Zie hier voor meer informatie over de jaren heen en mijn huis. Ik heb 148 kWh verbruikt in de maand november met de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW. Airco is aan van 5:30 tot 21:30. Met die ene koude nacht met -5 graden heb ik de airco ook 24 uur aangelaten.

Met betrekking tot het plat dak, die kun je zelf aan de buitenkant makkelijk isoleren via een omgekeerd dak methode. Zie hoofdstuk 3. Isolatie plat dak aan buitenkant.
3. Isolatie plat dak aan buitenkant

De keuken is gesitueerd in een uitbouw met plat dak vanuit de bouw in 1991. Zover ik weet is dit plat dak niet goed geïsoleerd. Voor de rest is het huis redelijk geïsoleerd. Dubbele beglazing (‘oud’ dubbel glas), spouwmuurisolatie (piepschuim) en dak isolatie (piepschuim). Dus niet de allerbeste isolatie, maar wel een huis met een voorlopig label B. Nog betere isolatie is mogelijk, maar kost ook meer geld, omdat dit achteraf moet gebeuren. Het plat dak is dus iets wat wel aangepakt zou kunnen worden. Isoleren van het plat dak als “warm dak“ zou betekenen dat de randen verhoogd moesten worden, dus relatief duur en niet zelf te doen met mijn linkerhanden. Ik heb besloten het isoleren eenvoudig zelf te doen via isolatie van een omgekeerd dak (buitenkant). Korte samenvatting wat dit betekent.

Omgekeerd dak Isolatie aan de bovenkant van de dakconstructie en de dakafdichting, waarbij het isolatiemateriaal de laatste laag vormt. Dit wordt een omgekeerd dak genoemd. Deze vorm is gemakkelijk bij een bestaand dak dat nog niet aan vervanging toe is. Indien een ballastlaag (onder andere ter voorkoming van het wegwaaien van het materiaal) aanwezig is, zal deze tijdelijk moeten worden verwijderd (let op: het is niet verstandig om de ballastlaag op één plek op het dak te stapelen, in verband met de maximale belasting van het dak!). Hiervoor is slechts het isolatiemateriaal geëxtrudeerd polystyreen (XPS) geschikt. Dit isolatiemateriaal zal, zelfs als het langdurig in een plas water ligt, geen vocht opnemen. Directe zonbestraling zal dit materiaal op den duur verpulveren, daarom is de beschermende ballastlaag van groot belang. Bij het aanbrengen van dit isolatiemateriaal op een bestaand dak, wordt vaak de laatste circa 20 cm vanaf de dakrand niet geïsoleerd om voldoende waterafvoergoot te realiseren.

Dit heb ik dus eenvoudig zelf kunnen doen. Ik heb voor 150 euro XPS hardschuimplaten met sponning gekocht, deze bedekt met dik grondzeil en gratis afgehaalde stoeptegels. Hiermee heb ik goedkoop een warmtelek weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
ZuinigeRijder schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:46:
[...]

Ik heb een woning uit 1991 en verwarm ook alleen beneden. Zie hier voor meer informatie over de jaren heen en mijn huis. Ik heb 148 kWh verbruikt in de maand november met de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW. Airco is aan van 5:30 tot 21:30. Met die ene koude nacht met -5 graden heb ik de airco ook 24 uur aangelaten.

Met betrekking tot het plat dak, die kun je zelf aan de buitenkant makkelijk isoleren via een omgekeerd dak methode. Zie hoofdstuk 3. Isolatie plat dak aan buitenkant.

[...]
Bedankt voor de tip, het omgekeerde dak staat op de planning. Ik moet alleen uitzoeken of de constructie het kan dragen, er ligt nu geen ballastlaag op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Sander-B schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:38:

Vandaag en morgen zouden de temperaturen gelijkwaardig moeten zijn, dus ik ga vannacht eens doorstoken op 18 graden. Eens kijken of dat wat scheelt.
Het is voor ons amateurs bijna niet te vergelijken.
Voor een goede vergelijking moet je ook windsnelheid, windrichting en luchtvochtigheid gaan vastleggen.
En dan nog de invloed daarvan op het totaal zien te bepalen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38

Guldan

Thee-Nerd

Ik vind dit een interessante ontwikkeling waar ik mij ook eens wat in wil verdiepen. Ik heb een woning uit '89. Er zit dus muur (8cm), vloer (8 cm) en dak (ook 8 soms meer) isolatie en hr glas. Ik zou dus met een airco mijn woonkamer 132m3 willen verwarmen (want zonnepanelen).

Nu twijfel ik qua vermogen. Als ik de berekening in het grote airco topic zou moeten geloven heb ik dan aan een 5kw unit genoeg. Hierboven verwarmde iemand 120m3 met een 3.5kw unit. Dus wat is wijsheid.

Ik zie het nu vooral als besparing op gas en de koele woonkamer in de zomer is mooi meegenomen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Hier 100m3 woonkamer en open keuken en een huis uit '84, met ongeveer dezelfde isolatie wat jij hebt. Ik verwarm met een 4.2kW unit. Doet ie op zijn sloffen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Guldan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:47:
Ik vind dit een interessante ontwikkeling waar ik mij ook eens wat in wil verdiepen. Ik heb een woning uit '89. Er zit dus muur (8cm), vloer (8 cm) en dak (ook 8 soms meer) isolatie en hr glas. Ik zou dus met een airco mijn woonkamer 132m3 willen verwarmen (want zonnepanelen).

Nu twijfel ik qua vermogen. Als ik de berekening in het grote airco topic zou moeten geloven heb ik dan aan een 5kw unit genoeg. Hierboven verwarmde iemand 120m3 met een 3.5kw unit. Dus wat is wijsheid.

Ik zie het nu vooral als besparing op gas en de koele woonkamer in de zomer is mooi meegenomen.
Ik doe 150m3 met een 3.5 en die doet dat met twee vingers in zijn neus alleen is dit wel 2019 nieuwbouw.

Als ik jou was zou ik voor de MHI 5.0 SRK-ZSX gaan, deze heeft een super laag modulatiebereik van 0.6kW vermogen (lager dan de 3.5), goed vermogen en een mooie SCOP, het is alleen niet de goedkoopste.

https://www.coolmark-mhi....f/RAC/RAC_Web_NL_2019.pdf

Helaas had de ZSX hier niet de uiterlijke specificaties voor de WAF ;(.
Uiteindelijk wel erg tevreden met de 3.5 ZS :)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 02-12-2020 21:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
revolution-nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:17:
[...]

Ik doe 150m3 met een 3.5 en die doet dat met twee vingers in zijn neus alleen is dit wel 2019 nieuwbouw.

Als ik jou was zou ik voor de MHI 5.0 SRK-ZSX gaan, deze heeft een super laag modulatiebereik van 0.6kW vermogen (lager dan de 3.5), goed vermogen en een mooie SCOP, het is alleen niet de goedkoopste.

Ik wil nog wel even meegeven dat wanneer de buitentemperatuur beneden de 5 graden is hij gaat pendelen (wanneer de temp bereikt is). Met een 5kW unit zit je dan aan zo'n 500-600 Watt ongeacht zijn laag modulatiebereik (of dit moet veranderd zijn bij de nieuwere types).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Guldan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:47:

Tip wat ik je kan meegeven.
Mocht je voor Daikin gaan (singlesplit letop dat er groot verschil zit tussen een 4.2 en 5 kwh kwa minimaal vermogen.

Tussen 2.0, 2.5, 3.5, 4.2kw valt verschil mee, geen idee waarom 4.2 en 5 groot is, boven de 5kw valt het verschil ook weer mee.

Eigenlijk zul je ook naar 2 binnenunits moeten gaan wil je hoger dan 2.5/3.5kw dit vanwege betere warmteverdeling in de ruimte, maar goed dat is mijn mening, bij 1 unit voelt het een beetje vreemd in een grote ruimte en moet aardig blazen voor goede warmteverdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:57
mr_evil08 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:42:
[...]

Tip wat ik je kan meegeven.
Mocht je voor Daikin gaan (singlesplit letop dat er groot verschil zit tussen een 4.2 en 5 kwh kwa minimaal vermogen.

Tussen 2.0, 2.5, 3.5, 4.2kw valt verschil mee, geen idee waarom 4.2 en 5 groot is, boven de 5kw valt het verschil ook weer mee.

Eigenlijk zul je ook naar 2 binnenunits moeten gaan wil je hoger dan 2.5/3.5kw dit vanwege betere warmteverdeling in de ruimte, maar goed dat is mijn mening, bij 1 unit voelt het een beetje vreemd in een grote ruimte en moet aardig blazen voor goede warmteverdeling.
Dat valt wel mee. Ik heb nog niet zo lang een Daikin Perfera 5 kW en die moduleert terug tot 205 Watt (werkelijk verbruik).

Maar als ik de vragen steller goed begrijpt wil hij er een warmtepomp erbij hebben voor de zuinigheid en houd hij zijn huidige installatie in stand. Dan zou ik eerder kiezen voor een Daikin met 3,5 kW. Dat lijkt mij voor de meeste gevallen genoeg en als het vriest worden de rendementen tot lager en kan je best wel bij stoken met je CV. (doe ik zelf zonde rmeer ivm de comfort van de vloerverwarming). Een 3,5 kW van Daikin is voordeliger in aanschaf en heeft een beter rendement en is compacter dan de 5 KW en is super stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@royaljoop Als ik op de spec sheet kijk dan he zit er verhoudingswijs groot verschil in, maar de 4.2kw is er ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
@Guldan ik verwarm mijn woonkamer van ongeveer 100m3 op 3,5kW. Dat gaat prima, maar ik heb hem nog maar dik een jaar hangen en heb nog geen échte koude dagen meegemaakt. Dit in een tussenwoning uit 93 met HR++-glas.

Wil je hem als hoofdverwarming gebruiken of als bijverwarming? Want als je hem als hoofdverwarming gebruikt is het wellicht verstandig een stapje hoger te gaan. Voor bijverwarming zou ik niet boven die 3,5kW gaan zitten.

Nu is het natuurlijk nog maar de vraag hoeveel echt kouden dagen we in de toekomst nog gaan krijgen.. het zou zomaar eens goedkoper kunnen zijn om toch gewoon die 3,5kW neer te hangen en daarnaast een straalkacheltje van 2,5kW koopt die je mee laat helpen als het naar de -10 gaat. Ja de COP is dan natuurlijk 1, maar de COP van een WP is dan ook niet al te denderend. En als er niet al te veel van die hele koude dagen zijn dan kost dat niet meer dan het verschil in aankoopprijs.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

mr_evil08 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:56:
@DeadLock Wat is "enorm" afkoelen dan ?
Hier is het 2c afkoeling als ik overdag gewoon verwarm, wordt je woonkamer 16c dan met deze temperaturen op buiten?

2 graden is prima te overbruggen met luchtverwarming.
Gisteren eens de test gedaan met verwarming uitzetten 's nachts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XADhh3Q0ZdG3dVYaA024fHPFGpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IFUon6dueWVA72qjgiVL6Yka.png?f=user_large

Het koelt dus wel 3 graden af tijdens een nacht van ~8u. Ik vind het behoorlijk veel en opvallend gezien het maandverbruik in november wat wel in lijn is met mijn verwachtingen bij een nieuw goed geïsoleerd huisje.

Geen idee welke conclusies er verder aan te koppelen :).

Oh, sinds gisteren een IR thermometer. Leuk om eens het huis af te gaan! Deze meet wel consequent 1-2 graden hoger dan mijn eigen meting, ik weet niet welke van de twee een afwijking heeft. Mooi om te zien dat de leefruimte relatief egaal verwarmd is en dat de buitenmuren van de slaapkamer ook nog 18 graden waren.

[ Voor 15% gewijzigd door DeadLock op 03-12-2020 10:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 08:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wij hebben laatst zonnepanelen geplaatst en de volgende stap is een airco, waar we ook mee willen verwarmen. De inhoud van de relevante ruimtes: begane grond 120 m3, 1e verdieping 2 kamers van ongeveer 35 m3 en de 2e verdieping zal ook zoiets zijn. Mijn vraag hier is waar ik me vooral op moet richten in de keuze plaatsing/vermogen van de binnenunit(s), gezien de prioriteiten.

Prioriteit 1 is nl koelen. We wonen in een nieuwbouwhuis (hoek) van dit jaar en het koelt momenteel in de nacht met de verwarming uit maar 1 graad af in de woonkamer/1e verdieping, maar in de zomer werd het 32 graden (nog geen zonwering, tuin op het zuiden).

Echter, omdat we stadsverwarming hebben wat pittig aan de prijs lijkt te zijn, zou ik graag een groot deel van het stookseizoen de airco gebruiken om te verwarmen. Het is dus een hoekhuis en ik heb al een aanvraag gedaan om de buitenunit aan de zijgevel te hangen maar dat is afgewezen, dus dat gaat hem sowieso niet worden. Op het dak is momenteel geen ruimte, maar we overwegen serieus om de 2e verdieping uit te bouwen naar dezelfde lengte als de rest van het huis (plat dak) en dan kunnen we ruimte overlaten voor de buitenunit door een paneeltje minder te plaatsen.

Ik heb vooralsnog gekeken naar een Daikin Perfera 5 kW multi-split, voor elke verdieping een binnenunit, maar nu de plaatsing op de zijgevel is afgekeurd en ze ook beweren dat de leidingen intern moeten lopen zelfs al plaats ik de buitenunit op de achtergevel, wordt het wat moeilijker verzinnen waar ik alles het beste kan plaatsen zonder meters aan leidingen door het huis. Overigens ga ik dat over de leidingen nog aanvechten want buren om mij heen hebben ook gewoon leidingen buiten lopen, zichtbaar vanaf de straat, maar dat zal dan alsnog niet over de zijgevel kunnen vermoed ik.

Als laatste worstel ik nog met de uitbouw van de 2e verdieping, want een logische plek voor de buitenunit in de huidige situatie zou nl het platte dak van de 1e verdieping zijn (zo hebben buurtgenoten het ook) maar die plek verdwijnt dus met de uitbouw en dan moet de unit verplaatst worden en zo ook de leidingen. Dat klinkt nogal duur dus misschien moeten we eerst de uitbouw maar doen en dan kijken naar de airco..? Hopelijk is het met zonwering alleen wel al uit te houden in de zomer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
revolution-nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:17:
[...]

Het jaarlijks energieverbruik is van de zs wel weer beter terwijl de scop/seer iets minder zijn . Das raar.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 10:44
@DeadLock Hoe zag de temperatuur van de 12/24 uur voor je nachtverlaging eruit? Was dat een continue temp van +/- 20gr of?
Wat voor ventilatiesysteem heb je?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5BJh9vHo4cAFTw-n4xN9I0sRng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HtFB37ZomDe6hljFvTCEJRqK.png?f=user_large

Ventilatie D met WTW. Vloer en wanden zijn rc6, dak is rc7.7, 3v glas. Het is wel een zeer lichte houtskeletbouw: de vloer is ook een houten roostering met parket (dus geen chappe/vloer met massa), de wanden en plafond zijn afgewerkt met fermacell platen.

[ Voor 26% gewijzigd door DeadLock op 03-12-2020 10:36 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18

Bij mijn vrijstaande woning met 170m3 woonkamer en een MHI SRK60ZSX-W heb ik ook 210kWh verbruikt in November, met een woning uit 2003 maar met een open serre, dus veel glas. Gasverbruik was 55m3. Heb de WP nu een jaar in gebruik en zit nu met een gasverbruik van 500m3(was 1800m3) en een stroom verbruik die met 15 zonnepanelen bijna op 0 uitkomt. WP verbruik was 1500kWh voor het hele jaar. Dus ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Inmiddels is de opdracht hier de deur uit voor een 3,5 + 2,0 + 5kw buitenunit *O* Midden januari de installatie, en dan ben ik benieuwd wat de ervaring wordt.

Voor de gene die het verbruik van hun installatie meten, wat gebruiken jullie hiervoor? Het plan hier is om de elektra af te takken vanuit een bestaande centraaldoos waar de koelleidingen in de buurt zullen lopen. Ik zou hier graag ergens een meter tussen zetten, liefst één die ook makkelijk op afstand uit te lezen is via een web interface en die eventueel ook te integreren is in domotica oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:32
Heb zelf Shelly ertussen gehangen, en via MQTT aan Domoticz geknoopt. Maar heeft evt standaard ook al een prettige eigen interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 13:46
Hier 240 kw/h voor een 5Kw unit in de maand November. Heeft de hele maand gedraaid voor de benedenverdieping van 150 m/3

daarnaast 30m3 gas verbruikt (warm water en koken). Heel soms even de hetelucht gas verwarming aan gehad, maar dat is minimaal.... (even de kou uit de rest van het huis halen).

Totaal in een jaar heb ik nu iets boven de 2000 kw/h in de airco unit zitten... mijn gas verbruik is gedaald van 1167 m/3 in 2019 (waar ik eind november de airco heb laten hangen) tot 275 m/3 nu (ytd)....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
TigerXtrm schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:03:
Inmiddels is de opdracht hier de deur uit voor een 3,5 + 2,0 + 5kw buitenunit *O* Midden januari de installatie, en dan ben ik benieuwd wat de ervaring wordt.

Voor de gene die het verbruik van hun installatie meten, wat gebruiken jullie hiervoor? Het plan hier is om de elektra af te takken vanuit een bestaande centraaldoos waar de koelleidingen in de buurt zullen lopen. Ik zou hier graag ergens een meter tussen zetten, liefst één die ook makkelijk op afstand uit te lezen is via een web interface en die eventueel ook te integreren is in domotica oplossingen.
Ik heb het met DIN-rail kWh tellers gedaan, die hangen onder de airco's in een IP65 kast en dienen dan icm een extra zekeringautomaat meteen als werkschakelaar. Deze tellers hebben een S0 pulsuitgang en zijn via een netwerkkabel verbonden met een USB S0 pulse counter module, die vervolgens weer aan domoticz hangt. Ik zou alleen geen ABB adviseren, deze geven namelijk maar 100 pulsen per kwh op de S0 uitgang (itt de LED) :'(.

Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin/daikin1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/daikin/daikin3.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 03-12-2020 11:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
ronjansen87 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:15:
[...]

Ik heb het met DIN-rail kWh tellers gedaan, die hangen onder de airco's in een IP65 kast en dienen dan icm een extra zekeringautomaat meteen als werkschakelaar. Deze tellers hebben een S0 pulsuitgang en zijn via een netwerkkabel verbonden met een USB S0 pulse counter module, die vervolgens weer aan domoticz hangt. Ik zou alleen geen ABB adviseren, deze geven namelijk maar 100 pulsen per kwh op de S0 uitgang (itt de LED) :'(.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, dat is wel een nette oplossing ja. Ik weet niet wat voor type werkschakelaar deze installateur voorzien heeft, maar als dat ook in de vorm komt van een zekeringautomaat dan kan zo'n inbouw tellertje daar mooi naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Hier een SDM120, die kan je uitlezen met modbus :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@mr_evil08
mr_evil08 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:04:
@royaljoop Als ik op de spec sheet kijk dan he zit er verhoudingswijs groot verschil in, maar de 4.2kw is er ook nog.
Klopt, maar ik vond zelf die specificaties niet aantrekkelijker. En als het om verwarmen gaat heb je altijd nog je oude backup. Voor Koelen zal de te overbruggen temperatuur niet zo groot zijn en bovendien altijd aangenaam agv een lagere luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

TigerXtrm schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:03:Voor de gene die het verbruik van hun installatie meten, wat gebruiken jullie hiervoor? Het plan hier is om de elektra af te takken vanuit een bestaande centraaldoos waar de koelleidingen in de buurt zullen lopen. Ik zou hier graag ergens een meter tussen zetten, liefst één die ook makkelijk op afstand uit te lezen is via een web interface en die eventueel ook te integreren is in domotica oplossingen.
Ik lees het verbruik met de WiFi kWh meter van HomeWizard.
Die kun je makkelijk tussen je voeding plaatsen en is met een app uit te lezen.
Zie hier voor meer info en producten https://gathering.tweaker.../list_messages/2002754/17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@miel
miel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:15:
Hier 240 kw/h voor een 5Kw unit in de maand November. Heeft de hele maand gedraaid voor de benedenverdieping van 150 m/3

daarnaast 30m3 gas verbruikt (warm water en koken). Heel soms even de hetelucht gas verwarming aan gehad, maar dat is minimaal.... (even de kou uit de rest van het huis halen).

Totaal in een jaar heb ik nu iets boven de 2000 kw/h in de airco unit zitten... mijn gas verbruik is gedaald van 1167 m/3 in 2019 (waar ik eind november de airco heb laten hangen) tot 275 m/3 nu (ytd)....
\

Uitgaande van mijn energie prijzen is dat in Euro's
besparing gas 1167-300 = 867 * 0,64 euro = 555 Euro
extra kWh 2000 * 0,21 euro = 420 Euro
Dus je hebt nu van de zomer behoorlijk gekoeld tov 2019 (je had toen geen warmtepomp) en evenzo goed nog een leuk etentje eraan over gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Y10 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:50:
[...]

Ik lees het verbruik met de WiFi kWh meter van HomeWizard.
Die kun je makkelijk tussen je voeding plaatsen en is met een app uit te lezen.
Zie hier voor meer info en producten https://gathering.tweaker.../list_messages/2002754/17
Toevallig net zitten doorlezen :D Is leuk spul, ook erg handig voor de zonnepaneeltjes O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:42
bloedcel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:01:
[...]

Ik wil nog wel even meegeven dat wanneer de buitentemperatuur beneden de 5 graden is hij gaat pendelen (wanneer de temp bereikt is). Met een 5kW unit zit je dan aan zo'n 500-600 Watt ongeacht zijn laag modulatiebereik (of dit moet veranderd zijn bij de nieuwere types).
Dit herken ik wel. Huis eind jaren 70, spouwisolatie nog origineel, overal hr++, veel glas, vrijstaand, woonkamer circa 110m3. Verwarm dit met een daikin comfora 3,5kw. Met stand 18 circa 20 graden in het midden van de kamer. Ingesteld op auto en econo modus. Zeer zuinig, bij buitentemp van 5 graden, ongeveer 6,5 kwh per 24 uur. Schommelt de temp rond de 0 graden worst het oncomfortabel. Teveel pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Termy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:22:
Wij hebben laatst zonnepanelen geplaatst en de volgende stap is een airco, waar we ook mee willen verwarmen. De inhoud van de relevante ruimtes: begane grond 120 m3, 1e verdieping 2 kamers van ongeveer 35 m3 en de 2e verdieping zal ook zoiets zijn. Mijn vraag hier is waar ik me vooral op moet richten in de keuze plaatsing/vermogen van de binnenunit(s), gezien de prioriteiten.

Prioriteit 1 is nl koelen. We wonen in een nieuwbouwhuis (hoek) van dit jaar en het koelt momenteel in de nacht met de verwarming uit maar 1 graad af in de woonkamer/1e verdieping, maar in de zomer werd het 32 graden (nog geen zonwering, tuin op het zuiden).

Echter, omdat we stadsverwarming hebben wat pittig aan de prijs lijkt te zijn, zou ik graag een groot deel van het stookseizoen de airco gebruiken om te verwarmen. Het is dus een hoekhuis en ik heb al een aanvraag gedaan om de buitenunit aan de zijgevel te hangen maar dat is afgewezen, dus dat gaat hem sowieso niet worden. Op het dak is momenteel geen ruimte, maar we overwegen serieus om de 2e verdieping uit te bouwen naar dezelfde lengte als de rest van het huis (plat dak) en dan kunnen we ruimte overlaten voor de buitenunit door een paneeltje minder te plaatsen.

Ik heb vooralsnog gekeken naar een Daikin Perfera 5 kW multi-split, voor elke verdieping een binnenunit, maar nu de plaatsing op de zijgevel is afgekeurd en ze ook beweren dat de leidingen intern moeten lopen zelfs al plaats ik de buitenunit op de achtergevel, wordt het wat moeilijker verzinnen waar ik alles het beste kan plaatsen zonder meters aan leidingen door het huis. Overigens ga ik dat over de leidingen nog aanvechten want buren om mij heen hebben ook gewoon leidingen buiten lopen, zichtbaar vanaf de straat, maar dat zal dan alsnog niet over de zijgevel kunnen vermoed ik.

Als laatste worstel ik nog met de uitbouw van de 2e verdieping, want een logische plek voor de buitenunit in de huidige situatie zou nl het platte dak van de 1e verdieping zijn (zo hebben buurtgenoten het ook) maar die plek verdwijnt dus met de uitbouw en dan moet de unit verplaatst worden en zo ook de leidingen. Dat klinkt nogal duur dus misschien moeten we eerst de uitbouw maar doen en dan kijken naar de airco..? Hopelijk is het met zonwering alleen wel al uit te houden in de zomer.
Houdt er wel rekening mee dat die 5kW Perfera binnenunit huge is. Ik heb om die reden (+WAF) voor de Stylish gekozen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DeadLock schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:12:
[...]

Gisteren eens de test gedaan met verwarming uitzetten 's nachts:
[Afbeelding]

Het koelt dus wel 3 graden af tijdens een nacht van ~8u. Ik vind het behoorlijk veel en opvallend gezien het maandverbruik in november wat wel in lijn is met mijn verwachtingen bij een nieuw goed geïsoleerd huisje.
Bedoel je echt nieuw als nieuw huis en pas gebouwd en de moderne maatstaven kwa isolatie of een ander huis wat je als "nieuw" beschouwd ?

De afkoeling is namelijk redelijk vergelijkbaar met mij ondanks dat dit een woning van 1986 is maar wel zijn tijd voorruit was kwa isolatie maar zeker niet volgens de laatste normen.

Ik heb de tijdklok weer aan 3u voor thuiskomst laat ik hem rustig opwarmen, doordeweeks is dat alleen savonds gezien wij werken, in weekend wordt sneller gekeken naar doorstoken.
Op moment is dat nog voordeliger met deze buitentemperaturen merk ik, comfort maakt weinig uit gezien dit HSB is en de muren sneller opwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Zijn er hier mensen die een luchtbevochtiger hebben gekocht en daardoor merken dat luchtverwarming comfortabeler aanvoelt en/of de temperatuur minder hoog hoeft?

Heb ivm allergieën (stof/huismijt) altijd al een luchtreiniger willen kopen, en nu zijn er ook reinigers/bevochtigers zoals die van Philips of Sharp. Heb ook een Netatmo weerstation staan en die heeft aan dat de luchtvochtigheid binnen zo rond de 40% ligt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:28:
Zijn er hier mensen die een luchtbevochtiger hebben gekocht en daardoor merken dat luchtverwarming comfortabeler aanvoelt en/of de temperatuur minder hoog hoeft?

Heb ivm allergieën (stof/huismijt) altijd al een luchtreiniger willen kopen, en nu zijn er ook reinigers/bevochtigers zoals die van Philips of Sharp. Heb ook een Netatmo weerstation staan en die heeft aan dat de luchtvochtigheid binnen zo rond de 40% ligt.
(Nog) geen ervaring met de luchtverwarming, maar heb al wel een tijdje een luchtbevochtiger/reiniger staan van Venta. Top ding. Leefklimaat wordt ongeacht het type verwarming een stuk beter, en kan me voorstellen dat het bij luchtverwarming een riant verschil maakt qua temperatuurbeleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toevallig speelde ik ook met de gedachte om een luchtbevochtiger te kopen. Heb een cadeaubon van 200 euro gehad dus als dat werkt zou dat een mooie besteding zijn :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

Ik heb een tropisch aquarium staan van 60 liter met een relatief open deksel.
Temperatuur van het water is 25 graden, en dat werkt perfect als luchtbevochtiger.
Ik vul elke week zo'n 3 liter bij.
Luchtvochtigheid is constant rond de 50% of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

mr_evil08 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:59:
[...]

Bedoel je echt nieuw als nieuw huis en pas gebouwd en de moderne maatstaven kwa isolatie of een ander huis wat je als "nieuw" beschouwd ?

De afkoeling is namelijk redelijk vergelijkbaar met mij ondanks dat dit een woning van 1986 is maar wel zijn tijd voorruit was kwa isolatie maar zeker niet volgens de laatste normen.
Ja. Bouwjaar 2019, zie ook nog mijn vervolg hier.

Ik vind het zelf ook snel afkoelen, maar heb geen idee van de oorzaak. Mogelijk omdat ik ook een massa-loze vloer heb?
DeadLock schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:28:
[Afbeelding]

Ventilatie D met WTW. Vloer en wanden zijn rc6, dak is rc7.7, 3v glas. Het is wel een zeer lichte houtskeletbouw: de vloer is ook een houten roostering met parket (dus geen chappe/vloer met massa), de wanden en plafond zijn afgewerkt met fermacell platen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DeadLock schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:57:
[...]

Ik vind het zelf ook snel afkoelen, maar heb geen idee van de oorzaak. Mogelijk omdat ik ook een massa-loze vloer heb?

[...]
Zijn er achteraf nog modificaties gemaakt zoals een afzuigkap door de muur naar buiten?

Een dergelijke woning zou amper mogen afkoelen aangezien muren, vloeren en daken aan zeer strenge normen moeten voldoen qua isolatie en de ramen ook minimaal HR++ moeten zijn. Anders eens kijken of je met een FLIR camera foto's kan maken of een infrarood thermometer kan regelen om te kijken waar de koude punten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 08:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

[...]
Klinkt niet ok nee. Ons huis van 2020 koelt tot nu toe niet meer dan 1 graad af (komende van 21) in de nacht. Volgens zowel de thermostaat als een klok met thermometer op een andere plek laag bij de grond.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Ik heb veel werken zelf uitgevoerd en heb echt op de details gelet. De blowerdoortest gaat de komende periode ergens gebeuren, die zal (hopelijk!) bewijzen dat de luchtdichtheid goed is. Ik heb zelf alles luchtdicht afgetaped, zo secuur mogelijk. Ik denk niet dat daar grote hiaten zitten.

Er is geen externe afzuiging van dampkap (recirculatie). De enige doorboringen van de gevel zijn die met de geïsoleerde buizen van het D ventilatiesysteem en een 50mm buis voor de koelleidingen van de LL WP. En enkele waterleidingen/afvoeren richting de kelder.

Het glas is 3v met u waarde van 0.6 en de profielen zijn houten raamprofielen met thermische onderbreking. De combinatie heeft op papier heel erg lage Uw waarden.

Vreemd dat het zoveel afkoelt, ik breek er mij nu echt het hoofd over waarom en hoe het komt. Is het puur het gebrek aan massa (HSB en parket op houten roostering, dus ook geen massa in de vloer wat traditioneel wel nog het geval is!). Of zijn er toch ergens rampen gebeurd bij het inblazen van de isolatie?

Met mijn IR thermometer waren alle wanden mooi egaal warm en zag ik geen buitensporige cijfers. Toch eens op zoek naar iemand met een FLIR camera....

Het gaat ondertussen wel behoorlijk offtopic hierdoor, mijn excuses.

[ Voor 11% gewijzigd door DeadLock op 04-12-2020 15:41 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Ja hier de Venta LW45, prima ding, bij koudwaterbevochtigers altijd een slag groter nemen dan oorspronkelijk bedoelt voor de ruimte.

Maar nu nog niet aan gehad want mijn planten kunnen het nog wel aan, pas als we serieus richting het vriespunt gaan dan wordt het weer tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 23:00
@HarmoniousVibe Ik hou het ook netjes bij via mijn weerstation en temperatuur sensors met luchtvochtigheid.

Woonkamer: 20.8 graden 55% luchtvochtigheid.
Buiten 5.7 graden 77% luchtvochtigheid.

Slaapkamer 1: 17,7 graden 65% luchtvochtigheid.
Slaapkamer 2: 17,4 graden 65% luchtvochtigheid
Slaapkamer 3: 16,8 graden 57% luchtvochtigheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Dolbyadt op 04-12-2020 17:01 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Allemaal bedankt voor de informatie. Ik zal mij eens verder inlezen over dat pendelen. Als ik heb goed begrepen heb gebeurt dat dus onder 5 graden wanneer de ruimte op temperatuur is?

Ik ziet nu te kijken bij de 35 zsx-w. Staat staat bij verwarmen het volgende:
4,3(0,8~6,8) Kw
Betekent dat als de unit aan het verwarmen is en de ruimte op temperatuur is hij dan een minimaal verbruik heeft van 0.8Kw=800w? Ik begrijp dat temperatuur stuk dan nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Guldan op 04-12-2020 18:10 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Guldan De 0.8KW= 800watt koelvermogen is geen 800watt stroom verbruik, Bij mijn daikin Pefera staat 0,32KW minimaal maar is qua stroom verbruik 180a 200watt.
Guldan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:08:
Allemaal bedankt voor de informatie. Ik zal mij eens verder inlezen over dat pendelen. Als ik heb goed begrepen heb gebeurt dat dus onder 5 graden wanneer de ruimte op temperatuur is?

[...]

Betekent dat als de unit aan het verwarmen is en de ruimte op temperatuur is hij dan een minimaal verbruik heeft van 0.8Kw=800w? Ik begrijp dat temperatuur stuk dan nog niet.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Guldan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:08:

[...]

800W delen door cop. In jou geval 800:4.78

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Ah ok, maar wat ik nu nog niet helemaal begrijp waarom is dit een probleem bij <=5 graden? Of is dit altijd een ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@evtje Deze berekening zou dan niet kloppen voor mijn Daikin Pefera FTXM35N - RXM35N 0,32KW. Want dat zou dan betekenen dat 320:5,10 (COP) zou dan 63watt zijn. Dat heeft mijn Daikin Pefera nog niet behaald. Zit gemiddeld op 0,98A 230volt a 197watt.

via http:ip adres Daikin airco/aircon/get_sensorinfo
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=2
evtje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:43:
[...]

800W delen door cop. In jou geval 800:4.78

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
Dolbyadt schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:44:
@evtje Deze berekening zou dan niet kloppen voor mijn Daikin Pefera FTXM35N - RXM35N 0,32KW. Want dat zou dan betekenen dat 320:5,10 (COP) zou dan 63watt zijn. Dat heeft mijn Daikin Pefera nog niet behaald. Zit gemiddeld op 0,98A 230volt a 197watt.

via http:ip adres Daikin airco/aircon/get_sensorinfo
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=7.0,err=0,cmpfreq=16,mompow=2

[...]
De 63 Watt zou ook wel heel laag zijn . Buiten temperatuur
heeft ook veel invloed op cop. Ik heb wel eens een lijstje gezien van Daikin cop en temp , verbruik. Wat ik nog weet was dat ze met heel hoge temperatuur begonnen aflopend naar laag . En dan kan er bij een hoge buitentemperatuur een hoge cop hebben en dus een laag verbruik. Dus gek gezegt als je met 25 buitentemperatuur nog gaat verwarmen kost het weinig. De Mhi had ik verbuik onder de 140W gezien bij een buitentemp van 11 graden nu met 4 graden buiten blijf hij rond de 240W steken.

[ Voor 3% gewijzigd door evtje op 05-12-2020 17:00 . Reden: Ging iets fout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Dolbyadt je kijkt naar Scop je moet kijken naar cop dat is een andere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 14:41
@DeadLock

Ik zou de inblaas temperatuur van jouw WTW eens checken, het kan best zijn dat die nu met 17graden inblaast...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De mitsu pruttelt nu al 48u aan één stuk, ik heb nog geen defrost gezien :) , Gek genoeg gisteren en vandaag rond 6:00 wel een sprong van 200 naar 270-300watt die ik niet kan verklaren.

Wat mij gisteren opviel is dat de fanspeed van de binnenunit soms wat varieerde terwijl de compressor gelijk blijft.

Komt dit gedrag doordat hij eerst probeert de fanspeed te verhogen en daarna pas de compressor harder laat werken?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloedcel
Hier zie je mooi het verloop wanneer de buitentemp lager dan 5 graden wordt/is... Tussen 23uur en 6uur staat de unit uit.. Voor de witte streep 175 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2N7gNB_Bxgx6ATXkxtzns2H6dY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZcsrpsAAE0YH7sTsamvOv1g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
bloedcel schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:57:
Hier zie je mooi het verloop wanneer de buitentemp lager dan 5 graden wordt/is... Tussen 23uur en 6uur staat de unit uit.. Voor de witte streep 175 W.

[Afbeelding]
Dat is overgens wel een groot gat na de witte streep, het gat hier is vele malen kleiner.
Zit er een element in wat een defrost doet?

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb vanmiddag een luchtbevochtiger besteld bij BCC (https://www.bcc.nl/huisho...treiniger-lw45-wit/280442) vanwege de lage luchtvochtigheid hier (37% :X ). Ben benieuwd of t de verwarming hierna allemaal anders aanvoelt..

Wordt als ‘t goed is morgen bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
mr_evil08 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:30:
[...]

Dat is overgens wel een groot gat na de witte streep, het gat hier is vele malen kleiner.
Zit er een element in wat een defrost doet?
Dit is wel een 5kW unit. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Hij schiet van 180 W naar 600 W.

Voor zover mijn kennis reikt is een typisch defrost patroon deze ochtend te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Glashelder schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:53:
Ik heb vanmiddag een luchtbevochtiger besteld bij BCC (https://www.bcc.nl/huisho...treiniger-lw45-wit/280442) vanwege de lage luchtvochtigheid hier (37% :X ). Ben benieuwd of t de verwarming hierna allemaal anders aanvoelt..

37% met dit natte weer? Ventilatieroosters niet open misschien? Hier is het tegen de 60%. Tijdens een droge zomer met airco aan wel eens 50% gezien, maar veel lager toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
BeQuietAndDrive schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:16:
[...]

37% met dit natte weer? Ventilatieroosters niet open misschien? Hier is het tegen de 60%. Tijdens een droge zomer met airco aan wel eens 50% gezien, maar veel lager toch niet.
Bij mij ook 26% met balans installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Glashelder schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:53:

Ik was net even bij mediamarkt aan het kijken maar die had hem niet in de winkel. Laat even weten later hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

In koude lucht kan bijna geen vocht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, beiden. Maar het verdampen kost ook energie dus met hetzelfde verwarmingsvermogen wordt het sowieso iets minder warm. Het ging mij vooral om de gescheurde lippen -waar ik vanaf wilde-.
40% bij welke temperatuur? 40% is op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Is vrij normaal bij moderne huizen, hier ook bij meer ventileren zorgt er juist voor dat de luchtvochtigheid nog meer daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@kabeltjekabel bij een graad op 5. 40 is op zich prima, maar ik lees dat 50-60% een stuk(je) comfortabeler is icm luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
HarmoniousVibe schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:11:
@kabeltjekabel bij een graad op 5. 40 is op zich prima, maar ik lees dat 50-60% een stuk(je) comfortabeler is icm luchtverwarming.
5? graden C? binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Oh nee, 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik heb zelf geen (in gebruik zijnde) luchtvochtigheidssensor. Maar ik merk het snel genoeg. Onder een bepaalde grens krijg ik last van statische oplading van de combinatie pantoffels <> vloer. Zolang de luchtbevochtiger dan draait gaat dat weer weg. Meestal gaat er dan zo'n 150 mL / uur door voor een ruimte van 75 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]
Tja, met nihiele warmtecapaciteit koelt het snel af... en warmt het ook heel rap weer op.

Bouwvorm maakt ook nogal uit. Zelf gebouwd = vrijstaand? Als je in een appartement of rijtjeshuis zit heb je veel minder verliesvlak en begint zeg maar het verbruik van de koelkast al aardig relevant te worden. Vooral als je buren het graag warmer hebben; woningscheidende muren zijn nagenoeg nooit thermische isolerend en zelfs de heilige graal qua geluid (12 cm kzs - spouw - 12cm kzs) is ook maar een R-waarde van 1 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

kabeltjekabel schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:38:
[...]

In koude lucht kan bijna geen vocht zitten.
mr_evil08 schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:09:
[...]

Is vrij normaal bij moderne huizen, hier ook bij meer ventileren zorgt er juist voor dat de luchtvochtigheid nog meer daalt.
Maar, hier heeft het vorige week veel geregend. Nu ook weer. Mijn weer apps zeggen: luchtvochtigheid 92%, 4 graden. Hoe zit dat dan?

Als ik dan mijn ventilatieroosters open zet, dan komt daarvan toch zeker ook wat naar binnen?

Hier ook modern huis, dat wil zeggen bouwjaar 2000. Luchtvochtigheid nu binnen tegen de 60%.

[ Voor 42% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 06-12-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 21:10
BeQuietAndDrive schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:43:
[...]

[...]

Maar, hier heeft het vorige week veel geregend. Nu ook weer. Mijn weer apps zeggen: luchtvochtigheid 92%, 4 graden. Hoe zit dat dan?

Als ik dan mijn ventilatieroosters open zet, dan komt daarvan toch zeker ook wat naar binnen?

Hier ook modern huis, dat wil zeggen bouwjaar 2000. Luchtvochtigheid nu binnen tegen de 60%.
Google maar eens op mollier diagram

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]

100% bij 4 graden is maar 5 gram water per kg lucht
100% bij 20 graden is 15 gram water per kg lucht
Die lucht van 4 graden 100% van buiten wordt na verwarming binnen dus 20 graden 33%. Om het hoger dan 33% te krijgen en je afhankelijk van uitstoot van vocht in huis (mensen, dieren, waterkoker, etc. etc.)

Zodra het buiten echt mistig is ben je niet alleen vocht in gasfase naar binnen aan het zuigen maar ook in vloeibare vorm.

Bj 2000 zegt nog niet zo veel. Volgens mij heeft het gros van die huizen een ondermeten ventilatiesysteem.

Hangt er ook vanaf wat je zoal binnen hebt. Zo'n roedel hijgende honden helpt vast ook om de vochtigheid te verhogen. Recirculatiekap ipv afzuigen naar buiten met koken helpt ook. Op gas koken met de afzuigkap uit tikt ook aan...

Ik ken ook een paar mensen die denken dat de afzuigkap niet aan hoeft voor de fluitketel op gasplaat. Geen mv en dan wel afvragen waarom de ladegeleiders van het buitenste kastje beginnen te roesten :+

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-12-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

[...]

Het punt wat je hier mist is dat die 92% relatieve luchtvochtigheid is. Dat is lucht van 4 graden. Koude lucht kan maar weinig vocht vasthouden. Daarom zie je als het koud wordt ook pas condens en douw.

Licht van 4 graden kan dus veel minder vocht bevatten lucht van 20 graden. Het is volgens mij niet lineair, maar als die lucht wordt opgewarmd dan verlaag je de relatieve luchtvochtigheid zo naar 30-40%.

Meer ventileren heeft tegen droge lucht niet veel zin als het buiten koud is. Want dat is nog steeds lucht van 4 graden die links of rechts moet worden opgewarmd, waardoor de relatieve luchtvochtigheid ook van dan stukje lucht weer daalt naar 40%.

Extra ventileren doe je juist om (in de zomer) het extra vocht je huis *uit* te krijgen dat door personen, dieren, planten en drogende was enzo wordt uitgestoten. Als je dat niet doet kun je schimmel gaan kweken. Of je airco aanzetten natuurlijk. Daarvoor zijn we hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

OK, helder, ik zal me er eens in verdiepen. Waarom het bij ons dan zo 'hoog' is weet ik ook niet. We doen hier geen gekke dingen :) zijn ook weinig thuis (maar nu met Corona wel wat meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
HarmoniousVibe schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:35:
[...]

Licht van 4 graden kan dus veel minder vocht bevatten lucht van 20 graden. Het is volgens mij niet lineair, maar als die lucht wordt opgewarmd dan verlaag je de relatieve luchtvochtigheid zo naar 30-40%.
Zeker niet lineair.

Dit is wel een mooi h-x diagram;
http://www.dolder-ing.ch/...5mbar_-10bis50_0bis50.pdf

De meesten die online staan zijn defacto onleesbaar, maar deze :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Bevochtigen = Koelen!

Uit het muller diagram kun je halen dat als je lucht bevochtigd je adiabatisch aan het koelen bent. Als je lucht van 20º met 20% tot 60% brengt zakt de temperatuur tot 13.5º Het is de rode enthalpie lijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MarkV6 op 07-12-2020 09:09 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb mijn MHI unit met een programma ingesteld. Regelmatig gaat hij alleen niet aan op de een of andere manier. Of anders gezegd, ik zie dat de afstandsbediening wel aan is gegaan, en op deze ab staan ook de instellingen zoals in het programma ingesteld, maar de binnen unit is niet aangegaan.

Is mijn vermoeden correct dat je de afstandsbediening zo moet achterlaten dat deze gericht is op de binnen unit zodat ze met elkaar kunnen communiceren?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jeroen.br schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:06:
Ik heb mijn MHI unit met een programma ingesteld. Regelmatig gaat hij alleen niet aan op de een of andere manier. Of anders gezegd, ik zie dat de afstandsbediening wel aan is gegaan, en op deze ab staan ook de instellingen zoals in het programma ingesteld, maar de binnen unit is niet aangegaan.

Is mijn vermoeden correct dat je de afstandsbediening zo moet achterlaten dat deze gericht is op de binnen unit zodat ze met elkaar kunnen communiceren?

Iemand een idee?
Heb je het programma wel geactiveerd op de juiste /alle dagen van de week? Ik ben hier ook al een keer de mist mee ingegaan.

De afstandbediening hoeft niet binnen het bereik van de unit te liggen. Bij het programmeren is dit wel nodig, bij het doorvoeren van het programma dient de binnenunit terugkoppeling te geven met twee bleepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MarkV6 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:51:
Bevochtigen = Koelen!

Uit het muller diagram kun je halen dat als je lucht bevochtigd je adiabatisch aan het koelen bent. Als je lucht van 20º met 20% tot 60% brengt zakt de temperatuur tot 13.5º Het is de rode enthalpie lijn.
Je zult inderdaad energie moeten stoppen in het water dat je toevoegt aan de lucht, maar als de lucht eenmaal vochtig en warm is dan is er weinig meer aan de hand volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
bloedcel schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:57:
[...]

Dit is wel een 5kW unit. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Hij schiet van 180 W naar 600 W.

Voor zover mijn kennis reikt is een typisch defrost patroon deze ochtend te zien..
Een defrost gaat hier met 1600 watt, fan van buiten en binnenunit gaan dan tijdelijk uit.
Voor de rest draait die vrij stabiel hier.

@MarkV6 Bevochtigen is niet echt koelen want vochtige lucht voelt voor de mens warmer aan(vochtige lucht isolleert), als het hier 20c is met een luchtvochtigheid van 30% is het fris, indien 20c met 50% is het super.

Bij luchtvochtigheid van 20-30% moet ik gewoon op 23c stoken anders blijft het fris.
vochtiger lucht kost meer energie om te verwarmen maar men houd geen rekening met gevoelstemperatuur, droge lucht is makkelijker stoken als je op dezelfde temperatuur blijft verwarmen, echter praktijk ga je temp verhogen en weg is je besparing), en bij hogere temperaturen gaat je isolatie meer invloed hebben.

Ik heb het hier wel eens getest op droge lucht stoken en op vochtige lucht, op vochtige lucht was toch zuiniger, puur omdat ik bij droge lucht de thermonstaat een flinke slinger geef.

In het stookseizoen ventileer ik iets minder, als ik op dezelfde manier door blijf ventileren kan mijn luchtbevochtiger het niet aan en mag ik dagelijks 5 liter water bijvullen(voor een ruimte van 77m3...), doe ik dat niet zakt het terug naar 15% luchtvochtigheid, en nee dat is geen prettig comfort.

Op gegeven moment wordt je statisch en veel meer last van stof.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Als je dan ook geen droge buitenlucht meer naar binnen haalt dan klopt dat. Maar we willen toch ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
mr_evil08 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:59:
[...]

Een defrost gaat hier met 1600 watt, fan van buiten en binnenunit gaan dan tijdelijk uit.
Klopt, bij een defrost gaat het inderdaad naar 1600 watt.

Maar jij ziet geen pendel patroon nu dat het buiten kouder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
bloedcel schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:16:
[...]

Klopt, bij een defrost gaat het inderdaad naar 1600 watt.

Maar jij ziet geen pendel patroon nu dat het buiten kouder is?
Nee gewoon rustig, draait rond 300-400watt, heb overgens energiebespaarstand nog aan staan op hoog verbruik(75% ofzo), die spaarstand werkt niet bij een defrost actie.

Ik heb een hogere verbruik omdat ik snachts nog niet verwarm, dit kwakelweer vind de WP niet fijn, het moet of steviger door vriezen of boven 4c blijven.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:59:
[...]

@MarkV6 Bevochtigen is niet echt koelen want vochtige lucht voelt voor de mens warmer aan(vochtige lucht isolleert), als het hier 20c is met een luchtvochtigheid van 30% is het fris, indien 20c met 50% is het super.

Bij luchtvochtigheid van 20-30% moet ik gewoon op 23c stoken anders blijft het fris.
vochtiger lucht kost meer energie om te verwarmen maar men houd geen rekening met gevoelstemperatuur, droge lucht is makkelijker stoken als je op dezelfde temperatuur blijft verwarmen, echter praktijk ga je temp verhogen en weg is je besparing), en bij hogere temperaturen gaat je isolatie meer invloed hebben.

Ik heb het hier wel eens getest op droge lucht stoken en op vochtige lucht, op vochtige lucht was toch zuiniger, puur omdat ik bij droge lucht de thermonstaat een flinke slinger geef.

In het stookseizoen ventileer ik iets minder, als ik op dezelfde manier door blijf ventileren kan mijn luchtbevochtiger het niet aan en mag ik dagelijks 5 liter water bijvullen(voor een ruimte van 77m3...), doe ik dat niet zakt het terug naar 15% luchtvochtigheid, en nee dat is geen prettig comfort.

Op gegeven moment wordt je statisch en veel meer last van stof.
Ben toch benieuwd waardoor er zo'n groot verschil zit in luchtvochtigheid per woning. Als het buiten 5% is ofzo, momenteel kennelijk. Dan moet elke woning toch droog staan binnen? Hoe meet jij die 15%? Ik gebruik zo'n analoge Haar Synth. Net even buiten gelegd bij 5 graden, geeft doodleuk 58% aan.

Ik ventileer ook wel iets minder nu hoor, paar roosters dicht, anders zit je op sommige plekken toch in een soort koude trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
mr_evil08 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:18:
[...]

Nee gewoon rustig, draait rond 300-400watt, heb overgens energiebespaarstand nog aan staan op hoog verbruik(75% ofzo), die spaarstand werkt niet bij een defrost actie.

Ik heb een hogere verbruik omdat ik snachts nog niet verwarm, dit kwakelweer vind de WP niet fijn, het moet of steviger door vriezen of boven 4c blijven.
Oké, dan blijkt dit dus echt een MHI dingetje te zijn.
Pagina: 1 ... 110 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2