Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

martgom schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:44:

Iemand een idee hoe je binnen Grafana de opgewekte stroom van het verbruik af kan halen zodat je het echte verbruik ziet?
Ik heb hier ook naar gezocht en ik denk niet dat het kan.

De oplossingen die ik gezien hebben waren om het in influxdb op te lossen door daar een extra waarde te maken die het verschil direct opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Mijn meterkast zit aan de buitenkant van het huis, kan dat kwaad? M.a.w. Wat als het erg warm is of juist gaat vriezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 22:15

Jentae

Houdt van aglets.

JorzoR schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Ik ervaar dezelfde problemen. Het werkt even en dan gaat ie rood knipperen en is ie offline en komt er geen data meer door. Ook trekt ie het hele Wifi netwerk soms mee, waar wij daarvoor werkelijk _nooit_ Wifi problemen hadden. Heb inmiddels van alles geprobeerd, maar het is uiterst onbetrouwbaar. Bedraad netwerk werkt de gehele tijd, dus de internetverbinding is er wel gewoon.

Wifi router zit op 20cm afstand van het apparaatje en de app geeft ook altijd 100% sterkte aan.

Het is een beetje de vraag waar het aan ligt, maar ik weet het niet. Aantal suggesties in de topic hebben niet geholpen bij mij. Op deze manier heb ik er helaas niks aan. Gaat maar weer retour dan. Jammer, want het leek zo simpel.

Dit is de meter, in NL: [Afbeelding]

(hij zit er op de foto inderdaad niet in :9 )
OPGELOST!

Na weken te hebben geklooid met gastennetwerken, switchen van 2.4 Ghz en 5 Ghz banden, DNS servers, firmware upgrades, resets van zowel de Ziggo Homebox als de router gedaan, P1 dongle verbinden met mobiele hotspots etc. heb ik eindelijk de P1 dongle van HomeWizard aan de praat gekregen.

De tip:
Ik heb uiteindelijk een complete factory reset van mijn Asus Blue Cave router gedaan en die daarna opnieuw ingesteld.
Een aantal maanden geleden had ik een firmware upgrade gedaan, daarna een zut aan andere hardware via Wifi of bekabeld aangesloten op de router (PiHole, Hue, Sonos, Synology NAS etc), allemaal zonder problemen. Kennelijk had de P1 dongle specifiek een factory reset nodig, want dat was het enige apparaat dat niet wilde verbinden.

Daarna verbond de P1 dongle prima en werkt het als een zonnetje!

Hoop dat dit anderen helpt bij het aansluiten want ik werd er knettergek van :)

Eer aan je korf (haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 07:43
Goed om te horen! Ik heb het probleem kunnen oplossen door het Caiway wifi modem/router (Genexis) er tussenuit te halen. Inmiddels draait alles hier op Ubiquiti spul wat toen nog onderweg was. Inmiddels werkt het stabiel, zonder gastnetwerk, zonder aparte SSID's.

[ Voor 8% gewijzigd door JorzoR op 30-03-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:37
Dracula schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:06:
Mijn meterkast zit aan de buitenkant van het huis, kan dat kwaad? M.a.w. Wat als het erg warm is of juist gaat vriezen?
Ik neem aan dat de meterkast droog staat? Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven wat de bedrijfstemperaturen mogen zijn. En je moet daar natuurlijk wifi-bereik hebben. Ik denk dat het prima moet kunnen, overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 30-03-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Ik neem aan dat de meterkast droog staat? Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven wat de bedrijfstemperaturen mogen zijn. En je moet daar natuurlijk wifi-bereik hebben. Ik denk dat het prima moet kunnen, overigens.
Nee hij staat vol in de regen en wind en sneeuw 😂🤣

Ja is in nisje en ja er is ook wifi beschikbaar.

@HomeWizard_NL wat is de bedrijfstemperatuur voor de p1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op de productpagina staat wel Binnenhuis gebruik IP51. De 5 is stofdicht, de 1 is 'beperkt spatwaterdicht' . Als het nisje niet afgesloten is (wat ik me niet kan voorstellen), dan zou ik het iig niet doen.
Aan de andere kant, zeker als het een DSRM5 meter is en hij dus gevoed kan worden door de meter, who cares. Het enige wat kapot kan gaan is de p1 meter van een paar tientjes. De P1 poort zal wel beveiligd zijn tegen kortsluiting.
Externe voeding moet je natuurlijk ook even op de USB adapter letten die je erbij koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dracula schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Neem me niet kwalijk, ik tracht slechts te helpen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:38:
Op de productpagina staat wel Binnenhuis gebruik IP51. De 5 is stofdicht, de 1 is 'beperkt spatwaterdicht' . Als het nisje niet afgesloten is (wat ik me niet kan voorstellen), dan zou ik het iig niet doen.
Aan de andere kant, zeker als het een DSRM5 meter is en hij dus gevoed kan worden door de meter, who cares. Het enige wat kapot kan gaan is de p1 meter van een paar tientjes. De P1 poort zal wel beveiligd zijn tegen kortsluiting.
Externe voeding moet je natuurlijk ook even op de USB adapter letten die je erbij koopt.
Het is zeg maar een nisje waarbij de voordeur iets naar binnen zit ten opzichten van de buitenmuur en de meterkast bevind zich gewoon achter een buitenmuur maar wel buiten de rest van het huis.

Volledig droog etc want inderdaad anders was de slimme meter en meterkast wel heel lullig geplaatst. En het is een DSRM5 dus voeding moet ook goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
Kan iemand me dit uitleggen?

Productie en verbruik volgens dagoverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzYdxkoPVXpsjJjFYehYaxR2NLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTRnlXmLIePOQ0r7FF51lFVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Productie en verbruik volgens weekoverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCIltQne78-SnP0u_vehepSbW5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b39rgZ9OWjpB1Dvhw01aEJUw.jpg?f=fotoalbum_large

Was mijn productie nou 10.8 kWh of 8.2?
Was mijn verbruik nou 7.5 kWh of 4.9?

[ Voor 4% gewijzigd door mac1987 op 30-03-2021 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Uiteraard :)
Je hebt in totaal 3.2 kWh meer opgewekt dan verbruikt. Je hebt 10,8 opgewekt met je panelen. Dus 10.8-3.2=7.5 (afronding) is je daadwerkelik verbruik.

In je laatste grafiek zie je wat er daadwerkelijk door de meter is gegaan. Van de 10,8kWh opwek heb je 8,2kWh teruggeleverd aan het net. Vervolgens heb je op andere momenten van de dag ('s ochtends en 's avonds) 4,9 kWh in totaal uit het net gehaald. Samen dus weer de 3,2 wat je over had.

Concreet betekend dit dus dat je van de 7,5 kWh die je die dag nodig had, je 2,6kWh (7,5-4,9) zelf hebt opgewekt. De rest van je opwek is in het net 'verdwenen' en wordt nu nog gewoon gesaldeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IJsbeer Prima uitleg! - Ik vrees dat deze soort vragen bij gebruikers met zonnepanelen en een productiemeter vaker voorbij zullen komen. Is ook wat lastig te begrijpen, maar in toekomst met de afbouw van de salderingsregeling waarschijnlijk belangrijker.
Misschien iets voor de eigenaar van dit topic (@BlakHawk) om jouw uitleg i.c.m. een voorbeeldplaatje zoals van @mac1987 in de TS op te nemen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
In de toekomst wil je in de app de percentages zien van je daadwerkelijke verbruik tov je eigen opwek, want die wil je zo hoog mogelijk hebben. Maar voorlopig is de salderingsregeling 'controversieel' gemarkeerd, dus even afwachten tot het volgende kabinet hierover een beslissing neemt (en wat / wanneer dan de invoering is)

@BlakHawk Ik wil bovenstaande ook wel opnemen in de startpost. Tevens dingen toevoegen als de financiele vragen/wat doet HW met de data en linkje naar de andere topics over verschilende windows/HA tooltjes. Weet alleen niet hoe je me de rechten moet geven :)

[ Voor 13% gewijzigd door IJsbeer op 30-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:58
martgom schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:44:
Al een tijdje heb ik de Energy Monitor maar helaas gaf mijn Slimme Meter de standen niet door, vandaag is eindelijk de meter vervangen door een ESMR5 type zodat hij ook gelijk spanning krijgt vanuit de meter. Voor de warmtepomp had ik al een 3 fase meter van HomeWizard, die deed het wel zodat ik in de winter al wel het verbruik hiervan kon meten. Nu eindelijk de rest ook :)

[Afbeelding]

Nu kan ik eindelijk ook alle 3 fases meten, dit was met de vorige Slimme meter helaas niet mogelijk. Gelijk met Grafana aan de slag gegaan en een dashboard gemaakt. Ik heb 3x 25A en hiermee kan ik eindelijk de belasting van de 3 fases monitoren en heb hier thresholds opgezet zodat ik de groepen iets beter kan verdelen over de fases.

[Afbeelding]

Iemand een idee hoe je binnen Grafana de opgewekte stroom van het verbruik af kan halen zodat je het echte verbruik ziet? De Energy Monitor laat namelijk alleen het verbruik zien na aftrek van de opgewekte stroom. Een optie is uiteraard een extra 3 fase meter aanschaffen voor de zonnepanelen maar dat is het me net niet waard ;)
Zou ik mogen vragen hoe je dit gedaan hebt? Ziet er erg goed uit namelijk! Afhankelijk van hoeveel tussenstappen er nodig zijn zou ik zoiets ook wel willen opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
rolandmegens schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Zou ik mogen vragen hoe je dit gedaan hebt? Ziet er erg goed uit namelijk! Afhankelijk van hoeveel tussenstappen er nodig zijn zou ik zoiets ook wel willen opzetten.
Ik gebruik de Homewizard integration in Home Assistant. Hier gebruik ik InfluxDB en de grafieken maak ik met Grafana. Het is vrij eenvoudig om dit op te zetten, je moet hiervoor wel ergens Home Assistant hebben draaien, zelf draai ik het op een Synology NAS maar je kan het ook op een Raspberry Pi bijv draaien.

Mocht je InfluxDB en Grafana hebben draaien en vragen hebben over bepaalde grafieken laat je het maar weten.

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 08:03
Dracula schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:06:
Mijn meterkast zit ook aan de buitenkant van het huis. Een hok met een eigen deur naast de voordeur (is in de hele wijk zo). Tot nu toe geen problemen, ook niet toen het -15 vroor. De meterkast wordt met de buitenlucht geventileerd (sleuf onder en boven de deur ivm de gasmeter), dus het zal daar wel koud zijn geweest.

Het hok en de voordeur zitten overigens wel onder het dak dat nog 1.5m doorloopt naar buiten zodat je droog staat. Hierdoor blijft er wel nog aardig wat warmte hangen.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVnS0vcRUq01is7DlWrOe0VfBWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtfDbNO5dIL257jAN72442eY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door WVL_KsZeN op 30-03-2021 22:29 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@WVL_KsZeN Die omvormer gaat niet werken zo! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 08:03
Nee, die is van papier :) . Dat is de plek waar hij moet komen, hij hangt nu nog op zolder. Bovenop de buizen komt nog een plaat. Netjes toch? oOo

[ Voor 8% gewijzigd door WVL_KsZeN op 31-03-2021 09:33 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ik snaptte de bedoeling wel, maar vond het een mooie manier van visualizatie voor jezelf.
Wel ff uitkijken met de beugel ophangen, die moet ook ergens ter hoogte van de buizen gaan lopen. Maar dat hoeft geen lange schroef te zijn, dit type omvormer weegt niet heel veel.
Maar dit gaat wat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 07:09
Dracula schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:35:
[...]

De p1 meter is niet getest onder extreme condities omdat deze voor binnen is gemaakt. We verwachten geen problemen, maar kunnen ook niet garanderen dat het apparaat met veel vocht bijvoorbeeld goed blijft werken. temperatuur zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
@HomeWizard_NL Dat is dan voor de toekomst wel een puntje om rekening mee te houden want mijn beide zonen wonen in een nieuwbouw huis en alle huizen (~500) in die wijken hebben de meterkast buiten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
RobAkm schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:26:
@HomeWizard_NL Dat is dan voor de toekomst wel een puntje om rekening mee te houden want mijn beide zonen wonen in een nieuwbouw huis en alle huizen (~500) in die wijken hebben de meterkast buiten zitten.
Vocht en elektriciteit gaan slecht samen, dus ik ga ervan uit dat de regen niet direct op de slimme meter valt. Hier staat de meterkast ook buiten, maar werkt de P1 meter vooralsnog prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mac1987 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:43:
[...]

Vocht en elektriciteit gaan slecht samen, dus ik ga ervan uit dat de regen niet direct op de slimme meter valt. Hier staat de meterkast ook buiten, maar werkt de P1 meter vooralsnog prima.
De netbeheerder weigert een aansluiting/meter aan te sluiten als die niet fatsoenlijk droog staat. Dus regen zal nooit op de meter mogen vallen. Hoogtens de luchtvochtigheid kan hoog zijn, maar dat redt je binnen ook wel als je alle ramen en roosters sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
De P1 misschien een plastic dip geven zoals zoveel apparaten die aan vochtig bloot staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RobAkm schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:04:
De P1 misschien een plastic dip geven zoals zoveel apparaten die aan vochtig bloot staan ?
Als een meterkast vanaf buiten toegankelijk is neem ik aan dat de er toch knappe koppen achter de bouwtekening hebben gezeten en de slimme meter daarmee binnen de keurmerken geplaatst is. Als je de P1 een plastic dip zou moeten geven ivm vocht/condens in meterkast dan zou de bouwtekening imo afgekeurd moeten worden.

Daarmee kan de P1 eventuele warmte minder kwijt, wat een negatieve invloed op levensduur kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:04:
Wij zijn er van overtuigd dat als je zoveel vocht bij je meterkast hebt dat je p1 meter niet meer zou functioneren, dat je dan grotere problemen hebt dan dat je p1 meter niet werkt... :/ Als een meterkast ''buiten'' wordt gemonteerd, zal deze ook in een dusdanig beschermde omgeving geplaatst worden dat hier een P1 meter ook zou werken.

[ Voor 18% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-04-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
  • Laatst online: 24-09 13:51
Hallo, ik heb sinds gisteren een Homewizard P1 meter aangesloten. Ik heb zonnepanelen die vandaag een netto overschot op mijn dagverbruik hebben gegeven. Wat ik mis in de app is dat ik de opbrengst wel zie in de weekgrafriek (zie bijlagen van 1 april beiden genomen om 20:10), maar deze niet zie in de dag grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ICJpOrsfu7P-XpsMGnibTFlf6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOs7T7tREhMFXkzt7oa7ftjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orRhZxJjA8ZJHssCP9YIS4wBvmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKoi8gpof0B4TOZcG8fFOCsT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat ik niet de zuivere opbrengst zie zonder kWh meter, maar ik zou de netto teruglevering wel in de daggrafiek verwachten door middel van een negatieve groene lijn onder de x-as van de grafiek. Eigenlijk zoals ik dat bij Enelogic ook heb (zie andere foto hieronder van 31 maart)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_QiLiytxfo31Z25oZiX0rdGnTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5LEHRvdhr7m70cQEUHkuzO0.png?f=fotoalbum_large.

Heb ik de verkeerde verwachtingen? @HomeWizard_NL

[ Voor 73% gewijzigd door Wesleymaur op 01-04-2021 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Laatst online: 06:58
Wesleymaur schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:22:
Hallo, ik heb sinds gisteren een Homewizard P1 meter aangesloten. Ik heb zonnepanelen die vandaag een netto overschot op mijn dagverbruik hebben gegeven. Wat ik mis in de app is dat in de opbrengst wel zie in de weekgrafriek (zie bijlagen van 1 april beiden genomen om 20:10), maar deze niet zie in de dag grafiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap dat ik niet de zuivere opbrengst zie zonder kWh meter, maar ik zou de netto teruglevering wel in de daggrafiek verwachten door middel van een negatieve groene lijn onder de x-as van de grafiek. Eigenlijk zoals ik dat bij Enelogic ook heb (zie andere foto hieronder van 31 maart)[Afbeelding].

Dat is heel raar, bij mij laat hij dat wel normaal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zo hoort het inderdaad wel te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Wesleymaur schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:22:
Hallo, ik heb sinds gisteren een Homewizard P1 meter aangesloten. Ik heb zonnepanelen die vandaag een netto overschot op mijn dagverbruik hebben gegeven. Wat ik mis in de app is dat ik de opbrengst wel zie in de weekgrafriek (zie bijlagen van 1 april beiden genomen om 20:10), maar deze niet zie in de dag grafiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap dat ik niet de zuivere opbrengst zie zonder kWh meter, maar ik zou de netto teruglevering wel in de daggrafiek verwachten door middel van een negatieve groene lijn onder de x-as van de grafiek. Eigenlijk zoals ik dat bij Enelogic ook heb (zie andere foto hieronder van 31 maart)[Afbeelding].

We hebben 2x eerder gezien, dat bij een hele oude slimme meter. Het terugleveren in wattages door de meter niet ondersteund wordt. Enkel in de meterstanden wordt deze geregistreerd. De nu grafiek en dag grafiek kunnen dan niet met teruglevering getekend worden omdat simpelweg de meter dit niet door geeft. Enelogic gebruikt voor de dag grafiek waarschijnlijk meterstanden, waar wij de echte actieve vermogen wattages gebruiken. En niet een verrekende meterstand. Dit doen we omdat je dan veel beter pieken en dalen kan tonen want je resolutie is namelijk veel hoger.

In de voorgaande gevallen kon de slimme meter zelf gratis vervangen worden door de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Is dit zo’n oude meter dan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzuZeHuTGdvEdhcKJAi8qQVjFa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTSrFTKW3A6d8MHr3uvk7bO3.jpg?f=fotoalbum_large
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:20:
[...]

We hebben 2x eerder gezien, dat bij een hele oude slimme meter. Het terugleveren in wattages door de meter niet ondersteund wordt. Enkel in de meterstanden wordt deze geregistreerd. De nu grafiek en dag grafiek kunnen dan niet met teruglevering getekend worden omdat simpelweg de meter dit niet door geeft. Enelogic gebruikt voor de dag grafiek waarschijnlijk meterstanden, waar wij de echte actieve vermogen wattages gebruiken. En niet een verrekende meterstand. Dit doen we omdat je dan veel beter pieken en dalen kan tonen want je resolutie is namelijk veel hoger.

In de voorgaande gevallen kon de slimme meter zelf gratis vervangen worden door de netbeheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Ja, dit waren de aller “eerste” slimme meters. Je zou bijna kunnen zeggen prototypes. Er zijn er bij ons hiervan 3 bekend, waarvan 2 geen actieve teruglevering meten en een niet eens een p1 poort heeft. Stedin vervangt deze kostenloos voor een moderne 5.0 meter is onze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Wat was destijds voldoende reden om hem te laten vervangen? “Mijn P1 meter werkt niet met deze meter”
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:03:
[...]

Ja, dit waren de aller “eerste” slimme meters. Je zou bijna kunnen zeggen prototypes. Er zijn er bij ons hiervan 3 bekend, waarvan 2 geen actieve teruglevering meten en een niet eens een p1 poort heeft. Stedin vervangt deze kostenloos voor een moderne 5.0 meter is onze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Wesleymaur schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:11:
Wat was destijds voldoende reden om hem te laten vervangen? “Mijn P1 meter werkt niet met deze meter”

[...]
Deze meters zijn al “afgekeurd’’ en dienen komend jaar vervangen te worden (zie deze link van agentschap telecom). Bij voorgaande gevallen was wat jij zegt inderdaad voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ah bedankt. Ik zie niet zo snel mijn meter in de lijst staan (wellicht omdat ik niet de lijst kan vergelijken met de informatie op de meter). Ik ga Stedin bellen.
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
[...]

Deze meters zijn al “afgekeurd’’ en dienen komend jaar vervangen te worden (zie deze link van agentschap telecom). Bij voorgaande gevallen was wat jij zegt inderdaad voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesleymaur
STEDIN gebeld, meter werkt prima zeggen ze. Ik zou een nieuwe meter kunnen aanvragen via de 'Direct regelen' optie op de website. Daar zie ik echter alleen de optie om zelf een afspraak te maken voor de vervanging van een 'stomme' meter voor een slimme. Ik heb die optie maar gebruikt, maar heb er een hard hoofd in. Als het niet lukt om de meter te vervangen ben ik bang dat ik gebruik ga maken van de 30 dagen niet goed geld terug garantie. En niet omdat de P1 meter niet goed is, maar omdat ik een verkeerde slimme meter heb.

@HomeWizard_NL : Het vreemde is wel dat ik gedurende de dag wel de PV opbrengst in de weekgrafiek zie groeien. Dat betekent dus dat de slimme meter wel op een andere manier deze informatie verschaft aan de P1 meter toch?
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 23:31

erwinb

Cloud addict

Vandaag een HomeWizard P1 in gebruik genomen op een landis gyr e350. alles werkt meteen als een speer.
nu heb ik echter twee vragen:
  1. heeft dit wifi device ook een eigen web pagina? (Ik kan via http://192.168.52.144/api/v1/telegram wel info opvragen)
  2. Kan ik dit device ook een vast IP address geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

1. De beschikbare info via http is dus het telegram via /api/v1/telegram en de data via /api/v1/data. Zie de api documentatie op de homepage van de fabrikant. Verder niet, dus geen user webpage. Uiteraard houdt niets je tegen om zelf een webpage te maken, de data wordt immers netjes ontsloten via de API... ;)
2. Dat stel je in via je router, niet via het device zelf, met behulp van een de static DHCP / ip-binding functie.

(Sowieso is de static DHCP route op de router ook voor andere devices aan te raden ipv op het device zelf een harde IP config in te stellen, zo kan je ze namelijk van een centraal punt af configureren / managen als er iets moet wijzigen ipv bij elk apparaat de webinterface in te moeten duiken, als die al beschikbaar is omdat bij wijziging van het netwerk (bijv nieuwe router) het device vaak niet meer bereikbaar is ;))

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 03-04-2021 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Wesleymaur schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:15:
STEDIN gebeld, meter werkt prima zeggen ze. Ik zou een nieuwe meter kunnen aanvragen via de 'Direct regelen' optie op de website. Daar zie ik echter alleen de optie om zelf een afspraak te maken voor de vervanging van een 'stomme' meter voor een slimme. Ik heb die optie maar gebruikt, maar heb er een hard hoofd in. Als het niet lukt om de meter te vervangen ben ik bang dat ik gebruik ga maken van de 30 dagen niet goed geld terug garantie. En niet omdat de P1 meter niet goed is, maar omdat ik een verkeerde slimme meter heb.

@HomeWizard_NL : Het vreemde is wel dat ik gedurende de dag wel de PV opbrengst in de weekgrafiek zie groeien. Dat betekent dus dat de slimme meter wel op een andere manier deze informatie verschaft aan de P1 meter toch?

[...]
De meterstanden bestaan wel met teruglevering, hier zijn alle staafgrafieken op gebaseerd. de actieve wattages bestaan niet bij jou meter, hier zijn de lijn grafieken op gebaseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-04-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 16:15
Ik krijg op mijn p1meter geen weergave meer van mijn stroom verbruik wel stroomtotaal gas, en zonnepaneel meting van mijn kwh meter.
Al paar x verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar stroomverbuik blijft weg.
Heeft altijd perfect gewerkt sinds November

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
colazero schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:39:
Ik krijg op mijn p1meter geen weergave meer van mijn stroom verbruik wel stroomtotaal gas, en zonnepaneel meting van mijn kwh meter.
Al paar x verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar stroomverbuik blijft weg.
Heeft altijd perfect gewerkt sinds November
hoi colazero,

voor dit soort problemen kun je beter contact opnemen met onze klantenservice via de website. Via tweakers hebben we namelijk geen informatie :) (email adres/account/apparaten etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesleymaur
Ik heb overigens vandaag via Whatsapp kunnen regelen dat ik van Stedin een nieuwe meter krijg. Dank voor de tip @HomeWizard_NL !
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:44:
[...]

De meterstanden bestaan wel met teruglevering, hier zijn alle staafgrafieken op gebaseerd. de actieve wattages bestaan niet bij jou meter, hier zijn de lijn grafieken op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Sinds anderhalve maand ook de Homewizard p1 meter hangen. Netjes de tarieven ingevuld zoals opgenomen in het contract. Maar valt me op de er €10 verschil zit tussen wat de p1 meter aangeeft en de website van de energieleverancier. Verbruik in kwh komt wel overeen.

Wilde net even zelf narekenen, maar weet natuurlijk niet hoeveel als daltarief en hoeveel normaal tarief verbruik er is.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwam
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 15:18
Heb de P1 nu een paar dagen in gebruik en hij werkt goed. Alleen wil ik 'm graag met Homey uitlezen, maar daarvoor heb ik blijkbaar minimaal een V2 van de firmware nodig. Ik las dat de P1 zichzelf binnen een dag bijwerkt. Maar ik wacht nu al een paar dagen en hij is nog steeds niet bijgewerkt (nog steeds v1.50). Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
@Xtince Mijn (NUTS) jaar loopt van 1 nov tot 1 nov, dus aan het jaar in de app heb ik niet zoveel aan omdat deze van jan tot jan loopt.
Ook week 53 snap ik niet helemaal want die bevat zowel dagen van dec als van jan, dus hoe dat vereffend wordt heb ik geen idee van.
Ik zal dus ook zelf moeten gaan bijhouden wat mijn verbruik is, wat ik dus ook doe maar dan met het progje van Dave en zie ook dat er verschil zit in de HWE-app en werkelijke meterwaarden.
De P1 is leuk om de meterstanden op afstand uit te lezen zonder zelf ergens in een kast te hoeven kruipen met papiertje, zaklamp en potlood , maar daar houdt het ook eigenlijk mee op.
Voor de prijs is het een leuke gadget en voel me er niet aan bekocht, maar iets flexibeler in opzet zou toch wel makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:09
@HomeWizard_NL Ik heb al een tijdje een P1 meter in mijn meterkast hangen. In het begin heeft hij gewerkt al was het met tussenpozen omdat telkens de verbinding weg viel door wat toen gezegd werd een meshsysteem. Dit zou echter via een toekomstige update opgelost worden. (ik weet niet of die update inmiddels al is uitgebracht)

Nu heb ik sinds een tijdje echter het probleem dat ik de P1 meter niet eens meer gekoppeld krijg aan mijn netwerk. In de app wordt de meter wel gevonden en maakt hij er verbinding mee maar ik krijg telkens een foutmelding dat hij niet kan verbinden met mijn netwerk.

Enig idee waar dit dan aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 08:07
Xtince schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:43:
Sinds anderhalve maand ook de Homewizard p1 meter hangen. Netjes de tarieven ingevuld zoals opgenomen in het contract. Maar valt me op de er €10 verschil zit tussen wat de p1 meter aangeeft en de website van de energieleverancier. Verbruik in kwh komt wel overeen.

Wilde net even zelf narekenen, maar weet natuurlijk niet hoeveel als daltarief en hoeveel normaal tarief verbruik er is.

Alvast bedankt.
dal en normaal verbruik kan je, als het goed is, gewoon van het display van je electrameter aflezen. Of eventueel op de site van je electraboer.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
1980Wouter schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:23:
@HomeWizard_NL Ik heb al een tijdje een P1 meter in mijn meterkast hangen. In het begin heeft hij gewerkt al was het met tussenpozen omdat telkens de verbinding weg viel door wat toen gezegd werd een meshsysteem. Dit zou echter via een toekomstige update opgelost worden. (ik weet niet of die update inmiddels al is uitgebracht)

Nu heb ik sinds een tijdje echter het probleem dat ik de P1 meter niet eens meer gekoppeld krijg aan mijn netwerk. In de app wordt de meter wel gevonden en maakt hij er verbinding mee maar ik krijg telkens een foutmelding dat hij niet kan verbinden met mijn netwerk.

Enig idee waar dit dan aan kan liggen?
Android? Hier de handleiding voor problemen met verbinden.
https://energy.homewizard...ions/articles/19000120749

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Xtince schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:43:

Alvast bedankt.
Verrekend de energieleverancier de vaste lasten ook in de berekening?
RobAkm schreef op woensdag 7 april 2021 @ 01:06:
@Xtince Mijn (NUTS) jaar loopt van 1 nov tot 1 nov, dus aan het jaar in de app heb ik niet zoveel aan omdat deze van jan tot jan loopt.
Dat is niet waar. Dat is jou geval, dat geldt niet voor iedereen. BIj mij is het verrkenmoment ergens half januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1980Wouter
  • Laatst online: 22:09
Sorry, nee. Ik heb een iPhone. Maar hij maakt wel verbinding met het netwerk van de P1. Het is de stap daarna, waar de app de P1 meter gaat koppelen aan mijn eigen WiFi netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door 1980Wouter op 07-04-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
bwam schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:50:
Heb de P1 nu een paar dagen in gebruik en hij werkt goed. Alleen wil ik 'm graag met Homey uitlezen, maar daarvoor heb ik blijkbaar minimaal een V2 van de firmware nodig. Ik las dat de P1 zichzelf binnen een dag bijwerkt. Maar ik wacht nu al een paar dagen en hij is nog steeds niet bijgewerkt (nog steeds v1.50). Iemand een suggestie?
Ik heb firmware 1.4.2 van de Homewizard maar doet het goed in Homey. Wat is het probleem als je hem wil toevoegen?

@RobAkm jammer misschien heb ik ook teveel verwacht van het apparaatje. Heb al slimme meters dus hoefde nooit in de meterkast te kijken voor de standen.

@Hopjesvla79 klopt, maar dan zie ik de totalen. Weet dan natuurlijk niet hoeveel er in een maand is gebruikt om het terug te rekenen. Of begrijp ik je verkeerd?

@IJsbeer de vaste lasten is nog niet verwerkt in het tarief. Maar heb dan ook de normale en dal tarieven overgenomen in de HW app. HW neemt dan de vaste tarieven ook niet mee neem ik aan? En ik zou hiermee verwachten dat het verbruik in de app van de energieleverancier dan juist hoger is dan het bedrag in de HW app. Maar is juist andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Xtince schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:52:
[...]

Ik heb firmware 1.4.2 van de Homewizard maar doet het goed in Homey. Wat is het probleem als je hem wil toevoegen?

@RobAkm jammer misschien heb ik ook teveel verwacht van het apparaatje. Heb al slimme meters dus hoefde nooit in de meterkast te kijken voor de standen.

@Hopjesvla79 klopt, maar dan zie ik de totalen. Weet dan natuurlijk niet hoeveel er in een maand is gebruikt om het terug te rekenen. Of begrijp ik je verkeerd?

@IJsbeer de vaste lasten is nog niet verwerkt in het tarief. Maar heb dan ook de normale en dal tarieven overgenomen in de HW app. HW neemt dan de vaste tarieven ook niet mee neem ik aan? En ik zou hiermee verwachten dat het verbruik in de app van de energieleverancier dan juist hoger is dan het bedrag in de HW app. Maar is juist andersom.
nee dat klopt inderdaad. Wellicht dan op de site van je leverancier kijken. Bij mij (Eneco) kan ik per maand het dal en dag verbruik inzien.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1980Wouter schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:42:
[...]

Sorry, nee. Ik heb een iPhone. Maar hij maakt wel verbinding met het netwerk van de P1. Het is de stap daarna, waar de app de P1 meter gaat koppelen aan mijn eigen WiFi netwerk.
Waar staat je modem.
2.4 of 5 ghz.
Lukt het wel als je je telefoon op 2.4 als hotspot gebruikt?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:21
@HomeWizard_NL
Zit de fout bij jullie dat ik sinds woensdagochtend geen grafieken meer zie in de app van de P1 meter?
Van mijn zonnepanelen zie ik het nog wel.
Met het programma van @Daveth krijg ik nog wel info binnen.
Dacht eerst dat het aan de slimme meter lag maar daar lijkt het niet op.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Het is woensdag om 8:00u gestopt en bij vandaag staat no data.
Zowel bij gas als elektra.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@Xtince Mijn meter zit "verstopt" onder een trap op knie hoogte in een donkere kast, dus zaklampje enz is wel nodig om nog maar niet te spreken van telkens dat knopje op de slimme meter wat onder een zegel/label zit.
Ik was dus op zoek naar "iets" zodat ik niet meer op handen en knieën de meterstanden hoefde uit te lezen.
Ik had al een Blue logger, maar dat ding heeft een zeer slechte visuele interface en je moet binnen ~3 mtr van de meter het moduul uitlezen omdat het BT is.
Natuurlijk kan ik dat ook door de NUON op afstand laten doen, maar dan krijg je telkens van die mailtjes dat je je maandbedrag moet aanpassen en daar zit ik nou net niet op te wachten.

De HW P1 werkt voor mij uitstekend met het progje van Dave, die grafiekjes hoeven voor mij niet voor mij zijn de meterstanden/mnd en per jaar belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ron321 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:52:
@HomeWizard_NL
Zit de fout bij jullie dat ik sinds woensdagochtend geen grafieken meer zie in de app van de P1 meter?
Van mijn zonnepanelen zie ik het nog wel.
Met het programma van @Daveth krijg ik nog wel info binnen.
Dacht eerst dat het aan de slimme meter lag maar daar lijkt het niet op.
Hoi Ron, zonder context valt hier weinig over te zeggen betreft device id’s accounts etc. Graag even contact opnemen met onze klantenservice via de website dan kunnen we mogelijk zien waar het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
@HomeWizard_NL Is er al bekend wanneer de API voor de 3 fase meter live gaat? Zou mooi zijn om deze data ook in een extern dashboard te kunnen ontsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
martgom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:48:
@HomeWizard_NL Is er al bekend wanneer de API voor de 3 fase meter live gaat? Zou mooi zijn om deze data ook in een extern dashboard te kunnen ontsluiten.
Op dit moment nog geen definitieve datum, maar ik verwacht dat deze rond de zomer wel beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
HomeWizard_NL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:36:
[...]

Hoi Ron, zonder context valt hier weinig over te zeggen betreft device id’s accounts etc. Graag even contact opnemen met onze klantenservice via de website dan kunnen we mogelijk zien waar het mis gaat.
Gedaan maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Na jaren afwezigheid ( ziekte, verhuizing), toch maar even een post er aan wagen, ik heb ondertussen wat linkjes weten te vinden maar met mijn instellingen moet ik 71 pagina's doorspitten, er schijnt ook een programma te zijn van @daveth , is er ergens een link waar ik dat programma kan vinden, met een overzicht ook van de linken naar data en dergelijke ?

Mijn hele appartement is slim, warmtepomp, bron verwarming, vloerverwarming en koeling, zonnepanelen, slimme stekkers enz.. als laatste dit apparaatje gekocht en ik ben zeer onder de indruk. Ik zag een "sluipverbruik" van een kleine 200 watt en dat bleek de koelvriescombinatie die ik extra heb staan en waarvan ik alleen de vriezer gebruik, door een stroomstoring bleek het koelgedeelte ook weer aan te staan.
Door deze HomeWizzard P1 wordt je veel bewuster van je verbruik, steeds daarvoor de meterkast induiken en iedere keer te moeten discodansen op de knop tot je 5 seconden naar je verbruik kan kijken, is niet echt slim..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 19:11

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

ron321 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:51:
[...]

Gedaan maar nog geen reactie.
Wil je de uitkomst hier delen?

Sinds gisteren stipt om 12:00 uur ook geen data meer. Actueel gebruik geeft structureel 600w oplevering wat ook niet geval kan zijn.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Nick39 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:07:
Na jaren afwezigheid ( ziekte, verhuizing), toch maar even een post er aan wagen, ik heb ondertussen wat linkjes weten te vinden maar met mijn instellingen moet ik 71 pagina's doorspitten, er schijnt ook een programma te zijn van @daveth , is er ergens een link waar ik dat programma kan vinden, met een overzicht ook van de linken naar data en dergelijke ?
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Pjottski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:49:
[...]

Sinds gisteren stipt om 12:00 uur ook geen data meer. Actueel gebruik geeft structureel 600w oplevering wat ook niet geval kan zijn.
Nog steeds geen reactie van HWE.
Nogmaals de P1 meter uit de P1 poort gehaald en weer terug geplaatst, nu werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

ron321 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:55:
[...]

Nog steeds geen reactie van HWE.
Nogmaals de P1 meter uit de P1 poort gehaald en weer terug geplaatst, nu werkt het weer.
Hier ook maar gedaan. Weer actueel gebruik zichtbaar, grafiek voor de dag niet compleet maar er wordt iets getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
HomeWizard_NL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:36:
[...]

Hier idem zie ik . Maar ook dat het sinds vanmiddag weer wel werkt

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathske1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-09 23:32
Technisch vraagje, ik heb een 3fase kWh meter gekocht (via HomeWizard - Eastron SDM630 WIFI) om het verbruik van de wamtepomp te meten. Nu heb ik in de groepenkast 2 groepen voor de WP, één voor de binnenunit & 1 voor de buitenunit. Op welke manier kan ik nu de kWh meter het best aansluiten? iemand enig idee? note: ik ken er echt de ballen van :-D

thx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
mathske1 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:10:
Technisch vraagje, ik heb een 3fase kWh meter gekocht (via HomeWizard - Eastron SDM630 WIFI) om het verbruik van de wamtepomp te meten. Nu heb ik in de groepenkast 2 groepen voor de WP, één voor de binnenunit & 1 voor de buitenunit. Op welke manier kan ik nu de kWh meter het best aansluiten? iemand enig idee? note: ik ken er echt de ballen van :-D

thx alvast!
Als je het totaal wilt weten heb je 2 meters nodig. De buitenunit is het meest interessant, dus daar zou ik vooral gaan meten.
Heeft je warmtepomp zelf geen ingebouwde meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:41

resusaapje

h less

Pjottski schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:49:
[...]

Interessant. Ook hier geen data meer sinds gisternacht 4:00. Actueel gebruik een onveranderlijke 410W. Dongle eruit en erin geeft weer een realistisch ogend actueel verbruik, maar daggrafieken en hoger doen nog niet mee.
Ik vermoed toch dat de HomeWizard server de hik had... O-)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:41

resusaapje

h less

Ah, de daggrafiek begint weer op te bouwen. Daarmee dagje aan data kwijt

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 08:22
Homewizard naar home assistant logging bleef wel doorgaan, maar ook hier een dag dat de homewizard niet goed logde naar de homewizard servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Hier sinds aanschaf 10 maart alles stabiel, wellicht zit niet ieder op dezelfde server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Piwi_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:20:
Homewizard naar home assistant logging bleef wel doorgaan, maar ook hier een dag dat de homewizard niet goed logde naar de homewizard servers.
Naar home assistant is het toch lokaal loggen via de api?

Ik mis daar het voltage, dus heb zelf maar het p1 telegram ontcijferd.
AUijtdehaag in "SMA Netbewakingsparameters aanpassen"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-09 08:22
AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:42:
[...]

Naar home assistant is het toch lokaal loggen via de api?

Ik mis daar het voltage, dus heb zelf maar het p1 telegram ontcijferd.
AUijtdehaag in "SMA Netbewakingsparameters aanpassen"
Ja is lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Ik had ook sinds gisteren precies om 14:30 geen data meer. Kwam er pas zojuist achter. Dongle opnieuw verbonden met router en alles werkt weer. Ben zo wel een deel van de data kwijt. Is het mogelijk om in een volgende release dat de app gelijk een notificatie verstuurt als hij geen verbinding meer heeft met de dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Liever niet. Zit er niet op te wachten bij iedere hik dat de telefoon begint te rammelen omdat er even geen internet/wifi zou zijn.
Zorg gewoon voor stabiel apparatuur thuis. Ik heb dat probleem hier niet.

Tevens zijn alleen de lijn grafieken waar je data mist. De staafgrafieken is gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

IJsbeer schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:03:
Zorg gewoon voor stabiel apparatuur thuis. Ik heb dat probleem hier niet.
Je hebt het probleem niet gehad, maar je kan wel heel stellig melden dat het aan het WiFi netwerk van meerdere gebruikers ligt. Ben je niet iets te voorbarig met je conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Tevens zijn alleen de lijn grafieken waar je data mist. De staafgrafieken is gewoon goed.
Hoe weet jij wat wij wel of niet missen als je zo'n geweldige verbinding hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Ook de staafgrafieken kloppen dan niet. Misschien moet je er eerst last van hebben gehad om daar een juiste conclusie aan te kunnen verbinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Pjottski op 12-04-2021 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
<knip> We houden het vriendelijk graag!

Maar over de grafiekjes:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66783894

De lijngrafieken zijn dus gebaseerd op actuele data. Als die er niet is, dan is dat verloren gegaan. De staafgrafieken zouden weer goed moeten komen (mits je er niet dagen uitligt)

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 12-04-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Ik heb het waarschijnlijk niet goed uitgelegd. Het is niet mijn WiFi dat eruit is gegaan, maar de P1 meter. Dit is de tweede keer in 6 maanden en ik kom er telkens pas de volgende dag achter. De gegevens in de tussenliggende tijd zijn dus niet doorgegeven naar de app. Zie afbeelding. Het is dus niet zo de app heel vaak een melding moet geven. En ten slotte kun je meldingen per app beheren bij de meeste telefoons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXJCOPkmrnSv08YjF2jQcv8_Yb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqRpPvKx6K01IgAKn2Mn0Cyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

<knip> Hiervoor graag een topic report aanmaken de volgende keer.

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 12-04-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Even NOX-player (https://noxofficial.com/) installeren op de computer, vanuit NOX HW-energy downloaden en installeren van Googleplay, aanmelden bij de Energy app en je kan de hele dag via je computer naar je grafiekjes kijken.......leuker kunnen we het niet maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 15:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48T8aHn94JOpQK9Cyz2_aZktrNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U122P6LIT0Imu5jtTv6AnosT.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een grafiek van mijn gasverbruik. Ik zie in dit topic ook grafieken waar de lijn veel minder op en neer schiet... Wat bij mij de vraag neerlegt, gaat dit eigenlijk wel goed? En zo nee, wat kan ik er aan doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Tjonge, wat heb ik dan wel met mijn gas....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZhhlLRA3LDvoUPAkYBGpVQdbl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tUAnmkLsn9amQ4VavOCU7wyi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Bij mij is het nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk hebben jullie een DSMR5.0 versie meter.

Ik heb volgens mij een DSMR1 of 2.0.
De mijne geeft maar om het uur de gasstand door en mijn elektriciteit om de 10 seconden.

Nieuwe meters geven veel vaker de data door zodat je ook in de grafieken meer schommelingen ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Volgens mij zijn getoonde grafieken prima zo.

Zo te zien 's ochtends vroeg een douche en/of de CV ketel brand langere tijd continu om de boel op temperatuur te krijgen, daarna kortere bursts van gasverbuik wat mij zegt dat de CV ketel de boel op temperatuur houdt. All good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01 08:09
Een melding wanneer de P1 langere tijd offline lijkt, zou misschien niet slecht zijn. Ik heb dan niet over een korte onderbreking, maar als de P1 meter bijvoorbeeld langer dan een uur niets van zich heeft laat horen.

Zo zijn we allemaal tevreden: geen melding bij de minste hapering van je AP, router, modem of wat dan ook. Maar toch ook tijdig een signaaltje van: 'hé dit klopt precies toch niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Poestie schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:59:
Een melding wanneer de P1 langere tijd offline lijkt, zou misschien niet slecht zijn. Ik heb dan niet over een korte onderbreking, maar als de P1 meter bijvoorbeeld langer dan een uur niets van zich heeft laat horen.

Zo zijn we allemaal tevreden: geen melding bij de minste hapering van je AP, router, modem of wat dan ook. Maar toch ook tijdig een signaaltje van: 'hé dit klopt precies toch niet'.
Van wat ik afgelopen week kon vaststellen is dat P1 meter wel aangeeft dat hij online is. Maar er wordt niks gelogt. Dit is bij meerdere mensen het geval geweest, waarbij of de tijden redelijk gelijk liggen. Rond 12:00 of 14:30 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Chris.nl schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:21:
Volgens mij zijn getoonde grafieken prima zo.

Zo te zien 's ochtends vroeg een douche en/of de CV ketel brand langere tijd continu om de boel op temperatuur te krijgen, daarna kortere bursts van gasverbuik wat mij zegt dat de CV ketel de boel op temperatuur houdt. All good.
En mogelijk in combinatie met een aan/uit thermostaat...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Beste Tweakers,

Ondertussen waren wij bezig met het onderzoeken van het probleem met het niet doorkomen van de data van de p1 meter.

Het heeft te maken met een ongelukkige race conditie die heel soms kan voorkomen als de p1 meter verbinding maakt met de router en tegelijk een telegram verwerkt. Het resultaat hiervan is dat de p1 meter “locked” en geen data door stuurt. Dit probleem is alleen aanwezig in de p1 meter en niet in de kwh meters. Gebruikers met een instabiele wifi hebben hier sneller last van omdat de p1 meter dan vaker herverbind met wifi.

Op dit moment testen we een versie die dit probleem op lost. We hopen deze komende week voor iedereen beschikbaar te maken zodra deze voldoende getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightraver23
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb gisteren mijn Rpi met domoticz vervangen door de Homewizard. De installatie was een verademing tov de Rpi.
Ik zie in de dagweergave 1 waarde, momenteel 0,9kWh positief. Is het mogelijk om hier twee waardes weer te geven, met name bijvoorbeeld "5 kWh afname" en "5,9 kWh injectie"? De huidige gesaldeerde waarde 0,9 kWh is niet relevant voor mij (en veel andere Vlaamse gebruikers). De stroomkosten lijken mij wel correct berekend te worden (€0,20 × 5,0 afname - €0,04 × 5,9 injectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dan heb je een kWh meter erbij nodig die je tussen bij je zonnepanelen groep plaatst.
De waarde die de P1 meter weergeeft is alleen wat er met het net gebeurd, om inzichtelijk te krijgen wat je daadwerkelijk verbruik is moet je weten wat je opbrengst op dat moment is.
Zie eerder in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightraver23
Dat klopt niet Ijsbeer. Ik wil niet weten wat mijn werkelijk verbruik is. Ik wil per dag weten hoeveel kWh ik "aangekocht" heb en hoeveel kWh ik "verkocht" heb. Dit is perfect mogelijk met de slimme meter en hier is geen kWh meter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat zie je dan toch bij week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightraver23
Als ik naar de weekweergave ga zie ik nog steeds de voor mij nutteloze gesaldeerde weekwaarde prominent in beeld staan, als ik dan op de grafiek tik kan ik inderdaad in landschapsmodus de relevante gegevens zien. Het zou fijn zijn moest de mogelijkheid er zijn om te kiezen tussen een gesaldeerde weergave of een weergave op basis van injectie en afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Crxtreem schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:14:
Waarschijnlijk hebben jullie een DSMR5.0 versie meter.

Ik heb volgens mij een DSMR1 of 2.0.
De mijne geeft maar om het uur de gasstand door en mijn elektriciteit om de 10 seconden.

Nieuwe meters geven veel vaker de data door zodat je ook in de grafieken meer schommelingen ziet.
Ik wil ook nog steeds een 5.0 meter, mijn 4.2 doet iedere 10 sec een update. Bij 5.0 ziet dit er veel gelikter uit.
Helaas werkt Stedin niet mee.

Hoe krijg ik dat ding sneller kapot? :+

[ Voor 3% gewijzigd door PiB op 14-04-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik wil ook nog steeds een 5.0 meter, mijn 4.2 doet iedere 10 sec een update. Bij 5.0 ziet dit er veel gelikter uit.
Helaas werkt Stedin niet mee.

Hoe krijg ik dat ding sneller kapot? :+
Met een EMP-puls gaat het wel lukken 8)
Pagina: 1 ... 18 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic