Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 22:09
jack zomer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:24:
[...]

Waar staat je modem.
2.4 of 5 ghz.
Lukt het wel als je je telefoon op 2.4 als hotspot gebruikt?
Het heeft even geduurd maar bedankt voor je reactie.
Ik heb getest door een hotspot te maken op een andere telefoon en daar werkt het meteen. Kreeg ook een update.
Daarna geprobeerd op mijn eigen WiFi netwerk maar daar krijg ik telkens een foutmelding.

Eerst verbindt hij met mijn WiFi netwerk, daarna gaat hij door naar toevoegen aan je huis en daarna krijg ik na een minuut ofzo de volgende foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFbPyAh8NvwDcsXeoiyCPVgbtIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHAm4NBKjvtDZYDQucsDJNKZ.jpg?f=user_large

Ik heb het geprobeerd op mijn WiFi op de volgende manieren:
5ghz uitgezet en proberen te verbinden met de 2.4ghz
2.4ghz uitgezet en proberen verbinden met de 5ghz
Gastnetwerk op 2.4ghz uitgezet en proberen verbinden met 5ghz
Gastnetwerk op 5ghz uitgezet en proberen verbinden met 2.4ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
De p1 meter maakt (alleen) verbinding op 2.4Ghz, Wi-Fi4 (802.11n). Misschien helpt dit bij 't troubleshooten, 5Ghz hoef je sowieso niet te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1980Wouter
Chris.nl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:15:
De p1 meter maakt (alleen) verbinding op 2.4Ghz, Wi-Fi4 (802.11n). Misschien helpt dit bij 't troubleshooten, 5Ghz hoef je sowieso niet te proberen.
Ik maak gebruik van een deco m5 systeem. Ik heb dus geprobeerd om verbinding te maken met het 2.4ghz deel door het 5ghz uit te schakelen. De slimme meter hangt met de p1 meter in ongeveer het midden van de meterkast, de ene deco hangt boven dr deur van de meterkast. Zit ongeveer een meter tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:17
Fast roaming uitschakelen in de Deco app. Daar kan veel domotica op 2,4 Ghz niet goed mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1980Wouter
cvanatten schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:56:
Fast roaming uitschakelen in de Deco app. Daar kan veel domotica op 2,4 Ghz niet goed mee overweg.
Dat onderdeel staat al uitgeschakeld.bedankt voor het meedenken.

[ Voor 5% gewijzigd door 1980Wouter op 14-04-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
Volgens mij klopt er iets niet helemaal in de app:

Zie onderstaande weergave, dit is de maandweergave van de P1.
- Bovenin staat dat er een totaal verbruik is van 398 kWh (import). Echter is dit de waarde van week 14 en niet van de hele maand april.
- Bij de kosten heb ik bij export aangegeven wat het teruglevertarief is. Echter is dit niet heel relevant, zolang de salderings regeling nog actief is en de import hoger is dan de export zou je hier dus hetzelfde tarief moeten invullen als het export tarief.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of de maandweergave bij jullie wel klopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUwO2AUkgUhDhaXUTR21d3pY6RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIX68pJvBpYzieITs143op0R.jpg?f=fotoalbum_large

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 10:47
voor wat betreft de kosten met je even in het begin van het topic kijken, daar is al heel wat over gediscussieerd. Kort verhaal: gewoon dezelfde tarieven invoeren vanwege de salderingsregeling. Differentiëren tussen salderen en terugleveringsvergoeding is niet mogelijk, dus het kan zijn dat je je uiteindelijk rijker rekent dan wat het echt is(indien je dus op het einde van je jaar meer opgewekt heb dan verbruikt heb)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:27
martgom schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:07:
Volgens mij klopt er iets niet helemaal in de app:

Zie onderstaande weergave, dit is de maandweergave van de P1.
- Bovenin staat dat er een totaal verbruik is van 398 kWh (import). Echter is dit de waarde van week 14 en niet van de hele maand april.
- Bij de kosten heb ik bij export aangegeven wat het teruglevertarief is. Echter is dit niet heel relevant, zolang de salderings regeling nog actief is en de import hoger is dan de export zou je hier dus hetzelfde tarief moeten invullen als het export tarief.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of de maandweergave bij jullie wel klopt.

[Afbeelding]
Heb even gecheckt (android app). Volgens mij worden voor de weekstaaf in het maandoverzicht alle dagen van de week genomen (ook als die in de vorige maand vallen). En voor de maandoptelling alleen de dagen van de maand.
In jouw geval, toevallig een getal dat ook bij een bepaalde week staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:09
Bulldock schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:46:
[...]

Heb even gecheckt (android app). Volgens mij worden voor de weekstaaf in het maandoverzicht alle dagen van de week genomen (ook als die in de vorige maand vallen). En voor de maandoptelling alleen de dagen van de maand.
In jouw geval, toevallig een getal dat ook bij een bepaalde week staat?
dit is correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Aha wat toevallig. Ik zat al allerlei combinaties aan het uitrekenen maar kwam maar niet op die waarde uit.
Met deze uitleg erbij is het duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
@HomeWizard_NL morgen krijg ik een nieuwe 1 fase meter en wil deze vervangen voor de 3 fase meter (door jullie meter er achter gekomen dat de WP helemaal geen 3 fase is...)

Nu wil ik de 3 fase meter gebruiken voor de andere WP die wel 3 fase is, kan ik de meter volledig resetten zodat het verbruik in de app ook op 0 staat? Of nog beter zou zijn als ik het verbruik kan “overzetten” naar de enkel fase meter zodat ik de historie van de winter van de WP nog kan bewaren om ook volgend jaar te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
martgom schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:52:
@HomeWizard_NL morgen krijg ik een nieuwe 1 fase meter en wil deze vervangen voor de 3 fase meter (door jullie meter er achter gekomen dat de WP helemaal geen 3 fase is...)

Nu wil ik de 3 fase meter gebruiken voor de andere WP die wel 3 fase is, kan ik de meter volledig resetten zodat het verbruik in de app ook op 0 staat? Of nog beter zou zijn als ik het verbruik kan “overzetten” naar de enkel fase meter zodat ik de historie van de winter van de WP nog kan bewaren om ook volgend jaar te vergelijken.
Dit lijkt heel erg voor de hand liggend, maar in werkelijkheid ligt dit aardig lastig. Door de MID keuring is het aanpassen van de standen zo'n beetje hetzelfde als het terugdraaien van de kilometerstand van je auto. Het is daarom niet mogelijk om de kWh standen op een kWh meter te wissen. Je kunt wel contact met ons opnemen om je grafieken te laten verwijderen van een meter, maar dit heeft geen invloed op de meterstanden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:58
Ik had tot nu toe alleen de P1 meter, en zojuist een kWh meter voor mijn warmtepomp geïnstalleerd.

Naar mijn weten zou ik nu 3 grafieken moeten zien:
- warmtepomp verbruik
- overig verbruik
- totaal verbruik

Echter ik zie er maar 2. Heb de app al paar keer opnieuw opgestart, maar dat heeft niks gedaan. Iemand een idee hoe dit te corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:21
@rolandmegens
Zie je de kwh meter wel bij meters in de instellingen?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
ron321 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:12:
@rolandmegens
Zie je de kwh meter wel bij meters in de instellingen?
Ik zie bij de instellingen beide de P1 meter en kWh meter, en bij de grafieken in totaal 2 grafieken, 1 van de kWh meter en 1 van Total power.
Maar ik had verwacht dat er nog een grafiek zou zijn, namelijk het rest verbruik (Total power minus kWh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@rolandmegens
Volgens mij krijg je alleen maar een verschilgrafiek in geval van zonnepanelen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ron321 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:17:
@rolandmegens
Volgens mij krijg je alleen maar een verschilgrafiek in geval van zonnepanelen.
Correct, dit is de stroom gebruik grafiek. En wordt alleen beschikbaar met een hoofdaansluiting (p1) meting en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:02:
[...]

Correct, dit is de stroom gebruik grafiek. En wordt alleen beschikbaar met een hoofdaansluiting (p1) meting en zonnepanelen.
Kan ik daar omheen werken door de kWh meter onder de noemer zonnepanelen te zetten ipv op warmtepomp? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rolandmegens schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:30:
[...]

Kan ik daar omheen werken door de kWh meter onder de noemer zonnepanelen te zetten ipv op warmtepomp? O-)
Nee dat kan niet, de berekening werkt anders, en je warmtepomp levert geen stroom aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:27:
[...]

Nee dat kan niet, de berekening werkt anders, en je warmtepomp levert geen stroom aan ;)
Is dit dan wel een feature die in de toekomst nog komt? Ik zou het persoonlijk heel prettig (en logisch) vinden, om nu niet alleen het Total Power overzicht vanuit P1, en de kwh meter zelf, maar ook de delta te kunnen zien.

De warmtepomp is namelijk een reusachtige stroomverbruiker, dus als hij altijd in het overzicht volledig aanwezig is kan je geen enkel detail meer zien in je verbruik (hij overheerst dan veel te erg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:10:
[...]

Dit lijkt heel erg voor de hand liggend, maar in werkelijkheid ligt dit aardig lastig. Door de MID keuring is het aanpassen van de standen zo'n beetje hetzelfde als het terugdraaien van de kilometerstand van je auto. Het is daarom niet mogelijk om de kWh standen op een kWh meter te wissen. Je kunt wel contact met ons opnemen om je grafieken te laten verwijderen van een meter, maar dit heeft geen invloed op de meterstanden zelf.
Bedankt, ik stuur wel even een mail.

Vandaag de meters geinstalleerd en zag in de app bij de Socket de optie staan om de Grafieken te wissen, komt deze optie in de toekomst ook bij de andere meters?

Hebben alle 3 Fase meters de ingang bovenaan zitten en de uitgang onderaan? Dit is heel vervelend om aan te sluiten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
martgom schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:07:
[...]

Bedankt, ik stuur wel even een mail.

Vandaag de meters geinstalleerd en zag in de app bij de Socket de optie staan om de Grafieken te wissen, komt deze optie in de toekomst ook bij de andere meters?

Hebben alle 3 Fase meters de ingang bovenaan zitten en de uitgang onderaan? Dit is heel vervelend om aan te sluiten 8)7
Zelf verwijderen van data: Mogelijk wel ja, voor nieuwe apparaten is dit makkelijker te ondersteunen dan voor reeds bestaande apparaten.

3 fase aansluiting: Ja dit is een standaard, er wordt vanuit gegaan dat een kwh meter naast de te meten groep wordt geinstalleerd, en dat de kabel op de originele groep van onder wordt aangevoerd. Alle bi directionele 3 fase meters houden zich hier aan.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 18-04-2021 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
rolandmegens schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:04:
[...]

Is dit dan wel een feature die in de toekomst nog komt? Ik zou het persoonlijk heel prettig (en logisch) vinden, om nu niet alleen het Total Power overzicht vanuit P1, en de kwh meter zelf, maar ook de delta te kunnen zien.

De warmtepomp is namelijk een reusachtige stroomverbruiker, dus als hij altijd in het overzicht volledig aanwezig is kan je geen enkel detail meer zien in je verbruik (hij overheerst dan veel te erg)
Op dit moment heeft deze feature geen prioriteit. Maar we begrijpen wel dat dit in sommige gevallen een welkome aanvulling zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
Ik heb mijn p1 meter nu een week in gebruik. Reeds 3 keer heb in ‘s ochtends de “p1 meter offline “ Meer mensen met dit probleem?

Er zit een actieve splitter tussen trouwens. De meter zit niet zonder stroom maar geeft een fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 08:14
Ik klop het direct af maar nog geen enkele dag een storing gehad of soortgelijk. Heb de P1 meter nu 1 maand in gebruik. Ook nooit gekeken naar de instellingen van de modem.(glasvezel van KPN) Direct verbinding en werkt goed. We blijven duimen dat dit goed gaat. Volgende maand zet ik ook de 1 fase kWh meter met Wifi erbij om de zonnepanelen aan de PV-verdeler apart te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
HomeWizard_NL schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:15:
[...]

3 fase aansluiting: Ja dit is een standaard, er wordt vanuit gegaan dat een kwh meter naast de te meten groep wordt geinstalleerd, en dat de kabel op de originele groep van onder wordt aangevoerd. Alle bi directionele 3 fase meters houden zich hier aan.
Wist niet dat dit bij alle meters zo is, aangezien ik een Hager aansluitrail heb in de meterkast voor alle krachtgroepen gaat dat helaas niet lukken, dus de meter komt altijd boven de groep omdat daar een vrije DIN rail zit. In dit geval was het heel handig geweest als ik de meter van onder kon voeden. Maar begrijp dat er 1 standaard gekozen moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-09 15:43
Is al een datum bekend waarop de stopcontacten beschikbaar worden? Niet de bètaversie maar de productieversie die meer vermogen aankan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Leffunk schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:09:
Is al een datum bekend waarop de stopcontacten beschikbaar worden? Niet de bètaversie maar de productieversie die meer vermogen aankan?
Zodra we hier meer over kunnen delen zullen we dit doen :) op dit moment is productie erg vertraagd door een wereldwijd tekort aan componenten. Sommige componenten zijn wel 800% duurder geworden en/of niet te krijgen. Dit is een nasleep van de gesloten fabrieken van vorig jaar door covid omdat productie toen stil lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
Hoi, even een paar vragen over de kWh-meter.

Welke data komt er "uit" de P1-poort als ik bijvoorbeeld 600W aan het opwekken ben, 1000W aan het verbruiken ben en dus 400W uit het net aan het trekken ben? Komt er zonder kWh-meter 400W uit? En klopt het dat je met een kWh-meter op de groep van de zonnepanelen dit getal kunt corrigeren naar 1000W? Of kan dit met allleen de P1-meter ook al? Of heeft de app zelf al de mogelijkheid om de Enphase Envoy uit te lezen om het zonder kWh-meter te kunnen corrigeren?

Als ik het goed begrijp moet je deze in je groepenkast installeren en kan deze aan één groep worden gekoppeld en kun je dus één groep monitoren?

Daarop aanvullende: helaas heb ik in mijn (hoofd)groepenkast geen plaats meer. Echter zitten mijn zonnepanelen (Enphase) in dit geval misschien gelukkig op de "wasmachinegroep" met een eigen mini-groepenkastje. Kan, of misschien zelfs moet ik de kWh-meter daarop aansluiten als ik die correctie wil voor mijn zonnepanelen?

edit: foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp0Zuib0I3kEwgSzM_rJmrMZVjE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPmRS48lE293erZRgAPkv4Gc.jpg?f=fotoalbum_medium

Tenslotte: de micro-omvormers van Enphase (iq7+) zijn in principe 3-fasegeschikt en ik heb een 3-fasehoofdaansluiting, maar de wasmachinegroep is gewoon een enkelfasige groep. Klopt het dat ik dan geen 3-fase kWh-meter nodig heb?

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-04-2021 13:54 . Reden: foto toegevoegd ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:45
Heb inmiddels de P1 integratie van @DCSBL draaien op mijn Home Assistant.. Erg nice, zeker met custom dashboards.

Het enige waar ik nog naar op zoek ben is een grafiek waarin ik het kWh gebruik per dag / week / maand / jaar kan gaan zetten. Heeft iemand daar nog tips/linkjes/configs voor toevallig? En evt. ook voor het M3 gas-verbruik?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 10:43
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:51:

Welke data komt er "uit" de P1-poort als ik bijvoorbeeld 600W aan het opwekken ben, 1000W aan het verbruiken ben en dus 400W uit het net aan het trekken ben? Komt er zonder kWh-meter 400W uit? En klopt het dat je met een kWh-meter op de groep van de zonnepanelen dit getal kunt corrigeren naar 1000W? Of kan dit met allleen de P1-meter ook al? Of heeft de app zelf al de mogelijkheid om de Enphase Envoy uit te lezen om het zonder kWh-meter te kunnen corrigeren?

Als ik het goed begrijp moet je deze in je groepenkast installeren en kan deze aan één groep worden gekoppeld en kun je dus één groep monitoren?

Daarop aanvullende: helaas heb ik in mijn (hoofd)groepenkast geen plaats meer. Echter zitten mijn zonnepanelen (Enphase) in dit geval misschien gelukkig op de "wasmachinegroep" met een eigen mini-groepenkastje. Kan, of misschien zelfs moet ik de kWh-meter daarop aansluiten als ik die correctie wil voor mijn zonnepanelen?

Tenslotte: de micro-omvormers van Enphase (iq7+) zijn in principe 3-fasegeschikt en ik heb een 3-fasehoofdaansluiting, maar de wasmachinegroep is gewoon een enkelfasige groep. Klopt het dat ik dan geen 3-fase kWh-meter nodig heb?
Aangaande de P1 meter: die zal die 400W laten zien. De P1-meter heeft geen idee wat er allemaal achter hem hangt, of dat nou een warmtepomp, een zonnepaneleninstallatie of een haardroger is.

De rest mag iemand die daar verstand van heeft, beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:51:

edit: foto:

[Afbeelding]

De meeste vragen zijn al beantwoord in dit topic. Je aanname klopt dat je een kWh meter nodig hebt. Dan 'tovert' de app twee grafieken extra. Naast de 400Wh krijg je dan ook de 600Wh en de 1000Wh opwek grafiek te zien. Heel transparant, duidelij ken mooi.

De kWh meter moet idd direct op de 'losse' meterkast worden aangesloten. Dus direct naar de Enphase groep. En ook hier zul je de kast moeten vervangen. Je hebt nog 1 plekje over, maar de kWh meter heeft er 2 nodig (net zo groot als de wcd)

Edit: Al zie ik nu dat je Enphase unit er scheef in lijkt te zitten. Het is me niet helder op deze foto of je nu 1 of 2 plekken vrij ehbt (4/5).

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 20-04-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
RobbieB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:51:
Heb inmiddels de P1 integratie van @DCSBL draaien op mijn Home Assistant.. Erg nice, zeker met custom dashboards.

Het enige waar ik nog naar op zoek ben is een grafiek waarin ik het kWh gebruik per dag / week / maand / jaar kan gaan zetten. Heeft iemand daar nog tips/linkjes/configs voor toevallig? En evt. ook voor het M3 gas-verbruik?
Heb je InfluxDB met Grafana al draaien? Hier zou je dit kunnen maken met dashboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
IJsbeer schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:05:
[...]

De meeste vragen zijn al beantwoord in dit topic. Je aanname klopt dat je een kWh meter nodig hebt. Dan 'tovert' de app twee grafieken extra. Naast de 400Wh krijg je dan ook de 600Wh en de 1000Wh opwek grafiek te zien. Heel transparant, duidelij ken mooi.

De kWh meter moet idd direct op de 'losse' meterkast worden aangesloten. Dus direct naar de Enphase groep. En ook hier zul je de kast moeten vervangen. Je hebt nog 1 plekje over, maar de kWh meter heeft er 2 nodig (net zo groot als de wcd)

Edit: Al zie ik nu dat je Enphase unit er scheef in lijkt te zitten. Het is me niet helder op deze foto of je nu 1 of 2 plekken vrij ehbt (4/5).
Bedankt! De WCD neemt 2,5 plaatsen in beslag; vandaar dat het net lijkt of de rest er scheef in zit. Daardoor heb ik dus 1,5 plekje over, wat inderdaad niet genoeg is. Echter heb ik de WCD niet nodig dus die mag er wel uit. Dan heb ik sowieso genoeg plaatsen over. Bedankt!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
RobbieB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:51:

Bedoel je zo iets? Dat kan vrij makkelijk met HA, op de forumpagina van de integratie staan genoeg voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7YAuKeyTfCUyVgpogaZzTwsry4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ss0RYytUPqCSEAJ9PuUklK1h.png?f=fotoalbum_large

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:45
DCSBL schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:12:
[...]

Bedoel je zo iets? Dat kan vrij makkelijk met HA, op de forumpagina van de integratie staan genoeg voorbeelden.

[Afbeelding]
Yes precies dit. Thanks voor de link naar de forum pagina..
Mijn 'home assistant' / yaml / python kennis is 1 dag oud, dus moet nog veel uitzoeken :).

Begrijp ik het goed dat ik dit kan bereiken met Utility Meter?

Dus door aan de configuration.yaml een eigen utility meter toe te voegen op basis van de sensor.p1_meter_total_power_import/export_t1/2 variabelen worden deze waarden opgeslagen in een variabele die weer uit te lezen is en in het dashboard te zetten is?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
RobbieB schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:17:
[...]

Yes precies dit. Thanks voor de link naar de forum pagina..
Mijn 'home assistant' / yaml / python kennis is 1 dag oud, dus moet nog veel uitzoeken :).

Begrijp ik het goed dat ik dit kan bereiken met Utility Meter?

Dus door aan de configuration.yaml een eigen utility meter toe te voegen op basis van de sensor.p1_meter_total_power_import/export_t1/2 variabelen worden deze waarden opgeslagen in een variabele die weer uit te lezen is en in het dashboard te zetten is?
Op die forumpagina staan genoeg voorbeelden en uitleg. Als je er niet uit komt, stuur mij even een priveberichtje 👍

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:32
Goedemiddag, dames en heren. Van het weekend heb ik de KWH-meter geïnstalleerd. Ik zie in de handleiding en op het schermpje dat ook de Hz- en V-waarden uitgelezen/weergegeven kunnen worden. Weet iemand hoe ik deze bereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Via de API http://<IPadres>/api/v1/telegram

Hz zit er niet in bij mijn weten. Wel de voltages per fase.

Edit: How.. de kWh meter heeft nog geen API. de P1 meter wel..

[ Voor 89% gewijzigd door IJsbeer op 26-04-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Ik heb er sinds deze ochtend last van dat de P1 meter via "nu" op een bepaalde waarde blijft hangen. Elke keer als ik op nu klik, begint hij dan met een leeg grafiek, en vult hij hem langzaam met een constante waarde.
Bij het dag-grafiek update hij hem sinds dat moment niet meer.

Hij geeft overigens aan dat de wifi perfect is, en de kWh meter die ik heb doet het ook gewoon goed.

Wat kan ik nu het beste doen om de meter te resetten zonder de data van vandaag te verliezen?

edit: Heb wifi opnieuw ingesteld, nu krijg ik gelukkig wel weer data binnen op de meter. Het daggrafiek is ook weer bijgewerkt met een (hopelijk kloppend) totaal verbruik van vandaag :)

[ Voor 16% gewijzigd door rolandmegens op 28-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 15:58
Hmmm, ik moet me plots volledig opnieuw aanmelden?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
wowly schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:43:
Hmmm, ik moet me plots volledig opnieuw aanmelden?
Ik kom er ook niet meer in: Login error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Hier het zelfde......wat ben ik blij met het programma van @Daveth .....die cloud is een echt luchtkasteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
RobAkm schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:28:
Hier het zelfde......wat ben ik blij met het programma van @Daveth .....die cloud is een echt luchtkasteel.
Heb het ding even los gehaald, nu doet ie het weer... raar want dat duid niet op iets lokaals.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Hi tweakers, een van de authenticatie servers had in het afgelopen uur wat instabiliteit. Op dit moment zou alles weer moeten functioneren als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rootpowered
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 18:44
Ik heb zojuist de HomeWizard P1 meter mogen ontvangen en wil graag zelf data bijhouden van afgelopen jaren verbruik. Via welke weg krijg jij de gegevens in InfluxDB @martgom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
rootpowered schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:28:
Ik heb zojuist de HomeWizard P1 meter mogen ontvangen en wil graag zelf data bijhouden van afgelopen jaren verbruik. Via welke weg krijg jij de gegevens in InfluxDB @martgom?
Ik gebruik hier Home Assistant voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 22:52
Sinds een aantal dagen heb ik de P1 meter in gebruik. Aansluiten en verbinden met de app ging probleemloos. Daarna heb ik de Service Browser app geïnstalleerd, en daaruit het IP adres van de P1 overgenomen om de json en telegram data uit te lezen. Tot gistermiddag werkte ook dat probleemloos.

Sinds gisteravond komt er zowel bij http://<IPadres>/api/v1/telegram als /data een foutmelding dat de site niet werkt en/of dat er geen verbinding mee kan worden gemaakt: ERR_CONNECTION_RESET en/of ERR_EMPTY_RESPONSE.

Wie weet waar dit aan kan liggen? De Energy app werkt wel en ook vanuit de router en Service Browser is de P1 meter zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Ben zelf een tevreden gebruiker van de Homewizard P1. Ik heb zelf stadsverwarming en geen zonnepanelen, dus alleen inzicht in verbruik van elektra.

Nu wil ik ook een P1 meter voor mijn ouders aanschaffen, aangezien zij wel een hoog verbruik (vooral gas) hebben. Ik zie wat screenshots dat mensen ook gasverbruik kunnen meten. Nu lijken mijn ouders twee meters te hebben, 1 voor elektra en 1 voor gas (zie foto’s). Alleen elektra heeft een P1 aansluiting. Of zal de gasmeter ook met de andere meter zijn gekoppeld? Of kan ik met deze opstelling gasverbruik niet kunnen meten met de P1 meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRJEeUerfXo-iShVv-Nc8AD-jl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgxVn3kvb8V89DKYxyZjACZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQm_XzOPHEO3tXgQtV2dyqyOkr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mycs8ICrr0kcdW4g9dy98byr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobAkm
Dit heb ik ook en de gasmeter is (draadloos) gekoppeld aan de elektrameter, dus de P1 aan de elektrameter geeft zowel elektra als gas weer in de app.
Helaas is het gas niet realtime, maar op dag uitleesbaar.....je hebt geen voortschrijdende lijngrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
RobAkm schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:50:
Dit heb ik ook en de gasmeter is (draadloos) gekoppeld aan de elektrameter, dus de P1 aan de elektrameter geeft zowel elektra als gas weer in de app.
Helaas is het gas niet realtime, maar op dag uitleesbaar.....je hebt geen voortschrijdende lijngrafiek.
Dank, dan ga ik hem ook aanschaffen voor mijn ouders. Ik had ooit ergens gelezen dat je bij de rest p1 meter ook een abonnement kan afsluiten voor sluipverlies van gas en elektra. Dus niet zozeer gasdetectie, maar wel naar het verbruik. Ik kan daar echter niets van op de Homewizard website vinden. Of heb ik het niet goed gelezen/begrepen en bestaat het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@Daveth heeft een programma'tje gemaakt wat op de PC realtime elektra kan loggen, maar hier zit geen gas in.
Het programma maakt een CSV-file welke je weer in Exel kan lezen en/of bewerken naar grafieken.
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Misschien kan Dave ooit nog eens de gasstand uit het telegram halen en daar ook een mooi grafiekje voor de PC maken, maar ik denk dat hij meer bezig is op dit moment met de elektra.

In de app van @HomeWizard_NL zit bij NU alleen een voortschrijdende lijn van elektra, niet van gas.
Bij dag geeft de app alleen aan wat het verbruik is geweest tussen bv twee keer naar dag te kijken op verschillende tijden.
Misschien kan HW ooit nog eens een lijn grafiek in NU maken, maar dan zou je gasverbruik per 5 minuten zien want de meter geeft maar eens per 5 minuten de gasstand..

[ Voor 11% gewijzigd door RobAkm op 07-05-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 18:59
martgom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Ik gebruik hier Home Assistant voor.
Ik ook, maar spijtig genoeg zijn er maar een paar gegevens beschikbaar in Home Assistant.
Er zijn 2 API's beschikbaar, eentje waar een beperkt aantal gegevens geparsed zijn, en eentje waar het volledige telegram beschikbaar is.
De HA integratie maakt helaas gebruik van de beperkte API, waardoor een aantal gegevens niet in HA terechtkomen.
In mijn buurt is de netspanning nogal variabel, en ik zou graag met HA de spanning monitoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Wat let je om het programma van Dave te installeren op je PC ?
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Laat dat programma middels die CSV ook de netspanning per fase zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rootpowered
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 18:44
mbbs1024 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Ik ook, maar spijtig genoeg zijn er maar een paar gegevens beschikbaar in Home Assistant.
Er zijn 2 API's beschikbaar, eentje waar een beperkt aantal gegevens geparsed zijn, en eentje waar het volledige telegram beschikbaar is.
De HA integratie maakt helaas gebruik van de beperkte API, waardoor een aantal gegevens niet in HA terechtkomen.
In mijn buurt is de netspanning nogal variabel, en ik zou graag met HA de spanning monitoren.
Klopt, het was me wel gelukt de P1 meter in HA te krijgen, en heb inmiddels gevonden hoe ik die gegevens in InfluxDB/Grafana krijg, maar ik mis de voltage vanuit de P1 meter. Andere smart plugs leveren deze informatie wel, vrij frustrerend. Al helemaal omdat de (telegraf) API van de P1 meter de voltage wel toont. Wellicht dat dit wat uitkomst kan bieden: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/. Ga ik vandaag naar kijken, misschien is het hiermee wel mogelijk alle gegevens op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
mbbs1024 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Als je Voltage mist in de HA integratie zou je dat als feature request kunnen aangeven, gegevens zijn er dus eenvoudige actie lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Gramser schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:51:
Ik heb geen 3 fase, dus dat zal je even aan een ander die het programma gebruikt of @Daveth moeten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Gramser schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:51:

Zoals je kan zien geeft het programma dat wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtbvgCqg_hCBfubWGlvIrxfb7yo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L6kjgkIVUwuf2dQMUwRCLPMK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dan wordt het tijd dat ik de oude versie eens verwijder en de nieuwste eens installeer!

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8a-F5SHeLW21z0rpWNRcLuUgts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7CKmLV72BVHAqjUdsNIp0rBk.jpg?f=user_large

Check! En dus te zien dat de netspanning over de fasen heen netjes is. Gaan we gedurende de dag eens in de gaten houden. En de wasmachine staat aan, die gaat dus over fase 1, en de zonnepanelen over fase 3.

Geinig, nice to know!

[ Voor 72% gewijzigd door Gramser op 10-05-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Beste Tweakers,

Wij zijn opzoek naar gebruikers die nu al een kWh meter hebben, en die willen testen met de lokale API.

stuur ons een prive bericht op tweakers en vermeld daarbij waarom je de api wil testen. Er zijn beperkt plaatsen beschikbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door HomeWizard_NL op 11-05-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Mede Tweakers,

Ik heb in mijn huidig huis de homewizard energy link.
Gekoppeld op de P1 aansluiting en een gekoppelde kilowatt uur meter vanuit de zonnepanelen.
Hiermee kan ik heel goed zien wat we opwekken en verbruiken.

We gaan verhuizen naar een nieuw huis, hier krijgen we ook een warmtepomp en een laadpaal.
Nu zou ik graag willen zien wat we opwekken, verbruiken in huis, verbruiken aan de warmte pomp en aan de laadpaal.

Kan ik dit allemaal inzichtelijk maken met een Wi-Fi P1 meter, en een WiFi kWh meter 3-fase voor de laadpaal en een Wi-Fi kWh meter MID voor de zonnepanelen?

Worden deze allen mooi overzichtelijk weergegeven?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martgom
cautje schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:53:
Mede Tweakers,

Ik heb in mijn huidig huis de homewizard energy link.
Gekoppeld op de P1 aansluiting en een gekoppelde kilowatt uur meter vanuit de zonnepanelen.
Hiermee kan ik heel goed zien wat we opwekken en verbruiken.

We gaan verhuizen naar een nieuw huis, hier krijgen we ook een warmtepomp en een laadpaal.
Nu zou ik graag willen zien wat we opwekken, verbruiken in huis, verbruiken aan de warmte pomp en aan de laadpaal.

Kan ik dit allemaal inzichtelijk maken met een Wi-Fi P1 meter, en een WiFi kWh meter 3-fase voor de laadpaal en een Wi-Fi kWh meter MID voor de zonnepanelen?

Worden deze allen mooi overzichtelijk weergegeven?

Bedankt!
Je mist alleen nog een kWh meter voor de warmtepomp. Inderdaad zie je dit heel mooi overzichtelijk in 1 app wat je verbruik is per apparaat en wat je teruglevert aan het net. Helaas kun je nog niet al je meters in 1 overzicht krijgen maar moet je naar beneden scrollen.
Hier een voorbeeld van de app, je kan per dag, maand en jaar weergeven, maar ook het huidige verbruik.
Met de API kun je zelfs per fase zien wat het verbruik is en kun je wel een pagina maken waar je alle meters op zet (als de API voor de kWh meters live is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSER08UHmgvO-LjOClRhBRqVuTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCQXm0qXeaeuir5vXLYd7a5d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
martgom schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:21:
[...]

Je mist alleen nog een kWh meter voor de warmtepomp. Inderdaad zie je dit heel mooi overzichtelijk in 1 app wat je verbruik is per apparaat en wat je teruglevert aan het net. Helaas kun je nog niet al je meters in 1 overzicht krijgen maar moet je naar beneden scrollen.
Hier een voorbeeld van de app, je kan per dag, maand en jaar weergeven, maar ook het huidige verbruik.
Met de API kun je zelfs per fase zien wat het verbruik is en kun je wel een pagina maken waar je alle meters op zet (als de API voor de kWh meters live is)

[Afbeelding]
Als je alles in een scherm wil passen, kun je de afmeting van je grafiek aanpassen bij de grafiek instellingen. Dan hoef je niet hoeft te scrollen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Als je alles in een scherm wil passen, kun je de afmeting van je grafiek aanpassen bij de grafiek instellingen. Dan hoef je niet hoeft te scrollen :)
Supertip! Die setting had ik nog niet gezien.
Zou mooi zijn als je ze ook naast elkaar kan zetten dus bijv. 2 vierkantjes naast elkaar en 3 of 4 onder elkaar zodat je 6 of 8 grafieken tegelijk kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Kan ik meerdere huizen aan 1 app koppelen?
Mijn ouders hebben de p1 meter binnen, moet deze nog installeren, maar wel fijn als ik met ze mee kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
martgom schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt!!!

Dat lijkt me een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Xtince schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:05:
Kan ik meerdere huizen aan 1 app koppelen?
Mijn ouders hebben de p1 meter binnen, moet deze nog installeren, maar wel fijn als ik met ze mee kan kijken.
Ja, je kunt meerdere 'Homes' configureren in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01 08:09
Is er al meer nieuws over wanneer Energy+ beschikbaar wordt en wat alle features worden?

Ik woon in België, waar een hele kwestie speelt over zonnepaneleneigenaars en de digitale meter. Ik ga de hele discussie besparen, maar in België is de zelfconsumptie erg belangrijk voor de eindafrekening van je elektriciteitsfactuur. Vanaf 2022 komt daar ook nog het zogenaamde piekvermogenstarief bij. Deze beide factoren (zelfverbruik en piekvermogensgebruik) zijn voor de Belgen onder ons dus erg belangrijk om in de gaten te gaanhouden.

Ik had eerder DSMR-Reader draaien op m'n Pi, maar ontbrak een integratie van de opbrengst van de zonnepanelen. Intussen heb ik DSMR Reader vervangen door een P1-meter en kWh-meter op de kring van de zonnepanelen. Ik mis echter nog wel een grafiekje om zonder al te veel rekenwerk mijn zelfconsumptie inzichtelijk te maken. Ik zie wel mijn verbruik en productie, maar moet gaan rekenen om te weten waar de elektriciteit van mijn verbruik vandaan komt: van het net of uit eigen productie.

Zeker vanaf 2022 zou ik ook graag een beeld krijgen van mijn kwartiergemiddelden over het gebruikte vermogen. De invloed hiervan op onze energiefactuur is nog niet bekend, maar het is toch duidelijk welke weg de energieregulator in België is ingeslagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:06
Lopen worstelen met me P1 meter. Had eerst 1 van de essent, die werkte niet meer. dus na een tijdje toch de Homewizard besteld omdat ik binnenkort ook zonnepanelen krijg wil ik toch alles weer beter controleren.

Helaas krijg ik hem niet een de praat. hij blijft rood branden.

Nu weet ik niet wat ik verkeerd doe, heb Liander gebeld of ze de P1 poort kunnen checken dat doen ze niet, gaat nooit stuk.

Zou de P1 meter DOA kunnen zijn of?
viel me ook op dat ik de usb moet gebruiken terwijl ik dat bij de oude p1 meter niet hoefde, en ik heb een iskra am550 uit 2017 smr 5.0

Iemad enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Even HomeWizard een berichtje sturen. Niet hier, dat is niet handig voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Nu in het goede topic, niet goed gekeken.

Mijn Homewizard heeft het na 9 jaren trouwe dienst begeven en ik zit te denken om de defecte HW samen met mijn Homewizard Energylink te vervangen voor de nieuwe P1 meter van HW.

Nu gebruik ik ook zonnepanelen, die werden via een 3 fase KWH meter met pulse uitgelezen door de Energylink.

Als ik de zelfde functionaliteit wil ben ik bang dat ik niet ontkom om de HomeWizard WiFi kWh meter 3-fase aan te schaffen (samen met de HomeWizard Wi-Fi P1 Meter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 23:06
Hoi, ik kom er helaas niet uit, en deel even wat voortgang:

allereerst: Naast een HWE wifi P1 heb ik ook de HWE wifi kWh meter gemonteerd.

De kWh heeft nu als test ook een API gekregen. grote dank aan HWE, die in test fase is (zie elders hun vraag om test deelnemers)

Hij, de kWh meter, is dus nu uit te lezen, maar dan volgt de vraagstelling, hoe netjes de P1 en kWh meter naar de PVoutput?

de api van de kWh meter, met zonne panelen als bron, als V2 lijkt me?
en de P1 power waarde als V4?

Wie ziet wat er onderstaande mis gaat?

kWh meter api : http://{jou-eigen-IP}/api/v1/data

hier is uit te lezen waarden via de webbrouwser bijvoorbeeld:

{"wifi_ssid":"{jou WIFI}","wifi_strength":100,"total_power_import_t1_kwh":0.824,"total_power_export_t1_kwh":515.222,"active_power_w":-1476.29,"active_power_l1_w":-1476.29}

er was dus een zonneopbrengst was hier even 1476,29 watt

Dan het script die het uitleest.

kWh meter script eens per 5 min:

#!/bin/sh
cd /
cd /volume1/Documenten/energiemeter
mkdir pvoutput
cd pvoutput

# get most recent webdata kWh solar energy meter
content=$(wget http://{jou-eigen-IP}/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_l1_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# post power value to pvoutput site
postdatastring="sid=xxx&key=xxxxxxxx&v2=$content&t=$minute&d=$today"
wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

# Clear temp directory (to remove unwanted disk space)
cd ..
rm -rf pvoutput
cd /

kWh meter mail met bevestiging van waarden:

"Beste gebruiker,

Taakplanner heeft een geplande taak voltooid.

Taak: kWh PVoutput
Starttijd: Sat, 15 May 2021 16:15:02 GMT
Stoptijd: Sat, 15 May 2021 16:15:04 GMT
Huidige status: 0 (Normaal)
Standaard uitvoer/fout:
URL transformed to HTTPS due to an HSTS policy
--2021-05-15 16:15:02--
https://emea01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https{KNIP}

Resolving pvoutput.org... {IP}
Connecting to pvoutput.org|{IP}.. connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: unspecified [text/plain]
Saving to: 'addstatus.jsp?sid={key}&key={code}&v2=-1525.087%7D&t=16:15&d=20210515'

0K 7.30M=0s

2021-05-15 16:15:03 (7.30 MB/s) -
'addstatus.jsp?sid={key}&key={code}&v2=-1525.087%7D&t=16:15&d=20210515'
saved [20]

.....

de zonneopbrengst was hier boven iets later en was 1476watt tijdens de knip sessie van de webbrowser en op het tijdstip van script en uploaden 1525.087watt.

voor de volledigheid ook gebruikte P1 script dat ik tegelijk ook laat uitlezen en uploaden om de 5 minuten naar PVoutput:

#!/bin/sh
cd /
mkdir pvoutputP1
cd pvoutputP1

# get most recent webdata Energy meter
content=$(wget http://{IP-P1meter}/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_l1_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`

postdatastring="sid={KEY}&key={code}&v4=$content&t=$minute&d=$today"

# Clear temp dirictory (to remove unwanted disk space)
cd ..
rm -rf pvoutputP1
cd /

ik ben benieuwd naar jullie reacties

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fiberbleiswijk schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:37:
Wie ziet wat er onderstaande mis gaat?
Misschien is het ook wel handig om te vertellen wat er dan niet gebeurd wat je wel verwacht of wat er wel gebeurd wat je niet verwacht?
Connecting to pvoutput.org|{IP}.. connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: unspecified [text/plain]
Saving to: 'addstatus.jsp?sid={key}&key={code}&v2=-1525.087%7D&t=16:15&d=20210515'
Ik gok dat je die %7D achter de waarde -1525.087 niet zou moeten hebben. Dat is } (maar dan url-encoded) en dat is niet logisch in een numerieke waarde.

Wel apart dat je dan geen foutmelding krijgt van pvoutput zelf.

Ik weet verder niet of het belangrijk is, maar in alle voorbeelden die ik zie stuurt men eerst de datum en de tijd en dan pas de waarde. Jij doet dat precies andersom. Volgens mij hoort dat in theorie niet uit te maken, maar het kan sowieso geen kwaad om eens te proberen of het beter gaat als je de volgorde aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:47
Flash3d schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:57:
Nu in het goede topic, niet goed gekeken.

Mijn Homewizard heeft het na 9 jaren trouwe dienst begeven en ik zit te denken om de defecte HW samen met mijn Homewizard Energylink te vervangen voor de nieuwe P1 meter van HW.

Nu gebruik ik ook zonnepanelen, die werden via een 3 fase KWH meter met pulse uitgelezen door de Energylink.

Als ik de zelfde functionaliteit wil ben ik bang dat ik niet ontkom om de HomeWizard WiFi kWh meter 3-fase aan te schaffen (samen met de HomeWizard Wi-Fi P1 Meter)?
Correct. P1 wifi dongle biedt alleen de kale Energylink functionalteit (dus zonder S -poort info). Wil je ook nog de Spoort info benaderen dan zal je de DIN rail moeten vervangen door die 3 fase kwh module (wifi) en dan klopt het weer.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 23:04
Eindelijk...75 pagina's interessante info over de HW doorgeworsteld en gelezen. Gisteren een P1 meter en 2 x 1 fase kWh meter besteld incl. bekabeling. Nog vooraf even wat vragen gesteld via de website en kreeg daar razendsnel een reactie op terug via de mail.

P1 meter inmiddels in gebruik en ga zo ook aan de slag met de 2 kWh meters. Ik ben zeker geen techneut, maar gezien de voor zichzelf sprekende handleiding moet dat geen probleem zijn vermoed ik.

In mijn situatie 2 Omnik omvormers en dus ook twee groepen te meten. Ik had al ergens gelezen dat er op termijn ook een optie is om de totale PV opbrengst te kunnen bekijken, dus dat is mooi.

Op advies van @AUijtdehaag binnenkort een ODROID N2+ aanschaffen en dan voorzichtig aan de slag met Home Assistent. Ben ik weer tijdelijk van de straat en leuk projectje om erbij te doen.

Installeren P1 trouwens zonder problemen. Had me overigens wel behoorlijk vergist in het formaat van de dongle. Op de plaatjes ziet hij er een stuk imposanter uit, het is meer een het formaat Oreo aan een kort draadje ;)

Ik ben er in ieder geval erg blij mee!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Als je Oreo aan de buitenkant wit is zou ik niet opeten hoor! :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42

Haan

dotnetter

IJsbeer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:38:
Als je Oreo aan de buitenkant wit is zou ik niet opeten hoor! :P
Hoezo niet? :9
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_43545239353735383638_4_LowRes_JPG.JPG

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Dat korte draadje aan die P1 stoort mij ook vreselijk en hij hangt tevens met de achterkant naar me toe als hij in de meter zit......de logica van dat korte draadje en ook nog verkeert om ontbreekt mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:06
Opgelost. De oude p1 meter nsure is door essent niet meer ondersteund daarom stuk
homewizard p1 1e helaas niet geheel werkend geleverd. Vandaag nieuwe ontvangen.
Installatie heel snel gelukt allemaal zonder problemen.
Slingertj3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
Lopen worstelen met me P1 meter. Had eerst 1 van de essent, die werkte niet meer. dus na een tijdje toch de Homewizard besteld omdat ik binnenkort ook zonnepanelen krijg wil ik toch alles weer beter controleren.

Helaas krijg ik hem niet een de praat. hij blijft rood branden.

Nu weet ik niet wat ik verkeerd doe, heb Liander gebeld of ze de P1 poort kunnen checken dat doen ze niet, gaat nooit stuk.

Zou de P1 meter DOA kunnen zijn of?
viel me ook op dat ik de usb moet gebruiken terwijl ik dat bij de oude p1 meter niet hoefde, en ik heb een iskra am550 uit 2017 smr 5.0

Iemad enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:05:
Dat korte draadje aan die P1 stoort mij ook vreselijk en hij hangt tevens met de achterkant naar me toe als hij in de meter zit......de logica van dat korte draadje en ook nog verkeert om ontbreekt mij :(
Dit komt omdat iedere slimme meter anders is. En bij de meeste meters deze dus wel met de juiste kant naar je toe wordt geplaatst, en bij veel meters door het korte kabeltje ook achter een klepje van de slimme meter past. De huidige vorm is een wel overwogen bewuste keuze. Toevallig komt deze bij jouw slimme meter nadelig uit.

Ook het verlengen van de kabel houd in dat er grotere verpakkingen gebruikt moeten worden, daardoor meer volume/duurdere verscheping/nieuwe CE keuring etc etc.. daarintegen verwachten wij niet dat gebruikers elke dag in de meterkast gaan kijken naar de p1 meter B)

[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 18-05-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Maar helaas is het kabeltje nu zo kort dat het haast onmogelijk is om deze uit de meter te verwijderen.
Dat lipje van de connector zit redelijk diep in de meter en door het korte kabeltje kan ik de P1 niet zo draaien dat ik bij het lipje kan.
Daarnaast zit mijn aansluiting aan de zijkant waardoor het nog moeilijker is om dat stekkertje eruit te krijgen want dan zit die P1 weer in de weg.
Gelukkig hoeft de P1 niet regelmatig uit de meter want anders was hij allang in de vuilnisbak verdwenen.
Als de P1 diagonaal in het doosje had gezeten zou het snoertje zelfs wel 10cm langer kunnen zijn......maar ja, het oog wilt ook wat natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3-D
Hoppa, als ik het zelfs voor elkaar krijg om 2 kWh meters in mijn groepenkast te monteren op mijn 2 PV installaties, dan moet iedereen het kunnen. Wat dat betreft heb ik twee linkerhanden, maar met goed lezen en plaatjes kijken is het me gelukt en kan ik sinds vandaag ook alles via de app bijhouden.

Dank @HomeWizard_NL voor de snelle levering en het gebruikersvriendelijk product!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isf9HGV8SS0u-t69PljErVGTzHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UBQrRB97KC86Taz6EKzdTj3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erFIBoupHEpXckM3wRKESTN6biA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ9iPrtrB8QmaqkQYfjkaVQd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c6SjTdEYhBHdhpUI4XpNxa8rq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mc4GCisB6p8XejXEvdhczuo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8uwwtaflJ_zAmHMJQLejwozVNI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QLoI4kb42CHd7946uQzG4tgR.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
A3-D schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:52:
Hoppa, als ik het zelfs voor elkaar krijg om 2 kWh meters in mijn groepenkast te monteren op mijn 2 PV installaties, dan moet iedereen het kunnen. Wat dat betreft heb ik twee linkerhanden, maar met goed lezen en plaatjes kijken is het me gelukt en kan ik sinds vandaag ook alles via de app bijhouden.

Dank @HomeWizard_NL voor de snelle levering en het gebruikersvriendelijk product!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
leuk om te horen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Stingray.nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Ik heb inmiddels voor elkaar dat de homewizard energy zijn data elke 5 minuten naar PVOutput post.
Ik heb nu in 1 overzicht mijn opbrengst van mijn PV installatie en mijn import aan elektriciteit uit het net.
Hieronder een paar voorbeelden van vandaag ter illustratie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dat voor elkaar gekregen door een Unix scriptje te draaien op mijn Synology nas. Dit scriptje draait elke 5 minuten via de taakplanner op de Synology.

Het script maakt eerst een tijdelijke dir aan in een folder op de nas om zijn output op te slaan waarna het
via de API van de HW energy de json data ophaalt. Uit de json string wordt gelijk de juiste waarde gehaald.
Variabelen voor de tijd en datum worden gevuld en hierna wordt alles geüpload naar de PVOutput server. Als laatste wordt de tijdelijke directory weer opgeruimd inclusief tijdelijke bestanden.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# place output on the temp directory (to overcome writing in root folfer)
cd /
cd volume1/homes/YOURDIR/tmp
mkdir pvoutput
cd pvoutput

content=$(wget http://YOURIPADRES/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`

postdatastring="sid=PVOUTPUT_SID_NR&key=YOUR_PVOUTPUT_API_KEY&v4=$content&t=$minute&d=$today"
wget https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring 

cd ..
rm -rf pvoutput
cd /

Ik hoop dat ik hier weer een paar mensen op ideeen heb gebracht met een implementatie voor de API van de HW Energy.
Vraagje, ik lees met een dergelijk script mijn twee Omnik omvormers uit op mijn Synology. Echter werkt mijn script alleen als ik als gebruiker 'root' de taak aanmaak. Is dat bij jouw script ook noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
Vraagje, ik lees met een dergelijk script mijn twee Omnik omvormers uit op mijn Synology. Echter werkt mijn script alleen als ik als gebruiker 'root' de taak aanmaak. Is dat bij jouw script ook noodzakelijk?
Waarschijnlijk staan je permissies niet correct ingesteld, en wil je gaan lezen of schrijven op een plaats waar je volgens de permissies geen rechten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
mbbs1024 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:00:
[...]

Waarschijnlijk staan je permissies niet correct ingesteld, en wil je gaan lezen of schrijven op een plaats waar je volgens de permissies geen rechten hebt.
Helaas niet, de gebruiker ben ik zelf en ik ben admin met alle rechten. Hier liepen meerdere gebruikers van een Omnik omvormer tegenaan i.c.m. het script via de Taakplanner op een Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
Of loop je niet tegen zoiets aan dat je als niet root gebruiker in een bepaalde groep moet zitten om een interface te kunnen gebruiken ?
In linux moet je jezelf in een groep zetten om bvb Wireshark als gewone user te kunnen gebruiken, idem voor het gebruik van een serial port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpcoB
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-04-2022
Heb sinds februari '21 de P1 meter, super makkelijk te installeren en werkt perfect!
klikt idd goed in de kWh meter en is dan lastig te verwijderen, maar waarom zou dit een issue zijn?? je installeert m 1 keer toch?

Wel zou ik graag de data kunnen downloaden of automatisch kunnen oploaden vanuit de P1 naar PVoutput.org
dan kan ik m makkelijk combineren met de data van Enphase voor een totaal overzicht.
maar hoe doe ik dat??
Met de api krijg ik alleen meterstanden door en geen verbruiksdata per 5 minuten of zo.

wie kan er helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:00
Ben tijdje, tevreden over deze meter, werkt prima, echter sinds afgelopen dinsdag valt rond uur of 23 tot cirka 01 tot 02 de registratie weg, en zie dat er geen verbinding gemaakt meer is. Voorheen werkte het constant.
Diverse herstarts geprobeerd om het rond tijdstip van wegvallen opnieuw te verbinden, soms lukt het, soms ook niet. Verder geen problemen met wegvallenende Wifi verbindingen, na uur of 02. Uur wordt er weer verder geregistreerd. Iemand hier hoe of wat dit kan zijn, of te verhelpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Ik ben ook geinteresseerd in deze meter om mijn inzicht te krijgen in het stroomverbruik in ons huis. Waar ik echter benieuwd naar ben: kan deze meter ook inzicht geven per groep? Met groep bedoel ik niet zonnepanelen apart, maar zelfs "keuken", "woonkamer", "slaapkamer" etc. De groepen in mijn meterkast dus.

Kan dit apparaat dat, of zijn er andere mogelijkheden om dit uit te lezen? Ik ben handig met RaspberryPI, scripts schrijven etc., maar nog minder bekend met de hardware kant van dit soort oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:17
@kajel dan zou je op elke groep in je meter kast een KWH meter moeten plaatsten anders gaat dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@Kajel Dan zal je voor iedere groep een kWh meter moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Daveth schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:38:
@kajel dan zou je op elke groep in je meter kast een KWH meter moeten plaatsten anders gaat dit niet.
Eigenlijk best wel raar als je erover nadenkt. Al die groepen maken onderdeel uit van dezelfde slimme meter. Dan zou je toch denken dat je die het gemeten verbruik ook per groep kan teruggeven via een poort oid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:17
@Kajel Hij meet allen wat door de slimme meter gaat en je slimme meter zit voor je groepenkast en heeft geen idee hoe en wat met je groepenkast.

[ Voor 9% gewijzigd door Daveth op 23-05-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Fiberbleiswijk schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:37:

ik ben benieuwd naar jullie reacties
Komt dit deel wel goed in PVO terecht?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/bin/sh
cd /
mkdir pvoutputP1
cd pvoutputP1

content=$(wget http://{IP-P1meter}/api/v1/data -q -O - | sed -e 's/,/\n/g' | grep -e "active_power_l1_w" | cut -d: -f2 | sed 's/"//g')

# Set variables
today=`date '+%Y%m%d'`

postdatastring="sid={KEY}&key={code}&v4=$content&t=$minute&d=$today"

cd ..
rm -rf pvoutputP1
cd /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 13:40
Vandaag ook aangesloten, vlotjes geïnstalleerd en past mooi achter de klep!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8r66FJw/IMG-20210527-191458807-HDR.jpg

Helaas bij installatie 2 op een oudere iphone kon de Energy app niet geïnstalleerd worden wegens te oud.
Iemand een idee of er met 1 van de andere Home Wizard apps connectie mee te maken is?
De HomeWizard app installeert wel op de iPhone maar vindt op het eerste zicht toch geen P1 meter.

En ik was nu juist bijna van die vastlopende Raspberri Pi af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stingray.nl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 17:08
A3-D schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Sorry voor de late reactie, was even "offline". maar ik heb de taak idd als gebruiker root draaien. werkt hier dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stingray.nl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 17:08
EpcoB schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:35:
Heb sinds februari '21 de P1 meter......

Wel zou ik graag de data kunnen downloaden of automatisch kunnen oploaden vanuit de P1 naar PVoutput.org
dan kan ik m makkelijk combineren met de data van Enphase voor een totaal overzicht.
maar hoe doe ik dat??
Met de api krijg ik alleen meterstanden door en geen verbruiksdata per 5 minuten of zo.

wie kan er helpen?
Als je ook een Synology thuis hebt kan je eens naar mijn post kijken. daar heb ik uitgelegd hoe de data automatisch naar PVoutput verzonden kan worden.
Pagina: 1 ... 19 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic