Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.087.738 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@DeadLock Vergis je niet je hebt jouw unit 50% (de helft vermogen verminderd). daarbij komt bij dat bij 0 graden buiten temperatuur je Unit ook nog maar een bepaalde verwarmings capaciteit kan leveren. Stel jouw unit kan 4KW verwarmen bij 0 graden buiten temperatuur zou dus nu betekenen omdat je 50% hebt ingesteld maximaal 2KW verwarmings vermogen. Dat is de helft minder. Vaak is dat niet genoeg voor de ruimte voldoende te verwarmen.
DeadLock schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:09:
[...]

Zo vreemd hoe verschillend onze cijfers zijn. Hier in oktober 20kWh verbruikt, maar ik heb de dagen dat ik warmte nodig had altijd mooie lange runs (meerder uren op ~150W). Ik had wel de het verbruik gelimiteerd in de app tot 50%, mogelijk dat dat scheelt.

Vannacht bleek de unit gelimiteerd tot 50% in de app ('medium') toch niet meer in staat om de ruimte op temperatuur te houden. De buitentemperatuur was wel gezakt tot rond het vriespunt. Doet me toch ietwat vrezen dat mijn unit mogelijk net een tikkeltje ondergedimensioneerd is. Nadat ik deze stroombeperking heb weggehaald in de app gaat het terug op temperatuur brengen van de ruimte wel erg vlot (gelukkig!) met cmpfreq 30 en net geen 400W.

Het gebrek aan deur richting kelder is nog een behoorlijk warmtelek. Dat wordt spoedig opgelost.

Verder gaat het wel prima, nu de goede instellingen gevonden zijn gaat het prima qua comfort. Enkel afwachten of het ook prima blijft lopen de komende maanden en of de unit het (net) haalt om alles warm te houden. Tikkeltje spannend toch wel O-). Iemand hier die al langer verwarmt die kan aangeven of afgelopen nacht al >50% vermogen nodig hebben een slecht teken is?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:33:
[...]

De bevochtigingsmodule van de Ururu schijnt in praktijk niet zo geweldig te zijn hoor ik zo nu en dan, wanneer je dat nodig hebt is het buiten vaak ook droge lucht zoals vorst en dan doet die module niet zoveel, volgensmij heeft Daikin die erop gezet voor het koelen zodat in de zomer de lucht niet te droog wordt in huis.

Ik heb er een losse (koudwater) bevochtiger staan, die gaat straks weer aan als het kouder wordt, juiste luchtvochtigheid voegt heel veel toe aan comfort bij luchtverwarming.

(te droge lucht in huis krijg je gevoel dat het "tocht" men zegt dat vochtige lucht moeilijker te stoken is dat klopt maar de mens voelt droge lucht ook als kouder aan, vochtige lucht werkt als een isolatiedeken om je heen), niet bevochtigen hier daalt het naar 10% en mag ik op 26c gaan stoken en dan nog voelt het "koud".
Met bevochtiging op 50% kan ik gerust rond 20 tot 22c stoken.
@anneke-raymond
Dat kan ik als eigenaar van 2 Ururu's bevestigen, die bevochtiging werkt bij verwarming juist op de droogste ne koudste dagen het slechtst en is daardoor in de praktijk redelijk waardeloos. Ik gebruik het eigenlijk nooit. Het ventileren is leuk, maar het debiet is ook erg beperkt en het voegt geluid toe.

Wat wel de grote voordelen zijn van een ururu sarara is het hoogste rendement op de markt (daartegenover staat een grotere/diepere binnenunit) en de automatische reiniging van de stoffilters, dat is met name op de slaapkamer erg fijn.

De stylish of Perfera komen qua rendement redelijk in de buurt, maar niet helemaal en hebben ook een ionisatiefunctie. Je mist dan dus wel de automatische stoffilter-reiniging. Ook ik heb uiteindelijk een losse luchtreiniger en bevochtiger gekocht en dat werkt echt veel beter. Ik heb een daikin MCK75J en overweeg zelfs een 2e aan te schaffen voor de slaapkamer.
DeadLock schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:09:
[...]

Zo vreemd hoe verschillend onze cijfers zijn. Hier in oktober 20kWh verbruikt, maar ik heb de dagen dat ik warmte nodig had altijd mooie lange runs (meerder uren op ~150W). Ik had wel de het verbruik gelimiteerd in de app tot 50%, mogelijk dat dat scheelt.
Ik zit op 150kWh voor Oktober zie ik :X
Iemand hier die al langer verwarmt die kan aangeven of afgelopen nacht al >50% vermogen nodig hebben een slecht teken is?
Ik log (nog) niet de cmpfreq, moet ik ook is gaan doen. Het hoogste verbruik hier vannacht was iets boven de 400 watt met de ventilatieroosters half open bij een buitentemperatuur van 1.4 graden, maar dan zit je qua warmteproductie toch ook al rond de 2kW. Ik ben de afgelopen jaren nog nooit ook maar een beetje tekort gekomen in de winter, ook niet bij een nacht met -10 graden. Dan ga je 'm echter wel meer horen, zowel binnen als buiten merk je dan dat ie hard moet werken.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 05-11-2020 10:32 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:32
TigerXtrm schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb hier de Venta LW45. Ding werkt als een tiet, en geen stom gedoe met dure filters ofzo d:)b
Heb ik ook en werkt top. ;-)
Dat ding maakt wel meer geluid dan mijn l/l WP ook op laagste stand 1, het is niet storend maar komt er wel bovenuit.

Mijn ruimte is 30m2, stand 1 lukt net gelukkig.
Venta LW25 had ook voldoende moeten zijn, maar dan had die wel op 3 moeten staan en lopen "schreeuwen" in de ruimte.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Hier ook net onder het vriespunt vannacht, tot nu toe 3,1kW gebruikt (2x MHI SRK35ZS-W) op 19°C ingesteld.

Dit was het verbruik van de maand oktober, die 15m3 gas is voor het warmwater. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH4iaPkNsi8lBVO7jvBP4bkYLzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGdX4zKCVzeWiBXjbBfrv7aG.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ingestelde programma is:

Woonkamer:
-doordeweeks 19 graden tot 17u dan 21 graden tot 22.30 dan weer naar 19.
-In het weekend 21 van 7.30 tot 23.30 en dan weer naar 19.

Verdieping:
De hele week door 19u tot 23.30 op 21 (met de uitblaas richting de badkamer) en de rest van de tijd op 19. (hij hangt op de overloop en houd zo 's avonds de badkamer mooi op temperatuur en de slaapkamers op 17/18 graden.

[ Voor 26% gewijzigd door Y10 op 05-11-2020 11:36 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
Hier ook maar eens mijn bevindingen omdat ik hier nogal grote verschillen zie tussen de gebruikers.
Huis van 1996 normaal geïsoleerd volgens toen, hoekwoning met uitgebouwde woonkamer.
In woonkamer van 160m3 / 65m2 hangt sinds september een Mitsubishi inverter airco SRK50ZSXW+
SRC50ZSX-W 5,0kW
Na wat experimenteren staat deze nu al een tijdje op Eco s'morgens 19 dan eind vd middag 20 en begin vd avond 21. Fan staat automatisch, horizontale klep in hoogste positie en louvers overdag automatisch links/rechts en savonds op vaste stand.
Dit werkt in onze situatie het beste en lijkt nu het kouder wordt de beste instelling, minimaal geluid en geen trek.
Ook lijkt deze nu het kouder wordt mooi continu te draaien rond de 300 watt.
Heb hem nog bewust op eco staan : savonds laat zetten we hem weer op 18 maar op eco stand gaat deze s'nachts terug tot max 15. Zodra deze s'morgens beweging ziet gaat hij weer aan en start vanaf 18 en gaat kort daarna naar 19.
Mocht het eerdaags te koud worden en dus te hard afkoelen dan haal ik heb van de eco stand af.
Maand overzicht oktober elektra zit op 143Kw en lijkt dus me vrij normaal. Specs van Mitsu geven aan 1350Kw op jaarbasis voor verwarmen.
Als temp buiten rond de 15 graden is heb ik natuurlijk regelmatig pendelen. Op zich niet erg alleen vervelend dat dan klep steeds terug naar boven gaat . Dit hoor je maar is niet storend.
Al met al tot dusver tevreden en we kijken het aan hoelang we dit kunnen volhouden daar ik de CV achter de hand heb.
Dit betreft een Remaha Calenta 40c Cw5 welke nu alleen wordt gebruikt voor douche en bad.
Maar wel leuk dat ik met deze dagen gratis verwarming heb door zelf opgewekte stroom van mijn zonnepanelen (+-3600Wp) welke dagen als vandaag als het zonnetje schijnt en koud is meer opwekken als deze airco verbruikt :)
Zie screenshot gemeten door mijn Shelly plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb3SN2wPs1RjWY60HC19BbxWZPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHsHEMlaFtpg3NniCS7uQXpJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
TigerXtrm schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb hier de Venta LW45. Ding werkt als een tiet, en geen stom gedoe met dure filters ofzo d:)b
Bedankt ga ik onderzoeken.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ik zie mooie kleurplaatjes met verbruik langs komen, hierbij die van mij.
30m2 setpoint meestal 21c of 22c, woning 1986 maar wel prima geisolleerd.

Daikin FTXM35M/RXM35M
Tussenwoning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7RDa4rPS_7msA6Uy3qdYnX4MmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jvaiehPj2S6ZUSDFqZbQW84V.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik doe mee :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d45cykc5LxdMHm5WohnMfb40Nk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGwK2dXXU2IVoY9cqheU9D82.jpg?f=fotoalbum_medium

Eens testen of linken werkt:
https://snapshot.raintank...us0mbHZroQhGI965oYPo7hE6d

Die zal een momentopname laten zien, niet realtime.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik ook *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jcOR6F3DVP8O5WZFcS_vuh-Oew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erlASWCjs26uAL2omotLTYEh.jpg?f=fotoalbum_large

2 x FTXM20 op een 2MXM40
1 x FTXM42 en 1 x FTXM25 op een 2MXM50. Totale inhoud:~250m3 voor een 2-onder-1 kapper uit 2008

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik heb alleen een reëel beeld van de woonkamer. Van de slaapkamers heeft maar 1 een WiFi Module, zodat ik de multisplit via Domoticz kan bedienen.
Beneden een FTXM42M singlesplit en boven een FTXM40M met twee FTXM20M binnen units.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hilb_Ku5GMniWXYbGQGrNy6Bfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBbUGU6Pv8Ynx6UFaX1qG5Ku.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Leuk om een paar grafieken te zien van het verbruik met verwarmen. Ik heb inmiddels mijn airco besteld. die ik hopenlijk binnen 10 dagen ontvang. Dan hoop ik ook ermee te kunnen gaan verwarmen. om mijn gas verbruik te verminderen.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:11
Grafiekjes, doe ik ook even mee. Een eerste inzicht in de impact op het gasverbruik wordt zichtbaar voor dit stookseizoen.

Er hangt een airco beneden en op de bovenverdieping wordt nog met de CV verwarmt, overal radiatoren.

Van boven naar beneden:
- Gasverbruik voor verwarming per gewogen graaddag
- Stroomverbruik airco per gewogen graaddag
- Gasverbruik (omgerekend naar kWh) + verbruik airco per gewogen graaddag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7OpWUolti0PlR9surxvhFN3OAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFHZ53FZZn4ulAFPuK3zdkKc.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb deze zomer de airco (binnen en buitenunit) schoongemaakt en het lijkt erop dat de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW nu zuiniger is. Vergelijk met vorig jaar (minder verbruik bij meer graaddagen):

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5g0i7w0ff1ywb5s/Screenshot_2020-11-05%20MinderGas.png?raw=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Het wordt zo wel een beetje een opsomtopic he :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Misschien gedeeltelijk offtopic, inderdaad. Misschien moeten we hier ons actuele energieverbruik weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:34
@ZuinigeRijder het format dat je gebruikt lijkt van MinderGas.nl die ken ik, maar jij hebt het in kWh hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
trippelb schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 06:54:
@ZuinigeRijder het format dat je gebruikt lijkt van MinderGas.nl die ken ik, maar jij hebt het in kWh hoe heb je dat gedaan?
Eigenlijk te simpel voor woorden. Maar hier is het uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zojuist mijn eerste defrost, is dat met een buitentemperatuur van 7 graden niet ongebruikelijk?

edit: Ik snap er geen zak van, ik heb nu in 1x een hele lange sessie en geen gependel terwijl het eerder deze week kouder was :?

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 06-11-2020 19:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daikin L/L warmtepomp hangt. ( wilde foto's posten in airco topic :) ).

Hele kleine dubbelpost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1ANsaNuXXMYn7nk20Zb5NEbzOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qd9ccDcMzC2mh9xVxONKd58x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxJyzZov5B7pj6pXDVIo1JZQypI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnLtjJWkUBjSD1BnOuWgXpYs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 182% gewijzigd door mkleinman op 06-11-2020 19:10 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

revolution-nl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:59:
Zojuist mijn eerste defrost, is dat met een buitentemperatuur van 7 graden niet ongebruikelijk?

edit: Ik snap er geen zak van, ik heb nu in 1x een hele lange sessie en geen gependel terwijl het eerder deze week kouder was :?
Ligt ook aan de lichtvochtigheid buiten, maar het is niet onmogelijk; de achterwand van je koelkast kan ook bevriezen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 17:34

DeadLock

Vastlopen is relatief....

revolution-nl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:59:

Hoe merk je die defrost? Ik heb er volgens mij afgelopen nacht ook de eerste gehad, maar durf het niet met zekerheid zeggen.

Met de koude nachten gaat het wel wat harder met de kWh hierzo :). 's Nachts zet ik hem een graadje lager, maar ik heb de indruk dat het dan niet zo heel goed gaat qua regeling (volgens mij draait de fan net niet hard genoeg om een te groot verschil tussen temperatuur aan de unit en mijn eigen meetpunt in een hoek te voorkomen). Overdag speelt dat minder, volgens mij bezorgt onze aanwezigheid voldoende wervelingen in de ruimte ofzo?

Verder zeer tevreden over geluidsdruk (valt me niet op) en comfort. Ik ben echt benieuwd naar het verdere verloop deze winter (op vlak van verbruik en comfort).

@mkleinman Wel jammer dat de leidingen in je 2e foto niet mooi weggewerkt zijn in de bovenhoek? :( Hopelijk heb je ook veel genot (en de komende periode warmte) van je units!

[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 06-11-2020 19:41 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
DeadLock schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:40:
[...]

@mkleinman Wel jammer dat de leidingen in je 2e foto niet mooi weggewerkt zijn in de bovenhoek? :( Hopelijk heb je ook veel genot (en de komende periode warmte) van je units!
Dat kon simpelweg niet met het boorwerk. Alle leidingen komen daar uit het plafond en gaan meteen de hoek om naar de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyMsAL1M80tZ231NiiCg5ARflac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdrayfPF9Es7LmZ1xxOnSD51.jpg?f=fotoalbum_large

HIer kan je dat iets beter zien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@mkleinman Hangen die binnenunit(s) niet gevaarlijk dicht bij het plafond ?
Die van mij hangt zeker wel 15 cm van het plafond af.

Ik snap dat het mooi lijkt maar dit heeft toch negatief invloed op de binnenunit omdat de luchtflow een beetje wordt belemmert? en temperatuurverschillen kunnen verklaren dat het niet helemaal klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

eggiebert schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:15:

Na wat experimenteren staat deze nu al een tijdje op Eco s'morgens 19 dan eind vd middag 20 en begin vd avond 21. Fan staat automatisch, horizontale klep in hoogste positie en louvers overdag automatisch links/rechts en savonds op vaste stand.
Dit werkt in onze situatie het beste en lijkt nu het kouder wordt de beste instelling, minimaal geluid en geen trek.
Na een jaar (2019/2020) stoken met inderdaad de klep (ik zou het een foil noemen) in de hoogste stand ben ik er dit stookseizoen achter gekomen dat die stand voor extra lawaai zorgt, en juist dat lawaai was de reden dat ik de fan niet harder wilde zetten.
Nu heb ik welliswaar een andere airco, maar ik denk dat als lawaai een probleem is dit één van de redenen kan zijn.

Als het een scheepsschroef zou zijn zou ik het over 'cavitatie' willen hebben, maar dit speelt zich af in lucht dus misschien is het 'stall' .   Wikipedia: Stall (fluid dynamics)

Ik heb nu de airco zo ingesteld dat hij schuin naar voren, naar beneden, blaast.
Dat geeft in de beleving duidelijk minder geruis, en daardoor is 'fan-stand 2' mogelijk ook acceptabel als het straks kouder word.

Dus: Als je last van geruis hebt, probeer dan eens de luchtstroom minder af te buigen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:17:

Ik snap dat het mooi lijkt maar dit heeft toch negatief invloed op de binnenunit omdat de luchtflow een beetje wordt belemmert? en temperatuurverschillen kunnen verklaren dat het niet helemaal klopt.
De Stylish mag 8 cm van het plafond af. De Perfera dacht ik 15 cm, ben niet helemaal zeker over die. In elk geval meer dan 8.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeadLock schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:40:
[...]

Hoe merk je die defrost? Ik heb er volgens mij afgelopen nacht ook de eerste gehad, maar durf het niet met zekerheid zeggen.

Met de koude nachten gaat het wel wat harder met de kWh hierzo :). 's Nachts zet ik hem een graadje lager, maar ik heb de indruk dat het dan niet zo heel goed gaat qua regeling (volgens mij draait de fan net niet hard genoeg om een te groot verschil tussen temperatuur aan de unit en mijn eigen meetpunt in een hoek te voorkomen). Overdag speelt dat minder, volgens mij bezorgt onze aanwezigheid voldoende wervelingen in de ruimte ofzo?

Verder zeer tevreden over geluidsdruk (valt me niet op) en comfort. Ik ben echt benieuwd naar het verdere verloop deze winter (op vlak van verbruik en comfort).

Bij de mitsubishi gaat het groene lampje knipperen bij een defrost dit is hoe ik het opmerkte.
Het geluid van de buitenunit bij een defrost vond ik erg meevallen.

Wij zijn ook erg tevreden over het comfort, eigenlijk hoor je de binnenunit praktisch niet bij bedrijf en zijn er altijd wel andere geluiden die overstemmen. Daarnaast wordt de ruimte heel gelijkmatig warm en hebben we ook geen last van tocht of luchtstromen.

Ben overigens wel een beetje jaloers op de Daikin eigenaren met al die mooie app functionaliteiten.
Helaas was de WAF afwezig bij de Daikin binnenunits. Hopelijk komt airconwithme ooit eens met een fatsoenlijke app.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 09:16
Dat ligt in de basis niet echt aan airconwithme. Ik heb de laatste tijd redelijk intensief contact met Airzone. Die hebben Aidoo als tegenhanger van Airconwithme. Echter op de vraag of zij meer/beter om kunnen gaan met alle settings die een normale remote wel heeft (bvb fan in 3d modus) was het antwoord: nee wij kunnen niet meer dan onze concullega wifi modules omdat de (meeste) AC fabrikanten lang niet alles doorgeven en/of in laten stellen via de gebruikte interface.
Meestal is het beperkt tot: modus, settemp, gemeten temp, snelheid fan, uitblaashoek en soms nog een eco stand.

Daikin heeft echt wel een voorsprong wat wifi gebeuren betreft, volgens mij volledig zelf ontwikkeld.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:22:
[...]

Bij de mitsubishi gaat het groene lampje knipperen bij een defrost dit is hoe ik het opmerkte.
Het geluid van de buitenunit bij een defrost vond ik erg meevallen.

Wij zijn ook erg tevreden over het comfort, eigenlijk hoor je de binnenunit praktisch niet bij bedrijf en zijn er altijd wel andere geluiden die overstemmen. Daarnaast wordt de ruimte heel gelijkmatig warm en hebben we ook geen last van tocht of luchtstromen.

Ben overigens wel een beetje jaloers op de Daikin eigenaren met al die mooie app functionaliteiten.
Helaas was de WAF afwezig bij de Daikin binnenunits. Hopelijk komt airconwithme ooit eens met een fatsoenlijke app.
Het was bij mij even schrikken toen ik de ac aanzette 1179 watt zo hoog had ik hem nog niet gezien bij opstart. Maar na een paar minuten nu op 340 watt . Maar bij de way de smart m-Air app is de play store ik heb hem net geprobeerd maar krijg het nog niet werkend mischien jij wel. Hier nog een paar plaatjes ervan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vI6_RtxX91Hhytv3gYzu2gs8XQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59g43V4PH7BxH8McCXsYU6W7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qqu4y53JPzhOq8TfhGiQY-hCOkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVSqyagWpSDOAx3YMLxdt9Xq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOK6srg-B-ecognsmrnl7JUJPvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXQk0oQLsNL8HZJCMWFgkkvZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
mr_evil08 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:17:

Alle drie de units hangen relatief dicht bij het plafond. Ik neem aan dat de installateur weet wat hij doet. De eerste testen zijn in elk geval heel erg positief. Gisteravond had Bianca het koud, en omdat het kan, de Daikin even aan gezet. Binnen no time een graad er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:46

Japie.G

Colour Classic

Zojuist mijn daikin eens op verwarmen gezet (ftx jv). Ding is niet bedoeld om te verwarmen, maar wilde eens zien wat hij doet. Ding gaat aan en uit, en dan bedoel ik dat de fan ook stopt als de buitenunit uit gaat. Daar kun je toch niet bij slapen🤪. Of doe ik wat fout?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:32:
Zojuist mijn daikin eens op verwarmen gezet (ftx jv). Ding is niet bedoeld om te verwarmen, maar wilde eens zien wat hij doet. Ding gaat aan en uit, en dan bedoel ik dat de fan ook stopt als de buitenunit uit gaat. Daar kun je toch niet bij slapen🤪. Of doe ik wat fout?
Ja. Wie verwarmt er nou een slaapkamer? Zeker nu? Zo koud is het toch niet buiten? :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:32:
Je zou eens moeten zoeken op 'pendelen' in dit topic. Dan weet je genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Haha ik snap dat het pendelen is. Wat ik alleen niet had verwacht is dat de fan ook uit zou gaan.. das geluidstechnisch niet zo fijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Beetje een crosspost met airco topic. Ik krijg twee van mijn Daikin units niet gekoppeld met het WIFI netwerk. Het aparte is dat 2 van de 3 afstandbedieningen het niet doen om in AP mode te komen. Met de 3e lukt dat wel ( cancel knop, 5 seconden powerfull knop ).

Alleen de Stylish unit is gelukt om te pairen. De beide Perfera units krijg ik wel in AP mode ( lijkt het ) maar vind ik beide SSID's niet terug op in mijn lijst van WIFI netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:10
Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:04:
Haha ik snap dat het pendelen is. Wat ik alleen niet had verwacht is dat de fan ook uit zou gaan.. das geluidstechnisch niet zo fijn..
Anders krijgt je een tochtig gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Maar dan snap je niet wat pendelen is voor een L/L WP :+ Dat is dus compleet aan en uitgaan elke zoveel minuten ;)

Je kan er mee spelen door het debiet te verlagen (fanstand dus op fluister of 1 zetten) of eem ECO stand aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:32
Zo, ik heb ook net de smart m Air gedwonload. Ook hier nog geen succes om mijn airco's te koppelen. Sterker nog, ik kan mij nu niet eens meer aanmelden.

Kan ook nergens terug vinden of en hoe die app compatible is met de 'oude' wifi modules. Weet jij daar iets van?

Foto voor de leuk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUq9uu6R2iOXgS9i5HRzRuQfRE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87xJKY0lB97IOfuT7ov4QxHg.jpg?f=fotoalbum_large
evtje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:29:
[...]

Het was bij mij even schrikken toen ik de ac aanzette 1179 watt zo hoog had ik hem nog niet gezien bij opstart. Maar na een paar minuten nu op 340 watt . Maar bij de way de smart m-Air app is de play store ik heb hem net geprobeerd maar krijg het nog niet werkend mischien jij wel. Hier nog een paar plaatjes ervan.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt.

[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Notna schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:15:
[...]

Maar dan snap je niet wat pendelen is voor een L/L WP :+ Dat is dus compleet aan en uitgaan elke zoveel minuten ;)

Je kan er mee spelen door het debiet te verlagen (fanstand dus op fluister of 1 zetten) of eem ECO stand aan te zetten.
In koelmodus blijft de fan ook draaien als de buitenunit uit staat. Ik had datzelfde ook verwacht in verwarmingsmodus. Op een slaapkamer is een continu superlaag geluidsniveau fijner dan aan en uit, ook al is het geluidsniveau vrijwel nul. Ik had bij pendelen een fluctuatie in uitstroomtemp verwacht. Niet dit. Helaas verkeerde verwachtingen dus😉

Naja mijn plan om de bovenverdieping 24/7 bij te verwarmen met L/L is hiermee wel afgeschoten😉

(Moet wel zeggen dat de temperatuur zeer snel en zuinig op niveau wordt gebracht)

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 07-11-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:32
Bestaan er nog tweakers met slechte wifi op zolder ? :+

Maar het heeft helaas niets met bereik te maken. De nieuwe app lijkt niet te werken met de oude wifi interface. Ziehier ook de nieuwe module

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd8zgG2a6TT8Xe3MEtlWfi5QcyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrxuF9W2JmPLjh0nS2Eblf4O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
McMark schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:19:
Zo, ik heb ook net de smart m Air gedwonload. Ook hier nog geen succes om mijn airco's te koppelen. Sterker nog, ik kan mij nu niet eens meer aanmelden.

Kan ook nergens terug vinden of en hoe die app compatible is met de 'oude' wifi modules. Weet jij daar iets van?

Foto voor de leuk!
[Afbeelding]

[...]
Het is mijn ook totaal onduidelijk in de vraag en antwoord hebben ze het wel over ac na 2010 maar nog niet gelezen dat er een nieuwe module nodig zou zijn. En zegt jou dit iets?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK5V9zNMhyaZTco1lOPstL4lQJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5cV59y4c4JX9x9QGXloue3H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
McMark schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:47:
[...]

Maar het heeft helaas niets met bereik te maken. De nieuwe app lijkt niet te werken met de oude wifi interface. Ziehier ook de nieuwe module

[Afbeelding]
Vanuit gaande dat er een nieuwe module nodig is waar kunnen we die krijgen in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Japie.G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:38:
[...]

In koelmodus blijft de fan ook draaien als de buitenunit uit staat. Ik had datzelfde ook verwacht in verwarmingsmodus. Op een slaapkamer is een continu superlaag geluidsniveau fijner dan aan en uit, ook al is het geluidsniveau vrijwel nul. Ik had bij pendelen een fluctuatie in uitstroomtemp verwacht. Niet dit. Helaas verkeerde verwachtingen dus😉

Naja mijn plan om de bovenverdieping 24/7 bij te verwarmen met L/L is hiermee wel afgeschoten😉

(Moet wel zeggen dat de temperatuur zeer snel en zuinig op niveau wordt gebracht)
Je kan toch gewoon met een schema enkel overdag verwarmen bijvoorbeeld? Als het zo'n pendelfeest is (wat ik echt niet herken, weliswaar in een iets grotere ruimte) dan zal het op een nacht ook niet zoveel afkoelen dat het oncomfortabel wordt.

Moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben hoe weinig gependel er is. Deze dagen heb ik eigenlijk maar 2 lange runs per etmaal :). Nu ook zonder de beperking op het te gebruiken vermogen via de app gaat de unit mooi rustig draaien met lage cmpfreq en ~150W.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
Dat gaat het bij veel merken ook niet. Als dat bij Daikin wel zo is, is dat in mijn ogen erg vreemd en onprettig inderdaad.

Bij mijn ME gaan ze nooit uit bij pendelen. De fan gaat eventueel wel terug, maar als die pendelt is de warmtevraag per definitie niet groot en staat de fan dus toch al zacht.

[ Voor 13% gewijzigd door Armin op 07-11-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Notna schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:15:
[...]

Pendelen is een eigenschap van de buiten-unit, niet noodzakelijk van de binnen-unit. Als Daikin dat daar ook doet, snap ik nu opeens de aversie van Daikin eigenaren tegen pendelen. Maar ik begreep van bepaalde andere Daikin eigenaren dat het bij hen niet gebeurde, dus is het type specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Armin schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:39:
[...]

Pendelen is een eigenschap van de buiten-unit, niet noodzakelijk van de binnen-unit. Als Daikin dat daar ook doet, snap ik nu opeens de aversie van Daikin eigenaren tegen pendelen. Maar ik begreep van bepaalde andere Daikin eigenaren dat het bij hen niet gebeurde, dus is het type specifiek?
Hier (FTXM) gaan zowel de binnen áls buitenunit uit om de haverklap als je niet het debiet (of vermogen) manipuleert om langere runs af te dwingen bij teveel vermogen of lauw/warm weer buiten.

Daarom laat ik ook nooit de auto fanstand toe op deze units met verwarmen; dan word je knettergek in de periodes voor de echte kou begint. In de winter heb je afdoende vermogen en gaat de auto regeling prima

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 07-11-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Japie.G @Armin

Deze Daiking doet dat ook als ik bewust een scenario creeer om hem te laten pendelen, binnenunit gaat ook uit maar eerst gaat de unit automatisch nog op fluisterstand draaien en als dat uiteindelijk niet meer lukt gaat de fan uit, maar de volgende startpoging is dan wel automatisch fluisterstand.

Als het hier gebeurd is de warmtevraag zo minimaal dat ik de WP uit zet en uit laat want het blijft warm genoeg, oftewel de volle zon op de ramen en buiten niet echt koud.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:42:
[...]

Deze Daiking doet dat ook als ik bewust een scenario creeer, maar eerst gaat de unit automatisch nog op fluisterstand draaien en als dat uiteindelijk niet meer lukt gaat de fan uit.

Als het hier gebeurd is de warmtevraag zo minimaal dat ik de WP uit zet en uit laat want het blijft warm genoeg.
Dus ook bij jou gebeurd het dus dat de fan uit gaat, al kun je het dus flink tegengaan?

Ik ga op tenen trappen O-) maar dat vind ik een reden om een volgende keer weer geen Daikin te nemen. Ook voor luchtcirculatie wil ik dat de fans aan blijven op inderdaad fluisterstand. Immers een kamer koelt nooit uniform af, en de sensor in de unit werkt ook beter als die blijft ventileren.

Kun je dat ook niet uitzetten met wat geavanceerde programmering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:46:
[...]

Dus ook bij jou gebeurd het dus dat de fan uit gaat, al kun je het dus flink tegengaan?

Ik ga op tenen trappen O-) maar dat vind ik een reden om een volgende keer weer geen Daikin te nemen. Ook voor luchtcirculatie wil ik dat de fans aan blijven op inderdaad fluisterstand. Immers een kamer koelt nooit uniform af, en de sensor in de unit werkt ook beter als die blijft ventileren.

Kun je dat ook niet uitzetten met wat geavanceerde programmering?
Heb werkschoenen met stalen neuzen aan. ;-)

Mogelijk blijft de binnenunit aan als ik hem op stand auto zet ipv handmatig op stand verwarmen, dit nooit geprobeerd, maar dat pendelen gebeurd hier zo goed als niet, de unit staat dan veelal al uit.

De ruimte moet absoluut stil zijn wil het opvallen dat de fan uit gaat(in een slaapkamer kan ik mij dat indenken dat je het zou kunnen merken).

Heb nergens iets kunnen vinden waar je het kan aanpassen, zal vast een verborgen installateursmenu zijn waar het kan.

Voor de fan gebruik ik eigenlijk vrijwel altijd auto stand en zit er niet aan zoals handmatig forceren op fluisterstand bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mooie discussie. Moet eerlijk zijn en heb echt nog nooit wat geëxperimenteerd ermee. Heb m nu gewoon op verwarmen gedrukt, auto stand met setpoint 20, terwijl de kamer ook al 20 was.... ga er als het echt kouder wordt eens goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Japie.G Als je op slaapkamers/boven doelt daar heeft elk WP problemen mee vanwege het hoge minimaal vermogen tijdens verwarmen, de ruimtes zijn eigenlijk te klein een 1,5kwh uitvoering doet dit al zonder enige moeite.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Daar doel ik inderdaad op. Heb in onze nieuwbouwwoning geen verwarming boven, maar wel een ac hangen op 1 slaapkamer. Zat te denken om als het straks echt koud is de bovenverdiep wat bij te verwarmen zodat de totale warmtebehoefte van de woning wat extra voorzien wordt, in de hoop dag de lucht/water wp die de vloerverwarming doet iets minder hoeft te werken. Feitelijk stook ik beneden ook voor boven nu namelijk. Vandaar dat ik vandaag de verwarm knop eens indrukte🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 17:58
Huh, het is op zich toch logisch dat de fan aan de binnenunit ook afslaat als de warmtevraag om wat voor reden dan ook niet meer nodig is? Want anders krijg je dat hij de facto in circulatiestand staat en aan het koelen is. Ditzelfde "probleem" heb je volgens mij ook net zo goed met koelen, al is doorventileren in koelmodus logischer dan in verwarmingsmodus.

Dit probleem lijkt me dan ook niet zozeer merkspecifiek maar eerder een logisch gevolg van de werking van een hittepomp met een fan aan de binnenkant?

Maar misschien begrijp is het probleem niet zo goed. Zelf heb ik er totaal geen last van als een binnenunit af en toe een tijdje afslaat en, als het weer nodig is, weer zachtjes verder blaast. Maar ik slaap dan ook als een os.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het probleem wat ik daar zelf mee zie is dat de temperatuurmeting veel betrouwbaarder wordt als de unit in ieder geval op een heel zacht niveau wat lucht blijft verplaatsen. Mijn Fujitsu’s doen dit bijv.

Bij de unit hier beneden (Haier) kan je dat gek genoeg wel instellen bij koelen, maar niet bij verwarmen 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:50:
Huh, het is op zich toch logisch dat de fan aan de binnenunit ook afslaat als de warmtevraag om wat voor reden dan ook niet meer nodig is? Want anders krijg je dat hij de facto in circulatiestand staat en aan het koelen is.
Het is gewoon lucht circulatie en geen koelen natuurlijk. Dat is beter IMHO :*) omdat zoals ik elders opmerkte dat een kamer nooit uniform afkoelt, de sensor beter waarden krijgt en omdat er vaak wat restwarmte in de radiator zit waardoor nablazen goed is.

Het is ongetwijfeld een bewuste keuze van Daikin, net zoals het bij mijn ME een bewuste keuze is om bij koelen de fan nooit in fluisterstand te zetten en dat bij Daikin volgens mij weer wel gebeurd, maar eentje die ik dus liever niet zou willen.
Ditzelfde "probleem" heb je volgens mij ook net zo goed met koelen, al is doorventileren in koelmodus logischer dan in verwarmingsmodus.

Dit probleem lijkt me dan ook niet zozeer merkspecifiek maar eerder een logisch gevolg van de werking van een hittepomp met een fan aan de binnenkant?
Ik kan je vezekeren geen enkele van mijn 5 ME's doen dit en het zijn 3 verschillende modellen. O-)
Maar misschien begrijp is het probleem niet zo goed. Zelf heb ik er totaal geen last van als een binnenunit af en toe een tijdje afslaat en, als het weer nodig is, weer zachtjes verder blaast. Maar ik slaap dan ook als een os.
Dat kan in best begrijpen, maar iemand anders hoorde het dus wel. Allemaal persoonlijk uiteraard. Ikzelf zou ook niet willen dat ze afslaan, al is dat in mijn geval niet ivm geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kun je zelf geen regeling forceren met een eigen controller en wat sensoren? Immers is het niet meer dan tijdig switchen van verwarmen naar ventileren (mogelijk door de nablaasfase te detecteren? Bv op basis van opgenomen vermogen of uitblaastemperatuur) en van ventileren naar verwarmen (mogelijk door temperatuursensor in ruimte?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

McMark schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij heb je de Airconwithme module, ik heb ze ook, maar vallen qua functies erg tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Laatst online: 19-12-2024
Y10 schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:26:
[...]

Volgens mij heb je de Airconwithme module, ik heb ze ook, maar vallen qua functies erg tegen..
De smart M-air app ziet er goed uit maar er is erg weinig info te vinden over deze bijbehorende wifi-module.
Iemand al gelukt om de airconwithme wifi module te laten werken met deze app?
Hier ook nog geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:29:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb nog geen Wi-Fi gezien de functionaliteiten van AirconWithme zo basaal zijn en ik toch een 24/7x7 schema heb zie ik de toegevoegde waarde niet.

Die Smart-M-App ziet er alweer beter uit.

Jammer dat we de Daikin functionaliteit waarschijnlijk nooit gaan zien ;(. Ik heb mijn verwarmingsschema iets aangepast om het pendelen wat terug te brengen. Het is jammer dat je zo weinig parameters hebt om mee te spelen.

Normaal begon ik om 7:30 op 19c en de tussenstap naar 20c om 11:00 heb ik verwijderd en de stap naar 21c vervroegd van 18:30 naar 16:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:00:
@revolution-nl
Mijn Daikin filter is veel beter dan de MHI filter. Hij filtert veel fijnstof er mee uit. Tijdens het koelen heb ik die meerdere malen moeten schoonmaken en de MHI nog niet terwijl de MHI meer heeft gedraaid . Ik heb nog gekeken of in de MHI passen maar helaas andere maat.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het filter van de Daikin ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het kan niet anders dan dat dit veel interne vervuiling scheelt.

Ben benieuwd of de airflow met een filter van Daikin gelijk is, zou dit een trucje zijn van Mitsubitsi om de COP te herhogen?

Iemand enig idee waar je dit soort gaas kan kopen? Je kan hier prima een raamwerkje van maken en deze bijv. met magneetstrips op de unit plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Armin schreef op zondag 8 november 2020 @ 02:17:
[...]

Het is gewoon lucht circulatie en geen koelen natuurlijk. Dat is beter IMHO :*) omdat zoals ik elders opmerkte dat een kamer nooit uniform afkoelt, de sensor beter waarden krijgt en omdat er vaak wat restwarmte in de radiator zit waardoor nablazen goed is.

Het is ongetwijfeld een bewuste keuze van Daikin, net zoals het bij mijn ME een bewuste keuze is om bij koelen de fan nooit in fluisterstand te zetten en dat bij Daikin volgens mij weer wel gebeurd, maar eentje die ik dus liever niet zou willen.

[...]

Ik kan je vezekeren geen enkele van mijn 5 ME's doen dit en het zijn 3 verschillende modellen. O-)

[...]

Dat kan in best begrijpen, maar iemand anders hoorde het dus wel. Allemaal persoonlijk uiteraard. Ikzelf zou ook niet willen dat ze afslaan, al is dat in mijn geval niet ivm geluid.
Nablazen is overigens prima, en ik denk dat Daikin dat ook gewoon doet, maar op een gegeven moment is de evaporator gewoon koud en dan ben je enkel nog aan het circuleren.

Je begrijpt mijn punt ook niet. Ik zeg niet dat je niet kunt gaan/blijven circuleren als er geen warmtevraag meer is, maar dat me dat vanuit een thermisch oogpunt onzinnig lijkt.

Als het gaat om het wakker worden door het verschil in geluidsniveau dan is dat natuurlijk hartstikke valide, maar mijn punt is dat een speakertje wat windgeruis output hetzelfde effect zou hebben.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:07:
[...]

Het filter van de Daikin ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het kan niet anders dan dat dit veel interne vervuiling scheelt.

Ben benieuwd of de airflow met een filter van Daikin gelijk is, zou dit een trucje zijn van Mitsubitsi om de COP te herhogen?

Iemand enig idee waar je dit soort gaas kan kopen? Je kan hier prima een raamwerkje van maken en deze bijv. met magneetstrips op de unit plakken.
Precies wat ik ook dacht een hogere COP.
Dat gaas van MHI gaat daar toch geen stof mee opvangen. Ja na 5 jaar zeker en de binnenkant ook vuil. De filters vallen mij zeer tegen ondanks een top ac. De (gaas) van mijn Daikin emura zijn meer van een soort plastic je zou aan een airco boer kunnen vragen naar oude filter om mee te knutselen. Kun je eerst er mee testen. Of zou er een soort van ac webshop zijn waar je filters kunt bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
evtje schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:41:
[...]

Precies wat ik ook dacht een hogere COP.
Dat gaas van MHI gaat daar toch geen stof mee opvangen. Ja na 5 jaar zeker en de binnenkant ook vuil. De filters vallen mij zeer tegen ondanks een top ac. De (gaas) van mijn Daikin emura zijn meer van een soort plastic je zou aan een airco boer kunnen vragen naar oude filter om mee te knutselen. Kun je eerst er mee testen. Of zou er een soort van ac webshop zijn waar je filters kunt bestellen?
Edit:
Zou je vitrage wat kunnen zijn om over de bestaande filter te leggen? Metertje halen op markt zou niet zo duur zijn . Zo maar een idee hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSrls
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-10-2023
Ik denk niet dat het filter bedoelt is om als luchtreiniger te dienen maar meer om te voorkomen dat er insecten en spinnen of ander zwevend grof materiaal in de binnen unit terecht komt die er later lastig uit te krijgen zijn.
Verder is het aanpassen van de bestaande componenten zoals de fabrikant bedoeld had meestal nadelig voor de opgegeven specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Volgens mij zijn die filters inderdaad voornamelijk bedoeld om de grovere deeltjes tegen te houden omdat het anders de airflow teveel hintert. Daarom zijn alle ingebouwde luchtreinigers in airco's op basis van ionisatie en niet met een koolstof- en/of HEPA-filter.

[ Voor 31% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-11-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
HarmoniousVibe schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:50:
Volgens mij zijn die filters inderdaad voornamelijk bedoeld om de grovere deeltjes tegen te houden omdat het anders de airflow teveel hintert. Daarom zijn alle ingebouwde luchtreinigers in airco's op basis van ionisatie en niet met een koolstof- en/of HEPA-filter.
Niet noodzakelijk oneens, maar er zijn wel degelijk zat airco's/HVAC's die filters gebruiken. Bij kanaalunits is het zelfs redelijk standaard. Maar ook deze van Daikin bestaat.

Als je echt wilt reinigen (rokers, etenslucht, etc) wil je natuurlijk ionisatie, maar als het meer een neven-reiniging is kan het toch goed helpen. Je ventileert immers best veel volume op een dag. Zeker als je geen mechanische ventilatie in huis hebt.

Mijn eigen ME's heeft verder hele kleine anti-allergie filters. Het doel is daar weer een stukje gericht en dus kleiner natuurlijk, maar ze schijnen toch te helpen aldus de reviews. Nu heeft niemand in ons huis die nodig, dus ik kan dat niet persoonlijk bevestigen, maar het bestaat dus wel.

Ik heb ze na een jaar vervangen door een goedkoper kloon-merk met koolstof filter, want het prijsverschil was bizar. Idee is om in de zomer eventuele bosbrand deeltjes die toch in huis komen te kunnen filteren. Misschien is dat 'snake oil' maar voor $20 kun je je geen buil vallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:28
Ik heb een situatie waar ik graag jullie advies voor krijg omdat ik er zelf niet echt uit kom.
Mijn huis heeft op de beganegrond vloerverwarming met een ketelthermostaat en op de verdiepingen LT radiatoren.
Als de woonkamer op temperatuur is of te warm wordt door zoninstraling door d grote ruiten schakelt de CV uit.
Nu met thuis werken en studeren blijft het daardoor iets te koud op de verdieping. Dat wordt nu opgelost met elektrische kachels, maar omdat we toch in de zomer ook willen kunnen koelen leek een LL warmtepomp/airco ons een goede oplossing.
Het probleem is echter dat het 5 ruimten betreft. Ik kom dan al snel op een Daikin 5MXM90N (9 kW) of een Misubishi MXZ-5F102VF (10,2) en omdat het alleen bijverwarmen en zomers topkoeling betreft ben ik bang dat de machine gaat pendelen bij onvoldoende vraag ten opzichte van het minimale vermogen van de buitenunit.
De kamers zijn 70 m³ en goed geisoleerd (RC=6).
Ik wil liever niet meerdere kleine buiten units want ik wil al een aparte unit plaatsen voor de woonkamer en ze komen in mijn voortuin.
Weten jullie een oplossing zodat de buiten unit kleiner kan en toch 5 binnen units aansloten kunnen worden?
VRF zou een oplossing zijn, maar dat is meteen veel duurder en begint vaak pas bij 12 kW.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Pietje555 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:29:
Ik heb een situatie waar ik graag jullie advies voor krijg omdat ik er zelf niet echt uit kom.
Mijn huis heeft op de beganegrond vloerverwarming met een ketelthermostaat en op de verdiepingen LT radiatoren.
Als de woonkamer op temperatuur is of te warm wordt door zoninstraling door d grote ruiten schakelt de CV uit.
Nu met thuis werken en studeren blijft het daardoor iets te koud op de verdieping. Dat wordt nu opgelost met elektrische kachels, maar omdat we toch in de zomer ook willen kunnen koelen leek een LL warmtepomp/airco ons een goede oplossing.
Het probleem is echter dat het 5 ruimten betreft. Ik kom dan al snel op een Daikin 5MXM90N (9 kW) of een Misubishi MXZ-5F102VF (10,2) en omdat het alleen bijverwarmen en zomers topkoeling betreft ben ik bang dat de machine gaat pendelen bij onvoldoende vraag ten opzichte van het minimale vermogen van de buitenunit.
Ik wil liever niet meerdere kleine buiten units want ik wil al een aparte unit plaatsen voor de woonkamer en ze komen in mijn voortuin.
Weten jullie een oplossing zodat de buiten unit kleiner kan en toch 5 binnen units aansloten kunnen worden?
VRF zou een oplossing zijn, maar dat is meteen veel duurder en begint vaak pas bij 12 kW.
Kan je niet 1 of 2 units strategisch plaatsen voor het verwarmen en koelen? Bijvoorbeeld door 1 unit centraal in het trapgat te laten plaatsen?

Ik heb zelf net een 3-split unit laten installeren. Met de units op de 1e verdieping ( in mijn slaapkamer ) kan ik in principe de hele verdieping verwarmen of koelen door de deuren open te laten staan.

Datzelfde geldt ook voor de 2e verdieping op mijn kantoor. Als van de zomer het te warm wordt boven ( mijn zoon slaapt ook boven ) dan zet ik de deuren tegen elkaar open.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
ronjansen87 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:24:
[...]

Ik log (nog) niet de cmpfreq, moet ik ook is gaan doen.
Inmiddels heb ik daar een klein scriptje voor gebakken om die waarde in domoticz te loggen, kleine crosspost uit "het grote airco topic":

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
#!/bin/bash

# Retrieve Daikin Compressor Frequency Value and post to domoticz

# Settings:
# Daikin IP Adress
    DIP=10.0.x.x

# Domoticz IP
    DomIp=10.0.x.x

# Domoticz port
    DomPort=8080

# cmpfreq dummy device idx
    FreqIdx=xxxx

############################################################
# NO CHANGES AFTER THIS LINE ## NO CHANGES AFTER THIS LINE #
############################################################

# Sensor info url path
sensors="/aircon/get_sensor_info"

# Set complete path for Daikin Sensors
SensorsInfoPath=http://$DIP$sensors
SensorsInfo=$(curl -s $SensorsInfoPath)

# Get Sensor information
SensorsInfo=${SensorsInfo//,/ [}
SensorsInfo='['${SensorsInfo//=/]=}
eval declare -A DaiSens=($SensorsInfo)

cmpfreq=( ${DaiSens[cmpfreq]} )

curl  "http://$DomIp:$DomPort/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$FreqIdx&nvalue=0&svalue=$cmpfreq"

Verder nog een kleine, voorlopig laatste, update op het kanaalairco project. We hebben deze nu ook voorzien van de Airzone Cloud module. Hierbij zijn we twee "leuke" verrassingen tegengekomen. Ten eerste bleek de binnenunit een ingebouwde condenspomp te hebben. Hadden we ook niet zoveel moeite hoeven doen om de afvoer netjes afschot te geven :+

Ten tweede bleek dat, itt wat de Daikin technische dienst me vertelde, de wifi-module van airzone tot 32 afzonderlijke systemen kan bedienen via de domotica bus, dus het 2e exemplaar kan weer retour. Scheelt weer ˜260 euro.

We hebben beide Airzone modules nu gekoppeld op de bus via een extra YMVK kabel en dat werkt perfect, dan zie je in de Airzone Cloud app gewoon al je zones, zonder dat je hoeft te weten welke zone op welke binnenunit zit. Nou blijft er nog 1 wens over, namelijk dat je de zones van de andere unit ook kan zien op de thermostaten. Ze zitten immers al gekoppeld met een bus. We hebben Airzone maar even gemaild of dat ook op een of andere manier kan.

Nog wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5UfXv572UoEKzk0ClgzTjSr0MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzSsrGeA8EcC9fwzjjW4U2rK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFGL9fnIPxVgsfv5PSSmulHkWC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtsivCkjYa4MdBRbFFntKhkW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gcorc14HWIP1DDyMh6l1bkxkHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qujaI52RqZrgHH8O0avfKnYL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-24rS9kmNBIR5hjKDyMVTByjrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDkWVrsfUnExbLcNS1o6xsXc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FIYWd-dF5VKV0XsSFtIARrBBGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syaWxSJ6eGTtFlYV5J4ZAcIf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SkWaT2hLzkDtIYndaq-LfB3Y6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyhGaVrqYMnTPWkPmvLuCj3P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwWmN3O2h8siW8vEfYq6wMn2Z60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpJmJyWzUS5aToK098hc3qhg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgOCnRe8TCm9wGASXtFpFaMWeKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS7kKsv6nVBoL7hfKlQE0PLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdwOmM7_vnl0IyEG9aRkf6TnrKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/apAXUX1HTVPN1RLJ9KaSHcm8.jpg?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door RonJ op 09-11-2020 14:39 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 11:38
Als bezitter van zowel Daikin als MHI LL warmte pomp verbaas ik me ook over het feit dat de Daikin fan compleet stopt op een gegeven moment.

Ik geef zelf de voorkeur om de fan op minimale stand te laten doorblazen zoals mijn MHI doet, dat geeft veel minder verstoring qua geluid. Juist continu veranderende fan speeds vallen op vergeleken met een constant geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:10
Ik heb gisteren ook eens gekeken bij de Panasonic, en het lijkt erop dat die ook door blijft blazen. Had ik eigenlijk niet verwacht! Dacht dat het alleen was om temperatuur te polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
rsbroer schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:39:
Als bezitter van zowel Daikin als MHI LL warmte pomp verbaas ik me ook over het feit dat de Daikin fan compleet stopt op een gegeven moment.

Ik geef zelf de voorkeur om de fan op minimale stand te laten doorblazen zoals mijn MHI doet, dat geeft veel minder verstoring qua geluid. Juist continu veranderende fan speeds vallen op vergeleken met een constant geluid.
Nou, ik heb een Daikin Ururu Sarara en die fan stopt ook niet. Maar misschien heeft dat te maken omdat die kan terug moduleren tot 100 Watt :9 Aangezien de "flash streamer" aanstaat om vuiltjes uit de lucht te halen, zou je juist verwachten dat de fan blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kan je geen airzone systeem op zolder monteren? Heb je 1 kanaalunit voor 5 ruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:21
Je kunt natuurlijk ook je CV dusdanig aanpassen dat zodat je beneden en boven apart kan stoken. En de top koeling dat boven centraal proberen te doen via de open deur methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-06 22:08

BTS

I-King schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:40:
Ik heb gisteren ook eens gekeken bij de Panasonic, en het lijkt erop dat die ook door blijft blazen. Had ik eigenlijk niet verwacht! Dacht dat het alleen was om temperatuur te polsen.
Ook zojuist gevoeld.
Ik wist dit ook niet, high end panasonic :>

Ben erg tevreden over de airco bijverwarming. Onze vloerverwarming op een laag pitje en als we t frisjes krijgen airco aan en de temperatuur schiet omhoog.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
royaljoop schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:49:
[...]

Je kunt natuurlijk ook je CV dusdanig aanpassen dat zodat je beneden en boven apart kan stoken. En de top koeling dat boven centraal proberen te doen via de open deur methode.
beetje offtopic.
Zoneregeling heet dat, klinkt duur maar is het niet in praktijk ik heb het er zelf tussen gezet, beneden is met WP en boven CV.
De CV ketel ondersteunde het al(intergas) enige wat hoeft is een 2 weg klep bestellen en een aan/uit thermostaat(openhaard functie wordt het ook vaak genoemd).

Maar wat ook kan is de vloerverwarminsverdeler iets meer knijpen door de thermonstaat op 30c ipv 35c te zetten, of gewoon de cv temperatuur iets hoger zetten, de verdeler knijpt wel zodat er niet te warm water in gaat, het warmere water gaat dan naar de radiatoren, moet de CV wel aanslaan en met zon op de ramen gebeurd dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 09-11-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 11:38
Daikin schedule vraagje;

Weet iemand hoe je de Flash Streamer funktie aan/uit zet in de schedules ?
Kan 'm alleen globally aan of uit zetten tenzij ik wat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:28
mr_evil08 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:44:
[...]

beetje offtopic.
Zoneregeling heet dat, klinkt duur maar is het niet in praktijk ik heb het er zelf tussen gezet, beneden is met WP en boven CV.
De CV ketel ondersteunde het al(intergas) enige wat hoeft is een 2 weg klep bestellen en een aan/uit thermostaat(openhaard functie wordt het ook vaak genoemd).

Maar wat ook kan is de vloerverwarminsverdeler iets meer knijpen door de thermonstaat op 30c ipv 35c te zetten, of gewoon de cv temperatuur iets hoger zetten, de verdeler knijpt wel zodat er niet te warm water in gaat, het warmere water gaat dan naar de radiatoren, moet de CV wel aanslaan en met zon op de ramen gebeurd dat niet.
Zou een mogelijkheid zijn,maar;
- al mijn leidingen zijn ingestort
- door de lange leidingen is de druk vrij hoog. Als ik zou verwarmen voor de radiatoren dan pers ik ook water door mijn vloerverwarming. Ik heb een gesloten verdeler met weersafhankelijke regeling.
- ik wil zo min mogelijk gas gebruiken. Ik heb 5000 kWu over van mijn zonnepanelen en wil dit graag gebruiken.

Open deur methode werkt niet. Mijn gang voor de slaapkamers is 20 meter. Traphal is afgesloten met brandwerende deuren (staan op een deurdranger). Huis is een schamele 1500 m3.
Het lijkt me ook niet zo fijn met thuiswerken. We zitten soms met zijn allen in Teams te bleren met de deuren dicht.

Terug on topic....is het op te lossen met airco's met zo min mogelijk buiten units?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Een tweede thermostaat is dan de goedkoopste oplossing O-)

Maar goed je geeft aan ook te willen koelen ...
Je kunt ook gewoon het pendelen voor lief nemen. Immers ook met elke binnen een eigen buiten, zul je af en toe pendelen hebben. Qua geld lijkt het me toch niet veel uitmaken en je geeft aan het vooral om het extra comfort (bijverwarmen + koelen) te doen en niet om het gas af te schaffen.

Maar als je niet alle 5 binnen tegelijk gebruikt is pendelen inderdaad onvermijdelijk. En als dat niet acceptabel is ...
... lijkt mij inderdaad, of VRF, of verschillende buiten-units of toch met tegenzin gewoon pendelen accepteren. Ikzelf heb al vaak bepleit voor die laatste optie, maar ben daarin een minderheid blijkt.

Tenzij inderdaad je flink wilt klussen en kanaalunit kan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

De woonkamer verwarmen we al een tijdje naar tevredenheid met de Stylish. Sinds vanmorgen hoor ik daar een heel licht sissend geluid uit komen (binnenunit). Ik bel straks de installateur even, maar heeft iemand hier enig idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:38:
De woonkamer verwarmen we al een tijdje naar tevredenheid met de Stylish. Sinds vanmorgen hoor ik daar een heel licht sissend geluid uit komen (binnenunit). Ik bel straks de installateur even, maar heeft iemand hier enig idee wat dat kan zijn?
Is het geen defrost? hier sist de binnenunit ook als er een defrost aanwezig is, na 10-15 minuten is het weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:28:
[...]

Is het geen defrost? hier sist de binnenunit ook als er een defrost aanwezig is, na 10-15 minuten is het weer over.
Zou kunnen, hoe kom ik daar achter? Hij sist hier inmiddels een paar uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:09:
[...]

Zou kunnen, hoe kom ik daar achter? Hij sist hier inmiddels een paar uur.
Een paar uur? Nee, dat is geen defrost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Notna schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:10:
[...]

Een paar uur? Nee, dat is geen defrost :X
Idd, een beetje geborrel en gesis bij het starten of omschakelen bij een defrost is normaal (voor een 10-20 sec), maar urenlang gesis (mits echt hard) lijkt mij wijzen op een lek...

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-06 18:41
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:38:
Is het niet gewoon het ruisen vd leidingen? Zeker als de unit wat harder werkt kan je dat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tromp.et schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:24:
[...]

Is het niet gewoon het ruisen vd leidingen? Zeker als de unit wat harder werkt kan je dat horen.
Het was drie weken lang niet en nu wel, dus het is in ieder geval nieuw :)

Als ik hem harder laat blazen, wordt het gesis niet harder. Als ik hem op stille stand zet, wordt het gesis niet minder, het is dus constant. Als ik hem laat stoppen met verwarmen/blazen (temperatuur omlaag zetten), dan stopt het gesis wel.

Ik ga straks de unit even een half uur uitzetten, eens kijken wat hij dan doet. Hij staat hier nu al weken 24/7 ingeschakeld. Hij stopt wel nu en dan met verwarmen natuurlijk, maar de unit zelf gaat daarbij niet volledig uit/dicht, uiteraard.

De installateur komt eind volgende week langs om het na te kijken, zij maken zich vooralsnog geen zorgen kennelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-11-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hossein70
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
*knip spam / verdachte linkjes*

[ Voor 161% gewijzigd door Rukapul op 11-11-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BeQuietAndDrive Gaat het toevallig om een multi spit installatie. Want daar zijn al meer dingen over beschreven dat dit kan voorkomen wanneer er relatief weinig vermogen word gevraagd dacht ik dat over het sss geluid werd gesproken. Mogelijk dat het hier aan zou kunnen liggen. Zet de andere unit ook even aan en kijk of het geluid verdwijnt?
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:32:
[...]

Het was drie weken lang niet en nu wel, dus het is in ieder geval nieuw :)

Als ik hem harder laat blazen, wordt het gesis niet harder. Als ik hem op stille stand zet, wordt het gesis niet minder, het is dus constant. Als ik hem laat stoppen met verwarmen/blazen (temperatuur omlaag zetten), dan stopt het gesis wel.

Ik ga straks de unit even een half uur uitzetten, eens kijken wat hij dan doet. Hij staat hier nu al weken 24/7 ingeschakeld. Hij stopt wel nu en dan met verwarmen natuurlijk, maar de unit zelf gaat daarbij niet volledig uit/dicht, uiteraard.

De installateur komt eind volgende week langs om het na te kijken, zij maken zich vooralsnog geen zorgen kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dolbyadt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:36:
@BeQuietAndDrive Gaat het toevallig om een multi spit installatie. Want daar zijn al meer dingen over beschreven dat dit kan voorkomen wanneer er relatief weinig vermogen word gevraagd dacht ik dat over het sss geluid werd gesproken. Mogelijk dat het hier aan zou kunnen liggen. Zet de andere unit ook even aan en kijk of het geluid verdwijnt?

[...]
Nope, single split. Unit werkt verder perfect, dus ik wacht de monteurs wel even af. Ik vermoed dat het toch gewoon ruisen van leidingen is, stiekem. Maar het maakt wel 100% zeker (veel) meer geluid dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BeQuietAndDrive Als ik me niet vergis heeft een airco specialist hier op het forum ook iets over geschreven dat bij verwarmen het mogelijk zou kunnen gebeuren. Had volgens mij iets te maken dat bij verwarmen andere druk omstandigheden zijn waardoor dit zou kunnen gebeuren. Bij verkoelen gaat alles veel efficiënter waardoor dat bij koelen niet of nauwelijks voor zou komen. Maar weet niet 100% precies of ik het nu goed uitleg. Moet je even het forum terug lezen sorry.
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:20:
[...]

Nope, single split. Unit werkt verder perfect, dus ik wacht de monteurs wel even af. Ik vermoed dat het toch gewoon ruisen van leidingen is, stiekem. Maar het maakt wel 100% zeker (veel) meer geluid dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@ronjansen87 Top hoe je die kanaalairco geplaatst hebt, ik zat er ook aan te denken, ik zou hem zo op de brink elan kunnen koppelen, wat me tegenhoud is die lage (s)cop dat is toch fors lager dan een normale binnenunit/buitenunit aan de wand.

Luchtbuizen zitten hier nog voor de bovenverdieping, isoleren is ook geen probleem voor koelen in de zomer.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2020 20:00 ]

• Appie Heijn
@mr_evil08 er zijn wel units te krijgen met betere SEER/SCOP. Airzone heeft voor elk merk type wel een plenum (bijna).
Ik ga zelf voor een fujitsu zws, ivm de compacte afmetingen en toch een fatsoenlijk vermogen
https://www.airconditioni...a/pdf/1599485375-2731.pdf

De meeste 3,5kW hebben een max output van 4,nogwat op koelen. Deze doet 5,4
Is niet de meest efficiënte kanaal unit maar wel compact en krachtig.

[ Voor 57% gewijzigd door Appie Heijn op 12-11-2020 07:42 ]

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Advies gevraagd m.b.t. L/L WPs.

Situatie
We wonen nog even in een sloopwoninkje. Dat gaat tegen de vlakte en er komt een nieuwbouwwoning, die gasloos zal zijn.
Dankzij dit topic zal de enige verwarming een L/L WP zijn (dus geen cv, L/W of W/W WP, geen VVW en geen radiatoren). En hiermee gaan we in de zomer ook koelen.
Op dit moment loopt de aanvraag omgevingsvergunning. Het gaat allemaal nog even duren voor de woning wordt gebouwd, en er is nog installateur in beeld. Maar nu vraagt de gemeente om de WP te specificeren in de vergunningaanvraag. Vandaar dit verzoek om advies. Ik heb me goed ingelezen, maar heb toch nog wat vragen.

Algemene info
Vrijstaande woning in houtskeletbouw, inhoud ca. 450 m3. Ligt van 9.00u-17.30u in de zon. Twee bewoners. Rc vloer ca. 5, Rc wand 5,5, Rc dak 7,2. Overal triple glas, Uc 0,5. Het isolatiemateriaal in wand en dak is houtvezel, wat ervoor zorgt dat warmte met een flinke vertraging naar binnen doordringt. Ook bij hogere zomerse temperaturen kun je door ’s nachts te ventileren de woning aangenaam koel houden.

Indeling beneden
Woonkamer, keuken, werkkamer (waar ook gegeten kan worden) (en badkamer). Tussen keuken en woonkamer zit een dubbele schuifdeur, b*h is 1,75 * 2,2 m. Idem tussen keuken en werkkamer. In de woonkamer is de trap omhoog. Er staat een HR houtkachel met externe luchttoevoer. Deze is voor de gezelligheid, maar kan bij (extreme) koude bijspringen. Hij staat zo opgesteld dat hij met de schuifdeuren open de hele benedenverdieping kan verwarmen.

Indeling boven, onder het schuine dak
Master bedroom, mancave (en overloop, toilet). Het dak ligt op het zuiden, en ligt helemaal vol met zonnepanelen.

Verwarmen: dit zal nauwelijks nodig zijn door de isolatie. Bovendien zijn wij van de dikke truien en dekentjes. En van af en toe hout stoken. De master bedroom blijft in principe onverwarmd.

Koelen: er wordt in de werkkamer en in de mancave gewerkt, daar is koeling overdag gewenst. In de woonkamer als we daar ’s avonds zitten. En ’s nachts in de master bedroom als het daar ondanks isolatie en ventilatie toch heet is.

Nadere gegevens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkfPzE4Zzmz457MWpIKg9McSUAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUvYURzuorfB4N47gWOkLWoV.png?f=fotoalbum_large
Nu het systeem.

Wat betreft het merk: we willen een premium merk, voorlopig beperk ik het tot MHI of Daikin. Maar suggesties zijn welkom.

Geen binnenunit in de keuken (?)
We hoeven in de keuken geen binnenunit. Want we gebruiken de keuken voornamelijk om koffie te halen en bv brood te smeren. Dan is het niet erg dat daar warm of koud is. Als we gaan koken en het is koud, warmt het vanzelf op. En als als we gaan koken terwijl het warm is, zetten we de dubbele schuifdeuren naar een of twee aangrenzende kamers open waar de airco loopt. Wat ook meespeelt is dat je met een eigen binnenunit dan een buitenunit met 5 aansluitingen nodig zou hebben (en dat is een bakbeest), of 2 buitenunits met 2 resp. 3 aansluitingen (en dat is duurder).

Dan bereken ik de volgende vermogens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Box4P5WiA2MEJj_ySqaGfqXdkRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvi0KfP29zJwqHM33U41HpXN.png?f=fotoalbum_large
a) voor de berekening neem ik ruim de helft van de inhoud van de keuken mee
1) tussen 30 en 40 omdat het keukendeel 40 heeft
2) tussen 30 en 40 omdat het keukendeel 40 heeft
3) standaard 30 voor goed geïsoleerde ruimtes
4) standaard 40 voor ruimtes met veel apparatuur (en raam op het westen, met screen)

En een buitenunit met 4 aansluitingen: 4MXM68M (Daikin) of SCM 71 ZM-S (MHI).

Vragen:
1 - Graag jullie gedachten over de vermogens. We hebben immers meer dan “goede isolatie”. Het is wel van groot belang dat de binennunits zoveel mogelijk in de fluisterstand kunnen opereren.
2 - Zouden jullie wel of geen aparte binnenunit in de keuken nemen?
3 - Is het wellicht verstandiger om 2 buitenunits met een klein vermogen te nemen (met ieder 2 of 3 aansluitingen)? Dit omdat de warmte-/koudevraag bijna altijd heel beperkt zal zijn, en een buitenunit met 4 aansluitingen in de laagste stand misschien al teveel levert. Ondanks flink googlen kan ik hierover geen informatie vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Even wat losse bedenkingen en vragen:

- Wat voor ventilatiesysteem? Ik vermoed D met wtw?

- Voer eens je gegevens in op ubakus.de dat geeft een mooie warmteverliesberekening en een beter idee van de benodigde vermogens. Volgens mij heb je overal behoorlijk wat overcapaciteit. Ik heb voor mijn hele huisje van ~200m3 een enkele 2kW unit voorzien. De komende winter moet nog uitwijzen of dat ook in praktijk prima werkt.

- Heb je nog wat 'massa' in je huis? Ik heb ook een houten vloeropbouw, dus echt amper massa. Ik merk dat ik 's nachts, ondanks vergelijkbare/goede isolatie en (misschien door?) ventilatie D, toch relatief snel enkele graden verlies. Daaraan gerelateerd heb ik ook behoorlijke schommelingen in temperatuur (dag/nacht, maar ook met de L/L wp is de temperatuur niet heel erg constant, er zit een behoorlijke marge (~1.5 graden) tussen moment dat ie aan gaat en weer af springt. Erg is dat niet, maar wel iets om je bewust van te zijn. Een systeem met veel massa en vvw heeft een veel stabielere ruimtetemperatuur tot gevolg.

- Hoewel ik zelf ook gekozen heb voor L/L in mijn kleine HSB woning, doe je toch een aantal concessies naar mijn mening: helemaal stil is het niet, je hebt toch nog een unit aan de muur, je voelt toch wat wervelingen van de luchtverplaatsing en je vloer blijft relatief koud. Wij hebben hier overal parket.

- Ivm je punt met truien dragen: ik merk dat ik de temperatuur niet te ver mag laten terugzakken, want dan de unit aanzetten is minder comfortabel: de relatief koude lucht wervelt dan rond en dat voelt niet aangenaam aan.

Hoewel ik wel tevreden ben van de gemaakte keuze (binnen de beperkingen die er waren) moet je je wel goed bewust zijn van zowel de voor- en nadelen :). De voordelen voor mij waren: veel goedkoper, L/W wp met zulke beperkte vermogens zijn er niet echt, eenvoudig systeem en kunnen koelen in de zomer.

Strava

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

micky_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:51:
Advies gevraagd m.b.t. L/L WPs.

Situatie
We wonen nog even in een sloopwoninkje. Dat gaat tegen de vlakte en er komt een nieuwbouwwoning, die gasloos zal zijn.
Dankzij dit topic zal de enige verwarming een L/L WP zijn (dus geen cv, L/W of W/W WP, geen VVW en geen radiatoren). En hiermee gaan we in de zomer ook koelen.
Op dit moment loopt de aanvraag omgevingsvergunning. Het gaat allemaal nog even duren voor de woning wordt gebouwd, en er is nog installateur in beeld. Maar nu vraagt de gemeente om de WP te specificeren in de vergunningaanvraag. Vandaar dit verzoek om advies. Ik heb me goed ingelezen, maar heb toch nog wat vragen.

Algemene info
Vrijstaande woning in houtskeletbouw, inhoud ca. 450 m3. Ligt van 9.00u-17.30u in de zon. Twee bewoners. Rc vloer ca. 5, Rc wand 5,5, Rc dak 7,2. Overal triple glas, Uc 0,5. Het isolatiemateriaal in wand en dak is houtvezel, wat ervoor zorgt dat warmte met een flinke vertraging naar binnen doordringt. Ook bij hogere zomerse temperaturen kun je door ’s nachts te ventileren de woning aangenaam koel houden.

Indeling beneden
Woonkamer, keuken, werkkamer (waar ook gegeten kan worden) (en badkamer). Tussen keuken en woonkamer zit een dubbele schuifdeur, b*h is 1,75 * 2,2 m. Idem tussen keuken en werkkamer. In de woonkamer is de trap omhoog. Er staat een HR houtkachel met externe luchttoevoer. Deze is voor de gezelligheid, maar kan bij (extreme) koude bijspringen. Hij staat zo opgesteld dat hij met de schuifdeuren open de hele benedenverdieping kan verwarmen.

Indeling boven, onder het schuine dak
Master bedroom, mancave (en overloop, toilet). Het dak ligt op het zuiden, en ligt helemaal vol met zonnepanelen.

Verwarmen: dit zal nauwelijks nodig zijn door de isolatie. Bovendien zijn wij van de dikke truien en dekentjes. En van af en toe hout stoken. De master bedroom blijft in principe onverwarmd.

Koelen: er wordt in de werkkamer en in de mancave gewerkt, daar is koeling overdag gewenst. In de woonkamer als we daar ’s avonds zitten. En ’s nachts in de master bedroom als het daar ondanks isolatie en ventilatie toch heet is.

Nadere gegevens
[Afbeelding]
Nu het systeem.

Wat betreft het merk: we willen een premium merk, voorlopig beperk ik het tot MHI of Daikin. Maar suggesties zijn welkom.

Geen binnenunit in de keuken (?)
We hoeven in de keuken geen binnenunit. Want we gebruiken de keuken voornamelijk om koffie te halen en bv brood te smeren. Dan is het niet erg dat daar warm of koud is. Als we gaan koken en het is koud, warmt het vanzelf op. En als als we gaan koken terwijl het warm is, zetten we de dubbele schuifdeuren naar een of twee aangrenzende kamers open waar de airco loopt. Wat ook meespeelt is dat je met een eigen binnenunit dan een buitenunit met 5 aansluitingen nodig zou hebben (en dat is een bakbeest), of 2 buitenunits met 2 resp. 3 aansluitingen (en dat is duurder).

Dan bereken ik de volgende vermogens:
[Afbeelding]
a) voor de berekening neem ik ruim de helft van de inhoud van de keuken mee
1) tussen 30 en 40 omdat het keukendeel 40 heeft
2) tussen 30 en 40 omdat het keukendeel 40 heeft
3) standaard 30 voor goed geïsoleerde ruimtes
4) standaard 40 voor ruimtes met veel apparatuur (en raam op het westen, met screen)

En een buitenunit met 4 aansluitingen: 4MXM68M (Daikin) of SCM 71 ZM-S (MHI).

Vragen:
1 - Graag jullie gedachten over de vermogens. We hebben immers meer dan “goede isolatie”. Het is wel van groot belang dat de binennunits zoveel mogelijk in de fluisterstand kunnen opereren.
2 - Zouden jullie wel of geen aparte binnenunit in de keuken nemen?
3 - Is het wellicht verstandiger om 2 buitenunits met een klein vermogen te nemen (met ieder 2 of 3 aansluitingen)? Dit omdat de warmte-/koudevraag bijna altijd heel beperkt zal zijn, en een buitenunit met 4 aansluitingen in de laagste stand misschien al teveel levert. Ondanks flink googlen kan ik hierover geen informatie vinden.
Heb je een plattegrond van de verdiepingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@micky_ "Ook bij hogere zomerse temperaturen kun je door ’s nachts te ventileren de woning aangenaam koel houden".

Vergeet dat maar is een verkoop praatje.
Ik heb ook heteluchtverwarming in deze woning zitten en kan 100% buitenlucht op een fors luchtdebiet naar binnen blazen, het voelt lekker maar een temp daling nee...

het koelen werkt alleen als het buiten voldoende afgekoelt en laat dat nou net niet gebeuren op een warme zomerdag, je kan het gebruiken als vervanging van open ramen maar meer is het ook niet, enige voordeel is als op een zomerdag windstil is en buiten toch afgekoelt dan werkt het maar echter komt dat maar heel weinig voor in praktijk.

dus je zal altijd actief moeten koelen met een warmtepomp wil je het huis daadwerkelijk laten afkoelen.

Een (D)WTW of ventilatiewarmtepomp is wel een goede toevoeging op luchtverwarming, zeker als je huis goed geisolleerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 12-11-2020 16:13 ]

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 10:49
Ik heb een issue met de offset van mijn HAIER FLAIR 7.1KW (AS71S2SF2FA-1) als deze op verwarmen staat.

Blijkbaar krijgt deze een standaard offset van -4 graden C. Dus als het ik zelf boven op mijn binnenunit een temp van 21 graden meet geeft de unit 17 graden aan. In huis is het dan op borst hoogte een graad of 20.
Ik heb de unit dan ingesteld op 16 graden met de afstandbediening.

Nu zou ik graag een graadje lager bijvoorbeeld willen, maar kan de afstandbediening/unit niet lager dan 16 graden zetten. Door de offset van 4 graden die er standaard in lijkt te zitten kan ik dus eigenlijk niet onder de 20/21 graden verwarmen in mijn huis.

Het plafond is ongeveer 2,5m hoog
De ambient sensor zelf zit netje aan de bovenkant bij de inlaat en als ik een mijn unit op FAN zet geeft hij wel een correcte temperatuur aan (daaruit concludeer ik dat de sensor zelf goed gecalibreerd is)

Ik zou dus eigenlijk de offset willen instellen op bijv -2 graden ofzo als hij in de HEAT mode staat. Maar kan nergens in een handleiding hier iets over vinden. Iemand een idee!?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gentle_Jan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:14:
Ik heb een issue met de offset van mijn HAIER FLAIR 7.1KW (AS71S2SF2FA-1) als deze op verwarmen staat.

Blijkbaar krijgt deze een standaard offset van -4 graden C. Dus als het ik zelf boven op mijn binnenunit een temp van 21 graden meet geeft de unit 17 graden aan. In huis is het dan op borst hoogte een graad of 20.

Nu zou ik graag een graadje lager bijvoorbeeld willen, maar kan de afstandbediening/unit niet lager dan 16 graden zetten. Door de offset van 4 graden die er standaard in lijkt te zitten kan ik dus eigenlijk niet onder de 20/21 graden verwarmen in mijn huis.

De ambient sensor zelf zit netje aan de bovenkant bij de inlaat en als ik een mijn unit op FAN zet geeft hij wel een correcte temperatuur aan (daaruit concludeer ik dat de sensor zelf goed gecalibreerd is)

Ik zou dus eigenlijk de offset willen instellen op bijv -2 graden ofzo als hij in de HEAT mode staat. Maar kan nergens in een handleiding hier iets over vinden. Iemand een idee!?
Bij mijn MHI zit ik ook standaard met een offset van 2c en in combinatie met de minimum temperatuur van 18c had ik daar eenzelfde probleem.

Met het gebruik van de ECO modus is dit probleem bij mij opgelost.

• mr_evil08
Gentle_Jan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:14:

Hier tempverschil tussen plafond/vloer hooguit 0,5c plafond is ook 2,5m.
Een 7kwh unit doe ik een "aanname" dat het om een forse ruimte gaat, "knijp" je niet teveel de fan?

Laat hem eens "waaien" wat gebeurd er dan ?
Van mijn monteur hoorde ik niet boven 3,5kwh binneunits gaan in 1 ruimte en dan beter 2x 2,5kwh multisplit unit moet gaan plaatsen omdat de warmteverdeling niet helemaal goed gaat, weet niet of het klopt.

Op mijn werk hebben ze daarom ook meerdere binnenunits in 1 ruimte.

Pagina: 1 ... 105 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2