Na eindelijk dit hele topic van begin tot eind te hebben doorgelezen zal ik mijn verhaal ook eens plaatsen.
Afgelopen jaren ging de (klamme) warmte mij steeds meer tegenstaan, dus begin 2020 besloten dat er airco moest komen.
In de eerste instantie was het alleen de bedoeling om er een op de overloop van de 1e verdieping te plaatsen om de slaapkamers te koelen, maar toen ik ging kijken naar de mogelijkheden qua verwarmen hebben we (ik) besloten om er in de woonkamer ook een te plaatsen.
Ik ga deze winter een pionieren hoe het verwarmen gaat, tot nu toe bevalt het me prima, en wordt de CVketel alleen voor warmwater gebruikt.
Ik ga deze winter eens kijken hoe het gaat bevallen als het "echt" koud (haha) wordt, als het dan nog goed gaat wil ik op termijn gaan kijken naar de warmwater voorziening zonder gas.
Eind juni zijn ze geplaatst, 2x een Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W met SRC35ZS-W1 binnenunit.
Op het dak van de garage:
In de woonkamer/keuken:
Op de overloop:
Het verbruik houd ik bij met de HomeWizard P1 meter en een aparte kWh meter voor de groep van de warmtepompen.
Nog wat verdere info over ons huis:
Bouwjaar 1961
+/-40m boven NAP.
Begane grond 48m2, ~120m3
Verdieping 48m2, ~120m3
Kelder 48m2 ~100m3
Kunststof kozijnen met HR++ glas (2013)
Dak (bitumen lessenaarspuntdak 8° noord/zuid)
Dakisolatie dmv glaswol op plafond.
Geen spouwmuurisolatie.
Verbruik gas 2019, 1150m3 waarvan zo'n 950m3 voor verwarming.
Verbruik elektra 2019, 2400kW.
Verder heb ik in augustus 12 PV-panelen (320Wp) op zuid gelegd met SolarEdge optimizers en omvormer.
[
Voor 3% gewijzigd door
Y10 op 01-11-2020 15:51
. Reden: Aanvulling ]