Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.669 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat ondersteunt / toegestaan is vanuit de fabrikant kun je natuurlijk gewoon zien in de combinatie tabellen van de buitenunit. Zolang je zorgt dat de combinatie daarin staat is het wat dat betreft prima :)

Daarna moet je zelf natuurlijk berekenen / inschatten hoeveel capaciteit je nodig hebt. Maar in het algemeen is de buitenunit in een multisplit systeem bijna altijd wel onder gedimensioneerd, en dat is dus vaak ook met goede reden.

[ Voor 39% gewijzigd door ik222 op 25-10-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Is er een verschil in de manier/snelheid van koelen voor deze 2 binnenunit-opstellingen als de buitenunit in beide situaties eigenlijk onder gedimensioneerd is en de binnenunits telkens gelijktijdig draaien.

Buitenunit = 3MXM52N (waarbij koelen 1,8/5,2/7 kW volgens de specs)
Binnenunit
1) FTXM 25N + FTXM 35N --> Totaal dus 6kW, dus boven nominale van buiten unit, maar onder max koelvermogen
2) 2 x FTXM 35 --> Totaal dus 7kW dus boven nominale van buiten unit en net op max koelvermogen

Theoretisch zou ik eerst zeggen dat buiten unit met nominaal vermogen van 5,2 er voor zorgt dat optie 1 en 2 gelijk zijn want hij kan het nominaal vermogen niet leveren. Maar als ik dieper kijk zal optie 2 mogelijks toch sneller koelen gezien de buitenunit toch iets hoger kan gaan als het moet?

Als mijn bovenstaande stelling niet klopt dan zou zelfs een optie 3 mogelijk zijn met 2 x FTXM 25 en toch even goed en snel kunnen koelen? Of zelfs een andere buiten unit dan 2MXM50 met minder max koelvermogen (1,8/5/5,3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
ik222 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:00:
Wat ondersteunt / toegestaan is vanuit de fabrikant kun je natuurlijk gewoon zien in de combinatie tabellen van de buitenunit. Zolang je zorgt dat de combinatie daarin staat is het wat dat betreft prima :)
Eens!

Het verbaast mij echter dat je maar liefst 45% kan overdimensioneren qua binnenunits bij Daikin. Maar als de installateur het fiat geeft, dan is het vast OK.
Daarna moet je zelf natuurlijk berekenen / inschatten hoeveel capaciteit je nodig hebt. Maar in het algemeen is de buitenunit in een multisplit systeem bijna altijd wel onder gedimensioneerd, en dat is dus vaak ook met goede reden.
En daar twijfel ik over. Wellicht een continentaal verschil, maar beide aircoboeren die ik hier over de vloer had, raden het expliciet af. Plus de documentatie van ME staat het absoluut niet toe, anders dan bij specifieke combinaties, en dan nog slechts maximaal 25% teveel. En dan volgt de waarschuwing dat bij hoge vraag dus er gethrottled kan worden.

Ikzelf vermoed dat de meest gangbare installatie die is van nominaal binnen en buiten ruwweg identiek. Bij kleiner nominaal binnen zal men een kleinere buitenunit aanraden welke goedkoper is, en bij groter nominaal binnen zal men - bij ME en Fujitsu in ieder geval - al snel groter moeten.

Maar uiteindelijk moet iedereen met zijn eigen units doen wat die wilt natuurlijk. Als je absoluut geen gependel wil, moet je inderdaad klein gaan want bij warm lenteweer is het anders bijna niet tegen te gaan. Keerzijde is dat bij winterweer die relatief gezien staat te toeren als je verschillende units tegelijk aan hebt staan. Ikzelf koos voor lekkere 10 minuten pendel in de lente herfst, maar in principe genoeg capaciteit bij winter met ook lekker weinig defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Hebben mensen hier ervaring met de volgende monoblock lucht/lucht warmtepomp.

https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Oo het eerste gezicht zou dit voor mijn situatie wellicht een goede oplossing kunnen zijn. Wat zijn zoal de nadelen?

Het gaat zoals eerder gezegd om het verwarmen van een losstaande kantoorruimte (20 m2 60 m3 met puntdak). Het kantoor is goed geïsoleerd. Rondom ca. Rc 3,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@joost.schoon88 Innova 2.0 monoblock airco

Rendement is niet super, dat je dat wel weet :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:28
Nog even een kleine update op mijn kanaalairco-project, beide airco's zijn dit weekend in bedrijf gesteld en de eerste luchtslangen zijn ook al aangesloten! Die geluidsdempende slangen werken zo goed, het verschil is echt heel groot. Ik zal volgende keer nog wat meer foto's maken, dan gaan we de boel echt afmaken, ook buiten. Vooralsnog werkt het allemaal goed, als je maar van de daikin bediening afblijft (die dus vrij nutteloos is, maar je helaas wél nodig hebt, anders start de unit niet) de bediening verloopt volledig via de airzone thermostaten en straks ook airzone wifi. Wel jammer dat daarin geen energiemeting uit te lezen is, daar moeten we denk ik toch nog aparte pulstellers voor gaan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19yTECPlXGRRey2P-GQDXNnZYE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0W2dBK52zmoOzOsSzQksMgA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM_DNtx8FQVtosfCQt0ZkZqRtcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAQQo9WRIyFuUUc6ore8oqrS.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik thuis mijn buitenunits nog even een schoonmaakbeurt gegeven, ik moet het nog even over de dagen heen bekijken, maar het lijkt zo'n 10-15% rendement te schelen nu de radiator buiten weer goed schoon is, absoluut aan te raden voor het stookzeizoen dus! Gevolgde stappen:
  • Kunststof rooster aan de voorkant verwijderen
  • Blaadjes, takjes e.d. verwijderen met je handen (draag handschoenen!) en de compressor
  • Units afspuiten met de tuinslang, daarbij altijd omlaag spuiten zodat je de electronica niet nat maakt
  • Behuizing van de units ingespoten en goed geborsteld met ph-neutrale velgenreiniger en weer afspoelen
  • De radiator met de tuinslang op "gieterstand" en omlaag(!) schoonspuiten
  • De radiator volspuiten met snowfoam-schuim uit een foamlans op de hogedrukreiniger, even laten intrekken en weer goed, omlaag uitspoelen
  • Kunststof roosters inspuiten met velgenreiniger en goed borstelen en afspoelen
  • Buitenunits inzepen met een flinke scheut autoshampoo met ingebouwde wax + afspoelen
  • Roosters weer terugschroeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00GWoRlzNWOcpjNTn2ACe4xIVWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym16N8VZMyKOIlXPoyywsLy7.jpg?f=fotoalbum_large

Nou de ururu sarara modules en de binnenunits nog, daar heb ik een stoomreiniger voor besteld, die volgen nog!

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09-2021
Armin schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Ook snap ik de verhalen over geluid niet. Hebben sommige mensen zeur-buren? Maar als ik dan zo'n mini-buiten unit zie die 5kW moet leveren, vraag ik me af of zo'n ding niet staat te loeien omdat alles zo klein is? Zeg maar die 4 cylinder die staat te toeren vgl de V8 die bijna stationair draait met 80km/u cruisen. Dat deel is echter puur een gedachte, want ik heb geen ervaring met express onderdimensioneren. Misschien zijn het gewoon wel zeurburen :+
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het inderdaad zo dat een kleine buitenunit die zwaar belast wordt duidelijk meer Db produceert als een grote die dus minder belast wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
jamespels schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Is het inderdaad zo dat een kleine buitenunit die zwaar belast wordt duidelijk meer Db produceert als een grote die dus minder belast wordt?
Dat kan ik wel bevestigen (tot op zekere hoogte). Moet er dan wel bijzeggen dat ze het hardst c.q. pas zo hard moeten werken bij verwarmen rond of onder het vriespunt. Dan pas ga je ook de compressor pas horen, naast het geluid van de ventilator. Dat zijn dan ook precies de dagen dat de buren niet buiten zitten of de ramen open hebben en er dus ook het minste last van hebben... ik heb dan eerder last van al die stinkende houtkachels van ze :+.

In de herfst en het voorjaar en bij koelen 's-zomers hoor je ze echt nauwelijks en dan zou je ook nog wat rendement kunnen inleveren door de silent-stand in te schakelen. In die gevallen met een lagere belasting is een kleinere unit juist weer stiller dan een grotere, omdat de ventilator vaak trager kan draaien. Maar ook dit verschilt natuurlijk weer per merk, model, etc.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
jamespels schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Als ik bij Daikin kijk is dat vanuit de specificaties in elk geval niet het geval, hoe zwaarder de buitenunit hoe meer geluidsproductie zie je daar juist. Daarnaast moet je denk ik ook goed realiseren dat een continu draaiende unit veel rustiger is dan een unit die vanwege flinke overcapaciteit steeds aan het pendelen is en dus steeds weer opnieuw opstart. Juist dat opstarten geeft vaak het meeste geluid en trillingen.

Van de andere kant geloof ik best dat als je bij wijze van spreken een 2kW unit in een grote woonkamer van 200m3 hangt deze ook veel geluid maakt omdat hij continu maximaal aan het blazen is en het dan nog niet op temperatuur krijgt. Bij buitenunits zal je iets vergelijkbaars kunnen zien.

Kort samengevat denk ik dus dat je gewoon goed moet kijken wat je nodig hebt, van een veel te zware unit wordt je niet blij maar van een te lichte unit uiteraard ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:20
joost.schoon88 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:26:
Hebben mensen hier ervaring met de volgende monoblock lucht/lucht warmtepomp.

https://www.itecluchtrein...tioning-zonder-buitenunit

Oo het eerste gezicht zou dit voor mijn situatie wellicht een goede oplossing kunnen zijn. Wat zijn zoal de nadelen?

Het gaat zoals eerder gezegd om het verwarmen van een losstaande kantoorruimte (20 m2 60 m3 met puntdak). Het kantoor is goed geïsoleerd. Rondom ca. Rc 3,7
Redement is minder en geluid is meer, en je zit met 2 grote gaten in de gevel, eigenlijk alleen interessant voor appartementen met VVE of monumentale panden waarbij een buitenunit echt niet mogelijk is.

Vergelijking met mijn binnenunit
Fluisterstand 21db
Fluisterstand deze monoblock 26db

Het zijn dus 2x 162 mm gaten in de muur, dat is aardig fors oftewel afzuigkap formaat.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2020 13:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het is vandaag weer een pendel dagje vanaf 11:00 al 17 runs met een duur van 7 tot 10minuten.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 27-10-2020 15:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:34:
Het is vandaag weer een pendel dagje vanaf 11:00 al 17 runs met een duur van 7 tot 10minuten.
Dat noem je een pendeldagje. Onze zolderverwarming heeft:
• tussen 8.30 en 9.30: 1x run van 27 minuten, 1x run van 10min, 1x run van 8 min - allemaal op ~300W
• ussen 9.30-16.00: >40x runs van 5 minuten - allemaal op ~400W

Ach, het was niet ontworpen om te verwarmen (locatie binnen, vermogen) :+
Enige vreemde vind ik dat juist als er minder vraag is dat de unit dan met ~100W meer stookt.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Hier na de ochtendpiek (ze staan snachts uit) juist strak ˜180watt voor de woonkamer (US 3,5) en ˜200 voor het kantoor/bovenverdieping (Perfera 2,5), geen gependel.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:37
Onze Daikin Ururu Sarara https://pvoutput.org/intr...027&sid=30327&dt=20201027

Geen gependel niet van zuks, laagste verbruik wat ik heb gezien 109 watt

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Rukapul schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:05:

Enige vreemde vind ik dat juist als er minder vraag is dat de unit dan met ~100W meer stookt.
Mijn Daikin begint iedere run ook met een hogere compressorfrequentie dan het minimum.
Gaandeweg merkt ie dat de frequentie te hoog is, en verlaagt hij de freq.
En zo gaat hij in meerdere stappen naar het minimum.

Maaruh pendelen ? Het komt bijna niet voor.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik heb er bijna geen last meer van. Buiten stil functie aan en 3D auto. Wat mij opvalt is dat de wanneer de buiten temperatuur 11 graden is dan geen pendel gedrag en bij 12 graden wel pendel gedrag. Tot nu toe heb ik hem een uurtje of 3 per dag aan. ( 1800 tot 2100 uur) meer is nog niet nodig. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
ronjansen87 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Dat kan ik wel bevestigen (tot op zekere hoogte). Moet er dan wel bijzeggen dat ze het hardst c.q. pas zo hard moeten werken bij verwarmen rond of onder het vriespunt. Dan pas ga je ook de compressor pas horen, naast het geluid van de ventilator. Dat zijn dan ook precies de dagen dat de buren niet buiten zitten of de ramen open hebben en er dus ook het minste last van hebben... ik heb dan eerder last van al die stinkende houtkachels van ze :+.

In de herfst en het voorjaar en bij koelen 's-zomers hoor je ze echt nauwelijks en dan zou je ook nog wat rendement kunnen inleveren door de silent-stand in te schakelen. In die gevallen met een lagere belasting is een kleinere unit juist weer stiller dan een grotere, omdat de ventilator vaak trager kan draaien. Maar ook dit verschilt natuurlijk weer per merk, model, etc.
Is ook logisch. Als je naar de datasheet kijkt zie je dat een grote meer geluid maakt qua min-max, want een grote ventilator maakt meer geluid. Maar dat is natuurlijk niet bij gelijke airflow, want een grote ventilator heeft meer airflow en dat is samen met de radiator bepalend voor het vermogen. Kijk je naar geluid bij een bepaalde airflow wint de grotere ventilator vrijwel altijd. Dat is simpele fysica.

Het minimale geluid (lente/herfst) zal bij het opschalen naar een maatje groter dus ietsje toenemen, maar gemiddelde geluid (winter/zomer) juist afnemen omdat er minder toeren nodig zijn bij gelijk vermogen.

Als ik bij ME kijk zie je dat de meest gangbare units rond de 40 dB zijn bij 3.5kW bij 360 CFM. Neem je een dubbel zo grote buiten-unit zal die bij 360 CFM echter 35 dB zijn. Dat scheelt enorm en is ook logisch want de unit is veel groter. Uiteraard zal het minimale geluid groter zijn, maar daar stoort de (zeur) buur zich denk ik minder aan, en is ook het WAF effect minder relevant.

Je kunt ook hyperheat nemen, maar dan offer je enige COP op voor extra vermogen bij gelijke ventilator/radiator capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:50:
[...]

Ik heb er bijna geen last meer van. Buiten stil functie aan en 3D auto. Wat mij opvalt is dat de wanneer de buiten temperatuur 11 graden is dan geen pendel gedrag en bij 12 graden wel pendel gedrag. Tot nu toe heb ik hem een uurtje of 3 per dag aan. ( 1800 tot 2100 uur) meer is nog niet nodig. :)
Ik denk dat er nog steeds te weinig warmte vraag is in huis.
Gister met 2kWh wel het hoogste verbruik voor Oktober genoteerd :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Zoveel al? Jeetje.

Ken mensen die op gas stoken en die nog altijd 0 m3 verbruikt hebben.

Zonder m3 en info over temperaturen en tijden zegt het allemaal niks ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Zoveel al? Jeetje.

Ken mensen die op gas stoken en die nog altijd 0 m3 verbruikt hebben.

Zonder m3 en info over temperaturen en tijden zegt het allemaal niks ;)
Ik snap je reactie niet helemaal maar ik ben het volledig met je footnote eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dit is een nietszeggende antwoord natuurlijk de 1 vind 16c prima en de ander moet het 23c in huis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Ik snap je reactie niet helemaal maar ik ben het volledig met je footnote eens.
Wat @mr_evil08 zegt. Zonder temperaturen etc zegt die 2kWh niks over of dat 'zuinig' is :p Als dat alleen maar standby gebruik is omdat je in een thermoskan woont dan is het zelfs heel veel :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
[...]

Gisteren bij mij net geen kWh . En hij was in de drie uur niet een keer afgevallen. Voor dat ik de 2.5 unit nam twijfelde ik nog of ik toch niet de 3.5 kw model zou moeten gaan . Maar ik ben blij dat ik voor deze ben gegaan nu hij zo lekker rustig draait . Als het heel koud gaat worden laat ik hem wel dag en nacht aan zodat hij niet als een gek hoeft op te starten. En ik heb nog ook een cv maar ik ga het proberen om het zonder te doen. Ik heb er alle vertrouwen in.
Ps ik had de deur even open en ik hoorde de buiten unit totaal niet. Hij lijkt wel stiller dan bij koelen .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:53
Gisteren 14.995 kWh verbruikt voor verwarmen, de airco's hebben 24h aangestaan gisteren, de huidige run duurt al bijna 3 dagen. Huis heeft 1050 m3 inhoud dus dat is dan 14.28 Wh per m3 woning.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 11:10
Hier nog alleen gas, de kachel staat sinds maart uit en het is nu 20,9graden binnen en nog niet onder de 20graden geweest (op alle verdiepingen), isoleren van mijn tussenwoning (125m2) uit 1974 is dus aardig gelukt :)
Zonlicht, douchen, eten koken en het verbruik van apparatuur als (zuinige) PC, TV en receiver (en het stoken van mijn buren) houd mijn woning nog lekker op temperatuur.

Ben met koevlaas2 aan het kijken om een FTXM35N te plaatsen beneden, denk dat ik daar mijn hele huis wel mee warm houd als het zometeen kouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
amadeus123 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:54:
Is er een verschil in de manier/snelheid van koelen voor deze 2 binnenunit-opstellingen als de buitenunit in beide situaties eigenlijk onder gedimensioneerd is en de binnenunits telkens gelijktijdig draaien.

Buitenunit = 3MXM52N (waarbij koelen 1,8/5,2/7 kW volgens de specs)
Binnenunit
1) FTXM 25N + FTXM 35N --> Totaal dus 6kW, dus boven nominale van buiten unit, maar onder max koelvermogen
2) 2 x FTXM 35 --> Totaal dus 7kW dus boven nominale van buiten unit en net op max koelvermogen

Theoretisch zou ik eerst zeggen dat buiten unit met nominaal vermogen van 5,2 er voor zorgt dat optie 1 en 2 gelijk zijn want hij kan het nominaal vermogen niet leveren. Maar als ik dieper kijk zal optie 2 mogelijks toch sneller koelen gezien de buitenunit toch iets hoger kan gaan als het moet?

Als mijn bovenstaande stelling niet klopt dan zou zelfs een optie 3 mogelijk zijn met 2 x FTXM 25 en toch even goed en snel kunnen koelen? Of zelfs een andere buiten unit dan 2MXM50 met minder max koelvermogen (1,8/5/5,3)
Iemand die hierover toevallig meer ervaring heeft om de juiste conclusie te kunnen trekken? Vindt dit een belangrijke afweging in mijn besluit naar de installateurs toe (die jammer genoeg allemaal een verschillende hebben, daarom hier de vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
amadeus123 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Iemand die hierover toevallig meer ervaring heeft om de juiste conclusie te kunnen trekken? Vindt dit een belangrijke afweging in mijn besluit naar de installateurs toe (die jammer genoeg allemaal een verschillende hebben, daarom hier de vraag)
In dezelfde ruimte 2 binnenunits hangen die samen meer vermogen hebben dan je buitenunit lijkt me niet zo zinvol. Immers als ze in dezelfde ruimte hangen kom je nooit in de situatie dat een unit vol vermogen nodig heeft en de andere juist niet. Als je voor een 5.0kW buitenunit gaat zou ik dus 2 x 2.5 nemen als dat handig is vanwege airflow, en anders gewoon 1 x 5.0.

Nominaal vs max vermogen zegt voor zover ik weet vooral iets over de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Gisteren bij mij net geen kWh . En hij was in de drie uur niet een keer afgevallen. Voor dat ik de 2.5 unit nam twijfelde ik nog of ik toch niet de 3.5 kw model zou moeten gaan . Maar ik ben blij dat ik voor deze ben gegaan nu hij zo lekker rustig draait . Als het heel koud gaat worden laat ik hem wel dag en nacht aan zodat hij niet als een gek hoeft op te starten. En ik heb nog ook een cv maar ik ga het proberen om het zonder te doen. Ik heb er alle vertrouwen in.
Ps ik had de deur even open en ik hoorde de buiten unit totaal niet. Hij lijkt wel stiller dan bij koelen .
Moest hij in die 3 uur een groot temperatuur verschil overbruggen waardoor er ook veel massa opgewarmd moest worden.

Wat zijn jou setting?

Het minimum vermogen van de 2.5 en de 3.5 is overigens gelijk (0.9kW)

Gister van 7:30 tot 23:00 2.6kWh verbruikt maar geen sessies gezien langer dan 10min.
Ik denk dat ik nog even geduld moet hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Moest hij in die 3 uur een groot temperatuur verschil overbruggen waardoor er ook veel massa opgewarmd moest worden.

Wat zijn jou setting?

Het minimum vermogen van de 2.5 en de 3.5 is overigens gelijk (0.9kW)

Gister van 7:30 tot 23:00 2.6kWh verbruikt maar geen sessies gezien langer dan 10min.
Ik denk dat ik nog even geduld moet hebben :P
Het verschil is dat jij hem de hele dag aan hebt en ik een paar uur denk ik . Mijn huis blijft redelijk op temperatuur . Bij aanvang van de AC was het 19.5 graden in de kamer. AC ingesteld op 20 C fan Auto En knop 3D op auto waarbij de grote klep bijna stil staat (open stand) en de kleine klep rustig op en neer gaat . Ook zie ik de (lamellen links/rechts) langzaam verschillende bewegingen maken. Dat gaat zo rustig dat het totaal niet hoorbaar is. De temperatuur loopt in de kamer op tot bijna 22C. Dat was eergisteren . Gisteren was hij eerder aan (16.30 tot 21.00uur. )kamer temperatuur 19.5 graden. AC op 19 graden ingesteld ik heb hem 1 keer zien afvallen. Kamer temperatuur loopt op naar 21graden De laagste waarde die ik heb gemeten was 140W en een totaal verbuik van 838W
Edit:
Unit buiten stil functie aan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:52
Het is na zo'n investering dan wel leuk om na 1 maandje al resultaat te zien. November weer even aankijken, vorig jaar hadden we toen 111 m3 gas. oktober is altijd relatief zacht met zon 50 a 60 m3.

Die van de slaapkamer gaan we natuurlijk nooit terugverdienen, die heb ik nog niet gebruikt sinds die is geinstalleerd in oktober. Ik verwarm boven eigenlijk nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erz2MteYlw_knKxRegTAIfgvfYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GbLVewqD9i29eGGEd56vJ0U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f92WbmsFg6XqEK5lMZw8TlnwrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BRQDkD8WxcRdcTyTK6FkHekB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 30-10-2020 09:15 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:21
@pentaw1nz mss wel fijn om jouw conclusie er aan vast te knopen, nu moeten we de tabellen etc. zelf analyseren.

[ Voor 36% gewijzigd door I-King op 30-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan er bijna niks van zeggen met P1 data en al helemaal niet als er teruglevering bij zit.
Een maand als deze vertelt je weinig met die paar kWh per dag, de wintermaanden des te meer :)
Omdat mijn airco zelf geen verbruik meet doe ik dat met een stekkermeter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik had ook even gekeken deze Maand en tegeover vorig jaar heb ik deze maand 20 euro bespaart . Die zelfde 20 euro die ik uitgegeven heb met koelen dit jaar. Dus vanaf nu ga ik besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 18:52
Speedy-Andre schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:22:
Je kan er bijna niks van zeggen met P1 data en al helemaal niet als er teruglevering bij zit.
Een maand als deze vertelt je weinig met die paar kWh per dag, de wintermaanden des te meer :)
Omdat mijn airco zelf geen verbruik meet doe ik dat met een stekkermeter.
Snap ik, maar toch is het leuk als je het ding net hebt hangen en er vrijwel geen gas mee nodig is, naast het douchen.
komende maanden uiteraard nog leuker om te vergelijken.

Kijk naar totaal gas 10-2019 en totaal gas 10-2020.
Veel verder heb ik nu ook niet geanalyseerd >:)

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 30-10-2020 18:43 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:21
Y10 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:09:
[...]

Ik heb deze veerdempers er onder zitten, van gonzend geluid (staan op de garage en die werkte als klankkast) naar helemaal stil.
[Afbeelding]
Hier net de veren geïnstalleerd! Werkt zeer goed gelukkig. 98% van het geluid is verdwenen, je moet het nu echt wíllen horen. Dus als je last hebt van resonantie op je platdak os dit iig een aanrader.
Heel blij mee. 15 euro p/s bij warmteservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46
Ik weet niet of ik deze vraag hier op de juiste plek stel.

Ik heb een verbouwing achter de rug en boven de verwarming weg gehaald. Nu zat er op de master al een l/l unit.

Bij de kids nu dus niet. Voor slapen niet erg, maar als ze willen spelen kan het wat koud zijn. Maar een groter issue is de luchtvochtigheid , die zit net boven de 70.

Zijn er l/l units die dus ook kunnen ontvluchtingen. Verwarmen kan sowieso en koelen is mooie extra.

Ruimte is ongeveer 20m2

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@water_escape alle L/L kunnen ontvochtigen. Houd er alleen rekening mee dat als je in een koude ruimte gaat ontvochtigen dat het daar nóg kouder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een hoge RV hangt vaak samen met de mate van ventileren en als op die verdieping een badkamer de RV verhoogt dan merk je dat ook in de andere kamers.
Bij mij zitten de radiators er nog en kan ik ze met een wpboiler verwarmen maar met de deuren open doet de airco ook wel wat.
Als de radiators in die kamers voorheen gebruikt werden snap ik het verwijderen niet helemaal O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:07:
Bij de kids nu dus niet. Voor slapen niet erg, maar als ze willen spelen kan het wat koud zijn. Maar een groter issue is de luchtvochtigheid , die zit net boven de 70.

Zijn er l/l units die dus ook kunnen ontvluchtingen. Verwarmen kan sowieso en koelen is mooie extra.

Ruimte is ongeveer 20m2
Een L/L WP kan per definitie ontvochtigen. Maar als het op een slaapkamer te vochtig is, duidt dat over het algemeen op een gebrek aan ventilatie. Daar zou ik dus eerst naar kijken. En heb je het CO2 niveau daar al eens gemeten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:07:
Ik weet niet of ik deze vraag hier op de juiste plek stel.

Ik heb een verbouwing achter de rug en boven de verwarming weg gehaald. Nu zat er op de master al een l/l unit.

Ruimte is ongeveer 20m2
Beter is om naar de oorzaak van de hoge luchtvochtigheid te kijken ipv te onderdrukken met actief ontvochtigen.

Hier zijn de slaapkamers nooit zo hoog kwa luchtvochtigheid en er wordt ook niet verwarmd, maar bij verwarming daalt luchtvochtigheid automatisch in combi met voldoende ventilatie.

Dus waar komt die vocht weg, via de muren of alles pot dicht en nooit een raam beetje open?

Bij ontvochtigen is automatisch airco aan, bij verwarmen ontvochtig je al automatisch in combi met ventilatie.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:06:
Een hoge RV hangt vaak samen met de mate van ventileren en als op die verdieping een badkamer de RV verhoogt dan merk je dat ook in de andere kamers.
Bij mij zitten de radiators er nog en kan ik ze met een wpboiler verwarmen maar met de deuren open doet de airco ook wel wat.
Als de radiators in die kamers voorheen gebruikt werden snap ik het verwijderen niet helemaal O-)
Deze werden niet gebruikt. We hebben nooit verwarming aan op de slaapkamers. Badkamer wel nog uiteraard. :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Glashelder schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:13:
@water_escape alle L/L kunnen ontvochtigen. Houd er alleen rekening mee dat als je in een koude ruimte gaat ontvochtigen dat het daar nóg kouder gaat worden.
Idd wat is koud.
Vandaag mooi weer dus alles open.
17 graden in de kamer , maar luchtvochtigheid nog steeds 66%

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Een L/L WP kan per definitie ontvochtigen. Maar als het op een slaapkamer te vochtig is, duidt dat over het algemeen op een gebrek aan ventilatie. Daar zou ik dus eerst naar kijken. En heb je het CO2 niveau daar al eens gemeten?
Misschien gekke vraag, maar waarom CO2 niveau? En hoe meet ik die?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
mr_evil08 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Beter is om naar de oorzaak van de hoge luchtvochtigheid te kijken ipv te onderdrukken met actief ontvochtigen.

Hier zijn de slaapkamers nooit zo hoog kwa luchtvochtigheid en er wordt ook niet verwarmd, maar bij verwarming daalt luchtvochtigheid automatisch in combi met voldoende ventilatie.

Dus waar komt die vocht weg, via de muren of alles pot dicht en nooit een raam beetje open?

Bij ontvochtigen is automatisch airco aan, bij verwarmen ontvochtig je al automatisch in combi met ventilatie.
Dus een L/L is nog steeds interessant? Als kids groter zijn en studeren op de kamer toch kunnen verwarmen en in de zomer koelen indien nodig.

De ergste kamer is naast de badkamer, noordkant woning, wel altijd kiepraam open. HR glass (geen + of ++) (grote raampartij met balkon), schuinen wanden wel extra isolatie.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:50:
[...]
Misschien gekke vraag, maar waarom CO2 niveau?
En hoe meet ik die?
Een te hoog CO2 niveau is niet gezond. Dus aan de hand van het CO2 niveau krijg je een aardig idee of je voldoende ventileert.
En dat meet je met, hoe verrassend, een CO2 meter. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb vandaag het filter weer eens schoongemaakt. Het viel mij weer op dat het stoffilter best grofmazig is.

Ik had nog een paar koolstoffilters liggen van een luchtreiniger welke met een kleine aanpassing achter het filter van de mitsu passen.

Volgens mij kan het geen kwaad en helpt het om de interne vervuiling tegen te gaan en de lucht extra te zuiveren.

Ik ben benieuwd hoeveel stof het filter opvangt, geeft direct aan wat er door het originele filter wordt doorgelaten.

Helaas zijn de filters iets te kort, als het werkt ga ik eens kijken of ik iets op maat kan maken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOYVJAh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tXi4LBF.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 31-10-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een dikker of fijner filter kan de flow beperken, dat geeft meer verbruik en belast de ventilator extra.
Mijn filters werden pas na jaren wat donkerder, zie de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:47:
Een dikker of fijner filter kan de flow beperken, dat geeft meer verbruik en belast de ventilator extra.
Jouw filters zien er een stuk fijner uit als de mitsu. Ik ga gewoon eens test draaien, over twee maanden is vanzelf te zien hoeveel stof er in het koolstoffilter zit :P

Als dat nagenoeg niets is dan gaan ze er weer uit.

Gevoelsmatig is de airflow restrictie beperkt, daarnaast draai ik op de laagste fanspeed.
Ik ben benieuwd! :)

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 31-10-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Een te hoog CO2 niveau is niet gezond. Dus aan de hand van het CO2 niveau krijg je een aardig idee of je voldoende ventileert.
En dat meet je met, hoe verrassend, een CO2 meter. ;)
Die heb ik helaas niet. Zie dat netatmo mooie heeft met HomeKit. Maar vandaag is zeker alles goed doorgelucht. Alles open gehad met dit weertje. Beneden gezakt naar 54% en boven gezakt naar 65%.

Zorgt een l/l niet ook voor ventilatie/verse lucht? Of is dat alleen bij airco functie gebruik?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Laatst online: 01-07 09:24
Volgens mij is het zo dat de ventilator juist makkelijker draait? Overdreven hetzelfde effect als de stofzuiger slang dichthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:29:
[...]
Zorgt een l/l niet ook voor ventilatie/verse lucht? Of is dat alleen bij airco functie gebruik?
Nee. Een L/L wp koelt of verwarmt alleen, waarbij de lucht intern wordt rondgeblazen. Hij regelt geen verse lucht, daarvoor moet je ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Nee. Een L/L wp koelt of verwarmt alleen, waarbij de lucht intern wordt rondgeblazen. Hij regelt geen verse lucht, daarvoor moet je ventileren.
Indirect wordt wel degelijk meer geventileerd, indien raamroosters open voel ik duidelijk veel meer tocht erdoor komen, klopt opzich ook want door de hogere luchtstroom gaat er indirect/direct ook lucht naar buiten/binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
scoobinoobi schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:34:
[...]
Volgens mij is het zo dat de ventilator juist makkelijker draait? Overdreven hetzelfde effect als de stofzuiger slang dichthouden.
Niet makkelijker, de motor ondervindt meer weerstand om een zelfde toerental of flow te halen.
Hij kan wel wat hebben natuurlijk, anders zou een vervuild filter al snel problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:36:
[...]
Indirect wordt wel degelijk meer geventileerd, indien raamroosters open voel ik duidelijk veel meer tocht erdoor komen, klopt opzich ook want door de hogere luchtstroom gaat er indirect/direct ook lucht naar buiten/binnen.
Waarom zou er meer lucht van buiten komen als er binnen een unit lucht rond staat te pompen? 8)7 Het drukverschil met buiten blijft toch gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Waarom zou er meer lucht van buiten komen als er binnen een unit lucht rond staat te pompen? 8)7 Het drukverschil met buiten blijft toch gelijk?
Hogere luchtstroming in de ruimte, test het maar eens in de winter als er vorst is doe maar eens de roosters dicht en de roosters open wat dat een gigantisch verschil geeft.
En ook met WP aan of uit je merkt groot verschil, indirect komt er een hogere luchtstroming doorheen ondanks je lucht zit rond te pompen.

Beste kun je voelen met de buitenkant van je hand heel dichtbij een rooster houden.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Experiment lijkt mislukt. Waar de unit normaal gesproken onder deze omstandigheden tot 180 - 200 watt terug moduleert blijft hij nu hangen op 350watt. Het luistert waarschijnlijk toch nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:00
Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Sommige kunnen dat wél. De Daikin Ururu Sarara. Helaas is het debiet wel wat beperkt en maakt het extra geluid. (30m3/uur..?)

@mv8tekst (..hallo!) heeft bijvoorbeeld ook zo’n Ururu

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Dus een L/L is nog steeds interessant? Als kids groter zijn en studeren op de kamer toch kunnen verwarmen en in de zomer koelen indien nodig.
Ja, maar ik zou het niet kopen voor ontvochtigen. Ontvochtigen is vooeal handig bij benauwde zomers, niet in koude herfst. Het ontvochtig vermogen is dan niet zo groot.
De ergste kamer is naast de badkamer, noordkant woning, wel altijd kiepraam open. HR glass (geen + of ++) (grote raampartij met balkon), schuinen wanden wel extra isolatie.
Heb je afzuiging op die badkamer?

Zo ja, langer aanlaten na douchen en daarnaast uberhaupt badkamer deuren dwangmatig :*) dicht houden na douchen.

Ook kan meer verwarmen helpen. Als het 16 graden is is 70% vochtigheid niet zo bijzonder in Nederlands klimaat. Verwarm je naar 19 daalt het ook vanzelf al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
revolution-nl schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Experiment lijkt mislukt. Waar de unit normaal gesproken onder deze omstandigheden tot 180 - 200 watt terug moduleert blijft hij nu hangen op 350watt. Het luistert waarschijnlijk toch nauwkeurig.
Het is in ieder geval wel logisch, met minder flow raakt hij de warmte niet zo makkelijk kwijt en zal de compressor harder gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Armin schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Ja, maar ik zou het niet kopen voor ontvochtigen. Ontvochtigen is vooeal handig bij benauwde zomers, niet in koude herfst. Het ontvochtig vermogen is dan niet zo groot.

[...]

Heb je afzuiging op die badkamer?

Zo ja, langer aanlaten na douchen en daarnaast uberhaupt badkamer deuren dwangmatig :*) dicht houden na douchen.

Ook kan meer verwarmen helpen. Als het 16 graden is is 70% vochtigheid niet zo bijzonder in Nederlands klimaat. Verwarm je naar 19 daalt het ook vanzelf al.
Ja afzuiging in badkamer gaat aan idd en na douchen raam op kiep. Deur (meestal) dicht.

Ik had ik gedacht gewoon een elec kachel op te hangen. 2000w. Wat is de reden dat men een L/L neerzet? (Slaapkamer ongeveer 20m2)

In de master staat wel een L/L, maar gebruiken we nooit. Ja van de zomer toen het echt heet was.

Kids is het 18 graden met 68-72 luchtvochtigheid. Prima temp voor slaapkamer maar luchtvochtigheid hoog. (Kiepraampje open)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Ik had ik gedacht gewoon een elec kachel op te hangen. 2000w. Wat is de reden dat men een L/L neerzet? (Slaapkamer ongeveer 20m2)
COP?

Maar als het weinig gebruikt wordt is het de investering wellicht niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ja afzuiging in badkamer gaat aan idd en na douchen raam op kiep. Deur (meestal) dicht.

In de master staat wel een L/L, maar gebruiken we nooit. Ja van de zomer toen het echt heet was.

Kids is het 18 graden met 68-72 luchtvochtigheid. Prima temp voor slaapkamer maar luchtvochtigheid hoog. (Kiepraampje open)
Bijna iedereen koopt een L/L wp hoofdzakelijk voor koelen in slaapkamers.
Een klein hokje met L/L verwarmen is niet rendabel, tenzij je dagelijks vele uren in de slaapkamer zit wordt het een ander verhaal.

Om er 1000 euro aan stroomt door te fakkelen mag je nog een hele lange tijd een convectorkachel aanhebben.

2000watt kachel klinkt ook veel maar zal niet de hele tijd op 2000watt lopen te stralen en eerder gemiddeld 300-500watt gebruiken, tegenover een WP die dat doet met 100watt zeg maar.

dit huis heeft gewoon ventilatie C, daarbij wordt er continue in badkamer/toilet/keuken lucht afgezogen, na het douchen gaat die hier weliswaar automatisch naar stand 1, een raampje open is niet voldoende heb ik hier ook wel gemerkt je wil nog wel wat "flow" houden de afzuiging ondanks openraam nog even 10-15 minuten door laten draaien zou beter zijn.

Je kan ook nog kijken bij de IR panelen dan hoef je niet de hele ruimte op te warmen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
mr_evil08 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

Bijna iedereen koopt een L/L wp hoofdzakelijk voor koelen in slaapkamers.
Een klein hokje met L/L verwarmen is niet rendabel, tenzij je dagelijks vele uren in de slaapkamer zit wordt het een ander verhaal.

Om er 1000 euro aan stroomt door te fakkelen mag je nog een hele lange tijd een convectorkachel aanhebben.

2000watt kachel klinkt ook veel maar zal niet de hele tijd op 2000watt lopen te stralen en eerder gemiddeld 300-500watt gebruiken, tegenover een WP die dat doet met 100watt zeg maar.

dit huis heeft gewoon ventilatie C, daarbij wordt er continue in badkamer/toilet/keuken lucht afgezogen, na het douchen gaat die hier weliswaar automatisch naar stand 1, een raampje open is niet voldoende heb ik hier ook wel gemerkt je wil nog wel wat "flow" houden de afzuiging ondanks openraam nog even 10-15 minuten door laten draaien zou beter zijn.

Je kan ook nog kijken bij de IR panelen dan hoef je niet de hele ruimte op te warmen.
Infra rood was ook een optie idd. Maar dat moet je dan wel precies kunnen hangen dat je het kan voelen.

Alle is prijzig. Dus een l/l zou future proof zijn denk ik voor een slaapkamer.

Maar het moet ook wat aan de luchtvochtigheid kunnen doen. Wtw is ook prijzig:

https://www.ventilatielan...OjzyPaX5ciZkaAjeNEALw_wcB

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
water_escape schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Infra rood was ook een optie idd. Maar dat moet je dan wel precies kunnen hangen dat je het kan voelen.

Alle is prijzig. Dus een l/l zou future proof zijn denk ik voor een slaapkamer.

Maar het moet ook wat aan de luchtvochtigheid kunnen doen. Wtw is ook prijzig:

https://www.ventilatielan...OjzyPaX5ciZkaAjeNEALw_wcB
WTW is alleen voor de redelijk tot goed geisolleerde woningen interessant en die hebben eigenlijk nooit vochtproblemen (tenzij de 1e jaren bouwvocht).
(en een wtw zorgt er ook voor dat niet alle vocht de woning uit vliegt want moderne woningen kampen eerder met te droog probleem).

Een afzuigbox zoals ventilatie C zijn niet duur, een losse afzuiging in de badkamer bijvoorbeeld zijn er ook die gewoon zacht door blijven draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
mr_evil08 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

WTW is alleen voor de redelijk tot goed geisolleerde woningen interessant en die hebben eigenlijk nooit vochtproblemen (tenzij de 1e jaren bouwvocht).
(en een wtw zorgt er ook voor dat niet alle vocht de woning uit vliegt want moderne woningen kampen eerder met te droog probleem).

Een afzuigbox zoals ventilatie C zijn niet duur, een losse afzuiging in de badkamer bijvoorbeeld zijn er ook die gewoon zacht door blijven draaien.
Niet voor dit topic misschien, maar jij noemt bouw vocht... we zitten hier pas sinds april in en daarvoor 6 maanden alles compleet verbouwd. Incl nieuwe vloeren met vvw en stucwerk en schilderwerk hele woning.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
water_escape schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:35:
[...]

Niet voor dit topic misschien, maar jij noemt bouw vocht... we zitten hier pas sinds april in en daarvoor 6 maanden alles compleet verbouwd. Incl nieuwe vloeren met vvw en stucwerk en schilderwerk hele woning.
Dan nog kan er een beetje bouwvocht in zitten echter niet meer zoveel dat je niet kan schilderen etc, bouwvocht kan zeker wel een jaar aanwezig zijn, je krijgt het er niet sneller uit gewoon blijven stoken en ventileren meer kan je niet doen.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2020 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
@revolution-nl
Mijn Daikin filter is veel beter dan de MHI filter. Hij filtert veel fijnstof er mee uit. Tijdens het koelen heb ik die meerdere malen moeten schoonmaken en de MHI nog niet terwijl de MHI meer heeft gedraaid . Ik heb nog gekeken of in de MHI passen maar helaas andere maat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD7pDYtOgOXYlGRd1JVHD0QvDJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAcmxuMBDWLfXvIxdj4EMdmt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hrK4vaqxg2_WbqCt5sThVRVU7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJarMR6f7B546ovdi5EALOR4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

Na eindelijk dit hele topic van begin tot eind te hebben doorgelezen zal ik mijn verhaal ook eens plaatsen.
Afgelopen jaren ging de (klamme) warmte mij steeds meer tegenstaan, dus begin 2020 besloten dat er airco moest komen.
In de eerste instantie was het alleen de bedoeling om er een op de overloop van de 1e verdieping te plaatsen om de slaapkamers te koelen, maar toen ik ging kijken naar de mogelijkheden qua verwarmen hebben we (ik) besloten om er in de woonkamer ook een te plaatsen.

Ik ga deze winter een pionieren hoe het verwarmen gaat, tot nu toe bevalt het me prima, en wordt de CVketel alleen voor warmwater gebruikt.

Ik ga deze winter eens kijken hoe het gaat bevallen als het "echt" koud (haha) wordt, als het dan nog goed gaat wil ik op termijn gaan kijken naar de warmwater voorziening zonder gas.

Eind juni zijn ze geplaatst, 2x een Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W met SRC35ZS-W1 binnenunit.

Op het dak van de garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brFq_fC2z4XbGfmN3y3XYRLgSGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN1saTgvGbkVkeCFgArHptVm.jpg?f=fotoalbum_large

In de woonkamer/keuken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmFklhA3yfrx3mLaAAQxVprlD6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQHiYL4Dm2uvOFZ8NRsl4S4i.jpg?f=fotoalbum_large

Op de overloop:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_UDhamkcE_JwJyzuU-8_q7sJWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRWNGAoJDsMTrqUyQZxPS4l0.jpg?f=fotoalbum_large

Het verbruik houd ik bij met de HomeWizard P1 meter en een aparte kWh meter voor de groep van de warmtepompen.

Nog wat verdere info over ons huis:

Bouwjaar 1961
+/-40m boven NAP.
Begane grond 48m2, ~120m3
Verdieping 48m2, ~120m3
Kelder 48m2 ~100m3
Kunststof kozijnen met HR++ glas (2013)
Dak (bitumen lessenaarspuntdak 8° noord/zuid)
Dakisolatie dmv glaswol op plafond.
Geen spouwmuurisolatie.

Verbruik gas 2019, 1150m3 waarvan zo'n 950m3 voor verwarming.
Verbruik elektra 2019, 2400kW.

Verder heb ik in augustus 12 PV-panelen (320Wp) op zuid gelegd met SolarEdge optimizers en omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Y10 op 01-11-2020 15:51 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
[...]

In de slaapkamer een 2kW eletrische kachel kan, maar kan niet koelen in de zomer en maakt meestal meer herrie dan een L/L. Maar of het het terugverdient is de vraag zoals elders aangegeven.

Maar aangezien zo'n 2kW elektrische kachel 20-30 euro kost zou ik dat gewoon eerst doen om te proberen. Als dat het oplost kun je daarna gaan overwegen L/L vs zo'n kachel. Als dat het niet oplost heb je geen geld weggegooit.
Vocht komt ergens vandaan natuurlijk. Als het niet de badkamer is, is het denk ik toch te weinig ventileren. Niet stoken en toch 18 graden houden kan een aanwijzing zijn dan er inderdaad weinig ventilatie is, en dus weinig warmteverlies. Mensen ademen immers ook veel vocht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Maar als ik voor een Daikin l/l ga. Zit daar toch ook subsidie op wat het betaalbaar maakt? Of lees ik dat fout? Alleen welke: https://www.rvo.nl/sites/...tepompen%2029-10-2020.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door water_escape op 01-11-2020 20:30 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Waar zie jij lucht lucht staan in de lijst van de rvo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
water_escape schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:26:
Maar als ik voor een Daikin l/l ga. Zit daar toch ook subsidie op wat het betaalbaar maakt? Of lees ik dat fout? Alleen welke: https://www.rvo.nl/sites/...tepompen%2029-10-2020.pdf
Geen subsidie, want een l/l warmtepomp is geen 'echte' warmtepomp volgens de overheid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TigerXtrm schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:15:
[...]

Geen subsidie, want een l/l warmtepomp is geen 'echte' warmtepomp volgens de overheid :')
Op zich valt er ook wel weer wat voor te zeggen natuurlijk. Anders gaat half NL airco’s ophangen en blijven lekker op gas stoken. Want een echte warmtepomp krijgt het niet warm. Van die
ik blijf lekker aan het gas!!!!!
types.. :p

Die geloven echt dat ze 50k moeten investeren voor een warmtepomp :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
"Vroeger" zat die subsidie er volgens mij wel op, maar die is er volgens mij afgegaan, naar ik aanneem inderdaad omdat hij ook als "airco" dient.

Zelf vind ik het onderscheid nogal dubieus, aangezien je met een LWWP ook kunt koelen en dat net zoveel stroom kost als bij een LLWP. Pas als je passief kunt koelen met water/water of aarde/water (dus zonder compressor), wordt het een ander verhaal. Het is waar dat een LLWP effectiever is, maar dat zorgt er niet voor dat een LWWP minder stroom verbruikt om te koelen vziw.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Mmm jammer. Klopt idd. Typenrs gaan naar L/w . Dat is weer jammer .

Bovenverdieping is nu bijna 80%. (Temp buiten en regen is natuurlijk ook killing nu)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HarmoniousVibe schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:55:
"Vroeger" zat die subsidie er volgens mij wel op, maar die is er volgens mij afgegaan, naar ik aanneem inderdaad omdat hij ook als "airco" dient.

Zelf vind ik het onderscheid nogal dubieus, aangezien je met een LWWP ook kunt koelen en dat net zoveel stroom kost als bij een LLWP. Pas als je passief kunt koelen met water/water of aarde/water (dus zonder compressor), wordt het een ander verhaal. Het is waar dat een LLWP effectiever is, maar dat zorgt er niet voor dat een LWWP minder stroom verbruikt om te koelen vziw.
Koelen met L/W werkt natuurlijk voor geen meter en Den Haag weet dat ook :).

Denk dat ze dat daarom op de koop toenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:00
Glashelder schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:20:
[...]

Extra eis stellen aan subsidie op L/L wp: binnen een jaar na plaatsing (of korter) geen gas/stadsverwarming meer aanwezig, anders subsidie terugbetalen...

Boem... “hatseflats” probleem opgelost :P

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10:33
Glashelder schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:20:
[...]

Ja waarschijnlijk wel. En dat veel mensen het niet weten. Als je een airco een lucht/lucht-warmtepomp noemt zullen velen ook niet weten dat dit in de volksmond een airco met inverter heet.

Ik heb zelf nog lang lopen twijfelen tussen L/L en L/W maar puur voor het koelcomfort heb ik voor lucht gekozen. Jammer van die subsidie dan maar.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 11:14
Ik vind het jammer dat er geen subsidie is voor lucht/lucht warmtepompen.
( alle andere soorten warmtepompen hebben het wel. )

Lucht in huis verwarmen is zelfs makkelijker dan water verwarmen.
( En het gaat nog veel sneller ook )

1 Kg lucht 1 Graden °C opwarmen heeft 1000 Joule nodig.
1 Kg water 1 Graden °C opwarmen heeft 4180 Joule nodig.

Maar 1 m3 lucht heeft een massa van 1,293 kg
( Als het een temp van 0°C heeft )
Inderdaad hoe kouder lucht wordt, hoe zwaarder het is.

[Laten we een ruimte van 50m3 pakken als voorbeeld]
–10°C. 1,342 kg/m3 [67100 joule nodig om 1 graden te verhogen]
–5°C. 1,316 kg/m3 [65800 joule nodig om 1 graden te verhogen]
0°C. 1,293 kg/m3 [64650 joule nodig om 1 graden te verhogen]
5°C. 1,269 kg/m3 [63450 joule nodig om 1 graden te verhogen]
10°C. 1,247 kg/m3 [62350 joule nodig om 1 graden te verhogen]
15°C. 1,225 kg/m3 [61250 joule nodig om 1 graden te verhogen]
20°C. 1,204 kg/m3 [60200 joule nodig om 1 graden te verhogen]
25°C. 1,184 kg/m3 [59200 joule nodig om 1 graden te verhogen]
30°C. 1,165 kg/m3 [58250 joule nodig om 1 graden te verhogen]

50 liter water [209000 joule nodig om 1 graden te verhogen]

De overheid wilt dat we water van radiatoren en vloerverwarming verwarmen,
omdat we dan nog steeds veel energie gebruiken en hun veel belasting verdienen.

Maar iedereen hier weet dat lucht/lucht warmtepomp het zuinigste zijn van allemaal.
( nu die overheid nog !!! )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:14
Ik denk niet dat ik je helemaal volg? Wat gaat dat warme water vervolgens doen? Volgens mij is dat warme water slechts een transportmedium dat daarna met zo goed de lucht gaat verwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
MasterSword schreef op maandag 2 november 2020 @ 02:55:
Ik vind het jammer dat er geen subsidie is voor lucht/lucht warmtepompen.
( alle andere soorten warmtepompen hebben het wel. )

Lucht in huis verwarmen is zelfs makkelijker dan water verwarmen.
( En het gaat nog veel sneller ook )

1 Kg lucht 1 Graden °C opwarmen heeft 1000 Joule nodig.
1 Kg water 1 Graden °C opwarmen heeft 4180 Joule nodig.

Maar 1 m3 lucht heeft een massa van 1,293 kg
( Als het een temp van 0°C heeft )
Inderdaad hoe kouder lucht wordt, hoe zwaarder het is.

[Laten we een ruimte van 50m3 pakken als voorbeeld]
–10°C. 1,342 kg/m3 [67100 joule nodig om 1 graden te verhogen]
–5°C. 1,316 kg/m3 [65800 joule nodig om 1 graden te verhogen]
0°C. 1,293 kg/m3 [64650 joule nodig om 1 graden te verhogen]
5°C. 1,269 kg/m3 [63450 joule nodig om 1 graden te verhogen]
10°C. 1,247 kg/m3 [62350 joule nodig om 1 graden te verhogen]
15°C. 1,225 kg/m3 [61250 joule nodig om 1 graden te verhogen]
20°C. 1,204 kg/m3 [60200 joule nodig om 1 graden te verhogen]
25°C. 1,184 kg/m3 [59200 joule nodig om 1 graden te verhogen]
30°C. 1,165 kg/m3 [58250 joule nodig om 1 graden te verhogen]

50 liter water [209000 joule nodig om 1 graden te verhogen]

De overheid wilt dat we water van radiatoren en vloerverwarming verwarmen,
omdat we dan nog steeds veel energie gebruiken en hun veel belasting verdienen.

Maar iedereen hier weet dat lucht/lucht warmtepomp het zuinigste zijn van allemaal.
( nu die overheid nog !!! )
*wil, niet wilT

Verder: wat een onzin zeg, je bent echt spijkers op laag water aan het zoeken.

De meest waarschijnlijke reden dat aircos of L/L wps geen subsidie hebben:

Mensen met relatief dure huizen zetten dan voor weinig geld paar aircos neer en vervangen er geen gas mee maar gebruiken ze alleen voor koeling. Gevolg is geen reductie maar toename in energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
TigerXtrm schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:15:
[...]

Dat is bewust gedaan omdat er anders teveel misbruik wordt gemaakt, mensen gaan hem dan alleen gebruiken voor koelen en daar is die subidie niet voor bedoelt.

L/L verwarming is nog steeds "taboe" in Nederland alhoewel ik het om mij heen zo nu en dan wel eens hoor , dus het lijkt wel te komen.

(Trouwens zonnepanelen zit ook geen subsidie meer op, het heeft denk ik ook met de aanschafbedrag te maken, vroeger was zonnepanelen nog heel duur, inmiddels valt het mee.)

@MasterSword Je vergeet 1 ding mensen willen ook comfort, een warme vloer is ook wel heerlijk, dat vloerverwarming enorm populair is verwonderd mij ook niet.
Comfort tussen radiatoren en luchtverwarming maakt dan weer niet zoveel uit.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:31
mr_evil08 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:00:
[...]

Comfort tussen radiatoren en luchtverwarming maakt dan weer niet zoveel uit.
Ik ben nu net begonnen met verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp.
Volgens mij zijn er toch wel verschillen die iets uit kunnen maken:
- Warmte komt meer uit 1 punt
- Geluid en het voelen van de luchtstroom

Natuurlijk zijn deze effecten te beperken, zeker door zoveel mogelijk constant te verwarmen, maar ze zijn er mijnsinziens wel degelijk.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 08:40
Glashelder schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:37:
[...]

Op zich valt er ook wel weer wat voor te zeggen natuurlijk. Anders gaat half NL airco’s ophangen en blijven lekker op gas stoken. Want een echte warmtepomp krijgt het niet warm. Van die types.. :p Die geloven echt dat ze 50k moeten investeren voor een warmtepomp :')
Enkele jaren geleden had ik contact met een van de beleidsmedewerkers van RVO die gaan over de ISDE-subsidie.

Men bleek inderdaad wat bangig te zijn dat allerlei mensen gesubsidieerde airco's gaat ophangen. Als je nu de subsidie verstrekt vanaf SCOP label A+++ (dus vanaf 5,1)? Die zijn sowieso wat duurder en je moet een beetje gek zijn om daar niet mee te gaan verwarmen (voordeliger dan gas). Het andere argument, dat een LWWP beter aansluit op bestaande CV/radiatoren, vond ik ook redelijke onzin; een LLWP is integendeel eenvoudiger juist omdat ie losstaat van een bestaand netwerk - er hoef niets aangepast te worden. Net als een LWWP kan de LLWP samenwerken met de bestaande situatie.

Hij was best enthousiast toen ik dat zo zei en hij zou het bespreken in een overleg dat toevallig een paar dagen later was, met enige beleidsmakers en o.a. de (als ik het me goed herinner) voorzitter van de branchevereniging warmtepompen.

Daar kwam helaas niets uit, met een verhaal in de trant van: de leveranciers/installateurs moeten het ook aan kunnen. En daarnaast: de ICT en het uitvoeringsproces bij RVO moeten er ook op aangepast worden.

(1) blijkbaar zit de branche er niet per se op te wachten. Als ik of iemand in mijn omgeving tegenwoordig een offerte opvraagt, is het nog de vraag of er überhaupt een antwoord volgt. Men heeft het blijkbaar waanzinnig druk in de installatiebranche, dus wie weet was dit een serieus argument. (2) het lijkt me dat ICT en het proces al bekend zijn en generiek opgezet, dus toevoegen van enige LLWP's klinkt eerder als marginale extra inzet, dan een geheel groot, nieuw project oid.

Helaas, dus.

Intussen verwarmen we hier alweer enkele jaren naar tevredenheid en zuinig met een LLWP. Energieverbruik is naar schatting 95% verwarming, 5% koeling.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anneke-raymond
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
Hallo allemaal,

Wij hebben een huis gekocht waar geen cv in zit, en we hebben besloten te gaan verwarmen met L/L warmtepompen. Wij twijfelen nu tussen de Daikin Ururu Sarara FTXZ-N of de Mitsubishi Diamond MSZ-LN. Er is een installateur komen kijken en die zegt dat beide geschikt zijn voor onze situatie. Grote verschillen zien wij niet, dus we wouden hier vragen naar ervaringen, voor/nadelen, gebruiksvriendelijkheid en andere dingen waar we misschien extra op moeten letten.

Alvast bedankt!
Anneke & Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
anneke-raymond schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:00:
Hallo allemaal,

Wij hebben een huis gekocht waar geen cv in zit, en we hebben besloten te gaan verwarmen met L/L warmtepompen. Wij twijfelen nu tussen de Daikin Ururu Sarara FTXZ-N of de Mitsubishi Diamond MSZ-LN. Er is een installateur komen kijken en die zegt dat beide geschikt zijn voor onze situatie. Grote verschillen zien wij niet, dus we wouden hier vragen naar ervaringen, voor/nadelen, gebruiksvriendelijkheid en andere dingen waar we misschien extra op moeten letten.

Alvast bedankt!
Anneke & Raymond
Waarom willen jullie voor deze modellen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

anneke-raymond schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:00:
Hallo allemaal,

Wij hebben een huis gekocht waar geen cv in zit, en we hebben besloten te gaan verwarmen met L/L warmtepompen. Wij twijfelen nu tussen de Daikin Ururu Sarara FTXZ-N of de Mitsubishi Diamond MSZ-LN.
Kijk eerst eens naar de Daikin Perfera - FTXM-N.
Eventueel meerdere units voordat je naar multisplit gaat.

En als die Perfera's het niet trekken, dan pas verder kijken.
Als de prijs leidend is dan kan je wel naar andere merken gaan kijken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FD2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:50:
[...]

Kijk eerst eens naar de Daikin Perfera - FTXM-N.
Eventueel meerdere units voordat je naar multisplit gaat.

En als die Perfera's het niet trekken, dan pas verder kijken.
Als de prijs leidend is dan kan je wel naar andere merken gaan kijken.
De vraag is of je voor een multisplit wilt gaan als je primair gaat verwarmen ;)
@anneke-raymond kan je wat meer melden over de situatie, isolatie waardes, m3's, ligging, hoeveel binnenunits etc.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 03-11-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 00:46
Ik snap niet helemaal de vergelijking tussen diamond en ururu sarara. De Mitsubishi is een design serie met de laatste techniek in koelen en verwarmen. De ururu heeft als meerwaarde dat hij het huis wat kan bevochtigen. Als je deze feature wenst heb je geen andere keuze.
De echte tegenhanger van de Mitsubishi is de Stylish. Deze komen qua prijs en features dicht in elkaars buurt.
Mitsubishi is wat groter en heeft meer ruimte nodig om zich heen, zodat hij minder makkelijk boven deuren past oid.
Beiden kunnen zeer stil functioneren @19dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
jpvk007 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 06:00:
Ik snap niet helemaal de vergelijking tussen diamond en ururu sarara. De Mitsubishi is een design serie met de laatste techniek in koelen en verwarmen. De ururu heeft als meerwaarde dat hij het huis wat kan bevochtigen. Als je deze feature wenst heb je geen andere keuze.
De echte tegenhanger van de Mitsubishi is de Stylish. Deze komen qua prijs en features dicht in elkaars buurt.
Mitsubishi is wat groter en heeft meer ruimte nodig om zich heen, zodat hij minder makkelijk boven deuren past oid.
Beiden kunnen zeer stil functioneren @19dB
De bevochtigingsmodule van de Ururu schijnt in praktijk niet zo geweldig te zijn hoor ik zo nu en dan, wanneer je dat nodig hebt is het buiten vaak ook droge lucht zoals vorst en dan doet die module niet zoveel, volgensmij heeft Daikin die erop gezet voor het koelen zodat in de zomer de lucht niet te droog wordt in huis.

Ik heb er een losse (koudwater) bevochtiger staan, die gaat straks weer aan als het kouder wordt, juiste luchtvochtigheid voegt heel veel toe aan comfort bij luchtverwarming.

(te droge lucht in huis krijg je gevoel dat het "tocht" men zegt dat vochtige lucht moeilijker te stoken is dat klopt maar de mens voelt droge lucht ook als kouder aan, vochtige lucht werkt als een isolatiedeken om je heen), niet bevochtigen hier daalt het naar 10% en mag ik op 26c gaan stoken en dan nog voelt het "koud".
Met bevochtiging op 50% kan ik gerust rond 20 tot 22c stoken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 04-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@mr_evil08
Wat voor (koudwater) bevochtiger heb je? Bij mij is het ook erg droog in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:29
De unit draait vandaag nog mooi op cmpfreq 14. Fijn om te zien met 4 graden kou buiten! Setpoint 20/21 graden op fan stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vanochtend heb ik voor het eerst een sessie gezien die een uur duurde en netjes pruttelend op 200watt en de laagste fanspeed.

De rest van de dag zal wel weer een pendel dagje worden. Wat dat betreft blijft het super comfortabel in huis

Het verbruik voor verwarmen was Oktober 37.8kWh.

We zijn wat dat betreft heel erg tevreden met het verwarmen met de l/l. Je snap eigenlijk niet waarom ieder huis met stadsverwarming zo ding niet aan de gevel heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier zie ik hem niet onder de 500 watt zakken als hij aan staat. Gaat om een 4MXM68N met een FTXA50 in de woonkamer, rest van de binnenunits staat niet aan gezien het boven warm genoeg is.

Heb ik met 500 watt gewoon de minimale capaciteit bereikt of kan ik hier nog wat aan tunen? Op zich is het stroomverbruik niet direct een probleem, gezien het comfortabel warm is en zuiniger dan gas, maar als het minder kan dan is dat natuurlijk fijn. Met koelen verbruikte hij een stuk minder aan stroom.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Tsurany schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:21:
Hier zie ik hem niet onder de 500 watt zakken als hij aan staat. Gaat om een 4MXM68N met een FTXA50 in de woonkamer, rest van de binnenunits staat niet aan gezien het boven warm genoeg is.

Heb ik met 500 watt gewoon de minimale capaciteit bereikt of kan ik hier nog wat aan tunen? Op zich is het stroomverbruik niet direct een probleem, gezien het comfortabel warm is en zuiniger dan gas, maar als het minder kan dan is dat natuurlijk fijn. Met koelen verbruikte hij een stuk minder aan stroom.
Heb je er een WiFi module aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vinom schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:31:
[...]

Heb je er een WiFi module aan hangen?
Jups.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
evtje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:18:
@mr_evil08
Wat voor (koudwater) bevochtiger heb je? Bij mij is het ook erg droog in huis.
Ik heb hier de Venta LW45. Ding werkt als een tiet, en geen stom gedoe met dure filters ofzo d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Heb je al eens uitgelezen wat de compressor frequentie is? Dan weet je of hij nog lager kan dan 500watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:11

DeadLock

Vastlopen is relatief....

revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:07:
Vanochtend heb ik voor het eerst een sessie gezien die een uur duurde en netjes pruttelend op 200watt en de laagste fanspeed.

De rest van de dag zal wel weer een pendel dagje worden. Wat dat betreft blijft het super comfortabel in huis

Het verbruik voor verwarmen was Oktober 37.8kWh.

We zijn wat dat betreft heel erg tevreden met het verwarmen met de l/l. Je snap eigenlijk niet waarom ieder huis met stadsverwarming zo ding niet aan de gevel heeft hangen.
Zo vreemd hoe verschillend onze cijfers zijn. Hier in oktober 20kWh verbruikt, maar ik heb de dagen dat ik warmte nodig had altijd mooie lange runs (meerder uren op ~150W). Ik had wel de het verbruik gelimiteerd in de app tot 50%, mogelijk dat dat scheelt.

Vannacht bleek de unit gelimiteerd tot 50% in de app ('medium') toch niet meer in staat om de ruimte op temperatuur te houden. De buitentemperatuur was wel gezakt tot rond het vriespunt. Doet me toch ietwat vrezen dat mijn unit mogelijk net een tikkeltje ondergedimensioneerd is. Nadat ik deze stroombeperking heb weggehaald in de app gaat het terug op temperatuur brengen van de ruimte wel erg vlot (gelukkig!) met cmpfreq 30 en net geen 400W.

Het gebrek aan deur richting kelder is nog een behoorlijk warmtelek. Dat wordt spoedig opgelost.

Verder gaat het wel prima, nu de goede instellingen gevonden zijn gaat het prima qua comfort. Enkel afwachten of het ook prima blijft lopen de komende maanden en of de unit het (net) haalt om alles warm te houden. Tikkeltje spannend toch wel O-). Iemand hier die al langer verwarmt die kan aangeven of afgelopen nacht al >50% vermogen nodig hebben een slecht teken is?

[ Voor 4% gewijzigd door DeadLock op 05-11-2020 10:10 ]

Strava

Pagina: 1 ... 104 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2