Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.669 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Kan je dan niet beter twee kleinere splits nemen (bijv. 2x 2.5) ? Allebei aan om bij koude de boel op te warmen, en dat je op één unit de boel warm houd of die je in de tussen seizoenen kan gebruiken.

Eventueel kan je ook opschalen, beginnen met 1x 2.5 als dat niet volstaat een tweede bijplaatsen.

/edit: het gaat om 20m2 zie ik. Dat moet met een 3.5 ook prima te doen zijn zou je denken.
Mitsu heeft van 2.0 t/m 3.5 bijv. een ondergrens van 0.9kW vermogen.
Puntdak, 60m3, warmte stijgt :p

Vierkante meters zeggen niet zo heel veel. Als je bij wijze van spreke een oud herenhuis hebt met plafonds van 4 meter dan ben je echt de l*l :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
Heb 2 weken geleden een week lang gedraaid met 24/7 ongeveer dezelfde temperatuur. Alleen wel met "intelligent eye" die bij langere afwezigheid het setpoint op de achtergrond met 1,5 graden verlaagt. Toen kwam ik uit op 35 kWh voor een week.

Afgelopen week heb ik een week gedraaid met ~3-4 graden nachtverlaging. De teller staat nu op 31 kWh. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met een weerverschil, maar het was wel redelijk hetzelfde volgens mij. Het verschil is dus niet wereldschokkend.

Deze week wordt het significant warmer (20C zelfs op woensdag) maar vanaf morgen ook veel regen, dus dan kan ik sowieso geen vergelijking meer doen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:18
Je kan even kijken op mindergas .nl om te kijken hoeveel graad dagen je in deze periode hebt gehad bij je weerstation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

scoobinoobi schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:21:
Ik verwarm hier nu met 2x stylish 3,5 KW. Beneden zeer tevreden, unit lijkt de ruimte mooi gelijkmatig te verwarmen op eco auto, eco low begon wat vervelend te worden. Het is nog een beetje zoeken naar een goede uitblaasrichting, nu schuin naar voren iets naar rechts. Swing vind ik vervelend en geeft extra geluid.

Op stand silent werkt verwarmen niet lekker, unit gaat meer verbruiken omdat hij z'n warmte niet kwijt kan/ eigen warme lucht verwarmd. Beneden staat ook een pellet kachel voor de avonden(kleine kindjes) deze verwarmd gelijkmatiger als de airco tijdens het aan staan van de kachel op fan en swing staat. IPV een warme luchtlaag bovenin de kamer circuleert de airco dit nu mooi( geluid van de swing is niet hoorbaar, pellet maakt meer geluid)

Boven is echter een ander verhaal, misschien dat mijn oplossingen voor sommige van jullie hulpzaam kunnen zijn.

Boven heb ik de stylish in het trapgat op zolder hoogte gehangen. Dit omdat ik boven op de slaapkamers in de zomer prima tevreden ben met een 24/25 graden als de luchtvochtigheid maar laag is. In de winter is 18 graden genoeg en met het oog op dikke dak isolatie in de nabije toekomst de unit op deze plek gehangen.

Van de zomer met de hitte golf de unit continu aan gehad maar ik merkte dat 1 van de kamers van de kinderen(de verste) toch wel een ruime 1,5 graad achter liep op de rest. Na wat speurwerk kwam ik toen uit op air circulator ventilatoren.(google even op Iris woozoo en meaco fan) deze kunnen als het ware op een zeer acceptabel geluid niveau een "beam" lucht over een vrij grote afstand blazen.

Fan op de trap gezet onder de unit blazend richting kamer, resultaat; kamer kwam tot op 0,5 graden van de andere!

Nu, verwarmen, unit uitblaasrichting vast gezet op richting 1e verdieping op fan stand 2/3. Unit wilt niet harder blazen dan stand 1 of silent dit komt omdat ook deze z'n eigen warme lucht aan het verwarmen is.
Ondertussen was het verbruik ruim het dubbele van de beneden unit maar werd het amper warmen boven .Vervolgens heb ik hetzelfde geprobeerd als in de zomer maar helaas, de warme lucht stijgt toch te snel op. Van de week kreeg ik een helder moment en heb ik de ventilator(meaco 1056) naar boven laten blazen Vanaf de trap. Resultaat is dat de unit nu naar behoren lijkt te werken door de aanvoer van koelere lucht van de 1e verdieping. Nu nog even op zoek naar een fan die ik kan schakelen met een slimme stekker. (Edit; ik denk dat ik de switchbot ga kopen voor mijn huidige fan)

Ik denk dat zoen ventilator sommige van jullie best kan helpen om grote of ruimtes met een rare vorm volledig te verwarmen met 1 unit. Met airco's draait alles om luchtstroom, tijdens verwarmen dus je airco zo veel mogelijk van een koelere luchtstroom voorzien. Sowieso helpt het een airco enorm als de lucht in de ruimte goed circuleert.

Het is per situatie even experimenteren wat het beste werkt. Je kunt altijd even een fan (woozoo en meaco heb ik stille ervaringen mee) even proberen. Werkt het niet stuur je hem terug.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!
Dat is dus de reden dat ik altijd adviseer nooit je airco in een hal/trapgat te hangen. Bij mij boven een 2,5 op een grote slaapkamer en die verwarmt probleemloos de hele bovenverdieping omdat hij dus niet te snel afslaat. Op zolder hier 2 ruimtes en een 2 in de grootste ruimte en gaan. Een hal/trapgat is veel te klein als referentieruimte. Je hangt bij cv ook niet je thermostaat in een hal/trapgat. Dus verplaatsen die unit is de oplossing met minimaal verbruik.
BeQuietAndDrive schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Thanks, ik ga die comfortstand ook eens proberen. Hier blaast de unit vrijwel 24/7, wat soms best irritant is.
Dat is juist het mooiste en zuinigste. Continue laag pruttelen. ;) Hanteer anders mijn schema eens. FF teruglezen. Ik verlaag en verhoog met stappen van 1 graad gedurende de dag. Hoeft in de nacht/ochtend niet zo warm te zijn als in de avond om 22.00 uur. Heeft je lichaam ook geen behoefte aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:13

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Dat is juist het mooiste en zuinigste. Continue laag pruttelen. ;) Hanteer anders mijn schema eens. FF teruglezen. Ik verlaag en verhoog met stappen van 1 graad gedurende de dag. Hoeft in de nacht/ochtend niet zo warm te zijn als in de avond om 22.00 uur. Heeft je lichaam ook geen behoefte aan.
Dat doe ik nu ook, en dat werkt voor het verbruik prima. Maar het blazen is niet bepaald erg stil helaas, dus had gehoopt dat hij nu en dan zou afslaan.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Dat doe ik nu ook, en dat werkt voor het verbruik prima. Maar het blazen is niet bepaald erg stil helaas, dus had gehoopt dat hij nu en dan zou afslaan.
Als je geen blazen wil en helemaal stil dan wordt het toch een .........L/W WP. Niet lullig bedoeld maar stil wordt het niet, mits fluisterstand en dan is de keerzijde een hoge stroomrekening. Muziekje aan, kinderen nemen, dan hoor je niets meer. :+ En blower gewoon op stand 1 fixeren. Dan maar iets meer verbruik toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:13

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yes, ik baseer me alleen op enkele andere ervaringen in dit topic, that's all. Verder dik tevreden nu hoor.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Wat @Verwijderd zegt je wil juist dat ie zo laag mogelijk blijft blazen. Zodra hij afslaat wordt het heel snel kil met luchtverwarming. Je moet het niet willen vergelijken met een cv installatie.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kliklakloe Blijft opmerkelijk toch. Zodra het hier in de avond voor naar bed gaan van 21,5 naar 20,5 echte graden gaat voelt het toch anders aan dan wanneer de cv dit vroeger deed. Blijft toch het massa verhaal wat minder warm is om je heen. Daarom......nooit teveel verlagen gedurende de nacht, zeker als het straks echt buiten eens koud is. En zoals Gillis zegt: Massa is kassa. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:42:
@kliklakloe Blijft opmerkelijk toch. Zodra het hier in de avond voor naar bed gaan van 21,5 naar 20,5 echte graden gaat voelt het toch anders aan dan wanneer de cv dit vroeger deed. Blijft toch het massa verhaal wat minder warm is om je heen. Daarom......nooit teveel verlagen gedurende de nacht, zeker als het straks echt buiten eens koud is. En zoals Gillis zegt: Massa is kassa. :+
Ik denk dat het meer vloerverwarming dan CV is. Immers met luchtverwarming kun je ook de massa opwarmen en merk je niets tussen nachtverlaging met CV en wat voor andere verwarming dan.

Maar vloerverwarming - zeker met stenen vloeren - voelt gewoon heel anders wanneer "koud" (kamertemperatuur) vs warmer dan de omgeving. Heb je houten vloeren is dat effect gelijk al stukken minder. Maar dat steen blijft nagloeien.

Plus zoals ik eerder opmerkte heb je soms meer koudeval bij ramen. Immers daar hangt een radiator niet voor niets, en bij vloerverwarming worden de leidingen daar vak ietsje dichter op elkaar gelegd. Zeker met C ventilatie is een L/L dan soms minder prettig vanwege de inherente tocht.

Maar massa boeit het niet of opgewarmt door lucht of een combinatie van lucht en straling. Massa is massa :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Armin Heb een houten vloer en bij mij hangen geen radiatoren onder de grootste ramen. Heb het toch met de L/L sneller koud qua gevoel bij verlaging dan destijds met de cv. Rara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:17:
@Armin Heb een houten vloer en bij mij hangen geen radiatoren onder de grootste ramen. Heb het toch met de L/L sneller koud qua gevoel bij verlaging dan destijds met de cv. Rara.
Tja, de muren zijn niet anders, dus dan is het wellicht de warmte-capaciteit van de radiatoren. Als die lekker groot zijn is dat nog massa. Plus dus als je vloerverwarming hebt dat nagloeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
Sinds december 2019 zijn wij verhuisd naar een andere woning. Die werd verwarmd via een CV-ketel en veel, vooral grote, ouderwetse radiatoren. Het gasverbruik was redelijk hoog; dik 1200 kuub in anderhalve maand.
Het huis heeft een plat, ongeisoleerd dak en veel enkel glas. Glas zijn we gaandeweg aan het vervangen voor HR+ glas. De spouwmuren heb ik in het voorjaar laten isoleren en gelijk zonnepanelen geplaatst.
Voor de 2 grootste ruimtes (woonkamer en kantoor) heb ik pelletkachels (rode stip) geplaatst; voor 2 slaapkamers en praktijkruimte heb ik electrische kacheltjes (gele stip) en een infrarood paneel (blauw vlak) geplaatst. Warm water via een ouderwetse 80L boiler.

Ook al heb ik flink overschot door de zonnepanelen toch is het stroomverbruik hoog genoeg om verder te kijken naar L/L warmtepompen.
Voor de 2 slaapkamers in de (voormalige) galerie kan ik single units kwijt; ruimtes zijn ca. 70m3 per stuk.

Maar door de grootte van het huis en de hoeveelheid kamers en ruimtes zie ik eigenlijk door de hokken de mogelijkheden niet meer. Ik wil voornamelijk de gang en hal, keuken en badkamer wat warmer zien te krijgen door een L/L warmtepomp.

Zijn er Tweakers die ook een dergelijk project onder handen hebben gehad of moet ik naar meerdere verwarmingsoplossingen kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJFjLHxdlRqZ-eqbHDyQpTPKTIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIcM2MWfrXu32JXybopGyhQk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:17:
Ligt aan het huis bij het glas is het altijd koel vooral grote ramen(Ja ook HR++ zo super geisolleerd is dat nou ook weer niet) daarom worden radiatoren ook altijd bij het glas geplaatst om die reden, tip doe de gordijnen savonds dicht scheelt een hoop.

Bij mijn ouders in huis zijn radiatoren en ook gewoon kamer op 21c, het voelt niks anders het is maar net hoe het huis gebouwd is.
Alleen dicht bij een radiator zitten heeft het voordeel dat je de stralingswarmte ook voelt als extra, mogelijk doel je daar op.

Radiatoren en vloerverwarming doen meer straalwarmte en minder convectie, luchtverwarming is vooral convectie en dan is het heel belangrijk hoe de ventilatie is geregeld, is je huis een gatenkaas voel je constant tocht, dat is minder aanwezig bij radiatoren of vloerverwarming omdat daar de luchtstroming veel lager is.

Dit huis is er oorspronkelijk op luchtverwarming gebouwd (houtskeletbouw) dan werkt het uitstekend, ook geen afwijking in setpoint wat anderen hier schijnbaar wel hebben, de temperatuur waarop ik hem instel wordt uiteindelijk ook gehandhaafd, alleen de 1e uur bijvoorbeeld is er nog een afwijking.

En het klopt dat radiatoren nog even nagloeien en daarom blijft het langer warm, luchtverwarming doet dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2020 17:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Japiooo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:37:
Sinds december 2019 zijn wij verhuisd naar een andere woning. Die werd verwarmd via een CV-ketel en veel, vooral grote, ouderwetse radiatoren. Het gasverbruik was redelijk hoog; dik 1200 kuub in anderhalve maand.
Het huis heeft een plat, ongeisoleerd dak en veel enkel glas. Glas zijn we gaandeweg aan het vervangen voor HR+ glas. De spouwmuren heb ik in het voorjaar laten isoleren en gelijk zonnepanelen geplaatst.
Voor de 2 grootste ruimtes (woonkamer en kantoor) heb ik pelletkachels (rode stip) geplaatst; voor 2 slaapkamers en praktijkruimte heb ik electrische kacheltjes (gele stip) en een infrarood paneel (blauw vlak) geplaatst. Warm water via een ouderwetse 80L boiler.

Ook al heb ik flink overschot door de zonnepanelen toch is het stroomverbruik hoog genoeg om verder te kijken naar L/L warmtepompen.
Voor de 2 slaapkamers in de (voormalige) galerie kan ik single units kwijt; ruimtes zijn ca. 70m3 per stuk.

Maar door de grootte van het huis en de hoeveelheid kamers en ruimtes zie ik eigenlijk door de hokken de mogelijkheden niet meer. Ik wil voornamelijk de gang en hal, keuken en badkamer wat warmer zien te krijgen door een L/L warmtepomp.

Zijn er Tweakers die ook een dergelijk project onder handen hebben gehad of moet ik naar meerdere verwarmingsoplossingen kijken?

[Afbeelding]
Één pomp voor een groep kamers/ruimten met muren ertussen blijft lastig tenzij de deuren altijd open staan, of er geen deuren zijn. Zeker in jouw opstelling krijg je dan het risico dat de pomp afslaat omdat het rondom warm is, maar de lucht in de omringend ekamers nog koud is. Dat kun je regengaan door de thermostaat hoger te zetten of een externe thermostaat te gebruiken. Maar dan krijg je wel een zeer grote warme 'vlek' in de ruimte waar de binnen unit staat.

Kan wel, want ik heb het ook zo, maar mijn hal is groter en meer open.

Warmtepompen zijn meer om decentraal die grotere kamers te verarmen, of centraal via luchtkanalen. Maar een decentrale unit gaat lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
Bedankt voor je input. Ik denk dat ik er dan wel meer nodig ga hebben. Zoals ik het nu zie 1 op de korte gangwand tegen de woonkamer; de hal en gang is dan ca. 9 meter recht vooruit tot aan de slaapkamer. Zou dat nog wat warmte geven op het eind van de gang?
Dan nog 1 in de keuken, boven de deur naar de gang.
Als ik dan ook nog de derde slaapkamer in de voormalige galerie voorzie van een single unit kom ik totaal op 5 stuks.
Badkamer zou ook met een IR-paneel kunnen.
Aardige investering al met al, maar zou dan wel van het gas af kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Japiooo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:45:
Bedankt voor je input. Ik denk dat ik er dan wel meer nodig ga hebben. Zoals ik het nu zie 1 op de korte gangwand tegen de woonkamer; de hal en gang is dan ca. 9 meter recht vooruit tot aan de slaapkamer. Zou dat nog wat warmte geven op het eind van de gang?
Dan nog 1 in de keuken, boven de deur naar de gang.
Als ik dan ook nog de derde slaapkamer in de voormalige galerie voorzie van een single unit kom ik totaal op 5 stuks.
Badkamer zou ook met een IR-paneel kunnen.
Aardige investering al met al, maar zou dan wel van het gas af kunnen.
Wel nog een tip: warmtepompen zijn oprecht leuke dingen, maar qua investering kun je natuurlijk ook een extra straalkachel of zo overwegen. COP=1 maar zolang je mag salderen of subsidie krijgt financieel wellicht aantrekkelijker omdat je anders de meerkosten niet terugverdient. Dus wellicht ook even rekenen. O-)

Warmtepompen zijn in de zomer natuurlijk ook een airco, en dat was voor mij mede een reden om terugverdientijd te negeren in mijn eigen huis. Plus het decentraal te kunnen verwarmen met verschillende temperaturen per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:21
Voor diegenen die Panasonic overwegen, ik heb de TZ35WKEW opgehangen. In verwarmmodus kan deze volgens de specs terugmoduleren tot 200W. Klinkt goed zou je zeggen. Nu de laatste paar dagen gemerkt dat hij toch vaak pendelt, dus niet helemaal wat ik verwacht had.

De grafiek laat zien (in uurverbruik) dat hij in 't begin van de dag wel doorloopt, maar daarna vlot klaar is. Ik hoop dat dit nog iets van stabiliseert oid, want nu kan ik 'm lastiger 's nachts door laten lopen omdat 't continue aan/uit een vrij vervelende brom met zich mee brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhXHHFlheQ9wbCIr9Go73cAnSM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeSMUjjxC21GhVBQYsMY1KZv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I-King schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:20:
Voor diegenen die Panasonic overwegen, ik heb de TZ35WKEW opgehangen. In verwarmmodus kan deze volgens de specs terugmoduleren tot 200W. Klinkt goed zou je zeggen. Nu de laatste paar dagen gemerkt dat hij toch vaak pendelt, dus niet helemaal wat ik verwacht had.

De grafiek laat zien (in uurverbruik) dat hij in 't begin van de dag wel doorloopt, maar daarna vlot klaar is. Ik hoop dat dit nog iets van stabiliseert oid, want nu kan ik 'm lastiger 's nachts door laten lopen omdat 't continue aan/uit een vrij vervelende brom met zich mee brengt.

[Afbeelding]
Pendelen vind jij gek? Loop overdag nog net niet in mijn zwembroek. :+ Negeren, komt vanzelf goed als het koud wordt. Overdag hier ook, in de avond niet iig. En anders fansnelheid verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@Verwijderd OK, fair, goede reminder, het is met drukke thuiswerkdagen niet altijd opgevallen hoe de buitentemperaturen er aan toe zijn.
Echter had ik wel verwacht dat hij niet iedere keer naar 600W zou schieten maar op een continue 200W zou kunnen lopen. Je ziet in de grafiek wel dat hij ongeveer 280W p/u verbruikt tijdens het pendelen.

Maar goed, we gaan 't even netjes afwachten :) Tot op heden bevalt de airco warmte ons beter dan het vorige huis. We hebben de woonkamer met houten vloer, en de keuken/bijkamer met onverwarmde steenvloer. De airco blaast netjes op de steenvloer waardoor die ook iets comfortabeler warm wordt en de ruimte wordt dus goed warm. De rest van het huis wel wat minder (gang, bovenverdieping), maar dat is bij deze omstandigheden prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
Glashelder schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Tsja, ik durf het eigenlijk niet te zeggen maar als je je CV weg wilt doen dan zou ik eerst even zoeken naar ervaringen hier mbt de 68N en verwarmen. Die zijn niet bij iedereen even best helaas.

Voor verwarmen - zeker als je CV er direct uit gaat - zou ik voor single splits gaan.

Edit: en om eerlijk te zijn twijfel ik af en toe of ik luchtverwarming nu als eindstap zie. Ik doe het nu een jaar maar je merkt toch dat de warmte allemaal vanuit één punt komt. En de badkamer heeft bij ons VV maar die staat nu uit want die zit nog op de CV :/ Ik neig er toch naar om een keer te kijken naar een kleine WP op den duur. Misschien bik ik de vloer dan nog wel open voor vloerverwarming.
Inderdaad, over de 68N kom ik wel wat minder positieve berichten tegen.

Het liefst zou ik voor een multi gaan van MHI, LG, Panasonic of Daikin. Met 1x een 5kw (of 4,2), 1x een 3,5kw en eventueel een optie om later nog een 1,5kw aan te sluiten. Dit hoeft in eerste instantie niet.
Al met al dus 2 ruimtes en totaal 230 m3.

Lastig om te achterhalen welke multi split in deze configuratie een goede efficiëntie heeft voor het verwarmen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

I-King schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:20:

[Afbeelding]
Ik heb naar die grafiek zitten kijken en denk dat er misschien een oorzaak voor het pendelen van buitenaf komt.

Heeft er niet iemand rond 11:00 een bovenlichtje open gezet ?
Of misschien stond het al open en is het rond de middag gaan waaien.
In dat geval kan de koude luchtstroom de binnenunit in rust snel afkoelen waardoor hij weer aanslaat.

Je zal meer grafieken nodig hebben om die toevalligheden uit te sluiten.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
FD2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb naar die grafiek zitten kijken en denk dat er misschien een oorzaak voor het pendelen van buitenaf komt.

Heeft er niet iemand rond 11:00 een bovenlichtje open gezet ?
Of misschien stond het al open en is het rond de middag gaan waaien.
In dat geval kan de koude luchtstroom de binnenunit in rust snel afkoelen waardoor hij weer aanslaat.

Je zal meer grafieken nodig hebben om die toevalligheden uit te sluiten.
Ik zal het eens een paar dagen in de gaten houden! Thanks voor 't meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

@I-King

Nagekomen ingeving:

Zet de thermostaat een graad hoger op dagen dat hij zou kunnen gaan pendelen.

Edit:
En als je het toch al monitort kan je dat pendelen misschien automatisch registreren en de temp verhoging ook automatisch geven.

[ Voor 38% gewijzigd door FD2 op 21-10-2020 20:16 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:53
Nu een aantal weken aan het verwarmen met de 4MXM68N multi split Daikin, dus maar een kleine update:

Begonnen met de ECO mode op Low, dat werkt prettig, niet te veel herrie, uitblaas temperatuur niet te warm (~34oC), en in mijn grote ruimtes kan de unit bijna de hele dag onafgebroken draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ine9dPxbeviUZ4BnFPHL4mEyWp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hrK5za4KMsoi2vHZf5U5AnSU.png?f=user_large

Na het nog lager zetten van het setpoint (Boven alles op 17oC en beneden op 18oC) wordt het boven 21oC en beneden 20.5oC-21oC en klaagt mijn vriendin niet meer dat het te warm wordt, echter als de buitenmuur door de zon opwarmt, dan gaat de unit uit terwijl het binnen koud is en dat kan alleen gecorrigeerd worden door het setpoint omhoog te gooien, waarna het na een paar uur uiteraard weer te warm wordt.

Met een etmaal buitentemperatuur van < 11oC is de Low stand te veel vermogens begrenzing en koelt het huis af ondanks dat de units continue aan staan en er 570W vermogen gevraagd wordt.

Dus Eco stand naar medium gezet, en dan begint het al, de unit begint structureel met hogere temperatuur en meer herrie de boel te verwarmen om het zo snel mogelijk warm te krijgen, en gaat dan paar minuten uit, paar minuten op max van medium bregenzing aan etc. etc. etc. en dat gewoon 14 uur achter elkaar. Als ik dan naar het verbruik kijk komt dat overeen met gem 800W dus dat gestuiter had niet gehoeven, hij had gewoon met 800W continue 14 uur kunnen draaien. Hierna werd het buiten wat warmer en stopte het stuiteren en ging hij terug naar 680W continue.

Eergisteren, dacht ik laat ik eens de Eco Auto stand proberen aangezien het warmer zou worden en ik de hoop had dat hij dan automatisch wat rustiger zou gaan draaien .... en dat was geen success, ik had net zo goed de Eco stand uit kunnen zetten want er werd direct met 1500W op en neer gestuiterd paar minuten aan, paar minuten uit met een COP killing uitblaas temperatuur van 51oC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HSfG2EnjIfxisikT12p0shLUIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cbxonUCjL1uGZs7kzE42EQ8B.png?f=user_large
Met een graaddag minder dan de dag ervoor 19.2 kWh verbruikt i.p.v. de 13.4 kWh van de dag ervoor :F

Mijn verbruik tot nu to per netto graaddag, waarbij ik de graaddagen gecompenseerd heb met de kWh warmte die hier in huis geproduceerd worden door de aanwezige mensen en het electra verbruik gedeeld door het warmte verlies per graaddag.

Ter referentie vorig jaar zelfde soort periode: gemiddeld verbruik 0.504 m3 Gas per netto graaddag, wat met mijn zeer lage temperatuur verwarming en bijna maximaal condensatie rendement 4.854 kWh warmte/graaddag inhield (gemeten met Kamstrup 302 gecertificeerde warmte meter).

Met Eco stand Low: gemiddeld verbruik 0.80 kWh / graaddag.
Met Eco stand Medium: gemiddeld verbruik 1.30 kWh / graaddag.
Met Eco stand Auto: gemiddeld verbruik 2.07 kWh / graaddag.

Het had fijn geweest als Daikin in hun netwerk interface de mogelijkheid had geboden om een vermogens % of uitblaas temperatuur + ventilatie stand te vragen zodat je op basis van een andere temperatuur meter op een centrale plek in de ruimte zelf je besturing kan maken voor deze units. Want wat er standaard aan regeling in zit is gewoon ruk en werkt in ieder geval niet met de grote ruimtes hier in dit huis.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05
PentaClover schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:15:
Nu een aantal weken aan het verwarmen met de 4MXM68N multi split Daikin, dus maar een kleine update:

Begonnen met de ECO mode op Low, dat werkt prettig, niet te veel herrie, uitblaas temperatuur niet te warm (~34oC), en in mijn grote ruimtes kan de unit bijna de hele dag onafgebroken draaien.
[Afbeelding]

Na het nog lager zetten van het setpoint (Boven alles op 17oC en beneden op 18oC) wordt het boven 21oC en beneden 20.5oC-21oC en klaagt mijn vriendin niet meer dat het te warm wordt, echter als de buitenmuur door de zon opwarmt, dan gaat de unit uit terwijl het binnen koud is en dat kan alleen gecorrigeerd worden door het setpoint omhoog te gooien, waarna het na een paar uur uiteraard weer te warm wordt.

Met een etmaal buitentemperatuur van < 11oC is de Low stand te veel vermogens begrenzing en koelt het huis af ondanks dat de units continue aan staan en er 570W vermogen gevraagd wordt.

Dus Eco stand naar medium gezet, en dan begint het al, de unit begint structureel met hogere temperatuur en meer herrie de boel te verwarmen om het zo snel mogelijk warm te krijgen, en gaat dan paar minuten uit, paar minuten op max van medium bregenzing aan etc. etc. etc. en dat gewoon 14 uur achter elkaar. Als ik dan naar het verbruik kijk komt dat overeen met gem 800W dus dat gestuiter had niet gehoeven, hij had gewoon met 800W continue 14 uur kunnen draaien. Hierna werd het buiten wat warmer en stopte het stuiteren en ging hij terug naar 680W continue.

Eergisteren, dacht ik laat ik eens de Eco Auto stand proberen aangezien het warmer zou worden en ik de hoop had dat hij dan automatisch wat rustiger zou gaan draaien .... en dat was geen success, ik had net zo goed de Eco stand uit kunnen zetten want er werd direct met 1500W op en neer gestuiterd paar minuten aan, paar minuten uit met een COP killing uitblaas temperatuur van 51oC
[Afbeelding]
Met een graaddag minder dan de dag ervoor 19.2 kWh verbruikt i.p.v. de 13.4 kWh van de dag ervoor :F

Mijn verbruik tot nu to per netto graaddag, waarbij ik de graaddagen gecompenseerd heb met de kWh warmte die hier in huis geproduceerd worden door de aanwezige mensen en het electra verbruik gedeeld door het warmte verlies per graaddag.

Ter referentie vorig jaar zelfde soort periode: gemiddeld verbruik 0.504 m3 Gas per netto graaddag, wat met mijn zeer lage temperatuur verwarming en bijna maximaal condensatie rendement 4.854 kWh warmte/graaddag inhield (gemeten met Kamstrup 302 gecertificeerde warmte meter).

Het had fijn geweest als Daikin in hun netwerk interface de mogelijkheid had geboden om een vermogens % of uitblaas temperatuur + ventilatie stand te vragen zodat je op basis van een andere temperatuur meter op een centrale plek in de ruimte zelf je besturing kan maken voor deze units. Want wat er standaard aan regeling in zit is gewoon ruk en werkt in ieder geval niet met de grote ruimtes hier in dit huis.
Wat gebeurt er als je op medium opwarmt maar voor bereiken van de doeltemperatuur naar eco overschakelt zonder tussendoor uit te zetten? (En als je later van eco weer naar medium gaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

@PentaClover Wat bedoel je met Eco Low? Ik kan de Eco stand inschakelen maar zie daar geen low, medium of high bij.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Ik gooi mijn verbruik in Mindergas en zit sinds 1 oktober op 0,4 kWh per graaddag zonder enige Eco stand. Wellicht toch fors minder omdat ik een single heb.
Hoezo krijg je meer herrie? Heb hier de fan op 1 en hoor nooit enig verschil. Blaast hier nu 42 graden met deze waarde ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=16.0,err=0,cmpfreq=14,mompow=4

Maar jij hebt dan ook een lel van een woonkamer. Ik ga wel weer eens stoppen met de hele dag dat ding laten draaien op setting 17 graden. Had vroeger de cv overdag ook niet aan en vond toen 19 graden ook warm genoeg binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:15:
@PentaClover Wat bedoel je met Eco Low? Ik kan de Eco stand inschakelen maar zie daar geen low, medium of high bij.
Zie app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:31
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:20:
@PentaClover Blaast hier nu 42 graden met deze waarde ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=16.0,err=0,cmpfreq=14,mompow=4
Even iets tussendoor. Waar lees je deze waardes uit?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kire88 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:26:
[...]

Even iets tussendoor. Waar lees je deze waardes uit?
http://192.168.1.194/aircon/get_sensor_info Wel je eigen ip invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:31
Top, bedankt. Enig idee waar mompow voor staat?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robear18
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01-2024
Hallo. Ik heb een offerte ontvangen voor het installeren van een 5KW Ururu Sarara - 1000 excl btw. Deze aanbieding is inclusief alle materialen, leidingen (3 meter), gas, elektriciteitskabels. Is het te duur of is het redelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Robear18 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:56:
Hallo. Ik heb een offerte ontvangen voor het installeren van een 5KW Ururu Sarara - 1000 excl btw. Deze aanbieding is inclusief alle materialen, leidingen (3 meter), gas, elektriciteitskabels. Is het te duur of is het redelijk?
Tekenen voordat de installateur wakker wordt zou ik zeggen. De doe-het-zelfer krijgt het voor die prijs niet eens voor elkaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robear18 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:56:
Duurste model voor die prijs? 8)7 Is hij gestolen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kire88 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Vermogen wat hij vraagt. Welke waarde precies? Al sla je me dood. Wellicht Watt. Bij mij meestal 3,4 of 5. Wellicht dat andere dat weten. Laagste frequentie bij mij 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
Glashelder schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Tekenen voordat de installateur wakker wordt zou ik zeggen. De doe-het-zelfer krijgt het voor die prijs niet eens voor elkaar.
Ik verwacht dat de unitprijs daar nog bij komt.
Voor installatie incl gas/elektra klopt die prijs namelijk wel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jim423 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:29:
[...]

Ik verwacht dat de unitprijs daar nog bij komt.
Voor installatie incl gas/elektra klopt die prijs namelijk wel.
Ow ja dan is het weer heel duur :+ Zeker als het maar 3 meter is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Ow ja dan is het weer heel duur :+ Zeker als het maar 3 meter is..
Die unit is normaal gesproken al veeeeeeeeel te duur. Zegt een Daikin gebruiker met zijn al, vind ik, dure Perfera. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Rukapul schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:43:
[...]
Wat gebeurt er als je op medium opwarmt maar voor bereiken van de doeltemperatuur naar eco overschakelt zonder tussendoor uit te zetten? (En als je later van eco weer naar medium gaat?)
Bij het schakelen van Eco Low naar Eco Medium, wordt er direct meer stroom verbruikt en veranderd het gedrag ook direct, andersom ook, van Medium naar Low gaat hij direct rustiger draaien.
Ik heb de units 24h/dag draaien, dus er is niet echt sprake van opwarmen, meer van warm houden.
mwk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:15:
In de Daikin Controller App, kan je uit meerdere Eco settings kiezen, Low, Medium, High en Auto.
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:20:
@PentaClover Ik gooi mijn verbruik in Mindergas en zit sinds 1 oktober op 0,4 kWh per graaddag zonder enige Eco stand. Wellicht toch fors minder omdat ik een single heb.
Hoezo krijg je meer herrie? Heb hier de fan op 1 en hoor nooit enig verschil. Blaast hier nu 42 graden met deze waarde ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=16.0,err=0,cmpfreq=14,mompow=4

Maar jij hebt dan ook een lel van een woonkamer. Ik ga wel weer eens stoppen met de hele dag dat ding laten draaien op setting 17 graden. Had vroeger de cv overdag ook niet aan en vond toen 19 graden ook warm genoeg binnen.
Ik heb de fan op auto staan, als er meer warmte moet worden afgegeven, dan zal er of meer lucht doorheen moeten of moet de lucht veel heter worden, dat laatste vinden we niet zo prettig.
Met de Eco Low blaast hij hier ongeveer met stand 1 denk ik, medium gaat hij iets harder stand 2, maar zonder eco stand of op de auto stand laatst is het vergelijkbaar met 4 of 5.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Ik heb Perfera units. In de Daikin controller app zie ik maar drie mogelijkheden. Uit, power of eco.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb Perfera units. In de Daikin controller app zie ik maar drie mogelijkheden. Uit, power of eco.
Onder stroombesparingsstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Gevonden. Daar worden alle units getoond met daarbij de opmerking "manueel" en een blauw rondje met iets van een krulletje daarachter.
Nu moet ik zeggen dat mijn units niet op automatisch staan maar handmatig op de stand "verwarmen" zijn gezet. Misschien werkt het alleen als de unit in de volautomatische stand staat.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mwk schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Gevonden. Daar worden alle units getoond met daarbij de opmerking "manueel" en een blauw rondje met iets van een krulletje daarachter.
Nu moet ik zeggen dat mijn units niet op automatisch staan maar handmatig op de stand "verwarmen" zijn gezet. Misschien werkt het alleen als de unit in de volautomatische stand staat.
Werkt juist niet op stand automatisch. Alleen op koelen en verwarmen. Maar kijk ermee uit. Op Low kan het zijn dat je straks, als het kouder, wordt eindeloos blijft stoken omdat je setpoint niet gehaald wordt. Dan is het juist niet zuinig. App kan trouwens heel erg traag reageren met deze settings. Wellicht dat het je daarom niet lukt. Geduld als je iets aantoetst. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Werkt juist niet op stand automatisch. Alleen op koelen en verwarmen. Maar kijk ermee uit. Op Low kan het zijn dat je straks, als het kouder, wordt eindeloos blijft stoken omdat je setpoint niet gehaald wordt. Dan is het juist niet zuinig. App kan trouwens heel erg traag reageren met deze settings. Wellicht dat het je daarom niet lukt. Geduld als je iets aantoetst. ;)
Dank voor de tip. Het was inderdaad traagheid in de app.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:43
Kire88 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Gokje: powerlevel fan buitenunit. Pow is de kracht van de binnenunit, compressorfreq is ook bekend, en dan blijft die over.

Empirisch getest door de airco op powerful te zetten. Dan springt mijne van 3 naar 9. Compressorfreq en pow gaan ook braaf omhoog dan.

En wat een genot om met het weer van vandaag en gisteren een inmiddels toch wel wat afgekoelde woning op te warmen. Gewoon heel rustig aan de settemp van 17 naar 20 verhogen, dan blijft de unit pruttelen op 250w, en hoeft een dt van max 5 graden overbrugd te worden.

Nu is het alleen nog kijken of het in dergelijke gevallen niet nog efficienter kan, door bijvoorbeeld de pow hoger te zetten, maar dan zonder compressorfrequentie te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
scoobs schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Gokje: powerlevel fan buitenunit. Pow is de kracht van de binnenunit, compressorfreq is ook bekend, en dan blijft die over.

Empirisch getest door de airco op powerful te zetten. Dan springt mijne van 3 naar 9. Compressorfreq en pow gaan ook braaf omhoog dan.

En wat een genot om met het weer van vandaag en gisteren een inmiddels toch wel wat afgekoelde woning op te warmen. Gewoon heel rustig aan de settemp van 17 naar 20 verhogen, dan blijft de unit pruttelen op 250w, en hoeft een dt van max 5 graden overbrugd te worden.

Nu is het alleen nog kijken of het in dergelijke gevallen niet nog efficienter kan, door bijvoorbeeld de pow hoger te zetten, maar dan zonder compressorfrequentie te verhogen.
pow gaat hier dan naar 12, met de knop powerfull, wel duurt het even voordat maximaal bereikt wordt, cmpfreq is dan 84.

Die pow is gewoon warmtevraag van binnenunit idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Het kan best zijn dat ik dan niet het geduld heb gehad om de pow naar 12 te zien gaan. Ik heb maar 3 minuten zitten wachten.

Maar je kunt voor zover ik weet met set control info wel een pow meegeven. Dat kan op zich wel leuk zijn om eens mee te stoeien. Op die manier kun je op de momenten dat je niet thuis bent de fan wat harder zetten voor een lagere dT. Is alleen de vraag natuurlijk of compressor en mompow dan niet meestijgen, of dat die afhangen van de binnen/buitentemp en evt eco standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:48
scoobs schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:48:
Het kan best zijn dat ik dan niet het geduld heb gehad om de pow naar 12 te zien gaan. Ik heb maar 3 minuten zitten wachten.

Maar je kunt voor zover ik weet met set control info wel een pow meegeven. Dat kan op zich wel leuk zijn om eens mee te stoeien. Op die manier kun je op de momenten dat je niet thuis bent de fan wat harder zetten voor een lagere dT. Is alleen de vraag natuurlijk of compressor en mompow dan niet meestijgen, of dat die afhangen van de binnen/buitentemp en evt eco standen.
Staan al die commando's ergens? Hoe veilig is het daarin te kloten?

http://192.168.0.135/aircon/set_control_info heb ik net al geprobeerd, maar beter doe ik verder niets ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Sarge78 op 22-10-2020 21:06 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Je kunt eens hier een kijkje nemen:

https://github.com/ael-code/daikin-control

Is gewoon een standaard api die de appcontroller ook gebruikt volgens mij. Kan best zijn dat het configureren van een hoge ventilatiestand in de app samen met een gewenste temp van 2-3 graden onder huidige binnentemp precies hetzelfde doet als de api commando's. Morgen eens testen icm een stroommeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:48
PentaClover schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:15:

......

Wat zal nu jouw voorkeur gaan worden?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@scoobs Dat klopt kan echt wel 10 tot 15 minuten duren voordat het zichtbaar wordt dat is ter bescherming van de compressor(ingebouwde beveiliging), de unit gaat in stappen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
scoobs schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:40:
[...]
Even een kleine correctie, dat is niet pow, maar b_f_rate.

Ik heb deze morgen nog zitten kijken naar de invloed van blaassnelheid binnenunit op compressorfrequentie, maar ik heb nog geen uitsluitsel kunnen geven op de invloed hiervan. Daarnaadt kwam ik erachter dat de stroommeter die eraan hangt (tuya smartplug) niet echt denderend is. Die blijft braaf op 274w staan, of ik nu blaasstand 2/5 of 5/5 selecteer.

[ Voor 35% gewijzigd door scoobs op 23-10-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Sarge78 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:13:
[...]
Wat zal nu jouw voorkeur gaan worden?
Ik heb een mega overschot aan PV stroom, letterlijk op dit moment 9.5 MegaWh voor het lopende jaarcontract, en daar krijg ik 0.11 euro per kWh voor, dus financieel gezien heeft het voordelen om de airco te blijven gebruiken, ook als het kouder is en de airco 2 of zelfs 3 kWh per graaddag doet, bij een gasprijs van 0.75 euro per m3 gas en een CV die 0.5 m3 gas per graaddag verstookt.

We vinden het echter niet meer comfortabel als de unit zulke warmte/hete lucht uitblaast, dus ik denk dat ik hem op Eco Low ga laten staan en dan de CV thermostaat iets hoger als het kouder wordt zodat die het over neemt als de airco het op de laagste stand niet meer red ... maar geen idee of dat lekker werkt, vast niet :+
Dus de kans is groot dat er een keer een L/W WP komt om te verwarmen.

Koelen werkt overigens perfect, hebben alles zomers 24/7 aan staan en dan houden ze stilletjes het huis koel, alleen bij 40oC buiten temperaturen gaan ze wat harder blazen, maar nog steeds zachter dan nu tijdens het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

PentaClover schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

I

We vinden het echter niet meer comfortabel als de unit zulke warmte/hete lucht uitblaast, dus ik denk dat ik hem op Eco Low ga laten staan en dan de CV thermostaat iets hoger als het kouder wordt zodat die het over neemt als de airco het op de laagste stand niet meer red ... maar geen idee of dat lekker werkt, vast niet :+
Dus de kans is groot dat er een keer een L/W WP komt om te verwarmen.
Ik zit met hetzelfde te puzzelen. Zeker in deze zachte herfst redt de airco het prima om te verwarmen. Echter, ik krijg in de woonkamer toch warmere 'pockets' en wat minder warme plekken. Eén warmte hoek zit in de open keuken en ik vermoed dat dit komt omdat daar de mechanische ventilatie lucht afzuigt en er een stroom die kant op ontstaat. Verder is het vooral gevoelskwestie. Als je aan de ene kant wordt geraakt door warme lucht dan voelt de andere kant kouder. Wat ik ideaal vind is dat je gewoon kan kiezen welke ruimte je even wilt verwarmen omdat je daar bent.

Voor nu heb ik wel vrij veel aan/uit gedrag. Misschien ga ik nog wel spelen met de stroombesparingsstand maar wil eerst eens kijken wat ik deze week heb gebruikt.
Ik overweeg ook om weer gordijnen bij de ramen te hangen tegen eventuele koudeval als het kouder wordt.

Ik heb een CV ketel doe groot genoeg is, maar het is nu gewoon de hobby om even geen gas te verbruiken. Ik heb ook een overschot van mijn PV systeem.

Over de L/W warmtepomp: Ik hoorde mijn meterkastinstallateur vertellen dat die een soort warmtepomp had bijgeschakeld in het bestaande CV circuit. Dit om te zorgen dat het water deels op temperatuur werd gebracht met stroom zodat de CV minder hoefde te doen. Die was dan op een of andere manier geschakeld aan de CV ketel. Heb het niet direct kunnen vinden maar misschien is dat wat ze bedoelen met een hybride warmtepomp.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
of een ventilatiewarmtepomp zoals een ecolution

[ Voor 27% gewijzigd door BarryH op 23-10-2020 18:46 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mwk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:19:
[...]
Over de L/W warmtepomp: Ik hoorde mijn meterkastinstallateur vertellen dat die een soort warmtepomp had bijgeschakeld in het bestaande CV circuit. Dit om te zorgen dat het water deels op temperatuur werd gebracht met stroom zodat de CV minder hoefde te doen. Die was dan op een of andere manier geschakeld aan de CV ketel. Heb het niet direct kunnen vinden maar misschien is dat wat ze bedoelen met een hybride warmtepomp.
Als ik ter zijner tijd de L/W WP stap maak, dan zal dat waarschijnlijk geen hybride worden, zodat het gas ook helemaal de deur uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mwk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Ik zit met hetzelfde te puzzelen. Zeker in deze zachte herfst redt de airco het prima om te verwarmen. Echter, ik krijg in de woonkamer toch warmere 'pockets' en wat minder warme plekken. Eén warmte hoek zit in de open keuken en ik vermoed dat dit komt omdat daar de mechanische ventilatie lucht afzuigt en er een stroom die kant op ontstaat. Verder is het vooral gevoelskwestie. Als je aan de ene kant wordt geraakt door warme lucht dan voelt de andere kant kouder. Wat ik ideaal vind is dat je gewoon kan kiezen welke ruimte je even wilt verwarmen omdat je daar bent.

Voor nu heb ik wel vrij veel aan/uit gedrag. Misschien ga ik nog wel spelen met de stroombesparingsstand maar wil eerst eens kijken wat ik deze week heb gebruikt.
Ik overweeg ook om weer gordijnen bij de ramen te hangen tegen eventuele koudeval als het kouder wordt.

Ik heb een CV ketel doe groot genoeg is, maar het is nu gewoon de hobby om even geen gas te verbruiken. Ik heb ook een overschot van mijn PV systeem.

In een badkamer handdoekradiator kun je vaak ook een electrisch element in plaatsen zo kun je wat meer stroom verbruiken en minder gas en dat de element de cv ontlast voor de badkamer.

Ja het is COP 1 maar als je het niet te gek maakt met verwarming is dat helemaal niet erg.

Het is echt niet erg als ergens een klein element gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:25
Hallo, gisteren is mijn daikin stylish airco geplaatst, bedien hem met de daikin app, is het normaal dat de thermostaat zoveel afwijkt, zette hem gisteren op 20 graden, werdt de kamer 24 graden, dus nu terug naar instelling 16 graden, wordt kamer precies 21 graden volgens mijn cv thermostaat.
Staat nu al vanaf gistermiddag 12.00 uur aan, keek vanavond, in de app naar mijn stroomverbruik, dat was 5.1 kWh, als de verbruiksmeter van de app klopt, vindt ik dat zeer netjes, na 36 uur steeds aan op instelling 16*c
Iemand soortgelijke ervaringen, hoop aangaande verwarming met airco, veel van mede tweakers op te steken
Configuratie airco, is een single split 4.2 kw huiskamer 49 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ckriek schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:31:
Hallo, gisteren is mijn daikin stylish airco geplaatst, bedien hem met de daikin app, is het normaal dat de thermostaat zoveel afwijkt, zette hem gisteren op 20 graden, werdt de kamer 24 graden, dus nu terug naar instelling 16 graden, wordt kamer precies 21 graden volgens mijn cv thermostaat.
Staat nu al vanaf gistermiddag 12.00 uur aan, keek vanavond, in de app naar mijn stroomverbruik, dat was 5.1 kWh, als de verbruiksmeter van de app klopt, vindt ik dat zeer netjes, na 36 uur steeds aan op instelling 16*c
Iemand soortgelijke ervaringen, hoop aangaande verwarming met airco, veel van mede tweakers op te steken
Configuratie airco, is een single split 4.2 kw huiskamer 49 m2
Ja dit klopt en valt weinig aan te doen (behalve rekening houden met). Het probleem is dat de lucht over de temp sensor geblazen wordt net aan de onderkant van de unit. Daardoor wijkt het af met wat er gemeten wordt in de ruimte op en centraal punt.

Wat je nog wel kan controleren is dat het gat voor de buizen (achter de unit) dicht is. Het gemaakte gat is vaak een stuk groter dan de buizen die erin gaan en hebben een directe verbinding met de buitenkant van je huis. Als de installateur het gat niet heeft opgevuld of dicht gekit, kan de gemeten temperatuur nog wel eens meer afwijken dan normaal.

Het lost het probleem overigens niet helemaal op; afwijking blijf je houden.

Overigens is de afwijking minder in mijn ervaring als je de Energiebespaarstand (in de app) naar Low of Medium zet en/of de fanstand handmatig op één stand (Fluiter of Stand 1) zet ipv Auto

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 23-10-2020 19:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Notna schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Ja dit klopt en valt weinig aan te doen (behalve rekening houden met). Het probleem is dat de lucht over de temp sensor geblazen wordt net aan de onderkant van de unit. Daardoor wijkt het af met wat er gemeten wordt in de ruimte op en centraal punt.

Wat je nog wel kan controleren is dat het gat voor de buizen (achter de unit) dicht is. Het gemaakte gat is vaak een stuk groter dan de buizen die erin gaan en hebben een directe verbinding met de buitenkant van je huis. Als de installateur het gat niet heeft opgevuld of dicht gekit, kan de gemeten temperatuur nog wel eens meer afwijken dan normaal.

Het lost het probleem overigens niet helemaal op; afwijking blijf je houden.

Overigens is de afwijking minder in mijn ervaring als je de Energiebespaarstand (in de app) naar Low of Medium zet en/of de fanstand handmatig op één stand (Fluiter of Stand 1) zet ipv Auto
Ok, duidelijk dank je eco stand staat op medium, zal morgen even naar het gat in muur kijken, nog geen antwoord op , is de kWh meter berekening, in de app correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddevries
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 12:57
Hallo allemaal,

de afgelopen maanden hier weer veel geleerd door mij zo goed mogelijk in te lezen in een voor mij nieuw onderwerp: in de zomer koelen en in de herfst/lente (bij)verwarmen met dus een l/l warmtepomp. De laatste jaren al van plan om mij hierin te verdiepen en nu over de streep getrokken door de warme zomerweken. Hoewel ik al dus veel tijd aan het inlezen heb besteed beschouw ik mijzelf nog als beginner, voornamelijk omdat ik geen praktijkervaring heb met dit soort apparatuur.

Ons huis is een tussenwoning van 2003, goed geïsoleerd, verwarmd met radiatoren en we hebben jaarlijks ruim 1.000 kWh overschot van de pv-installatie.

De vertrekken:
- Woonkamer in L vorm met kleine keuken (37 m2, ca. 90 m3)
- Slaapkamer 1 (14,5 m2, ca. 35 m3)
- Slaapkamer 2, nu kantoor (12 m2, ca. 29 m3)
- Slaapkamer 3 (7,5 m2, ca. 18 m3)

Slaapkamer 2 en 3 zullen in de toekomst van functie wisselen, vandaar dat ik op alle kamers een eigen unit wil.

Uiteindelijk hebben we de stap gezet een offerte aan te vragen voor een multi-split met 4 binnenunits. Er is maar beperkt ruimte voor een buitenunit, dus de boel opdelen in meerdere buitenunits wordt hem niet.

De lokale installateur is op bezoek geweest om te kijken hoe alles geplaatst kan worden. Hij werkt met Samsung en ik had dit merk toch al op mijn short-list staan vanwege de Wind Free functie. Na een huisbezoek is in de offerte 3x 2,5 kW voor de slaapkamers voorgesteld en 1x 5 kW voor de woonkamer op een 8,0 kW buitenunit. Model binnenunit is de Luzon (A++/A+), maar ik wil de Windfree Comfort (A++/A+) en Windfree Elite (A+++/A+++) modellen in het vergelijk meenemen. A+++ vind ik wel fijner, maar ik heb daar nog geen prijzen voor ontvangen.

Zelf zou ik qua vermogen, geïnspireerd door dit forum, eerder naar 3x 2,0 kW en 1x 3,5 kW units neigen. Dit zowel met factor 30 als 40 overigens. Samsung biedt maar 1 buitenunit waar 4 binnenunits op kunnen worden aangesloten, dus daarin is geen keuze qua vermogen. Van wat ik gelezen heb betekent dit dat ze allemaal tegelijk aan kunnen op (bijna) vol vermogen. Dat lijkt mij een voordeel, of zie ik dat verkeerd?

Uiteraard ga ik nog in gesprek met de installateur, maar wil hier alvast even van gedachten wisselen:
  1. Hoe kijken jullie naar de voorstelde units qua vermogen? Wat zou een voordeel van zwaardere units kunnen zijn? Levert het betere prestaties op? Koelt/verwarmt het sneller? Wat is het nadeel? Duurder, meer geluid en hoger energieverbruik?
  2. Van welk ‘gedrag’ moet ik mij bewust zijn met bovengenoemde setup(s)? Ik kan mij nog niet zo’n goede voorstelling maken van het pendelen dat hier veel genoemd wordt, en bijv. het minimale vermogen dat nodig is? Vaak moet ik dat soort dingen eerst ervaren en dat lukt nu dus niet.
  3. Andere dingen? Tips/trucs?
Ik hoop dat ik compleet ben geweest in mijn verhaal en met mijn vragen. Bedankt voor het meedenken alvast!

Groeten,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
Ddevries schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:59:
Hallo allemaal,

de afgelopen maanden hier weer veel geleerd door mij zo goed mogelijk in te lezen in een voor mij nieuw onderwerp: in de zomer koelen en in de herfst/lente (bij)verwarmen met dus een l/l warmtepomp. De laatste jaren al van plan om mij hierin te verdiepen en nu over de streep getrokken door de warme zomerweken. Hoewel ik al dus veel tijd aan het inlezen heb besteed beschouw ik mijzelf nog als beginner, voornamelijk omdat ik geen praktijkervaring heb met dit soort apparatuur.

Ons huis is een tussenwoning van 2003, goed geïsoleerd, verwarmd met radiatoren en we hebben jaarlijks ruim 1.000 kWh overschot van de pv-installatie.

De vertrekken:
- Woonkamer in L vorm met kleine keuken (37 m2, ca. 90 m3)
- Slaapkamer 1 (14,5 m2, ca. 35 m3)
- Slaapkamer 2, nu kantoor (12 m2, ca. 29 m3)
- Slaapkamer 3 (7,5 m2, ca. 18 m3)

Slaapkamer 2 en 3 zullen in de toekomst van functie wisselen, vandaar dat ik op alle kamers een eigen unit wil.

Uiteindelijk hebben we de stap gezet een offerte aan te vragen voor een multi-split met 4 binnenunits. Er is maar beperkt ruimte voor een buitenunit, dus de boel opdelen in meerdere buitenunits wordt hem niet.

De lokale installateur is op bezoek geweest om te kijken hoe alles geplaatst kan worden. Hij werkt met Samsung en ik had dit merk toch al op mijn short-list staan vanwege de Wind Free functie. Na een huisbezoek is in de offerte 3x 2,5 kW voor de slaapkamers voorgesteld en 1x 5 kW voor de woonkamer op een 8,0 kW buitenunit. Model binnenunit is de Luzon (A++/A+), maar ik wil de Windfree Comfort (A++/A+) en Windfree Elite (A+++/A+++) modellen in het vergelijk meenemen. A+++ vind ik wel fijner, maar ik heb daar nog geen prijzen voor ontvangen.

Zelf zou ik qua vermogen, geïnspireerd door dit forum, eerder naar 3x 2,0 kW en 1x 3,5 kW units neigen. Dit zowel met factor 30 als 40 overigens. Samsung biedt maar 1 buitenunit waar 4 binnenunits op kunnen worden aangesloten, dus daarin is geen keuze qua vermogen. Van wat ik gelezen heb betekent dit dat ze allemaal tegelijk aan kunnen op (bijna) vol vermogen. Dat lijkt mij een voordeel, of zie ik dat verkeerd?

Uiteraard ga ik nog in gesprek met de installateur, maar wil hier alvast even van gedachten wisselen:
  1. Hoe kijken jullie naar de voorstelde units qua vermogen? Wat zou een voordeel van zwaardere units kunnen zijn? Levert het betere prestaties op? Koelt/verwarmt het sneller? Wat is het nadeel? Duurder, meer geluid en hoger energieverbruik?
  2. Van welk ‘gedrag’ moet ik mij bewust zijn met bovengenoemde setup(s)? Ik kan mij nog niet zo’n goede voorstelling maken van het pendelen dat hier veel genoemd wordt, en bijv. het minimale vermogen dat nodig is? Vaak moet ik dat soort dingen eerst ervaren en dat lukt nu dus niet.
Ik hoop dat ik compleet ben geweest in mijn verhaal en met mijn vragen. Bedankt voor het meedenken alvast!

Groeten,
Dennis
. Naar mijn mening, is je eigen conclusie juist, 3x 2 voor slaapkamers, 1x 3.5 woonkamer, heb je naar mijn mening nog bij alle units overcapaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

mr_evil08 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

In een badkamer handdoekradiator kun je vaak ook een electrisch element in plaatsen zo kun je wat meer stroom verbruiken en minder gas en dat de element de cv ontlast voor de badkamer.

Ja het is COP 1 maar als je het niet te gek maakt met verwarming is dat helemaal niet erg.

Het is echt niet erg als ergens een klein element gebruikt wordt.
Dank. Dat is een goede suggestie.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Ddevries In praktijk draaien nooit alle binnenunits op vol vermogen(ja als je ze allemaal tegelijk aanzet , even realistisch dat gebeurd nooit tegelijk), daarom wordt er vaak ook ondergedemotioneerd bij een multisplit.

Boven en beneden het liefst gescheiden houden(buitenunits).
let goed op het minimaal vermogen van de buitenunit(moet niet te hoog zijn dat speelt eigenlijk ook al bij CV ketels maar omdat dat een watertraject is heb je daar een hele goede buffer en merk je het zelf amper tot niet).

Echter comfortabel is dat ook niet als het met donder en geweld moet en meteen grote verschillen, zowel bij verwarmen niet (muren etc stralen nog veel kou uit) en bij koelen ook niet (muren en de rest straalt nog veel warmte uit).

Slaapkamers koelen gaat heel makkelijk, ook moet je het daar niet te zwaar gaan koelen, zelf ga ik nooit verder dan 22c natuurlijk zijn er ook mensen waarbij het op 16c moet en het liefst een ijsje mag niet smelten op de tafel...

Koelen met airco voelt ook snel een stuk koeler aan dan het daadwerkelijk is (luchtvochtigheid gaat ook omlaag) waardoor de gevoelstemperatuur ook meteen beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Ddevries schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:59:
...

Groeten,
Dennis
Ik ken Samsung niet, maar bij mijn eigen ME, merk ik niets van "pendelen". Units slaan af en toe aan en af en toe uit en doen dat 10+ jaar lang. Dat is namelijk de garantie die ik op de pomp krijg. Sommige Tweakers worden heel onrustig 8) als de buiten-units dat pendelen doen, en proberen dit met alle macht te vermijden. In theorie is het inderdaad iets zuiniger als ze dat niet doen, en bij slechte firmware kun je het wellicht merken omdat de unit af en toe stopt met blazen. Maar ikzelf merk er zoals gezegd niets van tenzij ik er op let.

Dan merk ik wel op dat voor mij die pompen gewoon hetzelfde zijn als een radiator. Het moet werken, en verder ben ik er niet mee bezig. Als je meer iemand bent die het leuk vindt om alles te tunen kan de overweging ook anders zijn.

De keerzijde is ook dat overcapaciteit bij koude perioden helpt omdat er minder defrosts zijn, en dat op vol vermogen je iets meer capaciteit hebt - al zul je dat wellicht niet vaak gebruiken.

Grotere units hebben grotere ventilatoren, welke op volle toen meer lawaai maken, maar anderzijds weer minder vaak op volle toeren draaien. Vgl een V8 motor vs een 4-cyclinder. Ik heb geen ervaring met directe vergelijking, maar mijn eigen 8kW units zijn zo stil dat ik me soms afvraag waar mensen over klagen betreft geluidsoverlast. Als ik dan op de foto's de kleine buiten-units zie, vraag ik me soms af of die niet heel veel toeren maken en daarom buren overlast geven, of vibraties afgeven aan het eigen huis. Maar zoals gezegd, dat zijn enkel losse gedachten.

Mijn eigen advies zou zijn, dat aannemend dat alle beide opties voldoende zijn:
- Ga voor wat het goedkoopst is. Als het prijsverschil significant is, de goedkoopste nemen.
- Anders ga de buitenunit niet overbelasten. Ook al kan het soms, plaats niet meer nominaal vermogen binnen dan buiten. Tenzij je écht zeker weet dat je die nooit samen zal gebruiken. Liever pendelen dan een unit die te zwaar moet werken is mijn gedachte.

Liever overcapaciteit dan ondercapaciteit. Liever pendelen, dan bij koude of juist hete perioden moeten wachten of veel geluid.

Maar uiteindelijk is het vooral een subjectieve keuze.

Ik geef de mijne ook omdat het een minderheid is/lijkt te zijn op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik hoop dat ik op het goede forum topic zit maar het gaat om een probleem dat we zien (eigenlijk horen) bij het verwarmen met onze multisplit Daikin installatie. Het is namelijk zo dat als we in 1 van de 3 kamers verwarmen terwijl de andere 2 units uit staan, we toch geluid horen vanuit deze 2 units. Het is een soort van stromingsgeluid of zoiets alsof er water begint te borrelen. Dit gebeurt met tussenposes waarschijnlijk gerelateerd aan het aanslaan van de unit die wel aan staat. Toch staat deze unit dan uit en ik zou verwachten dat er geen geluiden te horen zijn. Nu keek ik naar de unit en de 3 paar koelleidingen zijn in de buurt van de inverter allemaal samengetapet. Dus niet afzonderlijk maar alles in 1 groot pakket in de tape. Zou dit mogelijk dit probleem kunnen veroorzaken? Of maakt het niet uit? Ik ben namelijk bang dat deze leidingen misschien wel eens helemaal niet tegen elkaar aan mogen lopen!?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyPux2r1Jw05up17WlJOFL0Op-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rW75aS4VajdLMVOcr9xghFlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@klompje65 zoekwoord 'bleeding'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
klompje65 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:29:
Ik hoop dat ik op het goede forum topic zit maar het gaat om een probleem dat we zien (eigenlijk horen) bij het verwarmen met onze multisplit Daikin installatie. Het is namelijk zo dat als we in 1 van de 3 kamers verwarmen terwijl de andere 2 units uit staan, we toch geluid horen vanuit deze 2 units. Het is een soort van stromingsgeluid of zoiets alsof er water begint te borrelen. Dit gebeurt met tussenposes waarschijnlijk gerelateerd aan het aanslaan van de unit die wel aan staat. Toch staat deze unit dan uit en ik zou verwachten dat er geen geluiden te horen zijn. Nu keek ik naar de unit en de 3 paar koelleidingen zijn in de buurt van de inverter allemaal samengetapet. Dus niet afzonderlijk maar alles in 1 groot pakket in de tape. Zou dit mogelijk dit probleem kunnen veroorzaken? Of maakt het niet uit? Ik ben namelijk bang dat deze leidingen misschien wel eens helemaal niet tegen elkaar aan mogen lopen!?[Afbeelding]
Met het bijelkaar tapen is niets mis, het tape zorgt ervoor dat de vogels je isolatie niet als nest materiaal gaan gebruiken.
Met een multi split unit heb je dit, er is een toch een kleine stroom van het koude middel door de units die uitstaan, die leidingen zijn niet volledig afgesloten, en dat kan je horen als je er op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Wow, ik heb even gezocht op bleeding en dit is het! Je hebt helemaal gelijk! Ik was totaal onbekend met dit fenomeen en probeer het nu ook nog steeds beter te begrijpen. Wij hebben een 3MXM68 met een 2.0+2.5+3.5. Kun je daar dan al meteen iets uit afleiden of is het niet zo eenvoudig? Of is het ook onderhevig aan de buitentemp vs de gevraagde binnentemp? Ik zag ook iets over leidinglengte die ook nog een rol speelt in dit fenomeen!? Is er ook nog iets aan te doen of is het wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Ik heb het geprobeerd maar vindt enkel verhalen over lucht in leidingen. Geen verhalen over geluiden in relatie met bleeding.

Kun je ons wat bijleren? :*)

Ikzelf hoor ook geluiden in mijn multi-split, maar heb zeker geen lucht. Het is bij mij vooral zacht klikken, met name wanneer de buiten-unit in defrost gaat. Ik nam altijd aan dat die dan simplwegweg wat extra koelvloeistof uit de leidingen haalde, ook van d eunits die uit staan, om zo sneller de defrost te kunnen doen. Maar wellicht is dat een ander verschijnsel.

Als het een ander verschijnsel is, leer ik namelijk graag bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Ik heb het geprobeerd maar vindt enkel verhalen over lucht in leidingen. Geen verhalen over geluiden in relatie met bleeding.

Kun je ons wat bijleren? :*)

Ikzelf hoor ook geluiden in mijn multi-split, maar heb zeker geen lucht. Het is bij mij vooral zacht klikken, met name wanneer de buiten-unit in defrost gaat. Ik nam altijd aan dat die dan simplwegweg wat extra koelvloeistof uit de leidingen haalde, ook van d eunits die uit staan, om zo sneller de defrost te kunnen doen. Maar wellicht is dat een ander verschijnsel.

Als het een ander verschijnsel is, leer ik namelijk graag bij.
Bleeding treed op als de vraag naar koudemiddel lager is dan de buitenunit kan leveren.

Het minimumvermogen is bijv. 2 kW. Als er één binnenunit aan staat die 1 kW vraagt, dan wordt de resterende 1 kW naar een unit gestuurd die ‘uit’ staat. Daarom hoor je daar koudemiddel stromen, al dan niet met gebrorrel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Armin Probleem bij multisplit is vaak praktijk situatie, de buitenunits zijn groot en hebben een groot minimaal vermogen, ze kunnen niet ver genoeg terug.

Nooit staan alle binnenunits tegelijkertijd op vol vermogen te draaien, daarom is iets ondercapaciteit niet erg, maar zeker nooit overcapaciteit nemen bij multisplit.

Daarom dus altijd liever boven en beneden gescheiden buitenunit indien mogelijk.
Dat stukje over de motor, een buitenunit wat zachtjes draait zal minder "slijten" dan een unit wat constant aan/uit gaat vanwege de grote temperatuurverschillen(een buitenunit koelt af als die uitstaat), de lagers/ijzer etc zet uit bij warmte en krimpt weer, de temperatuur wil je het liefst zo constant mogelijk houden.

Warmtepomp berekenen op extreme situatie,s waarbij de aantal dagen op 1 hand kan tellen per jaar is nooit goed, ook is het comfortabeler als de temperatuur constant blijft ipv gaat schommelen.

Warmtepompen draaien nooit de hele dag op vol vermogen daartegen zijn ze beveiligd, die van mij kan maar 30 minuten op 130% draaien bijvoorbeeld, de Ururu Sarara kan tot 170% tijdelijk.
Het blijft een warmtepomp en dat hoort niet met donder en geweld te gaan. ;)

Grotere warmtepompen kan prima als je maar op het minimaal vermogen let tot hoe ver die terug kan.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik heb zonet het airco topic doorgelezen (belangrijk punt dat ik daar heb geleerd is dat een buitenunit gerust wat lager mag in vermogen dan de som van je binnenunits). Echter kwam het woord pendelen ook heel veel terug, vooral iets bij verwarmen. Als ik het goed begrijp is dit een te grote buiten unit, waarbij het minimum vermogen te groot is ten opzichte van je kleinere binnenunits. Ik denk dat ik in dit geval een slechte offerte heb gekregen, gezien er werd aangeraden de 5MXM90 van daikin te nemen. Maar gezien 2 kinderslaapkamers een unit hebben van 1,5kW zal dit dus bijna zeker voor pendelen zorgen als wij bijvoorbeeld enkel de kinderslaapkamers willen verwarmen? (Beneden hoeven we geen verwarming, dus max aan verwarmen is enkel nog de grote slaapkamer van 2,5kW erbij en omgekeerd later misschien geen kinderen meer in huis dus ook problemen met enkel onze slaapkamer)

Offerte:
Woonkamer (71m²) --> 2x 3,5 kW
Slaapkamer (26m²) --> 2,5kW
Slaapkamer (14,6m²) --> 1,5 kW
Slaapkamer (14,6m²) --> 1,5 kW

1 x Buitenunit daikin 5MXM90 (verwarmen zit op 3,49 - 10,00 - 11,54 kW)

--> Wat stellen jullie hier als alternatief voor
-een multisplit 3MXM40 voor alle slaapkamers en 2MXM40 voor woonkamer
-een multisplit 3MXM40 voor alle slaapkamers en 2MXM50 voor woonkamer
-een multisplit 2MXM40 voor de 2 kleinste slaapkamers en 3MXM52 voor woonkamer + grootste slaapkamer (Redenering van deze optie is dat als kinderen later uit het huis zijn enkel nog woonkamer en grooste slaapkamer zullen gebruikt worden)
-een multisplit 2MXM40 voor de 2 kleinste slaapkamers en 3MXM68 voor woonkamer + grootste slaapkamer (nadeel hier is dat MXM68 terug een vrij hoog minimaal vermogen heeft, dus lastig voor de grootste slaapkamer)

[ Voor 24% gewijzigd door amadeus123 op 25-10-2020 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 00:46
amadeus123 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:07:
--> Wat stellen jullie hier als alternatief voor
-een multisplit 3MXM40 voor alle slaapkamers en 2MXM40 voor woonkamer
-een multisplit 3MXM40 voor alle slaapkamers en 2MXM50 voor woonkamer
-een multisplit 2MXM40 voor de 2 kleinste slaapkamers en 3MXM52 voor woonkamer + grootste slaapkamer (Redenering van deze optie is dat als kinderen later uit het huis zijn enkel nog woonkamer en grooste slaapkamer zullen gebruikt worden)
-een multisplit 2MXM40 voor de 2 kleinste slaapkamers en 3MXM68 voor woonkamer + grootste slaapkamer (nadeel hier is dat MXM68 terug een vrij hoog minimaal vermogen heeft, dus lastig voor de grootste slaapkamer)
Licht aan hoe het in je huis in te passen is.
Ik neem aan dat je in de woonkamer beide units tegelijk zal gebruiken. Dus als het een split unit is kom je op de 3mxm68. De 2mxm50 zou ik kiezen als je 2x2,5 in de woonkamer nodig hebt.

Boven een 3mxm50 als alles tegelijk moet werken. Een 40 als je nooit alles maximaal wil belasten. Kunt ook nog single split voor grote slaapkamer overwegen als kinderen binnenkort uit huis gaan

[ Voor 4% gewijzigd door jpvk007 op 25-10-2020 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
jpvk007 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:28:
[...]

Licht aan hoe het in je huis in te passen is.
Ik neem aan dat je in de woonkamer beide units tegelijk zal gebruiken. Dus als het een split unit is kom je op de 3mxm68. De 2mxm50 zou ik kiezen als je 2x2,5 in de woonkamer nodig hebt.

Boven een 3mxm50 als alles tegelijk moet werken. Een 40 als je nooit alles maximaal wil belasten. Kunt ook nog single split voor grote slaapkamer overwegen als kinderen binnenkort uit huis gaan
Maar hier op tweakers zag ik geregeld het advies dat je echt niet je buitenunit kW hoeft te regelen naar je binnenunit kW net omdat je meestal je temperatuur gaat onderhouden. Dus als ik 2 x 3.5 kW in living ga hangen gaan deze toch n'a een tijd veel minder vragen om die temperatuur stabiel te houden. Heb ik dan niet genoeg met een 50 ipv 68? Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Correct. Maar als je in 1 ruimte 2x3,5 hangt dan neem ik aan dat je ze nodig hebt en dat ze gelijktijdig aan staan. Je krijgt pendel gedrag als je overcapaciteit hebt. Er is 7kw berekend. Dus dan moet je het wel kunnen gebruiken. Anders ben je gelimiteerd op 5kw door buitenunit. Dan zou je zelfs een single split 5kw kunnen overwegen. Deze kan verder terug dan een duo en kost ook nog eens minder.

Het grote verschil is dat je in 1 kamer 2 units nodig hebt. Dit is anders dan 2 units in 2 kamers. Stel je hebt een slaapkamer met een 2kw unit en een woonkamer met 3,5 kw dan kan je met een 40 misschien wel uit omdat je nooit op 2 kamers tegelijk zal zijn en kan je spelen met verdeling van vermogen. Niet door op 1 kamer beetje meer links en dan weer meer rechts aan te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door jpvk007 op 25-10-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
2 binnenunits in 1 grote ruimte wordt wel vaker gedaan, dat zie ik op mijn werk ook in leslokalen.
De grotere lokalen hangen gewoon 2 of 3 binnenunits omdat er anders tochtklachten komen.

Groter dan 2,5kw binnenunit plaatsen ze daarom niet vanwege tochtklachten, veelal worden er dan 2 opgehangen, dat hoorde ik van een airco specialist.

Trouwens de offset/temperatuurregeling is op die Daikin units wel in te stellen je kan +2c en -2c instellen, daar hangen afstandsbedieningen aan de muur met een kabel naar de binnenunits(zitten gekoppeld aan een gebouw klimaat systeem).

Dat zie je hier op het forum ook mensen gaan die dingen op fluisterstand zetten, dat werkt niet in grote ruimtes met 1 binnenunit en krijg je dus ook die temperatuurverschillen(waar ik overgens geen last van heb vanwege kleine ruimte).

Hier hangt dan wel een 3,5kw omdat het verschil van een 2,5kw amper tot niet uitmaakte(minimaal vermogen).
dus dan maar wat extra, dit is wel een singlesplit, de 4,2kw versie heeft dan wel weer een groot verschil.

En vanwege WAF wordt veelal toch maar 1 grote binnenunits gekozen want 2 is nog lelijker, alhoewel ik het niet lelijk vind het past mooi bij de industrieel design wat veel mensen hebben, (trek de kap eraf en het past erbij maar daar even een doorzichtige kap op en je bent helemaal klaar :+ )
Radiatoren zijn net zo lelijk maar daar hoor je niemand over omdat het zo ingeburgerd is in NL.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
jpvk007 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:23:
Correct. Maar als je in 1 ruimte 2x3,5 hangt dan neem ik aan dat je ze nodig hebt en dat ze gelijktijdig aan staan. Je krijgt pendel gedrag als je overcapaciteit hebt. Er is 7kw berekend. Dus dan moet je het wel kunnen gebruiken. Anders ben je gelimiteerd op 5kw door buitenunit. Dan zou je zelfs een single split 5kw kunnen overwegen. Deze kan verder terug dan een duo en kost ook nog eens minder.

Het grote verschil is dat je in 1 kamer 2 units nodig hebt. Dit is anders dan 2 units in 2 kamers. Stel je hebt een slaapkamer met een 2kw unit en een woonkamer met 3,5 kw dan kan je met een 40 misschien wel uit omdat je nooit op 2 kamers tegelijk zal zijn en kan je spelen met verdeling van vermogen. Niet door op 1 kamer beetje meer links en dan weer meer rechts aan te zetten.
Bedankt, ik volg je hier grotendeels :) Enige nuance is dat het tegelijk gebruiken van beide units niet wil zeggen dat ze constant 3,5kW moeten geven. Ze kunnen even in overdrive gaan om daarna te stabiliseren als temperatuur contanter is.

--> Betreffende die 7kW in de living. Lijkt dit je nodig of kan ik met 5kW de hete zomer aan? Ik heb veel ramen in zuid en plat dak. Maar zelfs met factor 30 kom ik nog uit op 71m²x2,6mx30 = 5,5kW dus nog boven 5 en dus 2x2,5kW zal nooit voldoende zijn?
--> Waar zou je de units plaatsen in de living, als we daar enkel koelen? Zie plan onder (in het geel 4 mogelijkheden, waar ik twijfel tussen A en C // A en D // B en D, echter deze laatste maak ik mij zorgen om temperatuur in verste punt van het huis.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhYkkCfGkySSy2coIUgaOV6CMO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q1QsMjEmfXIVBVmutEzW9VDV.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door amadeus123 op 25-10-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
wat is de temperatuur van de ruimte in de zomer? heb je goede zonwering? dit maakt of je 2x2,5 of 2x3,5 nodig hebt. Positie A en D lijkt me meest ideaal. Veel glas op zuid geeft vaak veel warmte in huis. Als je hier geen rolgordijn of warmtewerende folie op de ruiten hebt dan zou ik idd naar 3,5 neigen.
Op laagste stand is het vermogen van de 3,5 maar een fractie hoger dan de 2,5. Op hoogste vermogen wordt het verschil groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
jpvk007 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:46:
wat is de temperatuur van de ruimte in de zomer? heb je goede zonwering? dit maakt of je 2x2,5 of 2x3,5 nodig hebt. Positie A en D lijkt me meest ideaal. Veel glas op zuid geeft vaak veel warmte in huis. Als je hier geen rolgordijn of warmtewerende folie op de ruiten hebt dan zou ik idd naar 3,5 neigen.
Op laagste stand is het vermogen van de 3,5 maar een fractie hoger dan de 2,5. Op hoogste vermogen wordt het verschil groter.
Er komt zonnewering op het grootste raam in het zuiden, de andere 2 grote ramen in het zuiden zijn overdekt door een overkapping van 3m. Voor de rest zonnewerend glas. Temperatuur kan ik nog niet zeggen in deze nieuwbouw :)

Wat ik bijvoorbeeld ook zie in de specs van de 3MXM52N dat het koelen max toch tot 7kW zou gaan...Dus dat je dit wel kan halen met 2x3,5kW binnenunits, als je even sterk moet gaan? Persoonlijk vind ik het jammer dat ik zou moeten overgaan naar de 3MXM68 omdat de specs toch duidelijk minder zijn(verbruik, db, SEER, SCOOP, min en max koelen) Mogelijks prijs ook....Ik ga mijn hoofd hier nog op breken :p

[ Voor 3% gewijzigd door amadeus123 op 25-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als dit nieuwbouw is en je zonwering toepast dan is 2 x 2,5 echt genoeg hoor. Maar 1 x 5,0 kan natuurlijk ook, dan kun je voor beneden met een single split af. Die zou ik dan op positie B plaatsen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
bij de 52 is de koelcapaciteit beperkt tot 2x 2,6kw nominaal. bij de 68 tot 2x3,4kw. verwarming 2x4,3 voor beiden.
minimaal gebruikt de 52 1,7kw en de 68 1,95kw in de Setup 2x3,5. maximaal koelvermogen 6,40kw vs 7,13kw.
De kleinere is dus wel efficiënter met zn vermogen (A++ vs A+++).

Nieuwbouw met goede isolatie moet met 2x 2,5 ook wel uitkomen. Dan wordt de som anders en is de 2mxm50 te overwegen

Overigens, geheel out-of-the-box. Als je een verlaagd plafond moet maken in de keuken voor je afzuigkap, is een kanaalmodel nog wel te overwegen. 5kw single split en de kanalen kan je splitsen in meerdere richtingen (zoals in een hotel). Ook een betere WAF ipv een 2 units aan de muur.

[ Voor 27% gewijzigd door jpvk007 op 25-10-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:49:
@Armin Probleem bij multisplit is vaak praktijk situatie, de buitenunits zijn groot en hebben een groot minimaal vermogen, ze kunnen niet ver genoeg terug.

Nooit staan alle binnenunits tegelijkertijd op vol vermogen te draaien, daarom is iets ondercapaciteit niet erg, maar zeker nooit overcapaciteit nemen bij multisplit.
Mijn punt is meer hoe je overcapaciteit definieert. Hier zie je soms mensen suggereren dat je een buitenunit moet nemen met minder nominaal vermogen dan de som van binnenunits. Dat zou ik absoluut afraden.

Ook bij twijfel én geen significant geldelijke verschil, zou ik altijd net één maatje groter nemen. Ofwel als je na doorrekenen twijfelt over 6kW over 3 units en 8kW over 3 units, zou ik de 8kW nemen (wederom tenzij je dan geldelijk echt veel meer gaat betalen, dan de goedkoopste nemen).

De reden is namelijk dat enkel als je erg ongerust bent betreft pendelen, het beter is een erg kleine krappere configuratie te nemen. Maar als je dat niet bent, wat ik stel de verstandige insteek is, is enige overcapaciteit handig. Het is handig omdat je minder defrosts krijgt, plus dat je bij zeer koud/heet weer de zaak sneller op temperatuur hebt en die grotere ventilator stiller is omdat die minder toeren maakt. Plus als je onverhoopt je gedrag gaat aanpassen en die ene unit die je dacht niet vaak te gebruiken, toch opeens gaat gebruiken je voldoende capaciteit hebt.

Ikzelf zou daarom dus altijd nomimale capaciteit als maat nemen. Heb je 8kW aan binnenunits gewoon een 8kW buiten unit nemen ook al denk je dat je er eentje niet vaak zult gebruiken

Een grotere buitenunit dan nominaal aan binnen-units, ben ik wel met je eens en is onzinnig.
Daarom dus altijd liever boven en beneden gescheiden buitenunit indien mogelijk.
Dat stukje over de motor, een buitenunit wat zachtjes draait zal minder "slijten" dan een unit wat constant aan/uit gaat vanwege de grote temperatuurverschillen(een buitenunit koelt af als die uitstaat), de lagers/ijzer etc zet uit bij warmte en krimpt weer, de temperatuur wil je het liefst zo constant mogelijk houden.
Klopt, maar dat is enkel theoretisch. Moderne pompen gaan jaren mee, ook met vol pendelen. Immers warmtepompen zijn nieuw in Nederland, maar al 30+ jaar in gebruik op andere continenten, en ook die oude vol aan/uit schakelende pompen gaan 10+ jaar mee.

In de praktijk is slijtage door pendelen een non-issue. Niet voor niets krijg ik 10 jaar garantie op de pomp van mijn multi-split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

Mijn punt is meer hoe je overcapaciteit definieert. Hier zie je soms mensen suggereren dat je een buitenunit moet nemen met minder nominaal vermogen dan de som van binnenunits. Dat zou ik absoluut afraden.

Ook bij twijfel én geen significant geldelijke verschil, zou ik altijd net één maatje groter nemen. Ofwel als je na doorrekenen twijfelt over 6kW over 3 units en 8kW over 3 units, zou ik de 8kW nemen (wederom tenzij je dan geldelijk echt veel meer gaat betalen, dan de goedkoopste nemen).

De reden is namelijk dat enkel als je erg ongerust bent betreft pendelen, het beter is een erg kleine krappere configuratie te nemen. Maar als je dat niet bent, wat ik stel de verstandige insteek is, is enige overcapaciteit handig. Het is handig omdat je minder defrosts krijgt, plus dat je bij zeer koud/heet weer de zaak sneller op temperatuur hebt en die grotere ventilator stiller is omdat die minder toeren maakt. Plus als je onverhoopt je gedrag gaat aanpassen en die ene unit die je dacht niet vaak te gebruiken, toch opeens gaat gebruiken je voldoende capaciteit hebt.

Ikzelf zou daarom dus altijd nomimale capaciteit als maat nemen. Heb je 8kW aan binnenunits gewoon een 8kW buiten unit nemen ook al denk je dat je er eentje niet vaak zult gebruiken

Een grotere buitenunit dan nominaal aan binnen-units, ben ik wel met je eens en is onzinnig.
Sta een beetje te kijken van je reactie. Er zijn hele goede redenen gegeven om vooral te onderdemensioneren: goedkoper, minder pendelen (levensduur is hier bijzaak, het is - zeker met verwarmen - gewoon niet comfortabel), het komt echt uiterst zelden voor dat alle units volle vak zullen draaien.

Is je advies gebaseerd op je eigen ervaringen, die van anderen of is het puur een theorie? Ik ben in de topics hier eigenlijk nooit iemand tegengekomen die spijt had van onderdemensioneren.

Overdemensioneren of nominaal daarentegen: plenty :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Bleeding treed op als de vraag naar koudemiddel lager is dan de buitenunit kan leveren.

Het minimumvermogen is bijv. 2 kW. Als er één binnenunit aan staat die 1 kW vraagt, dan wordt de resterende 1 kW naar een unit gestuurd die ‘uit’ staat. Daarom hoor je daar koudemiddel stromen, al dan niet met gebrorrel.
Klinkt logisch inderdaad. Weer wat geleerd.

Ik neem wel aan dat je het dan hebt over pomp-vermogen als in volume/tijd en niet warmte/koude-vermogen. Immers om dat te reguleren heb je pendelen en moduleren. Wat extra vloeistof door een leiding laten lopen zal niet helpen.

Maar inderdaad, nu ik er over nadenk, bij CV en water-gebaseerde warmtepompen heb je dat je vaak voldoende water-volume moet hebben wat rondgepompt moet worden, en als je dan teveel radiatoren dicht draait moet je daarom vaak een buffervat of andere minimale lus hebben om schade aan de pomp te voorkomen. Ik kan me daarom inderdaad voorstellen dat men loos door de andere leidingen gaat pompen in zo'n geval.

Het lijkt me dan wel afhankelijk van je merk en configuraties. Ikzelf heb regelmatig met infrarood temperatuurmeter vast kunnen stellen dat zelfs als mijn 2kW alleen aan staat op de 8kW buiten-unit de ander leiding koud/blauw blijft. Aan de andere kant, het geklik bij defrosts bij uitgeschakelde binnen-units, zou dan de relais kunnen zijn die met de pomprichting meegaan. Dus inderdaad ik sluit niet uit dat mijn unit het af en toe toch doen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik niet in ieder geval. 3,5 + 2 + 2 op een 5,2 hier.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Sta een beetje te kijken van je reactie. Er zijn hele goede redenen gegeven om vooral te onderdemensioneren: goedkoper, minder pendelen (levensduur is hier bijzaak, het is - zeker met verwarmen - gewoon niet comfortabel), het komt echt uiterst zelden voor dat alle units volle vak zullen draaien.

Is je advies gebaseerd op je eigen ervaringen, die van anderen of is het puur een theorie? Ik ben in de topics hier eigenlijk nooit iemand tegengekomen die spijt had van onderdemensioneren.

Overdemensioneren of nominaal daarentegen: plenty :)
Ik heb twee buiten-units en deze beide inderdaad nominaal "afgetopt" terwijl ik dat zeker bij eentje in principe niet nodig had. Dus inderdaad eigen ervaring, plus streng advies van de beide installateurs.

Let wel, als geld een rol speelt, gaf ik meteen aan dat het een andere factor wordt. Als je twijfelt tussen 6kW en 8kW en die laatste is erg veel extra, zou ik het niet doen. Maar bij mij was het minder dan 10% meerkosten tussen 6kW en 8kW bij de eerste offerte en 50 dollar bij de tweede installatie. Over 10 jaar is dat niet het risico op spijt krijgen.
En dan is die extra capaciteit in de praktijk gewoon lekker. Op mijn ene unit in de kelder is het sneller warm, en op mijn andere is het zeker in de winter is het een enorm verschil of de 6kW in zijn eentje de 8kW heeft of samen met de 2kW werkt. Veel minder defrosts en veel minder bijschakelen van de gas-verwarming. Dus ik raadt aan, overcapaciteit te nemen wanneer geen significant geldelijk verschil is.

Als ik het nog een keer zou doen, zou ik mijn buiten-unit juist hyper-heat maken, zodat die bij gelijk nominaal vermogen meer werkelijk vermogen heeft.

Ook snap ik de verhalen over geluid niet. Hebben sommige mensen zeur-buren? Maar als ik dan zo'n mini-buiten unit zie die 5kW moet leveren, vraag ik me af of zo'n ding niet staat te loeien omdat alles zo klein is? Zeg maar die 4 cylinder die staat te toeren vgl de V8 die bijna stationair draait met 80km/u cruisen. Dat deel is echter puur een gedachte, want ik heb geen ervaring met express onderdimensioneren. Misschien zijn het gewoon wel zeurburen :+

Wellicht echter dat het verschil in mening behalve een subjectieve insteek (pendelen is voor mij een 100% non-issue tov lekker extra capaciteit), ook een definitie kwestie is. Immers wanneer we het over vermogen hebben is dat de stikker capaciteit welke enkel bij bepaalde omstandigheden is. Vaak kun je aldus de fabrikant x% meer plaatsen dan die stikker-capaciteit. In bepaalde zware omstandigheden schakelt dan een binnen-unit uit of terug, maar meestal zul je daar niet veel van merken. Dat is wellicht waar jij en anderen op doelen?

Maar dan nog zou ik het niet doen, tenzij het dus echt veel duurder is, want als je die capaciteit ooit toch nodig hebt, is die er niet. Dit terwijl als je hem niet gebruikt zou die hoogstens bij bepaalde omstandigheden meer pendelt. Daar merk je niks van als je daar niet op let. Ik hoor eigenlijk enkel pendelen als nadeel, theoretisch hogere stroomkosten (met eens per 10 minuten pendelen valt dat in de praktijk reuze mee) die plus verhalen over luchtstroom die naar mijn smaak vooral daar mee te maken hebben. Je wilt uberhaupt nooit in een luchtstroom zitten lijkt mij? :?

Vandaar dat ik zei, dat ik mijn mening ook vooral geeft omdat die schijnbaar op dit forum zeldzaam is. De OP vraagsteller krijgt dan toch beide geluiden en kan voor zichzelf kiezen. Beter dan dat die maar één verhaal hoort en nooit die keuze bewust maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
HarmoniousVibe schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:37:
en koel je hier soms tegelijk met die 7,5 op die 5,2 unit? Gezien ik ook even dacht aan 2x3,5 op zo'n unit maar hierboven werd dit eerder afgeraden wat ik theoretisch snap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
HarmoniousVibe schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:37:
Mag dat van de fabrikant? Dat is ~45% overcapaciteit!!!

Bij ME mag je maar 25% overplaatsen (via bepaalde specifieke combo's) tov nominaal en daarbuiten vervalt gewoon direct de garantie.

Maar wellicht dat andere merken het wel toestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 20:53
Hier ook op de 3mxm52n zitten een 3,5kw en 2x2,5kw binnenunits.
En op de 3mxm40n zitten 3x2,5kw binnenunits.

Gewoon toegestaan volgens de combinatietabellen van Daikin.

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Wouzziej schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:27:
Hier ook op de 3mxm52n zitten een 3,5kw en 2x2kw binnenunits.
En op de 3mxm40n zitten 3x2kw binnenunits.

Gewoon toegestaan volgens de combinatietabellen van Daikin.
En wat is je ervaring met koelen? Of gebruik je nooit tegelijk alle units? Voor welke ruimtes is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziej
Mijn ervaring met koelen is dat het probleemloos werkt. Ook als alle units tegelijk draaien houden ze hier mn hele huis koel. (2onder1 kap uit 1951) wel spouwmuur geïsoleerd, begin dit jaar nieuwe kunststof kozijnen met hr++, vloerisolatie, dakisolatie.

De 3,5kw binnenunit hangt in mn woonkamer van ongeveer 130m3 en die trekt het met z'n ogen dicht naar de 21 graden toen het van de zomer dik over de 35 was.

De resterende units hangen in mn garage, zolder, overloop, slaapkamer en kinderkamer.

Ik gebruik het trouwens als hoofdverwarming, heb al een tijdje geen gas meer in huis.

[ Voor 8% gewijzigd door Wouzziej op 25-10-2020 20:41 ]

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
amadeus123 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
en koel je hier soms tegelijk met die 7,5 op die 5,2 unit? Gezien ik ook even dacht aan 2x3,5 op zo'n unit maar hierboven werd dit eerder afgeraden wat ik theoretisch snap
Onderdimensioneren wordt niet afgeraden voor zover ik weet. Ik had van de zomer wel vaak alle 3 de binnenunits aan staan. Wel 24/7 en mijn huis is redelijk (jaren 90-standaard) geïsoleerd, en de 2kW units zijn voor die ruimte redelijk overgedimensioneerd (slaap en werkkamer van ca 40 en 30m3), dus ik betwijfel ten zeerste of ik boven de 5,2kW afgiftevermogen was gekomen als ik een dikkere buitenunit had gehad. Ook als ik in de app naar het opgenomen vermogen kijk dan heb ik geen reden om aan te nemen dat er iets mis is. Koelen is echt uitermate efficiënt hier.

Maar goed, ik heb nooit geprobeerd de temperatuur binnen tot 40 op te laten lopen en dan pas de LLWP in te schakelen.. en zelfs dan, dan duurt het wat langer, ach..

Qua verwarmen zou ik op strenge winterdagen beneden wat tekort kunnen komen (ca 110m3 met dus een 3,5kW), maar ik heb hem ook aangeschaft om bij te verwarmen; niet als hoofdverwarming. Als ik hem als hoofdverwarming had gepakt dan raadde de installateur aan om 5kW beneden te doen (en de buitenunit ook een stapje hoger gok ik). Achteraf een goede keuze om dat niet te doen, want vloerverwarming is toch fijner. Bovendien zullen er überhaupt niet veel dagen zijn dat 5,2kW niet genoeg is om het warm te houden. Ook omdat ik op de slaapkamer al bijna nooit stook. In de winter heb ik het daar op 15 graden staan, puur om te voorkomen dat het echt heel koud wordt, maar die doet dus niet veel.
Armin schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Mag dat van de fabrikant? Dat is ~45% overcapaciteit!!!

Bij ME mag je maar 25% overplaatsen (via bepaalde specifieke combo's) tov nominaal en daarbuiten vervalt gewoon direct de garantie.

Maar wellicht dat andere merken het wel toestaan?
Ondercapaciteit bedoel je? De som van mijn binnenunits zijn groter dan het afgiftevermogen van mijn buitenunit.

Ik heb Daikin Perfera en ik kon daar niks over vinden wat wel of niet mag wat dat betreft. Ook de aircoboer raadde me in mijn situatie aan om niet voor de 6,8kW te gaan, maar voor de 5,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Wouzziej schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:34:

De 3,5kw binnenunit hangt in mn woonkamer van ongeveer 130m3 en die trekt het met z'n ogen dicht naar de 21 graden toen het van de zomer dik over de 35 was.
En staan de 2 andere dan ook aan?
Heb je dan wel dat die 3.5 kw eerder op de hoogste stand moet staan? Waar je misschien met iets meer vermogen lagere stand en minder tocht zou genereren (iets waar mijn vrouw heel slecht tegen kan). Zijn ook afwegingen die ik wil maken in mijn keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziej
Snap ik,

Ik heb de units nog niet van de eco stand afgehad
En de ventilator in de woonkamer staat altijd op de fluisterstand. En ja, de andere units staan dan ook aan op eco en fluisterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:11
Armin schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:03:
[...]
Maar bij mij was het minder dan 10% meerkosten tussen 6kW en 8kW bij de eerste offerte en 50 dollar bij de tweede installatie. Over 10 jaar is dat niet het risico op spijt krijgen.
Als je genoeg had aan de 6kW dan is en was de 6kW gewoon de betere keus, simpel.

Zwaardere unit verbruikt ook meer (naast pendelgedrag en meer lawaai buitenunit)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Stef87 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Als je genoeg had aan de 6kW dan is en was de 6kW gewoon de betere keus, simpel.

Zwaardere unit verbruikt ook meer (naast pendelgedrag en meer lawaai buitenunit)
Alleen is mijn punt dat je dat niet noodzakelijk weet van te voren O-)

Plus dus dat mijn stelling is dat die mogelijk minder lawaai maakt ivm grotere en dus stillere ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

Alleen is mijn punt dat je dat niet noodzakelijk weet van te voren O-)

Plus dus dat mijn stelling is dat die mogelijk minder lawaai maakt ivm grotere en dus stillere ventilator.
Zwaardere unit betekend alleen lang niet altijd dat die ook groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
HarmoniousVibe schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:35:
[...]

Ondercapaciteit bedoel je? De som van mijn binnenunits zijn groter dan het afgiftevermogen van mijn buitenunit.

Ik heb Daikin Perfera en ik kon daar niks over vinden wat wel of niet mag wat dat betreft. Ook de aircoboer raadde me in mijn situatie aan om niet voor de 6,8kW te gaan, maar voor de 5,2.
Ja, overdimensioneren inderdaad ivm ondercapaciteit. Mijn spraakverwarring 8)7

Merk op dat de buiten-unit documentatie hier leidend is. Maar als de aircoboer het OK vindt zal het qua garantie wel in orde zijn. En zo niet mag die het betalen _/-\o_
Pagina: 1 ... 103 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2