Nu een aantal weken aan het verwarmen met de 4MXM68N multi split Daikin, dus maar een kleine update:
Begonnen met de ECO mode op Low, dat werkt prettig, niet te veel herrie, uitblaas temperatuur niet te warm (~34
oC), en in mijn grote ruimtes kan de unit bijna de hele dag onafgebroken draaien.
Na het nog lager zetten van het setpoint (Boven alles op 17
oC en beneden op 18
oC) wordt het boven 21
oC en beneden 20.5
oC-21
oC en klaagt mijn vriendin niet meer dat het te warm wordt, echter als de buitenmuur door de zon opwarmt, dan gaat de unit uit terwijl het binnen koud is en dat kan alleen gecorrigeerd worden door het setpoint omhoog te gooien, waarna het na een paar uur uiteraard weer te warm wordt.
Met een etmaal buitentemperatuur van < 11
oC is de Low stand te veel vermogens begrenzing en koelt het huis af ondanks dat de units continue aan staan en er 570W vermogen gevraagd wordt.
Dus Eco stand naar medium gezet, en dan begint het al, de unit begint structureel met hogere temperatuur en meer herrie de boel te verwarmen om het zo snel mogelijk warm te krijgen, en gaat dan paar minuten uit, paar minuten op max van medium bregenzing aan etc. etc. etc. en dat gewoon 14 uur achter elkaar. Als ik dan naar het verbruik kijk komt dat overeen met gem 800W dus dat gestuiter had niet gehoeven, hij had gewoon met 800W continue 14 uur kunnen draaien. Hierna werd het buiten wat warmer en stopte het stuiteren en ging hij terug naar 680W continue.
Eergisteren, dacht ik laat ik eens de Eco Auto stand proberen aangezien het warmer zou worden en ik de hoop had dat hij dan automatisch wat rustiger zou gaan draaien .... en dat was geen success, ik had net zo goed de Eco stand uit kunnen zetten want er werd direct met 1500W op en neer gestuiterd paar minuten aan, paar minuten uit met een COP killing uitblaas temperatuur van 51
oC
:strip_exif()/f/image/cbxonUCjL1uGZs7kzE42EQ8B.png?f=user_large)
Met een graaddag minder dan de dag ervoor 19.2 kWh verbruikt i.p.v. de 13.4 kWh van de dag ervoor
Mijn verbruik tot nu to per netto graaddag, waarbij ik de graaddagen gecompenseerd heb met de kWh warmte die hier in huis geproduceerd worden door de aanwezige mensen en het electra verbruik gedeeld door het warmte verlies per graaddag.
Ter referentie vorig jaar zelfde soort periode: gemiddeld verbruik 0.504 m
3 Gas per netto graaddag, wat met mijn zeer lage temperatuur verwarming en bijna maximaal condensatie rendement 4.854 kWh warmte/graaddag inhield (gemeten met Kamstrup 302 gecertificeerde warmte meter).
Met Eco stand Low: gemiddeld verbruik 0.80 kWh / graaddag.
Met Eco stand Medium: gemiddeld verbruik 1.30 kWh / graaddag.
Met Eco stand Auto: gemiddeld verbruik 2.07 kWh / graaddag.
Het had fijn geweest als Daikin in hun netwerk interface de mogelijkheid had geboden om een vermogens % of uitblaas temperatuur + ventilatie stand te vragen zodat je op basis van een andere temperatuur meter op een centrale plek in de ruimte zelf je besturing kan maken voor deze units. Want wat er standaard aan regeling in zit is gewoon ruk en werkt in ieder geval niet met de grote ruimtes hier in dit huis.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR