PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Alleen de verwarmde ruimte neem ik mee, niet het volledig huis.Speedy-Andre schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Dat zal wel erg krap zijn, geen m2 toevallig?
Ongeveer 32m2.
En niet iedereen heeft een kasteel huis als je dat bedoelt. ;-)
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2020 18:14 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat is een goeie. We zaten op 750m3 aan gas zonder warmtepomp. Nu gaan we daar zeer waarschijnlijk onder.Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:56:
[...]
Hou ook rekening met je capaciteitstarief onder de 500m3 gas. Dat wordt lager dan.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Verwijderd
En dat bedoel ik dus 0,6 kWh om de woonkamer weer naar 21 echte graden te krijgen, 1 kWh om de eerste verdieping naar 20 te krijgen en 0,6 kWh om de zolder naar 20 te krijgen. Kom van 18,5 graden binnen na het luchten. Fors opwarmen kost in mijn ogen dus een sloot stroom. Ik ga het gewoon zo constant mogelijk houden.Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:06:
@HarmoniousVibe We gaan het hier zo zien. Eens in de zoveel tijd toch maar eens goed luchten zoals vandaag. Alle ramen en deuren staan hier nu een tijd open en de temperatuur dropt hard nu. Vannacht 0,2 kWh nodig gehad op setting 17 graden. Is durf te wedden dat ik straks, als ik de unit op 19 graden zet, zo 0,8 kwH nodig heb om de boel weer op te stoken terwijl ik gisteren 0,9 kWh heb verbruikt op de hele dag.
Laat het over een paar uur weten.
En massa verhaal klopt toch echt wel. Units staan boven nu uit en temperatuur gaat gelijk weer naar beneden terwijl voor het luchten, lees afkoelen, het constant was.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2020 18:34 ]
Verwijderd
Afrekening goed checken.Headshot_NL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Dat is een goeie. We zaten op 750m3 aan gas zonder warmtepomp. Nu gaan we daar zeer waarschijnlijk onder.
Heb er 3 hangen op een multi en wil het uiteraard zo voordelig mogelijk doen, maar ook met zo min mogelijk geluid i.v.m. WAF
Staan aan in combinatie met vloer(bij)verwarming en een paar radiatoren. Radiatoren zijn vrij minimaal.
Zijspoor: Laatst waren er hier aannemers een uurtje bezig, alle deuren open en warmte de deur uit van de cv die aan stond. Alle Daikin units aan en binnen 10 minuten alle warmte weer in de ruimten. Dan merk je dat de warmte nog in de massa zit en de lucht ook weer snel opgewarmt is. Ik durfde nog niet naar het verbruik te kijken
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Tot eergisteren had ik amper/geen verwarming nodig en gisteren vond ik het verbruik ineens heel erg hoog. In de korte runs voordien was de temperatuur regeling behoorlijk accuraat (op 21 graden werd het net geen 22 graden in de ruimte) maar ook dat lijkt helemaal de kluts kwijt momenteel. Gisterenavond op 22.5 werd het nog geen 21 graden in de ruimte en dan stopte de unit er alweer mee...
Hij staat wel nog op 'low power mode' in de app, maar gezien de behoorlijke pauzes tussen de runs lijkt me dat niet de oorzaak. Voor de zekerheid heb ik hem nu even op 'medium power mode/usage' gezet. Enkele dagen geleden was ik behoorlijk enthousiast, de laatste twee dagen wat minder.
Dat de temperatuurmeting afwijkt vind ik niet zo erg. Maar het probleem is dat het niet consequent is en dat ik er niet echt aan uit kan hoe/wat/waarom. Momenteel nog niet helemaal 'stel op 22 graden in en het werkt gewoon' als ik had gehoopt...
Voor mij tot nu toe standje eco low, fan op auto en links rechts kwispelen om de warmte door de hele ruimte te krijgen.Sarge78 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:12:
Voor de mensen die verwarmen met de Daikin Stylish. Wat is nu de beste instelling voor jullie als het gaat om de units? Ventilatie stand, richting, econo aan of uit enz.
Ik zie dat het met buiten temperaturen van 11oC of lager niet meer lukt op eco standje low dus ik zal hem eens op medium moeten gaan zetten.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Bedoel je met de eco stand dan echt de stroombesparingstand in de app of de econo functie?PentaClover schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:22:
[...]
Voor mij tot nu toe standje eco low, fan op auto en links rechts kwispelen om de warmte door de hele ruimte te krijgen.
Ik zie dat het met buiten temperaturen van 11oC of lager niet meer lukt op eco standje low dus ik zal hem eens op medium moeten gaan zetten.
Valt mij op dat de econo functie op de remote niet aangezet kan worden als de unit niet draait.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Verwijderd
Komt omdat je hem naar beneden laat blazen. Laat hem eens verder naar voren blazen. Wordt de kamer verdeeld warm, langere runs en constantere temperatuur, Afwijking van setting tot echte graden blijft waarschijnlijk.DeadLock schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:08:
Dat de temperatuurmeting afwijkt vind ik niet zo erg. Maar het probleem is dat het niet consequent is en dat ik er niet echt aan uit kan hoe/wat/waarom. Momenteel nog niet helemaal 'stel op 22 graden in en het werkt gewoon' als ik had gehoopt...
Deze aanpassing heb ik gisteren ook gedaan en sinds dat moment verwarmt alles veel gelijkmatiger en het verbruik is ook gezakt lijkt het. Daarnaast laat ik hem van links naar rechts bewegen met het idee dat de warmte dan meer beter verdeeld wordt.Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Komt omdat je hem naar beneden laat blazen. Laat hem eens verder naar voren blazen. Wordt de kamer verdeeld warm, langere runs en constantere temperatuur, Afwijking van setting tot echte graden blijft waarschijnlijk.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
App, ECONO op de remote is hetzelfde als 'Medium' bespaarstand in de app. De app laat Low/Medium/High/Auto toeSarge78 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Bedoel je met de eco stand dan echt de stroombesparingstand in de app of de econo functie?
Valt mij op dat de econo functie op de remote niet aangezet kan worden als de unit niet draait.
Capaciteit Koelen W (Min / Nominaal / Max) 890/3500/4040
Capaciteit Verwarmen +7°C W (Min / Nominaal / Max) 890/3800/5100
S.E.E.R. 6.4 S.C.O.P. 4.0
Energie Label (Koelen / Verwarmen) A++ / A+
Geluidsniveau Koelen dBA (S/L/M/H) 19/27/35/41
Geluidsniveau Verwarmen dBA (L/M/H) 27/35/41
Afmetingen (mm) 837*308*189
Netto gewicht (kg) 8,7
Voor verwarmen heeft LG maar + Scop 4.
Dat is namelijk ook een van de reden dat ik zelf nu op zoek ben naar een Daikin +++/+++ model omdat
daarmee wil gaan verwarmen om gas verbruik te verminderen. De Bluevolution Perfera C/FTXM35n + RXM35N9 Energie label +++/+++ Seer 8,51 Scop 5,1) die ik op dit moment vanplan ben te kopen zou daar een mooi keus in kunnen zijn. Maar kost ook aardig wat.
Ik probeer ook te achterhalen wat nu echt een goede keus is hierin. Dit omdat wanneer de saldering regeling komt te vervallen de verhoudingen qua verbruik stroom vs gas natuurlijk anders worden. Daarbij komt dan wanneer je wilt verwarmen doen je zonnepanelen ook bijna niks. Want in de maand december & Januari wekken de zonnepanelen ook echt bijna niks op. En zul je dus gewoon stroom vanuit het net moeten pakken. Daarmee krijg je een heel ander verhouding met wat de meeste mensen hier berekenen.
Ik probeer een zo goed als mogelijk inzicht hierop te krijgen. Voordat ik een keus durf te maken.
Headshot_NL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:22:
Ik zag dat er voor verschillende modellen ook grafieken te vinden zijn met de efficiëntie bij lagere temperaturen. Zo kan ik misschien achterhalen of en wanneer ik zou moeten overschakelen naar verwarmen met de CV.
Daarin moet ik wel meenemen dat ik volgens mijn grove berekeningen een overschot heb van bijna 2000 kWh door de panelen.
Op de LG website kan ik hier niks over vinden. Zowel voor de S12ET als de S09ET.
[ Voor 33% gewijzigd door Dolbyadt op 15-10-2020 11:36 . Reden: Informatie toegevoegd ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Klopt, dat had ik gezien. Maar dat is bij 7 graden buitentemperatuur verwacht ik?Dolbyadt schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:23:
@Headshot_NL Volgens de LG specs
Capaciteit Koelen W (Min / Nominaal / Max) 890/3500/4040
Capaciteit Verwarmen +7°C W (Min / Nominaal / Max) 890/3800/5100
S.E.E.R. 6.4 S.C.O.P. 4.0
Energie Label (Koelen / Verwarmen) A++ / A+
Geluidsniveau Koelen dBA (S/L/M/H) 19/27/35/41
Geluidsniveau Verwarmen dBA (L/M/H) 27/35/41
Afmetingen (mm) 837*308*189
Netto gewicht (kg) 8,7
Voor verwarmen heeft LG maar + Scop 4.
[...]
4 scop is niet geweldig, maar nog goedkoper dan de CV. Maar ik bedoelde meer wat de Scop nog is bij lagere temperaturen, dus wanneer het verwarmen met CV of warmtepomp om het even is.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC12SQ Hier kun je iets meer zien qua informatie. Dan
helemaal onderaan de pagina klik je op product fiche PC12SQ.
Headshot_NL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
Klopt, dat had ik gezien. Maar dat is bij 7 graden buitentemperatuur verwacht ik?
4 scop is niet geweldig, maar nog goedkoper dan de CV. Maar ik bedoelde meer wat de Scop nog is bij lagere temperaturen, dus wanneer het verwarmen met CV of warmtepomp om het even is.
[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 15-10-2020 13:14 ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
[ Voor 99% gewijzigd door Dolbyadt op 15-10-2020 12:51 ]
Ik ga er vanuit dat als ik of mijn vrouw daarna de remote gebruik, om iets te wijzigen of aan/uit te zetten, in de app energieverbruik weer op normaal staat of ongedaan is gemaakt?Notna schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:57:
[...]
App, ECONO op de remote is hetzelfde als 'Medium' bespaarstand in de app. De app laat Low/Medium/High/Auto toe
Nee; als je de app gebruikt om de energiemodus op X stand te zetten, dan blijft deze zo staan. Of je nou de remote gebruikt of niet en of de unit nou uitgaat of niet. De spaarstand is namelijk een apart optie in de app en niet onderdeel van de settings die je ziet als je de unit bedient.Sarge78 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:54:
[...]
Ik ga er vanuit dat als ik of mijn vrouw daarna de remote gebruik, om iets te wijzigen of aan/uit te zetten, in de app energieverbruik weer op normaal staat of ongedaan is gemaakt?
Als je ECONO via de remote gebruikt en niet de app; dan 'reset' het zichzelf ja.
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 15-10-2020 13:57 ]
Verwijderd
Spaarstand? Het top alleen je max getrokken vermogen af en bespaart niets volgens mij. Eerste winter zit ik met verbazing naar mijn units te kijken. Waarom blijft het hier koud en komt de boel niet op temperatuurNotna schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:56:
[...]
Nee; als je de app gebruikt om de energiemodus op X stand te zetten, dan blijft deze zo staan. Of je nou de remote gebruikt of niet en of de unit nou uitgaat of niet. De spaarstand is namelijk een apart optie in de app en niet onderdeel van de settings die je ziet als je de unit bedient.
Als je ECONO via de remote gebruikt en niet de app; dan 'reset' het zichzelf ja.
Zoals in de manual ook staat is het bedoelt voor groepen die bij gebruik van unit bijvoorbeeld ook zwaar belast worden door bijvoorbeeld een ouderwetse 2000W stofzuiger met het risico dat de boel eruit klapt. Ik gebruik het iig niet meer.
Maar probeer eerst te achterhalen wat nu echt een goede keus zou zijn. Dit omdat wanneer de saldering regeling komt te vervallen de verhoudingen qua verbruik stroom vs gas natuurlijk anders word. Daarbij komt ook nog wanneer je wilt verwarmen doen je zonnepanelen ook bijna niks. Want in de winter maanden wekken de zonnepanelen ook echt bijna niks op. En zul je dus gewoon stroom vanuit het net moeten pakken. Daarmee krijg je een heel ander verhouding met wat de meeste mensen hier berekenen. Ik probeer een zo goed als mogelijk inzicht hierop te krijgen.Voordat ik een keus durf te maken.
Omdat ik belangrijk vind om schema’s te kunnen instellen zoals bij een thermostaat voor de CV kom ik op dit moment bij Daikin uit. Op dit moment zou mijn keus vallen voor de Bluevolution Perfera C/FTXM35n + RXM35N9 Energie label +++/+++ Seer 8,51 Scop 5,1. Maar kost ook aardig wat. De verschillen tussen + en +++ zit natuurlijk ook veel prijs verschil in. Maar heb zelf nog geen goede informatie gevonden wat de verbruik verschillen precies hiervan zijn vs aankoop bedrag voor merk & type uitvoering.
Daarom mijn vraag kunnen jullie mij vertellen wat de verbruiks verschillen zijn tussen de + en +++?
Wanneer ik hierin meer inkijk heb kan ik beter berekenen wat een beste keus zou zijn.
Het heet de energiebespaarstand, kan het ook niet helpen dat Daikin het zo noemtVerwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:39:
[...]
Spaarstand? Het top alleen je max getrokken vermogen af en bespaart niets volgens mij. Eerste winter zit ik met verbazing naar mijn units te kijken. Waarom blijft het hier koud en komt de boel niet op temperatuurOh wacht even, eco functie staat aan. Uitzetten, opgelost. Weinig sparen als je unit moet blijven pompen en niet het setpoint haalt lijkt me. En erger, je in de kou zit. Of ik moet het mis hebben?
Zoals in de manual ook staat is het bedoelt voor groepen die bij gebruik van unit bijvoorbeeld ook zwaar belast worden door bijvoorbeeld een ouderwetse 2000W stofzuiger met het risico dat de boel eruit klapt. Ik gebruik het iig niet meer.
Effectief gezien limiteer je het vermogen van je installatie ermee (resp. 25/50/75%) waardoor niet het hele vermogen gepakt hoeft te worden en je dus onder de streep energie bespaart. Dat is vooral handig als je een overbemeten installatie hebt voor de ruimte die je verwarmt óf de periode van het jaar waar je in zit.
Of het dan nog comfortabel genoeg is; dat is een ander verhaal en geheel afhankelijk van de situatie
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 15-10-2020 14:57 ]
Met ECO mode klopt de ingestelde temperatuur en ruimte temperatuur tenminste. Wanneer ik ECO uitzet zit ik met een offset van dik 2c.Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:39:
[...]
Spaarstand? Het top alleen je max getrokken vermogen af en bespaart niets volgens mij. Eerste winter zit ik met verbazing naar mijn units te kijken. Waarom blijft het hier koud en komt de boel niet op temperatuurOh wacht even, eco functie staat aan. Uitzetten, opgelost. Weinig sparen als je unit moet blijven pompen en niet het setpoint haalt lijkt me. En erger, je in de kou zit. Of ik moet het mis hebben?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Sterker nog, als je afstandbediening op uit staat dan gaat je unit direct uit als je een knop indrukt.Sarge78 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:54:
[...]
Ik ga er vanuit dat als ik of mijn vrouw daarna de remote gebruik, om iets te wijzigen of aan/uit te zetten, in de app energieverbruik weer op normaal staat of ongedaan is gemaakt?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Gisteren heb ik 9kWh weggestookt in een Daikin 4MXM68N met 4 binnen-units (4.2 / 2.5 / 2 / 2) en daarmee de temperatuur in de hele woning op 22 graden weten te houden. Ik heb een hoekwoning met energielabel B.
Vwb kosten elektriciteit: Als je alleen maar stroom uit het net trekt en verder geen gas verbruikt kun je ongeveer 3500kWh verbruiken tegen het kale leveringstarief (Bij mij iets van 6,5ct/kWh). Vaste kosten (netaansluiting) houd je toch, dus die tel ik even niet mee in dit verhaal.
Komt door de heffingskorting. Die ligt voor dit jaar op E 527,17. Deel dit door de energiebelasting+toeslag ODE voor stroom (samen +/- 15 ct) en je komt uit op +/- 3500 kWh. Tegen variabel tarief (bij mij 6,5 ct/kWh) kost je dit dan nog geen E 20,- per maand aan stroom.
Met zonnepanelen en volledige saldering stook je eerst je eigen opbrengst weg en daarna kun je nog 3500 kWh uit het net halen tegen een voordelig tarief.
Kortom, elektrisch verwarmen met een airco is in mijn geval zelfs al goedkoper als met gas.
[ Voor 4% gewijzigd door Zerobase op 15-10-2020 15:38 ]
Het verbruik hangt ook af van de ingestelde temperatuurZerobase schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:35:
@Dolbyadt: Verbruik hangt heel erg af van hoe goed je woning geisoleerd is en hoeveel inhoud je er mee wilt verwarmen.
Gisteren heb ik 9kWh weggestookt in een Daikin 4MXM68N met 4 binnen-units (4.2 / 2.5 / 2 / 2) en daarmee de temperatuur in de hele woning op 22 graden weten te houden. Ik heb een hoekwoning met energielabel B.
Vwb kosten elektriciteit: Als je alleen maar stroom uit het net trekt en verder geen gas verbruikt kun je ongeveer 3500kWh verbruiken tegen het kale leveringstarief (Bij mij iets van 6,5ct/kWh). Vaste kosten (netaansluiting) houd je toch, dus die tel ik even niet mee in dit verhaal.
Komt door de heffingskorting. Die ligt voor dit jaar op E 527,17. Deel dit door de energiebelasting+toeslag ODE voor stroom (samen +/- 15 ct) en je komt uit op +/- 3500 kWh. Tegen variabel tarief (bij mij 6,5 ct/kWh) kost je dit dan nog geen E 20,- per maand aan stroom.
Met zonnepanelen en volledige saldering stook je eerst je eigen opbrengst weg en daarna kun je nog 3500 kWh uit het net halen tegen een voordelig tarief.
Kortom, elektrisch verwarmen met een airco is in mijn geval zelfs al goedkoper als met gas.
22c voor de hele woning
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Doet dat hier niet met Eco. Klopt gewoon nooit maar daar leer ik mee leven. Ik top niets. Wil het gewoon warm hebben als het straks koud is.revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:00:
[...]
Met ECO mode klopt de ingestelde temperatuur en ruimte temperatuur tenminste. Wanneer ik ECO uitzet zit ik met een offset van dik 2c.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2020 15:56 ]
Je bent je verbruik gewoon creatief goed aan het rekenen op deze wijze
Ik stook met een stylish. En ook ik ben nog aan het zoeken.Sarge78 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:12:
Voor de mensen die verwarmen met de Daikin Stylish. Wat is nu de beste instelling voor jullie als het gaat om de units? Ventilatie stand, richting, econo aan of uit enz.
Blower op stand 1.
Op de nachtstand zuigt hij zijn eigen warme lucht aan (gooit de warme lucht niet ver genoeg weg), op stand 2 maakt hij te veel herrie naar mijn zin.
Swing uit.
Ik vind het heel vervelend in een luchtstroom te zitten. Hij staat dus niet op de zithoek gericht.
De buitenunit staat op eco.
Op de timer om 6:30 naar 19 graden, om 11 uur naar 20 graden, en handmatig naar 21 graden als er behoefte aan is.
Als mijn vrouw gaat slapen en ik blijf nog op, dan gaat de airco uit en een 400 Watt straalkacheltje aan. Heerlijke warmte, tegen hetzelfde verbruik als de airco, in het stukje kamer waar ik zit. en dat zonder slijtage aan de airco. Dat straalkacheltje kostte € 9.95 en de airco 5 mille.
Net een nieuwe verwarmingketel gekocht voor warm-water en verwarming wanneer het matig tot streng gaat vriezen.
Het lijkt er op dat ik 1500 kWh ga overhouden, met een gasverbruik van 200m3.
Het voorschot staat op 0, en van de energieleverancier krijg ik vermoedelijk 100 euro.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
@revolution-nl: Je hebt helemaal gelijk, één slaapkamer niet. Maar de rest (woonkamer, werkkamer, zolder) dus wel lekker op 22 graden.
De 4MXM68N blijft een onzuinige installatie voor verwarmen (in tegenstelling tot koelen). Als het ding ooit stuk gaat komen er 2 duo-split buiten-units (mits ik geen problemen met welstand ga krijgen; 1 buiten-unit was geen probleem, een 2e zou problematisch worden)
Ben ook nog aan het kijken naar een IR paneel voor in de werkkamer, dan kan de rest overdag op 'nachtverlaging' blijven hangen.
Alleen de binnen-unit op de werkkamer laten draaien levert een pendelcircus op (minimale warmteafgifte van de buiten-unit is al groter dan de 2KW binnen-unit). Dus moet zowiezo al meerdere units laten draaien om pendelen te voorkomen. En bijv de zolder uit of erbij aan als 3de unit maakt nauwelijks verschil in het totale verbruik.
Verwijderd
Het gaat om 2 buiten-units vs 1. Less is hier echt more voor velen.mr_evil08 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:25:
[...]
Maar koelen tijdens de hittegolven in de zomer is toch echt een dikke pluspunt, dat kun je altijd aandragen dan veranderd het zaakje al snel, vooral op de slaapkamers.
En laat die hittegolven nou steeds extremer worden.
Het is niet meer "een paar dagen" warm weer zoals vroeger.
Ik vind een buitenunit ook "lelijk" maar dat veranderd heel snel als je weet wat je ermee kan.
Een voordeel van een multi is ook dat die groter is en dus minder defrosts nodig heeft indien niet alle binnenunits tegelijk aan staan.HarmoniousVibe schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:19:
[...]
Dit moet een beetje worden genuanceerd. In beginsel heb je gelijk, maar neem het volgende scenario: stel je hebt 2 losse splits en er wordt 2x vermogen gevraagd onder het minimum van de buitenunits. Dan heb je 2 pendelende systemen. Terwijl als dit een duosplit was geweest, dan was de kans heel groot geweest dat de gecombineerde vraag wél boven het (iets hogere) minimum afgiftevermogen van de duo uit was gekomen.
Niet oneens, doch ventileren kan gewoon door de temperatuur in die kamer laag te zetten. Blijft die circuleren,maar verwarmt niks.Wel een ander voordeel van losse singles is dat je die ook los van elkaar kunt bedienen in wat normaalgesproken conflicterende bedrijfsmodi zijn. Ik slaap bijvoorbeeld graag koud, maar mijn andere ruimtes houd ik juist graag enigszins op temperatuur. Met een normale multisplit kan dat niet. Zelfs niet verwarmen + elders ventileren (circuleren, maar goed).
Ontvochtigen en verwarmen tegelijk is een beter voorbeeld, maar meeste Nederlanders lijken vooral bang te zijn voor te droge lucht, dus of het echt een voordeel is weet ik niet.
Hallo hier meld zich 1 van de meeste NederlandersArmin schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:27:
[...]
Een voordeel van een multi is ook dat die groter is en dus minder defrosts nodig heeft indien niet alle binnenunits tegelijk aan staan.
[...]
Niet oneens, doch ventileren kan gewoon door de temperatuur in die kamer laag te zetten. Blijft die circuleren,maar verwarmt niks.
Ontvochtigen en verwarmen tegelijk is een beter voorbeeld, maar meeste Nederlanders lijken vooral bang te zijn voor te droge lucht, dus of het echt een voordeel is weet ik niet.

Ik merk het snel, de handen, gebarsten lippen of branderige ogen dan kan je A jezelf insmeren met allerlei chemische middelen of B zorgen dat de luchtvochtigheid klopt.
luchtvochtigheid rond 50% bied meer, zo ben je minder snel vermoeid en kunt beter concentreren, en mijn planten en (houten)meubels gaan anders ook kapot...
Juist te droge lucht wordt vaak onderschat wat de gevolgen ervan zijn.
In de winter zakt het hier gerust naar 10% en dat is niet fijn om bij elke deurklink je beetpakt een schok te krijgen, en het blijft koud aanvoelen in huis bij te droge lucht...
ontvochtigen doe je niet bij verwarmen, als de temp stijgt daalt de luchtvochtigheid vanzelf, is het te hoog dan wordt het tijd om naar de ventilatie te kijken, ontvochtigen gebeurd vrijwel alleen bij koelen, oude woning hebben het probleem ook nog regelmatig van te vochtig, de betere geïsoleerde woning eerder te droog dan te vochtig.
Hier nog wat leesvoer en zeker bij luchtverwarming is het belangrijk de luchtvochtigheid in de gaten te houden>https://www.condair.nl/droge-lucht-maakt-ziek/luchtbevochtiging-beperkt-griepvirus-in-lucht
(overgens ik merk het snel wanneer de luchtvochtigheid daalt maar ik zal wel appart zijn).
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2020 20:57 ]
Niet oneens maar het is ook afhankelijk van waar je woont. Ik woon in een buitenland en krijg mijn luchtvochtigheid in de winter niet onder de 70% behalve als er sneeuw valt omdat de onderste luchtlaag dan typisch droog wordt. Twee keer heb ik de parketvloer legger al moeten overtuigen dat ze hun vochtmeters moesten negeren en toch de vloer leggen omdat het altijd zo vochtig is, en de ondervloer nooit droger wordt en dus niet zal krimpen. Eentje weigerde botweg (maar wilde volgens mij de klus gewoon niet) toch en ik mocht het dus zelf doen.mr_evil08 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:53:
[...]
Hallo hier meld zich 1 van de meeste Nederlanders![]()
Ik merk het snel, de handen, gebarsten lippen of branderige ogen dan kan je A jezelf insmeren met allerlei chemische middelen of B zorgen dat de luchtvochtigheid klopt.
luchtvochtigheid rond 50% bied meer, zo ben je minder snel vermoeid en kunt beter concentreren, en mijn planten en (houten)meubels gaan anders ook kapot...
Juist te droge lucht wordt vaak onderschat wat de gevolgen ervan zijn.
In de winter zakt het hier gerust naar 10% en dat is niet fijn om bij elke deurklink je beetpakt een schok te krijgen, en het blijft koud aanvoelen in huis bij te droge lucht...
ontvochtigen doe je niet bij verwarmen, als de temp stijgt daalt de luchtvochtigheid vanzelf, is het te hoog dan wordt het tijd om naar de ventilatie te kijken, ontvochtigen gebeurd vrijwel alleen bij koelen, oude woning hebben het probleem ook nog regelmatig van te vochtig, de betere geïsoleerde woning eerder te droog dan te vochtig.
Hier nog wat leesvoer en zeker bij luchtverwarming is het belangrijk de luchtvochtigheid in de gaten te houden>https://www.condair.nl/droge-lucht-maakt-ziek/luchtbevochtiging-beperkt-griepvirus-in-lucht
(overgens ik merk het snel wanneer de luchtvochtigheid daalt maar ik zal wel appart zijn).
Merk ook op dat teveel ventileren ook droge lucht geeft tenzij je een systeem D met vochtwisselaar hebt.
Persoonlijk vindt ik 30-40% ideaal, ook al toen ik nog in NL woonde, maar dat haal ik nu enkel in de twee droge zomermaanden en bij sneeuw. De rest van het jaar is 70% na verwarmen het enige haalbare. Als ik een raam open zet in de ochtend, zie ik dus letterlijk condens ontstaan op de opening.
Te warm bij droge lucht is ook vaak een versterkende klacht, en de zaak een graad kouder zetten kan helpen. Plus wisselingen zijn funest. Mensen kunnen moeiteloos klachtloos wonen bij 30% vochtigheid en zelfs soms daaronder, als dat maar constant is. Echter twee weken droog en dan opeens weer 15% meer vocht en dan later weer droger, daar gaat een mens zich lichamelijk en geestelijk aan storen.
Mensen gaan dan bijvoorbeeld onbewust hun lippen bevochtigen en krijgen daardoor klachten zoals schraalheid etc. die op zich niet rechtstreeks aan de luchtvochtigheid gecorreleerd zijn. Bij structurele droogheid doen mensen dat vreemd genoeg vaak niet. Mogenlijk dat het lichaam zich ook aanpast, net zoals behaalde systemen ook veranderen wanneer je naar warme of koude klimaten verhuist.
Meer on topic mij lijkt daarom een lucht/lucht kanaal-unit met WTW / systeem D met vochtwisselaar ideaal. Je ziet die vooral in warmere klimaten om vocht buiten te houden maar het kan uiteraard ook andersom werken. Je krijgt dan minder dat je het vocht het huis uit blaast bij ventileren in droge winters, maar kan extremen zoals vochtige zomers toch verlichten.
De experimenten tot nu toe met verwarmen heb ik weer gestopt overigens. Energieverbruik is hoog en het constante geblaas van de binnen-units is niet prettig om aan te horen. Je kunt de blower op de laagste stand zetten, maar dan is het debiet te laag en moet de compressor nog harder werken (lees meer verbruik) om het warm te krijgen.
Verwijderd
Heb je al geprobeerd om alle units op standje 1 te laten blazen en temperatuur in de nacht niet onder de 19 graden binnen te laten komen? Kan me niet voorstellen met deze buitentemperaturen dat het niet zuiniger is dan gas zelfs met een multi. Overigens heb ik beneden een 4,2 single en die pendelt overdag ook vrolijk met dit soort weer (warm nog) en op 20 graden houden. Dat is overigens helemaal geen probleem.Zerobase schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 05:47:
@Verwijderd: De installatie hangt nu bijna 3 jaar. Ooit aangeschaft voor koelen en dat doet ‘ie als de beste.
De experimenten tot nu toe met verwarmen heb ik weer gestopt overigens. Energieverbruik is hoog en het constante geblaas van de binnen-units is niet prettig om aan te horen. Je kunt de blower op de laagste stand zetten, maar dan is het debiet te laag en moet de compressor nog harder werken (lees meer verbruik) om het warm te krijgen.
Hanteer hier nu setting woonkamer: nacht 16, ochtend en dag 17, 1700 uur 19 en 1800 uur 20. Voordeel is als je trapsgewijs verhoogt de units nooit volle bak gaat knallen en dus altijd zuinig draait. Gisteren 2,6 kWh. Dat ga ik met gas nooit redden want dat is minder dan 1m3.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2020 12:07 ]
Wat was je kWh verbruik in vergelijk tot je gasverbruik ?Zerobase schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 05:47:
@Verwijderd: De installatie hangt nu bijna 3 jaar. Ooit aangeschaft voor koelen en dat doet ‘ie als de beste.
wmc schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:35:
Met het risico een domme vraag te stellen: Weet iemand het verschil tussen de LG F09MT (https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-f09mt) en H09AL (https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-H09AP)? Uit de specificaties kan ik geen verschil ontdekken.
Zerobase schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:35:
@Dolbyadt: Verbruik hangt heel erg af van hoe goed je woning geisoleerd is en hoeveel inhoud je er mee wilt verwarmen.
Gister voor het hele huis de timers ingesteld en gaan met die banaan.
In de slaapkamer had ik de unit op silent staan en 17 graden (met de hoop dat het dan max 19 zou worden).
Ik werd wakker omdat ik dacht dat het spontaan zomer was geworden met een temperatuur van 22 graden. Dat was kak. Ook had ik de swing aanstaan en dat was het storende van de unit. Het blazen hoorde ik niet, het pompje niet, de flash niet, maar wel het bzzzzzzm..........bzzzzzzzm.......... van de swing die heen en weer gaat. De sensor stond ook aan, dus bij iedere beweging nog een keer bzzzzzm, was al bang dat ik gezeur van de vrouw zou krijgen in de ochtend. Die zet ik uit de volgende keer (de swing, niet de vrouw). Nu moet ik alleen uit zien te vogelen, dat ie niet te snel en teveel/ te lang gaat verwarmen. Ik zet de temperatuur nog maar lager, ik weet alleen niet of dat wel zal helpen.
Verbruik vannacht van 3kw voor de hele nacht.
Tips welkom.
@revolution-nl: Laatste meting: 9,3 kWh (woensdag) tegen 4m3 gas donderdag. Aantal graaddagen voor beide dagen is hetzelfde (12), dus ik durf hier wel te vergelijken.
Kosten stroom: 9,3 x E 0,22 = E 2,-
Kosten gas: 4 x 0,75 = E 3,-
Ik had donderdag dus beter kunnen verwarmen met de airco, was ik nu een euro rijker geweest.
Verwarmen met de airco is nog goedkoper, maar zodra het nog kouder wordt zakt het rendement van de warmtepomp fors in. Dat heb ik vorig jaar al eens getest met buientemperaturen < 5 graden. Dan is gas goedkoper.
Zerobase schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 05:47:
Ik heb de zelfde buitenunit en had tot gisteren de eco stand op LOW staan omdat dan de binnen units niet zo hard blazen en met maximale vermogens begrenzing de unit lange runs maakt. Bij buiten temperaturen onder de 11oC was dat vermogen niet meer genoeg voor mijn warmte verlies, dus gisteren op medium gezet, de toename in geluid viel ons nog mee, wel uiteraard meer verbruik omdat de woning weer op temperatuur gehouden kan worden.revolution-nl schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:36:
[...]
Wat was je kWh verbruik in vergelijk tot je gasverbruik ?
Gisteren uiteindelijke in totaal 11.6 kWh verbruikt voor verwarmen, vorig jaar onder gelijkwaardige omstandigheden was dat zo'n 6m3 Gas, dus dat valt zeker niet tegen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Uiteraard heeft dat alleen zin als de delta t laag genoeg is, of de ruimte voldoende geïsoleerd om ervoor te zorgen dat de warmte niet sneller vervliegt dan dat hij wordt opgewekt.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Interesant, heb je zoveel warmteverlies? In dat geval is er inderdaad weinig aan te doen. Immers een warmtepomp in een huiskamer is vaak maar iets van 10-20% van het vermogen van een gasketel, al zal die laatste niet alles enkel naar een huiskamer kunnen sturen.Zerobase schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 05:47:
Wel zoals Huppieduppie aangeeft geen nachtverklaging doen. Dat is immers hetzelfde als 's ochtens met twee ventilatior elektrische kacheltjes proberen alles warm te krijgen. Je dikke gasketel met 30kW kan dat moeiteloos, maar een ~4kW warmtepomp (aka twee elektrische kacheltjes) evident niet snel genoeg.
Maar als het echt koud wordt trek ik het ook niet, dus het kan inderdaad. Dat was bij mij een bewuste keuze, omdat ik 6kW voor de woonkamer+keuken wel voldoende vond en met koelen die dat wel trekt. Dus als het echt koud wordt gaat de gasverwarming er bij aan als de temperatuur onder een bepaalde waarde zakt. Maar bij mild weer moet het kunnen.
Blower op laagste stand zou namelijk normaal vanzelf naar fluisterstand moeten terugtoeren. Tenminste mijn ME doet dat gewoon. Dus tenzij andere merken dat gek genoeg niet doen, lijkt me dat een indicatie dat de unit het gewoon niet trekt.
Verwijderd
Tips? Net hierboven: Hanteer hier nu setting woonkamer: nacht 16, ochtend en dag 17, 1700 uur 19 en 1800 uur 20. Voordeel is als je trapsgewijs verhoogt de units nooit volle bak gaat knallen en dus altijd zuinig draait. Gisteren 2,6 kWh. Dat ga ik met gas nooit redden want dat is minder dan 1m3.Sarge78 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:01:
Vannacht mijn eerste ronde verwarmen gedaan op de slaapkamer als test.
Gister voor het hele huis de timers ingesteld en gaan met die banaan.
In de slaapkamer had ik de unit op silent staan en 17 graden (met de hoop dat het dan max 19 zou worden).
Ik werd wakker omdat ik dacht dat het spontaan zomer was geworden met een temperatuur van 22 graden. Dat was kak. Ook had ik de swing aanstaan en dat was het storende van de unit. Het blazen hoorde ik niet, het pompje niet, de flash niet, maar wel het bzzzzzzm..........bzzzzzzzm.......... van de swing die heen en weer gaat. De sensor stond ook aan, dus bij iedere beweging nog een keer bzzzzzm, was al bang dat ik gezeur van de vrouw zou krijgen in de ochtend. Die zet ik uit de volgende keer (de swing, niet de vrouw). Nu moet ik alleen uit zien te vogelen, dat ie niet te snel en teveel/ te lang gaat verwarmen. Ik zet de temperatuur nog maar lager, ik weet alleen niet of dat wel zal helpen.
Verbruik vannacht van 3kw voor de hele nacht.
Tips welkom.
Je huis isoleren want als je nu voor 19 graden al moet stoken heb je toch een behoorlijk warmtelek. Zeker als die 3kW alleen voor een slaapkamer is.
Swing aanzetten is in een slaapkamer niet nodig. Heb het zelfs in mijn woonkamer niet in gebruik van 60m2 .maar in een grote ruimte ligt het wel aan waar je unit hangt. Zonder swing heb je ook geen koude gevoel als de warme lucht weer van je lijf vertrekt.
Ik ga vandaag even testen met de units op lager vermogen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:01:
[...]
Tips? Net hierboven: Hanteer hier nu setting woonkamer: nacht 16, ochtend en dag 17, 1700 uur 19 en 1800 uur 20. Voordeel is als je trapsgewijs verhoogt de units nooit volle bak gaat knallen en dus altijd zuinig draait. Gisteren 2,6 kWh. Dat ga ik met gas nooit redden want dat is minder dan 1m3.
Je huis isoleren want als je nu voor 19 graden al moet stoken heb je toch een behoorlijk warmtelek. Zeker als die 3kW alleen voor een slaapkamer is.
Swing aanzetten is in een slaapkamer niet nodig. Heb het zelfs in mijn woonkamer niet in gebruik van 60m2 .maar in een grote ruimte ligt het wel aan waar je unit hangt. Zonder swing heb je ook geen koude gevoel als de warme lucht weer van je lijf vertrekt.
Ik hoef zeker nog niet te stoken, want het is nog 19 in de slaapkamer, maar de unit vond van wel en stookt het op naar 22. Daar moet ik dus even naar kijken. IK zal eens kijken of stand 1 beter werkt dan nacht/fluisterstand.
Verwijderd
Die energielabels van woningen zegt maar heel weinig daar wordt te gemakkelijk mee gesloemeld.Zerobase schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:35:
Beste is gewoon de EPC waarde te noemen.
Mijn huis is van oorsprong ook label C maar ik vind de vloerisolatie en de wandisolatie daar eigenlijk te matig voor, wat weer jammer is dat men een lucht/lucht WP niet ziet als warmtepomp en meeneemt met de energielabel.
Edit: Blijkbaar wordt het tegenwoordig wel meegenomen in de energielabels.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2020 22:07 ]
Verwijderd
Slaapkamer is wel 30m2 en hij stond op vol vermogen, zonder stroombesparing, te verwarmen tot 22,5 graden.Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:25:
@Sarge78 Waar haal je dan die 3kW vandaan? Voor alleen een slaapkamer is dat absurd veel namelijk.
Wat doen jullie trouwens snachts , Ook als het straks echt koud wordt? Zet je de L L uit? Of zet je alleen de temperatuur lager ?
Of laat je de CV het voor de nacht oppakken als het echt te koud wordt in huis
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Maar ik heb nu ookal een unit op onze aanbouw gezet omdat ik niet genoeg plek had onder de vensterbank. Muurbevestiging was dus lastiger.
Nu wel een flinke brom binnen, ondanks de bigfoots. Heb er nu 2 tegels 40x60x5 onder gelegd en dat doet iets, maar niet voldoende. Wat zou nogmaals een goede optie zijn, rubberen tegels onder de betontegels? Of nog verder verzwaren?
Winter doordraaien (althans het echt koud wordt) en voor/najaar gewoon aan/uit stoken.pentaw1nz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:19:
Vannacht per ongeluk de L/L vergeten uit te zetten. Hele nacht 20 graden in huis, voor 3.11 kw. Lachertje.
Wat doen jullie trouwens snachts , Ook als het straks echt koud wordt? Zet je de L L uit? Of zet je alleen de temperatuur lager ?
Maar dat verbruik neemt nog wel af als je 48uur doorgestookt hebt dat is mijn ervaring hier.
Wat doet mijn CV? nou warmwater natuurlijk en sporadisch de badkamer stoken meer niet.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2020 18:42 ]
Verwijderd
Even terug lezen lijkt me niet zo moeilijk toch? Paar posten terug...pentaw1nz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:19:
Vannacht per ongeluk de L/L vergeten uit te zetten. Hele nacht 20 graden in huis, voor 3.11 kw. Lachertje.
@I-King Hoelang heb je je unit? De mijne zijn na langer gebruik alleen maar stiller geworden.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2020 18:58 ]
De unit in de woonkamer gaat nooit uit. Staat ingesteld op 19 graden en dat is 20/21 echt graden, schommelt daartussen een beetje maar nooit onder de 20. Dit verbruikt bij mij in deze tijd van het jaar ongeveer 2 tot 3 kwh per dag, afhankelijk van of de zon schijnt of niet. Hij staat nu ingesteld op ECO LOW en dat gaat vooralsnog prima. Mijn woonkamer/keuken is ongeveer 130m3.
Ik durf niet te zeggen of het zuiniger is om 24/7 te stoken, maar veel comfortabeler is het in ieder geval wel. temperatuur is zeer constant en de unit is nooit storend wat betreft geluid of luchtstroom. Het bevalt me tot nu toe in ieder geval prima deze herfst. Ze zijn in bedrijf sinds 17 januari dit jaar, maar het was een zeer zachte periode daarna dus ben heel benieuwd of het met echt koude nachten nog zo'n succes blijft. tot nu toe heeft het mij niet teleurgesteld in ieder geval en de koeling in de zomer was natuurlijk ook fantastisch. Ik heb flink wat PV overschot dus goedkoper dan gas is het in ieder geval zoiezo. De CV ketel hangt er voorlopig nog wel, wordt nu gebruikt voor warm water wat ongeveer 8/9 kuub per maand verbruikt.
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
Ik heb deze veerdempers er onder zitten, van gonzend geluid (staan op de garage en die werkte als klankkast) naar helemaal stil.I-King schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:26:Nu wel een flinke brom binnen, ondanks de bigfoots. Heb er nu 2 tegels 40x60x5 onder gelegd en dat doet iets, maar niet voldoende. Wat zou nogmaals een goede optie zijn, rubberen tegels onder de betontegels? Of nog verder verzwaren?
:strip_exif()/f/image/XVrGumqQtrz4y7Uv2WOCCWwc.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2020 19:22 ]
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Verwijderd
NB: ik heb het niet koud....vrouw. Alles voor de vrouw.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2020 20:33 ]
1 dag! Dus dat is nog niet zo lang. De units zelf zijn ook redelijk stil, hoor de lucht. Buiten is het dus ook totaal niet storend. Maar de resonantie binnen is wel irritant, zeker bij het opstarten. En als hij pendelt met deze temperaturen is dat wel vaker op een dag. Wil de buren ook niet tot last zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:50:
[...]
Even terug lezen lijkt me niet zo moeilijk toch? Paar posten terug...
@I-King Hoelang heb je je unit? De mijne zijn na langer gebruik alleen maar stiller geworden.
Klinkt goed! Waar heb je die vandaan?Y10 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:09:
[...]
Ik heb deze veerdempers er onder zitten, van gonzend geluid (staan op de garage en die werkte als klankkast) naar helemaal stil.
[Afbeelding]
ECO mode gebruik ik nooit want reset zich weer nadat de binnenunit uit/aan is geweest.
Voor/najaar energiebespaarstand op laag of middel en in de winter op hoog of uit.
Je merkt vanzelf wel wanneer het tijd wordt om 1 stand hoger te zetten, als ik dat niet gebruik gaat het opwarmen veel te snel merk ik.
Bij Multisplit moet je energiebespaarstand op alle binnenunits instellen anders werkt het niet, mogelijk is dat ook voor ECO het geval.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2020 22:06 ]
Bij een lokale installateur, dit zijn dezelfde:I-King schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:42:
Klinkt goed! Waar heb je die vandaan?
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html
Ik zet hem nu 's nachts meestal nog uit, maar verder in de winter laat ik hem nachts gewoon doordraaien. Soms 1 graadje lager.pentaw1nz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:19:
CV heb ik juist vervangen door de airco, dus die is al een paar jaar weg
En hoe werkt de besparingsstand Auto dan?mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:40:
[...]
Stroombesparingstand is gewoon een begrenzer 25,50,75% opties zitten erin, en optie uit is 100% of 130% indien powerfull ingeschakeld wordt.
Volgens de uitleg in de app probeert deze het stroomverbruik te optimaliseren terwijl het comfort niveau in acht wordt genomen.
Ik vraag me af wat het voordeel hiervan is ten opzichte van de bespaarstand gewoon uit te schakelen.
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Dat was inderdaad de oorzaak. Er staat momenteel nog een meubelstuk onder de unit, wat natuurlijk verre van ideaal is. De unit in 'normale stand' gebruiken is echt niet comfortabel. Mijn nieuwe huisje is goed geïsoleerd en luchtdicht, maar de luchtstroom die langs je komt waaien voelt erg koud/killig aan (hoewel die wel prima de ruimte tot 20-22 graden verwarmt afhankelijk van moment van de dag/wensen).Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Komt omdat je hem naar beneden laat blazen. Laat hem eens verder naar voren blazen. Wordt de kamer verdeeld warm, langere runs en constantere temperatuur, Afwijking van setting tot echte graden blijft waarschijnlijk.
Voor andere stylish eigenaars stond er een goeden tip in het boekje! Je kan de comfort stand gebruiken, maar wel geblokkeerd op 'schuin naar voren'. In deze stand blaast de unit nog steeds behoorlijk richting de grond en heb ik geen last van de luchtstromen. De afgelopen dagen maakt de unit ook mooie lange runs, dus prima.
/f/image/cIoVoOGxCP6KiNyeWbOuy1RN.png?f=fotoalbum_medium)
Verwijderd
Top! Zet ook de links/rechts functie uit. Voorkomt koude warme lucht langs je lijf en teveel wervelingen van lucht in de kamer.DeadLock schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
Dat was inderdaad de oorzaak. Er staat momenteel nog een meubelstuk onder de unit, wat natuurlijk verre van ideaal is. De unit in 'normale stand' gebruiken is echt niet comfortabel. Mijn nieuwe huisje is goed geïsoleerd en luchtdicht, maar de luchtstroom die langs je komt waaien voelt erg koud/killig aan (hoewel die wel prima de ruimte tot 20-22 graden verwarmt afhankelijk van moment van de dag/wensen).
Voor andere stylish eigenaars stond er een goeden tip in het boekje! Je kan de comfort stand gebruiken, maar wel geblokkeerd op 'schuin naar voren'. In deze stand blaast de unit nog steeds behoorlijk richting de grond en heb ik geen last van de luchtstromen. De afgelopen dagen maakt de unit ook mooie lange runs, dus prima.
[Afbeelding]
Hoe kom je aan die grafiek? Nice.
Grafieken zijn van grafana. De temperatuur log ik met een esp8266, verbruik van WP (op aparte groep) met een sdm120 energiemeter. Beiden sturen hun data door naar influx. De buitentemperatuur (vanaf openweather api) log ik ook. Het enige wat nog ontbreekt wat wel mooi zou zijn is het aantal graaddagen om objectiever tussen periodes te kunnen vergelijken.
Verwijderd
Bij het inschakelen van de comfort stand gaat de unit hier warmer blazen en zachter, de inteligente oog kijkt waar mensen zitten en richt de uitblaas klep zo dat je dan niet in de wind zit.DeadLock schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
Dat was inderdaad de oorzaak. Er staat momenteel nog een meubelstuk onder de unit, wat natuurlijk verre van ideaal is. De unit in 'normale stand' gebruiken is echt niet comfortabel. Mijn nieuwe huisje is goed geïsoleerd en luchtdicht, maar de luchtstroom die langs je komt waaien voelt erg koud/killig aan (hoewel die wel prima de ruimte tot 20-22 graden verwarmt afhankelijk van moment van de dag/wensen).
[Afbeelding]
Helemaal de klep naar beneden richten werkt hier niet dan wordt zijn eigen uitgeblazen lucht weer aangezogen, gevolg detectie het is warm en gaat zijn warmtevraag terug zetten waardoor de ruimte "koud" blijft.
Ik heb geen besparingsstand "auto" die is van de fansnelheid binnenunit dat zich aanpast aan de warmtevraag.Kire88 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:05:
[...]
En hoe werkt de besparingsstand Auto dan?
Volgens de uitleg in de app probeert deze het stroomverbruik te optimaliseren terwijl het comfort niveau in acht wordt genomen.
Ik vraag me af wat het voordeel hiervan is ten opzichte van de bespaarstand gewoon uit te schakelen.
Ik heb deze opties:mr_evil08 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Ik heb geen besparingsstand "auto" die is van de fansnelheid binnenunit dat zich aanpast aan de warmtevraag.
:strip_exif()/f/image/HTuDy3bMlR2sSxc0OXYzqATn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5OF5EKhs1ilUD0GVM319avSr.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik nu nog vervelend vind is dat de units te lang aan blijven staan. Ze gaan door tot het 22 graden in de kamers is, wat ik nog wat te warm vind.
Deze week eens kijken wat er op "low" gebeurt en ook een keer wat er op "auto" gebeurt.
Even voor mensen die ook een Mitshubitsi hebben, wij hebben er ondertussen 2 hangen en afgelopen week bij beide de Wemos ingebouwd en ze zijn nu dmv MQTT beide aanstuurbaar en uitvraagbaar, Enige lastige zijn de juiste stekkertjes, heb ze met behoorlijke verzendkosten laten overkomen uit de USA, heb er nog 2 over voor wie interesse heeft (kostprijs).Pixelmagic schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:47:
We zitten te kijken voor een uitbreiding op onze Daikin sarara voor op de eerste verdieping. De aanbieding ligt nu voor Mitshubitsi Electric en het is een dual split, een voor in de slaapkamer en een voor de hobbykamer.
De Daikin kan ik met Domoticz rechtstreeks besturen, zonder cloud of gedoe. Ik zie voor de Mitsu alleen een (dure) cloud interface, wat dus niet de voorkeur heeft.
Even wat verder zoeken brengt me naar de CN105 connector die met een ESP bestuurd lijkt te kunnen worden (https://github.com/SwiCago/HeatPump )
Zijn er hier mensen met ervaring hiermee ? Het lijkt dat de CN105 een standaard connector is (simpel rs232 begrijp ik) wat in alle types aanwezig is, ook in het type wat ons aangeboden word (msz-ap15vf + msz-ap20vf).
Edit: zie net een mooi stukje voorbij komen over aankondiging van extra controles door IL&T op illegaal aangesloten airco's: https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/
Verwijderd
Dan zet ze toch gewoon lager. Hier nu setting 17 graden op alle 3 de units. 20 graden binnen. Kloppend ga je het toch niet krijgen. Gewoon mee leren leven.Sarge78 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:21:
Ik heb nu in 2 ruimten de temperatuur waar hij aan gaat redelijk in de hand. Heb het systeem op "medium consumption" gezet, zoals in bovenstaande plaatjes.
Wat ik nu nog vervelend vind is dat de units te lang aan blijven staan. Ze gaan door tot het 22 graden in de kamers is, wat ik nog wat te warm vind.
Deze week eens kijken wat er op "low" gebeurt en ook een keer wat er op "auto" gebeurt.

Beetje late reactie, maar bij de L/W warmtepompen van Mitsubishi kun je op die CN105 connector behalve de Melcloud adapter ook een Procon A1M adapter aansluiten, waarmee je je Mitsu via Modbus kan uitlezen en bedienen. Volgens mij kun je die Procon adapter ook bij de L/L warmtepompen gebruiken.Pixelmagic schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:47:
We zitten te kijken voor een uitbreiding op onze Daikin sarara voor op de eerste verdieping. De aanbieding ligt nu voor Mitshubitsi Electric en het is een dual split, een voor in de slaapkamer en een voor de hobbykamer.
De Daikin kan ik met Domoticz rechtstreeks besturen, zonder cloud of gedoe. Ik zie voor de Mitsu alleen een (dure) cloud interface, wat dus niet de voorkeur heeft.
Even wat verder zoeken brengt me naar de CN105 connector die met een ESP bestuurd lijkt te kunnen worden (https://github.com/SwiCago/HeatPump )
Zijn er hier mensen met ervaring hiermee ? Het lijkt dat de CN105 een standaard connector is (simpel rs232 begrijp ik) wat in alle types aanwezig is, ook in het type wat ons aangeboden word (msz-ap15vf + msz-ap20vf).
Edit: zie net een mooi stukje voorbij komen over aankondiging van extra controles door IL&T op illegaal aangesloten airco's: https://www.installatie.n...-lappen-regels-aan-laars/
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Interessant! Hoe stevig staat de unit op de veren? Ik vraag mij af of de unit niet te bewegelijk wordt waardoor er door de tijd teveel stress op de leidingen en verbindingen komt te staan.Y10 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:09:
[...]
Ik heb deze veerdempers er onder zitten, van gonzend geluid (staan op de garage en die werkte als klankkast) naar helemaal stil.
[Afbeelding]
Kan je hier iets over zeggen ? In de garage heb ik ook nog een lichte brom (sinds de bigfoot balken) niet hinderlijk maar als het eenvoudig en goedkoop op te lossen is, waarom niet
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 18-10-2020 19:52 ]
Ze staan mooi stevig, als je aan de units trekt en weer loslaat wiebelen ze even, maar tijdens een storm staan ze wel stevig.revolution-nl schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:47:
[...]
Interessant! Hoe stevig staat de unit op de veren? Ik vraag mij af of de unit niet te bewegelijk wordt waardoor er door de tijd teveel stress op de leidingen en verbindingen komt te staan.
Kan je hier iets over zeggen ? In de garage heb ik ook nog een lichte brom (sinds de bigfoot balken) niet hinderlijk maar als het eenvoudig en goedkoop op te lossen is, waarom niet
Ik heb de leidingen een 90 centimeter zwevend hangen zodat ze kunnen bewegen en ze niets te lijden hebben. (zie foto)
:strip_exif()/f/image/Lx0SWW21iF2afzlnt98OHsur.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruimte beneden: 130 m3
Ruimte boven: 100 m3
Zowel beneden als boven heb je 2 buitenmuren maar ook 2 muren welke grenzen aan een loods. Daar is het in de winter iets minder koud dan buiten, en in de zomer andersom.
Isolatie is gemiddeld.
Nu kwam ik op de volgende setup uit, ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Pendel gedrag is niet wenselijk, bij voorkeur ook zo weinig mogelijk als slechts de unit beneden aan staat (35).
Ik weet dat dit een lage berekening is. Als ik reken kom ik hoger uit: 230m3 x 40 (gemiddelde isolatie) = 9200. Mijn gevoel zegt echter dat deze berekening een ruime marge heeft...
De CV zal compleet verdwijnen, dus het moet voldoende zijn, ook onder het vriespunt.
3MXM52N - buiten
FTXM35N - beneden
FTXM25N - boven
Een stapje hoger is misschien ook een optie, maar is het nodig?
3MXM68N - buiten
FTXM42N - beneden
FTXM35N - boven
[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 18-10-2020 22:18 ]
Het is niet de inschakelstand. Dat zit wel snor. Schakelen ook amper in, omdat het niet nodig is. Ze reageren echt pas als het afkoelt. Ze schieten alleen te ver door.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:05:
[...]
Dan zet ze toch gewoon lager. Hier nu setting 17 graden op alle 3 de units. 20 graden binnen. Kloppend ga je het toch niet krijgen. Gewoon mee leren leven.
Tsja, ik durf het eigenlijk niet te zeggen maar als je je CV weg wilt doen dan zou ik eerst even zoeken naar ervaringen hier mbt de 68N en verwarmen. Die zijn niet bij iedereen even best helaas.Headshot_NL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:06:
Binnenkort zal voor 2 kantoorruimtes (verdieping boven elkaar) de CV verwarming omgezet worden in verwarmen met een warmtepomp. Tevens zal hij in de zomer gebruikt worden om te koelen.
Ruimte beneden: 130 m3
Ruimte boven: 100 m3
Zowel beneden als boven heb je 2 buitenmuren maar ook 2 muren welke grenzen aan een loods. Daar is het in de winter iets minder koud dan buiten, en in de zomer andersom.
Isolatie is gemiddeld.
Nu kwam ik op de volgende setup uit, ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Pendel gedrag is niet wenselijk, bij voorkeur ook zo weinig mogelijk als slechts de unit beneden aan staat (35).
Ik weet dat dit een lage berekening is. Als ik reken kom ik hoger uit: 230m3 x 40 (gemiddelde isolatie) = 9200. Mijn gevoel zegt echter dat deze berekening een ruime marge heeft...
De CV zal compleet verdwijnen, dus het moet voldoende zijn, ook onder het vriespunt.
3MXM52N - buiten
FTXM35N - beneden
FTXM25N - boven
Een stapje hoger is misschien ook een optie, maar is het nodig?
3MXM68N - buiten
FTXM42N - beneden
FTXM35N - boven
Voor verwarmen - zeker als je CV er direct uit gaat - zou ik voor single splits gaan.
Edit: en om eerlijk te zijn twijfel ik af en toe of ik luchtverwarming nu als eindstap zie. Ik doe het nu een jaar maar je merkt toch dat de warmte allemaal vanuit één punt komt. En de badkamer heeft bij ons VV maar die staat nu uit want die zit nog op de CV

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 18-10-2020 23:09 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Op stand silent werkt verwarmen niet lekker, unit gaat meer verbruiken omdat hij z'n warmte niet kwijt kan/ eigen warme lucht verwarmd. Beneden staat ook een pellet kachel voor de avonden(kleine kindjes) deze verwarmd gelijkmatiger als de airco tijdens het aan staan van de kachel op fan en swing staat. IPV een warme luchtlaag bovenin de kamer circuleert de airco dit nu mooi( geluid van de swing is niet hoorbaar, pellet maakt meer geluid)
Boven is echter een ander verhaal, misschien dat mijn oplossingen voor sommige van jullie hulpzaam kunnen zijn.
Boven heb ik de stylish in het trapgat op zolder hoogte gehangen. Dit omdat ik boven op de slaapkamers in de zomer prima tevreden ben met een 24/25 graden als de luchtvochtigheid maar laag is. In de winter is 18 graden genoeg en met het oog op dikke dak isolatie in de nabije toekomst de unit op deze plek gehangen.
Van de zomer met de hitte golf de unit continu aan gehad maar ik merkte dat 1 van de kamers van de kinderen(de verste) toch wel een ruime 1,5 graad achter liep op de rest. Na wat speurwerk kwam ik toen uit op air circulator ventilatoren.(google even op Iris woozoo en meaco fan) deze kunnen als het ware op een zeer acceptabel geluid niveau een "beam" lucht over een vrij grote afstand blazen.
Fan op de trap gezet onder de unit blazend richting kamer, resultaat; kamer kwam tot op 0,5 graden van de andere!
Nu, verwarmen, unit uitblaasrichting vast gezet op richting 1e verdieping op fan stand 2/3. Unit wilt niet harder blazen dan stand 1 of silent dit komt omdat ook deze z'n eigen warme lucht aan het verwarmen is.
Ondertussen was het verbruik ruim het dubbele van de beneden unit maar werd het amper warmen boven .Vervolgens heb ik hetzelfde geprobeerd als in de zomer maar helaas, de warme lucht stijgt toch te snel op. Van de week kreeg ik een helder moment en heb ik de ventilator(meaco 1056) naar boven laten blazen Vanaf de trap. Resultaat is dat de unit nu naar behoren lijkt te werken door de aanvoer van koelere lucht van de 1e verdieping. Nu nog even op zoek naar een fan die ik kan schakelen met een slimme stekker. (Edit; ik denk dat ik de switchbot ga kopen voor mijn huidige fan)
Ik denk dat zoen ventilator sommige van jullie best kan helpen om grote of ruimtes met een rare vorm volledig te verwarmen met 1 unit. Met airco's draait alles om luchtstroom, tijdens verwarmen dus je airco zo veel mogelijk van een koelere luchtstroom voorzien. Sowieso helpt het een airco enorm als de lucht in de ruimte goed circuleert.
Het is per situatie even experimenteren wat het beste werkt. Je kunt altijd even een fan (woozoo en meaco heb ik stille ervaringen mee) even proberen. Werkt het niet stuur je hem terug.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!
Wat bedoel je met langere runs? Hier staat hij ingesteld op 19 graden en zal op geen moment van de dag uitschakelen, zelfs niet als de zon er vol op staat. Hij blijft altijd wel blazen, hoewel het energieverbruik op een dergelijk moment zeer laag is (blaast dus denk ik nauwelijks nog warme lucht). Van mij zou hij soms best even mogen uitschakelen namelijk. Gebeurt dat in de comfortstand?DeadLock schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
[Afbeelding]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Inmiddels zijn we een jaar verder;
Naast het huis stond een oud schuurtje, deze heb ik opgeknapt en geïsoleerd. Rondom zo’n RC waarde van 3,7. De ruimte zal gebruikt worden als kantoor. Ik zit eraan te denken om een L/L WP te laten installeren.
Oppervlak 20 m2 (inhoud ca. 60 m3 door puntdak)
Welke WP kunnen jullie mij adviseren. Het liefst zou ik de WP koppelen aan mijn domoticasysteem (Loxone).
Zit te denken want volgens mij is dat wel belangrijk voordat we allemaal 'de formule' hierop loslaten
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat zou je in de winter dan aanhouden als ondergrens qua temperatuur?
In het grafana screenshot kan je zien dat de unit langere periodes "uit staat" (lees: niet aan het verwarmen is, er is wel een idle verbruik van ~14W). Momenteel (beetje afhankelijk van buiten temperaturen en omstandigheden) staat de unit ongeveer de helft van de tijd aan, veelal runs van 2-4u en dan een gelijkaardige periode weer uit.BeQuietAndDrive schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:09:
[...]
Wat bedoel je met langere runs? Hier staat hij ingesteld op 19 graden en zal op geen moment van de dag uitschakelen, zelfs niet als de zon er vol op staat. Hij blijft altijd wel blazen, hoewel het energieverbruik op een dergelijk moment zeer laag is (blaast dus denk ik nauwelijks nog warme lucht). Van mij zou hij soms best even mogen uitschakelen namelijk. Gebeurt dat in de comfortstand?
Hopelijk heb ik binnenkort eindelijk de geïsoleerde en luchtdichte deur richting de kelder, dat is nog een enorm warmteverlies momenteel
Tussen wat jij een 'run' noemt: blaast de unit dan wel lucht, of is hij helemaal stil? Want dat hij helemaal stopt met blazen, heb ik alleen als hij naar het nachtprogramma gaat (= 1 graadje lager). Wel voel je in periodes dat hij nauwelijks verwarmd (=laag energieverbruik, hoe laag weet ik niet exact want ik gebruik Enelogic) dat de lucht die hij blaast niet erg warm aanvoelt.DeadLock schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:57:
[...]
In het grafana screenshot kan je zien dat de unit langere periodes "uit staat" (lees: niet aan het verwarmen is, er is wel een idle verbruik van ~14W). Momenteel (beetje afhankelijk van buiten temperaturen en omstandigheden) staat de unit ongeveer de helft van de tijd aan, veelal runs van 2-4u en dan een gelijkaardige periode weer uit.
Hopelijk heb ik binnenkort eindelijk de geïsoleerde en luchtdichte deur richting de kelder, dat is nog een enorm warmteverlies momenteel.
Dat moet je wat mij betreft zelf weten, maar het een en ander heeft invloed op de hoeveelheid capaciteit die nodig is.joost.schoon88 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:55:
Ik denk dat ik de temperatuur wel aardig terug wil laten lopen. Er zullen ook dagen tussen zitten dat het kantoor een dag of 2 niet gebruikt wordt.
Wat zou je in de winter dan aanhouden als ondergrens qua temperatuur?
Even een quote uit het airco topic:
Pas je die formule toe op jouw ruimte, dan zou je denk ik 60 x 40 = 2.4kW uitkomen. Als je geregeld wilt opstoken van 12 graden naar 20 dan kan ik me voorstellen dat dat te lang duurt met dat vermogeninhoud van de te koelen ruimte in m³ x factor X = benodigd vermogen in W.
Factor X = 30/40/50. Hierbij is 30 een goed geïsoleerde woning met weinig warmtebronnen, 40 een goed geïsoleerde woning met meerdere warmtebronnen (woonkamer/keuken bijv.) OF een middelmatig geïsoleerde woning, en 50 voor woningen met 0 isolatie, enorme raampartijen op het zuiden met geen zonwering of serverruimtes.
Laten we voorop stellen; het is beter voor het milieu, de airco en je portemonnee om eerst afdoende zonwering te hebben (en isolatie) voordat je aan verkoelen begint met een airco. En in het geval van zonwering bedoelen we zonwering aan de buitenkant van het raam; lamellen of (rol)gordijnen tellen niet. Immers is de warmte dan al in je woning maar is de directe warmteval van zonlicht verminderd (gevoelsmatig).
Als dat in orde is, is het devies om factor 30 te gebruiken bij woningen gebouwd na 2005 en factor 40 voor woningen tussen 2005 en 1990. Factor 50 wordt in woningen eigenlijk niet toegepast. Alleen als je dus geen zonwering wilt of hebt en ook geen isolatie en je een bitcoinfarm onder je bureau hebt staan.
Rekenvoorbeeld:"
Woning uit 2010 met goede isolatie, HR++ ramen op het zuiden met rolluiken en het betreft een woonkamer/keuken combinatie van totaal 150m³:
150 x 30 = 4500 w = 4.5 kW
Dan is een CV aanpak misschien wel aan te raden, oftewel een dikke bak vermogen ertegenaan smijten. Dat gaat dan waarschijnlijk pendelen, maar als het alternatief een uur wachten is totdat de boel op temperatuur is...
Weet niet hoe anderen hier over denken?
Kan je dan niet beter twee kleinere splits nemen (bijv. 2x 2.5) ? Allebei aan om bij koude de boel op te warmen, en dat je op één unit de boel warm houd of die je in de tussen seizoenen kan gebruiken.Glashelder schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:26:
[...]
Dat moet je wat mij betreft zelf weten, maar het een en ander heeft invloed op de hoeveelheid capaciteit die nodig is.
Even een quote uit het airco topic:
[...]
Pas je die formule toe op jouw ruimte, dan zou je denk ik 60 x 40 = 2.4kW uitkomen. Als je geregeld wilt opstoken van 12 graden naar 20 dan kan ik me voorstellen dat dat te lang duurt met dat vermogen. Die formule gaat wel enigszins uit van een normale woonruimte. Nu koelt het niet alleen veel verder af dan normaal, het is ook nog eens een vrijstaand (neem ik aan?) gebouw wat aan alle kanten dan verliezen heeft.
Dan is een CV aanpak misschien wel aan te raden, oftewel een dikke bak vermogen ertegenaan smijten. Dat gaat dan waarschijnlijk pendelen, maar als het alternatief een uur wachten is totdat de boel op temperatuur is...
Weet niet hoe anderen hier over denken?
Eventueel kan je ook opschalen, beginnen met 1x 2.5 als dat niet volstaat een tweede bijplaatsen.
/edit: het gaat om 20m2 zie ik. Dat moet met een 3.5 ook prima te doen zijn zou je denken.
Mitsu heeft van 2.0 t/m 3.5 bijv. een ondergrens van 0.9kW vermogen.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 19-10-2020 10:35 ]
Hij stopt dan volledig met blazen zover ik heb kunnen voelen/vaststellen. Ik maak momenteel geen gebruik van speciale programma's. Ik heb volgende instellingen:BeQuietAndDrive schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:23:
[...]
Tussen wat jij een 'run' noemt: blaast de unit dan wel lucht, of is hij helemaal stil? Want dat hij helemaal stopt met blazen, heb ik alleen als hij naar het nachtprogramma gaat (= 1 graadje lager). Wel voel je in periodes dat hij nauwelijks verwarmd (=laag energieverbruik, hoe laag weet ik niet exact want ik gebruik Enelogic) dat de lucht die hij blaast niet erg warm aanvoelt.
- In de app het energieverbruik op medium (is gewoon begrensd tot 50%, ik betwijfel of het echt nut heeft eigenlijk?).
- Comfort stand met aangepaste stand van de verticale lamellen (zodat ze altijd schuin naar voren blijven blazen).
- Omdat ik weinig voeling heb met temperatuur op de afstandsbediening en echte temperatuur doe ik momenteel een manuele nachtverlaging. 's Nachts zet ik gewoon de temperatuur ongeveer een graad lager.
Blijft wel zonde dat het standby verbruik van 14W toch een behoorlijk percentage uit maakt van het totale verbruik momenteel. (0.33kWh/dag versus totaal gebruik van 1.3kWh afgelopen 24u).
Dat lijkt me opzich ook nog wel een goed idee, mits dat niet duurder wordt. En beide AC's hebben hun eigen thermostaat, kan me zo voorstellen dat de een invloed heeft op de andererevolution-nl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Kan je dan niet beter twee kleinere splits nemen (bijv. 2x 2.5) ? Allebei aan om bij koude de boel op te warmen, en dat je op één unit de boel warm houd of die je in de tussen seizoenen kan gebruiken.
Eventueel kan je ook opschalen, beginnen met 1x 2.5 als dat niet volstaat een tweede bijplaatsen.
Thanks, ik ga die comfortstand ook eens proberen. Hier blaast de unit vrijwel 24/7, wat soms best irritant is.DeadLock schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:36:
[...]
Hij stopt dan volledig met blazen zover ik heb kunnen voelen/vaststellen. Ik maak momenteel geen gebruik van speciale programma's. Ik heb volgende instellingen:
- In de app het energieverbruik op medium (is gewoon begrensd tot 50%, ik betwijfel of het echt nut heeft eigenlijk?).
- Comfort stand met aangepaste stand van de verticale lamellen (zodat ze altijd schuin naar voren blijven blazen).
- Omdat ik weinig voeling heb met temperatuur op de afstandsbediening en echte temperatuur doe ik momenteel een manuele nachtverlaging. 's Nachts zet ik gewoon de temperatuur ongeveer een graad lager.
Blijft wel zonde dat het standby verbruik van 14W toch een behoorlijk percentage uit maakt van het totale verbruik momenteel. (0.33kWh/dag versus totaal gebruik van 1.3kWh afgelopen 24u).
1.3 kWh haal ik hier niet, zit rond de 4 per dag momenteel. Op zich geen probleem, want zonnepanelen, maar toch. Betreft een 5kW unit in een vrijstaand huis, dat laatste scheelt toch wel veel. Ik merkte het gelijk ten opzichte van onze oude tussenwoning aan de energie- en gasrekening (pre-zonnepaneel en pre-airco's).
Klopt het trouwens dat je die comfortstand niet met de app kunt inschakelen? Ik gebruik die afstandsbediening momenteel niet.
[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-10-2020 10:53 ]
Het is uiteindelijk 1xSRK35ZSX besteld bij installateur hier in de buurt ietsje duurder dan via internet maar konden uiteindelijk nog wel wat aan de prijs doen.trippelb schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:49:
Lurk hier al een tijdje, vorig najaar/dit voorjaar hebben wij ons huis geïsoleerd met hr++glas muurisolatie en vloerisolatie.
Gasverbruik is met twee personen op dit moment circa 800 kuub waarvan circa 150 voor warm water.
De volgende stap die we willen maken is om ik elk geval de benedenverdieping met lucht lucht warmtepompen te verwarmde .
Gebaseerd op de ervaringen in dit topic heb ik nu 2 offertes gekregen op basis van MHI
Offerte1 SRK50ZSW inclusief installatie en WiFi €3150
Offerte 2 2x SRK25ZSXW inclusief installatie en WiFi €4650
Ik vind het prijsverschil nogal pittig, maar de 25ZSX heeft zeker bij lagere temperaturen nog een flink vermogen beschikbaar.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Voor de echte extreem koude periodes denken we aan een 2kW elektrokachel (€50 bij de Horn ach) scheelt de investering voor een overgedimensioneerde unit voor 98% van de tijd en heeft in de rest van de periode een hogere COP
Dat klinkt opzich goed. Welke serie is dat van Mitsu?revolution-nl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Kan je dan niet beter twee kleinere splits nemen (bijv. 2x 2.5) ? Allebei aan om bij koude de boel op te warmen, en dat je op één unit de boel warm houd of die je in de tussen seizoenen kan gebruiken.
/edit: het gaat om 20m2 zie ik. Dat moet met een 3.5 ook prima te doen zijn zou je denken.
Mitsu heeft van 2.0 t/m 3.5 bijv. een ondergrens van 0.9kW vermogen.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2